abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119946179
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 08:48 schreef HD9 het volgende:

[..]

Bron ??
http://epp.eurostat.ec.eu(...)de=teina050&plugin=1

http://ec.europa.eu/econo(...)012_autumn/es_en.pdf

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2012 10:05:51 ]
  woensdag 5 december 2012 @ 14:06:15 #102
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_119955289
http://www.elsevier.nl/we(...)p-corruptielijst.htm

Maar de rest van de PIGS doet het ook niet goed

quote:
Griekenland scoort slecht op corruptielijst

woensdag 5 december 2012 09:54

DEN HAAG (ANP) - Griekenland scoort van de 27 landen van de Europese Unie het slechts op de corruptieranglijstvan dit jaar van de internationale 'waakhond' Transparency International (TI).
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_119955447
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ook dat is niet heel frappant :)

Ik zie ook niet in hoe je dat snel zou kunnen veranderen. Welke schakels zijn daar nou enorm belangrijk voor? Ik zou best een baan bij de EU willen hebben en dat soort schurken opzoeken :)

quote:
Ik lees hem ff door :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_119955472
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:06 schreef michaelmoore het volgende:

Dat is niet waar, Spanje en Ierland scoren ronduit goed en Portugal doet het ook niet slecht. Slechts de score van Italië valt ook tegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2012 14:11:57 ]
pi_119955713
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is niet waar, Spanje en Ierland scoren ronduit goed en Portugal doet het ook niet slecht. Slechts de score van Italië valt ook tegen.
Ronduit goed is misschien wat overdreven toch? Als je ziet wat voor landen er onder en rondom zitten. Er zit eigenlijk geen verrassing tussen in die corruptie lijst.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  woensdag 5 december 2012 @ 14:21:51 #106
323876 michaelmoore
pi_119955857
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Italië niet corrupt???
met Berlusconi als aanvoerder ????

En de wegenaanleg en bruggen constructies onder beheer bij de mafffia

De tunnel die tussen Sicilië en Italië zou komen?/ Met subsidie van de EU ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_119955888
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:10 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik lees hem ff door :)
Mij ging het om een cijfertje in de tabel helemaal achteraan. Ik heb niet van elk land de hele tekst doorgelezen. :D

Maar er staat op de site van de Commissie wel meer interessants. Bijvoorbeeld dit:

http://ec.europa.eu/econo(...)-_multipliers_en.pdf
Gaat over de vraag of het gevoel dat economische voorspellingen over de eurozone alsmaar tegenvallen. De conclusie is dat dat niet het geval is, behalve als het om Griekenland gaat.

Er zit ook een verwijzing in naar een onderzoek of bezuinigen of juist extra geld uitgeven helpt in crisistijd. Dat is hier te vinden:

http://www.stanford.edu/~kumhof/modelcomparison2010.pdf

Een paar conclusies die ik eruit haal:
- Een stimulans door de overheid werkt alleen als de maatregel tijdelijk is
- Een stimulans door de overheid werkt alleen als dit wordt ondersteund door 'monetair beleid' wat op quantitative easing en inflatie neerkomt. Met het mandaat van de ECB dus volstrekt onmogelijk.

En dan gaat het ook nog om hetgeen waar dan geld aan wordt uitgegeven.
- Positief kan het werken als de overheid zelf geld uitgeeft aan consumptie of investeringen
- Ook positief kan het zijn als geld wordt herverdeeld aan mensen met 'liquiditeitsproblemen' (de allerarmste mensen?)
- Belastingverlaging voor consumenten of bedrijven helpt niks.

Uit het stuk van de Commissie maak ik op dat het gaat om elasticiteiten die je ook kan toepassen op bezuinigingen, m.a.w. als een uitgave of belastingverlaging niet helpt om de economie op gang te houden, dan zal een daaraan spiegelbeeldige bezuiniging of belastingverhoging de economie ook niet kapot maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2012 14:25:55 ]
pi_119955947
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ronduit goed is misschien wat overdreven toch?
Spanje op plek 30 van 177 landen op de wereld, dat kun je volgens mij niet anders dan 'goed' noemen.
pi_119956042
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Italië niet corrupt???
met Berlusconi als aanvoerder ????

En de wegenaanleg en bruggen constructies onder beheer bij de mafffia

De tunnel die tussen Sicilië en Italië zou komen?/ Met subsidie van de EU ??
Ik zie nergens argumenten, en Italie valt inderdaad enigszins een beetje tegen als je ziet wat voor landen er om heen zitten. Je doet net alsof Italie het meest corrupte land ter wereld is. In landen zoals Rusland of China lachen ze om dat soort 'miezerige' corruptie.
  woensdag 5 december 2012 @ 15:27:07 #110
323876 michaelmoore
pi_119958383
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:22 schreef Igen het volgende:
Er zit ook een verwijzing in naar een onderzoek of bezuinigen of juist extra geld uitgeven helpt in crisistijd. Dat is hier te vinden:

http://www.stanford.edu/~kumhof/modelcomparison2010.pdf

Een paar conclusies die ik eruit haal:
- Een stimulans door de overheid werkt alleen als de maatregel tijdelijk is
- Een stimulans door de overheid werkt alleen als dit wordt ondersteund door 'monetair beleid' wat op quantitative easing en inflatie neerkomt. Met het mandaat van de ECB dus volstrekt onmogelijk.

Hebben ze ook onderzocht wat het voor voordelen heeft als de overheid zelf fors minder uit geeft en die besparing aan de consumenten geeft ?/?

En dus de belastingen zoals BTW , BPM, IB, Ecotax, MB belasting, Benzinebelasting, WOZ, en derg. verlaagt voor de burgers,

Dus geen stimulans door de overheid, maar zelf veel minder geld uitgeven en dat bij de gewone man te laten om uit te geven
Nee zeker he ??

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 05-12-2012 15:44:44 ]
pi_119959054
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Hebben ze ook onderzocht wat het voor voordelen heeft als de overheid zelf fors minder uit geeft en die besparing aan de consumenten geeft ?/?

En dus de belastingen zoals BTW , BPM, IB, WOZ, en derg. verlaagt voor de burgers,

Dus geen stimulans door de overheid, maar zelf veel minder geld uitgeven en dat bij de gewone man te laten om uit te geven
Nee zeker he ??
Het onderzoek (dat overigens niet door de EC is gedaan!) zegt niks over de effecten van permanente maatregelen.

Voor de korte termijn zegt het dat jouw idee het domste is wat je maar kan doen, aangezien het negatieve effect van een tijdelijke bezuinigen op overheidsuitgaven veel groter is dan het positieve effect van een tijdelijke belastingverlaging van dezelfde grootte.
  woensdag 5 december 2012 @ 15:46:20 #112
323876 michaelmoore
pi_119959121
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Het onderzoek (dat overigens niet door de EC is gedaan!) zegt niks over de effecten van permanente maatregelen.
Uiteraard
quote:
Voor de korte termijn zegt het dat jouw idee het domste is wat je maar kan doen, aangezien het negatieve effect van een tijdelijke bezuinigen op overheidsuitgaven veel groter is dan het positieve effect van een tijdelijke belastingverlaging van dezelfde grootte.
Dus BTW verhogen is beter dan BTW verlagen.
Logisch
pi_119959437
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dus BTW verhogen is beter dan BTW verlagen.
Logisch
Niet direct, want het hangt natuurlijk ervan af wat ertegenover staat om de begroting kloppend te maken. Maar beter de btw tijdelijk (!) verhogen dan op de korte termijn bezuinigen op bijv. het infrafonds, ja.

Als ik het onderzoek goed begrijp.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2012 15:56:04 ]
  woensdag 5 december 2012 @ 16:05:59 #114
323876 michaelmoore
pi_119959768
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Niet direct, want het hangt natuurlijk ervan af wat ertegenover staat om de begroting kloppend te maken. Maar beter de btw tijdelijk (!) verhogen dan op de korte termijn bezuinigen op bijv. het infrafonds, ja.

Als ik het onderzoek goed begrijp.
Ik bedoel: bezuinigen op staatsuitgaven middels lagere belastingheffing, zodat de consument meer kan uitgeven

Bij de overheid is tijdelijk (!) verhogen altijd permanent,

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 05-12-2012 16:12:57 ]
pi_119960013
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik bedoel bezuinigen op staatsuitgaven middels lagere belastingheffing, zodat de consument meer kan uitgeven

Belastingverlaging als bezuiniging? _O-

Sorry hoor, maar hier ga ik echt verder niet op in.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2012 16:14:10 ]
  woensdag 5 december 2012 @ 16:28:12 #116
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_119960527
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:44 schreef Igen het volgende:

geloof ik niks van
  woensdag 5 december 2012 @ 16:29:20 #117
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_119960560
quote:

[..]

Ik bedoel: bezuinigen op staatsuitgaven middels lagere belastingheffing, zodat de consument meer kan uitgeven

lagere overheidsuitgaven in combinatie met minder belastingen voor de consument is uiteraard een goeie manier om uit de crisis te geraken maar verwacht voor dit soort heldere plannen weinig van de heren politici :{

op dit moment gooien ze het op meer vrijhandel, ook niet slecht
pi_119960754
@SuperImposed: Ik vind het heel leuk dat jij iets gelooft, maar heb je er ook een theoretische onderbouwing voor?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2012 16:34:27 ]
  woensdag 5 december 2012 @ 16:40:31 #119
323876 michaelmoore
pi_119960983
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Belastingverlaging als bezuiniging? _O-

Sorry hoor, maar hier ga ik echt verder niet op in.
Nee, MINDER uitgeven door de overheid.

Is dat nu zo moeilijk te lezen ???

Dat de EU dus niet 1000 miljard strooit, maar "slechts" 100 miljard euro, dan is de eurocrisis opgelost
pi_119962550
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nee, MINDER uitgeven door de overheid.

Is dat nu zo moeilijk te lezen ???
Jij schrijft:
quote:

[..]

bezuinigen op staatsuitgaven middels lagere belastingheffing
Ik weet niet in welk parallel universum jij leeft, waar 'minder uitgeven' bereikt kan worden 'middels lagere belastingheffing'.
  woensdag 5 december 2012 @ 17:27:16 #121
323876 michaelmoore
pi_119962641
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Jij schrijft:

[..]

Ik weet niet in welk parallel universum jij leeft, waar 'minder uitgeven' bereikt kan worden 'middels lagere belastingheffing'.
Niet de burger afknijpen, maar de overheid moet zichzelf afknijpen
pi_119962676
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Gewoon als de overheid minder uitgeeft dan hoef ze ook minder belasting te heffen

Niet de burger afknijpen, maar de overheid moet zichzelf afknijpen
Eh, zowat elke overheid in Europa geeft veel te veel geld uit, dus dat sprookje gaat niet op.

Zelfs in Duitsland krijgt de FDP ook z'n zin niet als het om belastingverlaging gaat.

Ach waarom reageer ik überhaupt als je je posts constant ninja-edit?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2012 17:33:57 ]
  woensdag 5 december 2012 @ 17:29:33 #123
323876 michaelmoore
pi_119962710
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Eh, zowat elke overheid in Europa geeft veel te veel geld uit, dus dat sprookje gaat niet op.
Ja dat sprookje moet wel opgaan, anders komt heel Europa steeds dieper in de ellende
We moeten weer aan het werk, en niet allemaal in een uitkering
pi_119963157
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja dat sprookje moet wel opgaan, anders komt heel Europa steeds dieper in de ellende
We moeten weer aan het werk, en niet allemaal in een uitkering
Kom dan maar eens met bewijs dat belastingverlaging werkt.

Uit het stuk van de EC begrijp ik dat vertrouwen heel belangrijk is, dat (zie tabel 1) de rente op staatsobligaties daar een goede graadmeter voor is, en dat tegenvallende BNP-prognoses niet voortvloeien uit te veel bezuinigingen maar juist uit te weinig bezuinigingen en als gevolg daarvan een gebrek aan vertrouwen.

Oftewel: de overheidsfinanciën op orde houden is veel belangrijker dan belastingverlaging.
  woensdag 5 december 2012 @ 17:53:56 #125
323876 michaelmoore
pi_119963519
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:43 schreef Igen het volgende:

Oftewel: de overheidsfinanciën op orde houden is veel belangrijker dan belastingverlaging.
Klopt dan hebben ze dus teveel uitgegeven en moeten dan minder gaan uitgeven en niet de consument gaan afknijpen
pi_119963642
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Klopt dan hebben ze dus teveel uitgegeven en moeten dan minder gaan uitgeven en niet de consument gaan afknijpen
Dat is dus maar de vraag. Heb je enig bewijs voor die stelling?
pi_119963849
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! :)
  woensdag 5 december 2012 @ 18:15:13 #128
323876 michaelmoore
pi_119964260
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is geen stelling, maar een mening
  woensdag 5 december 2012 @ 23:24:59 #129
323876 michaelmoore
pi_119979869
Goed programma

Over de Portugees die niets meer kan kopen, logisch dat ze een handelsoverschot krijgen
Het Noorden van Europa kan nog wel iets kopen

Diepen armoede
http://www.tvgids.nl/arti(...)rij_heeft_het_zwaar/

quote:
Paul Rosenmöller reist door Zuid-Europa met de vraag: wat zijn de gevolgen van de crisis voor de gewone burger in deze landen, waar de bezuinigingsdwang van Brussel hard toeslaat? Wie profiteert, wie is het slachtoffer? Welke waarden zijn heilig in tijden van crisis, of welke waarden juist niet (meer)? Waarin vindt men steun, waaruit put men hoop? In West-Europa klinkt regelmatig de kritiek dat het corrupte landen zijn die potverteren en ons de rekening sturen. Wat vinden de Zuid-Europeanen van deze vooroordelen?
  woensdag 5 december 2012 @ 23:49:59 #130
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_119980868
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 23:24 schreef michaelmoore het volgende:
Goed programma

Over de Portugees die niets meer kan kopen, logisch dat ze een handelsoverschot krijgen
Het Noorden van Europa kan nog wel iets kopen

Diepen armoede
http://www.tvgids.nl/arti(...)rij_heeft_het_zwaar/

[..]

op kosten van de Nederlandse belastingbetaler weer, zak stront dat het is
  donderdag 6 december 2012 @ 00:02:06 #131
323876 michaelmoore
pi_119981272
quote:
13s.gif Op woensdag 5 december 2012 23:49 schreef SuperImposed het volgende:

[..]

op kosten van de Nederlandse belastingbetaler weer, zak stront dat het is
Was toch een goed informatief programma ??

Mag je nu ook al niet meer de waarheid verkondigen??
Zijn we zo diep gezonken ??
pi_119983417
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 00:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Was toch een goed informatief programma ??

Mag je nu ook al niet meer de waarheid verkondigen??
Zijn we zo diep gezonken ??
Je weet zelf ook dat wanneer Media en waarheid in 1 zin staan. Dat de waarheid wel ergens in het midden ligt. Die 'aangedikte' waarheid, is leuk voor op TV. En ja, natuurlijk is het drastsch en verschrikkelijk, maar het laat vaak wel 1 kant zien. En het is natuurlijk wel met belastingen betaald.
  donderdag 6 december 2012 @ 08:22:11 #133
323876 michaelmoore
pi_119985312
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 01:37 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je weet zelf ook dat wanneer Media en waarheid in 1 zin staan. Dat de waarheid wel ergens in het midden ligt. Die 'aangedikte' waarheid, is leuk voor op TV. En ja, natuurlijk is het drastsch en verschrikkelijk, maar het laat vaak wel 1 kant zien. En het is natuurlijk wel met belastingen betaald.
Het laat de werkelijkheid van alledag zien, en dat is confronterend
Nu begrijp ik ook dat handelsoverschot beter

Daar is belastinggeld JUIST voor bedoeld, en niet voor het Megasalaris van Paul de Leeuw
  donderdag 6 december 2012 @ 12:01:43 #134
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_119990662
quote:
Hellenic Statistical Authority announces the unemployment rate for September 2012

Unemployment rate in September 2012 was 26.0% compared to 18.9% in September
2011 and 25.3% in August 2012. The number of employed amounted to 3,695,053
persons. Τhe number of unemployed amounted to 1,295,203 while the number of
inactive to 3,373,692.
De beroepsbevolking van Griekenland is in totaal 8,4 miljoen mensen groot.. Waarvan inmiddels slechts 44% betaald werk heeft.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_119991223
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:01 schreef Perrin het volgende:

[..]

De beroepsbevolking van Griekenland is in totaal 8,4 miljoen mensen groot.. Waarvan inmiddels slechts 44% betaald werk heeft.
Hoelang zou je denken tot een land echt volledig aan de bedelstaf raakt? In de zin van dat de armoede dusdanig groot is, dat men letterlijk dorpen krijgt waar niemand meer te eten heeft en dat je opstanden krijgt?

Want 44% geen betaald werk, de spaarpotjes zijn niet heel erg groot, hoelang zou zoiets duren?
  donderdag 6 december 2012 @ 12:24:50 #136
38496 Perrin
pi_119991261
quote:
Depression Deepens Greek Middle Class Despair With Crime

Greece’s effective poverty rate has risen to 36 percent from about 20 percent in 2009, Matsaganis said. About 8.5 percent of Greeks now live in extreme poverty and can’t afford a basic basket of goods and services, he said.

The crisis is shredding the middle class, which is feeling the brunt of public-sector salary reductions and private job losses while paying higher taxes, said Elias Papaioannou, an associate professor of economics at London Business School.

Papaioannou, an Athens native who considered a career in Greece and now has no plans to return, compares the situation with the German occupation of Greece during World War II, when hyperinflation wiped out the middle class.

“People are suffering massively,” he said. “To me, it’s the collapse of the state.”
  donderdag 6 december 2012 @ 12:25:21 #137
38496 Perrin
pi_119991270
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:23 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoelang zou je denken tot een land echt volledig aan de bedelstaf raakt? In de zin van dat de armoede dusdanig groot is, dat men letterlijk dorpen krijgt waar niemand meer te eten heeft en dat je opstanden krijgt?

Want 44% geen betaald werk, de spaarpotjes zijn niet heel erg groot, hoelang zou zoiets duren?
Het lijkt me onvermijdelijk dat er ergens iets barst. Kwestie van 1 of 2 jaar? Zou ook de vorm van iets Golden Dawn fascisme-achtigs kunnen aannemen ipv ongecoordineerde opstanden.
pi_119991533
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:25 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het lijkt me onvermijdelijk dat er ergens iets barst. Kwestie van 1 of 2 jaar? Zou ook de vorm van iets Golden Dawn fascisme-achtigs kunnen aannemen ipv ongecoordineerde opstanden.
Gezien het huidige tempo, schat ik dat zelf wel in binnen 12 maanden. Ben erg benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen. :{ Zit er over na te denken om eens over een aantal maand richting griekenland te gaan om zelfs een te kijken hoe het daar staat :)
  donderdag 6 december 2012 @ 12:40:22 #139
38496 Perrin
pi_119991731
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:34 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Gezien het huidige tempo, schat ik dat zelf wel in binnen 12 maanden. Ben erg benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen. :{ Zit er over na te denken om eens over een aantal maand richting griekenland te gaan om zelfs een te kijken hoe het daar staat :)
Verbaast me dat er weinig docu's over worden gemaakt of uitgezonden of actualiteitenprogramma's die hierover uitgebreid berichten. Te pijnlijk ofzo? Onbelangrijk is het zeker niet.

Je moet er idd zowat zelf naar toe gaan om een indruk te krijgen wat er daadwerkelijk speelt.
  donderdag 6 december 2012 @ 16:37:49 #140
38496 Perrin
pi_120000271
pi_120001079
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Zit er over na te denken om eens over een aantal maand richting griekenland te gaan om zelfs een te kijken hoe het daar staat :)
Ik heb wat Grieken op m'n Facebook, en dat is niet mals hoor wat daar voorbij komt. Ik kan geen Grieks maar uit de niet-geschreven aspecten van de berichten blijkt genoeg. En als ik soms een bericht door Google Translate haal dan gaat het iedere keer over een groot wantrouwen richting de overheid, grootschalige vriendjespolitiek, corruptie en de West-Europeanen worden ook verketterd. Ze zien overigens niks in de Gouden Dageraad.
  donderdag 6 december 2012 @ 17:10:22 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120001902
quote:
Euro Countries (and the IMF) Can Learn from Latvia’s Economic Success

The International Monetary Fund (IMF) has just published a public information note about its preliminary findings from the annual review of the Latvian economy. It is rare for the IMF to write anything as positive as it did in its first summary paragraph:

Latvia’s economy continues to recover strongly. Following real GDP growth of 5.5 percent in 2011, growth is expected to exceed 5 percent again this year despite recession in the euro area. Labor market conditions are improving. The unemployment rate fell from 16.3 percent at the beginning of the year to 13.5 percent at the end of the third quarter, despite an increase in participation rates. Real wage growth remains restrained. Consumer price inflation has declined sharply, easing to 1.6 percent at end-October after peaking at 4¾ percent in mid-2011. Robust export growth is expected to keep the current account deficit at about 2 percent despite recovering import demand.

In the midst of the euro crisis, the going does not get much better than this. Latvia will have the highest growth rate and one of the smallest budget deficits in Europe this year, probably 5.3 percent, along with low inflation and wonderful export expansion. The only shortcoming is the still high unemployment rate, but unemployment is a lagging indicator and it is falling sharply.

Remember that in 2008–09, Latvia lost 24 percent of its GDP. It was heading toward a budget deficit of 19 percent of GDP in 2009 without a program of radical austerity. But the Latvian government did undertake austerity, and the last two years’ success shows the merits of that policy.

The troubled countries in the euro area have much to learn from Latvia. While Latvia returned to growth after two years of severe crisis, Greece has suffered five years of recession and two more are expected.

A new Latvian government came to power in March 2009, when GDP was in free fall. It told people how bad the situation was, and the various social partners responded by signing up to a truly radical austerity program. One-third of the civil servants were laid off; half the state agencies were closed, which prompted deregulation; the average public wage was cut by 26 percent in one year. But this was a socially considerate program. Top officials were hit more, with 35 percent in wage cuts, while in the end pensions were not cut. In particular, public servants were no longer allowed to sit on state corporate boards and earn more than from their salaries, a malpractice that is still common in many European countries. The government exposed high-level corruption. Yet, many schools and most of the hospitals were closed.

This was a truly front-loaded program. Of a total fiscal adjustment of 17 percent of GDP, 9.5 percent of GDP was carried out in 2009. Two-thirds of the adjustment was expenditure cuts that are more easily executed in a crisis, and only one-third revenue increases, mainly through consumption taxes. The low corporate profit tax of 15 percent was maintained to stimulate business. Latvia needed international financial support, and fortunately the IMF, the European Union, and neighboring countries did both commit and deliver on time.

From the outset, it was clear that this program could resolve the crisis within three years if carried out properly, and confidence was restored by June 2009, as reflected in swiftly falling market interest rates and rising international currency reserves. For Greece, no viable stabilization program has been presented as yet, so no confidence has been restored, and growth—which normally reappears after a couple of years—is not in sight.

Despite all these huge sacrifices, the center-right coalition government of Prime Minister Valdis Dombrovskis, who took his country through this arduous crisis, was reelected twice in parliamentary elections in 2010 and 2011. The big losers were the oligarchic parties that had ruled Latvia on the way into the crisis and ignored massive overheating. The Latvians understood that the crisis was severe and that there was hardly any better way out than the one Dombrovskis presented.

At the outset of the crisis, the IMF favored devaluation, but the Latvians resisted firmly with strong popular support. As it turned out, no devaluation was needed, and none of the EU countries with pegged exchange rate have devalued. (The others are Denmark, Estonia, Lithuania, and Bulgaria.) In 2011, Estonia adopted the euro. Latvia intends to do so in 2014, and it appears to be fully ready.

Throughout the crisis, the Latvian government has insisted on maintaining its flat personal income tax, as most other East European countries have. The IMF, which no longer can dictate Latvia’s economic policy, nonetheless advocates the introduction of a progressive income tax: “The planned cumulative PIT cuts of 5 percentage points over 2013–15 should be reconsidered, at least for 2014 and beyond: Better options could include a two-tier system or an increase in the minimum non-taxable allowance.” The issue of whether to adopt a flat or a progressive income tax is an ideological matter that should remain beyond the mandate of the IMF. There is no macroeconomic justification for such a demand. It is a political statement. Latvia, with a reasonably even income distribution, can and does ignore it.

Many countries from Switzerland on down attract wealthy people through tax incentives. Latvia cannot afford to lose out in the intense tax competition that prevails in Eastern Europe, where most countries have flat personal income taxes. The flat personal income tax in Latvia is actually rather high at 21 percent, compared with 15 percent in neighboring Lithuania or 10 percent in Bulgaria. Latvia cannot afford to impose higher taxes than its competition, which the IMF should realize.

The IMF should stick to macroeconomic and prudential financial policies. On the other hand, it ought to push for lower public expenditures as a share of GDP. Usually it claims innocence when it comes to spending versus taxes, only showing concern about the budget deficit. But enough research has been done to show that high public expenditures impede economic growth, rendering this a macroeconomic issue. In crisis-ridden Greece public expenditures stayed constantly high at 50 percent of GDP in 2010 and 2011. By contrast, Latvia has slashed that level from 44 percent of GDP in 2009 to probably 36 percent of GDP in 2012.

The IMF is right in praising Latvia’s achievement, but it should push for a lower level of public expenditures, instead of arguing for progressive income taxes.

http://www.piie.com/blogs/realtime/?p=3212
Het kan geen kwaad om eens te kijken naar de resultaten in landen die direct de pijn nemen en een interne devaluatie hebben uitgevoerd. Opvallend is dat de politici die deze extreme austerity hebben doorgevoerd gewoon zijn herkozen. Het volk is misschien toch minder achterlijk dan vaak wordt gedacht.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120002262
Dat is ook wel logisch. Op het moment dat een bubble barst en de overheid niet in grijpt of kan ingrijpen beseft iedereen dat er geen andere optie is en er telang op de pof is geleeft. Jammer, het feestje is over.

Door de zaak te bailouten en een illusionaire status quo te handhaven (waarvan de meeste mensen de positieve effecten niet voelen) ontneem je hele bevolkingsgroepen toekomstperspectief. De gemiddelde man op de straat beseft donders goed dat de echte pijn nog moet komen en waarschijnlijk groter word door alle bailouts. Zij voelen zich in de steek gelaten en zien de elite en grootkapitaalhouders met de bailouts weglopen. Dat kan een gevaarlijk kruitvat vormen in de toekomst.
pi_120002674
quote:
Draghi. De dollar zal waarschijnlijk nog veel sterker worden als er een nieuwe liquidatiegolf komt bij de volgende crisis. Pariteit zou me niets verbazen.
pi_120002687
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 17:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het kan geen kwaad om eens te kijken naar de resultaten in landen die direct de pijn nemen en een interne devaluatie hebben uitgevoerd. Opvallend is dat de politici die deze extreme austerity hebben doorgevoerd gewoon zijn herkozen. Het volk is misschien toch minder achterlijk dan vaak wordt gedacht.
Hier een reportage uit die tijd - toen nog met een erg negatieve toon:
Samengevat: bijna 10% van alle scholen dicht en twee derde van alle ziekenhuizen dicht, binnen een jaar tijd.

Vergelijk dat maar eens met onze situatie, waar de zorg zowat heilig is en het politiek al bijna niet haalbaar is om de rollator uit de gesubsidieerde basisverzekering te halen.
pi_120002860
quote:

[..]

Stel je zou zoiets doen in de VK of iets dergelijks. Je krijgt dan echt enorme opstanden :{ Als ik alleen al terugdenk aan die rellen in Londen een paar jaar geleden. Ik denk dat dat soort landen de stap van alles naar niets, niet (zo snel) zullen accepteren. En misschien is het daar nu ook al wel een beetje te laat voor?
  donderdag 6 december 2012 @ 17:36:20 #147
323876 michaelmoore
pi_120002941
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:01 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het zuiden van Europa raakt 50% werkloos en de hoger opgeleiden vertrekken, scheelt wel in de handelsbalans van die landen als de import naar 0,00 terug gaat
pi_120003655
Over de hele periode 2008-2012 is de Letse economie nog altijd met 13,2% gekrompen. Dat is na Griekenland de allerslechtste prestatie in de hele EU, slechter nog dan de andere PIGS-landen. De groei waarover ze zo enthousiast zijn in het artikel dat SeLang postte is blijkbaar dus niks meer dan een (nogal tegenvallende) herstelgroei.

Allerminst een voorbeeld voor andere eurolanden en het IMF dus. Ik denk dus dat het interessanter zou zijn om eens te kijken naar landen waar het wel goed gaat. Bijvoorbeeld Polen (+18,5%) en Slowakije (+11,2%). Wat hebben ze daar voor beleid gevoerd?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2012 17:59:06 (Had gegevens t/m 2014 genomen ipv. 2012) ]
  donderdag 6 december 2012 @ 18:01:17 #149
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_120003852
quote:

[..]

Misschien omdat er echt lijkt te zijn gekort in plaats van of belastingverhogingen of bezuinigingen die ineffectief zijn omdat er allemaal belangen meespelen.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
  donderdag 6 december 2012 @ 18:11:50 #150
323876 michaelmoore
pi_120004242
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 17:55 schreef Igen het volgende:
Over de hele periode 2008-2012 is de Letse economie nog altijd met 13,2% gekrompen. Dat is na Griekenland de allerslechtste prestatie in de hele EU, slechter nog dan de andere PIGS-landen. De groei waarover ze zo enthousiast zijn in het artikel dat SeLang postte is blijkbaar dus niks meer dan een (nogal tegenvallende) herstelgroei.

Allerminst een voorbeeld voor andere eurolanden en het IMF dus. Ik denk dus dat het interessanter zou zijn om eens te kijken naar landen waar het wel goed gaat. Bijvoorbeeld Polen (+18,5%) en Slowakije (+11,2%). Wat hebben ze daar voor beleid gevoerd?
lage tot zeer lage belastingen, dus niet een BTW verhoging
Bouw ruim baan geven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')