abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119746781
Deel 1: NWS / Zwarte Piet moet blijven want Zwarte Piet is geen racisme
Deel 2: NWS / Zwarte Piet moet blijven want Zwarte Piet is geen racisme #2
Deel 3: NWS / Zwarte Piet moet blijven want Zwarte Piet is geen racisme #3

Zwarte Piet moet blijven want Zwarte Piet is geen racisme staat op Facebook:

Mensen ik gooi de handdoek in de ring. Het is echt dweilen met de kraan open...

Ik heb nu al zoveel verschrikkelijk oerdomme reacties gehad van mensen die zich allemaal gediscrimineerd voelen en mij voor racist hebben uitgemaakt dat ik er bijna racistisch van geworden ben.
Op een bepaald punt werd ik zelfs voor Neo-Nazi uitgemaakt... Dat is best wel een pittige opmerking wetende dat je Opa heeft ...gestreden in het Verzet. Maar helaas werkt racisme of fascisme alleen van blank naar zwart en niet andersom. Ik moet gewoon m'n kop houden en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is...

Hier in Nederland kan en mag altijd alles, behalve als "wij" Nederlanders wat willen, dan niet! De negerzoen wordt een "zoen" omdat een klein groepje negers zich beledigd voelt. En nu willen diezelfde kortzichtige mensen ook 1 van de weinige écht Nederlandse volksfeesten aangepast hebben omdat zij zich anders op hun veel te lange teentjes getrapt voelen. Want oh oh wat is het toch allemaal racistisch hier in Nederland. En altijd maar terugvallen op het verre verleden en de slavernij. Er is echt helemaal niemand die daar wat mee te maken heeft gehad die nu nog in Nederland leeft.
Dat is hetzelfde als de Duitser nu nog aankijken op het oorlogsverleden terwijl 99% van de veteranen allang niet meer leeft...

Halal slachten, moskeeën, speciale vrije dagen voor moslims, Islamitische scholen, minimaal aantal allochtone medewerkers, personeelsbeleid, negerzoenen en Zwarte Piet. Als wij ons niet telkens maar aanpassen aan deze wensen zijn wij racisten, fascisten en ga zo maar door. Als wij niet iedere keer weer buigen voor de eisen van de niet blanke zijn wij racisten. "Want Nederland heeft ook in slaven gehandeld hoor!"
En zo zijn er uiteraard tal van voorbeelden te noemen waar de blanke Nederlander zich tolerant moet opstellen om vooral niet voor racist uitgemaakt te worden.
Als ik tegenwoordig een wit in plaats van een bruin broodje bestel bij de bakker sta ik al over m'n schouder te kijken of er niet een boze neger achter mij staat...

Er is hier maar 1 bevolkingsgroep die gediscrimineerd wordt en dat is de blanke Nederlander zelf. Maar daar zijn helaas geen stichtingen of hulpgroepjes voor...

Ik gooi mijn pagina straks uit de lucht omdat het me teveel tijd kost.
Tijd die ik liever spendeer aan nuttigere zaken dan aan 1 of andere halve zool die weer iets heeft gevonden om zich gediscrimineerd over te voelen. Als ik voor iedere neger die mij een racist noemt een Facebook pagina moet gaan maken kan ik m'n baan beter opzeggen.

[sarcasmemodus] Als er trouwens nog mensen zijn die mij willen inhuren om Zwarte Piet te spelen op 5 December, dan ben ik meer dan bereid om mijn bolus zwart te verven. Je kunt me eventueel uitbetalen in Kentucky Fried Chicken en watermeloen!
Zo en dan ga ik nu maar even mijn Ku Klux Klan pak in de droger doen want ik heb zo nog een kruis verbranding...
[/sarcasmemodus]

Doei!!!

Hier verder met deel 4 alweer, gezellig!
pi_119746837
Anonymoussie is de PVDA erbij halen :')
pi_119746869
Nou, nog 1 keer, omdat hij zo leuk is!

Ik voel mij echt gediscrimineerd nu!
pi_119746890
Goed betoog en helemaal gelijk. Nederland is niet het land van de Negers en de Moslims, zij moeten zich aanpassen aan ons en onze gebruiken niet andersom
-XOXO-
pi_119746909
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:23 schreef datismijnmening het volgende:
Goed betoog en helemaal gelijk. Nederland is niet het land van de Negers en de Moslims, zij moeten zich aanpassen aan ons en onze gebruiken niet andersom
Racist!

;)
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_119746947
we gaan nog effe door :)
pi_119746984
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:23 schreef datismijnmening het volgende:
dat slaat nergens op. de tijd dat nederlanders allemaal blank waren, is allang voorbij.
pi_119747101
Neem die foto nou, dat bewijst gewoon dat blanke mensen meer gevoel voor humor en relativeringsvermogen hebben dan buitenlandse mensen,
Ons (blanke mensen) doet zo`n foto gewoon geen ene reet! Maar als de foto andersom is is het racisme.
pi_119747104
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:26 schreef okiokinl het volgende:

[..]

dat slaat nergens op. de tijd dat nederlanders allemaal blank waren, is allang voorbij.
Dat klopt, maar feit blijft dat Nederlanders niet hun gebruiken aan hoeven te passen aan o.a. moslims. Zoals een land waarin de meerderheid moslim is niet hun gebruiken aanpassen aan andere geloven.
pi_119747203
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:30 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Dat klopt, maar feit blijft dat Nederlanders niet hun gebruiken aan hoeven te passen aan o.a. moslims. Zoals een land waarin de meerderheid moslim is niet hun gebruiken aanpassen aan andere geloven.
dat moslim landen vaak zeer intolerant zijn, is geen maatstaaf voor hoe wij ons moeten gedragen.

en ik vind ook niet dat we zwarte piet moeten veranderen omdat andere landen en mensen zich eraan ergeren, maar omdat het gewoon belachelijk is dat wij zoiets nog willen in 2012. omdat IK me eraan erger. het gaat om ons gedrag.
pi_119747265
quote:

[..]

Ja dat blijkt, maar het gaat nu om het aanpassingsvermogen van getinte buitenlanders niet zozeer het kleurtje want daar heb ik weinig problemen mee
-XOXO-
pi_119747272
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:34 schreef okiokinl het volgende:

[..]

dat moslim landen vaak zeer intolerant zijn, is geen maatstaaf voor hoe wij ons moeten gedragen.

en ik vind ook niet dat we zwarte piet moeten veranderen omdat andere landen en mensen zich eraan ergeren, maar omdat het gewoon belachelijk is dat wij zoiets nog willen in 2012. omdat IK me eraan erger. het gaat om ons gedrag.
Ik doelde hiermee eigenlijk vooral op bijvoorbeeld de Negerzoen.

Het is zo belachelijk als je het zelf maakt. Ga je er vanuit dat met zwarte piet slavenhandel o.i.d. wordt verheelijkt: dan wordt het belachelijk. Ga je uit van zwarte piet zoals het bedoeld is: niks aan de hand en een leuk kinderfeest.
pi_119747441
quote:

[..]

Dit alleen al bewijst het feit dat Nederland niet racistisch is, anders had Nederland alle buitenlanders niet toegelaten :W
  donderdag 29 november 2012 @ 14:48:02 #14
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_119747575
Het is trouwens een urban legend dat negerzoenen van naam zijn veranderd omdat negers klachten hadden. Het was een marketingstunt.
Ook geen sig dus
pi_119747666
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
Het is trouwens een urban legend dat negerzoenen van naam zijn veranderd omdat negers klachten hadden. Het was een marketingstunt.
Ik lees het nu idd.
pi_119747698
Eindelijk iemand die het mooi samenvast in een post =)

Je zou haast de Oostenrijkse variant van sinterklaas gaan vieren...

Of zou dat rasistisch zijn naar monsters?
pi_119747836
quote:
nonsens...
je verklaart mensen op basis van ras en religie tot tweedehandsburgers met minder rechten
Iedereen moet zich aanpassen aan iedereen . Nogal fout als sommigen eisen - op basis van ras en religie- dat zij zich minder hoeven aan te passen en anderen dat meer moeten doen
pi_119747918
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

nonsens...
je verklaart mensen op basis van ras en religie tot tweedehandsburgers met minder rechten
Iedereen moet zich aanpassen aan iedereen . Nogal fout als sommigen eisen - op basis van ras en religie- dat zij zich minder hoeven aan te passen en anderen dat meer moeten doen
Dat is nu juist het probleem, dat sommige mensen zich niet aanpassen ;).

Vervolgens gaan ze dan de zieligheidskaart spelen en zeggen dat niemand rekening met ze houdt, het moet van twee kanten komen he ;)
pi_119748082
quote:

[..]

nonsens...
Ik vind sowieso geloof een achtelijk iets(en tja de islam het achtelijkst)

En moet je eens even je iedereen past zich aan aan iedereen argument naar het buitenland verplaatsen. In Saudi Arabië, Marrako, de Emiraten etc. hoef je echt niet aan te komen zetten met je westerse gebruiken en vrijheden. Jij bent daar toch echt degene die zich moet aanpassen en terecht
-XOXO-
pi_119748148
quote:

[..]

nonsens...
Hey hey, geen religie in dti topic! :( Daar zijn er hier nog wel 1001 andere topics over.
Heeft hier niks mee te maken, het gaat hier om Zwarte Piet en Sinterklaas..
pi_119748195
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:36 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Ja dat blijkt, maar het gaat nu om het aanpassingsvermogen van getinte buitenlanders niet zozeer het kleurtje want daar heb ik weinig problemen mee
waarom zouden getinte nederlanders zich moeten aanpassen aan een feest met een racistische ondertoon? of nog belangrijker, waarom zouden nederlanders zoiets moeten accepteren van zichzelf?
pi_119748229
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:30 schreef WhateverWhatever het volgende:
Neem die foto nou, dat bewijst gewoon dat blanke mensen meer gevoel voor humor en relativeringsvermogen hebben dan buitenlandse mensen,
Ons (blanke mensen) doet zo`n foto gewoon geen ene reet! Maar als de foto andersom is is het racisme.
Nee, het bewijst alleen dat je kortzichtig en naïef bent en geen historisch besef hebt.
pi_119748272
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:08 schreef okiokinl het volgende:

[..]

waarom zouden getinte nederlanders zich moeten aanpassen aan een feest met een racistische ondertoon? of nog belangrijker, waarom zouden nederlanders zoiets moeten accepteren van zichzelf?
Getinte Nederlanders die de Islam als geloof hebben en Sinterklaas racistisch vinden?

Maar wel homo's dood willen hebben, vrouwen onderdrukken en nog wat van die discriminerende ideeën aanhangen?

:r
pi_119748296
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:36 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Ik doelde hiermee eigenlijk vooral op bijvoorbeeld de Negerzoen.

Het is zo belachelijk als je het zelf maakt. Ga je er vanuit dat met zwarte piet slavenhandel o.i.d. wordt verheelijkt: dan wordt het belachelijk. Ga je uit van zwarte piet zoals het bedoeld is: niks aan de hand en een leuk kinderfeest.
nee, het is zo belachelijk als het is. de historische link is duidelijk, en nog steeds volop aanwezig vandaag. dat is niet verdwenen door piet aardig te maken.
pi_119748320
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:10 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, het bewijst alleen dat je kortzichtig en naïef bent en geen historisch besef hebt.
Klopt, en je vergeet nog 2 dingen, totaal geen gevoel voor humor en relativeringsvermogen
pi_119748368
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:13 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Klopt, en je vergeet iets, totaal geen gevoel voor humor.
En zelfspot.

Kunnen sommige mensen wel van mijn cadeau krijgen.. :Y

Voor Sinterklaas 8} 8} <O)
pi_119748469
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:13 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Klopt, en je vergeet iets, totaal geen gevoel voor humor.
Laat mij een vergelijking maken. Als er iemand door mijn straat loopt met een Jodenster of een hakenkruis, dan heb ik daar geen last van. Ik kom uit een niet-Joodse familie die niets met de oorlog te maken heeft gehad.

Voor een Jood kan zoiets schofferend en beledigend zijn. Immers, Joden hebben een sterk negatieve geschiedenis met die dingen.

Maakt dat verschil in reactie dat Joden geen gevoel voor humor hebben? Nee. Enkel bewijst het dat die dingen een andere morele waarde hebben in andere culturen. Op die manier moet je de Pieten ook zien. Blanken hebben geen enkel probleem met pieten, want die hebben namelijk geen pijnlijke geschiedenis met slavernij. Dat is ook de reden dat blanke Pieten ook niet schokkend zijn, want daar hebben we al helemaal geen negatieve associatie mee.

Niet dat ik meteen wil zeggen dat het andere standpunt gelijk heeft, maar ik kan slecht tegen mensen die, zoals jij doet, totaal onlogisch redeneren en geen enkele empatie of inlevingsvermogen lijken te kunnen tonen voor andere culturen.
pi_119748477
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:15 schreef Smack10 het volgende:

[..]

En zelfspot.

Kunnen sommige mensen wel van mijn cadeau krijgen.. :Y

Voor Sinterklaas 8} 8} <O)
Tja, waarom zouden wij eigenlijk onze KINDEREN een pleziertje gunnen?

Voor de duidelijk, het is een feest voor KINDEREN!
pi_119748499
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:18 schreef Tchock het volgende:

[..]

Laat mij een vergelijking maken. Als er iemand door mijn straat loopt met een Jodenster of een hakenkruis, dan heb ik daar geen last van. Ik kom uit een niet-Joodse familie die niets met de oorlog te maken heeft gehad.

Voor een Jood kan zoiets schofferend en beledigend zijn. Immers, Joden hebben een sterk negatieve geschiedenis met die dingen.

Maakt dat verschil in reactie dat Joden geen gevoel voor humor hebben? Nee. Enkel bewijst het dat die dingen een andere morele waarde hebben in andere culturen. Op die manier moet je de Pieten ook zien. Blanken hebben geen enkel probleem met pieten, want die hebben namelijk geen pijnlijke geschiedenis met slavernij. Dat is ook de reden dat blanke Pieten ook niet schokkend zijn, want daar hebben we al helemaal geen negatieve associatie mee.

Niet dat ik meteen wil zeggen dat het andere standpunt gelijk heeft, maar ik kan slecht tegen mensen die, zoals jij doet, totaal onlogisch redeneren en geen enkele empatie of inlevingsvermogen lijken te kunnen tonen voor andere culturen.

pi_119748521
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:19 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:19 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Oh, jij bent zo iemand. Dan ben ik rap weg uit dit topic :)
pi_119748549
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:20 schreef Tchock het volgende:

[..]

[..]

Nee, wat voor iemand ben jij dan? Wat voor vooroordeel heb je over mij? Is ook een soort van racisme hoor.
pi_119748607
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:21 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Nee, wat voor iemand ben jij dan? Wat voor vooroordeel heb je over mij? Is ook een soort van racisme hoor.
Dan begrijp je niet wat racisme is.
pi_119748631
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:40 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Wordt Zwarte Piet dan ook gemept met een zweep? ~O>

Dacht het niet. Die mept zelf wel oO/
Op donderdag 29 november 2012 12:40 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Wordt Zwarte Piet dan ook gemept met een zweep?

Dacht het niet. Die mept zelf wel
Inderdaad. Dus het kan helemaal geen slaaf zijn!

Hehe, eindelijk opgelost *O*

Op donderdag 29 november 2012 12:40 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Wordt Zwarte Piet dan ook gemept met een zweep?

Dacht het niet. Die mept zelf wel
We zijn er uit *O*

Gezien het feit dat anonymoussie nog nooit sinterklaas gevierd heeft is hij niet meer betrouwbaar betreffende dit onderwerp.

<O) + 8} 8} = w/ *O*
pi_119748642
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:20 schreef Tchock het volgende:

[..]

[..]

Discriminatie :r
pi_119748656
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:08 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Omdat het juist geen racistische ondertoon heeft. Ja die pieten zijn ooit als slaven geronseld door de sint. Maar dat is nu toch allang niet meer(of nooit geweest dat weet ik niet) de gedachte achter het feest? We vieren sint's verjaardag en niet dat hij zo goed slaven kan hosselen.
-XOXO-
pi_119748693
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:23 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dan begrijp je niet wat racisme is.
Oh jawel hoor en dat voor ``zo`` iemand als mij, knap he?

Maar in ieder geval Sinterklaas en Zwarte Piet is geen racisme, dat is namelijk een oudhollands kinderfeest.
pi_119748698
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:25 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Omdat het juist geen racistische ondertoon heeft. Ja die pieten zijn ooit als slaven geronseld door de sint. Maar dat is nu toch allang niet meer(of nooit geweest dat weet ik niet) de gedachte achter het feest? We vieren sint's verjaardag en niet dat hij zo goed slaven kan hosselen.
Het draait niet (alleen) om de gedachte, het gaat om de uiterlijke verschijningsvorm. En dat de Sint hulpjes heeft die (hoewel dat al ietsje afgenomen is) een archetype negerslaaf moeten voorstellen helpt niet mee.
pi_119748824
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:26 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het draait niet (alleen) om de gedachte, het gaat om de uiterlijke verschijningsvorm. En dat de Sint hulpjes heeft die (hoewel dat al ietsje afgenomen is) een archetype negerslaaf moeten voorstellen helpt niet mee.
Negerslaaf, ja daar denken kinderen ook echt aan.

De enige die daarvoor zorgen zijn huillies zoals jij die overal een punt van maken.

Zullen we sneeuwwitje en de 7 dwergen ook gelijk verbieden?

Zo blijven we bezig..

Ook Jodekoeken uit de schappen valen?

Snappen sommige mensen nu echt niet dat ze zelf de discussie opzoeken :|W ?
pi_119749005
quote:

[..]

En mannen in witte jurken en baarden, associeer ik met terroristen, ook maar gelijk afschaffen?

Zo zijn er nog wel 101 andere voorbeelden, een oudhollands kinderfeest mag/kan je niet afschaffen, ook al ben je het er niet mee eens, jammer dan, dan kijk je maar tot 5-12 een andere kant op.
pi_119749084
quote:

[..]

Ja en? de Moren hadden vroeger blanke slaven daar ga ik toch ook niet moeilijk over doen als de pieten wit worden
-XOXO-
pi_119749099
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:38 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

En mannen in witte jurken en baarden, associeer ik met terroristen, ook maar gelijk afschaffen?
Het kan volgens sommige mensen alleen racisme zijn als een blanke iets tegen een niet blanke zegt en het niet in hun straatje past :')

Zullen we stoppen met dit welles nietes spelletje aangezien het geen nieuws is, maar eerder een terugkerend iets elk jaar? 8} 8} 8} 8} 8} 8} 8} 8} 8} 8} 8}
pi_119749160
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:13 schreef okiokinl het volgende:

[..]

nee, het is zo belachelijk als het is. de historische link is duidelijk, en nog steeds volop aanwezig vandaag. dat is niet verdwenen door piet aardig te maken.
De historische link is voor jou duidelijk, voor kinderen niet. En daar gaat het om. Daarbij wordt op geen enkele manier slavenhandel verheerlijkt of gepromoot.
pi_119749168
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:38 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Nee, want in dat geval bedenk je de associatie puur om je punt te maken en die die niet gefundeerd op eeuwenlange feiten.
pi_119749295
Overigens:

- hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten
- hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint
- hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool)
- hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht
- hij zou oorspronkelijk een Italiaanse schoorsteenveger zijn
- hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden[7]
- hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen

link
pi_119749301
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:41 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Ja en? de Moren hadden vroeger blanke slaven daar ga ik toch ook niet moeilijk over doen als de pieten wit worden
pi_119749604
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:47 schreef Mgolovic het volgende:
Overigens:

- hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten
- hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint
- hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool)
- hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht
- hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden[7]
- hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen

link
Ik snap je punt en gelukkig leven we daarom nu in 2012, dit is allemaal middeleeuws gebrabbel, wees blij mensen dat wij dit niet bewust hebben meegemaakt en leef nu of in het heden, blijf niet zo in het verleden hangen wat veel mensen doen, dat zou namelijk heel wat frustraties schelen voor veel mensen hier.
pi_119749678
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:25 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

we hebben al van alles veranderd, om het minder racistisch te maken, maar het belangrijkste, zwarte piet die eruit ziet als een neger, dat mag niet veranders worden? vind ik raar. als je die racistische ondertoon echt weg wilt hebben, moet je nog een stapje verder gaan. en dat kan best zonder de aard van het feest aan te tasten.
pi_119749902
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:36 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Dat jij hier een buitenlanders vs autochtone Nederlanders issue van maakt zegt al heel wat over je. En niet in positieve zin.

Er zijn zowel autochtonen als negroide allochtone Nederlanders die problemen hebben met de Zwarte Piet. Het feit dat sommige mensen krampachtig proberen een mening te koppelen aan de afkomst, om dit dan ook nog eens tegen een persoon te gebruiken, is gewoon te triest voor woorden.
Krekker is de bom!
pi_119750007
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:43 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Dit alleen al bewijst het feit dat Nederland niet racistisch is, anders had Nederland alle buitenlanders niet toegelaten :W
:')

Het niveau van discussieren blijft maar dalen en dalen. In het koloniale tijdperk waren er genoeg blanken die naar de kolonien gingen wonen tussen de zwarten (en niet eens altijd als plantagehouder), terwijl ze wel een racistisch gedachtegoed hadden. Mensen in een land toelaten of tussen mensen gaan wonen wil niet per definitie betekenen dat je deze mensen niet als minderwaardig kunt zien.

Daarnaast kan een land niet racistisch zijn. De inwoners kunnen racistisch zijn. En aangezien inwoners geen collectief gedachtegoed hebben, maar doorgaans verschillende meningen / opvattingen hebben, zijn uitspraken als de jouwe sowieso al te zot voor woorden. Een bepaald politiek beleid wil, zoals we de afgelopen periode hebben kunnen zien, niet altijd per definitie zeggen dat de meerderheid van de bevolking er ook volledig achter staat.
Krekker is de bom!
pi_119750013
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:07 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Dat jij hier een buitenlanders vs autochtone Nederlanders issue van maakt zegt al heel wat over je. En niet in positieve zin.

Er zijn zowel autochtonen als negroide allochtone Nederlanders die problemen hebben met de Zwarte Piet. Het feit dat sommige mensen krampachtig proberen een mening te koppelen aan de afkomst, om dit dan ook nog eens tegen een persoon te gebruiken, is gewoon te triest voor woorden.
Kerel, stel je niet aan..er waren ook blanke slaven :Y

Jammer dat er al sinds jaar en dag gemeten wordt met twee maten en dit gebeurt vooral door de blanken, die zich graag politiek correct willen voordoen, maar die vooral vinden dat voor blanken de lat hoger gelegd moet worden en die daarom in wezen zelf de racisten zijn.
pi_119750087
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:47 schreef Mgolovic het volgende:
Overigens:

link
Ja en op een gegeven moment legde men, waarschijnlijk vanwege het 'zwarte hulp'-aspect een link met de zwarten uit de kolonien en begon men de Zwarte Piet verder vorm te geven op basis van het beeld dat men toen van de zwarten had. Dit op basis van de blackface (karikatuur v/d zwarten), gebrabbel en later een Surinaams accent en een niet slim overkomen (laatste twee zijn er de laatste jaren weer uitgeslopen).
Krekker is de bom!
pi_119750148
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:11 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het niveau van discussieren blijft maar dalen en dalen. In het koloniale tijdperk waren er genoeg blanken die naar de kolonien gingen wonen tussen de zwarten (en niet eens altijd als plantagehouder), terwijl ze wel een racistisch gedachtegoed hadden. Mensen in een land toelaten of tussen mensen gaan wonen wil niet per definitie betekenen dat je deze mensen niet als minderwaardig kunt zien.

Daarnaast kan een land niet racistisch zijn. De inwoners kunnen racistisch zijn. En aangezien inwoners geen collectief gedachtegoed hebben, maar doorgaans verschillende meningen / opvattingen hebben, zijn uitspraken als de jouwe sowieso al te zot voor woorden. Een bepaald politiek beleid wil, zoals we de afgelopen periode hebben kunnen zien, niet altijd per definitie zeggen dat de meerderheid van de bevolking er ook volledig achter staat.
in het heden leven en niet in het verleden leven.
pi_119750177
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:07 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Waar maak jij je druk om man, er is elk jaar een handje zeikerds dat er een punt van maakt dat zwarte piet zwart is. Het overgrote deel van de negers vindt het echt geen punt.
-XOXO-
pi_119750216
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:14 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ja en op een gegeven moment legde men, waarschijnlijk vanwege het 'zwarte hulp'-aspect een link met de zwarten uit de kolonien en begon men de Zwarte Piet verder vorm te geven op basis van het beeld dat men toen van de zwarten had. Dit op basis van de blackface (karikatuur v/d zwarten), gebrabbel en later een Surinaams accent en een niet slim overkomen (laatste twee zijn er de laatste jaren weer uitgeslopen).
In jouw ogen ja.

Leef eens in het heden en probeer niet altijd in de slachtofferrol te kruipen.

Op een gegeven moment ben je niet meer geloofwaardig.
pi_119750262
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:11 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Kerel, stel je niet aan..er waren ook blanke slaven :Y
Waar heb je het over man? Wat heeft dat nou weer met mijn post te maken?

quote:
Jammer dat er al sinds jaar en dag gemeten wordt met twee maten en dit gebeurt vooral door de blanken, die zich graag politiek correct willen voordoen, maar die vooral vinden dat voor blanken de lat hoger gelegd moet worden en die daarom in wezen zelf de racisten zijn.
Waarom probeer je toch steeds om blanken weer in de slachtofferrol te krijgen ipv dat je gewoon de feiten benoemt en over bijbehorende meningen discussieert? :?

Ik probeer toch ook niet steeds 1 groep in de slachtofferrol te krijgen? Wanneer de discussie gaat over positieve discriminatie van zwarten/vrouwen/etc, ga ik daar inhoudelijk op in. Wanneer de discussie gaat over het wel/niet racistische aspect van de Zwarte Piet, ga ik daar op in. Dit zonder continu te huilen van "zwarten zijn altijd maar het slachtoffer" of "blanken mogen ook niks". Iets wat jij (mbt de blanken) wel continu probeert :N

Daarnaast is jouw stelling ook nogeens vrij simpel. Maar dat had ik je eerder al geprobeerd uit te leggen:

quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:14 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

En de mensen die en problemen hebben met de Zwarte Piet en daarnaast ook tegen zaken als positieve discriminatie en ander racisme jegens blanken zijn?

Want je begrijpt zelf hopelijk ook wel dat je nu dus de suggestie wekt dat de mensen die problemen hebben met de Zwarte Piet per definitie vinden dat de lat hoger moet worden gelegd voor blanken?

Dit werkt natuurlijk leuk wanneer je tijdens een discussie jouw standpunt kracht probeert bij te zetten. Maar in feite is het natuurlijk puur gebaseerd op bepaalde negatieve manier afschilderen van 'de tegenpartij'.
Krekker is de bom!
pi_119750301
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:16 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

in het heden leven en niet in het verleden leven.
Zou je dat dan niet eerder tegen de user waar ik op reageerde moeten zeggen:

quote:
Krekker is de bom!
pi_119750319
Slavernij bestaat niet meer sinds 1863, hebben wij allemaal niet bewust meegemaakt, graag in het heden leven en niet in het verleden!!!

Echt, tering waarom nou zo in het verleden blijven hangen, ik snap dat niet, zelfde om duitsers nog de schuld blijven geven dat zij nog steeds de fiets van mijn oma hebben..

[ Bericht 47% gewijzigd door WhateverWhatever op 29-11-2012 16:36:27 ]
pi_119750426
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:19 schreef Smack10 het volgende:

[..]

In jouw ogen ja.

Leef eens in het heden en probeer niet altijd in de slachtofferrol te kruipen.

Op een gegeven moment ben je niet meer geloofwaardig.
_O-

Dat de Zwarte Piet is beinvloed door de zwarten uit de kolonien is gewoon een feit. Het waarschijnjlijk sloeg op de opvatting dat deze beinvloeding met name begon doordat Sinterklaas voor die tijd ook altijd al een zwarte 'metgezel' had. De discussie gaat niet zozeer over de oude zwarte metgezel die Sinterklaas had, maar over de hedendaagse variant, die men heeft ingekleed op basis van het beeld dat men toen van de neger had.
Krekker is de bom!
pi_119750442
Het mooie vind ik nog dat de grootste groep negers hier totaal geen problemen mee hebben en echt denken 'waar de fuck zijn die uptight linkse salonsocialisten mee bezig? Lekker boeiend', ondertussen zitten ze hier op Fok een beetje politiek correct geneuzel tussen de relatie slavernij en zwarte piet te verkondigen _O-

Ik zou me als neger zijnde ook kapot lachen om die domme Nederlanders die hier een issue mee hebben :D
pi_119750453
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:21 schreef WhateverWhatever het volgende:
Slavernij bestaat niet meer sinds 1863, hebben wij allemaal niet bewust meegemaakt, graag in het heden leven en niet in het verleden!!!
En het hele bestaan van oude tradities is eigenlijk ook niet een kwestie van blijven vastklampen aan dingen uit het verleden?
Krekker is de bom!
pi_119750498
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:21 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Zou je dat dan niet eerder tegen de user waar ik op reageerde moeten zeggen:

[..]

Jij vind dat allochtonen wel goed integreren tegenwoordig? Passen zich ook goed aan aan de gebruiken, spreken goed Nederlands enzo

-XOXO-
pi_119750627
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:25 schreef Scorpie het volgende:
Het mooie vind ik nog dat de grootste groep negers hier totaal geen problemen mee hebben en echt denken 'waar de fuck zijn die uptight linkse salonsocialisten mee bezig? Lekker boeiend', ondertussen zitten ze hier op Fok een beetje politiek correct geneuzel tussen de relatie slavernij en zwarte piet te verkondigen _O-

Ik zou me als neger zijnde ook kapot lachen om die domme Nederlanders die hier een issue mee hebben :D
Dat jij en met jou velen het allemaal zo ongeloooofelijk gestoord vinden, komt omdat wij hier zijn opgegroeid met Sinterklaas en het de normaalste zaak van de wereld vinden. Veel mensen hebben hierbij niet het vermogen de zaak objectief te bekijken.

Objectief bekeken is er gewoon een feitelijke link. De Zwarte Piet in huidige vorm is gebaseerd op een racistisch beeld dat men in het verleden van de neger had. Meeste van die aspecten (dom, afhankelijke hulp van Sinterklaas, Surinaams accent) zijn er ondertussen uitgeslopen. Dit behalve het gezicht (blackface, karikatuur van de zwarte).

Dat er daar (het uiterlijk/gezicht van de Piet) verschillende meningen over bestaan is helemaal zo gek niet. De een heeft er geen bezwaren mee omdat de hedendaagse boodschap positief is. De ander heeft er wel bezwaren mee omdat het overblijfsel uit het verleden in hun ogen duidt op het niet willen nemen van afstand van het gedachtengoed waar dit overblijfsel uit voortkwam.

Je kan het er mee eens of oneens zijn. Het belachelijk maken zoals velen doen zie ik gewoon als te triest voor woorden.
Krekker is de bom!
pi_119750726
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:27 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Jij vind dat allochtonen wel goed integreren tegenwoordig? Passen zich ook goed aan aan de gebruiken, spreken goed Nederlands enzo

Want alle allochtonen zijn natuurlijk 1 entiteit? Surinamers spreken over het algemeen goed Nederlands ja, passen zich goed aan aan de gebruiken. En volgens mij zijn de kleine groep klagers vooral autochtonen en Surinamers, aangezien Afrikanen over het algemeen verder weinig weten over het ontstaan van de Zwarte Piet.
Krekker is de bom!
pi_119750922
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Want alle allochtonen zijn natuurlijk 1 entiteit? Surinamers spreken over het algemeen goed Nederlands ja, passen zich goed aan aan de gebruiken. En volgens mij zijn de kleine groep klagers vooral autochtonen en Surinamers, aangezien Afrikanen over het algemeen verder weinig weten over het ontstaan van de Zwarte Piet.
Zelf ook Sinterklaas gevierd?
pi_119750970
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:39 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Zelf ook Sinterklaas gevierd?
Ja.

En wat heeft dat er mee te maken? :?

Jij probeert er steeds een persoonlijk iets van te maken om de mening van de ander te diskwalificeren. Deed je bij die andere user ook al, waarbij je op een gegeven moment ook nog eens spottend de afkomst erbij betrok (tenminste, als ik me niet vergis was jij dat). Inhoudelijk discussieren te moeilijk?
Krekker is de bom!
pi_119751030
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:41 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ja.

En wat heeft dat er mee te maken? :?

Jij probeert er steeds een persoonlijk iets van te maken om de mening van de ander te diskwalificeren. Deed je bij die andere user ook al, waarbij je op een gegeven moment ook nog eens spottend de afkomst erbij betrok (tenminste, als ik me niet vergis was jij dat). Inhoudelijk discussieren te moeilijk?
Dat kwam omdat de vorige persoon nog niet eens sinterklaas gevierd heeft ;)

En hoe vond je Sinterklaas vieren, dat was toch leuk en gezellig? Werden er racistische dingen gezegd over zwarte piet?
pi_119751074
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Nee en ook niet elke alloctoon integreerd slecht. Punt blijft dat de buitenlanders die er wel een probleem mee hebben gewoon hun kop moeten houden en dankbaar mogen zijn dat ze hier misbruik mogen komen maken van onze sociale voorzieningen. Zelfde geld voor de autochtonen die klagen, dat is meestal van dat socialistische SP-tuig met een mooie uitkering die toch alleen maar dingen roepen zonder na te denken
-XOXO-
pi_119751115
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:43 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Dat kwam omdat de vorige persoon nog niet eens sinterklaas gevierd heeft ;)

En hoe vond je Sinterklaas vieren, dat was toch leuk en gezellig? Werden er racistische dingen gezegd over zwarte piet?
Nogmaals, discussier inhoudelijk, op basis van mijn standpunten. Ik heb namelijk 100000x aangegeven dat het gedachtegoed achter de Sinterklaasviering niet racistisch is |:(

Zelfs een paar posts hiervoor had ik een enigszins vergelijkbare post, maar dan in iets andere bewoording:

quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:31 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Objectief bekeken is er gewoon een feitelijke link. De Zwarte Piet in huidige vorm is gebaseerd op een racistisch beeld dat men in het verleden van de neger had. Meeste van die aspecten (dom, afhankelijke hulp van Sinterklaas, Surinaams accent) zijn er ondertussen uitgeslopen. Dit behalve het gezicht (blackface, karikatuur van de zwarte).

Dat er daar (het uiterlijk/gezicht van de Piet) verschillende meningen over bestaan is helemaal zo gek niet. De een heeft er geen bezwaren mee omdat de hedendaagse boodschap positief is. De ander heeft er wel bezwaren mee omdat het overblijfsel uit het verleden in hun ogen duidt op het niet willen nemen van afstand van het gedachtengoed waar dit overblijfsel uit voortkwam.

Je kan het er mee eens of oneens zijn. Het belachelijk maken zoals velen doen zie ik gewoon als te triest voor woorden.
Krekker is de bom!
pi_119751127
Mijn vriendin onderhuurde van een aardig meisje dat op stage ging in het buitenland. Ze had een donkere huisgenoot, dat gewoon nederlands spreekt en uit groningen komt. Vanaf de eerste dag behandel ik haar als elk ander, ik ben dan ook echt geen racist.

Maar na paar maanden paar keer over de vloer geweest te zijn, heeft ze tegen mijn vriendin gezegd dat ik een racist ben, continu haar uitdaag, eten jat uit haar koelkast, haar pest, etcetera. En dat haar vrienden mij wel zullen raken als ik weer wat uitspook. Verder heeft ze aan het hele pand verkondigd dat ik racist ben, en vooral getinte mensen wonen daar..

Ik was echt stomverbaasd. Ik had juist haar vermeden ondat ik de indruk had dat ze me niet zo mag. Ik ben er minder dan 10x geweest in 5 maanden, omdat ik het hartstikke druk heb en mijn hoofd vol zit voor mijn afstudeerthesis, laat staan dat ik snode plannen zou smeden om haar dwars te zitten.

Het blijkt dat dezelfde persoon eerder een kamer huurde van een oude man die ook wel racist zou zijn, en zo ook de baas van haar vorige baan.. die haar eerst aannam en er paar maanden liet werken om dan haar om een racistische reden haar te ontslaan. En alle hollanders zouden op haar neerkijken, etc.

Dat zulke mensen hier opgroeien en zo worden... Hoe kan dat? Ik ben nooit in aanrakung met racisme geweest tot dit en usa...

Zo ook zwarte pieten, mijn hele jeugd als in sintgelovende kind waren pieten stoere mensen die van daken springen en zwartgetint werden van de roet in de schoorstenen en het harde werken. Juist door racisme toe te kennen verliest het al diens onschuld en verpest het het feestelijke.
pi_119751221
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:44 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Nee en ook niet elke alloctoon integreerd slecht. Punt blijft dat de buitenlanders die er wel een probleem mee hebben gewoon hun kop moeten houden en dankbaar mogen zijn dat ze hier misbruik mogen komen maken van onze sociale voorzieningen. Zelfde geld voor de autochtonen die klagen, dat is meestal van dat socialistische SP-tuig met een mooie uitkering die toch alleen maar dingen roepen zonder na te denken
Waarom zouden buitenlanders uit de kolonien dankbaar moeten zijn dat ze hier zijn en waar haal je vandaan dat de autochtonen die klagen SP'ers zijn met uitkering?

Eigenlijk zijn de klagers dus gewoon tweederangsburgers die gewoon maar hun bek moeten houden? Je maakt het nu wel heel makkelijk voor jezelf he? :')

En wanneer precies mogen mensen dan wel klagen over zaken? Alleen wanneer hun mening overeenkomt met jouw mening?
Krekker is de bom!
pi_119751279
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:47 schreef koffiegast het volgende:
Zo ook zwarte pieten, mijn hele jeugd als in sintgelovende kind waren pieten stoere mensen die van daken springen en zwartgetint werden van de roet in de schoorstenen en het harde werken. Juist door racisme toe te kennen verliest het al diens onschuld en verpest het het feestelijke.
In mijn jeugd waren het domme, maar wel sportieve onhandige grappige hulpjes van de Sint. Hulpjes die allemaal met Surinaams accent spraken. Zo zie je maar hoe tijden veranderen. En volgens mij is het er voor de kinderen niet minder leuk op geworden.
Krekker is de bom!
pi_119751359
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:47 schreef koffiegast het volgende:
Mijn vriendin onderhuurde van een aardig meisje dat op stage ging in het buitenland. Ze had een donkere huisgenoot, dat gewoon nederlands spreekt en uit groningen komt. Vanaf de eerste dag behandel ik haar als elk ander, ik ben dan ook echt geen racist.

Dat maakt de egoïsten niet uit, dat ze voor de kinderen het feest verpesten.

Ze willen even duidelijk maken hoe racistisch wij zijn omdat we een traditie vieren. :|W
pi_119751409
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:53 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

In mijn jeugd waren het domme, maar wel sportieve onhandige grappige hulpjes van de Sint. Hulpjes die allemaal met Surinaams accent spraken. Zo zie je maar hoe tijden veranderen. En volgens mij is het er voor de kinderen niet minder leuk op geworden.
Ligt misschien aan jouw omgeving/opvoeding?
pi_119751471
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:56 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Ze willen even duidelijk maken hoe racistisch wij zijn omdat we een traditie vieren. :|W
Ik heb nog geen kind meegemaakt dat zelf een slecht Sinterklaasfeest had, vanwege deze discussie. Die hele discussie gaat over het algemeen vooral langs kinderen heen.

Deze hele discussie is vooral een groot 'het op bepaalde manier afschilderen van de tegenstander'.

Mensen met andere mening zien spoken, zijn uitkeringtrekkers, zijn buitenlanders die hun bek eigenlijk moeten houden omdat ze dankbaar moeten zijn dat ze hier zijn, het zijn egoistische kinderfeestverpesters, etc. (Even een kleine collectie waarvan natuurlijk niet alles jouw mening hoeft te zijn).
Krekker is de bom!
pi_119751490
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:58 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Ligt misschien aan jouw omgeving/opvoeding?
Ik doel op de viering in de scholen en buurten.
Krekker is de bom!
pi_119751516
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:01 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik heb nog geen kind meegemaakt dat zelf een slecht Sinterklaasfeest had, vanwege deze discussie. Die hele discussie gaat over het algemeen vooral langs kinderen heen.

Deze hele discussie is vooral een groot 'het op bepaalde manier afschilderen van de tegenstander'.

Mensen met andere mening zien spoken, zijn uitkeringtrekkers, zijn buitenlanders die hun bek eigenlijk moeten houden omdat ze dankbaar moeten zijn dat ze hier zijn, het zijn egoistische kinderfeestverpesters, etc. (Even een kleine collectie waarvan natuurlijk niet alles jouw mening hoeft te zijn).
En de mensen die willen dat niks veranderd zijn racisten?
pi_119751577
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:02 schreef Smack10 het volgende:

[..]

En de mensen die willen dat niks veranderd zijn racisten?
Heb ik ook maar ergens zoiets gesuggereerd???? :? :? :?
Krekker is de bom!
pi_119751609
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:01 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Nou dan, dan zijn we er toch, het draait namelijk allemaal om de kinderen, niets meer en niets minder.
Om het op racisme te gooien wat sinds 1863 niet meer gebeurt is gewoon om aandacht vragen en zielig doen om niets.
pi_119751625
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:04 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Heb ik ook maar ergens zoiets gesuggereerd???? :? :? :?
Jij niet nee, andere wel (zoals anonymoussie).
pi_119751665
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:05 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Nou dan, dan zijn we er toch, het draait namelijk allemaal om de kinderen, niets meer en niets minder.
Ja precies.

Laten we dat zo houden en ophouden met die onzin van racisme.
pi_119751714
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:05 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Voor kinderen georganiseerd door volwassenen. Waarom zou daar niet kritisch naar gekeken mogen worden? Het feit dat volwassenen iets op bepaalde manier organiseren zegt meer over de volwassen dan over de kinderen.

En nee, het wil niet zeggen dat de volwassenen racistisch zijn. Het zegt echter wel dat de volwassenen degenen zijn die waarde hechten aan bepaalde aspecten. Je dan als volwassene verschuilen achter een "het is voor de kinderen" vind ik erg laf.

Waarom zou iets dat voor kinderen georganiseerd wordt, niet kritisch bekeken mogen worden?
Krekker is de bom!
pi_119751745
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:05 schreef Smack10 het volgende:

[..]

En zoals je misschien had kunnen zien in mijn reacties op hem vind ik zijn manier van redeneren net zo triest als de manier van redeneren die ik tegenkom bij veel van de pro-Zwarte Piet reacties.

Ik snap dus niet waarom je een dergelijke vraag aan mij stelt, terwijl mijn mening volgens mij al heel duidelijk was.
Krekker is de bom!
pi_119751778
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:08 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Voor kinderen georganiseerd door volwassenen. Waarom zou daar niet kritisch naar gekeken mogen worden? Het feit dat volwassenen iets op bepaalde manier organiseren zegt meer over de volwassen dan over de kinderen.

En nee, het wil niet zeggen dat de volwassenen racistisch zijn. Het zegt echter wel dat de volwassenen degenen zijn die waarde hechten aan bepaalde aspecten. Je dan als volwassene verschuilen achter een "het is voor de kinderen" vind ik erg laf.

Waarom zou iets dat voor kinderen georganiseerd wordt, niet kritisch bekeken mogen worden?
Ja, maar het is een oudhollands kinderfeest, een traditie, ik ga toch ook niet zeggen dat Ramadan moet worden afgeschaft omdat het niks met de Westerse cultuur te maken heeft?
Ik begrijp dat feest ook niet waarom dat gevierd wordt hier, maar ik ga mij daar niet aan storen en laat het zo als het is.
Doe lekker je ding maar laat mij lekker met rust.
pi_119751862
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:11 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Ja, maar het is een oudhollands kinderfeest een traditie, ik ga toch ook niet zeggen dat Ramadan moet worden afgeschaft omdat het niks met de Westerse cultuur te maken heeft?
Ik begrijp dat feest ook niet waarom dat gevierd wordt hier, maar ik ga mij daar niet aan storen en laat het zo als het is.
Doe lekker je ding maar laat mij met rust.
Maar je mag wel kritiek hebben op ramadan. Net zoals genoeg mensen kritiek hebben op het suikerfeest, de hoofddoek, etc.
Krekker is de bom!
pi_119751873
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:13 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Maar je mag wel kritiek hebben op ramadan. Net zoals genoeg mensen kritiek hebben op het suikerfeest, de hoofddoek, etc.
Ja, dat mag ook, maar ieder zijn ding toch?
pi_119751934
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:14 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Ja, dat mag ook, maar ieder zijn ding toch?
Ja, maar op het moment dat bepaalde zaken als fout worden beschouwd, zullen er altijd mensen zijn die er kritiek op zullen hebben. Overigens heb ik zelf niemand zien pleiten voor volledige afschaffing v/d Zwarte Piet.
Krekker is de bom!
pi_119751942
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:51 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Waarom zouden buitenlanders uit de kolonien dankbaar moeten zijn dat ze hier zijn en waar haal je vandaan dat de autochtonen die klagen SP'ers zijn met uitkering?

Eigenlijk zijn de klagers dus gewoon tweederangsburgers die gewoon maar hun bek moeten houden? Je maakt het nu wel heel makkelijk voor jezelf he? :')

En wanneer precies mogen mensen dan wel klagen over zaken? Alleen wanneer hun mening overeenkomt met jouw mening?
Omdat ze het hier veel beter hebben dan in hun eigen land, misschien een reden? Verder zijn het altijd de SP huillies die zielig lopen te doen over dit soort onbelangrijke onderwerpen
En op je laatste vragen: Ja, ik maak het mezelf nooit makkelijk en als die mensen of het onderwerp iets bijdraagt aan de maatschappij
-XOXO-
pi_119751994
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:56 schreef Smack10 het volgende:

[..]

waar heb ik ooit gezegd dat de mensen die het vieren racistisch zijn
het gaat mij om de racistische ondertonen van het feest zelf

hoe dom ben je als ik het al 100 gezegd heb, dan hoor je gewoon wat zelf wil horen :|W
pi_119752053
Sinterklaas en Piet? boeit kinderen geen reet of het hulpje paars of zwart is, zolang ze maar pepernoten gooien.
pi_119752117
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:20 schreef havanagila het volgende:
Sinterklaas en Piet? boeit kinderen geen reet of het hulpje paars of zwart is, zolang ze maar pepernoten gooien.
En waarom zijn pepernoten bruin? :{w
pi_119752120
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:17 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Omdat ze het hier veel beter hebben dan in hun eigen land, misschien een reden?
Voor veel allochtonen is hun eigen land Nederland |:(

quote:
Verder zijn het altijd de SP huillies die zielig lopen te doen over dit soort onbelangrijke onderwerpen
Echt geen flauw idee waar je dit op baseert. Klopt volgens mij ook geen zak van.

quote:
En op je laatste vragen: Ja, ik maak het mezelf nooit makkelijk en als die mensen of het onderwerp iets bijdraagt aan de maatschappij
Mensen die bijvoorbeeld klagen over hoofddoekjes vinden ook dat hun geklaag bijdraagt aan de maatschappij. Anderen zien het juist omgekeerd: hartstikke subjectief dus.
Krekker is de bom!
pi_119752191
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:05 schreef Smack10 het volgende:

[..]

waar dan :? :? :? :? :?
pi_119752199
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:22 schreef Smack10 het volgende:

[..]

En waarom zijn pepernoten bruin? :{w
Kijk met dit soort opmerkingen probeer je dus de suggestie te wekken dat het geklaag zoooo ver gezocht is, dat het net zo belachelijk is als klagen over pepernoten die bruin zijn. Jammer, ik kan me niet voorstellen dat je zelf niet begrijpt dat het een totaal ander iets is.

En dat is eigenlijk waar ik me het meest aan stoor mbt dit onderwerp. De lage smerige discussietactieken die gebruikt worden.
Krekker is de bom!
pi_119752238
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:24 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Kijk met dit soort opmerkingen probeer je dus de suggestie te wekken dat het geklaag zoooo ver gezocht is, dat het net zo belachelijk is als klagen over pepernoten die bruin zijn. Jammer, ik kan me niet voorstellen dat je zelf niet begrijpt dat het een totaal ander iets is.

En dat is eigenlijk waar ik me het meest aan stoor mbt dit onderwerp. De lage smerige discussietactieken die gebruikt worden.
Ja, komt je het bekend voor, overal iets achter zoeken? :*
pi_119752277
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:20 schreef havanagila het volgende:
En cadeautjes krijgen :)
pi_119752391
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:25 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Ja, komt je het bekend voor, overal iets achter zoeken? :*
Niet zo schijnheilig doen man. Maar goed, je loopt nu dingen uit te lokken.
Krekker is de bom!
pi_119752451
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:28 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Niet zo schijnheilig doen man. Maar goed, je loopt nu dingen uit te lokken.
Vind je het gek? Elk jaar weer deze discussie is ook uitlokken.
pi_119752518
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:30 schreef Smack10 het volgende:

[..]

wie begint nu met dit topic? steeds weer opnieuw met een nieuw deel :')

best wel kwalijk dat je mensen zomaar beschuldigd van dingen die ze niet gezegd hebben. :{
pi_119752554
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:30 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Elk jaar Sinterklaas vieren ook, als ik jou manier van redeneren zou hanteren.

En nee, tuurlijk is elk jaar Sinterklaas vieren geen uitlokking. Net zo min als het geven van de mening op het moment dat het weer gevierd wordt. (Hier op FOK! zijn de topics trouwens hoofdzakelijk geopend door mensen die pro-Zwarte Piet-huidige vorm zijn).
Krekker is de bom!
pi_119752621
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:33 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

wie begint nu met dit topic? :')
Komt hij weer :')
pi_119752660
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:35 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Komt hij weer :')
jonge wat ik heb je aangedaan dat je zo op mij moet afgeven dan :?
je lijkt nog meer gefrusteerd dan mij om dit gebeuren :')
pi_119752670
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:34 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Elk jaar Sinterklaas vieren ook, als ik jou manier van redeneren zou hanteren.

En nee, tuurlijk is elk jaar Sinterklaas vieren geen uitlokking. Net zo min als het geven van de mening op het moment dat het weer gevierd wordt. (Hier op FOK! zijn de topics trouwens hoofdzakelijk geopend door mensen die pro-Zwarte Piet-huidige vorm zijn).
Een poging om in 1997 bij de intocht in de Bijlmermeer alleen Bonte Pieten mee te laten lopen leidde echter tot veel negatieve reacties. Er ontstond weer meer steun voor het behoud in plaats van afschaffing van Zwarte Piet en uit een onderzoek in 1998 bleek dat 96% van de bevolking Sinterklaas als een traditie zag, die niets met discriminatie te maken had.
pi_119752698
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:37 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Een poging om in 1997 bij de intocht in de Bijlmermeer alleen Bonte Pieten mee te laten lopen leidde echter tot veel negatieve reacties. Er ontstond weer meer steun voor het behoud in plaats van afschaffing van Zwarte Piet en uit een onderzoek in 1998 bleek dat 96% van de bevolking Sinterklaas als een traditie zag, die niets met discriminatie te maken had.
ze hadden moeten onderzoeken hoeveel mensen het als negerslaaf zien.
waarom, heb ik al haarfijn uitgelegd. ;)
pi_119752699
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:37 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Ja en? Mag een mening alleen gegeven worden wanneer het een meerderheid betreft?
Krekker is de bom!
pi_119752731
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:38 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ja en? Mag een mening alleen gegeven worden wanneer het een meerderheid betreft?
Nee, maar moet het altijd nieuws zijn als een paar mensen een andere mening hebben?
pi_119752749
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:39 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Nee, maar moet het altijd nieuws zijn als een paar mensen een andere mening hebben?
Wie maakt er nieuws van? :?
Krekker is de bom!
pi_119752797
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:40 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wie maakt er nieuws van? :?
Zucht.

Punt is dat het voorlopig niet veranderd gaat worden.

Kan je je erbij neerleggen?
pi_119752823
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:33 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

wie begint nu met dit topic? steeds weer opnieuw met een nieuw deel :')

best wel kwalijk dat je mensen zomaar beschuldigd van dingen die ze niet gezegd hebben. :{
IK ben het TOPIC begonnen! En ook de delen erna!
pi_119752876
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:41 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Zucht.

dat zullen we nog wel eens zien!
1997, dat is 15 jaar geleden.
het gaat vanzelf komen hoor, die verandering. zoals we het nu doen is onhoudbaar.
pi_119752889
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:41 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Zucht.
Wat nou zucht?

Jij stelt de vraag of het altijd nieuws moet zijn wanneer een paar mensen een andere mening hebben terwijl de topics hier geopend zijn door mensen die pro-Zwarte Piet zijn. Moet je de vraag dan niet stellen aan topicsstarters?

Verder heb ik de 'officiele' nieuwsmedia er niet echt aandacht aan zien besteden (een uitzondering misschien daargelaten).

quote:

Waarbij neerleggen? Ik ben niet eens pro-verandering man. Is het nu zo moeilijk te begrijpen dat iemand die bepaalde argumenten te stompzinnig voor woorden vindt, niet per se 'de omgekeerde mening' hoeft te hebben?

Ik reageer in een discussie omdat ik smerige discussietactieken en valse argumenten tegenkom. Nogmaals, waar moet ik me dan precies bij neerleggen? :?
Krekker is de bom!
pi_119753045
Nog maar 7 dagen mensen, dan is hij weer weg, dan kunnen we gaan klagen over de kerst, hoe zielig het eigenlijk is voor de rendieren van de kerstman.

:)
pi_119753219
Eigenlijk is Sinterklaas gewoon een hele goede commerciële stunt van de staat om geld in de economie te pompen. ;)
pi_119753267
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:51 schreef WhateverWhatever het volgende:
Nog maar 7 dagen mensen, dan is hij weer weg, dan kunnen we gaan klagen over de kerst, hoe zielig het eigenlijk is voor de rendieren van de kerstman.

:)
Zal echt blij zijn als het gezemel weer voorbij is.
Alhoewel, dan gaat het naadloos over in het zeuren over de kerstboom en zie je dezelfde figuren weer langskomen om uit te leggen dat een kerstboom echt niet kan, want dat je daar mensen mee voor het hoofd stoot.
pi_119753292
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:56 schreef WhateverWhatever het volgende:
Eigenlijk is Sinterklaas gewoon een hele goede commerciële stunt van de staat om geld in de economie te pompen. ;)

Nee hoor. Dat is wat de winkeliers van Sinterklaas en kerst hebben gemaakt. Dit door al zo ver mogelijk van te voren een bepaalde sfeer te creeren.
Krekker is de bom!
pi_119753367
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:58 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Alhoewel, dan gaat het naadloos over in het zeuren over de kerstboom en zie je dezelfde figuren weer langskomen om uit te leggen dat een kerstboom echt niet kan, want dat je daar mensen mee voor het hoofd stoot.
Kerstgezeur dat ik tegenkom heeft voornamelijk betrekking op commercialisering en het naapen van de VS. Gezeur over de kerstboom ben ik in Nederland misschien 1x tegengekomen.
Krekker is de bom!
pi_119753372
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:58 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

heb je het over mij? :')
pi_119754086
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:20 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ik heb nu al zoveel verschrikkelijk oerdomme reacties gehad van mensen die zich allemaal gediscrimineerd voelen en mij voor racist hebben uitgemaakt dat ik er bijna racistisch van geworden ben.
Op een bepaald punt werd ik zelfs voor Neo-Nazi uitgemaakt... Dat is best wel een pittige opmerking wetende dat je Opa heeft ...gestreden in het Verzet. Maar helaas werkt racisme of fascisme alleen van blank naar zwart en niet andersom. Ik moet gewoon m'n kop houden en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is...

Ja na de oorlog zat iedere zwarthandelaar inene in het verzet
met zoveel verzets opa's op fok is het ongeloofwaardig dat er zoveel joden uit nederland geexporteerd zijn en de oorlog 5 jaar heeft geduurd?

Maar van Zwarte piet blijven we af.
Hebben we eindelijk een zwarte immigrant die werkt en waar de kindertjes kadootjes van krijgen ipv beroofd worden door de landgenoten waar zijn baas Bischop was.... is heet weer niet goed

Bovendien de 11 maanden dat hij niet werkt trekt hij ook geen uikering.

Zwarte piet wordt alleen maar rassistich gevonden door de linkse 5e collone die het notig vint de gekleurde illegale criminele goegemeentw de rechet hand boven het hoofd te houden (de linker is niet halal) voor een paar voorkeursstemmen.

Poten af van Sint en Piet
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_119754417
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:27 schreef desiredbard het volgende:

[..]

met zoveel verzets opa's op fok is het ongeloofwaardig dat er zoveel joden uit nederland geexporteerd zijn en de oorlog 5 jaar heeft geduurd?

Hebben we eindelijk een zwarte immigrant die werkt en waar de kindertjes kadootjes van krijgen ipv beroofd worden door de landgenoten waar zijn baas Bischop was.... is heet weer niet goed

Zwarte piet wordt alleen maar rassistich gevonden door de linkse 5e collone die het notig vint de gekleurde illegale criminele goegemeentw de rechet hand boven het hoofd te houden (de linker is niet halal) voor een paar voorkeursstemmen.

jij hoeft niet te bepalen wat ik vind
net als ik dat niet voor jou hoef

dus als ik mijn mening wil geven over zwarte Piet, zal jij me zeker niet tegenhouden.
  donderdag 29 november 2012 @ 18:38:48 #119
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_119754460
Tegenwoordig geen feest meer zonder dat iemand zijn wil wil opleggen aan iedereen. Als de lieve sint zijn negerslaven terugneemt naar Spanje kunnen we weer beginnen over de fascistische/dhimmi (ontbrekende) kerstbomen van de gemeenten en scholen om vervolgens naadloos over te gaan over grootstedelijke vuurwerk problematiek en hard verbiedt!!!! verbodt!!! te gaan roepen. Gelukkig zijn al onze problemen na 1 januari opgelost want dan mogen 17 jarige studenten niet meer drinken vanwege de laatste overwinning van de graag alles controlerende betweters van Nederland. :r
pi_119754504
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:38 schreef Brum_brum het volgende:
Tegenwoordig geen feest meer zonder dat iemand zijn wil wil opleggen aan iedereen. Als de lieve sint zijn negerslaven terugneemt naar Spanje kunnen we weer beginnen over de fascistische/dhimmi (ontbrekende) kerstbomen van de gemeenten en scholen om vervolgens naadloos over te gaan over grootstedelijke vuurwerk problematiek en hard verbiedt!!!! verbodt!!! te gaan roepen. Gelukkig zijn al onze problemen na 1 januari opgelost want dan mogen 17 jarige studenten niet meer drinken vanwege de laatste overwinning van de graag alles controlerende betweters van Nederland. :r
dat zijn meningen over andere onderwerpen.
als mensen daarover willen klagen, moeten ze zelf weten, mag toch
  donderdag 29 november 2012 @ 18:42:26 #121
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_119754595
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:40 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Nee het is precies hetzelfde onderwerp. Namelijk dat mensen het normaal zijn gaan vinden dat hun persoonlijke mening een wet verdient die andere mensen hun levensstijl onmogelijk maakt.
pi_119754745
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:42 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Nee het is precies hetzelfde onderwerp. Namelijk dat mensen het normaal zijn gaan vinden dat hun persoonlijke mening een wet verdient die andere mensen hun levensstijl onmogelijk maakt.
wie zegt dat?
mensen moeten hun meningen kunnen uiten toch zonder agressief of inhoudloos te worden.
dat is vrijheid toch?
pi_119754832
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:27 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Amen _O_
pi_119754865
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:50 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Amen _O_
pi_119754894
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:51 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Oh, ik moet zeker naar Mekka bidden omdat het anders racisme is? :')

8} 8} 8} 8} 8} 8} 8}
pi_119754953
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:52 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Oh, ik moet zeker naar Mekka bidden omdat het anders racisme is? :')

8} 8} 8} 8} 8} 8} 8}
wie zegt dat? :')

erg slim ook van je, dat als iemand duizend keer zegt dat de mensen die het vieren niet racistisch hoeven te zijn :')

dus waar je opmerking op slaat? :')
  donderdag 29 november 2012 @ 18:54:53 #127
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_119754957
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:47 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

wie zegt dat?
mensen moeten hun meningen kunnen uiten toch zonder agressief of inhoudloos te worden.
dat is vrijheid toch?
Het is zeker vrijheid om dat te doen. Er is alleen tegenwoordig geen debat meer mogelijk in Nederland zonder dat mensen een overheidsinterventie of verbod eisen. Dat is geen debat voor de vrijheid meer maar een race wie als eerste de ander zijn mening kan dwarsbomen met overheidsgeweld.
pi_119754971
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:54 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

wie zegt dat? :')

erg slim ook van je, dat als iemand duizend keer zegt dat de mensen die het vieren niet racistisch hoeven te zijn :')

dus waar je opmerking op slaat? :')
Het slaat allemaal nergens op, en vooral de piet-discussie niet.
pi_119754998
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:54 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Het is zeker vrijheid om dat te doen. Er is alleen tegenwoordig geen debat meer mogelijk in Nederland zonder dat mensen een overheidsinterventie of verbod eisen. Dat is geen debat voor de vrijheid meer maar een race wie als eerste de ander zijn mening kan dwarsbomen met overheidsgeweld.
wel mee eens
pi_119755017
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:54 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Juist, in plaats van de discussie te voeren kunnen de mensen die menen dat het zo racistisch is allemaal naar de rechter gaan en die laten oordelen.

Zijn we er voor eens en altijd af.

Waarom gebeurt dit niet als ze het schijnbaar zo hoog zit?
pi_119755046
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:55 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Het slaat allemaal nergens op, en vooral de piet-discussie niet.
ja want als iemand jouw mening niet deelt, kan degene de pot op?

is trouwens geen antwoord op mijn vraag, zoals je bijna al mijn vragen ontwijkt :')
pi_119755111
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:56 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Juist, in plaats van de discussie te voeren kunnen de mensen die menen dat het zo racistisch is allemaal naar de rechter gaan en die laten oordelen.

moeten jullie vooral een topic hierover openen
zodat alleen jullie je mening mogen geven hier zeker :')
pi_119755473
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:40 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Ja Linkse uitkeringtrekkende knuffel lesbiennes moeten ook wat te doen hebben gedurende de dag niet.
je kunt niet de hele dag tapijt vreten
  donderdag 29 november 2012 @ 19:11:47 #134
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_119755524
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:56 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Wat dacht je van geen sinterklaas/kerst/vuurwerk spullen meer kopen als je het feest stom vindt en de ander zijn gang laten gaan. Als genoeg mensen zwarte piet stom zouden vinden dan zou het feest zichzelf wel aan moeten passen, als vuurwerk niet meer door genoeg mensen gekocht worden kunnen verkopers de gigantische kosten voor de veiligheidseisen niet meer opbrengen en als scholen dhimmi beleid invoeren rond kerstbomen jezelf niet meer aanmelden als je het er niet mee eens bent. Overheidsgeweld over dit soort onderwerpen via de rechter afdwingen is net zo fout of fouter dan via de tweede kamer.
pi_119755553
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:10 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Ja Linkse uitkeringtrekkende knuffel lesbiennes moeten ook wat te doen hebben gedurende de dag niet.
je kunt niet de hele dag tapijt vreten
net zo als de ts van dit topic ook wat te doen moet hebben.
klagen over mensen die een andere mening hebben
pi_119755719
Nogmaals:

In plaats van de discussie te voeren kunnen de mensen die menen dat het zo racistisch is allemaal naar de rechter gaan en die laten oordelen.

pi_119755771
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:16 schreef Smack10 het volgende:
Nogmaals:

In plaats van de discussie te voeren kunnen de mensen die menen dat het zo racistisch is allemaal naar de rechter gaan en die laten oordelen.

nogmaals :')

quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:59 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

moeten jullie vooral een topic hierover openen
zodat alleen jullie je mening mogen geven hier zeker :')
pi_119755777
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:12 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

net zo als de ts van dit topic ook wat te doen moet hebben.
klagen over mensen die een andere mening hebben
Die andere mening zal me een rotzorg zijn ...
het gaat om het willen verbieden en het vergallen van mensen die het wel leuk vinden.
Er wordt geen betrokkene fysiek of mentaal geweld aangedaan.

Een mening hebben is 1 ...verbieden is wat anders
pi_119755851
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:17 schreef desiredbard het volgende:

[..]

het gaat om het willen verbieden en het vergallen van mensen die het wel leuk vinden.

dus mensen die het niet eens met je zijn, kunnen de pot op?
mensen moeten rekening houden met jouw mening, maar jij niet met die van hen :')
pi_119756048
Continu vertellen dat het niks met racisme te maken heeft maar wel weer steeds op die neger slaven terugkomen. ..
pi_119756113
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:24 schreef Mgolovic het volgende:
Continu vertellen dat het niks met racisme te maken heeft maar wel weer steeds op die neger slaven terugkomen. ..
wie verteld dat?
  donderdag 29 november 2012 @ 19:27:33 #142
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_119756175
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:17 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Maar wat is het probleem om het een andere invulling te geven? Waarom zoveel verzet tegen regenboogpieten en andere varianten?
Ik vind het een prachtig feest en hoop dat het nog vele jaren mag blijven bestaan, maar niet ten koste van alles en iedereen.

Als er mensen zijn die gekwetst raken door zwarte piet is het sowieso al geen feest meer voor iedereen.
Met een beetje aanpassing is er plezier voor iedereen en is dat niet het belangrijkste?
pi_119756210
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:26 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

wie verteld dat?
jij :Y
pi_119756214
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:44 schreef okiokinl het volgende:

[..]

dat zullen we nog wel eens zien!
1997, dat is 15 jaar geleden.
het gaat vanzelf komen hoor, die verandering. zoals we het nu doen is onhoudbaar.
phoe phoe, nou echt, compleet onhoudbaar hoor die zwartgeschminckte pieten tijdens sinterklaas 8}

stelletje drama queens.
pi_119756314
waar zeg ik?

dat zeg ik niet smack

ik zei dat ik het racistische ondertonen vind hebben, ook voor de duizendste keer
pi_119756344
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:27 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Maar wat is het probleem om het een andere invulling te geven? Waarom zoveel verzet tegen regenboogpieten en andere varianten?
Ik vind het een prachtig feest en hoop dat het nog vele jaren mag blijven bestaan, maar niet ten koste van alles en iedereen.

Als er mensen zijn die gekwetst raken door zwarte piet is het sowieso al geen feest meer voor iedereen.
Met een beetje aanpassing is er plezier voor iedereen en is dat niet het belangrijkste?
pi_119756414
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:27 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Omdat er geen blauwe Groene en paarse mensjes bestaan.
Kijk de film Santa and pete eens.
Dus maak het voor ouders en kinderen onmogenlijk geloof aan het feest te hechten.

"Zijn knecht staat te lachen"
"Ook al ben ik zwart als roet" niet groen als gras paars als de eikel van mohammed of geel als de kaas achter het voornoemde randje
Sinterklaas en Zwarte piet... niet groene piet paarse piet of regenboog piet

De Bischop van Myra had een Moorse helper.... en die zijn niet geel groen of paars
pi_119756504
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:34 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Dus maak het voor ouders en kinderen onmogenlijk geloof aan het feest te hechten.

"Ook al ben ik zwart als roet" niet groen als gras paars als de eikel van mohammed of geel als de kaas achter het voornoemde randje

De Bischop van Myra had een Moorse helper.... en die zijn niet geel groen of paars
Santa heeft allang geen Pete meer toch.
En is verbasterd van Sinterklaas.

zij hebben het verhaal wel aangepast, waarom denk je?
pi_119756673
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:26 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

wie verteld dat?
Eeeh, jij
pi_119756772
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:41 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Eeeh, jij
waar?

ik heb gezegd dat ik vind dat het feest racistische ondertonen heeft ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 19:54:50 #151
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_119757154
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:34 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Er bestaan ook geen mensen die door schoorstenen kruipen op de daken :')
En ook groene, paarse of oranje geschminkte mensen kunnen zwarte vegen hebben van het roet in de schoorsteen. Er valt heus wel een mouw aan te passen als je maar wil oO<

Ik vind het geen leuk feest als er mensen door beledigd worden en dat zou ook moeten gelden voor jou.
pi_119757208
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:44 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

waar?

ik heb gezegd dat ik vind dat het feest racistische ondertonen heeft ;)
Ik vind jou een zeurpiet. oO/
pi_119757242
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:56 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Ik vind jou een zeurpiet. oO/
dat mag je vinden hoor ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 19:58:14 #154
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_119757276
Een zeurpiet is meestal groen van ergernis of rood van ellende :P
pi_119757372
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:57 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

dat mag je vinden hoor ;)
Kijk dat is een begin, want ik bedoelde dat ook niet racistisch ;)
pi_119757424
Waarom al dat smink? Doe gewoon een aantal volwassen mensen in die pietenpakjes en noem zwarte Piet voortaan gewoon Piet. Hup iedereen kan gelijk Piet spelen, blank, zwart, Chinees whatever.

Trouwens de meeste mensen die ik over Zwarte Piet hoor klagen zijn expats en mensen in het buitenland.
pi_119757660
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:02 schreef Doler12 het volgende:
Waarom al dat smink? Doe gewoon een aantal volwassen mensen in die pietenpakjes en noem zwarte Piet voortaan gewoon Piet. Hup iedereen kan gelijk Piet spelen, blank, zwart, Chinees whatever.

Trouwens de meeste mensen die ik over Zwarte Piet hoor klagen zijn expats en mensen in het buitenland.
van mij part smeren ze nog een beetje roet op de wangen.
niet zo overdreven het gezicht helemaal zwart met die pruik en die rode lippenstift
  donderdag 29 november 2012 @ 20:14:38 #158
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_119757853
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:02 schreef Doler12 het volgende:

Het leuke is juist die schmink . De hele voorbereiding, het omkleden, het hoort er allemaal bij.
Dat zou ook moeten kunnen voor mensen met Ghanese, Somalische, Surinaamse of andere afkomst. We hebben nu eenmaal een multicultureel land.
Nu is er voor hun geen lol aan. Veel leuker als ze zich blauw of rood kunnen schminken met een paar vegen van roet op de wangen.
En waarom die Sint per se een blanke van 500 jaar oud moet zijn is me ook een raadsel. Voor zover ik weet is ie van Turkse komaf , genoeg mensen van Turkse komaf in NL, dat wel, maar misschien ook wel eens leuk voor anderen om de Sint te spelen?

Zolang het voor anderen niet leuk is vind ik dat we serieus moeten bedenken om het feest een andere invulling te geven. Kinderen raken er snel genoeg aan gewend dus dat kan nooit het probleem zijn.
pi_119757988
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:54 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Er bestaan ook geen mensen die door schoorstenen kruipen op de daken :')
En ook groene, paarse of oranje geschminkte mensen kunnen zwarte vegen hebben van het roet in de schoorsteen. Er valt heus wel een mouw aan te passen als je maar wil oO<

Ik vind het geen leuk feest als er mensen door beledigd worden en dat zou ook moeten gelden voor jou.
Jij gaat nu bepalen wat beledigend zou moeten zijn voor mij?
De kerstman moet nu elfjes in dienst gaan nemen die in een basketbal team kunnen meekomen omdat het aanstootgevend is voor vertikaal tekortschietenden? (Lilliputters)

Sinds wanneer is Afkomst hebben aanstootgevend Nederlands, Spaans of Moors?
Zwarte piet is een Moor... die zijn zwart over het algemeen...

Jij bepaalt dat Dolores Leeuwin die het Sinterklaas Journaal doet en de intocht bekommentarieerde zich beledigd moet voelen?

NWS / Marokkanen zijn Marokkaanse overlast zat

Ga toch fietsen stelen met de rest van de hangjeugd die zich beledigt voelt door zwarte piet
pi_119758098
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:18 schreef desiredbard het volgende:

[..]

De kerstman moet nu elfjes in dienst gaan nemen die in een basketbal team kunnen meekomen omdat het aanstootgevend is voor vertikaal tekortschietenden? (Lilliputters)

Jij bepaalt dat Dolores Leeuwin die het Sinterklaas Journaal doet en de intocht bekommentarieerde zich beledigd moet voelen?

Ga toch fietsen stelen met de rest van de hangjeugd die zich beledigt voelt door zwarte piet
jij bepaalt het evenmin voor haar ;)
pi_119758167
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:32 schreef anonymoussie het volgende:
waar zeg ik?

dat zeg ik niet smack

ik zei dat ik het racistische ondertonen vind hebben, ook voor de duizendste keer
Ga je nou serieus ontkennen dat jij degene bent die steeds het woord negerslaaf er bij haalt?
pi_119758192
quote:

[..]

En de normale hardwerkende burger die van mening is dat het uiterlijk van de Zwarte Piet anders moet, mag die zijn mening wel geven?
Krekker is de bom!
  donderdag 29 november 2012 @ 20:24:25 #163
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_119758216
quote:

[..]

Waar heb ik het over jou persoonlijk als ik zeg dat er mensen zijn die er door beledigd kunnen raken? |:( Je zou het je aan kunnen trekken is wat ik bedoelde.
Ik lees her en der veel en merk wel degelijk dat er bij bepaalde mensen weerstand is tegen zwarte Piet.
Fijn voor je als je er geen last van hebt, dat betekent nog niet dat dat voor iedereen geldt en het Sinterklaasfeest moet een feest zijn voor iedereen ja :Y
pi_119758235
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:23 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Ga je nou serieus ontkennen dat jij degene bent die steeds het woord negerslaaf er bij haalt?
wat moet zwarte piet dan voorstellen?

daarmee zeg ik dus niet dat iedereen die sinterklaas viert racistisch is voor de miljoenste keer
heel veel mensen staan er niet bij stil.

als je dat dan niet kan opmaken uit mijn posts, die ik vaak herhaald heb
pi_119758242
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:23 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

En de normale hardwerkende burger die van mening is dat het uiterlijk van de Zwarte Piet anders moet, mag die zijn mening wel geven?
Daar wringt het dus.
pi_119758310
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:24 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

als mensen denken dat hij zwart is van de roet, kunnen ze het niet racistisch bedoelen toch
heel veel mensen staan er niet bij stil.
Precies zoals je het nu zelf zegt: zwart door roet. Dat er jaren geleden een andere link is gelegd doet er nu niet meer toe. Mensen die het feest nu actief vieren hebben dat niet meegemaakt. Zodoende kan het nu dus nooit een racistische inslag hebben.
pi_119758345
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:24 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Waar heb ik het over jou persoonlijk als ik zeg dat er mensen zijn die er door beledigd kunnen raken? |:( Je zou het je aan kunnen trekken is wat ik bedoelde.
Ik lees her en der veel en merk wel degelijk dat er bij bepaalde mensen weerstand is tegen zwarte Piet.
Fijn voor je als je er geen last van hebt, dat betekent nog niet dat dat voor iedereen geldt en het Sinterklaasfeest moet een feest zijn voor iedereen ja :Y
Leuk dat je daarover begint. De weerstand tegen de zwarte Piet is racisme roepers is vele malen groter, dan de weerstand tegen zwarte Piet. Toch houdt dat de klagers geenszins tegen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_119758382
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:26 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Precies zoals je het nu zelf zegt: zwart door roet. Dat er jaren geleden een andere link is gelegd doet er nu niet meer toe. Mensen die het feest nu actief vieren hebben dat niet meegemaakt. Zodoende kan het nu dus nooit een racistische inslag hebben.
Laat het er dan minstens uitzien dat hij zwart hij door roet is
in plaats van die oude karikatuur te gebruiken zoals bij sjimmie.
pi_119758434
Hij is zwart. Zwart door roet. Je wil er nu een andere kleur zwart aan gaan geven of zo?
pi_119758538
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:29 schreef Mgolovic het volgende:
Hij is zwart. Zwart door roet. Je wil er nu een andere kleur zwart aan gaan geven of zo?
ALs je me quote kan je laten zien wat je niet begrijpt aan mijn post.
ik ben toch duidelijk?

lees anders even terug
ik heb mijn standpunt hierover luid en duidelijk uitgelegd
steeds in de herhaling vallen is zo vermoeiend.
pi_119758628
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

ALs je me quote kan je laten zien wat je niet begrijpt aan mijn post.
ik ben toch duidelijk?

lees anders even terug
ik heb mijn standpunt hierover luid en duidelijk uitgelegd
steeds in de herhaling vallen is zo vermoeiend.
Moet ik serieus je post gaan quoten die er recht boven staat??

Goed. Jij zegt: laat zien dat ie zwart is door roet in plaats van een karikatuur. Dus vraag ik: een andere kleur zwart?

Hoe moeilijk is het?

Blijf vooral zeggen dat je aan het herhalen bent. :')
pi_119758889
Oh het gezanik gaat nog steeds door?
Een langspeelplaat is lang :')
pi_119758937
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:40 schreef Lavenderr het volgende:
Oh het gezanik gaat nog steeds door?
Een langspeelplaat is lang :')
Tot en met 5 december verwacht ik. En dan pas weer in oktober/november 2013.
pi_119759022
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:41 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Tot en met 5 december verwacht ik. En dan pas weer in oktober/november 2013.
Gelukkig. Zijn we er weer een jaartje van af.
Zure gedoe.
Mensen vergeten dat het een kinderfeest is, niet een grote-mensen die overal racisme in zien-feest.
pi_119759070
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:43 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Zure gedoe.
Mensen vergeten dat het een kinderfeest is, niet een grote-mensen die overal racisme in zien-feest.
Dat proberen een aantal mensen al 4 topics lang te zeggen, maar dat gaat er niet bij iedereen in.
pi_119759372
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:34 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Goed. Jij zegt: laat zien dat ie zwart is door roet in plaats van een karikatuur. Dus vraag ik: een andere kleur zwart?

Hoe moeilijk is het?

ik zeg:
Laat het er dan minstens uitzien dat hij zwart hij door roet is
in plaats van die oude karikatuur te gebruiken zoals bij sjimmie.
maw een beetje zwart alleen op de wangen bijvoorbeeld
wat eerder in het topic is gezegd door ook andere users

sorry als het fout overkwam. :)
pi_119759419
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:43 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Zure gedoe.
want dat zijn natuurlijk de enige mensen die aan deze discussie meedoen :')
de langspeelplaat zoals jij het noemt, doe je zelf ook aan mee
of had je dat niet door
pi_119759443
Gezeik over racisme met zwarte piet is ook ieder jaar hetzelfde ook he, beetje triest....!!!
Zonder wrijving geen glans
pi_119759494
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:52 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Gezeik over racisme met zwarte piet is ook ieder jaar hetzelfde ook he, beetje triest....!!!
gezeik van mensen die er een mening over hebben
het is ook elk jaar hetzelfde :')
pi_119759545
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:54 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

gezeik van mensen die er een mening over hebben
het is ook elk jaar hetzelfde :')
Dat er serieus mensen bestaan die zich hier ook druk over kunnen maken... Wat een kutleven moet je dan hebben haha! :)
Zonder wrijving geen glans
pi_119759578
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:55 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Dat er serieus mensen bestaan die zich hier ook druk over kunnen maken... Wat een kutleven moet je dan hebben haha! :)
van beiden kanten bedoel je?
of dat dan weer niet? :)
pi_119759792
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:23 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Moet...?
Gut gut gut Links Politieke dwangneuroses

nee ik begrijp niet hoe je een paarse of groene Moor kan hebben
quote:
als ik in de zon lig, ben ik zwart
als ik kwaad ben, ben ik zwart
als ik ziek ben, ben ik zwart
als ik het koud heb, ben ik zwart
als ik het warm heb, ben ik zwart
als ik dood ben, ben ik zwart
als jij in de zon ligt, ben jij bruin
als jij kwaad bent, ben jij rood
als jij ziek bent, ben jij geel
als jij het koud hebt, ben jij blauw
als jij het warm hebt, ben jij rood
als jij dood bent, ben jij wit
en dan noemen ze mij een kleurling !!
Wat is er aanstootgevend aan zwart zijn... er wordt een probleem van gemaakt
Pieten komen nu eenmaal niet blond blauwogig en in een bruin hemdje
pi_119759937
was sjimmie ook een moor?
vraag ik me af

die kleding
oke die zijn moors
maar die rode lippen zijn ook moors?

die hoofden lijken op de oude karikatuur van negerslaven
pi_119760170
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:03 schreef anonymoussie het volgende:
vraag ik me af

die kleding
oke die zijn moors

Je kickt er op he?
pi_119760258
Moren staan niet gelijk aan negerslaven he. Negerslaven hebben echt in de verste verte niets maar dan ook niets met zwarte piet te maken. In het verleden gebaseerd op Moren, ja.
pi_119760289
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:08 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Je kickt er op he?
leuk he, 1 woord uit de hele post eruit halen en de rest negeren
om voor de rest niet eens inhoudelijk op mijn quote in te gaan
dat noem je selectief lezen ;)
pi_119760321
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:11 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

leuk he, 1 woord uit de hele post eruit halen en de rest negeren
om voor de rest niet eens inhoudelijk op mijn quote in te gaan
dat noem je selectief lezen ;)
Serieus vent, waarom zou ik in willen gaan op jouw vraag of Sjimmie een Moor is?
pi_119760353
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:10 schreef Mgolovic het volgende:
Moren staan niet gelijk aan negerslaven he. Negerslaven hebben echt in de verste verte niets maar dan ook niets met zwarte piet te maken. In het verleden gebaseerd op Moren, ja.
geef dan antwoord op de vragen die stel
hadden moren rode lippenstift op?
en was sjimmie ook een moor?
pi_119760432
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:12 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Serieus vent, waarom zou ik in willen gaan op jouw vraag of Sjimmie een Moor is?
waarom niet dan?
als je het uitlegt, begrijp ik je misschien
pi_119760443
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:12 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

geef dan antwoord op de vragen die stel
hadden moren rode lippenstift op?
en was sjimmie ook een moor?
Zoals gezegd, daar ga ik echt geen antwoord op geven. Dat heeft ook helemaal niks met de discussie over het wel of niet kunnen van Zwarte Piet te maken. We gaan straks van het ene stripfiguur naar het andere.
pi_119760465
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:14 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Zoals gezegd, daar ga ik echt geen antwoord op geven. Dat heeft ook helemaal niks met de discussie over het wel of niet kunnen van Zwarte Piet te maken. We gaan straks van het ene stripfiguur naar het andere.

dat is je antwoord dus
en ik stel nog een vraag
pi_119760610
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:25 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Daar wringt het dus.
Niet zolang het een mening blijft. Men is immers vrij het wel/niet met de mening eens te zijn.
Krekker is de bom!
pi_119760651
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:34 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Hoe moeilijk is het?

Want het kroeshaar en de rode lippen komen ook door het roet? :?
Krekker is de bom!
pi_119760758
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:03 schreef anonymoussie het volgende:
vraag ik me af

die kleding
oke die zijn moors

Geen zin om een verhaling te schrijven over hoe het komt dat de Bischop uit het Tukse Myra afkomstig is uit Spanje.. Gooel maar... maar in het kort waren Katholieke feesten in her Gereformeerde nederland een tijd verboden. Maar zelfs die wilden wel een feestje....
En een katholiek moest toch wel uit Spanje komen... Vandaar ook de pofbroek van Piet.
Qua kledij zeit men er namelijk ook Bij de Sint naast qua correctheid.

Ik vind het gewoon een beetje kinderfeestje verzieken
pi_119760768
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:17 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Niet zolang het een mening blijft. Men is immers vrij het wel/niet met de mening eens te zijn.
Tuurlijk, een mening mag. Alleen, zodra een partij gaat zeggen dat iets moet veranderen kun je verwachten dat het gaat wringen.Willen is één, moeten is een tweede.
pi_119760794
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:44 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Dat proberen een aantal mensen al 4 topics lang te zeggen, maar dat gaat er niet bij iedereen in.
Omdat het een onzinnig argument is.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:08 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Krekker is de bom!
pi_119760885
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:20 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Geen zin om een verhaling te schrijven over hoe het komt dat de Bischop uit het Tukse Myra afkomstig is uit Spanje.. Gooel maar... maar in het kort waren Katholieke feesten in her Gereformeerde nederland een tijd verboden. Maar zelfs die wilden wel een feestje....
En een katholiek moest toch wel uit Spanje komen... Vandaar ook de pofbroek van Piet.
Qua kledij zeit men er namelijk ook Bij de Sint naast qua correctheid.

Ik vind het gewoon een beetje kinderfeestje verzieken
je hoeft toch geen boek te schrijven die vragen van mij te beantwoorden :')
een simpele ja of nee is voldoende. :)
  donderdag 29 november 2012 @ 21:23:09 #198
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119760899
Iedereen die tegen Sinterklaas is mag van mij het land uitgegooid worden. Of het nu negers of blanken zijn, wat dat betreft maak ik geen onderscheid.
The End Times are wild
pi_119760900
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:20 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Tuurlijk, een mening mag. Alleen, zodra een partij gaat zeggen dat iets moet veranderen kun je verwachten dat het gaat wringen.Willen is één, moeten is een tweede.
"Ik vind dat het anders moet" betekent niet dat de ander het ook anders moet doen. Het betekent dat degene die dat zegt een dergelijke mening heeft. Maar zolang niemand verplicht is de mening van een ander op te volgen, is er dus niks aan het handje.
Krekker is de bom!
pi_119760943
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:23 schreef LXIV het volgende:
Iedereen die tegen Sinterklaas is mag van mij het land uitgegooid worden. Of het nu negers of blanken zijn, wat dat betreft maak ik geen onderscheid.
dus iedereen die een andere mening heeft dan jij mag het land uitgegooid worden
pi_119760961
quote:
En wat mij betreft mag jij er in dat geval lekker achteraan.
Krekker is de bom!
  donderdag 29 november 2012 @ 21:24:33 #202
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119760986
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:23 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

dus iedereen die een andere mening heeft dan jij mag het land uitgegooid worden
Nee, maar op dit vlak wel.

Het liefst zou ik schrijven dat ze een nekschot mogen krijgen, maar daar krijg ik weer gezeur over.
The End Times are wild
pi_119761036
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:00 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Moet...?
Gut gut gut Links Politieke dwangneuroses

nee ik begrijp niet hoe je een paarse of groene Moor kan hebben

[..]

Wat is er aanstootgevend aan zwart zijn... er wordt een probleem van gemaakt
Pieten komen nu eenmaal niet blond blauwogig en in een bruin hemdje
Wie heeft het over paarse of groene figuren? :?
Krekker is de bom!
pi_119761061
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

dus ja, alleen op dit vlak mag men geen andere mening hebben dan jij :')
quote:
Het liefst zou ik schrijven dat ze een nekschot mogen krijgen, maar daar krijg ik weer gezeur over.
dus mensen die over dit onderwerp anders denken dan jij moeten nu dood?
  donderdag 29 november 2012 @ 21:26:54 #205
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119761101
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:26 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

dus ja, alleen op dit vlak mag men geen andere mening hebben dan jij :')

[..]

dus mensen die over dit onderwerp anders denken dan jij moeten nu dood?
Meestal is dat soort mensen niet alleen op dit specifieke onderwerp radicaal.
The End Times are wild
pi_119761131
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

De enige die nu radicaal overkomt ben jij.
Krekker is de bom!
  donderdag 29 november 2012 @ 21:27:54 #207
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119761150
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:27 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

De enige die nu radicaal overkomt ben jij.
Een nekschot krijgen is een uitdrukking, zoals je weet.
The End Times are wild
pi_119761267
Wat ik veel storendeer vind is dat Piet toch vaak een transexueel is:

Het is helemaal geen pieterman knecht (5:20)
pi_119761288
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

dus moeten mensen dezelfde mening hebben als jij over dit onderwerp :')
pi_119761313
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een nekschot krijgen is een uitdrukking, zoals je weet.
Ja en? Jij drukt je radicaal uit. Jij gooit mensen die over een redelijk onschuldig onderwerp een andere mening hebben het liefst het land uit als het aan jou zou liggen.

Dat lijkt me een stuk radicaler dan de mensen die van mening zijn dat het uiterlijk van de Zwarte Piet anders zou moeten.
Krekker is de bom!
pi_119761344
quote:
In de zak... en naar Spanje
pi_119761367
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:30 schreef desiredbard het volgende:
Wat ik veel storendeer vind is dat Piet toch vaak een transexueel is:

Het is helemaal geen pieterman knecht (5:20)
een boy george black version?
dat waren ook moren?
  donderdag 29 november 2012 @ 21:32:17 #213
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119761393
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:30 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ja en? Jij drukt je radicaal uit. Jij gooit mensen die over een redelijk onschuldig onderwerp een andere mening hebben het liefst het land uit als het aan jou zou liggen.

Dat lijkt me een stuk radicaler dan de mensen die van mening zijn dat het uiterlijk van de Zwarte Piet anders zou moeten.
Het punt is dat het niet alleen over Zwarte Piet gaat, dan zou niet iedereen zich er zo druk over maken, voor of tegen.
Het gaat over behoud van of verdwijnen van de Nederlandse cultuur, incl. de Sint.
The End Times are wild
pi_119761478
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het punt is dat het niet alleen over Zwarte Piet gaat, dan zou niet iedereen zich er zo druk over maken, voor of tegen.
Het gaat over behoud van of verdwijnen van de Nederlandse cultuur, incl. de Sint.
die behoudt zelfs nog in Santa Claus

enne vrouwen besnijden moet ook zo blijven want het is traditie en cultuur?
pi_119761510
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Want het aanpassen van het koloniale-aspect betekent natuurlijk dat Sinterklaas zal verdwijnen. Dit zijn allemaal 'glijdende schaal' redenaties gebaseerd op jouw eigen aannames.
Krekker is de bom!
  donderdag 29 november 2012 @ 21:34:26 #216
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119761530
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:24 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Maar zelfs dan... Met het idee dat Zwarte Piet een slaaf zou voorstellen kun je ook weer verschillende kanten op. Volgens één lezing is hij een ex-slaaf van een sultan die door de Sint werd bevrijd en hem sindsdien uit dankbaarheid is blijven vergezellen:
quote:
En Zwarte Piet, die slaaf was van een Sultan, en door deze vorst ernstig werd mishandeld, zou door de bisschop zijn bevrijd en uit dankbaarheid bij zijn bevrijder zijn gebleven als dienstknecht.

De nieuwsgier, 03-12-1954
pi_119761590
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:33 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

In sommige islamitische landen wordt inderdaad zo beredeneerd. In Nederland gelukkig niet. Het gaat over Nederlandse tradities.
pi_119761662
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:34 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar zelfs dan... Met het idee dat Zwarte Piet een slaaf zou voorstellen kun je ook weer verschillende kanten op. Volgens één lezing is hij een ex-slaaf van een sultan die door de Sint werd bevrijd en hem sindsdien uit dankbaarheid is blijven vergezellen:

[..]

hij is in ieder geval niet zwart van de roet zoals verteld wordt
hij heeft een andere etnische achtergrond en wordt daarom zwart gemaakt. :)

maar ben het wel met je eens.
pi_119761914
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:35 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

In sommige islamitische landen wordt inderdaad zo beredeneerd. In Nederland gelukkig niet. Het gaat over Nederlandse tradities.
dan kan je ook zeggen het behoud van traditie en cultuur is zo belangrijk dat de mening van die vrouwen onder doet aan de traditie van het gebeuren :)
pi_119761982
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:41 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

dan kan je ook zeggen het behoud van traditie en cultuur is zo belangrijk dat de mening van die vrouwen onder doet aan de traditie van het gebeuren :)
Nogmaals, het gaat over Nederlandse tradities. Hoe islamitische tradities in islamitische landen wel of niet in stand worden gehouden is niet aan ons, ongeacht onze mening.
pi_119762168
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:42 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Nogmaals, het gaat over Nederlandse tradities. Hoe islamitische tradities in islamitische landen wel of niet in stand worden gehouden is niet aan ons, ongeacht onze mening.
het gaat erom dat de mening onder doet aan de traditie en het cultuur gebeuren
wat overeenkomt met nederland
dat wilde ik aangeven met het voorbeeld :)
pi_119762340
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:45 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

het gaat erom dat de mening onder doet aan de traditie en het cultuur gebeuren
wat overeenkomt met nederland
dat wilde ik aangeven met het voorbeeld :)
Je kunt het in stand houden van Islamitische tradities niet vergelijken met de Westerse, alleen al omdat de manier van omgaan met elkaar daar volledig anders is dan in het Westen. Ze denken daar anders over wie boven wat gesteld moet worden.
pi_119762560
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:28 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

phoe phoe, nou echt, compleet onhoudbaar hoor die zwartgeschminckte pieten tijdens sinterklaas 8}

stelletje drama queens.
heb je wel door hoe dat eruit ziet,
ons kinderfeestje; een ouwe gast met een hele horde hulpjes die wij nederlanders zo beschilderen zodat ze op negers lijken? want dat is lekker exotisch en grappig?
of ben je volledig verblind doordat jij het normaal vind omdat je het al je hele leven zo ziet?
pi_119762620
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:48 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Je kunt het in stand houden van Islamitische tradities niet vergelijken met de Westerse, alleen al omdat de manier van omgaan met elkaar daar volledig anders is dan in het Westen. Ze denken daar anders over wie boven wat gesteld moet worden.
het gaat niet om de traditie zelf
het gaat erom dat in beide gevallen de mening onder de traditie wordt gesteld

het is niet veel anders hier als mensen roepen, wanneer je een andere mening hebt, dat je moet opdonderen uit Nederland
dat probeerde ik uit te leggen met die quote
pi_119762655
quote:

[..]

Wat haal je er nu voor idioot voorbeeld bij?
We zijn hier in Nederland en gelukkig hoort vrouwenbesnijdenis niet bij onze cultuur.
pi_119762699
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:41 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Nee, dat kun je helemaal niet zeggen. Hoe haal je het in je hoofd :o
pi_119762700
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:54 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Wat haal je er nu voor idioot voorbeeld bij?
We zijn hier in Nederland en gelukkig hoort vrouwenbesnijdenis niet bij onze cultuur.
ik geef al antwoord hierboven
eentje tegelijk is wel genoeg,
anders moet ik dubbel antwoorden :')
pi_119762707
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:53 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

dat probeerde ik uit te leggen met die quote
Dat snap ik ook, je kunt tradities in bijvoorbeeld Iran of Marokko (ik noem maar iets) gewoon niet vergelijken. Mensen zijn daar anders. Opvattingen zijn daar anders. De wereld is daar gewoon anders. Dat is appels met peren vergelijken.
pi_119762737
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, dat kun je helemaal niet zeggen. Hoe haal je het in je hoofd :o
hoezo niet?
dat is toch zo?
pi_119762810
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:55 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Dat snap ik ook, je kunt tradities in bijvoorbeeld Iran of Marokko (ik noem maar iets) gewoon niet vergelijken. Mensen zijn daar anders. Opvattingen zijn daar anders. De wereld is daar gewoon anders. Dat is appels met peren vergelijken.
het is niet veel anders hier als mensen roepen, wanneer je een andere mening hebt, dat je moet opdonderen uit Nederland

zei ik net ook al
pi_119762873
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

ja, een nekschot, moeten ze maar niet aan je grappige nepnegertjes komen he. want dat hoort bij je identiteit. lol.
pi_119762962
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:56 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

zei ik net ook al
Nee dat wordt niet door mij gezegd. De discussie die wij met elkaars quotes hebben gaan daar niet over. Het ging over persoonlijke meningen boven tradities. Heeft niks met opdonderen te maken.

Ik neem aan dat je een andere user bedoelde, maar dan graag hem/haar quoten.
pi_119763149
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:59 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Nee dat wordt niet door mij gezegd. De discussie die wij met elkaars quotes hebben gaan daar niet over. Het ging over het persoonlijk meningen boven tradities. Heeft niks met opdonderen te maken.

Ik neem aan dat je een andere user bedoelde, maar dan graag hem/haar quoten.
ik bedoelde als mensen dat zeggen, zoals de persoon die ik quotte met die opmerking,
LXIV of zoiets
ik wilde het hem duidelijk maken
maar toen ging jij mij quoten
niet dat jij het zegt :)
  donderdag 29 november 2012 @ 22:07:20 #234
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_119763426
Goed dat hier een discussie over is.

Dag Sinterklaasje dahaag daahaag w/ <O)
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:11:01 #235
pi_119763641
Over 50 jaar is het Sinterklaasfeest afgeschaft/gewijzigd.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:11:19 #236
pi_119763666
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:24 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

En wat mij betreft mag jij er in dat geval lekker achteraan.
Dit dus. Wat een onzin zeg.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:12:23 #237
pi_119763740
quote:

[..]

Argument van cultuur en traditie heb ik nooit begrepen.
pi_119764084
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:52 schreef okiokinl het volgende:
heb je wel door hoe dat eruit ziet,
ons kinderfeestje; een ouwe gast met een hele horde hulpjes die wij nederlanders zo beschilderen zodat ze op negers lijken? want dat is lekker exotisch en grappig?
of ben je volledig verblind doordat jij het normaal vind omdat je het al je hele leven zo ziet?
Ja man, "ääärreme negertjes pesten" is ook echt het allereerste waar "we" aan denken zodra de sint weer in het land is hoor :') . De Sint en de Pieten zijn een al jaaaaren traditiegetrouw onderdeel van het sinterklaasfeest, en daarvan moet je niet willen verwachten dat je ze koste wat kost stande pede kunt veranderen, al helemaal niet als er zo'n dramaqueenerig toontje en belerend wijsneuzerig vingertje bij gehanteerd wordt.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:21:36 #239
pi_119764253
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

Ja man, "ääärreme negertjes pesten" is ook echt het allereerste waar "we" aan denken zodra de sint weer in het land is hoor :') . De Sint en de Pieten zijn een al jaaaaren traditiegetrouw onderdeel van het sinterklaasfeest, en daarvan moet je niet willen verwachten dat je ze koste wat kost stande pede kunt veranderen, al helemaal niet als er zo'n dramaqueenerig toontje en belerend wijsneuzerig vingertje bij gehanteerd wordt.
Want hoe zou dat anders moeten gaan volgens jou?
pi_119764762
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
Want hoe zou dat anders moeten gaan volgens jou?
Begin bijv. maar eerst eens te accepteren dat de zwarte pieten voor verreweg de meesten niet de personificatie van de neger-karikatuur meer zijn (die rol wordt tegenwoordig met verve vervuld door al die halve-dollar-wannabee epygonen die TMF/MTV/TheBox/538-lijsten vervuilen).
  donderdag 29 november 2012 @ 22:57:46 #241
pi_119765932
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:31 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

Begin bijv. maar eerst eens te accepteren dat de zwarte pieten voor verreweg de meesten niet de personificatie van de neger-karikatuur meer zijn (die rol wordt tegenwoordig met verve vervuld door al die halve-dollar-wannabee epygonen die TMF/MTV/TheBox/538-lijsten vervuilen).
En daarmee veeg je dus weer je eigen argument van tafel.
pi_119766072
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:57 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
En daarmee veeg je dus weer je eigen argument van tafel.
Care to elaborate on that?

Mag ik je dan even aan herinneren dat Mickey Mouse van oorsprong een karikatuur op de joden is, maar dat je nie-mand daarover meer hoort, want, MM wordt niet meer als zodanig (h)erkend.
pi_119768400
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

want, dan is het minder racistisch, als ik een wijzend vingertje opsteek?
we hebben niet altijd zwarte pieten gehad. en van mij mogen ze best zwarte puieten blijven, maar dan wel pieten van wat voor een enticiteit dan ook, zoals dat in nederland is tegenwoordig, en smeer ze maar flink onder het roet, maar niet helemaal. is dat nou zo erg, om zo een beetje te veranderen zodat de laatste racistische trekjes weg zijn?

leg anders eens uit waarom het volledig zwarte pieten moeten zijn, met rode lippen en een kroeshaar pruik.
komt door de schoorsteen?
pi_119768910
Fietste vanmiddag door een tunneltje waar "Zwarte Piet is racisme" was gespoten met een spuitbus. Daar achter had toen weer iemand gespoten: "Slavernij is handig"
PWBF
pi_119768947
Voor alle zeikerds: Zwarte Piet is al ontzettend veranderd. Ik zie bijna nooit meer gouden oorbellen, steeds minder rode lippen en ze praten allemaal ABN.
PWBF
pi_119769212
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:59 schreef okiokinl het volgende:
want, dan is het minder racistisch, als ik een wijzend vingertje opsteek?
:? :') incoherent argument is incoherent :')

quote:
we hebben niet altijd zwarte pieten gehad. en van mij mogen ze best zwarte pieten blijven, maar dan wel pieten van wat voor een enticiteit dan ook, zoals dat in nederland is tegenwoordig, en smeer ze maar flink onder het roet, maar niet helemaal. is dat nou zo erg, om zo een beetje te veranderen zodat de laatste racistische trekjes weg zijn?
Lieverd, dat "zwart van het schoorsteenroet"-verhaal is juist bedoeld om ervoor te zorgen dat zwarte piet niet op 1 etniciteit vast te pinnen is.

quote:
leg anders eens uit waarom het volledig zwarte pieten moeten zijn, met rode lippen en een kroeshaar pruik. komt door de schoorsteen?
Als je het "zwart van de schoorsteenroet"-verhaal plausibel in de oortjes van kleine kinderen wilt laten klinken dan moet piet idd wel zwart zijn ja. En wat Nielsch hierboven zegt; die andere kenmerken die wel hun oorsprong vinden in het koloniale tijdperk zijn ook al hard op weg om achterwege gelaten te worden.
pi_119770110
Ik zag Zwarte Piet als kind helemaal niet als neger. Gewoon een apart figuur was het, net als een stripfiguur of zo. Zie dan ook echt niet wat er discriminerend aan is.
pi_119770146
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:31 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

een boy george black version?
dat waren ook moren?
Wat heeft dat met zwarte Piet te maken
  vrijdag 30 november 2012 @ 01:09:00 #249
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119770230
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:16 schreef Nielsch het volgende:
Voor alle zeikerds: Zwarte Piet is al ontzettend veranderd. Ik zie bijna nooit meer gouden oorbellen, steeds minder rode lippen en ze praten allemaal ABN.
Ja, door het gezeik van de zeikerds ja.
Krekker is de bom!
pi_119770906
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:25 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

:? :') incoherent argument is incoherent :')

[..]

Lieverd, dat "zwart van het schoorsteenroet"-verhaal is juist bedoeld om ervoor te zorgen dat zwarte piet niet op 1 etniciteit vast te pinnen is.

[..]

Als je het "zwart van de schoorsteenroet"-verhaal plausibel in de oortjes van kleine kinderen wilt laten klinken dan moet piet idd wel zwart zijn ja. En wat Nielsch hierboven zegt; die andere kenmerken die wel hun oorsprong vinden in het koloniale tijdperk zijn ook al hard op weg om achterwege gelaten te worden.
niet allemaal dus. men doet het half en is dan verontwaardigd als het niet genoeg is.
en een flink bevlekt iemand kun je ook gewoon zwarte piet noemen hoor..
  vrijdag 30 november 2012 @ 07:21:38 #251
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119771380
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 01:03 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik zag Zwarte Piet als kind helemaal niet als neger. Gewoon een apart figuur was het, net als een stripfiguur of zo. Zie dan ook echt niet wat er discriminerend aan is.
Dat had ik ook als kind. Het was eerder een sprookjesfiguur dan een bestaand mensentype. Zwarte "Piet" was ook een soort androgyn wezen, aangezien hij soms een vrouwenstem bleek te hebben. Hij had geen negroïde trekken, gedroeg zich niet opvallend onderdanig en sprak niet met een Surinaams accent. Ik was ook verbaasd dat hij dat op andere plaatsen kennelijk wel deed. (Misschien is dat laatste iets Randstedelijks?)
pi_119771992
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 07:21 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat had ik ook als kind. Het was eerder een sprookjesfiguur dan een bestaand mensentype. Zwarte "Piet" was ook een soort androgyn wezen, aangezien hij soms een vrouwenstem bleek te hebben. Hij had geen negroïde trekken, gedroeg zich niet opvallend onderdanig en sprak niet met een Surinaams accent. Ik was ook verbaasd dat hij dat op andere plaatsen kennelijk wel deed. (Misschien is dat laatste iets Randstedelijks?)
Precies. En ik durf te wedden dat als we van oudsher blanke Pieten hadden gehad er nu mensen begonnen te zeuren dat dat niet kon omdat er niet alleen blanken in Nederland wonen. De positieve discriminatie weer.
pi_119773694
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 08:35 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Precies. En ik durf te wedden dat als we van oudsher blanke Pieten hadden gehad er nu mensen begonnen te zeuren dat dat niet kon omdat er niet alleen blanken in Nederland wonen. De positieve discriminatie weer.
nou, als we dan neger of aziatische mensen wit gingen schminken omdat ze anders geen piet konden zijn, ja dan wel.
pi_119775346
Zwarte piet is van oorsprong wel degelijk licht racistisch. Maar het is een deel van onze cultuur, natuurlijk word dit niet door de kinderen gezien als racisme. In tegendeel zelfs, ze leren niet bang te zijn voor mensen met een andere huidskleur. Ik vind dat het feest niet veranderd moet worden. Ik wil niet dat wereldvreemde Groenlinksers mijn cultuur aantasten omdat het niet in hun gestoorde regenboogwereld ideologie past.

[ Bericht 0% gewijzigd door Krabs2.0 op 30-11-2012 11:36:55 ]
Het geld heeft altijd gelijk. ~Eugène Krabs
pi_119775846
quote:
17s.gif Op vrijdag 30 november 2012 11:16 schreef Krabs2.0 het volgende:
Zwarte piet is van oorsprong wel degelijk licht racistisch. Maar het is een deel van onze cultuur, natuurlijk word dit niet door de kinderen gezien als racisme. In tegendeel zelfs, ze leren niet bang te zijn voor mensen met een andere huidskleur. Ik vind dat het feest moet niet veranderd worden. Ik wil niet dat wereldvreemde Groenlinksers mijn cultuur aantasten omdat het niet in hun gestoorde regenboogwereld ideologie past.
Waarom is zwarte piet van oorsprong ligt rassistisch?
Enkel en alleen omdat piet zwart is ?
En knecht is ... een knecht is geen slaaf
pi_119775935
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 11:33 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Waarom is zwarte piet van oorsprong ligt rassistisch?
Enkel en alleen omdat piet zwart is ?
En knecht is ... een knecht is geen slaaf
Nou ja racisme, eerder stereotyperend. De originele piet was een dommige maar vrolijke knecht die werkte voor een blanke man. Als dat geen stereotype voor negerts is dan weet ik het ook niet.
pi_119776057
quote:
17s.gif Op vrijdag 30 november 2012 11:16 schreef Krabs2.0 het volgende:
Zwarte piet is van oorsprong wel degelijk licht racistisch. Maar het is een deel van onze cultuur, natuurlijk word dit niet door de kinderen gezien als racisme. In tegendeel zelfs, ze leren niet bang te zijn voor mensen met een andere huidskleur. Ik vind dat het feest niet veranderd moet worden. Ik wil niet dat wereldvreemde Groenlinksers mijn cultuur aantasten omdat het niet in hun gestoorde regenboogwereld ideologie past.
Je zou zelfs kunnen redeneren dat het wél in hun regenboogwereldje pas, aangezien kinderen van jongs af aan leren niet bang te zijn voor zwarte mensen _O_
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_119776084
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 november 2012 11:40 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Je zou zelfs kunnen redeneren dat het wél in hun regenboogwereldje pas, aangezien kinderen van jongs af aan leren niet bang te zijn voor zwarte mensen _O_
Dat komt meestal toch niet door hun dikke schedels heen.
pi_119776153
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 november 2012 11:36 schreef Krabs2.0 het volgende:

[..]

Nou ja racisme, eerder stereotyperend. De originele piet was een dommige maar vrolijke knecht die werkte voor een blanke man. Als dat geen stereotype voor negerts is dan weet ik het ook niet.
Zwarte Piet Dom, sinds wanneer
Oh vrolijk zijn mag niet?

Negers, als ik zo om he heen kijk zijn idd dom en bovendien agressieve zeikerds... Dat houdt niet in dat Piet dom en dus is Piet verre van stereotyp.
pi_119776220
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 11:44 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Zwarte Piet Dom, sinds wanneer
Oh vrolijk zijn mag niet?

Negers, als ik zo om he heen kijk zijn idd dom en bovendien agressieve zeikerds... Dat houdt niet in dat Piet dom en dus is Piet verre van stereotyp.
Ik heb over de oorspronkelijke Piet, niet de hedendaagse. De originele Piet was een dommige negert die stoute kinderen sloeg. Heel anders dan de huidige Piet.
  vrijdag 30 november 2012 @ 12:07:01 #261
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_119776820
Mensen die niet weten dat Zwarte Piet zwart is van het roet :')
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_119779662
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 12:07 schreef MaLo het volgende:
Mensen die niet weten dat Zwarte Piet zwart is van het roet :')
Mensen die niet weten dat zwarte piet van Moorse afkomst is....
  vrijdag 30 november 2012 @ 14:05:25 #263
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_119779684
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 14:04 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Mensen die niet weten dat zwarte piet van Moorse afkomst is....
Ligt er maar net aan welke 'oorsprong' je aan wilt houden :).
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_119779815
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 november 2012 11:45 schreef Krabs2.0 het volgende:

[..]

Ik heb over de oorspronkelijke Piet, niet de hedendaagse. De originele Piet was een dommige negert die stoute kinderen sloeg. Heel anders dan de huidige Piet.
Waar haal jij dat dommige vandaan.
Ja stoute kinderen kregen de Roe of de Zak (Oordeel van sinterklaas)
Komt nog uit een tijd dat kinderen wat strakker opgevoed werden en er geen therapie groepen nodig waren bij wangedrag en of vermeend ADHD

Voor kinderen was/is de dreiging van in de zak mee naar Spanje, een zakje zout en of de roe genoeg voor een maand peis en vree in huis.

Er zit bij mij, zeker rond etenstijd, regelmatig een zwarte Piet achter het schuurtje.
Eten gaat zo veel makkelijker vlotter en zonder argumenten

Ik vind het neerzetten van Zwarte Piet als dom een beetje non-rhetoriek, je hebt er geen staving voor en het komt als mij over al;s een schuld-aanpraat-argument, van de anti discriminatie/anti-zwarte-piet kliek
pi_119779969
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 14:05 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan welke 'oorsprong' je aan wilt houden :).
De oorsprong dat St Nicolaas, Bischop van Myra, een Moorse knecht had
Dit is zowel te staven met het geografisch juiste locatie, en strookt ook met de Moorse invasie van spanje. Zwarte Piet was geen blanke schoorsteen kruipert

Als jij zover terug wil gaan als de middeleeuwen... Sinterklaas in zijn huidige connotatie dateert uit de 16e 17e eeuw waar alles dat katholiek was volgens het gemiddelde refo brein wel uit spanje moest komen. Vandaar Moorse knecht en typische kledij
  vrijdag 30 november 2012 @ 14:22:18 #266
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_119780110
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 14:17 schreef desiredbard het volgende:

[..]

De oorsprong dat St Nicolaas, Bischop van Myra, een Moorse knecht had
Dit is zowel te staven met het geografisch juiste locatie, en strookt ook met de Moorse invasie van spanje. Zwarte Piet was geen blanke schoorsteen kruipert

Als jij zover terug wil gaan als de middeleeuwen... Sinterklaas in zijn huidige connotatie dateert uit de 16e 17e eeuw waar alles dat katholiek was volgens het gemiddelde refo brein wel uit spanje moest komen. Vandaar Moorse knecht en typische kledij
De Zwarte Piet die ons kadootjes brengt en die de kinderen kennen, is dat wel.
pi_119780381
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 14:22 schreef MaLo het volgende:

[..]

Precies, het gaat er om wat het NU voor mensen en kinderen betekend.

Anders zou Volkswagen geen auto meer verkopen en was BASF nooit uitgegroeid tot wat het uiteindelijk is geworden. En dat terwijl hun historie toch minder zuiver is dat de gelijkenis van Zwarte Piet met een standaard neger, lang geleden. Kijken wij Spanjaarden nog aan om de 80-jarige oorlog? Er zijn toch nog steeds Spanjaarden? Slaat natuurlijk allemaal nergens op.
pi_119780681
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 14:22 schreef MaLo het volgende:

[..]

Zwarte Piet die mij kadootjes bracht was een Zwarte man...niet roet.
Zwarte piet die mijn kinderen kadootjes brengt danwel naar spanje transporteerd is dat ook.

En zwart is niet zoals Somalisch of Nigerieans... Zwart is .. Well.. Piet

het verschil zien die kinderen Donders goed.
geen kind welk Dolores met piet zal verwarren.

Maar de politiek correcte Juegend hier zal de mening over haar ook wel klaar hebben
pi_119780730
Racistisch forum met deze smiley`s:
<O) 8} oO/
  vrijdag 30 november 2012 @ 14:45:02 #270
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119780813
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 14:40 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Maar de politiek correcte Juegend hier
Krekker is de bom!
pi_119781282
Zwarte Piet is Zwarte Piet, Negerzoenen zijn Negerzoenen, Blanke Vla is Blanke Vla. Allemaal niks mis mee. Dat politiek correcte geneuzel altijd. :(
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 30 november 2012 @ 15:03:07 #272
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_119781370
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 14:40 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Zwarte Piet die mij kadootjes bracht was een Zwarte man...niet roet.
Zwarte piet die mijn kinderen kadootjes brengt danwel naar spanje transporteerd is dat ook.

En zwart is niet zoals Somalisch of Nigerieans... Zwart is .. Well.. Piet

het verschil zien die kinderen Donders goed.
geen kind welk Dolores met piet zal verwarren.

[ afbeelding ]

Maar de politiek correcte Juegend hier zal de mening over haar ook wel klaar hebben
Mijn dochter heeft wel eens een donker getinte medemens verward met zwarte Piet :'). Hij kon er gelukkig wel om lachen :P.

Kinderen zien Sinterklaas en Zwarte Piet gewoon als 'karakters'. Die denken echt niet na over onderdrukking en racisme en politieke correctheid. Als Sinterklaas zwart was en allemaal witte muizen als hulpjes had gehad, was het voor kinderen niets anders: nog steeds gewoon een leuk, beetje spannend feest met kadootjes. Het is gewoon een kinderfeest, waarom moeten wij volwassenen (een aantal van ons dan) er zo moeilijk over doen :{w.
  vrijdag 30 november 2012 @ 15:05:50 #273
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119781443
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 14:42 schreef WhateverWhatever het volgende:
Racistisch forum met deze smiley`s:
<O) 8} oO/
Bij die tweede smiley zie ik de kritiek wel. Die lijkt inderdaad op een karikatuur van een Afrikaan met een kralenketting om zijn hals.
pi_119781447
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:00 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet is Zwarte Piet, Negerzoenen zijn Negerzoenen, Blanke Vla is Blanke Vla. Allemaal niks mis mee. Dat politiek correcte geneuzel altijd. :(
"Wat een gezanik en gezeur, verzucht de Sint
hier doe je niemand een plezier mee, en zeker geen kind".
"Laten we allemaal genieten van deze traditie
en wie het niet zint rijdt maar weg op zijn fietsie" :W

<O) 8}
pi_119781622
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:03 schreef MaLo het volgende:

[..]

Mijn dochter heeft wel eens een donker getinte medemens verward met zwarte Piet :'). Hij kon er gelukkig wel om lachen :P.

Kinderen zien Sinterklaas en Zwarte Piet gewoon als 'karakters'. Die denken echt niet na over onderdrukking en racisme en politieke correctheid. Als Sinterklaas zwart was en allemaal witte muizen als hulpjes had gehad, was het voor kinderen niets anders: nog steeds gewoon een leuk, beetje spannend feest met kadootjes. Het is gewoon een kinderfeest, waarom moeten wij volwassenen (een aantal van ons dan) er zo moeilijk over doen :{w.
Doet me denken aan die vlag van Southpark, waarop een stel blanken een zwarte ophangen. Chef helemaal boos, want racisme, en die kinderen snapten niet waarom Chef boos was. Ze zagen immers dat een groep mensen iemand ophingen, de huidskleur viel ze niet eens op.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_119781904
Beste kinderfeest haters,

Zwarte piet, racistisch is het niet.
Voor veel mensen hier wel, maar die zijn te fel!

Het is namelijk een kinderfeest, dit wordt helaas door veel mensen gevreesd.
Laat deze traditie in zijn waarde, dan leven wij straks allemaal vredevol op deze aarde.

Groetjes,

Sint & Piet
<O) 8}

[ Bericht 0% gewijzigd door WhateverWhatever op 30-11-2012 15:24:26 ]
pi_119782362
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:03 schreef MaLo het volgende:

[..]

O ja Kinderen en correctheid.
Ik sta twee weken geleden mijn zoontje af te drogen na het zwemmen en naast hem staat een zwart meisje ..naar ik vermoed geadopteerd daar ouders blank zijn.

Ik zie hem kijken en ja hoor... "Thats weird..."
dus ik kap hem gelijk af want ik weet wat er gaat komen

Maar twee minuten later krijgt hij het toch zo naar buiten dat de halve kleedzaal het hoort
Thats weird a black face girl with a white mamy

We hebben het hier echt niet over een halfbloedje ... dit meisje is volledig Nubean.

En dan moet je gaan uitleggen...
Het stomme is dat de schaamte bij mij ligt niet bij mijn zoon of dat meisje alhoewel hij daar eerst wel een vernietigende blik van kreeg (het kind was denk ik 3 4 jaar ouder en heeft meer politiek begrip dan een 5 jarige .

Er is en wordt ons gewoon aangepraat dat huidskleur een verschil maakt . We zijn idd allemaal mensen. Maar het is je persoonlijkheid die bepalend is.

Zwarte Piet is Zwarte Piet. De persoonlijkheid van Piet , het karakter Piet... zijn rol is idd over de jaren verandert... Maar hij blijft wel zwart.

idd negerzoenen moorkoppen blanke vla ...wat een hypocriet gelul wat een triviaal gezeik over supposed stigmatiseren...
  zaterdag 1 december 2012 @ 20:26:21 #278
207863 Obama
Barack Hussein
pi_119821542
Waarheid over zwarte piet:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1309374

Black Peter is al verbannen uit Canada!
  zaterdag 1 december 2012 @ 21:19:23 #279
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119823318
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 20:10 schreef MAHL het volgende:

[..]

Dus we moeten afstand nemen van een Oerhollandse traditie, omdat het uiterlijk van Zwarte Piet gedeeltelijk enigszins gebaseerd is op een vroeger gedachtegoed van een tijdsgeest die sommige mensen misschien racistisch zouden kunnen noemen? Omdat de oorsprong misschien mogelijk fout is moeten we het een paar honderd jaar later maar gaan verbieden, ook al heeft de huidige vorm geen fuck meer met de eventuele misschiene oorspronkelijke bedoeling te maken? :{

Gast, besef je wel wat je hier nu loopt te zeggen? Met jou redenatie kunnen we alles wel opdoeken 'want racistisch'. Behalve natuurlijk de moslimtradities, want die zijn cultuurverrijkend en ze verbieden zou discriminerend zijn he. En er zouden zelfmoordaanslagen op volgen :Y
Ten eerste zeg ik nergens dat we afstand moeten nemen vd zwarte piet, ik geef alleen aan waarom jouw vergelijking mank loopt.

Ten tweede loop je hier toch redelijk wat onzin te verkondigen.
a) De oorsprong van de Zwarte Piet in huidige vorm is nog heel goed terug te vinden in het uiterlijk: de karikatuur van de neger. Dat mensen eraan gewend zijn en er niet meteen iets negatiefs achter zoeken, wil natuurlijk niet zeggen dat velen nog op basis van deze zelfde karikatuur rondlopen.

b) Daarnaast is de Zwarte Piet een relatief nieuwe toevoeging aan de eeuwenoude oerhollandse traditie. En de echte blackface (zwart gezicht, rode lippen, kroeshaar e.d.) is een veel recentere toevoeging.

Toen de Zwarte Piet net was toegevoegd aan de traditie zag hij er tenminste nog zo uit:

Pas laat in de jaren 20ste eeuw werd hij pas echt gebaseerd op de blackface karikatuur van de neger:

Dit allemaal ontkennen en doen alsof het net zo ver gezocht is als het zeuren om een kerstboom vind ik wel erg kort door de bocht. Dus nee. Met mijn redenatie kunnen we niet alles wel opdoeken, sterker nog, met mijn redenatie hoeft de Zwarte Piet niet eens te worden opgedoekt of aangepast. Wel moeten we met mijn redenatie inzien een beter besef hebben van de oorsprong van de Zwarte Piet en moeten we ook enigszins begrijpen waarom er mensen zijn die er wel tegenstander van zijn.
Krekker is de bom!
pi_119823776
Zwarte Piet is een baas en tevens onvervangbaar
  zaterdag 1 december 2012 @ 21:34:43 #281
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_119823983
Sint en zijn knechtjes! Ik dacht dat we multi-cultureel waren. Ik zag vandaag geen enkele blanke piet. :N
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  zaterdag 1 december 2012 @ 21:46:08 #282
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119824422
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 20:26 schreef Obama het volgende:
Waarheid over zwarte piet:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1309374

Black Peter is al verbannen uit Canada!
Je kan niet zomaar een filmpje posten en roepen "dit is de waarheid". Vooral aangezien er veel mensen geïnterviewd worden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_119825169
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 21:19 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ten eerste zeg ik nergens dat we afstand moeten nemen vd zwarte piet, ik geef alleen aan waarom jouw vergelijking mank loopt.

Ten tweede loop je hier toch redelijk wat onzin te verkondigen.
a) De oorsprong van de Zwarte Piet in huidige vorm is nog heel goed terug te vinden in het uiterlijk: de karikatuur van de neger. Dat mensen eraan gewend zijn en er niet meteen iets negatiefs achter zoeken, wil natuurlijk niet zeggen dat velen nog op basis van deze zelfde karikatuur rondlopen.

b) Daarnaast is de Zwarte Piet een relatief nieuwe toevoeging aan de eeuwenoude oerhollandse traditie. En de echte blackface (zwart gezicht, rode lippen, kroeshaar e.d.) is een veel recentere toevoeging.

Toen de Zwarte Piet net was toegevoegd aan de traditie zag hij er tenminste nog zo uit:

[ afbeelding ]

Pas laat in de jaren 20ste eeuw werd hij pas echt gebaseerd op de blackface karikatuur van de neger:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dit allemaal ontkennen en doen alsof het net zo ver gezocht is als het zeuren om een kerstboom vind ik wel erg kort door de bocht. Dus nee. Met mijn redenatie kunnen we niet alles wel opdoeken, sterker nog, met mijn redenatie hoeft de Zwarte Piet niet eens te worden opgedoekt of aangepast. Wel moeten we met mijn redenatie inzien een beter besef hebben van de oorsprong van de Zwarte Piet en moeten we ook enigszins begrijpen waarom er mensen zijn die er wel tegenstander van zijn.
Wat heeft het eigenlijk voor nut om de oorsprong van Zwarte Piet 'beter te beseffen'? Als we er niet meer op die manier naar kijken, is het dan niet beter om daar geen verandering in te brengen? :? Waarom nu opeens zeggen 'mensen, beseffen we wel dat deze vriendelijke figuurtjes/kindervrienden afstammen van een een beeld uit de slavernij'? Terwijl er tegen kinderen gewoon wordt verteld dat ze zwart zijn door de roet of eigenlijk, nu eenmaal 'zwarte piet' zijn. Het is gewoon een figuur geworden, horend bij een ander mythisch figuur. Het is een bisschop, maar we zien 'sinterklaas'.

Ik zie eigenlijk geen nut in het oprakelen van pijnlijke associaties terwijl dat zo omgebogen is dat er weinig herkenbaars meer in zit.

Een Zwarte Piet is geen zwarte piet zonder z'n pakje, en zonder een zak met pepernoten. En in de zomer is het ook een wat vreemd gezicht. Het is overduidelijk dat het bij een feest hoort, bij een verhaal en bij een traditie. En bovenal; het is een kinderfeest. Kleine mensen die niet oordelen hoef je ook niet lastig te vallen met dit soort lelijkheid, vind ik.
pi_119827069
ik wil maar even zeggen, dat ik daarstraks het sinterklaas journaal langs zag komen, waar ik het volgende zag:

geen zwarte pieten. dit waren bruine, bijna beige pieten. nou kan je mij dus echt niet meer wijsmaken dat dat nog steeds een goede afspiegeling is van een zwarte piet, laat staan dat je bruin/ beige door de schoorsteen wordt.
ik vrees, voor zowel de voor als tegenstanders hier, dat neimand zn zin krijgt zo; de moderne tv piet lijkt nog het meest op een spanjaard. dat is ook een benadering natuurlijk, sinterklaas komt uit spanje, de pieten zien eruit als spanjaarden.
maar dat heeft nog minder met zwarte piet te maken dan een neger uiterlijk of een schoorsteen/roet uiterlijk.

en verder, deze pieten waren toch echt behoorlijk dom. dommer dan sinterklaas, die ze tot twee keer toe moest uileggen hoe ze de stoomboot moesten repareren.

en ze vonden een meisjespiet in de schoorsteen van de boot. die mochten, zo werd gezegd, helemaal niet mee naar nederland, want ze hadden maar 1 slaapzaal ofzo, niet een voor mannen en een voor vrouwen.
dus is het nou ook nog vrouw-onvriendelijk?
  zaterdag 1 december 2012 @ 23:42:27 #285
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119828895
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 22:48 schreef okiokinl het volgende:

en ze vonden een meisjespiet in de schoorsteen van de boot. die mochten, zo werd gezegd, helemaal niet mee naar nederland, want ze hadden maar 1 slaapzaal ofzo, niet een voor mannen en een voor vrouwen.
dus is het nou ook nog vrouw-onvriendelijk?
Muah ik denk dat ze eerder gewoon bang zijn voor weer een incidentje met verkrachtingspiet.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_119830227
Elk jaar is het weer raak, blah blah blah, Nederland kent zoveel slechte tradities en gewoonten betreft racisme gewoon lekker houden zo. Al jaren lang geen probleem gezien en nu al zeker niet. Waar zijn de negerzoenen, jodenkoeken en wat er natuurlijk ook bij hoort is de geliefde zwarte piet:)
  zondag 2 december 2012 @ 01:47:38 #287
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119832130
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 22:04 schreef Taurus het volgende:

[..]

Wat heeft het eigenlijk voor nut om de oorsprong van Zwarte Piet 'beter te beseffen'?
Het nut daarvan is dat je bezwaren beter begrijpt.

quote:
Als we er niet meer op die manier naar kijken, is het dan niet beter om daar geen verandering in te brengen? :? Waarom nu opeens zeggen 'mensen, beseffen we wel dat deze vriendelijke figuurtjes/kindervrienden afstammen van een een beeld uit de slavernij'? Terwijl er tegen kinderen gewoon wordt verteld dat ze zwart zijn door de roet of eigenlijk, nu eenmaal 'zwarte piet' zijn. Het is gewoon een figuur geworden, horend bij een ander mythisch figuur. Het is een bisschop, maar we zien 'sinterklaas'.
Dat JIJ ergens niet op een bepaalde manier naar kijkt wil niet zeggen dat de rest van de wereld dit ook doet. Begrijpen waar iets vandaan komt zou hopelijk ook zorgen voor wat meer wederzijds begrip.

quote:
Ik zie eigenlijk geen nut in het oprakelen van pijnlijke associaties terwijl dat zo omgebogen is dat er weinig herkenbaars meer in zit.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Er zit weinig herkenbaars in omdat jij als Nederlander er zo aan gewend bent. Andere (o.a. ook blanke westerse) buitenlanders, zullen nog wel degelijk vaak de blackface karikatuur van de neger terug zien in de Zwarte Piet.

En tuurlijk, jij, en de meeste mensen hier, zien dat er niet meer achter, dus het is in prinicipe redelijk onschuldig. Maar begrijp ook dat er genoeg mensen zijn die het wel zien, omdat die er niet mee zijn opgegroeid en dus gewoon kijken naar het uiterlijk (gezicht, haar), wat nog steeds een weerspiegeling is van de feitelijke historische link.

quote:
Een Zwarte Piet is geen zwarte piet zonder z'n pakje, en zonder een zak met pepernoten. En in de zomer is het ook een wat vreemd gezicht. Het is overduidelijk dat het bij een feest hoort, bij een verhaal en bij een traditie. En bovenal; het is een kinderfeest. Kleine mensen die niet oordelen hoef je ook niet lastig te vallen met dit soort lelijkheid, vind ik.
Dat het een kinderfeest is zie ik als non-argument. Het maakt de kinderen geen zak uit hoe de Zwarte Piet eruit ziet. Wanneer zijn uiterlijk net iets anders zou zijn, zou het feest er voor hun niet minder leuk op zijn. Het zijn de volwassenen die vooral willen vasthouden aan het huidige uiterlijk. Een uiterlijk dat eigenlijk altijd al aan verandering onderhevig is geweest (tenminste, als we het hebben over de 'compagnon' van Sinterklaas).

Dat mensen het niet willen veranderen komt waarschijnlijk vooral voort uit een 'blijf van onze tradities af'-gevoel (waarbij veel mensen niet eens weten dat de traditie continu aan verandering onder hevig is geweest) en van een gevoel van nostalgie. Veel mensen hebben de Zwarte Piet zelf op een bepaalde manier meegemaakt en willen dus ook dat hun kinderen het op die manier meemaken, vergelijkbaar met de hoogopgeleide ouder die bij een of andere elitaire studentenvereniging heeft gezeten en per se wil dat zoon ook naar die vereniging gaat. Allemaal hartstikke begrijpelijk natuurlijk.

Zou alleen leuk zijn als beide partijen iets meer begrip voor elkaar en elkaars standpunten zouden opbrengen.
Krekker is de bom!
pi_119832907
Mijn God,kan het onderhand ophouden? Wat boeit het dat bij een kinderfeest er een Zwarte Piet is. Voor hetzelfde geld was Marco Polo wat voortvarender geweest en hadden we nu een Gele Piet. Wat boeit dat??? Nogmaals, het is een Kinderfeest. Al die moraalriddende volwassenen.... scheitziek wordt je er van.

Hou op met lappen tekst en verwijzen naar oorsprong. Boeit niet!

Zwarte Piet is Zwarte Piet en dat moet zo blijven. PUNT.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_119833027
Daar gaan we weer |:(
pi_119834015
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 02:38 schreef Montagui het volgende:
Mijn God,kan het onderhand ophouden? Wat boeit het dat bij een kinderfeest er een Zwarte Piet is. Voor hetzelfde geld was Marco Polo wat voortvarender geweest en hadden we nu een Gele Piet. Wat boeit dat??? Nogmaals, het is een Kinderfeest. Al die moraalriddende volwassenen.... scheitziek wordt je er van.

Hou op met lappen tekst en verwijzen naar oorsprong. Boeit niet!

Zwarte Piet is Zwarte Piet en dat moet zo blijven. PUNT.
hou zelf nou eens op. dan verander je het een beetje, wat boeit het?
gewoon veranderen. Boeit niet!
pi_119834029
ik stel trouwens voor dta we voortaan krampus gebruiken. dat is ook een soort zwarte piet, maar veel leuker.

pi_119834294
Vrij racistisch om een donker figuur als een gewelddadige patjakker af te beelden.

We zitten niet naar Opsoring Verzocht te kijken.
pi_119835997
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 01:47 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het nut daarvan is dat je bezwaren beter begrijpt.
Ik ben altijd voor meer begrip, maar soms zijn de bezwaren zo kleinschalig (het is maar een klein groepje dat protesteert) dat je je kunt afvragen of het nodig is er aandacht aan te besteden. Daarbij is het, wanneer we hier aandacht aan besteden of zwarte piet zelfs gaan veranderen, een soort erkenning dat het racistisch is; en dat is het gewoon niet meer. Dat een groepje dat zo kan voelen kan wel wezen, maar kan ook liggen aan dat groepje zelf. Waarom niet voor meer begrip bij dat groepje zorgen door uit te leggen dat het de huidige zwarte piet een figuur op zichzelf is geworden?
quote:
Dat JIJ ergens niet op een bepaalde manier naar kijkt wil niet zeggen dat de rest van de wereld dit ook doet. Begrijpen waar iets vandaan komt zou hopelijk ook zorgen voor wat meer wederzijds begrip.
We weten waar het vandaan komt, daarom is hun protest er ook. Het gaat helemaal niet om 'niet weten waar het vandaan komt', het gaat er om dat de ene groep zegt 'daar heeft het niets meer mee te maken' en de andere groep zegt 'maar daar komt het wel vandaan'.
quote:
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Er zit weinig herkenbaars in omdat jij als Nederlander er zo aan gewend bent. Andere (o.a. ook blanke westerse) buitenlanders, zullen nog wel degelijk vaak de blackface karikatuur van de neger terug zien in de Zwarte Piet.
Waar is het protest van de buitenlanders dan? Hoe groot is de groep die hier moeite mee heeft? Ik vind dat wel relevant, en voor hen die het niet begrijpen is het natuurlijk handiger om uit te leggen waarom het niet racistisch is, dan uit te leggen waar het vandaan komt en zeggen 'het is dus wel racistisch, maar wij doen net of dat het niet is'. :') Dus waarom moet de uitleg er zijn over de afkomst, en niet de uitleg over hoe het nu wordt gevierd en ervaren?
quote:
En tuurlijk, jij, en de meeste mensen hier, zien dat er niet meer achter, dus het is in prinicipe redelijk onschuldig. Maar begrijp ook dat er genoeg mensen zijn die het wel zien, omdat die er niet mee zijn opgegroeid en dus gewoon kijken naar het uiterlijk (gezicht, haar), wat nog steeds een weerspiegeling is van de feitelijke historische link.
Ik begrijp wel dat die mensen er zijn, maar ik vind dat niet doorslaggevend om er iets aan te veranderen.
quote:
Dat het een kinderfeest is zie ik als non-argument. Het maakt de kinderen geen zak uit hoe de Zwarte Piet eruit ziet. Wanneer zijn uiterlijk net iets anders zou zijn, zou het feest er voor hun niet minder leuk op zijn. Het zijn de volwassenen die vooral willen vasthouden aan het huidige uiterlijk. Een uiterlijk dat eigenlijk altijd al aan verandering onderhevig is geweest (tenminste, als we het hebben over de 'compagnon' van Sinterklaas).

Dat mensen het niet willen veranderen komt waarschijnlijk vooral voort uit een 'blijf van onze tradities af'-gevoel (waarbij veel mensen niet eens weten dat de traditie continu aan verandering onder hevig is geweest) en van een gevoel van nostalgie. Veel mensen hebben de Zwarte Piet zelf op een bepaalde manier meegemaakt en willen dus ook dat hun kinderen het op die manier meemaken, vergelijkbaar met de hoogopgeleide ouder die bij een of andere elitaire studentenvereniging heeft gezeten en per se wil dat zoon ook naar die vereniging gaat. Allemaal hartstikke begrijpelijk natuurlijk.

Zou alleen leuk zijn als beide partijen iets meer begrip voor elkaar en elkaars standpunten zouden opbrengen.
Dat het een kinderfeest is, is niet het argument er niets aan te willen veranderen, maar is het argument om aan te geven dat er geen discussie over dit feest hoeft te zijn. Het is voor kinderen inderdaad niet belangrijk, dus waarom niet gewoon 'zwarte piet' zwart houden? Bovendien valt er wel degelijk iets weg als je zwarte piet gaat veranderen en een andere kleur geeft, dat is nu eenmaal zo met tradities, het is met deze discussie lastig om dit geleidelijk te veranderen. Het zou dus geforceerd ineens anders moeten, waarbij je het risico loopt dat het feest niet meer herkenbaar is en de viering afneemt. Daarbij is het dus niet alleen onwil, het geforceerd veranderen - zeker vanwege zo'n beladen reden - maar het is moeilijk te realiseren en past ook niet echt bij het karakter van deze traditie (kinderfeest, dát is het argument, dat het juist daarom niets uitmaakt).
  zondag 2 december 2012 @ 15:40:56 #294
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119843304
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 10:31 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik ben altijd voor meer begrip, maar soms zijn de bezwaren zo kleinschalig (het is maar een klein groepje dat protesteert) dat je je kunt afvragen of het nodig is er aandacht aan te besteden. Daarbij is het, wanneer we hier aandacht aan besteden of zwarte piet zelfs gaan veranderen, een soort erkenning dat het racistisch is; en dat is het gewoon niet meer. Dat een groepje dat zo kan voelen kan wel wezen, maar kan ook liggen aan dat groepje zelf. Waarom niet voor meer begrip bij dat groepje zorgen door uit te leggen dat het de huidige zwarte piet een figuur op zichzelf is geworden?

[..]

We weten waar het vandaan komt, daarom is hun protest er ook. Het gaat helemaal niet om 'niet weten waar het vandaan komt', het gaat er om dat de ene groep zegt 'daar heeft het niets meer mee te maken' en de andere groep zegt 'maar daar komt het wel vandaan'.

[..]

Waar is het protest van de buitenlanders dan? Hoe groot is de groep die hier moeite mee heeft? Ik vind dat wel relevant, en voor hen die het niet begrijpen is het natuurlijk handiger om uit te leggen waarom het niet racistisch is, dan uit te leggen waar het vandaan komt en zeggen 'het is dus wel racistisch, maar wij doen net of dat het niet is'. :') Dus waarom moet de uitleg er zijn over de afkomst, en niet de uitleg over hoe het nu wordt gevierd en ervaren?

[..]

Ik begrijp wel dat die mensen er zijn, maar ik vind dat niet doorslaggevend om er iets aan te veranderen.

[..]

Dat het een kinderfeest is, is niet het argument er niets aan te willen veranderen, maar is het argument om aan te geven dat er geen discussie over dit feest hoeft te zijn. Het is voor kinderen inderdaad niet belangrijk, dus waarom niet gewoon 'zwarte piet' zwart houden? Bovendien valt er wel degelijk iets weg als je zwarte piet gaat veranderen en een andere kleur geeft, dat is nu eenmaal zo met tradities, het is met deze discussie lastig om dit geleidelijk te veranderen. Het zou dus geforceerd ineens anders moeten, waarbij je het risico loopt dat het feest niet meer herkenbaar is en de viering afneemt. Daarbij is het dus niet alleen onwil, het geforceerd veranderen - zeker vanwege zo'n beladen reden - maar het is moeilijk te realiseren en past ook niet echt bij het karakter van deze traditie (kinderfeest, dát is het argument, dat het juist daarom niets uitmaakt).
Buitelanders (lees: toeristen) gaan natuurlijk niet protesteren om een Nederlands feest. Maar praat eens met ze wanneer ze toevallig rond Sinterklaas hier zijn. Ze kunnen er meestal wel om lachen, maar vinden het wel bizar. Mijn opmerking over toeristen was overigens niet bedoeld als argument om het dan maar te veranderen. Het was bedoeld ter illustratie van het punt dat wij bepaalde 'rare' zaken vooral niet raar vinden doordat we er mee zijn opgegroeid.

Verder is mijn post geen pleidooi voor aanpassing. Dus wat dat betreft hoef jij de punten die ik noemde ook niet doorslaggevend vinden om er iets aan te veranderen.

Zal mij verder een worst wezen of men het wel of niet verandert. Waar ik echter waarde aan hecht is dat men met normale manier met elkaar omgaat en discussieert. En dus niet de mensen die, om de door mij toegelichte reden, wel moeite hebben met de Zwarte Piet, uitmaakt voor gekken die spoken zien, kinderfeestverpesters, etc. Want dat is wat ik eigenlijk voornamelijk zie, het belachelijk maken of voor racisten, etc uitmaken van de tegenpartij.

Heb ik jou volgens mij niet zien doen, maar vandaar dus mijn eerdere punt: het begrijpen van elkaars bezwaren. En als je dan van mening bent dat je het er niet mee eens bent, prima.

Wat betreft het kinderfeestaspect: wanneer een feest door volwassenen wordt georganiseerd en wanneer volwassenen blijkbaar meer waarde hechten aan de uitvoering dan de kinderen, denk ik het argument 'dat het voor kinderen is en kinderen het zo leuk vinden', niet echt een sterk argument is.

Wanneer jij een feest organiseert waar kinderen in exacte ku klux klan pakjes of met hakenkruizen laat rondlopen is het feit dat de kinderen het leuk vinden en het niet linken aan racisme of nazi's ook geen argument om er niet kritisch naar te kijken. En nee, ik zeg niet dat de Zwarte Piet 1-op-1 hiermee te vergelijken is. Dit voorbeeld dient vooral om aan te geven dat het feit dat kinderen ergens geen kwaad in zien en het leuk vinden (terwijl ze alternatieven ook leuk zouden vinden) geen echt sterk argument is om niet kritisch naar iets te kijken.

(Het is natuurlijk wat anders wanneer kinderen zelf iets bedenken en spelen zonder invloed van volwassenen).
Krekker is de bom!
  zondag 2 december 2012 @ 17:45:56 #295
207863 Obama
Barack Hussein
pi_119847317
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 december 2012 21:46 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je kan niet zomaar een filmpje posten en roepen "dit is de waarheid". Vooral aangezien er veel mensen geïnterviewd worden.
Tsjah iemand die zeer veel verstand heeft van geschiedenis, vertelt klinkklaar de waarheid door te zeggen dat zwarte piet niet zwart is door roet maar omdat hij een moorse slaaf is. Zolang wij die moorse slaaf de bediende van sinterklaas laten zijn, geven wij een racistisch en verkeerd beeld door aan onze kinderen.

Hoe zou obama het vinden als wij hem Black Barack zouden noemen?
Mensen blijven maar het argument gebruiken dat het traditie is, wat natuurlijk bullshit is. Slavernij was ook traditie.

Iemand die een schoorsteen glijdt is niet zwart, die is vies. Maar we blijven wel aanhalen dat het zwarte piet is.

Waarom is zwarte piet niet iemand die wit is met zwarte vegen op zijn gezicht, dat is realistisch.

[ Bericht 4% gewijzigd door Obama op 02-12-2012 17:57:01 ]
  zondag 2 december 2012 @ 17:57:02 #296
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_119847740
Anders laten we mensen gewoon zelf beslissen.
Als je het niet fijn vindt dan vier je Sinterklaas niet of zonder zwarte piet.
En als je geen problemen hebt met zwarte piet dan verander je niets.

Altijd maar weer alles willen verbieden en opleggen is zo nutteloos.
  Moderator zondag 2 december 2012 @ 17:59:17 #297
249559 crew  Lavenderr
pi_119847798
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 17:57 schreef TweeGrolsch het volgende:
Anders laten we mensen gewoon zelf beslissen.
Als je het niet fijn vindt dan vier je Sinterklaas niet of zonder zwarte piet.
En als je geen problemen hebt met zwarte piet dan verander je niets.

Altijd maar weer alles willen verbieden en opleggen is zo nutteloos.
Inderdaad.
Nog maar een paar dagen, dan is dit gezanik gelukkig weer voorbij .
pi_119848703
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 04:02 schreef okiokinl het volgende:
ik stel trouwens voor dta we voortaan krampus gebruiken. dat is ook een soort zwarte piet, maar veel leuker.

[ afbeelding ]
Ha die neger staat nog een stuk dichterbij de aap dan de hedendaagse neger :D
pi_119848729
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 04:01 schreef okiokinl het volgende:

[..]

hou zelf nou eens op. dan verander je het een beetje, wat boeit het?
gewoon veranderen. Boeit niet!
hou zelf nou eens op met zeuren. dan kijk je de andere kant op, wat boeit het?
gewoon kalm blijven en doorlopen. Boeit niet!
  zondag 2 december 2012 @ 18:32:44 #300
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_119848918
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 17:59 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Inderdaad.
Nog maar een paar dagen, dan is dit gezanik gelukkig weer voorbij .
Op naar de jaarlijkse vuurwerk discussie. c_/
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Moderator zondag 2 december 2012 @ 18:35:53 #301
249559 crew  Lavenderr
pi_119849015
quote:
2s.gif Op zondag 2 december 2012 18:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Op naar de jaarlijkse vuurwerk discussie. c_/
Eerst de kerstboomdiscussie nog!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: