Het is gewoon een snelheidsbord met als het waren een variabel. Maar goed, hier gaat zeker nog het nodige om geprocedeerd wordenquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:31 schreef Light het volgende:
[..]
Wat wil je dan doen bij een bord met een onderbord dat aangeeft dat het bord in de gegeven situatie niet geldt? Zoals bijvoorbeeld een bord 120 met een onderbord 6-19u, en je komt om middernacht langsrijden? Het bord 120 is dan niet van toepassing, maar dat wil niet zeggen dat je na het bord ineens 130 mag als je eerst 100 mocht.
Dan moet je echt terug naar de theorieboeken over hoe de vmax-borden werken.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:41 schreef Light het volgende:
[..]
Je mag 130 als je dat voor het bord ook al mocht. Als je voor het bord 100 mocht, mag je dat na het bord ook nog. Er staat immers geen bord "einde 100" (of "einde alle voorgaande verboden") en er wordt geen andere maximumsnelheid aangegeven.
quote:Buiten dit tijdvenster geldt de wettelijke maximumsnelheid van 130 km/h.
Joah, want ze staan best vaak verkeerd (naast i.p.v. na de invoegstrook bijvoorbeeld).quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:44 schreef Yreal het volgende:
[..]
Het is gewoon een snelheidsbord met als het waren een variabel. Maar goed, hier gaat zeker nog het nodige om geprocedeerd worden
Als we er hier al niet uitkomen, zijn er vast meer mensen die het niet snappen. Dus voer voor advocaten.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:44 schreef Yreal het volgende:
[..]
Het is gewoon een snelheidsbord met als het waren een variabel. Maar goed, hier gaat zeker nog het nodige om geprocedeerd worden
mwah, heel moeilijk is het niet. Je moet alleen niet een variabel bord missen, dan snap je het niet meer.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:55 schreef Light het volgende:
[..]
Als we er hier al niet uitkomen, zijn er vast meer mensen die het niet snappen. Dus voer voor advocaten.
Dat verduidelijk het wel.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:44 schreef OEM het volgende:
[..]
Dan moet je echt terug naar de theorieboeken over hoe de vmax-borden werken.
Hier nog een pdfje van rijkswaterstaat: http://www.rijkswaterstaa(...)en_tcm174-324891.pdf
[..]
ik had alles dus goedquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:44 schreef OEM het volgende:
[..]
Dan moet je echt terug naar de theorieboeken over hoe de vmax-borden werken.
Hier nog een pdfje van rijkswaterstaat: http://www.rijkswaterstaa(...)en_tcm174-324891.pdf
[..]
Borden staan er wel bij, alleen niet op deze foto.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:40 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Is dat zo? hadden ze dan wel wat meer voorlichting over mogen geven.
Hoe lang zijn er al spitsstroken trouwens? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik tijdens rijles heb geleerd dat je dan maar 100 mag, tenzij dat zo staat vermeld op de borden wat hier niet het geval is.
Op die stukken snelweg die jij bedoeld staat dat eigenlijk altijd wel aangegeven.
klopt, dus gewoon 130 mits de situatie als op het bord of anders aangegeven op matrix borden. (dus eigenlijk zoals ik al zei..)quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:57 schreef Light het volgende:
[..]
Dat verduidelijk het wel.Toch blijft het potentieel verwarrend, imo.
Ja? Genoeg eerlijk gezegd...quote:Op woensdag 3 oktober 2012 00:01 schreef Nagelschaartje het volgende:
O er waren al wat meer posts bijgekomen![]()
Andere vraag. Heeft iemand ooit al eens meegemaakt dat de spitsstrook op de a12 tussen Den Haag en Utrecht dicht is?
Meteen een mooi voorbeeld van waar je 130 mag... Kantelwals moet NA de invoegstrook staan.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:59 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Borden staan er wel bij, alleen niet op deze foto.
Dit is vooral handig om het overzichtelijk te maken voor toeristen die dat onderbord natuurlijk hartstikke goed kunnen lezen.
Deze borden staan meestal langs die wegen:
[ afbeelding ]
(indien spitsstrook open uiteraard)
Ik heb juist nog niet meegemaakt dat de spitstrook open was (rij tot afslag zoetermeer btw)quote:Op woensdag 3 oktober 2012 00:01 schreef Nagelschaartje het volgende:
O er waren al wat meer posts bijgekomen![]()
Andere vraag. Heeft iemand ooit al eens meegemaakt dat de spitsstrook op de a12 tussen Den Haag en Utrecht dicht is?
De spitsstrook begint pas na Zoetermeer.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 00:10 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Ik heb juist nog niet meegemaakt dat de spitstrook open was (rij tot afslag zoetermeer btw)
quote:Op woensdag 3 oktober 2012 00:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Meteen een mooi voorbeeld van waar je 130 mag... Kantelwals moet NA de invoegstrook staan.
Ja, over twee weken (anderhalve week?) mag ik weer eens naar Amsterdam.... Heineken Music Hall. Moet nog eens kijken hoe we er gaan komen. (de laatste keer dat we daar waren, zaten we in een hotel in Amsterdam, bij het Slotermeer (geloof ik, ergens aan de A9 in ieder geval) en konden we met de metroquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:03 schreef OEM het volgende:
[..]
Kom eens in de randstad kijken zou ik zeggen.
Kunnen de agenten best doen, maar is niet volgens reglementen en dus kan je naar rechter.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 07:06 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
De spitsstrook begint pas na Zoetermeer.
Volgens Rijkswaterstaat gaat een spitsstrook open bij een bepaald aantal auto's op de weg. Ik heb daar toch een aantal keren gereden dat ik dacht "ja, kan die spitsstrook dicht, die wordt toch nauwelijks gebruikt". Maar waarschijnlijk had ik dat gevoel omdat de spitsstrook open was![]()
En ik rijd er niet vaak, dat geef ik toe.
[..]![]()
![]()
![]()
Ga jij maar 130 rijden en als je een boete krijgt uitleggen waarom, denk dat de agenten ongeveer hetzelfde hoofd trekken:![]()
Richting utrecht begint hij pas na zoetermeer ja, maar richting den haag al rond gouda. Waarom snap ik niet.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 07:06 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
De spitsstrook begint pas na Zoetermeer.
Volgens Rijkswaterstaat gaat een spitsstrook open bij een bepaald aantal auto's op de weg. Ik heb daar toch een aantal keren gereden dat ik dacht "ja, kan die spitsstrook dicht, die wordt toch nauwelijks gebruikt". Maar waarschijnlijk had ik dat gevoel omdat de spitsstrook open was![]()
En ik rijd er niet vaak, dat geef ik toe.
[..]![]()
![]()
![]()
Ga jij maar 130 rijden en als je een boete krijgt uitleggen waarom, denk dat de agenten ongeveer hetzelfde hoofd trekken:![]()
Amateurquote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:13 schreef CasB het volgende:
Gewoon overal 130140 rijden en een beetje opletten op flitsers, trajectcontroles en politie-auto's.
Vooral op de onopvallende politie auto's.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:13 schreef CasB het volgende:
Gewoon overal 130 rijden en een beetje opletten op flitsers, trajectcontroles en politie-auto's.
Die pakken je niet zo snel op 10km/uur. Zijn genoeg anderen die harder rijden, en ze dus beter kunnen pakken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Vooral op de onopvallende politie auto's.
Spitsstroken openen en sluiten is allemaal handwerk (althans, er moeten menselijke verrichtingen voor worden gedaan in de verkeerscentrale, niet dat er iemand met een sleutel naar de spitsstrook toe moet of zoquote:Op woensdag 3 oktober 2012 07:06 schreef Nagelschaartje het volgende:
De spitsstrook begint pas na Zoetermeer.
Volgens Rijkswaterstaat gaat een spitsstrook open bij een bepaald aantal auto's op de weg. Ik heb daar toch een aantal keren gereden dat ik dacht "ja, kan die spitsstrook dicht, die wordt toch nauwelijks gebruikt". Maar waarschijnlijk had ik dat gevoel omdat de spitsstrook open was![]()
En ik rijd er niet vaak, dat geef ik toe.
Bedenk dat je te maken kunt hebben met een buitenlander, en dat deze geen Nederlands kan.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:40 schreef OEM het volgende:
[..]
Zolang deze grappenmakers er staan, zal het circus niet veel groter worden:
[ afbeelding ]
Bij een open spitsstrook betekent dit bord: 130. Dus er staat 120 op een bord, ze willen dat je 100 rijdt, en je mag er 130.
En jij kan alle Franse, Spaanse, Duitse, Italiaanse of Portugese verkeersborden wel lezen?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:52 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Bedenk dat je te maken kunt hebben met een buitenlander, en dat deze geen Nederlands kan.
Het eerste onderbord is vrij eenvoudig. Je mag tussen 600 en 1900 niet sneller dan 120. Dat is wel te begrijpen, ook voor buitenlander.
Het tweede onderbord is wat lastiger. Alleen als de spitsstrook gesloten is moet je 120. Buitenlander kan onderbord twee niet lezen en zal dus altijd 120 rijden, dus ook als de spitsstrook open is. Maar niet buiten de tijden van het eerste onderbord. Daarbuiten zal 'ie dus ook 130 rijden. Open spitsstrook of niet.
Is het niet handiger om een bord met een afbeelding van een spitstrook met streep erdoorheen met = en 130 doorgestreept neer te zetten ipv een bord met NLse woorden?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 11:37 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En jij kan alle Franse, Spaanse, Duitse, Italiaanse of Portugese verkeersborden wel lezen?
Hoe ziet een afbeelding van een spitsstrook eruit?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 11:42 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Is het niet handiger om een bord met een afbeelding van een spitstrook met streep erdoorheen met = en 130 doorgestreept neer te zetten ipv een bord met NLse woorden?
Dus? Moet je eens bij de Franse Gendarmes mee aankomen, ik ben toerist. Of bij de Duitse Polizei. Zodra jij je in een land op de wegen begeeft dien je de regels daar te kennen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:17 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Hoe ziet een afbeelding van een spitsstrook eruit?
(ben het wel met je eens dat het onduidelijk is voor toeristen hoor, had ik al ergens genoemd)
Klopt, maar daar staan ook gewoon alle borden in het Duits/Frans/ Spaans/ insert willekeurig vakantieland..quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:21 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dus? Moet je eens bij de Franse Gendarmes mee aankomen, ik ben toerist. Of bij de Duitse Polizei. Zodra jij je in een land op de wegen begeeft dien je de regels daar te kennen.
Wat ik echter wel vind, is dat de tekst slecht leesbaar is. Vooral het contrast 06:00 - 19:00 en Bij gesloten spitsstrook is groot, te groot, als je het mij vraagt.
Dat probeer ik inderdaad te zeggen...quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:25 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Klopt, maar daar staan ook gewoon alle borden in het Duits/Frans/ Spaans/ insert willekeurig vakantieland..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
Is het niet handiger om er een matrixbord neer te pleuren dat de op dat moment geldende snelheid weer geeft? Geen geouwehoer met onderborden etc. Doen ze in Duitsland bij bv Hannover ook.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 11:42 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Is het niet handiger om een bord met een afbeelding van een spitstrook met streep erdoorheen met = en 130 doorgestreept neer te zetten ipv een bord met NLse woorden?
quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:25 schreef Descendent het volgende:
Ik had vandaag een vooroordeelbevestigende Audi rijder.
Twee rijstroken gaan naar 1. Achter mij genoeg ruimte, voor mij en mijn voorgangers -stoet auto's- +- 10 meter... en een verdrijvingsvlak.... (moet ik mn verhaal nog afmaken of kunnen jullie de rest zelf invullen?...)
Op nos teletekst staat nu ook een nieuwsbericht dat een BMW rijder een zwangere vrouw aangereden heeft die op de vluchtstrook stond met pech. Waarom niet gewoon automobilist, maar BMW rijder. Waarom zo'n tendentieus stukje?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hear hear, lost alles in 1 klap op. Helaas kunnen niet alle matrixbordtypes die we in NL hebben alle snelheden tonen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:37 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Is het niet handiger om er een matrixbord neer te pleuren dat de op dat moment geldende snelheid weer geeft? Geen geouwehoer met onderborden etc. Doen ze in Duitsland bij bv Hannover ook.
Tja.... goeie vraag eigelijk. Misschien heeft de NOS t bericht ongeredigeerd overgenomen van Telegraaf.nl?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:43 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Op nos teletekst staat nu ook een nieuwsbericht dat een BMW rijder een zwangere vrouw aangereden heeft die op de vluchtstrook stond met pech. Waarom niet gewoon automobilist, maar BMW rijder. Waarom zo'n tendentieus stukje?
[modus stereotype]quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:03 schreef Descendent het volgende:
[..]
Tja.... goeie vraag eigelijk. Misschien heeft de NOS t bericht ongeredigeerd overgenomen van Telegraaf.nl?
Op nos.nl staat de kop aangeduid met BMW rijder, evengoed ontgaat het mij het nut om zovaak BMW rijder te noemen in het stukje.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:08 schreef Dalenbart het volgende:
Heeft te maken met het stukje wat er boven staat. BMW rijder reed al asociaal en het ongeval is daar een gevolg van.
http://nos.nl/artikel/425453-vrouw-aangereden-op-vluchtstrook.html
Nee, maar die kunnen we wel maken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:00 schreef OEM het volgende:
[..]
Hear hear, lost alles in 1 klap op. Helaas kunnen niet alle matrixbordtypes die we in NL hebben alle snelheden tonen.
Mijn zegen hebben ze ookquote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:22 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nee, maar die kunnen we wel maken.
Klopt heb je helemaal gelijk in. Alsof het minder erg is als het was gebeurt terwijl je een Volvo rijdt.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:22 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Op nos.nl staat de kop aangeduid met BMW rijder, evengoed ontgaat het mij het nut om zovaak BMW rijder te noemen in het stukje.
Het is vrij simpel, het onderbord geeft aan binnen welk kader het bovenbord geldt. Valt het bovenbord niet binnen dat kader, dan moet je het bord -op dat moment- als niet geplaatst beschouwen en dus verandert er helemaal niets t.o.v. vóór het betreffende bord.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:57 schreef Light het volgende:
[..]
Dat verduidelijk het wel.Toch blijft het potentieel verwarrend, imo.
Of je komt niet met 150 km/h aanknallen en anticipeert wat beter.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:35 schreef Dalenbart het volgende:
[..]
...
Begint het wat te druppelen mevrouw is bezig een vrachtwagen in te halen met 110km/h trapt ze vol op de rem om naar 70km/h terug te zakken. Dat is verdomd hard remmen als je met 150km/h aankomt knallen.
Beter geef je gas als je in wilt halen, in plaats van te remmen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Of je komt niet met 150 km/h aanknallen en anticipeert wat beter.
Ik reed lekker door was niet druk verder dus dat kon prima. Als zij gewoon 110 of desnoods 100 was gaan rijden had ik dat makkelijk gehaald. Maar in 1x afremmen tot 70 dat zelfs de vrachtwagen die ze aan het inhalen was haar ineens voorbij schiet lijkt mij meer het gevaar opleveren.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Of je komt niet met 150 km/h aanknallen en anticipeert wat beter.
Die mevrouw had even door moeten gassen, dat is waar. Maar als je met 150km/h vol in de remmen moet om er niet achterin te knallen doe je zelf ook iets niet helemaal goed. Autorijden is óók er rekening mee houden dat niet iedere weggebruiker zo fantastisch rijdt als jij zelf.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Beter geef je gas als je in wilt halen, in plaats van te remmen.
Precies, dat zijn juist van die actie's die je niet verwacht, en waar je imho ook niet op kan anticiperen zo ruim van te voren..quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:53 schreef Dalenbart het volgende:
[..]
Ik reed lekker door was niet druk verder dus dat kon prima. Als zij gewoon 110 of desnoods 100 was gaan rijden had ik dat makkelijk gehaald. Maar in 1x afremmen tot 70 dat zelfs de vrachtwagen die ze aan het inhalen was haar ineens voorbij schiet lijkt mij meer het gevaar opleveren.
Klopt ik had iets eerder van het gas gekund om hem erheen te laten rollen. Heb ik niet gedaan omdat ze die vrachtwagen voor 3/4 was gepasseerd en dan zou ik met gas loslaten en evt. heel iets bijremmen er voorbij kunnen als zij opzij ging. maar ipv dat te doen trapt ze dus op de rem. Ik rijdt niet perfect nee hou wel van doorrijden dus zit meestal max +20km/h als het wegbeeld het toelaat.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:55 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Die mevrouw had even door moeten gassen, dat is waar. Maar als je met 150km/h vol in de remmen moet om er niet achterin te knallen doe je zelf ook iets niet helemaal goed. Autorijden is óók er rekening mee houden dat niet iedere weggebruiker zo fantastisch rijdt als jij zelf.
Andere tijdstippen? Andere wegen? Ik rijd veel en ik kan in de Achterhoek zeg maar vanaf Arnem tot voorbij Doetinchem rustig 150+ rijden met groot licht zonder iemand tegen te komen op de tweebaans A18, terwijl ik op een A9 of A8 niet eens constant boven de 110 kan blijven als je 120 mag.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Maar waarom maak ik dat soort noodstopscenario's eigenlijk nooit mee met mijn dagelijkse 200 km snelweg ? En ik kom genoeg medeweggebruikers tegen die niet kunnen rijden, dus daar licht het niet aan.
A15, A50, A12, A73, A27, A1quote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Andere tijdstippen? Andere wegen? Ik rijd veel en ik kan in de Achterhoek zeg maar vanaf Arnem tot voorbij Doetinchem rustig 150+ rijden met groot licht zonder iemand tegen te komen op de tweebaans A18, terwijl ik op een A9 of A8 niet eens constant boven de 110 kan blijven als je 120 mag.
Tja, hier kan je tussen Winschoten en Duitsland(A7) vrijwel altijd vol gas, en s'nachts en sávonds tussen Groningen en Drachten ook wel.. Heb wel eens meegemaakt dat ik op dat laatste stuk om 23.00 gewoon 180 kon rijden, en daarbij maar een paar auto's hoefde in te halen..quote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
A15, A50, A12, A73, A27, A1
Meestal overdag, net voor of net na de spits.
Nogmaals, zo werkt het niet met vmax-borden. Dat bord en dat bord alleen bepaalt de snelheid vanaf de plek van dat bord. De situatie voor dat bord is totaal niet relevant.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:48 schreef NoBody122 het volgende:
Het is vrij simpel, het onderbord geeft aan binnen welk kader het bovenbord geldt. Valt het bovenbord niet binnen dat kader, dan moet je het bord -op dat moment- als niet geplaatst beschouwen en dus verandert er helemaal niets t.o.v. vóór het betreffende bord.
Ik weet zeker dat de rechter tot andere conclusies gaat komen.quote:Wellicht dat er inderdaad wat simpele geesten zijn die het toch totaan de rechter willen uitvechten, maar ik gok dat de rechter in dit geval tot dezelfde conclusie als ik gaat komen..
Dat heb ik dus op de A37 Hoogeveen Duitsland.. kan je ook knallen zonder ook maar iemand tegen te komen.. Ik heb nog "maar" 2 jaar mijn rijbewijs en kan gelukkig afkloppen dat ik nog geen schades heb gehad of bekeuringen.. En ja dan komt zo de opmerking je hebt hem nog maar 2 jaar.. klopt maar ik ken ook vrienden die voor minder in het ziekenhuis terecht zijn gekomenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:22 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Tja, hier kan je tussen Winschoten en Duitsland(A7) vrijwel altijd vol gas, en s'nachts en sávonds tussen Groningen en Drachten ook wel.. Heb wel eens meegemaakt dat ik op dat laatste stuk om 23.00 gewoon 180 kon rijden, en daarbij maar een paar auto's hoefde in te halen..
Oja, dat is ook al zo´n heerlijke weg.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:25 schreef Dalenbart het volgende:
[..]
Dat heb ik dus op de A37 Hoogeveen Duitsland.. kan je ook knallen zonder ook maar iemand tegen te komen.. Ik heb nog "maar" 2 jaar mijn rijbewijs en kan gelukkig afkloppen dat ik nog geen schades heb gehad of bekeuringen.. En ja dan komt zo de opmerking je hebt hem nog maar 2 jaar.. klopt maar ik ken ook vrienden die voor minder in het ziekenhuis terecht zijn gekomen
Maar eigenlijk alles vanaf zwolle omhoog en naar het oosten toe.. De A28 naar Groningen vanaf Hoogeveen is ook gewoon knallen.. ik rijd ook autotransporten en voor mijn hobby (autosport fotografie) reis ik ook veel dus ja ik maak mijn kilometers ook wel.. geen 40.000 per jaar maar toch wel zeker 20.000kmquote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:27 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Oja, dat is ook al zo´n heerlijke weg.![]()
Ach, toen ik mijn rijbewijs nog geen jaar had reed ik al taxi..
Ook autosport fotografie? grappig, hele poos gedaan, maar staat bij mij tegenwoordig op een laag vuurtje.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:29 schreef Dalenbart het volgende:
[..]
Maar eigenlijk alles vanaf zwolle omhoog en naar het oosten toe.. De A28 naar Groningen vanaf Hoogeveen is ook gewoon knallen.. ik rijd ook autotransporten en voor mijn hobby (autosport fotografie) reis ik ook veel dus ja ik maak mijn kilometers ook wel.. geen 40.000 per jaar maar toch wel zeker 20.000km
Heb het even nagezocht, maar je hebt inderdaad gelijk, hoor (al heeft het feit, dat het hier om vmax-borden gaat, daar niks mee te maken, want het gaat om de onderborden).quote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:23 schreef OEM het volgende:
[..]
Nogmaals, zo werkt het niet met vmax-borden. Dat bord en dat bord alleen bepaalt de snelheid vanaf de plek van dat bord. De situatie voor dat bord is totaal niet relevant.
Dusch: 120 met onderbord 6-19 houdt in: 120 tussen 6-19h en geen snelheidsbeperking daarbuiten (dus 130). De snelheid die gold voor dat bord doet niet ter zake.
Hier is het linkje nog een keer: http://www.rijkswaterstaa(...)en_tcm174-324891.pdf
[..]
Ik weet zeker dat de rechter tot andere conclusies gaat komen.
In dit geval gaat het dus om lid 2, aangezien het om teksten (zonder symbolen) gaat. Ik ging uit van de betekenis zoals in lid 1b, wat ik -ook in dit geval- logischer vind.quote:Artikel 67
1.Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
a. een nadere uitleg van het verkeersbord;
b. ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;
c. ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.
2.Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.
3.Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen.
Wir haben es nicht gewusstquote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:21 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dus? Moet je eens bij de Franse Gendarmes mee aankomen, ik ben toerist. Of bij de Duitse Polizei. Zodra jij je in een land op de wegen begeeft dien je de regels daar te kennen.
Wat ik echter wel vind, is dat de tekst slecht leesbaar is. Vooral het contrast 06:00 - 19:00 en Bij gesloten spitsstrook is groot, te groot, als je het mij vraagt.
Nee, maar dat is het 'm juist. Al zou ik totaal analfabeet zijn, dan ben ik toch in staat aan het verkeer deel te nemen zonder de wvw te overtreden (in Nederland welteverstaan). Een onderbord mag nooit een uitbreiding zijn, alleen een beperking van het bovenstaande verkeersbord.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 11:37 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En jij kan alle Franse, Spaanse, Duitse, Italiaanse of Portugese verkeersborden wel lezen?
Dit onderbord is toch een beperking? Het beperkt de geldigheid van verkeersbord A1, namelijk alleen wanneer de spitsstrook gesloten is.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 08:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, maar dat is het 'm juist. Al zou ik totaal analfabeet zijn, dan ben ik toch in staat aan het verkeer deel te nemen zonder de wvw te overtreden (in Nederland welteverstaan). Een onderbord mag nooit een uitbreiding zijn, alleen een beperking van het bovenstaande verkeersbord.
Als er bijvoorbeeld een bord parkeerverbod staat, mag op het onderbord niet staan "Geldt ook voor de overzijde".
Het is een voorwaarde voor een beperking.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:24 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dit onderbord is toch een beperking? Het beperkt de geldigheid van verkeersbord A1, namelijk alleen wanneer de spitsstrook gesloten is.
En als ik dit tegenkom om acht uur 's avonds en de spitsstrook is niet open?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:24 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dit onderbord is toch een beperking? Het beperkt de geldigheid van verkeersbord A1, namelijk alleen wanneer de spitsstrook gesloten is.
130...quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 06:12 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En als ik dit tegenkom om acht uur 's avonds en de spitsstrook is niet open?
Als het een dubbele is, dus 06-19 en gesloten spitsstrook, 's avonds om 8 lekker 130.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 06:12 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En als ik dit tegenkom om acht uur 's avonds en de spitsstrook is niet open?
Kun jij geen nieuw topic aanmaken over andere ergernissen in het verkeer?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 18:01 schreef AdoraBelle het volgende:
Kunnen jullie niet een apart topic maken over die spitsstroken en over hoe je die nieuwe borden moet interpreteren?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tevens -purist.
Dat is inderdaad heel irritant...maar waarom trek je dan zelf ook niet vlot op zodat je er niet achter hoeft?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 03:07 schreef dylanrr het volgende:
Ik heb er vandaag één meegemaakt, ik maak het overigens regelmatig mee, maar nu begint het me echt te irriteren.
Ik rijd voor mijn leeftijd een wat aparte auto, namelijk een Renault Laguna Grand Tour (stationwaggie) met alle denkbare opties van 2005. Ik ben pas 19 jaar oud, dus vandaar dat het apart is.
Nu heb ik regelmatig dat ik bij het stoplicht naast mensen van middelbare leeftijd kom te staan in een wat oudere auto (niet dat de mijne zo nieuw is). Op de één of andere manier zien die mensen dat er een "jong" ventje in rijdt en willen ze kosten van het kost laten zien dat ze toch wel stoer zijn in hun auto. Dus zetten ze zich schrap om bij groen mij er uit te trekken. Dit werkt me echt keihard op de zenuwen, want vaak ga ik er juist naast staan om wat vlotter door het verkeer te kunnen en geen hinder te hebben van hun auto's en zij niet van mij.
Echter, als zij plankgas gaan, valt mijn hele plan dus in de soep en ik ga niet harder optrekken omdat zij mij ervan willen overtuigen dat ze stoer zijn.
Hierdoor moet ik er dus achter en dan heb ik regelmatig dat ze dan 40 gaan rijden op enkelbaans 50 wegen en dat vind ik klote.
Dit moest ik even kwijt, heb het deze week al veel te vaak meegemaakt.
Dat soort mensenquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:04 schreef vannelle het volgende:
Gister voor een verkeerslicht, 2 stroken rechtdoor en ik stond 2e op de rechterrijstrook.
Licht op groen en de voorste auto's op linker- en rechterstrook trekken lekker vlot op.
2e auto op linkerstrook trekt minder vlot op en laat dus een gaatje vallen met z'n voorligger.
Komt goed uit want ik wilde naar de linkerstrook omdat ik verderop linksaf moest.
Geeft die auto ineens wél gas en rijdt het gat dicht, hij gunde mij dat plekje niet blijkbaar.
Geeft niks, ga ik wel iets van het gas af en ga achter hem rijden. Niks aan de hand.
Toen ik achter hem reed begint ie ineens wild te zwaaien en te gebaren en druk te doen, sjongejongejonge, alsof hem groot onrecht was aangedaan.
Wat dacht ik wel niet? Dat ik zomaar voor hem kon gaan rijden?
Zwaaien was trouwens niet met de volle hand maar slechts 1 vinger, vrij internationaal.
Maak me er niet druk om, is zijn bloeddruk en niet de mijne.
Is dus ook niet mijn irritatie maar de zijne, al heb ik geen flauw idee waarom.
Zielig gefrustreerd mannetje is het.
Vind ik nog het meest wonderlijk dat zelfs de braafste mensen transformeren in een klootzak eersteklas als ze in een auto zitten.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:04 schreef vannelle het volgende:
Gister voor een verkeerslicht,
[knip]
Zielig gefrustreerd mannetje is het.
En andersom dan? Dus 6 's avonds en een open spitsstrook?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 11:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als het een dubbele is, dus 06-19 en gesloten spitsstrook, 's avonds om 8 lekker 130.
Dan bepalen andere borden de snelheid. Dan telt dat bord niet...quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En andersom dan? Dus 6 's avonds en een open spitsstrook?
Mwah niet alleen in de auto. Ook op straat, in de supermarkt, het OV en ga zo maar door.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:39 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Vind ik nog het meest wonderlijk dat zelfs de braafste mensen transformeren in een klootzak eersteklas als ze in een auto zitten.
Ze wanen zich veilig in hun blikken coconnetje maar op een dag doen ze het een keer bij de verkeerde.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:39 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Vind ik nog het meest wonderlijk dat zelfs de braafste mensen transformeren in een klootzak eersteklas als ze in een auto zitten.
Minder.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:55 schreef H-D het volgende:
[..]
Mwah niet alleen in de auto. Ook op straat, in de supermarkt, het OV en ga zo maar door.
Hmm ja dat is natuurlijk wel waar maar vind dat men in het OV ook vaak nogal hufterig bezig is eigenlijk.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:37 schreef vannelle het volgende:
[..]
Minder.
Dan hebben ze immers de "veiligheid" van hun auto niet?
Als je nou internet als voorbeeld had genoemd........
Klopt, maar je zult zien dat dat meestal groepjes zijn en veel minder personen die alleen reizen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:40 schreef H-D het volgende:
[..]
Hmm ja dat is natuurlijk wel waar maar vind dat men in het OV ook vaak nogal hufterig bezig is eigenlijk.
Dat is dan wel weer waar. Op de asociaal luidruchtig bellende mensen na dan.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:43 schreef vannelle het volgende:
[..]
Klopt, maar je zult zien dat dat meestal groepjes zijn en veel minder personen die alleen reizen.
Snap dat soort mensen ook niet, het is toch een beetje universeel dat bij twee baans wegen de linkerbaan wat sneller doorrijdt dan de rechter. Als jij dat dan niet doet, waarom zou ik het dan ook niet doen.quote:
Spitsstrook open wordt aangeduid met 100 op kantelwalsen. Kantelwalsen zijn elektronische verkeersborden die boven de statische verkeersborden gaan, net als matrixen bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En andersom dan? Dus 6 's avonds en een open spitsstrook?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 23:30 schreef RealBizkit666 het volgende:
Schandalig dat maar 55 mensen (van de 110) het verkeersexamen gehaald hebben bij SBS6.
Lijkt me duidelijk dat dit een teken is dat er genoeg irritatie op de weg veroorzaakt wordt door mensen die de regels niet eens kennen.
Bij deze pleit ik dan ook voor iedereen een verplichte herhaalcursus elke 5 jaar.
Ik was in ieder geval geslaagd bij deze test.
Ik trek standaard vlot op, maar ik ga niet planken omdat een gefrustreerde 40'er zijn pik wil laten zien. Dan blijf ik er liever achter, maar dan is het dus klote dat die vent 40 gaat karren.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 11:21 schreef H-D het volgende:
[..]
Dat is inderdaad heel irritant...maar waarom trek je dan zelf ook niet vlot op zodat je er niet achter hoeft?
Ik had er 3, waarvan 1 echt kwalijke.quote:
nou voldoe ik aan 3 van de 4 items hier maar zie ik mezelf niet als "er-valt-niet-met-mij-te-spotten-sjonny"quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:36 schreef vannelle het volgende:
[..]
LM velgen, spoilertje, no fear sticker, brulpijp dus met hun valt niet te spotten.
Komt ellende van......
Dat zou ik echt niet meer weten... Dat is een van de problemen die zo'n examen heeft. Je leert alles, maar als je het niet in de praktijk gebruikt zul je het vergeten. Ik heb nog nooit ergens gereden waar ook een tram reed...quote:Op zondag 7 oktober 2012 12:15 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat was degene met voorrang waarbij de tram betrokken was. Dat is iets wat je gewoon moet weten eigenlijk.
Leer je snel genoeg. Tram altijd voorrang geven, want ze nemen altijd voorrang en dat overleef je meestal nietquote:Op maandag 8 oktober 2012 11:00 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Dat zou ik echt niet meer weten... Dat is een van de problemen die zo'n examen heeft. Je leert alles, maar als je het niet in de praktijk gebruikt zul je het vergeten. Ik heb nog nooit ergens gereden waar ook een tram reed...
Dat is toch niet echt een probleem. Meestal lost het zich in de praktijk altijd wel op al dan niet in totale overeenstemming met de verkeersregels.quote:Op maandag 8 oktober 2012 11:00 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Dat zou ik echt niet meer weten... Dat is een van de problemen die zo'n examen heeft. Je leert alles, maar als je het niet in de praktijk gebruikt zul je het vergeten. Ik heb nog nooit ergens gereden waar ook een tram reed...
Ja, maar je zou wel zakken op een examen... Soms moet je de regels even negeren en doen wat de situatie vraagt...quote:Op maandag 8 oktober 2012 11:13 schreef H-D het volgende:
[..]
Dat is toch niet echt een probleem. Meestal lost het zich in de praktijk altijd wel op al dan niet in totale overeenstemming met de verkeersregels.
En aangezien een tram tot de zwakkere verkeersdeelnemers behoort (net als fietsers), ben je altijd de sjaak.quote:Op maandag 8 oktober 2012 11:04 schreef Yreal het volgende:
[..]
Leer je snel genoeg. Tram altijd voorrang geven, want ze nemen altijd voorrang en dat overleef je meestal niet
hu wat?quote:Op maandag 8 oktober 2012 11:42 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En aangezien een tram tot de zwakkere verkeersdeelnemers behoort (net als fietsers), ben je altijd de sjaak.
WVW 185, civiele aansprakelijkheidquote:
Toch is het vervreemdend om een tram een zwakkere verkeersdeelnemer te noemen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 11:50 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
WVW 185, civiele aansprakelijkheidTram valt niet onder motorvoertuigen.
Sowieso wil ik er in een beginnende file niet eens tussendoor. Eerst even de file laten vormenquote:Op maandag 8 oktober 2012 11:46 schreef Puala het volgende:
Wat zijn wij Nederlanders toch een nieuwschierig volkVanmorgen stond er een vrachtwagen stil + auto er voor voor technische hulp. En natuurlijk allemaal remmen en kijken. File van 6-7 km uiteindelijk.
En motorrijders er bij die bij afremmend en baanwisselend verkeer hem er gewoon tussendoor gooien. Kijk <50 km/u prima, dan ga ik zelfs aan de kant. Maar met 70 moet je dat gewoon niet doen ja![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |