Om eerlijk te zijn, zou ik daar tussen 6-19h 130 rijden als de spitsstrook open is, 120 als die dicht is, en tussen 19.00 en 6.00 ook weer 130.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:44 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Tussen 6-19 uur 120, daarbuiten 130, is de spitstrook open dan altijd 100 omgeacht hoe laat het is.
Sim-pel.
Ook hier in de Randstad is er niets moeilijks aan. Hooguit wat irritant omdat om de 500 meter een andere snelheid geldt, maar moeilijk oud het echt niet.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:03 schreef OEM het volgende:
[..]
Kom eens in de randstad kijken zou ik zeggen.
Terug naar de theoriebank voor jou dan:quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:56 schreef BlackLining het volgende:
Wat mij betreft mogen mensen die die borden niet snappen weer terug naar de theorie bankjes van het CBR om te kijken of ze nog wel voor een rijbewijs in aanmerking komen.
Het is echt heel makkelijk. 130, behalve tussen 6 en 7, of bij een gesloten spitsstrook, dan is het 120.
Het is dus 120 tussen 6 en 19 EN bij gesloten spitsstrookquote:bij verkeersborden die een gebod of verbod aanduiden, een beperking van de werkingssfeer van die verkeersborden inhouden;
De spitsstrook zal meestal gesloten zijn (vooral 's avonds en 's nachts), dus is het volgens jou meestal 120.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:56 schreef BlackLining het volgende:
Wat mij betreft mogen mensen die die borden niet snappen weer terug naar de theorie bankjes van het CBR om te kijken of ze nog wel voor een rijbewijs in aanmerking komen.
Het is echt heel makkelijk. 130, behalve tussen 6 en 7, of bij een gesloten spitsstrook, dan is het 120.
Nee, je moet het 120-bord negeren als de spitsstrook open is. De snelheid die al gold (100 waarschijnlijk) blijft gewoon gelden. En tussen 19 en 6 mag je het bord ook negeren en blijft de snelheid gelden die al van toepassing was (130 dus)quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:47 schreef OEM het volgende:
[..]
Dat bord geeft alleen aan: 120 als die gesloten is. Dus de normale vmax als die open is. Dus 130. Het wordt pas 100 als je een kantelwalsbord tegenkomt waar 100 op staat.
Jij eerst:quote:
Wat rijkswaterstaat bedoelt, is heel wat anders dan wat de borden aangeven. Ze hebben zelf ook wel door dat er genoeg fouten in zitten: http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2012.275.01quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:04 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Jij eerst:
•Heeft de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/h gevolgen voor spitsstroken?
Als de spitsstroken open zijn, blijft de maximumsnelheid 100 of 80 km/h. Dit is vanwege de veiligheid. Als de spitsstroken dicht zijn, geldt meestal een maximumsnelheid van 120 km/h. Bij een aantal spitsstroken gaat de snelheid tussen 19.00 uur ’s avonds en 06.00 uur ‘s ochtends omhoog naar 130 km/h. Zie ook de overzichtskaart. De toegestane maximumsnelheid staat altijd aangegeven op borden naast en boven de weg.
http://www.rijkswaterstaa(...)elde_vragen/#v324887
De spitsstrook is tussen Ede en Utrecht de hele dag open lijkt het wel inderdaad. Ik negeer spitsstrooksnelheden stelselmatig, er wordt daar nooit gecontroleerd (of je moet pech hebben met een surveillance auto). Het voordeel van die spitsstrook is, is dat mensen hem op de één of andere manier niet zien als reguliere baan als hij open is, waardoor er veel minder middenrijders zijn en de spitsstrook dus altijd rustig is: lekker doorrijden met 130.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 21:50 schreef Ferry_76 het volgende:
Priusbestuurders!
Allemaal! Echt de eerste auto die slimmer is dan zijn gemiddelde bestuurder... Het valt gewoon op hoe vaak die dingen in de weg rijden.. Vanmiddag weer verschillende van die dingen gezien die doodleuk met 100 op de teller op de derde of vierde baan plakken van de A2.. Het kost echt geen extra brandstof als je af en toe eens van baan wisselt hoor! En de bestuurder van een Witte Prius vanmiddag in Ede die mij bijna de berm indrukte door in één keer van de linkerbaan twee banen naar rechts op te schuiven op het allerlaatste moment: Krijg een gezwel!![]()
Verder: Is Nederland compleet debiel geworden toen we de 130 invoerden? Zo fucking moeilijk is het toch niet? Reedt tegen half zeven vanavond over de A12 tussen Utrecht in Ede waar de spitsstrook open was (Was totaal niet nodig, maar goed...). Ongeveer 1/3 snapt: 100. 1/3 denkt 'Als er geen borden met 100 staan dan zal het wel 120 zijn' en de rest denk 'Ach, bijna zeven uur, dus ik rij vast 130.'
Er reedt een omaatje in een C3 Picasso () die echt de weg kwijt was! Ben haar drie keer met 110 op mijn teller (100 echte kilometers per uur op de gps) rustig aan voorbij gereden, om even later door haar (Als er even geen borden te zien waren) met minimaal 130 weer ingehaald te worden... Waarna ze weer op de rem ging als er weer een bord met 100 erop te zien was..
EN hoe kom je dan bij die 100? Er van uitgaande dat het gaat om een snelweg, en geen ringweg geld een standaard maximale snelheid van 130 km/h. (tenzij anders vermeld op borden of matrix, waarbij matrix belangrijker is als borden...)quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:04 schreef Light het volgende:
[..]
Nee, je moet het 120-bord negeren als de spitsstrook open is. De snelheid die al gold (100 waarschijnlijk) blijft gewoon gelden. En tussen 19 en 6 mag je het bord ook negeren en blijft de snelheid gelden die al van toepassing was (130 dus)
Zo werkt het dus niet he.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:04 schreef Light het volgende:
[..]
Nee, je moet het 120-bord negeren als de spitsstrook open is. De snelheid die al gold (100 waarschijnlijk) blijft gewoon gelden. En tussen 19 en 6 mag je het bord ook negeren en blijft de snelheid gelden die al van toepassing was (130 dus)
Precies: Strook open = 100 kilometer per uur (Althans op de spitsstroken die ik tot nog toe ben tegengekomen.) ongeacht of je 120 of 130 mag.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:53 schreef Light het volgende:
[..]
Zo'n bord zal er vast wel staan op het punt dat de spitsstrook open verklaard kan worden.
Strook open zegt helemaal niks over de geldende vmax. Pas als je een bord vmax=100 tegenkomt is het 100. Die staan er ook wel, maar bij elke oprit staat weer zo'n clownsbord met 120-bij-gesloten-spitsstrook... mogen we weer eventjes 130.quote:
Dan hoort er wel een bord bij die die 100 km/u voorschrijft. Die zie ik op het plaatje in kwestie niet.. Alleen dat je tussen 6-19 bij GESLOTEN spitsstrook maar 120 mag. Dit zou inhouden dat in alle andere gevallen je er 130 mag. (mits uiteraard anders word vermeld op matrixen)quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:13 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Precies: Strook open = 100 kilometer per uur (Althans op de spitsstroken die ik tot nog toe ben tegengekomen.) ongeacht of je 120 of 130 mag.
Die staan er ook, vaak links en rechts boven de weg. Naast die groene kruizen die aangeven welke banen er open zijn.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:15 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Dan hoort er wel een bord bij die die 100 km/u voorschrijft. Die zie ik op het plaatje in kwestie niet.. Alleen dat je tussen 6-19 bij GESLOTEN spitsstrook maar 120 mag. Dit zou inhouden dat in alle andere gevallen je er 130 mag. (mits uiteraard anders word vermeld op matrixen)
Eigenlijk dus wat OEM zegt.
Tja, als die er staan hoor je die snelheid aan te houden, maar stel dat die er niet zouden staan? Naar mijn mening mag je daar dan gewoon 130 als de spitsstrook open is.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:18 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Die staan er ook, vaak links en rechts boven de weg. Naast die groene kruizen die aangeven welke banen er open zijn.
Mijn god, ik snap langzamerhand waarom het zo'n zooitje op de weg is..
Dat is wel te hopen, want als bijvoorbeeld alleen het linkerkantelwalsbord kapot is (rechter geeft braaf 100 aan), dan is 100 al niet meer te handhaven (iig op de linkerstrook)quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:18 schreef Ferry_76 het volgende:
Die staan er ook, vaak links en rechts boven de weg.
En die zijn relevant voor de vmax, omdat?quote:Naast die groene kruizen die aangeven welke banen er open zijn.
Die 100 moet natuurlijk wel ergens zijn aangegeven, bijvoorbeeld op de plek waar de spitsstrook geopend wordt.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:07 schreef Marco001 het volgende:
[..]
EN hoe kom je dan bij die 100? Er van uitgaande dat het gaat om een snelweg, en geen ringweg geld een standaard maximale snelheid van 130 km/h. (tenzij anders vermeld op borden of matrix, waarbij matrix belangrijker is als borden...)
Wat wil je dan doen bij een bord met een onderbord dat aangeeft dat het bord in de gegeven situatie niet geldt? Zoals bijvoorbeeld een bord 120 met een onderbord 6-19u, en je komt om middernacht langsrijden? Het bord 120 is dan niet van toepassing, maar dat wil niet zeggen dat je na het bord ineens 130 mag als je eerst 100 mocht.quote:
ReedT?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 21:50 schreef Ferry_76 het volgende:
Priusbestuurders!
Allemaal! Echt de eerste auto die slimmer is dan zijn gemiddelde bestuurder... Het valt gewoon op hoe vaak die dingen in de weg rijden.. Vanmiddag weer verschillende van die dingen gezien die doodleuk met 100 op de teller op de derde of vierde baan plakken van de A2.. Het kost echt geen extra brandstof als je af en toe eens van baan wisselt hoor! En de bestuurder van een Witte Prius vanmiddag in Ede die mij bijna de berm indrukte door in één keer van de linkerbaan twee banen naar rechts op te schuiven op het allerlaatste moment: Krijg een gezwel!![]()
Verder: Is Nederland compleet debiel geworden toen we de 130 invoerden? Zo fucking moeilijk is het toch niet? Reedt tegen half zeven vanavond over de A12 tussen Utrecht in Ede waar de spitsstrook open was (Was totaal niet nodig, maar goed...). Ongeveer 1/3 snapt: 100. 1/3 denkt 'Als er geen borden met 100 staan dan zal het wel 120 zijn' en de rest denk 'Ach, bijna zeven uur, dus ik rij vast 130.'
Er reedt een omaatje in een C3 Picasso () die echt de weg kwijt was! Ben haar drie keer met 110 op mijn teller (100 echte kilometers per uur op de gps) rustig aan voorbij gereden, om even later door haar (Als er even geen borden te zien waren) met minimaal 130 weer ingehaald te worden... Waarna ze weer op de rem ging als er weer een bord met 100 erop te zien was..
Eh, dan mag je gewoon 130 hoor. Dat bord en dat bord alleen bepaalt de vmax vanaf de plek waar die staat,quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:31 schreef Light het volgende:
[..]
Wat wil je dan doen bij een bord met een onderbord dat aangeeft dat het bord in de gegeven situatie niet geldt? Zoals bijvoorbeeld een bord 120 met een onderbord 6-19u, en je komt om middernacht langsrijden? Het bord 120 is dan niet van toepassing, maar dat wil niet zeggen dat je na het bord ineens 130 mag als je eerst 100 mocht.
open spitsstrook is 100, en er zijn nog tal van stukken snelweg waar je 100 of 80 mag en dan 's avonds weer wel 130quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:56 schreef BlackLining het volgende:
Wat mij betreft mogen mensen die die borden niet snappen weer terug naar de theorie bankjes van het CBR om te kijken of ze nog wel voor een rijbewijs in aanmerking komen.
Het is echt heel makkelijk. 130, behalve tussen 6 en 7, of bij een gesloten spitsstrook, dan is het 120.
Is dat zo? hadden ze dan wel wat meer voorlichting over mogen geven.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:36 schreef Yreal het volgende:
[..]
open spitsstrook is 100, en er zijn nog tal van stukken snelweg waar je 100 of 80 mag en dan 's avonds weer wel 130
Je mag 130 als je dat voor het bord ook al mocht. Als je voor het bord 100 mocht, mag je dat na het bord ook nog. Er staat immers geen bord "einde 100" (of "einde alle voorgaande verboden") en er wordt geen andere maximumsnelheid aangegeven.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:35 schreef OEM het volgende:
[..]
Eh, dan mag je gewoon 130 hoor. Dat bord en dat bord alleen bepaalt de vmax vanaf de plek waar die staat,
En kom je vervolgens langs een oprit waar de kantelwals defect is, mag je weer 130 tot de volgende kantelwals. En oja, kantelwals is een elektronische aanwijzing, die gaat boven de normale regels.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:27 schreef Light het volgende:
[..]
Die 100 moet natuurlijk wel ergens zijn aangegeven, bijvoorbeeld op de plek waar de spitsstrook geopend wordt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |