Oke, zo goed als zeker dan.. Kans lijkt mij klein dat het niet afgeschaft wordt.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef Merkie het volgende:
Afgeschaft is wel een beetje voorbarig toch? Er is nog geen regeerakkoord.
Als ik het goed begrepen heb moeten uiterlijk eind oktober de wetten omtrent de begroting van volgend jaar worden ingediend en voor die tijd komt er geen coalitie, vandaar ook dit tussenakoord.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef Merkie het volgende:
Er is wel degelijk een deelakkoord: http://www.kabinetsformat(...)-begroting-2013.html In dat document staat dat de langstudeerboete en ook de forezentaks eruit gaan. Degenen die nu al een boete hebben moeten betalen, krijgen dit zsm terug.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef Merkie het volgende:
Bij mijn weten wordt dit in z'n geheel terugbetaald!quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik heb nu 990 betaald, klopt het dan nu dat dit met terugwerkende kracht gedeeltelijk zal worden terugbetaald?
Ik verwacht dat ik binnen een paar maanden afstudeer, ben nu bezig met mijn scriptie wat het enige is wat ik nog open heb staan , en die boete werkte op de 1 of andere manier verschrikkelijk demotiverend voor mij, ik kan niet hard werken aan iets als ik mij ongelukkig voel.
Weet iemand trouwens vanaf wanneer dat leenstelsel ingevoerd gaat worden?
Mwah, pvda en vvd hebben een meerderheid. Zodra ze een voorstel indienen zal het worden aangenomen.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef Merkie het volgende:
Moet het nog wel de 1e Kamer door natuurlijk, daar hebben ze geen meerderheid (verwacht ik niet direct problemen, maar toch)quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:19 schreef Yreal het volgende:
[..]
Mwah, pvda en vvd hebben een meerderheid. Zodra ze een voorstel indienen zal het worden aangenomen.
Bedankt voor je reactie, echt een hele opluchting. Alleen jammer dat ze dit niet voor 1 september voor elkaar konden krijgen, had flink wat kosten gescheeld.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:18 schreef christiman het volgende:
[..]
Bij mijn weten wordt dit in z'n geheel terugbetaald!
Over dat leenstelsel is voorlopig nog niets gezegd, maar ik schat zo in dat het er wel gaat komen, maar per wanneer is dus nog onduidelijk.
Correct me if I'm wrong, uiteraard!
Mwah, ik denk dat d66, sp, gl wel voor stemmen, dan zijn ze er ook nog wel.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:21 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Moet het nog wel de 1e Kamer door natuurlijk, daar hebben ze geen meerderheid (verwacht ik niet direct problemen, maar toch)
Dan krijg je dat studenten die wel hun best doen moeten oprotten. Zitten ze zonder opleiding en hebben ze een paar jaar verspild. Lijkt me ook niet helemaal wenselijk. En het wordt alleen 'een soort HBO' voor mensen het het niet goed doen en dan alleen voor specifieke vakken. Er zijn ook andere verplichte werkcolleges, dus zo'n verandering is het ook weer niet.quote:Op maandag 1 oktober 2012 17:26 schreef Twin1983 het volgende:
[..]
Je zou het BSA voor de gehele bachelor kunnen laten gelden, als je trage studenten nu toch vooruit wilt branden. Verplichte werkcolleges lijkt met met dat komende leenstelsel niet echt wenselijk ivm tijd om te werken naast je studie. Het grote voordeel van de uni, de flexibiliteit, raakt dan in het geding, het wordt dan een soort HBO.
Ok, nicequote:Op maandag 1 oktober 2012 18:13 schreef christiman het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een deelakkoord: http://www.kabinetsformat(...)-begroting-2013.html In dat document staat dat de langstudeerboete en ook de forezentaks eruit gaan. Degenen die nu al een boete hebben moeten betalen, krijgen dit zsm terug.
Dat hoop ik ookquote:Op maandag 1 oktober 2012 18:56 schreef bear87 het volgende:
Nu nog de OV kaart weer 'gewoon' 3 jaar uitloop doen zoals het was.
+1quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:56 schreef bear87 het volgende:
Hopelijk niet met terugwerkende kracht. Ik had toch liever de boete gezien, maar dan voor studenten die er rekening mee kunnen houden. Dus studenten die in 2012/2013 voor het eerst gaan studeren. Dan vind ik het een hele redelijke maatregel, mits je er dus rekening mee kan houden bij aanvang van je studie. Beter dan een sociaal leenstelsel. Als dat met terugwerkende kracht komt zijn we echt ver van huis. Ik weet nu dus ook nog niet of ik blij of bezorgd ben.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:55 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
en straks een sociaal leenstelsel er voor in de plaats... alsof dat zo'n mooi vooruitzicht is
Geen beurs, alles lenenquote:Op maandag 1 oktober 2012 19:07 schreef JoelBaka het volgende:
Oke, kan iemand even uitleggen hoe dat sociaal leenstelsel er dan uit zou gaan zien?![]()
(Ik begin een beetje in de war te raken met al die regelingen)
Ja, alleen de boete komt te vervallen, niet het gehele collegegeldquote:Op maandag 1 oktober 2012 18:21 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie, echt een hele opluchting. Alleen jammer dat ze dit niet voor 1 september voor elkaar konden krijgen, had flink wat kosten gescheeld.
Overigens neem ik aan dat collegegeld van 1800 wel gewoon betaald gaat worden toch en dat alleen de boete komt te vervallen
Als ik het goed heb begrepen houdt het in dat niets meer een gift is, maar een lening. Stufi bestaat dan dus niet meer, alles is dan geleend. Je betaalt dan elke cent terug. Als dat met terugwerkende kracht gebeurt wordt je beurs opeens een lening. Daar ga je niet vrolijk van worden.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:07 schreef JoelBaka het volgende:
Oke, kan iemand even uitleggen hoe dat sociaal leenstelsel er dan uit zou gaan zien?![]()
(Ik begin een beetje in de war te raken met al die regelingen)
quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:10 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, alleen de boete komt te vervallen, niet het gehele collegegeld
Waarom zou je gestraft zijn? De mensen die het in termijnen laten lopen betalen forse administratiekosten, waardoor je per saldo evenveel kwijt bent. Daarnaast snap ik niet dat je dat kunt zien als 'straf', maar okequote:Op maandag 1 oktober 2012 18:27 schreef Kenju het volgende:
[..]
Dan krijg je dat studenten die wel hun best doen moeten oprotten. Zitten ze zonder opleiding en hebben ze een paar jaar verspild. Lijkt me ook niet helemaal wenselijk. En het wordt alleen 'een soort HBO' voor mensen het het niet goed doen en dan alleen voor specifieke vakken. Er zijn ook andere verplichte werkcolleges, dus zo'n verandering is het ook weer niet.
Wat ik me trouwens wel afvraag is hoe het dan zit met het geld dat mensen kwijtraken. Bijna 5000 minder tot aan januari is toch een paar tientjes aan rente.... Als ze dat niet zouden corrigeren, zou ik dus worden gestraf tov de mensen die het niet konden/wilden ophoesten en het in termijnen lieten verlopen.
Thanksquote:Op maandag 1 oktober 2012 19:11 schreef Morera het volgende:
[..]
Als ik het goed heb begrepen houdt het in dat niets meer een gift is, maar een lening. Stufi bestaat dan dus niet meer, alles is dan geleend. Je betaalt dan elke cent terug. Als dat met terugwerkende kracht gebeurt wordt je beurs opeens een lening. Daar ga je niet vrolijk van worden.
Ja, idd ik heb gewoon nog tot augustus mijn ov kaart nodigquote:Op maandag 1 oktober 2012 18:56 schreef bear87 het volgende:
Die wisten dat ze die kosten zouden maken. Ik koos ervoor geen administratiekosten te maken van 40 euro te maken, en ben datzelfde bedrag nu kwijt. Meer zelfs. Stel dat je 2% krijgt. Over die 4893 euro is dat gewoon ¤48,93 Euro.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:12 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Waarom zou je gestraft zijn? De mensen die het in termijnen laten lopen betalen forse administratiekosten, waardoor je per saldo evenveel kwijt bent. Daarnaast snap ik niet dat je dat kunt zien als 'straf', maar oke
Ik weet niet met welke bedragen jij rekent, maar de langstudeerboete bedraagt 3063 euro, het nominale collegegeld ben en blijf je gewoon verschuldigd. Het gaat om een periode van maximaal 4 maanden, bij een jaarlijkse rente op het bedrag van om en nabij de 60 euro (2% per jaar over 3063), kortom: twee tientjes.quote:Op maandag 1 oktober 2012 20:07 schreef Kenju het volgende:
[..]
Die wisten dat ze die kosten zouden maken. Ik koos ervoor geen administratiekosten te maken van 40 euro te maken, en ben datzelfde bedrag nu kwijt. Meer zelfs. Stel dat je 2% krijgt. Over die 4893 euro is dat gewoon ¤48,93 Euro.
De praktische invulling is nog onduidelijk, de mededeling is ook aan de onderwijsinstellingen (naar ik aanneem) pas om drie uur vanmiddag gedaan. In het akkoord staat in ieder geval dat uiterlijk begin 2013 de reeds betaalde bedragen moeten zijn terugbetaald. Onderwijsinstellingen zullen zo spoedig mogelijk staken met de innig om problemen te voorkomen, verwacht ik, wellicht al per oktober....quote:Op maandag 1 oktober 2012 20:47 schreef Drakire het volgende:
Ik betaal collegegeld in termijnen ik ben al akkoord gegaan met de automatische incasso van 4893 wat betekend dit voor mij moet ik nog steeds dit bedrag betalen en krijg ik het verschil terug of wordt dit aangepast en betaal ik minder per paand?
Ik denk dat ze nog even afwachten. Bedenk wel, als de formatie afketst op wat dan ook, is ook dit deelakkoord van de baanquote:Op maandag 1 oktober 2012 20:58 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
De praktische invulling is nog onduidelijk, de mededeling is ook aan de onderwijsinstellingen (naar ik aanneem) pas om drie uur vanmiddag gedaan. In het akkoord staat in ieder geval dat uiterlijk begin 2013 de reeds betaalde bedragen moeten zijn terugbetaald. Onderwijsinstellingen zullen zo spoedig mogelijk staken met de innig om problemen te voorkomen, verwacht ik, wellicht al per oktober....
Nee, dat lijkt me niet, dit wordt meegenomen bij de behandeling van de begroting van 2013 en heet volgens mij niet voor niets 'deelakkoord', niet 'voorlopig akkoord'.....quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:03 schreef muzas het volgende:
[..]
Ik denk dat ze nog even afwachten. Bedenk wel, als de formatie afketst op wat dan ook, is ook dit deelakkoord van de baan
dat 'deelakkoord' slaat op 'deel van het regeerakkoord' En is in dat opzicht ook bindend. Mochten ze er uit komen, en wordt VVD+PvdA de regering, wordt dit akkoord uitgevoerd.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:05 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me niet, dit wordt meegenomen bij de behandeling van de begroting van 2013 en heet volgens mij niet voor niets 'deelakkoord', niet 'voorlopig akkoord'.....
Al gevonden, was niet zo moeilijkquote:Op maandag 1 oktober 2012 21:05 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Hoe zit het nu dan met de OV-kaart?
Hoe lang heb je daar recht op, eventueel met een nullening?
Komt precies goed uit voor mij dus, eind dit collegejaar loopt m'n prestatiebeurs af, en dan nog 1 jaar master.quote:Volg je een hbo- of universitaire opleiding, dan heb je met ingang van 1 januari 2013 recht op een studentenreisproduct tijdens de duur van je prestatiebeurs en het eerste jaar van de leenfase.
C+D+E kunnen er nooit uit komen zonder A+B, want zo is de politieke realiteit nou eenmaal (A+B hebben samen 79 zetels) . Dus A of B zullen altijd mee moeten doen en zullen zich hoe dan ook aan deze afspraken houden om politieke zelfmoord te voorkomen. Zeker gelet op het feit dat er een overgrote meerderheid is om de langstudeerboete af te schaffen.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:08 schreef muzas het volgende:
[..]
dat 'deelakkoord' slaat op 'deel van het regeerakkoord' En is in dat opzicht ook bindend. Mochten ze er uit komen, en wordt VVD+PvdA de regering, wordt dit akkoord uitgevoerd.
Ketst het af op wat dan ook... En nieuwe partijen moeten gaan formeren, zijn alle 'deelakkoorden' van eerdere formaties technisch van de baan.
Logisch ook. Bij deze verkiezingsuitslag is het lastig, maar stel je voor dat partij A+B er uiteindelijk, ondanks wat akkoorden hier en daar, niet uitkomen... En partij C+D+E komen wel tot een regeerakkoord, dan zouden zij de akkoorden van andere partijen die nooit geregeerd hebben uitvoeren?
Dus hoewel de waarschijnlijkheid groot is, niet te vroeg juichen.
Dat neemt niet weg dat het technisch nog af kan ketsenquote:Op maandag 1 oktober 2012 21:10 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
C+D+E kunnen er nooit uit komen zonder A+B, want zo is de politieke realiteit nou eenmaal (A+B hebben samen 79 zetels) . Dus A of B zullen altijd mee moeten doen en zullen zich hoe dan ook aan deze afspraken houden om politieke zelfmoord te voorkomen. Zeker gelet op het feit dat er een overgrote meerderheid is om de langstudeerboete af te schaffen.
Ja, kan... maar is totaal niet realistisch en ik verwacht echt niet dat onderwijsinstellingen zullen wachten tot de begroting vastgesteld is. Daarmee lopen de kosten alleen maar nutteloos op...quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:11 schreef muzas het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat het technisch nog af kan ketsen
Ik denk niet dat ze de afschrijving al gaan verlagen als er nog niks 100% vast staat. Zou zeer onverstandig zijn beleid te voeren op waarschijnlijkheden.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:16 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, kan... maar is totaal niet realistisch en ik verwacht echt niet dat onderwijsinstellingen zullen wachten tot de begroting vastgesteld is. Daarmee lopen de kosten alleen maar nutteloos op...
Dat denk ik ook ja. Ik denk dat daarom ook "uiterlijk 2013" wordt gezegd. Oftewel, doorgaan met innen tot het echt vaststaat en dan een "redelijke" uitlooptijd om het weer te kunnen corrigeren.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:18 schreef muzas het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze de afschrijving al gaan verlagen als er nog niks 100% vast staat. Zou zeer onverstandig zijn beleid te voeren op waarschijnlijkheden.
Nou mochten de instellingen dat geld toch niet houden, want dat moet/moest allemaal richting den haagquote:Op maandag 1 oktober 2012 21:34 schreef Morera het volgende:
[..]
Dat denk ik ook ja. Ik denk dat daarom ook "uiterlijk 2013" wordt gezegd. Oftewel, doorgaan met innen tot het echt vaststaat en dan een "redelijke" uitlooptijd om het weer te kunnen corrigeren.
Ze zullen dat geld dus vast niet uitgeven, maar wel innen.
Dit dus.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:05 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me niet, dit wordt meegenomen bij de behandeling van de begroting van 2013 en heet volgens mij niet voor niets 'deelakkoord', niet 'voorlopig akkoord'.....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gister middag in de trein naar huis. Ik quote letterlijk:quote:Op maandag 1 oktober 2012 17:26 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Zit flink wat frustratie bij je...
quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 08:54 schreef xzaz het volgende:
[..]
Gister middag in de trein naar huis. Ik quote letterlijk:
"Ja me OUDERS zijn wel blij anders was het 5 x ¤ 3000,- wat ze moesten ophoesten"
Sociaal leenstelsel met terugwerkende kracht. Behalve dat dat op nog veel en veel meer verzet zou stuiten, lijkt het me ook juridisch niet haalbaar. Dan komen ze niet meer weg met het argument dat je het had kunnen zien aankomen.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:03 schreef Morera het volgende:
[..]
Hopelijk niet met terugwerkende kracht. Ik had toch liever de boete gezien, maar dan voor studenten die er rekening mee kunnen houden. Dus studenten die in 2012/2013 voor het eerst gaan studeren. Dan vind ik het een hele redelijke maatregel, mits je er dus rekening mee kan houden bij aanvang van je studie. Beter dan een sociaal leenstelsel. Als dat met terugwerkende kracht komt zijn we echt ver van huis. Ik weet nu dus ook nog niet of ik blij of bezorgd ben.
Die mensen verdienen hetquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 08:54 schreef xzaz het volgende:
[..]
Gister middag in de trein naar huis. Ik quote letterlijk:
"Ja me OUDERS zijn wel blij anders was het 5 x ¤ 3000,- wat ze moesten ophoesten"
Meen je dit? Sommige gezinnen zitten gewoon zo in elkaar. Binnen mijn sociale kring ken ik er ook één. Iemand die dik boven het modale inkomen verdient en dus prima 5 kinderen kan ondersteunen. Maar 15000 euro extra, als dat voor komt (en die kans zit erin, aangezien hij zelf een hoge functie heeft in het leger, en in dat gezin een cultuurtje leeft om gewoon het maximale uit je zelf te halen, en het dus niet te houden bij 4 jaar studie) hakt er gewoon in.quote:
ik bedoel dat als je nog 5 jaar te gaan hebt met boete, dat je het wel vreselijk bont maakt. Dan moet je in feite nog beginnenquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 11:39 schreef Kenju het volgende:
[..]
Meen je dit? Sommige gezinnen zitten gewoon zo in elkaar. Binnen mijn sociale kring ken ik er ook één. Iemand die dik boven het modale inkomen verdient en dus prima 5 kinderen kan ondersteunen. Maar 15000 euro extra, als dat voor komt (en die kans zit erin, aangezien hij zelf een hoge functie heeft in het leger, en in dat gezin een cultuurtje leeft om gewoon het maximale uit je zelf te halen, en het dus niet te houden bij 4 jaar studie) hakt er gewoon in.
Dan wel. Maar uit die quote maakte ik op dat het ging om 5 kinderen. Wanneer die letterlijke woorden uitgesproken zijn, zou dat natuurlijk kunnen. Verder vind ik dat ook voor die gevallen een langstudeerboete niet terecht zou zijn. Immers betaal je wel gewoon collegegeld, en gaat het in de regel maar om een paar vakken die je nog moet.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 11:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik bedoel dat als je nog 5 jaar te gaan hebt met boete, dat je het wel vreselijk bont maakt. Dan moet je in feite nog beginnen
Ja het lijkt me niet dat ze een sociaal leenstelsel met terugwerkende kracht invoeren?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 08:50 schreef Mignon het volgende:
Echt echt echt echt kut dat de langstudeerboete is afgeschaft.Een sociaal leenstelsel is nog erger.
Dat kan ook niet. Het zit allemaal een beetje ingewikkeld in elkaar maar het is zo geregeld dat subsidie niet met terugwerkende kracht gevorderd kan worden. Sterker nog, het is niet eens mogelijk om subsidie die al reeds is toegekend, maar nog niet geheel is benut plotseling in te trekken. Denk aan de Wet werk en inkomen kunstenaars en de rechtszaak die daar opvolgde. Het sociaal leenstelsel kan dan ook alleen gelden voor nieuwe studenten die nog geen stufi ontvangen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 11:55 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja het lijkt me niet dat ze een sociaal leenstelsel met terugwerkende kracht invoeren?
Een langstudeerboete kan nog, voor studenten die nu al studeren. Maar na 4 jaar ineens zeggen: "hey, al het geld wat je van ons kreeg en waarvan we zeiden dat het een gift was, willen we nu terug hebben" gaat niet lukken denk ik. (hoop ik).
Waarom blijven een hoop mensen hier appels met peren vergelijken?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 13:20 schreef koffiegast het volgende:
Daar ben ik ook bang voor...
ik ga nu mijn 7e jaar in, maar dat is slechts paar maanden uitloop. Bachelor heb ik nominaal gehaald, maar het geld dat ik daar terug voor zou krijgen als gift is nog echt niet als gift omgezet.
Als ze nu een sociaal leenstelsel van maken en ze nemen alle 'giften' weg en ik mag opeens 20k extra ophoesten.. dan heb ik liever een 'langstudeerboete'. Het klinkt wel juridisch onhaalbaar om met terugwerkende kracht te doen, maar dat dachten we ook van de langstudeerboete... ik ben vreselijk bang dat ze dit nu nog in een maandje erin weten te slepen...
Dat idee steekt alleen uit omdat alle andere potentiële bezuinigingen op het onderwijs nog lager bij de grond zitten.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 12:48 schreef eriksd het volgende:
Uitstekend idee, een leenstelsel. Het is een investering in jezelf.
De langstudeerboete is dan wel met terugwerkende kracht ingevoerd, maar niet met een dusdanige terugwerkende kracht als die jij nu vreest: het is bijv. niet zo geweest dat langstudeerders ook voor voorgaande jaren een boete hebben moeten aftikken. Ergo: als het leenstelsel met terugwerkende kracht gaat worden ingevoerd, betekent dat dat mensen die nu al studeren, niet vier jaar stufi krijgen zoals ze verwacht hadden, maar het zal linksom of rechtsom zeker niet betekenen dat alle giften teruggedraaid worden.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 13:20 schreef koffiegast het volgende:
Daar ben ik ook bang voor...
ik ga nu mijn 7e jaar in, maar dat is slechts paar maanden uitloop. Bachelor heb ik nominaal gehaald, maar het geld dat ik daar terug voor zou krijgen als gift is nog echt niet als gift omgezet.
Als ze nu een sociaal leenstelsel van maken en ze nemen alle 'giften' weg en ik mag opeens 20k extra ophoesten.. dan heb ik liever een 'langstudeerboete'. Het klinkt wel juridisch onhaalbaar om met terugwerkende kracht te doen, maar dat dachten we ook van de langstudeerboete... ik ben vreselijk bang dat ze dit nu nog in een maandje erin weten te slepen...
mensen zijn in de warquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 14:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom blijven een hoop mensen hier appels met peren vergelijken?
Siberië is een heel mooi gebied voor rechtse modjes die toe zijn aan een intens strafkamp.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 14:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom blijven een hoop mensen hier appels met peren vergelijken?
Dan had jij wat beter je best kunnen doen om jezelf te informeren. Alleen hier al kom je zat redenen tegen dat ook voor studenten die dit wel zien aankomen deze heffing problematisch is en niet omdat ze ofwel het niveau niet aankunnen ofwel lui zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef xminator het volgende:
Naar mijn mening kon de langstudeerboete intact gehouden worden maar dan wel met coulance voor studenten die niet konden voorspellen dat zo een regeling zou komen.
Anderen worden dan weer veel minder hard gepakt dan met die Halbeheffing. In ieder geval kan je nu ook wanneer je geen recht (meer) hebt op stufi weer een opleiding volgen, zij het dat je meer per EC moet betalen. Dat kwam met die Halbeheffing in gevaar.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:31 schreef Qontroller het volgende:
Nu hopen dat er geen sociaal leenstelsel ingevoerd word, daar pak je namelijk elke student mee, en niet een enkeling.
Eenmalig ¤3000 voor een enkele persoon vind ik minder erg dan structureel ¤1174,20 tot ¤3269,52 voor elke student per jaar.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 18:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Anderen worden dan weer veel minder hard gepakt dan met die Halbeheffing. In ieder geval kan je nu ook wanneer je geen recht (meer) hebt op stufi weer een opleiding volgen, zij het dat je meer per EC moet betalen. Dat kwam met die Halbeheffing in gevaar.
¤1174,20 euro minder collegegeld in ruil voor het sociale leenstelsel vind ik dan wel prima, omdat die twee posten (voor de thuiswonende) elkaar opheffen. Maar dan zit je alsnog in de knel met de uitwonende studenten, die worden op geen enkele manier gecompenseerd.quote:Het meest logische zou ik het altijd nog vinden om het collegegeld met minstens 1000 Euro te verlagen en dit te compenseren met de stufi.
Iemand die geen recht heeft op stufi heeft strak 0 Euro aan extra kosten in vergelijking met hoe het voor de invoering van de Halbeheffing was geregeld, niet structureel een bedrag wat jij noemt.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 18:22 schreef Qontroller het volgende:
[..]
Eenmalig ¤3000 voor een enkele persoon vind ik minder erg dan structureel ¤1174,20 tot ¤3269,52 voor elke student per jaar.
Iemand die wel recht heeft op studiefinanciering, heeft te maken met collegegelden, woonkosten om de mogelijkheid te hebben om te studeren etc. Al die kosten worden niet meer vergoed, voor zover ze dat al werden.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Iemand die geen recht heeft op stufi heeft strak 0 Euro aan extra kosten in vergelijking met hoe het voor de invoering van de Halbeheffing was geregeld, niet structureel een bedrag wat jij noemt.
Leg mij eens uit hoe die persoon 3100 Euro moet sparen in een jaar terwijl hij 24 uur per week werkt?quote:Iemand die geen recht meer heeft op studiefinanciering is oud genoeg om genoeg geld te hebben verdiend, of verdient ten tijde van dat hij of zij wil gaan studeren genoeg geld om niet in aanmerking te komen om studiefinanciering te krijgen.
ja, nu de universiteiten nog. Zoals ik hierboven al schreef ; uva betaalt niks terug en blijft incasseren totdat er nieuwe wetgeving ligt.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:27 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
Gefeliciteerd allen!!![]()
![]()
![]()
![]()
De politiek is ook wakker geworden
Doen ze allemaal hoor. VU ook iig.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:08 schreef Yreal het volgende:
De UvA wacht met het aanpassen van het collegegeldtarief voor de langstudeerders tot het moment dat er nieuwe wet- en regelgeving is. Tot die tijd betalen langstudeerders het eerder vastgestelde collegegeldtarief.
Kut uva![]()
![]()
Dat is ook logisch, want het 'deelakkoord' is nog maar een wetsvoorstelquote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
ja, nu de universiteiten nog. Zoals ik hierboven al schreef ; uva betaalt niks terug en blijft incasseren totdat er nieuwe wetgeving ligt.
Ik ga ervanuit dat er een richtlijn komt vanuit het ministerie die de opdracht geeft op de wetgeving vooruit te lopen. Is met de huishoudinkomenstoets ook gebeurd bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:30 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[..]
Dat is ook logisch, want het 'deelakkoord' is nog maar een wetsvoorstelPas als deze door de Tweede- en Eerste Kamer wordt aangenomen moeten de onderwijsinstellingen zich er aan houden. En met terugwerkende kracht
Dit is logisch. Immers gaat het allemaal pas door wanneer Samsom en Rutte daadwerkelijk tot een regering gaan komen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:08 schreef Yreal het volgende:
De UvA wacht met het aanpassen van het collegegeldtarief voor de langstudeerders tot het moment dat er nieuwe wet- en regelgeving is. Tot die tijd betalen langstudeerders het eerder vastgestelde collegegeldtarief.
Kut uva![]()
![]()
Tuurlijk niet. Ze hebben een meerderheid dus het voorstel kunnen ze nu al gaan doen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:33 schreef Kenju het volgende:
[..]
Dit is logisch. Immers gaat het allemaal pas door wanneer Samsom en Rutte daadwerkelijk tot een regering gaan komen.
Zo werkt dat niet. Een meerderheid van de kamer is er al tijden tegen. Toch werd het doorgezet in ingevoerd.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:39 schreef Yreal het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Ze hebben een meerderheid dus het voorstel kunnen ze nu al gaan doen.
het cda krabbelde terug en daarmee was de meerderheid om per direct te stoppen weg.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:15 schreef Kenju het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet. Een meerderheid van de kamer is er al tijden tegen. Toch werd het doorgezet in ingevoerd.
Wat wel extreem ironisch is, want het hele idiote idee kwam uit hun kokerquote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:23 schreef Yreal het volgende:
[..]
het cda krabbelde terug en daarmee was de meerderheid om per direct te stoppen weg.
Meen je niet! En de DUO heeft m'n aanvraag voor de lening gestopt omdat de boete wordt afgeschaft! Kan toch niet..Morgen maar eens met mijn uni bellen..quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:08 schreef Yreal het volgende:
Kut uva![]()
![]()
TU Delft ookquote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:29 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Doen ze allemaal hoor. VU ook iig.
Serieus? Dat is wel heel lulligquote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:49 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Meen je niet! En de DUO heeft m'n aanvraag voor de lening gestopt omdat de boete wordt afgeschaft! Kan toch niet..Morgen maar eens met mijn uni bellen..
Dat klopt volgens mij niet hoor. Dit heeft nog niks met de regering te maken. Het is een deelakkoord, wat bij de begroting van volgend jaar hoort en dus wordt uitgevoerd.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:33 schreef Kenju het volgende:
[..]
Dit is logisch. Immers gaat het allemaal pas door wanneer Samsom en Rutte daadwerkelijk tot een regering gaan komen.
Ik meen het ook gehoord te hebben op het nieuws of 2Vandaag oid. Het lijkt me ook vrij logisch, aangezien een regering die niet is, geen geldend deelakkoord kan sluiten.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:55 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Dat klopt volgens mij niet hoor. Dit heeft nog niks met de regering te maken. Het is een deelakkoord, wat bij de begroting van volgend jaar hoort en dus wordt uitgevoerd.
Weet je dit zeker?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 18:45 schreef Yreal het volgende:
2de kamer heeft dezelfde wetgevende bevoegdheid als het kabinet.
Het kabinet vertegenwoordigt sowieso de meerderheid van de kamer. Alleen hebben we momenteel alleen een demissionair kabinet.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 18:45 schreef Yreal het volgende:
Als 2de kamer een wet aanneemt die de boete schraPt is het klaar.
Euh.. Daar zou ik nog een keer naar kijken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 18:45 schreef Yreal het volgende:
Als 2de kamer een wet aanneemt die de boete schraPt is het klaar.
Hij sloeg de flater door die wet zo ondoordacht en zo haastig erdoor te drukken. Voorafgaande aan de bespreking in het senaat gaven de senatoren aan dat ze te weinig tijd hadden gehad om die voor betereiden maar Zijlstra wilde het per se voor het zomerreces nog eventjes erdoorheen jagen. Gevolg: nultarief voor het eerste jaar en nog een jaar lang gedoe wat uiteindelijk leidt tot de afschaffing. Normaal gesproken zou rond april al zijn afgesproken om die boete af te schaffen, door de verkiezingen is dat wat vertraagd. Die wet was vanaf het begin controversieel doordat die wet geen rekening hield met uitzonderingen en doordat als er wel rekening zou worden gehouden met alle uitzonderingen de wet financiëel gezien weinig effectief zou zijn.quote:
Ik ben er blij mee maar ik juich pas als ook het instellingstarief wordt afgeschaft.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:27 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
Gefeliciteerd allen!!![]()
![]()
![]()
![]()
De politiek is ook wakker geworden
Het lastige is dat er alleen een intentie is om hem af te schaffen. Formeel bestaat de boete nog.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 09:30 schreef Nailpolish het volgende:
Zojuist met DUO gesproken. Vandaag of morgen horen ze meer over de boete en afschaffing e.d. ervan van het ministerie. Dan weten ze ook wat ze met mn aanvraag voor de lening gaan doen, voorlopig blijft ie dus 'on hold' staan. Moet maandag terug bellen.
Pffffff.
Is ook lastig.Maar ik wil geen hinder van deze onzin ondervinden. Heb al genoeg hinder en stress ervan gehad.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 09:34 schreef themole het volgende:
[..]
Het lastige is dat er alleen een intentie is om hem af te schaffen. Formeel bestaat de boete nog.
En van jou al helemaal... Waar ga ik fout danquote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Euh.. Daar zou ik nog een keer naar kijken.
Ga janken. Op het moment dat ze puur zouden kijken naar hoelang je over je opleiding doet zou ik er nog wel vrede mee kunnen hebben. Maar door het switchen en overstappen ook te laten tellen krijg je een compleet verneukt systeem.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:00 schreef Ziba het volgende:
Snap niet waarom iedereen blij is.Dit betekent gewoon voor alle nieuwe studenten (o.a. ik) sowieso een dikke schuld hebben. Hoop dat die langstudeerboete alsnog komt op een of andere magische wijze en al die mensen die te onnozel zijn om binnen een normale tijd een studie af te ronden beboet worden. Nu word ik de dupe van alle falers voor mij.
Kun je echt alleen vanuit je eigen perspectief kijken? En om de rest allemaal af te doen als falers is wel erg makkelijk. Ik neem aan dat je ook wel weet dat dit niet de oorzaak is van de meeste studievertraging. En ook al was dat zo, dan is dat simpelweg gebruik maken van het systeem dat er destijds was. Jaloers?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:00 schreef Ziba het volgende:
Snap niet waarom iedereen blij is.Dit betekent gewoon voor alle nieuwe studenten (o.a. ik) sowieso een dikke schuld hebben. Hoop dat die langstudeerboete alsnog komt op een of andere magische wijze en al die mensen die te onnozel zijn om binnen een normale tijd een studie af te ronden beboet worden. Nu word ik de dupe van alle falers voor mij.
je hoeft niet te lenen?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:00 schreef Ziba het volgende:
Nou en, punt is dat je er te lang over doet. Boeiend wat die reden is. Met het sociale leenstelsel heeft gewoon iedereen een hele hoge schuld. Beboet gewoon alle studenten die te lang over een studie doen ongeacht de reden. Dit is gewoon te gek voor woorden.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:05 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik volg een hbo en een wo opleiding en heb daarvoor 1 jaar een andere hbo gedaan. Inmiddels ben ik dus aan mijn 5de jaar hbo bezig en daardoor ben ik langstudeerder op het wo
Kijk even naar de nieuwe studenten. Op hbo's en wo's. Zelfs op mbo waar je als 16-jarige begint. Dat worden echt hele hoge schulden. Sowieso ben je een faler als je te lang over een studie doet imo, deal dan maar met de consequenties.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:06 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Kun je echt alleen vanuit je eigen perspectief kijken? En om de rest allemaal af te doen als falers is wel erg makkelijk. Ik neem aan dat je ook wel weet dat dit niet de oorzaak is van de meeste studievertraging. En ook al was dat zo, dan is dat simpelweg gebruik maken van het systeem dat er destijds was. Jaloers?
Uiteraard wel. Een OV is zelfs verplicht.quote:
Ik ben 4de jaars hbo, 2de jaars wo. Waar doe ik dan precies te lang over?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:10 schreef Ziba het volgende:
[..]
Nou en, punt is dat je er te lang over doet. Boeiend wat die reden is. Met het sociale leenstelsel heeft gewoon iedereen een hele hoge schuld. Beboet gewoon alle studenten die te lang over een studie doen ongeacht de reden. Dit is gewoon te gek voor woorden.
[..]
Kijk even naar de nieuwe studenten. Op hbo's en wo's. Zelfs op mbo waar je als 16-jarige begint. Dat worden echt hele hoge schulden. Sowieso ben je een faler als je te lang over een studie doet imo, deal dan maar met de consequenties.
Dat is wel heel erg simpel geredeneerd. Maar ik neem je het niet kwalijk, aangezien je waarschijnlijk nog geen studentenleven hebt gehad en blijkbaar niet kunt inzien waar student zijn over gaat.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:10 schreef Ziba het volgende:
[..]
Nou en, punt is dat je er te lang over doet. Boeiend wat die reden is. Met het sociale leenstelsel heeft gewoon iedereen een hele hoge schuld. Beboet gewoon alle studenten die te lang over een studie doen ongeacht de reden. Dit is gewoon te gek voor woorden.
[..]
Kijk even naar de nieuwe studenten. Op hbo's en wo's. Zelfs op mbo waar je als 16-jarige begint. Dat worden echt hele hoge schulden. Sowieso ben je een faler als je te lang over een studie doet imo, deal dan maar met de consequenties.
OV is verplicht? Je kiest er toch zelf voor om OV te hebben of niet. Je kunt toch geen gebruik maken van de regeling als je dat niet wil.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:10 schreef Ziba het volgende:
Uiteraard wel. Een OV is zelfs verplicht.
Daar gaat het wel om, daar studeer je voor. Maar jammer dit, hier krijgen mensen nog meer schulden door. Behalve de studenten die bijna klaar zijn.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:13 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg simpel geredeneerd. Maar ik neem je het niet kwalijk, aangezien je waarschijnlijk nog geen studentenleven hebt gehad en blijkbaar niet kunt inzien waar student zijn over gaat.
Het gaat niet alleen maar over zo snel mogelijk je diploma hebben.
Als de langstudeerboete door zou gaan dan had je langstudeerboete én sociaal leenstelsel.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:15 schreef Ziba het volgende:
[..]
Daar gaat het wel om, daar studeer je voor. Maar jammer dit, hier krijgen mensen nog meer schulden door. Behalve de studenten die bijna klaar zijn.
Maar hoezo is het van verplicht?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:18 schreef Ziba het volgende:
[..]
Waar staat nou weer van niet dan.Allemachtig.
Ja. Met dank aan alle falers die gaan studeren terwijl het niveau te hoog is, de labielen onder ons die allerlei aandoeningen hebben en de lapzwansen die geen flikker uitvoeren. Mooi.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:17 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Als de langstudeerboete door zou gaan dan had je langstudeerboete én sociaal leenstelsel.
Iedereen die de komende jaren gaat studeren is gewoon de lul, deal with it.
jij zegt dat je moet lenen voor je ovquote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:18 schreef Ziba het volgende:
[..]
Waar staat nou weer van niet dan.Allemachtig.
Daar gaat het niet om. Maar daar zul je nog wel achter komen in je studententijd. Weinig zin om daar verder op in te gaan aangezien je geen idee hebt waar je over praat.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:15 schreef Ziba het volgende:
[..]
Daar gaat het wel om, daar studeer je voor. Maar jammer dit, hier krijgen mensen nog meer schulden door. Behalve de studenten die bijna klaar zijn.
De wetgevende macht is natuurlijk de regering en de Staten-Generaal gezamenlijk en niet een bepaald onderdeel daarvanquote:Op donderdag 4 oktober 2012 10:59 schreef Yreal het volgende:
[..]
En van jou al helemaal... Waar ga ik fout dan
supervrouwquote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:19 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ja. Met dank aan alle falers die gaan studeren terwijl het niveau te hoog is, de labielen onder ons die allerlei aandoeningen hebben en de lapzwansen die geen flikker uitvoeren. Mooi.
Langstudeerderboete: Heb jij geen last van natuurlijk dus was nooit een probleem voor jou.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:19 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ja. Met dank aan alle falers die gaan studeren terwijl het niveau te hoog is, de labielen onder ons die allerlei aandoeningen hebben en de lapzwansen die geen flikker uitvoeren. Mooi.
Dan leen je die 90 euro thuiswonende stufi niet. Blijf je bij moeders wonen die lekker macaroni voor je maakt en werk je gewoon 9 uur per maand meer bij de lokale Mcdonalds als je 's avonds thuis komt van je hbo dingetje. Probleem opgelost.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:19 schreef Ziba het volgende:
[..]
Hbo dingetje nog wel. Zozo.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:25 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dan leen je die 90 euro thuiswonende stufi niet. Blijf je bij moeders wonen die lekker macaroni voor je maakt en werk je gewoon 9 uur per maand meer bij de lokale Mcdonalds als je 's avonds thuis komt van je hbo dingetje. Probleem opgelost.
Mocht ik er toch last van krijgen als ie door was gegaan had ik liever de langstudeerboete.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:23 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Langstudeerderboete: Heb jij geen last van natuurlijk dus was nooit een probleem voor jou.
Sociaal leenstelsel: Is puur om de bezuinigingen en heeft niks te maken met 'falers'
Als je die studie niet aan kan moet je 'm simpelweg niet doen, simpel.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:20 schreef Yreal het volgende:
[..]
supervrouw[ afbeelding ]
Graag over 4 jaar terug met minsten een master in de wiskunde, oke?![]()
Het is geen of/of-situatie. Of ik moet gemist hebben dat de dekking van de afschaffing van de langstudeerboete bestaat uit de invoering van een sociaal leenstelsel.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:27 schreef Ziba het volgende:
[..]
Mocht ik er toch last van krijgen als ie door was gegaan had ik liever de langstudeerboete.
heeft geen fuck te maken met het niet kunnen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:28 schreef Ziba het volgende:
[..]
Als je die studie niet aan kan moet je 'm simpelweg niet doen, simpel.
en als je het wel erg vind neem je de lening niet. Zo simpel is hetquote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:30 schreef Miezziej het volgende:
Als je gewoon de standaard beurs krijgt, ongeveer 100 per maand, is dat na 4 jaar 4800 euro. Laten we afronden, 5000 euro.
Als je 15 jaar hebt om dat terug te betalen is dat ongeveer 28 per maand. Zo erg is dat toch niet lijkt mij..?
Nee zover kom ik nog, maar iedereen roept dat dit pas werkelijkheid kan worden zodra het kabinet is gevormd, maar rutte en samsom kunnen dit nu toch al gewoon in de kamer neerleggen?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
De wetgevende macht is natuurlijk de regering en de Staten-Generaal gezamenlijk en niet een bepaald onderdeel daarvan
Leden van de tweede kamer hebben inderdaad het recht van initiatief, wat betekent dat zij ook wetsvoorstellen mogen indienen en verdedigen, maar deze voorstellen worden op dezelfde manier behandeld als wetsvoorstellen vanuit de regering. Ze moeten bijvoorbeeld ook goedgekeurd worden door de eerste kamer.
Dus ook al spreekt de tweede kamer zich massaal uit voor een bepaalde wet. Het is niet zeker dat deze er dan doorkomt, en het kan sowieso nog wel even duren.
Gaat waarschijnlijk volgend jaar in, denk ik.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:31 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nee zover kom ik nog, maar iedereen roept dat dit pas werkelijkheid kan worden zodra het kabinet is gevormd, maar rutte en samsom kunnen dit nu toch al gewoon in de kamer neerleggen?
Zal redelijk snel voltrokken worden, ik hoop voor de aankomende incasso.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:32 schreef Ziba het volgende:
[..]
Gaat waarschijnlijk volgend jaar in, denk ik.
Dat kan, maar dan lopen zij op de zaken vooruit. Het is niet zeker dat de formatie ook slaagt en dat de wetgeving die nu ingediend wordt ook aansluit bij het definitieve regeerakkoord. Dat hangt van de onderhandelingen af. Men weet pas waar hij/zij aan toe is als men het hele plaatje ziet.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:31 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nee zover kom ik nog, maar iedereen roept dat dit pas werkelijkheid kan worden zodra het kabinet is gevormd, maar rutte en samsom kunnen dit nu toch al gewoon in de kamer neerleggen?
Euh..? OV kaart is ook een lening (nu nog onderdeel van de prestatiebeurs) en die kan je gewoon weigeren. Ook nu al doen veel studenten dat.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:26 schreef Ziba het volgende:
[..]
Hbo dingetje nog wel. Zozo.
Studiefinanciering leen ik sowieso niet, onnodig, mijn pa betaalt wel. Maar ov kom je sowieso niet onderuit.
Nee, dat is ook je reinste flauwekul, wat iedereen roept. Beide partijen kunnen dit gewoon goedkeuren bij de begrotingsbehandeling, klaar.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:31 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ja maar die heb je sowieso nodig als student. Dan kom je d'r toch niet onderuit. Vroeger kregen studenten dan ¤70quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Euh..? OV kaart is ook een lening (nu nog onderdeel van de prestatiebeurs) en die kan je gewoon weigeren. Ook nu al doen veel studenten dat.
Je hebt die sowieso nodig als student? Want alle studenten maken gebruik van het OV?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:36 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ja maar die heb je sowieso nodig als student. Dan kom je d'r toch niet onderuit. Vroeger kregen studenten dan ¤70
Nee. Studenten kregen 'vroeger' (nu) helemaal niets als zij de ov kaart weigerden. Alleen minder schuldopbouw, wat gunstig is als je niet zeker weet dat je aan de voorwaarden van de prestatiebeurs kan gaan voldoen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:36 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ja maar die heb je sowieso nodig als student. Dan kom je d'r toch niet onderuit. Vroeger kregen studenten dan ¤70
Ik wel ja. Het is niet dat ik altijd maar op mijn fietsje naar de UvA kan. Misschien dat jij in Schubbekutteveen woont en jouw hbo'tje op 5 minuten loopafstand is ofzo. Mooi voor je dan. Mja, gewoon jammer al die falers.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Je hebt die sowieso nodig als student? Want alle studenten maken gebruik van het OV?
Dan ga je lopen? Over falers gesproken zegquote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:39 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ik wel ja. Het is niet dat ik altijd maar op mijn fietsje naar de UvA kan. Misschien dat jij in Schubbekutteveen woont en jouw hbo'tje op 5 minuten loopafstand is ofzo. Mooi voor je dan. Mja, gewoon jammer al die falers.
Uren lopen. Oke.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:41 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dan ga je lopen? Over falers gesproken zeg
Van de ene kant van Amsterdam naar de andere kant? Ver lopen dan, ja.quote:
quote:woonplaats: Amsterdam
Nee, niks woonplaats Amsterdam. Moet ik nu gaan zeggen waar ik nu woon of wat?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:42 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Van de ene kant van Amsterdam naar de andere kant? Ver lopen dan, ja.
[..]
Dus nu voel je je al verheven boven mij terwijl je niet eens student bent?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:39 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ik wel ja. Het is niet dat ik altijd maar op mijn fietsje naar de UvA kan. Misschien dat jij in Schubbekutteveen woont en jouw hbo'tje op 5 minuten loopafstand is ofzo. Mooi voor je dan. Mja, gewoon jammer al die falers.
Als je geen fiets hebt in Amsterdam ben je sowieso al gehandicapt, praktisch elke student doet daar alles met de fiets. En als je een beetje mooie kamer hebt kan je zelfs dat ding laten staan aangezien een groot deel van de UvA midden in het centrum zit en je er heen kan rollen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:39 schreef Ziba het volgende:
[..]
Wie heeft het nou weer over geen fiets hebben in Amsterdam.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als je geen fiets hebt in Amsterdam ben je sowieso al gehandicapt, praktisch elke student doet daar alles met de fiets. En als je een beetje mooie kamer hebt kan je zelfs dat ding laten staan aangezien een groot deel van de UvA midden in het centrum zit en je er heen kan rollen.
Papa dokt toch, dan doet hij dat voor dit vast ook wel.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:39 schreef Ziba het volgende:
[..]
Klopt. Nee, totaal niet relevant. Ik reageer niets af, ik heb gewoon niets met falers die het verpesten voor anderen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:44 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dus nu voel je je al verheven boven mij terwijl je niet eens student bent?De reden dat ik geen OV heb is dat ik teveel verdien. Verder heb ik het ook niet nodig aangezien ik in het centrum woon, kwartier van de uni.
Overigens ben ik ook geen langstudeerder, mocht je dat relevant vinden.
Maar echt, wat ben jij een enorm sneu persoon dat je je zo afgereageerd op iedereen die het anders doet dan dat jij wenselijk vindt.
Nee, dat heb je al gedaan door het in je profiel te zetten. Dat jij daar onjuiste informatie in zet, is natuurlijk niet mijn fout he.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:44 schreef Ziba het volgende:
[..]
Nee, niks woonplaats Amsterdam. Moet ik nu gaan zeggen waar ik nu woon of wat?
Ja, lieve papa dat hij dat doet. Tsja. Zullen we zien, het is wel enorm veel geld om constant te reizen van een andere stad naar een andere stad. Alsnog heel vervelend voor de nieuwe studenten. Ik had liever gezien dat de falers aangepakt worden. Ook als ik een faler was trouwens.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:45 schreef lynda het volgende:
[..]
Papa dokt toch, dan doet hij dat voor dit vast ook wel.
Je faalt zelf wel heel erg hard met je reacties.
Niks onjuist. What the fuck, het is een forum. Waarom zou ik direct van alles moeten veranderen?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:48 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, dat heb je al gedaan door het in je profiel te zetten. Dat jij daar onjuiste informatie in zet, is natuurlijk niet mijn fout he.
Zoals ik al zei, het is geen of/of situatie. Hoe dan ook krijg je het sociaal leenstelsel, wat los staat van de langstudeerderboete en ingevoerd wordt wegens bezuinigingen. De langstudeerboete zou je er dan nog bovenop krijgen en nu godzijdank niet meer, wat een bout regel was dat zeg...quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:27 schreef Ziba het volgende:
[..]
Mocht ik er toch last van krijgen als ie door was gegaan had ik liever de langstudeerboete.
Zo'n kutregel vond ik het niet - leuk is anders. Ik zie het zo: het is je eigen fout dat je stopt met een studie of wat voor reden dan ook dus accepteer het dan ook gewoon en jank d'r niet om dat je zo'n boete krijgt. Had ik ook gedaan. Sociaal leenstelsel is gewoon ruk.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:52 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is geen of/of situatie. Hoe dan ook krijg je het sociaal leenstelsel, wat los staat van de langstudeerderboete en ingevoerd wordt wegens bezuinigingen. De langstudeerboete zou je er dan nog bovenop krijgen en nu godzijdank niet meer, wat een bout regel was dat zeg...
Nadeel daarvan is dat de praktische kant (gezien het grote aantal studenten in Nederland) daarvan een loeizware belasting legt op de uitvoerende diensten. Beleid is juist om het zo algemeen mogelijk te maken, anders kost het meer dan dat het oplevert.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:49 schreef miss_dynastie het volgende:
Maar dat zou wellicht al wel een mooie stap zijn in het 'anders doen' qua OV en vergoedingen. Als jij een uitwonende beurs hebt of woont in de vestigingsplaats van je onderwijsinstelling, krijg je in beginsel géén OV-jaarkaart. Wil je hem wel, dan kan je relatief eenvoudig aantonen dat je hem nodig hebt.
Want?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:58 schreef Miezziej het volgende:
Ik vind de langstudeerboete op zich niet zo'n slecht idee, maar ik vind dat er dan per opleiding gekeken moet worden. Switchen gebeurt heel erg vaak, ik vind niet dat je daarop gestraft moet worden.
Omdat een keuze op zo'n jonge leeftijd moeilijk is om te maken.quote:
Ah, en dus mag collectieve pot in meerdere mate aangesproken worden? Dat is redelijker?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:08 schreef Miezziej het volgende:
[..]
Omdat een keuze op zo'n jonge leeftijd moeilijk is om te maken.
Toen ik examen havo deed was ik 16 jaar, ik wist niet wat ik moest doen dus ik ging af op advies van mijn ouders en van 1 of andere beroepskeuzetest die we op school hadden gemaakt. Dit bleek mij uiteindelijk niet te bevallen en ik besloot om wat anders te doen.
Ik denk dat veel jongeren dit probleem hebben en ik vind niet dat een foute keuze een boete van 3000 euro moet opleveren.
Dat klopt, maar aan de andere kant komt dat ook doordat 'lekker doorwerken' nog niet in onze ambtelijke systemen zit en men het zichzelf graag makkelijk maakt...quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nadeel daarvan is dat de praktische kant (gezien het grote aantal studenten in Nederland) daarvan een loeizware belasting legt op de uitvoerende diensten. Beleid is juist om het zo algemeen mogelijk te maken, anders kost het meer dan dat het oplevert.
Dat is ook meteen het nadeel van een 'trajectkaart' i.p.v een algemene ov kaart. De individuele toetsing daarvan (plus wijziging elke keer als een student weer een station verder verhuist) legt een behoorlijke administratieve last op DUO. Een algemene kaart wordt in de praktijk door de meeste studenten ook niet meer dan als een veredelde trajectkaart gebruikt.
jij hebt ook een beetje het idee van "na mij de zonnevloed he? "quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ah, en dus mag collectieve pot in meerdere mate aangesproken worden? Dat is redelijker?
Is dat niet bij iedereen die bijna klaar is zo?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:11 schreef Yreal het volgende:
[..]
jij hebt ook een beetje het idee van "na mij de zonnevloed he? "
Neuh, ik vind het gewoon een redelijke vraag. Wat is er rechtvaardiger aan het verlangen van een grotere bijdrage van "de rest" dan zelf meer bijdragen als jij de keuze foutief hebt gemaakt?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:11 schreef Yreal het volgende:
[..]
jij hebt ook een beetje het idee van "na mij de zonnevloed he? "
Zit zeker wat in. De begeleiding op middelbare scholen schiet ook zwaar tekort. Daar zijn het van die lesjes die moeten omdat het moet zonder zinnige invulling. Denk dat je daar meer op kan besparen dan met onzin boetesquote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Neuh, ik vind het gewoon een redelijke vraag. Wat is er rechtvaardiger aan het verlangen van een grotere bijdrage van "de rest" dan zelf meer bijdragen als jij de keuze foutief hebt gemaakt?
Doe je goedquote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:13 schreef eriksd het volgende:
Zonnevloed, wat is dat trouwens?
Overigens heb ik ook gewoon een berg stufi terugbetaald wegens teveel bijverdiensten. Niet dat het relevant is voor het punt verder.
Waarom benadruk je het dan.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:13 schreef eriksd het volgende:
Zonnevloed, wat is dat trouwens?
Overigens heb ik ook gewoon een berg stufi terugbetaald wegens teveel bijverdiensten. Niet dat het relevant is voor het punt verder.
Dat de mate waarin ik wellicht meer profiteer(de) van het fenomeen stufi zeer tegenvalt. Hopelijk wordt mijn insteek dan principieler geacht. Zo duidelijk?quote:
Nee.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:15 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat de mate waarin ik wellicht meer profiteer(de) van het fenomeen stufi zeer tegenvalt. Hopelijk wordt mijn insteek dan principieler geacht. Zo duidelijk?
komt meer op mij over dat het je geen zak boeit wat er nou precies gebeurd, jij hebt toch een goed betaalde baan.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:15 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat de mate waarin ik wellicht meer profiteer(de) van het fenomeen stufi zeer tegenvalt. Hopelijk wordt mijn insteek dan principieler geacht. Zo duidelijk?
Ik moet je zeggen dat gebrekkige beheersing van grammatica mij meer stoort dan de invoering van een sociaal leenstelsel, dus dat klopt inderdaad.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:16 schreef Yreal het volgende:
[..]
komt meer op mij over dat het je geen zak boeit wat er nou precies gebeurd, jij hebt toch een goed betaalde baan.
Nee, dat lijkt juist meer op 'ik niks, hullie dan ook niks', eerlijk gezegd...quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:15 schreef eriksd het volgende:
[..]
Sorryquote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik moet je zeggen dat gebrekkige beheersing van grammatica mij meer stoort dan de invoering van een sociaal leenstelsel, dus dat klopt inderdaad.
Ik gun iedereen van harte zijn of haar studiefinanciering of schappelijk collegegeld, laat onverlet dat ik er wel een vraag over mag stellen wat er nou zo onrechtvaardig aan is.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:18 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt juist meer op 'ik niks, hullie dan ook niks', eerlijk gezegd...
Ja, dat mag, maar als het is ingegeven door het feit dat je er zelf niet bepaald lekker van geprofiteerd hebt, is dat niet zozeer een principiële insteek in mijn ogen. Wel heel menselijk hoor, dus wat dat betreftquote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:19 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik gun iedereen van harte zijn of haar studiefinanciering of schappelijk collegegeld, laat onverlet dat ik er wel een vraag over mag stellen wat er nou zo onrechtvaardig aan is.
Ik heb niet te klagen gehad, dus om nou te zeggen dat het een bittere nasmaak achterlaat, nee. Meer fundamenteel vraag ik mij bijvoorbeeld ook af waarom iedereen maar moet studeren. Maargoed, ik snap dat het zuur is voor een hoop mensen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, dat mag, maar als het is ingegeven door het feit dat je er zelf niet bepaald lekker van geprofiteerd hebt, is dat niet zozeer een principiële insteek in mijn ogen. Wel heel menselijk hoor, dus wat dat betreft
Dat zeker. Momenteel volgt 55% van de jeugd een hbo of wo. Dat haalt het hele hoger er een beetje af.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:23 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik heb niet te klagen gehad, dus om nou te zeggen dat het een bittere nasmaak achterlaat, nee. Meer fundamenteel vraag ik mij bijvoorbeeld ook af waarom iedereen maar moet studeren. Maargoed, ik snap dat het zuur is voor een hoop mensen.
Maar wat wil jij doen met jongeren die niet gaan studeren? Allemaal achter de kassa en schoonmaken? Schoffelen? Volgens jou kom je zonder diploma niet ver.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:23 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik heb niet te klagen gehad, dus om nou te zeggen dat het een bittere nasmaak achterlaat, nee. Meer fundamenteel vraag ik mij bijvoorbeeld ook af waarom iedereen maar moet studeren. Maargoed, ik snap dat het zuur is voor een hoop mensen.
Wat dacht je van een vakopleiding op het mbo? Dat verdient tegenwoordig beter dan de gemiddelde hbo'r.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:25 schreef Ziba het volgende:
[..]
Maar wat wil jij doen met jongeren die niet gaan studeren? Allemaal achter de kassa en schoonmaken? Schoffelen? Volgens jou kom je zonder diploma niet ver.
Geen voorstander van sociaal leenstelsel.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ah, en dus mag collectieve pot in meerdere mate aangesproken worden? Dat is redelijker?
Neuh, met name op het MBO het mes in al die administratieve meuk en bezigheidstherapie en inzetten op meer technische productie. Onze huidige diplomacultuur is inderdaad een enorm probleem aan het worden. Grote geldrondpomperij. Wat ook een EU probleem is zoals ik al zei. Daarnaast zijn er ook nog massa's handen nodig in de zorg, misschien dat we ons daarop kunnen richten in plaats van de zoveel gemeentelijke beleidsambtenaar.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:25 schreef Ziba het volgende:
[..]
Maar wat wil jij doen met jongeren die niet gaan studeren? Allemaal achter de kassa en schoonmaken? Schoffelen? Volgens jou kom je zonder diploma niet ver.
Dat is ook studeren, toch?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:26 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wat dacht je van een vakopleiding op het mbo? Dat verdient tegenwoordig beter dan de gemiddelde hbo'r.
Zie hier het probleem.quote:
Dat ligt eraan wie je het vraagt. En ze leren er gewoon dingen, net als in alle andere vormen van het onderwijs, dus of je zoiets nu een cursus of opleiding of studie noemt, dat is gewoon een definitieprobleem.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:32 schreef Ziba het volgende:
[..]
Maar het wordt gewoon studeren genoemd.
Ja, ik vind het gewoon studeren. Anders is hbo ook niet onder studeren te plaatsen, verschilt volgens mij ook weer niet zoveel van mbo. Als ik bepaalde mensen zo hoor. Hoewel dat ook weer aan de studierichting ligt.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:51 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wie je het vraagt. En ze leren er gewoon dingen, net als in alle andere vormen van het onderwijs, dus of je zoiets nu een cursus of opleiding of studie noemt, dat is gewoon een definitieprobleem.
Klopt, hbo is ook geen studerenquote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:54 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ja, ik vind het gewoon studeren. Anders is hbo ook niet onder studeren te plaatsen, verschilt volgens mij ook weer niet zoveel van mbo. Als ik bepaalde mensen zo hoor. Hoewel dat ook weer aan de studierichting ligt.
Nee ik zou het dan ook gewoon accepteren daar niet van. Maar ik doelde meer op alle mensen die van niveau gewisseld zijn en ziek zijn geweest of meer uit hun studie willen halen enz. Die zijn wel een beetje voor niks de dupequote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:55 schreef Ziba het volgende:
[..]
Zo'n kutregel vond ik het niet - leuk is anders. Ik zie het zo: het is je eigen fout dat je stopt met een studie of wat voor reden dan ook dus accepteer het dan ook gewoon en jank d'r niet om dat je zo'n boete krijgt. Had ik ook gedaan. Sociaal leenstelsel is gewoon ruk.
Hij kreeg anders gewoon de opdracht van de VVD hoorquote:Op woensdag 3 oktober 2012 23:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hij sloeg de flater door die wet zo ondoordacht en zo haastig erdoor te drukken. Voorafgaande aan de bespreking in het senaat gaven de senatoren aan dat ze te weinig tijd hadden gehad om die voor betereiden maar Zijlstra wilde het per se voor het zomerreces nog eventjes erdoorheen jagen. Gevolg: nultarief voor het eerste jaar en nog een jaar lang gedoe wat uiteindelijk leidt tot de afschaffing. Normaal gesproken zou rond april al zijn afgesproken om die boete af te schaffen, door de verkiezingen is dat wat vertraagd. Die wet was vanaf het begin controversieel doordat die wet geen rekening hield met uitzonderingen en doordat als er wel rekening zou worden gehouden met alle uitzonderingen de wet financiëel gezien weinig effectief zou zijn.
Wat mij betreft is Zijlstra of deze heffing het onderwerp van hèt carnavalslied van dit jaar. Prachtig onderwerp voor zo'n lied, leuke woordspeling met les (les geleerd) als je handig schrijft.
Ik zou het ook wel leuk vinden als zijn naam eponiem zou worden voor een wet haastig en ondoordacht invoeren: "we moeten voorzichtig zijn om geen Zijlstra te doen".
De regeling is 100% zeker aangenomenquote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:21 schreef Juize- het volgende:
Ik lees in de LSVB topic dat de regeling nog niet definitief is aangenomen.
Ik hoorde echter wel op tv dat er deze week meer duidelijkheid komt over alles.
Weet iemand wanneer we 100% zekerheid gaan hebben?
Welke regeling??quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
De regeling is 100% zeker aangenomen
Marionet of niet, het is een ideaal onderwerp voor een carnavalslied.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:30 schreef Mishu het volgende:
[..]
Hij kreeg anders gewoon de opdracht van de VVD hoorMaar nu zijn taak als marionet volbracht is kunnen ze hem dumpen.
Dit is een nogal domme uitspraak.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:00 schreef Ziba het volgende:
Dat klopt natuurlijk maar praktisch gezien is het wel zo goed als zeker (99,9....% kans) dat de wet zal worden aangenomen aangezien in het Catshuisconceptakkoord werd opgenomen om dit af te schaffen. Het CDA, de VVD, de PvdA, Groenlinks, D66 en de CU gingen dus akkoord met het afschaffen van deze heffing en de PVV is niet meer gebonden aan het toenmalige gedoogakkoord (reken er maar op dat een deel van de PVV-senatoren ook liever die heffing ziet verdwijnen). We hoeven niet te raden hoe de PvdD zal gaan stemmen. Bij de aanname van deze heffing constateerden we al dat een deel van de senatoren aan partijpolitiek deed, dat zal nu vast ook weer zijn. Het wetsvoorstel voor die heffing werd met een zeer nipte meerderheid aangenomen, ondertussen zijn de senatoren maandenlang bestookt met alle collaterale schade en allerlei goede inhoudelijk bezwaren, zaken die ze niet op zich in konden laten werken omdat de senatoren niet de tijd kregen van Halbe Zijlstra om zich goed voor te bereiden op de bespreking van dit wetsvoorstel.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
De wetgevende macht is natuurlijk de regering en de Staten-Generaal gezamenlijk en niet een bepaald onderdeel daarvan
Leden van de tweede kamer hebben inderdaad het recht van initiatief, wat betekent dat zij ook wetsvoorstellen mogen indienen en verdedigen, maar deze voorstellen worden op dezelfde manier behandeld als wetsvoorstellen vanuit de regering. Ze moeten bijvoorbeeld ook goedgekeurd worden door de eerste kamer.
Dus ook al spreekt de tweede kamer zich massaal uit voor een bepaalde wet. Het is niet zeker dat deze er dan doorkomt, en het kan sowieso nog wel even duren.
Dit klopt natuurlijk, maar er zit nog een element aan vast.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 08:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat klopt natuurlijk maar praktisch gezien is het wel zo goed als zeker (99,9....% kans) dat de wet zal worden aangenomen aangezien in het Catshuisconceptakkoord werd opgenomen om dit af te schaffen. Het CDA, de VVD, de PvdA, Groenlinks, D66 en de CU gingen dus akkoord met het afschaffen van deze heffing en de PVV is niet meer gebonden aan het toenmalige gedoogakkoord (reken er maar op dat een deel van de PVV-senatoren ook liever die heffing ziet verdwijnen). We hoeven niet te raden hoe de PvdD zal gaan stemmen. Bij de aanname van deze heffing constateerden we al dat een deel van de senatoren aan partijpolitiek deed, dat zal nu vast ook weer zijn. Het wetsvoorstel voor die heffing werd met een zeer nipte meerderheid aangenomen, ondertussen zijn de senatoren maandenlang bestookt met alle collaterale schade en allerlei goede inhoudelijk bezwaren, zaken die ze niet op zich in konden laten werken omdat de senatoren niet de tijd kregen van Halbe Zijlstra om zich goed voor te bereiden op de bespreking van dit wetsvoorstel.
Neequote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
De regeling is 100% zeker aangenomen
Dan moet het zijn; 'de regeling wordt 99.99% zeker aangenomen', op het moment is deze 100% zeker nog niet aangenomenquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 10:14 schreef Yreal het volgende:
[..]
99.99%. Het moet raar lopen wil het niet doorgaan
Soon..... Very soonquote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:21 schreef Juize- het volgende:
Ik lees in de LSVB topic dat de regeling nog niet definitief is aangenomen.
Ik hoorde echter wel op tv dat er deze week meer duidelijkheid komt over alles.
Weet iemand wanneer we 100% zekerheid gaan hebben?
Wanneer langstudeerboete gewoon blijft krijg je 7 jaar en zal je vanaf je 8e jaar moeten betalen. Dit geldt ook voor je reisrecht. Dat laatste is echt volkomen belachelijk. Ik zit dus in hetzelfde schuitje (dus jaar uitgeloot, vertraging door wachten op coschappen etc.) en zoals het er nu naar uit ziet zal ik dus vanaf volgend jaar geen OV mee krijgen maar wel in heel de regio coschappen moeten lopen. Vind het ronduit belachelijk.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:05 schreef _Lily_ het volgende:
Ok... ik begin ook een beetje in de war te raken van al die regelingen en bovendien ben ik een tijd weggeweest uit het land, dus nu heb ik al helemaal geen overzicht meer.
Weet iemand wat voor mijn situatie van toepassing is? (en die is dus sowieso al verwarrend en niet duidelijk)
Ik studeer geneeskunde, maar dan nog in de oude stijl. Dus geen bachelor en master, maar propedeuse en doctoraal. Was 1x uitgeloot voor ik begon en heb toen een jaar lang een andere studie gedaan. Verder geen noemenswaardige vertraging (enkele maanden door buitenlandstage etc)
Het tijdpad ziet er zo uit:
2005: uitgeloot, 1 jaar andere studie
2006: Start geneeskunde, propedeuse meteen gehaald (zonder hertentamens)
2010: Doctoraal behaald na 4 jaar, ook zonder vertraging, daarna coschappen
Geneeskunde is 6 jaar, dus ik zou in 2012 klaar moeten zijn. Mijn afstudeerdatum is nu in januari 2013 ivm wachttijden coschappen in 2010 en omdat ik 4 maanden in het buitenland ben geweest voor een coschap (ben net 2 dagen terug!!)
Ik heb altijd de studiefinanciering gebruikt, maar verder geen lening. Mijn studieschuld is dus nul. Maar hoe zit het nu voor mij met leningen, boetes en dergelijke? Ik studeer namelijk al sinds 2005 aan de universiteit en ben pas klaar in januari 2013.
Ook heb ik voor mijn vertrek mijn OV stopgezet omdat ik maandenlang weg zou zijn. Ik wil die nu weer activeren omdat ik gewoon nog 3 maanden moet studeren en daarvoor moet reizen. Maar ik weet ook niet of dat mag gezien uitloop etc? Kan iemand mij helpen?
Kan het niet laten om te zeggen..... maar vind het ergens ook een beetje oneerlijk als ik getroffen word door deze financiele maatregelen. Ik heb namelijk altijd al mijn tentamens gehaald en had nooit vertraging. De uitloop van enkele maanden die ik heb komt puur door de structuur van de studie. En sowieso snap ik niet wat er geldt voor iemand met een doctoraaldiploma (maar met nog 2 jaar studie voor de boeg ivm coschappen)
Wat een waanzin. Alsof het mijn schuld was dat ik een jaar uitgeloot werd. En in 2005 had ik geen idee dat een jaartje wat anders studeren OMDAT ik uitgeloot was mij zou opbreken 8 jaar later.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:13 schreef elby1988 het volgende:
[..]
Wanneer langstudeerboete gewoon blijft krijg je 7 jaar en zal je vanaf je 8e jaar moeten betalen.
Bedankt voor het antwoord! Zal maar even DUO bellen vandaagquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:12 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
-Indien de langstudeerboete inderdaad afgeschaft wordt (is wel te verwachten), dan heeft niemand hier meer mee te maken;
-Een Sociaal leenstelsel krijg je (waarschijnlijk) niet mee te maken, gezien dit op z'n vroegst vermoedelijk pas in 2014/2015 ingevoerd zou kunnen worden, mocht het er komen;
-Voor het reisrecht geldt vanaf 01-01-2013 (dus als je dan klaar bent heb je hier ook al niet mee te maken!); je hebt recht op het studentenreisproduct gedurende de tijd dat je recht hebt op je prestatiebeurs + 1 jaar. Dit verschilt een beetje per opleiding. Om er achter te komen hoe lang jij precies recht hebt op een prestatiebeurs adviseer ik je contact op te nemen met DUO
Uitgeloot zijn heeft er niets mee te maken. Je studie duurt 6 jaar, dus je mag er max 7 jaar over doen.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:15 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Wat een waanzin. Alsof het mijn schuld was dat ik een jaar uitgeloot werd. En in 2005 had ik geen idee dat een jaartje wat anders studeren OMDAT ik uitgeloot was mij zou opbreken 8 jaar later.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:15 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Wat een waanzin. Alsof het mijn schuld was dat ik een jaar uitgeloot werd. En in 2005 had ik geen idee dat een jaartje wat anders studeren OMDAT ik uitgeloot was mij zou opbreken 8 jaar later.
Ja haha, die OV is pijnlijk. Het is mijn laatste coschap (maar helaas wel in een andere stad) dus je loopt al 2 jaar coschappen zonder inkomen. Waar moet ik het geld voor dat reizen dan vandaan halen?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:17 schreef elby1988 het volgende:
[..]
Uitgeloot zijn heeft er niets mee te maken. Je studie duurt 6 jaar, dus je mag er max 7 jaar over doen.
Maar nogmaals, maak je maar niet druk om de langstudeerboete, die gaat hoogstwaarschijnlijk toch niet door. Maak je maar meer zorgen om je OV die je kwijtraakt.
Ik moet inderdaad vanaf 2013 september gaan betalen voor het reizen, hetgeen me z'n 8 euro per dag zal kosten. Ik weet dat de uni wat tegemoet komt in de kosten wanneer je geen ov hebt, maar je krijgt inderdaad meestal stuk minder..quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:18 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
[..]
Ja haha, die OV is pijnlijk. Het is mijn laatste coschap (maar helaas wel in een andere stad) dus je loopt al 2 jaar coschappen zonder inkomen. Waar moet ik het geld voor dat reizen dan vandaan halen?
Inderdaad Erik!quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
niet bepaald hoor. de langstudeerboete is misschien niet een hele goede maatregel, maar die gaat niet standaard op voor iedere student. een sociaal leenstelsel, die er straks gegarandeerd komt, daar heeft iedere student mee te maken.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 08:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit is een nogal domme uitspraak.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 08:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit is een nogal domme uitspraak.
Even ter herinnering, dit waren haar woorden.quote:
quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:00 schreef Ziba het volgende:
Dit zijn toch echt wel bijzonder onnozele uitspraken. Zij beweert hier, op zijn minst impliciet, dat iedereen die 'vertraging heeft opgelopen het aan zichzelf te wijten heeft en zij gaat er volstrekt aan voorbij dat de nominale studieduur niet altijd een reële studieduur is. Het is niet de opleiding die bepaalt hoeveel jaar de student krijgt, de overheid heeft in het verleden bepaald dat veel opleidingen ineens maar 5 jaar kregen terwijl ze vroeger 6 jaar kregen, bovendien is er de mode van meer en langere stages en meer praktijkdingetjes gekomen. De verantwoordelijken van de opleiding proberen terecht het niveau nog enigszins intact te houden dus zijn sommige programma's overladen. NIet erg maar om die studenten nu als lui af te schilderen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:19 schreef Ziba het volgende:
[..]
Heb je het nu over jezelf, aangezien jij ook al gestopt bent met 1 studie?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:19 schreef Ziba het volgende:
[..]
Dan lijkt het een dermate beperkte hoeveelheid verstand te zijn dat je er eigenlijk niet meer van mag spreken.quote:
Halbe leert een les ole ole, en Halbe leert een les ole ole, ja Halbe die leert een lesje, Halbe leert een lesje, Halbe leert een les ole ole. Zoiets?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 07:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Marionet of niet, het is een ideaal onderwerp voor een carnavalslied.
Overhaast invoeren omdat Zijlstra of het kabinet zo graag wil dat de heffing het het daarop volgende jaar al inging => nultarief => met de borst vooruit roepen dat die heffing niet wordt afgeschaft en dat het vanaf volgend jaar betalen wordt => daadwerkelijk betalen => afgeschaft worden
Plus nog een leuke woordspeling dat de staatssecretaris (leerlingminister) van OCW een 'lesje' kreeg. Het schrijft zichzelf. Het onderwerp hield een groot deel van het volk bezig dus als er een goed liedje over komt dan wordt dat zo een hit.
Ouch. Burn!quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 20:50 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Heb je het nu over jezelf, aangezien jij ook al gestopt bent met 1 studie?
En alles op de schouders van een kleine groep mensen gooien is wenselijk bedoel je? In 1 keer 3000 euro erbij voor een groep mensen hoppa. Als je het met meerdere mensen doet kan je iig nog een redelijk bedrag vragen, want lasten worden verdeeld.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:52 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
niet bepaald hoor. de langstudeerboete is misschien niet een hele goede maatregel, maar die gaat niet standaard op voor iedere student. een sociaal leenstelsel, die er straks gegarandeerd komt, daar heeft iedere student mee te maken.
Een limerick lijkt mij wel wat.quote:Halbe leert een les ole ole, en Halbe leert een les ole ole, ja Halbe die leert een lesje, Halbe leert een lesje, Halbe leert een les ole ole. Zoiets?
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. De vrouw van DUO vroeg me maandag terug te bellen omdat ze dan meer zouden horen van het ministerie en dan zou ze ook weten of m'n lening nog in werking zou worden gesteld. Overigens vind ik dat DUO in mijn geval wel moet, want m'n formulier ligt er al sinds begin augustus en zij zijn em 'kwijtgeraakt' ( hebben em nu alsnog gevonden.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 17:13 schreef Willaaam het volgende:
Dus willaaam heeft net met DUO gebeld.
Wat zeggen die lolbroeken? Ja de overgangsregeling tegemoetkoming lening langstudeerders die niet meer mogen lenen... vette pech!
Situatieschets:
Willem deed HBO, pa werd ernstig ziek en is een tijd later overleden, HBO deed moeilijk over tentamens, overgestapt naar uni en nu al een tijd mooie cijfers. Dit jaar is mijn achtste jaar studeren, dus ik mag niet meer lenen en ik heb geen OV. De universiteit heeft een keuzevak achteraf ingetrokken en daarom heb ik nu een half jaar een langstudeerboete.
DUO
Nee de 3000 euro langstudeerboete mag je niet lenen bij ons, wij beginnen hier niet meer aan omdat we in het nieuws gehoord hebben dat de langstudeerboete waarschijnlijk afgeschaft wordt.
Willem
Ja maar erm, de universiteit wilt wel gewoon ineens 800 euro per maand hebben van me?
DUO
Jammer joh. Ik vind het persoonlijk ook een beetje een vreemde actie.
Willem
Sip.
Wat de hell is dit dan weer voor actie?! Op basis van roddels besluiten de ene regeling maar even te annuleren en de andere door te laten gaan. Dus!
Ook ik heb hetzelfde probleem. Overgangsregeling collegegeldkrediet aangevraagd en in behandeling genomen op 28 augustus (hebben dus nog paar dagen om te reageren) Van de week een paar DUO aan de lijn gehad, om te kijken of ze allemaal hetzelfde verhaal hebben. En wat blijkt; ze vertellen allemaal wat anders. De een zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken, en dat het geld gewoon wordt uitbetaald. De ander zegt dat de nieuwe aanvragen nu even niet meer behandeld worden omdat de maatregel afgeschaft wordt. En weer een ander zegt dat het waarschijnlijk wel wordt uitbetaald omdat ze zich aan de huidige wet moeten blijven houden...Het laatste lijkt mij de juiste uitleg, aangezien een regeerakkoord nog geen wetgeving is en daarom de huidige, nog geldende langstudeerboete, uitgevoerd moet worden.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 11:16 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. De vrouw van DUO vroeg me maandag terug te bellen omdat ze dan meer zouden horen van het ministerie en dan zou ze ook weten of m'n lening nog in werking zou worden gesteld. Overigens vind ik dat DUO in mijn geval wel moet, want m'n formulier ligt er al sinds begin augustus en zij zijn em 'kwijtgeraakt' ( hebben em nu alsnog gevonden.
Mij lijkt het dat DUO gebonden is aan de huidige regelingen, op speculatie zou je geen beleid mogen voeren. Ik denk alleen dat er toch een grote kans is dat ik en jullie pech hebben aangezien medewerkers allemaal iets anders zeggen. Waar rook is, is vuur. Het officiële verhaal is gewoon nog niet af.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:38 schreef knishhh het volgende:
Ja precies, in dat geval zou die lening niet meer nodig zijn. Maar aangezien de universiteit het hele bedrag al heeft geind en dit, naar alle waarschijnlijkheid, niet komende maand teruggestort wordt, heb ik de lening nodig om m'n levensonderhoud te bekostigen. Als de lening niet meer verstrekt zou worden dan lijkt mij het een typisch geval van schending van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur!
Dat is een illusie die de politiek gecreëerd heeft, namelijk dat er een koppeling zou bestaan tussen langstudeerboete en een sociaal leenstelsel. In werkelijkheid kan je beide invoeren, beide niet invoeren of een van de twee wel invoeren, beide onderwerpen staan dus in werkelijkheid volstrekt los van elkaar. Ik vind een sociaal leenstelsel overigens een stuk beter te verdedigen dan een langstudeerboete.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:00 schreef Ziba het volgende:
Ik vind een sociaal leenstelsel veel erger dan een langstudeerboete. Principieel ben ik ook niet tegen een langstudeerboete, maar je moet wel realistisch blijven. Domweg stellen dat een jaar uitlopen genoeg moet zijn getuigt van weinig verstand. Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik sowieso moeite heb met regels die gebaseerd zijn op een willekeurig gekozen inflexibele maatstaf.quote:Op zondag 7 oktober 2012 00:20 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat is een illusie die de politiek gecreëerd heeft, namelijk dat er een koppeling zou bestaan tussen langstudeerboete en een sociaal leenstelsel. In werkelijkheid kan je beide invoeren, beide niet invoeren of een van de twee wel invoeren, beide onderwerpen staan dus in werkelijkheid volstrekt los van elkaar. Ik vind een sociaal leenstelsel overigens een stuk beter te verdedigen dan een langstudeerboete.
En wat versta je dan onder een gevolgd vak?quote:Op zondag 7 oktober 2012 01:42 schreef Kowloon het volgende:
Het beste systeem vind ik eigenlijk betalen per gevolgd vak. Dan maakt het ook niet meer uit hoe lang je over je studie doet.
Ik wacht geduldig af. Hier was afgelopen jaar nog de zachte knip zoals ze het noemde, waardoor je met 12 ECTS nog mocht instromen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 21:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kan jij met googelen iets vinden? Zo nee, dan weten wij het ook niet.
Wacht rustig even af. Die harde knip is gelukkig niet altijd zo hard als dat wordt gesuggereerd. Vaak mag je nog X EC's van de bachelor nog moeten behalen, bijv. 20.
Wat denk je van het achterlijk hoge collegegeld voor een 2e studie?quote:Op zondag 7 oktober 2012 11:17 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd of die achterlijke harde knip er ook nog aan gaat.
Waarom zou een tweede studie onder het gesubsidieerde tarief moeten vallen? De overheid subsidieert onderwijs niet omdat ze het zo goed voor hebben met studenten en docenten, de overheid subsidieert onderwijs omdat men een goed opgeleide beroepsbevolking wil hebben vanwege de economische voordelen die daar aan vast kleven. Het valt te verwachten dat er sprake is van een (sterk?) afnemende marginale opbrengst van een universitaire opleiding. En dus is het een stuk minder aantrekkelijk om een tweede universitaire opleiding te subsidiëren gegeven de beleidsdoelen van de overheid.quote:Op zondag 7 oktober 2012 11:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wat denk je van het achterlijk hoge collegegeld voor een 2e studie?
9.000 euro per jaar voor een bachelorstudie, 14.000 euro per jaar voor een master!
Omdat de overheid altijd heel hard roept dat Nederland een kenniseconomie is of zou moeten zijn, zou het logischer zijn om te investeren in gemotiveerde studenten die na het afronden van hun eerste studie zich nog verder willen ontwikkelen, dan dat geld uit te geven aan mensen met een studievertraging.quote:Op zondag 7 oktober 2012 12:12 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom zou een tweede studie onder het gesubsidieerde tarief moeten vallen? De overheid subsidieert onderwijs niet omdat ze het zo goed voor hebben met studenten en docenten, de overheid subsidieert onderwijs omdat men een goed opgeleide beroepsbevolking wil hebben vanwege de economische voordelen die daar aan vast kleven. Het valt te verwachten dat er sprake is van een (sterk?) afnemende marginale opbrengst van een universitaire opleiding. En dus is het een stuk minder aantrekkelijk om een tweede universitaire opleiding te subsidiëren gegeven de beleidsdoelen van de overheid.
Hopelijk kunnen ze daar inderdaad ook nog wat aan doen. Voor de gemotiveerde student is het onbetaalbaar geworden om een tweede opleiding te volgen om je daarmee verder te kunnen onderscheiden. Je kunt het alleen nog maar doen met besturen en andere onzin waar ik weinig trek in heb.quote:Op zondag 7 oktober 2012 11:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
9.000 euro per jaar voor een bachelorstudie, 14.000 euro per jaar voor een master!
Daar zijn veel goede redenen voor die ik hier al vaak genoeg heb gegeven dat ik daar naar verwijs in plaats van ze nog eens te noemen maar laten we eerst en vooral even vaststellen dat het al lang niet meer met wel of niet gesubsidieerd zijn te maken heeft wanneer een universiteit +8000 Euro vraagt per student aan die paar studenten die aansluiten bij de reeds bestaande groep studenten.quote:Op zondag 7 oktober 2012 12:12 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom zou een tweede studie onder het gesubsidieerde tarief moeten vallen?
Misschien werd daar ook wel op aangestuurd door de overheid. Eerder gaan werken => meer geld om de AOW te betalen van de ouderen.quote:Op zondag 7 oktober 2012 12:39 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Hopelijk kunnen ze daar inderdaad ook nog wat aan doen. Voor de gemotiveerde student is het onbetaalbaar geworden om een tweede opleiding te volgen om je daarmee verder te kunnen onderscheiden. Je kunt het alleen nog maar doen met besturen en andere onzin waar ik weinig trek in heb.
Gelukkig heb ik nog wel net op tijd mijn tweede bachelor kunnen halen. Maar met 14.000 voor een tweede master houd ik het denk ik maar bij één.
Dat is inderdaad het beste maar twee voltijd studies tegelijkertijd werkt vaak niet 100%quote:Op zondag 7 oktober 2012 21:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Je kan toch nog gewoon twee studies tegelijk doen? Je moet ze gewoon niet na elkaar doen.
'Gewoon' de twee studies tegelijk afronden, je kan bijna altijd wel een vakje laten staan lijkt me. Volgens mij hoef je trouwens sowieso geen instellingscollegegeld te betalen als je tweede studie is begonnen tijdens je eerste studie, ook al rond je die eerste studie op een gegeven moment af.quote:Op zondag 7 oktober 2012 21:59 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het beste maar twee voltijd studies tegelijkertijd werkt vaak niet 100%
College's die tegelijkertijd zijn, tentamens die tegelijkertijd zijn etc.
En natuurlijk een heel grote werkdruk qua projecten en opdrachten.
De kans dat je dan een jaar of een paar maanden uitloopt is dan erg groot. En dan krijg je dus het geval van:
Twee studies allebei 3 jaar
Eerste studie behaald in 3 jaar
Tweede studie behaald in 4 jaar
3 jaar twee voor de prijs van een en 1 jaar een voor de prijs van vijf.
Of als je een voltijd en een deeltijd doet dan krijg je hetzelfde maar dan nog erger. Dan kan je natuurlijk je slagen van de ene studie uitstellen maar dat zorgt er dan weer voor dat je niet alvast aan je master kan beginnen terwijl je de andere studie af maakt.
En dan heb je ook nog de mensen die gewoon de verkeerde studie hebben gekozen door bijv. druk van ouders en daar pas later achter komen of later de moed voor oprapen om wat anders te gaan doen.
Oh, dat wist ik niet. Dat zou wel echt top zijnquote:Op zondag 7 oktober 2012 22:03 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
'Gewoon' de twee studies tegelijk afronden, je kan bijna altijd wel een vakje laten staan lijkt me. Volgens mij hoef je trouwens sowieso geen instellingscollegegeld te betalen als je tweede studie is begonnen tijdens je eerste studie, ook al rond je die eerste studie op een gegeven moment af.
Hoop het niet in ieder geval, want ik zit in die situatie
quote:Op zondag 7 oktober 2012 11:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En als langstuderen sneuvelt is dat dan weer niet echt een probleem omdat je dan gewoon je scriptie niet inlevert. Kunnen ze het net zo goed wel afschaffenquote:Op zondag 7 oktober 2012 12:39 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Hopelijk kunnen ze daar inderdaad ook nog wat aan doen. Voor de gemotiveerde student is het onbetaalbaar geworden om een tweede opleiding te volgen om je daarmee verder te kunnen onderscheiden. Je kunt het alleen nog maar doen met besturen en andere onzin waar ik weinig trek in heb.
Gelukkig heb ik nog wel net op tijd mijn tweede bachelor kunnen halen. Maar met 14.000 voor een tweede master houd ik het denk ik maar bij één.
Helaas... het is dit jaar voor het laatst dat je 2 studies gelijktijdig mag doen..quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:35 schreef Yreal het volgende:
En als langstuderen sneuvelt is dat dan weer niet echt een probleem omdat je dan gewoon je scriptie niet inlevert. Kunnen ze het net zo goed wel afschaffen
Bron? Ik doe er twee tegelijk.. ben erg benieuwd.quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Helaas... het is dit jaar voor het laatst dat je 2 studies gelijktijdig mag doen..
Ligt aan je universiteit. Ik mocht van de Tilburg University nog t/m 2014 doen over mijn tweede bachelor. Maar het verschilt volgens mij per universiteit en per opleiding.quote:Op maandag 8 oktober 2012 01:25 schreef stonebank het volgende:
[..]
Bron? Ik doe er twee tegelijk.. ben erg benieuwd.
bron?quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Helaas... het is dit jaar voor het laatst dat je 2 studies gelijktijdig mag doen..
Mag? Als jij het zelf betaalt en je hebt de capaciteiten om beide studies te voltooien, is het toch gewoon jouw keuze? Volgens mij ga ik echt in een hele verkeerde tijd studeren.quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:55 schreef Mignon het volgende:
[..]
Mag? Als jij het zelf betaalt en je hebt de capaciteiten om beide studies te voltooien, is het toch gewoon jouw keuze? Volgens mij ga ik echt in een hele verkeerde tijd studeren.
Het gaat om het bekostigingsakkoord dat dan afloopt. Dat is wettelijk gezien deze maatregel:quote:Op maandag 8 oktober 2012 01:25 schreef stonebank het volgende:
[..]
Ik hoor de overheid niet meer zo vaak over kenniseconomie hoor. Verder zijn roepen en doen (concreet beleid gevormd hebben) echt twee verschillende zaken. Bij bedrijven zie je precies hetzelfde met milieuvriendelijkheid. Veel bedrijven hebben de mond vol van hoe milieuvriendelijk zij wel niet bezig zijn. Vraag je echter door dan gaat het nagenoeg altijd gewoon om de centen en niet om de milieuvriendelijkheid, dat is slechts mooi meegenomen.quote:Op zondag 7 oktober 2012 12:37 schreef Kansenjongere het volgende:
Omdat de overheid altijd heel hard roept dat Nederland een kenniseconomie is of zou moeten zijn, zou het logischer zijn om te investeren in gemotiveerde studenten die na het afronden van hun eerste studie zich nog verder willen ontwikkelen, dan dat geld uit te geven aan mensen met een studievertraging.
Je hebt inderdaad al heel wat redenen genoemd maar vaak gaan zij over studeren in het hoger onderwijs in het algemeen. En met die argumenten ben ik het ook redelijk eens. De economie van een land heeft baat bij een goed opgeleide bevolking, heeft baat bij kwalitatief goede onderwijsinstellingen en heeft baat bij studenten die goede resultaten willen scoren.quote:Op zondag 7 oktober 2012 21:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daar zijn veel goede redenen voor die ik hier al vaak genoeg heb gegeven dat ik daar naar verwijs in plaats van ze nog eens te noemen maar laten we eerst en vooral even vaststellen dat het al lang niet meer met wel of niet gesubsidieerd zijn te maken heeft wanneer een universiteit +8000 Euro vraagt per student aan die paar studenten die aansluiten bij de reeds bestaande groep studenten.
Kijk ff in het twee-studies-topic, ik heb die bron namelijk al een paar keer gegeven en moet die steeds weer opzoeken. Het gaat om een akkoord tussen de VSNU en de studentenorganisaties dat het collegegeld dan volgens het wettelijke tarief gerekend mag worden. Dat akkoord loopt volgend jaar af. Google anders ffquote:Op maandag 8 oktober 2012 01:25 schreef stonebank het volgende:
[..]
Nou ja, het kost je heel veel doekoes.....quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:55 schreef Mignon het volgende:
[..]
Mag? Als jij het zelf betaalt en je hebt de capaciteiten om beide studies te voltooien, is het toch gewoon jouw keuze? Volgens mij ga ik echt in een hele verkeerde tijd studeren.
Dat is dus iets anders dan via bbc 2 studies volgen en die (proberen) tegelijk af te rondenquote:Op maandag 8 oktober 2012 18:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Kijk ff in het twee-studies-topic, ik heb die bron namelijk al een paar keer gegeven en moet die steeds weer opzoeken. Het gaat om een akkoord tussen de VSNU en de studentenorganisaties dat het collegegeld dan volgens het wettelijke tarief gerekend mag worden. Dat akkoord loopt volgend jaar af. Google anders ff
En nu?quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat is dus iets anders dan via bbc 2 studies volgen en die (proberen) tegelijk af te ronden
Dat je iedereen bang loopt te maken die onder instellingscollegegeld uit probeert uit te komenquote:
Hoe het zit met instellingstarief als je 2 studies tegelijkertijd doet. Of je dat dus betaald als je ze niet tegelijkertijd afrond of juist weer niet omdat je met twee bent begonnen? En master+bachelor tegelijkertijd kan dat ook via het BBC of niet?quote:
De meeste Nederlandse opleidingen zijn in de jaren 80 met een jaar ingekort, vandaar dat je in Nederland de afwijkende situatie hebt dat veel WO-opleidingen hier maar 4 jaar duren maar ook voor bètaopleidingen werd vroeger veel meer tijd uitgetrokken. Zo werd het breed aanvaard bij docenten, bestuurders en studenten dat goede studenten 6 of 7 jaar bezig waren met een ingenieursopleiding en misschien nog wel langer als ze ook bestuurswerk verrichtten. Tegenwoordig is dat helaas heel wat minder het geval, de student bouwt redelijk forse schulden op door langer te studeren (Prestatiebeurs), de student dreigde een boete te moeten betalen als hij niet binnen 'nominaal' + 1 jaar slaagde, de universiteit krijgt slechts voor het nominale aantal jaren betaald door de overheid dat de student staat ingeschreven.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:16 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad al heel wat redenen genoemd maar vaak gaan zij over studeren in het hoger onderwijs in het algemeen. En met die argumenten ben ik het ook redelijk eens. De economie van een land heeft baat bij een goed opgeleide bevolking, heeft baat bij kwalitatief goede onderwijsinstellingen en heeft baat bij studenten die goede resultaten willen scoren.
Ik betwijfel echter nog steeds het maatschappelijk nut van een tweede studie. Hoeveel meer zijn studenten die twee studies gevolgd hebben met academisch gevormd (als dat al het gene is waar de meeste hoogopgeleiden van profiteren in hun baan/eigen bedrijf) dan studenten die één studie hebben gevolgd? Ik denk echt dat dat maar een heel beperkt verschil is en dus is het al snel een minder aantrekkelijk investeringsdoel gegeven een beperkt overheidsbudget en de veelheid aan andere investeringsmogelijkheden die de overheid heeft.
En dan komt misschien het principiële verschil naar voren tussen jou en mij, ik zie liever een terughoudende overheid, die alleen geld uit geeft aan zaken waarop het gevoerde beleid aantoonbare en meetbare resultaten heeft ten gunste van het maatschappelijk nut. Jij bent daar gewoon minder strikt in.
Als je ze niet tegelijk af hebt betaal je dus voor de 2de instellingstarief.quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:00 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Hoe het zit met instellingstarief als je 2 studies tegelijkertijd doet. Of je dat dus betaald als je ze niet tegelijkertijd afrond of juist weer niet omdat je met twee bent begonnen? En master+bachelor tegelijkertijd kan dat ook via het BBC of niet?
Yreal weet precies hoe dit zit! Yreal ga je gang!quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:00 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Hoe het zit met instellingstarief als je 2 studies tegelijkertijd doet. Of je dat dus betaald als je ze niet tegelijkertijd afrond of juist weer niet omdat je met twee bent begonnen? En master+bachelor tegelijkertijd kan dat ook via het BBC of niet?
ben je nou sarcastisch of niet?quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Yreal weet precies hoe dit zit! Yreal ga je gang!
Okequote:Op maandag 8 oktober 2012 21:08 schreef Yreal het volgende:
[..]
Als je ze niet tegelijk af hebt betaal je dus voor de 2de instellingstarief.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:12 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
OkeThanks!
beetje afhankelijk van de tijd die je erin wilt stoppen. Er zijn bepaalde programma's dat de roosters wel kloppen, maar meestal houden ze niet echt rekening met elkaar. Maar de kunst is dus met beide tegelijk klaar zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tsjah, gewoon wat haalbaar is. Maar als ik de contacturen bij elkaar optel dan kom je toch al snel uit op 26 uur per week plus nog thuis aan de studies zitten, nou kan ik dat nu nog niet goed inschatten maar dat lijkt me toch een beetje lastig? En het instellingstarief neem ik er dan wel bij, liever echt wat leren en plezier hebben en daarin investerenquote:Op maandag 8 oktober 2012 21:16 schreef Yreal het volgende:
[..]
beetje afhankelijk van de tijd die je erin wilt stoppen. Er zijn bepaalde programma's dat de roosters wel kloppen, maar meestal houden ze niet echt rekening met elkaar. Maar de kunst is dus met beide tegelijk klaar zijn.
Je moet het niet in drie jaar willen denk ik. Vier jaar kan wel, als je er het een en ander voor over hebt en vrij slim bent.quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:25 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Tsjah, gewoon wat haalbaar is. Maar als ik de contacturen bij elkaar optel dan kom je toch al snel uit op 26 uur per week plus nog thuis aan de studies zitten, nou kan ik dat nu nog niet goed inschatten maar dat lijkt me toch een beetje lastig? En het instellingstarief neem ik er dan wel bij, liever echt wat leren en plezier hebben en daarin investeren
Edit:
Ik zit overigens aan twee alfa studies of een alfa en een gamma studie te denken
(Literatuurwetenschap + Filosofie/Politicologie/Geschiedenis/Engelse Taal en Cultuur etc etc)
Doe jij ook 2 studies?quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:16 schreef Yreal het volgende:
[..]
beetje afhankelijk van de tijd die je erin wilt stoppen. Er zijn bepaalde programma's dat de roosters wel kloppen, maar meestal houden ze niet echt rekening met elkaar. Maar de kunst is dus met beide tegelijk klaar zijn.
En je voor twee niet al te veeleisende opleidingen kiest! Als er 1 opleiding tussen zit waar de meeste studenten tegen de 40 uur per week aan kwijt zijn dan houdt het al op.quote:Je moet het niet in drie jaar willen denk ik. Vier jaar kan wel, als je er het een en ander voor over hebt en vrij slim bent.
quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En je voor twee niet al te veeleisende opleidingen kiest! Als er 1 opleiding tussen zit waar de meeste studenten tegen de 40 uur per week aan kwijt zijn dan houdt het al op.
Niet allemaal veeleisende studies toch of wel?quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:25 schreef JoelBaka het volgende:
Edit:
Ik zit overigens aan twee alfa studies of een alfa en een gamma studie te denken
(Literatuurwetenschap + Filosofie/Politicologie/Geschiedenis/Engelse Taal en Cultuur etc etc)
Graag daar ook verder over deze hele discussie. Dit (en het volgende topic dat snel zal volgen) graag gewoon over de boete.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:24 schreef RobertoCarlos het volgende:
Hier het draadje met het antwoord op alle 2 studie-vragen: Het grote 2 studies topic - deel V
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien de boete nog niet eens officieel is opgeheven. Voorlopig blijven ze zelfs de langstudeerboete innen, waarschijnlijk, als er in termijnen wordt betaald. Het terugbetalen moet je, denk ik, pas ergens in de lente van 2013 verwachten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 10:53 schreef Morera het volgende:
Heeft iemand de boete of reeds gedane "betalingsregelingtermijnen" al op z'n rekening terug gekregen?
Ja dat verwachtte ik wel, maar er is afgelopen vrijdag gezegd dat iedereen zo snel mogelijk het geld terug krijgt en dat studenten die extra zijn gaan lenen bij de DUO, de kans krijgen om het teveel geleende bedrag in 1 keer terug te storten. Dat gaat een lekker rommeltje worden als het innen nog even doorgaat. Maar ik wacht maar even met het extra lenen weer terug draaien.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 10:58 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien de boete nog niet eens officieel is opgeheven. Voorlopig blijven ze zelfs de langstudeerboete innen, waarschijnlijk, als er in termijnen wordt betaald. Het terugbetalen moet je, denk ik, pas ergens in de lente van 2013 verwachten.
Dit lijkt me onwaarschijnlijk. Men wil namelijk liefst nog dit jaar de boetes terug gaan storten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 10:58 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien de boete nog niet eens officieel is opgeheven. Voorlopig blijven ze zelfs de langstudeerboete innen, waarschijnlijk, als er in termijnen wordt betaald. Het terugbetalen moet je, denk ik, pas ergens in de lente van 2013 verwachten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |