Oke, zo goed als zeker dan.. Kans lijkt mij klein dat het niet afgeschaft wordt.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef Merkie het volgende:
Afgeschaft is wel een beetje voorbarig toch? Er is nog geen regeerakkoord.
Als ik het goed begrepen heb moeten uiterlijk eind oktober de wetten omtrent de begroting van volgend jaar worden ingediend en voor die tijd komt er geen coalitie, vandaar ook dit tussenakoord.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef Merkie het volgende:
Er is wel degelijk een deelakkoord: http://www.kabinetsformat(...)-begroting-2013.html In dat document staat dat de langstudeerboete en ook de forezentaks eruit gaan. Degenen die nu al een boete hebben moeten betalen, krijgen dit zsm terug.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef Merkie het volgende:
Bij mijn weten wordt dit in z'n geheel terugbetaald!quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik heb nu 990 betaald, klopt het dan nu dat dit met terugwerkende kracht gedeeltelijk zal worden terugbetaald?
Ik verwacht dat ik binnen een paar maanden afstudeer, ben nu bezig met mijn scriptie wat het enige is wat ik nog open heb staan , en die boete werkte op de 1 of andere manier verschrikkelijk demotiverend voor mij, ik kan niet hard werken aan iets als ik mij ongelukkig voel.
Weet iemand trouwens vanaf wanneer dat leenstelsel ingevoerd gaat worden?
Mwah, pvda en vvd hebben een meerderheid. Zodra ze een voorstel indienen zal het worden aangenomen.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef Merkie het volgende:
Moet het nog wel de 1e Kamer door natuurlijk, daar hebben ze geen meerderheid (verwacht ik niet direct problemen, maar toch)quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:19 schreef Yreal het volgende:
[..]
Mwah, pvda en vvd hebben een meerderheid. Zodra ze een voorstel indienen zal het worden aangenomen.
Bedankt voor je reactie, echt een hele opluchting. Alleen jammer dat ze dit niet voor 1 september voor elkaar konden krijgen, had flink wat kosten gescheeld.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:18 schreef christiman het volgende:
[..]
Bij mijn weten wordt dit in z'n geheel terugbetaald!
Over dat leenstelsel is voorlopig nog niets gezegd, maar ik schat zo in dat het er wel gaat komen, maar per wanneer is dus nog onduidelijk.
Correct me if I'm wrong, uiteraard!
Mwah, ik denk dat d66, sp, gl wel voor stemmen, dan zijn ze er ook nog wel.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:21 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Moet het nog wel de 1e Kamer door natuurlijk, daar hebben ze geen meerderheid (verwacht ik niet direct problemen, maar toch)
Dan krijg je dat studenten die wel hun best doen moeten oprotten. Zitten ze zonder opleiding en hebben ze een paar jaar verspild. Lijkt me ook niet helemaal wenselijk. En het wordt alleen 'een soort HBO' voor mensen het het niet goed doen en dan alleen voor specifieke vakken. Er zijn ook andere verplichte werkcolleges, dus zo'n verandering is het ook weer niet.quote:Op maandag 1 oktober 2012 17:26 schreef Twin1983 het volgende:
[..]
Je zou het BSA voor de gehele bachelor kunnen laten gelden, als je trage studenten nu toch vooruit wilt branden. Verplichte werkcolleges lijkt met met dat komende leenstelsel niet echt wenselijk ivm tijd om te werken naast je studie. Het grote voordeel van de uni, de flexibiliteit, raakt dan in het geding, het wordt dan een soort HBO.
Ok, nicequote:Op maandag 1 oktober 2012 18:13 schreef christiman het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een deelakkoord: http://www.kabinetsformat(...)-begroting-2013.html In dat document staat dat de langstudeerboete en ook de forezentaks eruit gaan. Degenen die nu al een boete hebben moeten betalen, krijgen dit zsm terug.
Dat hoop ik ookquote:Op maandag 1 oktober 2012 18:56 schreef bear87 het volgende:
Nu nog de OV kaart weer 'gewoon' 3 jaar uitloop doen zoals het was.
+1quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:56 schreef bear87 het volgende:
Hopelijk niet met terugwerkende kracht. Ik had toch liever de boete gezien, maar dan voor studenten die er rekening mee kunnen houden. Dus studenten die in 2012/2013 voor het eerst gaan studeren. Dan vind ik het een hele redelijke maatregel, mits je er dus rekening mee kan houden bij aanvang van je studie. Beter dan een sociaal leenstelsel. Als dat met terugwerkende kracht komt zijn we echt ver van huis. Ik weet nu dus ook nog niet of ik blij of bezorgd ben.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:55 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
en straks een sociaal leenstelsel er voor in de plaats... alsof dat zo'n mooi vooruitzicht is
Geen beurs, alles lenenquote:Op maandag 1 oktober 2012 19:07 schreef JoelBaka het volgende:
Oke, kan iemand even uitleggen hoe dat sociaal leenstelsel er dan uit zou gaan zien?![]()
(Ik begin een beetje in de war te raken met al die regelingen)
Ja, alleen de boete komt te vervallen, niet het gehele collegegeldquote:Op maandag 1 oktober 2012 18:21 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie, echt een hele opluchting. Alleen jammer dat ze dit niet voor 1 september voor elkaar konden krijgen, had flink wat kosten gescheeld.
Overigens neem ik aan dat collegegeld van 1800 wel gewoon betaald gaat worden toch en dat alleen de boete komt te vervallen
Als ik het goed heb begrepen houdt het in dat niets meer een gift is, maar een lening. Stufi bestaat dan dus niet meer, alles is dan geleend. Je betaalt dan elke cent terug. Als dat met terugwerkende kracht gebeurt wordt je beurs opeens een lening. Daar ga je niet vrolijk van worden.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:07 schreef JoelBaka het volgende:
Oke, kan iemand even uitleggen hoe dat sociaal leenstelsel er dan uit zou gaan zien?![]()
(Ik begin een beetje in de war te raken met al die regelingen)
quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:10 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, alleen de boete komt te vervallen, niet het gehele collegegeld
Waarom zou je gestraft zijn? De mensen die het in termijnen laten lopen betalen forse administratiekosten, waardoor je per saldo evenveel kwijt bent. Daarnaast snap ik niet dat je dat kunt zien als 'straf', maar okequote:Op maandag 1 oktober 2012 18:27 schreef Kenju het volgende:
[..]
Dan krijg je dat studenten die wel hun best doen moeten oprotten. Zitten ze zonder opleiding en hebben ze een paar jaar verspild. Lijkt me ook niet helemaal wenselijk. En het wordt alleen 'een soort HBO' voor mensen het het niet goed doen en dan alleen voor specifieke vakken. Er zijn ook andere verplichte werkcolleges, dus zo'n verandering is het ook weer niet.
Wat ik me trouwens wel afvraag is hoe het dan zit met het geld dat mensen kwijtraken. Bijna 5000 minder tot aan januari is toch een paar tientjes aan rente.... Als ze dat niet zouden corrigeren, zou ik dus worden gestraf tov de mensen die het niet konden/wilden ophoesten en het in termijnen lieten verlopen.
Thanksquote:Op maandag 1 oktober 2012 19:11 schreef Morera het volgende:
[..]
Als ik het goed heb begrepen houdt het in dat niets meer een gift is, maar een lening. Stufi bestaat dan dus niet meer, alles is dan geleend. Je betaalt dan elke cent terug. Als dat met terugwerkende kracht gebeurt wordt je beurs opeens een lening. Daar ga je niet vrolijk van worden.
Ja, idd ik heb gewoon nog tot augustus mijn ov kaart nodigquote:Op maandag 1 oktober 2012 18:56 schreef bear87 het volgende:
Die wisten dat ze die kosten zouden maken. Ik koos ervoor geen administratiekosten te maken van 40 euro te maken, en ben datzelfde bedrag nu kwijt. Meer zelfs. Stel dat je 2% krijgt. Over die 4893 euro is dat gewoon ¤48,93 Euro.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:12 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Waarom zou je gestraft zijn? De mensen die het in termijnen laten lopen betalen forse administratiekosten, waardoor je per saldo evenveel kwijt bent. Daarnaast snap ik niet dat je dat kunt zien als 'straf', maar oke
Ik weet niet met welke bedragen jij rekent, maar de langstudeerboete bedraagt 3063 euro, het nominale collegegeld ben en blijf je gewoon verschuldigd. Het gaat om een periode van maximaal 4 maanden, bij een jaarlijkse rente op het bedrag van om en nabij de 60 euro (2% per jaar over 3063), kortom: twee tientjes.quote:Op maandag 1 oktober 2012 20:07 schreef Kenju het volgende:
[..]
Die wisten dat ze die kosten zouden maken. Ik koos ervoor geen administratiekosten te maken van 40 euro te maken, en ben datzelfde bedrag nu kwijt. Meer zelfs. Stel dat je 2% krijgt. Over die 4893 euro is dat gewoon ¤48,93 Euro.
De praktische invulling is nog onduidelijk, de mededeling is ook aan de onderwijsinstellingen (naar ik aanneem) pas om drie uur vanmiddag gedaan. In het akkoord staat in ieder geval dat uiterlijk begin 2013 de reeds betaalde bedragen moeten zijn terugbetaald. Onderwijsinstellingen zullen zo spoedig mogelijk staken met de innig om problemen te voorkomen, verwacht ik, wellicht al per oktober....quote:Op maandag 1 oktober 2012 20:47 schreef Drakire het volgende:
Ik betaal collegegeld in termijnen ik ben al akkoord gegaan met de automatische incasso van 4893 wat betekend dit voor mij moet ik nog steeds dit bedrag betalen en krijg ik het verschil terug of wordt dit aangepast en betaal ik minder per paand?
Ik denk dat ze nog even afwachten. Bedenk wel, als de formatie afketst op wat dan ook, is ook dit deelakkoord van de baanquote:Op maandag 1 oktober 2012 20:58 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
De praktische invulling is nog onduidelijk, de mededeling is ook aan de onderwijsinstellingen (naar ik aanneem) pas om drie uur vanmiddag gedaan. In het akkoord staat in ieder geval dat uiterlijk begin 2013 de reeds betaalde bedragen moeten zijn terugbetaald. Onderwijsinstellingen zullen zo spoedig mogelijk staken met de innig om problemen te voorkomen, verwacht ik, wellicht al per oktober....
Nee, dat lijkt me niet, dit wordt meegenomen bij de behandeling van de begroting van 2013 en heet volgens mij niet voor niets 'deelakkoord', niet 'voorlopig akkoord'.....quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:03 schreef muzas het volgende:
[..]
Ik denk dat ze nog even afwachten. Bedenk wel, als de formatie afketst op wat dan ook, is ook dit deelakkoord van de baan
dat 'deelakkoord' slaat op 'deel van het regeerakkoord' En is in dat opzicht ook bindend. Mochten ze er uit komen, en wordt VVD+PvdA de regering, wordt dit akkoord uitgevoerd.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:05 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me niet, dit wordt meegenomen bij de behandeling van de begroting van 2013 en heet volgens mij niet voor niets 'deelakkoord', niet 'voorlopig akkoord'.....
Al gevonden, was niet zo moeilijkquote:Op maandag 1 oktober 2012 21:05 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Hoe zit het nu dan met de OV-kaart?
Hoe lang heb je daar recht op, eventueel met een nullening?
Komt precies goed uit voor mij dus, eind dit collegejaar loopt m'n prestatiebeurs af, en dan nog 1 jaar master.quote:Volg je een hbo- of universitaire opleiding, dan heb je met ingang van 1 januari 2013 recht op een studentenreisproduct tijdens de duur van je prestatiebeurs en het eerste jaar van de leenfase.
C+D+E kunnen er nooit uit komen zonder A+B, want zo is de politieke realiteit nou eenmaal (A+B hebben samen 79 zetels) . Dus A of B zullen altijd mee moeten doen en zullen zich hoe dan ook aan deze afspraken houden om politieke zelfmoord te voorkomen. Zeker gelet op het feit dat er een overgrote meerderheid is om de langstudeerboete af te schaffen.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:08 schreef muzas het volgende:
[..]
dat 'deelakkoord' slaat op 'deel van het regeerakkoord' En is in dat opzicht ook bindend. Mochten ze er uit komen, en wordt VVD+PvdA de regering, wordt dit akkoord uitgevoerd.
Ketst het af op wat dan ook... En nieuwe partijen moeten gaan formeren, zijn alle 'deelakkoorden' van eerdere formaties technisch van de baan.
Logisch ook. Bij deze verkiezingsuitslag is het lastig, maar stel je voor dat partij A+B er uiteindelijk, ondanks wat akkoorden hier en daar, niet uitkomen... En partij C+D+E komen wel tot een regeerakkoord, dan zouden zij de akkoorden van andere partijen die nooit geregeerd hebben uitvoeren?
Dus hoewel de waarschijnlijkheid groot is, niet te vroeg juichen.
Dat neemt niet weg dat het technisch nog af kan ketsenquote:Op maandag 1 oktober 2012 21:10 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
C+D+E kunnen er nooit uit komen zonder A+B, want zo is de politieke realiteit nou eenmaal (A+B hebben samen 79 zetels) . Dus A of B zullen altijd mee moeten doen en zullen zich hoe dan ook aan deze afspraken houden om politieke zelfmoord te voorkomen. Zeker gelet op het feit dat er een overgrote meerderheid is om de langstudeerboete af te schaffen.
Ja, kan... maar is totaal niet realistisch en ik verwacht echt niet dat onderwijsinstellingen zullen wachten tot de begroting vastgesteld is. Daarmee lopen de kosten alleen maar nutteloos op...quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:11 schreef muzas het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat het technisch nog af kan ketsen
Ik denk niet dat ze de afschrijving al gaan verlagen als er nog niks 100% vast staat. Zou zeer onverstandig zijn beleid te voeren op waarschijnlijkheden.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:16 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, kan... maar is totaal niet realistisch en ik verwacht echt niet dat onderwijsinstellingen zullen wachten tot de begroting vastgesteld is. Daarmee lopen de kosten alleen maar nutteloos op...
Dat denk ik ook ja. Ik denk dat daarom ook "uiterlijk 2013" wordt gezegd. Oftewel, doorgaan met innen tot het echt vaststaat en dan een "redelijke" uitlooptijd om het weer te kunnen corrigeren.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:18 schreef muzas het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze de afschrijving al gaan verlagen als er nog niks 100% vast staat. Zou zeer onverstandig zijn beleid te voeren op waarschijnlijkheden.
Nou mochten de instellingen dat geld toch niet houden, want dat moet/moest allemaal richting den haagquote:Op maandag 1 oktober 2012 21:34 schreef Morera het volgende:
[..]
Dat denk ik ook ja. Ik denk dat daarom ook "uiterlijk 2013" wordt gezegd. Oftewel, doorgaan met innen tot het echt vaststaat en dan een "redelijke" uitlooptijd om het weer te kunnen corrigeren.
Ze zullen dat geld dus vast niet uitgeven, maar wel innen.
Dit dus.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:05 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me niet, dit wordt meegenomen bij de behandeling van de begroting van 2013 en heet volgens mij niet voor niets 'deelakkoord', niet 'voorlopig akkoord'.....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |