abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117747071
quote:
2s.gif Op maandag 8 oktober 2012 18:21 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Kijk ff in het twee-studies-topic, ik heb die bron namelijk al een paar keer gegeven en moet die steeds weer opzoeken. Het gaat om een akkoord tussen de VSNU en de studentenorganisaties dat het collegegeld dan volgens het wettelijke tarief gerekend mag worden. Dat akkoord loopt volgend jaar af. Google anders ff :)
Dat is dus iets anders dan via bbc 2 studies volgen en die (proberen) tegelijk af te ronden
  maandag 8 oktober 2012 @ 20:29:51 #277
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_117747383
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:24 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat is dus iets anders dan via bbc 2 studies volgen en die (proberen) tegelijk af te ronden
En nu?
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_117747473
quote:
2s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:29 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

En nu?
Dat je iedereen bang loopt te maken die onder instellingscollegegeld uit probeert uit te komen :P
pi_117747731
Ik snap er nu echt geen reet meer van |:(
pi_117748786
quote:
13s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:35 schreef JoelBaka het volgende:
Ik snap er nu echt geen reet meer van |:(
wat niet
pi_117749224
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

wat niet
Hoe het zit met instellingstarief als je 2 studies tegelijkertijd doet. Of je dat dus betaald als je ze niet tegelijkertijd afrond of juist weer niet omdat je met twee bent begonnen? En master+bachelor tegelijkertijd kan dat ook via het BBC of niet?
pi_117749450
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 18:16 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je hebt inderdaad al heel wat redenen genoemd maar vaak gaan zij over studeren in het hoger onderwijs in het algemeen. En met die argumenten ben ik het ook redelijk eens. De economie van een land heeft baat bij een goed opgeleide bevolking, heeft baat bij kwalitatief goede onderwijsinstellingen en heeft baat bij studenten die goede resultaten willen scoren.

Ik betwijfel echter nog steeds het maatschappelijk nut van een tweede studie. Hoeveel meer zijn studenten die twee studies gevolgd hebben met academisch gevormd (als dat al het gene is waar de meeste hoogopgeleiden van profiteren in hun baan/eigen bedrijf) dan studenten die één studie hebben gevolgd? Ik denk echt dat dat maar een heel beperkt verschil is en dus is het al snel een minder aantrekkelijk investeringsdoel gegeven een beperkt overheidsbudget en de veelheid aan andere investeringsmogelijkheden die de overheid heeft.

En dan komt misschien het principiële verschil naar voren tussen jou en mij, ik zie liever een terughoudende overheid, die alleen geld uit geeft aan zaken waarop het gevoerde beleid aantoonbare en meetbare resultaten heeft ten gunste van het maatschappelijk nut. Jij bent daar gewoon minder strikt in.

De meeste Nederlandse opleidingen zijn in de jaren 80 met een jaar ingekort, vandaar dat je in Nederland de afwijkende situatie hebt dat veel WO-opleidingen hier maar 4 jaar duren maar ook voor bčtaopleidingen werd vroeger veel meer tijd uitgetrokken. Zo werd het breed aanvaard bij docenten, bestuurders en studenten dat goede studenten 6 of 7 jaar bezig waren met een ingenieursopleiding en misschien nog wel langer als ze ook bestuurswerk verrichtten. Tegenwoordig is dat helaas heel wat minder het geval, de student bouwt redelijk forse schulden op door langer te studeren (Prestatiebeurs), de student dreigde een boete te moeten betalen als hij niet binnen 'nominaal' + 1 jaar slaagde, de universiteit krijgt slechts voor het nominale aantal jaren betaald door de overheid dat de student staat ingeschreven.
Ook is sinds die tijd steeds meer theorie verdreven door praktijkdingetjes (mode), waarvan sommigen nuttig zijn en velen niet zo nuttig zijn.

Je kan in Nederland geen ingenieursopleiding meer volgen die dezelfde goede theoretische basis geeft die je vroeger kreeg. Ik denk dat het in bepaalde gevallen zeker zinvol is als je naast die toegepaste wetenschap ook nog wiskunde of een pure wetenschap (natuurkunde) hebt gestudeerd, 1 opleiding geeft je voor lang niet alles de basis die je nodig hebt en veel wetenschappen vloeien samen op allerlei domeinen. Denk bijv. aan de combinatie van wiskunde, informatica en chemie bij metaalmodellen of de combinatie van fysica en elektrotechniek bij elektromagnetisme.
Ook hier zijn wij het waarschijnlijk over eens.
De relevante vraag is of dat 1 iemand die van meerdere markten thuis is waardevoller is dan twee mensen die multidisciplinair samenwerken. Ik denk dat dat zeker vaak het geval is aangezien zo iemand een helicopterview heeft die geen van beide personene (of meer) kan hebben bij het multidisciplinair samenwerken.
Hoe dan ook, gezien de buitengewoon geringe meerkosten voor een paar extra studenten lijkt het mij wijs om de gok te wagen dat je misschien een klein beetje geld verliest.

Ik haal uiteraard deze voorbeelden aan omdat ik feeling met deze zaken heb, ik vermoed dat Ryon een soortgelijk verhaal kan houden voor de gamma's.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_117749704
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:00 schreef JoelBaka het volgende:

[..]

Hoe het zit met instellingstarief als je 2 studies tegelijkertijd doet. Of je dat dus betaald als je ze niet tegelijkertijd afrond of juist weer niet omdat je met twee bent begonnen? En master+bachelor tegelijkertijd kan dat ook via het BBC of niet?
Als je ze niet tegelijk af hebt betaal je dus voor de 2de instellingstarief.
  maandag 8 oktober 2012 @ 21:09:00 #284
124676 RobertoCarlos
pi_117749764
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:00 schreef JoelBaka het volgende:

[..]

Yreal weet precies hoe dit zit! Yreal ga je gang! ^O^
pi_117749926
quote:
2s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:09 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Yreal weet precies hoe dit zit! Yreal ga je gang! ^O^
ben je nou sarcastisch of niet?
pi_117749974
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:08 schreef Yreal het volgende:

[..]

Als je ze niet tegelijk af hebt betaal je dus voor de 2de instellingstarief.
Oke :) Thanks!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_117750212
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:12 schreef JoelBaka het volgende:

[..]

Oke :) Thanks!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
beetje afhankelijk van de tijd die je erin wilt stoppen. Er zijn bepaalde programma's dat de roosters wel kloppen, maar meestal houden ze niet echt rekening met elkaar. Maar de kunst is dus met beide tegelijk klaar zijn.
pi_117750758
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:16 schreef Yreal het volgende:

[..]

beetje afhankelijk van de tijd die je erin wilt stoppen. Er zijn bepaalde programma's dat de roosters wel kloppen, maar meestal houden ze niet echt rekening met elkaar. Maar de kunst is dus met beide tegelijk klaar zijn.
Tsjah, gewoon wat haalbaar is. Maar als ik de contacturen bij elkaar optel dan kom je toch al snel uit op 26 uur per week plus nog thuis aan de studies zitten, nou kan ik dat nu nog niet goed inschatten maar dat lijkt me toch een beetje lastig? En het instellingstarief neem ik er dan wel bij, liever echt wat leren en plezier hebben en daarin investeren :)

Edit:
Ik zit overigens aan twee alfa studies of een alfa en een gamma studie te denken ;)
(Literatuurwetenschap + Filosofie/Politicologie/Geschiedenis/Engelse Taal en Cultuur etc etc)
pi_117751000
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:25 schreef JoelBaka het volgende:

[..]

Tsjah, gewoon wat haalbaar is. Maar als ik de contacturen bij elkaar optel dan kom je toch al snel uit op 26 uur per week plus nog thuis aan de studies zitten, nou kan ik dat nu nog niet goed inschatten maar dat lijkt me toch een beetje lastig? En het instellingstarief neem ik er dan wel bij, liever echt wat leren en plezier hebben en daarin investeren :)

Edit:
Ik zit overigens aan twee alfa studies of een alfa en een gamma studie te denken ;)
(Literatuurwetenschap + Filosofie/Politicologie/Geschiedenis/Engelse Taal en Cultuur etc etc)
Je moet het niet in drie jaar willen denk ik. Vier jaar kan wel, als je er het een en ander voor over hebt en vrij slim bent.
  maandag 8 oktober 2012 @ 21:39:36 #290
124676 RobertoCarlos
pi_117751700
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:16 schreef Yreal het volgende:

[..]

Doe jij ook 2 studies?
pi_117752047
quote:
2s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:39 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Doe jij ook 2 studies?
:Y
pi_117752676
quote:
Je moet het niet in drie jaar willen denk ik. Vier jaar kan wel, als je er het een en ander voor over hebt en vrij slim bent.
En je voor twee niet al te veeleisende opleidingen kiest! Als er 1 opleiding tussen zit waar de meeste studenten tegen de 40 uur per week aan kwijt zijn dan houdt het al op.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_117753061
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En je voor twee niet al te veeleisende opleidingen kiest! Als er 1 opleiding tussen zit waar de meeste studenten tegen de 40 uur per week aan kwijt zijn dan houdt het al op.
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:25 schreef JoelBaka het volgende:
Edit:
Niet allemaal veeleisende studies toch of wel?

Edit: Ik lees erg snel (en niet slordig) dus qua veel lezen maakt het niet uit :P Dat red ik wel, eerder eh.. de rest.

[ Bericht 7% gewijzigd door JoelBaka op 08-10-2012 22:08:57 ]
pi_117753608
Engels is veel leeswerk, maar je komt echt niet aan de 40u.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:27:46 #295
124676 RobertoCarlos
pi_117754910
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:44 schreef Yreal het volgende:

[..]

:Y
Welke?
pi_117756442
quote:
2s.gif Op maandag 8 oktober 2012 22:27 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Welke?
Heao MER ( :') ), Fiscaal recht en rechtsgeleerdheid
pi_117756564
quote:
2s.gif Op maandag 8 oktober 2012 18:24 schreef RobertoCarlos het volgende:
Hier het draadje met het antwoord op alle 2 studie-vragen: Het grote 2 studies topic - deel V
Graag daar ook verder over deze hele discussie. Dit (en het volgende topic dat snel zal volgen) graag gewoon over de boete.
Ja doei.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 10:53:02 #298
370039 Morera
more more more
pi_117766243
Heeft iemand de boete of reeds gedane "betalingsregelingtermijnen" al op z'n rekening terug gekregen?
pi_117766418
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 10:53 schreef Morera het volgende:
Heeft iemand de boete of reeds gedane "betalingsregelingtermijnen" al op z'n rekening terug gekregen?
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien de boete nog niet eens officieel is opgeheven. Voorlopig blijven ze zelfs de langstudeerboete innen, waarschijnlijk, als er in termijnen wordt betaald. Het terugbetalen moet je, denk ik, pas ergens in de lente van 2013 verwachten.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 11:01:31 #300
370039 Morera
more more more
pi_117766500
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 10:58 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien de boete nog niet eens officieel is opgeheven. Voorlopig blijven ze zelfs de langstudeerboete innen, waarschijnlijk, als er in termijnen wordt betaald. Het terugbetalen moet je, denk ik, pas ergens in de lente van 2013 verwachten.
Ja dat verwachtte ik wel, maar er is afgelopen vrijdag gezegd dat iedereen zo snel mogelijk het geld terug krijgt en dat studenten die extra zijn gaan lenen bij de DUO, de kans krijgen om het teveel geleende bedrag in 1 keer terug te storten. Dat gaat een lekker rommeltje worden als het innen nog even doorgaat. Maar ik wacht maar even met het extra lenen weer terug draaien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')