wat is in Havana een beetje een centrale punt, zoals de Dam in Amsterdam.quote:Op zondag 30 september 2012 19:10 schreef Attitude het volgende:
jij hebt wel veel vragen heheb ik daar niet gehad ( januari dit jaar ) hooguit 5 minuten regen in 16 dagen. temperatuur is tussen ( bij ons ) 33 - 38 graden. avonds wordt koeler, sommigen hadden het koud en moesten extra dekens hebben.
Wikitravel nog niet ondekt?quote:Op zondag 30 september 2012 20:19 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
wat is in Havana een beetje een centrale punt, zoals de Dam in Amsterdam.
Alsje Nog vragen?quote:
is dat ook vlakbijquote:Op zondag 30 september 2012 21:50 schreef Attitude het volgende:
Cebtrale punt... ik zou zeggen, Plaza Vieja, een grote plein. Van daaruit kun je 3 of 4 straten inlopen en die leiden wel ergens naar toe.
Calle Obisbo kemn ik niet. Malecon Boulevard ligt aan water en plaza vieja in ongeveer midden van centrum. je moet het zo zien: sta je op het plein met je gezicht in de irchting van de zee, dan zie je de kerk, de beuno social club en loop je die straat in ( die gaat naar malecon boulevard ( duurt 15 minuuten ) maar onderweg kom je oude gebwouen tegen die onderhouden zijn door unesco. neem je een zijstraatje dan kom je bij museum la revolution. loop je door dan kom je in oude gedeelte van havana terecht en je komt vanazelf bij malecon boulevard. geloof me, je kunt in havana alles lopen doen. geen probleem. deden we daar ook.quote:Op zondag 30 september 2012 21:55 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
is dat ook vlakbij
Calle Obisbo?
Malecon?
quote:Op zondag 30 september 2012 22:00 schreef Attitude het volgende:
[..]
Calle Obisbo kemn ik niet. Malecon Boulevard ligt aan water en plaza vieja in ongeveer midden van centrum. je moet het zo zien: sta je op het plein met je gezicht in de irchting van de zee, dan zie je de kerk, de beuno social club en loop je die straat in ( die gaat naar malecon boulevard ( duurt 15 minuuten ) maar onderweg kom je oude gebwouen tegen die onderhouden zijn door unesco. neem je een zijstraatje dan kom je bij museum la revolution. loop je door dan kom je in oude gedeelte van havana terecht en je komt vanazelf bij malecon boulevard. geloof me, je kunt in havana alles lopen doen. geen probleem. deden we daar ook.
Ja, had het via reisorganisatie laten regelen (FOX Vakanties)quote:Op zondag 30 september 2012 11:05 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
had jij je visum van te voren al? (in Nederland)
Bij ons was het wel wat drukkerquote:Op zondag 30 september 2012 13:01 schreef Attitude het volgende:
[..]
We hadden een lege douane, ons vliegtuig was op dat moment de enige die geland was. en we stonden rechts naast de rij voor de crew en vip. daar mochten we ook langs. heeft iets van 15 - 2-0 minuten gekost. hadden alleen europanen in de rij dus dan gaat het sneller. ( als je in de rij gaat staan met mensen uit india bv dan duurt het langer )
Vanaf daar is alles wat je wil zien in Havana centrum centraal te bereiken in 15 minuten. Twee dagen rondlopen en je ziet allesquote:Op zondag 30 september 2012 22:00 schreef Attitude het volgende:
[..]
Calle Obisbo kemn ik niet. Malecon Boulevard ligt aan water en plaza vieja in ongeveer midden van centrum. je moet het zo zien: sta je op het plein met je gezicht in de irchting van de zee, dan zie je de kerk, de beuno social club en loop je die straat in ( die gaat naar malecon boulevard ( duurt 15 minuuten ) maar onderweg kom je oude gebwouen tegen die onderhouden zijn door unesco. neem je een zijstraatje dan kom je bij museum la revolution. loop je door dan kom je in oude gedeelte van havana terecht en je komt vanazelf bij malecon boulevard. geloof me, je kunt in havana alles lopen doen. geen probleem. deden we daar ook.
vetquote:Op zondag 30 september 2012 22:26 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Vanaf daar is alles wat je wil zien in Havana centrum centraal te bereiken in 15 minuten. Twee dagen rondlopen en je ziet alles
Daarna erop uit trekken! Miramar ook zeker eens bekijken!
Je ziet de enorm luxe en dure clubs uit de jaren 50, maar dan helemaal in een verlaten en vervallen staat, maar je kan zo de pracht en praal in je hoofd erbij denken
Bij ons was het veel minder druk haha.... iets met snel lopen uit vliegtuig.. wil nog wel helpenquote:Op zondag 30 september 2012 22:21 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Ja, had het via reisorganisatie laten regelen (FOX Vakanties)
[..]
Bij ons was het wel wat drukker
[ afbeelding ]
En dit was het eerste wat we zagen
[ afbeelding ]
Nederland moest voetballen op het WK en ze waren net begonnen
2006 alweerquote:Op zondag 30 september 2012 22:31 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
vetwanneer was jij in Cuba, hoe lang, en wat heb je behalve Havana nog meer gezien?
vet man, ik ga maar voor een week, maar ik hoop naast Havana nog een aantal andere plaatsen te zien.quote:Op zondag 30 september 2012 22:42 schreef Adolecens het volgende:
[..]
2006 alweer
We zijn 3 weken geweest, eerste 2 dagen in Havana rondgereden in zo'n old timer met prive chauffeur en gids, daarna met een mini-van met die twee naar Vinales voor 2 dagen, toen weer 3 dagen in Havana, één dag voor ons zelf, Twee dagen nog met de chauffeur en gids.
Toen stond er een auto voor ons klaar en zijn we 2100 kilometers met z'n tweetjes het eiland rond gaan rijden.
• Cienfeugos
• Trinidad
• Camaguey
• Santiago de Cuba
• Baracoa
• Guadalavaca
• Holguin
• Amsterdam
Mijn zusje zit er nu toevallig, die zit alleen 10 dagen in Varadero.. Dat vind ik wel wat zonde als je naar zo'n land gaat..quote:Op zondag 30 september 2012 22:55 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
vet man, ik ga maar voor een week, maar ik hoop naast Havana nog een aantal andere plaatsen te zien.
idd Varadeiro beschouw ik niet eens als Cuba, maar ieder zijn ding.quote:Op zondag 30 september 2012 22:56 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Mijn zusje zit er nu toevallig, die zit alleen 10 dagen in Varadero.. Dat vind ik wel wat zonde als je naar zo'n land gaat..
Wat ga jij doen?
het is niet zo dat ik zsm de toer. attracties wil doen en dan Havana gezien heb (alles afstrepen), ik wil ook een beetje kunnen relaxen, rondslenteren. en ik ga niet naar de malecon om de malecon of de muur zelf te zien, maar gewoon een beetje mensen kijkenquote:Op zondag 30 september 2012 23:04 schreef Attitude het volgende:
als je morgens vroeg opstaat dan kun je havana makkelijk in 2 dagen doen. daar heb je echt geen 4 dagen voor nodig. en mocht je besluiten om met dolfijen te zwemmen, dat kan in cienfuegos...
Ik zou dan niet zo lang in Havana blijven.Santa Clara zijn wij niet geweest, lag niet goed genoeg op de route, we zijn wel in Santiago bij de begraafplaats geweest en bij de oude Bacardi fabrieken (nu Havana rum (Ja de Havana rum komt uit Santiagoquote:Op zondag 30 september 2012 23:01 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
idd Varadeiro beschouw ik niet eens als Cuba, maar ieder zijn ding.
nog geen idee man, heb me nog niet ingelezen, maar sowieso alle toeristische attracties in Havana en natuurlijk op de Malecon lopen. verblijven in Casas Particular en 'k hoop een beetje salsa te leren/dansen.![]()
Naast Havana dacht ik aan Santa Clara voor Che Guevara en de hele geschiedenis.. nog een paar stadjes met de Viazul bus, maar weet nog niet welke, heb ook maar een week, waarvan ik er toch wel 4 dagen in Havana wil doorbrengen. Ik dacht ook nog aan Isla de Juventud of zoiets, maar dat zien we dan wel, heb nog geen idee hoe ver dat van Havana ligtgaat wel leuke tijd worden
Varadero is zó géén Cuba..quote:Op zondag 30 september 2012 23:02 schreef Attitude het volgende:
Als je 1 week heb, moet je vooraf goede planning maken...
Adolecens, blijft ze hele tijd in varadero? lijkt me zonde... er is zoveel te zien daar en varadero geeft niet een goed beeld van cuba weer...
snap ik ook, dat deden wij ook op onze gemak, alleeen alles ligt dicht bij elkaar en je bent er zo en we hadden alles gezien en nog hadden we tijd over om in zwembad te zwemmen en salsales te nemen.... ik denk dat je het zelf moet ondervinden als je daar bentquote:Op zondag 30 september 2012 23:06 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
het is niet zo dat ik zsm de toer. attracties wil doen en dan Havana gezien heb (alles afstrepen), ik wil ook een beetje kunnen relaxen, rondslenteren.
bedoel je de begraafplaats van Che? die ligt in Santa Clara toch?quote:Op zondag 30 september 2012 23:06 schreef Adolecens het volgende:
Ik zou dan niet zo lang in Havana blijven.Santa Clara zijn wij niet geweest, lag niet goed genoeg op de route, we zijn wel in Santiago bij de begraafplaats geweest en bij de oude Bacardi fabrieken (nu Havana rum (Ja de Havana rum komt uit Santiago))
Ja dat was duur.. zowat duuurste uitgave van hele reis maar het was waard en hoeveel mensen kunnen dat nou zeggenquote:Op zondag 30 september 2012 23:07 schreef Adolecens het volgende:
Met dolfijnen zwemmen hebben wij in Guardalavaca gedaan
Wel knetterduur ook weer
Let op de Jineterasquote:Op zondag 30 september 2012 23:06 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
het is niet zo dat ik zsm de toer. attracties wil doen en dan Havana gezien heb (alles afstrepen), ik wil ook een beetje kunnen relaxen, rondslenteren. en ik ga niet naar de malecon om de malecon of de muur zelf te zien, maar gewoon een beetje mensen kijken
Die ligt in Santa ja, maar de begraafplaats in Santiago is echt bijzonder!quote:Op zondag 30 september 2012 23:10 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
bedoel je de begraafplaats van Che? die ligt in Santa Clara toch?
Die hele vakantie was de de duurste in mijn levenquote:![]()
Op zondag 30 september 2012 23:10 schreef Attitude het volgende:
[..]
Ja dat was duur.. zowat duuurste uitgave van hele reis maar het was waard en hoeveel mensen kunnen dat nou zeggen
ben zelf 2 dagen in varadero geweest, nbadeel van groepsreis, maar zag daar n bord staan met uitjes erop.. allemaal stuk duurder dan als je zelf op eigen houtje heen gaat. maa ja, ik denk dat je zus straks wil zeggen dat ze in cuba is geweest.....
Met foto's maken sowieso kan je problemen krijgen.quote:Op maandag 1 oktober 2012 12:54 schreef Attitude het volgende:
We hadden geen last van de agenten daar. Ze hebben ons af en toe geholpen om de weg terug te vinden inaar het hotel. Dat was vooral avodns. Overdag in Havana had je die gekleurde huizen ter herkenning maar avonds werd het moeilijker... Onze begeleider daar, een echte cubaan die nederlands sprak, zei dat het niet verstandig was om foto's te maken van de agenten.. sommige hebben daar moeite mee..
In de oude bacardi fabrieken mag dan wel havana worden gemaakt, het is toch niet de originele bacardi.quote:Op zondag 30 september 2012 23:06 schreef Adolecens het volgende:
Weet niet hoe het met mobiel bellen zit nu, maar toen was het redelijk prijzig
Voorbeeldje van een mobiel gesprek naar een vast nummer in NL
5-jul 15:48 6:31 CUBA 31xxxxxxx ¤ 27,30
[..]
Ik zou dan niet zo lang in Havana blijven.Santa Clara zijn wij niet geweest, lag niet goed genoeg op de route, we zijn wel in Santiago bij de begraafplaats geweest en bij de oude Bacardi fabrieken (nu Havana rum (Ja de Havana rum komt uit Santiago))
[..]
Varadero is zó géén Cuba..Weet niet precies of ze er ook echt op uit gaat, zal wel wat van die georganiseerde tripjes in de buurt zijn.
Nergens last daarvan gehad. Alleen bij de sigarenfabrieken werd het echt ten strengste verboden... Voor de rest hebben wij veel en vrolijk geklikt!! Ook van een quinceanera (sweet 15) veel foto's gemaakt....quote:Op maandag 1 oktober 2012 14:56 schreef Individual het volgende:
[..]
Met foto's maken sowieso kan je problemen krijgen.In Havana zag ik een mooie vervallen wijk (niet La Habana Vieja, maar meer Soviet-stijl) en wilde daar foto's maken, maar mocht niet van oom agent.
Buiten Havana maakte ik foto's van een tabakgroeierij en het hoofd van het dorpje kwam me vertellen dat ze het rolletje wel uit m'n camera zou halen als ze me foto's zou zien schieten. Ik had ondergetekende formulieren nodig van 3 verschillende instanties om daar foto's te mogen maken. Hoe ze omgaan met geheugenkaartjes weet ik niet, maar die had ik al verwisseld natuurlijk. "Ik heb nog geen foto's gemaakt, je was net op tijd; ik wist het niet dankje."
Ik heb overal gewoon foto's gemaakt, geen enkel probleem mee gehad.quote:Op maandag 1 oktober 2012 14:56 schreef Individual het volgende:
[..]
Met foto's maken sowieso kan je problemen krijgen.In Havana zag ik een mooie vervallen wijk (niet La Habana Vieja, maar meer Soviet-stijl) en wilde daar foto's maken, maar mocht niet van oom agent.
Buiten Havana maakte ik foto's van een tabakgroeierij en het hoofd van het dorpje kwam me vertellen dat ze het rolletje wel uit m'n camera zou halen als ze me foto's zou zien schieten. Ik had ondergetekende formulieren nodig van 3 verschillende instanties om daar foto's te mogen maken. Hoe ze omgaan met geheugenkaartjes weet ik niet, maar die had ik al verwisseld natuurlijk. "Ik heb nog geen foto's gemaakt, je was net op tijd; ik wist het niet dankje."
In varadero met dolfijnen gezwommen, die zwemmen in een mangrove, aparte setting.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 09:03 schreef Funkel het volgende:
Schop!! Gaan er dit jaar weer fokkers naar Cuba? Ik ga begin juli, autorondreis langs Havana-Viñales-Terrazas-Soroa-Cienfuegos-Trinidad-Santa Clara en tenslotte nog 2 dagen relaxen in Varadero.. Iemand tips, mustsee's, do's & don'ts? Waar is het bv het leukst om met dolfijnen te zwemmen?
Wij hadden 2 jaar geleden een erg goedkope vlucht met air canada, midden in het hoogseizoen betaalde wel 700 euro voor een ticket meende ik. route (Brussel - montreal - toronto - havana)quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:16 schreef Ethanolic het volgende:
Even een schopje.
Iemand tips voor de meest voordelige tickets (ben een student)? Weet iemand hoeveel een huurauto daar per dag kost?
Dan kom ik op vliegen met Aeroflot uit, overstappen op Moskouquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:40 schreef Kruitdampje het volgende:
[..]
Wij hadden 2 jaar geleden een erg goedkope vlucht met air canada, midden in het hoogseizoen betaalde wel 700 euro voor een ticket meende ik. route (Brussel - montreal - toronto - havana)
Je kan denk ik het beste bij skyscanner kijken.
Pfff dan moet je een kleine 14 a 15 uur? in een vliegtuig vol russen zitten....ik zou iets anders kiezenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:38 schreef Ethanolic het volgende:
[..]
Dan kom ik op vliegen met Aeroflot uit, overstappen op Moskou![]()
Oh heerlijk! In 2009 ben ik een weekje in Cuba geweest, standplaats Varadero en uitstapjes naar Havanna plus omgeving. Schitterend land, mooie mensen. Moet er gauw weer eens heen.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 19:03 schreef CoExist het volgende:
Vanmiddag een 18-daagse individuele rondreis Cuba geboekt! Beginnen in Holguin en dan westwaarts naar Havanna. Aansluitend nog 4 relaxdagen All-Inclusive in Varadero.
Heb er zin in man! Ga me nog ff lekker inlezen over Cuba.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 23:04 schreef Skeletor. het volgende:
[..]
Oh heerlijk! In 2009 ben ik een weekje in Cuba geweest, standplaats Varadero en uitstapjes naar Havanna plus omgeving. Schitterend land, mooie mensen. Moet er gauw weer eens heen.
Ga dan alsjeblieft niet weer naar Varadero. Wat een pauperplaats is dat. Gewoon rondreizen, dan maak je het echte Cuba mee.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 23:04 schreef Skeletor. het volgende:
[..]
Oh heerlijk! In 2009 ben ik een weekje in Cuba geweest, standplaats Varadero en uitstapjes naar Havanna plus omgeving. Schitterend land, mooie mensen. Moet er gauw weer eens heen.
Volledig mee eens....wat een teleurstelling is dat zegquote:Op zondag 2 februari 2014 07:34 schreef Funkel het volgende:
[..]
Ga dan alsjeblieft niet weer naar Varadero. Wat een pauperplaats is dat. Gewoon rondreizen, dan maak je het echte Cuba mee.
Hier ben ik ook benieuwd naar..quote:Op maandag 14 april 2014 16:10 schreef Rnnz het volgende:
*kickje*
Ik zit er aan te denken om tijdens m'n trip naar Mexico ook Cuba aan te doen. Zit alleen met twee vragen, waarvan ik de antwoorden niet zo snel konden vinden hier zo.
1) Is het een probleem om na het bezoeken van Cuba, de VS in te komen (in transit terug naar NL)? Ik heb wel eens verhalen gehoord dat de Amerikaanse douane moeilijk kan doen, maar geldt dit ook voor (Nederlandse) toeristen?
2) Zijn er een beetje backpackers/andere reizigers te vinden in Cuba om mee op te trekken? Ik neem aan minder dan in andere landen, maar het zou fijn zijn om toch een beetje contact te hebben met anderen gezien ik alleen reis (en er geen hostels zijn voor zover ik heb gezien).
Zuid Amerika is nogal groot dus Chile v Bolivia is een enorm verschil.quote:Op maandag 21 april 2014 11:09 schreef electronique het volgende:
[..]
Hier ben ik ook benieuwd naar..
Verder: hoe duur is Cuba? En dan met name in vergelijking met de rest van zuid-amerika?
In sommige hotels met Visa of MasterCard.quote:Op maandag 21 april 2014 23:39 schreef Travel. het volgende:
Even volgen hoor, ook deze zomer naar Cuba. Hoe zit dat nou met geld opnemen wat niet kan?
Ja, maar die hotels zijn al betaald. Ik bedoel echt om cash geld te pinnen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 00:15 schreef Individual het volgende:
[..]
In sommige hotels met Visa of MasterCard.
Geld opnemen moest met die kaarten en dat kan vaak in de grotere hotels. Ik verbleef er niet in hotels, maar daar haalde ik wel cash.quote:Op dinsdag 22 april 2014 09:56 schreef Travel. het volgende:
[..]
Ja, maar die hotels zijn al betaald. Ik bedoel echt om cash geld te pinnen.
Mwoah, vind die haat op Varadero beetje ovedreven.quote:Op zondag 2 februari 2014 07:34 schreef Funkel het volgende:
[..]
Ga dan alsjeblieft niet weer naar Varadero. Wat een pauperplaats is dat. Gewoon rondreizen, dan maak je het echte Cuba mee.
'land' . Je hebt het pauper Varadero gevonden en een toeristische stad. Was gewoon naar het oosten en zuiden geweest als je echt wat van het land en de mensen wilde zien.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 23:04 schreef Skeletor. het volgende:
[..]
Veel veranderd dus, in de meeste steden wel pinautomaten gezien!quote:Op dinsdag 22 april 2014 10:55 schreef Individual het volgende:
[..]
Geld opnemen moest met die kaarten en dat kan vaak in de grotere hotels. Ik verbleef er niet in hotels, maar daar haalde ik wel cash.
Verwacht er geen pinautomaten, hoewel dingen veranderen en het is alweer een paar jaar terug dat ik er was.
Ik had alleen een vlucht, wat cash bij me en verder niets.
We waren te kort in Cuba om het oosten en zuiden te bezoeken. Dat is het plan voor de volgende keer, want die komt er zeker.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 15:06 schreef Travel. het volgende:
[..]
'land' . Je hebt het pauper Varadero gevonden en een toeristische stad. Was gewoon naar het oosten en zuiden geweest als je echt wat van het land en de mensen wilde zien.
Zie mijn post hier: TRV / Cuba deel 3quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:05 schreef Mazou het volgende:
Leuk! Ik ga in december 2 weken en sluit ook af in Varadero. Wat heb je allemaal bezocht? En heb je nog tips?
Hotels... Waaronder enkele 4 sterren. *schaam*quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:22 schreef Mazou het volgende:
Mja, ik hoor het meer over Varadero maar ik wil aan het einde ook gewoon een paar dagen op m'n gat zitten met een cocktail. Ik snap dat dat niet het echte Cuba is.
Maar klinkt goed! Nu krijg ik er ook steeds meer zin in.
Verbleef je in hotels of casa particulares?
quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 15:38 schreef manifold het volgende:
Vraagje: misschien is het al ergens genoemd in één van de vorige delen, maar waarom kun je op expedia en ebookers geen vluchten naar Cuba vinden? Is dat omdat het Amerikaanse sites zijn?
Ik ben op zoek naar een site waar ik prijzen voor vlucht + huurauto als combi kan vinden. iemand ervaringen?
Ik zat net te kijken maar zie het inderdaad ook niet staan. Maar volgens mij vloog arke als enige naar Cuba. (rechtsstreeks op de heenweg dan)quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 15:38 schreef manifold het volgende:
Vraagje: misschien is het al ergens genoemd in één van de vorige delen, maar waarom kun je op expedia en ebookers geen vluchten naar Cuba vinden? Is dat omdat het Amerikaanse sites zijn?
Ik ben op zoek naar een site waar ik prijzen voor vlucht + huurauto als combi kan vinden. iemand ervaringen?
Indirect vind ik ook geen probleem, maar ook die vluchten kun je niet vinden. Havana bestaat gewoon niet als bestemming daar. Heb jij alternatieven voor vlucht + auto combi?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:40 schreef Travel. het volgende:
[..]
[..]
Ik zat net te kijken maar zie het inderdaad ook niet staan. Maar volgens mij vloog arke als enige naar Cuba. (rechtsstreeks op de heenweg dan)
Donderdag 9 Oktober 2014 CheapTickets klanten beoordelen deze airline met een 6,6quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:45 schreef manifold het volgende:
[..]
Indirect vind ik ook geen probleem, maar ook die vluchten kun je niet vinden. Havana bestaat gewoon niet als bestemming daar. Heb jij alternatieven voor vlucht + auto combi?
Is het überhaupt wel verstandig om nu te gaan in het orkaan seizoen?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:09 schreef kalinhos het volgende:
Kleine schop. Ik ga over 10 dagen voor 3 weken naar Cuba. Ik ben nu ff de randzaken aan het voorbereiden en heb reeds:
- toeristenkaart
- engelse verklaring reis- en zorgverzekering aangevraagd
mis ik nog iets?
Ben aan het kijken wat we gaan doen. Wil 2-3 dagen Havana, en vanaf dan óf een auto huren of met een bus het eiland wat rondcrossen.
Ik zou een cursus banden verwisselen even oefenen dan.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:59 schreef kalinhos het volgende:
Nja tickets zijn geboekt en betaald, 5 maanden terug al, dat ga ik nu niet meer cancellen he
Ik ben qua auto's echt a-technisch, maar kzal er aan denken.
Hmm. zie dat auto's huren sowieso al duur is en dan ook nog t risico op gedoe --> ik denk dat ik fijn een bus pak.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:23 schreef CoExist het volgende:
[..]
Ik zou een cursus banden verwisselen even oefenen dan.
Er zijn trouwens genoeg behulpzame Cubanen die je voor een paar CUC weer op weg helpen.
Mocht je wat ruimte over hebben in je backpack/koffer neem dan wat zeepjes en balpennen mee. Je maakt de lokale bevolking er erg gelukkig mee!
Ik ben zelf een backpacker. Goedequote:Op dinsdag 28 oktober 2014 21:31 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Hmm. zie dat auto's huren sowieso al duur is en dan ook nog t risico op gedoe --> ik denk dat ik fijn een bus pak.
Zeepjes etc is wel goede tip, geloof dat ik 23kg mag meenemen maar als t 13 is, is 't veel
Wat is sowieso handiger, backpack of koffer?
Ja dat is wel het plan.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 22:05 schreef CoExist het volgende:
[..]
Ik ben zelf een backpacker. Goede
rugtassen zijn lichter dan koffers.
Sommige straten in steden of dorpen lenen zich ook niet voor de wieltjes van V&D Prijzencircus koffers.
Ik heb naar Cuba zeker 300 balpennen en 200 sachets shampoo en andere cosmetica mee genomen. En ben ze allemaal kwijt geraakt.
Ga je van west naar oost reizen?
Investeren in een degelijke backpack. Kost een paar centen maar je hebt er jaren lang plezier van. Ik gebruik zelf alles van Lowe Alpine.quote:Op maandag 3 november 2014 14:56 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ja dat is wel het plan.
Die pennen he. Misschien een rare vraag he, maar ga je gewoon ergens op een plein die pennen uitdelen of wat?
Backpack twijfel ik nog steeds over. Is idd in sommige gevallen praktischer, maar kvind 't ook wel chill om niet steeds die hele bp overoop te moeten halen als ik iets nodig heb (mijne kan alleen aan de bovenkant open).
Waar kan ik 't beste geld wisselen, of wat voor geld? Kan ik 't beste US dollars meenemen, of euro's? Ik moet het allemaal pinnen van mijn australische rekening (soort van vakantie spaarpotje) dus ik verlies sws al iets qua wisselkoers. Had begrepen dat je in Cuba niet echt veel kunt pinnen.
Wat een geregel op voorhand trouwensZO Azië was wat dat betreft toch stukken simpeler, gewoon je vliegticket boeken en alles komt goed.
edit: Ohja! Kan je ook gewoon makkelijk als toerist een (iphone) simcardje kopen? Geen idee of ik veel ga bellen maar volgens mij kan eht nooit kwaad 'm te hebben
Het meeste wat CoExist zegt, ben ik het mee eens.quote:Op maandag 3 november 2014 15:49 schreef kalinhos het volgende:
Backpack heb ik al een aantal jaar, punt is alleen dat ik twijfel of ik 'm meeneem. Niet of ik er een moet kopen.
Euro's dus, dat is goed te weten. Autohuur sla ik over denk ik. Ik hoor van iedereen dat de bus-maatschappijen ook prima zijn, en hoe chill ik eigen vervoer ook vind, heb ik eigenlijk geen zin om me bezig te gaan houden met speciale benzine, gaten in de weg, eventuele lekke banden en nog dat je met een auto altijd een soort risico loopt. Toch bedankt in ieder geval.
Ik heb zelf gedoken dus in de Varkensbaai, echt geweldig, ook door de historische context. Maria La Gorda ook geweest maar het duikcentrum was brak en dus alleen gesnorkeld daar.quote:Op maandag 3 november 2014 16:13 schreef kalinhos het volgende:
Ehm, qua bezienswaardigheden heb ik me daar echt nog nauwelijks in verdieptIk weet dat in 't westen zijn de tabaksplantages? En ik heb idd ook gehoord dat je op bepaalde plekken mooi kan duiken. Nu heb ik zelf gelukkig al mijn open water, probleem is alleen dat degene met wie ik ga iets van een lichamelijk ding heeft dattie niet echt kan gaan duiken. Nja dan moet hij zich maar even een uurtje zelf vermaken want duiken staat ook sowieso wel op de lijst.
Dat lijkt me genoeg. Houd er rekening mee dat Cuba niet goedkoop is.quote:Verder, tsja? Ik heb 20 dagen en heb een budget van ong $2200/1600¤ , dan moet je best wat mooie plekken kunnen zien en dingen kunnen doen.
Cuba is hartstikke toeristisch dus dat maakt niet zoveel uit. Al is elk land in Latijns-Amerika leuker als je de taal wel (een beetje) spreekt, maar echt een must voor Cuba is het niet.quote:ik spreek trouwens amper spaans. Als het heel langzaam gaat kan ik 't een beetje volgen, maar ook echt maar een beetje. Dat wordt nog eenuitdaging
Cuba is echt extreem veilig!quote:Op maandag 3 november 2014 17:14 schreef kalinhos het volgende:
Dank dankCursus Spaans stond wel op de planning voor de afgelopen 10 weken maar kwam er achteraf echt niet aan toe ivm werk-examens.
Wachtrijen qua geld vind ik niet zo'n enorm probleem, het is meer dat ik het idee om mn hele budget mee te nemen in cash niet zo fijn vind. Ik weet, verschillende plekken in je bagage, etc, maar toch moet je er continu aan denken. Ik heb zelf 1 NL bankpas (waar ik dus niks aan heb), 1 creditcard en 1 australische pin/creditcard (wel Mastercard) dus het zou op zich dan moeten lukken.
De toeristen koekjes. De lokale mensen hebben hun eigen koekjes hoewel ze toeristenkoekjes wel lekker vinden.quote:
quote:Op maandag 3 november 2014 18:06 schreef Individual het volgende:
[..]
De toeristen koekjes. De lokale mensen hebben hun eigen koekjes hoewel ze toeristenkoekjes wel lekker vinden.
Hey, graag gedaan. Heb je bij Pepe gedoken?quote:Op donderdag 27 november 2014 11:48 schreef kalinhos het volgende:
Varkensbaai was tof, nog thanks voor de tip! gewoon 't water inlopen en duiken. Maria La Gorda ook gedoken maar dat vond ik een stuk pauperder eigenlijk (bij mn reisbuddy was zijn regulator gewoon lek, betaal je dan nog 14 koekies voor ook). Vinales echt een zalig dorp, bijna een hele week verbleven.
Yup:quote:Op donderdag 27 november 2014 19:59 schreef kalinhos het volgende:
Geen idee wat de spot precies was. Het was een minuut of 20 rijden richting Playa Larga, en de duikspot was aan het water. Je liep gewoon het water in, en na een meter of 100-150 lag er een soort van groot uitgevallen roeiboot/kleine freighter en daarna begon er een drop van 80meter.
Wij zijn toen in een prachtig onderhouden Lada taxi met 120 km/u naar Maria La Gorda gescheurd langs die weggetjes waar jij fietste...quote:Konijn niet. Wel naar de Robaine tabacco farm gegaan. Leek ons wel een leuk idee om het per fiets te doen. Bleek het 44km enkele reis te zijnToch maar gedaan maar kan het niet aanraden.
Dit. De blokkade is al ruim 20 jaar over de datum en had er dus al lang niet meer moeten zijn, maar ergens had de situatie wel wat als reiziger.quote:Op vrijdag 19 december 2014 13:07 schreef Blik het volgende:
Je moet nu snel zijn voordat het overspoeld raakt met Amerikanen...
Je mag er nog steeds niet naartoe als toerist, maar dat is binnen nu en een paar jaar natuurlijk ook afgelopenquote:Op zaterdag 20 december 2014 14:37 schreef Individual het volgende:
[..]
Dit. De blokkade is al ruim 20 jaar over de datum en had er dus al lang niet meer moeten zijn, maar ergens had de situatie wel wat als reiziger.
Er waren trouwens wel wat Amerikanen (die er dus technisch niet mochten zijn), zelfs militair personeel. Het ligt op steenworp afstand dus het kan best wel eens heel druk worden.
Nog niet, de huidige toenaderingen zijn niet zo extreem. Het wordt pas echt anders als Amerikaanse toeristen naar Cuba mogen, dan gaat het land echt overstroomd wordenquote:Op zondag 21 december 2014 11:01 schreef gifkwal het volgende:
Wij gaan in februari. Ben blij dat we nog net op tijd zijn voor alle Amerikanen binnenstromen. Tenminste, ik ga er vanuit dat die niet meteen morgen op de stoep staan. Wat is jullie inschatting, hoe lang gaat het duren voor Cuba door deze nieuwe betrekkingen extreem verandert?
Ben je serieus? Wtf eten uit NL meenemen? Waarom ga je uberhaupt nog? Geniet gewoon van het eten daar!quote:Op zondag 21 december 2014 16:49 schreef Individual het volgende:
[..]
Tip: neem eten mee uit Nederland! Energy bars etc.
Geen idee, maar van alle landen die ik gezien heb heb ik in Cuba eigenlijk geen backpackers gezien.quote:Op zondag 21 december 2014 16:24 schreef gifkwal het volgende:
Is dat een kwestie van maanden of eerder jaren?
O ja, hebben jullie ervaring met welke reisgids het meest geschikt is voor backpacken door Cuba? Lonely Planet of Rough Guide? (mijn eigen ervaring is dat dat per land verschilt). Ik wil de gids vooral gebruiken om vooraf alvast een idee te krijgen van wat ik wil gaan zien en ter plekke voornamelijk om de praktische zaken uit te zoeken (kaartjes, bustijden, locatie van busstation, openingstijden etc) - niet per se voor restaurants of hotels.
Ik heb 2 dagen in een resort gezeten en het was het minste deel van de reis ja. Net buiten centrum Havana zit ook nog een tentje waar ik serieus het lekkerste heb gegeten in mijn levenquote:
totaal niet. Je struikelt over de restaurantjes. + je kan ook vaak lekker eten in je Casaquote:Op zondag 21 december 2014 23:09 schreef gifkwal het volgende:
Ik heb me nog niet heel erg ingelezen maar ben van plan inderdaad te gaan backpacken (heb een hekel aan resorts) en meen dat je in die casa particulares bij mensen thuis kan slapen en eten. Eten meenemen uit Nederland lijkt me vrij onzinnig, er is daar toch geen hongersnood of zo? Of is het ook voor westerlingen werkelijk uiterst moeilijk om buiten de resorts fatsoenlijk voedsel te vinden?
Nee, je kan prima eten. Westerlingen zijn ze zelf ook want het ligt net zo westers als de VS. Meestal staan in die reisboekjes wel een paar veel gekozen restaurants, maar wij zijn zonder boekje gegaan.quote:Op zondag 21 december 2014 23:09 schreef gifkwal het volgende:
Ik heb me nog niet heel erg ingelezen maar ben van plan inderdaad te gaan backpacken (heb een hekel aan resorts) en meen dat je in die casa particulares bij mensen thuis kan slapen en eten. Eten meenemen uit Nederland lijkt me vrij onzinnig, er is daar toch geen hongersnood of zo? Of is het ook voor westerlingen werkelijk uiterst moeilijk om buiten de resorts fatsoenlijk voedsel te vinden?
Serieus? In steden als Santiago de Cuba, Trinidad, Santa Clara, Havana, Cienfuegos, Remedios, etc struikel je over de Casa Particulares, en echt niet alleen maar in de achteraf straatjes... En geen uithangborden inderdaad (soms overigens wel) maar wel een heel duidelijk bord aan de deur of op de gevel dat je niet missen kunt. Veel Casa's kun je overigens tegenwoordig ook van te voren online boeken. Kun je ze van te voren al een beetje vergelijken en beoordelingen kijken. Een aanrader vond ik.quote:Op zondag 21 december 2014 23:25 schreef CoExist het volgende:
Bedenk wel dat je ze niet zomaar even vind in de grote steden. Het is niet zo dat er grote uithang borden overal hangen en ze meestal in de achteraf straatjes zitten.
Van de zeven Casa's die ik online geboekt heb is me dat gelukkig dan geen enkele keer overkomen. Ook in de beoordelingen van gasten op de verschillende sites lees ik daar niets van terug.quote:Op maandag 29 december 2014 18:47 schreef 18konijn het volgende:
Je kunt veel casas particulares inderdaad online boeken, maar reken er niet al te vast op dat je inderdaad ook in die casa terecht kunt. Vaak nemen ze alle reserveringen sowieso aan, en als je dan ter plaatse bent, blijkt het vol te zijn en word je naar de casa van "een vriend" gebracht. Daarvoor vangen ze dan weer commissie. Zo werkt dat in Cuba.
Heb casa's gevonden via http://www.cuba-junky.com/cuba/cuba-casa-particulares.htm (via de site, heb de app nooit gebruikt), daar kun je via het webformulier gewoon contact opnemen met de casa's. Als ik daar geen casa's vinden kon heb ik geboekt via https://www.mycasaparticular.com/en/lodging-where-cuba-cuba-is/. Betaal je wel boekingsfee maar aangezien ik in een drukke periode ging was mij dat wel waard om er zeker van te zijn dat ik bij de casa's verbleef waar ik van te voren over gelezen had en waar ik wilde verblijven.quote:Op woensdag 31 december 2014 00:29 schreef gifkwal het volgende:
Mazou en Manifold, via welke site(s) hebben jullie die casas online geregeld?
Ook via Tripadvisor zijn veel casas te vinden. Wordt veel gebruik van gemaakt door de Cubanen. Heb zelfs via Facebook een casa gevonden en gereserveerd. Soms even wachten voor je reactie hebt via mail, maar goedkoopste manier. Zeker de casas die via Tripadvisor hoog staan aangeschreven zijn gewoon betrouwbare adressen.quote:Op woensdag 31 december 2014 00:29 schreef gifkwal het volgende:
Mazou en Manifold, via welke site(s) hebben jullie die casas online geregeld?
Ik heb in Viñales nog wat cosmeticaverpakkingen staan te vertalen, dames hadden geen enkel idee wat ze met dat spul moesten. Duitse verpakking, dus kan ik ze ook niet kwalijk nemen.quote:Op maandag 22 december 2014 11:14 schreef kalinhos het volgende:
Dat bedacht ik me later ook. Ik had pennen meegenomen, maar iedereen die ik tegen kwam had ook pennen mee genomen. Die Cubanen moeten onderhand toch wel een partij pennenoverschot hebben waar ze op een gemiddelde basisschool jaloers van worden.
Ook vond ik de cosmetica (douchegel, shampoo) niet duur. Zelfde prijs als bv in ZO Azië en daar is de rest van het leven nog goedkoper (dus relatief duurder) dan in Cuba.
Wellicht de Chan Chan?quote:Op woensdag 14 januari 2015 23:54 schreef kalinhos het volgende:
Voor de mensen die al geweest zijn, misschien kunnen jullie mij helpen.
In Havana ben ik in Cafe Paris geweest, zoals elke toerist doet natuurlijk. Nu was daar een bandje aan het zingen, met een donkere zangeres, die echt ech goed kon zingen. Zij zong iedere avond (of nja ik ben er 3 avondjes geweest voor een drankje) hetzelfde lied. Een redelijk rustig lied, waar ze altijd wat mee het publiek mee inliep en uiteindelijk eindigde met een giga uithaal. Het enige wat ik me nog kan herinneren waren de woorden Mesolee/Mesomee/Masolee/Masomee.
Zegt iemand dit iets, welk nummer dat kan zijn?
Is niet diegene die ik bedoel. Deze zocht ik ook nog overigens.quote:
Vodafone bellen en sms-en deed het prima bij mij. Mobiel internet via 3G/4G hoef je niet te verwachten.quote:Op donderdag 22 januari 2015 12:52 schreef Stokkie_ het volgende:
Heeft er iemand ervaring met het mobiele netwerk in Cuba? Is er mobiel internet beschikbaar? De prijs speelt geen rol, het gaat om zakelijk gebruik al zou het wel mooi zijn als bijv. de vodafone wereldbundel daar ook gewoon werkt.
Ja, pak het hele eiland i.p.v. alleen het westen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 21:57 schreef Ethanolic het volgende:
Tickets zijn geboektRondreizen met de bus door West-Cuba.
Nu wil ik twee hotels en een casa van te voren boeken, omdat we in augustus gaan.
Iemand ervaring met een boekingssite als http://www.cubaccommodation.com/? Zijn die gewoon legit?
Verder nog tips?
Als ik daar de tijd voor had, had ik dat gedaan.quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:22 schreef CoExist het volgende:
[..]
Ja, pak het hele eiland i.p.v. alleen het westen.
DTPquote:Op vrijdag 24 april 2015 13:17 schreef DestroyerPiet het volgende:
gisteren heb ik mijn vakantie geboekt naar Cuba
met een groepsreis 3 weken door Cuba heenreizen, ik heb er erg veel zin in!
welke inentingen worden eigenlijk aangeraden voor Cuba?
deze heb ik gelukkig al bij elkaar gespaard bij mijn vorige reizen, dus dan hoef ik dit jaar geen inentingen meer.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:31 schreef CoExist het volgende:
[..]
DTP
Buiktyfus
Hepatitis A
Kun je regelen bij de GGD en als je een beetje goed verzekerd bent kun je het ook nog declareren bij je zorgverzekeraar.
zeker ik heb er ontzettend veel zin in. ik hoor alleen maar goede verhalen over Cuba.quote:Tof dat je een reis hebt geboekt man. Ben er vorig jaar geweest maar wil zo weer terug.
Neen, er is geen malaria op Cuba.quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:08 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
deze heb ik gelukkig al bij elkaar gespaard bij mijn vorige reizen, dus dan hoef ik dit jaar geen inentingen meer.
is er malaria op Cuba?
[..]
zeker ik heb er ontzettend veel zin in. ik hoor alleen maar goede verhalen over Cuba.
Mooie route! Ik heb 'm een andersom gedaan.quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:24 schreef DestroyerPiet het volgende:
mijn route is als volgt:
1 Havana
2 Havana
3 Havana
4 Havana
5 Viñales
6 Viñales
7 Cienfuegos
8 Trinidad
9 Trinidad
10 Trinidad
11 Camagüey
12 Santiago de Cuba
13 Santiago de Cuba
14 Baracoa
15 Baracoa
16 Holguin
17 Santa Clara
18 Varadero
19 Varadero
ik heb deze reis geboekt. https://shoestring.nl/gro(...)en-en-bountystranden
ik ben trouwens benieuwd of iemand hier nog goede tips heeft voor boeken over cuba (en dan bedoel ik geen reisboeken) vind het altijd wel leuk om wat te lezen over het land waar ik naar toe ga
daar wil ik ook graag over lezen maar ik vroeg me dus af welke boeken ik daar het beste voor kan hebben. een reisboek neem ik ook altijd mee maar daar staat meestal vooral veel feitelijke informatie (bv. wat is er te zien en wat zijn de beste restaurants) maar ik zoek dus een beschrijving van de geschiedenis van Cuba. bijvoorbeeld een roman die zich in die tijd afspeelt.quote:Op zaterdag 25 april 2015 10:05 schreef CoExist het volgende:
Qua boeken... Ik gebruik zelf altijd wel veel reisboeken.
Maar je zou je eens kunnen inlezen in de revolutie van '59. Fidel Castro, Ché Guevara, Camilo Cienfuegos
dat is zeker wel het planquote:Uiteraard een boek van Hemingway lezen als je een Daiquiri drinkt op het strand.
Nachtje daquiris zuipen in dat café van Hemingway.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 16:30 schreef koosfransoos het volgende:
Wat zijn volgens jullie dé aanraders voor Havana?
Ja, werkt alleen bij de grotere hotels en banken.quote:Op zondag 10 mei 2015 02:33 schreef Lov1 het volgende:
Over twee weken naar Cuba!Iemand ervaring met pinnen met Mastercard?
Vermijd all-inclusives, je gaat naar Cuba!quote:Op zondag 31 mei 2015 20:55 schreef SnuggLe het volgende:
Wij willen mogelijk met onze kleine 'hooligan' van 2 jaar oud naar Cuba.
Nu lees ik dat Cuba prima kindvriendelijk is, maar toch wat vragen aan de mensen die mogelijk ervaring hebben met kids in Cuba:
- hoe is het slapen bij Casa Particulares met kinderen?
- tips voor dingen die je met kids dan zeker moet doen?
- het westen is makkelijk, maar in principe willen we ook wel naar het oosten; te doen met kids?
- is Vinales leuk voor een kind van 2?
All-inclusive afsluiten lijkt mij best prima, maar die prijzen zijn goed westers. Iemand nog tips voor een goed resort om af te sluiten?
Nee, maar papa en mama welquote:Op maandag 1 juni 2015 09:06 schreef kalinhos het volgende:
Ik denk dat een kind van 2 het niet heel veel uit zal maken of het in Vinales of Veendam zit.
Bedoel je met Las Terrazas het plaatsje in dat biosferische gebied?quote:Op woensdag 3 juni 2015 20:11 schreef Ethanolic het volgende:
Is het vanaf Las Terrazas makkelijk om bij Soroa te komen? Privé taxi, of rijdt de Viazal er langs oid? Omdat het geen officiele stop is.
Had 2 smartphones mee vorig jaar. Is niet gecontroleerd en er is nooit om gevraagd.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:11 schreef DestroyerPiet het volgende:
over een precies een maand zit ik in het vliegtuig richting cuba!![]()
![]()
maar nu las ik vandaag ergens dat GPS verboden is in Cuba. en dat er door de duane gevraagd kan worden om te bewijzen dat je geen GPS op je telefoon hebt en als dat wel zo is dan wordt die in beslag genomen en kan je hem terugkrijgen als je teruglvliegt.
is het nou echt zo dat ze iedere telefoon controleren als je Cuba inkomt? want volgens mij heeft iedere smartphone tegenwoordig een GPS functie. en waarom is GPS eigenlijk verboden in Cuba?
Waarom het verboden kan zijn? Toen ik er was, reden we door Havana, en er werd ons verteld dat dáár ergens Fidel Castro moest wonen. Maar niemand weet precies waar. Zelfs op Google Maps is dat hele gebied niet te zien. En zo waren er meer locaties die onbekend moeten blijven. Misschien dat het daar mee te maken heeft. Maar toentertijd werd er helemaal niet gecontroleerd op je smartphones.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:11 schreef DestroyerPiet het volgende:
over een precies een maand zit ik in het vliegtuig richting cuba!![]()
![]()
maar nu las ik vandaag ergens dat GPS verboden is in Cuba. en dat er door de duane gevraagd kan worden om te bewijzen dat je geen GPS op je telefoon hebt en als dat wel zo is dan wordt die in beslag genomen en kan je hem terugkrijgen als je teruglvliegt.
is het nou echt zo dat ze iedere telefoon controleren als je Cuba inkomt? want volgens mij heeft iedere smartphone tegenwoordig een GPS functie. en waarom is GPS eigenlijk verboden in Cuba?
Je kunt met kaarten daar prima uit de voeten, niet alsof er een heel uitgebreid wegennetwerk is, en eigenlijk is dat ook wel een beetje de charme van het reizen in Cuba.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:36 schreef Jolige_Joffer het volgende:
Wat is eigenlijk de beste navigatie software voor op de Iphone? (als er überhaupt software voor is)
Of wordt het gewoon ouderwetsch met kaarten?
Blijf ver weg van Varadero.quote:Op donderdag 23 juli 2015 08:39 schreef DestroyerPiet het volgende:
morgen is het zo ver dan ga ik voor 3 weken naar Cuba!![]()
![]()
heb er heel veel zin in. heeft er iemand hier nog last-minutes tips?
Cabo San Antonio als je van ultieme rust houdt. Wel verstandig accomodatie van tevoren te boeken, anders kom je waarschijnlijk het natuurgebied niet in. Je wordt bij de 'poort' staande gehouden. Daar noteren ze van alles uit je paspoort en kenteken van je auto en wij moesten onze reservering van huisje laten zien.quote:Op donderdag 23 juli 2015 08:39 schreef DestroyerPiet het volgende:
morgen is het zo ver dan ga ik voor 3 weken naar Cuba!![]()
![]()
heb er heel veel zin in. heeft er iemand hier nog last-minutes tips?
quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:59 schreef CoExist het volgende:
[..]
Blijf ver weg van Varadero.
Fijne vakantie!
Ik had gelezen dat ze er daar niks aan hebben maar in Varadero en Havana is het gewoon te wisselen, ze hebben er dus zeker wel wat aan. Ik heb het ook vaak genoeg in de fooienpot zien liggen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 21:02 schreef FredvZ het volgende:
Ik heb nog een stapeltje 1-dollar biljetten liggen en nu vroeg ik me af: zou ik daar Cubaanse kamermeisjes en bellboys blij mee maken als fooi?
Nu de betrekkingen tussen Cuba en de VS langzaam maar zeker beter worden kan ik me ook voorstellen dat de dollar ook wat interessanter voor ze wordt?
ik begreep van onze reisleider dat op het wisselen van dollars nog steeds een 10% boete staat. daarom zijn dollars niet zo aantrekkelijk als euro's of CUCs denk ikquote:Op donderdag 27 augustus 2015 21:02 schreef FredvZ het volgende:
Ik heb nog een stapeltje 1-dollar biljetten liggen en nu vroeg ik me af: zou ik daar Cubaanse kamermeisjes en bellboys blij mee maken als fooi?
Nu de betrekkingen tussen Cuba en de VS langzaam maar zeker beter worden kan ik me ook voorstellen dat de dollar ook wat interessanter voor ze wordt?
Thanks voor de tips.quote:Op dinsdag 1 september 2015 23:48 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Ik had gelezen dat ze er daar niks aan hebben maar in Varadero en Havana is het gewoon te wisselen, ze hebben er dus zeker wel wat aan. Ik heb het ook vaak genoeg in de fooienpot zien liggen.
Wellicht handig om te weten: ik had in Havana gewoon 2g internet, weliswaar traag maar het was er wel. In Varadero niet of nauwelijks, mijn vodafone wereldbundel werkte ook gewoon.
Verder echt een top land met correcte mensen, geen gezeur om fooi ect maar ze doen er wel wat extra's voor. Ik zat zelf in Varadero (net 2 dagen terug) en heb wat excursies gedaan, ik ben niet zo van het backpacken. Desondanks erg goed bevallen!
Oh, en mocht je buiten resorts/hotels trips ed. doen; neem wc papier mee, dat is bijna nergens aanwezig
Wat ga je dan doen? Ik vond Varadero (muv het strand) echt een bedroevend oord.quote:Op maandag 14 september 2015 23:58 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Thanks voor de tips.
Ik ben niet van plan een excursie te gaan doen, maar wie weet kom ik daar nog een vrouwelijke hotelgast tegen met een flinke dosis overtuigingskracht
Ik ga een week lang op het strand liggen bij een resort iets ten noorden van Holguin.quote:Op dinsdag 15 september 2015 01:28 schreef Ethanolic het volgende:
[..]
Wat ga je dan doen? Ik vond Varadero (muv het strand) echt een bedroevend oord.
Zeker doen. En dan gaan rondreizen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 11:50 schreef roos85 het volgende:
Cuba staat hier voor volgend jaar op het lijstje. Lijkt me een erg tof land om te bezoeken.
Behalve dat echt iedereen in de steden je probeert op te lichten en alles probeert te verkopen...quote:Op dinsdag 1 september 2015 23:48 schreef Stokkie_ het volgende:
Verder echt een top land met correcte mensen, geen gezeur om fooi ect maar ze doen er wel wat extra's voor. Ik zat zelf in Varadero (net 2 dagen terug) en heb wat excursies gedaan, ik ben niet zo van het backpacken. Desondanks erg goed bevallen!
Alles wat jij zegt!quote:Op dinsdag 15 september 2015 01:42 schreef Ethanolic het volgende:
Ik ben ook net anderhalf week terug en heb echt een heerlijke vakantie gehad.
Habana - Las Terrazas - Vinales - Playa Larga - Cienfuegos - Trinidad - Varadero - Habana
Habana en Trinidad waren inderdaad enorm mooie steden, maar de mensen in de stad vond ik echt wel tegenvallen. Op iedere straathoek hoor je weer 'Taxi my fren, taxi, taxi', zelfs als je net uit een fucking taxi komt.Uiteindelijk leiden deze mensen je naar een taxi-chauffeur en worden dus voor het aanleveren van de klant betaald. De taxi-chauffeurs zijn daar ook niet bepaald blij mee.
De jinateros verpesten wat mij betreft enorm veel van de stad. Toen wij aankwamen in Trinidad met een gedeelde taxi, riep de chauffeur een vriendje van hem die zich voordeed als onze casa-owner
Ik vind het ook eigenaardig wat Stokkie zegt. Er is geen harde criminaliteit, maar jinateros proberen op werkelijk iedere manier je geld afhandig te maken en verpesten veel voor de hardwerkende mensen.
Casa eigenaren zijn echter veelal enorm aardige mensen. Ik heb eigenlijk maar één mindere casa meegemaakt, maar ik heb daar aan de andere kant wel weer krokodillenvlees gegeten.
Tip: als je in Cienfuegos een casa boekt, zou ik dat zeker doen in Punta Gorda.En bezoek de grot discotheken in Vinales en Trinidad.
Wil een groepsreis gaan doen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 14:33 schreef Ethanolic het volgende:
[..]
Zeker doen. En dan gaan rondreizen.
Ieder zijn ding natuurlijk, maar voor resort zou ik toch voor Mexico of Griekenland oid gaan.
Dank je!quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:30 schreef Ethanolic het volgende:
Zelf niet in Guajimico geweest, maar praktisch hetzelfde schema gedaan (zelf). Veel plezier!
Meer de 'luxere' artikelen dus. Ik ga georganiseerd dus ga ook niet teveel meenemen. Want juist de mensen waar we logeren worden vast met enige regelmaat voorzien van toeristen (en dus spullen).quote:Op woensdag 28 oktober 2015 19:03 schreef Ethanolic het volgende:
Maak niet de fout om pennen of zeep mee te nemen. Vrouwen zijn vooral blij met oogpotloodjes enzo.
Qua tips, gewoon lekker doen wat je tegen komt. Beetje rum drinken, beetje praten, beetje dansen.
Een maand geleden zat ik daar ook in een luxe resort. Veilig is het daar zeker, alleen weinig wegen om overheen te rijden. Wat er te zien is heb ik geen idee van, ik ben niet van mijn resort afgekomenquote:Op donderdag 5 november 2015 18:10 schreef MaxC het volgende:
Over 2 weken ook naar Cuba met mijn vriendin!
We zitten op Oost Cuba vlakbij Holguin in een luxe all-inclusive resort. Wij zijn eigenlijk helemaal niet zo van de resorts maar we kwamen een aanbieding tegen waarbij het verblijf en ticket ongeveer even duur was als een los vliegticket. Naar verwachting zijn we na een aantal dagen het resort(en de mensen daar) wel zat, iemand tips voor leuke plekjes in Oost-cuba? Is het daar goed mogelijk en veilig om een auto te huren en het eiland te verkennen?
Holguin zelf is best de moeite waard. En er zijn genoeg auto's te huur.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:10 schreef MaxC het volgende:
Over 2 weken ook naar Cuba met mijn vriendin!
We zitten op Oost Cuba vlakbij Holguin in een luxe all-inclusive resort. Wij zijn eigenlijk helemaal niet zo van de resorts maar we kwamen een aanbieding tegen waarbij het verblijf en ticket ongeveer even duur was als een los vliegticket. Naar verwachting zijn we na een aantal dagen het resort(en de mensen daar) wel zat, iemand tips voor leuke plekjes in Oost-cuba? Is het daar goed mogelijk en veilig om een auto te huren en het eiland te verkennen?
Tof!quote:Op dinsdag 24 november 2015 05:52 schreef Staaf het volgende:
Gisteren teruggekomen uit Cuba. Rondreis gemaakt van oost naar west en afgesloten in Varadero. Heb op m'n iPhone gebruik gemaakt van de offline kaarten app maps.me, werkt echt top. Gewoon routeplanning alles. Ook hotels, bezienswaardigheden kan je er mee vinden. Btw niemand op het vliegveld vraagt of je gps hebt ofzo.
Internet is er vrijwel nergens. Grote hotels hebben soms WiFi maar dan moet je een kraskaartje kopen waarmee je een uur kan internetten. Heb dit alleen in het resort in Varadero gedaan. Dit was ong. 2 euro per uur en werkte goed. Kon gewoon sites bezoeken etc.
Rijden is goed te doen, auto was alleen vrij gaar en was er zeker van dat de meterstand niet klopte. Toch 2000 km mee gereden en 1x een klapband gehad, valt mee! Wegen zijn vrij slecht met veel gaten. In het donker rijden was ook geen pretje en van roetfilters hebben ze niet gehoord. Uitlaatgassen zijn echt smerig.
In Havana was er een probleem met volgeboekte hotels. Wij zaten wel in een (Sovjet style) hotel in Havana maar hebben andere toeristen gesproken die niet meer in Havana konden verblijven en ipv daarvan doodleuk voor 2 nachten in een resort in Varadero werden gestopt. Toch jammer want je wil Havana zien en Varadero is best ver.
Verder word je natuurlijk op alle toeristische plekken, met name Havana en Santiago de Cuba, constant lastig gevallen door mensen die wat CUCs aan je willen verdienen. Dus; taxi nodig? Cohiba sigaren kopen? Eten in een paladar? Slapen in een casa? Rondleiding door de stad? Salsa lessen volgen? (Waardeloos) Geld met Che Guevara erop ruilen voor een CUC? krijg je constant naar je hoofd gegooid.
Ik vond het een land met erg mooie natuur en een bijzondere sfeer. Communistisch met een Caribisch, multicultureel sausje zeg maar.
Voor de zekerheid zou ik het doen maar in de praktijk is een pasje van je verzekering al genoeg. Een vriend van mij kon daarmee gewoon doorlopen deze zomer. GPS kijken ze ook niet naar inderdaad en je smartphone/tablet hoef je niet op te geven in het vliegtuig, dat kost alleen maar extra tijd. Het opgeven daarvan is eigenlijk alleen bedoeld voor mensen die van plan zijn deze te verkopen.quote:Op dinsdag 24 november 2015 12:17 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Tof!
Ik ga over een week. Heb je op het vliegveld nog gedoe gehad met (aantonen van) reisverzekering? Ik heb in ieder geval maar een engelstalige verklaring aangevraagd.
In Holguin kijken ze bijna nergens naar. Die verklaring heb je wel nodig voor het geval dat je onverhoopt in een ziekenhuis terecht komt.quote:Op dinsdag 24 november 2015 12:17 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Tof!
Ik ga over een week. Heb je op het vliegveld nog gedoe gehad met (aantonen van) reisverzekering? Ik heb in ieder geval maar een engelstalige verklaring aangevraagd.
Op het vliegveld vroegen ze daar niet naar. Ik had ook een Engelse verklaring meegenomen maar die heb je dus waarschijnlijk alleen nodig als je in een ziekenhuis komt ofzo.quote:Op dinsdag 24 november 2015 12:17 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Tof!
Tip: nu gaan!quote:Op zaterdag 2 januari 2016 17:28 schreef Bluezz het volgende:
Hoi
Cuba staat op nr 1 met stip op onze bucketlist voor dit jaar.
Dus omhoog en lezen maarrrrrrr![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
quote:Op zaterdag 2 januari 2016 17:28 schreef Bluezz het volgende:
Hoi
Cuba staat op nr 1 met stip op onze bucketlist voor dit jaar.
Dus omhoog en lezen maarrrrrrr![]()
quote:Op donderdag 3 maart 2016 17:55 schreef roos85 het volgende:
Deze maand ga ik naar Cuba, heb er nu al zin in!Ga met een groepsreis, reis van twee weken.
Ga oa langs Havana, Pinar del Rio, Cienfuegos, Trinidad en Varadero.
Ben echt benieuwd hoe het gaat zijn.
Het enige wat ik nu wel spannend vindt is om het geld cash mee te nemen
Ben zo benieuwd!quote:
Maak het waarschijnlijk ook spannender dan dat het is hoor. Was inderdaad ook van plan het over verschillende plekken te verdelen.quote:Geld cash meenemen is niet zo spannend. Ik heb het verdeeld over diverse plekjes in mijn bagage en als ik het echt niet vertrouwde het zaakje in de moneybelt gedaan die ik overdag altijd om had. Nooit narigheid mee gehad. Alleen effe goed plannen wanneer je wisselt. Onze gids wist de tijden en locaties, was handig.
Ja das echt domquote:En doe je geld niet in een envelop. In een open koffer. Waarbij je de hoteldeur van het slot laat omdat je even naar de kamer ernaast gaat. Kostte een reisgenoot van ons 200 euro.Aangifte doen is haast onmogelijk, dat heeft ze uiteindelijk maar opgegeven, ook omdat er een ER bij haar verzekering zat waarodor het weinig opleverde.
Was hij niet in de war met Canadezen? Zo heel veel vluchten gaan er nog niet naar Cuba vanuit de VS, terwijl Canadezen in de winter massaal naar Cuba en Mexico vliegen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:54 schreef Cat22 het volgende:
Ik hoor net van een kennis dat Cuba overspoeld wordt nu de amerikanen er naartoe mogen.
Kwaliteit van hotels en eten vliegt achteruit, grote drukte bij bezienswaardigheden![]()
Nee, amerikanen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 23:04 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Was hij niet in de war met Canadezen? Zo heel veel vluchten gaan er nog niet naar Cuba vanuit de VS, terwijl Canadezen in de winter massaal naar Cuba en Mexico vliegen.
We gaan het zien. Hoop dat het een beetje meevalt.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:54 schreef Cat22 het volgende:
Ik hoor net van een kennis dat Cuba overspoeld wordt nu de amerikanen er naartoe mogen.
Kwaliteit van hotels en eten vliegt achteruit, grote drukte bij bezienswaardigheden![]()
Hopelijk ga je er niet teveel last van krijgen Roos.
Dat herken ik niet, ben er ook afgelopen november geweest. Wel balen zeg! 'Even' vanuit varadero naar Havana.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:37 schreef Staaf het volgende:
Ik was er afgelopen november en toen kwamen we ook al veel Amerikanen tegen, met name in Trinidad hebben we er een aantal gesproken.
Verder was het toen in Havana een gekkenhuis, hotels zaten allemaal vol. Ik heb daar Nederlandse toeristen gesproken van een rondreis die in Havana zouden verblijven maar omdat daar geen plek meer was werden ze in een hotel in varadero gestopt en maakten ze vanuit daar een dagtrip naar Havana. Ook niet ideaal...
De laatste dag dat ik in Havana was was er een marathon, ook zwaar irritant omdat de halve stad was afgezet en ik met m'n auto nergens door kwam. :p
Ik vond het wel overspoeld met toeristen. Wij waren zelf weggestopt in een of ander Oostblok hotel waar alleen maar Cubanen en zuid Amerikanen zaten, ver van het centrum.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 10:23 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Dat herken ik niet, ben er ook afgelopen november geweest. Wel balen zeg! 'Even' vanuit varadero naar Havana.Hopelijk hadden ze wel een beetje een leuk strandhotel.
We hebben we zo'n beetje in het kielzog van een mountainbike marathon gereisd geloof ik. Overal kwamen we een peleton van die fietsers tegenMaar verder weinig last van gehad.
Ik was er in Januari voor werk. Min of meer op de bonnefooi heen gegaan. Wij hebben een lokale agent daar die de hotels regelt. In 2014 was ik er ook. Het was echt behoorlijk druk met toeristen, zeker in vergelijking met 2014. Nog niet heel veel Amerikan. Ze mogen nog steeds niet zomaal komen, enkel in een soort people's exchange project.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 10:47 schreef Staaf het volgende:
[..]
Ik vond het wel overspoeld met toeristen. Wij waren zelf weggestopt in een of ander Oostblok hotel waar alleen maar Cubanen en zuid Amerikanen zaten, ver van het centrum.
Ook werd je constant aangesproken door locals in het oude centrum of je Cohiba sigaren wilde kopen en dat soort dingen. Erg gericht op toerisme dus..
Die hardloop marathon was irritant omdat echt iedere grote straat waar we door wouden was afgezet. En die hardlopers maar sjokken in de hitte haha.
Ik ga er vanuit dat je wel de Nederlandse nationaliteit hebt.quote:Op zondag 27 maart 2016 18:08 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik heb twee vragen over het aanvragen van een visum voor Cuba. Ik ben woonachtig in London en ben van plan om voor een aantal weken naar Mexico te vliegen, via Cancun (hiervoor is geen visum nodig)
De tijd die je nodig hebt om naar dichtsbijzijnde consulaat te gaan en een toeristenkaart te kopen.quote:Omdat Cancun vlakbij Havana ligt leek het mij leuk om deze stad een aantal dagen te bezoeken. Nu kwam ik er vorige week achter dat mijn paspoort nog slechts vier maanden geldig is, ik heb een aanvraag gedaan voor een nieuw paspoort dat binnen 2-3 weken klaar moet zijn. Dat betekent dat ik rond half April naar Mexico zal vliegen. Nu heb ik twee vragen:
- Hoe lang duurt het om een visum te krijgen?
In dit geval wel, je wil als toerist enkele dagen het land in en dan voldoet een toeristenkaart.quote:- Kan ik de aanvraag voor het visum nu alvast doen, met mijn huidige paspoort dat dus minder dan 6 maanden geldig is? Ik heb een betaalbewijs voor het nieuwe paspoort, de ambassade kon helaas geen officiel document als bewijs geven.
Ja, maar dan maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld.quote:- Is het mogelijk om het visum in Mexico aan te vragen?
Dat kan je het beste bij consulaat navragen. Maar zal denk ik geen probleem zijn om voor de aanschaf van je tickets al een toeristenkaart te kopen. Reisbureau's als TUI hebben stapels van die kaarten op voorhand klaar liggen.quote:- Is het een probleem om een visum aan te vragen zonder dat ik tickets heb geboekt. Met andere woorden, ik kan geen bewijs overleggen van mijn reis.
Dank je, dit is zeer nuttig. Ik heb inderdaad de Nederlandse nationaliteit. Als ik het goed begrijp koop je die toeristenkaart dus en vult hem in wanneer je op reis gaat, maw de datum van je reis doet er niet toe? Ik vraag dit omdat de Nederlandse ambassade aangaf mij bijvoorbeeld niet toeliet om mijn paspoort met spoed te verlengen als ik geen bewijs kon overleggen dat ik het nodig heb om te reizen.quote:Op zondag 27 maart 2016 21:47 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat je wel de Nederlandse nationaliteit hebt.
[..]
De tijd die je nodig hebt om naar dichtsbijzijnde consulaat te gaan en een toeristenkaart te kopen.
De kaart kan je vervolgens zelf invullen nadat je je nieuwe pasport hebt.
[..]
In dit geval wel, je wil als toerist enkele dagen het land in en dan voldoet een toeristenkaart.
[..]
Ja, maar dan maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld.
[..]
Dat kan je het beste bij consulaat navragen. Maar zal denk ik geen probleem zijn om voor de aanschaf van je tickets al een toeristenkaart te kopen. Reisbureau's als TUI hebben stapels van die kaarten op voorhand klaar liggen.
Sorry, maar deze video's doen me echt niks. Kunnen op elke subtropische plek geschoten zijn en de camera op zijn kant hangen en vanuit de auto opnemen is totaal niet boeiend. Eerder nekverkrampendquote:
quote:Op maandag 28 maart 2016 18:11 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Sorry, maar deze video's doen me echt niks. Kunnen op elke subtropische plek geschoten zijn en de camera op zijn kant hangen en vanuit de auto opnemen is totaal niet boeiend. Eerder nekverkrampend![]()
Probeer je je youtube kanaal te promoten of zo?
quote:Op maandag 28 maart 2016 18:16 schreef Syd het volgende:
Och wacht jij bent die luie gast die op vakantie wilt maar niks zelf kan/wil uitzoeken.....jij bent Cuba niet waard....
Dat klopt helemaal.quote:Op maandag 28 maart 2016 17:23 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Dank je, dit is zeer nuttig. Ik heb inderdaad de Nederlandse nationaliteit. Als ik het goed begrijp koop je die toeristenkaart dus en vult hem in wanneer je op reis gaat, maw de datum van je reis doet er niet toe? Ik vraag dit omdat de Nederlandse ambassade aangaf mij bijvoorbeeld niet toeliet om mijn paspoort met spoed te verlengen als ik geen bewijs kon overleggen dat ik het nodig heb om te reizen.
Neeneenee, het ligt aan jou, niet aan hem of aan de cameraquote:Op maandag 28 maart 2016 18:47 schreef Ethanolic het volgende:
Wat zijn dit nou weer voor 'n waardeloze video's![]()
geschoten met een Cubaanse videocamera?
7 jaar geleden toen had ik nog geen superluxe camera.quote:Op maandag 28 maart 2016 18:47 schreef Ethanolic het volgende:
Wat zijn dit nou weer voor 'n waardeloze video's![]()
geschoten met een Cubaanse videocamera?
Ligt niet aan hem zeker aan mijn video maar jouw commentaar sloeg werkelijk nergens op vandaar dat je een domme doos bent.quote:Op maandag 28 maart 2016 23:32 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Neeneenee, het ligt aan jou, niet aan hem of aan de camera
Varadero is niet echt Cuba helaas...quote:Op zaterdag 2 april 2016 11:41 schreef LordLynx het volgende:
Heb van de week compleet out-of-the-blue een reis naar Cuba geboekt voor half mei, leuke aanbieding bij TUI. Zitten 7 nachten in Sol Palmeras in Varadero.
We willen na drukke periodes op het werk vooral even relaxen maar ik heb niet echt zin om elke dag in het hotel te zitten, is het op Cuba een beetje te doen om zelf wat rond te reizen, bijvoorbeeld met een huurauto? Of is het aan te raden om excursies te boeken vanuit het hotel (neem aan dat dat ook kan) En wat zijn de dingen die je echt moet zien? Ik wil in ieder geval een dag naar Havana maar verder heb ik geen idee wat er te doen/zien is.....
Dat idee van Varadero had ik al, maar voor wat we betalen en aangezien we eigenlijk vooral even willen relaxen vind ik dat geen ramp. Hotelovernachting in Havana is wel een goed idee als het zo lang duurt om er te komen...quote:Op zaterdag 2 april 2016 12:59 schreef CoExist het volgende:
[..]
Varadero is niet echt Cuba helaas...
Meer een groot all-inclusive party resort afgesloten van het echte Cuba.
Er zijn auto verhuurbedrijven genoeg daar en een dagje Havanna is wel te doen maar is 150km rijden geloof ik.
De wegen zijn zo beroerd dat het je een halve dag kost om er te komen. Ik zou dan een overnachting nemen in Havana.
Hotels regelen ook georganiseerde (bus) reizen trouwens.
De stad Matanzas is wat dichterbij en ook wel een bezoekje waard.
Zo ver is Havana nu ook weer nietquote:Op zondag 3 april 2016 15:10 schreef LordLynx het volgende:
[..]
Dat idee van Varadero had ik al, maar voor wat we betalen en aangezien we eigenlijk vooral even willen relaxen vind ik dat geen ramp. Hotelovernachting in Havana is wel een goed idee als het zo lang duurt om er te komen...
Niet schrikken als je op de terugreis in wil stappen en er al iemand zit op de stoelen die jij gereserveerd hebt. Je vliegt dan eerst naar Cancun om vakantiegangers uit Amstedam daar af te zetten en tussen Varadero en Cancun is het "free-seating". Kortom, wie het eerst komt, wie het eerst maalt.quote:Op zaterdag 2 april 2016 11:41 schreef LordLynx het volgende:
Heb van de week compleet out-of-the-blue een reis naar Cuba geboekt voor half mei, leuke aanbieding bij TUI. Zitten 7 nachten in Sol Palmeras in Varadero.
Via de TUI reisagent ter plaatse kan je ook een aantal excursies boeken. En volgens mij zit daar ook een excursie incl. hotel bij naar Havana.quote:We willen na drukke periodes op het werk vooral even relaxen maar ik heb niet echt zin om elke dag in het hotel te zitten, is het op Cuba een beetje te doen om zelf wat rond te reizen, bijvoorbeeld met een huurauto? Of is het aan te raden om excursies te boeken vanuit het hotel (neem aan dat dat ook kan) En wat zijn de dingen die je echt moet zien? Ik wil in ieder geval een dag naar Havana maar verder heb ik geen idee wat er te doen/zien is.....
Hoeveel je precies nodig hebt kan ik niet zeggen maar ik zou uit gaan van 100 per dag pp. Ik ben dan alleen nogal makkelijk met geld, volgens mij kan het veel goedkoper.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 22:39 schreef Schadenfreude het volgende:
Wat is een redelijke hoeveelheid cash voor 6 dagen Cuba? Ik ga naar Havana en waarschijnlijk twee dagen naar Vinales. Ik zou graag weten wat de normal listen zijn voor vervoer, eten, wellicht entree voor musea ed.
Los daarvan, wat lost een doos sigaren of fles rum onweer? Kan natuurlijk niet met legs Hansen aankomen.
Verder zou het misschien leuk zijn een kaart naar huis te sturen, werkt dat een beetje? En hoe zit het met de beschikbaarheid van internet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje zo ingepland op een mapje: http://www.zeemaps.com/vi(...)1272&y=23.106076&z=9
Met het idee qua planning: dagje reizen per Viazul + aankomst nieuwe bestemming. Nachtje pitten in een casa particulares en dan een dag compleet te besteden aan de nieuwe bestemming. Dag erop weer op doorreis, rinse and repeat. Die rit van Baracao naar Havana gaat mijn langste busrit ooit inhoudendus ik ben benieuwd hoe brak ik daar uit ga stappen. Maar het is goedkoper dan een binnenlandse vlucht doen. Natuurlijk kan ik Baracao ook skippen, maar het lijkt mij mooier daar de vakantie te eindigen dan in een ressort ergens in Varadero.
Qua casa's dacht ik aan een casa voor Habana boeken en vanuit daar de eigenaar in kwestie maar telkens een nieuwe casa fixen in de nieuwe plek van bestemming. Is de ervaring van Cuba gangers daarmee goed te noemen? Ben ook benieuwd naar verhalen over harde euro's meesjouwen die hele reis omdat pin/cc-terminals niet te vertrouwen zijn. Je zult ze voor toeristen peso's moeten inwisselen, maar als je betaalt in nationale peso's krijg je dan ook de nationale prijs van spullen die je koopt?Of heeft dat weinig zin omdat je het alleen kan stuk slaan op eten, drinken gezien de rest luxe-artikelen zijn en de facto met inwisselbare peso's betaalt zal moeten worden.
Verdere opmerkingen, tips 'n tricks hoor ik graag
mag het weten
quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:49 schreef Joosie200 het volgende:
Hola! Ik kon een retourvlucht vanaf Köln - Varadero niet laten liggen voor 300 euro. Ik vertrek op 24 juni en ga terug op 11 juli. Daarmee heb ik 17 dagen - 2 vliegdagen = 15 dagen voor het eiland. En ik wil daar zoveel mogelijk van zien dus ik ben voornemens om van west naar oost en weer terug te trekken. Per Viazal bus, schijnt goedkoper te doen te zijn in je uppie dan een huurauto regelen.
Is een planning als deze wat?CubaaaaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje zo ingepland op een mapje: http://www.zeemaps.com/vi(...)1272&y=23.106076&z=9
Met het idee qua planning: dagje reizen per Viazul + aankomst nieuwe bestemming. Nachtje pitten in een casa particulares en dan een dag compleet te besteden aan de nieuwe bestemming. Dag erop weer op doorreis, rinse and repeat. Die rit van Baracao naar Havana gaat mijn langste busrit ooit inhoudendus ik ben benieuwd hoe brak ik daar uit ga stappen. Maar het is goedkoper dan een binnenlandse vlucht doen. Natuurlijk kan ik Baracao ook skippen, maar het lijkt mij mooier daar de vakantie te eindigen dan in een ressort ergens in Varadero.
Qua casa's dacht ik aan een casa voor Habana boeken en vanuit daar de eigenaar in kwestie maar telkens een nieuwe casa fixen in de nieuwe plek van bestemming. Is de ervaring van Cuba gangers daarmee goed te noemen? Ben ook benieuwd naar verhalen over harde euro's meesjouwen die hele reis omdat pin/cc-terminals niet te vertrouwen zijn. Je zult ze voor toeristen peso's moeten inwisselen, maar als je betaalt in nationale peso's krijg je dan ook de nationale prijs van spullen die je koopt?Of heeft dat weinig zin omdat je het alleen kan stuk slaan op eten, drinken gezien de rest luxe-artikelen zijn en de facto met inwisselbare peso's betaalt zal moeten worden.
Als Varadero airport net zo is als Havana: NOOIT je papieren tag van je ruimbagage verwijderen voor je het vliegveld hebt verlaten. In Havana had een dame er haar levenswerk van gemaakt dat bij alle toeristen te controleren voor ze door mochten naar arrivals.Check als in: kijken of je een tas met label eraan had. Of dat jouw tas en jouw label was boeide niet. NL stel werd tegen gehouden omdat hij zijn label meteen had weggegooid. Hopelijk zijn ze inmiddels door gemogen
Ik ga nadenken over meer tips, naast degene die ik al had gegeven in the other place.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
Hasta la vista Ollandaquote:Op woensdag 1 juni 2016 22:01 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Cubaaaa
Als Varadero airport net zo is als Havana: NOOIT je papieren tag van je ruimbagage verwijderen voor je het vliegveld hebt verlaten. In Havana had een dame er haar levenswerk van gemaakt dat bij alle toeristen te controleren voor ze door mochten naar arrivals.Check als in: kijken of je een tas met label eraan had. Of dat jouw tas en jouw label was boeide niet. NL stel werd tegen gehouden omdat hij zijn label meteen had weggegooid. Hopelijk zijn ze inmiddels door gemogen
Ik ga nadenken over meer tips, naast degene die ik al had gegeven in the other place.
Bewaren die krengen! Ik had mijn backpack in een flightbag gedaan en daaraan de tag. Bij aankomst natuurlijk de flight bag in backpack. Na bijna 24 uur wakker duurde het even voor ik snapte wat ze van me wilde. En toen nog even om die zware pack ondersteboven te halen voor dat domme dingquote:Op woensdag 1 juni 2016 22:06 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Hasta la vista Ollanda![]()
De papieren tag die ze in Köln aan je ruimbagage sealen? Die krengen spaar ik sort of iig is een soort van souvenir dus die laat ik braaf aan mijn tas zittenUhu snap ik. Maar zo op het oog is mijn planning wel te doen? Heb je ervaring met nacht viazuls? Scheelt weer een casa moeten boeken
Roger *waarvan akte*quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:11 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Bewaren die krengen! Ik had mijn backpack in een flightbag gedaan en daaraan de tag. Bij aankomst natuurlijk de flight bag in backpack. Na bijna 24 uur wakker duurde het even voor ik snapte wat ze van me wilde. En toen nog even om die zware pack ondersteboven te halen voor dat domme ding![]()
Geen ervaring met OV in Cuba want wij hadden een eigen bus.
Wat ik wel hoorde is dat locals vaak meeliften op zo'n bus als die leeg rondrijdt tussen A en B. Daar betalen ze een kleine vergoeding voor. Dus duimpje zou ook nog kunnen![]()
Je hebt ruim 2 weken, dan is het te doen. Maar je bestrijkt wel een groter gebied dan ik heb gedaan. Dus minder nachten op een plek (wij deden 2 a 3). Zo te zien kom jij aan maximaal 2 nachten.
True, tis nogal een afstandquote:Op woensdag 1 juni 2016 22:14 schreef Cat22 het volgende:
Van je laatste twee dagen zou ik trouwens een beetje dood gaan
Eerst hele dag en halve nacht in de bus, dan rondhangen (of ga je nog hotel boeken in Habana?) en tegen de avond het vliegtuig in voor een eeuwig durende avondvlucht en van daaruit nog naar huis. Dat worden 48 laaaaange uren.
Weet je zeker dat je niet sneller naar Varadero wil?
Als de bus vol touristen zit dan stopt hij niet. Maar ik verbaasde me erover dat een bus die duidelijk tourbus was en gevuld met kaaskoppen zoveel duimpjes kreeg. Nagvraagd en toen hoorde ik dat een lege bus dus zo gebruikt wordt. Volgens mij een leuke bijverdienste als de groep in een stadje zit.quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:15 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Roger *waarvan akte*
Oké.. dus dan kun je opeens in zo'n bus locals meekrijgen?Duimpje is leuk maar ga ik niet op vertrouwen
En klopt, ik bestrijk een groter gebied omdat ik het zonde vind om het eiland in tweeën te splitsen en alleen te focussen op westkust of oostkust. Qua tijdsplanning doe ik het ook zo dat ik zoveel mogelijk van de reisdag al kan benutten voor de nieuwe bestemming. Door in de avond dingen te bezoeken enzo die in de buurt zitten op loopafstand. En dan de volgende volle dag voor andere dingen in de omgeving
Oh zo. Ja alles om maar peso's bij te verdienen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:19 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Als de bus vol touristen zit dan stopt hij niet. Maar ik verbaasde me erover dat een bus die duidelijk tourbus was en gevuld met kaaskoppen zoveel duimpjes kreeg. Nagvraagd en toen hoorde ik dat een lege bus dus zo gebruikt wordt. Volgens mij een leuke bijverdienste als de groep in een stadje zit.
True, tis nogal een afstandquote:Op woensdag 1 juni 2016 22:14 schreef Cat22 het volgende:
Van je laatste twee dagen zou ik trouwens een beetje dood gaan
Eerst hele dag en halve nacht in de bus, dan rondhangen (of ga je nog hotel boeken in Habana?) en tegen de avond het vliegtuig in voor een eeuwig durende avondvlucht en van daaruit nog naar huis. Dat worden 48 laaaaange uren.
Weet je zeker dat je niet sneller naar Varadero wil?
Ik begreep dat lege bussen van de staat (kenteken b) het verplicht zijn..quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:26 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Oh zo. Ja alles om maar peso's bij te verdienen.
[..]
Hola! Ik kon een retourvlucht vanaf Köln - Varadero niet laten liggen voor 300 euro. Ik vertrek op 24 juni en ga terug op 11 juli. Daarmee heb ik 17 dagen - 2 vliegdagen = 15 dagen voor het eiland. En ik wil daar zoveel mogelijk van zien dus ik ben voornemens om van west naar oost en weer terug te trekken. Per Viazal bus, schijnt goedkoper te doen te zijn in je uppie dan een huurauto regelen.
Is een planning als deze wat?Veel te druk schema voor 15 dagen, zou alleen west pakken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje zo ingepland op een mapje: http://www.zeemaps.com/vi(...)1272&y=23.106076&z=9
Verdere opmerkingen, tips 'n tricks hoor ik graagDeathlift or Die.
Oost is dus minder interessant? Ik zie niet op tegen het reizen van plek naar plek. Ben ik wel gewend bij eerdere tripjes. Lijkt me wel zo gevarieerd om diverse steden aan te doen. En dat je dan verhoudingsgewijs meer uren aan het reizen bent dan aan het genieten is nu eenmaal een gegeven. Vakantie hoeft voor mij niet enkel te bestaan uit de ene na de andere plek bezoeken. Het reizen an siche is ook onderdeel van. Voor mij begint het vakantiegevoel als ik al in de trein richting Keulen zit. Dat begint niet pas zodra ik in Varadero voet aan grond zet in Cuba. Tuurlijk dan gaat wel het gevoel leven: jeuj, Cubaquote:Op woensdag 1 juni 2016 23:21 schreef Ethanolic het volgende:
[..]
Veel te druk schema voor 15 dagen, zou alleen west pakken.
In geval van lege plekken dus. Naja ik ga het meemaken, ben benieuwdquote:Op woensdag 1 juni 2016 22:31 schreef Reflectionne het volgende:
[..]
Ik begreep dat lege bussen van de staat (kenteken b) het verplicht zijn..
Ik ben niet in Oost geweest, maar ik heb 18 dagen gedaan over Havana - Vinales - Bahia de Cochino's - Cienfuegos - Trinidad - Varadero - Havana. Had het niet sneller moeten doen, kwam zelfs al wat daagjes te kort. Zo veel te zien. De stadjes zijn allemaal wel mooi, daar niet van.quote:Op woensdag 1 juni 2016 23:52 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Oost is dus minder interessant? Ik zie niet op tegen het reizen van plek naar plek. Ben ik wel gewend bij eerdere tripjes. Lijkt me wel zo gevarieerd om diverse steden aan te doen. En dat je dan verhoudingsgewijs meer uren aan het reizen bent dan aan het genieten is nu eenmaal een gegeven. Vakantie hoeft voor mij niet enkel te bestaan uit de ene na de andere plek bezoeken. Het reizen an siche is ook onderdeel van. Voor mij begint het vakantiegevoel als ik al in de trein richting Keulen zit. Dat begint niet pas zodra ik in Varadero voet aan grond zet in Cuba. Tuurlijk dan gaat wel het gevoel leven: jeuj, CubaMaar de lol zit hem ook in het reizen.
Is een planning als deze wat?Hoe is je planning uitgepakt? Te ambitieus lijkt me?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje zo ingepland op een mapje: http://www.zeemaps.com/vi(...)1272&y=23.106076&z=9
Ik denk er zelf aan om in 3 weken naar het oosten te trekken en dan terug te vliegen naar Varadero.
Hoe was je vlucht trouwens? En auto gewoon ergens in Keulen gedropt of op het vliegveld zelf?
Leuk dat je het vraagt. Uiteindelijk werd het 7 tot 23 december. Wel vanuit Keulen. De planning viel prima te doen. De vlucht was langer op de heenweg dan terug. Boven de Pecurpine Banks vlak na Noord-Ierland kregen we lichte turbulentie, zowel heen als terug. Ik ben met de trein naar Keulen vertrokken.quote:Op woensdag 28 december 2016 07:54 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Hoe is je planning uitgepakt? Te ambitieus lijkt me?
Ik denk er zelf aan om in 3 weken naar het oosten te trekken en dan terug te vliegen naar Varadero.
Hoe was je vlucht trouwens? En auto gewoon ergens in Keulen gedropt of op het vliegveld zelf?
Dank voor de tips. Wij vliegen ook vanuit Keulen. De trein had ik nog niet overwogen maar dat is een prima optie.quote:Op woensdag 28 december 2016 13:12 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Leuk dat je het vraagt. Uiteindelijk werd het 7 tot 23 december. Wel vanuit Keulen. De planning viel prima te doen. De vlucht was langer op de heenweg dan terug. Boven de Pecurpine Banks vlak na Noord-Ierland kregen we lichte turbulentie, zowel heen als terug. Ik ben met de trein naar Keulen vertrokken.
Mijn top drie plaatsen zijn: Baracoa, Playa Larga en Cienfuegos. Baracoa is een ideale combinatie tussen het strand van Playa Larga, de binnenstad van Cienfuegos en de landschappen van Vinales en Trinidad.Het eten elders smaakte lang niet zo lekker als in Baracoa. En datzelfde gold voor de pina colada's die ik er dronk.
Ik reis graag per trein. Heb je geen gedoe met files en parkeren. Ik ben alleen van Havana naar Vinales en terug met de taxi collectivo gegaan. Alle andere ritten van Havana naar Baracoa en elke plek er tussenin met de Viazul bus.quote:Op woensdag 28 december 2016 13:41 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dank voor de tips. Wij vliegen ook vanuit Keulen. De trein had ik nog niet overwogen maar dat is een prima optie.
Hoe ben je van west naar oost gereisd? Alles met de viazul of daar nog wat in aangepast? En vervolgens weer terug? Was dat te doen of zijn het vooral lange vermoeiende busritten? Die laatste rit moet killing geweest zijn lijkt me.
3. Persoonlijk vind ik de stranden in het Oosten mooier, maar daar valt weinig uit te gaan.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 06:26 schreef Cracker26 het volgende:
3: Paar dagen Varadero of zijn er mooiere stranden waar naast het strand nog meer te beleven valt (uitgaan en eventuele excursies).
4: Via waar de goedkoopste vliegtickets boeken?
We willen het liefst direct. Dat scheelt 10 uur per vlucht. Zonde van de tijd, maar wel best prijzig (ongeveer 1200 euro per persoon euro via cheaptickets en tix. Vlieg dan wel met KLM).
Datum is van 29 juli tm 17 augustus. Maar misschien is op zaterdag vliegen gewoon duur.. nog niet naar andere dagen gekeken, maar als we later doorgaan, kunnen we ook korter. Dus is eigenlijk geen optie.
Ik vloog vorige maand met Eurowings direct op Varadero. 465 euro.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 07:44 schreef FredvZ het volgende:
[..]
3. Persoonlijk vind ik de stranden in het Oosten mooier, maar daar valt weinig uit te gaan.
Wat voor uitgaansgelegenheden zoeken jullie eigenlijk?
4. Je kan met TUI of Air Berlin naar Varadero of Holguïn vliegen.
Edit:
Valt tegen zie ik, met TUI is het een dag korter en scheelt 114 euro. (Waar dan nog vanalles bij komt voor entertainment en drinken aan boord)
Ik heb ook nog ff gekeken ja.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 18:48 schreef FredvZ het volgende:
Eurowings kan als TS een dag eerder weg kan en een dag eerder terug kan zijn. Dan zit hij rond de ±800 euro.
Ik ben er zelf groot fan van om wat tijd te houden tussen terug komen van vakantie en werken. Niet alleen om weer bij te komen, maar ook om eventuele vertragingen op te vangen.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 21:31 schreef Cracker26 het volgende:
Ik heb ook nog ff gekeken ja.
29 juli heen en 19 augustus terug (ipv 17 aug) en dan kunnen we voor 859 euro vliegen.
Scheelt bijna 300 euro, dus dat is wel mooi.
Enige nadeel voor mij is dan wel dat je zondagochtend de 20e dan pas land en moet de dag erna of misschien diezelfde avond alweer gaan werken.
En daar heb ik dan weer niet zoveel zin in.
Ben liever nog 2 of 3 dagen thuis, voordat ik moet gaan werken.
Oeps... Zo gaat het de hele dag al, tijd om vroeg naar bed te gaanquote:PS: Ik ben de TS niet ;-)
Vinales met een dagtocht? Vanuit Trinidad?quote:Op dinsdag 7 februari 2017 22:22 schreef Zocalo het volgende:
Wij vliegen over twee weken en gaan net iets langer dan een week. Is het bijvoorbeeld te doen om vanuit Havana naar Trididad te gaan en dan ook nog Vinales mee te pakken met een dagtocht? Of is dat echt too much?
Inderdaad, dat is zeker een uur of 5/6 rijden.quote:Op woensdag 8 februari 2017 07:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Vinales met een dagtocht? Vanuit Trinidad?
Lijkt me niet dat die worden aangeboden. Ik zou dan eerder voor plaatsen in de buurt gaan.
Je kunt wel vanuit Trinidad richting Vinales met de Viazul (als je een ticket weet te bemachtigen) Maar dat zal inderdaad minstens zes uur rijden zijn. Dus zoveel tijd in daglicht heb je dan niet meer over in Vinales. Wat ik zelf al vond toen ik vanuit Havanna onderweg was.quote:Op woensdag 8 februari 2017 07:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Vinales met een dagtocht? Vanuit Trinidad?
Lijkt me niet dat die worden aangeboden. Ik zou dan eerder voor plaatsen in de buurt gaan.
Nee, ik was niet duidelijk denk ik.quote:Op woensdag 8 februari 2017 09:34 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Je kunt wel vanuit Trinidad richting Vinales met de Viazul (als je een ticket weet te bemachtigen) Maar dat zal inderdaad minstens zes uur rijden zijn. Dus zoveel tijd in daglicht heb je dan niet meer over in Vinales. Wat ik zelf al vond toen ik vanuit Havanna onderweg was.
Ik zou het zelf niet doen. Denk ook niet dat het met dagtochten wordt aangeboden. Maar je kunt vast wel een collectivo vinden waar je mee mee kunt. Viazul vanuit Habana is denk ik nog steeds een kleine 4 uur enkele reis. Dan moet je als je reserveert er ook nog een half uur minimaal van tevoren zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2017 13:40 schreef Zocalo het volgende:
[..]
Nee, ik was niet duidelijk denk ik.
Ik bedoelde de combinatie Havana - Vinales met dagtocht uit Havana - Trinidad - Terug naar Havana met eventueel nog een andere stad/bezichtiging in een week
Ik heb niks online geboekt. Je hebt amper internet in Cuba. En als je het hebt, hoe denk je dan casa's te kunnen bereiken die zelf geen internet hebben?quote:Op donderdag 9 februari 2017 15:22 schreef Cracker26 het volgende:
Ik hoorde gisteren via een bekende van mij dat hij heel vaak via mensen in de taxi/bus/andere plekken overnachtingen in casa's regelde.
Bijna altijd wel mensen die iemand kende die zo'n aanbood.
Hebben mensen hier ook op die manier overnachtingen geregeld, of al die casa's online geboekt?
Ik heb alle casa's geregeld van te voren via hostelclub of vinalesbbinn oid. Heeft prima gewerkt. Je betaalt 10% aan of reserveert kostenloos. Ter plekke betaal je de rest cash.quote:Op donderdag 9 februari 2017 15:22 schreef Cracker26 het volgende:
Ik hoorde gisteren via een bekende van mij dat hij heel vaak via mensen in de taxi/bus/andere plekken overnachtingen in casa's regelde.
Bijna altijd wel mensen die iemand kende die zo'n aanbood.
Hebben mensen hier ook op die manier overnachtingen geregeld, of al die casa's online geboekt?
Haha nu je het zegt ja.. had er nog niet over nagedacht dat het internet daar niks is.quote:Op donderdag 9 februari 2017 19:07 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik heb niks online geboekt. Je hebt amper internet in Cuba. En als je het hebt, hoe denk je dan casa's te kunnen bereiken die zelf geen internet hebben?
Iedereen heeft connecties overal. En zoniet, dan via via wel. Het is een land waar je alles kunt regelen en waar iedereen met commissies graag wat bijbeunt. Het is handig als je in een goede 'circle' zit. Wat dat is, is voor iedereen anders. Voor mij is locatie belangrijkst, vervolgens prijs. Ik vind een casa in het centrum zo'n 25 CUC waard.
Ik vroeg gewoon aan de eigenaar van mijn casa of hij vrienden/connecties had in mijn volgende bestemming (met mijn wensen). Vervolgens gingen ze altijd direct aan het bellen. Nog nooit mislukt.
Wel handig als je een beetje Spaans spreekt trouwens. Dat maakt sowieso de kloof tussen toerist en huiseigenaar een stuk kleiner.
OK, bedankt voor je info. Dit is natuurlijk wel handig als je je route al weet.quote:Op donderdag 9 februari 2017 20:05 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Ik heb alle casa's geregeld van te voren via hostelclub of vinalesbbinn oid. Heeft prima gewerkt. Je betaalt 10% aan of reserveert kostenloos. Ter plekke betaal je de rest cash.
Internet is eigenlijk alleen op de grote pleinen. Maar zelfs daar werkt het soms maar bagger (en ach, wat moet je eigenlijk ook op internet als je op vakantie bentquote:Op donderdag 9 februari 2017 20:15 schreef Cracker26 het volgende:
[..]
Haha nu je het zegt ja.. had er nog niet over nagedacht dat het internet daar niks is.
Wel mooi eigenlijk dat dat zo werkt.
En voor mij/ons is locatie ook belangrijker dan prijs.
Als ik het goed opgezocht heb, klopt het dat 1 euro ongeveer evenveel waard is als 1 cuc he..?
Alleen spreken we allebei totaal geen Spaans... op misschien enkele woordjes na dan.
Misschien nog maar een soort snelcursusje doen dan. Is wel fijn om toch een beetje te kunnen communiceren met de lokale bevolking.
Ik heb 2x met Air Berlin gevlogen; 1x naar New York en 1x naar Bangkok (toen Air Berlin nog rechtstreeks Dusseldorf - Bangkok vloog, maar dat is inmiddels al bijna 10 jaar geleden). Ik vind het een prima maatschappij. Ik ben zelf niet erg lang dus heb al snel voldoende beenruimte. Je krijgt gewoon eten en drinken aan boord en je hebt eigen entertainment schermpjes. Ik vond het primaquote:Op donderdag 2 maart 2017 20:15 schreef Cracker26 het volgende:
Iemand hier weleens met AirBerlin (naar Havana) gevlogen?
Vanaf Dusseldorf is een directe vlucht met AB ongeveer 240 euro p.p. goedkoper, dan vanaf Amsterdam met KLM.
Wil graag weten hoe het is om een verre vlucht met AirBerlin te maken.
Als dat zwaar tegen valt, dan kiezen we wel "gewoon" voor KLM.
Is wel iets makkelijker (en iets dichterbij) om vanaf Schiphol te vliegen, maar het prijsverschil maakt het toch wel aantrekkelijk om vanaf Dusseldorf te vliegen.
Ok, dank je!quote:Op donderdag 2 maart 2017 20:37 schreef Mazou het volgende:
[..]
Ik heb 2x met Air Berlin gevlogen; 1x naar New York en 1x naar Bangkok (toen Air Berlin nog rechtstreeks Dusseldorf - Bangkok vloog, maar dat is inmiddels al bijna 10 jaar geleden). Ik vind het een prima maatschappij. Ik ben zelf niet erg lang dus heb al snel voldoende beenruimte. Je krijgt gewoon eten en drinken aan boord en je hebt eigen entertainment schermpjes. Ik vond het prima![]()
Ik ben zelf 2 jaar geleden met Swiss/Edelweiss naar Havana gevlogen, via Zurich. Was ook een goede ervaring.
Ik ben vorig jaar met Air Europe van Amsterdam via Madrid naar Havana gevlogen. Beenruimte was waardeloos zoals bij de meeste maatschappijen. De reden dat we deze maatschappij hadden, was omdat we een georganiseerde reis geboekt hadden. Ik neem aan dat deze reisorganisatie op prijs inkoopt, dus wellicht is het concurrerend.quote:Op donderdag 2 maart 2017 22:26 schreef Cracker26 het volgende:
[..]
Ok, dank je!
Heb ondertussen al meerdere gehoord dat het een goede maatschappij is.
Nu nog even uitzoeken of we voor een goede prijs met de trein in Dusseldorf kunnen geraken. Anders heeft het weinig zin om "helemaal" naar Dusseldorf te gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |