abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117420361
nieuw deel, de vorige is full.

Cuba deel 2
Anekdotes uit Cuba
pi_117432378
hoe zit dat eigenlijk met orkanen/hurricanes?
pi_117433120
jij hebt wel veel vragen he :) heb ik daar niet gehad ( januari dit jaar ) hooguit 5 minuten regen in 16 dagen. temperatuur is tussen ( bij ons ) 33 - 38 graden. avonds wordt koeler, sommigen hadden het koud en moesten extra dekens hebben.
pi_117436205
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 19:10 schreef Attitude het volgende:
jij hebt wel veel vragen he :) heb ik daar niet gehad ( januari dit jaar ) hooguit 5 minuten regen in 16 dagen. temperatuur is tussen ( bij ons ) 33 - 38 graden. avonds wordt koeler, sommigen hadden het koud en moesten extra dekens hebben.
wat is in Havana een beetje een centrale punt, zoals de Dam in Amsterdam.
pi_117441398
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 20:19 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

wat is in Havana een beetje een centrale punt, zoals de Dam in Amsterdam.
Wikitravel nog niet ondekt?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_117441426
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 21:38 schreef miro86 het volgende:

[..]

Wikitravel nog niet ondekt?
nee :{
pi_117441711
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 21:38 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

nee :{
Alsje Nog vragen?
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_117441929
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 21:42 schreef miro86 het volgende:

[..]

Alsje Nog vragen?
ik vraag het hier, dus ik klik niet op je link..
pi_117442181
Tja, als je jezelf niet wil helpen dan help ik niet meer.
pi_117442292
Cebtrale punt... ik zou zeggen, Plaza Vieja, een grote plein. Van daaruit kun je 3 of 4 straten inlopen en die leiden wel ergens naar toe.
pi_117442626
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 21:50 schreef Attitude het volgende:
Cebtrale punt... ik zou zeggen, Plaza Vieja, een grote plein. Van daaruit kun je 3 of 4 straten inlopen en die leiden wel ergens naar toe.
is dat ook vlakbij
Calle Obisbo?
Malecon?
pi_117443014
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 21:55 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

is dat ook vlakbij
Calle Obisbo?
Malecon?
Calle Obisbo kemn ik niet. Malecon Boulevard ligt aan water en plaza vieja in ongeveer midden van centrum. je moet het zo zien: sta je op het plein met je gezicht in de irchting van de zee, dan zie je de kerk, de beuno social club en loop je die straat in ( die gaat naar malecon boulevard ( duurt 15 minuuten ) maar onderweg kom je oude gebwouen tegen die onderhouden zijn door unesco. neem je een zijstraatje dan kom je bij museum la revolution. loop je door dan kom je in oude gedeelte van havana terecht en je komt vanazelf bij malecon boulevard. geloof me, je kunt in havana alles lopen doen. geen probleem. deden we daar ook.
pi_117443187
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 22:00 schreef Attitude het volgende:

[..]

Calle Obisbo kemn ik niet. Malecon Boulevard ligt aan water en plaza vieja in ongeveer midden van centrum. je moet het zo zien: sta je op het plein met je gezicht in de irchting van de zee, dan zie je de kerk, de beuno social club en loop je die straat in ( die gaat naar malecon boulevard ( duurt 15 minuuten ) maar onderweg kom je oude gebwouen tegen die onderhouden zijn door unesco. neem je een zijstraatje dan kom je bij museum la revolution. loop je door dan kom je in oude gedeelte van havana terecht en je komt vanazelf bij malecon boulevard. geloof me, je kunt in havana alles lopen doen. geen probleem. deden we daar ook.
_O_ thanks Attitude dat moet goedkomen
pi_117443233
wanneer vertrek je eigenlijk?
pi_117444074
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 22:03 schreef Attitude het volgende:
wanneer vertrek je eigenlijk?
in november :s)
pi_117444408
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:05 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

had jij je visum van te voren al? (in Nederland)
Ja, had het via reisorganisatie laten regelen (FOX Vakanties)

quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 13:01 schreef Attitude het volgende:

[..]

We hadden een lege douane, ons vliegtuig was op dat moment de enige die geland was. en we stonden rechts naast de rij voor de crew en vip. daar mochten we ook langs. heeft iets van 15 - 2-0 minuten gekost. hadden alleen europanen in de rij dus dan gaat het sneller. ( als je in de rij gaat staan met mensen uit india bv dan duurt het langer )
Bij ons was het wel wat drukker ;(

En dit was het eerste wat we zagen :')

Nederland moest voetballen op het WK en ze waren net begonnen :D
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_117444797
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 22:00 schreef Attitude het volgende:

[..]

Vanaf daar is alles wat je wil zien in Havana centrum centraal te bereiken in 15 minuten. Twee dagen rondlopen en je ziet alles :)

Daarna erop uit trekken! Miramar ook zeker eens bekijken!

Je ziet de enorm luxe en dure clubs uit de jaren 50, maar dan helemaal in een verlaten en vervallen staat, maar je kan zo de pracht en praal in je hoofd erbij denken _O_
pi_117445150
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 22:26 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Vanaf daar is alles wat je wil zien in Havana centrum centraal te bereiken in 15 minuten. Twee dagen rondlopen en je ziet alles :)

Daarna erop uit trekken! Miramar ook zeker eens bekijken!

Je ziet de enorm luxe en dure clubs uit de jaren 50, maar dan helemaal in een verlaten en vervallen staat, maar je kan zo de pracht en praal in je hoofd erbij denken _O_
vet _O_ wanneer was jij in Cuba, hoe lang, en wat heb je behalve Havana nog meer gezien?
pi_117445217
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 22:21 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Ja, had het via reisorganisatie laten regelen (FOX Vakanties)

[..]

Bij ons was het wel wat drukker ;(

[ afbeelding ]

En dit was het eerste wat we zagen :')

[ afbeelding ]

Nederland moest voetballen op het WK en ze waren net begonnen :D
Bij ons was het veel minder druk haha.... iets met snel lopen uit vliegtuig.. wil nog wel helpen :P
pi_117445946
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 22:31 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

vet _O_ wanneer was jij in Cuba, hoe lang, en wat heb je behalve Havana nog meer gezien?
2006 alweer ;(

We zijn 3 weken geweest, eerste 2 dagen in Havana rondgereden in zo'n old timer met prive chauffeur en gids, daarna met een mini-van met die twee naar Vinales voor 2 dagen, toen weer 3 dagen in Havana, één dag voor ons zelf, Twee dagen nog met de chauffeur en gids.

Toen stond er een auto voor ons klaar en zijn we 2100 kilometers met z'n tweetjes het eiland rond gaan rijden.

• Cienfeugos
• Trinidad
• Camaguey
• Santiago de Cuba
• Baracoa
• Guadalavaca
• Holguin
• Amsterdam

[ Bericht 0% gewijzigd door Adolecens op 30-09-2012 22:52:47 ]
pi_117446939
quote:
17s.gif Op zondag 30 september 2012 22:42 schreef Adolecens het volgende:

[..]

2006 alweer ;(

We zijn 3 weken geweest, eerste 2 dagen in Havana rondgereden in zo'n old timer met prive chauffeur en gids, daarna met een mini-van met die twee naar Vinales voor 2 dagen, toen weer 3 dagen in Havana, één dag voor ons zelf, Twee dagen nog met de chauffeur en gids.

Toen stond er een auto voor ons klaar en zijn we 2100 kilometers met z'n tweetjes het eiland rond gaan rijden.

• Cienfeugos
• Trinidad
• Camaguey
• Santiago de Cuba
• Baracoa
• Guadalavaca
• Holguin
• Amsterdam
vet man, ik ga maar voor een week, maar ik hoop naast Havana nog een aantal andere plaatsen te zien. :)
pi_117447043
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 22:55 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

vet man, ik ga maar voor een week, maar ik hoop naast Havana nog een aantal andere plaatsen te zien. :)
Mijn zusje zit er nu toevallig, die zit alleen 10 dagen in Varadero.. Dat vind ik wel wat zonde als je naar zo'n land gaat..

Wat ga jij doen?
pi_117447391
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 22:56 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Mijn zusje zit er nu toevallig, die zit alleen 10 dagen in Varadero.. Dat vind ik wel wat zonde als je naar zo'n land gaat..

Wat ga jij doen?
idd Varadeiro beschouw ik niet eens als Cuba, maar ieder zijn ding.
nog geen idee man, heb me nog niet ingelezen, maar sowieso alle toeristische attracties in Havana en natuurlijk op de Malecon lopen. verblijven in Casas Particular en 'k hoop een beetje salsa te leren/dansen. *O*
Naast Havana dacht ik aan Santa Clara voor Che Guevara en de hele geschiedenis.. nog een paar stadjes met de Viazul bus, maar weet nog niet welke, heb ook maar een week, waarvan ik er toch wel 4 dagen in Havana wil doorbrengen. Ik dacht ook nog aan Isla de Juventud of zoiets, maar dat zien we dan wel, heb nog geen idee hoe ver dat van Havana ligt :') gaat wel leuke tijd worden :Y
pi_117447462
Als je 1 week heb, moet je vooraf goede planning maken...

Adolecens, blijft ze hele tijd in varadero? lijkt me zonde... er is zoveel te zien daar en varadero geeft niet een goed beeld van cuba weer...
pi_117447569
als je morgens vroeg opstaat dan kun je havana makkelijk in 2 dagen doen. daar heb je echt geen 4 dagen voor nodig. en mocht je besluiten om met dolfijen te zwemmen, dat kan in cienfuegos...

En malecon lopen.. iedereen doet of dat bijzonder is maar is gewoon een weg. Je denkt aan boulevard snel aan een strand maar dat is daar niet zo.. een stuk muur die de zee en de autoweg gescheiden houdt, jij kunt er langs lopen, steeds oplettend voor de golven die over de muur slaan
pi_117447730
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:04 schreef Attitude het volgende:
als je morgens vroeg opstaat dan kun je havana makkelijk in 2 dagen doen. daar heb je echt geen 4 dagen voor nodig. en mocht je besluiten om met dolfijen te zwemmen, dat kan in cienfuegos...
het is niet zo dat ik zsm de toer. attracties wil doen en dan Havana gezien heb (alles afstrepen), ik wil ook een beetje kunnen relaxen, rondslenteren. en ik ga niet naar de malecon om de malecon of de muur zelf te zien, maar gewoon een beetje mensen kijken :)
pi_117447755
Weet niet hoe het met mobiel bellen zit nu, maar toen was het redelijk prijzig :')

Voorbeeldje van een mobiel gesprek naar een vast nummer in NL
5-jul 15:48 6:31 CUBA 31xxxxxxx ¤ 27,30

quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:01 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

idd Varadeiro beschouw ik niet eens als Cuba, maar ieder zijn ding.
nog geen idee man, heb me nog niet ingelezen, maar sowieso alle toeristische attracties in Havana en natuurlijk op de Malecon lopen. verblijven in Casas Particular en 'k hoop een beetje salsa te leren/dansen. *O*
Naast Havana dacht ik aan Santa Clara voor Che Guevara en de hele geschiedenis.. nog een paar stadjes met de Viazul bus, maar weet nog niet welke, heb ook maar een week, waarvan ik er toch wel 4 dagen in Havana wil doorbrengen. Ik dacht ook nog aan Isla de Juventud of zoiets, maar dat zien we dan wel, heb nog geen idee hoe ver dat van Havana ligt :') gaat wel leuke tijd worden :Y
Ik zou dan niet zo lang in Havana blijven.Santa Clara zijn wij niet geweest, lag niet goed genoeg op de route, we zijn wel in Santiago bij de begraafplaats geweest en bij de oude Bacardi fabrieken (nu Havana rum (Ja de Havana rum komt uit Santiago :') ))

quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:02 schreef Attitude het volgende:
Als je 1 week heb, moet je vooraf goede planning maken...

Adolecens, blijft ze hele tijd in varadero? lijkt me zonde... er is zoveel te zien daar en varadero geeft niet een goed beeld van cuba weer...
Varadero is zó géén Cuba.. :{ Weet niet precies of ze er ook echt op uit gaat, zal wel wat van die georganiseerde tripjes in de buurt zijn.
pi_117447796
Met dolfijnen zwemmen hebben wij in Guardalavaca gedaan O+

Wel knetterduur ook weer :')
pi_117447824
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:06 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

het is niet zo dat ik zsm de toer. attracties wil doen en dan Havana gezien heb (alles afstrepen), ik wil ook een beetje kunnen relaxen, rondslenteren.
snap ik ook, dat deden wij ook op onze gemak, alleeen alles ligt dicht bij elkaar en je bent er zo en we hadden alles gezien en nog hadden we tijd over om in zwembad te zwemmen en salsales te nemen.... ik denk dat je het zelf moet ondervinden als je daar bent
pi_117447963
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:06 schreef Adolecens het volgende:
Ik zou dan niet zo lang in Havana blijven.Santa Clara zijn wij niet geweest, lag niet goed genoeg op de route, we zijn wel in Santiago bij de begraafplaats geweest en bij de oude Bacardi fabrieken (nu Havana rum (Ja de Havana rum komt uit Santiago :') ))
bedoel je de begraafplaats van Che? die ligt in Santa Clara toch?
pi_117447965
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:07 schreef Adolecens het volgende:
Met dolfijnen zwemmen hebben wij in Guardalavaca gedaan O+

Wel knetterduur ook weer :')
Ja dat was duur.. zowat duuurste uitgave van hele reis maar het was waard en hoeveel mensen kunnen dat nou zeggen :P

ben zelf 2 dagen in varadero geweest, nbadeel van groepsreis, maar zag daar n bord staan met uitjes erop.. allemaal stuk duurder dan als je zelf op eigen houtje heen gaat. maa ja, ik denk dat je zus straks wil zeggen dat ze in cuba is geweest.....
pi_117448386
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:06 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

het is niet zo dat ik zsm de toer. attracties wil doen en dan Havana gezien heb (alles afstrepen), ik wil ook een beetje kunnen relaxen, rondslenteren. en ik ga niet naar de malecon om de malecon of de muur zelf te zien, maar gewoon een beetje mensen kijken :)
Let op de Jineteras ;)
Hoewel de politie jou als toerist redelijk met rust laat, kan het voor hen vervelend aflopen :P
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:10 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

bedoel je de begraafplaats van Che? die ligt in Santa Clara toch?
Die ligt in Santa ja, maar de begraafplaats in Santiago is echt bijzonder!

quote:
0s.gif
Op zondag 30 september 2012 23:10 schreef Attitude het volgende:

[..]

Ja dat was duur.. zowat duuurste uitgave van hele reis maar het was waard en hoeveel mensen kunnen dat nou zeggen :P

ben zelf 2 dagen in varadero geweest, nbadeel van groepsreis, maar zag daar n bord staan met uitjes erop.. allemaal stuk duurder dan als je zelf op eigen houtje heen gaat. maa ja, ik denk dat je zus straks wil zeggen dat ze in cuba is geweest.....
Die hele vakantie was de de duurste in mijn leven :') Maar de dolfijnen waren weer het duurste van de vakantie ja..

En ergens wel denk ik ja, maar goed, vind het jammer van de reis
pi_117461103
Ben zelf niet in santiago geweest. Wel n mooie begraafplek. De begraafplaats in santa clara was ook mooi. Met die enorme gebeeldhouwde muur en imposante beeld van che en binnen in allemaal gebeeldhouwde gezichten van mensen die omgeokmen zijn bij de revolutie en bij che hoordden.

We hadden geen last van de agenten daar. Ze hebben ons af en toe geholpen om de weg terug te vinden inaar het hotel. Dat was vooral avodns. Overdag in Havana had je die gekleurde huizen ter herkenning maar avonds werd het moeilijker... Onze begeleider daar, een echte cubaan die nederlands sprak, zei dat het niet verstandig was om foto's te maken van de agenten.. sommige hebben daar moeite mee..
pi_117463719
Crystal!
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
  maandag 1 oktober 2012 @ 14:56:33 #35
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_117464854
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 12:54 schreef Attitude het volgende:

We hadden geen last van de agenten daar. Ze hebben ons af en toe geholpen om de weg terug te vinden inaar het hotel. Dat was vooral avodns. Overdag in Havana had je die gekleurde huizen ter herkenning maar avonds werd het moeilijker... Onze begeleider daar, een echte cubaan die nederlands sprak, zei dat het niet verstandig was om foto's te maken van de agenten.. sommige hebben daar moeite mee..
Met foto's maken sowieso kan je problemen krijgen. :D In Havana zag ik een mooie vervallen wijk (niet La Habana Vieja, maar meer Soviet-stijl) en wilde daar foto's maken, maar mocht niet van oom agent.

Buiten Havana maakte ik foto's van een tabakgroeierij en het hoofd van het dorpje kwam me vertellen dat ze het rolletje wel uit m'n camera zou halen als ze me foto's zou zien schieten. Ik had ondergetekende formulieren nodig van 3 verschillende instanties om daar foto's te mogen maken. Hoe ze omgaan met geheugenkaartjes weet ik niet, maar die had ik al verwisseld natuurlijk. "Ik heb nog geen foto's gemaakt, je was net op tijd; ik wist het niet dankje." :P
reset
  zondag 14 oktober 2012 @ 00:57:35 #36
214279 Kali-Mist1
Bromvlieg bemiddelaar.
pi_117945530
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:06 schreef Adolecens het volgende:
Weet niet hoe het met mobiel bellen zit nu, maar toen was het redelijk prijzig :')

Voorbeeldje van een mobiel gesprek naar een vast nummer in NL
5-jul 15:48 6:31 CUBA 31xxxxxxx ¤ 27,30

[..]

[..]

Varadero is zó géén Cuba.. :{ Weet niet precies of ze er ook echt op uit gaat, zal wel wat van die georganiseerde tripjes in de buurt zijn.
In de oude bacardi fabrieken mag dan wel havana worden gemaakt, het is toch niet de originele bacardi.
Die kan je nog wel vinden onder de naam Matusalem.

No, you're not wrong Walter, you're just an asshole.
pi_118121216
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 14:56 schreef Individual het volgende:

[..]

Met foto's maken sowieso kan je problemen krijgen. :D In Havana zag ik een mooie vervallen wijk (niet La Habana Vieja, maar meer Soviet-stijl) en wilde daar foto's maken, maar mocht niet van oom agent.

Buiten Havana maakte ik foto's van een tabakgroeierij en het hoofd van het dorpje kwam me vertellen dat ze het rolletje wel uit m'n camera zou halen als ze me foto's zou zien schieten. Ik had ondergetekende formulieren nodig van 3 verschillende instanties om daar foto's te mogen maken. Hoe ze omgaan met geheugenkaartjes weet ik niet, maar die had ik al verwisseld natuurlijk. "Ik heb nog geen foto's gemaakt, je was net op tijd; ik wist het niet dankje." :P
Nergens last daarvan gehad. Alleen bij de sigarenfabrieken werd het echt ten strengste verboden... Voor de rest hebben wij veel en vrolijk geklikt!! Ook van een quinceanera (sweet 15) veel foto's gemaakt....
pi_118127971
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 14:56 schreef Individual het volgende:

[..]

Ik heb overal gewoon foto's gemaakt, geen enkel probleem mee gehad. :)
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  zondag 21 oktober 2012 @ 08:31:58 #39
214279 Kali-Mist1
Bromvlieg bemiddelaar.
pi_118233965
Idd niet echt last van gehad, wel bij de sigarenfabriek uiteraard (pinar del rio) maar voor de rest konden wij vrolijk schieten.
pi_119088041
Señores y señoras!

Eind dit jaar ga ik met kerst en oud en nieuw met een vriend van me naar Cuba! *O*

Gisteravond wat dingen opgezocht en het land lijkt me groot genoeg om er weken rond te trekken. Helaas heb vooral ik die tijd niet, maar we hebben een aantal ideetjes, aan jullie de vraag of dat zou lukken en tips voor mooie, bijzondere plekken buiten de standaardreisgidsen:

- hoe is kerst in Cuba en zijn er plekken waar je dat het beste kan vieren?
- zelfde vraag voor Oud en Nieuw in Havana en 1 januari de onafhankelijkheidsdag, iemand ervaring?
- mooie duikplekken! Ik heb nog geen ervaring (hopelijk tegen die tijd wel), vriend van me heeft PADI advanced volgens mij. We zoeken dus plekken waar je mooie dingen kan zien (scheepswrakken?!!, vliegtuigen, en alle mooie fauna (koraal, vissen, haaien, schildpadden, zeepaardjes, kwallen, etc) waar we samen kunnen duiken (basic dus).
- Is het mogelijk/aan te raden/veilig om zo'n vette oude Amerikaanse bak te huren en zelf rond te rijden daar? We spreken allebei prima Spaans, dus dat is het probleem niet.
- tips voor goeie salsatenten?
- ik heb 9 dagen de tijd; hoeveel kan je zien?
- hoe is het uitgaan? Ik hoorde van een vriendin dat er eigenlijk alleen maar hoeren rondlopen? Of zijn er ook plekken waar je normaal kan uitgaan en je niet om de haverklap "lastiggevallen" wordt?
- cualquier otra cosa...

Muchisimas gracias!
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_119089462
In Cuba hebben ze niet zoveel met Kerst. Je ziet wel wat kerstbomen, maar volgens mij is dat meer voor de toeristen. De Cubanen zelf hebben er niet zoveel mee. Oud & nieuw wordt wel gevierd. Vooral door het nat gooien van elkaar. Weinig tot geen vuurwerk of zo.

Wat betreft de oude Amerikanen; een taxirit ermee is een betere keus. Ze hangen allemaal met plakband en elastiekjes aan elkaar. Je bent veel beter af met een moderne huurauto. Ik weet ook niet of je wel zo'n Amerikaan kunt huren om zelf mee te rijden.

Het is overdreven dat er alleen hoeren zouden rondlopen. Het is wel zo dat veel Cubaanse vrouwen in het uitgaansleven wel even met je naar een kamertje toewillen. Meer 'gelegenheidshoertjes' volgens mij. Je wordt gelukkig echt niet om de haverklap aangeklampt en als je niet wilt wordt niemand boos. Er is geen gespannen sfeer ofzo.
pi_119090028
Top, gracias.

Dan zijn ze niet anders dan Colombiaanse hoeren (meestal bijklussende studentes).

Ja, ik dacht ook aan een auto met chauf. Een moderne auto huren kan overal, we willen juist cruisen in zo'n ouwe bak. Kopen en verkopen is ook nog een (linke?) optie.

Weet je iets van duikplekken daar?

Kerst boeit me niet zo (maat van me zijn ouders zijn er, waar ie kerst mee wil vieren, ik kijk nog wat ik dan doe).
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_119090436
Vroeger waren alle auto's van de staat. Er is de laatste tijd wel wat veranderd qua eigendomstoestanden, maar ik betwijfel of je een auto zult kunnen kopen.

Van duiken weet ik niks af.

Het is ook alweer tien jaar geleden dat ik er was, dus misschien zijn sommige dingen nu anders.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2012 17:00:34 ]
  zondag 11 november 2012 @ 17:06:06 #44
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_119090751
Als ik in de buurt ben dan is het kerst in Albuquerque. Havana wel gedaan voor O&N. Als je een klassieke auto ziet maak een praatje met de bestuurder en kijk wat je opties zijn.. dat hebben wij ook een paar keer gedaan. Bij Hotel Nacional kan je volgens mij wel een fatsoenlijke klassieker huren als je het via de officiele weg wilt doen. Merendeel van de auto's zijn lada's en nieuwe Europese auto's.

Tijdens O&N gooien ze idd met water (doen wel meer landen).

De hoertjes die ons 'lastig vielen' werden door onze hustler aangegeven bij de politie en opgepakt. (toeristen zijn heilig) Een van die hoertjes zagen we een paar dagen later weer en de andere had geen vergunning om in Havana te zijn en hebben we dus niet meer gezien.

Geen vuurwerk gezien en onze hustler nam ons oa mee naar een paar barretjes met live muziek en dat is voornamelijk salsa.

Als je niet naar een resort gaat kan het vinden van fatsoenlijk voedsel moeilijk zijn.

Het is een prachtig fotogeniek land iig.
reset
  zondag 11 november 2012 @ 17:32:26 #45
214279 Kali-Mist1
Bromvlieg bemiddelaar.
pi_119091614
Leukste salsa die ik heb meegemaakt is in trinidad op de grote trap (wijst zich vanzelf) en in santiago de cuba in een paar tentjes; namen zijn mij ontschoten maar dat is de schuld van de havana club!
pi_123317695
Even volgen... ik wil van 't zomer een rondreis maken door Cuba.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_123946718
Schop!! Gaan er dit jaar weer fokkers naar Cuba? Ik ga begin juli, autorondreis langs Havana-Viñales-Terrazas-Soroa-Cienfuegos-Trinidad-Santa Clara en tenslotte nog 2 dagen relaxen in Varadero.. Iemand tips, mustsee's, do's & don'ts? Waar is het bv het leukst om met dolfijnen te zwemmen?
  zondag 31 maart 2013 @ 23:09:56 #48
214279 Kali-Mist1
Bromvlieg bemiddelaar.
pi_124739491
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 09:03 schreef Funkel het volgende:
Schop!! Gaan er dit jaar weer fokkers naar Cuba? Ik ga begin juli, autorondreis langs Havana-Viñales-Terrazas-Soroa-Cienfuegos-Trinidad-Santa Clara en tenslotte nog 2 dagen relaxen in Varadero.. Iemand tips, mustsee's, do's & don'ts? Waar is het bv het leukst om met dolfijnen te zwemmen?
In varadero met dolfijnen gezwommen, die zwemmen in een mangrove, aparte setting.
pi_126033258
Kom pas net dit topic tegen. 6 Mei vertrekken wij naar Havana om daar 10 dagen een Fly&Drive vakantie te houden (laatste 3 dagen in resort Varadero).
  maandag 21 oktober 2013 @ 17:16:05 #50
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_132399794
Even een schopje.

Iemand tips voor de meest voordelige tickets (ben een student)? Weet iemand hoeveel een huurauto daar per dag kost?
Deathlift or Die.
pi_132426908
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2013 17:16 schreef Ethanolic het volgende:
Even een schopje.

Iemand tips voor de meest voordelige tickets (ben een student)? Weet iemand hoeveel een huurauto daar per dag kost?
Wij hadden 2 jaar geleden een erg goedkope vlucht met air canada, midden in het hoogseizoen betaalde wel 700 euro voor een ticket meende ik. route (Brussel - montreal - toronto - havana)

Je kan denk ik het beste bij skyscanner kijken.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:38:57 #52
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_132447216
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 11:40 schreef Kruitdampje het volgende:

[..]

Wij hadden 2 jaar geleden een erg goedkope vlucht met air canada, midden in het hoogseizoen betaalde wel 700 euro voor een ticket meende ik. route (Brussel - montreal - toronto - havana)

Je kan denk ik het beste bij skyscanner kijken.
Dan kom ik op vliegen met Aeroflot uit, overstappen op Moskou _O_ :D
Deathlift or Die.
pi_132464475
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:38 schreef Ethanolic het volgende:

[..]

Dan kom ik op vliegen met Aeroflot uit, overstappen op Moskou _O_ :D
Pfff dan moet je een kleine 14 a 15 uur? in een vliegtuig vol russen zitten....ik zou iets anders kiezen :P
pi_136214270
Vanmiddag een 18-daagse individuele rondreis Cuba geboekt! Beginnen in Holguin en dan westwaarts naar Havanna. Aansluitend nog 4 relaxdagen All-Inclusive in Varadero.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_136222306
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 19:03 schreef CoExist het volgende:
Vanmiddag een 18-daagse individuele rondreis Cuba geboekt! Beginnen in Holguin en dan westwaarts naar Havanna. Aansluitend nog 4 relaxdagen All-Inclusive in Varadero.
Oh heerlijk! In 2009 ben ik een weekje in Cuba geweest, standplaats Varadero en uitstapjes naar Havanna plus omgeving. Schitterend land, mooie mensen. Moet er gauw weer eens heen.
pi_136223769
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 23:04 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Oh heerlijk! In 2009 ben ik een weekje in Cuba geweest, standplaats Varadero en uitstapjes naar Havanna plus omgeving. Schitterend land, mooie mensen. Moet er gauw weer eens heen.
Heb er zin in man! Ga me nog ff lekker inlezen over Cuba.
We zouden vorig jaar al. Maar toen wat financiële tegenslagen met de auto, wasmachine, droger, etc. alles ging kaduuk! Maar inmiddels is alles nieuw! Dus dit jaar word het VIVA CUBA!
pi_136229525
quote:

[..]

Ga dan alsjeblieft niet weer naar Varadero. Wat een pauperplaats is dat. Gewoon rondreizen, dan maak je het echte Cuba mee.
pi_136411082
Het hotel in Varadero nog ff veranderd en daarna definitief geboekt bij 't reisbureau en deels aanbetaald.
Ook gelijk ff reisgidsen van Capitool en Lonely Planet gekocht.

Dit word de reis.
pi_136432234
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 07:34 schreef Funkel het volgende:

[..]

Ga dan alsjeblieft niet weer naar Varadero. Wat een pauperplaats is dat. Gewoon rondreizen, dan maak je het echte Cuba mee.
Volledig mee eens....wat een teleurstelling is dat zeg :r
pi_138869875
*kickje*

Ik zit er aan te denken om tijdens m'n trip naar Mexico ook Cuba aan te doen. Zit alleen met twee vragen, waarvan ik de antwoorden niet zo snel konden vinden hier zo.

1) Is het een probleem om na het bezoeken van Cuba, de VS in te komen (in transit terug naar NL)? Ik heb wel eens verhalen gehoord dat de Amerikaanse douane moeilijk kan doen, maar geldt dit ook voor (Nederlandse) toeristen?

2) Zijn er een beetje backpackers/andere reizigers te vinden in Cuba om mee op te trekken? Ik neem aan minder dan in andere landen, maar het zou fijn zijn om toch een beetje contact te hebben met anderen gezien ik alleen reis (en er geen hostels zijn voor zover ik heb gezien).
pi_139103990
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 16:10 schreef Rnnz het volgende:
*kickje*

Ik zit er aan te denken om tijdens m'n trip naar Mexico ook Cuba aan te doen. Zit alleen met twee vragen, waarvan ik de antwoorden niet zo snel konden vinden hier zo.

1) Is het een probleem om na het bezoeken van Cuba, de VS in te komen (in transit terug naar NL)? Ik heb wel eens verhalen gehoord dat de Amerikaanse douane moeilijk kan doen, maar geldt dit ook voor (Nederlandse) toeristen?

2) Zijn er een beetje backpackers/andere reizigers te vinden in Cuba om mee op te trekken? Ik neem aan minder dan in andere landen, maar het zou fijn zijn om toch een beetje contact te hebben met anderen gezien ik alleen reis (en er geen hostels zijn voor zover ik heb gezien).
Hier ben ik ook benieuwd naar..
Verder: hoe duur is Cuba? En dan met name in vergelijking met de rest van zuid-amerika?
pi_139133261
Even volgen hoor, ook deze zomer naar Cuba. Hoe zit dat nou met geld opnemen wat niet kan?
  dinsdag 22 april 2014 @ 00:14:16 #63
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139134464
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 11:09 schreef electronique het volgende:

[..]

Hier ben ik ook benieuwd naar..
Verder: hoe duur is Cuba? En dan met name in vergelijking met de rest van zuid-amerika?
Zuid Amerika is nogal groot dus Chile v Bolivia is een enorm verschil.

Het kan heel goedkoop in Cuba. Spaans spreken is voor heel goedkoop wel belangrijk en een beetje reiservaring helpt ook. Het algemene maandloon van de Cubanen is zo'n ¤20 dus je geld is veel waard.

Kijk wel uit voor hustlers die je meenemen naar restaurants/excursies etc zonder dat je de prijs van tevoren weet. Ze zijn heel vriendelijk totdat de hoge rekening komt en dan is het jouw probleem dat je niet wist hoeveel het zou gaan kosten. Vraag dus van tevoren wat het gaat kosten en geneer je daar niet voor. In Cuba 2 Nederlandse meisjes tegengekomen die zo waren 'opgelicht'.

Ook worden dit soort praktijken niet door de lokale politie gewaardeerd dus laat het ze weten. De toeristenindustrie is een belangrijke bron van inkomsten voor Cuba en ze zijn niet bang om hard te straffen en de hustlers weten dit.

Een hustler kan heel handig zijn om dingen te laten doen, maar hou je ogen open.

Oh en bij de immigratie willen ze een adres van een hotel waar je verblijft, maar die kan je gewoon uit een gids kopieeren en naar een casa particular gaan door een taxichauffeur te vragen en die hoeft ook niet 'officieel' te zijn. :D
reset
  dinsdag 22 april 2014 @ 00:15:06 #64
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139134486
quote:
9s.gif Op maandag 21 april 2014 23:39 schreef Travel. het volgende:
Even volgen hoor, ook deze zomer naar Cuba. Hoe zit dat nou met geld opnemen wat niet kan?
In sommige hotels met Visa of MasterCard.
reset
pi_139138458
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 00:15 schreef Individual het volgende:

[..]

In sommige hotels met Visa of MasterCard.
Ja, maar die hotels zijn al betaald. Ik bedoel echt om cash geld te pinnen.
  dinsdag 22 april 2014 @ 10:55:32 #66
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139139810
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 april 2014 09:56 schreef Travel. het volgende:

[..]

Ja, maar die hotels zijn al betaald. Ik bedoel echt om cash geld te pinnen.
Geld opnemen moest met die kaarten en dat kan vaak in de grotere hotels. Ik verbleef er niet in hotels, maar daar haalde ik wel cash.

Verwacht er geen pinautomaten, hoewel dingen veranderen en het is alweer een paar jaar terug dat ik er was.

Ik had alleen een vlucht, wat cash bij me en verder niets.
reset
pi_139220527
geld wissel je cash (neem euros, geen dollars; verlies je 10% extra op) en wissel dat bij de Divisa-kantoortjes voor CUCjes, o.a. net buiten de aankomsthal.

Cuba is duur, dus neem voldoende euro's mee.

waar ga je heen in Cuba?

pi_143052855
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 07:34 schreef Funkel het volgende:

[..]

Mwoah, vind die haat op Varadero beetje ovedreven.
Ik heb vorig jaar 3 weken met de auto door Cuba gereisd en we zijn op de meest afgelegen plekjes van het land geweest. Ook bijna nergens toeristen gezien. Heerlijk was dat. Maar die laatste 4 dagen helemaal niets hoeven doen op Varadero, na een behoorlijk intensieve reis, was echt heerlijk. Scheelt wel dat we een heel luxe 5 sterren hotel hadden met goed eten en drinken.
pi_143052905
Overiges een echte aanrader:

Cabo San Antonio.

Meest westelijke puntje van Cuba in beschermd natuurgebied. Groot gebied waar je de enige toerist bent.
pi_143066015
Oh....Cuba! Zou graag weer terug willen O+
pi_143165547
quote:

[..]

'land' . Je hebt het pauper Varadero gevonden en een toeristische stad. Was gewoon naar het oosten en zuiden geweest als je echt wat van het land en de mensen wilde zien.
pi_143165573
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 10:55 schreef Individual het volgende:

[..]

Geld opnemen moest met die kaarten en dat kan vaak in de grotere hotels. Ik verbleef er niet in hotels, maar daar haalde ik wel cash.

Verwacht er geen pinautomaten, hoewel dingen veranderen en het is alweer een paar jaar terug dat ik er was.

Ik had alleen een vlucht, wat cash bij me en verder niets.
Veel veranderd dus, in de meeste steden wel pinautomaten gezien!
pi_143179118
quote:
9s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:06 schreef Travel. het volgende:

[..]

'land' . Je hebt het pauper Varadero gevonden en een toeristische stad. Was gewoon naar het oosten en zuiden geweest als je echt wat van het land en de mensen wilde zien.
We waren te kort in Cuba om het oosten en zuiden te bezoeken. Dat is het plan voor de volgende keer, want die komt er zeker.
pi_143261064
Nog 2 weken en dan begint onze (individuele) rondreis van Holguin naar Havanna. :)
Daarna nog ff 4 dagen relaxen in Varadero!

pi_143652380
Nog Fok!kers op Cuba vanaf maandag?
pi_144589716
Ben weer een paar dagen terug en hersteld van een *%#+@ jetlag.

Prachtige en avontuurlijke reis gemaakt van oost naar west. Veel vriendelijke, bijzondere en vooral behulpzame mensen ontmoet.

Varadero zoog echt. Dit was mijn eerste keer in zo'n All-Inclusive resort en gelijk de laatste. Wat een Tokkies komen daar zeg.
pi_144597709
Leuk! Ik ga in december 2 weken en sluit ook af in Varadero. Wat heb je allemaal bezocht? En heb je nog tips?
pi_144598030
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 20:05 schreef Mazou het volgende:
Leuk! Ik ga in december 2 weken en sluit ook af in Varadero. Wat heb je allemaal bezocht? En heb je nog tips?
Zie mijn post hier: TRV / Cuba deel 3

Ja teveel om op te noemen eigenlijk... we hadden een huurauto en hebben soms een behoorlijke detour genomen omdat het kon.
We zijn nog even bij de Varkensbaai geweest op Zapata.

Varadero zou ik annuleren als ik jou was. Da's echt een deceptie en heeft absoluut niets met Cuba te maken.
pi_144598550
Mja, ik hoor het meer over Varadero maar ik wil aan het einde ook gewoon een paar dagen op m'n gat zitten met een cocktail. Ik snap dat dat niet het echte Cuba is.
Maar klinkt goed! Nu krijg ik er ook steeds meer zin in.
Verbleef je in hotels of casa particulares?
pi_144599432
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 20:22 schreef Mazou het volgende:
Mja, ik hoor het meer over Varadero maar ik wil aan het einde ook gewoon een paar dagen op m'n gat zitten met een cocktail. Ik snap dat dat niet het echte Cuba is.
Maar klinkt goed! Nu krijg ik er ook steeds meer zin in.
Verbleef je in hotels of casa particulares?
Hotels... Waaronder enkele 4 sterren. *schaam*

Heb Casa Particulares wel overwogen maar we hadden soms reis dagen van 400km. Dat is 8/10 uren in de auto op behoorlijk slechte wegen.
Dan wil je uiteindelijk gewoon een goed bed en douche zonder poespas van allemaal familieleden erbij in zo'n Casa Particular.
We hebben wel vaak gegeten in een Paladar.

Ik snap je punt. Varadero werd ook ons aangeraden om bij te komen.
Maar op je gat zitten met een cocktail is het enige wat je kan op Varadero. Tussen dronken locals, Canadezen en Engelsen. Mijn vriendin en ik zijn serieus 4 dagen niet van dat resort afgeweest. Simpelweg omdat er ook niets is.
Het voelde bij mij aan als afbreuk van een zeer avontuurlijke reis.
pi_144601849
Ach kom, je kan er een parkje bezoeken, er zit een grot die best interessant is (met een heel aardig opaatje die je een rondleiding geeft en verder de hele dag op toeristen zit te wachten, omdat de meesten inderdaad een all-inclusive instelling hebben en dus niet verder komen dan hotel en strand) en je hebt wat toeristen marktjes en kleine cafeetjes.
Nee het is niet het echte Cuba, maar om nou te zeggen dat er niks is, is ook onzin. Wij hebben na onze rondreis ook in Varadero gezeten en vonden het er prima te doen. Bovendien hadden we die dronken Canadezen ook op het resort...
pi_145296085
Vraagje: misschien is het al ergens genoemd in één van de vorige delen, maar waarom kun je op expedia en ebookers geen vluchten naar Cuba vinden? Is dat omdat het Amerikaanse sites zijn?

Ik ben op zoek naar een site waar ik prijzen voor vlucht + huurauto als combi kan vinden. iemand ervaringen?
pi_145298519
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 15:38 schreef manifold het volgende:
Vraagje: misschien is het al ergens genoemd in één van de vorige delen, maar waarom kun je op expedia en ebookers geen vluchten naar Cuba vinden? Is dat omdat het Amerikaanse sites zijn?

Ik ben op zoek naar een site waar ik prijzen voor vlucht + huurauto als combi kan vinden. iemand ervaringen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 15:38 schreef manifold het volgende:

Ik zat net te kijken maar zie het inderdaad ook niet staan. Maar volgens mij vloog arke als enige naar Cuba. (rechtsstreeks op de heenweg dan)
pi_145298723
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 16:40 schreef Travel. het volgende:

[..]

[..]

Ik zat net te kijken maar zie het inderdaad ook niet staan. Maar volgens mij vloog arke als enige naar Cuba. (rechtsstreeks op de heenweg dan)
Indirect vind ik ook geen probleem, maar ook die vluchten kun je niet vinden. Havana bestaat gewoon niet als bestemming daar. Heb jij alternatieven voor vlucht + auto combi?
pi_145302820
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 16:45 schreef manifold het volgende:

[..]

Indirect vind ik ook geen probleem, maar ook die vluchten kun je niet vinden. Havana bestaat gewoon niet als bestemming daar. Heb jij alternatieven voor vlucht + auto combi?
Donderdag 9 Oktober 2014 CheapTickets klanten beoordelen deze airline met een 6,6
vertrekaankomstreisduur
11:05Amsterdam, Schiphol 18:50Havana 13u 45m 1 stop Info
Donderdag 16 Oktober 2014
vertrekaankomstreisduur
21:00Havana 17:25 (17/10)Amsterdam, Schiphol 14u 25m 1 stop Info nog 3 stoelen
Uitgebreide informatie & voorwaarden Selecteer deze vlucht
Prijs per persoon exclusief ¤ 28,00 dossierkosten.

Via cheaptickets.nl

Klm vliegt voor 800 rechtsstreek op die datum
pi_145302828
En zal dan van te voren gewoon een auto boeken. Maar combi kan ik het ook niet vinden nee.
pi_146040224
Kleine schop. Ik ga over 10 dagen voor 3 weken naar Cuba. Ik ben nu ff de randzaken aan het voorbereiden en heb reeds:
- toeristenkaart
- engelse verklaring reis- en zorgverzekering aangevraagd

mis ik nog iets?

Ben aan het kijken wat we gaan doen. Wil 2-3 dagen Havana, en vanaf dan óf een auto huren of met een bus het eiland wat rondcrossen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_146044963
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 17:09 schreef kalinhos het volgende:
Kleine schop. Ik ga over 10 dagen voor 3 weken naar Cuba. Ik ben nu ff de randzaken aan het voorbereiden en heb reeds:
- toeristenkaart
- engelse verklaring reis- en zorgverzekering aangevraagd

mis ik nog iets?

Ben aan het kijken wat we gaan doen. Wil 2-3 dagen Havana, en vanaf dan óf een auto huren of met een bus het eiland wat rondcrossen.
Is het überhaupt wel verstandig om nu te gaan in het orkaan seizoen?

Ik was er van 25 augustus tot 11 september en had nog een GGD inentingen paspoort en internationaal rijbewijs mee tijdens mijn rondreis op Cuba. Maar volgens mij is het niet noodzakelijk.

Oh en houd ff 25CUC (per persoon) apart i.v.m. vertrekbelasting die je moet betalen op de luchthaven.

Kies een stevige grote wagen die goed op de weg ligt want de wegen zijn über slecht en vol kuilen en gaten. Huur geen Peugeot 206 ofzo maar neem een klasse hoger.
Controleer of je een reserveband en een werkende krik hebt. Ik had 3 lekken banden in 14 dagen.

Veel reis plezier!
pi_146046715
Nja tickets zijn geboekt en betaald, 5 maanden terug al, dat ga ik nu niet meer cancellen he :P

Ik ben qua auto's echt a-technisch, maar kzal er aan denken.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_146047683
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 19:59 schreef kalinhos het volgende:
Nja tickets zijn geboekt en betaald, 5 maanden terug al, dat ga ik nu niet meer cancellen he :P

Ik ben qua auto's echt a-technisch, maar kzal er aan denken.
Ik zou een cursus banden verwisselen even oefenen dan. :)

Er zijn trouwens genoeg behulpzame Cubanen die je voor een paar CUC weer op weg helpen.

Mocht je wat ruimte over hebben in je backpack/koffer neem dan wat zeepjes en balpennen mee. Je maakt de lokale bevolking er erg gelukkig mee!
pi_146051557
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 20:23 schreef CoExist het volgende:

[..]

Ik zou een cursus banden verwisselen even oefenen dan. :)

Er zijn trouwens genoeg behulpzame Cubanen die je voor een paar CUC weer op weg helpen.

Mocht je wat ruimte over hebben in je backpack/koffer neem dan wat zeepjes en balpennen mee. Je maakt de lokale bevolking er erg gelukkig mee!
Hmm. zie dat auto's huren sowieso al duur is en dan ook nog t risico op gedoe --> ik denk dat ik fijn een bus pak.

Zeepjes etc is wel goede tip, geloof dat ik 23kg mag meenemen maar als t 13 is, is 't veel

Wat is sowieso handiger, backpack of koffer?
pi_146053319
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 21:31 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Hmm. zie dat auto's huren sowieso al duur is en dan ook nog t risico op gedoe --> ik denk dat ik fijn een bus pak.

Zeepjes etc is wel goede tip, geloof dat ik 23kg mag meenemen maar als t 13 is, is 't veel

Wat is sowieso handiger, backpack of koffer?
Ik ben zelf een backpacker. Goede
rugtassen zijn lichter dan koffers.
Sommige straten in steden of dorpen lenen zich ook niet voor de wieltjes van V&D Prijzencircus koffers.

Ik heb naar Cuba zeker 300 balpennen en 200 sachets shampoo en andere cosmetica mee genomen. En ben ze allemaal kwijt geraakt.

Ga je van west naar oost reizen?
pi_146254217
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 22:05 schreef CoExist het volgende:

[..]

Ik ben zelf een backpacker. Goede
rugtassen zijn lichter dan koffers.
Sommige straten in steden of dorpen lenen zich ook niet voor de wieltjes van V&D Prijzencircus koffers.

Ik heb naar Cuba zeker 300 balpennen en 200 sachets shampoo en andere cosmetica mee genomen. En ben ze allemaal kwijt geraakt.

Ga je van west naar oost reizen?
Ja dat is wel het plan.

Die pennen he. Misschien een rare vraag he, maar ga je gewoon ergens op een plein die pennen uitdelen of wat?

Backpack twijfel ik nog steeds over. Is idd in sommige gevallen praktischer, maar kvind 't ook wel chill om niet steeds die hele bp overoop te moeten halen als ik iets nodig heb (mijne kan alleen aan de bovenkant open).

Waar kan ik 't beste geld wisselen, of wat voor geld? Kan ik 't beste US dollars meenemen, of euro's? Ik moet het allemaal pinnen van mijn australische rekening (soort van vakantie spaarpotje) dus ik verlies sws al iets qua wisselkoers. Had begrepen dat je in Cuba niet echt veel kunt pinnen.

Wat een geregel op voorhand trouwens :') ZO Azië was wat dat betreft toch stukken simpeler, gewoon je vliegticket boeken en alles komt goed.

edit: Ohja! Kan je ook gewoon makkelijk als toerist een (iphone) simcardje kopen? Geen idee of ik veel ga bellen maar volgens mij kan eht nooit kwaad 'm te hebben
pi_146255557
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 14:56 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ja dat is wel het plan.

Die pennen he. Misschien een rare vraag he, maar ga je gewoon ergens op een plein die pennen uitdelen of wat?

Backpack twijfel ik nog steeds over. Is idd in sommige gevallen praktischer, maar kvind 't ook wel chill om niet steeds die hele bp overoop te moeten halen als ik iets nodig heb (mijne kan alleen aan de bovenkant open).

Waar kan ik 't beste geld wisselen, of wat voor geld? Kan ik 't beste US dollars meenemen, of euro's? Ik moet het allemaal pinnen van mijn australische rekening (soort van vakantie spaarpotje) dus ik verlies sws al iets qua wisselkoers. Had begrepen dat je in Cuba niet echt veel kunt pinnen.

Wat een geregel op voorhand trouwens :') ZO Azië was wat dat betreft toch stukken simpeler, gewoon je vliegticket boeken en alles komt goed.

edit: Ohja! Kan je ook gewoon makkelijk als toerist een (iphone) simcardje kopen? Geen idee of ik veel ga bellen maar volgens mij kan eht nooit kwaad 'm te hebben
Investeren in een degelijke backpack. Kost een paar centen maar je hebt er jaren lang plezier van. Ik gebruik zelf alles van Lowe Alpine.

Tuurlijk deel je die balpennen niet uit op een plein. Het is vreselijk decadent om te doen en nogal denigrerend naar de (trotse) Cubaan.
Als ik onderweg was kwam ik vaak locals tegen waar ik ff een praatje maakte en wat dronk. Daar liet ik dan wat pennen en cosmetica achter. Ook heb ik een zak met pennen gedropt bij een basisschool in een achteraf dorpje op Zapata (de armste provincie van Cuba) dat ik onderweg tegen kwam toen ik naar de Varkensbaai ging.

Ik zou geen US dollars mee nemen vanwege de VS boycot op Cuba. Ook credit-cards uit de USA werken er niet. Euro's mee nemen en wisselen kan bij hotels.
Pinnen met een pinpas uit NL werkt ook niet. Neem een Master-Card of VISA credit-card mee. Geld opnemen kan veelal bij hotels en in grote steden bij de banken. Houd daar rekening met lange wacht rijen.

Een simkaart regelen heb ik niet geprobeerd. Ik heb een paar keer gebeld met Vodafone en er lag een gepeperde rekening bij mij op de deurmat vorige maand. Het bereik is in de binnenlanden minimaal en internet kun je overal wel vergeten.
Sommige luxe 4-sterren hotels beschikken over een dramatische WiFi verbinding voor circa 6CUC per uur. Deze verbinding is erg afgeknepen en je kunt bijv. geen Apps downloaden.
Zorg ervoor dat je een offline Cuba map op je smartphone hebt staan. Kan in sommige gevallen erg handig zijn.

Dan het autorijden. Check of je een goede reserveband hebt en of de krik aanwezig is en werkt.
Brandstof tank half leeg? TANKEN! Huurauto's moeten getankt worden met speciale benzine. Deze is duurder dan de benzine die Cubaanse (staats) auto's gaan. Op sommige delen van Cuba zijn de tankstations met deze brandstof schaars en plots rijd je in de bergen waarbij je de inhoud van je tank behoorlijk ziet afnemen.
pi_146256230
Backpack heb ik al een aantal jaar, punt is alleen dat ik twijfel of ik 'm meeneem. Niet of ik er een moet kopen.

Euro's dus, dat is goed te weten. Autohuur sla ik over denk ik. Ik hoor van iedereen dat de bus-maatschappijen ook prima zijn, en hoe chill ik eigen vervoer ook vind, heb ik eigenlijk geen zin om me bezig te gaan houden met speciale benzine, gaten in de weg, eventuele lekke banden en nog dat je met een auto altijd een soort risico loopt. Toch bedankt in ieder geval.
pi_146256729
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:49 schreef kalinhos het volgende:
Backpack heb ik al een aantal jaar, punt is alleen dat ik twijfel of ik 'm meeneem. Niet of ik er een moet kopen.

Euro's dus, dat is goed te weten. Autohuur sla ik over denk ik. Ik hoor van iedereen dat de bus-maatschappijen ook prima zijn, en hoe chill ik eigen vervoer ook vind, heb ik eigenlijk geen zin om me bezig te gaan houden met speciale benzine, gaten in de weg, eventuele lekke banden en nog dat je met een auto altijd een soort risico loopt. Toch bedankt in ieder geval.
Het meeste wat CoExist zegt, ben ik het mee eens.

Zeker euro's mee!
Ik had roaming op mijn werktelefoon en dat deed het prima, inclusief internet.

Bussen zijn inderdaad prima en de wegen zijn uitstekend. Huurauto is relaxed als je met meer mensen gaat, je kan ook vrienden maken en met andere toeristen meerijden (heb ik gedaan bij mijn 1e keer).

Ik zou vooral zeepjes en shampoo's meenemen. Dat doet het altijd goed. Voor toffe taxichaufs, goeie casas particulares, etc.

Wat wil je allemaal zien en doen?

Grote grote aanrader is duiken in de Varkensbaai (Playa Girón). Daar heb ik zowel mijn Open Water als Advanced gehaald.

pi_146257170
Ehm, qua bezienswaardigheden heb ik me daar echt nog nauwelijks in verdiept :X Ik weet dat in 't westen zijn de tabaksplantages? En ik heb idd ook gehoord dat je op bepaalde plekken mooi kan duiken. Nu heb ik zelf gelukkig al mijn open water, probleem is alleen dat degene met wie ik ga iets van een lichamelijk ding heeft dattie niet echt kan gaan duiken. Nja dan moet hij zich maar even een uurtje zelf vermaken want duiken staat ook sowieso wel op de lijst.

Verder, tsja? Ik heb 20 dagen en heb een budget van ong $2200/1600¤ , dan moet je best wat mooie plekken kunnen zien en dingen kunnen doen.

ik spreek trouwens amper spaans. Als het heel langzaam gaat kan ik 't een beetje volgen, maar ook echt maar een beetje. Dat wordt nog eenuitdaging :')
pi_146258487
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 16:13 schreef kalinhos het volgende:
Ehm, qua bezienswaardigheden heb ik me daar echt nog nauwelijks in verdiept :X Ik weet dat in 't westen zijn de tabaksplantages? En ik heb idd ook gehoord dat je op bepaalde plekken mooi kan duiken. Nu heb ik zelf gelukkig al mijn open water, probleem is alleen dat degene met wie ik ga iets van een lichamelijk ding heeft dattie niet echt kan gaan duiken. Nja dan moet hij zich maar even een uurtje zelf vermaken want duiken staat ook sowieso wel op de lijst.
Ik heb zelf gedoken dus in de Varkensbaai, echt geweldig, ook door de historische context. Maria La Gorda ook geweest maar het duikcentrum was brak en dus alleen gesnorkeld daar.

Viñales en omgeving is tof, veel tabak.

Trinidad is een must-see.

quote:
Verder, tsja? Ik heb 20 dagen en heb een budget van ong $2200/1600¤ , dan moet je best wat mooie plekken kunnen zien en dingen kunnen doen.
Dat lijkt me genoeg. Houd er rekening mee dat Cuba niet goedkoop is.

quote:
ik spreek trouwens amper spaans. Als het heel langzaam gaat kan ik 't een beetje volgen, maar ook echt maar een beetje. Dat wordt nog eenuitdaging :')
Cuba is hartstikke toeristisch dus dat maakt niet zoveel uit. Al is elk land in Latijns-Amerika leuker als je de taal wel (een beetje) spreekt, maar echt een must voor Cuba is het niet.

Dit zijn de plekken die ik gezien heb:

pi_146259890
Dank dank :D Cursus Spaans stond wel op de planning voor de afgelopen 10 weken maar kwam er achteraf echt niet aan toe ivm werk-examens.

Wachtrijen qua geld vind ik niet zo'n enorm probleem, het is meer dat ik het idee om mn hele budget mee te nemen in cash niet zo fijn vind. Ik weet, verschillende plekken in je bagage, etc, maar toch moet je er continu aan denken. Ik heb zelf 1 NL bankpas (waar ik dus niks aan heb), 1 creditcard en 1 australische pin/creditcard (wel Mastercard) dus het zou op zich dan moeten lukken.
pi_146260172
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 17:14 schreef kalinhos het volgende:
Dank dank :D Cursus Spaans stond wel op de planning voor de afgelopen 10 weken maar kwam er achteraf echt niet aan toe ivm werk-examens.

Wachtrijen qua geld vind ik niet zo'n enorm probleem, het is meer dat ik het idee om mn hele budget mee te nemen in cash niet zo fijn vind. Ik weet, verschillende plekken in je bagage, etc, maar toch moet je er continu aan denken. Ik heb zelf 1 NL bankpas (waar ik dus niks aan heb), 1 creditcard en 1 australische pin/creditcard (wel Mastercard) dus het zou op zich dan moeten lukken.
Cuba is echt extreem veilig!

Maak je geen zorgen, al moet je het wel een beetje goed verdelen inderdaad.

In Habana euro's voor koekjes omwisselen, op het vliegveld, in het centrum bij de verschillende Divisas of bij de duurdere hotels (die ik verder zou vermijden, casas particulares zijn veel leuker en het "echtere" Cuba).

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')