abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156954550
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 15:30 schreef Ethanolic het volgende:
Zelf niet in Guajimico geweest, maar praktisch hetzelfde schema gedaan (zelf). Veel plezier! :)
Dank je! :)
Heb je nog tips voor me? Kon zo snel in het topic (mobiel) niks van je vinden.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_157164278
Vraagje aan de Cuba gangers: zijn er nog kleine spulletjes die je mee kunt nemen waar Cubanen zelf lastig aan kunnen komen?
Ik hoorde dat zeep, kleding en pennen erg welkom zijn. Maar voordat ik mijn weggeeefkleding ga meeslepen of een Action aan zeep en pennen leegkoop wil ik wel graag weten of dat inderdaad nog steeds zo is.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 28 oktober 2015 @ 19:03:06 #203
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_157164533
Maak niet de fout om pennen of zeep mee te nemen. Vrouwen zijn vooral blij met oogpotloodjes enzo.

Qua tips, gewoon lekker doen wat je tegen komt. Beetje rum drinken, beetje praten, beetje dansen. ;)
Deathlift or Die.
pi_157186891
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:03 schreef Ethanolic het volgende:
Maak niet de fout om pennen of zeep mee te nemen. Vrouwen zijn vooral blij met oogpotloodjes enzo.

Qua tips, gewoon lekker doen wat je tegen komt. Beetje rum drinken, beetje praten, beetje dansen. ;)
Meer de 'luxere' artikelen dus. Ik ga georganiseerd dus ga ook niet teveel meenemen. Want juist de mensen waar we logeren worden vast met enige regelmaat voorzien van toeristen (en dus spullen). :)

Drinken CHECK , praten CHECK, dansen... :X
pi_157340232
Over 2 weken ook naar Cuba met mijn vriendin!

We zitten op Oost Cuba vlakbij Holguin in een luxe all-inclusive resort. Wij zijn eigenlijk helemaal niet zo van de resorts maar we kwamen een aanbieding tegen waarbij het verblijf en ticket ongeveer even duur was als een los vliegticket. Naar verwachting zijn we na een aantal dagen het resort(en de mensen daar) wel zat, iemand tips voor leuke plekjes in Oost-cuba? Is het daar goed mogelijk en veilig om een auto te huren en het eiland te verkennen?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  vrijdag 6 november 2015 @ 09:57:36 #206
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_157354517
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 18:10 schreef MaxC het volgende:

We zitten op Oost Cuba vlakbij Holguin in een luxe all-inclusive resort. Wij zijn eigenlijk helemaal niet zo van de resorts maar we kwamen een aanbieding tegen waarbij het verblijf en ticket ongeveer even duur was als een los vliegticket. Naar verwachting zijn we na een aantal dagen het resort(en de mensen daar) wel zat, iemand tips voor leuke plekjes in Oost-cuba? Is het daar goed mogelijk en veilig om een auto te huren en het eiland te verkennen?
Een maand geleden zat ik daar ook in een luxe resort. Veilig is het daar zeker, alleen weinig wegen om overheen te rijden. Wat er te zien is heb ik geen idee van, ik ben niet van mijn resort afgekomen :@
So we just called him Fred
pi_157355389
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 18:10 schreef MaxC het volgende:

Holguin zelf is best de moeite waard. En er zijn genoeg auto's te huur.
Er is daar ergens een berg met een prachtig uitzicht over de stad.

Ben zelf mijn rondreis vanuit Holguin begonnen vorig jaar. Santiago de Cuba is best te rijden. En beslist de moeite waard.
De wegen zijn echter bar slecht. Dus huur een redelijke auto.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  dinsdag 24 november 2015 @ 05:52:15 #208
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_157778325
Gisteren teruggekomen uit Cuba. Rondreis gemaakt van oost naar west en afgesloten in Varadero. Heb op m'n iPhone gebruik gemaakt van de offline kaarten app maps.me, werkt echt top. Gewoon routeplanning alles. Ook hotels, bezienswaardigheden kan je er mee vinden. Btw niemand op het vliegveld vraagt of je gps hebt ofzo.

Internet is er vrijwel nergens. Grote hotels hebben soms WiFi maar dan moet je een kraskaartje kopen waarmee je een uur kan internetten. Heb dit alleen in het resort in Varadero gedaan. Dit was ong. 2 euro per uur en werkte goed. Kon gewoon sites bezoeken etc.

Rijden is goed te doen, auto was alleen vrij gaar en was er zeker van dat de meterstand niet klopte. Toch 2000 km mee gereden en 1x een klapband gehad, valt mee! Wegen zijn vrij slecht met veel gaten. In het donker rijden was ook geen pretje en van roetfilters hebben ze niet gehoord. Uitlaatgassen zijn echt smerig.

In Havana was er een probleem met volgeboekte hotels. Wij zaten wel in een (Sovjet style) hotel in Havana maar hebben andere toeristen gesproken die niet meer in Havana konden verblijven en ipv daarvan doodleuk voor 2 nachten in een resort in Varadero werden gestopt. Toch jammer want je wil Havana zien en Varadero is best ver.

Verder word je natuurlijk op alle toeristische plekken, met name Havana en Santiago de Cuba, constant lastig gevallen door mensen die wat CUCs aan je willen verdienen. Dus; taxi nodig? Cohiba sigaren kopen? Eten in een paladar? Slapen in een casa? Rondleiding door de stad? Salsa lessen volgen? (Waardeloos) Geld met Che Guevara erop ruilen voor een CUC? krijg je constant naar je hoofd gegooid.

Ik vond het een land met erg mooie natuur en een bijzondere sfeer. Communistisch met een Caribisch, multicultureel sausje zeg maar.
Sue Me
pi_157782587
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2015 05:52 schreef Staaf het volgende:
Gisteren teruggekomen uit Cuba. Rondreis gemaakt van oost naar west en afgesloten in Varadero. Heb op m'n iPhone gebruik gemaakt van de offline kaarten app maps.me, werkt echt top. Gewoon routeplanning alles. Ook hotels, bezienswaardigheden kan je er mee vinden. Btw niemand op het vliegveld vraagt of je gps hebt ofzo.

Internet is er vrijwel nergens. Grote hotels hebben soms WiFi maar dan moet je een kraskaartje kopen waarmee je een uur kan internetten. Heb dit alleen in het resort in Varadero gedaan. Dit was ong. 2 euro per uur en werkte goed. Kon gewoon sites bezoeken etc.

Rijden is goed te doen, auto was alleen vrij gaar en was er zeker van dat de meterstand niet klopte. Toch 2000 km mee gereden en 1x een klapband gehad, valt mee! Wegen zijn vrij slecht met veel gaten. In het donker rijden was ook geen pretje en van roetfilters hebben ze niet gehoord. Uitlaatgassen zijn echt smerig.

In Havana was er een probleem met volgeboekte hotels. Wij zaten wel in een (Sovjet style) hotel in Havana maar hebben andere toeristen gesproken die niet meer in Havana konden verblijven en ipv daarvan doodleuk voor 2 nachten in een resort in Varadero werden gestopt. Toch jammer want je wil Havana zien en Varadero is best ver.

Verder word je natuurlijk op alle toeristische plekken, met name Havana en Santiago de Cuba, constant lastig gevallen door mensen die wat CUCs aan je willen verdienen. Dus; taxi nodig? Cohiba sigaren kopen? Eten in een paladar? Slapen in een casa? Rondleiding door de stad? Salsa lessen volgen? (Waardeloos) Geld met Che Guevara erop ruilen voor een CUC? krijg je constant naar je hoofd gegooid.

Ik vond het een land met erg mooie natuur en een bijzondere sfeer. Communistisch met een Caribisch, multicultureel sausje zeg maar.
Tof!
Ik ga over een week. Heb je op het vliegveld nog gedoe gehad met (aantonen van) reisverzekering? Ik heb in ieder geval maar een engelstalige verklaring aangevraagd.
pi_157783395
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2015 12:17 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Tof!
Ik ga over een week. Heb je op het vliegveld nog gedoe gehad met (aantonen van) reisverzekering? Ik heb in ieder geval maar een engelstalige verklaring aangevraagd.
Voor de zekerheid zou ik het doen maar in de praktijk is een pasje van je verzekering al genoeg. Een vriend van mij kon daarmee gewoon doorlopen deze zomer. GPS kijken ze ook niet naar inderdaad en je smartphone/tablet hoef je niet op te geven in het vliegtuig, dat kost alleen maar extra tijd. Het opgeven daarvan is eigenlijk alleen bedoeld voor mensen die van plan zijn deze te verkopen.

Visum is wel belangrijk, maar die kon je daar ook nog krijgen. Ik kon overigens gewoon doorlopen met een fout er op. Had eerst voornaam i.p.v. achternaam ingevuld, dit doorgestreept en gecorrigeerd. De horrorverhalen die je leest over dat alles perfect moet zijn vallen dus erg mee.
  dinsdag 24 november 2015 @ 13:04:42 #211
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_157783556
quote:

[..]

Tof!
In Holguin kijken ze bijna nergens naar. Die verklaring heb je wel nodig voor het geval dat je onverhoopt in een ziekenhuis terecht komt.

Voor de rest zijn ze alleen geinteresseerd in wat je mee neemt om daar achter te laten of te verkopen. Over je persoonlijke bezettingen hoef je je echt geen zorgen te maken.

Tegelijkertijd met mij kwam er een Nederlander aan met een complete hevelpomp als handbagage, werd nog wel even in een boekje geschreven, maar hij kon daarna gewoon doorlopen.
pi_157785105
Top ^O^
pi_157803214
quote:

[..]

Tof!
Op het vliegveld vroegen ze daar niet naar. Ik had ook een Engelse verklaring meegenomen maar die heb je dus waarschijnlijk alleen nodig als je in een ziekenhuis komt ofzo.

Visum kreeg ik van te voren thuisgestuurd van TUI, moet je invullen en meenemen. Ene helft lever je in bij aankomst en de andere helft bij vertrek. Maar dat heb je wss al als je volgende week vertrekt..
Ik kreeg trouwens zowel bij binnenkomst als vertrek een stempel in mijn paspoort, in tegenstelling tot wat sommige andere mensen beweren op internet.

Vertrekbelasting hoefde ik niet te betalen. Voorheen moest dit wel (25 CUC) maar schijnt sinds dit jaar afgeschaft te zijn.

Neem euro's mee uit Nederland en wissel deze op het vliegveld voor CUC's. CUC's die ik overhad heb ik bij vertrek weer ingewisseld tegen euro's. Dit werkte voor mij het beste.

Ik had een auto gehuurd dus netjes bij ANWB een internationaal rijbewijs gekocht á 19 euro. Heeft niemand naar gekeken (ook niet in andere landen) maarja je weet maar nooit hè. Ik word trouwens schijtziek van het feit dat zo'n rijbewijs maar 1 jaar geldig is en ook nog eens 19 euro kost (voor een papieren boekje). Vind het nogal geldverspilling. Bedankt ANWB!

[ Bericht 11% gewijzigd door Staaf op 25-11-2015 02:24:20 ]
Sue Me
pi_158764216
Hoi :W
Cuba staat op nr 1 met stip op onze bucketlist voor dit jaar.
Dus omhoog en lezen maarrrrrrr *) *O*
pi_158764581
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 17:28 schreef Bluezz het volgende:
Tip: nu gaan!
Je ziet het land veranderen, nu de diverse embargos opgeheven worden.
Mooi land, al is de natuur niet spectaculair te noemen. Ik heb in andere landen meer indrukwekkende tochten gemaakt en inheemse flora en fauna gezien. Maar wel de moeite waard hoor. Zeker duiken of snorkelen. Mooie mensen ook, en zeer vriendelijk.
Maar wat ik wel merkte is dat je als wandelende beurs wordt gezien. Ik ging met een groep en we kwamen er gauw genoeg achter dat je veel beter zelf wat kunt regelen, hoe aardig de gids het ook aanbiedt.
Al is dat natuurlijk niet specifiek voor Cuba. Maar alles wordt in rap tempo duurder en dan is er m.i. weinig verschil met elk ander caribisch/latijns amerikaans land. Ik ben er geweest, mooie reis gehad maar denk niet dat ik een tweede keer zou teruggaan. Veel teveel andere mooie plekken op de wereld waar ik nog niet geweest ben, of waar ik graag een tweede keer naar terug zou gaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_158764741
En wat hangt het daar aan elkaar van werkverschaffing :D
Klein museum waar minimaal drie suppoosten verveeld vlak bij elkaar zitten te kijken. Huis bouwen waarbij twee man werken en de andere drie toekijken.

Geen gedoe gehad op het vliegveld met mijn verzekering, maar wel met de bagage.... Op Schiphol was daar een label aangehangen (je kent het wel: streepjescode, bestemming etc. Handig voor de mannen van de bagageafhandeling). In Havanna net voordat je het vliegveld afgaat een lange rij mensen want... een dame wilde dat label zien. :') Gelukkig had ik het bewaard, al moest ik het wel uit mijn backpack opgraven. Ander Nederlands stel had het meteen weggegooid toen hun koffer van de band kwam. Maar mochten niet terug om de prullenbak te zoeken...
Nadat ik met veel moeite mijn label had gevonden wierp ze er een blik op van letterlijk 1 seconde en ik mocht door. Na een reis van in totaal 22 uur (inclusief vliegvertraging) moest ik erg mijn best doen om rustig te blijven :X
  zaterdag 2 januari 2016 @ 20:22:31 #217
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_158768785
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 17:28 schreef Bluezz het volgende:
*O* zeker doen!

Zoals Cat22 al zegt gaat het daar snel veranderen nu de relatie met de VS beter wordt. Ook de Chinezen hebben de adgelopen jaren al veel invloed gehad
pi_160394878
Deze maand ga ik naar Cuba, heb er nu al zin in! *O* Ga met een groepsreis, reis van twee weken.
Ga oa langs Havana, Pinar del Rio, Cienfuegos, Trinidad en Varadero.

Ben echt benieuwd hoe het gaat zijn.
Het enige wat ik nu wel spannend vindt is om het geld cash mee te nemen :D
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_160396740
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 17:55 schreef roos85 het volgende:
Deze maand ga ik naar Cuba, heb er nu al zin in! *O* Ga met een groepsreis, reis van twee weken.
Ga oa langs Havana, Pinar del Rio, Cienfuegos, Trinidad en Varadero.

Ben echt benieuwd hoe het gaat zijn.
Het enige wat ik nu wel spannend vindt is om het geld cash mee te nemen :D
*O*

Cienfuegos O+ Trinidad O+

Geld cash meenemen is niet zo spannend. Ik heb het verdeeld over diverse plekjes in mijn bagage en als ik het echt niet vertrouwde het zaakje in de moneybelt gedaan die ik overdag altijd om had. Nooit narigheid mee gehad. Alleen effe goed plannen wanneer je wisselt. Onze gids wist de tijden en locaties, was handig.

En doe je geld niet in een envelop. In een open koffer. Waarbij je de hoteldeur van het slot laat omdat je even naar de kamer ernaast gaat. Kostte een reisgenoot van ons 200 euro. :') Aangifte doen is haast onmogelijk, dat heeft ze uiteindelijk maar opgegeven, ook omdat er een ER bij haar verzekering zat waarodor het weinig opleverde.
pi_160402109
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 19:25 schreef Cat22 het volgende:

[..]

*O*

Cienfuegos O+ Trinidad O+
Ben zo benieuwd!
quote:
Geld cash meenemen is niet zo spannend. Ik heb het verdeeld over diverse plekjes in mijn bagage en als ik het echt niet vertrouwde het zaakje in de moneybelt gedaan die ik overdag altijd om had. Nooit narigheid mee gehad. Alleen effe goed plannen wanneer je wisselt. Onze gids wist de tijden en locaties, was handig.
Maak het waarschijnlijk ook spannender dan dat het is hoor. Was inderdaad ook van plan het over verschillende plekken te verdelen.
quote:
En doe je geld niet in een envelop. In een open koffer. Waarbij je de hoteldeur van het slot laat omdat je even naar de kamer ernaast gaat. Kostte een reisgenoot van ons 200 euro. :') Aangifte doen is haast onmogelijk, dat heeft ze uiteindelijk maar opgegeven, ook omdat er een ER bij haar verzekering zat waarodor het weinig opleverde.
Ja das echt dom :')
pi_160430263
Ik hoor net van een kennis dat Cuba overspoeld wordt nu de amerikanen er naartoe mogen. :o
Kwaliteit van hotels en eten vliegt achteruit, grote drukte bij bezienswaardigheden :X

Hopelijk ga je er niet teveel last van krijgen Roos.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:55:17 #222
253447 Ethanolic
pi_160430287
Hotels en eten was al niet best tbh :P maar daar ga je niet naar Cuba voor
Deathlift or Die.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 23:04:52 #223
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_160430521
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:54 schreef Cat22 het volgende:
Ik hoor net van een kennis dat Cuba overspoeld wordt nu de amerikanen er naartoe mogen. :o
Kwaliteit van hotels en eten vliegt achteruit, grote drukte bij bezienswaardigheden :X
Was hij niet in de war met Canadezen? Zo heel veel vluchten gaan er nog niet naar Cuba vanuit de VS, terwijl Canadezen in de winter massaal naar Cuba en Mexico vliegen.
pi_160431490
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 23:04 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Was hij niet in de war met Canadezen? Zo heel veel vluchten gaan er nog niet naar Cuba vanuit de VS, terwijl Canadezen in de winter massaal naar Cuba en Mexico vliegen.
Nee, amerikanen. :Y
In combinatie met de rest van het toerisme kan het net dat beetje teveel zijn. Blij dat ik vorig jaar nog geweest ben :)
  zaterdag 5 maart 2016 @ 09:37:06 #225
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_160434415
Ik was er afgelopen november en toen kwamen we ook al veel Amerikanen tegen, met name in Trinidad hebben we er een aantal gesproken.

Verder was het toen in Havana een gekkenhuis, hotels zaten allemaal vol. Ik heb daar Nederlandse toeristen gesproken van een rondreis die in Havana zouden verblijven maar omdat daar geen plek meer was werden ze in een hotel in varadero gestopt en maakten ze vanuit daar een dagtrip naar Havana. Ook niet ideaal...

De laatste dag dat ik in Havana was was er een marathon, ook zwaar irritant omdat de halve stad was afgezet en ik met m'n auto nergens door kwam. :p
Sue Me
pi_160434695
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:54 schreef Cat22 het volgende:

Hopelijk ga je er niet teveel last van krijgen Roos.
We gaan het zien. Hoop dat het een beetje meevalt.
pi_160434785
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 09:37 schreef Staaf het volgende:
Ik was er afgelopen november en toen kwamen we ook al veel Amerikanen tegen, met name in Trinidad hebben we er een aantal gesproken.

Verder was het toen in Havana een gekkenhuis, hotels zaten allemaal vol. Ik heb daar Nederlandse toeristen gesproken van een rondreis die in Havana zouden verblijven maar omdat daar geen plek meer was werden ze in een hotel in varadero gestopt en maakten ze vanuit daar een dagtrip naar Havana. Ook niet ideaal...

De laatste dag dat ik in Havana was was er een marathon, ook zwaar irritant omdat de halve stad was afgezet en ik met m'n auto nergens door kwam. :p
Dat herken ik niet, ben er ook afgelopen november geweest. Wel balen zeg! 'Even' vanuit varadero naar Havana. :') Hopelijk hadden ze wel een beetje een leuk strandhotel.
We hebben we zo'n beetje in het kielzog van een mountainbike marathon gereisd geloof ik. Overal kwamen we een peleton van die fietsers tegen _O- Maar verder weinig last van gehad.
  zaterdag 5 maart 2016 @ 10:47:11 #228
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_160435044
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 10:23 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Dat herken ik niet, ben er ook afgelopen november geweest. Wel balen zeg! 'Even' vanuit varadero naar Havana. :') Hopelijk hadden ze wel een beetje een leuk strandhotel.
We hebben we zo'n beetje in het kielzog van een mountainbike marathon gereisd geloof ik. Overal kwamen we een peleton van die fietsers tegen _O- Maar verder weinig last van gehad.
Ik vond het wel overspoeld met toeristen. Wij waren zelf weggestopt in een of ander Oostblok hotel waar alleen maar Cubanen en zuid Amerikanen zaten, ver van het centrum.

Ook werd je constant aangesproken door locals in het oude centrum of je Cohiba sigaren wilde kopen en dat soort dingen. Erg gericht op toerisme dus..

Die hardloop marathon was irritant omdat echt iedere grote straat waar we door wouden was afgezet. En die hardlopers maar sjokken in de hitte haha.
Sue Me
  zaterdag 5 maart 2016 @ 10:57:55 #229
253447 Ethanolic
pi_160435177
In september heb ik slechts 2 Amerikanen ontmoet in Cuba en zij gingen met hun dubbele paspoort heen. :')
Deathlift or Die.
pi_160435779
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 10:47 schreef Staaf het volgende:

[..]

Ik vond het wel overspoeld met toeristen. Wij waren zelf weggestopt in een of ander Oostblok hotel waar alleen maar Cubanen en zuid Amerikanen zaten, ver van het centrum.

Ook werd je constant aangesproken door locals in het oude centrum of je Cohiba sigaren wilde kopen en dat soort dingen. Erg gericht op toerisme dus..

Die hardloop marathon was irritant omdat echt iedere grote straat waar we door wouden was afgezet. En die hardlopers maar sjokken in de hitte haha.
Ik was er in Januari voor werk. Min of meer op de bonnefooi heen gegaan. Wij hebben een lokale agent daar die de hotels regelt. In 2014 was ik er ook. Het was echt behoorlijk druk met toeristen, zeker in vergelijking met 2014. Nog niet heel veel Amerikan. Ze mogen nog steeds niet zomaal komen, enkel in een soort people's exchange project.

De hotels zitten allemaal bomvol en ik moest om de paar dagen verhuizen naar een andere plek omdat ze volgeboekt waren. Het meest irritante is dat je niet zomaar zelf hotels kunt boeken. Er is daar niet zoiets als booking.com.

Naar mijn idee is de betere plek alles rondom Parque Central. Van daaruit loop je zo de oude binnenstad in.

Cuba is echt een aanrader. Je kan er goed eten en drinken en genoeg te zien.
pi_160981261
Ik heb twee vragen over het aanvragen van een visum voor Cuba. Ik ben woonachtig in London en ben van plan om voor een aantal weken naar Mexico te vliegen, via Cancun (hiervoor is geen visum nodig). Omdat Cancun vlakbij Havana ligt leek het mij leuk om deze stad een aantal dagen te bezoeken. Nu kwam ik er vorige week achter dat mijn paspoort nog slechts vier maanden geldig is, ik heb een aanvraag gedaan voor een nieuw paspoort dat binnen 2-3 weken klaar moet zijn. Dat betekent dat ik rond half April naar Mexico zal vliegen. Nu heb ik twee vragen:
- Hoe lang duurt het om een visum te krijgen?
- Kan ik de aanvraag voor het visum nu alvast doen, met mijn huidige paspoort dat dus minder dan 6 maanden geldig is? Ik heb een betaalbewijs voor het nieuwe paspoort, de ambassade kon helaas geen officiel document als bewijs geven.
- Is het mogelijk om het visum in Mexico aan te vragen?
- Is het een probleem om een visum aan te vragen zonder dat ik tickets heb geboekt. Met andere woorden, ik kan geen bewijs overleggen van mijn reis.

Het zou geweldig zijn als iemand deze vragen kan beantwoorden. Ik heb zelf al een en ander opgezocht en mijn indruk is dat het geen probleem zou moeten zijn, maar ik twijfel of het praktischer is om eerst tickets te kopen of eerst een visum aan te vragen.

Dank voor jullie hulp. :)
"I can accept failure. I can not accept not trying."
  zondag 27 maart 2016 @ 18:18:48 #232
253447 Ethanolic
pi_160981439
Waarom bel je niet even een visum centrale ofzo?
Deathlift or Die.
  zondag 27 maart 2016 @ 21:47:17 #233
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_160986515
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 18:08 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik heb twee vragen over het aanvragen van een visum voor Cuba. Ik ben woonachtig in London en ben van plan om voor een aantal weken naar Mexico te vliegen, via Cancun (hiervoor is geen visum nodig)
Ik ga er vanuit dat je wel de Nederlandse nationaliteit hebt.
quote:
Omdat Cancun vlakbij Havana ligt leek het mij leuk om deze stad een aantal dagen te bezoeken. Nu kwam ik er vorige week achter dat mijn paspoort nog slechts vier maanden geldig is, ik heb een aanvraag gedaan voor een nieuw paspoort dat binnen 2-3 weken klaar moet zijn. Dat betekent dat ik rond half April naar Mexico zal vliegen. Nu heb ik twee vragen:
- Hoe lang duurt het om een visum te krijgen?
De tijd die je nodig hebt om naar dichtsbijzijnde consulaat te gaan en een toeristenkaart te kopen.
De kaart kan je vervolgens zelf invullen nadat je je nieuwe pasport hebt.
quote:
- Kan ik de aanvraag voor het visum nu alvast doen, met mijn huidige paspoort dat dus minder dan 6 maanden geldig is? Ik heb een betaalbewijs voor het nieuwe paspoort, de ambassade kon helaas geen officiel document als bewijs geven.
In dit geval wel, je wil als toerist enkele dagen het land in en dan voldoet een toeristenkaart.
quote:
- Is het mogelijk om het visum in Mexico aan te vragen?
Ja, maar dan maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld.
quote:
- Is het een probleem om een visum aan te vragen zonder dat ik tickets heb geboekt. Met andere woorden, ik kan geen bewijs overleggen van mijn reis.
Dat kan je het beste bij consulaat navragen. Maar zal denk ik geen probleem zijn om voor de aanschaf van je tickets al een toeristenkaart te kopen. Reisbureau's als TUI hebben stapels van die kaarten op voorhand klaar liggen.
pi_161001885
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:47 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat je wel de Nederlandse nationaliteit hebt.

[..]

De tijd die je nodig hebt om naar dichtsbijzijnde consulaat te gaan en een toeristenkaart te kopen.
De kaart kan je vervolgens zelf invullen nadat je je nieuwe pasport hebt.

[..]

In dit geval wel, je wil als toerist enkele dagen het land in en dan voldoet een toeristenkaart.

[..]

Ja, maar dan maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld.

[..]

Dat kan je het beste bij consulaat navragen. Maar zal denk ik geen probleem zijn om voor de aanschaf van je tickets al een toeristenkaart te kopen. Reisbureau's als TUI hebben stapels van die kaarten op voorhand klaar liggen.
Dank je, dit is zeer nuttig. Ik heb inderdaad de Nederlandse nationaliteit. Als ik het goed begrijp koop je die toeristenkaart dus en vult hem in wanneer je op reis gaat, maw de datum van je reis doet er niet toe? Ik vraag dit omdat de Nederlandse ambassade aangaf mij bijvoorbeeld niet toeliet om mijn paspoort met spoed te verlengen als ik geen bewijs kon overleggen dat ik het nodig heb om te reizen.
pi_161002525

2009 wordt tijd om er weer heen te gaan.
pi_161002844
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:59 schreef Syd het volgende:
Sorry, maar deze video's doen me echt niks. Kunnen op elke subtropische plek geschoten zijn en de camera op zijn kant hangen en vanuit de auto opnemen is totaal niet boeiend. Eerder nekverkrampend :{
Probeer je je youtube kanaal te promoten of zo?
pi_161002904
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:11 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Sorry, maar deze video's doen me echt niks. Kunnen op elke subtropische plek geschoten zijn en de camera op zijn kant hangen en vanuit de auto opnemen is totaal niet boeiend. Eerder nekverkrampend :{
Probeer je je youtube kanaal te promoten of zo?
:') och och tampon dwars liggen. Zeikstraal.
pi_161002961
Och wacht jij bent die luie gast die op vakantie wilt maar niks zelf kan/wil uitzoeken.....jij bent Cuba niet waard....

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2016 18:18:32 ]
pi_161003298
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:16 schreef Syd het volgende:
Och wacht jij bent die luie gast die op vakantie wilt maar niks zelf kan/wil uitzoeken.....jij bent Cuba niet waard....
:')

Lees je even in, ben al geweest. :')
pi_161003523
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:30 schreef Cat22 het volgende:

[..]

:')

Lees je even in, ben al geweest. :')
Nog erger zelfs :')
  maandag 28 maart 2016 @ 18:40:58 #242
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_161003577
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:23 schreef Schadenfreude het volgende:

[..]

Dank je, dit is zeer nuttig. Ik heb inderdaad de Nederlandse nationaliteit. Als ik het goed begrijp koop je die toeristenkaart dus en vult hem in wanneer je op reis gaat, maw de datum van je reis doet er niet toe? Ik vraag dit omdat de Nederlandse ambassade aangaf mij bijvoorbeeld niet toeliet om mijn paspoort met spoed te verlengen als ik geen bewijs kon overleggen dat ik het nodig heb om te reizen.
Dat klopt helemaal.
  maandag 28 maart 2016 @ 18:47:17 #243
253447 Ethanolic
pi_161003743
Wat zijn dit nou weer voor 'n waardeloze video's _O- :') geschoten met een Cubaanse videocamera?
Deathlift or Die.
pi_161013644
quote:
10s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:47 schreef Ethanolic het volgende:
Wat zijn dit nou weer voor 'n waardeloze video's _O- :') geschoten met een Cubaanse videocamera?
Neeneenee, het ligt aan jou, niet aan hem of aan de camera o|O
pi_161022985
quote:
10s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:47 schreef Ethanolic het volgende:
7 jaar geleden toen had ik nog geen superluxe camera.
pi_161023003
quote:
17s.gif Op maandag 28 maart 2016 23:32 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Neeneenee, het ligt aan jou, niet aan hem of aan de camera o|O
Ligt niet aan hem zeker aan mijn video maar jouw commentaar sloeg werkelijk nergens op vandaar dat je een domme doos bent.
  Moderator dinsdag 29 maart 2016 @ 14:51:02 #247
45833 crew  Fogel
pi_161023234
Syd, let een beetje op je taalgebruik aub. Erg onnodig zoals je nu bezig bent.

Vanaf hier kan iedereen weer ontopic over Cuba praten ipv offtopic over elkaar. ^O^
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_161114441
Heb van de week compleet out-of-the-blue een reis naar Cuba geboekt voor half mei, leuke aanbieding bij TUI. Zitten 7 nachten in Sol Palmeras in Varadero.

We willen na drukke periodes op het werk vooral even relaxen maar ik heb niet echt zin om elke dag in het hotel te zitten, is het op Cuba een beetje te doen om zelf wat rond te reizen, bijvoorbeeld met een huurauto? Of is het aan te raden om excursies te boeken vanuit het hotel (neem aan dat dat ook kan) En wat zijn de dingen die je echt moet zien? Ik wil in ieder geval een dag naar Havana maar verder heb ik geen idee wat er te doen/zien is.....
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_161115672
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 11:41 schreef LordLynx het volgende:
Heb van de week compleet out-of-the-blue een reis naar Cuba geboekt voor half mei, leuke aanbieding bij TUI. Zitten 7 nachten in Sol Palmeras in Varadero.

We willen na drukke periodes op het werk vooral even relaxen maar ik heb niet echt zin om elke dag in het hotel te zitten, is het op Cuba een beetje te doen om zelf wat rond te reizen, bijvoorbeeld met een huurauto? Of is het aan te raden om excursies te boeken vanuit het hotel (neem aan dat dat ook kan) En wat zijn de dingen die je echt moet zien? Ik wil in ieder geval een dag naar Havana maar verder heb ik geen idee wat er te doen/zien is.....
Varadero is niet echt Cuba helaas...
Meer een groot all-inclusive party resort afgesloten van het echte Cuba.

Er zijn auto verhuurbedrijven genoeg daar en een dagje Havanna is wel te doen maar is 150km rijden geloof ik.
De wegen zijn zo beroerd dat het je een halve dag kost om er te komen. Ik zou dan een overnachting nemen in Havana.
Hotels regelen ook georganiseerde (bus) reizen trouwens.
De stad Matanzas is wat dichterbij en ook wel een bezoekje waard.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_161144662
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 12:59 schreef CoExist het volgende:

[..]

Varadero is niet echt Cuba helaas...
Meer een groot all-inclusive party resort afgesloten van het echte Cuba.

Er zijn auto verhuurbedrijven genoeg daar en een dagje Havanna is wel te doen maar is 150km rijden geloof ik.
De wegen zijn zo beroerd dat het je een halve dag kost om er te komen. Ik zou dan een overnachting nemen in Havana.
Hotels regelen ook georganiseerde (bus) reizen trouwens.
De stad Matanzas is wat dichterbij en ook wel een bezoekje waard.
Dat idee van Varadero had ik al, maar voor wat we betalen en aangezien we eigenlijk vooral even willen relaxen vind ik dat geen ramp. Hotelovernachting in Havana is wel een goed idee als het zo lang duurt om er te komen...
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_161144757
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 15:10 schreef LordLynx het volgende:

[..]

Dat idee van Varadero had ik al, maar voor wat we betalen en aangezien we eigenlijk vooral even willen relaxen vind ik dat geen ramp. Hotelovernachting in Havana is wel een goed idee als het zo lang duurt om er te komen...
Zo ver is Havana nu ook weer niet :D
Reken op 2 uur over goede 'snel'wegen (uitkijken voor ossekarren) _O-

Je hotel zal vast tours aanbieden, maar je zou ook kunnen kijken naar een taxi die je op en neer brengt, of inderdaad auto huren. Gezien de afstand zou ik er een overnachting aan vastknopen. Maar als je op tijd onderweg bent kan het ook prima in een dag.
Kijk wel even naar de daglicht uren, in het donker rijden is niet relaxed in een land waar men, zeker bij ongemotoriseerd vervoer, cd's gebruikt als achter'verlichting'. :X

In Varadero kun je ook nog een dagje rondrijden met een lijnbus. Hop on hop off idee. Aan het einde van het schiereiland zit een natuurgebied wat mooi schijnt te zijn. Of boek een duik- of snorkel expeditie.
  zondag 3 april 2016 @ 15:56:31 #252
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_161145589
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 11:41 schreef LordLynx het volgende:
Niet schrikken als je op de terugreis in wil stappen en er al iemand zit op de stoelen die jij gereserveerd hebt. Je vliegt dan eerst naar Cancun om vakantiegangers uit Amstedam daar af te zetten en tussen Varadero en Cancun is het "free-seating". Kortom, wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

quote:
Via de TUI reisagent ter plaatse kan je ook een aantal excursies boeken. En volgens mij zit daar ook een excursie incl. hotel bij naar Havana.
Neem trouwens wel een flinke dosis geduld mee, want ehm het gaat er niet altijd even snel ;)
  vrijdag 15 april 2016 @ 17:45:47 #253
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_161449625
We gaan begin mei met een familierondreis mee! Heb er echt zin in!

Ook ik twijfel over een aantal zaken die hier al vaker aan de orde zijn geweest: We zijn met z'n vieren en gaan 15 dagen. Als ik de bedragen hier en het advies van de reisorganisatie lees dan moet ik al snel aan ¤2500 zakgeld denken. Ga ik die echt allemaal in ¤ meenemen of kan ik ook CUC opnemen met Mastercard in de andere plaatsen buiten Havana? We gaan naar Soroa, Pinar del Rio, Playa Larga, Trinidad en ook Varadero. En als ik wil wisselen, dien ik dan alles in briefjes van 50 mee te nemen, of hebben ze geen probleem met 100/200/500? Ik heb ook SBS Oplichters gezien en fraude met 2x¤500 is nog altijd lastiger dan met 20x¤50 :)

De sfeer zien we helemaal zitten, maar als ik recensies op TripAdvisor lees dan zijn de hotels echt vergane glorie, zo niet smerig. Dat heb ik zelfs in Indonesie en Vietnam niet meegemaakt.

En dan kregen we ook het advies de reisorganisatie om geen korte broeken te dragen omdat mensen bloot niet waarderen. Zou dat ook al gelden voor mijn broek met zakken aan de zijkant die tot op de knieën komt? Of gaat het hardloopbroekjesformaat?

Ach ja, 1e wereld problemen... Zodra ik in het vliegtuig zit dan dompel ik me onder in het lokale tempo. Alleen jammer dat ik (nog steeds) geen Spaans spreek :X
  vrijdag 15 april 2016 @ 17:53:29 #254
253447 Ethanolic
pi_161449743
Bloot niet waarderen? Lol had niet eens een lange broek mee en iedereen loopt met zijn buik onder hun shirt uit _O- Misschien in bars in de grotere steden.

Overigens is pinnen op de grote plaatsen echt geen probleem. Zorg er voor dat je nooit compleet zonder zit en verdeel het een beetje. Dat zijn eigenlijk tips die overal wel gelden.

[ Bericht 30% gewijzigd door Ethanolic op 15-04-2016 19:04:19 ]
Deathlift or Die.
pi_162382339
Even een schopje naar boven!

Deze zomer ga ik samen met mijn vriendin een paar weken reizen door Cuba. Nu is het het afgelopen jaar behoorlijk wat drukker geworden met toerisme in Cuba. Ik vroeg me dus af of het nodig zou zijn om de Viazul-bussen van tevoren al te boeken? De website van Viazul schijnt niet heel betrouwbaar te zijn dus ik vraag me af of het überhaupt te doen is om verder van tevoren te boeken. We blijven in elke stad wel een aantal dagen, dus 2 of 3 dagen van tevoren boeken zou ook nog kunnen. Hopelijk zijn er dan nog wel plekken vrij!

Hoe denken jullie daarover?
pi_162476617
Wat is een redelijke hoeveelheid cash voor 6 dagen Cuba? Ik ga naar Havana en waarschijnlijk twee dagen naar Vinales. Ik zou graag weten wat de normal listen zijn voor vervoer, eten, wellicht entree voor musea ed.

Los daarvan, wat lost een doos sigaren of fles rum onweer? Kan natuurlijk niet met legs Hansen aankomen.

Verder zou het misschien leuk zijn een kaart naar huis te sturen, werkt dat een beetje? En hoe zit het met de beschikbaarheid van internet?
pi_162489469
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 22:39 schreef Schadenfreude het volgende:
Wat is een redelijke hoeveelheid cash voor 6 dagen Cuba? Ik ga naar Havana en waarschijnlijk twee dagen naar Vinales. Ik zou graag weten wat de normal listen zijn voor vervoer, eten, wellicht entree voor musea ed.

Los daarvan, wat lost een doos sigaren of fles rum onweer? Kan natuurlijk niet met legs Hansen aankomen.

Verder zou het misschien leuk zijn een kaart naar huis te sturen, werkt dat een beetje? En hoe zit het met de beschikbaarheid van internet?
Hoeveel je precies nodig hebt kan ik niet zeggen maar ik zou uit gaan van 100 per dag pp. Ik ben dan alleen nogal makkelijk met geld, volgens mij kan het veel goedkoper.

De standaard rum heb ik gezien van 4-15 cuc, dat is erg locatie afhankelijk maar goed zoeken helpt dus! De standaard toeristenlocaties vragen er veel te veel voor. Sigaren zijn over het algemeen niet goedkoop, zeker als je een echte en niet uitgedroogde wilt is de prijs haast nederlands. Een goede cohiba zal op 15-20 cuc zitten.

Wifi heb ik bij 1 duurder hotel in havana gezien (niet gebruikt). Verder had ik op m'n telefoon ook data constant aanstaan echter werkte dit niet op 3x 10 minuten na in 2 weken. Dit was even dichtbij varadero en midden in de nacht in havana. Op de resorts is voor zover ik weet nauwelijks internet op wat internetcomputers na.
pi_162678822
Hola! Ik kon een retourvlucht vanaf Köln - Varadero niet laten liggen voor 300 euro. Ik vertrek op 24 juni en ga terug op 11 juli. Daarmee heb ik 17 dagen - 2 vliegdagen = 15 dagen voor het eiland. En ik wil daar zoveel mogelijk van zien dus ik ben voornemens om van west naar oost en weer terug te trekken. Per Viazal bus, schijnt goedkoper te doen te zijn in je uppie dan een huurauto regelen.

Is een planning als deze wat?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beetje zo ingepland op een mapje: http://www.zeemaps.com/vi(...)1272&y=23.106076&z=9

Met het idee qua planning: dagje reizen per Viazul + aankomst nieuwe bestemming. Nachtje pitten in een casa particulares en dan een dag compleet te besteden aan de nieuwe bestemming. Dag erop weer op doorreis, rinse and repeat. Die rit van Baracao naar Havana gaat mijn langste busrit ooit inhouden _O- dus ik ben benieuwd hoe brak ik daar uit ga stappen. Maar het is goedkoper dan een binnenlandse vlucht doen. Natuurlijk kan ik Baracao ook skippen, maar het lijkt mij mooier daar de vakantie te eindigen dan in een ressort ergens in Varadero.

Qua casa's dacht ik aan een casa voor Habana boeken en vanuit daar de eigenaar in kwestie maar telkens een nieuwe casa fixen in de nieuwe plek van bestemming. Is de ervaring van Cuba gangers daarmee goed te noemen? Ben ook benieuwd naar verhalen over harde euro's meesjouwen die hele reis omdat pin/cc-terminals niet te vertrouwen zijn. Je zult ze voor toeristen peso's moeten inwisselen, maar als je betaalt in nationale peso's krijg je dan ook de nationale prijs van spullen die je koopt? :7 Of heeft dat weinig zin omdat je het alleen kan stuk slaan op eten, drinken gezien de rest luxe-artikelen zijn en de facto met inwisselbare peso's betaalt zal moeten worden.

Verdere opmerkingen, tips 'n tricks hoor ik graag :)
mag het weten
pi_162679259
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:49 schreef Joosie200 het volgende:
Hola! Ik kon een retourvlucht vanaf Köln - Varadero niet laten liggen voor 300 euro. Ik vertrek op 24 juni en ga terug op 11 juli. Daarmee heb ik 17 dagen - 2 vliegdagen = 15 dagen voor het eiland. En ik wil daar zoveel mogelijk van zien dus ik ben voornemens om van west naar oost en weer terug te trekken. Per Viazal bus, schijnt goedkoper te doen te zijn in je uppie dan een huurauto regelen.

SPOILER
Beetje zo ingepland op een mapje: http://www.zeemaps.com/vi(...)1272&y=23.106076&z=9

Met het idee qua planning: dagje reizen per Viazul + aankomst nieuwe bestemming. Nachtje pitten in een casa particulares en dan een dag compleet te besteden aan de nieuwe bestemming. Dag erop weer op doorreis, rinse and repeat. Die rit van Baracao naar Havana gaat mijn langste busrit ooit inhouden _O- dus ik ben benieuwd hoe brak ik daar uit ga stappen. Maar het is goedkoper dan een binnenlandse vlucht doen. Natuurlijk kan ik Baracao ook skippen, maar het lijkt mij mooier daar de vakantie te eindigen dan in een ressort ergens in Varadero.

Qua casa's dacht ik aan een casa voor Habana boeken en vanuit daar de eigenaar in kwestie maar telkens een nieuwe casa fixen in de nieuwe plek van bestemming. Is de ervaring van Cuba gangers daarmee goed te noemen? Ben ook benieuwd naar verhalen over harde euro's meesjouwen die hele reis omdat pin/cc-terminals niet te vertrouwen zijn. Je zult ze voor toeristen peso's moeten inwisselen, maar als je betaalt in nationale peso's krijg je dan ook de nationale prijs van spullen die je koopt? :7 Of heeft dat weinig zin omdat je het alleen kan stuk slaan op eten, drinken gezien de rest luxe-artikelen zijn en de facto met inwisselbare peso's betaalt zal moeten worden.

Cubaaaa *O*
Als Varadero airport net zo is als Havana: NOOIT je papieren tag van je ruimbagage verwijderen voor je het vliegveld hebt verlaten. In Havana had een dame er haar levenswerk van gemaakt dat bij alle toeristen te controleren voor ze door mochten naar arrivals. :') Check als in: kijken of je een tas met label eraan had. Of dat jouw tas en jouw label was boeide niet. NL stel werd tegen gehouden omdat hij zijn label meteen had weggegooid. Hopelijk zijn ze inmiddels door gemogen ;(

Ik ga nadenken over meer tips, naast degene die ik al had gegeven in the other place. :P
pi_162679436
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:01 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Cubaaaa *O*
Als Varadero airport net zo is als Havana: NOOIT je papieren tag van je ruimbagage verwijderen voor je het vliegveld hebt verlaten. In Havana had een dame er haar levenswerk van gemaakt dat bij alle toeristen te controleren voor ze door mochten naar arrivals. :') Check als in: kijken of je een tas met label eraan had. Of dat jouw tas en jouw label was boeide niet. NL stel werd tegen gehouden omdat hij zijn label meteen had weggegooid. Hopelijk zijn ze inmiddels door gemogen ;(

Ik ga nadenken over meer tips, naast degene die ik al had gegeven in the other place. :P
Hasta la vista Ollanda *O*

De papieren tag die ze in Köln aan je ruimbagage sealen? Die krengen spaar ik sort of iig is een soort van souvenir dus die laat ik braaf aan mijn tas zitten :7 Uhu snap ik. Maar zo op het oog is mijn planning wel te doen? Heb je ervaring met nacht viazuls? Scheelt weer een casa moeten boeken O-)
mag het weten
pi_162679689
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:06 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Hasta la vista Ollanda *O*

De papieren tag die ze in Köln aan je ruimbagage sealen? Die krengen spaar ik sort of iig is een soort van souvenir dus die laat ik braaf aan mijn tas zitten :7 Uhu snap ik. Maar zo op het oog is mijn planning wel te doen? Heb je ervaring met nacht viazuls? Scheelt weer een casa moeten boeken O-)
Bewaren die krengen! Ik had mijn backpack in een flightbag gedaan en daaraan de tag. Bij aankomst natuurlijk de flight bag in backpack. Na bijna 24 uur wakker duurde het even voor ik snapte wat ze van me wilde. En toen nog even om die zware pack ondersteboven te halen voor dat domme ding :r

Geen ervaring met OV in Cuba want wij hadden een eigen bus.
Wat ik wel hoorde is dat locals vaak meeliften op zo'n bus als die leeg rondrijdt tussen A en B. Daar betalen ze een kleine vergoeding voor. Dus duimpje zou ook nog kunnen :)

Je hebt ruim 2 weken, dan is het te doen. Maar je bestrijkt wel een groter gebied dan ik heb gedaan. Dus minder nachten op een plek (wij deden 2 a 3). Zo te zien kom jij aan maximaal 2 nachten.
pi_162679779
Van je laatste twee dagen zou ik trouwens een beetje dood gaan :@
Eerst hele dag en halve nacht in de bus, dan rondhangen (of ga je nog hotel boeken in Habana?) en tegen de avond het vliegtuig in voor een eeuwig durende avondvlucht en van daaruit nog naar huis. Dat worden 48 laaaaange uren.
Weet je zeker dat je niet sneller naar Varadero wil?
pi_162679854
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:11 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Bewaren die krengen! Ik had mijn backpack in een flightbag gedaan en daaraan de tag. Bij aankomst natuurlijk de flight bag in backpack. Na bijna 24 uur wakker duurde het even voor ik snapte wat ze van me wilde. En toen nog even om die zware pack ondersteboven te halen voor dat domme ding :r

Geen ervaring met OV in Cuba want wij hadden een eigen bus.
Wat ik wel hoorde is dat locals vaak meeliften op zo'n bus als die leeg rondrijdt tussen A en B. Daar betalen ze een kleine vergoeding voor. Dus duimpje zou ook nog kunnen :)

Je hebt ruim 2 weken, dan is het te doen. Maar je bestrijkt wel een groter gebied dan ik heb gedaan. Dus minder nachten op een plek (wij deden 2 a 3). Zo te zien kom jij aan maximaal 2 nachten.
Roger *waarvan akte*

Oké.. dus dan kun je opeens in zo'n bus locals meekrijgen? :D Duimpje is leuk maar ga ik niet op vertrouwen :@ En klopt, ik bestrijk een groter gebied omdat ik het zonde vind om het eiland in tweeën te splitsen en alleen te focussen op westkust of oostkust. Qua tijdsplanning doe ik het ook zo dat ik zoveel mogelijk van de reisdag al kan benutten voor de nieuwe bestemming. Door in de avond dingen te bezoeken enzo die in de buurt zitten op loopafstand. En dan de volgende volle dag voor andere dingen in de omgeving :)

quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:14 schreef Cat22 het volgende:
Eerst hele dag en halve nacht in de bus, dan rondhangen (of ga je nog hotel boeken in Habana?) en tegen de avond het vliegtuig in voor een eeuwig durende avondvlucht en van daaruit nog naar huis. Dat worden 48 laaaaange uren.
True, tis nogal een afstand :P Uiteraard rondhangen in Habana voor de souvenirs en laatste keren mojito en malibu achterover slaan. In het vliegtuig ben ik toch kapot en indien kapot val ik zelfs in zoiets als een vliegtuig als een blok in slaap. Ik zou wel willen maar hoe dan? Dan zou ik plekken moeten schrappen zoals Baracao wat me nu zo leuk lijkt.
mag het weten
pi_162679981
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:15 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Roger *waarvan akte*

Oké.. dus dan kun je opeens in zo'n bus locals meekrijgen? :D Duimpje is leuk maar ga ik niet op vertrouwen :@ En klopt, ik bestrijk een groter gebied omdat ik het zonde vind om het eiland in tweeën te splitsen en alleen te focussen op westkust of oostkust. Qua tijdsplanning doe ik het ook zo dat ik zoveel mogelijk van de reisdag al kan benutten voor de nieuwe bestemming. Door in de avond dingen te bezoeken enzo die in de buurt zitten op loopafstand. En dan de volgende volle dag voor andere dingen in de omgeving :)
Als de bus vol touristen zit dan stopt hij niet. Maar ik verbaasde me erover dat een bus die duidelijk tourbus was en gevuld met kaaskoppen zoveel duimpjes kreeg. Nagvraagd en toen hoorde ik dat een lege bus dus zo gebruikt wordt. Volgens mij een leuke bijverdienste als de groep in een stadje zit. :+
pi_162680239
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:19 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Als de bus vol touristen zit dan stopt hij niet. Maar ik verbaasde me erover dat een bus die duidelijk tourbus was en gevuld met kaaskoppen zoveel duimpjes kreeg. Nagvraagd en toen hoorde ik dat een lege bus dus zo gebruikt wordt. Volgens mij een leuke bijverdienste als de groep in een stadje zit. :+
Oh zo. Ja alles om maar peso's bij te verdienen. :7

quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:14 schreef Cat22 het volgende:
True, tis nogal een afstand :P Uiteraard rondhangen in Habana voor de souvenirs en laatste keren mojito en malibu achterover slaan. In het vliegtuig ben ik toch kapot en indien kapot val ik zelfs in zoiets als een vliegtuig als een blok in slaap. Ik zou wel willen maar hoe dan? Dan zou ik plekken moeten schrappen zoals Baracao wat me nu zo leuk lijkt.
mag het weten
pi_162680405
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:26 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Oh zo. Ja alles om maar peso's bij te verdienen. :7

[..]
Ik begreep dat lege bussen van de staat (kenteken b) het verplicht zijn..
  woensdag 1 juni 2016 @ 23:21:22 #267
253447 Ethanolic
pi_162681742
quote:

SPOILER

Veel te druk schema voor 15 dagen, zou alleen west pakken.
Deathlift or Die.
pi_162682480
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:21 schreef Ethanolic het volgende:

[..]

Veel te druk schema voor 15 dagen, zou alleen west pakken.
Oost is dus minder interessant? Ik zie niet op tegen het reizen van plek naar plek. Ben ik wel gewend bij eerdere tripjes. Lijkt me wel zo gevarieerd om diverse steden aan te doen. En dat je dan verhoudingsgewijs meer uren aan het reizen bent dan aan het genieten is nu eenmaal een gegeven. Vakantie hoeft voor mij niet enkel te bestaan uit de ene na de andere plek bezoeken. Het reizen an siche is ook onderdeel van. Voor mij begint het vakantiegevoel als ik al in de trein richting Keulen zit. Dat begint niet pas zodra ik in Varadero voet aan grond zet in Cuba. Tuurlijk dan gaat wel het gevoel leven: jeuj, Cuba *O* Maar de lol zit hem ook in het reizen.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:31 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

Ik begreep dat lege bussen van de staat (kenteken b) het verplicht zijn..
In geval van lege plekken dus. Naja ik ga het meemaken, ben benieuwd :D

Daarom lijkt me zo het eiland oversteken ook leuker dan een privé touringcar. Blijf je niet zitten in je eigen groepje maar je ontmoet andere toeristen en wellicht Cubanen :s)
mag het weten
  donderdag 2 juni 2016 @ 18:13:45 #269
253447 Ethanolic
pi_162697880
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:52 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Oost is dus minder interessant? Ik zie niet op tegen het reizen van plek naar plek. Ben ik wel gewend bij eerdere tripjes. Lijkt me wel zo gevarieerd om diverse steden aan te doen. En dat je dan verhoudingsgewijs meer uren aan het reizen bent dan aan het genieten is nu eenmaal een gegeven. Vakantie hoeft voor mij niet enkel te bestaan uit de ene na de andere plek bezoeken. Het reizen an siche is ook onderdeel van. Voor mij begint het vakantiegevoel als ik al in de trein richting Keulen zit. Dat begint niet pas zodra ik in Varadero voet aan grond zet in Cuba. Tuurlijk dan gaat wel het gevoel leven: jeuj, Cuba *O* Maar de lol zit hem ook in het reizen.
Ik ben niet in Oost geweest, maar ik heb 18 dagen gedaan over Havana - Vinales - Bahia de Cochino's - Cienfuegos - Trinidad - Varadero - Havana. Had het niet sneller moeten doen, kwam zelfs al wat daagjes te kort. Zo veel te zien. De stadjes zijn allemaal wel mooi, daar niet van.

Ik vond die Viazul vreselijk, je mist de helft en het is ongezellig omdat je enkel tussen de toeristen zit.

Ik was met mijn vriendin, we zochten gewoon andere toeristen die naar dezelfde plek gingen en lieten locals ons brengen. Die rekenden hetzelfde als de Viazul, maar je leert wel mensen kennen die je wat kunnen vertellen.
Deathlift or Die.
pi_167664567
Hoe regelde jullie de casas? Overal ter plekke?

Ik heb er een paar gemaild maar overal nog de reactie terug dat ze al vol zitten. :(
pi_167664581
quote:

SPOILER

Hoe is je planning uitgepakt? Te ambitieus lijkt me?

Ik denk er zelf aan om in 3 weken naar het oosten te trekken en dan terug te vliegen naar Varadero.

Hoe was je vlucht trouwens? En auto gewoon ergens in Keulen gedropt of op het vliegveld zelf?
pi_167671109
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 07:54 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Hoe is je planning uitgepakt? Te ambitieus lijkt me?

Ik denk er zelf aan om in 3 weken naar het oosten te trekken en dan terug te vliegen naar Varadero.

Hoe was je vlucht trouwens? En auto gewoon ergens in Keulen gedropt of op het vliegveld zelf?
Leuk dat je het vraagt. Uiteindelijk werd het 7 tot 23 december. Wel vanuit Keulen. De planning viel prima te doen. De vlucht was langer op de heenweg dan terug. Boven de Pecurpine Banks vlak na Noord-Ierland kregen we lichte turbulentie, zowel heen als terug. Ik ben met de trein naar Keulen vertrokken.

Mijn top drie plaatsen zijn: Baracoa, Playa Larga en Cienfuegos. Baracoa is een ideale combinatie tussen het strand van Playa Larga, de binnenstad van Cienfuegos en de landschappen van Vinales en Trinidad. _O_ Het eten elders smaakte lang niet zo lekker als in Baracoa. En datzelfde gold voor de pina colada's die ik er dronk.
mag het weten
pi_167671941
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 13:12 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Leuk dat je het vraagt. Uiteindelijk werd het 7 tot 23 december. Wel vanuit Keulen. De planning viel prima te doen. De vlucht was langer op de heenweg dan terug. Boven de Pecurpine Banks vlak na Noord-Ierland kregen we lichte turbulentie, zowel heen als terug. Ik ben met de trein naar Keulen vertrokken.

Mijn top drie plaatsen zijn: Baracoa, Playa Larga en Cienfuegos. Baracoa is een ideale combinatie tussen het strand van Playa Larga, de binnenstad van Cienfuegos en de landschappen van Vinales en Trinidad. _O_ Het eten elders smaakte lang niet zo lekker als in Baracoa. En datzelfde gold voor de pina colada's die ik er dronk.
Dank voor de tips. Wij vliegen ook vanuit Keulen. De trein had ik nog niet overwogen maar dat is een prima optie.

Hoe ben je van west naar oost gereisd? Alles met de viazul of daar nog wat in aangepast? En vervolgens weer terug? Was dat te doen of zijn het vooral lange vermoeiende busritten? Die laatste rit moet killing geweest zijn lijkt me.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2016 13:43:15 ]
pi_167862203
Wij gaan eind februari naar Cuba. Omdat ik nu in Canada woon is het maar een kort stukje vliegen, helaas is de reis zelf ook niet lang (effectief een week).

Hoewel ik niet te veel wil plannen, en je dat op het eiland volgens mij ook niet moet willen, wil ik wel graag een indruk krijgen wat je in een week kunt doen. Aan de ene kant kunnen we een week in Havana verblijven, maar meer de stad uit lijkt me ook wel leuk.

Is het bijvoorbeeld te doen om vanuit Havana naar Trididad te gaan en dan ook nog Vinales mee te pakken? Of is dat echt too much?
pi_167868920
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2016 13:41 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Dank voor de tips. Wij vliegen ook vanuit Keulen. De trein had ik nog niet overwogen maar dat is een prima optie.

Hoe ben je van west naar oost gereisd? Alles met de viazul of daar nog wat in aangepast? En vervolgens weer terug? Was dat te doen of zijn het vooral lange vermoeiende busritten? Die laatste rit moet killing geweest zijn lijkt me.
Ik reis graag per trein. Heb je geen gedoe met files en parkeren. Ik ben alleen van Havana naar Vinales en terug met de taxi collectivo gegaan. Alle andere ritten van Havana naar Baracoa en elke plek er tussenin met de Viazul bus.

De enige lange, vermoeiende rit die ik had was van Camaguey naar Bayamo en Santiago naar Baracoa (6 uur) en Bayamo naar Havana (12 uur) Overige busritten waren maximaal 2 uur. Met de bus van Havana naar Playa Larga is 2 uur, Playa Larga Cienfuegos 1 uur, Cienfuegos Trinidad 2, Trinidad Santa Clara, Santa Clara Sancti Spiritus idem.
mag het weten
pi_167963660
Ik ben nieuw hier op het forum, ik ben benieuwd of iemand weet goed snorkelen plekken in Cuba?
Ik wil er naartoe te gaan, maar ik vond beperkte informatie over snorkelen. Is er een goede plaatsen met uitzondering van de volgende:

http://snorkelaroundthewo(...)t-snorkeling-places/

dank je
pi_168727340
Mijn vriendin en ik willen komende zomer zeer waarschijnlijk naar Cuba.
We hebben 2,5 week de tijd.. het vliegen zit dan niet in die 2,5 week meegerekend.

Ik heb net heel deel 3 doorgelezen, maar over een paar zaken twijfel ik nog.
1: auto huren of met die bus reizen?
2: beste manier om overnachtingen te boeken? (Hoogseizoen, eerste 3 weken van augustus).. we zijn avontuurlijk ingesteld, dus kijken het liefst per dag welke kant we uitgaan.. ik zag wel al dat er in Havana ook hostels zijn, maar verder op het eiland blijkbaar niet echt.
3: Paar dagen Varadero of zijn er mooiere stranden waar naast het strand nog meer te beleven valt (uitgaan en eventuele excursies).
4: Via waar de goedkoopste vliegtickets boeken?
We willen het liefst direct. Dat scheelt 10 uur per vlucht. Zonde van de tijd, maar wel best prijzig (ongeveer 1200 euro per persoon euro via cheaptickets en tix. Vlieg dan wel met KLM).
Datum is van 29 juli tm 17 augustus. Maar misschien is op zaterdag vliegen gewoon duur.. nog niet naar andere dagen gekeken, maar als we later doorgaan, kunnen we ook korter. Dus is eigenlijk geen optie.
  dinsdag 7 februari 2017 @ 07:44:25 #278
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168727628
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 06:26 schreef Cracker26 het volgende:
3: Paar dagen Varadero of zijn er mooiere stranden waar naast het strand nog meer te beleven valt (uitgaan en eventuele excursies).
4: Via waar de goedkoopste vliegtickets boeken?
We willen het liefst direct. Dat scheelt 10 uur per vlucht. Zonde van de tijd, maar wel best prijzig (ongeveer 1200 euro per persoon euro via cheaptickets en tix. Vlieg dan wel met KLM).
Datum is van 29 juli tm 17 augustus. Maar misschien is op zaterdag vliegen gewoon duur.. nog niet naar andere dagen gekeken, maar als we later doorgaan, kunnen we ook korter. Dus is eigenlijk geen optie.
3. Persoonlijk vind ik de stranden in het Oosten mooier, maar daar valt weinig uit te gaan.
Wat voor uitgaansgelegenheden zoeken jullie eigenlijk?
4. Je kan met TUI of Air Berlin naar Varadero of Holguïn vliegen.

Edit:
Valt tegen zie ik, met TUI is het een dag korter en scheelt 114 euro. (Waar dan nog vanalles bij komt voor entertainment en drinken aan boord)
pi_168727707
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 07:44 schreef FredvZ het volgende:

[..]

3. Persoonlijk vind ik de stranden in het Oosten mooier, maar daar valt weinig uit te gaan.
Wat voor uitgaansgelegenheden zoeken jullie eigenlijk?
4. Je kan met TUI of Air Berlin naar Varadero of Holguïn vliegen.

Edit:
Valt tegen zie ik, met TUI is het een dag korter en scheelt 114 euro. (Waar dan nog vanalles bij komt voor entertainment en drinken aan boord)
Ik vloog vorige maand met Eurowings direct op Varadero. 465 euro. :)

Vliegtuig zat verder helemaal vol met mensen die een All in vakantie hadden geboekt.

Enige minpunt was dat we vlogen vanuit Keulen. Maar vanuit waar ik woon scheelt dat niet zoveel met Schiphol.
  dinsdag 7 februari 2017 @ 18:48:04 #280
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168739209
Eurowings kan als TS een dag eerder weg kan en een dag eerder terug kan zijn. Dan zit hij rond de ±800 euro.
pi_168744305
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 18:48 schreef FredvZ het volgende:
Eurowings kan als TS een dag eerder weg kan en een dag eerder terug kan zijn. Dan zit hij rond de ±800 euro.
Ik heb ook nog ff gekeken ja.
29 juli heen en 19 augustus terug (ipv 17 aug) en dan kunnen we voor 859 euro vliegen.

Scheelt bijna 300 euro, dus dat is wel mooi.

Enige nadeel voor mij is dan wel dat je zondagochtend de 20e dan pas land en moet de dag erna of misschien diezelfde avond alweer gaan werken.
En daar heb ik dan weer niet zoveel zin in.
Ben liever nog 2 of 3 dagen thuis, voordat ik moet gaan werken.

Maar zal morgen de andere opties nog eens bekijken en het er met mijn vriendin over hebben.

PS: Ik ben de TS niet ;-)
  dinsdag 7 februari 2017 @ 21:43:20 #282
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168744789
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 21:31 schreef Cracker26 het volgende:
Ik heb ook nog ff gekeken ja.
29 juli heen en 19 augustus terug (ipv 17 aug) en dan kunnen we voor 859 euro vliegen.

Scheelt bijna 300 euro, dus dat is wel mooi.

Enige nadeel voor mij is dan wel dat je zondagochtend de 20e dan pas land en moet de dag erna of misschien diezelfde avond alweer gaan werken.
En daar heb ik dan weer niet zoveel zin in.
Ben liever nog 2 of 3 dagen thuis, voordat ik moet gaan werken.
Ik ben er zelf groot fan van om wat tijd te houden tussen terug komen van vakantie en werken. Niet alleen om weer bij te komen, maar ook om eventuele vertragingen op te vangen.

quote:
PS: Ik ben de TS niet ;-)
Oeps... Zo gaat het de hele dag al, tijd om vroeg naar bed te gaan :+
pi_168746257
Wij vliegen over twee weken en gaan net iets langer dan een week. Is het bijvoorbeeld te doen om vanuit Havana naar Trididad te gaan en dan ook nog Vinales mee te pakken met een dagtocht? Of is dat echt too much?
pi_168751242
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 22:22 schreef Zocalo het volgende:
Wij vliegen over twee weken en gaan net iets langer dan een week. Is het bijvoorbeeld te doen om vanuit Havana naar Trididad te gaan en dan ook nog Vinales mee te pakken met een dagtocht? Of is dat echt too much?
Vinales met een dagtocht? Vanuit Trinidad?

Lijkt me niet dat die worden aangeboden. Ik zou dan eerder voor plaatsen in de buurt gaan.
  woensdag 8 februari 2017 @ 09:30:57 #285
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_168752196
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 07:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Lijkt me niet dat die worden aangeboden. Ik zou dan eerder voor plaatsen in de buurt gaan.
Inderdaad, dat is zeker een uur of 5/6 rijden.
pi_168752238
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 07:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Je kunt wel vanuit Trinidad richting Vinales met de Viazul (als je een ticket weet te bemachtigen) Maar dat zal inderdaad minstens zes uur rijden zijn. Dus zoveel tijd in daglicht heb je dan niet meer over in Vinales. Wat ik zelf al vond toen ik vanuit Havanna onderweg was.
mag het weten
pi_168756382
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 09:34 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Je kunt wel vanuit Trinidad richting Vinales met de Viazul (als je een ticket weet te bemachtigen) Maar dat zal inderdaad minstens zes uur rijden zijn. Dus zoveel tijd in daglicht heb je dan niet meer over in Vinales. Wat ik zelf al vond toen ik vanuit Havanna onderweg was.
Nee, ik was niet duidelijk denk ik.
Ik bedoelde de combinatie Havana - Vinales met dagtocht uit Havana - Trinidad - Terug naar Havana met eventueel nog een andere stad/bezichtiging in een week :)
pi_168756796
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:40 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Nee, ik was niet duidelijk denk ik.
Ik bedoelde de combinatie Havana - Vinales met dagtocht uit Havana - Trinidad - Terug naar Havana met eventueel nog een andere stad/bezichtiging in een week :)
Ik zou het zelf niet doen. Denk ook niet dat het met dagtochten wordt aangeboden. Maar je kunt vast wel een collectivo vinden waar je mee mee kunt. Viazul vanuit Habana is denk ik nog steeds een kleine 4 uur enkele reis. Dan moet je als je reserveert er ook nog een half uur minimaal van tevoren zijn.

Waarom wil je zo graag naar Vinales?

Ik zou liever (als je zeker naar Trinidad gaat) gewoon wat meer de tijd nemen daar en Santa Clara en Cienfuegos ofzo meepakken.
pi_168779480
Ik hoorde gisteren via een bekende van mij dat hij heel vaak via mensen in de taxi/bus/andere plekken overnachtingen in casa's regelde.

Bijna altijd wel mensen die iemand kende die zo'n aanbood.

Hebben mensen hier ook op die manier overnachtingen geregeld, of al die casa's online geboekt?
pi_168784493
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 15:22 schreef Cracker26 het volgende:
Ik hoorde gisteren via een bekende van mij dat hij heel vaak via mensen in de taxi/bus/andere plekken overnachtingen in casa's regelde.

Hebben mensen hier ook op die manier overnachtingen geregeld, of al die casa's online geboekt?
Ik heb niks online geboekt. Je hebt amper internet in Cuba. En als je het hebt, hoe denk je dan casa's te kunnen bereiken die zelf geen internet hebben? ;)

Iedereen heeft connecties overal. En zoniet, dan via via wel. Het is een land waar je alles kunt regelen en waar iedereen met commissies graag wat bijbeunt. Het is handig als je in een goede 'circle' zit. Wat dat is, is voor iedereen anders. Voor mij is locatie belangrijkst, vervolgens prijs. Ik vind een casa in het centrum zo'n 25 CUC waard.

Ik vroeg gewoon aan de eigenaar van mijn casa of hij vrienden/connecties had in mijn volgende bestemming (met mijn wensen). Vervolgens gingen ze altijd direct aan het bellen. Nog nooit mislukt.

Wel handig als je een beetje Spaans spreekt trouwens. Dat maakt sowieso de kloof tussen toerist en huiseigenaar een stuk kleiner.
pi_168785982
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 15:22 schreef Cracker26 het volgende:

Ik heb alle casa's geregeld van te voren via hostelclub of vinalesbbinn oid. Heeft prima gewerkt. Je betaalt 10% aan of reserveert kostenloos. Ter plekke betaal je de rest cash.
mag het weten
pi_168786213
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 19:07 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik heb niks online geboekt. Je hebt amper internet in Cuba. En als je het hebt, hoe denk je dan casa's te kunnen bereiken die zelf geen internet hebben? ;)

Iedereen heeft connecties overal. En zoniet, dan via via wel. Het is een land waar je alles kunt regelen en waar iedereen met commissies graag wat bijbeunt. Het is handig als je in een goede 'circle' zit. Wat dat is, is voor iedereen anders. Voor mij is locatie belangrijkst, vervolgens prijs. Ik vind een casa in het centrum zo'n 25 CUC waard.

Ik vroeg gewoon aan de eigenaar van mijn casa of hij vrienden/connecties had in mijn volgende bestemming (met mijn wensen). Vervolgens gingen ze altijd direct aan het bellen. Nog nooit mislukt.

Wel handig als je een beetje Spaans spreekt trouwens. Dat maakt sowieso de kloof tussen toerist en huiseigenaar een stuk kleiner.
Haha nu je het zegt ja.. had er nog niet over nagedacht dat het internet daar niks is.

Wel mooi eigenlijk dat dat zo werkt.
En voor mij/ons is locatie ook belangrijker dan prijs.
Als ik het goed opgezocht heb, klopt het dat 1 euro ongeveer evenveel waard is als 1 cuc he..?

Alleen spreken we allebei totaal geen Spaans... op misschien enkele woordjes na dan.
Misschien nog maar een soort snelcursusje doen dan. Is wel fijn om toch een beetje te kunnen communiceren met de lokale bevolking.
pi_168786292
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 20:05 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Ik heb alle casa's geregeld van te voren via hostelclub of vinalesbbinn oid. Heeft prima gewerkt. Je betaalt 10% aan of reserveert kostenloos. Ter plekke betaal je de rest cash.
OK, bedankt voor je info. Dit is natuurlijk wel handig als je je route al weet.

Denk dat wij alleen de overnachtingsplek op de eerste bestemming (wss Havana) vastleggen en dan doen we het verder op de avontuurlijke manier.
pi_168787466
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 20:15 schreef Cracker26 het volgende:

[..]

Haha nu je het zegt ja.. had er nog niet over nagedacht dat het internet daar niks is.

Wel mooi eigenlijk dat dat zo werkt.
En voor mij/ons is locatie ook belangrijker dan prijs.
Als ik het goed opgezocht heb, klopt het dat 1 euro ongeveer evenveel waard is als 1 cuc he..?

Alleen spreken we allebei totaal geen Spaans... op misschien enkele woordjes na dan.
Misschien nog maar een soort snelcursusje doen dan. Is wel fijn om toch een beetje te kunnen communiceren met de lokale bevolking.
Internet is eigenlijk alleen op de grote pleinen. Maar zelfs daar werkt het soms maar bagger (en ach, wat moet je eigenlijk ook op internet als je op vakantie bent ;)).

Een CUC is net iets minder waard dan een Euro, maar dat verschil is zo klein dat je ze als gelijk kunt beschouwen. Wel handig rekenen. En er gaan dan weer 25 peso moneda nacional in een CUC. Sowieso handig om die wat te hebben.

Een snelcursusje is wel aan te raden vind ik. Al is het maar wat basis via DuoLingo. Het verschilt per casa best veel hoe goed ze Engels kunnen. Vanzelfsprekend dat met name de oudere mensen het niet kunnen.
En als je toch voor casas gaat, eet dan af en toe ook eens bij de mensen thuis als ze dat aanbieden. Sommigen (vooral de ouderen viel me op) vinden het echt fantastisch om voor je te mogen koken en halen alles uit de kast. Kost ongeveer een 8-12 euro pp (afhankelijk van wat je wil; kip/varken is natuurlijk wat goedkoper dan kreeft).
pi_169248425
Iemand hier weleens met AirBerlin (naar Havana) gevlogen?
Vanaf Dusseldorf is een directe vlucht met AB ongeveer 240 euro p.p. goedkoper, dan vanaf Amsterdam met KLM.

Wil graag weten hoe het is om een verre vlucht met AirBerlin te maken.
Als dat zwaar tegen valt, dan kiezen we wel "gewoon" voor KLM.
Is wel iets makkelijker (en iets dichterbij) om vanaf Schiphol te vliegen, maar het prijsverschil maakt het toch wel aantrekkelijk om vanaf Dusseldorf te vliegen.
pi_169249211
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 20:15 schreef Cracker26 het volgende:
Iemand hier weleens met AirBerlin (naar Havana) gevlogen?
Vanaf Dusseldorf is een directe vlucht met AB ongeveer 240 euro p.p. goedkoper, dan vanaf Amsterdam met KLM.

Wil graag weten hoe het is om een verre vlucht met AirBerlin te maken.
Als dat zwaar tegen valt, dan kiezen we wel "gewoon" voor KLM.
Is wel iets makkelijker (en iets dichterbij) om vanaf Schiphol te vliegen, maar het prijsverschil maakt het toch wel aantrekkelijk om vanaf Dusseldorf te vliegen.
Ik heb 2x met Air Berlin gevlogen; 1x naar New York en 1x naar Bangkok (toen Air Berlin nog rechtstreeks Dusseldorf - Bangkok vloog, maar dat is inmiddels al bijna 10 jaar geleden). Ik vind het een prima maatschappij. Ik ben zelf niet erg lang dus heb al snel voldoende beenruimte. Je krijgt gewoon eten en drinken aan boord en je hebt eigen entertainment schermpjes. Ik vond het prima :)
Ik ben zelf 2 jaar geleden met Swiss/Edelweiss naar Havana gevlogen, via Zurich. Was ook een goede ervaring.
pi_169253088
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 20:37 schreef Mazou het volgende:

[..]

Ik heb 2x met Air Berlin gevlogen; 1x naar New York en 1x naar Bangkok (toen Air Berlin nog rechtstreeks Dusseldorf - Bangkok vloog, maar dat is inmiddels al bijna 10 jaar geleden). Ik vind het een prima maatschappij. Ik ben zelf niet erg lang dus heb al snel voldoende beenruimte. Je krijgt gewoon eten en drinken aan boord en je hebt eigen entertainment schermpjes. Ik vond het prima :)
Ik ben zelf 2 jaar geleden met Swiss/Edelweiss naar Havana gevlogen, via Zurich. Was ook een goede ervaring.
Ok, dank je!
Heb ondertussen al meerdere gehoord dat het een goede maatschappij is.

Nu nog even uitzoeken of we voor een goede prijs met de trein in Dusseldorf kunnen geraken. Anders heeft het weinig zin om "helemaal" naar Dusseldorf te gaan.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 16:43:28 #298
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_169266161
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2017 22:26 schreef Cracker26 het volgende:

[..]

Ok, dank je!
Heb ondertussen al meerdere gehoord dat het een goede maatschappij is.

Nu nog even uitzoeken of we voor een goede prijs met de trein in Dusseldorf kunnen geraken. Anders heeft het weinig zin om "helemaal" naar Dusseldorf te gaan.
Ik ben vorig jaar met Air Europe van Amsterdam via Madrid naar Havana gevlogen. Beenruimte was waardeloos zoals bij de meeste maatschappijen. De reden dat we deze maatschappij hadden, was omdat we een georganiseerde reis geboekt hadden. Ik neem aan dat deze reisorganisatie op prijs inkoopt, dus wellicht is het concurrerend.
pi_169303725
Yes yes, retourtickets Dusseldorf - Havana zijn geboekt voor komende zomer!

En uiteindelijk ook maar ongeveer een half uurtje langer om daar met de trein te geraken ipv naar Schiphol.

En ongeveer 250 euro goedkoper dan vliegen via Schiphol.
pi_169305734
We willen al 3 nachten in Cuba boeken. Hotels op booking.com zijn superduur, maar via Hostelworld is wel wat te vinden.

Zijn er straten/wijken waar je beter maar niet kan overnachten/rondlopen?

Vanaf Havana regelen we voor de rest van de reis wel casa's en zo.

Ik zie net dat er via Hostelworld ook veel Casa's in Havana te boeken zijn.

[ Bericht 13% gewijzigd door Cracker26 op 05-03-2017 15:27:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')