abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 27 september 2012 @ 07:52:49 #1
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_117301890

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage


Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_117304425
Is "de dag van de belegger" interessant om erheen te gaan, om is het veel marketing?
pi_117308494
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 10:16 schreef floris_b het volgende:
Is "de dag van de belegger" interessant om erheen te gaan, om is het veel marketing?
Goodies!
pi_117309000
Ik ben er nooit geweest, maar het is in een theater toch? Dus ja, wat verwacht je? Ik verwacht vooral entertainment/anekdotes en wat beleggingstips. Je zult denk ik weinig nieuwe FA leren vermoed ik. Maar dat is puur wat ik verwacht, ben er dus niet geweest.
  donderdag 27 september 2012 @ 13:06:51 #5
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117309550
Marc Faber schijnt te komen? Als hij een interessant praatje gaat houden is het wellicht de moeite waard erheen te gaan.
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 27 september 2012 @ 13:15:03 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_117309791
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 13:06 schreef JimmyJames het volgende:
Marc Faber schijnt te komen? Als hij een interessant praatje gaat houden is het wellicht de moeite waard erheen te gaan.
"Koop goud want de dollar stort in en hyperinflatie en o ja koop goud! Had ik al gezegd dat je goud moet kopen?"

;(
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 september 2012 @ 13:18:25 #7
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_117309891
En koop het bij ons, want wij willen ervan af.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_117309894
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 13:06 schreef JimmyJames het volgende:
Marc Faber schijnt te komen? Als hij een interessant praatje gaat houden is het wellicht de moeite waard erheen te gaan.
Alleen voor RBS klanten.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 27 september 2012 @ 13:25:31 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_117310088
Even terug naar de bodem van 2009. Marc Faber was spot on met zijn voorspelling dat de beurs zou gaan stijgen. Alleen wel een typisch geval van "being right for the wrong reason". De beurs zou volgens hem namelijk stijgen omdat de dollar in pleepapier zou veranderen en Treasuries waardeloos zouden worden.

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 27-09-2012 16:16:08 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 september 2012 @ 13:26:46 #10
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117310125
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 13:15 schreef SeLang het volgende:

"Koop goud want de dollar stort in en hyperinflatie en o ja koop goud! Had ik al gezegd dat je goud moet kopen?"

;(
Daar zit wel wat in, ja.

De beurs vind ik trouwens dodelijk saai op dit moment :z

[ Bericht 11% gewijzigd door JimmyJames op 27-09-2012 13:38:31 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 27 september 2012 @ 13:44:57 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_117310644
Toch is het tof om Faber een keer irl te zien :)

Als jong onervaren beleggertje ben ik eens naar een lezing geweest van Alexander Elder, auteur van de bestseller "Trading for a Living". Aangezien ik zijn systeem had gebacktest en het tot mijn verbazing ( :') ! ) niet werkte kwam ik heel naief na de lezing aan hem vragen waarom zijn systeem niet werkte in de backtest. Toen kreeg ik wat ontwijkende antwoorden, terwijl ik had verwacht dat hij mij wel even zou uitleggen wat ik fout deed want je gaat in een bestseller natuurlijk geen systeem propageren dat niet werkt.... :')

Strategieën backtesten is een van de beste dingen die ik ooit heb gedaan. Het belangrijkste met speculeren/ beleggen is imo het vermijden van grote fouten. Zoals Warren Buffett al zei: “You only have to do a very few things right in your life so long as you don't do too many things wrong.”. Hoe meer bullshit je kunt wegfilteren, deste beter.

Ik zag in het vorige topic weer dingen als RSI en MACD voorbij komen. Al die dingen kun je in een paar minuten gratis backtesten over grote datasets. Die paar minuten kunnen de beste investering zijn die je ooit doet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_117310821
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 13:44 schreef SeLang het volgende:
Toch is het tof om Faber een keer irl te zien :)

Als jong onervaren beleggertje ben ik eens naar een lezing geweest van Alexander Elder, auteur van de bestseller "Trading for a Living". Aangezien ik zijn systeem had gebacktest en het tot mijn verbazing ( :') ! ) niet werkte kwam ik heel naief na de lezing aan hem vragen waarom zijn systeem niet werkte in de backtest. Toen kreeg ik wat ontwijkende antwoorden, terwijl ik had verwacht dat hij mij wel even zou uitleggen wat ik fout deed want je gaat in een bestseller natuurlijk geen systeem propageren dat niet werkt.... :')

Strategieën backtesten is een van de beste dingen die ik ooit heb gedaan. Het belangrijkste met speculeren/ beleggen is imo het vermijden van grote fouten. Zoals Warren Buffett al zei: “You only have to do a very few things right in your life so long as you don't do too many things wrong.”. Hoe meer bullshit je kunt wegfilteren, deste beter.

Ik zag in het vorige topic weer dingen als RSI en MACD voorbij komen. Al die dingen kun je in een paar minuten gratis backtesten over grote datasets. Die paar minuten kunnen de beste investering zijn die je ooit doet.
Ik weet hoe het principe werkt, maar heb je misschien een artikel erover? :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 27 september 2012 @ 14:07:28 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_117311402
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 13:50 schreef floris_b het volgende:

[..]

Ik weet hoe het principe werkt, maar heb je misschien een artikel erover? :)
Waarover? Over backtesten? Met google vind je vast wel wat. Ik heb zelf ook een paar dingetjes gepost op Fok die je ook een idee geven hoe het in z'n werk gaat (sommige simpeler dan andere):

Mythbusters: 50-daags moving average
Moving average gebruikt als 'stoploss'
Macrocijfers traden: winstgevend of niet?
TA: Steun en weerstandsniveaus, werken ze echt? en Vervolg onderzoek met trend indicator

De laatste twee zijn al wat uitgebreider en daar zat behoorlijk veel tijd in maar je kunt standaard indicatoren zoals MA, RSI, MACD etc letterlijk in enkele minuten testen met software als Metastock of NinjaTrader. De eerste backtest in het rijtje was misschien 10 minuten werk.

De laatste twee topics in het geposte rijtje heb ik mede gepost omdat ik dacht dat het voor anderen nuttig kon zijn vanwege de gevolgde methodieken. Ook als je veel simpeler tests gaat doen geeft het toch wat nuttige en generiek toepasbaren achtergronden, zoals exact je methodiek definieren, het feit dat stoplossen en profittargets een integraal deel van een systeem zijn en veel invloed hebben op je resultaat, de risico's van over optimalisatie ("curve fitting"), etc...

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 27-09-2012 14:17:35 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_117311633
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 13:50 schreef floris_b het volgende:

[..]

Ik weet hoe het principe werkt, maar heb je misschien een artikel erover? :)
Het is niet aan Selang om aan te tonen dat TA niet werkt. Het is aan de Technisch Analisten om eens uit te leggen waarom TA wel werkt. Ik heb daar nog nooit een logische verklaring voor gezien. Waarom kopers en verkopers van aandelen zich zouden houden aan de patronen die TA voorspelt.
  donderdag 27 september 2012 @ 14:31:20 #15
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_117312148
Het aantal particuliere beleggers vormt een belangrijk ingrediënt bij TA. Die zijn de afgelopen tijd weer afgenomen waardoor TA nog minder werkt, TA is in principe ontstaan uit een standaard misbruik van particuliere beleggers.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 27 september 2012 @ 14:46:27 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_117312578
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 14:31 schreef Bayswater het volgende:
Het aantal particuliere beleggers vormt een belangrijk ingrediënt bij TA. Die zijn de afgelopen tijd weer afgenomen waardoor TA nog minder werkt, TA is in principe ontstaan uit een standaard misbruik van particuliere beleggers.
Maar ik heb zelf eigenlijk nooit geconstateerd dat het vroeger wel werkte.

Overigens, TA is een verzamelbak van strategieën die zich baseren op koersinformatie. Misschien bestaan er wel strategieën die werken. Je kunt niet alles over één kam scheren. Maar ik heb nog nooit iets gevonden wat echt een substantiële edge opleverde die je als particulier consistent kunt uitnutten en die in stand blijft over een lange periode.

Overigens ga ik ergens na m'n vakantie (29 sept - 3 dec) weer iets leuks testen en de resultaten uiteindelijk hier posten. Het gaat dan niet over veel verschillende strategieën op één markt maar precies het omgekeerde: het resultaat van aandelen selectie door middel van een strategie (dus wat je met stockscreeners kunt doen). Dus niet: werkt een combinatie van indicatoren op de S&P500, maar: kan ik een combinatie van indicatoren gebruiken om met succes een outperforming selectie te maken uit 500 individuele aandelen en die portefeuille dus dynamisch aanpassen gedurende de testperiode.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_117314320
Marc Faber komt idd, lijkt me heel cool om een keer te zien spreken. Vorige keer was Jim Rogers ook erg indrukwekkend (voordat ik wist dat het elke keer hetzelfde riedeltje was).
Je hoeft niet perse RBS klant te zijn lijkt mij.
pi_117316912
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 13:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

"Koop goud want de dollar stort in en hyperinflatie en o ja koop goud! Had ik al gezegd dat je goud moet kopen?"

;(
Dat heeft meer te maken met slim beleggen.

Voor iedere crisis zie je een wenteling tussen overgewaardeerde en ondergewaardeerde goederen en assets.

Stocks worden minder waard terwijl goud/zilver stijgt.
Na een crisis is dat meestal andersom.
  donderdag 27 september 2012 @ 16:44:16 #19
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117317270
Ik heb wel deelgenomen aan de RBS-klantenenquête om kans te maken op een exclusief seminar met Dr Doom.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_117322460
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 13:50 schreef floris_b het volgende:

[..]

Ik weet hoe het principe werkt, maar heb je misschien een artikel erover? :)
luister naar selang. zonder backtesten heb je flauwekul TA. Ik heb meerdere systemen ontdekt die backtested winst opleveren, leer goed backtesten. :Y

als je backtested mean reversion TA gebruikt was je gisteravond (minstens gedeeltelijk) long gegaan. :P
pi_117322955
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 19:03 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

luister naar selang. zonder backtesten heb je flauwekul TA. Ik heb meerdere systemen ontdekt die backtested winst opleveren, leer goed backtesten. :Y

als je backtested mean reversion TA gebruikt was je gisteravond (minstens gedeeltelijk) long gegaan. :P
Ik volg je af en toe niet. Gister had je het over een een of ander geheime perfect tool.. :?
Vervolgens praat je over economie en beurs alsof dat hetzelfe is.. En nu zeg je dat we gister long hadden moeten gaan, en tegelijk zeg je dat in oktober de beurs kan dalen.. Nogal onsamenhangend allemaal.
Over wat heb je het? AEX? SP500?een specifiek fonds?
pi_117323442
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 19:14 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ik volg je af en toe niet. Gister had je het over een een of ander geheime perfect tool.. :?
Vervolgens praat je over economie en beurs alsof dat hetzelfe is.. En nu zeg je dat we gister long hadden moeten gaan, en tegelijk zeg je dat in oktober de beurs kan dalen.. Nogal onsamenhangend allemaal.
Over wat heb je het? AEX? SP500?een specifiek fonds?
Dat soort mensen hebben dan ook geen idee dat waar ze in beleggen geen waarde heeft omdat ze de rechten op de aandelen niet eens bezitten, mochten ze dat systeem uberhaupt al begrijpen.
pi_117323795
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 19:14 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ik volg je af en toe niet. Gister had je het over een een of ander geheime perfect tool.. :?
Vervolgens praat je over economie en beurs alsof dat hetzelfe is.. En nu zeg je dat we gister long hadden moeten gaan, en tegelijk zeg je dat in oktober de beurs kan dalen.. Nogal onsamenhangend allemaal.
Over wat heb je het? AEX? SP500?een specifiek fonds?
backtest betekent niet auto-win. mijn 10% per jaar systeem heeft een profit vector van 3 en een winratio van 75%. Dus de markt kan dalen in plaats van stijgen. mijn capitulatie systeem is 7 en 80%. geen 100% win dus.

volgens de perfect geheime formule die ik op internet heb gevonden, maar ik weet alleen de voorspellingen, niet de formule zelf die wordt geheimgehouden door een oud persoon :'( is de voorspelling een bodem voor de markt in oktober en long van oktober tot december.

Ik zou het niet erg vinden als we in oktober verder naar beneden gaan, ik zou graag een bodem willen zien die eruitziet als een bodem en niet als chop zoals deze week.

dus drie dingen die leiden tot stijging. 2 voor korte termijn en 1 voor lange termijn. als je long bent zou ik me dus geen zorgen maken. ;) tenzij een internet geheime perfecte formule niet bertrouwbaar is, dan zou ik me zorgen maken voor de lange termijn. Korte termijn long voor swing trade is echter veel zekerder van mijn zaak, want daarvoor heb je meer steun.
pi_117324657
Ok, stel ik ben broker/ceo oid en ik geef volgens die 'geheime formule' adviezen over mijn eigen bedrijf. Dan kun je makkelijk adviezen geven due jezelf goed uitkomen.

En stel he, dat jij of ik het perfecte algiritme ontwikkelt, waarmee je dus ook nieuws kunt voorspellen ( :') ) waarom zou je dat dan delen met jan en alleman op internet?
pi_117325162
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2012 19:49 schreef the85mc het volgende:
Ok, stel ik ben broker/ceo oid en ik geef volgens die 'geheime formule' adviezen over mijn eigen bedrijf. Dan kun je makkelijk adviezen geven due jezelf goed uitkomen.

En stel he, dat jij of ik het perfecte algiritme ontwikkelt, waarmee je dus ook nieuws kunt voorspellen ( :') ) waarom zou je dat dan delen met jan en alleman op internet?
ik weet niet. ik kan alleen gissen. misschien dat oudere mensen geheimen die ze 30 jaar lang bewaren prijsgeven. ik hoop dat ik een manier kan vinden om de oude man zijn formule aan mij te geven. ik kan niks bedenken

ik weet niet of de formule werkt. ik heb hem pas sinds maart dit jaar gezien, succesvol short in mei en long n juni. de vraag is of de volgende voorspelling uitkomt.
pi_117327206
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 19:59 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

ik weet niet. ik kan alleen gissen. misschien dat oudere mensen geheimen die ze 30 jaar lang bewaren prijsgeven. ik hoop dat ik een manier kan vinden om de oude man zijn formule aan mij te geven. ik kan niks bedenken

ik weet niet of de formule werkt. ik heb hem pas sinds maart dit jaar gezien, succesvol short in mei en long n juni. de vraag is of de volgende voorspelling uitkomt.
Vast iemand met een glazenbol. :+

Ik zou als ik jou was voorzichtig doen voordat je straks blind met al je spaargeld deze 'oude man' volgt. :')
Profiel opgeheven.
pi_117331295
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 20:36 schreef Bierie het volgende:

[..]

Vast iemand met een glazenbol. :+

Ik zou als ik jou was voorzichtig doen voordat je straks blind met al je spaargeld deze 'oude man' volgt. :')
wens me succes! :D
ik hoop dat mijn TA systemen long gaan in oktober, dan is de keuze voor mij makkelijk, die vertrouw ik namelijk al. het is dan alleen een kwestie van de trade ipv 1 week pas na 8 weken sluiten voor extra winst.
  donderdag 27 september 2012 @ 21:47:59 #28
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_117331547
Marc Faber lacht iedereen uit.

Dure nieuwsbrief
Veel op tv
In the short run we may go up, but in long run we will go down. Never put a timeframe on a prediction.
Everybody who has less then 5% gold in portofolio please raise your hand. You see, gold is not a bubble.

Toch praat hij geen onzin en weet waar hij het over heeft. En hij roept zaken waarvan hij hoopt dat ze niet gebeuren, maar waar van hij weet dat ze toch niet naar hem luisteren.

Zoals they will print and print and print, eventually we go to war.

Van de Goeroes die er rond lopen, vind ik hem toch wel 1 van de betere.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_117341061
Het amerikaanse beleggingsblad Barron's organiseert jaarlijks een 'round table' bijeenkomst waar 10 experts, waaronder Marc Faber, hun visie en hun stock picks geven voor het volgende jaar.

Als je consequent de door Marc Faber aanbevolen aandelen had gekocht (en een jaar later verkocht), dan had je van 2002 tot 2011 jaarlijks gemiddeld 23,4% rendement gehaald: http://pragcap.com/how-useful-are-the-barrons-roundtable-pundits.

De S&P500 deed in deze periode -0,2%. Faber is dus niet alleen van de vage en dramatische uitspraken. De outperformance van zijn concrete tips is indrukwekkend. Helaas geeft hij vziw geen concrete tips in zijn nieuwsbrief of waar dan ook, behalve in het Barron's round table forum. Het is onduidelijk of hij ook zelf in die tips belegt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 28 september 2012 @ 07:18:10 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_117341279
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 04:47 schreef jaco het volgende:
Het amerikaanse beleggingsblad Barron's organiseert jaarlijks een 'round table' bijeenkomst waar 10 experts, waaronder Marc Faber, hun visie en hun stock picks geven voor het volgende jaar.

Als je consequent de door Marc Faber aanbevolen aandelen had gekocht (en een jaar later verkocht), dan had je van 2002 tot 2011 jaarlijks gemiddeld 23,4% rendement gehaald: http://pragcap.com/how-useful-are-the-barrons-roundtable-pundits.

De S&P500 deed in deze periode -0,2%. Faber is dus niet alleen van de vage en dramatische uitspraken. De outperformance van zijn concrete tips is indrukwekkend. Helaas geeft hij vziw geen concrete tips in zijn nieuwsbrief of waar dan ook, behalve in het Barron's round table forum. Het is onduidelijk of hij ook zelf in die tips belegt.
Kudo's voor Faber natuurlijk want dat goede resultaat staat er.

Maar zoals ik al schreef is hij wel een typisch geval van "being right for the wrong reasons". De onderbouwing van veel van zijn trades waren gebaseerd op hyperinflatie en een dollar die in rook op zou gaan. Daar is weinig van terecht gekomen, maar zijn (virtuele?) trades zijn (toevallig?) wel goed uitgepakt. Om Faber een "lucky fool" te noemen gaat natuurlijk veel te ver, maar het geluk is dus zeker wel aan zijn kant geweest en speelt wellicht een grotere rol dan daadwerkelijke skills.

En zoals je weet: als je een willekeurige groep traders/ beleggers pakt dan zal er door puur geluk altijd wel een spectaculaire winnaar tussen zitten. De verliezers hoor je vervolgens niets meer van.



Dat gezegd hebbende, Marc Faber heeft in elk geval wel ideeën en is interessant om naar te luisteren. Bij goeroes vind ik ideeën veel belangrijker dan resultaten, want ik ben van mening dat sowieso niemand de toekomst/ markten kan voorspellen met enige consistentie. Dus iedereen die over zaken heeft nagedacht en een duidelijke onderbouwde visie heeft luister ik graag naar. Daarom is de voorspelling zelf nauwelijks interessant imo en het kan me ook weinig schelen of die uitkomt of niet. Het is de redenering en onderbouwing die tot de voorspelling leidt die iemand interessant maakt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_117341826
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 07:18 schreef SeLang het volgende:
En zoals je weet: als je een willekeurige groep traders/ beleggers pakt dan zal er door puur geluk altijd wel een spectaculaire winnaar tussen zitten. De verliezers hoor je vervolgens niets meer van.
Ik denk alleen dat je statistisch kunt verwerpen dat het een groep willekeurige traders is. Het gemiddelde resultaat van de Barron's Round Table is jaarlijks 12.4%, tegen S&P -0.2 % over 9 jaar historie.

Met die cijfers mag je aannemen dat Barron's in staat is om beleggers te selecteren die alpha genereren (althans binnen haar 'spelregels' van 1 jaar horizon). Daarop volgt dan een redelijk veilige aanname dat Marc Faber ook in staat is alpha te genereren. Dat zijn outperformance ten opzichte van de groep deelnemers aan randomness te danken is, wil ik nog wel accepteren. Stel dat zijn toekomstige performance gelijk is aan het gemiddelde van die groep, dus een outperformance van 12.6% t.o.v. de S&P500. Dan is dit nog steeds een indrukwekkend resultaat.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 28 september 2012 @ 13:04:17 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_117348930
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 08:27 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik denk alleen dat je statistisch kunt verwerpen dat het een groep willekeurige traders is. Het gemiddelde resultaat van de Barron's Round Table is jaarlijks 12.4%, tegen S&P -0.2 % over 9 jaar historie.

Met die cijfers mag je aannemen dat Barron's in staat is om beleggers te selecteren die alpha genereren (althans binnen haar 'spelregels' van 1 jaar horizon). Daarop volgt dan een redelijk veilige aanname dat Marc Faber ook in staat is alpha te genereren. Dat zijn outperformance ten opzichte van de groep deelnemers aan randomness te danken is, wil ik nog wel accepteren. Stel dat zijn toekomstige performance gelijk is aan het gemiddelde van die groep, dus een outperformance van 12.6% t.o.v. de S&P500. Dan is dit nog steeds een indrukwekkend resultaat.
Ja dat is waar :Y

Al is het over die periode ook wel erg makkelijk om de S&P500 te verslaan met die begin en eindpunten omdat die periode begint op zo'n historisch abnormaal hoge waardering dat iedere belegger met een halve hersencel cash zat of in elk geval erg defensief op dat moment (zelf heb ik over die 2002-2011 periode ook ca 15% annualized gehaald over m'n "beleggingspot" excl cash en ca 8% over m'n totale vermogen terwijl ik maar één jaar (2003) echt in de markt ben geweest in die periode. Je zou daarom een beter beeld krijgen als je kijkt vanaf 1990 ofzo.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 28 september 2012 @ 13:06:26 #33
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_117349009
Ik volg al zo'n 25 jaar iedere dag de beurs, gebruik alle info over vooral TA (vaak contraindicator) die ik tegenkom en kies dan vooral mijn eigen weg op ervaring (sentiment icm dubieuze politieke en bancaire acties). Ook vaak getest zonder in te stappen, in 2012 wel zeer actief aan het handelen. Overigens in de jaren 90 en begin deze eeuw erg vaak gevallen (en weer opgestaan).

[ Bericht 10% gewijzigd door Bayswater op 28-09-2012 13:12:06 ]
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 28 september 2012 @ 14:34:43 #34
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117352511
Ik heb het net even opgezocht uit nieuwsgierigheid en hier staan Marc Faber's stockpicks voor dit jaar:

http://online.barrons.com(...)icleTabs_article%3D8

Wat goud en verder alleen maar Singaporese REITs.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_117361027
Hoe laat wordt de uitslag van de stresstest van de Spaanse banken bekend gemaakt?

Nabeurs hoorde ik..................bedoelen ze na sluiting van de Dow? .......of al eerder?
pi_117361253
18:00 uur CET :)

quote:
17.04 In a statement, the Bank of Spain said:

The 14 main Spanish banking groups (taking into account the integration processes currently under way) have participated in this test. The groups account for around 90% of the Spanish banking system’s assets.
The results confirm that the Spanish banking sector is mostly solvent and viable, even in an extremely adverse and highly unlikely macroeconomic setting:
• Seven banking groups, accounting for more than 62% of the analysed portion of the Spanish banking system’s credit portfolio, do not have additional capital needs.
• Additional capital needs have been identified for the remaining groups, on top of those existing as at 31 December 2011, that amount to ¤59.3 billion when the integration processes under way and deferred tax assets are not taken into account. This amount falls to ¤53.75 billion when the mergers under way and the tax effects are considered.
http://www.telegraph.co.u(...)ress-tests-live.html
pi_117361870
quote:
Thanks.

Hoeveel zou de Spaanse overheid die onderzoekers hebben gegeven voor dit redelijk positieve lulverhaal. Miljoentje de man gok ik.
pi_117362256
:D VRAAG het dan ook niet, zou Vermeegen zeggen ;)

Voor de negativo's is het toch niet waar, voor de positivo's is het bevestiging wat ze al wisten. En er tussenin zit niemand meer, kennelijk :)
pi_117364884
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 07:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Kudo's voor Faber natuurlijk want dat goede resultaat staat er.

Maar zoals ik al schreef is hij wel een typisch geval van "being right for the wrong reasons". De onderbouwing van veel van zijn trades waren gebaseerd op hyperinflatie en een dollar die in rook op zou gaan. Daar is weinig van terecht gekomen, maar zijn (virtuele?) trades zijn (toevallig?) wel goed uitgepakt. Om Faber een "lucky fool" te noemen gaat natuurlijk veel te ver, maar het geluk is dus zeker wel aan zijn kant geweest en speelt wellicht een grotere rol dan daadwerkelijke skills.

En zoals je weet: als je een willekeurige groep traders/ beleggers pakt dan zal er door puur geluk altijd wel een spectaculaire winnaar tussen zitten. De verliezers hoor je vervolgens niets meer van.

[ afbeelding ]

Dat gezegd hebbende, Marc Faber heeft in elk geval wel ideeën en is interessant om naar te luisteren. Bij goeroes vind ik ideeën veel belangrijker dan resultaten, want ik ben van mening dat sowieso niemand de toekomst/ markten kan voorspellen met enige consistentie. Dus iedereen die over zaken heeft nagedacht en een duidelijke onderbouwde visie heeft luister ik graag naar. Daarom is de voorspelling zelf nauwelijks interessant imo en het kan me ook weinig schelen of die uitkomt of niet. Het is de redenering en onderbouwing die tot de voorspelling leidt die iemand interessant maakt.
Zeer mee eens, dat is het enige wat telt voor serieuze investeerders. Ondernemingen koop je omdat je een bepaalde visie bij een bedrijf hebt die niet door de markt wordt gedeeld, niet omdat het toevallig 15% goedkoper is dan sectorgenoten.
Abre los ojos
pi_117365058
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 18:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
:D VRAAG het dan ook niet, zou Vermeegen zeggen ;)

Voor de negativo's is het toch niet waar, voor de positivo's is het bevestiging wat ze al wisten. En er tussenin zit niemand meer, kennelijk :)
Kan jij je herinneren dat een Zuid-Europees land ooit eerlijke informatie geeft als het om hun eigen geldbelangen gaat?

Het is daar een complete oorlog aan het worden tussen burgers en overheid. De werkloosheid loopt richting de 25% en de huizen zijn in de afgelopen 5 jaar met 50% in waarde gedaald. Dat betekent dat er dus 100% prijsstijging moet komen om je je onderpand weer gelkijk te krijgen met je hypotheek.

Die Spaanse banken zien hun hypotheekleningen nog niet voor de helft terug. Andere leningen trouwens ook niet.

Winkels vallen om als dominosteentjes omdat de Spanjool geen cent te makken heeft.

Heb het laatst zelf gezien, kwam daar in een overdekt winkelcentrum en meer dan helft stond leeg.

Ps. Moet Moody's (ook een lachwekkende club trouwens) dat rapport nog analiseren? Dan ben ik bang dat het tot de grond toe wordt afgebrand, en dat ze Spanje afweerderen tot de status: Hopeloos geval.

Vanavond nog uit de eurozone kicken zo'n land. +
pi_117365195
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 19:48 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Kan jij je herinneren dat een Zuid-Europees land ooit eerlijke informatie geeft als het om hun eigen geldbelangen gaat?

Het is daar een complete oorlog aan het worden tussen burgers en overheid. De werkloosheid loopt richting de 25% en de huizen zijn in de afgelopen 5 jaar met 50% in waarde gedaald. Dat betekent dat er dus 100% prijsstijging moet komen om je je onderpand weer gelkijk te krijgen met je hypotheek.

Die Spaanse banken zien hun hypotheekleningen nog niet voor de helft terug. Andere leningen trouwens ook niet.

Winkels vallen om als dominosteentjes omdat de Spanjool geen cent te makken heeft.

Heb het laatst zelf gezien, kwam daar in een overdekt winkelcentrum en meer dan helft stond leeg.

Ps. Moet Moody's (ook een lachwekkende club trouwens) dat rapport nog analiseren? Dan ben ik bang dat het tot de grond toe wordt afgebrand, en dat ze Spanje afweerderen tot de status: Hopeloos geval.

Vanavond nog uit de eurozone kicken zo'n land. +
Eurocrisis #61 - Waar Griekenland weer ons belastingeld komt ophalen

kunnen we tenminste alle rants, en bagger van Rob Koenders, in één topic concentreren :)
  vrijdag 28 september 2012 @ 22:58:03 #42
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_117374240
Up tot maart daarna vanaf april down tot eind mei, weer up vanaf juni tot eind september en dan weer down. Let op. we gaan geheel volgens de grafiek dit jaar van de Amerikaanse verkiezingen met een zoekend Europa. 2 keer in de geschiedenis eerder gebeurd, een soort van TA maar net weer niet.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 28 september 2012 @ 23:07:25 #43
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_117374653
Oja, je kan testen wat je wilt maar nooit maar dan ook nooit heb je zekerheid. Normaal gesproken zou ik vol in die daling vliegen eind sep exp. Maar ben vrij voorzichtig bezig.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  zaterdag 29 september 2012 @ 00:08:53 #44
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_117377164
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 18:30 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Thanks.

Hoeveel zou de Spaanse overheid die onderzoekers hebben gegeven voor dit redelijk positieve lulverhaal. Miljoentje de man gok ik.
Pierre, ga jij ff lekker je geld er doorheen jagen :W
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  zaterdag 29 september 2012 @ 14:41:02 #45
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117388893
Interessant stuk over Buffett in the economist deze week:

http://www.economist.com/node/21563735

Volgens het onderzoek dat wordt aangehaald heeft Buffett zijn succes voornamelijk te danken aan het kopen van lage beta aandelen, het gebruik van leverage en het feit dat hij altijd heel goedkoop heeft kunnen lenen (via de verzekeringstak).

quote:
These two factors—the low-beta nature of the portfolio and leverage—pretty much explain all of Mr Buffett’s superior returns, the authors find.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 29 september 2012 @ 16:22:20 #46
256829 Sokz
Livin' the life
pi_117391978
Ja was algemeen bekend dat die een groot deel van zijn succes aan GEICO oid te danken had.
pi_117394749
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:41 schreef JimmyJames het volgende:
Interessant stuk over Buffett in the economist deze week:

http://www.economist.com/node/21563735

Volgens het onderzoek dat wordt aangehaald heeft Buffett zijn succes voornamelijk te danken aan het kopen van lage beta aandelen, het gebruik van leverage en het feit dat hij altijd heel goedkoop heeft kunnen lenen (via de verzekeringstak).

[..]

Buffet is nep.. ontzettend nep.
Zijn rijkdom komt voornamelijk van inside informatie.

"beleg niet in china ik geloof er niet in".. en wat doet ie? hij belegt in china.
"beleg niet in goud, dan ben je wel zo dom bezig hahah" , hij belegt ondertussen massaal in goud.
"koop geen zilver lulz", hij belegde in zilver om het daarna gedwongen weer te verkopen aan een specifieke partij.

Totaal onbetrouwbaar figuur, en het lullige is hij heeft zoveel inside information, hij zou zoveel mensen kunnen waarschuwen maar hij verdomt het.
  zaterdag 29 september 2012 @ 17:55:55 #48
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117395066
Hij belegt massaal in goud?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_117425379
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 19:32 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

backtest betekent niet auto-win. mijn 10% per jaar systeem heeft een profit vector van 3 en een winratio van 75%. Dus de markt kan dalen in plaats van stijgen. mijn capitulatie systeem is 7 en 80%. geen 100% win dus.

volgens de perfect geheime formule die ik op internet heb gevonden, maar ik weet alleen de voorspellingen, niet de formule zelf die wordt geheimgehouden door een oud persoon :'( is de voorspelling een bodem voor de markt in oktober en long van oktober tot december.

Ik zou het niet erg vinden als we in oktober verder naar beneden gaan, ik zou graag een bodem willen zien die eruitziet als een bodem en niet als chop zoals deze week.

dus drie dingen die leiden tot stijging. 2 voor korte termijn en 1 voor lange termijn. als je long bent zou ik me dus geen zorgen maken. ;) tenzij een internet geheime perfecte formule niet bertrouwbaar is, dan zou ik me zorgen maken voor de lange termijn. Korte termijn long voor swing trade is echter veel zekerder van mijn zaak, want daarvoor heb je meer steun.
Lol... vrijdag -1,8%
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zondag 30 september 2012 @ 17:55:12 #50
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_117430053
Weet iemand een site waar je gauw een overzicht kan vinden van outstanding shares over een bepaalde periode?

Als ik bijvoorbeeld de total outstanding shares van MCD in '94, '95, '96, '97, '98 en '99 wil zoeken, dan moet ik in de financial statements gaan zitten graven, daar moet toch een sneller manier voor zijn?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_117436970
quote:
5s.gif Op zondag 30 september 2012 17:55 schreef monkyyy het volgende:
Weet iemand een site waar je gauw een overzicht kan vinden van outstanding shares over een bepaalde periode?

Als ik bijvoorbeeld de total outstanding shares van MCD in '94, '95, '96, '97, '98 en '99 wil zoeken, dan moet ik in de financial statements gaan zitten graven, daar moet toch een sneller manier voor zijn?
Ik zou niet weten waar dat ergens in een overzicht op een site te vinden is. Aan de andere kant, als je simpel naar sec.gov gaat en de filing type in 10-k verandert, dan ga je in de 10-k naar de balans en dan staat er standaard achter de betreffende equity regel hoeveel aandelen er eind van dat jaar uitstonden. Dus voor MCD en die betreffende jaren moet dat in een minuut of 5 wel gevonden zijn.
Abre los ojos
pi_117440404
Ik vind dit ook een groot gebrek aan functionaliteit van de wat grotere websites. Voor Nederlandse aandelen check ik soms veb.net voor de uitstaande aandelen maar ook dat is beperkt tot 5 jaar. Het is sowieso vreemd dat er zo wordt vastgeklampt aan de beperkte tijdframes aangezien de oude data dan niet meer opvraagbaar is terwijl de informatie wel gewoon prima bruikbaar is.
One man's trash, another man's treasure.
pi_117450385
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Buffet is nep.. ontzettend nep.
Zijn rijkdom komt voornamelijk van inside informatie.

"beleg niet in china ik geloof er niet in".. en wat doet ie? hij belegt in china.
"beleg niet in goud, dan ben je wel zo dom bezig hahah" , hij belegt ondertussen massaal in goud.
"koop geen zilver lulz", hij belegde in zilver om het daarna gedwongen weer te verkopen aan een specifieke partij.

Totaal onbetrouwbaar figuur, en het lullige is hij heeft zoveel inside information, hij zou zoveel mensen kunnen waarschuwen maar hij verdomt het.
ik heb gehoord dat berkshire hathaway via via in zichzelf belegde.zoiets als je bent een bank met 5% rendement, je koopt je eigen aandelen, die heeft 5% rendement, dan heb je weer 5% rendement. Dit is over het algemeen niet interessant, tenzij de markt irrationeel is en te laag geprijsd is of te hoog. zelf weet je natuurlijk donders goed of je zelf onder of overgewaardeerd bent.
pi_117450452
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 15:47 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Lol... vrijdag -1,8%
ik hoop dat ik verlies maak, dan zullen de volgende 4 trades winst maken. :)
  maandag 1 oktober 2012 @ 00:06:27 #55
256829 Sokz
Livin' the life
pi_117451204
Huh wat, je bedoelt gewoon aandelen terugkopen?
pi_117451272
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:51 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

ik hoop dat ik verlies maak, dan zullen de volgende 4 trades winst maken. :)
Ik heb vroeger weleens roulette gespeeld. Na 4 keer rood moest de bal toch echt eens op zwart vallen. En zo niet verdubbelde ik want wat is de kans dat de bal 6 keer op rood valt? Eind van de avond kon ik lopen naar huis...
pi_117451867
quote:
1s.gif Op maandag 1 oktober 2012 00:08 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik heb vroeger weleens roulette gespeeld. Na 4 keer rood moest de bal toch echt eens op zwart vallen. En zo niet verdubbelde ik want wat is de kans dat de bal 6 keer op rood valt? Eind van de avond kon ik lopen naar huis...
1,5625%. Dus kan statistisch gezien best wel vaak voor komen.
pi_117451990
quote:
1s.gif Op maandag 1 oktober 2012 00:08 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik heb vroeger weleens roulette gespeeld. Na 4 keer rood moest de bal toch echt eens op zwart vallen. En zo niet verdubbelde ik want wat is de kans dat de bal 6 keer op rood valt? Eind van de avond kon ik lopen naar huis...
streaks zijn dan ook waarschijnlijker dan om-en om. Ik zit in een streak van 5 winsten. een 6e win is waarschijnlijker dan opeens verlies. denk ik. :?
pi_117452115
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 00:30 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

streaks zijn dan ook waarschijnlijker dan om-en om. Ik zit in een streak van 5 winsten. een 6e win is waarschijnlijker dan opeens verlies. denk ik. :?
De vraag is: is de volgende keer afhankelijk van de vorige keer? Maw: leidt de vorige winst tot een grotere kans op verlies de volgende keer?

Duidelijk voorbeeld: zie je de beurs als bak met rode en zwarte ballen, waarbij elke keer dat je een bal pakt, de kans dat je bijv zwart pakt steeds groter wordt? Of zou het een oneindig grote bak zijn? En dus de kansverhouding niet verandert?

[ Bericht 6% gewijzigd door the85mc op 01-10-2012 00:40:31 ]
  maandag 1 oktober 2012 @ 13:13:28 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_117461566
quote:
1s.gif Op maandag 1 oktober 2012 00:08 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik heb vroeger weleens roulette gespeeld. Na 4 keer rood moest de bal toch echt eens op zwart vallen. En zo niet verdubbelde ik want wat is de kans dat de bal 6 keer op rood valt? Eind van de avond kon ik lopen naar huis...
Toch denk ik dat op de beurs de kans iets afneemt na een reeks van dalingen. Het is toch wat minder random dan een casino-balletje. Het aandeel wordt namelijk fundamenteel gezien toch steeds goedkoper naarmate de koers verder daalt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_117466204
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 13:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Toch denk ik dat op de beurs de kans iets afneemt na een reeks van dalingen. Het is toch wat minder random dan een casino-balletje. Het aandeel wordt namelijk fundamenteel gezien toch steeds goedkoper naarmate de koers verder daalt.
Je kan ook stellen dat er een groep beleggers in paniek raakt na een reeks dalingen, zodat de kans op een nog verdere daling hoog is. Of dat er veel stop-losses worden getriggered na een aantal dalingen.

Het effect dat jij noemt, ontvouwt zich imo op veel langere termijn. Op korte termijn volgen de beurskoersen een random walk. Deze observatie heeft geleid tot de Random Walk Theory. (Overigens hebben de voorstanders moeite om de random walk waterdicht te bewijzen en de tegenstanders hebben moeite om de theorie te ontkrachten. In ieder geval zit het beurskoersen dicht tegen een random walk aan.)

Vooraf gezien is een reeks opeenvolgende dalingen gedurende bijvoorbeeld 6 dagen niet zo waarschijnlijk. Als het echter toch een keer gebeurd, dan is de kans dat op dag 7 weer een daling volgt echter opnieuw 50%. Dit is domweg het independence verschijnsel in de waarschijnlijkheids leer.
pi_117467032
Alleen insiders zouden toch de beurs redelijk kunnen voorspellen?
  maandag 1 oktober 2012 @ 15:56:52 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_117467085
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 15:31 schreef jaco het volgende:

[..]

Je kan ook stellen dat er een groep beleggers in paniek raakt na een reeks dalingen, zodat de kans op een nog verdere daling hoog is. Of dat er veel stop-losses worden getriggered na een aantal dalingen.

Het effect dat jij noemt, ontvouwt zich imo op veel langere termijn. Op korte termijn volgen de beurskoersen een random walk. Deze observatie heeft geleid tot de Random Walk Theory. (Overigens hebben de voorstanders moeite om de random walk waterdicht te bewijzen en de tegenstanders hebben moeite om de theorie te ontkrachten. In ieder geval zit het beurskoersen dicht tegen een random walk aan.)

Vooraf gezien is een reeks opeenvolgende dalingen gedurende bijvoorbeeld 6 dagen niet zo waarschijnlijk. Als het echter toch een keer gebeurd, dan is de kans dat op dag 7 weer een daling volgt echter opnieuw 50%. Dit is domweg het independence verschijnsel in de waarschijnlijkheids leer.
Ik heb het ook niet over een termijn minder dan een paar maanden.

Met casino's denken veel mensen dat je daar rijk kunt worden als je over oneindig veel geld zou beschikken en voortdurend zou dubbelen op zwart. Ooit moet het rood wel vallen, die kans gaat naar 100% toe. Dat is natuurlijk onzin, je zet op zeker moment een milioen in om met 50% kans 1 euro terug te verdienen. Maar op de beurs is dat toch minder waar, er is toch een zekere intrinsieke waarde. Zou je bij iedere halvering van de AEX je inleg verdubbelen, dan komt er toch wel een moment van terugverdienen aan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_117469109
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 13:13 schreef LXIV het volgende:
Toch denk ik dat op de beurs de kans iets afneemt na een reeks van dalingen. Het is toch wat minder random dan een casino-balletje. Het aandeel wordt namelijk fundamenteel gezien toch steeds goedkoper naarmate de koers verder daalt.
Tuurlijk zijn het de fundamenten die er toe doen op lange termijn. Op (zeer) korte termijn is de beurs echter moeilijk te voorspellen, hoeveel traders hebben een echte edge? Random walk dus.

Dalingen op zeer korte termijn zijn doorgaans geneuks in de marge. Ik ken geen enkele fundamentele belegger of value investeerder die een aandeel niet wil hebben voor 1 maar een dag later wel voor 0,99. Puur afgaande op de prijs uiteraard. Die redenatie gaat dus niet op bij korte termijn traders en er zijn een hoop tegenargumenten te bedenken, zoals jaco al weergeeft.

Zonder edge (vind die maar eens!) is het een random walk op korte termijn en gaat de vergelijking met dat roulette gewoon op.
pi_117477487
quote:
1s.gif Op maandag 1 oktober 2012 00:34 schreef the85mc het volgende:

[..]

De vraag is: is de volgende keer afhankelijk van de vorige keer? Maw: leidt de vorige winst tot een grotere kans op verlies de volgende keer?

Duidelijk voorbeeld: zie je de beurs als bak met rode en zwarte ballen, waarbij elke keer dat je een bal pakt, de kans dat je bijv zwart pakt steeds groter wordt? Of zou het een oneindig grote bak zijn? En dus de kansverhouding niet verandert?
geen idee, ik weet niet waarom TA werrkt, het werkt gewoon.

Mijn capitulatie indicator heeft een exit vandaag. Het is nu op S&P Emini dus 1% winst als je nu zou sluiten. Dit was dus de 6 win op een rij :D Mijn andere systeem is nog steeds in de trade, dat kan een verlies of winst worden. :? Vreemd die divergentie tussen S&P en EWN, 1% maar liefst verschil. NL doet het weer slecht. :'(
pi_117489117
Als de returns van een willekeurig aandeel worden getoetst op autocorrelatie dan merk je dat deze bij benadering het beste een witte ruis representeert. De residuele componenten zijn wel aanwezig maar vaak te klein voor een particulier om hier wat uit te slepen. Desalniettemin is deze isoleerbare edge voor sommige bots wel weer groot genoeg om een consistente winst te maken.

Overigens hoeft TA niet puur en enkel gebruikt te worden op beurskoersen maar is het ook toepasbaar op earnings, book value en allerlei relevante historische kentallen. Er zijn zat praktijkvoorbeelden beschikbaar waarbij bijvoorbeeld de earnings na filtering een sterke golfbeweging tonen er derhalve een grote component van voorspelbaarheid met zich meebrengen. Dat soort informatie is niet enkel relevant voor traden maar ook als onderdeel van due diligence voor de fundamentelere investeringen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_117493871
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 15:55 schreef floris_b het volgende:
Alleen insiders zouden toch de beurs redelijk kunnen voorspellen?
Een insider is iemand met vertrouwelijke informatie over 1 of hooguit een paar bedrijven. Hij kan daarmee de koers voorspellen van die bedrijven, maar niet van alle bedrijven die in een beurs index voorkomen.

Overigens is nog maar de vraag of de voorspelling van de insider correct zal blijken. In het geval van bijvoorbeeld een aankomende fusie weet je niet of de markt dit nieuws als positief of negatief zal beoordelen.
pi_117587700
Vandaag of morgen sluit mijn andere korte termijn systeem long die 10% per jaar winst maakt. Dus een winst van 0,5-1,5% voor verschillende markten, dat is in lijn met avg trade van 1%.

Nu is de vraag in acht nemend dat de markt van oktober tot december stijgt volgens de voorspelling op internet, gaat de markt verder met stijgen of krijgen we eerst nog een kleine pullback. Ik wil long zijn van okt tot dec maar liever niet vast zitten in een ongemakkelijke drawdown. :'(
pi_117592109
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 14:32 schreef 123dudeguys het volgende:
Vandaag of morgen sluit mijn andere korte termijn systeem long die 10% per jaar winst maakt. Dus een winst van 0,5-1,5% voor verschillende markten, dat is in lijn met avg trade van 1%.

Nu is de vraag in acht nemend dat de markt van oktober tot december stijgt volgens de voorspelling op internet, gaat de markt verder met stijgen of krijgen we eerst nog een kleine pullback. Ik wil long zijn van okt tot dec maar liever niet vast zitten in een ongemakkelijke drawdown. :'(
Wat maakt het uit, je systeem is toch 'waterdicht'?
pi_117594746
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 16:25 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Wat maakt het uit, je systeem is toch 'waterdicht'?
Even bij de les blijven Piepeloi.... zijn 10% per jaar systeem heeft een profit vector van 3 en een winratio van 75%. Dus de markt kan dalen in plaats van stijgen. zijn capitulatie systeem is 7 en 80%. geen 100% win dus.

De geheime formule van de oude man op internet daarentegen is waterdicht. Dat systeem is perfect, maar helaas is de werking onbekend.

Je haalt de twee door elkaar.
pi_117595468
Sorry jaco. :9

Wel typisch dat de formules van het 'waterdichte' systeem niet bekend zijn, maar deze beste man wel openlijk op internet erover praat. Als het geld je dan toch niets meer intresseert (lijkt me gezien de context) en erkenning hetgene is waarna je op zoek bent, dan openbaar dat systeem ook. Ik ben natuurlijk heel jaloers als het waterdichte systeem inderdaad werkt, iets zegt me echter dat dat niet het geval is. De verhalen over waterdichte systemen ben ik al iets te vaak tegengekomen.

123dudeguys, Welke backtests heb je eigenlijk gedaan voor je eigen systeem?
pi_117596746
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 18:13 schreef piepeloi55 het volgende:
Sorry jaco. :9

Wel typisch dat de formules van het 'waterdichte' systeem niet bekend zijn, maar deze beste man wel openlijk op internet erover praat. Als het geld je dan toch niets meer intresseert (lijkt me gezien de context) en erkenning hetgene is waarna je op zoek bent, dan openbaar dat systeem ook. Ik ben natuurlijk heel jaloers als het waterdichte systeem inderdaad werkt, iets zegt me echter dat dat niet het geval is. De verhalen over waterdichte systemen ben ik al iets te vaak tegengekomen.

123dudeguys, Welke backtests heb je eigenlijk gedaan voor je eigen systeem?
ik ben ook jaloers. ik zet daarom zijn voorspelling hier. zijn vorige voorspelling pakte zeer goed uit. ik heb bijv toegang tot een propietary capitulatie systeem. dan wil je weten wanneer deze triggert. echter dat kan niet, tenzij je pullbacks kan voorspellen. dus volgens hem ging mei en juni pullback en bodem. dus ik wist in maart dat mn cap systeem waarschijnlijk zou triggeren in mei of juni, als zijn systeem goed was. en dat gebeurde gelukkig. ik ben bang dat ik nooit achter zijn formule kan komen, dan ben je zo dichtbij maar zo ver weg van de heilige graal. Het is ook soort van FA en dat kan ik niet. Maar eerst zeker weten of zijn voorspelling uitkomt, dat is 2 maanden afwachten. :'( en de enige systeem van mij die ik heb gebacktest is de 10% per jaar, ik moet betalen voor signalen van die andere cap systeem met de 7 profit vector. ik heb daarvan alleen signalen gebacktest zoals in mei 2010 augustus 2011 enzo. Maar ik heb geen idee waarom het werkt. Wat is het met goede systemen en mensen die de parameters niet willen vrijgeven :'( ze geven alleen signalen of voorspellingen. :'( dan blijf je afhankelijk van anderen. ik weet wel dat die 10% per jaar systeem werkt. ik heb getest op best veel indexen, dat kan je als je alle parameters weet. waarom het werkt weet ik niet, maar het is TA, dat is soms onlogisch. bijv als ik test op zweden heb ik 20% per jaar winst, op nl heb ik 13% per jaar winst op spanje maar 6% per jaar winst??? welk index denken jullie dat ik dan moet traden? trouwens het irritante van het hebben van veel systemen is dat ze tegelijk triggert. Wat moet je dan doen, verdubbel je positie?? je wilt het liefst cumulatieve winst per jaar, dus systemen die complementeren, niet die eigenlijk variaties van elkaar zijn. Zoals FA en TA samen dat complementeert.
ik heb meer vragen en minder antwoorden dan jullie :'( :'( :'(

[ Bericht 3% gewijzigd door 123dudeguys op 04-10-2012 19:03:40 ]
pi_117644356
Weet iemand goede us beursforums? Wil me wat meer verdiepen in us stocks.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 22:20:52 #74
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117644894
De message boards op yahoo finance zijn soms wel aardig.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 22:25:14 #75
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_117645074
vroeger heel voorzichtig ook wel eens wat op de beurs ondernomen, geen schokkende dingen gedaan
echter sinds ik wat meer van finance weet (waarderingsberekeningen, portfoliotheorie, efficiënte markt hypothese en de bijbehorende random walk) durf ik geen stap meer op de beurs te zetten en dat is ook het advies wat ik aan jullie zou willen geven
en als ik uberhaupt een stap zou zetten dan zou ik spreiden, maar ja, dan kan je uiteindelijk ook net zo goed sparen bij de bank zou ik zeggen
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 02:05:11 #76
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_117650768
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 september 2012 00:46 schreef monkyyy het volgende:

Alles lijkt zo duur de afgelopen tijd. Iemand nog andere koopjes? Hopelijk komt er een 10% markt correctie komende tijd.
Afgelopen week INTC en NSC bijgekocht. Week daarvoor MO.

LMT is andere waar ik aan zat te denken om aan te schaffen, p/e van 11, Yield bijna 5%, een laatste dividend raise van 15%, heeft een payout ratio van ~50% en doet aan share repurchases, dat zijn de cijfers, voor de rest nog niet goed onderzocht, ik weet bijvoorbeeld nog niet hoe ze willen reageren op defense budget cuts. Dit weekend maar nader onderzoek doen als ik er de zin en tijd voor kan vinden.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_117691580
quote:
Flash crash op Indiase beurs

MUMBAI - Een stroom foutieve orders heeft vrijdag de handel op de belangrijkste effectenbeurs in India korte tijd lamgelegd. De grote hoeveelheid verkooporders zorgden voor een 'flash crash' die de zogeheten Nifty-index in een mum van tijd op een verlies van bijna 16 procent zette.

Volgens de Indiase beursautoriteit kwam die daling doordat een handelaar 59 verkeerde orders met een totale waarde van 125 miljoen dollar plaatste.

Marktpartijen wezen echter ook naar de slechte systemen van het beursbedrijf zelf, aangezien het verlies in de snelle crash bijna twee keer hoger was dan het niveau waarop de handel automatisch had moeten worden stilgelegd.

De handel werd hervat nadat alle foutieve posities waren teruggedraaid. De Nifty eindigde de dag uiteindelijk met een plus van 0,7 procent.

De flash crash vaagde in korte tijd 58 miljard dollar aan beurswaarde weg van de 50 toonaangevende Indiase bedrijven die een plek hebben in de Nifty. Het handelshuis dat verantwoordelijk wordt gehouden voor de fouten, is voorlopig uitgesloten van de beurshandel en zag zijn eigen beurswaarde daardoor kelderen.
Ik vind het bijzonder opmerkelijk waarom de initiele waarde van 125 miljoen dollar als een grote transactie wordt bestempeld als er binnen een paar minuten voor 58 miljard dollar aan lagere beurswaarde wordt verhandeld. Dat kan of betekenen dat er flinterdunne bied-laatmarges zijn of dat de 125 miljoen dollar transactie helemaal niet per ongeluk geplaatst is. Al met al is het vreemd dat dergelijk handelsverkeer wordt teruggedraaid als er schijnbaar behoefte is om op lagere koersen te handelen. Iets wat in het geval van de Indiase beurs helemaal geen gekke gedachte is.
One man's trash, another man's treasure.
  zondag 7 oktober 2012 @ 15:31:23 #78
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117693776
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 02:05 schreef monkyyy het volgende:

LMT is andere waar ik aan zat te denken om aan te schaffen
Aankomende bezuinigingen op defensie en het rampzalige F-35 (de JSF) programma. Ik zou me er niet aan branden.

Heb je wel eens naar BHP gekeken? Dat bedrijf heeft een aardig dividend track record opgebouwd de afgelopen tien jaar (+ goedkoop en lage payout ratio).
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 7 oktober 2012 @ 16:07:06 #79
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_117695206
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 15:31 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Aankomende bezuinigingen op defensie en het rampzalige F-35 (de JSF) programma. Ik zou me er niet aan branden.

Heb je wel eens naar BHP gekeken? Dat bedrijf heeft een aardig dividend track record opgebouwd de afgelopen tien jaar (+ goedkoop en lage payout ratio).
82% van LMT's inkomsten komt via de amerikaanse overheid, ze schrijven in hun 2011 jaarverslag wel dat het impact zal hebben op hun bedrijf, maar zijn niet echt concreet... Ik hou me maar koest inderdaad. ;)

BHP nooit onderzocht.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 8 oktober 2012 @ 17:07:42 #80
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117737794
Beetje off-topic maar kennen jullie intrade? Daar kun je met echt geld gokken op binaire uitkomsten zoals "de VS en/of Israël gaan Iran bombarderen voor 31 december 2013".

https://www.intrade.com/v4/markets/contract/?contractId=763547

Je kunt ook gokken op de herverkiezing van Obama:
https://www.intrade.com/v4/markets/contract/?contractId=743474

Of op hoeveel punten de Dow zal staan aan het eind van dit jaar:
https://www.intrade.com/v4/markets/contract/?contractId=755568
https://www.intrade.com/v4/markets/contract/?contractId=755570

(alleen in die Obama-opties is een beetje volume trouwens).

[ Bericht 7% gewijzigd door JimmyJames op 08-10-2012 17:17:25 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 22:12:30 #81
256829 Sokz
Livin' the life
pi_117795104
Nevermind heb al.
pi_117804976
Hoe denken jullie hier over de toekomst van AF-KLM? Ik blijf het een interessant aandeel vinden. Hij heeft een aardige opleving gehad de laatste maanden. Het is natuurlijk wachten op een correctie.
Wijnaldum: "Volgend seizoen speel ik in de Champions League" (15 September 2011)
pi_117807383
Zou het slim zijn om in Zweden of in Noorwegen te investeren omdat zij minder last hebben van de euro crisis?
  woensdag 10 oktober 2012 @ 12:13:20 #84
256829 Sokz
Livin' the life
pi_117809404
Klm = troep en dunno wat je bedoelt met investeren in zweden? Een H&M haalt net zo'n percentage van de omzet uit eurolanden als bv unilever.
pi_117810838
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 12:13 schreef Sokz het volgende:
Klm = troep en dunno wat je bedoelt met investeren in zweden? Een H&M haalt net zo'n percentage van de omzet uit eurolanden als bv unilever.
Omdat ze geen euro hebben. En ze betalen niet mee aan het ESM.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 13:43:05 #86
256829 Sokz
Livin' the life
pi_117811978
Wil je dan zweedse kronen (?) kopen, in zweedse bonds gaan?
  woensdag 10 oktober 2012 @ 19:00:35 #87
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_117823868
Is bij iedereen die hier bij binckNL handelt op 1 oktober bewaarloon afgeschreven? Ik dacht dat ze dat hadden afgeschaft, of gaat dat pas volgend kwartaal in?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_117841796


Waarschuwing een sterke steun als je short bent.
pi_117843797
quote:
5s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:00 schreef monkyyy het volgende:
Is bij iedereen die hier bij binckNL handelt op 1 oktober bewaarloon afgeschreven? Ik dacht dat ze dat hadden afgeschaft, of gaat dat pas volgend kwartaal in?
Dat was het bewaarloon van het afgelopen kwartaal, vanaf nu is er (bij Binck Basic) geen bewaarloon meer.
pi_117843915
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 13:43 schreef Sokz het volgende:
Wil je dan zweedse kronen (?) kopen, in zweedse bonds gaan?
Ik dacht dat het een stabielere markt zou zijn, maar dat klopt niet.
pi_117855055
quote:
19s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 09:38 schreef Guidetti het volgende:
Hoe denken jullie hier over de toekomst van AF-KLM? Ik blijf het een interessant aandeel vinden. Hij heeft een aardige opleving gehad de laatste maanden. Het is natuurlijk wachten op een correctie.
Er wordt nooit veel geld verdiend aan aandelen van luchtvaartmaatschappijen. Warren Buffet heeft ook veel geld verloren aan luchtvaartmaatschappijen.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 19:32:45 #92
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117865270
Had iemand hier niet Dell gekocht? Wat is daarmee aan de hand?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_117890134
Ik wil in de nabije toekomst aandelen van een aantal Amerikaanse bedrijven kopen. Nu zit ik te twijfelen of die fiscal cliff invloed gaat hebben op de aandelenkoersen van deze bedrijven. Wat denken jullie? Nu kopen of nog een paar maanden wachten?
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:03:18 #94
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_117895654
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 19:32 schreef JimmyJames het volgende:
Had iemand hier niet Dell gekocht? Wat is daarmee aan de hand?
Wordt steeds interessanter :)
The more debt, the better
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:21:41 #95
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117925429
Op papier lijkt het goedkoop maar ik ben met technologiebedrijven altijd een beetje bevreesd voor een 'value trap' (nokia en rimm waren ongetwijfeld ook goedkoop the whole way down).
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 15 oktober 2012 @ 19:17:38 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_118008568
Wat een koerssprong van TT vandaag, op een twijfelachtig berichtje van SNS dat de eigenaren het wellicht wel zouden willen terugkopen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_118013857
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:10 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Er wordt nooit veel geld verdiend aan aandelen van luchtvaartmaatschappijen. Warren Buffet heeft ook veel geld verloren aan luchtvaartmaatschappijen.
Ik werk zelf veel voor luchtvaartmaatschappijen, ze hebben enorm probleem om marges te halen, op gewoon vliegen is weinig meer te verdienen, daarom hameren alle bookingsengines zo enorm op het upsellen van de vlucht met allerlei tierlantijntjes, ik voorspel overigens dat binnen 3 jaar 50% van alle boekingen via google zullen verlopen :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_118020431
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 19:17 schreef LXIV het volgende:
Wat een koerssprong van TT vandaag, op een twijfelachtig berichtje van SNS dat de eigenaren het wellicht wel zouden willen terugkopen.
Als ik het me goed herinner was het ook al SNS die 2-3 jaar terug opschreef dat Garmin TomTom zou gaan kopen. Ze zijn daar nogal van de spannende verhalen...

edit: inderdaad feb 2010, toen zou de bieding nog 12 euro per aandeel worden. Vermoeiend zulke banken.
Abre los ojos
pi_118021982
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 20:59 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik werk zelf veel voor luchtvaartmaatschappijen, ze hebben enorm probleem om marges te halen, op gewoon vliegen is weinig meer te verdienen, daarom hameren alle bookingsengines zo enorm op het upsellen van de vlucht met allerlei tierlantijntjes, ik voorspel overigens dat binnen 3 jaar 50% van alle boekingen via google zullen verlopen :)
Is Google bezig met een nieuwe dienst voor het boeken van vluchten? Moet maar eens aandelen Google gaan kopen dan.

Al die logistieke bedrijven hebben moeite om marges te maken, ik zie het fundamenteel dan ook niet als interessante bedrijven. KLM zal vast wel wat stijgen als de economie weer eens aantrekt, maar veel zal het niet zijn.
pi_118022437
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 22:56 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Is Google bezig met een nieuwe dienst voor het boeken van vluchten? Moet maar eens aandelen Google gaan kopen dan.

Al die logistieke bedrijven hebben moeite om marges te maken, ik zie het fundamenteel dan ook niet als interessante bedrijven. KLM zal vast wel wat stijgen als de economie weer eens aantrekt, maar veel zal het niet zijn.
http://www.google.com/flights/

Ik kan helaas helemaal niets zeggen over onze airline klanten, maar ik weet wel dat het enorm lang duurt voordat veranderingen doorkomen, van concept tot livegang kan echt jaren duren, en zelfs dan zijn het vaak maar kleine wijzigingen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_118022747
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

http://www.google.com/flights/

Ik kan helaas helemaal niets zeggen over onze airline klanten, maar ik weet wel dat het enorm lang duurt voordat veranderingen doorkomen, van concept tot livegang kan echt jaren duren, en zelfs dan zijn het vaak maar kleine wijzigingen.
Wat maakt Google Flights beter dan bijvoorbeeld cheaptickets.com? Je kan geen hotel, auto etc boeken via Google Flights, volgens mij. Dat zijn toch dingen waar zo'n site extra geld mee verdiend. Wel simpel in gebruik moet ik zeggen.
pi_118022933
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 22:56 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Is Google bezig met een nieuwe dienst voor het boeken van vluchten? Moet maar eens aandelen Google gaan kopen dan.

Al die logistieke bedrijven hebben moeite om marges te maken, ik zie het fundamenteel dan ook niet als interessante bedrijven. KLM zal vast wel wat stijgen als de economie weer eens aantrekt, maar veel zal het niet zijn.
Kijk maar naar bol.com, die verkopen ook meer dan alleen boeken. Ze willen ook dat je je bestelde producten bij de appie op kan komen halen. Dat soort bedrijven proberen hun marktwaarde te versterken.
pi_118022971
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:10 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Wat maakt Google Flights beter dan bijvoorbeeld cheaptickets.com? Je kan geen hotel, auto etc boeken via Google Flights, volgens mij. Dat zijn toch dingen waar zo'n site extra geld mee verdiend. Wel simpel in gebruik moet ik zeggen.
Heel simpel, volume, veel mensen googlen op: vlucht boeken naar XXXX, ik schat dat het doorklik percentage zo een 60 procent is, en vervolgens ook nog een behoorlijk percentage conversie.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_118023061
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Heel simpel, volume, veel mensen googlen op: vlucht boeken naar XXXX, ik schat dat het doorklik percentage zo een 60 procent is, en vervolgens ook nog een behoorlijk percentage conversie.
Ik google op vlucht boeken naar Barcelona, maar hun eigen dienst staat nergens op de eerste pagina.
pi_118023092
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:13 schreef floris_b het volgende:

[..]

Kijk maar naar bol.com, die verkopen ook meer dan alleen boeken. Ze willen ook dat je je bestelde producten bij de appie op kan komen halen. Dat soort bedrijven proberen hun marktwaarde te versterken.
KLM gaat ook producten bij de Appie neerleggen?
pi_118023216
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:15 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik google op vlucht boeken naar Barcelona, maar hun eigen dienst staat nergens op de eerste pagina.
Naar mijn weten is deze dienst nog redelijk beta, en tonen ze nog niet op alles deze dienst, maar geloof me luchtvaart maatschappijen schijten in hun broek voor the google :)

Overigens enorme leuke business om voor te werken, ik doe veel voor skyteam en in mindere mate voor KLM.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_118023605
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

Naar mijn weten is deze dienst nog redelijk beta, en tonen ze nog niet op alles deze dienst, maar geloof me luchtvaart maatschappijen schijten in hun broek voor the google :)

Overigens enorme leuke business om voor te werken, ik doe veel voor skyteam en in mindere mate voor KLM.
Ja, Google domineert veel markten. Maar het lijkt wel of ze een soort van objectiviteit willen behouden bij zoekresultaten. Als ik op koersverloop van bijvoorbeeld Ebay Google dan staat Google finance op de 6e plaats achter Yahoo finance en Marketwatch. Daar zouden ze veel meer uit kunnen halen.
pi_118023702
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:26 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ja, Google domineert veel markten. Maar het lijkt wel of ze een soort van objectiviteit willen behouden bij zoekresultaten. Als ik op koersverloop van bijvoorbeeld Ebay Google dan staat Google finance op de 6e plaats achter Yahoo finance en Marketwatch. Daar zouden ze veel meer uit kunnen halen.
Ze willen niet het nieuwe altavista worden waarbij de zoekresultaten verkocht worden, kortom ze doen het vrij subtiel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_118023773
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:28 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ze willen niet het nieuwe altavista worden waarbij de zoekresultaten verkocht worden, kortom ze doen het vrij subtiel.
Ja, maar de eerste drie resultaten op Google krijgen volgens mij iets van 90% van de bezoekers. Als Google zichzelf ook zo neerzetten bij vluchten gaan ze niet die 50% halen.
pi_118023930
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:26 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ja, Google domineert veel markten. Maar het lijkt wel of ze een soort van objectiviteit willen behouden bij zoekresultaten. Als ik op koersverloop van bijvoorbeeld Ebay Google dan staat Google finance op de 6e plaats achter Yahoo finance en Marketwatch. Daar zouden ze veel meer uit kunnen halen.
Als ik me niet vergis was dat een van de dingen waar de CEO van Google tijdens College Tour heel duidelijk over was - dat er absoluut geen sponsoring binnen de zoekresultaten plaatsvindt, alleen expliciet gemarkeerde reclame (via AdWords). Ze gooien immers hun eigen ruiten in als mensen het vertrouwen in de zoekresultaten verliezen.
pi_118024012
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis was dat een van de dingen waar de CEO van Google tijdens College Tour heel duidelijk over was - dat er absoluut geen sponsoring binnen de zoekresultaten plaatsvindt, alleen expliciet gemarkeerde reclame (via AdWords). Ze gooien immers hun eigen ruiten in als mensen het vertrouwen in de zoekresultaten verliezen.
Ja, maar alleen Google weet hoe een website hoog kan scoren. Voor alle andere sites blijft het toch gissen. Dus waarom maken ze daar zelf geen gebruik van?
pi_118028115
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:15 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

KLM gaat ook producten bij de Appie neerleggen?
Dat zeg ik niet. Maar grote bedrijven zullen altijd innovatief moeten blijven.
pi_118029766
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 08:48 schreef floris_b het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Maar grote bedrijven zullen altijd innovatief moeten blijven.
Duh. :) KLM heeft wel die actie dat je via Facebook kan bepalen naast wie je wilde zitten tijdens de vlucht. Leuk dingetje natuurlijk, maar dat zijn geen zaken die genoeg waarde toevoegen om veel marge te maken.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 18:09:07 #114
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_118090432
http://seekingalpha.com/a(...)-any-year-since-1996

Ik begrijp niet goed wat de praktische implicaties zijn van dit verhaal als je bijvoorbeeld van plan bent puts te kopen. Kan iemand mij dit uitleggen?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_118138117
Google stelt teleur en sleept de rest van WS mee.



SAN FRANCISCO (MarketWatch) - Google Inc. GOOG -9.03%
on Thursday reported a third-quarter profit of $2.18 billion, or $6.53 a share, compared with a profit of $2.73 billion, or $8.33 a share, for the year-earlier period. Revenue, minus traffic acquisition costs, was $11.33 billion, up from $7.51 billion in the year-earlier period. Adjusted profit was $9.03 a share. Analysts were expecting an adjusted profit of $10.63 a share, on revenue of $11.39 billion. Shares of Google were down 8%. The report was originally expected to be released after Thursday's closing bell, but the results were filed early with the Securities and Exchange Commission.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  donderdag 18 oktober 2012 @ 19:29:20 #116
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_118138693
Stond ook op all time high geloof ik? Wel een forse EPS miss natuurlijk.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_118138991
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 19:29 schreef JimmyJames het volgende:
Stond ook op all time high geloof ik? Wel een forse EPS miss natuurlijk.
Tja na een stijging van dik 30% vanaf de zomer is dit een blipje.

edit: De handel is stilgelegd tot de officiële cijfers opnieuw ingeleverd zijn
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_118140274
Had ik niet gedacht van google eerlijk gezegd. Facebook daalt trouwens lekker mee.
pi_118140526
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 19:58 schreef piepeloi55 het volgende:
Had ik niet gedacht van google eerlijk gezegd. Facebook daalt trouwens lekker mee.
Wou je wat FB oppakken dan? :')
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_118140758
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 20:02 schreef fedsingularity het volgende:
Wou je wat FB oppakken dan? :')
Dan zouden ze nog een heel stuk verder moeten dalen en waarschijnlijk dan nog niet. Ben enkel benieuwd of de resultaten van Facebook ook onder druk staan aangezien ze in dezelfde vijver vissen.
pi_118150649
Wel typisch dat juist Google, een bedrijf dat ons digitale services levert voor alles wat we vroeger op papier deden, zijn drukkerij de schuld geeft van het te vroeg uitlekken van de cijfers :')
pi_118162421
Als Facebook en Google nog verder dalen ga ik ze ook maar ff oppikken.
pi_118162965
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 10:32 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Als Facebook en Google nog verder dalen ga ik ze ook maar ff oppikken.
Bij FB mag er eerst nog wel minimaal 80% af en Google staat naar mijn mening ook niet echt laag genoteerd. Bij FB is maar de vraag of ze over 10 jaar nog bestaan en of ze de komende jaren nog gigantisch gaan groeien (moet wel, willen ze de prijs kunnen rechtvaardigen). Google is wel een degelijk bedrijf, maar ook die moet nog wel flink groeien qua winstgevendheid (het tegenovergestelde van wat ze nu hebben laten zien) wil die prijs te rechtvaardigen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door MrBadGuy op 19-10-2012 11:24:39 ]
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:09:12 #124
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_118170310
Het blijft idioot dat de handel wel stil gelegd wordt als iets hard omlaag gaat, maar niet als het hard omhoog gaat.
The more debt, the better
pi_118170457
Zit nu een paar dagen long op arcelor mittal. Mijn limiet ligt op 13,00; dan stap ik uit. Dacht dat we het vandaag al gingen zien, maar net niet. Heel misschien dat we 13 nog gaan zien na opening van wallstreet, maar ik verwacht er niet teveel van.
pi_118170737
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 10:48 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Bij FB mag er eerst nog wel minimaal 80% af en Google staat naar mijn mening ook niet echt laag genoteerd. Bij FB is maar de vraag of ze over 10 jaar nog bestaan en of ze de komende jaren nog gigantisch gaan groeien (moet wel, willen ze de prijs kunnen rechtvaardigen). Google is wel een degelijk bedrijf, maar ook die moet nog wel flink groeien qua winstgevendheid (het tegenovergestelde van wat ze nu hebben laten zien) wil die prijs te rechtvaardigen zijn.
Facebook wordt intensief gebruikt door honderden miljoenen mensen over de hele wereld. FB weet gigantisch veel over al die gebruikers, vroeg of laat komen ze met manieren om dat om te zetten in geld. FB is dus een koopje.

En over Google; als de economie aantrekt gaan bedrijven vanzelf meer geld uitgeven aan adwords, waardoor de omzet zal toenemen.
pi_118171013
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 14:21 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Facebook wordt intensief gebruikt door honderden miljoenen mensen over de hele wereld. FB weet gigantisch veel over al die gebruikers, vroeg of laat komen ze met manieren om dat om te zetten in geld. FB is dus een koopje.

En over Google; als de economie aantrekt gaan bedrijven vanzelf meer geld uitgeven aan adwords, waardoor de omzet zal toenemen.
Ik denk ook dat FB enorm duur is nu.
Wat levert hen geld op? Gericht adverteren. Dat kunnen ze steeds beter, dat klopt. Maar als mensen niet op die linkjes klikken brengt het geen geld in het laatje. En ik denk ook dat als ze te veel gegevens van gebruikers 'doorverkopen'/vermarkten gaan mensen van FB af. Kijk maar zynga, er wordt teveel gespamd en gebruikers laten het links liggen. Dat gevaar loert ook voor FB. Ik zie niet in hoe ze nog meer kunnen verdienen zonder gebruikers weg te jagen.

En bekijk het eens vanaf de andere kant: stel je bent zelf eigenaar van FB. Wanneer zou je je aandelen gaan verkopen? Je probeert ze zo duur mogelijk te verkopen, dus op het hoogtepunt.
pi_118171123
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 14:21 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Facebook wordt intensief gebruikt door honderden miljoenen mensen over de hele wereld. FB weet gigantisch veel over al die gebruikers, vroeg of laat komen ze met manieren om dat om te zetten in geld. FB is dus een koopje.
Waarom dan wachten tot ze verder dalen? Als het een koopje is, dan kun je het beter nu kopen voor het te laat is.

quote:
En over Google; als de economie aantrekt gaan bedrijven vanzelf meer geld uitgeven aan adwords, waardoor de omzet zal toenemen.
Ik zeg ook niet dat Google een slecht bedrijf is of dat hun toekomst er somber uit ziet, alleen moeten ze nog best gaan groeien willen ze de prijs rechtvaardigen. Een koopje is het aandeel naar mijn mening niet.
pi_118171248
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 14:32 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Waarom dan wachten tot ze verder dalen? Als het een koopje is, dan kun je het beter nu kopen voor het te laat is.

[..]

Ik zeg ook niet dat Google een slecht bedrijf is of dat hun toekomst er somber uit ziet, alleen moeten ze nog best gaan groeien willen ze de prijs rechtvaardigen. Een koopje is het aandeel naar mijn mening niet.
Ik verwacht dat alle Amerikaanse aandelen nog wel een stuk gaan dalen omdat Obama of Romney stevig zullen gaan bezuinigen. Dus dan stap ik in Ebay, Facebook en Google, denk ik.

Google is ook geen koopje, maar wel een goed bedrijf.
pi_118171371
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 14:35 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik verwacht dat alle Amerikaanse aandelen nog wel een stuk gaan dalen omdat Obama of Romney stevig zullen gaan bezuinigen. Dus dan stap ik in Ebay, Facebook en Google, denk ik.

Google is ook geen koopje, maar wel een goed bedrijf.
Google verwacht ik meer van dan van FB. Google heeft een breder assortiment producten, en is lastig om mee te concurreren. FB kan zo vervangen worden door een andere site.
Ik zou eerder in google investeren dan in FB. FB produceert niets wezenlijks, en echt afhankelijk van FB is niemand.
Als iemand de stekker een dagje uit FB zou trekken zou het vervelend zijn, maar niet meer dan dat. Trekt Google een dag er de stekker uit, dan ligt het halve internet plat.
pi_118171799
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 14:39 schreef the85mc het volgende:

[..]

Google verwacht ik meer van dan van FB. Google heeft een breder assortiment producten, en is lastig om mee te concurreren. FB kan zo vervangen worden door een andere site.
Ik zou eerder in google investeren dan in FB. FB produceert niets wezenlijks, en echt afhankelijk van FB is niemand.
Als iemand de stekker een dagje uit FB zou trekken zou het vervelend zijn, maar niet meer dan dat. Trekt Google een dag er de stekker uit, dan ligt het halve internet plat.
Als FB platligt ligt ook het halve internet plat. Honderden miljoenen gebruikers zitten elke dag meer dan een uur op FB, hun halve sociale leven vindt daar plaats. Vroeger ging je naar de kroeg om bij te praten, nu lees je het op FB. Heel veel mensen zouden een heel leeg gevoel krijgen als FB er niet meer is. En ik weet dat Myspace en hyves ook ineens weggevaagd zijn door FB, maar die trend zie ik wel aankomen.
pi_118172047
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 14:51 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Als FB platligt ligt ook het halve internet plat. Honderden miljoenen gebruikers zitten elke dag meer dan een uur op FB, hun halve sociale leven vindt daar plaats. Vroeger ging je naar de kroeg om bij te praten, nu lees je het op FB. Heel veel mensen zouden een heel leeg gevoel krijgen als FB er niet meer is. En ik weet dat Myspace en hyves ook ineens weggevaagd zijn door FB, maar die trend zie ik wel aankomen.
Dat zie ik toch echt anders.
Kun je zonder FB? ja. FB is geinig, maar niet noodzakelijk.
Kun je zonder Google? (met zoekmachine, documents, email, youtube, telefoons) Nee.
Dat is een belangrijk verschil. FB is een hype, bestaat die over 10 jaar nog? Ik denk het niet. En al zou die nog bestaan, hoe kunnen ze een uitgebreider businessmodel starten waardoor omzet/winst verder kan stijgen? Ik zie dat niet voor FB. Dus naar mijn idee is FB duur.
pi_118172205
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 14:58 schreef the85mc het volgende:

[..]

Dat zie ik toch echt anders.
Kun je zonder FB? ja. FB is geinig, maar niet noodzakelijk.
Kun je zonder Google? (met zoekmachine, documents, email, youtube, telefoons) Nee.
Dat is een belangrijk verschil. FB is een hype, bestaat die over 10 jaar nog? Ik denk het niet. En al zou die nog bestaan, hoe kunnen ze een uitgebreider businessmodel starten waardoor omzet/winst verder kan stijgen? Ik zie dat niet voor FB. Dus naar mijn idee is FB duur.
Ik denk dat honderden miljoenen gebruikers van Facebook het met jou oneens zijn.

Zie dit nieuwsbericht maar:

quote:
Internetters verslaafd aan Facebook

door onze redactie
Meer dan tachtig procent van de Facebookers kunnen geen dag zonder het checken van het sociale netwerk, volgens een recent onderzoek. Deze afhankelijkheid maakt vele gebruikers bang.
De resultaten komen uit een online onderzoek onder 2.500 internetters, uitgevoerd door Coed Magazine, College Candy en Busted Coverage. 44 van de honderd mensen checkt hun Facebookpagina ook kelke dag voor het tandenpoetsen.
Zeventig procent van de ondervraagden zou zijn profiel verwijderen als Facebook besluit geld te vragen voor de dienst. Daarentegen heeft twintig procent zijn profiel verwijderd en weer opnieuw toegevoegd.
pi_118172309
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 15:03 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik denk dat honderden miljoenen gebruikers van Facebook het met jou oneens zijn.

Zie dit nieuwsbericht maar:

[..]

Ik denk dat wij fundamenteel van mening verschillen. De tijd zal uitwijzen wie gelijk heeft. Ik ben zelf ook FB gebruiker, maar het kan echt niet tippen aan echt contact. Het is geinig, niet meer dan dat.
En ik denk dus dat het een hype is.
pi_118172431
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 15:05 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ik denk dat wij fundamenteel van mening verschillen. De tijd zal uitwijzen wie gelijk heeft. Ik ben zelf ook FB gebruiker, maar het kan echt niet tippen aan echt contact. Het is geinig, niet meer dan dat.
En ik denk dus dat het een hype is.
Ik heb vrienden in Australie en Amerika. Hoe graag ik ze ook elk weekend zou willen spreken in de kroeg, het lukt niet. Met Facebook kan ik toch op de hoogte blijven van wat ze aan het doen zijn. Het is geen hype, het wordt alleen maar groter. Misschien niet op het platform van FB, maar zeker op een platform. Nu is FB nog de beste, dus naar mijn mening een goede investering.
pi_118172640
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 15:08 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik heb vrienden in Australie en Amerika. Hoe graag ik ze ook elk weekend zou willen spreken in de kroeg, het lukt niet. Met Facebook kan ik toch op de hoogte blijven van wat ze aan het doen zijn. Het is geen hype, het wordt alleen maar groter. Misschien niet op het platform van FB, maar zeker op een platform. Nu is FB nog de beste, dus naar mijn mening een goede investering.
Is er een ander bedrijf die die dienst kan overnemen? Ja. Dus als FB te veel gaat 'melken' jagen ze gebruikers weg. Dan wordt een ander platform leidend. Wat maakt FB uniek ten opzichte van hyves/myspace etc? Naar mijn idee niets. Dus een leegloop kan zo maar plaatsvinden als er maar iets negatiefs gebeurt.
Maar volgens mij zien wij het totaal verschillend. Time will tell.
pi_118172868
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 15:14 schreef the85mc het volgende:

[..]

Is er een ander bedrijf die die dienst kan overnemen? Ja. Dus als FB te veel gaat 'melken' jagen ze gebruikers weg. Dan wordt een ander platform leidend. Wat maakt FB uniek ten opzichte van hyves/myspace etc? Naar mijn idee niets. Dus een leegloop kan zo maar plaatsvinden als er maar iets negatiefs gebeurt.
Maar volgens mij zien wij het totaal verschillend. Time will tell.
Verschil met Hyves; site van hyves is lelijk, mijn internationale vrienden zitten er niet op (ook weinig NL'ers tegenwoordig.
Verschil met Myspace; niemand zit meer op Myspace.
pi_118173172
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 15:19 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Verschil met Hyves; site van hyves is lelijk, mijn internationale vrienden zitten er niet op (ook weinig NL'ers tegenwoordig.
Verschil met Myspace; niemand zit meer op Myspace.
Nee facebook is lekker. En niemand zit op myspace, maar dat was ook ooit anders. Hoe kwam dat? Maar laat maar gaan. Agree to disagree.
Als je in FB wil investeren moet je dat vooral doen, ik doe het niet.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:51:46 #139
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_118174360
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 15:26 schreef the85mc het volgende:

[..]

Nee facebook is lekker. En niemand zit op myspace, maar dat was ook ooit anders. Hoe kwam dat? Maar laat maar gaan. Agree to disagree.
Als je in FB wil investeren moet je dat vooral doen, ik doe het niet.
Goeie discussie. Ik denk dat alleen de tijd het kan uitwijzen. Het is wel zo dat Facebook steeds meer een soort archief wordt ook van jezelf, van je leven. Zeker met die nieuwe tijdlijn. Facebook wordt dus voor veel mensen hun dagboek, en een dagboek vervang je niet zomaar, zelfs niet met een beter alternatief omdat een dagboek iets persoonlijks is. Aan de andere kant kan een grote privacy fout of hack ervoor zorgen dat men opeens massaal overstapt. Hoewel er nog steeds niet echt goede alternatieven zijn...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_118175099
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 15:08 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Ik heb vrienden in Australie en Amerika. Hoe graag ik ze ook elk weekend zou willen spreken in de kroeg, het lukt niet. Met Facebook kan ik toch op de hoogte blijven van wat ze aan het doen zijn. Het is geen hype, het wordt alleen maar groter. Misschien niet op het platform van FB, maar zeker op een platform. Nu is FB nog de beste, dus naar mijn mening een goede investering.
Het doen van een investering bepaal je aan de hand van de (toekomstige) verdiencapaciteit van een bedrijf en de prijs die je ervoor moet betalen, niet of het platform wel of niet geweldig is. Er zal vast en zeker nog een hoop verbeterd kunnen worden aan Facebook, maar ik heb mijn twijfels of het zijn huidige waardering waar kan maken.

Het wezenlijke verschil met google is de CPC en dat heeft te maken met het gericht zoeken dat bij google wel kan en bij facebook niet of zeer moeilijk.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 09:27:17 #141
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_118201356
quote:
Groningse haven verslikt zich in derivaten

Derivaten zijn diep in de publieke sector doorgedrongen. Ook Groningen Seaports verliest er miljoenen op.

Het was de afgelopen jaren voor de publieke sector normaal geworden om de wereld van de rentederivaten te betreden. Maar inmiddels overheerst het beeld dat derivaten een spoor van vernieling hebben getrokken in publieke sector: woningcorporaties, universiteiten, mbo-scholen en ziekenhuizen hebben ingewikkelde financiële producten gekocht en krijgen nu de rekening gepresenteerd.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 22 oktober 2012 @ 15:02:09 #142
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_118282215
De lijst van Amerikaanse bedrijven die dit cijferseizoen niet aan de verwachtingen voldoen, begint wel lang te worden (MCD, IBM, GOOG, CAT etc). Grappig dat tegelijkertijd het AEX-zorgenkindje Philips het beter dan de verwachtingen doet.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_118283005
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:06:18 #144
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_118303790
En terwijl de halve wereld in financieel zwaar weer zit, besluit Coca Cola een half miljard extra aandelen terug te kopen.

quote:
Coca-Cola Co.'s (KO) board has authorized the repurchase of 500 million additional shares of common stock as the beverage company looks to boost shareholder value.

The latest authorization will begin after the current program ends, and it won't affect the company's target of $2.5 billion to $3 billion in share buybacks this year. The company has bought back $2.3 billion in shares so far this year.
http://online.wsj.com/article/BT-CO-20121018-714139.html
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_118305218
Coca-Cola is sowieso heel ambitieus met haar plannen. Laatst heb ik gehoord dat ze serieus verwachten dat de wereldwijde consumptie zal verdubbelen in 2020 t.o.v. nu. En dan hebben we het over ongeveer 1 miljard consumpties per dag naar 2 miljard ofzo. De exacte cijfers staan me niet meer helemaal bij maar de getallen zijn mind blowing. Veel bedrijven investeren momenteel grof in de technologie om dat allemaal te faciliteren. Er is een goede kans namelijk dat de aluminiumblikjes in zijn totaliteit van de markt verdwijnen en worden vervangen door een nieuwe generatie plastics die het koolstofdioxidegehalte beter kunnen handhaven. Coca-Cola zal waarschijnlijk een van de eersten zijn die deze plastics zullen omarmen. Zo zie je maar weer hoe de groei van een enkel bedrijf een hele generatie van nieuwe bedrijven een voedingsbodem geeft om te expanderen.
One man's trash, another man's treasure.
  maandag 22 oktober 2012 @ 23:07:59 #146
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_118307817
Hun 2020 vision:

http://www.thecoca-colacompany.com/investors/pdfs/2020_vision.pdf

Revenue verdubbelen en margins verhogen. Combineer dat met miljarden per jaar aan share repurchases en jaarlijkse dividend verhogingen, dat zal een mooi rendement opleveren voor de aandeelhouders. :)

Jammer dat er het afgelopen jaar niet echt een koopmoment was, het aandeel blijft wat aan de dure kant.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_118317135
"De beurskoers van de Zuid-Koreaanse halfgeleiderfabrikant DI is in de afgelopen weken verdrievoudigd.
De koerssprong is volledig te danken aan het feit dat grootaandeelhouder en bestuursvoorzitter Park Won-Ho is. En dat is de vader van Park Jae-Sang, die beter bekend is als PSY
Zoonlief werkt niet voor het bedrijf en heeft ook geen aandelen in de tent van pa."

Bewijs dat aandelenkoersen haast niks te maken hebben met het bedrijf zelf?
pi_118331824
quote:
2s.gif Op maandag 22 oktober 2012 23:07 schreef monkyyy het volgende:
Hun 2020 vision:

http://www.thecoca-colacompany.com/investors/pdfs/2020_vision.pdf

Revenue verdubbelen en margins verhogen. Combineer dat met miljarden per jaar aan share repurchases en jaarlijkse dividend verhogingen, dat zal een mooi rendement opleveren voor de aandeelhouders. :)

Jammer dat er het afgelopen jaar niet echt een koopmoment was, het aandeel blijft wat aan de dure kant.
Earnings per share ten opzichte van de beurskoers bedoel je?
  donderdag 25 oktober 2012 @ 18:45:08 #149
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_118427111
http://www.zerohedge.com/(...)-buttonwood-gatherin

Wellicht het kijken waard (het is live).

Goed verhaal van David Einhorn nu ^O^

[ Bericht 22% gewijzigd door JimmyJames op 25-10-2012 18:52:08 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:12:03 #150
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_118477765
Hier was toch ook iemand met ASR obigaties? Want vandaag was toch die rentebetaal datum?

Maar waneer heb je die dan op je rekening staan?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_118477987
Amazon +6,84% een dag na het melden van een dik verlies.... een bedrijf met een P/E van 200 8)7
Dead cat bounce?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 29 oktober 2012 @ 17:54:33 #152
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_118586360
KPN :X
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 29 oktober 2012 @ 21:31:43 #153
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_118598423
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:54 schreef JimmyJames het volgende:
KPN :X
Dat gaat flink door het putje ja, begint wellicht interessant te worden om op te pikken. Ik heb net even snel gekeken, de P/E is nu rond de 8. KPN wil nog steeds vast houden aan een dividend van 0.35 euro in 2012 en 2013, alhoewel de mogelijkheid daartoe door sommige analisten in twijfel wordt getrokken in verband met de grote schuldenpositie.

eens kijken wat er de komende dagen gaat gebeuren, als ze onder de 5.00 doorgaan zal dat denk ik een kleine neerwaartse versnelling geven. daarna is het wellicht interessant om het op te pikken voor een rebound. :)
  woensdag 31 oktober 2012 @ 20:18:04 #154
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_118681713
De laatste keer dat de New York stock exchange 2 dagen achter elkaar gesloten was vanwege het weer, was in 1888, gedurende een sneeuwstorm.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_118695474
quote:
10s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:31 schreef Shispeed het volgende:

[..]

Dat gaat flink door het putje ja, begint wellicht interessant te worden om op te pikken. Ik heb net even snel gekeken, de P/E is nu rond de 8. KPN wil nog steeds vast houden aan een dividend van 0.35 euro in 2012 en 2013, alhoewel de mogelijkheid daartoe door sommige analisten in twijfel wordt getrokken in verband met de grote schuldenpositie.

eens kijken wat er de komende dagen gaat gebeuren, als ze onder de 5.00 doorgaan zal dat denk ik een kleine neerwaartse versnelling geven. daarna is het wellicht interessant om het op te pikken voor een rebound. :)
KPN en rebounds, dat valt op zich wel mee toch? KPN is/was altijd zo'n typisch aandeel waar je eigenlijk niet snel meer naar keek vanwege het feit dat het zo'n typisch aandeel in je portefeuille is wat relatief weinig doet. Beetje dividend, maar niet voor de koerswinst iig.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  donderdag 1 november 2012 @ 18:34:21 #156
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_118713924
Weet iemand of KPN een beetje goed verdient aan interactieve TV? Ik heb hier ook en ik heb nog nooit een film of een nieuwe zender besteld, maar ik kan me voorstellen dat er wel mensen zijn die gebruik maken van dat soort diensten.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_118715287
Iemand ervaring met het boek beleggen voor dummies? Morgen start een prijsvraag met slotstanden voorspellen en daar is het nieuwe boek te winnen, zie eens: http://beursig.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=744
pi_118725300
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 19:11 schreef WebBeestje het volgende:
Iemand ervaring met het boek beleggen voor dummies? Morgen start een prijsvraag met slotstanden voorspellen en daar is het nieuwe boek te winnen, zie eens: http://beursig.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=744
Er komt een nieuw boek uit. Ik weet niet of ze dezelfde onderwerpen bespreken.
  vrijdag 2 november 2012 @ 21:10:46 #159
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_118755421
Allemaal speeches en artikels van Buffett en Graham van ~1930-2010. Voor de value investors onder ons. :Y)

http://www.rbcpa.com/UPDA(...)ffett_and_Others.pdf

quote:
Dow Jones Industrial Average
Dec. 31, 1964: 874.12
Dec. 31, 1981: 875.00

Dow Industrials
Dec. 31, 1981: 875.00
Dec. 31, 1998: 9181.43
17 jaar lang stilstand en daarna in 17 jaar meer dan vertienvoudigd... :D Dividend niet meegeteld.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_118755824
Mijn aandeeltjes Unilever en Shell hebben het deze eerste week goed gedaan. Maandag voor het eerst begonnen met beleggen, aandelen Shell en Unilever gekocht en sta momenteel op +4,55% :) . Uiteraard zegt dit natuurlijk geen hol, misschien zakt het volgende week wel tot -10% :P .

Gelukkig maakt het mij verder weinig uit want ik ben vooral een 'income investor' en ben vooral opzoek naar (stabiele) dividenden en stabiele dividend groei, koerswinsten zijn leuk maar niet het belangrijkste ;) .
pi_118756961
Mooie risk off dag, alles onderuit ondanks fed consorten die spreken over meer QE. Fundamenten die er weer toe doen en een impotente autoriteit? 2013 gaat een interessant jaar worden.

Intressante link trouwens monky morgenvroeg zeker het lezen waard. Maar vanavond eerst partyen like its 1999.
  vrijdag 2 november 2012 @ 22:14:33 #162
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_118758146
quote:
Any general suggestions, we asked?

Just common sense ones. Buy stocks that sell at ridiculously low prices. Low by what standards? By the conventional ones of net worth, book value, the value of the business as a going concern. Above all, stick with what you know; don't get too fancy. "Draw a circle around the businesses you understand and then eliminate those that fail to qualify on the basis of value, good management and limited exposure to hard times." No high technology. No multicompanies. "I don't understand them," says Buffett. "Buy into a company because you want to own it, not because you want the stock to go up."
1 November, 1974. Hij zegt 38 jaar na dato nog steeds hetzelfde.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_118767941
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 november 2012 22:14 schreef monkyyy het volgende:

[..]

1 November, 1974. Hij zegt 38 jaar na dato nog steeds hetzelfde.
Zou je alleen niet kunnen zeggen dat het in 1974, vanwege de andere marktomstandigheden, staat van economie etc, het gemakkelijker was om zo rationeel te denken dan heden ten dage?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 3 november 2012 @ 11:14:10 #164
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_118768592
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 10:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zou je alleen niet kunnen zeggen dat het in 1974, vanwege de andere marktomstandigheden, staat van economie etc, het gemakkelijker was om zo rationeel te denken dan heden ten dage?
http://en.wikipedia.org/wiki/1973%E2%80%931974_stock_market_crash
The more debt, the better
  zaterdag 3 november 2012 @ 11:40:29 #165
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_118769076
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 10:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zou je alleen niet kunnen zeggen dat het in 1974, vanwege de andere marktomstandigheden, staat van economie etc, het gemakkelijker was om zo rationeel te denken dan heden ten dage?
quote:
Blue Chip Performance: 1973-1974

Du Pont -58.4%
Eastman Kodak -62.1%
Exxon -46.9%
Ford Motor -64.8%
General Electric -60.5%
General Motors -71.2%
Goodyear -63.0%
IBM -58.8%
McDonalds -72.4%
Mobil -59.8%
Motorola -54.3%
PepsiCo -67.0%
Philip Morris -50.3%
Polaroid -90.2%
Sears -66.2%
Sony -80.9%
Westinghouse -83.1%
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_118769697
quote:
Wat ik bedoelde, was dat door de overflow van media en informatie heden ten dage het, naar mijn mening moeilijker lijkt om een 'eerlijk' oordeel te vellen over een bepaald bedrijf dan 30 jaar geleden. Domweg vanwege het feit dat je er niet 400 artikelen over had, maar misschien een tiental.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 3 november 2012 @ 14:31:16 #167
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_118773554
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 12:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde, was dat door de overflow van media en informatie heden ten dage het, naar mijn mening moeilijker lijkt om een 'eerlijk' oordeel te vellen over een bepaald bedrijf dan 30 jaar geleden. Domweg vanwege het feit dat je er niet 400 artikelen over had, maar misschien een tiental.
Het werkt denk ik twee kanten op. Aan de ene kant heb je inderdaad veel meer artikelen en meningen over bedrijven. Dat kan van bagger tot pracht verhaal zijn, maar je moet meer filteren. Aan de andere kant is het ook weer makkelijker voor mensen om inzicht te krijgen want met een paar klikken heb je een jaarverslag voor je, de cijfers en kan je zien hoe het bedrijf zich verhoudt tot concurrenten.

Het is grotendeels ook persoonlijk hoe je er meer omgaat en wat voor effect het heeft op jou.
The more debt, the better
  zaterdag 3 november 2012 @ 16:18:33 #168
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_118776701


Maar dat is toch wat je in feite doet als je een high-quality dividend aandeel zoals Coca Cola koopt? Nou ja, je koopt een extra inkomsten bron die ieder jaar hoger wordt.

Het is zo simpel.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_118776998
quote:
15s.gif Op zaterdag 3 november 2012 16:18 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]

Maar dat is toch wat je in feite doet als je een high-quality dividend aandeel zoals Coca Cola koopt? Nou ja, je koopt een extra inkomsten bron die ieder jaar hoger wordt.

Het is zo simpel.
Inderdaad, ik ben daar nu dus echt mee begonnen. Ik heb eerst Shell en Unilever op de AEX gekocht (Shell yield 4,92% en Unilever 3,34%) en wil zeer binnenkort uitbreiden naar de VS met Coca Cola en Microsoft :Y . Als de yields van vorig jaar ook dit jaar gehaald zouden worden, hark ik ¤1100 per jaar binnen met dividenden. De komende 25-30 jaar blijf ik dividenden herinvesteren en de portefeuille uitbreiden met mijn salaris :) .
  zaterdag 3 november 2012 @ 17:30:39 #170
256829 Sokz
Livin' the life
pi_118778654
Et voilá, je eigen pensioen geregeld. Als ik ga werken ga ik dat ook zo proberen te regelen. :P
  zaterdag 3 november 2012 @ 17:46:09 #171
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_118779172
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 16:29 schreef QBay het volgende:

[..]

Inderdaad, ik ben daar nu dus echt mee begonnen. Ik heb eerst Shell en Unilever op de AEX gekocht (Shell yield 4,92% en Unilever 3,34%) en wil zeer binnenkort uitbreiden naar de VS met Coca Cola en Microsoft :Y . Als de yields van vorig jaar ook dit jaar gehaald zouden worden, hark ik ¤1100 per jaar binnen met dividenden. De komende 25-30 jaar blijf ik dividenden herinvesteren en de portefeuille uitbreiden met mijn salaris :) .
Ik wacht nog even. Meeste landen en mensen staan/gaan in de bezuinigingsstand. Acht de kans groot dat we de komende jaren gaan corrigeren en er dus ook niet veel dividend te verdelen is. Koop liever 2 x zo veel aandelen :9~
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zaterdag 3 november 2012 @ 17:51:17 #172
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_118779311
quote:
15s.gif Op zaterdag 3 november 2012 16:18 schreef monkyyy het volgende:

Maar dat is toch wat je in feite doet als je een high-quality dividend aandeel zoals Coca Cola koopt? Nou ja, je koopt een extra inkomsten bron die ieder jaar hoger wordt.

Het is zo simpel.
Ik vraag mij af wat het jaarlijks rendement inclusief dividend is geweest voor diegene die KO in juli 1998 heeft gekocht voor $43.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 3 november 2012 @ 17:54:27 #173
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_118779409
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 17:51 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik vraag mij af wat het jaarlijks rendement inclusief dividend is geweest voor diegene die KO in juli 1998 heeft gekocht voor $43.
Ik vraag me af wie aandelen koopt met een PE van >40.

Maar om je vraag te beantwoorden: 1.3% jaarlijks.

You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 3 november 2012 @ 18:00:12 #174
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_118779561
Buffett heeft ze toen iig niet verkocht :P
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 3 november 2012 @ 18:06:05 #175
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_118779722
Dan komen er weer andere dingen bij kijken zoals capital gains tax van toen 20%. Hij predikte wel in die tijd dat de markt overvalued was.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_118784396
Ik wacht ook nog even met investeren. Alle Europese landen en Amerika gaan nu diep bezuinigen, de beurzen gaan nog wel even zakken naar aanleiding daarvan.
pi_118799471
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 20:25 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Ik wacht ook nog even met investeren. Alle Europese landen en Amerika gaan nu diep bezuinigen, de beurzen gaan nog wel even zakken naar aanleiding daarvan.
Prima moment op de huidige portefeuille uit te breiden met, hopelijk, goedkope aandelen *O* .
pi_118828261
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 10:27 schreef QBay het volgende:

[..]

Prima moment op de huidige portefeuille uit te breiden met, hopelijk, goedkope aandelen *O* .
Welke aandelen zit jij op te wachten?

Ik wacht op Apple, Google, Ebay, Boskalis en Amazon als de prijs 50% ofzo gedaald is.
pi_118923391
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 november 2012 17:54 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Ik vraag me af wie aandelen koopt met een PE van >40.
Je lokte de reaktie van JimmyJames zelf uit door eerder te stellen ...

quote:
Nou ja, je koopt een extra inkomsten bron die ieder jaar hoger wordt.

Het is zo simpel.
Blind een aandeel met groeiend dividend kopen is niet zo verstandig om een aantal redenen:

1. Als de P/E (en P/B, P/S, EV/EBITDA, etc) hoog is, is de kans groot dat de koers een flinke dreun gaat krijgen. Misschien dat het absolute dividend gewoon door blijft groeien, maar je wilt zo'n koers correctie liever vermijden, omdat het vervolgens jaren kan duren om je beginkapitaal weer te bereiken. En ooit wil je toch weer liquideren en ben je afhankelijk van de koers op dat moment.

2. Als het initiele dividendrendement waarop je instapt niet zo hoog is, dan kan een spaarrekening interessanter zijn qua risico/rendement verhouding. Zelfs al stijgt het dividend elk jaar een beetje. KO heeft nu 2.73% dividend. Ik vind dat niet hoog. Een spaarrekening zit daar iets onder maar heeft een deposito garantie van de overheid en stijgt waarschijnlijk de komende jaren ook.

3. Een stabiele dividend uitkering hoeft niet te wijzen op een stabiele onderneming. Sommige ondernemingen lenen zelfs geld om dividend uit te kunnen keren! Een analyse van de free cash flow is daarom noodzakelijk, het liefst zo ver mogelijk vooruitkijkend.

4. Door alleen op dividend te focussen, mis je interessante beleggingsmogelijkheden in bedrijven die geen dividend uitkeren: Bijv. Amazon en Apple (tot voor kort) en Berkshire Hathaway.
  woensdag 7 november 2012 @ 12:49:10 #180
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_118931763
Jimmy zei in feite: "Kijk, als je KO op hun absolute piek kocht voor een absurde waardering en nooit meer een cent sinds 1998 had toegevoegd aan je investering, dan had je het niet zo goed gedaan"

Tsja, je gaat inderdaad slechte returns krijgen als je KO op een P/E van 40 koopt.

Dus om nou te zeggen dat KO een slechte investering is, op basis daarvan, vond ik vreemd. Iedereen die zegt dat bluechip aandelen slechte investeringen zijn en de afgelopen 12 jaar als bewijs levert is, praat onzin. Het rendement van je investering hangt uiteindelijk af van de prijs die je betaalt en hoeveel geld je investering genereert. Fundamentele analyse is noodzakelijk bij elke investering.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_118942588
Nou, de Dow Jones presteert vandaag in ieder geval beter dan vier jaar terug toen Obama net tot president gekozen was. Al is de dag nog niet om natuurlijk :P
  woensdag 7 november 2012 @ 19:09:20 #182
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_118946723
Wie had hier ook alweer een weddenschap over ING en de ASR perpetual?
ASR staat boven de 117%, wat was de beoogde stand van ING?
pi_118947502
quote:
2s.gif Op woensdag 7 november 2012 12:49 schreef monkyyy het volgende:
Jimmy zei in feite: "Kijk, als je KO op hun absolute piek kocht voor een absurde waardering en nooit meer een cent sinds 1998 had toegevoegd aan je investering, dan had je het niet zo goed gedaan"

Tsja, je gaat inderdaad slechte returns krijgen als je KO op een P/E van 40 koopt.

Dus om nou te zeggen dat KO een slechte investering is, op basis daarvan, vond ik vreemd. Iedereen die zegt dat bluechip aandelen slechte investeringen zijn en de afgelopen 12 jaar als bewijs levert is, praat onzin. Het rendement van je investering hangt uiteindelijk af van de prijs die je betaalt en hoeveel geld je investering genereert. Fundamentele analyse is noodzakelijk bij elke investering.
Volgens mij zijn we er snel over eens dat value investing neerkomt op kwaliteitsaandelen goedkoop weten te kopen. Wat kwaliteitsaandelen zijn is nog wel over eens te raken. Coca-Cola en McDonalds vallen iig in die categorie.

Het probleem is de subjectieve aanname rondom wat goedkoop is. Dat is denk ik wat de meeste mensen in dit topic bedoelen. Het is simplistisch om te stellen dat nu KO kopen briljant is of zelfs maar een goed idee. Waarom zou KO goedkoop zijn op 18-19 keer de winst en 2.7% dividend? Daarnaast moet je daar een mening over hebben omdat je ergens een limiet moet hebben qua max PE of min dividend. Anders zou je heel je leven KO aandelen kopen en is enkel je geboortejaar relevant in of je een goed of matig rendement gaat halen. Probleem is dat je een theoretische discussie of KO momenteel wel of niet goedkoop is, nooit te onderbouwen is. Als je pech hebt trendeert KO (of de volledige aandelenmarkt) uiteindelijk naar een PE van 12 en moet je lang leven wil het dividend dat ooit tot een fatsoenlijk rendement om gaan zetten. Dan kun je zeggen die persoon die op 40x de winst kocht was gestoord, maar gaan mensen over 15 jaar ook over jou zeggen welke gestoorde vond aandelen op 20x de winst goedkoop?

Disclaimer: Ik ben het er overigens mee eens dat dit soort bedrijven tegen redelijke waarderingen kopen een redelijke strategie is.
Abre los ojos
pi_118948397
Wat gebeurt er met mijn aandelen SNS als ze genationaliseerd worden?
pi_118949024
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:43 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Wat gebeurt er met mijn aandelen SNS als ze genationaliseerd worden?
Dan heb je ineens heel veel lotgenoten!
Abre los ojos
pi_118949207
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:55 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Dan heb je ineens heel veel lotgenoten!
Geld kwijt?
pi_118950348
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:59 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Geld kwijt?
Nee meer dat we dan met zijn allen eigenaar van die troep worden.

Edoch is het denkbaar dat je niet alles kwijt bent en er ook nog wat voor de huidige aandeelhouders overblijft. Dat lijkt iig momenteel aannemelijk, maar wie weet hoe dat er over 12 maanden uitziet.
Abre los ojos
  donderdag 8 november 2012 @ 00:00:45 #188
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_118964052
Ik adviseer mensen al een tijdje om maar geen depositos te openen bij SNS, gezien de onzekere financiële situatie. Terecht, volgens jullie?
pi_118964704
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 00:00 schreef Lemans24 het volgende:
Ik adviseer mensen al een tijdje om maar geen depositos te openen bij SNS, gezien de onzekere financiële situatie. Terecht, volgens jullie?
Ach ze vallen onder het depositogarantiestelsel, dus beneden de ton ben je niks kwijt. Kan dan wel ff duren tot je je geld hebt als die tent failliet gaat.

Voor Leaseplanbank geldt hetzelfde, ze staan alletwee net boven "junk status". M.a.w. even blazen en ze vallen om.
pi_119039580
Interessant artikel over het beheren van je beleggingsportefeuille: http://beursig.nl/2012/11/06/beleg-big/
  zaterdag 10 november 2012 @ 08:28:04 #191
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119047059
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:09 schreef Lemans24 het volgende:
Wie had hier ook alweer een weddenschap over ING en de ASR perpetual?
ASR staat boven de 117%, wat was de beoogde stand van ING?
Ik en Dino. Volgens mij moest ASR boven de 100 en ING boven de 8.

Ik heb ze allebei in gelijke mate, dus eigenlijk maakt het me niet uit!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 10 november 2012 @ 14:47:47 #192
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_119053560
Het blijft saai de laatste tijd en fatsoenlijke bedrijven als Hershey, Kone, Diageo en Moody's blijven veel te duur om te kopen...
The more debt, the better
  zaterdag 10 november 2012 @ 17:29:10 #193
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119058205
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 22:13 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Welke aandelen zit jij op te wachten?

Ik wacht op Apple, Google, Ebay, Boskalis en Amazon als de prijs 50% ofzo gedaald is.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119059925
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 november 2012 17:29 schreef monkyyy het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dus dit is jouw (toekomstige) portfolio? Vooral lange-termijn gericht was het toch?
If not now, then when.
pi_119060680
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 november 2012 17:29 schreef monkyyy het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Heb je naar al deze bedrijven fundamenteel onderzoek gedaan?
  zaterdag 10 november 2012 @ 21:30:04 #196
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119066711
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 18:26 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Dus dit is jouw (toekomstige) portfolio? Vooral lange-termijn gericht was het toch?
Alle groen gearceerde bedrijfsnamen heb ik. Lange termijn inderdaad.
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 18:48 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Heb je naar al deze bedrijven fundamenteel onderzoek gedaan?
Nee, sommige bedrijven heb ik erop gezet en moet ik nog nader onderzoeken. Als ik ergens iets lees over een bedrijf, wat mijn interesse wekt, dan zet ik die op de lijst.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119066989
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 november 2012 21:30 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Alle groen gearceerde bedrijfsnamen heb ik. Lange termijn inderdaad.
En hoeveel denk je dat dit jou gaat opleveren na pakweg vijf jaar?
If not now, then when.
  zaterdag 10 november 2012 @ 21:53:14 #198
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119067706
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 21:36 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

En hoeveel denk je dat dit jou gaat opleveren na pakweg vijf jaar?
Ik hoop voor elke euro die ik in de markt stop circa 10% rendement te maken per jaar op lange termijn.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119076811
Monkyyy, waarop baseer je de hoop in de komende jaren 10% per jaar te gaan maken, terwijl de overheden uitgestimuleerd zijn en de koopkracht van burgers een daling heeft ingezet nu overheden noodgedwongen de belastingen verhogen en uitkeringen korten?
  zondag 11 november 2012 @ 08:59:29 #200
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_119077121
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 06:14 schreef dvr het volgende:
Monkyyy, waarop baseer je de hoop in de komende jaren 10% per jaar te gaan maken, terwijl de overheden uitgestimuleerd zijn en de koopkracht van burgers een daling heeft ingezet nu overheden noodgedwongen de belastingen verhogen en uitkeringen korten?
"The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function."

Zijn kleine aapjes zijn nl. multimilionair als hij komt te overlijden. *O* :')
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_119077957
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 november 2012 21:30 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Alle groen gearceerde bedrijfsnamen heb ik. Lange termijn inderdaad.

[..]

Nee, sommige bedrijven heb ik erop gezet en moet ik nog nader onderzoeken. Als ik ergens iets lees over een bedrijf, wat mijn interesse wekt, dan zet ik die op de lijst.
Aardige portefeuille, maar stop jij alles in de VS? Dat is natuurlijk niet heel handig i.v.m. geografische risico's en valuta risico's. Ik ben zelf ook lange termijn belegger (denk aan 20+ jaar) en zoek ook vooral dividend georiënteerde bedrijven zodat ik over een flink aantal jaar het dividend kan gebruiken als aanvulling op mijn inkomen.

Mijn portefeuille bestaat uit bedrijven uit de VS, Europese bedrijven, Canadese bedrijven en een Australisch bedrijf. Ik wil nog uitbreiden naar Aziatische bedrijven, maar daar moet ik eerst onderzoek naar doen.

quote:
2s.gif Op zaterdag 10 november 2012 21:53 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Ik hoop voor elke euro die ik in de markt stop circa 10% rendement te maken per jaar op lange termijn.
Ik weet niet of 10% haalbaar is, meer ik verwacht dat ik over 20 jaar ongeveer 6 tot 7% rendement heb per ingelegde euro.
  zondag 11 november 2012 @ 11:30:00 #202
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119078851
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 06:14 schreef dvr het volgende:
Monkyyy, waarop baseer je de hoop in de komende jaren 10% per jaar te gaan maken, terwijl de overheden uitgestimuleerd zijn en de koopkracht van burgers een daling heeft ingezet nu overheden noodgedwongen de belastingen verhogen en uitkeringen korten?
Return on equity.

quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 10:31 schreef QBay het volgende:

[..]

Aardige portefeuille, maar stop jij alles in de VS? Dat is natuurlijk niet heel handig i.v.m. geografische risico's en valuta risico's. Ik ben zelf ook lange termijn belegger (denk aan 20+ jaar) en zoek ook vooral dividend georiënteerde bedrijven zodat ik over een flink aantal jaar het dividend kan gebruiken als aanvulling op mijn inkomen.

Mijn portefeuille bestaat uit bedrijven uit de VS, Europese bedrijven, Canadese bedrijven en een Australisch bedrijf. Ik wil nog uitbreiden naar Aziatische bedrijven, maar daar moet ik eerst onderzoek naar doen.
Als je een multinational als MCD koopt, investeer je in feite in USA, Europa, Azie en australie. Aflac haalt 75% van z'n revenue uit Japen, Phillip Morris vrijwel alles uit Europa, Altria Group Alles uit de VS, Royal bank of Canada zit vooral in Canada. Etcetera.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119078928
Maar, je hebt wel je héle vermogen in dollars staan. Kan dat niet nadelig uitpakken?
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  zondag 11 november 2012 @ 11:36:09 #204
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119078968
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 11:34 schreef wormtrein het volgende:
Maar, je hebt wel je héle vermogen in dollars staan.
Cash hou ik in euro's.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119090471
quote:
2s.gif Op zondag 11 november 2012 11:30 schreef monkyyy het volgende:

Return on equity.
Maar hoe sluit dat aan bij de huidige omstandigheden? Er kan in bedrijven weinig meer bezuinigd worden, dus het wordt bij terugvallende omzetten moeilijk de winsten op peil te houden. En bij bedrijven met hoge ROE is relatief veel vreemd vermogen, dat sowieso vergoed moet worden en waarvoor bij toenemende risico's een hogere vergoeding betaald zal moeten worden. Bovendien werkt je leverage de verkeerde kant op; tegenvallende resultaten komen bij hoge RoE versterkt op het bordje van de aandeelhouders terecht. Kortom, ik begrijp de filosofie niet.
  zondag 11 november 2012 @ 18:17:23 #206
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119093270
quote:
Er kan in bedrijven weinig meer bezuinigd worden,
quote:
dus het wordt bij terugvallende omzetten moeilijk de winsten op peil te houden.
quote:
En bij bedrijven met hoge ROE is relatief veel vreemd vermogen,
Ja, in die bedrijven moet je je geld ook niet steken inderdaad.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zondag 11 november 2012 @ 18:23:04 #207
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119093503
Maargoed, misschien is mijn hoop op 10% inderdaad te hoog gegrepen. Ik weet het niet.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119094596
quote:
2s.gif Op zondag 11 november 2012 18:23 schreef monkyyy het volgende:
Maargoed, misschien is mijn hoop op 10% inderdaad te hoog gegrepen. Ik weet het niet.
Ik ben bang van wel. Hoeveel stabiele/betrouwbare bedrijven keren meer dan 4% dividend uit? Bijna geen.

Ik vind het persoonlijk wel een groot risico dat je alles in dollars hebt staan. Stel dat de dollarkoers in een jaar tijd met 10% zakt, dan zijn je beleggingen dus ook in een klap een stuk minder waard.
  zondag 11 november 2012 @ 19:00:42 #209
256829 Sokz
Livin' the life
pi_119094918
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 16:58 schreef dvr het volgende:
En bij bedrijven met hoge ROE is relatief veel vreemd vermogen
Niet per definitie
  zondag 11 november 2012 @ 19:16:56 #210
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119095610
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:52 schreef QBay het volgende:

[..]
Ik vind het persoonlijk wel een groot risico dat je alles in dollars hebt staan. Stel dat de dollarkoers in een jaar tijd met 10% zakt, dan zijn je beleggingen dus ook in een klap een stuk minder waard.
Ik heb niet al mijn beleggingen in 1 currency. Ik heb al m'n cash in euro's en aandelen in dollars.

Maar moet ik dan maar bedrijven gaan kopen op euro beurzen die ik eigenlijk niet wil, alleen maar omdat de dollar misschien wel 10% minder waard kan worden? Hoe moet ik bijvoorbeeld MCD of XOM op een euro beurs kopen dan?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119095903
quote:
5s.gif Op zondag 11 november 2012 19:16 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Ik heb niet al mijn beleggingen in 1 currency. Ik heb al m'n cash in euro's en aandelen in dollars.

Maar moet ik dan maar bedrijven gaan kopen op euro beurzen die ik eigenlijk niet wil, alleen maar omdat de dollar misschien wel 10% minder waard kan worden? Hoe moet ik bijvoorbeeld MCD of XOM op een euro beurs kopen dan?
Ja, dat is dus een probleem waar ik ook mee zit. Veel bedrijven die stabiel dividend uitkeren en elk jaar de dividenden verhogen zitten in de VS...Ik heb dus ook wel MCD en dat soort bekende dividend uitkerende bedrijven, maar ik probeer daar tegenover ook Europese bedrijven te kopen zoals Shell, Unilever en Novartis (Zwitserse valuta) zodat de dollar geen overmacht krijgt (<50% van mijn portefeuille).

Maar je hebt wel gelijk hoor. In Europa is het veel moeilijker om een 'dividend aristocraat' te vinden. Ik probeer mijn portefeuille in dollars onder de 50% van het totaal te houden.
  zondag 11 november 2012 @ 19:31:38 #212
256829 Sokz
Livin' the life
pi_119096275
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:23 schreef QBay het volgende:

Maar je hebt wel gelijk hoor. In Europa is het veel moeilijker om een 'dividend aristocraat' te vinden.
http://seekingalpha.com/a(...)e-comprehensive-list
pi_119105610
De gekozen bedrijven kunnen best goede stockpicks blijken die de index op lange termijn fors outperformen. Ik denk dat ikzelf geen goede stockpicker ben die de index structureel kan outperformen (net als de meeste hedgefunds en fonsdmanagers die dat wel denken te zijn), daar heb ik dan ook geen mening over.

Ik kan me wel vinden in het punt van DVR. Er is een reele kans dat bij een volgende eruptie van de crisis overheden geen (toereikend) vangnet meer kunnen bieden en dat gaat zich weerspiegelen in de winsten en omzetten en dus de prijs van aandelen. Bij het ontbreken van een (toereikend) vangnet kan de bodem van 2009 geen echte bodem blijken. Ook de beste bedrijven worden meegetrokken in dat klimaat, waarbij het door het wegblijven van de stimulansen veel langer kan gaan duren voordat deze hun aankoopmoment weer hebben bereikt. Juist dat aankoopmoment bepaald het rendement, vooral op langere termijn. Het kan bij historisch verkeerde instapmomenten weleens decennia duren voor dat deze hun aankoopniveau weer hebben bereikt.

Ikzelf beschouw het verliezen van hogere dividenden dan de spaarrente dan ook nog steeds als opportunity costs om te kunnen instappen op fors lagere niveau's.
  zondag 11 november 2012 @ 22:31:21 #214
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119107559
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:23 schreef QBay het volgende:

[..]

Ja, dat is dus een probleem waar ik ook mee zit. Veel bedrijven die stabiel dividend uitkeren en elk jaar de dividenden verhogen zitten in de VS...Ik heb dus ook wel MCD en dat soort bekende dividend uitkerende bedrijven, maar ik probeer daar tegenover ook Europese bedrijven te kopen zoals Shell, Unilever en Novartis (Zwitserse valuta) zodat de dollar geen overmacht krijgt (<50% van mijn portefeuille).

Maar je hebt wel gelijk hoor. In Europa is het veel moeilijker om een 'dividend aristocraat' te vinden. Ik probeer mijn portefeuille in dollars onder de 50% van het totaal te houden.
Deze zijn misschien ook interessant.

http://www.google.com/finance?q=EPA%3AOR&ei=KRegUODTLcOBwAPVywE
http://www.google.com/finance?q=ETR%3ANESR&ei=-BigUPDLIMirwAOFowE

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 11-11-2012 22:44:04 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119110000
Dit meisje handelt in valuta's. Heeft het aardig goed voor elkaar. :P

https://www.facebook.com/amy.sangster
If not now, then when.
pi_119113413
De Return On Equity is een kengetal waarmee je de efficiency van een onderneming beoordeeld. Iedere stockpicker zou hier naar moeten kijken en als je dan toch bezig bent: ROA en ROIC voor een completer beeld. Ik ben het met Monkyyy eens dat de ROE van een gezond bedrijf minimaal 10% per jaar zou moeten zijn gedurende de afgelopen jaren en niet opgepompt met te hoge schulden.

Ik ben het ook eens met Piepeloi55 dat het aankoopmoment van groot belang is. Als een bedrijf een ROE van 10% heeft, maar je koopt het aandeel voor P/B = 2 , dan is jouw verwachtte return on investment 5 %. Dit is geen interessant rendement in vergelijking met een spaarrekening.

Er zijn op dit moment nogal wat aandelen met een zeer hoge P/B. (Selang is op vakantie, dus ik vermijd het S woord nog even). Tegelijkertijd lijkt het aantal macro-economische onzekerheden op dit moment erg hoog.

De focus op ROE is een goede, mits de markt normaal of laag gewaardeerd is.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 12-11-2012 03:54:32 (spelling) ]
  maandag 12 november 2012 @ 13:02:09 #217
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_119121737
quote:
2s.gif Op zondag 11 november 2012 18:23 schreef monkyyy het volgende:
Maargoed, misschien is mijn hoop op 10% inderdaad te hoog gegrepen. Ik weet het niet.
Neem Japan ergens tussen 1987 en 1990, kies de achteraf 10 best presterende aandelen en kijk of je 10% per jaar hebt gemaakt.

Dan heb je het meest gunstige scenario te pakken.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  maandag 12 november 2012 @ 16:12:24 #218
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119128686
Maar hoe zit het dan met bedrijven die hun dividend ieder jaar met 7-10% kunnen boosten maar de prijzen wel dalen de komende decennia, hebben we over 10 jaar MCD met een yield van 9% ofzo?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119130947
quote:
5s.gif Op maandag 12 november 2012 16:12 schreef monkyyy het volgende:
Maar hoe zit het dan met bedrijven die hun dividend ieder jaar met 7-10% kunnen boosten
Dat is geen 'dividend boosten', dat is een symptoom van het feit dat bedrijven geen mogelijkheden meer zien om rendabel te investeren (in R&D, uitbreiding, etc). Dus dan maar dividend uitkeren of eigen aandelen inkopen.
  maandag 12 november 2012 @ 17:24:13 #220
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119131510
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 17:09 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat is geen 'dividend boosten', dat is een symptoom van het feit dat bedrijven geen mogelijkheden meer zien om rendabel te investeren (in R&D, uitbreiding, etc). Dus dan maar dividend uitkeren of eigen aandelen inkopen.
Niet dat dat een probleem hoeft te zijn voor aandeelhouders.

CB bijvoorbeeld heeft 0% revenue growth meer sinds 7 jaar, maar door middel van share repurchases en dividend verhogingen hebben ze het afgelopen decennium toch een mooie total return in die tijd. Mooi voorbeeld van hoe groei helemaal niet noodzakelijk is om goede returns te krijgen.

http://dividendmonk.com/c(...)term-dividend-payer/
http://www.google.com/finance?q=CB&ei=shWhUNCILIKMwAPLGA
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119132848
quote:
2s.gif Op maandag 12 november 2012 17:24 schreef monkyyy het volgende:

Niet dat dat een probleem hoeft te zijn voor aandeelhouders.
Inderdaad, maar dat kan niet lang goedgaan. Wat zo'n bedrijf feitelijk doet is in winterslaap gaan. Ze stoppen met investeren, retourneren het overtollige kapitaal en proberen om met hun huidige vastgoed, werkkapitaal, inventaris en personeelsbestand op een laag pitje de winter door te komen, in de hoop dat ooit de economie weer aantrekt zodat er nieuwe kansen voor expansie komen. Ik geef je nu vast op een briefje dat dat nieuwe voorjaar nog heel lang op zich gaat laten wachten; te lang om zonder grote reserves en zonder investeringen door te komen. En van zo'n verzekeraar zou ik zeker afblijven (die zijn veel te afhankelijk van beleggingswinsten), als je perse in aandelen moet zitten zou ik me beperken tot defensieve aandelen in de voedingsmiddelen, grondstoffen e.d.
pi_119134075
quote:
2s.gif Op maandag 12 november 2012 17:24 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Niet dat dat een probleem hoeft te zijn voor aandeelhouders.

CB bijvoorbeeld heeft 0% revenue growth meer sinds 7 jaar, maar door middel van share repurchases en dividend verhogingen hebben ze het afgelopen decennium toch een mooie total return in die tijd. Mooi voorbeeld van hoe groei helemaal niet noodzakelijk is om goede returns te krijgen.

http://dividendmonk.com/c(...)term-dividend-payer/
http://www.google.com/finance?q=CB&ei=shWhUNCILIKMwAPLGA
Waarbij je je sterk af kunt vragen hoe het op de lange termijn door moet gaan. De EBITDA is inmiddels 30% gedaald in 5 jaar, en dividend blijft stabiel. Dat kan niet heel veel langer zo blijven zonder groei. Mijns inziens hol je de waarde van het bedrijf enkel uit door niet te investeren in lange termijn groei. Bij een stabiele business kan ik een goed dividend wel waarderen, sommige bedrijven groeien nu eenmaal nauwelijks meer. Bij een business die continue winst moet inleveren, zou ik hopen dat er iets beters met het geld te doen is.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  maandag 12 november 2012 @ 18:37:51 #223
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119134512
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 18:28 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

dividend blijft stabiel.
Het dividend van The Chubb Corporation is de afgelopen 47 jaar ieder jaar verhoogd.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119134596
quote:
2s.gif Op maandag 12 november 2012 18:37 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Het dividend van The Chubb Corporation is de afgelopen 47 jaar ieder jaar verhoogd.
In absolute termen niet, als ik even naar de laatste 5 jaar kijk. In 2007 was het 451m, in 2011 450m. In zowel 2010 als 2011 werd het verlaagd.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  maandag 12 november 2012 @ 18:41:22 #225
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119134661
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 18:39 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

In absolute termen niet, als ik even naar de laatste 5 jaar kijk. In 2007 was het 451m, in 2011 450m. In zowel 2010 als 2011 werd het verlaagd.
Omdat ze ook heel agressief zijn in aandelen terugkopen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119134711
quote:
2s.gif Op maandag 12 november 2012 18:41 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Omdat ze ook heel agressief zijn in aandelen terugkopen.
Natuurlijk, ik kan de cijfers ook wel lezen. Maar over tijd gaat hun netto schuld omhoog, ze kunnen er niet enorm lang meer zo meer doorgaan. Op deze manier is het vrij eindig.

PS: Net debt gaat bijvoorbeeld in 4 jaar van 0.8x naar 1.4x EBITDA.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_119151652
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 16:58 schreef dvr het volgende:

[..]

Maar hoe sluit dat aan bij de huidige omstandigheden? Er kan in bedrijven weinig meer bezuinigd worden, dus het wordt bij terugvallende omzetten moeilijk de winsten op peil te houden. En bij bedrijven met hoge ROE is relatief veel vreemd vermogen, dat sowieso vergoed moet worden en waarvoor bij toenemende risico's een hogere vergoeding betaald zal moeten worden. Bovendien werkt je leverage de verkeerde kant op; tegenvallende resultaten komen bij hoge RoE versterkt op het bordje van de aandeelhouders terecht. Kortom, ik begrijp de filosofie niet.
Heb je juist niet het idee dat dit slechts nog maar net begonnen is? En dat er nog vele grotere bezuinigingen op komst staan? Als ik alleen al eens kijk naar de multinationale hoofdkantoren die worden gebouwd in Ierland of Oost-Europese landen, domweg vanwege de salarissen. Citigroup in Ierland, Cisco in Polen, volledige HR divisies worden gestript in de rijke financiële centra en gaan allemaal naar dit soort landen toe. Deze processen zullen enorm versneld worden komende jaren en het 'harde' werk zal steeds minder in de typische financiële centra gevonden worden. En deze processen zijn, in mijn optiek, pas net begonnen.

Als ik alleen al kijk naar de recruitment crap die ik krijg voor Nederlandse financiele banen in Roemenie bijv. :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_119153578
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 00:09 schreef sitting_elfling het volgende:

Heb je juist niet het idee dat dit slechts nog maar net begonnen is?
Ja. Wat ik bedoelde is dat bedrijven hun dalende omzetten en krappere marges niet lang meer zullen kunnen compenseren met bezuinigingen of door op hun reserves in te teren. Op een gegeven moment gaan we serieuze verliezen zien, en dat moment kon nu wel eens aangebroken zijn. De VS lijkt nu ook weer in zijn recessie terug te vallen, alle Westerse overheden zijn aan het bezuinigen, de vraag stokt weer en ditmaal is er geen echte backstop van de overheid meer.
Maar in bedrijven is nu veel minder dood hout weg te snoeien dan vóór 2008. Als er verder bezuinigd moet worden, kan het upper management zichzelf niet meer ontzien en ik verwacht daarom dat er nu meer weerstand tegen is. Ze zullen liever een verlies rapporteren dan hele divisies af te stoten en zichzelf op straat te zetten. Pas als de verliezen te gortig worden en aandeelhouders in het geweer komen, zullen er 'Centurion-achtige' herstructureringen komen. De bijbehorende massaontslagen zullen zoveel maatschappelijke onrust veroorzaken dat de geldpersen permanent op volle toeren gaan. Dat is ongeveer het scenario zoals ik dat nu verwacht: een deflatoire periode van ongeveer 1 jaar, forse koersdalingen op de beurs, dan een officiele wereldwijde depressie en een golf van massaontslagen, en vervolgens een hoge inflatie die veel te laat komt om de economie weer uit het slop te trekken en, integendeel, het vertrouwen in geld en obligaties zodanig ondermijnt dat alleen goud en grondstoffen nog renderen. En dat is het optimistische scenario waar geen oorlogen aan te pas komen.

w.b. Londen, in mijn eigen bedrijfje zie ik inderdaad dat financiële klanten met HQ in Londen toenemend in het Oostblok gaan werken, o.a. in Hongarije, maar omgekeerd ook dat ze al veel Oost-Europees en Russisch personeel in Londen hebben zitten. Het gaat dan vooral om IT-mensen, ik weet niet of het op de trading desks e.d. hetzelfde is? In de VS schijnt een kleine tsunami van ingevlogen Chinees personeel aan het ontstaan te zijn, dus de globalisering begint nu wat tastbaarder twee kanten op te werken.
pi_119153856
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 03:06 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat is ongeveer het scenario zoals ik dat nu verwacht: een deflatoire periode van ongeveer 1 jaar, forse koersdalingen op de beurs, dan een officiele wereldwijde depressie en een golf van massaontslagen, en vervolgens een hoge inflatie die veel te laat komt om de economie weer uit het slop te trekken en, integendeel, het vertrouwen in geld en obligaties zodanig ondermijnt dat alleen goud en grondstoffen nog renderen.
Ik ben het grotendeels met je analyse eens. Je hoort in de media weinig commentaren die uitgaan van een recessie/depressie, mogelijk omdat er weinig mensen zijn die dat willen horen. Het is echter een economische realiteit die zo nu en dan optreedt, zoals begin jaren 70 en begin jaren 80.

Ik denk alleen dat een deflatoire periode langer gaat duren als een jaar. 1 jaar is erg kort in de context van economische golfbewegingen. Bovendien is er op dit moment nog geen duidelijk deflatie aanwijsbaar.

Ook ben ik er niet zeker van dat er snel (hyper-) inflatie zal volgen op een deflatoire periode. Ik zie niet waarom de geldpersen permanent op volle toeren zouden gaan in reakie op maatschappelijke onrust zoals je stelt. Tenzij er enorme begrotingstekorten voor lief worden genomen. Het besef van de risico's rondom begrotingstekorten en inflatie is wel degelijk aanwezig bij monetaire autoriteiten en zelfs politici. Bovendien kunnen de centrale banken alleen liquiditeit verstrekken aan banken. De inflatie ontstaat pas als de banken het vervolgens uitlenen, wat vooralsnog niet gebeurt. Sterker nog: veel bedrijven willen niet eens lenen bij de bank omdat hun toekomstvisie ook negatief is.

Er zijn dus een aantal drempels voordat hyper-inflatie losbarst en ik zie die niet zo snel genomen worden. Ik denk dat de deflattoire periode veel langer gaat duren in een Japan achtig scenario.
pi_119154172
Ja de beurzen gaan forse klappen krijgen de komende paar jaar. Ik ben vorige week uit al mijn aandelen gestapt en zit nu alleen nog in Nokia en obligaties.
pi_119161787
Bij een of meerdere jaren van deflatie/deleveriging zijn vrijwel alle overtollige liquiditeiten die de afgelopen jaren in het systeem zijn gepompt 'verdampt'. Ik vrees dus niet voor inflatie en denk dat bij een volgende crash de impotentie van autoriteiten bloot komt te liggen en er een maatschappelijke discussie komt over de prijs en de uiteindelijke werking van alle stimulansen. Autoriteiten zullen een zeer terughoudende houding gaan betrachten, mede omdat bij een volgende eruptie duidelijk word wat de werkelijke gevaren zijn door het busten van de 'almachtige overheden'-perceptie. Het gevaar is dat autoriteiten bij een dergelijk scenario langs de zijlijn staan en geen (toereikende) middelen meer hebben om uberhaupt in te grijpen, een free fall-scenario dat zich al ontvouwt in landen waar de grenzen van fiscale stimulering bereikt is. Voor de ware economie is de monetaire speelruimte door een haperende kredietmotor allang bereikt en dat zal de komende jaren niet veranderen. Daar gaat imo teveel aandacht naar uit.

Vanaf 2013-2014 trekt de Europese maar ook (langzaam) de Amerikaanse fiscale autoriteit zich terug in een economische omgeving waarin de private sector nog steeds niet gedeleveriged is en moeite heeft het hoofd boven water te houden. In een dergelijke omgeving hoeft maar 1 (onhoudbare) onevenwichtigheid te klappen en de hele bubble klapt in elkaar. Ik heb dan ook een sterk gevoel dat we het Japan-scenario niet meer lang gaan bewandelen.
  dinsdag 13 november 2012 @ 20:57:50 #232
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119178980
Alleen maar kommer en kwel dus.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119205784
Lol, wat hoor ik nou op RTL-Z: Duitsland leent geld tegen negatieve rente _O-

WTF, welk land gaat er nu geld uitlenen en daarover rente betalen aan de lener. :{

WHY?
pi_119205991
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:08 schreef PierreBetfair het volgende:
Lol, wat hoor ik nou op RTL-Z: Duitsland leent geld tegen negatieve rente _O-

WTF, welk land gaat er nu geld uitlenen en daarover rente betalen aan de lener. :{

WHY?
Zekerheid.

Wat niet wegneemt dat het idioot is.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 14 november 2012 @ 17:19:48 #235
862 Arcee
Look closer
pi_119206117
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:08 schreef PierreBetfair het volgende:
Lol, wat hoor ik nou op RTL-Z: Duitsland leent geld tegen negatieve rente _O-

WTF, welk land gaat er nu geld uitlenen en daarover rente betalen aan de lener. :{

WHY?
Als je denkt dat dat de veiligste plek is om het te bewaren. :s)
pi_119206323
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:15 schreef Bananenman het volgende:

Zekerheid.

Wat niet wegneemt dat het idioot is.
Waanzin ten top. Dit heb ik nog nooit gehoord. De hele financiele wereld en alle overheden zijn volledig het spoor bijster
  woensdag 14 november 2012 @ 17:38:16 #237
256829 Sokz
Livin' the life
pi_119206569
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:27 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Waanzin ten top. Dit heb ik nog nooit gehoord. De hele financiele wereld en alle overheden zijn volledig het spoor bijster
Tsja dat jij zo'n sloebert bent die al zijn geld nog kwijt kan op de banken met garantie. :*
Ik wil best 0,06% betalen om te zorgen dat het cash niet afbrand in mijn huis.
  woensdag 14 november 2012 @ 17:48:00 #238
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_119206901
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:15 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Zekerheid.

Wat niet wegneemt dat het idioot is.
Angst

Alhoewel ik me afvraag of een eventuele nieuwe D-mark, zal appreciëren of depreciëren.

Momenteel is de Euro veel te goedkoop voor Duitsland en als er a pari wordt gewisseld dan kan het eigenlijk niet anders dan dat er al snel 20% op de koers bijkomt

Een Spaanse munt zou eigenlijk gehalveerd moeten worden
\
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_119208074
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:08 schreef PierreBetfair het volgende:
Lol, wat hoor ik nou op RTL-Z: Duitsland leent geld tegen negatieve rente _O-

WTF, welk land gaat er nu geld uitlenen en daarover rente betalen aan de lener. :{

WHY?
Schijnbaar zijn er partijen (met grote bedragen cash tot hun beschikking) die de huidige economische situatie zo precair vinden dat ze er geld voor over hebben om een zo klein mogelijk counterpartrisk te lopen. Deze kunnen maar tot (als ze dat al kunnen) een bepaald bedrag hun kapitaal spreiden zodat het onder het DGS (of de duitse variant) valt.

Ook is het mogelijk dat deze partijen deflatie verwachten en een kleine negatieve nominale rente word dan een positieve reele rente. Tevens kunnen partijen anticiperen op een terugkeer naar de mark die (fors) in waarde zal stijgen t.o.v. van de euro en andere valuta.

Allemaal plausibele redenen om geld toe te stoppen in de huidige bubble economie waar vrijwel alle assets (fors) overgewaardeerd zijn en elk moment kunnen klappen. In feite weerspiegeld een negatieve nominale rente dat ook en dit noemen we opportunity cost om over een x tijd alles tegen een prikje te kunnen opkopen als vele andere alles verloren hebben.
pi_119212798
quote:
99s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:38 schreef Sokz het volgende:

[..]

Tsja dat jij zo'n sloebert bent die al zijn geld nog kwijt kan op de banken met garantie. :*
Ik wil best 0,06% betalen om te zorgen dat het cash niet afbrand in mijn huis.
Waar heb jij het nou weer over. Bij 10 tallen in Nederland is je geld veilig tot 100K.

Maar jij zou het liever thuis cash bewaren, geen rente vangen, en bovendien nog een premie dokken dat het niet in de fik gaat. Slim bezig!
  woensdag 14 november 2012 @ 20:42:59 #241
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119213980
En als je nou een pensioenfonds bent dat even een miljard ergens moet stallen voor korte tijd?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 14 november 2012 @ 20:56:19 #242
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_119214657
quote:
2s.gif Op woensdag 14 november 2012 20:42 schreef monkyyy het volgende:
En als je nou een pensioenfonds bent dat even een miljard ergens moet stallen voor korte tijd?
dan zou ik er geen Spaanse euro's voor willen, kan maar zo 200 miljoen kosten
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_119219777
Ik denk dat het stallen van grote sommen geld tegen een klein potentieel verlies alleen gerechtvaardigd is als er op enige manier aan securities lending gedaan wordt. De counterpart heeft namelijk dan een tastbaar onderpand en kan deze in het geval van Duits staatspapier tegen een gegronde prijs liquideren. Degenen die groot geld beheren zijn vrijwel altijd financiele entiteiten en kunnen dus het geld op eigen rekening stallen zonder verder marktrisico. Let wel, of het geld nou op de eigen rekening staat of op de rekening van Merkel, als je failliet gaat ben je het sowieso kwijt.
One man's trash, another man's treasure.
  woensdag 14 november 2012 @ 22:30:07 #244
256829 Sokz
Livin' the life
pi_119220133
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 20:21 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Waar heb jij het nou weer over. Bij 10 tallen in Nederland is je geld veilig tot 100K.

Maar jij zou het liever thuis cash bewaren, geen rente vangen, en bovendien nog een premie dokken dat het niet in de fik gaat. Slim bezig!
Ik niet maar als ik honderd miljoen had liggen wel.
pi_119220681
quote:
99s.gif Op woensdag 14 november 2012 22:30 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ik niet maar als ik honderd miljoen had liggen wel.
Dan zou ik trouwens toch een miljoen in mijn matras stoppen, gewoon voor de leut en uit te proberen of dat een beetje slaapt :+
pi_119221375
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 22:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan zou ik trouwens toch een miljoen in mijn matras stoppen, gewoon voor de leut en uit te proberen of dat een beetje slaapt :+
Dat is een recept voor nachtmerries . ;(
One man's trash, another man's treasure.
pi_119222408
quote:
10s.gif Op woensdag 14 november 2012 22:57 schreef Arkai het volgende:

[..]

Dat is een recept voor nachtmerries . ;(
Ik heb onlangs wel een keer proefgedraaid met 1 mln Lao Kip, dat was iets van 80 euro, dat was best te doen ;)
pi_119234043
Kijk dat je je geld thuis wil houden is 1 ding, maar een sok of matras zou ik echt nooit doen. Doe het dan in een kluis ofzo.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_119234848
Beter kun je een kluisje huren bij de bank. Zowiezo handig om documenten in te bewaren die niet verloren mogen gaan door brand e.d., maar ook handig om waardevolle spullen en contanten in te bewaren.

En duur zijn ze niet eens en je bent verzekerd tot 25K:

http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/verlies-diefstal-schade/kluis_huren.aspx
pi_119236805
Q/Q -1,6%

Knock knock.
Who is there?
The next round of government cuts.
pi_119239216
Nederland "het slechste kindje van de eurozone" :') _O-

Dit is een feestdag voor Wilders en Pierre. Ik kan zo heerlijk genieten van de ineenstorting van Europa en het politieke geblunder er omheen met al hun kansloze steunpakketten ^O^
pi_119249566
Bernanke zojuist: "The Federal Reserve will continue to do what we can to support the housing recovery, both through our monetary policy and our regulatory and supervisory actions. But, as I have discussed, not all of the responsibility lies with the government; households, the financial services industry, and those in the nonprofit sector must play their part as well."

Ze willen niet met me meespelen. :')
  donderdag 15 november 2012 @ 20:15:26 #253
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_119251472
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 14:50 schreef PierreBetfair het volgende:
Nederland "het slechste kindje van de eurozone" :') _O-

Dit is een feestdag voor Wilders en Pierre. Ik kan zo heerlijk genieten van de ineenstorting van Europa en het politieke geblunder er omheen met al hun kansloze steunpakketten ^O^
geweldig he

Die EU heren zijn wel de grootste klunzen die er zijn.

Kost wat kost hun Imperium willen realiseren zonder aan de basis te werken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_119258312
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 20:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

geweldig he

Die EU heren zijn wel de grootste klunzen die er zijn.

Kost wat kost hun Imperium willen realiseren zonder aan de basis te werken
Ze werken juist wel aan een basis, en dat is niemand in Europa afstoten.

Terzijde of dat een verstandige basis is.
BlaBlaBla
  donderdag 15 november 2012 @ 22:51:13 #255
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_119258437
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 22:48 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ze werken juist wel aan een basis, en dat is niemand in Europa afstoten.

Terzijde of dat een verstandige basis is.
De basis is de EU uit elkaar laten gaan, we houden elkaar gevangen. een fiscale Unie komt er toch niet
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_119259897
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 22:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De basis is de EU uit elkaar laten gaan, we houden elkaar gevangen. een fiscale Unie komt er toch niet
Dat is jouw gedachte over de basis, maar niet die van hun :)
BlaBlaBla
  donderdag 15 november 2012 @ 23:45:45 #257
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119261012
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 16 november 2012 @ 00:19:49 #258
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_119262324
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 23:22 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Dat is jouw gedachte over de basis, maar niet die van hun :)
nee en daarom gaan we er allemaal aan tot het klapt
afknijpen en afknijpen is geen basis
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_119270519
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 14:50 schreef PierreBetfair het volgende:
Nederland "het slechste kindje van de eurozone" :') _O-

Dit is een feestdag voor Wilders en Pierre. Ik kan zo heerlijk genieten van de ineenstorting van Europa en het politieke geblunder er omheen met al hun kansloze steunpakketten ^O^
Als je ook nagaat hoe mensen die politieke wereld binnenkomen. Heb wel eens gekeken naar de minimum eisen om als 'afgestudeerde' een carrière binnen de EU te beginnen. Het zijn toch vaak de typische clean sheet gasten. Top universiteit, geen vertraging, scholen gebouwd in Rwanda, dieren geholpen in Indonesie. Vaak uit de meer wealthy families die al die wereld binnentreden met een bepaalde 'economische' gedachte die ze van huis uit hebben binnengekregen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 16 november 2012 @ 12:16:01 #260
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_119271588
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 22:58 schreef Bayswater het volgende:
Up tot maart daarna vanaf april down tot eind mei, weer up vanaf juni tot eind september en dan weer down. Let op. we gaan geheel volgens de grafiek dit jaar van de Amerikaanse verkiezingen met een zoekend Europa. 2 keer in de geschiedenis eerder gebeurd, een soort van TA maar net weer niet.
Tis toch weer uitgekomen, vooral voor de VS :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:22:23 #261
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119286416
Vandaag toch maar mijn ASR-obligaties omgeruild voor KPN.

Ik weet wel, never catch a falling knife, etc, maar zelfs bij een (verlaagd) dividend van 35 cent heeft KPN nu net zo'n hoog rendement als ASR had op 117%.

Verder wel wat meer risico natuurlijk, maar ook wat meer kansen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_119286540
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:22 schreef LXIV het volgende:
Vandaag toch maar mijn ASR-obligaties omgeruild voor KPN.

Ik weet wel, never catch a falling knife, etc, maar zelfs bij een (verlaagd) dividend van 35 cent heeft KPN nu net zo'n hoog rendement als ASR had op 117%.

Verder wel wat meer risico natuurlijk, maar ook wat meer kansen.
GMTA, ik hoop dat je gelijk krijgt :P

-verschil dat ik ze deze keer op 115/116 verkocht heb, maar misschien heb ik KPN weer iets goedkoper ;) -
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:27:05 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119286586
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

GMTA, ik hoop dat je gelijk krijgt :P
Ik ook!! :s) Risicoprofiel is wel wat hoger. Heb ook niet alles omgewisseld, deel is nog cash.

Ondertussen ben ik trouwens al een tijdje in Oirschot aan het werk. Dichtbij dus!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:27:50 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119286611
(GTMA?)
GTMA Grid Trade Master Agreement
GTMA Georgia Textile Manufacturers Association
GTMA Gauteng Transport Management Authority (South Africa)
GTMA Garment and Textile Manufacturers Association (Malawi)
GTMA Green Throated Mango A (A. viridigula)
GTMA Georgia Transfer to Minors Act
GTMA Gas Turbine Materials Associates, Inc.
GTMA Glendale Transportation Management Association (California)
GTMA Greater Toronto Marketing Alliance (Canada)
GTMA Gauge and Toolmakers Association (UK)
GTMA Getting the Message Across (UK communications firm)
GTMA German Trademark Act
GTMA Great Minds Think Alike
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_119286622
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:27 schreef LXIV het volgende:
(GTMA?)
GTMA Grid Trade Master Agreement
GTMA Georgia Textile Manufacturers Association
GTMA Gauteng Transport Management Authority (South Africa)
GTMA Garment and Textile Manufacturers Association (Malawi)
GTMA Green Throated Mango A (A. viridigula)
GTMA Georgia Transfer to Minors Act
GTMA Gas Turbine Materials Associates, Inc.
GTMA Glendale Transportation Management Association (California)
GTMA Greater Toronto Marketing Alliance (Canada)
GTMA Gauge and Toolmakers Association (UK)
GTMA Getting the Message Across (UK communications firm)
GTMA German Trademark Act
GTMA Great Minds Think Alike
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:28:45 #266
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119286633
Ok, bij je bijschrift snap ik GTMA ook. Maar meer dan 5 cent goedkoper zal niet lukken denk ik.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_119286687
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:28 schreef LXIV het volgende:
Ok, bij je bijschrift snap ik GTMA ook. Maar meer dan 5 cent goedkoper zal niet lukken denk ik.
4.0267 zegt ie

(en Dell op 8.8307, voor de liefhebbert)
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:31:31 #268
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119286751
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

4.0267 zegt ie

(en Dell op 8.8307, voor de liefhebbert)
Dat is zo goed als op day low.
Ik zit er voor 4.13 in.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:32:29 #269
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119286786
Gezien jouw reputatie als bodemvisser ben ik wel een klein beetje geruster. Heb je nog een stop-loss ingesteld?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_119286906
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:32 schreef LXIV het volgende:
Gezien jouw reputatie als bodemvisser ben ik wel een klein beetje geruster. Heb je nog een stop-loss ingesteld?
Daar doe ik niet aan, ik weet zelfs niet hoe dat moet :D
Gewoon ouderwets vingers aan de knoppen

Groot deel is uitgevoerd op 3.991

Het is een beetje een positie voor de dobbel, maar ik hoop dat mr. Slim een beetje meespeelt. Die heeft immers inmiddels het grootste belang, en die is
- of blij dat ie de rest voor de helft kan opschrapen
- of nietblij dat ie de helft verlies heeft
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:37:16 #271
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_119286985
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:22 schreef LXIV het volgende:
Vandaag toch maar mijn ASR-obligaties omgeruild voor KPN.

Ik weet wel, never catch a falling knife, etc, maar zelfs bij een (verlaagd) dividend van 35 cent heeft KPN nu net zo'n hoog rendement als ASR had op 117%.

Verder wel wat meer risico natuurlijk, maar ook wat meer kansen.
Denk dat ik SBM maar weer eens op gaan nemen, gruwelijk afgestraft afgelopen 2 dagen op een omzetwaarschuwing waarbij de omzet dit jaar nog altijd boven die van 2011 uit gaat komen met een goedgevulde orderportefeuille (5 keer de jaarlijkse omzet). Maar laat het eerst even uitrazen.Ik blijf nog even van dit vallende mes maar mijn handen jeuken. 2013 kunnen ze als alles een beetje meezit (Deep Panuke gereed en YME gerepareerd) floreren.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_119287017
Voor beiden geldt dat ze zonder vers kapitaal er ws. niet doorheenkomen

SBMO is trouwens gewoon een financieel concern, die moeten het al lang niet meer van productie hebben :)
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:38:45 #273
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119287047
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Daar doe ik niet aan, ik weet zelfs niet hoe dat moet :D
Gewoon ouderwets vingers aan de knoppen

Groot deel is uitgevoerd op 3.991

Het is een beetje een positie voor de dobbel, maar ik hoop dat mr. Slim een beetje meespeelt. Die heeft immers inmiddels het grootste belang, en die is
- of blij dat ie de rest voor de helft kan opschrapen
- of nietblij dat ie de helft verlies heeft
Ik hield KPN al even in de gaten (had er gelukkig maar 1000). Reden om dan in te stappen waren de K/W van 4, het dividendrendemtent van 8 of 9%, het feit dat Slim overgenomen had op 8 euro (en ik neem aan dat hij wel goed onderzoek heeft laten plegen), en de enorme berg aan assets die KPN heeft. Daar hebben ze welliswaar een heel slecht rendement op, maar het vertegenwoordigd toch eigen vermogen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:40:27 #274
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119287114
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Voor beiden geldt dat ze zonder vers kapitaal er ws. niet doorheenkomen

SBMO is trouwens gewoon een financieel concern, die moeten het al lang niet meer van productie hebben :)
Waar ik me wel over verbaas is dat ze zelfs in de crisisjaren nog dik dividend uitkeerden, zelfs nog aandelen inkochten, en nu opeens zou er te weinig cash/vermogen zijn? Zoveel zijn die omzetten toch ook niet gekelderd. Heeft echt helemaal niemand dat ingezien daar, of wordt alles teveel overtrokken?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_119287345
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik hield KPN al even in de gaten (had er gelukkig maar 1000). Reden om dan in te stappen waren de K/W van 4, het dividendrendemtent van 8 of 9%, het feit dat Slim overgenomen had op 8 euro (en ik neem aan dat hij wel goed onderzoek heeft laten plegen), en de enorme berg aan assets die KPN heeft. Daar hebben ze welliswaar een heel slecht rendement op, maar het vertegenwoordigd toch eigen vermogen.
Ze verzuipen natuurlijk wel in de schuld, en het belang van Slim heeft ook wel een belangrijk nadeel (namelijk dat hij elke 'oplossing' kan blokkeren en de overige aandeelhouders daarmee kan uitroken). Maar goed, we gaan het zien, ik persoonlijk denk dat ze het dividend gaan opschorten. En de k/w is thans iets boven de 5, want meer dan 80 cent winst gaan ze dit jaar niet maken (en dalende). De cash flow is nog iets ernstiger, daarentegen hebben de investeringen in glasvezel wel blijvende waarde.

Ik kan me nog herinneren dat je rond de 10 opties bleef schrijven, omdat ze zo'n lage p/e hadden en niet lager konden, omdat ze maar aandelen bleven inkopen. Herinner je nog mijn 'corporate annorexia' posts? Ze zijn hier gekomen omdat Scheepbouwer niet investeerde, maar geld aan de aandeelhouders bleef teruggeven omdat dat goed was voor zijn stockoptions.

Ik gok dat het omgekeerde ze er weer uithaalt, hopelijk met een kapitaalinjectie en meerderheids belang van Carlos Slim. Kan echter wel een tijdje duren. Uiteindelijk zullen mensen wel weer meer willen betalen voor stabiele communicatie, wordt een eerste levensbehoefte.
pi_119287361
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waar ik me wel over verbaas is dat ze zelfs in de crisisjaren nog dik dividend uitkeerden, zelfs nog aandelen inkochten, en nu opeens zou er te weinig cash/vermogen zijn? Zoveel zijn die omzetten toch ook niet gekelderd. Heeft echt helemaal niemand dat ingezien daar, of wordt alles teveel overtrokken?
zie mijn post hierboven :)
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:45:59 #277
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_119287368
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Voor beiden geldt dat ze zonder vers kapitaal er ws. niet doorheenkomen

SBMO is trouwens gewoon een financieel concern, die moeten het al lang niet meer van productie hebben :)
Hebben pas een lening gekregen bij Instutionele beleggers voor 500 miljoen en GustoMSC verkocht voor 185 miljoen dus er is weer wat kapitaal.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_119287401
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:45 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Hebben pas een lening gekregen bij Instutionele beleggers voor 500 miljoen en GustoMSC verkocht voor 185 miljoen dus er is weer wat kapitaal.
Een lening is geen kapitaal he
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:52:31 #279
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119287650
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ze verzuipen natuurlijk wel in de schuld, en het belang van Slim heeft ook wel een belangrijk nadeel (namelijk dat hij elke 'oplossing' kan blokkeren en de overige aandeelhouders daarmee kan uitroken). Maar goed, we gaan het zien, ik persoonlijk denk dat ze het dividend gaan opschorten. En de k/w is thans iets boven de 5, want meer dan 80 cent winst gaan ze dit jaar niet maken (en dalende). De cash flow is nog iets ernstiger, daarentegen hebben de investeringen in glasvezel wel blijvende waarde.

Ik kan me nog herinneren dat je rond de 10 opties bleef schrijven, omdat ze zo'n lage p/e hadden en niet lager konden, omdat ze maar aandelen bleven inkopen. Herinner je nog mijn 'corporate annorexia' posts? Ze zijn hier gekomen omdat Scheepbouwer niet investeerde, maar geld aan de aandeelhouders bleef teruggeven omdat dat goed was voor zijn stockoptions.

Ik gok dat het omgekeerde ze er weer uithaalt, hopelijk met een kapitaalinjectie en meerderheids belang van Carlos Slim. Kan echter wel een tijdje duren. Uiteindelijk zullen mensen wel weer meer willen betalen voor stabiele communicatie, wordt een eerste levensbehoefte.
Ja, wat er gebeurd is was me duidelijk. Maar dan nog steeds vind ik het vreemd dat een CFO of de raad van bestuur dit toen niet hebben kunnen onderkennen. Zo moeilijk was dat toch ook niet als wij in de kroeg in Boxtel dit ook konden bedenken.

Want wezenlijk is er niets veranderd sinds de koers nog boven de 10 euro stond. Ja, skypen e.d. heeft een hoge vlucht genomen, maar daarentegen is het totale bedrag dat mensen aan mobiele communicatie uitgeven toch alleen maar toegenomen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_119287712
Overigens ga ik wel nog een keer naar SBMO kijken hoor, de laatste keer dat ik dat deed schrok ik echter van de balans en P&L die zwaar leunde op leasing activiteiten. Nou zijn de klanten van SBMO ws. niet de slechtste, maar hetzelfde heb ik bij bijv. Renault die het grootste deel van zijn winst met financieringsactiviteiten behaalt ipv met productie van voertuigen: daar word ik toch een beetje argwanend van, met name omdat financieringsactiviteiten nou niet echt onderscheidend zijn, met andere woorden dat kan ook elders 'ingekocht' worden door klanten.
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:59:18 #281
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_119287938
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Een lening is geen kapitaal he
Bedoel eigenlijk dat ze weer wat geld over de balk kunnen gooien.

Winstwaarschuwing Fugro nabeurs en CEO weg, we hebben een nieuw slachtoffer voor maandag.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 16 november 2012 @ 20:08:26 #282
256829 Sokz
Livin' the life
pi_119288387
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:52 schreef LXIV het volgende:
het totale bedrag dat mensen aan mobiele communicatie uitgeven toch alleen maar toegenomen.
Is dit zo?
pi_119288393
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, wat er gebeurd is was me duidelijk. Maar dan nog steeds vind ik het vreemd dat een CFO of de raad van bestuur dit toen niet hebben kunnen onderkennen. Zo moeilijk was dat toch ook niet als wij in de kroeg in Boxtel dit ook konden bedenken.

Want wezenlijk is er niets veranderd sinds de koers nog boven de 10 euro stond. Ja, skypen e.d. heeft een hoge vlucht genomen, maar daarentegen is het totale bedrag dat mensen aan mobiele communicatie uitgeven toch alleen maar toegenomen.
Wie zegt je dat de CFO en de raad van bestuur dat niet onderkenden? ;)

Het feit dat ze Belgie niet kunnen offloaden, en Duitsland (E-plus) ook niet - lang werd gedacht dat ze dat konden verpatsen aan Telefonica, die helemaal op zwart zaad zit - zal ook wel niet meegeholpen hebben. Verder worden de duimschroeven van regelgeving bijna tot het onredelijke aangedraaid.

En anders dan velen, denk ik dat het 30% belang van Slim wel een discount verdient. Simpelweg omdat een dergelijk belang het mogelijk maakt om obstructie te plegen. Ik begreep die euforie bij het bod dan ook niet, heb ook een tijdje short gezeten.

En de meest ingewikkelde en elementaire problemen worden vaak niet onderkend, en worden vloeibaar in 'Verloren tijden' ;)
pi_119288450
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:59 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Bedoel eigenlijk dat ze weer wat geld over de balk kunnen gooien.

Winstwaarschuwing Fugro nabeurs en CEO weg, we hebben een nieuw slachtoffer voor maandag.
Ah, op die fiets :)

Ai, verschil van meningen met de raad van bestuur. Al die ego's :)
  vrijdag 16 november 2012 @ 20:55:04 #285
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119290757
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 20:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wie zegt je dat de CFO en de raad van bestuur dat niet onderkenden? ;)

Het feit dat ze Belgie niet kunnen offloaden, en Duitsland (E-plus) ook niet - lang werd gedacht dat ze dat konden verpatsen aan Telefonica, die helemaal op zwart zaad zit - zal ook wel niet meegeholpen hebben. Verder worden de duimschroeven van regelgeving bijna tot het onredelijke aangedraaid.

En anders dan velen, denk ik dat het 30% belang van Slim wel een discount verdient. Simpelweg omdat een dergelijk belang het mogelijk maakt om obstructie te plegen. Ik begreep die euforie bij het bod dan ook niet, heb ook een tijdje short gezeten.

En de meest ingewikkelde en elementaire problemen worden vaak niet onderkend, en worden vloeibaar in 'Verloren tijden' ;)
Wat die duimschroeven betreft ben ik het met je eens. Als de overheid meer concurrentie wil moeten ze meer frequenties vrijgeven. Maar die maximale tarieven etc. zijn echt grote onzin, zuiver socialistisch anti-marktdenken en heel schadelijk op termijn. Als ik E1,00 wil betalen voor internetten in het buitenland, omdat ik bijv. kwaliteit erg belangrijk vind, is dat toch mijn eigen zaak!! Nog los van alle andere onzinnige regelreving.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 16 november 2012 @ 21:23:36 #286
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_119292397
KPN durf ik nog niet echt aan. Ik heb telecom altijd gemeden als sector (en terecht zo blijkt!) maar ze staan wel erg laag en de optiepremies lijken mij op het eerste oog wel interessant.

Verder is POT weer lekker gezakt nadat ik ze eind juli voor $45 de deur uit had gedaan c_/
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_119304667
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 19:52 schreef LXIV het volgende:
Want wezenlijk is er niets veranderd sinds de koers nog boven de 10 euro stond. Ja, skypen e.d. heeft een hoge vlucht genomen, maar daarentegen is het totale bedrag dat mensen aan mobiele communicatie uitgeven toch alleen maar toegenomen.
Dit laatste klopt niet. Consumer wireless was down 8.3%, mostly due to an 8.1% decline in the contract average revenue per user (ARPU) to EUR 34 ($44) per month. (Morningstar analyse, year-on-year, van 3de kwartaal resultaten KPN).

Ik denk dat je de verplaatsing van SMS naar diensten als whatsapp, Line, Skout, Facebook, etc vergeet of onderschat. SMS was een melkkoe en valt nu weg. De telco's hebben de mobiele internet diensten initieel te goedkoop in de markt gezet. Deze tarieven zijn moeilijk om alsnog te verhogen aangezien de concurrentie groot is en klanten makkelijk kunnen overstappen. Ik denk dat uiteindelijk alle telco's de mobiele internet tarieven zullen moeten verhogen, puur om te overleven. Maar mogelijk gaan er een of meerdere failliet voordat er winstgevende tarieven kunnen worden doorgedrukt.

Ik zou me niet vastklampen aan de rol van Carlos Slim. Hij heeft zelf aangegeven dat hij hier is om te leren van KPN. Z'n eerste les is dat hij waarschijnlijk teveel betaald heeft. Dit is een tycoon met enorme cashflows tot z'n beschikking en die kan doen wat hem invalt. Ik geloof niet dat hier een verfijnde analyse en een briljante strategie achter zitten. Misschien herinner je nog het begin van deze eeuw toen Hutchinson Whampoa van de tycoon Li Ka-shing een aandeel in KPN Mobile nam. Dit is ook met slechts ruzie en rechtszaken geeindigd. Dergelijke eigenaar-ceo's werken meer op handelsgeest en opportunisme, dan met een degelijke strategie.

Alleen al het feit dat exotische spelers als Carlos Slim vrij spel hebben, is een indicatie. Andere partijen raken het niet aan: het aandeel KPN is riskant. De schuldenlast is enorm hoog. Het bedrijf zou best eens failliet kunnen gaan.
pi_119305696
Apple's stock price falls to lowest point in six months
quote:
On Friday Apple’s stock price closed at $527.68 per share, the lowest it’s been in six months. Since September, the company has lost about 25 percent of its value from its peak of $702 per share.
జ్ఞ‌ా
pi_119316211
quote:
Amazon-chef benoemd tot zakenman van het jaar

Het Amerikaanse zakelijke tijdschrift Fortune heeft Amazon-CEO Jeff Bezos benoemd tot zakenman van het jaar 2012.

In een lang artikel noemt het blad Bezos 'de ultieme ontregelaar', omdat hij met Amazon voor grote opschudding heeft gezorgd in onder andere de boeken- en elektronica-industrie.

Bovendien wordt Bezos geprezen voor de groei van Amazon Web Services, de clouddienst waar honderdduizenden bedrijven wereldwijd gebruik van maken. Volgens Fortune kan die afdeling dit jaar 1,5 miljard dollar omzetten.

Ook stond Bezos met de Amazon Kindle aan de frontlinies van de populariteit van e-readers en e-books. Volgens Fortune heeft de Kindle Fire bijgedragen aan de populariteit van 7 inch tablets, wat vervolgens leidde tot de lancering van de iPad Mini en andere concurrenten.

Salarissen

Het artikel onthult bovendien dat Amazon er een conservatief salarisbeleid op nahoudt. Directieleden worden voornamelijk betaald in aandelen, in plaats van salarissen of bonussen.

Topverdiener is Jeff Wilke, hoofd van de noord-Amerikaanse consumentenafdeling, met 165.000 dollar (130.000 euro). Bezos zelf verdient daar zelf maar de helft van. Wel heeft Wilke aandelen met een waarde van zo'n 20 miljoen dollar, en Bezos zelfs van vele miljarden.

Volgens Fortune stimuleert dit beleid innovatie, omdat de directie beter verdient als het aandeel in Amazon het goed doet op de beurs. ;)


Ik ben toch benieuwd hoe we over 3 jaar naar deze zakenman van het jaar kijken.
Dit is een accident waiting to happen.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 19 november 2012 @ 00:07:00 #290
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119370467
Afgelopen woensdag IBM gekocht. Ik stop de komende 6-8 weken even geen nieuw geld in aandelen, wil zien hoe de fiscal-cliff soap zich gaat ontrafelen. Tot die tijd maar cash opbouwen. En begin volgend jaar kijken wat er dan goed uitziet.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 19 november 2012 @ 06:16:09 #291
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_119373324
quote:
2s.gif Op maandag 19 november 2012 00:07 schreef monkyyy het volgende:
Afgelopen woensdag IBM gekocht. Ik stop de komende 6-8 weken even geen nieuw geld in aandelen, wil zien hoe de fiscal-cliff soap zich gaat ontrafelen. Tot die tijd maar cash opbouwen. En begin volgend jaar kijken wat er dan goed uitziet.
Korte rit naar 200 of voor lange termijn?
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_119373584
quote:
2s.gif Op maandag 19 november 2012 00:07 schreef monkyyy het volgende:
Afgelopen woensdag IBM gekocht. Ik stop de komende 6-8 weken even geen nieuw geld in aandelen, wil zien hoe de fiscal-cliff soap zich gaat ontrafelen. Tot die tijd maar cash opbouwen. En begin volgend jaar kijken wat er dan goed uitziet.
Als zelfs jij stopt met kopen dan wordt het pas echt oppassen :)

Ik heb drie kleine (allen < 1 % van portfolio) aankopen gedaan de afgelopen maanden. Ik zit nog steeds 90% in cash omdat ik geen buy & hold kandidaten kan vinden voor een redelijke prijs.

Richie Bros. Auctioneers. Een wereldwijde organisator van veilingen voor tweedehands bouw, mijn en landbouw machines. Dit soort materiaal is te duur en te complex om via e-bay oid te veilen, omdat de koper de machine persoonlijk wil inspecteren alvorens een bod uit te brengen. Het aantal veilingen en de omvang van de transacties stijgt gestaag. Ook bij een recessie verwacht ik dat dit redelijk stabiel blijft, omdat je dan veel liquidaties en boedelveilingen zult zien. Morningstar vindt het aandeel een buy en ik vind hun analyse overtuigend.

Western Union Company. Ook een aanbeveling van Morningstar. Toen de koers eind oktober een klap kreeg, ben ik ingestapt. P/E = 6,3 ! Verzorgt wereldwijde betalingen zoals waarschijnlijk wel bekend. Zeer lucratieve business, maar zal de vraag blijven bestaan ? De meeste omzet komt van arbeiders uit ontwikkelingslanden die geld naar hun familie sturen, bijvoorbeeld vanuit de VS naar Mexico. In ontwikkelingslanden openen echter steeds meer mensen een bankrekening. Aan de andere kant is een internationale overboeking via een bank ook belachelijk duur en heeft de belastingdienst hier beter zicht op. Ik wil hier nog verder over nadenken en koop dan mogelijk bij.

Instem PLC. Microcap tip van een weblog (zie link). Leveren software aan de R&D sector om informatie te beheren. Deze pakketten zijn onmisbaar voor medicijn ontwikkelings laboratoria en Instem is marktleider in deze niche. Het aandeel is in 1 jaar gehalveerd en ik zie geen goede reden voor zo'n drastische correctie. Mijn thesis is dat de prijs zich weer herstelt. Pas op: zeer illiquide aandeel.
  maandag 19 november 2012 @ 12:29:44 #293
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119379612
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 06:16 schreef iamcj het volgende:

[..]

Korte rit naar 200 of voor lange termijn?
Lange termijn. (Decennia)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_119387906
  maandag 19 november 2012 @ 17:55:37 #295
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119392639
KPN vandaag kleinste stijger, zo goed als nihil op een euforische beurs.

Dat vind ik dan weer zo raar. Is het echt zo dat de slotkoers van vrijdag precies de juiste marketcap aangaf, die vandaag dan gehandhaafd wordt? -2% of +2% had ik verklaarbaar gevonden dan dit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_119393743
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:55 schreef LXIV het volgende:
KPN vandaag kleinste stijger, zo goed als nihil op een euforische beurs.

Dat vind ik dan weer zo raar. Is het echt zo dat de slotkoers van vrijdag precies de juiste marketcap aangaf, die vandaag dan gehandhaafd wordt? -2% of +2% had ik verklaarbaar gevonden dan dit.
Sir, voor wat het waard is: http://www.telegraaf.nl/d(...)door_veiling___.html
quote:
De veiling van frequenties voor mobiele telefonie in Nederland, die inmiddels al ruim 13 dagen duurt, is waarschijnlijk een van de veroorzakers van de steeds verder dalende aandelenprijs van KPN. Dat schrijft Telecompaper-analist Tim Poulus maandag.
En sentiment draait niet zo snel. Geduld :) Ook voor wat het waard is, op het hoofdkantoor wordt op dit moment stilletjes een hoop dood hout weggesneden :)

Pluk bijgekocht op 3.99 incl. kosten gemiddeld.

Wat betreft de quote van jaco van morningstar: da's juist. Geven wel een fair value van 11 euro aan (!). Dat laatste mogen ze wel eens herzien, lijkt me :)
Failliet zie ik ze niet gaan: positieve kasstroom, en de breedbandactiviteiten zijn een mooie stabiele kasstroom. Daarnaast blokt Senor Carlos weliswaar een overname, maar hij dekt imho ook netjes de neerwaartse risico's af (als in: mocht KPN extra kapitaal nodig hebben).

Paar handelsdagen geleden een karrevracht stukken Dell gekocht, die zijn er vandaag weer uitgegaan. Buy en hold doen we hier niet aan ;) 5 keer 5% is ook 25% ;)
pi_119394172
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 07:23 schreef jaco het volgende:

[..]

Als zelfs jij stopt met kopen dan wordt het pas echt oppassen :)

Ik heb drie kleine (allen < 1 % van portfolio) aankopen gedaan de afgelopen maanden. Ik zit nog steeds 90% in cash omdat ik geen buy & hold kandidaten kan vinden voor een redelijke prijs.

Richie Bros. Auctioneers. Een wereldwijde organisator van veilingen voor tweedehands bouw, mijn en landbouw machines. Dit soort materiaal is te duur en te complex om via e-bay oid te veilen, omdat de koper de machine persoonlijk wil inspecteren alvorens een bod uit te brengen. Het aantal veilingen en de omvang van de transacties stijgt gestaag. Ook bij een recessie verwacht ik dat dit redelijk stabiel blijft, omdat je dan veel liquidaties en boedelveilingen zult zien. Morningstar vindt het aandeel een buy en ik vind hun analyse overtuigend.

Western Union Company. Ook een aanbeveling van Morningstar. Toen de koers eind oktober een klap kreeg, ben ik ingestapt. P/E = 6,3 ! Verzorgt wereldwijde betalingen zoals waarschijnlijk wel bekend. Zeer lucratieve business, maar zal de vraag blijven bestaan ? De meeste omzet komt van arbeiders uit ontwikkelingslanden die geld naar hun familie sturen, bijvoorbeeld vanuit de VS naar Mexico. In ontwikkelingslanden openen echter steeds meer mensen een bankrekening. Aan de andere kant is een internationale overboeking via een bank ook belachelijk duur en heeft de belastingdienst hier beter zicht op. Ik wil hier nog verder over nadenken en koop dan mogelijk bij.

Instem PLC. Microcap tip van een weblog (zie link). Leveren software aan de R&D sector om informatie te beheren. Deze pakketten zijn onmisbaar voor medicijn ontwikkelings laboratoria en Instem is marktleider in deze niche. Het aandeel is in 1 jaar gehalveerd en ik zie geen goede reden voor zo'n drastische correctie. Mijn thesis is dat de prijs zich weer herstelt. Pas op: zeer illiquide aandeel.
Over de laatste, gezien de omvang heb ik geen idee waarom die genoteerd zijn. Als het een goed concept is, zouden de eigenaren/directie het ding nevernooit op de beurs gebracht hebben, danwel erop laten. Daar klopt de logica niet, en daarom zou ik er van wegblijven.

Thans te duur, maar dit zijn slimme jongens: http://finance.yahoo.com/q?s=COO
Doen verstandige nicheinvesteringen in de medische sector, bedrijfjes die onbeperkte pricingpower hebben omdat er geen realistisch alternatief voor is (o.a. IVF media). Die verdient imho wel een plaatsje op de shortlist als rijp en groen zou worden afgeprijsd :) Helaas ver-achtvoudigd (!) in 3 jaar.
  maandag 19 november 2012 @ 19:24:14 #298
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119396704
Dat de frequentieveiling liep wist ik wel.

Probleem met die veiling is dat de staat, om maximale opbrengst te behalen, niet zoveel frequenties aanbiedt. Dan is de totaalopbrengst het hoogst.
Als er vervolgens vanwege dat beperkte pakket aan frequenties onvoldoende concurrentie is, dan komen er weer maximumprijzen voor telecom door de staat vastgesteld.

Helaas is de overheid een extreem onbetrouwbare partner op dit gebied. Ze laten bedrijven eerst teveel betalen voor een (kunstmatig) schaars iets, vervolgens frustreren ze het terugverdienen van die investering door old-school soviet-communisme.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_119403006
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 07:23 schreef jaco het volgende:

[..]

Als zelfs jij stopt met kopen dan wordt het pas echt oppassen :)

Ik heb drie kleine (allen < 1 % van portfolio) aankopen gedaan de afgelopen maanden. Ik zit nog steeds 90% in cash omdat ik geen buy & hold kandidaten kan vinden voor een redelijke prijs.

Richie Bros. Auctioneers. Een wereldwijde organisator van veilingen voor tweedehands bouw, mijn en landbouw machines. Dit soort materiaal is te duur en te complex om via e-bay oid te veilen, omdat de koper de machine persoonlijk wil inspecteren alvorens een bod uit te brengen. Het aantal veilingen en de omvang van de transacties stijgt gestaag. Ook bij een recessie verwacht ik dat dit redelijk stabiel blijft, omdat je dan veel liquidaties en boedelveilingen zult zien. Morningstar vindt het aandeel een buy en ik vind hun analyse overtuigend.

Western Union Company. Ook een aanbeveling van Morningstar. Toen de koers eind oktober een klap kreeg, ben ik ingestapt. P/E = 6,3 ! Verzorgt wereldwijde betalingen zoals waarschijnlijk wel bekend. Zeer lucratieve business, maar zal de vraag blijven bestaan ? De meeste omzet komt van arbeiders uit ontwikkelingslanden die geld naar hun familie sturen, bijvoorbeeld vanuit de VS naar Mexico. In ontwikkelingslanden openen echter steeds meer mensen een bankrekening. Aan de andere kant is een internationale overboeking via een bank ook belachelijk duur en heeft de belastingdienst hier beter zicht op. Ik wil hier nog verder over nadenken en koop dan mogelijk bij.

Instem PLC. Microcap tip van een weblog (zie link). Leveren software aan de R&D sector om informatie te beheren. Deze pakketten zijn onmisbaar voor medicijn ontwikkelings laboratoria en Instem is marktleider in deze niche. Het aandeel is in 1 jaar gehalveerd en ik zie geen goede reden voor zo'n drastische correctie. Mijn thesis is dat de prijs zich weer herstelt. Pas op: zeer illiquide aandeel.
Lees je zelf nog jaarrapporten of ga je puur af op het advies van Morningstar?
pi_119415166
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 21:10 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Lees je zelf nog jaarrapporten of ga je puur af op het advies van Morningstar?
Het idee komt van Morningstar, een blogger of een kranten-artikel en daarna start ik mijn eigen research. Ik download altijd het jaarverslag en blader daar doorheen. Ik lees het niet van a tot z; dit is domweg te saai en overbodig, maar minimaal wel de brieven van het management/bestuur en de balans, V&W rekening en cashflow overzicht plus voetnoten. Daarna probeer ik meningen van deskundigen te vinden, bijvoorbeeld bloggers, analisten en journalisten.

Het proces verschilt per aandeel. Bij een klein aandeel zoals Instem PLC is het jaarverslag zo'n beetje de enige bron van informatie. Bij een groot bedrijf als Western Union is het makkelijk om allerlei commentaren van derden te verzamelen. Als ik minder dan 1% van mijn portfolio aan een bepaald aandeel besteed, dan rond ik het uitzoekwerk bovendien ook sneller af dan wanneer ik 10% besteed.
pi_119415185
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Over de laatste, gezien de omvang heb ik geen idee waarom die genoteerd zijn. Als het een goed concept is, zouden de eigenaren/directie het ding nevernooit op de beurs gebracht hebben, danwel erop laten. Daar klopt de logica niet, en daarom zou ik er van wegblijven.
Het bedrijf was enige jaren in handen van een participatie maatschappij. Die gebruiken een beursgang vaak als exit mogelijkheid. Ik weet niet of een MBO is overwogen, maar ik kan me voorstellen dat de directie de financiele middelen niet heeft om tegen de (verwachte) opbrengsten van een beursgang op te bieden.

quote:
Thans te duur, maar dit zijn slimme jongens: http://finance.yahoo.com/q?s=COO
Doen verstandige nicheinvesteringen in de medische sector, bedrijfjes die onbeperkte pricingpower hebben omdat er geen realistisch alternatief voor is (o.a. IVF media). Die verdient imho wel een plaatsje op de shortlist als rijp en groen zou worden afgeprijsd :) Helaas ver-achtvoudigd (!) in 3 jaar.
Ga ik eens naar kijken. Verhaal doet denken aan Valeant Pharmaceuticals International Inc.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')