abonnement Unibet Coolblue
pi_116504633
Welkom in deel 28 van ons gezellige docententopic.
Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116504737
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 17:03 schreef Naamah het volgende:
Maar ben jij zonder bevoegdheid, maar wel met een begin van je opleiding en wat stage-ervaring aangenomen? Of echt met helemaal niets? Dat laatste zie ik nu eigenlijk bijna niet meer, terwijl dat vroeger nog wel eens voorkwam.
nope, niet echt ervaring. nou ja, studentassistentschappen en een vak gegeven als aio. verder had ik slechts een introductieweek op zak toen ik voor 2 mavo werd gedumpt. dat was wel even spannend...

op mn huidige school aangenomen met een jaar ervaring maar nog steeds onbevoegd. er worden nog steeds onbevoegde en onervaren collega's aangenomen, als ze wel een andere carriere daarvoor hebben en zich meteen inschrijven bij de opleiding. een nieuwe collega wiskunde heeft voor de vakantie wel eerst een snuffelstage bij ons gedaan, als onderdeel van sollicitatieproces.
Kwak
pi_116505031
Inmiddels aan de slag als afgestudeerd docent op de school waar ik de afgelopen twee schooljaren stage en lio-stage gelopen heb :D. Lekker 5 dagen per week lesgeven in plaats van lesgeven combineren met studie en scriptie.
pi_116509202
Zo, de kop is eraf! De eerste week zit er weer op. Ik merk echt duidelijk verschil met vorig jaar, toen ik net op deze school begon. Ik sta zoveel sterker in m'n schoenen!

Claudia, is er geen mogelijkheid om direct je eerstegraads bevoegdheid te halen? Ik vind lesgeven aan de onderbouw leuk omdat de omgang met leerlingen weer heel anders is, maar voor wat betreft de lesstof zit er geen enkele uitdaging in. Laat mij maar vertellen over het impressionisme of iets dergelijks, dan ben ik in mijn element. O+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_116509463
Tof is dat, hè? Dat je in een jaar zoveel groeit. Vorig jaar begon rond deze tijd aan mijn eerste zelfstandige stage, vond het behoorlijk spannend toen. Nu een jaar later loop ik op mijn derde school rond alsof ik nooit anders gedaan heb O+ En oke, dat komt ook wel een beetje doordat ik geleerd heb me gewoon overal doorheen te bluffen :):)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116510001
Ik meld me hier ook maar even, ben aio met 20 procent docentaanstelling.
Het komende blok heb ik 3 werkgroepen (van ong. 12 colleges per groep) en wat tutoraten, en dat vind ik best veel voor mijn eerste lesgeefervaring! :P

Een voordeel is dat ik voor maar één werkgroep zelf inhoudelijk verantwoordelijk ben, maar het zal toch veel werk worden.

Maar ik heb super veel zin om met de studenten aan de slag te gaan
:s)
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_116512692
Claudia, is hoger onderwijs geen optie voor je? Daar is het volgens mij echt makkelijker binnenkomen zonder bevoegdheid.
pi_116515574
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 19:27 schreef DevilsAndDust het volgende:
Zo, de kop is eraf! De eerste week zit er weer op. Ik merk echt duidelijk verschil met vorig jaar, toen ik net op deze school begon. Ik sta zoveel sterker in m'n schoenen!

Claudia, is er geen mogelijkheid om direct je eerstegraads bevoegdheid te halen? Ik vind lesgeven aan de onderbouw leuk omdat de omgang met leerlingen weer heel anders is, maar voor wat betreft de lesstof zit er geen enkele uitdaging in. Laat mij maar vertellen over het impressionisme of iets dergelijks, dan ben ik in mijn element. O+.
fijn is dat he? ook het al goed de weg weten in de school en de organisatie, en dat kinderen en collega's je kennen helpt zo erg!

ik merk nu pas echt weer hoe leuk en gezellig mijn collega's zijn. heb zo vaak echt dikke pret in de docentenkamer, heerlijk om even te ontspannen.

ik merk dit jaar ook dat ik de bovenbouw nu veel leuker vind dan de onderbouw. derde klassen gaan nog wel, maar brugklassen, die ik vorig jaar nog ontspannend vond vind ik nu écht heel saai en niet leuk om te doen. die kleine priegelkindjes met al die onzekere vraagjes enzo :@....merk ook dat het me irriteert om wéér dezelfde stomme verhaaltjes uit het boek door te werken in de onderbouw. al wordt het met uitleggen wel makkelijker, je ontwikkelt toch een beetje je eigen manier van aantekeningen geven die je zo weer op kunt roepen.

de bovenbouw is toch veel gevarieerder, en ik vind de connectie met de kinderen ook leuker.
Kwak
pi_116517714
Hier ook een nieuwe leraar :P Saxion in Enschede.
Ik kom uit het bedrijfsleven en heb dus in totaal 0,0 ervaring met het geven van les, ben alleen stagiaires gewent die al bekend waren met de software die ik gebruik.
Moet nu al mijn ervaring overbrengen op mensen met 0 kennis van de software wat nogal een uitdaging is :P

Heeft iemand tips als het gaat om les geven op het HBO?
Merk dat ik misschien iets te coulant bent maar weet niet hoe ver je kan gaan in het corrigeren van studenten.
Heb m'n collega's ook al gevraagd maar hoe meer tips hoe beter.

Moet zeggen dat het mij tot nu toe reuze mee valt!
pi_116518237
Hymn: ik ben nu de eerste week best wel streng geweest. Vooral aanwezigheid en huiswerk maken heb ik zwaar aangezet (nou gelden daar bij ons op de opleiding ook vrij strenge normen voor, dat helpt). Verder werkt het in mijn ervaring vooral altijd goed om bij veel te vertellen wat ze er straks in de praktijk aan hebben. Sowieso: verhalen uit de praktijk doen het altijd goed.

En ik kreeg zelf vandaag van een collega een tip over gedrag koppelen aan werk later. Bij mij ging het om dat ze vaak hun tas al gaan in pakken tegen het eind van de les voordat ik echt klaar ben. Ik zeg dan nu meestal iets over dat ik dat onbeleefd van ze vind en niet erg prettig, wat ook wel overkomt, maar mijn collega zegt dan vaak iets als: "Stel je voor dat jij later een gesprek hebt met je baas, en er is afgesproken dat dat tot [bijv.] half twee duurt. Hoe denk je dan dat hij het vindt als jij 5 minuten van tevoren al je tas gaat inpakken en je jas aandoet?" Dat schijnt ook goed over te komen.
pi_116518694
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 21:18 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

fijn is dat he? ook het al goed de weg weten in de school en de organisatie, en dat kinderen en collega's je kennen helpt zo erg!

ik merk nu pas echt weer hoe leuk en gezellig mijn collega's zijn. heb zo vaak echt dikke pret in de docentenkamer, heerlijk om even te ontspannen.

ik merk dit jaar ook dat ik de bovenbouw nu veel leuker vind dan de onderbouw. derde klassen gaan nog wel, maar brugklassen, die ik vorig jaar nog ontspannend vond vind ik nu écht heel saai en niet leuk om te doen. die kleine priegelkindjes met al die onzekere vraagjes enzo :@....merk ook dat het me irriteert om wéér dezelfde stomme verhaaltjes uit het boek door te werken in de onderbouw. al wordt het met uitleggen wel makkelijker, je ontwikkelt toch een beetje je eigen manier van aantekeningen geven die je zo weer op kunt roepen.

de bovenbouw is toch veel gevarieerder, en ik vind de connectie met de kinderen ook leuker.
Haha :D heel herkenbaar. Brugklas vandaag. Les 1:

Ik: "So, get to work on exercises 3 and 4. Any questions?"
*10 vingers in de lucht*
Ik: :{ (Denkend: Wat heb ik nou weer niet goed uitgelegd? Dit moet toch duidelijk zijn?)
Klas: "Juf, moet ik met pen of potlood in mijn werkboek schrijven?", "Juf, mag ik het uitgummen als het fout is?", "Juf, kijk, ik heb een pen gevonden op de grond", "Juf, ik schrijf denk ik te groot voor dit kleine antwoordlijntje.."

:') Jongens. Please. Ga aan het werk.

Maar ik vind juist de afwisseling bovenbouw/onderbouw zo leuk. Ik heb dit jaar 3 onderbouwklassen en 7 bovenbouwklassen dus ik ben eigenlijk erg blij met lesjes zoals deze. Al moet ik soms wel even mijn geduldig-uitleggen-knopje weer vinden ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2012 22:05:20 ]
pi_116519411
Hahaha, dat is echt zo herkenbaar!! Ook nog gehoord: "Juf, wilt u vandaag niet teveel huiswerk geven? Wij gaan vanmiddag bij elkaar spelen." O+ O+ O+

Ik vind brugklassen daarom ook juist wel weer heel leuk. Tweede klassen vind ik vreselijk, vooral met dat kleine-jongetjesgedrag kan ik helemaal niets. Ik heb nu alleen derde t/m zesde. Een van de derde klassen is echt superleuk en lief, maar in die andere klas zitten dus een stuk of acht jochies die dat typische jongetjesgedrag uit de tweede vertonen. Ik weet echt niet wat ik daarmee moet. Geduw en getrek weet ik wel te corrigeren, maar het constante "Mevrouw!! Hij heeft mijn tas/pen/boek afgepakt!" vind ik zó irritant. Zeker omdat het zogenaamde slachtoffer er zelf ook een hand in heeft en het gewoon over en weer gaat. Of een tas die zomaar ineens aan de andere kant van het lokaal ligt, zonder dat iemand iets gedaan heeft. Ik vind dat soort dingen zó irritant dat ik gewoon niet goed weet wat ik er mee moet. Ik heb ze er vandaag wel op aangesproken en benoemd wat ik zag en wat ik ervan vond, maar dat zal vast niet afdoende zijn. Tips? Ga sowieso even kijken of het nodig is om het een en ander in die klas fysiek uit elkaar zetten en denk erover om komende les gewoon maar even iedereen die er bij betrokken is na de les even te laten blijven voor een gesprekje. Mogen ze elkaar hun excuses aanbieden enzo, heerlijk basisschool-kinderachtig, past goed bij hun gedrag ^O^
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116520606
Hoezo 'wat een toon'? Het kwam er misschien een beetje bot uit, maar zo is het toch ook?
pi_116521169
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 22:32 schreef FlameScorpion het volgende:
Hoezo 'wat een toon'? Het kwam er misschien een beetje bot uit, maar zo is het toch ook?
iemand die "wel even docent wilT worden". dat vond ik onaardig klinken, bovendien zat er een taalfout is die bij mij op 1 in het lijstje egrernissen staat :@. En zo makkelijk denkt claudia daar heus niet over...
Kwak
pi_116521764
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 22:43 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

iemand die "wel even docent wilT worden". dat vond ik onaardig klinken, bovendien zat er een taalfout is die bij mij op 1 in het lijstje egrernissen staat :@. En zo makkelijk denkt claudia daar heus niet over...
Sorryyyyyy claudiaaaaaa

Ik studeer niet voor niets Engels :P ;)
pi_116521938
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 22:56 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Sorryyyyyy claudiaaaaaa

Ik studeer niet voor niets Engels :P ;)
ik ben ook lerares Engels :P maar voor hij wilT is geen enkel excuus ;)
Kwak
pi_116522190
quote:
17s.gif Op vrijdag 7 september 2012 17:17 schreef WHATSHESAID het volgende:
Inmiddels aan de slag als afgestudeerd docent op de school waar ik de afgelopen twee schooljaren stage en lio-stage gelopen heb :D. Lekker 5 dagen per week lesgeven in plaats van lesgeven combineren met studie en scriptie.
Wow, je mocht gewoon zoveel jaar op dezelfde school stage lopen? :o
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_116522308
Bedankt voor de informatie allemaal!

Mijn situatie is om verschillende redenen wat complex. Ik heb geen Nederlands gestudeerd, maar ik heb een propedeuse Neerlandistiek gedaan (en behaald), daarna de doctoraal Theoretische Taalwetenschap, maar daar heb ik geen scriptie voor geschreven. Ik ben daar dus net niet in afgestudeerd. Wel ben ik afgestudeerd in de Filosofie. Mijn promotie vindt plaats binnen Pedagogiek, dus weer iets heel anders. Ik zou graag in kaart willen laten brengen hoeveel bijscholing het me kost om een bevoegdheid te halen, maar het is me helemaal niet duidelijk hoe en waar ik dat kan doen. Iemand op dat gebied nog tips?

Wat ervaring betreft heb ik jarenlang op een school gewerkt (vmbo en havo/vwo) als onderwijsassistent. Bovendien is mijn promotie toegespitst op adolescenten, nieuwe media en onderwijs en heb ik de afgelopen jaren veel scholen van binnen gezien. Daarbij heb ik enige ervaring in het geven van onderwijs als aio (geen werkgroepen, maar uitsluitend scriptiebegeleiding). Het is me alleen niet duidelijk in hoeverre deze ervaring gewaardeerd wordt.

Een collega van me is meteen aangenomen op een vmbo-school als docent Nederlands. Ik weet dat er binnen het vmbo meer mogelijkheden bestaan, en mijn hart ligt juist bij deze jongeren. Maar ik vraag me ook af ik het wel wil, zoveel 'politieagent spelen'. Ik weet nog goed van mijn tijd op de vmbo-school dat ik elke dag mentaal gesloopt was. Maarja, dat was ook een vmbo-school met veel problemen (een jaar na mijn vertrek is de school opgehouden te bestaan).

Afijn, vanaf maart zouden de kansen groter worden? Dat zou juist interessant zijn voor mij, want rond die periode gaat de tijd dringen voor me (ik ben vanaf januari werkeloos). Ik wil overigens niet in het hoger onderwijs als docent werken, tenzij ik daarnaast onderzoek kan doen. En ik ben ook bereid mijn eigen opleiding te betalen als dat moet. Ik wil alleen niet in een opleiding investeren zonder een baan in het onderwijs te hebben. Ik heb een inkomen nodig en ik wil niet meer hoofdzakelijk student zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116522684
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:08 schreef Claudia_x het volgende:
Bedankt voor de informatie allemaal!

Mijn situatie is om verschillende redenen wat complex. Ik heb geen Nederlands gestudeerd, maar ik heb een propedeuse Neerlandistiek gedaan (en behaald), daarna de doctoraal Theoretische Taalwetenschap, maar daar heb ik geen scriptie voor geschreven. Ik ben daar dus ook net niet in afgestudeerd. Wel ben ik afgestudeerd in de Filosofie. Mijn promotie vindt weer plaats binnen Pedagogiek, dus weer iets heel anders. Ik zou graag in kaart willen laten brengen hoeveel bijscholing het me kost om een bevoegdheid te halen, maar het is me helemaal niet duidelijk hoe en waar ik dat kan doen. Iemand op dat gebied nog tips?
klinkt alsof je in 2 jaar je deficienties zou kunnen wegwerken en een eerstegraads zou kunnen halen :Y ik zou gewoon een afspraak maken met de studiecoordinator in Leiden/Utrecht/Amsterdam om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Ze stellen voor mensen zoals jij dan vaak een programma samen. opleidingen zijn allemaal bijna hetzelfde, enige nadeel van amsterdam voor zover ik weet is dat ze niet het hele jaar 1 vaste opleidingsdag hebben wat erbij werken wat lastiger maakt, maar ook dan vallen er vaak afspraken te maken met een school.
quote:
Wat ervaring betreft heb ik jarenlang op een school gewerkt (vmbo en havo/vwo) als onderwijsassistent. Bovendien is mijn promotie toegespitst op adolescenten, nieuwe media en onderwijs en heb ik de afgelopen jaren veel scholen van binnen gezien. Daarbij heb ik enige ervaring in het geven van onderwijs als aio (geen werkgroepen, maar uitsluitend scriptiebegeleiding). Het is me alleen niet duidelijk in hoeverre deze ervaring gewaardeerd wordt.
dan maak je echt een goeie kans! als je wilt kan ik je mijn brief en CV wel sturen, ik heb alles in mijn cv toegespitst op onderwijservaring en gerelateerd aan het VO, en in de brief ook steeds aangehaakt bij de onderwijs-achtige ervaringen. dat helpt echt!

quote:
Een collega van me is meteen aangenomen op een vmbo-school als docent Nederlands. Ik weet dat er binnen het vmbo meer mogelijkheden bestaan, en mijn hart ligt juist bij deze jongeren. Maar ik vraag me ook af ik het wel wil, zoveel 'politieagent spelen'. Ik weet nog goed van mijn tijd op de vmbo-school dat ik elke dag mentaal gesloopt was. Maarja, dat was ook een vmbo-school met veel problemen (een jaar na mijn vertrek is de school opgehouden te bestaan).
als je echt tweedegraads wilt moet je dat doen, maar met eerstegraads mag je ook op vmbo lesgeven he, alleen je houdt de mogelijkheid open om over te stappen naar havo/vwo als je dat wilt. ik zou als je uit een goed programma kan komen met een studiecoordinator (en probeer dan diverse uni's, want wat volgens de ene niet kan, kan bij de andere soms weer wel)
quote:
Afijn, vanaf maart zouden de kansen groter worden? Dat zou juist interessant zijn voor mij, want rond die periode gaat de tijd dringen voor me (ik ben vanaf januari werkeloos). Ik wil overigens niet in het hoger onderwijs als docent werken, tenzij ik daarnaast onderzoek kan doen. En ik ben ook bereid mijn eigen opleiding te betalen als dat moet.
de banen beginnen dan pas eind augustus, helaas, en de betaling ook. maar de vacatures komen in maart. tot die tijd is bijna alleen vervanging , en dan willen ze vaak een ervaren iemand....

vergeet de lerarenbeurs niet als je zelf gaat betalen, is toch 3700 euro per jaar die je kunt krijgen!
Kwak
pi_116522994
Kwak, welke opleiding bedoel je precies als je refereert aan de lerarenopleiding in Amsterdam? Aan de HvA, UvA? Ik denk dat het in ieder geval zinvol is me hier alvast op te oriënteren. Ik wil hoe dan ook voorkomen dat ik vanaf januari niks te doen heb en ik wil graag investeren in m'n toekomst. Zelfs als ik onderzoeker wil (en kan) blijven, dan zal onderwijservaring heel nuttig voor me zijn. (Al schijnen die twee lastig te combineren zijn.)

Ik moet me ook gaan verdiepen in zaken zoals de duur van mijn uitkering, hoeveel tijd ik heb voor ik de kinderen van het kinderdagverblijf moet halen omdat ik geen toeslag meer krijg, en of het volgen van een studie hier nog iets aan verandert.

Oh, en ik ben erg geïnteresseerd in je cv!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116523248
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:25 schreef Claudia_x het volgende:
Kwak, welke opleiding bedoel je precies als je refereert aan de lerarenopleiding in Amsterdam? Aan de HvA, UvA? Ik denk dat het in ieder geval zinvol is me hier alvast op te oriënteren. Ik wil hoe dan ook voorkomen dat ik vanaf januari niks te doen heb en ik wil graag investeren in m'n toekomst. Zelfs als ik onderzoeker wil (en kan) blijven, dan zal onderwijservaring heel nuttig voor me zijn. (Al schijnen die twee lastig te combineren zijn.)

Ik moet me ook gaan verdiepen in zaken zoals de duur van mijn uitkering, hoeveel tijd ik heb voor ik de kinderen van het kinderdagverblijf moet halen omdat ik geen toeslag meer krijg, en of het volgen van een studie hier nog iets aan verandert.

Oh, en ik ben erg geïnteresseerd in je cv!
ik bedoel de UvA/UL/UU. als die je een mooi schakelprogramma kunnen bieden, dan ben je misschien sneller klaar met eerstegraads dan dat je in deeltijd de hele tweedegraads opleiding doet namelijk.

als je me even je mailadres pm't van stuur ik je mijn spulletjes toe.

ik had geluk dat ik nog een jaar stufi kon krijgen,. was nog binnen de tienjarentermijn. sowieso geldt voor het lerarenopleidingsgedeelte het lagere collegegeld, ook als tweede master/tweede studie. de vakken bij bijvoorbeeld nederlands kunnen soms op contractbasis, dan betaal je per vak.

collega van mij deed dit voor wiskunde terwijl ze lesgaf, een ander voor duits.
Kwak
pi_116523763
Ik denk dat de haalbaarheid daarvan staat of valt met de flexibiliteit van de opleiding. Als ik de theorie grotendeels zelfstandig kan doen d.m.v. zelfstudie, dan is er veel mogelijk. De omschrijving van de VU klonk wel goed, dus daar heb ik alvast contact mee opgenomen.

Door je reacties voel ik me extra gemotiveerd, waarvoor dank!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116523838
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:45 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat de haalbaarheid daarvan staat of valt met de flexibiliteit van de opleiding. Als ik de theorie grotendeels zelfstandig kan doen d.m.v. zelfstudie, dan is er veel mogelijk. De omschrijving van de VU klonk wel goed, dus daar heb ik alvast contact mee opgenomen.

Door je reacties voel ik me extra gemotiveerd, waarvoor dank!
geen dank :) VU is prima denk ik, vergeet altijd dat er twee zijn in amsterdam, en shop vooral rond voor een programma dat bij je past. je hebt veel te bieden, vergeet dat niet!
Kwak
pi_116524026
Veel te bieden en ook veel te leren. Beetje suf dat leraar worden altijd m'n plan B is geweest terwijl er nog zoveel aan bijscholing voor nodig is. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116524539
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:53 schreef Claudia_x het volgende:
Veel te bieden en ook veel te leren. Beetje suf dat leraar worden altijd m'n plan B is geweest terwijl er nog zoveel aan bijscholing voor nodig is. :+
:') jup. ik moest er eerst ook voor in inkomen halveren en ben nog steeds niet klaar... maar nu ben ik zo blij met mijn keuze!
Kwak
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:22:06 #26
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116534931
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 22:16 schreef Naamah het volgende:
Hahaha, dat is echt zo herkenbaar!! Ook nog gehoord: "Juf, wilt u vandaag niet teveel huiswerk geven? Wij gaan vanmiddag bij elkaar spelen." O+ O+ O+
In de bovenbouw wordt het: "We gaan vanmiddag met elkaar spelen" ;)

quote:
Ik vind brugklassen daarom ook juist wel weer heel leuk. Tweede klassen vind ik vreselijk, vooral met dat kleine-jongetjesgedrag kan ik helemaal niets.
Ik heb ook een aantal jaren in de brugklas lesgegeven, ben ook brugklasmentor geweest, maar ik vond het ook niet echt waanzinnig. Het is wel leuk, daar niet van, maar ik heb liever iets oudere leerlingen.

Dat kleine jongetjesgedrag had ik donderdag overigens. Iemand had een paar proppen papier in de capuchon van zijn voorbuurman gedaan. Wat kun je doen? Straf geven (vind ik ook zo triest), boos worden (nee, niet voor zoiets kleins), dus ik besloot het op Baba's manier te doen. Eerst gevraagd aan de propjesleerling wat de bedoeling was. Terwijl de klas toeluisterde en ik op ijzig kalme toon met hem in gesprek was, pakte ik een aantal stencilboekjes en begon die voor zijn neus te verscheuren. "Je vindt het blijkbaar leuk om met papier te spelen. Ik ook", en ik bleef maar scheuren. Uiteindelijk lag er een indrukwekkende berg papiersnippers op de grond. "Kijk eens hoe leuk ik dat vind". 's Middags is hij die papierberg (en ik had er écht een puinhoop van gemaakt) komen opruimen. Neem van mij aan - die jongen waagt zich nóóit meer aan een propje. Problemen oplossen op onverwachte manieren, dat heeft mijn voorkeur.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:08 schreef Claudia_x het volgende:
Ik weet dat er binnen het vmbo meer mogelijkheden bestaan, en mijn hart ligt juist bij deze jongeren. Maar ik vraag me ook af ik het wel wil, zoveel 'politieagent spelen'.
Jammer dat VMBO nog steeds geassocieerd wordt met "politieagent spelen". Bij VMBO ligt het er - en dat geldt nét zo goed voor atheneum of havo - aan hoe je je les geeft. En als je hart bij deze leerlingen ligt, dan moet dat helemaal goed komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 08-09-2012 15:38:49 ]
.
  zaterdag 8 september 2012 @ 17:07:51 #27
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_116537601
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Dat kleine jongetjesgedrag had ik donderdag overigens. Iemand had een paar proppen papier in de capuchon van zijn voorbuurman gedaan. Wat kun je doen? Straf geven (vind ik ook zo triest), boos worden (nee, niet voor zoiets kleins), dus ik besloot het op Baba's manier te doen. Eerst gevraagd aan de propjesleerling wat de bedoeling was. Terwijl de klas toeluisterde en ik op ijzig kalme toon met hem in gesprek was, pakte ik een aantal stencilboekjes en begon die voor zijn neus te verscheuren. "Je vindt het blijkbaar leuk om met papier te spelen. Ik ook", en ik bleef maar scheuren. Uiteindelijk lag er een indrukwekkende berg papiersnippers op de grond. "Kijk eens hoe leuk ik dat vind". 's Middags is hij die papierberg (en ik had er écht een puinhoop van gemaakt) komen opruimen. Neem van mij aan - die jongen waagt zich nóóit meer aan een propje. Problemen oplossen op onverwachte manieren, dat heeft mijn voorkeur.

[..]

Jammer dat VMBO nog steeds geassocieerd wordt met "politieagent spelen". Bij VMBO ligt het er - en dat geldt nét zo goed voor atheneum of havo - aan hoe je je les geeft. En als je hart bij deze leerlingen ligt, dan moet dat helemaal goed komen.
Als ik in dergelijke situaties even geen creatieve oplossing voorhanden heb, vraag ik gewoon aan de leerling in kwestie hoe 'ie het denkt te gaan oplossen. Vaak komen er dan verrassend goede ideeën. :)

Wat dat politieagent betreft; helemaal mee eens! Ik werk nu zeven jaar in het vmbo, en ik kan toch stellig beweren dat ik docent ben en één politieagent. En zo voel ik dat dus ook.
pi_116539950
Haha, thnx voor je propjesverhaal Baba, ik moest er in elk geval om lachen! En TSE, goeie, soms zijn oplossingen zo simpel dat je er zelf gewoon even niet opkomt :) Dank!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 10 september 2012 @ 20:43:48 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116617765
Titel van dit topic klopt trouwens niet, zie ik nu. Het is het 28e deel, dan zou het XXVIII moeten zijn.
.
pi_116617930
Oooh, sorry! Ik kan dat Romeinse tellen echt niet! Heb een mod gevraagd het aan te passen.

Ik zeg ook regelmatig tegen mijn leerlingen dat het maar goed is dat ik Nederlands geef, dan heb ik weer eens iets verkeerd uitgeteld, of haal ik links en rechts door elkaar, dat soort dingen :')
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116619262
dit jaar een flink aantal 3e klassen. Duidelijk in de pubertijd. Sommige klassen (3havo) beginnen nu wel wat onrustig te worden.
En nadeel is dat ik niet altijd consequent op ordeverstoringen in ga. Praten tijdens uitleg dan weer misschien iets te fel.

2e klassen zijn heerlijk. Af en toe eens strafwerk als iemand erdoorheen praat en de rest van de klas is ook gelijk weer stil.
Helaas werkt dat niet in de 3e.
Moet echt leuker gaan worden die paar klassen, want we zijn net met de eerste week klaar.

4havo was vandaag goed te doen, alleen was een deel van de klas er niet.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 10 september 2012 @ 21:20:10 #32
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116620068
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 21:07 schreef merry77 het volgende:
2e klassen zijn heerlijk. Af en toe eens strafwerk als iemand erdoorheen praat en de rest van de klas is ook gelijk weer stil. Helaas werkt dat niet in de 3e.
Dat verschilt denk ik per klas.
.
pi_116623448
Na jaren bovenbouw les te hebben gegeven, had ik per 1 augustus mijn baan opgezegd. Ik vond die 1.1 FTE (wat regelmatig resulteerde in 60 uur per week) toch niet meer helemaal mijn ding.

Nu een relaxte start gemaakt met mijn eigen bedrijf, en een klein baantje erbij waarin ik weer allemaal nieuwe dingen tegen kom. Voor het eerst sinds 2001 weer een 1e klasje!!!
Die kids werken zo ongelooflijk enthousiast, dat ik gewoon nog meer motivatie heb om leuke dingen te gaan bedenken.
2e en 3e klassen zijn gewoon zoals altijd, lief leuk en speels.
Jammer dat ik geen bovenbouw heb komend jaar, maar eigenlijk toch geen zin om mezelf weer kapot te werken zodat die kids een 6.8 gemiddeld gaan halen op hun examens.

Alleen wel jammer dat ze me op mijn nieuwe school nog voor een deel als beginnend docent zien... ruim 10 jaar ervaring wordt toch snel opzij geschoven. Nog 1 weekje rustig aandoen, en dan ga ik wel weer wat mooie dingen uit de kast trekken om collega's te overdonderen en mijn gebruikelijke status weer te verkrijgen.

(Geheime doelen: Exacte secties wat meer zien te integreren en aansluiting tussen Wi/Na/Sk/Bi creeeren in klas 1 en 3, examentrainingen naar hoger niveau trekken, sneller na te kijken repetities maken waarin de differentiatie-hel van klas 2 wat wordt beperkt en de ELO effectiever inzetten)
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_116655057
Hele persoonlijke vraag aan jullie docenten: vroeger stak ik uren in school (thuis) maar sinds ik een relatie heb en een dochter merk ik dat ik het heel moeilijk heb om de balans te vinden tussen privé en school. Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb nu een baan van 1,0fte en ben bijna elke dag rond 16.00 klaar maar ik wil voorkomen dat ik weer hele weekenden achter die computer zit...
pi_116657667
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:13 schreef 4Beta het volgende:
Na jaren bovenbouw les te hebben gegeven, had ik per 1 augustus mijn baan opgezegd. Ik vond die 1.1 FTE (wat regelmatig resulteerde in 60 uur per week) toch niet meer helemaal mijn ding.

Nu een relaxte start gemaakt met mijn eigen bedrijf, en een klein baantje erbij waarin ik weer allemaal nieuwe dingen tegen kom. Voor het eerst sinds 2001 weer een 1e klasje!!!
Die kids werken zo ongelooflijk enthousiast, dat ik gewoon nog meer motivatie heb om leuke dingen te gaan bedenken.
2e en 3e klassen zijn gewoon zoals altijd, lief leuk en speels.
Jammer dat ik geen bovenbouw heb komend jaar, maar eigenlijk toch geen zin om mezelf weer kapot te werken zodat die kids een 6.8 gemiddeld gaan halen op hun examens.
Tot hier - leuk berichtje! Valt het een beetje te combineren? Eigen bedrijf en onderwijs?

quote:
Alleen wel jammer dat ze me op mijn nieuwe school nog voor een deel als beginnend docent zien... ruim 10 jaar ervaring wordt toch snel opzij geschoven. Nog 1 weekje rustig aandoen, en dan ga ik wel weer wat mooie dingen uit de kast trekken om collega's te overdonderen en mijn gebruikelijke status weer te verkrijgen.

(Geheime doelen: Exacte secties wat meer zien te integreren en aansluiting tussen Wi/Na/Sk/Bi creeeren in klas 1 en 3, examentrainingen naar hoger niveau trekken, sneller na te kijken repetities maken waarin de differentiatie-hel van klas 2 wat wordt beperkt en de ELO effectiever inzetten)
Dit is dan weer een beetje jammer :') . Moet er ergens ook wel om lachen hoor, kan me voorstellen dat als "beginner" gezien worden wat vreemd voelt na 10 jaar. Maar.. meteen zo'n berg verbeterplannen doorvoeren en een enorme "status" willen, ben je niet bang dat mensen daar op afketsen? Even rustig de school leren kennen is ook wat waard, toch?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2012 20:21:42 ]
  dinsdag 11 september 2012 @ 20:24:16 #36
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116657858
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 20:21 schreef Razztwizzle het volgende:
meteen zo'n berg verbeterplannen doorvoeren en een enorme "status" willen, ben je niet bang dat mensen daar op afketsen? Even rustig de school leren kennen is ook wat waard, toch?
Ik moest dat stukje ook even op me laten inwerken. Persoonlijk zou ik het niet zo prettig vinden als een nieuwe collega opeens de hele zaak "overhoop" zou komen gooien...
.
pi_116658354
Je kunt die doelen toch zien als iets op de lange termijn? En of je mensen tegen je in harnas jaagt, hangt er maar net vanaf hoe je het aanpakt en brengt. Ik heb ook altijd veel ambitie en weet wat ik wil verbeteren of wat kan veranderen. Vinden mensen niet altijd leuk, nee, maar je kan er wel degelijk veel mee bereiken. Ik houd er wel van. *; . Ik ben in het onderwijs soms juist vaak tegen een gebrek aan dit soort ambities bij docenten aangelopen tot nu toe.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_116658536
Ambities en daadkracht prima hoor ^O^ maar er zit natuurlijk een heel grijs gebied tussen die twee dingen en de hele zaak overhoop willen gooien omdat je een bepaalde 'status' weer wil hebben. Zo kwam de post op mij over.

Ik houd van mensen met nieuwe ideeën, maar goed luisteren en kijken naar wat ergens al is neergezet en hoe je dat kan aanvullen is ook een kunst. En ik geloof nooit dat je na een maand op een nieuwe school dat al helemaal in kaart hebt.
  dinsdag 11 september 2012 @ 21:48:15 #39
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116663533
Precies, zo denk ik er ook over.
.
pi_116687504
Hmm, ik begin mijn status alweer een beetje terug te krijgen eigenlijk. In ieder geval heb ik afgelopen 2 dagen de stap al weten te maken van "iemand die alles moet leren" naar "iemand met goede ideeen waar we eens materialen mee gaan vergelijken".

Aantal van mijn "geheime doelen" heb ik juist opgesteld naar wat ik hoorde in de eerste week dat ik er werkte. Dingen die ze op die school graag willen, maar waarvoor de expertise en/of ervaring nog wat mist. Laten dat nu juist de dingen zijn waar ik erg goed in ben, dus in de loop van het jaar moet er wel wat te bereiken zijn.

En vandaag die vervelende 3e klas ook gelijk even goed rechtgetrokken. 5 minuten even de klas aangezien terwijl ik op een rustige manier probeerde alles stil te krijgen, in die 5 minuten de 6 belangrijkste onrustbronnen weten te identificeren, en daarna heerlijk rustige les kunnen draaien. (Niemand eruit gestuurd, niemand strafwerk hoeven geven, kwestie van de juiste personen op de juiste manier aanspreken)

Aaahhh, ik hou van mijn werk :)
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_116687639
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om?
Simpele redenatie: Ervaring telt ook als lesvoorbereiding.
En alles wat je vorige jaren hebt gemaakt, is dit jaar toch ook weer zo in te zetten?

De truc om meer tijd over te houden: Gewoon niet telkens opnieuw het wiel willen uitvinden!
(heeft mij in ieder geval al heel veel tijd opgeleverd in de loop der jaren, soms wat nieuws ontwikkelen, maar ook vooral op ervaring, routine en stukje hergebruik blijven vertrouwen)
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_116701807
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:
Hele persoonlijke vraag aan jullie docenten: vroeger stak ik uren in school (thuis) maar sinds ik een relatie heb en een dochter merk ik dat ik het heel moeilijk heb om de balans te vinden tussen privé en school. Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb nu een baan van 1,0fte en ben bijna elke dag rond 16.00 klaar maar ik wil voorkomen dat ik weer hele weekenden achter die computer zit...
ik werk keihard op school, maar niet te veel thuis. soms heb ik dat gevoel ook wel eens, maar tegelijkertijd gaat het goed op de manier die ik nu doe, en ik werk niet minder dan mijn aanstelling, dus ik heb het een beetje leren accepteren van mezelf dat ik soms minder voorbereid ben dan ik zou wensen...

ik vang het grotendeels op door heel goed en duidelijk alles te administreren en plannen, waardoor ik altijd op tijd weet als ik wél aan de bak moet. ik heb 0,8 fte + 0,12 aan uitbreiding, dat is op dit moment in totaal 26 lesuren (interne vervanging, krijg je geen volledige 0,04 fte per lesuur voor). ik werk de meeste dagen van half acht tot 17/17.30, behalve op dinsdag, dan ben ik 's middags vrij en die neem ik ook echt, tenzij er een vergadering is.

verder heb ik een "to do" boekje, waar ik alles opschrijf waarvan ik vind dat het moet gebeuren, maar ik werk er rustig beetje bij beetje doorheen.

ik merk dat het me veel makkelijker afgaat dan vorig jaar (de routine) maar ook dat ik veel harder werk dan toen. ben ook nog ELO-voortrekker en daarmee zijn we nu bij de "uitrol" beland, waarbij ik stiekem de enig overgebleven docent-expert ben... dat was dus wel even heftig deze week. en dan doe ik dus 's avonds echt niks meer thuis, laat de spullen expres in de auto liggen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 20:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik moest dat stukje ook even op me laten inwerken. Persoonlijk zou ik het niet zo prettig vinden als een nieuwe collega opeens de hele zaak "overhoop" zou komen gooien...
ik heb van de week, na een jaar pas!, eindelijk een goed moment gehad om te zeggen dat ik vind dat we te frontaal en weinig activerend lesgeven bij onze sectie... (in de zelfevaluatie). Eerder zou dat zeker tot verdedigende reacties hebben geleid, maar nu werd er eerlijk gezegd dat men eigenlijk niet wist waarom ze het niet deden. ik voel nu meer ruimte om zelf ruimte er voor in te passen, en ik hoop collega's enthousiast te krijgen als ik leuk materiaal laat zien. iedereen blij.
Kwak
pi_116702489
Hee, een topic waar ik me nu ook in mag melden!

Na jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt te hebben, werk ik nu sinds vier weken op een middelbare school als wiskundedocent. Aan het einde van dit schooljaar hoop ik mijn tweedegraadsbevoegdheid te halen. Ik heb alleen een stage van een paar maanden achter de rug, maar ik heb een school zo gek gevonden om met mij in zee te gaan :) en laten we zeggen dat het 'wennen' is... maar wel leuk!
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_116703745
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 20:19 schreef hooibaal het volgende:
Hee, een topic waar ik me nu ook in mag melden!

Na jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt te hebben, werk ik nu sinds vier weken op een middelbare school als wiskundedocent. Aan het einde van dit schooljaar hoop ik mijn tweedegraadsbevoegdheid te halen. Ik heb alleen een stage van een paar maanden achter de rug, maar ik heb een school zo gek gevonden om met mij in zee te gaan :) en laten we zeggen dat het 'wennen' is... maar wel leuk!
werk je soms bij mij op school? klinkt als onze nieuwe wiskundecollega :P
Kwak
pi_116738715
Ik moet weer een leerwerkplan opstellen en fijn aan mijn competenties werken.. Heeft iemand hier nog een briljante leervraag waar je veel aan hebt gehad?
pi_116739856
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:
Hele persoonlijke vraag aan jullie docenten: vroeger stak ik uren in school (thuis) maar sinds ik een relatie heb en een dochter merk ik dat ik het heel moeilijk heb om de balans te vinden tussen privé en school. Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb nu een baan van 1,0fte en ben bijna elke dag rond 16.00 klaar maar ik wil voorkomen dat ik weer hele weekenden achter die computer zit...
Bekend probleem. Wat mij wel frustreert, is dat ik een baan van 0,7 fte heb, maar in uren meer dan 1 fte werk. Ik wil gewoon fulltime kunnen werken en daar ook het bijbehorende loon voor krijgen, maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen en dat is frustrerend. Nu aan het begin van het schooljaar probeer ik op mijn vrije dag zoveel mogelijk te doen en voor te bereiden en op zondag ben ik vaak ook de hele dag bezig. De avonden voorafgaand aan lesdagen hoef ik dan alleen nog de laatste dingen ter voorbereiding te doen, maar ook dat loopt soms op tot hele avonden.

Ik ben nu natuurlijk ook net op een nieuwe school begonnen, dus heb er wel vertrouwen in dat dat in de loop van het schooljaar beter gaat worden. Verder plan ik ook bewust moment waarop ik niet werk, ik wil eigenlijk sowieso een dag in het weekend niets aan school doen en op woensdag/vrijdag doe ik thuis ook niets meer.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 16 september 2012 @ 19:11:43 #47
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116858617
Was weer eens naar "Hoefnagels" aan het kijken, maar ik heb 't afgezet. Ik begin er me steeds meer aan te ergeren. Het is een beetje een popie-jopie-figuur die denkt de wijsheid in pacht te hebben, maar meestal zeiken de leerlingen gewoon in zijn schoenen waar hij bij staat. Waarom spreken ze hem eigenlijk met "jij" aan? Ik weet zeker dat in 90 procent van alle middelbare scholen, de leraar met "U" aangesproken wordt. Die uitbarsting in de aflevering over het weggooien van een propje - dat hij daar zó overdreven boos over wordt, staat in haaks contrast met de quasi-filosofische wijsheden die hij her en der in het programma tentoonspreidt..
.
  zondag 16 september 2012 @ 19:33:49 #48
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_116859565
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 14:04 schreef Naamah het volgende:

[..]

Bekend probleem. Wat mij wel frustreert, is dat ik een baan van 0,7 fte heb, maar in uren meer dan 1 fte werk. Ik wil gewoon fulltime kunnen werken en daar ook het bijbehorende loon voor krijgen, maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen en dat is frustrerend. Nu aan het begin van het schooljaar probeer ik op mijn vrije dag zoveel mogelijk te doen en voor te bereiden en op zondag ben ik vaak ook de hele dag bezig. De avonden voorafgaand aan lesdagen hoef ik dan alleen nog de laatste dingen ter voorbereiding te doen, maar ook dat loopt soms op tot hele avonden.

Ik ben nu natuurlijk ook net op een nieuwe school begonnen, dus heb er wel vertrouwen in dat dat in de loop van het schooljaar beter gaat worden. Verder plan ik ook bewust moment waarop ik niet werk, ik wil eigenlijk sowieso een dag in het weekend niets aan school doen en op woensdag/vrijdag doe ik thuis ook niets meer.
Toen ik nog 0,6 en 0,8 werkte, was ik in uren ook fulltime aan het werk. Sinds ik 1,0 werk, ben ik niet meer uren gaan maken. Ten eerste gaan bepaalde zaken gewoon makkelijker na een paar jaar, en ten tweede ben ik efficiëntere keuzes gaan maken omdat het werk anders niet te overzien was. Waarschijnlijk is het gewoon een valkuil voor beginnende (deeltijd)docenten; te veel te goed willen doen, en vooral niets aan het toeval over willen laten...
  zondag 16 september 2012 @ 19:37:16 #49
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_116859705
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 19:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Was weer eens naar "Hoefnagels" aan het kijken, maar ik heb 't afgezet. Ik begin er me steeds meer aan te ergeren. Het is een beetje een popie-jopie-figuur die denkt de wijsheid in pacht te hebben, maar meestal zeiken de leerlingen gewoon in zijn schoenen waar hij bij staat. Waarom spreken ze hem eigenlijk met "jij" aan? Ik weet zeker dat in 90 procent van alle middelbare scholen, de leraar met "U" aangesproken wordt. Die uitbarsting in de aflevering over het weggooien van een propje - dat hij daar zó overdreven boos over wordt, staat in haaks contrast met de quasi-filosofische wijsheden die hij her en der in het programma tentoonspreidt..
Ik vind het een vreselijk programma, heb er een halve aflevering van uitgezeten en toen was ik al het glazuur van mijn tanden kwijt. Ik hoop niet dat mensen die kijken denken dat het een doornsee leraar is, want dat zou het (toch al niet geweldige) imago van docenten niet ten goede komen vrees ik.
  zondag 16 september 2012 @ 19:41:51 #50
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116859891
Ze zijn inderdaad diep gezakt.. Jammer.
.
pi_116867108
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:
Hele persoonlijke vraag aan jullie docenten: vroeger stak ik uren in school (thuis) maar sinds ik een relatie heb en een dochter merk ik dat ik het heel moeilijk heb om de balans te vinden tussen privé en school. Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb nu een baan van 1,0fte en ben bijna elke dag rond 16.00 klaar maar ik wil voorkomen dat ik weer hele weekenden achter die computer zit...
Héél herkenbaar, al heb ik twee (kleine) kinderen. Ik merk wel dat ik nu veel minder tijd ben aan voorbereiding dan vorig jaar, omdat ik alle vakken die ik dit blok geef, vorig jaar ook al heb gegeven. Maar nakijken... Ik moet dit weekend van 3 klassen een opdracht nakijken, gemiddeld 5 minuten per opdracht, maal 70 studenten.

Bij ons is het, volgens mijn collega's, wel zo dat je, als je fulltime werkt, je meestal meer tussenuren hebt, dus meer tijd om tijdens je werkdag dit soort dingen te doen, waardoor je minder thuis hoeft te werken. Maar ja, ik wil echt niet fulltime werken zolang mijn kinderen nog zo klein zijn. Dat betekent dus vaak als ze in bed liggen nog aan het werk.
pi_116869157
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 19:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Toen ik nog 0,6 en 0,8 werkte, was ik in uren ook fulltime aan het werk. Sinds ik 1,0 werk, ben ik niet meer uren gaan maken. Ten eerste gaan bepaalde zaken gewoon makkelijker na een paar jaar, en ten tweede ben ik efficiëntere keuzes gaan maken omdat het werk anders niet te overzien was. Waarschijnlijk is het gewoon een valkuil voor beginnende (deeltijd)docenten; te veel te goed willen doen, en vooral niets aan het toeval over willen laten...
dat klopt wel denk ik. enige wat ik merk nu ik bijna 1,0 werk, is dat ik als ik verder ook een drukke week heb (drukke avonden, cursus, vergadering, etc.) ik wel echt helemaal kapot ben en nu dus de zondagmiddag en avond toch weer zit te werken, terwijl ik al lang meer dan 40 uur gewerkt heb deze week...

ik heb t ook een beetje aan mezelf te danken, heb deze week tussenuren verspild door mn kont tegen de krib te gooien :@ ik was ontzettend boos en gefrustreerd over t feit dat ze mijn uren niet goed willen uitkeren (teamleider staat achter me, sectieleider ook) en toen was ik zo van slag dat ik me de laatste twee dagen van de week alles maar heb laten aanleunen ipv die so's even na te kijken...

nu moet ik nog zeker 2 uur werken en t is al kwart voor tien. bah. (zit al vanaf vanmiddag sinds ik weer thuis ben van een familiebezoek)
Kwak
  zondag 16 september 2012 @ 22:11:10 #53
348967 ObesitasBoy
Baas Der Obesen
pi_116870824
- nee -

[ Bericht 76% gewijzigd door GlowMouse op 19-09-2012 22:50:57 ]
pi_116871000
Hallo mensen. Ik heb Italiaans gestudeerd. Werk sinds 2 jaar in de studie- en huiswrekbegeleiding. Mijn baas zegt dat ik erg goed ben met de leerlingen en zegt dat ik de lerarenopleiding moet doen. Zit er soms over na te denken. Eigenlijk wil ik niet, lijkt me vreselijk om voor een klas te staan, maar met mijn opleiding kan ik ook niet veel anders, en ik wil ook wel eens een huis kunnen kopen bijv. dus een vaste baan zou geen overbodige luxe zijn. Wat denken jullie?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_116871551
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:14 schreef JohnDDD het volgende:
Hallo mensen. Ik heb Italiaans gestudeerd. Werk sinds 2 jaar in de studie- en huiswrekbegeleiding. Mijn baas zegt dat ik erg goed ben met de leerlingen en zegt dat ik de lerarenopleiding moet doen. Zit er soms over na te denken. Eigenlijk wil ik niet, lijkt me vreselijk om voor een klas te staan, maar met mijn opleiding kan ik ook niet veel anders, en ik wil ook wel eens een huis kunnen kopen bijv. dus een vaste baan zou geen overbodige luxe zijn. Wat denken jullie?
wat voor lerarenopleiding zou je willen doen? en iets wat je vreselijk lijkt is misschien niet echt een goed idee :@
Kwak
pi_116871760
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:22 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

wat voor lerarenopleiding zou je willen doen? en iets wat je vreselijk lijkt is misschien niet echt een goed idee :@
dat weet ik dus ook niet. ik spreek ook wel Spaans dus ook dat zou ik kunnen. mijn Engels is ook erg goed. maar echt voor een klas met van die kids staan, brr...is het echt zo erg?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_116872191
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:24 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

dat weet ik dus ook niet. ik spreek ook wel Spaans dus ook dat zou ik kunnen. mijn Engels is ook erg goed. maar echt voor een klas met van die kids staan, brr...is het echt zo erg?
nee, ik vind het heerlijk ;) maar bedenk je dat je dus voor een tweedegraads bevoegdheid nog wel 4 jaar moet studeren, en voor een eerstegraads zul je toch een Master in een schoolvak moeten doen (weet niet hoe de doorstroming van Italiaans naar Spaans is) en dan nog een kopopleiding van 1 jaar.

fulltime werken zit er dus voorlopig niet in, voor de klas.

daarnaast: vraag naar Spaans docenten is klein. Ik ben zelf totaal ongeschikt voor het tweedegraads gebied, en heb er ook maar 1 jaar ervaring mee, dus kan je ook weinig vertellen over hoe het is.
Kwak
pi_116880222
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:24 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

dat weet ik dus ook niet. ik spreek ook wel Spaans dus ook dat zou ik kunnen. mijn Engels is ook erg goed. maar echt voor een klas met van die kids staan, brr...is het echt zo erg?
Ik geloof dat jij maar een andere baan en/of opleiding moet gaat zoeken. Dat lijkt me het beste voor iedereen |:(
pi_116880297
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 19:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
.... Waarom spreken ze hem eigenlijk met "jij" aan? Ik weet zeker dat in 90 procent van alle middelbare scholen, de leraar met "U" aangesproken wordt. ....
Ik weet zeker dat die 90% schromelijk overdreven is. Denk ook dat het een keuze moet zijn van de docent zelf. Ik vind ik het echt verschrikkelijk als leerlingen me met "U" aanspreken. Voel me daar heel ongemakkelijk bij.
pi_116883789
Oef, ik ben ernstig teleurgesteld. Van de bijna 1000 studenten hebben 30 studenten de diagnostische taaltoets met een voldoende gehaald :{ Ik vraag me toch af waar het misgaat. Een groot deel zal net vers van de havo komen, een deel van het mbo, een deeltje van het vwo, een deel is overgestapt binnen het hbo. Hoe snel kunnen de regels van de Nederlandse spelling wegzakken? Of ze hebben de toets niet serieus genomen, kan ook nog.

Afgelopen week de eerste twee lessen gegeven, werkwoordspelling. Lekker terug naar de basics, stroomschema's erbij, hoe vervoegen we de werkwoorden ook alweer? Met de eerste klas ging dat wat minder vlot, ik was ingeroosterd in een lokaal zonder bord, kostte zowel mij als de studenten veel energie, veel waren aan het eind van de les er ook niet meer echt met hun koppie bij. Met de tweede klas verliep de les super. Nu een lokaal met bord en ik had het gevoel alsof we samen door de stof vlogen (op een positieve manier!) en de sfeer was ook heel erg lekker. Echt zo'n les waar je zelf ook energie van krijgt. Heb er overigens uiteindelijk voor gekozen om me gewoon met mijn voornaam aan te laten spreken, alhoewel ik op de mail nog best vaak 'mevrouw' voorbij zie komen :P

Nu de lessen van komende week voorbereiden, zeker mentaal, volgens mij ga ik nog een hoop vragen krijgen over de cijfers van de diagnostische toets.
I reject reality and substitute my own
  maandag 17 september 2012 @ 14:20:32 #61
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_116889531
http://tegenlicht.vpro.nl(...)er-op-nederland.html

Documentaire van tegenlicht (VPRO) van afgelopen week. Het gaat over de staat van Nederland anno 2012 en de verwachtingen / zorgen op de gebieden veiligheid, zorg en onderwijs. Vanaf ongeveer minuut 34 komt een schooldirecteur aan het woord die op z'n minst pessimistisch is over de publieke sector en het onderwijs in Nederland. Hij belt rond om vacatures te vullen maar vertelt dat er geen goede docenten te vinden zijn.

Vond het zelf interessant omdat ik misschien ook het onderwijs in wil, vraag me alleen af of deze man nu meer een realist of een pessimist is! Misschien een interessant fragment voor de docenten hier op Fok.
  maandag 17 september 2012 @ 17:04:51 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116896111
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 09:09 schreef 1-0-8 het volgende:
Ik weet zeker dat die 90% schromelijk overdreven is. Denk ook dat het een keuze moet zijn van de docent zelf
Denk dat er gewoon één lijn getrokken moet worden op een school wat dat betreft. Ik vind 't niet meer dan normaal dat leraren met U worden aangesproken.

[ Bericht 14% gewijzigd door Baba-O-Riley op 17-09-2012 18:34:54 ]
.
pi_116898166
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:14 schreef JohnDDD het volgende:
Hallo mensen. Ik heb Italiaans gestudeerd. Werk sinds 2 jaar in de studie- en huiswrekbegeleiding. Mijn baas zegt dat ik erg goed ben met de leerlingen en zegt dat ik de lerarenopleiding moet doen. Zit er soms over na te denken. Eigenlijk wil ik niet, lijkt me vreselijk om voor een klas te staan, maar met mijn opleiding kan ik ook niet veel anders, en ik wil ook wel eens een huis kunnen kopen bijv. dus een vaste baan zou geen overbodige luxe zijn. Wat denken jullie?
Volgens mij kun je met een studie Italiaans nog best wel wat leuke dingen.
Vertaalbureautje openen, bij reisorganisaties aan de slag gaan om bijv. particulier verhuurde huisjes goed onder te brengen, cursussen Italiaans voor huisvrouwen organiseren (zit nog best wel wat geld in als je het goed weet aan te pakken)

In dienst bij een bedrijf dat huiswerkbegeleiding geeft zal inderdaad nooit echt veel opleveren.

Maar voor de klas staan moet je ook eigenlijk vooral leuk vinden om te doen. En dan is het zelfs nog sterk schoolafhankelijk. Dus: Als je het nu geweldig vindt om met kleine groepen leerlingen bezig te zijn, dan moet je het gewoon gaan doen en zorgen dat je een keuzevak geeft in de bovenbouw. Zijn vast scholen die het een mooi plan vinden om jou in te huren voor een groep Italiaans en een groep Spaans.
Pak dan 2 scholen waar je per school 2 dagen per week werkt, en zorg dat je daarnaast nog op een 1e-graads lerarenopleiding 1 dag in de week wat didactiek leert.

(Ja, werken in het onderwijs hoeft echt niet te betekenen dat je 1.0 FTE op dezelfde school aan de slag gaat. Zijn nog veel meer leukere opties te bedenken)
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_116901409
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:20 schreef Bleie het volgende:

[..]

Héél herkenbaar, al heb ik twee (kleine) kinderen. Ik merk wel dat ik nu veel minder tijd ben aan voorbereiding dan vorig jaar, omdat ik alle vakken die ik dit blok geef, vorig jaar ook al heb gegeven. Maar nakijken... Ik moet dit weekend van 3 klassen een opdracht nakijken, gemiddeld 5 minuten per opdracht, maal 70 studenten.

Bij ons is het, volgens mijn collega's, wel zo dat je, als je fulltime werkt, je meestal meer tussenuren hebt, dus meer tijd om tijdens je werkdag dit soort dingen te doen, waardoor je minder thuis hoeft te werken. Maar ja, ik wil echt niet fulltime werken zolang mijn kinderen nog zo klein zijn. Dat betekent dus vaak als ze in bed liggen nog aan het werk.
Herkenbaar, ik heb nu ook een kleine meid en ik merk dat ik nu met 1,0fte enorm moet schipperen en keuzes moet maken. Had ik vroeger (0,6/0,8/0,9) wel eens tijd om echt een les tot in de kleinste details grondig voor te bereiden en soms lessen voor te bereiden die ik pas 2 weken later zou geven...nu moet ik me echt concentreren op 1 week en soms zelfs alleen op de volgende dag. Met maar 1 tussenuur is het wel lastig, ook met profielwerkstukken en mentorgesprekken...ik ben alleen benieuwd hoe jullie dat allemaal doen
pi_116901995
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 17:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Denk dat er gewoon één lijn getrokken moet worden op een school wat dat betreft. Ik vind 't niet meer dan normaal dat leraren met U worden aangesproken.

Prima dat jij dat vindt, maar ik zou graaf zelf bepalen of ik wel of niet met "U" aangesproken wens te worden. En ik zie er de meerwaarde niet van in. Dat is natuurlijk ook wel een beetje afhankelijk van de manier waarop je met leerlingen omgaat en zij met jou.
  maandag 17 september 2012 @ 19:29:22 #66
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116902179
De manier waarop ik met leerlingen omga staat volledig los van het wel of niet gebruiken van het woordje U.
.
pi_116902824
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 19:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De manier waarop ik met leerlingen omga staat volledig los van het wel of niet gebruiken van het woordje U.
Ik had het niet over jou in het bijzonder. Het was gewoon een algemene opmerking.
pi_116988877
Heb ik ergens een wijziging gemist of klopt het gewoon echt niet dat ik voor vier dagen werken minder reiskostenvergoeding krijg dan voor drie?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_116994178
quote:
5s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:48 schreef DevilsAndDust het volgende:
Heb ik ergens een wijziging gemist of klopt het gewoon echt niet dat ik voor vier dagen werken minder reiskostenvergoeding krijg dan voor drie?
hm, dat is raar ja...

mijn aanstelling klopt nu eindelijk, na veel geharrewar dat me erg afleidde van het werk *O*
Kwak
pi_116998596
quote:
5s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:48 schreef DevilsAndDust het volgende:
Heb ik ergens een wijziging gemist of klopt het gewoon echt niet dat ik voor vier dagen werken minder reiskostenvergoeding krijg dan voor drie?
Heeft dat niet te maken met het teruglopen van die vergoeding naarmate je in hogere tredes komt? Ik kreeg in jaar 1 relatief meer reiskostenvergoeding dan nu i.v.m. een lagere trede.

In ons Vademecum staat het zo: "Docenten in de laagste treden krijgen extra reiskosten vergoed." Hoeveel extra staat er niet bij, maar misschien dat dat ook voor jou geldt?
pi_116999020
Welke treden zijn dan de laagste? Ik vind mijn trede wel laag. :+.

Ik heb de salarisadministratie maar gemaild. :).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_116999278
Er is ook iets dat je het eerste jaar nog wel boven de 25 kilometer vergoed krijgt en daarna niet meer, geloof ik.

Mijn aanstelling klopt ook eindelijk. School dacht dat ik nog geen trede omhoog ging, omdat ik vorig jaar nog niet het hele jaar gewerkt heb. Bleek dus mooi wel zo te zijn, scheelt toch weer!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_117032579
Dat wat Naamah zegt was het. :).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_117036517
*O* Oh nee, wacht.. dat is natuurlijk enorm balen voor jou -O- Wel een stomme regel, alsof +25 km zo dramatisch is dat je moet verhuizen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_117040372
Hier meldt een student van de tweedegraads lerarenopleiding Nederlands zich! Tweedejaarsstudent ben ik nu, ik loop stage in klas 2-, 3-, en 4-mavo. Ik heb altijd met plezier al de docententopics gelezen, maar nu heb ik me dan eindelijk geregistreerd.

:-)
  donderdag 20 september 2012 @ 21:59:07 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_117044393
Welkom! :W
Bevalt 't stagelopen goed?
.
pi_117057986
Ja, ik vind het erg leuk! Vorig jaar had ik mavo/havo-brugklassen die ik vanaf halverwege het jaar les mocht geven. Volgend jaar een hoger niveau proberen, kijken hoe mij dat bevalt!

Het leukste is de stage hoor, ik word af en toe gek van die debiele dingen die voor de opleiding gedaan moeten worden. Blegh! Mede daarom ben ik af en toe ongemotiveerd geweest voor de opleiding, maar de stage maakt echt een boel goed. Het 'echte' werk doen, zullen we maar zeggen!
pi_117108363
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:33 schreef MrTeacher het volgende:
Ja, ik vind het erg leuk! Vorig jaar had ik mavo/havo-brugklassen die ik vanaf halverwege het jaar les mocht geven. Volgend jaar een hoger niveau proberen, kijken hoe mij dat bevalt!

Het leukste is de stage hoor, ik word af en toe gek van die debiele dingen die voor de opleiding gedaan moeten worden. Blegh! Mede daarom ben ik af en toe ongemotiveerd geweest voor de opleiding, maar de stage maakt echt een boel goed. Het 'echte' werk doen, zullen we maar zeggen!
Daar moet je dan ook aan vasthouden.. het echte werk! Al die onzinnige 'uit je duim zuig'- momenten en vakken waarvan je denkt: 'dat weet ik toch allang?' voor lief nemen - en er voor gaan!
Zo is het mij ook gelukt ;) Wij begonnen met 63 man aan de opleiding (LVO Engels), nu 5 jaar later, hebben er uiteindelijk maar 6 hun diploma en 4 ervan zijn daadwerkelijk aan het lesgeven. Erg he?!
He who feels he is too small to make a difference, has never been bitten by a mosquito.
  zaterdag 22 september 2012 @ 16:12:07 #79
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_117117647
Precies, je moet het plezier halen uit je stages. Dat is het échte werk en dáár kun je zien of het je ligt of niet.
.
pi_117139240
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 11:29 schreef CindieY het volgende:
Oef, ik ben ernstig teleurgesteld. Van de bijna 1000 studenten hebben 30 studenten de diagnostische taaltoets met een voldoende gehaald :{ Ik vraag me toch af waar het misgaat. Een groot deel zal net vers van de havo komen, een deel van het mbo, een deeltje van het vwo, een deel is overgestapt binnen het hbo. Hoe snel kunnen de regels van de Nederlandse spelling wegzakken? Of ze hebben de toets niet serieus genomen, kan ook nog.

Afgelopen week de eerste twee lessen gegeven, werkwoordspelling. Lekker terug naar de basics, stroomschema's erbij, hoe vervoegen we de werkwoorden ook alweer? Met de eerste klas ging dat wat minder vlot, ik was ingeroosterd in een lokaal zonder bord, kostte zowel mij als de studenten veel energie, veel waren aan het eind van de les er ook niet meer echt met hun koppie bij. Met de tweede klas verliep de les super. Nu een lokaal met bord en ik had het gevoel alsof we samen door de stof vlogen (op een positieve manier!) en de sfeer was ook heel erg lekker. Echt zo'n les waar je zelf ook energie van krijgt. Heb er overigens uiteindelijk voor gekozen om me gewoon met mijn voornaam aan te laten spreken, alhoewel ik op de mail nog best vaak 'mevrouw' voorbij zie komen :P

Nu de lessen van komende week voorbereiden, zeker mentaal, volgens mij ga ik nog een hoop vragen krijgen over de cijfers van de diagnostische toets.
no offense maar bij dat soort aantallen ligt het echt aan de docent
There are only 151 Pokémon.
pi_117140983
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 03:25 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

no offense maar bij dat soort aantallen ligt het echt aan de docent
:X nou, als ik zie hoe mijn havoleerlingen spellen in hun proefwerken... ik verbeter het altijd overigens, ook al is NL niet mijn vak.

als dit over de eerste toets gaat, dus voordat er les over gegeven is, snap ik het wel hoor. veel leerlingen vinden het ook echt niet belangrijk. en als ik zie hoeveel -dt fouten sommige hoogopgeleide mensen die ik ken maken...
Kwak
pi_117141093
Nou, dat is toch wel een erg slechte score... Bij onze eerstejaars heeft 35% het spellingdeel gehaald, en 20% grammatica + woordenschat.

Ik heb net eens even uitgerekend hoeveel uur ik deze week gewerkt heb: bijna 36, en ik ben echt nog niet klaar. Op een contract van 0,6 fte vind ik dat toch wel erg veel, eigenlijk. Of niet?
pi_117143142
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 03:25 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

no offense maar bij dat soort aantallen ligt het echt aan de docent
Het is dan ook mijn taak om die aantallen in ieder geval in mijn eigen klassen te verbeteren ;)
I reject reality and substitute my own
pi_117231916
Net een paar weken aan de slag op een ROC als leraar engels. Wat een verschil met wat ik gewend ben zeg. Heb een academische achtergrond en volg nog een master op het moment, en 2 dagen per week les geven. Wat mij onmiddelijk opviel toen ik begon was dat er geen enkel plan van aanpak bestaat in de sectie waar ik zit. Leerlingen krijgen engels en ze moeten het voldoende halen. Zit met nog 1 andere collega die er al 10 jaar les geeft en toegaf dat ze iedere keer wat uit haar mouwen schudde. Er wordt totaal niet doelgericht gewerkt. Toen ik vroeg of er een reader was waarin beschreven stond wat de leerlingen moeten kunnen zei ze dat iemand van een andere locatie dat wel had, dat die wel heel goed alles van tevoren had geregeld. Dus vraag je om de reader daarvan, is de enige informatie die je krijgt 1 a4 waarop opstaat dat toets 1 over hoofdstuk 1 t/m 3 gaat, toets 2 over 4 t/m6 enz :') Komt ook nog bij dat ik gewoon nog steeds niet weet wat er getoetst moet worden want dat weet niemand, hoe verwachten ze dat ik MBO n00b dat ga fixen?

Wat een farce. Moet zeggen dat het voorbereidingswerk nagenoeg nihil is, ik schud het zo uit mijn mouwen, wat op zich mij goed uitkomt want ik heb het druk zat met mijn (niet lesgeefgeorienteerde) master. Maar oh oh oh, wat is het niks aan om zo les te moeten geven. Ik zou liever nog wat meer slaaptekort hebben en weer les geven aan havo/vwo waar ik echt het idee heb dat die daadwerkelijk vooruitgaan dan wat ik nu doe. Het leeuwendeel is ongeinteresseerd, en geef ze eens ongelijk, ze zitten er niet voor engels, en daar komt bij dat ik ze ook nog eens niet goed kennis aanbieden omdat ik niet weet wat ik moet toetsen.

Zit nog te wachten op 1 ander bericht van een andere locatie met informatie, en als die het ook niet weet dan modder ik maar wat aan en dan zie ik het wel. Is dat standaard op mbo of tref ik het gewoon?

A sadder and wiser man.
I rose the morrow morn. ;(
pi_117245616
Krijgen we deze maand iets extra's bovenop ons gewone salaris ofzo? Heb ineens veel meer dan vorige maand :o
pi_117245960
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 september 2012 19:47 schreef WHATSHESAID het volgende:
Krijgen we deze maand iets extra's bovenop ons gewone salaris ofzo? Heb ineens veel meer dan vorige maand :o
Bij ons werd deze maand het trekkingsrecht uitbetaald, als je daar voor gekozen hebt in ieder geval.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_117246143
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 19:53 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Bij ons werd deze maand het trekkingsrecht uitbetaald, als je daar voor gekozen hebt in ieder geval.
Oh ja, natuurlijk! Dan klopt het. Bedankt :)
pi_117283583
ah! vandaar!

mijn eerste maand langstudeerboete is ook afgeschreven, dus ik had aan mijn saldo niks positiefs bemerkt :')
Kwak
pi_117541770
Nou, eindelijk mijn eerste stage aan het regelen. De opleiding bevalt me een stuk meer dan ik had verwacht, alleen heeft het tot u toe nog weinig met lesgeven te maken. Eerst het vak maar eens onder de knie.

Er is trouwens weinig informatie voor de deeltijdstudenten, alles wordt afgedaan als: "Ja, dat wordt op maat geregeld voor elke student" .... Dat is leuk, maar daar kan ik zo weinig mee op dit moment.

Al met al, heb ik er wel zin in :)
pi_117542753
Ik wil graag iets anders aankaarten als het kan.
Vinden jullie als docenten dat je genoeg of voldoende overwicht/respect in je klas krijgt tijdens je lessen van de leerlingen? En als dat niet zo is, hoe los je dat dan op?

Mij is opgevallen dat veel docenten van nu graag "vriendjes"willen worden met hun leerlingen om er vooral zelf beter van te worden. Mi is dat juist de slechtste keuze die je kan maken.
pi_117547077
quote:
6s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:55 schreef Iwanius het volgende:
Ik wil graag iets anders aankaarten als het kan.
Vinden jullie als docenten dat je genoeg of voldoende overwicht/respect in je klas krijgt tijdens je lessen van de leerlingen? En als dat niet zo is, hoe los je dat dan op?

Mij is opgevallen dat veel docenten van nu graag "vriendjes"willen worden met hun leerlingen om er vooral zelf beter van te worden. Mi is dat juist de slechtste keuze die je kan maken.
merk ik ook ja. Aan de andere kant heb je ook docenten die bikkelhard zijn en nooit voor rede vatbaar zijn. Dat is ook vreselijk. Zoals altijd is de gouden middenweg het best, streng maar rechtvaardig.
There are only 151 Pokémon.
pi_117547289
Hoe bedoel je 'vriendjes willen worden met hun leerlingen om er zelf beter van te worden'?

Ik herken het niet. Ik zie vooral docenten die voldoende overwicht hebben en respect krijgen en tegelijkertijd hun best doen om een prettige band met leerlingen op te bouwen. Dat staat toch los van elkaar?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 3 oktober 2012 @ 22:47:32 #93
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_117570152
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:53 schreef Naamah het volgende:
Hoe bedoel je 'vriendjes willen worden met hun leerlingen om er zelf beter van te worden'?

Ik herken het niet. Ik zie vooral docenten die voldoende overwicht hebben en respect krijgen en tegelijkertijd hun best doen om een prettige band met leerlingen op te bouwen. Dat staat toch los van elkaar?
Dat zie ik ook, maar bij een aantal (veelal beginnende) docenten is te amicaal gedrag toch wel een bekende valkuil. Overigens is 'er zelf beter van worden' meestal maar van korte duur, uiteindelijk trek je dan juist aan het korste eind en krijg je de boel niet meer op de rit...
pi_117700405
Zo, terug van een 36-uurs reis naar Londen met 40 bovenbouwleerlingen. 01:00 op zaterdag weg, 06:00 op zondagmorgen weer terug. Gesloopt, maar wat was het leuk O+ !

Heel fijn om op pad te zijn met enthousiaste leerlingen ^O^ .
  zondag 7 oktober 2012 @ 19:47:02 #95
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_117703151
Ik heb een week in de Ardennen gezeten. Heerlijk weekje gehad, met een hele leuke groep leerlingen. Op zo'n manier kun je echt werken aan een goeie band met je leerlingen. :)
.
pi_118179916
Dat was een lange ruk naar de herfstvakantie!
Heb gelukkig niet veel werk liggen dat gedaan hoeft te worden, paar toetsjes nakijken en een nieuwe toets maken en that's it. Genieten O+
pi_118181572
ik heb echt veel werk... en ik ben gesloopt. voor t eerst fulltimen is niet niks merk ik. vakantie! jeej!
Kwak
pi_118183227
nog 4 toetsen na te kijken. So-tje en toets maken.
En eens nadenken over hoe die klagende leerlingen duidelijk te maken dat zij toch degene moeten zijn die meer moeten gaan doen.

Suggesties iemand?

(klagen over de toets, niet gehad etc. Maar alles gehad en ik kan precies aangeven wat op welke blz staat of welke som).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_118183474
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 19:01 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb echt veel werk... en ik ben gesloopt. voor t eerst fulltimen is niet niks merk ik. vakantie! jeej!
Veel werk: check. Fulltimer en gesloopt: check. Maar ik ga morgen een week weg en ik neem NIKS mee. Vond ik gezonder.
pi_118183997
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 19:46 schreef merry77 het volgende:
nog 4 toetsen na te kijken. So-tje en toets maken.
En eens nadenken over hoe die klagende leerlingen duidelijk te maken dat zij toch degene moeten zijn die meer moeten gaan doen.

Suggesties iemand?

(klagen over de toets, niet gehad etc. Maar alles gehad en ik kan precies aangeven wat op welke blz staat of welke som).
ik ben zelf heel erg van het herhalen en nog maar een keer herhalen om gezeur zoveel mogelijk te voorkomen. Toch zal je het altijd wel houden denk ik. Blijf bij je eigen keuzes en geef niet zomaar toe aan de kritiek van de leerlingen. Tenzij je zelf ook ontdekt dat je fout zit natuurlijk, dan kan je een correctie toepassen.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 20:35:49 #101
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_118185544
Mijn vakantie zit er alweer op. Ik heb helemaal niks voor school deze vakantie.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 19:46 schreef merry77 het volgende:
En eens nadenken over hoe die klagende leerlingen duidelijk te maken dat zij toch degene moeten zijn die meer moeten gaan doen. Suggesties iemand? (klagen over de toets, niet gehad etc. Maar alles gehad en ik kan precies aangeven wat op welke blz staat of welke som).
Ik zou, net zoals Dragonberry, een keertje alles herhalen. Wat ik ook wel eens heb gedaan is een fake-proefwerk maken. Dan kregen ze het proefwerk dat ze gemaakt hebben, maar ik had alles ingevuld. In het proefwerk had ik een hele hoop fouten gezet die de leerlingen ook in dat proefwerk gemaakt hadden (ook wat van die onleesbare kriebels). De opdracht was om geen enkele fout meer te laten staan. Daar zijn ze toen wel even mee bezig geweest.

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 20-10-2012 14:00:31 ]
.
pi_118204292
Als de stof gewoon behandeld is, en jij ze kan laten zien waar het staat, dan is het toch verder hun probleem? Of ben ik te veel gewend aan hbo'ers, die natuurlijk ouder zijn, en die je ook meer zelf verantwoordelijk kunt maken voor hun eigen leerproces? Een keer goed nabespreken, en verder niet te veel van aantrekken, zou ik zeggen.

Mijn herfstvakantie is vandaag begonnen, eindelijk! Wel veel werk mee, stuk of 30 huiswerkdossiers (ca. 10-15 blz per stuk), en dat is maar de helft van wat er ligt. Voor dat vak. Dan heb ik nog twee andere vakken die ik moet nakijken (30 sollicitatiebrieven + cv's, en 20 zakelijke teksten van 1500 woorden). Pfff, ik word al moe als ik eraan denk. Gelukkig ga ik ook nog een lang weekend weg!
pi_118238747
Ontvangen jullie ook een extraatje bij je salaris deze maand vanwege de Dag van de leraar?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  zondag 21 oktober 2012 @ 14:51:06 #104
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_118241018
quote:
5s.gif Op zondag 21 oktober 2012 13:44 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ontvangen jullie ook een extraatje bij je salaris deze maand vanwege de Dag van de leraar?
Nee, al een paar jaar niet meer. Wel een droog gebakje... ;)

Bij ons wordt het trekkingsrecht wel altijd in oktober uitbetaald, maar ik kies uit principe niet voor uitbetaling dus daar merk ik persoonlijk weinig van.
pi_118279845
Trekkingsrecht vorige maand gekregen, wist helemaal niet wat dat was of dat het bestond, maar toch ff lekker :D

Wel weer zwaar toch zo vroeg op na een weekje vakantie, maar de maandag is altijd wat zwaarder.

Mijn verhaal landde ook niet helemaal vandaag bij een klas, dus morgen ff verduidelijken met een piratenvergelijking
pi_118279930
Trouwens ook met een huiswerkcontrolepilot gestart in een klas waarbij leerlingen zelf invullen of ze het huiswerk af hebben. Scheelt toch een hoop gekloot met controleren of ze het maken.
pi_118281938
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 14:02 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:
Trouwens ook met een huiswerkcontrolepilot gestart in een klas waarbij leerlingen zelf invullen of ze het huiswerk af hebben. Scheelt toch een hoop gekloot met controleren of ze het maken.
Vullen ze dan niet gewoon altijd in dat ze het gemaakt hebben?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_118282082
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 14:54 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Vullen ze dan niet gewoon altijd in dat ze het gemaakt hebben?
Nee, zit wel een systeem achter. Als ik tijd heb zal ik het nog ff een keertje uittypen als het ook blijkt te werken
pi_118282201
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 14:58 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:

[..]

Nee, zit wel een systeem achter. Als ik tijd heb zal ik het nog ff een keertje uittypen als het ook blijkt te werken
Het leek me zo al iets te gemakkelijk. :P.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_118299161
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 14:58 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:

[..]

Nee, zit wel een systeem achter. Als ik tijd heb zal ik het nog ff een keertje uittypen als het ook blijkt te werken
In mijn klassen maakte ook niemand zijn huiswerk altijd even serieus. Sinds dit jaar maak ik eigen opdrachten die de leerlingen moeten inleveren in wisselende groepen. Op die opdrachten worden ze ook beoordeeld (telt behoorlijk mee in het eindcijfer). Naar mijn idee werkt dit systeem aardig, proefwerken worden gemiddeld beter gemaakt. Het nadeel is wel dat het wat meer nakijkwerk is, maar daar tegenover staat dat ik geen so's hoef na te kijken.
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:06:19 #111
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_118303791
Ik geef alle leerlingen aan het begin van iedere periode een 10 voor hun huiswerk. Het enige dat ze voor die 10 hoeven te doen, is hun huiswerk maken. Per keer dat het huiswerk niet in orde is, gaat er een punt van die 10 af (een simpel turflijstje volstaat, brengt weinig romplomp met zich mee). Aan het einde van iedere periode maak ik de balans op.

Per periode hebben ze zo'n 30 keer huiswerk, en het aantal cijfers dat onder de 7 uitkomt is op één hand te tellen (over alle klassen in totaal genomen!). Het werkt als een tierelier. Daarnaast is het een prachtig compliment voor leerlingen die hun (huis)werk heel serieus nemen, maar op toetsen gewoonweg tekortschieten.

Werkt dus als een trein!
pi_118304534
Mogen leraren dit soort beslissingen allemaal op eigen houtje nemen? :{ ik dacht dat er een soort systeem was van de overheid waar iedereen zich aan moet houden ofzo?
There are only 151 Pokémon.
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:22:34 #113
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_118304936
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:16 schreef Eenskijken het volgende:
Mogen leraren dit soort beslissingen allemaal op eigen houtje nemen? :{ ik dacht dat er een soort systeem was van de overheid waar iedereen zich aan moet houden ofzo?
Op iedere school is wel er een bepaalde mate van vrijheid, uiteraard binnen de kaders. Bij ons is het zo dat we per vak een curriculum hebben (in de bovenbouw is dat het PTA) waarin precies omschreven staat wat er getoetst wordt en op welke manier. Daarnaast heb je als docent ook wat vrije kolommen voor je eigen invulling. Wel wordt dit per jaarlaag in overleg ingevuld natuurlijk. In het geval van mijn vak hebben we onderbouwbreed besloten om van de 12 cijfers per periode er één aan het maken en verzorgen van het huiswerk te wijden.
pi_118306833
Mijn klassenmanagement is niet op orde. Paar klassen die ik gewoon niet stil krijg, wat ik ook doe. Daarnaast tonen ze totaal geen respect.

Heeft iemand tips voor mij? Het gaat om vmbo tl 3 en 4de klas
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:58:02 #115
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_118307228
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:51 schreef larry_flynt het volgende:
Mijn klassenmanagement is niet op orde. Paar klassen die ik gewoon niet stil krijg, wat ik ook doe. Daarnaast tonen ze totaal geen respect.

Heeft iemand tips voor mij? Het gaat om vmbo tl 3 en 4de klas
Ik denk dat je eerst de oorzaak moet zien te achterhalen. Zijn er klassen die wel goed lopen? Zo ja, waarom werkt je aanpak wel voor die klassen? En hoe gaat het met de lastige klassen bij collega's?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:33:26 #116
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_118340159
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:51 schreef larry_flynt het volgende:
Mijn klassenmanagement is niet op orde. Paar klassen die ik gewoon niet stil krijg, wat ik ook doe.
Daarnaast tonen ze totaal geen respect.
Hmm.. dat is inderdaad niet zo leuk.

Als je respect wil krijgen, zul je ook respect moeten geven. Wat meestal wel goed werkt is oprechte belangstelling tonen in de leerlingen. Af en toe tijdens de les eens een praatje met ze maken over zaken die hen bezig houden. VMBO-leerlingen zijn daar heel gevoelig voor. Je moet een band met ze proberen op te bouwen, dan zullen ze ook wel voor je gaan werken. Iemand die alleen geïnteresseerd is in de lesstof, vrij weinig inlevingsvermogen heeft en krampachtig vast probeert te houden aan allerlei regeltjes, kan het op het VMBO best vervelend hebben..

[ Bericht 3% gewijzigd door Baba-O-Riley op 23-10-2012 20:11:50 ]
.
pi_118462287
Jet Bussemaker wordt onze nieuwe 'baas'
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:01:29 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_118464843
Is dat goed of slecht nieuws? Ik ken die hele Jet Bussemaker niet...
.
pi_118630569
Gister voor het eerst stage gelopen en ik vond het echt geweldig! Kan nu al niet wachten tot volgende week :* Kan gelukkig bij 3 verschillende docenten achter elkaar, dus ik zie ook verschillende stijlen etc. Maar de klas van gister was een 2e jaars sportklas, beetje druk, maar ik vond ze schatjes *;
pi_118638562
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 17:01 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Is dat goed of slecht nieuws? Ik ken die hele Jet Bussemaker niet...
Volgens mij wel goed nieuws. Ze heeft in elk geval veel ervaring in de onderwijswereld. En mijn baas was ze al, dus wat dat betreft verandert er niet zo veel :) .

FlameScorpion: wat fijn dat het zo leuk was!
pi_118808521
Het is behoorlijk stil hier op het forum. Iedereen lekker weekend gehad, of druk aan het nakijken? Morgen begint de stage gelukkig echt, kijk er naar uit! Mag ook al wat dingetjes op me nemen :)
  zondag 4 november 2012 @ 15:53:09 #122
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_118810027
ik heb voor 12 november 18 toetsen nu nog 15... om na te kijken :o
Kwak
pi_118812522
Hoe veel klassen heb je, kwak? En hoe kom je aan 18 toetsen om na te kijken?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_118817224
18 toetsen :o jeetje. Bedoel je dan 18 leerlingen of 18 verschillende stapels? Mijn berg was ook hoog, maar er komt nu einde in zicht. Nog 40 brieven H4 en nog een leestoetsje. Maar morgen begint de toetsweek voor mijn bovenbouwklassen, dus het werd tijd ook dat die berg eens werd weggewerkt.

Ik merk dat ik me dit jaar erger aan collega's die hun baan combineren met studie. Natuurlijk snap ik dat je het dan extra druk hebt. Maar het ontwijken van simpele, van tevoren afgesproken taken als het maken van studiewijzers en SO'tjes onder het mom van "Ik heb straks een tentamen en nu is het te druk." vind ik vervelend. Ik werk al fulltime en heb géén tijd om die taken ook nog eens over te nemen :{ . En dan een (door mij gemaakte) SO van vorig jaar terugkrijgen met het bericht: "Hier is de nieuwe SO, gelukkig nog nét op tijd weten te maken." is echt supersuf }:| .

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2012 19:12:27 ]
pi_118817891
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 19:11 schreef Razztwizzle het volgende:
18 toetsen :o jeetje. Bedoel je dan 18 leerlingen of 18 verschillende stapels? Mijn berg was ook hoog, maar er komt nu einde in zicht. Nog 40 brieven H4 en nog een leestoetsje. Maar morgen begint de toetsweek voor mijn bovenbouwklassen, dus het werd tijd ook dat die berg eens werd weggewerkt.

Ik merk dat ik me dit jaar erger aan collega's die hun baan combineren met studie. Natuurlijk snap ik dat je het dan extra druk hebt. Maar het ontwijken van simpele, van tevoren afgesproken taken als het maken van studiewijzers en SO'tjes onder het mom van "Ik heb straks een tentamen en nu is het te druk." vind ik vervelend. Ik werk al fulltime en heb géén tijd om die taken ook nog eens over te nemen :{ . En dan een (door mij gemaakte) SO van vorig jaar terugkrijgen met het bericht: "Hier is de nieuwe SO, gelukkig nog nét op tijd weten te maken." is echt supersuf }:| .
WTF, dat meen je niet :')
pi_118818021
quote:
7s.gif Op zondag 4 november 2012 19:27 schreef Ron.Jeremy het volgende:

[..]

WTF, dat meen je niet :')
Ja, echt nét :') ! Ik zit nog te twijfelen of ik op "Reply all" zal drukken en een pissige mail ga sturen, of haar er persoonlijk op aanspreek morgen.
pi_118821833
Niet twijfelen, kies maar voor het tweede. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_118821910
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 20:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niet twijfelen, kies maar voor het tweede. ;)
Ja, dat is verstandiger hè.
pi_118824319
Het lijkt mij dat het een positiever effect heeft. Die persoon zal het niet snel nog eens doen nu ze betrapt is. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_118825093
Ik zou wel reply to all doen. Maar dan doen of mijn neus bloedt.

"Hoi collega! Volgens mij is er iets mis gegaan; dit is de toets die ik vorig jaar heb gemaakt :) Zou je jouw versie nog even willen doorsturen?

Bedankt & groetjes,
Razz"

Dan zal ze het zeker niet meer doen :+ Plus, ik zou veel te benieuwd zijn naar haar reactie dan. Heerlijk O+
pi_118826004
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 21:28 schreef Cocotrimonium het volgende:
Ik zou wel reply to all doen. Maar dan doen of mijn neus bloedt.

"Hoi collega! Volgens mij is er iets mis gegaan; dit is de toets die ik vorig jaar heb gemaakt :) Zou je jouw versie nog even willen doorsturen?

Bedankt & groetjes,
Razz"

Dan zal ze het zeker niet meer doen :+ Plus, ik zou veel te benieuwd zijn naar haar reactie dan. Heerlijk O+
O+
pi_118827763
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 21:28 schreef Cocotrimonium het volgende:
Ik zou wel reply to all doen. Maar dan doen of mijn neus bloedt.

"Hoi collega! Volgens mij is er iets mis gegaan; dit is de toets die ik vorig jaar heb gemaakt :) Zou je jouw versie nog even willen doorsturen?

Bedankt & groetjes,
Razz"

Dan zal ze het zeker niet meer doen :+ Plus, ik zou veel te benieuwd zijn naar haar reactie dan. Heerlijk O+
Juist! :Y
pi_118827801
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2012 21:43 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

O+
Wat heb jij gemaild dan?
pi_118827890
quote:
7s.gif Op zondag 4 november 2012 22:06 schreef Ron.Jeremy het volgende:

[..]

Wat heb jij gemaild dan?
Nog niks. Ik doe m'n mail op maandag :). In het weekend lees ik alleen maar.
pi_118828257
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 21:28 schreef Cocotrimonium het volgende:
Ik zou wel reply to all doen. Maar dan doen of mijn neus bloedt.

"Hoi collega! Volgens mij is er iets mis gegaan; dit is de toets die ik vorig jaar heb gemaakt :) Zou je jouw versie nog even willen doorsturen?

Bedankt & groetjes,
Razz"

Dan zal ze het zeker niet meer doen :+ Plus, ik zou veel te benieuwd zijn naar haar reactie dan. Heerlijk O+
_O_
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zondag 4 november 2012 @ 22:28:55 #136
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_118829404
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 16:51 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hoe veel klassen heb je, kwak? En hoe kom je aan 18 toetsen om na te kijken?
8 klassen, waarvan 2 parallelbrugklassen.

het waren nog een paar toetsen van voor de herfstvakantie (toen ik van vermoeidheid zo in elkaar ben geklapt dat ik ze toen niet heb gedaan).

vandaag 6 toetsen gedaan en afgelopen vrijdag ook 2 stuks, alles van voor de vakantie is na vanavond in elk geval af......

quote:
het was:
SO unit 2 - brugklas x2
SO Wasp Reporter + ongeziene tekst Multiple choice en open vragen - V5
SO Wasp Reporter True False en Glossary - V4 en V5, volgende week nog H4
Literatuur SE - H5
Boektoets - 5V, 3H, 3V, brugklas (2x)
Grammaticatoets - 4V, 5H
Eindtoets Unit 2 - brugklas (1x)
Luistertoets 4H
SO idioom 4H
------------------------------
17 waarvan 4 van voor de herfstvakantie al afgenomen, de rest deze of volgende week..

Wordt het niet meer voor 12 november, omdat ik niet uitkom met de tijd
Eindtoets Unit 2 - brugklas nummer 2
SO Unit 2 - 3V en 3H
------------------------------------
3 (die gaan dus voor volgend rapport mee)

en de week van 19 nov. is het SE formele brief voor 5H. argh.



[ Bericht 2% gewijzigd door kwakz0r op 04-11-2012 22:34:40 ]
Kwak
pi_118829834
Ocharm! Wat een lijst zeg! Maar wat fijn dat er wat schot in komt.

Ik heb een kloterooster voor P2 :{ . Werk je fulltime, mag je nog 3 dagen in de week de school doorcrossen van lokaal naar lokaal. Lekker vermoeiend.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2012 22:37:49 ]
  zondag 4 november 2012 @ 22:54:46 #138
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_118830732
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 22:37 schreef Razztwizzle het volgende:
Ocharm! Wat een lijst zeg! Maar wat fijn dat er wat schot in komt.

Ik heb een kloterooster voor P2 :{ . Werk je fulltime, mag je nog 3 dagen in de week de school doorcrossen van lokaal naar lokaal. Lekker vermoeiend.
irritant is dat ja! ik laat tegenwoordig weleens een doos met spullen in een van mijn vastere uitvalsbases staan, en laat een leerling dan dat doosje ophalen :@ als ik t echt niet meer trek met dat heen en weer sjouwen met zooi. mijn kast zit namelijk op een verdieping waar ik NOOIT lesgeef, dus ik kan niet makkelijk even wat uit de kast halen.

en die lijst is shit, en het zal elke rapportperiode zo zijn... de bovenbouw werkt enorm toe naar het eind van de periode en dan veel toetsen, plus de onderbouw heeft halverwege en aan t eind van de periode de meeste toetsen. dus ja... blurgh.
Kwak
  maandag 5 november 2012 @ 21:03:38 #139
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_118866211
Pff.. dat is een berg, Kwak! Succes en let op jezelf! c_/
.
pi_118866497
vanavond doe ik niks O+
Kwak
pi_118870172
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 21:08 schreef kwakz0r het volgende:
vanavond doe ik niks O+
Vanavond heb ik studiewijzers gemaakt en een leestoets.
Ik kan niet nakijken 's avonds, dan ben ik heel onproductief, maar dit soort klusjes gaat dan als een speer.

Wat je al niet leert na 4 jaar :') .
pi_119336350
Hoera, een roosterwijziging. Dat levert het volgende fietstochtje voor mij op op maandag, voortaan:

Eerste en tweede uur: locatie a.
Derde uur: locatie b.
Vierde uur: locatie a.
Vijfde uur: locatie b.
Zesde uur: locatie a.

-O- . Dahág, lestijd. En pauzes.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_119336365
Schandalig. Dat is echt onacceptabel.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_119336397
Ik heb het roosterbureau direct gemaild dat ik ze heel dankbaar zou zijn als ze me het vierde uur ook op locatie b zouden zetten, maar daar krijg ik in het weekend natuurlijk geen antwoord op. Laat staan dat dat nog verandert, voor morgen.

Ik zit me echt behoorlijk kwaad te maken hier.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_119337702
Hoe ver is het fietsen? Behoorlijk kut nu ja..
There are only 151 Pokémon.
pi_119337835
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 10:09 schreef -J-D- het volgende:
Schandalig. Dat is echt onacceptabel.
Nou, dat!

Ik vind op één dag vijf lesuren in vijf lokalen al slopend. Laat staan dat ik ook nog eens zou moeten fietsen tussendoor. Dat kan echt niet!

Bij mij op school is de sfeer ronduit klote op dit moment. Info in spoiler i.v.m. herkenbaarheid:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_119337927
Het is een goeie kilometer fietsen, dus op zich valt dat mee (wel een paar keer een drukke weg over, dus het duurt vaak wat langer). Maar het is niet alleen de fietstijd: elke keer weer tas inpakken, zorgen dat ik alles voor de hele dag al bij me heb (en dat is véél), jas ophalen aan de ene kant van school, fiets ophalen uit de stalling aan de andere kant van school, weten dat je inmiddels al te laat bent voor de volgende les, je schuldig voelen omdat je leerlingen die nog iets met je willen bespreken af moet kappen...

Ik heb net alle roosters van al mijn collega's bekeken. Er is niemand met meer dan vier pendels per week. Ik heb er vier op een dag.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_119339701
Tja, ik zou gewoon weigeren, DAD. Dus een mail naar de roostermaker, en cc naar je directie, met daarin de boodschap dat dit natuurlijk geen haalbare kaart is en dat je er eigenlijk vanuit gaat dat er een fout is gemaakt. :) .

En Razztwizzle: als het er echt zo aan toegaat bij jou op school (ook met de problemen die jij zelf ziet als oorzaken..), twijfel je dan niet of je wel op zo'n school wil blijven? Het voelt misschien als een zinkend schip verlaten, maar volgens mij is het veel leuker lesgeven op een school waar de directie en het beleid en de resultaten wel naar behoren zijn. :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_119339763
quote:
2s.gif Op zondag 18 november 2012 13:06 schreef mane het volgende:
Tja, ik zou gewoon weigeren, DAD. Dus een mail naar de roostermaker, en cc naar je directie, met daarin de boodschap dat dit natuurlijk geen haalbare kaart is en dat je er eigenlijk vanuit gaat dat er een fout is gemaakt. :) .

En Razztwizzle: als het er echt zo aan toegaat bij jou op school (ook met de problemen die jij zelf ziet als oorzaken..), twijfel je dan niet of je wel op zo'n school wil blijven? Het voelt misschien als een zinkend schip verlaten, maar volgens mij is het veel leuker lesgeven op een school waar de directie en het beleid en de resultaten wel naar behoren zijn. :) .
Nou, tot en met vorig schooljaar ging het eigenlijk allemaal prima en vond ik het een fijne schoo. Het lijkt dit jaar ineens af te glijden, en vooral de reactie van de directie vind ik erg hard aankomen. Had ik ook niet zien aankomen, eigenlijk. Ik ben wel aan het rondkijken naar vacatures, maar er is nu niet zoveel. Mocht de sfeer en teamgeest niet bijtrekken dan ga ik als de vacatures verschijnen zeker solliciteren bij andere scholen. Vind het wel jammer, heb er nu vier jaar met plezier gewerkt en ik zie het ineens instorten :{ .

Overigens begint er 1 januari een nieuwe rector waar ik wel vertrouwen in heb, iemand die lang op deze school heeft lesgegeven en afdelingsleider is geweest, en die toch een andere aanpak heeft naar het personeel toe. Ik hoop dat dat nog een verandering teweeg kan brengen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2012 13:11:16 ]
pi_119344086
Dat is echt te absurd voor woorden.

Inderdaad gelijk in de pen klimmen met cc naar directie. Aangeven dat dit onderwijstijd kost e.d.

Welke malloot heeft dit bedacht, ik zou serieus twijfelen aan de kwaliteit en kundigheid van de roostermaker.

edit: ook een goeie. Laat de roostermaker eens een keer 4x op een dag heen en weer gaan tussen die twee locaties. Kijken of ie het er dan mee eens is om het rooster te veranderen.

quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 10:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hoera, een roosterwijziging. Dat levert het volgende fietstochtje voor mij op op maandag, voortaan:

Eerste en tweede uur: locatie a.
Derde uur: locatie b.
Vierde uur: locatie a.
Vijfde uur: locatie b.
Zesde uur: locatie a.

-O- . Dahág, lestijd. En pauzes.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_119344450
Maar als ik weiger wordt er ergens een klas de dupe. Dat wil ik ook niet.

Het eerste wat ik morgenochtend doe is naar mijn leidinggevende gaan om te vragen of ik betaald word om les te geven of om te fietsen.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  zondag 18 november 2012 @ 15:54:15 #152
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_119345348
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 15:27 schreef DevilsAndDust het volgende:
Maar als ik weiger wordt er ergens een klas de dupe. Dat wil ik ook niet.
Dat is precies waar ze op gokken. Dat je zegt: "Oh, ik doe het wel", omdat je je klassen niet in de steek wil laten. Dan wring jij je in 8 bochten tegelijkertijd en zegt de directie: "Zie je, het functioneert toch. Waar maak je je druk om?". Maar als je het in de soep laat lopen (dan is een klas maar een keertje een les de dupe), dan zien ze wel dat het anders moet.
.
pi_119345689
Ik zet ook alleen liever niet m'n tijdelijke contract op het spel. :+.

Morgen eerst maar in gesprek met m'n leidinggevende.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_119347262
Zo erg vindt een klas het niet als ze een keertje geen les krijgen. ;) .

En je tijdelijke contract zet je natuurlijk niet op het spel hiermee. Eerder andersom, zou ik zeggen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar ik snap wel dat je het niet meteen te hard wilt spelen. Aan de andere kant zul je wel heel duidelijk moeten zijn over dat dit echt niet gaat, omdat je anders, precies zoals Baba zegt, toch gewoon op en neer aan het fietsen bent.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 18 november 2012 @ 20:34:42 #155
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_119356887
Ik snap ook de redenatie van zo'n roostermaker niet.. Die moet, als hij het rooster aan het maken is, toch ook zien dat dit een beetje onlogisch is?
.
pi_119365171
Heeft die roostermaker je geprobeerd te versieren en neemt ie nu wraak?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_119386524
quote:
3s.gif Op zondag 18 november 2012 22:23 schreef mane het volgende:
Heeft die roostermaker je geprobeerd te versieren en neemt ie nu wraak?
:D.

Vanochtend direct gaan klagen bij de sectorleiders en dat heeft gewerkt. :D. Ik krijg net m'n nieuwe rooster overhandigd van de roostermaker, nog beter dan dat het hiervoor was. _O- .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_119405311
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 11:54 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Nou, dat!

Ik vind op één dag vijf lesuren in vijf lokalen al slopend. Laat staan dat ik ook nog eens zou moeten fietsen tussendoor. Dat kan echt niet!

Bij mij op school is de sfeer ronduit klote op dit moment. Info in spoiler i.v.m. herkenbaarheid:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Balen Razz. Hier ook even spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ook genoeg negatiefs hier hoor, er wordt echt enorm op de uren gelet, met als gevolg dat docenten dat nu ook gaan doen. komt de werksfeer niet altijd ten goede... bij ons moet je als je een examenklas hebt bijvoorbeeld ter compensatie het hele jaar een uur extra gratisj lesgeven omdat de examenklas voor 0 uur op je taken staat de laatste periode. en dan wel in je vrije tijd herkansers bijspijkeren en examentrainingen geven e.d....

Positief: mijn meedenkende teamleider had veel begrip voor mijn noodkreet dat ik overbelast word nu, en ik krijg na de vakantie weer 4 dagen, als het lukt voor die tijd ook al, en als t niet per direct kan dan mag ik 3 studiedagen opnemen O+ wat een opluchting!!
Kwak
pi_119406268
Vandaag bijeenkomst gehad over inspectieoordeel. Gelukkig o.l.v. de aankomende rector, en de sfeer verbetert alweer. Wel maatregelen (lesbezoeken, coaching) maar ook dialoog en samen denken. Hopen dat hij dit doorzet.

En nu weer nakijken. Heb een nakijk-Mount-Everest }:| bah.
pi_119433792
Wat vinden jullie van onbevoegde leraren in het VO? En is het MBO? Wat hebben jullie voor ervaring hiermee?
pi_119434588
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 17:59 schreef FlameScorpion het volgende:
Wat vinden jullie van onbevoegde leraren in het VO? En is het MBO? Wat hebben jullie voor ervaring hiermee?
Erg gevarieerd. Ik heb een tijdje samengewerkt met iemand die vooral 10 jaar had rondgelopen als archivaris, en nu toch maar weer het onderwijs in wou. Dit was een grote ramp. Het jaar erop heb ik zelfs grove fouten in de geleerde theorie mogen terugdraaien bij hele klassen.

Een tweede voorbeeld is een collega die uit het bedrijfsleven kwam en daar gewend was erg sterk met vakliteratuur bezig te zijn. Het is dat hij te weinig uren voor de klas heeft gestaan zodat de leerlingen hem echt konden waarderen, maar hij had enkele geniale lesideeen. Daarnaast heeft hij een hoop mooi materiaal gemaakt dat ik regelmatig uit de kast heb getrokken als alternatief voor mijn eigen standaard-lessen.

Ook had ik een collega die uit de chemische industrie kwam, en jaren in een laboratorium had rondgelopen. Zij gaf vanaf de eerste les eigenlijk gewoon les volgens het boekje, en gaf me altijd het vertrouwen dat er alleen maar mooie dingen in die lessen gebeurden.

De eerste persoon was overigens de enige die echt bevoegd was (20 jaar geleden gehaald) en die zonder verdere ondersteuning het onderwijs terug was in gestapt. Bij de andere twee deden ze parallel aan het werk ook de eerstegraads-opleiding.
Onverwacht dus: Mijn ervaring is dat ik zij-instromers met goede begeleiding leuker vindt dan iemand die zomaar binnen komt vallen en denkt dat hij het nog steeds wel kan.
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_119698482
vandaag bericht in het nieuws:
jonge docenten komen moeilijk aan een baan:

http://www.nu.nl/economie(...)n-moeilijk-werk.html

Ik merk het aan een collega wiens contract vorig jaar niet is verlengd. Heeft nog steeds niets gevonden en solliciteert op functies met meer dan een uur reistijd.
Ik ben vorig jaar begonnen en beviel goed bij de TL dat ik mocht blijven. Echt heel veel mazzel.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_119721429
Een kaderklas voor het eerst gehad, vandaag. Geslacht hebben ze me. Met andere kaderklassen geen probleem, maar deze zijn 3 slagen moeilijker. Ik stond compleet voor lul.
Dit, dus.
pi_119725574
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 19:15 schreef Buitendam het volgende:
Een kaderklas voor het eerst gehad, vandaag. Geslacht hebben ze me. Met andere kaderklassen geen probleem, maar deze zijn 3 slagen moeilijker. Ik stond compleet voor lul.
Ohjee! Ja, het kan misgaan zo in het begin. Wat ging er mis? En ging er ook iets wél goed?
pi_119725638
Ik had vandaag de rector op bezoek. En ik had een positieve beoordeling. Pak van m'n hart, ik vond het toch wel spannend, dat onverwachte bezoek. Iedereen mag langskomen, maar de rector in de klas die je gaat beoordelen.. dan sta ik wel met trillende handjes ;)

En toen ging ook het kopieerapparaat vlák voor m'n les nog stuk, dus ik was ook nog nét te laat. En hij zat al achterin de klas bij H4 die elkaar een nieuw iPhone-spelletje aan het uitleggen waren :@ whoops. Gelukkig kwam het goed!
  woensdag 28 november 2012 @ 23:30:19 #166
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_119734022
Bij mij mag iedereen de klas binnen lopen, daar heb ik geen enkele problemen mee. Maar toen onlangs de onderwijsinspectie een bezoekje kwam brengen, had ik wel een beetje de kriebels. Geen idee waarom, je werd niet op de persoon beoordeeld, maar tóch... Na afloop complimenteerde hij met de les en de manier waarop ik de klas bespeelde.

[ Bericht 5% gewijzigd door Baba-O-Riley op 29-11-2012 18:54:48 ]
.
pi_119734315
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Toen viel er toch een pak van mijn hart..
Ik hoop dat jij geen docent Nederlands bent.
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:54:51 #168
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119734716


[ Bericht 100% gewijzigd door Quotidien op 28-11-2012 23:58:53 ]
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_119737133
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 20:35 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Ohjee! Ja, het kan misgaan zo in het begin. Wat ging er mis? En ging er ook iets wél goed?
Ik ben derdejaars stagiaire op een school die bekend staat als 'moeilijk'. Ik heb een paar Gt klassen wat prima gaat. En 2 kaderklassen waarvan er 1 uitstekend gaat, maar deze dus echt klote. Gisteren was mijn eerste les aan hen en dan wil ik de toon gezet hebben. Dat is faliekant mislukt en daar baal ik goed van.
Dit, dus.
pi_119737273
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 07:36 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik ben derdejaars stagiaire op een school die bekend staat als 'moeilijk'. Ik heb een paar Gt klassen wat prima gaat. En 2 kaderklassen waarvan er 1 uitstekend gaat, maar deze dus echt klote. Gisteren was mijn eerste les aan hen en dan wil ik de toon gezet hebben. Dat is faliekant mislukt en daar baal ik goed van.
Maar wat ging er dan precies mis? Daar kun je juist van leren.
Had je teveel theorie voorbereid? Was de uitleg niet duidelijk? Was heel de klas vervelend, of kun je het terugbrengen tot een aantal leerlingen? Kreeg je een blackout? Was er iets overwachts gebeurd tijdens de les? Etc...

Als je dat in kaart brengt kun je het volgende les proberen voor te zijn.
En, zoals de eerdere vaag... Wat ging er goed?

En... Staar je niet blind op 'de toon willen zetten'. Vrijwel iedere les kan een nieuw begin zijn! Dus denk niet dat je 'missie' nu al mislukt is.
pi_119737567
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 07:36 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik ben derdejaars stagiaire op een school die bekend staat als 'moeilijk'. Ik heb een paar Gt klassen wat prima gaat. En 2 kaderklassen waarvan er 1 uitstekend gaat, maar deze dus echt klote. Gisteren was mijn eerste les aan hen en dan wil ik de toon gezet hebben. Dat is faliekant mislukt en daar baal ik goed van.
ik neem aan dat er ook iemand bij zat die feedback kan geven. Wat zegt je begeleider?

Ik ben ook derdejaars, maar heb vorig jaar een beetje een deuk in mijn zelfvertrouwen opgelopen. Daarom ben ik nu weer rustig aan het opbouwen bij klassen waarvan ik zeker weet dat ik ze aan kan. Van een paar klassen weet ik gewoon dat ik dat nu niet ga redden.. Je kan nu af en toe nog een stapje terug doen gelukkig.
pi_119741644
EVEN TUSSENDOOR! :)

Ik ben een 21 jarige gozert die voor de klas wil gaan staan, docent engels. Nou zit ik mezelf af t evragen of ik voor tweedegraads docent zal gaan, of dmv de 21+ toets eerstegraads. Ik heb een jaar lang PABO gedaan, waar ik er achter kwam dat -jonge- kinderen mij niet goed zaten, maar groep 8 vond ik wel weer leuk. Mijn doel is om uiteindelijk HAVO-VWO of misschien MBO/HBO engels te geven, maar je moet natuurlijk ergens beginnen. Mijn enige vraag is, zal ik 21+ gaan of niet? Niveautechnisch verwacht ik het wel te halen. Maar toch...

Ervaren docenten met adviesch?
pi_119742642
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:30 schreef Crazy-Al het volgende:
EVEN TUSSENDOOR! :)

Ik ben een 21 jarige gozert die voor de klas wil gaan staan, docent engels. Nou zit ik mezelf af t evragen of ik voor tweedegraads docent zal gaan, of dmv de 21+ toets eerstegraads. Ik heb een jaar lang PABO gedaan, waar ik er achter kwam dat -jonge- kinderen mij niet goed zaten, maar groep 8 vond ik wel weer leuk. Mijn doel is om uiteindelijk HAVO-VWO of misschien MBO/HBO engels te geven, maar je moet natuurlijk ergens beginnen. Mijn enige vraag is, zal ik 21+ gaan of niet? Niveautechnisch verwacht ik het wel te halen. Maar toch...

Ervaren docenten met adviesch?
Volgens mij moet je gewoon eerst je tweedegraads halen voordat je je eerstegraads kunt halen hoor.
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_119742682
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:04 schreef Chloroform het volgende:

[..]

Volgens mij moet je gewoon eerst je tweedegraads halen voordat je je eerstegraads kunt halen hoor.
You sure?

Hoop het niet, maarja, we zullen het zien :)
Ander vraagje, heel asociaal, hoe zit het met de lonen? Beetje goed? Ik word er niet veel wijzer van.
pi_119742732
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:05 schreef Crazy-Al het volgende:

[..]

You sure?

Hoop het niet, maarja, we zullen het zien :)
Ander vraagje, heel asociaal, hoe zit het met de lonen? Beetje goed? Ik word er niet veel wijzer van.
Ik doe de lerarenopleiding Engels (tweedegraads) en ik ben er bijna 100% zeker van.
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_119742776
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:08 schreef Chloroform het volgende:

[..]

Ik doe de lerarenopleiding Engels (tweedegraads) en ik ben er bijna 100% zeker van.
Ah, balen, maar is goed :) Dan heb ik lekker wat te doen de komende paar jaren! Bevalt het wel een beetje? HvA? :D
pi_119742852
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:10 schreef Crazy-Al het volgende:

[..]

Ah, balen, maar is goed :) Dan heb ik lekker wat te doen de komende paar jaren! Bevalt het wel een beetje? HvA? :D
Het bevalt prima. Je kunt met je tweedegraads trouwens ook naar het mbo, mocht leeftijd je grootste issue zijn. Ik zou het eerst maar gewoon proberen. Ik begon ook met de instelling dat ik graag op het havo/vwo zou willen eindigen, maar ik ben er heel snel achtergekomen dat ik juist veel beter op het vmbo functioneer dan op het havo/vwo. Niet vakinhoudelijk, maar juist didactisch. En ik vind het vmbo fantastisch. Dus wie weet, misschien verbaas je jezelf nog. ;) En nee, niet HvA. :P
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_119742915
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:13 schreef Chloroform het volgende:

[..]

Het bevalt prima. Je kunt met je tweedegraads trouwens ook naar het mbo, mocht leeftijd je grootste issue zijn. Ik zou het eerst maar gewoon proberen. Ik begon ook met de instelling dat ik graag op het havo/vwo zou willen eindigen, maar ik ben er heel snel achtergekomen dat ik juist veel beter op het vmbo functioneer dan op het havo/vwo. Niet vakinhoudelijk, maar juist didactisch. En ik vind het vmbo fantastisch. Dus wie weet, misschien verbaas je jezelf nog. ;) En nee, niet HvA. :P
Haha, ik zit een beetje dubbel :) Heb parttime op Schiphol gewerkt, hier in samenwerking met mijn werkgever een project opgezet voor de 'oudere garde' om hun engels te verbeteren. Daarnaast doe ik samen met wat anderen cursussen, maar voor volwassenen. Leeftijd is voor mij geen probleem, het is meer dat ik een overtreffende factor ben. Als ik een grote mond krijg, krijgt hij er een terug, en ik win dan :) Denk niet dat zulk uitdagend gedrag altijd werkt.

Voor de rest, inderdaad! Gewoon doen :D Ik hoop volgend jaar te kunnen beginnen aan de HvA.
pi_119742963
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:04 schreef Chloroform het volgende:

[..]

Volgens mij moet je gewoon eerst je tweedegraads halen voordat je je eerstegraads kunt halen hoor.
Dat moet dan per vak verschillen denk ik want bij het vak maatschappijleer kan je voor je eerste graads gaan zonder eerst je tweede graads te hebben. Uiteraard wel vooropleiding sociologie of een pre master hebben gedaan.
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_119743212
Heeft iemand ook voorbeelden van mensen die wel een lerarenopleiding hebben gedaan maar niet het onderwijs in zijn gegaan? Ik ben namelijk deze opleiding (docent maatschappijleer) ingestapt met het idee: ik wil eerste graads docent worden. Ik zit nu in m'n 4e jaar en zou eigenlijk m'n Lio nu moeten doen, maar dit heb ik een jaar uitgesteld omdat ik heel (maar dan ook heel erg, ik vond het niet kunnen dat een school zo kan reageren) slecht contact gehad heb met de toegewezen lio school. Die heb ik dus afgewezen. Daarnaast wilde ik ook graag m'n minor aan de universiteit doen, dus dat doe ik nu.

Ik zie namelijk best wel op tegen een heel jaar lesgeven. Ik heb nu 3 verschillende stages gehad (mbo, leerplein kader en gewoon klassikaal vmbo TL) maar moet zeggen dat dat niet is wat ik wil. Het is qua stof allemaal te oppervlakkig, wil er wat verder op ingaan. Vandaar ook graag eerste graads. Maar aangezien het feit dat ik dan nog 3 jaar moet studeren na deze opleiding en dat het dus een heleboel geld kost kan ik dat gewoon niet doen.

Maar oh, wat moet ik dan? M'n SLBer zegt dat de helft van de afgestudeerden niet in het onderwijs komen, maar waar komen ze dan wel?
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_119743227
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:16 schreef Crazy-Al het volgende:

[..]

Haha, ik zit een beetje dubbel :) Heb parttime op Schiphol gewerkt, hier in samenwerking met mijn werkgever een project opgezet voor de 'oudere garde' om hun engels te verbeteren. Daarnaast doe ik samen met wat anderen cursussen, maar voor volwassenen. Leeftijd is voor mij geen probleem, het is meer dat ik een overtreffende factor ben. Als ik een grote mond krijg, krijgt hij er een terug, en ik win dan :) Denk niet dat zulk uitdagend gedrag altijd werkt.

Voor de rest, inderdaad! Gewoon doen :D Ik hoop volgend jaar te kunnen beginnen aan de HvA.
Ik denk dat dat geen probleem hoeft te zijn. ;)

quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:19 schreef Mrjolyn_ het volgende:

[..]

Dat moet dan per vak verschillen denk ik want bij het vak maatschappijleer kan je voor je eerste graads gaan zonder eerst je tweede graads te hebben. Uiteraard wel vooropleiding sociologie of een pre master hebben gedaan.
Een pre-master kun je ook alleen doen als je een hbo-diploma hebt. Dat bedoelde ik meer: je kunt niet meteen een eerstegraads doen zonder daarvoor iets gedaan te hebben. :P
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_119743615
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 07:54 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Maar wat ging er dan precies mis? Daar kun je juist van leren.
Had je teveel theorie voorbereid? Was de uitleg niet duidelijk? Was heel de klas vervelend, of kun je het terugbrengen tot een aantal leerlingen? Kreeg je een blackout? Was er iets overwachts gebeurd tijdens de les? Etc...

Als je dat in kaart brengt kun je het volgende les proberen voor te zijn.
En, zoals de eerdere vaag... Wat ging er goed?

En... Staar je niet blind op 'de toon willen zetten'. Vrijwel iedere les kan een nieuw begin zijn! Dus denk niet dat je 'missie' nu al mislukt is.
Het zijn hele moeilijke leerlingen. Agressieproblemen, justitie, eentje met een strafblad... Ik ben enthousiast en gedreven, volgens mijn begeleider, maar orde en overzicht is een probleem. Ik ben veel te lieflijk voor zo'n klas op deze manier.

Ze testen ontzettend en ik weet dus precies wat mijn doel is: consequent zijn, straffen en grenzen bewaken. Ik dub alleen een beetje met de vraag: Hoe? Wat ga ik concreet doen?

Frustrerend dat je precies weet hoe de puzzel eruit ziet, maar niet weet hoe de stukjes moeten.
Dit, dus.
pi_119754795
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:04 schreef Chloroform het volgende:

[..]

Volgens mij moet je gewoon eerst je tweedegraads halen voordat je je eerstegraads kunt halen hoor.
Tweedegraads (plus pre-master?) óf universitaire bachelor (in een relevant vak) en universitaire master (in een relevant vak) leidt tot de post-doc 1-jarige eerstegraadsopleiding. Alternatief, tweejarige educatieve master na uni-bachelor.

Volgens mij dan. :)
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  donderdag 29 november 2012 @ 18:55:58 #184
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_119754988
quote:
12s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Chloroform het volgende:
Ik hoop dat jij geen docent Nederlands bent.
Nee, ik hoop het ook niet :o . Dat had ik even snel getypt.

quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:41 schreef Buitendam het volgende:
Frustrerend dat je precies weet hoe de puzzel eruit ziet, maar niet weet hoe de stukjes moeten.
Klopt, ik denk dat bijna iedere docent dat in het begin van zijn carrière heeft gehad. Gaandeweg leer je de kneepjes van het vak en krijg je ook je puzzeltje in elkaar gezet. ;)

quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:41 schreef Buitendam het volgende:
Het zijn hele moeilijke leerlingen. Agressieproblemen, justitie, eentje met een strafblad... Ik ben veel te lieflijk voor zo'n klas op deze manier. Ze testen ontzettend en ik weet dus precies wat mijn doel is: consequent zijn, straffen en grenzen bewaken.
Al die leerlingen willen op de een of andere manier je aandacht. Ik ben positief, ik geef aan dat ik vertrouwen in de leerlingen heb en steek tijd in een prettige band met de klas. Let op: ook ik heb leerlingen in de klas met een strafblad waar je een lokaal mee kunt behangen. Ze hebben vaak al een slecht imago en gedragen zich navenant. Terwijl diep van binnen een kleine vent schuilt die alleen maar wil horen dat hij iets goed doet.

Mijn manier nú om zo'n klas aan te pakken zou anders zijn dan de manier waarop je als beginnende docent de klas moet aanpakken. Geef duidelijk een paar regels aan. Je hoeft niet als een strenge beul door de klas te marcheren, als maar duidelijk is wat jouw regels zijn. Overtreden ze de regels, dan zullen ze de consequentie moeten voelen. Je MOET reageren. Anders nemen ze je niet meer serieus. Maar goed, dat zullen ze je op de opleiding ook wel vertellen. Bedenk van te voren al wat de consequentie zal zijn: straf schrijven, de gang op, naar de teamleider, nablijven?.

Succes! :)

[ Bericht 38% gewijzigd door Baba-O-Riley op 29-11-2012 20:03:14 ]
.
pi_119761124
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:41 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Het zijn hele moeilijke leerlingen. Agressieproblemen, justitie, eentje met een strafblad... Ik ben enthousiast en gedreven, volgens mijn begeleider, maar orde en overzicht is een probleem. Ik ben veel te lieflijk voor zo'n klas op deze manier.

Ze testen ontzettend en ik weet dus precies wat mijn doel is: consequent zijn, straffen en grenzen bewaken. Ik dub alleen een beetje met de vraag: Hoe? Wat ga ik concreet doen?

Frustrerend dat je precies weet hoe de puzzel eruit ziet, maar niet weet hoe de stukjes moeten.
Ik heb precies hetzelfde!
Zit zelf te dubben om te stoppen met onderwijs ook al vind ik het heel erg leuk. Maar heb nu een tijdelijk contract, met een kleine kans dat ik kan blijven. Als ik kan blijven zal het voor heel weinig uur zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat het zo moeilijk is nu een baan te krijgen. Maar wat ozu je anders op kunnen solliciteren met een diploma als docent geschiedenis....
  donderdag 29 november 2012 @ 21:54:19 #186
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_119762650


[ Bericht 100% gewijzigd door Baba-O-Riley op 29-11-2012 22:09:12 ]
.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:02:55 #187
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_119763176
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:27 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde!
Zit zelf te dubben om te stoppen met onderwijs ook al vind ik het heel erg leuk. Maar heb nu een tijdelijk contract, met een kleine kans dat ik kan blijven. Als ik kan blijven zal het voor heel weinig uur zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat het zo moeilijk is nu een baan te krijgen. Maar wat ozu je anders op kunnen solliciteren met een diploma als docent geschiedenis....
Dit is een van de redenen geweest waarom ik uiteindelijk zelf ben gestopt met de lerarenopleiding.
pi_119860822
als je het leuk vind moet je het blijven doen. Je weet nooit hoe het balletje rolt.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 3 december 2012 @ 11:37:50 #189
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_119873938
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:27 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde!
Zit zelf te dubben om te stoppen met onderwijs ook al vind ik het heel erg leuk. Maar heb nu een tijdelijk contract, met een kleine kans dat ik kan blijven. Als ik kan blijven zal het voor heel weinig uur zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat het zo moeilijk is nu een baan te krijgen. Maar wat ozu je anders op kunnen solliciteren met een diploma als docent geschiedenis....
Ik wil niet stoppen, daar vind ik het veel te leuk voor. Daarnaast ben ik van plan te gaan waar het werk is, helemaal in deze tijden. Ik voel geen binding met welke regio dan ook, dus ik ga na het diploma landelijk zoeken naar een baan.
Dit, dus.
  maandag 3 december 2012 @ 12:01:54 #190
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_119874709
Vanavond mijn eerste oudergesprekken :D

Maar eerst nog een dag ICLON :{
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_119877512
Volgende week maandag- en dinsdagavond heb ik weer ouderavond :')
De ouder(s) van 19 van de 20 mentorleerlingen komen langs. Fijn.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_119879433
Vandaag lesvrije dag O+ kan ik even rustig alle achterstanden wegwerken.. En dan nog drie weken tot de kerstvakantie!
pi_119899831
Vandaag herstellende van de buikgriep, dus geen vergaderingen, morgen weer beginnen. Maar ik kom erachter dat zoveel lesuren (26, 1,0fte) en een gezin toch zwaar begint te vallen. Omdat ze bij ons bezuinigingen moeten we nu meer lesuren draaien (wel nog net binnen de CAO) maar schroeven ze al je andere uren naar beneden (mentoren e.d.) maar verwachten wel dezelfde kwaliteit. En dat breekt me nu op...over 3 weken gelukkig vakantie.
pi_119911635
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 13:30 schreef -J-D- het volgende:
Volgende week maandag- en dinsdagavond heb ik weer ouderavond :')
De ouder(s) van 19 van de 20 mentorleerlingen komen langs. Fijn.
bij ons móeten ze allemaal komen bij rapport 1 en 3, dat is dus voor mij een middag en avond zitten - nu heb ik er "maar" 23, met wat pech heb je er 31...
Kwak
pi_119926650
Ik heb hetzelfde, echter ik heb 28 ouders van leerlingen die langs komen en ik ben NIET EENS mentor!

Krijg je ouders van een 4 havo leerling, zij willen: Aanpak om een voldoende te halen.

Ja dat willen ze allemaal wel.
Ik ben heel benieuwd naar hoe sommige ouders gaan binnenkomen, want er zitten er een paar bij waarvan de leerlingen slecht staan, die tijdens de lessen afgeleid zijn, praten etc.

quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 13:30 schreef -J-D- het volgende:
Volgende week maandag- en dinsdagavond heb ik weer ouderavond :')
De ouder(s) van 19 van de 20 mentorleerlingen komen langs. Fijn.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_119926919
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:42 schreef merry77 het volgende:
Ik heb hetzelfde, echter ik heb 28 ouders van leerlingen die langs komen en ik ben NIET EENS mentor!

Krijg je ouders van een 4 havo leerling, zij willen: Aanpak om een voldoende te halen.

Ja dat willen ze allemaal wel.
Ik ben heel benieuwd naar hoe sommige ouders gaan binnenkomen, want er zitten er een paar bij waarvan de leerlingen slecht staan, die tijdens de lessen afgeleid zijn, praten etc.

[..]

oh, ja, die komen bij mij rapport 2 ;) (en tussendoor op de mail)
Kwak
  woensdag 5 december 2012 @ 23:14:39 #197
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_119979362
Ik ben gestopt met de "verplichte" ouderavonden. In dit digitale tijdperk hoef ik niet meer te wachten op vooraf vastgestelde tijdstippen om met ouders te kunnen praten. Ik hou ze op de hoogte via de mail, en als er iets is, kunnen ze altijd na school langskomen. Werkt prima.
.
pi_119985227
Op het hbo heb je gelukkig bijzonder weinig met ouders te maken ;-)

Hebben jullie trouwens deze ingezonden brief gelezen? Vond hem zo mooi!
http://majamischke.wordpr(...)houder-beste-pieter/
pi_120083605
Vandaag de uitslagen gezien van het onderzoek van de onderwijssocioloog Dronkers in de Volkskrant? Mijn school doet het ongelooflijk goed. Een tien, volgens Dronkers. Dat is wel een opsteker.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_120186895
quote:
11s.gif Op zaterdag 8 december 2012 20:04 schreef mane het volgende:
Vandaag de uitslagen gezien van het onderzoek van de onderwijssocioloog Dronkers in de Volkskrant? Mijn school doet het ongelooflijk goed. Een tien, volgens Dronkers. Dat is wel een opsteker.
gefeliciteerd :)

ik hecht zelf niet zo veel waarde aan dit soort lijstjes, zo kijkt hij voor de best/slechtst presterende scholen alleen naar het examencijfer van 2011....

onze school staat op 1 bij toegevoegde waarde aan leerlingen op vmbo-b. Leuk hoor, maar die richting wordt sinds vorig jaar niet meer aangeboden hier, 2011 was het laatste examen, voor vmbo-k 2012. :')

maar kan me voorstellen dat t leuk is als je school goed scoort :Y
Kwak
pi_120196395
Er zijn meerdere manieren. Elsevier komt ook jaarlijks met een beoordeling. De waarde van dit soort lijstjes is naar mijn idee dat het wetenschappers, schoolleiders, onderwijzers maar ook ouders laat nadenken over wat goed onderwijs is en hoe je dat meet. Jarenlang was het in NL een taboe om dit te doen, en lijsten en cijfers te publiceren. Ik vind het wel goed dat scholen worden beoordeeld en ook dat dit openbaar gebeurt en dat iedereen de gegevens kan inzien.

Het idee is dat het een jaarlijks onderzoek is, en dus ook dat op den duur de prestaties van een school jaar na jaar op een rij gezet worden, dan kun je ontwikkelingen zien. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je dit als school ook interessant vindt. Groot verschil tussen SE en CE (met name als het SE cijfer een stuk hoger ligt), lijkt me wel iets om je als school aan te trekken Er is overigens aan de hand van allerlei indicatoren gemeten, niet alleen examencijfers.

Mijn school werd in andere beoordelingen een beetje op de vingers getikt omdat ons rendement in de onderbouw te laag zou zijn. Bij dit onderzoek ligt het accent meer op prestaties in de bovenbouw en daar scoort mijn school juist heel goed. Al met al levert het een behoorlijk compleet beeld op.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_120198498
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:07 schreef mane het volgende:
Er zijn meerdere manieren. Elsevier komt ook jaarlijks met een beoordeling. De waarde van dit soort lijstjes is naar mijn idee dat het wetenschappers, schoolleiders, onderwijzers maar ook ouders laat nadenken over wat goed onderwijs is en hoe je dat meet. Jarenlang was het in NL een taboe om dit te doen, en lijsten en cijfers te publiceren. Ik vind het wel goed dat scholen worden beoordeeld en ook dat dit openbaar gebeurt en dat iedereen de gegevens kan inzien.

Het idee is dat het een jaarlijks onderzoek is, en dus ook dat op den duur de prestaties van een school jaar na jaar op een rij gezet worden, dan kun je ontwikkelingen zien. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je dit als school ook interessant vindt. Groot verschil tussen SE en CE (met name als het SE cijfer een stuk hoger ligt), lijkt me wel iets om je als school aan te trekken Er is overigens aan de hand van allerlei indicatoren gemeten, niet alleen examencijfers.

Mijn school werd in andere beoordelingen een beetje op de vingers getikt omdat ons rendement in de onderbouw te laag zou zijn. Bij dit onderzoek ligt het accent meer op prestaties in de bovenbouw en daar scoort mijn school juist heel goed. Al met al levert het een behoorlijk compleet beeld op.
Oh, ik zie de waarde van de inspectierapporten wel in hoor! Maar is vind tóch dat het simplistisch is, en zeker als er holle retoriek bij komt kijken als "slechte scholen gaan we gewoon sluiten". Een zwak oordeel, gebaseerd op de jaren 2009/10/11, kan er zomaar voor zorgen dat je ll. aantal in 2013 terugloopt, op een oordeel over die jaren uit 2012... snap je?

Er was bij ons op school veel mis, en er is keihard gewerkt, met als resultaat een "groene" havo, een hopelijk binnenkort weer "groen" vmbo-t, en helaas een voorlopig nog "rood" vwo (dat was bijna groen, maar het examen van vorig jaar is echt verpest, en SE/CE was te groot...).

Oorzaken voor zoiets zijn niet altijd simpelweg "er wordt te soepel getoetst op SE". De leerlingen van vorig examenjaar scoorden heel hoog op hun Se, dat gemaakt werd door docenten die al jaren dezelfde soort toetsen geven in V6 en niet eerder gekke afwijkingen hadden. Dezelfde docenten in 5H hadden juist een goed SE én goed CE. Wat er dan gebeurd is? Misschien hebben leerlingen het examen onderschat, misschien dachten ze dat ze al geslaagd waren, misschien was de determinatie na 6 jaar nog niet in orde... ik weet het niet. Het resultaat is wel, dat de afdeling voorlopig weer "zwak" is, terwijl dezelfde docenten op de havo het resultaat "voldoende" bereiken.

Snap je wat ik bedoel?
Kwak
pi_120202911
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 18:15 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Oh, ik zie de waarde van de inspectierapporten wel in hoor! Maar is vind tóch dat het simplistisch is, en zeker als er holle retoriek bij komt kijken als "slechte scholen gaan we gewoon sluiten". Een zwak oordeel, gebaseerd op de jaren 2009/10/11, kan er zomaar voor zorgen dat je ll. aantal in 2013 terugloopt, op een oordeel over die jaren uit 2012... snap je?
Die holle retoriek heb ik in de krant niet zo gelezen, afgelopen weekend. Mij valt juist op dat de laatste jaren een inhoudelijke discussie op gang is gekomen over wat precies kwaliteit is en hoe je dat meet. En dat het oordeel is gebaseerd op een jaar - of een paar jaar - daarvoor.. ja, dat lijkt me logisch... Over die jaren kun je namelijk de resultaten meten en inzien. Als er in de tussentijd dingen veranderen, zowel positief als negatief, dan zal dat in een volgende beoordeling wel weer naar voren komen. Zo werkt dat nu eenmaal bij metingen. Het zijn momentopnamen, maar dat wil niet zeggen dat het dus niet veel waard is. Je kunt natuurlijk pas echt goed zien hoe een school zich ontwikkeld heeft als je de resultaten en beoordelingen van tien jaar ofzo op een rij zet. Maar dat is eenvoudig te doen.

quote:
Er was bij ons op school veel mis, en er is keihard gewerkt, met als resultaat een "groene" havo, een hopelijk binnenkort weer "groen" vmbo-t, en helaas een voorlopig nog "rood" vwo (dat was bijna groen, maar het examen van vorig jaar is echt verpest, en SE/CE was te groot...).

Oorzaken voor zoiets zijn niet altijd simpelweg "er wordt te soepel getoetst op SE". De leerlingen van vorig examenjaar scoorden heel hoog op hun Se, dat gemaakt werd door docenten die al jaren dezelfde soort toetsen geven in V6 en niet eerder gekke afwijkingen hadden. Dezelfde docenten in 5H hadden juist een goed SE én goed CE. Wat er dan gebeurd is? Misschien hebben leerlingen het examen onderschat, misschien dachten ze dat ze al geslaagd waren, misschien was de determinatie na 6 jaar nog niet in orde... ik weet het niet. Het resultaat is wel, dat de afdeling voorlopig weer "zwak" is, terwijl dezelfde docenten op de havo het resultaat "voldoende" bereiken.
Wat de oorzaken zijn, moet de school zelf in kaart brengen en vervolgens zal daar dan al of niet een beleid op ontwikkeld worden. Dat is de verantwoordelijkheid van een school. Dat hoort erbij. Het lijkt me altijd een wisselwerking tussen school en leerlingen. Niemand zegt dat zoiets simpel of monocausaal is, toch? En een beoordeling is natuurlijk, zoals ook bij het onderzoek van Dronkers, nooit alleen maar gebaseerd op alleen die cijfers. Als je het hebt over de inspectie (want ik weet niet precies over welke of over wiens oordeel je het nu hebt..) dan geldt daarvoor dat een inspectie in een oordeel ook meeweegt in hoeverre een school iets heeft gedaan met de feedback van de vorige keer, dacht ik.

Verder, wat onderzoeken van Dronkers of Elsevier betreft: het gaat om rendement in het algemeen, en nog een aantal indicatoren, die allemaal vermeld worden bij het onderzoek. Het is dus niet eenzijdig, al is Dronkers wel behoorlijk prestatie- en resultaatgericht. Dat past bij de visie die hij heeft als onderwijssocioloog, en daarover kun je zeker met hem van mening verschillen maar je kunt het niet echt opzij schuiven, vind ik.

quote:
Snap je wat ik bedoel?
Eigenlijk niet helemaal. Als er iets negatiefs uit een beoordeling komt, dan is het altijd zaak dat je daar dan als school probeert iets aan te doen. Omdat er uit onderzoek kwam dat ons rendement in de onderbouw laag is, is er heel veel veranderd in bijvoorbeeld het mentorschap in de onderbouw. Is dus ook heel hard werken voor die mentoren om die omslag te maken. Dat je hard werkt en dan in zo'n beoordeling daar niet direct iets van terug ziet, is wellicht frustrerend maar niet onlogisch. Van veranderingen of verbeteringen pluk je niet meteen de vruchten, dat heeft tijd nodig, dat vergt investering. Werkt overal zo, toch? Komt uiteindelijk dan hopelijk wel goed. Zo niet, dan pas je het beleid weer aan, of je accepteert het zoals het is. Dat kan ook een optie zijn, als je denkt dat je het niet kunt veranderen of als dat past bij de visie die je als school hebt.

Grappige is dat mijn school nu wel heel goed scoort, maar dat we als leraren het afgelopen jaar juist vinden/vonden dat heel veel dingen niet goed (genoeg) gingen. Het is kwestie van perceptie en ook maar net waar je focus op ligt. Soms is het dan goed om die rationele blik van een buitenstaander te krijgen op je werk. Bij ons op school was het maandag vooral een gedeeld gevoel van: oh ja, we moeten vooral ook niet vergeten hoe goed veel dingen eigenlijk gaan bij ons. :) . Dat was dan wel weer even verfrissend en ook goed voor de sfeer.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_120203247
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:00 schreef mane het volgende:

[..]

Die holle retoriek heb ik in de krant niet zo gelezen, afgelopen weekend. Mij valt juist op dat de laatste jaren een inhoudelijke discussie op gang is gekomen over wat precies kwaliteit is en hoe je dat meet. En dat het oordeel is gebaseerd op een jaar - of een paar jaar - daarvoor.. ja, dat lijkt me logisch... Over die jaren kun je namelijk de resultaten meten en inzien. Als er in de tussentijd dingen veranderen, zowel positief als negatief, dan zal dat in een volgende beoordeling wel weer naar voren komen. Zo werkt dat nu eenmaal bij metingen. Het zijn momentopnamen, maar dat wil niet zeggen dat het dus niet veel waard is. Je kunt natuurlijk pas echt goed zien hoe een school zich ontwikkeld heeft als je de resultaten en beoordelingen van tien jaar ofzo op een rij zet. Maar dat is eenvoudig te doen.

[..]

Wat de oorzaken zijn, moet de school zelf in kaart brengen en vervolgens zal daar dan al of niet een beleid op ontwikkeld worden. Dat is de verantwoordelijkheid van een school. Dat hoort erbij. Het lijkt me altijd een wisselwerking tussen school en leerlingen. Niemand zegt dat zoiets simpel of monocausaal is, toch? En een beoordeling is natuurlijk, zoals ook bij het onderzoek van Dronkers, nooit alleen maar gebaseerd op alleen die cijfers. Als je het hebt over de inspectie (want ik weet niet precies over welke of over wiens oordeel je het nu hebt..) dan geldt daarvoor dat een inspectie in een oordeel ook meeweegt in hoeverre een school iets heeft gedaan met de feedback van de vorige keer, dacht ik.

Verder, wat onderzoeken van Dronkers of Elsevier betreft: het gaat om rendement in het algemeen, en nog een aantal indicatoren, die allemaal vermeld worden bij het onderzoek. Het is dus niet eenzijdig, al is Dronkers wel behoorlijk prestatie- en resultaatgericht. Dat past bij de visie die hij heeft als onderwijssocioloog, en daarover kun je zeker met hem van mening verschillen maar je kunt het niet echt opzij schuiven, vind ik.

[..]

Eigenlijk niet helemaal. Als er iets negatiefs uit een beoordeling komt, dan is het altijd zaak dat je daar dan als school probeert iets aan te doen. Omdat er uit onderzoek kwam dat ons rendement in de onderbouw laag is, is er heel veel veranderd in bijvoorbeeld het mentorschap in de onderbouw. Is dus ook heel hard werken voor die mentoren om die omslag te maken. Dat je hard werkt en dan in zo'n beoordeling daar niet direct iets van terug ziet, is wellicht frustrerend maar niet onlogisch. Van veranderingen of verbeteringen pluk je niet meteen de vruchten, dat heeft tijd nodig, dat vergt investering. Werkt overal zo, toch? Komt uiteindelijk dan hopelijk wel goed. Zo niet, dan pas je het beleid weer aan, of je accepteert het zoals het is. Dat kan ook een optie zijn, als je denkt dat je het niet kunt veranderen of als dat past bij de visie die je als school hebt.

Grappige is dat mijn school nu wel heel goed scoort, maar dat we als leraren het afgelopen jaar juist vinden/vonden dat heel veel dingen niet goed (genoeg) gingen. Het is kwestie van perceptie en ook maar net waar je focus op ligt. Soms is het dan goed om die rationele blik van een buitenstaander te krijgen op je werk. Bij ons op school was het maandag vooral een gedeeld gevoel van: oh ja, we moeten vooral ook niet vergeten hoe goed veel dingen eigenlijk gaan bij ons. :) . Dat was dan wel weer even verfrissend en ook goed voor de sfeer.
Ik snap heel goed wat jij bedoelt juist, zo werkt het ook, en ik ben ook echt van mening dat scholen heus beleid moeten maken n.a.v. extern onderzoek. Een frisse blik is goed. Maar misschien komt het wel doordat ik van dichtbij meemaak hoe een school "de inspectie" gebruikt als reden voor beleid dat het personeel soms tot nummer maakt en de school tot een rendementsfabriek. Ik vind persoonlijk dat daardoor soms juist een minder goede aanpak gekozen wordt - maar goed, wie ben ik met maar een paar jaar ervaring ;).

maar ik vind wel echt dat je met openbare ranglijstjes een effect creëert wat niet altijd positief is, het voelt toch soms als een soort publiekelijke afrekening voor dingen uit een (nabij) verleden. Maar ik denk dat dat gekleurd wordt door werken op een "zwakke" school ;)
Kwak
  dinsdag 18 december 2012 @ 18:09:58 #205
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_120468268
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  dinsdag 18 december 2012 @ 18:19:34 #206
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_120468618
quote:
Waarschijnlijk is die smiley bedoeld omdat je nu minder uren hebt, en niet omdat kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben nu niet meer de dupe zijn.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  woensdag 19 december 2012 @ 10:28:56 #207
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_120499013
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 december 2012 18:19 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is die smiley bedoeld omdat je nu minder uren hebt, en niet omdat kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben nu niet meer de dupe zijn.
Ehm nee. Deze smiley is bedoeld omdat de 1040 urennorm leidt tot heel vreemde beleidsmaatregelen op scholen. En dat vergaderingen niet gaan over de kwaliteit van onderwijs, maar over plannen om de lestijd te vergroten. En dat aan personeel wordt gevraagd met inventieve ideeën te komen om aan de norm te voldoen, met meezending van de regels. Ik snap het wel hoor, van de school, die kunnen ook geen kant op.
Maar ik heb nu niet echt het idee dat dit soort zaken bijdragen aan kennisoverdracht. En dus: *O*

De connectie met speciaal onderwijs ken ik trouwens niet helemaal. Dit klinkt als goed nieuws, maar kan je het uitleggen? Bedankt :)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_120682196
door die 1040 uren norm moet ik een 7e of 8e uur gaan invallen aan een klas die ik die dag al gehad heb. Het is het laatste uur voor die leerlingen en wordt dus een ophokuur.
Maar nee, alles moet worden ingevallen.

Ik heb geen bezwaar tegen invallen maar dan wel als ik wat nuttigs kan doen.
Dus als een docent uitvalt dat ik dan dat betreffende vak geef. En dat kan, voor een collega heb ik dat nu gedaan en ik heb mijn invaluren van dit jaar al bereikt met het geven van mijn eigen vak!
Maar aub geen 7e uren invaluren meer. Dat is bezopen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zondag 23 december 2012 @ 19:41:55 #209
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_120683497
Eerste toetsresultaten, nadat ik mijn klasje heb overgenomen i.v.m zwangerschapsverlof, zijn binnen: een nette 7 voor het proefwerk :Y
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  maandag 24 december 2012 @ 15:11:04 #210
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_120719027
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 19:16 schreef merry77 het volgende:
Maar aub geen 7e uren invaluren meer. Dat is bezopen.
Ik heb wel eens op vrijdagmiddag het 8e uur (15:10-16:00) toezicht moeten houden aan een 3VMBO-basis klas. Voor die leerlingen is de koek dan compleet op en zelf heb je dan ook geen fut meer. Dus dat werd toen een uurtje gezellig kletsen.. als het dan zó moet.. :{
.
pi_121371938
Allemaal weer opgestart na de kerstvakantie?

Gisteren was mijn eerste werkdag - beleidsdag, dus lekker met alle docenten 'de hei op', en het gehad over activerende werkvormen, jongeren motiveren e.d. Heel leuk!

Morgen weer lesgeven (en nakijken...)
pi_121383143
van de week met goede moed gestart, maar inmiddels ingehaald door workload (toetsen maken, toetsen nakijken, drukke dagen, tentamens die eraan komen) en iets wat hoop ik geen griep is maar een uit de hand gelopen verkoudheid. liep de hele vakantie te sniffen, blijkbaar zijn twee dagen klassen met snuffende kinderen genoeg om mij tot vallen te brengen. nu op de bank met laptop, paracetamol, dekentje en thee...

Argh. etc.
Kwak
  donderdag 10 januari 2013 @ 09:22:31 #213
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_121384055
Niet zo druk met stagezaken op dit moment, maar des te drukkermet alle ICLON shit die ik moet gaan inleveren de komende weken, en het tentamen van maandag...

Tussendoor natuurlijk ook gewoon mijn lesjes geven, maar geen nakijkwerk e.d.

Ik zou nog wel een week vakantie kunnen gebruiken ;)
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_121395887
De voorlopige roosters voor het komende blok (begint in februari) zijn bekendgemaakt. Ziet er een stuk beter uit dan de afgelopen periode. Hoef lang niet meer zo vaak om 8.30 uur te beginnen, en heb denk ik ook wat meer tijd om op mijn werk al voor te bereiden en na te kijken, dus minder werk thuis. *O*
pi_121398862
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2012 15:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik heb wel eens op vrijdagmiddag het 8e uur (15:10-16:00) toezicht moeten houden aan een 3VMBO-basis klas. Voor die leerlingen is de koek dan compleet op en zelf heb je dan ook geen fut meer. Dus dat werd toen een uurtje gezellig kletsen.. als het dan zó moet.. :{
of je zet je schouders er onder en probeert er wat productiefs en leerzaams van te maken. Met beeldmateriaal bv.. Iedereen anders moet tot 17.00 werken hoor.
There are only 151 Pokémon.
  donderdag 10 januari 2013 @ 18:55:11 #216
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121403013
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 16:59 schreef Eenskijken het volgende:
of je zet je schouders er onder en probeert er wat productiefs en leerzaams van te maken.
Tuurlijk, dat kan. Op papier is het mooi. En daarbij, je moet ook werken aan je band met de klas.

quote:
Iedereen anders moet tot 17.00 werken hoor.
Mijn werkdag eindigt niet om 17:00 uur. 's Avonds ben ik ook nog voor school bezig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 10-01-2013 21:06:49 ]
.
pi_121411421
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 18:55 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Tuurlijk, dat kan. Op papier is het mooi. En daarbij, je moet ook werken aan je band met de klas.

[..]

Mijn werkdag eindigt niet om 17:00 uur. 's Avonds ben ik ook nog voor school bezig.
genoeg andere mensen die ook 's avonds met werk bezig zijn en niet niet in het onderwijs zitten.
There are only 151 Pokémon.
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:42:53 #218
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_121411554
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:40 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

genoeg andere mensen die ook 's avonds met werk bezig zijn en niet niet in het onderwijs zitten.
En je punt is?
pi_121412295
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:42 schreef JochemP het volgende:

[..]

En je punt is?
Dat docenten snel klagen en doen alsof ze het zwaar hebben
There are only 151 Pokémon.
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:56:32 #220
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_121412387
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:54 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

Dat docenten snel klagen en doen alsof ze het zwaar hebben
Ben je zelf docent (geweest)?
pi_121412555
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:56 schreef JochemP het volgende:

[..]

Ben je zelf docent (geweest)?
nee, maar heb wel veel docenten horen praten over hun ervaringen.
There are only 151 Pokémon.
pi_121414368
Voor mij is dit schooljaar januari echt dé hel-maand qua activiteiten naast lesgeven. Open Dag, voorlichtingsavonden en proeflessen groep 8, ik begeleid de musical voor de onderbouw en die is volgende week, middenin een toetsweek met 30 mondelingen en 10 klassen waar ik schriftelijk werk van binnenkrijg.

Ik hoop ergens in februari weer boven te komen, als het even kan levend :') .
pi_121414886
Heeft een van jullie wel eens op een particuliere school gewerkt? Hoe was dat?

Ik kan volgende periode ineens een stuk minder uren gaan werken, dus ben op zoek naar iets voor erbij.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 11 januari 2013 @ 13:01:34 #224
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_121430782
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:59 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

nee, maar heb wel veel docenten horen praten over hun ervaringen.
Nou, uit die eerste post van je, over je schouders eronder op vrijdagmiddag om 15:10, lijkt het wel alsof je zelfs nooit op school hebt gezeten.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_121433329
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:37 schreef Naamah het volgende:
Heeft een van jullie wel eens op een particuliere school gewerkt? Hoe was dat?

Ik kan volgende periode ineens een stuk minder uren gaan werken, dus ben op zoek naar iets voor erbij.
Viking84 volgens mij! je kunt haar even PM-en?
Kwak
pi_121442525
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 13:01 schreef ErikT het volgende:

[..]

Nou, uit die eerste post van je, over je schouders eronder op vrijdagmiddag om 15:10, lijkt het wel alsof je zelfs nooit op school hebt gezeten.
sterker nog, ik kom net uit school, heb tot 17.15 zitten werken.
There are only 151 Pokémon.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:41:23 #227
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_121445074
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:22 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

sterker nog, ik kom net uit school, heb tot 17.15 zitten werken.
Zo zo, een echte ervaringsdeskundige! Dan mag je mij vertellen in welke provincie van Utopia jij leerlingen op een middelbare school op vrijdagmiddag van 15:10-16:00 hebt zien werken. Of nee, vrijwillig zien werken. Want het ging om een uurtje toezicht houden om aan de urennorm te komen.
Ah, en het was ook nog eens 3 VMBO. Die staan er inderdaad om bekend dat ze er nog wel zin in hebben op vrijdagmiddag. Dan schakelen ze altijd nog net ff een tandje bij _O-
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:41:48 #228
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121445087
Of hij moest nablijven...
.
pi_121450829
Het hangt natuurlijk ook van de cultuur af, zoveel is zeker.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121454512
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 14:11 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Viking84 volgens mij! je kunt haar even PM-en?
Oh tuurlijk! Wat goed! Dat wist ik wel, daar heeft ze toen al best veel over verteld, ga even terugzoeken. Dank!!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 13 januari 2013 @ 17:52:44 #231
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121511297
Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  zondag 13 januari 2013 @ 18:21:21 #232
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_121512541
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:52 schreef Rabbitproof het volgende:
Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Wij houden hier allemaal van ons werk en doen het ook met veel plezier, maar het onderwerp 'werkdruk' zal in een docententopic toch echt zo nu en dan ter sprake komen...
  zondag 13 januari 2013 @ 18:40:45 #233
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121513558
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  zondag 13 januari 2013 @ 23:38:08 #234
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121530474
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:52 schreef Rabbitproof het volgende:Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Nee hoor, we hebben in deze topicreeks genoeg positieve en leuke onderwerpen gehad.

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Tja, waarom heb ik de lerarenopleiding gedaan? Ik ben een van die mensen die altijd al leraar heeft willen worden. Op een leuke manier bezig zijn met leerlingen en ze ook nog wat leren, een persoon die een tijdje met ze meewandelt, zijn op weg naar hun toekomst. Ik ben nu ruim 11 jaar aan het werk en het bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb een leuke band met mijn klassen, leuke collega's en heb de vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Daarnaast nog enkele taken er bij die me ook wel aanspreken, dus ik heb niet te klagen.
Wat heb je nodig om een goeie docent te blijven? Het vermogen om je te kunnen blijven inleven in de belevingswereld van je leerlingen, een stevige dosis positivisme en het vermogen om je te kunnen aanpassen aan meer onderwijsvernieuwingen dan je lief is.. ;)
.
  zondag 13 januari 2013 @ 23:48:54 #235
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_121530954
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Nee hoor, we hebben in deze topicreeks genoeg positieve en leuke onderwerpen gehad.

[..]

Tja, waarom heb ik de lerarenopleiding gedaan? Ik ben een van die mensen die altijd al leraar heeft willen worden. Op een leuke manier bezig zijn met leerlingen en ze ook nog wat leren, een persoon die een tijdje met ze meewandelt, zijn op weg naar hun toekomst. Ik ben nu ruim 11 jaar aan het werk en het bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb een leuke band met mijn klassen, leuke collega's en heb de vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Daarnaast nog enkele taken er bij die me ook wel aanspreken, dus ik heb niet te klagen.
Wat heb je nodig om een goeie docent te blijven? Het vermogen om je te kunnen blijven inleven in de belevingswereld van je leerlingen, een stevige dosis positivisme en het vermogen om je te kunnen aanpassen aan meer onderwijsvernieuwingen dan je lief is.. ;)
Docenten _O_ Meest ondergewaardeerde volk door leerlingen, zo vrees ik. Mooi album trouwens, Who's Next.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_121532849
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:48 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Docenten _O_ Meest ondergewaardeerde volk door leerlingen, zo vrees ik.
Dat valt volgens mij reuze mee hoor. De leraren die hun werk goed doen (voldoende kennis, inzicht en vaardigheden, liefde voor het vak) en die duidelijk hun best doen (alle niet-domme vakinhoudelijke vragen beantwoorden, wat verdieping aanreiken, alles duidelijk uitleggen als je vragen hebt, feedback geven op toetsen enz.) worden wel gewaardeerd door de leerlingen. Zelf had ik voor dat type leraar altijd respect. Leraren die daarentegen alleen het noodzakelijke uitleggen, geen minuut extra willen investeren (niet na de les nog even een vraag beantwoorden, geen extra stof geven) en uit het boek voorlazen respecteerde ik niet. De leraar en de leerling horen een team te vormen, ze horen geen tegenpartij van elkaar te vormen. Misschien is dat een wat romantisch ideaal in de praktijk waarin we het liefst niet al te veel geld uitgeven voor onderwijs.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 14-01-2013 00:47:20 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121535480
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Misschien kun je zelf ook antwoord geven op deze vragen?

Ik ben de docentenopleiding gaan doen ruim nadat ik klaar was met mijn wo opleiding. Tijdens mijn studie had ik helemaal geen zin om voor de klas te gaan staan. Mijn eigen middelbareschooltijd lag nog vers in mijn geheugen en bovendien zag ik het mezelf helemaal niet doen. Pas toen ik eenmaal een paar jaar aan het werk was, wat ouder en meer ervaren was, bedacht ik me dat het misschien juist wel iets voor mij zou kunnen zijn. Toen ben ik het maar gewoon gaan proberen.

Het is wat ik ervan verwacht had, in zoverre dat ik eigenlijk niet veel verwachtingen had. Ik ben er heel open in gedoken en wilde het uitproberen. Mijn eerste ervaringen waren positief, wel vond ik de omgeving van zo'n school wennen, omdat ik de professionaliteit van de leiding van mijn stageschool erg vond tegenvallen, en verder ook van de andere docenten, die vaak zo weinig zakelijk waren. Dat je naar je leerlingen niet zakelijk doet, leek me logisch, maar richting je werkgever en ten aanzien van je arbeidsomstandigheden.. Daar begreep ik niet zoveel van. Wat mij opviel was dat veel docenten zichzelf als 'underdog' opstelden, en nogal klagerig waren. Terwijl ze voor de klas wel hun mannetje stonden. Vreemde contradictie.

Het meest tegen staat me dat, als je fulltime lesgeeft, je al snel een soort lesboer wordt doordat je echt veel lesuren moet geven voor een fulltime baan. Dus daar gaan we weer: de werkdruk. Er wordt veel van docenten verwacht, maar daar staat weinig waardering en er staan weinig faciliteiten tegenover. Ook krijg je soms van leerlingen veel over je heen: schrijnende thuissituaties, problemen in de prive-sfeer en het staat mij erg tegen dat we in een land wonen waar er ogenschijnlijk veel hulp is, maar waar naar mijn mening in de praktijk vaak weinig echt gebeurt. Het frustreert me enorm als ik zie dat het echt slecht gaat met een leerling maar dat je vaak heel machteloos bent. En als hulpinstanties het dan ook af laten weten, of heel halfslachtig te werken gaan, niet doorpakken etc.

Om een goede docent te blijven, is het belangrijk dat je plezier houdt in je werk. Dat je creatief blijft, je vak actueel blijft maken voor de leerlingen, en dat je liefde voor de leerlingen hebt. Verder zijn de arbeidsomstandigheden dus erg belangrijk: voldoende ruimte voor bijscholing en nascholing, goede gebouwen met goede faciliteiten, niet te grote klassen, fijne collega's, een schoolleiding die je steunt en je serieus neemt, ouders die meewerken en niet tegenwerken, waardering, en een goede infrastructuur van hulpverlening en overheidsinstellingen die de school steunen in het begeleiden van de leerlingen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 14 januari 2013 @ 12:44:45 #238
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121542291
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 07:40 schreef mane het volgende:

[..]

Misschien kun je zelf ook antwoord geven op deze vragen?

Ik ben aan de docentenopleiding begonnen met het idee om uiteindelijk voor een vwo 6 klas te eindigen en me te kunnen storten op literatuur. Na m'n eerste stage merkte ik echter vmbo basis kader geweldig te vinden! Ik had het idee dat leerlingen me echt nodig hadden om verder te komen. M'n tweede etagebouw havo/vwo3 heeft me des te meer doen beseffen dat ik op het vmbo thuis hoor.

Wat ik geweldig vind aan m'n werk is dat ik leerlingen verder kan helpen. Veel leerlingen vinden mn vak ( Engels ) moeilijk en ik vind het dan een uitdaging om voor elke leerling mijn vak uitdagend te maken op hun niveau. Ik word erg blij als leerlingen goede cijfers halen( voor de een is dat een 6 voor de ander een 9) en trots zijn op hun groei.

Wat ik lastig vind in mijn werk is dat ik soms tegen een muur aanloop als het gaat omht faciliteren van gedifferentieerd onderwijs. Ik heb tijd nodig op mijn lesmateriaal en planning zo in te rIchten dat ook werkelijk ELKE leerling groei kan doormaken. Ik wil bijscholing, tijd voor sectieoverleg en vooral tijd voor het evalueren en bijstellen van lessen.

Om mijn vak leuk te houden verspreidik mijn doelen over een langere periode: ik kan niet in 1 week een gedegen leesprogramma voor klas 4 TL in elkaar draaien. Verder probeer ik elke dag te lachen met leerlingen en elke dag even te bedenken hoe geweldig is het om met jong volwassenen gemogen werken!

Ik hoop dat een ieder hier nog lang in het onderwijs zal blijven werken met heel veel voldoening!
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  maandag 14 januari 2013 @ 12:46:38 #239
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121542340
Kheb op m'n iPhone getypt. Zie dat autocorrect niet altijd even goed heeft gewerkt. Excuses
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  maandag 14 januari 2013 @ 17:01:05 #240
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121553019
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 00:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat valt volgens mij reuze mee hoor. De leraren die hun werk goed doen (voldoende kennis, inzicht en vaardigheden, liefde voor het vak) en die duidelijk hun best doen (alle niet-domme vakinhoudelijke vragen beantwoorden, wat verdieping aanreiken, alles duidelijk uitleggen als je vragen hebt, feedback geven op toetsen enz.) worden wel gewaardeerd door de leerlingen.
Ben ik het mee eens ja, met als aanvulling ook die leraren die interesse tonen in hun leerlingen en insteken op een persoonlijke, positieve band.
.
pi_121565892
In mijn ervaring gaat dat vaak hand in hand maar inderdaad. Zo'n leraar die zelf die stap extra zet, op het inhoudelijke en het persoonlijke vlak, stimuleert een leerling om ook een stap extra te zetten wat de leraar weer motiveert...
Aan de universiteit merk ik hetzelfde. Een docent die er echt helemaal voor gaat krijgt het respect van de studenten en de studenten doen beter hun best wat die docent weer stimuleert. Andersom merk ik dat de houding bij een student eerder zakelijk wordt wanneer de docent zakelijk is, dan geeft de student het op een gegeven moment op om elk detail te begrijpen en zich extra te verdiepen omdat hij het toch in zijn uppie moet doen. Jammer dat wij in Nederland zo'n hoge student/docent-ratio hebben (met uitzondering van de geprivilligeerde gymnasia en enkele masterfases van WO-opleidingen) waardoor daar veel minder ruimte voor is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121583063
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Mijn verhaal is iets anders dan van de meesten hier denk ik. Samenvatting: Nederlands gestudeerd, toen pabo (zij-instroom), daarna 6 jaar heel ander werk gedaan, en werk nu op het hbo. Keuze voor pabo was indertijd deels ingegeven door gebrek aan ander werk, en lesgeven leek me leuk, maar niet aan pubers. In de praktijk beviel het werken op een basisschool ook maar matig, al lag dat ook voor een heel groot deel aan de school waar ik terecht was gekomen. Nu mijn tweede jaar aan het hbo, en dat vind ik helemaal geweldig. Veel leuker zelfs dan ik verwacht had toen ik solliciteerde. In mijn vorige baan gaf ik wel veel in-companycursussen, dus ik wist wel dat ik lesgeven leuk vond, maar dat is toch heel wat anders dan studenten voor een heel lesprogramma. Ik wist eigenlijk helemaal niet zo goed wat ik van de studenten moest verwachten. Mijn vakken zijn niet het hoofdvak van de opleiding, en mede daardoor niet bij alle studenten even geliefd, wat soms best lastig is, maar over het algemeen zijn ze gewoon geweldig.

Het minst leuk aan mijn werk vind ik toch echt de werkdruk. Standaard nog 4-5 uur per week, met uitschieters naar meer dan 10 uur thuis werken, op een contract van 3 dagen, vind ik echt best veel.

Wat heb ik nodig om een goede docent te blijven? Tijd. Tijd om mijn lessen goed (beter) voor te bereiden, feedback te geven aan studenten, te overleggen met collega's, tijd voor deskundigheidsbevordering.
pi_121765215
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Wat me aantrok in het vak van docent was het contact met leerlingen en het feit dat je echt een toevoeging voor ze kunt zijn. Mijn vak is heel breed, dus ik kan ook lekker veel verschillende dingen doen in mijn lessen. Verder trok de autonomie mij zeker aan (tot op een zekere hoogte heb je toch zelf zeggenschap over wat je doet en wanneer). En de manier waarop je door zo'n schooljaar rolt vind ik erg lekker, er zit een begin en een einde aan en daarna begin je weer opnieuw met nieuwe klassen, nieuwe keuzes etc., in tegenstelling tot ander werk, wat 'altijd maar doorgaat'.

Het is leuker dan ik verwacht had. Het heeft even tijd gekost om een school te vinden die goed bij mij past en vice versa. Wat me het meest tegenstaat is niet eens zozeer de werkdruk zelf, maar meer het feit dat er vanuit school zoveel van docenten verwacht wordt en het lijkt alsof men totaal geen idee heeft van hoeveel tijd men al aan zijn baan besteedt, er blijft maar van alles bovenop komen.

Om een goede docent te blijven heb ik op dit moment vooral goede en professionele collega's nodig. Nog wel meer, maar dat is voor nu even het belangrijkst, over een jaar of twee is dat vast anders.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_121765750
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:03 schreef Naamah het volgende:

[..]

Wat me aantrok in het vak van docent was het contact met leerlingen en het feit dat je echt een toevoeging voor ze kunt zijn. Mijn vak is heel breed, dus ik kan ook lekker veel verschillende dingen doen in mijn lessen. Verder trok de autonomie mij zeker aan (tot op een zekere hoogte heb je toch zelf zeggenschap over wat je doet en wanneer). En de manier waarop je door zo'n schooljaar rolt vind ik erg lekker, er zit een begin en een einde aan en daarna begin je weer opnieuw met nieuwe klassen, nieuwe keuzes etc., in tegenstelling tot ander werk, wat 'altijd maar doorgaat'.

Het is leuker dan ik verwacht had. Het heeft even tijd gekost om een school te vinden die goed bij mij past en vice versa. Wat me het meest tegenstaat is niet eens zozeer de werkdruk zelf, maar meer het feit dat er vanuit school zoveel van docenten verwacht wordt en het lijkt alsof men totaal geen idee heeft van hoeveel tijd men al aan zijn baan besteedt, er blijft maar van alles bovenop komen.

Om een goede docent te blijven heb ik op dit moment vooral goede en professionele collega's nodig. Nog wel meer, maar dat is voor nu even het belangrijkst, over een jaar of twee is dat vast anders.
Welk vak doceer je en op wat voor school?
Dit, dus.
pi_121765870
Nederlands en literatuur op een streekschool, havo/vwo.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122306217
Kan iemand me vertellen waar ik mijn rechten en plichten kan vinden als onbetaalde LIO?
pi_122308209
In de stageovereenkomst van je opleiding, lijkt me.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122309101
Ik ben meer op zoek naar een CAO of iets dergelijks.
pi_122310217
Hmm.. de CAO onderwijs is natuurlijk niet van toepassing bij een stage. Alle afspraken die er zijn, zijn er tussen jou, jouw opleiding en de stageschool. Ik vrees dat je daar niet veel algemeners over gaat vinden.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122310784
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:28 schreef Naamah het volgende:
Hmm.. de CAO onderwijs is natuurlijk niet van toepassing bij een stage. Alle afspraken die er zijn, zijn er tussen jou, jouw opleiding en de stageschool. Ik vrees dat je daar niet veel algemeners over gaat vinden.
er staat wel iets over LIO's in volgens mij hoor! www.cao-vo.nl
Kwak
pi_122311369
Maar een CAO is toch alleen van toepassing als er een arbeidsovereenkomst is? En daar is geen sprake van. Welke info zoek je precies, Sloggi? Je kan natuurlijk altijd in de CAO VO kijken.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122311471
Ik meen ooit iets te hebben gehoord over verschillen tussen betaalde en onbetaalde lio's. Iets met o.a. een docent die op afroep beschikbaar moet zijn.

Het kan ook een gevalletje klok-klepel zijn.
pi_122318656
Interessant. Ben benieuwd of daar iets over vastgelegd is. Ik denk dat je opleiding toch de eerste plaats is om dat na te gaan. Laat het even weten als je er iets over vindt, ben wel nieuwsgierig nu.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122319951
Het is al weer 2 jaar geleden dat ik onbetaald stage liep, maar volgens mij heb ik daar toen ook nooit echt over nagedacht.. Ik denk wel dat al je niet betaald wordt, je ook niets moet. Als je wordt betaald moet je daar wel bepaalde dingen voor doen.
Wat wil je nou eigenlijk precies weten?
pi_122320283
Het gaat om het al dan niet beschikbaar zijn van een begeleider, toch? Toen ik stage liep was ik gewoon parallel geroosterd met mijn begeleider.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122320954
Bijvoorbeeld, ja. Ik ben ook tegelijk met mijn begeleider ingeroosterd. Ik heb me wel voorgenomen niet meer te doen dan nodig; minimaal aantal lesuren, studiedag of wat dan ook op de vrije dag is jammer dan, dat werk.
pi_122322083
Waarom? Je stage is juist een periode waar je heel veel uit kunt halen. Waarom ga je je er dan met het minimale van af proberen te komen?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122322425
Ik zet me maximaal in voor de dingen die ik wel doe. Veel meer ga ik echter niet doen; ik kan mijn tijd beter besteden en heb het lesgeven al heel behoorlijk op de rails, dus die extra lessen voegen wat mij betreft niet heel veel toe.
pi_122322496
Gaat het om 1e jaars stage? Daar zou ik ook niet teveel doen.. Vooral goed rondkijken of het lesgeven wat voor je is.

Edit; denk het toch niet als je al les geeft. Waarom dan onbetaald?!
pi_122323125
Lio-stages worden bijna nergens meer betaald, soms krijg je nog wel een beperkte stagevergoeding.
pi_122323641
Ja ik krijg ook stagevergoeding, maar ik dacht dat er juist vaak wel wat werd betaald. Vooral omdat je les geeft en deel uitmaakt van het personeel.
Of ik heb dus gewoon geluk met stagevergoeding in mijn 2e en 3e jaar :D
  donderdag 31 januari 2013 @ 23:19:33 #262
384296 HarryPotterZeeotter
thijsje nietgoedwijsje
pi_122323934
Leuk om dit allemaal te lezen over docenten, ik zit zelf in 6VWO maar in de klas bekijk je het toch vanuit een heel ander punt. Als jullie vragen hebben over hoe leerlingen tegen iets aan kijken, vraag maar raak :-).
  vrijdag 1 februari 2013 @ 17:47:01 #263
395490 keej_lee
Halfvol of Halfleeg
pi_122349586
Voor mijn afstudeer onderzoek/project ben ik op zoek naar universele onderwerpen die onderwijsbreed behandeld worden. Maar aangezien er diverse leerjaren, niveaus, methodes en leertrajecten zijn vroeg ik me af of jullie me kunnen helpen met:

(universele) Onderwerpen/thema’s/opdrachten benoemen (en eventueel kort beschrijven) die jij in de klas met de beeldende vakken behandeld?

Dit is wat ik tot nu toe heb kunnen vinden:
Voortgezet Onderwijs
- Helden, Reizen, Liefde, De Stad, De Droom, West-Oost, Rebellie en Experiment, Dubbelgangers (CKV, Palet)
- De Smaak, De Rebel, De Stad, De Ander (CKV, de Verbeelding)
- Religie/Levensbeschouwing, Esthetica, Opdrachtgeverinvalshoek, Vermaak, Wetenschap/Techniek, Intercultureel (Kunst Algemeen)
- (Tekenen)
- (Handvaardigheid)
- (Techniek)
- (TeHaTex)

Primair Onderwijs
- (Beeldende Vakken)

Speciaal Onderwijs

Buitenschools Onderwijs

Beroeps- of Hoger Onderwijs

Ik hoor heel graag van jullie! Ik zit een beetje vast, dus kan alle input gebruiken!
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:53:53 #264
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122356807
quote:
7s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:51 schreef Sloggi het volgende:
en heb het lesgeven al heel behoorlijk op de rails, dus die extra lessen voegen wat mij betreft niet heel veel toe.
Je bent stagiair? "Die extra lessen" zijn toch handig om "vlieguren" voor de klas te maken?
.
pi_122357543
Ik vlieg al genoeg.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 17:38:16 #266
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122383848
Zal best.
.
pi_122384360
quote:
7s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:51 schreef Sloggi het volgende:
Ik zet me maximaal in voor de dingen die ik wel doe. Veel meer ga ik echter niet doen; ik kan mijn tijd beter besteden en heb het lesgeven al heel behoorlijk op de rails, dus die extra lessen voegen wat mij betreft niet heel veel toe.
Je pikt ze in de koffiekamer ook direct ertussen uit. Dit soort lamlullen. Ze worden ook negen van de tien keer overgeslagen als er doorslaggevende zaken moeten worden behandeld tussen collega's onderling. Da's wel een win-win situatie. Zij willen zo min mogelijk doen voor hun salaris en de rest wil ze er niet bij hebben.
Dit, dus.
pi_122389326
Moet ik me aangesproken voelen?

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2013 20:04:56 ]
pi_122391734
Maakt het verschil of dat je niet wat extra's wil doen voor het lerarenvak zelf (toetsen maken en nakijken, huiswerk nakijken, extra stof geven en hiervoor goede uitleg verzorgen) of voor randzaken (schoolfeestjes, uitstapjes, open dagen)?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 2 februari 2013 @ 21:05:09 #270
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_122392083
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 20:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maakt het verschil of dat je niet wat extra's wil doen voor het lerarenvak zelf (toetsen maken en nakijken, huiswerk nakijken, extra stof geven en hiervoor goede uitleg verzorgen) of voor randzaken (schoolfeestjes, uitstapjes, open dagen)?
Een van de redenen dat ik heb besloten om de docentenopleiding te doen is juist dat laatste, de randzaken. Meehelpen met de talentenshow of bandjesavond, helpen bij de open dagen, op excursie, dat soort dingen spraken mij meer aan dan het lesgeven zelf :P
pi_122395325
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 20:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maakt het verschil of dat je niet wat extra's wil doen voor het lerarenvak zelf (toetsen maken en nakijken, huiswerk nakijken, extra stof geven en hiervoor goede uitleg verzorgen) of voor randzaken (schoolfeestjes, uitstapjes, open dagen)?
Ik heb het over randzaken. Mijn ongenoegen over de krenterigheid van de school (en de financiële situatie die daar deels aan ten grondslag zal liggen) zal nooit ten koste gaan van mijn leerlingen en collega's.

Ik heb het over studiedagen, uitstapjes en bepaalde bijeenkomsten op mijn instituutsdag of mijn vrije dag. Daar maakte ik voorheen wel tijd voor vrij, nu ga ik wat minder moeite doen om erbij te kunnen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2013 22:15:16 ]
  zondag 3 februari 2013 @ 03:16:48 #272
393482 Anti-feminist
Vrouwen zijn apen!
pi_122407039
Een leraar moet gewoon fatsoenlijk lesgeven en daar hoort ook huiswerk opgeven,controleren,proefwerken maken op niveau,nakijken en dat soort dingen bij.En dat is al meer dan zat.

En geen randzaken zoals(feestjes,excursie en dat soort onzin)Dat laat je maar aan andere over.Een leraar heeft al veel "dingen" aan zijn hoofd.Om hem nog meer te belasten gaat veel te ver en al helemaal met dat hongerloontje.
En het dan gek vinden dat er te weinig leraars zijn. :') |:(
Je hebt de verkeerde baan genomen als Sven Kramers.
  zondag 3 februari 2013 @ 09:39:44 #273
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_122409167
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 03:16 schreef Anti-feminist het volgende:
Een leraar moet gewoon fatsoenlijk lesgeven en daar hoort ook huiswerk opgeven,controleren,proefwerken maken op niveau,nakijken en dat soort dingen bij.En dat is al meer dan zat.

En geen randzaken zoals(feestjes,excursie en dat soort onzin)Dat laat je maar aan andere over.Een leraar heeft al veel "dingen" aan zijn hoofd.Om hem nog meer te belasten gaat veel te ver en al helemaal met dat hongerloontje.
En het dan gek vinden dat er te weinig leraars zijn. :') |:(
Die "anderen" waar je dat aan overlaat zijn dus je collega's. Ik snap best dat Sloggi als stagiair niet alles even hard meeloopt, zeker als je niet aast op een baan op die school. Maar als teamlid op een school deel je die taken met elkaar. Als iemand dan z'n snor drukt lijden collega's er onder. Of,als iedereen principieel gaat doen, leerlingen omdat er gaan simpelweg geen activiteiten meer worden georganiseerd.

Ik vind het soms ook klote dat ik veel extra tijd in school moet steken zeker in een drukke lesperiode. Maar ik werk nu eenmaal op een school waar op dat gebied Veel van docenten gevraagd wordt dat wist ik van te voren...
Kwak
pi_122411800
Nou, inderdaad. Leuk idee hoor, alleen maar focussen op lesgeven, maar dan schuif je lekker het werk in de schoenen van collega's.

Daarbij, 'randzaken' zoals feestjes, excursies, voorstellingen, etc. voegen juist heel veel toe aan je band met leerlingen. De docenten die nooit komen opdagen bij de schoolfeesten, de musical of niet meegaan op werkweek en excursies zijn docenten die hun leerlingen uiteindelijk minder goed leren kennen. Die band is heel belangrijk, en ik investeer daar graag in.
pi_122412403
Als je een werknemer bent horen die dingen er inderdaad gewoon bij, en ze zijn ook vaak leuk. Ik heb binnenkort een uitje met twee klassen die ik maar één keer per week zie, dat is de ideale mogelijkheid om ze een beetje te leren kennen.
  zondag 3 februari 2013 @ 13:31:04 #276
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_122414941
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 20:02 schreef Sloggi het volgende:
Moet ik me aangesproken voelen?
Je voelt je in ieder geval aangesproken.
Dit, dus.
pi_122415819
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 13:31 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Je voelt je in ieder geval aangesproken.
Dat betekent niet dat ik me herken in je verhaal.
  zondag 3 februari 2013 @ 14:07:10 #278
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_122416415
quote:
7s.gif Op zondag 3 februari 2013 13:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat betekent niet dat ik me herken in je verhaal.
Had ik ook niet verwacht. Zodra je als stagiair beweert dat je je lessen behoorlijk op de rails hebt en extra lessen niet als nodig acht heb je in mijn ogen sowieso al een niet al te grote vorm van zelfkennis.
Dit, dus.
pi_122416646
Daar heb je gelijk in; hoe meer lessen, hoe beter. Nu ik dat stukje teruglees snap ik dat je dat beeld hebt.

Dat ik het idee heb dat ik de boel aardig op de rails heb (en dat vindt mijn begeleider gelukkig ook) betekent niet dat ik vind dat het niet beter kan. Dat kan het natuurlijk wel degelijk, en er is nog genoeg te leren.

Er zijn echter meer dingen die van me worden verlangd voor ik mijn diploma kan halen, en daar houd ik ook tijd voor vrij. Voorheen kwam dat deel van mijn studie nadrukkelijk op het tweede plan, en dat heeft me bijna opgebroken. Het is dus ook een stukje zelfbescherming.
  zondag 3 februari 2013 @ 14:18:32 #280
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_122416842
Ah, oke. Dan wordt het een ander verhaal. Je diploma gaat sowieso voor, maar ben je er van bewust dat je visitekaartje afgeven ongelofelijk belangrijk is. De stagiair die de eigen grenzen bewaakt maar zich tot op het bot ingezet heeft behoudt altijd een streepje voor op anderen. Kan heel lucratief werken in het zoeken naar een baan zodra je dat diploma op zak hebt.
Dit, dus.
pi_122416893
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 12:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, inderdaad. Leuk idee hoor, alleen maar focussen op lesgeven, maar dan schuif je lekker het werk in de schoenen van collega's.

Daarbij, 'randzaken' zoals feestjes, excursies, voorstellingen, etc. voegen juist heel veel toe aan je band met leerlingen. De docenten die nooit komen opdagen bij de schoolfeesten, de musical of niet meegaan op werkweek en excursies zijn docenten die hun leerlingen uiteindelijk minder goed leren kennen. Die band is heel belangrijk, en ik investeer daar graag in.
zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.
There are only 151 Pokémon.
pi_122417138
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:18 schreef Buitendam het volgende:
Ah, oke. Dan wordt het een ander verhaal. Je diploma gaat sowieso voor, maar ben je er van bewust dat je visitekaartje afgeven ongelofelijk belangrijk is. De stagiair die de eigen grenzen bewaakt maar zich tot op het bot ingezet heeft behoudt altijd een streepje voor op anderen. Kan heel lucratief werken in het zoeken naar een baan zodra je dat diploma op zak hebt.
Helemaal mee eens.
  zondag 3 februari 2013 @ 14:31:47 #283
393482 Anti-feminist
Vrouwen zijn apen!
pi_122417435
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 09:39 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Die "anderen" waar je dat aan overlaat zijn dus je collega's. Ik snap best dat Sloggi als stagiair niet alles even hard meeloopt, zeker als je niet aast op een baan op die school. Maar als teamlid op een school deel je die taken met elkaar. Als iemand dan z'n snor drukt lijden collega's er onder. Of,als iedereen principieel gaat doen, leerlingen omdat er gaan simpelweg geen activiteiten meer worden georganiseerd.

Ik vind het soms ook klote dat ik veel extra tijd in school moet steken zeker in een drukke lesperiode. Maar ik werk nu eenmaal op een school waar op dat gebied Veel van docenten gevraagd wordt dat wist ik van te voren...
Wat ik probeer te zeggen is kweek wat meer ruggengraat soms zul je inderdaad even wat meer moeten doen in drukke tijden.Maar soms heb je ook echt tijd nodig voor jezelf.En al helemaal als een leraar heel veel dingen doet voor school op vrijwillige basis.

Maar ik ben het sowieso deels met je eens :D
Je hebt de verkeerde baan genomen als Sven Kramers.
pi_122418962
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:19 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.
Niet mee eensch. Zodra je een goede en leuke band hebt met leerlingen hoef je ze niet als Stalin in het gareel te houden, maar willen ze zelf ook een stapje harder lopen voor die leuke docent.

Je moet alleen wel je grenzen heel duidelijk stellen, om te voorkomen dat je de grip verliest en het een theekransje wordt.
  zondag 3 februari 2013 @ 16:18:18 #285
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_122421874
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:19 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.
Met een band kweken bedoelen docenten meestal niet "vriendjes worden". Het heeft meer te maken met dat leerlingen weten dat je oprechte interesse hebt in wat hen bezighoudt, dat je ze respecteert en hoog inschat. dan kun je daarnaast best streng en rechtvaardig zijn: als je als docent een band hebt met een klas kun je ook veel beter de regie voeren dan de docent van wie de leerlingen de opvatting hebben dat diegene ongeinteresseerd is.

het kost energie om leerlingen te "zien", maar het is heel belangrijk.
Kwak
  zondag 3 februari 2013 @ 16:56:51 #286
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122423476
quote:
En geen randzaken zoals (feestjes,excursie en dat soort onzin). Dat laat je maar aan andere over. Een leraar heeft al veel "dingen" aan zijn hoofd.Om hem nog meer te belasten gaat veel te ver en al helemaal met dat hongerloontje. En het dan gek vinden dat er te weinig leraars zijn.
"Dat soort onzin" is net wel de cement van je school. Dit zijn net de krenten in je pap! Dit is net wat het onderwijs leuk maakt. We zeggen dat vaak tegen elkaar als we in Berlijn zitten, of in een bungalowtje in Zeeland: `Wat hebben we toch een leuk beroep!'.

Als je in een theater het licht, het geluid en de rekwisieten weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de acteur en het publiek over, dan spreek je nog steeds over theater. Als je in het onderwijs de roosters, de methoden en de toetsen weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de leerkracht en de kinderen over, dan spreek je nog steeds over onderwijs. Het draait om een bijzondere interactie tussen de leerkracht met zijn leerlingen. De rest is soms belangrijk, maar nooit het belangrijkste...Leerlingen zijn uniek, hebben geen interesse in je cv of wat je gestudeerd hebt, maar in wie je bent, wat je thuis doet..Leerlingen die zeggen, die leraar kent mij, dan pas ben je goed bezig...
.
pi_122423835
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 16:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als je in een theater het licht, het geluid en de rekwisieten weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de acteur en het publiek over, dan spreek je nog steeds over theater. Als je in het onderwijs de roosters, de methoden en de toetsen weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de leerkracht en de kinderen over, dan spreek je nog steeds over onderwijs. Het draait om een bijzondere interactie tussen de leerkracht met zijn leerlingen. De rest is soms belangrijk, maar nooit het belangrijkste...Leerlingen zijn uniek, hebben geen interesse in je cv of wat je gestudeerd hebt, maar in wie je bent, wat je thuis doet..Leerlingen die zeggen, die leraar kent mij, dan pas ben je goed bezig...

[..]

"Dat soort onzin" is net wel de cement van je school. Dit zijn net de krenten in je pap! Dit is net wat het onderwijs leuk maakt. We zeggen dat vaak tegen elkaar als we in Berlijn zitten, of in een bungalowtje in Zeeland: `Wat hebben we toch een leuk beroep!'.
Nou, hier ben ik het maar deels mee eens hoor. Het is inderdaad belangrijk om een goede verstandhouding te hebben met de leerlingen. Zover als jij gaat, wil ik echt niet gaan hoor. Wat andere mensen hier al aangestipt hebben, onderschrijf ik ook: het is geen goed idee om best buddies te worden met leerlingen. Dat zie ik op mijn school ook veel te veel en ik erger me er groen en geel aan.
  zondag 3 februari 2013 @ 17:04:38 #288
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122423879
Er is nog altijd een verschil tussen een band opbouwen en "best buddies" zijn hoor.
.
pi_122424115
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Er is nog altijd een verschil tussen een band opbouwen en "best buddies" zijn hoor.
Waarschijnlijk snap je wel over welk type docent ik het heb. Overigens vind ik de extra-curriculaire activiteiten erg belangrijk. Zelf organiseer ik hier (mede) ook een aantal dingen van. Je kunt je leerlingen toch iets extra's meegeven op die manier.

Op veel scholen vind ik het aanbod hiervan toch ondermaats (inc. mijn eigen school).
  zondag 3 februari 2013 @ 17:09:00 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122424145
Ja, en ik denk dat we ons ergeren aan dezelfde soort docenten.
.
pi_122598819
Beste docenten, ik zou graag jullie aandacht willen vragen voor het volgende.
Het is vaak lastig om leerlingen enthousiast te maken voor het leren van een vreemde taal, en de Talenacademie probeert dit te vergemakkelijken. Een van onze initiatieven is een nationale poëziewedstrijd, waarbij leerlingen gestimuleerd worden tot het verbeteren van hun taalvaardigheid en tegelijkertijd leren om op een andere manier tegen taal aan te kijken. De inzendingen zullen worden beoordeeld door een professionele jury, waarbij rekening wordt gehouden met de achtergrond van de deelnemers.

Behalve de educatieve kansen die de wedstrijd te bieden heeft, ontvangen docenten bij inschrijving ook een gratis poëziewedstrijdpakket met hierin een poster, flyer, boekenlegger en deurhanger. Verder is er speciaal lesmateriaal ontwikkeld, dat gratis te downloaden is. Surf hiervoor naar onze website (www.poeziewedstrijd.nl), waar tevens online lesideeën te raadplegen zijn om in uw lessen te integreren. Als extra motivatie voor de leerlingen zijn er ook leuke prijzen te winnen.

Voor vragen: linda.wings@talenacademie.nl
http://www.talenacademie.nl/
pi_122605188
Lol dus leerlingen moeten een gedicht maken in een vreemde taal om die taal beter te begrijpen? Lijkt me een omgekeerde wereld, en niet echt haalbaar.
There are only 151 Pokémon.
pi_122605716
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:45 schreef Eenskijken het volgende:
Lol dus leerlingen moeten een gedicht maken in een vreemde taal om die taal beter te begrijpen? Lijkt me een omgekeerde wereld, en niet echt haalbaar.
ben jij toevallig een leerling, eenskijken?

ik merk vooral dat leerlingen niet geinteresseerd zijn in zoiets, terwijl je er wél heel veel van leert...
Kwak
  donderdag 7 februari 2013 @ 19:54:11 #294
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_122608422
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:57 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ben jij toevallig een leerling, eenskijken?

ik merk vooral dat leerlingen niet geinteresseerd zijn in zoiets, terwijl je er wél heel veel van leert...
Als leerlingen ergens niet geïnteresseerd in zijn gaan ze ook niks leren. Dus is het onze taak om ze enthousiast te maken voor poezie, en dat is niet eenvoudig. Ik vind er zelf ook niks aan, is gewoon niet mijn ding, al dat vage gedoe. Maar dat is geen obstakel voor mij om er nooit wat mee te doen in de les, eerder een extra uitdaging om er iets leuks van te maken :P
pi_122608838
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:54 schreef JochemP het volgende:

[..]

Als leerlingen ergens niet geïnteresseerd in zijn gaan ze ook niks leren. Dus is het onze taak om ze enthousiast te maken voor poezie, en dat is niet eenvoudig. Ik vind er zelf ook niks aan, is gewoon niet mijn ding, al dat vage gedoe. Maar dat is geen obstakel voor mij om er nooit wat mee te doen in de les, eerder een extra uitdaging om er iets leuks van te maken :P
ja, dat snap ik :P doe ik zelf ook. maar ik doelde meer op de typische "leerlingreactie" van eenskijken. zou t opvallend vinden als hij/zij docent is met zo'n houding.
Kwak
pi_122608947
Zou zelf aan de slag gaan met een gedicht maken ze misschien niet juist ook enthousiast kunnen maken voor meer poëzie? Ik weet het niet hoor, werk niet in het VO, maar ik kan me wel voorstellen dat het zeker voor een deel van de leerlingen zo werkt. Ook wel iets om in groepjes te laten doen of zo.

En verder ga ik maar weer eens een avond besteden aan werk. Pff, daar word ik toch echt wel moe van soms hoor. Ik had nog wel gehoopt dat het dit blok minder zou zijn, maar ja, heel nieuw vak, waar ik echt de ballen verstand van heb, dus moet me er helemaal op inlezen, en er dan ook nog een interessante training over geven. -O-
pi_122609218
Als je graag wil dat mensen vreemde talen leren, stimuleer de overheid dan om een gratis online-cursus op te laten richten t/m gevorderd niveau zodat mensen zo goed als gratis onderwezen worden in die vreemde taal. Waarom niet? Een eenmalige investering die gelijk is aan de ontwikkeling van een goede schoolmethode van 1 t/m 6 VWO, de kosten kunnen worden gedeeld door miljoenen mensen. Vanzelfsprekend moet Nederland hiervoor samenwerken met Vlaanderen en Suriname (kan ook een klein deel betalen in ruil voor het gebruik hiervan).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:09:12 #298
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_122609366
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja, dat snap ik :P doe ik zelf ook. maar ik doelde meer op de typische "leerlingreactie" van eenskijken. zou t opvallend vinden als hij/zij docent is met zo'n houding.
Eenskijken is volgensmij een leerling inderdaad, hij was hier een paar pagina's terug ook :P

quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:03 schreef Bleie het volgende:
Zou zelf aan de slag gaan met een gedicht maken ze misschien niet juist ook enthousiast kunnen maken voor meer poëzie? Ik weet het niet hoor, werk niet in het VO, maar ik kan me wel voorstellen dat het zeker voor een deel van de leerlingen zo werkt. Ook wel iets om in groepjes te laten doen of zo.
De algemene opvatting van leerlingen is dat poezie bij voorbaat stom en saai is. Hoe leuk je je project ook maakt over gedichten, als je zegt dat je poezie gaat doen zal je 90% van de klas een diepe zucht zien slaken en ik kan ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven... Tijdens mijn colleges literatuur en poezie moet ik ook mijn best doen om wakker te blijven :P

Ik vraag me af in hoeverre het nodig is om aan poezie te doen in de les. Ik ben nog geen leuke lessen/projecten tegengekomen over dit onderwerp... Ben benieuwd of er mensen hier zijn die hier een idee over hebben
pi_122609461
Ik moest er als leerling ook niets van hebben, nu vind ik poëzie best wel interessant en hou ik van beeldspraak en stijlfiguren. Blijkbaar komt dat vanzelf wel als het in iemand zit en het niet wordt verplicht en beoordeeld?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122609992
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:09 schreef JochemP het volgende:

[..]

Eenskijken is volgensmij een leerling inderdaad, hij was hier een paar pagina's terug ook :P

[..]

De algemene opvatting van leerlingen is dat poezie bij voorbaat stom en saai is. Hoe leuk je je project ook maakt over gedichten, als je zegt dat je poezie gaat doen zal je 90% van de klas een diepe zucht zien slaken en ik kan ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven... Tijdens mijn colleges literatuur en poezie moet ik ook mijn best doen om wakker te blijven :P

Ik vraag me af in hoeverre het nodig is om aan poezie te doen in de les. Ik ben nog geen leuke lessen/projecten tegengekomen over dit onderwerp... Ben benieuwd of er mensen hier zijn die hier een idee over hebben
Een collega van mij komt uit het VO, en zij vertelde laatste heel enthousiast over een poëzieproject dat ze ooit gedaan hadden. In het begin had dat inderdaad veel weerstand opgeroepen bij de leerlingen (eigenlijk vooral uit de gedachte: "Dat kunnen we nooit, een gedicht schrijven." Maar toen bleek dat ze het wel degelijk konden, werd het merendeel toch aardig enthousiast. Nogmaals: ik heb geen ervaring in het lesgeven in het VO, maar ik hou nooit zo van de houding dat je er bij voorbaat van uitgaat dat leerlingen het niets zullen vinden.

En als alternatief kun je het misschien nog een songtekst noemen? Dat zijn (als het goede zijn) toch eigenlijk ook gedichten :P .
pi_122610858
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:57 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ben jij toevallig een leerling, eenskijken?

ik merk vooral dat leerlingen niet geinteresseerd zijn in zoiets, terwijl je er wél heel veel van leert...
niet echt, meer een student. Heb vroeger wel eens gedacht om pabo te doen, maar nu niet meer.
ik denk dat als je vreemde talen wil promoten, je gasten/sprekers moet uitnodigen, of een soort 'dorp' moet maken waarin je die taal oefent. Als je het woord poëzie in de mond neemt, ben je iedereen kwijt.
There are only 151 Pokémon.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')