abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116504633
Welkom in deel 28 van ons gezellige docententopic.
Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116504737
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 17:03 schreef Naamah het volgende:
Maar ben jij zonder bevoegdheid, maar wel met een begin van je opleiding en wat stage-ervaring aangenomen? Of echt met helemaal niets? Dat laatste zie ik nu eigenlijk bijna niet meer, terwijl dat vroeger nog wel eens voorkwam.
nope, niet echt ervaring. nou ja, studentassistentschappen en een vak gegeven als aio. verder had ik slechts een introductieweek op zak toen ik voor 2 mavo werd gedumpt. dat was wel even spannend...

op mn huidige school aangenomen met een jaar ervaring maar nog steeds onbevoegd. er worden nog steeds onbevoegde en onervaren collega's aangenomen, als ze wel een andere carriere daarvoor hebben en zich meteen inschrijven bij de opleiding. een nieuwe collega wiskunde heeft voor de vakantie wel eerst een snuffelstage bij ons gedaan, als onderdeel van sollicitatieproces.
Kwak
pi_116505031
Inmiddels aan de slag als afgestudeerd docent op de school waar ik de afgelopen twee schooljaren stage en lio-stage gelopen heb :D. Lekker 5 dagen per week lesgeven in plaats van lesgeven combineren met studie en scriptie.
pi_116509202
Zo, de kop is eraf! De eerste week zit er weer op. Ik merk echt duidelijk verschil met vorig jaar, toen ik net op deze school begon. Ik sta zoveel sterker in m'n schoenen!

Claudia, is er geen mogelijkheid om direct je eerstegraads bevoegdheid te halen? Ik vind lesgeven aan de onderbouw leuk omdat de omgang met leerlingen weer heel anders is, maar voor wat betreft de lesstof zit er geen enkele uitdaging in. Laat mij maar vertellen over het impressionisme of iets dergelijks, dan ben ik in mijn element. O+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_116509463
Tof is dat, hè? Dat je in een jaar zoveel groeit. Vorig jaar begon rond deze tijd aan mijn eerste zelfstandige stage, vond het behoorlijk spannend toen. Nu een jaar later loop ik op mijn derde school rond alsof ik nooit anders gedaan heb O+ En oke, dat komt ook wel een beetje doordat ik geleerd heb me gewoon overal doorheen te bluffen :):)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116510001
Ik meld me hier ook maar even, ben aio met 20 procent docentaanstelling.
Het komende blok heb ik 3 werkgroepen (van ong. 12 colleges per groep) en wat tutoraten, en dat vind ik best veel voor mijn eerste lesgeefervaring! :P

Een voordeel is dat ik voor maar één werkgroep zelf inhoudelijk verantwoordelijk ben, maar het zal toch veel werk worden.

Maar ik heb super veel zin om met de studenten aan de slag te gaan
:s)
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_116512692
Claudia, is hoger onderwijs geen optie voor je? Daar is het volgens mij echt makkelijker binnenkomen zonder bevoegdheid.
pi_116515574
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 19:27 schreef DevilsAndDust het volgende:
Zo, de kop is eraf! De eerste week zit er weer op. Ik merk echt duidelijk verschil met vorig jaar, toen ik net op deze school begon. Ik sta zoveel sterker in m'n schoenen!

Claudia, is er geen mogelijkheid om direct je eerstegraads bevoegdheid te halen? Ik vind lesgeven aan de onderbouw leuk omdat de omgang met leerlingen weer heel anders is, maar voor wat betreft de lesstof zit er geen enkele uitdaging in. Laat mij maar vertellen over het impressionisme of iets dergelijks, dan ben ik in mijn element. O+.
fijn is dat he? ook het al goed de weg weten in de school en de organisatie, en dat kinderen en collega's je kennen helpt zo erg!

ik merk nu pas echt weer hoe leuk en gezellig mijn collega's zijn. heb zo vaak echt dikke pret in de docentenkamer, heerlijk om even te ontspannen.

ik merk dit jaar ook dat ik de bovenbouw nu veel leuker vind dan de onderbouw. derde klassen gaan nog wel, maar brugklassen, die ik vorig jaar nog ontspannend vond vind ik nu écht heel saai en niet leuk om te doen. die kleine priegelkindjes met al die onzekere vraagjes enzo :@....merk ook dat het me irriteert om wéér dezelfde stomme verhaaltjes uit het boek door te werken in de onderbouw. al wordt het met uitleggen wel makkelijker, je ontwikkelt toch een beetje je eigen manier van aantekeningen geven die je zo weer op kunt roepen.

de bovenbouw is toch veel gevarieerder, en ik vind de connectie met de kinderen ook leuker.
Kwak
pi_116517714
Hier ook een nieuwe leraar :P Saxion in Enschede.
Ik kom uit het bedrijfsleven en heb dus in totaal 0,0 ervaring met het geven van les, ben alleen stagiaires gewent die al bekend waren met de software die ik gebruik.
Moet nu al mijn ervaring overbrengen op mensen met 0 kennis van de software wat nogal een uitdaging is :P

Heeft iemand tips als het gaat om les geven op het HBO?
Merk dat ik misschien iets te coulant bent maar weet niet hoe ver je kan gaan in het corrigeren van studenten.
Heb m'n collega's ook al gevraagd maar hoe meer tips hoe beter.

Moet zeggen dat het mij tot nu toe reuze mee valt!
pi_116518237
Hymn: ik ben nu de eerste week best wel streng geweest. Vooral aanwezigheid en huiswerk maken heb ik zwaar aangezet (nou gelden daar bij ons op de opleiding ook vrij strenge normen voor, dat helpt). Verder werkt het in mijn ervaring vooral altijd goed om bij veel te vertellen wat ze er straks in de praktijk aan hebben. Sowieso: verhalen uit de praktijk doen het altijd goed.

En ik kreeg zelf vandaag van een collega een tip over gedrag koppelen aan werk later. Bij mij ging het om dat ze vaak hun tas al gaan in pakken tegen het eind van de les voordat ik echt klaar ben. Ik zeg dan nu meestal iets over dat ik dat onbeleefd van ze vind en niet erg prettig, wat ook wel overkomt, maar mijn collega zegt dan vaak iets als: "Stel je voor dat jij later een gesprek hebt met je baas, en er is afgesproken dat dat tot [bijv.] half twee duurt. Hoe denk je dan dat hij het vindt als jij 5 minuten van tevoren al je tas gaat inpakken en je jas aandoet?" Dat schijnt ook goed over te komen.
pi_116518694
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 21:18 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

fijn is dat he? ook het al goed de weg weten in de school en de organisatie, en dat kinderen en collega's je kennen helpt zo erg!

ik merk nu pas echt weer hoe leuk en gezellig mijn collega's zijn. heb zo vaak echt dikke pret in de docentenkamer, heerlijk om even te ontspannen.

ik merk dit jaar ook dat ik de bovenbouw nu veel leuker vind dan de onderbouw. derde klassen gaan nog wel, maar brugklassen, die ik vorig jaar nog ontspannend vond vind ik nu écht heel saai en niet leuk om te doen. die kleine priegelkindjes met al die onzekere vraagjes enzo :@....merk ook dat het me irriteert om wéér dezelfde stomme verhaaltjes uit het boek door te werken in de onderbouw. al wordt het met uitleggen wel makkelijker, je ontwikkelt toch een beetje je eigen manier van aantekeningen geven die je zo weer op kunt roepen.

de bovenbouw is toch veel gevarieerder, en ik vind de connectie met de kinderen ook leuker.
Haha :D heel herkenbaar. Brugklas vandaag. Les 1:

Ik: "So, get to work on exercises 3 and 4. Any questions?"
*10 vingers in de lucht*
Ik: :{ (Denkend: Wat heb ik nou weer niet goed uitgelegd? Dit moet toch duidelijk zijn?)
Klas: "Juf, moet ik met pen of potlood in mijn werkboek schrijven?", "Juf, mag ik het uitgummen als het fout is?", "Juf, kijk, ik heb een pen gevonden op de grond", "Juf, ik schrijf denk ik te groot voor dit kleine antwoordlijntje.."

:') Jongens. Please. Ga aan het werk.

Maar ik vind juist de afwisseling bovenbouw/onderbouw zo leuk. Ik heb dit jaar 3 onderbouwklassen en 7 bovenbouwklassen dus ik ben eigenlijk erg blij met lesjes zoals deze. Al moet ik soms wel even mijn geduldig-uitleggen-knopje weer vinden ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2012 22:05:20 ]
pi_116519411
Hahaha, dat is echt zo herkenbaar!! Ook nog gehoord: "Juf, wilt u vandaag niet teveel huiswerk geven? Wij gaan vanmiddag bij elkaar spelen." O+ O+ O+

Ik vind brugklassen daarom ook juist wel weer heel leuk. Tweede klassen vind ik vreselijk, vooral met dat kleine-jongetjesgedrag kan ik helemaal niets. Ik heb nu alleen derde t/m zesde. Een van de derde klassen is echt superleuk en lief, maar in die andere klas zitten dus een stuk of acht jochies die dat typische jongetjesgedrag uit de tweede vertonen. Ik weet echt niet wat ik daarmee moet. Geduw en getrek weet ik wel te corrigeren, maar het constante "Mevrouw!! Hij heeft mijn tas/pen/boek afgepakt!" vind ik zó irritant. Zeker omdat het zogenaamde slachtoffer er zelf ook een hand in heeft en het gewoon over en weer gaat. Of een tas die zomaar ineens aan de andere kant van het lokaal ligt, zonder dat iemand iets gedaan heeft. Ik vind dat soort dingen zó irritant dat ik gewoon niet goed weet wat ik er mee moet. Ik heb ze er vandaag wel op aangesproken en benoemd wat ik zag en wat ik ervan vond, maar dat zal vast niet afdoende zijn. Tips? Ga sowieso even kijken of het nodig is om het een en ander in die klas fysiek uit elkaar zetten en denk erover om komende les gewoon maar even iedereen die er bij betrokken is na de les even te laten blijven voor een gesprekje. Mogen ze elkaar hun excuses aanbieden enzo, heerlijk basisschool-kinderachtig, past goed bij hun gedrag ^O^
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116520606
Hoezo 'wat een toon'? Het kwam er misschien een beetje bot uit, maar zo is het toch ook?
pi_116521169
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 22:32 schreef FlameScorpion het volgende:
Hoezo 'wat een toon'? Het kwam er misschien een beetje bot uit, maar zo is het toch ook?
iemand die "wel even docent wilT worden". dat vond ik onaardig klinken, bovendien zat er een taalfout is die bij mij op 1 in het lijstje egrernissen staat :@. En zo makkelijk denkt claudia daar heus niet over...
Kwak
pi_116521764
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 22:43 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

iemand die "wel even docent wilT worden". dat vond ik onaardig klinken, bovendien zat er een taalfout is die bij mij op 1 in het lijstje egrernissen staat :@. En zo makkelijk denkt claudia daar heus niet over...
Sorryyyyyy claudiaaaaaa

Ik studeer niet voor niets Engels :P ;)
pi_116521938
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 22:56 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Sorryyyyyy claudiaaaaaa

Ik studeer niet voor niets Engels :P ;)
ik ben ook lerares Engels :P maar voor hij wilT is geen enkel excuus ;)
Kwak
pi_116522190
quote:
17s.gif Op vrijdag 7 september 2012 17:17 schreef WHATSHESAID het volgende:
Inmiddels aan de slag als afgestudeerd docent op de school waar ik de afgelopen twee schooljaren stage en lio-stage gelopen heb :D. Lekker 5 dagen per week lesgeven in plaats van lesgeven combineren met studie en scriptie.
Wow, je mocht gewoon zoveel jaar op dezelfde school stage lopen? :o
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_116522308
Bedankt voor de informatie allemaal!

Mijn situatie is om verschillende redenen wat complex. Ik heb geen Nederlands gestudeerd, maar ik heb een propedeuse Neerlandistiek gedaan (en behaald), daarna de doctoraal Theoretische Taalwetenschap, maar daar heb ik geen scriptie voor geschreven. Ik ben daar dus net niet in afgestudeerd. Wel ben ik afgestudeerd in de Filosofie. Mijn promotie vindt plaats binnen Pedagogiek, dus weer iets heel anders. Ik zou graag in kaart willen laten brengen hoeveel bijscholing het me kost om een bevoegdheid te halen, maar het is me helemaal niet duidelijk hoe en waar ik dat kan doen. Iemand op dat gebied nog tips?

Wat ervaring betreft heb ik jarenlang op een school gewerkt (vmbo en havo/vwo) als onderwijsassistent. Bovendien is mijn promotie toegespitst op adolescenten, nieuwe media en onderwijs en heb ik de afgelopen jaren veel scholen van binnen gezien. Daarbij heb ik enige ervaring in het geven van onderwijs als aio (geen werkgroepen, maar uitsluitend scriptiebegeleiding). Het is me alleen niet duidelijk in hoeverre deze ervaring gewaardeerd wordt.

Een collega van me is meteen aangenomen op een vmbo-school als docent Nederlands. Ik weet dat er binnen het vmbo meer mogelijkheden bestaan, en mijn hart ligt juist bij deze jongeren. Maar ik vraag me ook af ik het wel wil, zoveel 'politieagent spelen'. Ik weet nog goed van mijn tijd op de vmbo-school dat ik elke dag mentaal gesloopt was. Maarja, dat was ook een vmbo-school met veel problemen (een jaar na mijn vertrek is de school opgehouden te bestaan).

Afijn, vanaf maart zouden de kansen groter worden? Dat zou juist interessant zijn voor mij, want rond die periode gaat de tijd dringen voor me (ik ben vanaf januari werkeloos). Ik wil overigens niet in het hoger onderwijs als docent werken, tenzij ik daarnaast onderzoek kan doen. En ik ben ook bereid mijn eigen opleiding te betalen als dat moet. Ik wil alleen niet in een opleiding investeren zonder een baan in het onderwijs te hebben. Ik heb een inkomen nodig en ik wil niet meer hoofdzakelijk student zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116522684
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:08 schreef Claudia_x het volgende:
Bedankt voor de informatie allemaal!

Mijn situatie is om verschillende redenen wat complex. Ik heb geen Nederlands gestudeerd, maar ik heb een propedeuse Neerlandistiek gedaan (en behaald), daarna de doctoraal Theoretische Taalwetenschap, maar daar heb ik geen scriptie voor geschreven. Ik ben daar dus ook net niet in afgestudeerd. Wel ben ik afgestudeerd in de Filosofie. Mijn promotie vindt weer plaats binnen Pedagogiek, dus weer iets heel anders. Ik zou graag in kaart willen laten brengen hoeveel bijscholing het me kost om een bevoegdheid te halen, maar het is me helemaal niet duidelijk hoe en waar ik dat kan doen. Iemand op dat gebied nog tips?
klinkt alsof je in 2 jaar je deficienties zou kunnen wegwerken en een eerstegraads zou kunnen halen :Y ik zou gewoon een afspraak maken met de studiecoordinator in Leiden/Utrecht/Amsterdam om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Ze stellen voor mensen zoals jij dan vaak een programma samen. opleidingen zijn allemaal bijna hetzelfde, enige nadeel van amsterdam voor zover ik weet is dat ze niet het hele jaar 1 vaste opleidingsdag hebben wat erbij werken wat lastiger maakt, maar ook dan vallen er vaak afspraken te maken met een school.
quote:
Wat ervaring betreft heb ik jarenlang op een school gewerkt (vmbo en havo/vwo) als onderwijsassistent. Bovendien is mijn promotie toegespitst op adolescenten, nieuwe media en onderwijs en heb ik de afgelopen jaren veel scholen van binnen gezien. Daarbij heb ik enige ervaring in het geven van onderwijs als aio (geen werkgroepen, maar uitsluitend scriptiebegeleiding). Het is me alleen niet duidelijk in hoeverre deze ervaring gewaardeerd wordt.
dan maak je echt een goeie kans! als je wilt kan ik je mijn brief en CV wel sturen, ik heb alles in mijn cv toegespitst op onderwijservaring en gerelateerd aan het VO, en in de brief ook steeds aangehaakt bij de onderwijs-achtige ervaringen. dat helpt echt!

quote:
Een collega van me is meteen aangenomen op een vmbo-school als docent Nederlands. Ik weet dat er binnen het vmbo meer mogelijkheden bestaan, en mijn hart ligt juist bij deze jongeren. Maar ik vraag me ook af ik het wel wil, zoveel 'politieagent spelen'. Ik weet nog goed van mijn tijd op de vmbo-school dat ik elke dag mentaal gesloopt was. Maarja, dat was ook een vmbo-school met veel problemen (een jaar na mijn vertrek is de school opgehouden te bestaan).
als je echt tweedegraads wilt moet je dat doen, maar met eerstegraads mag je ook op vmbo lesgeven he, alleen je houdt de mogelijkheid open om over te stappen naar havo/vwo als je dat wilt. ik zou als je uit een goed programma kan komen met een studiecoordinator (en probeer dan diverse uni's, want wat volgens de ene niet kan, kan bij de andere soms weer wel)
quote:
Afijn, vanaf maart zouden de kansen groter worden? Dat zou juist interessant zijn voor mij, want rond die periode gaat de tijd dringen voor me (ik ben vanaf januari werkeloos). Ik wil overigens niet in het hoger onderwijs als docent werken, tenzij ik daarnaast onderzoek kan doen. En ik ben ook bereid mijn eigen opleiding te betalen als dat moet.
de banen beginnen dan pas eind augustus, helaas, en de betaling ook. maar de vacatures komen in maart. tot die tijd is bijna alleen vervanging , en dan willen ze vaak een ervaren iemand....

vergeet de lerarenbeurs niet als je zelf gaat betalen, is toch 3700 euro per jaar die je kunt krijgen!
Kwak
pi_116522994
Kwak, welke opleiding bedoel je precies als je refereert aan de lerarenopleiding in Amsterdam? Aan de HvA, UvA? Ik denk dat het in ieder geval zinvol is me hier alvast op te oriënteren. Ik wil hoe dan ook voorkomen dat ik vanaf januari niks te doen heb en ik wil graag investeren in m'n toekomst. Zelfs als ik onderzoeker wil (en kan) blijven, dan zal onderwijservaring heel nuttig voor me zijn. (Al schijnen die twee lastig te combineren zijn.)

Ik moet me ook gaan verdiepen in zaken zoals de duur van mijn uitkering, hoeveel tijd ik heb voor ik de kinderen van het kinderdagverblijf moet halen omdat ik geen toeslag meer krijg, en of het volgen van een studie hier nog iets aan verandert.

Oh, en ik ben erg geïnteresseerd in je cv!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116523248
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:25 schreef Claudia_x het volgende:
Kwak, welke opleiding bedoel je precies als je refereert aan de lerarenopleiding in Amsterdam? Aan de HvA, UvA? Ik denk dat het in ieder geval zinvol is me hier alvast op te oriënteren. Ik wil hoe dan ook voorkomen dat ik vanaf januari niks te doen heb en ik wil graag investeren in m'n toekomst. Zelfs als ik onderzoeker wil (en kan) blijven, dan zal onderwijservaring heel nuttig voor me zijn. (Al schijnen die twee lastig te combineren zijn.)

Ik moet me ook gaan verdiepen in zaken zoals de duur van mijn uitkering, hoeveel tijd ik heb voor ik de kinderen van het kinderdagverblijf moet halen omdat ik geen toeslag meer krijg, en of het volgen van een studie hier nog iets aan verandert.

Oh, en ik ben erg geïnteresseerd in je cv!
ik bedoel de UvA/UL/UU. als die je een mooi schakelprogramma kunnen bieden, dan ben je misschien sneller klaar met eerstegraads dan dat je in deeltijd de hele tweedegraads opleiding doet namelijk.

als je me even je mailadres pm't van stuur ik je mijn spulletjes toe.

ik had geluk dat ik nog een jaar stufi kon krijgen,. was nog binnen de tienjarentermijn. sowieso geldt voor het lerarenopleidingsgedeelte het lagere collegegeld, ook als tweede master/tweede studie. de vakken bij bijvoorbeeld nederlands kunnen soms op contractbasis, dan betaal je per vak.

collega van mij deed dit voor wiskunde terwijl ze lesgaf, een ander voor duits.
Kwak
pi_116523763
Ik denk dat de haalbaarheid daarvan staat of valt met de flexibiliteit van de opleiding. Als ik de theorie grotendeels zelfstandig kan doen d.m.v. zelfstudie, dan is er veel mogelijk. De omschrijving van de VU klonk wel goed, dus daar heb ik alvast contact mee opgenomen.

Door je reacties voel ik me extra gemotiveerd, waarvoor dank!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116523838
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:45 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat de haalbaarheid daarvan staat of valt met de flexibiliteit van de opleiding. Als ik de theorie grotendeels zelfstandig kan doen d.m.v. zelfstudie, dan is er veel mogelijk. De omschrijving van de VU klonk wel goed, dus daar heb ik alvast contact mee opgenomen.

Door je reacties voel ik me extra gemotiveerd, waarvoor dank!
geen dank :) VU is prima denk ik, vergeet altijd dat er twee zijn in amsterdam, en shop vooral rond voor een programma dat bij je past. je hebt veel te bieden, vergeet dat niet!
Kwak
pi_116524026
Veel te bieden en ook veel te leren. Beetje suf dat leraar worden altijd m'n plan B is geweest terwijl er nog zoveel aan bijscholing voor nodig is. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116524539
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:53 schreef Claudia_x het volgende:
Veel te bieden en ook veel te leren. Beetje suf dat leraar worden altijd m'n plan B is geweest terwijl er nog zoveel aan bijscholing voor nodig is. :+
:') jup. ik moest er eerst ook voor in inkomen halveren en ben nog steeds niet klaar... maar nu ben ik zo blij met mijn keuze!
Kwak
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:22:06 #26
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116534931
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 22:16 schreef Naamah het volgende:
Hahaha, dat is echt zo herkenbaar!! Ook nog gehoord: "Juf, wilt u vandaag niet teveel huiswerk geven? Wij gaan vanmiddag bij elkaar spelen." O+ O+ O+
In de bovenbouw wordt het: "We gaan vanmiddag met elkaar spelen" ;)

quote:
Ik vind brugklassen daarom ook juist wel weer heel leuk. Tweede klassen vind ik vreselijk, vooral met dat kleine-jongetjesgedrag kan ik helemaal niets.
Ik heb ook een aantal jaren in de brugklas lesgegeven, ben ook brugklasmentor geweest, maar ik vond het ook niet echt waanzinnig. Het is wel leuk, daar niet van, maar ik heb liever iets oudere leerlingen.

Dat kleine jongetjesgedrag had ik donderdag overigens. Iemand had een paar proppen papier in de capuchon van zijn voorbuurman gedaan. Wat kun je doen? Straf geven (vind ik ook zo triest), boos worden (nee, niet voor zoiets kleins), dus ik besloot het op Baba's manier te doen. Eerst gevraagd aan de propjesleerling wat de bedoeling was. Terwijl de klas toeluisterde en ik op ijzig kalme toon met hem in gesprek was, pakte ik een aantal stencilboekjes en begon die voor zijn neus te verscheuren. "Je vindt het blijkbaar leuk om met papier te spelen. Ik ook", en ik bleef maar scheuren. Uiteindelijk lag er een indrukwekkende berg papiersnippers op de grond. "Kijk eens hoe leuk ik dat vind". 's Middags is hij die papierberg (en ik had er écht een puinhoop van gemaakt) komen opruimen. Neem van mij aan - die jongen waagt zich nóóit meer aan een propje. Problemen oplossen op onverwachte manieren, dat heeft mijn voorkeur.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:08 schreef Claudia_x het volgende:
Ik weet dat er binnen het vmbo meer mogelijkheden bestaan, en mijn hart ligt juist bij deze jongeren. Maar ik vraag me ook af ik het wel wil, zoveel 'politieagent spelen'.
Jammer dat VMBO nog steeds geassocieerd wordt met "politieagent spelen". Bij VMBO ligt het er - en dat geldt nét zo goed voor atheneum of havo - aan hoe je je les geeft. En als je hart bij deze leerlingen ligt, dan moet dat helemaal goed komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 08-09-2012 15:38:49 ]
.
  zaterdag 8 september 2012 @ 17:07:51 #27
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_116537601
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Dat kleine jongetjesgedrag had ik donderdag overigens. Iemand had een paar proppen papier in de capuchon van zijn voorbuurman gedaan. Wat kun je doen? Straf geven (vind ik ook zo triest), boos worden (nee, niet voor zoiets kleins), dus ik besloot het op Baba's manier te doen. Eerst gevraagd aan de propjesleerling wat de bedoeling was. Terwijl de klas toeluisterde en ik op ijzig kalme toon met hem in gesprek was, pakte ik een aantal stencilboekjes en begon die voor zijn neus te verscheuren. "Je vindt het blijkbaar leuk om met papier te spelen. Ik ook", en ik bleef maar scheuren. Uiteindelijk lag er een indrukwekkende berg papiersnippers op de grond. "Kijk eens hoe leuk ik dat vind". 's Middags is hij die papierberg (en ik had er écht een puinhoop van gemaakt) komen opruimen. Neem van mij aan - die jongen waagt zich nóóit meer aan een propje. Problemen oplossen op onverwachte manieren, dat heeft mijn voorkeur.

[..]

Jammer dat VMBO nog steeds geassocieerd wordt met "politieagent spelen". Bij VMBO ligt het er - en dat geldt nét zo goed voor atheneum of havo - aan hoe je je les geeft. En als je hart bij deze leerlingen ligt, dan moet dat helemaal goed komen.
Als ik in dergelijke situaties even geen creatieve oplossing voorhanden heb, vraag ik gewoon aan de leerling in kwestie hoe 'ie het denkt te gaan oplossen. Vaak komen er dan verrassend goede ideeën. :)

Wat dat politieagent betreft; helemaal mee eens! Ik werk nu zeven jaar in het vmbo, en ik kan toch stellig beweren dat ik docent ben en één politieagent. En zo voel ik dat dus ook.
pi_116539950
Haha, thnx voor je propjesverhaal Baba, ik moest er in elk geval om lachen! En TSE, goeie, soms zijn oplossingen zo simpel dat je er zelf gewoon even niet opkomt :) Dank!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 10 september 2012 @ 20:43:48 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116617765
Titel van dit topic klopt trouwens niet, zie ik nu. Het is het 28e deel, dan zou het XXVIII moeten zijn.
.
pi_116617930
Oooh, sorry! Ik kan dat Romeinse tellen echt niet! Heb een mod gevraagd het aan te passen.

Ik zeg ook regelmatig tegen mijn leerlingen dat het maar goed is dat ik Nederlands geef, dan heb ik weer eens iets verkeerd uitgeteld, of haal ik links en rechts door elkaar, dat soort dingen :')
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116619262
dit jaar een flink aantal 3e klassen. Duidelijk in de pubertijd. Sommige klassen (3havo) beginnen nu wel wat onrustig te worden.
En nadeel is dat ik niet altijd consequent op ordeverstoringen in ga. Praten tijdens uitleg dan weer misschien iets te fel.

2e klassen zijn heerlijk. Af en toe eens strafwerk als iemand erdoorheen praat en de rest van de klas is ook gelijk weer stil.
Helaas werkt dat niet in de 3e.
Moet echt leuker gaan worden die paar klassen, want we zijn net met de eerste week klaar.

4havo was vandaag goed te doen, alleen was een deel van de klas er niet.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 10 september 2012 @ 21:20:10 #32
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116620068
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 21:07 schreef merry77 het volgende:
2e klassen zijn heerlijk. Af en toe eens strafwerk als iemand erdoorheen praat en de rest van de klas is ook gelijk weer stil. Helaas werkt dat niet in de 3e.
Dat verschilt denk ik per klas.
.
pi_116623448
Na jaren bovenbouw les te hebben gegeven, had ik per 1 augustus mijn baan opgezegd. Ik vond die 1.1 FTE (wat regelmatig resulteerde in 60 uur per week) toch niet meer helemaal mijn ding.

Nu een relaxte start gemaakt met mijn eigen bedrijf, en een klein baantje erbij waarin ik weer allemaal nieuwe dingen tegen kom. Voor het eerst sinds 2001 weer een 1e klasje!!!
Die kids werken zo ongelooflijk enthousiast, dat ik gewoon nog meer motivatie heb om leuke dingen te gaan bedenken.
2e en 3e klassen zijn gewoon zoals altijd, lief leuk en speels.
Jammer dat ik geen bovenbouw heb komend jaar, maar eigenlijk toch geen zin om mezelf weer kapot te werken zodat die kids een 6.8 gemiddeld gaan halen op hun examens.

Alleen wel jammer dat ze me op mijn nieuwe school nog voor een deel als beginnend docent zien... ruim 10 jaar ervaring wordt toch snel opzij geschoven. Nog 1 weekje rustig aandoen, en dan ga ik wel weer wat mooie dingen uit de kast trekken om collega's te overdonderen en mijn gebruikelijke status weer te verkrijgen.

(Geheime doelen: Exacte secties wat meer zien te integreren en aansluiting tussen Wi/Na/Sk/Bi creeeren in klas 1 en 3, examentrainingen naar hoger niveau trekken, sneller na te kijken repetities maken waarin de differentiatie-hel van klas 2 wat wordt beperkt en de ELO effectiever inzetten)
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_116655057
Hele persoonlijke vraag aan jullie docenten: vroeger stak ik uren in school (thuis) maar sinds ik een relatie heb en een dochter merk ik dat ik het heel moeilijk heb om de balans te vinden tussen privé en school. Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb nu een baan van 1,0fte en ben bijna elke dag rond 16.00 klaar maar ik wil voorkomen dat ik weer hele weekenden achter die computer zit...
pi_116657667
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:13 schreef 4Beta het volgende:
Na jaren bovenbouw les te hebben gegeven, had ik per 1 augustus mijn baan opgezegd. Ik vond die 1.1 FTE (wat regelmatig resulteerde in 60 uur per week) toch niet meer helemaal mijn ding.

Nu een relaxte start gemaakt met mijn eigen bedrijf, en een klein baantje erbij waarin ik weer allemaal nieuwe dingen tegen kom. Voor het eerst sinds 2001 weer een 1e klasje!!!
Die kids werken zo ongelooflijk enthousiast, dat ik gewoon nog meer motivatie heb om leuke dingen te gaan bedenken.
2e en 3e klassen zijn gewoon zoals altijd, lief leuk en speels.
Jammer dat ik geen bovenbouw heb komend jaar, maar eigenlijk toch geen zin om mezelf weer kapot te werken zodat die kids een 6.8 gemiddeld gaan halen op hun examens.
Tot hier - leuk berichtje! Valt het een beetje te combineren? Eigen bedrijf en onderwijs?

quote:
Alleen wel jammer dat ze me op mijn nieuwe school nog voor een deel als beginnend docent zien... ruim 10 jaar ervaring wordt toch snel opzij geschoven. Nog 1 weekje rustig aandoen, en dan ga ik wel weer wat mooie dingen uit de kast trekken om collega's te overdonderen en mijn gebruikelijke status weer te verkrijgen.

(Geheime doelen: Exacte secties wat meer zien te integreren en aansluiting tussen Wi/Na/Sk/Bi creeeren in klas 1 en 3, examentrainingen naar hoger niveau trekken, sneller na te kijken repetities maken waarin de differentiatie-hel van klas 2 wat wordt beperkt en de ELO effectiever inzetten)
Dit is dan weer een beetje jammer :') . Moet er ergens ook wel om lachen hoor, kan me voorstellen dat als "beginner" gezien worden wat vreemd voelt na 10 jaar. Maar.. meteen zo'n berg verbeterplannen doorvoeren en een enorme "status" willen, ben je niet bang dat mensen daar op afketsen? Even rustig de school leren kennen is ook wat waard, toch?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2012 20:21:42 ]
  dinsdag 11 september 2012 @ 20:24:16 #36
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116657858
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 20:21 schreef Razztwizzle het volgende:
meteen zo'n berg verbeterplannen doorvoeren en een enorme "status" willen, ben je niet bang dat mensen daar op afketsen? Even rustig de school leren kennen is ook wat waard, toch?
Ik moest dat stukje ook even op me laten inwerken. Persoonlijk zou ik het niet zo prettig vinden als een nieuwe collega opeens de hele zaak "overhoop" zou komen gooien...
.
pi_116658354
Je kunt die doelen toch zien als iets op de lange termijn? En of je mensen tegen je in harnas jaagt, hangt er maar net vanaf hoe je het aanpakt en brengt. Ik heb ook altijd veel ambitie en weet wat ik wil verbeteren of wat kan veranderen. Vinden mensen niet altijd leuk, nee, maar je kan er wel degelijk veel mee bereiken. Ik houd er wel van. *; . Ik ben in het onderwijs soms juist vaak tegen een gebrek aan dit soort ambities bij docenten aangelopen tot nu toe.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_116658536
Ambities en daadkracht prima hoor ^O^ maar er zit natuurlijk een heel grijs gebied tussen die twee dingen en de hele zaak overhoop willen gooien omdat je een bepaalde 'status' weer wil hebben. Zo kwam de post op mij over.

Ik houd van mensen met nieuwe ideeën, maar goed luisteren en kijken naar wat ergens al is neergezet en hoe je dat kan aanvullen is ook een kunst. En ik geloof nooit dat je na een maand op een nieuwe school dat al helemaal in kaart hebt.
  dinsdag 11 september 2012 @ 21:48:15 #39
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116663533
Precies, zo denk ik er ook over.
.
pi_116687504
Hmm, ik begin mijn status alweer een beetje terug te krijgen eigenlijk. In ieder geval heb ik afgelopen 2 dagen de stap al weten te maken van "iemand die alles moet leren" naar "iemand met goede ideeen waar we eens materialen mee gaan vergelijken".

Aantal van mijn "geheime doelen" heb ik juist opgesteld naar wat ik hoorde in de eerste week dat ik er werkte. Dingen die ze op die school graag willen, maar waarvoor de expertise en/of ervaring nog wat mist. Laten dat nu juist de dingen zijn waar ik erg goed in ben, dus in de loop van het jaar moet er wel wat te bereiken zijn.

En vandaag die vervelende 3e klas ook gelijk even goed rechtgetrokken. 5 minuten even de klas aangezien terwijl ik op een rustige manier probeerde alles stil te krijgen, in die 5 minuten de 6 belangrijkste onrustbronnen weten te identificeren, en daarna heerlijk rustige les kunnen draaien. (Niemand eruit gestuurd, niemand strafwerk hoeven geven, kwestie van de juiste personen op de juiste manier aanspreken)

Aaahhh, ik hou van mijn werk :)
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_116687639
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om?
Simpele redenatie: Ervaring telt ook als lesvoorbereiding.
En alles wat je vorige jaren hebt gemaakt, is dit jaar toch ook weer zo in te zetten?

De truc om meer tijd over te houden: Gewoon niet telkens opnieuw het wiel willen uitvinden!
(heeft mij in ieder geval al heel veel tijd opgeleverd in de loop der jaren, soms wat nieuws ontwikkelen, maar ook vooral op ervaring, routine en stukje hergebruik blijven vertrouwen)
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_116701807
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:
Hele persoonlijke vraag aan jullie docenten: vroeger stak ik uren in school (thuis) maar sinds ik een relatie heb en een dochter merk ik dat ik het heel moeilijk heb om de balans te vinden tussen privé en school. Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb nu een baan van 1,0fte en ben bijna elke dag rond 16.00 klaar maar ik wil voorkomen dat ik weer hele weekenden achter die computer zit...
ik werk keihard op school, maar niet te veel thuis. soms heb ik dat gevoel ook wel eens, maar tegelijkertijd gaat het goed op de manier die ik nu doe, en ik werk niet minder dan mijn aanstelling, dus ik heb het een beetje leren accepteren van mezelf dat ik soms minder voorbereid ben dan ik zou wensen...

ik vang het grotendeels op door heel goed en duidelijk alles te administreren en plannen, waardoor ik altijd op tijd weet als ik wél aan de bak moet. ik heb 0,8 fte + 0,12 aan uitbreiding, dat is op dit moment in totaal 26 lesuren (interne vervanging, krijg je geen volledige 0,04 fte per lesuur voor). ik werk de meeste dagen van half acht tot 17/17.30, behalve op dinsdag, dan ben ik 's middags vrij en die neem ik ook echt, tenzij er een vergadering is.

verder heb ik een "to do" boekje, waar ik alles opschrijf waarvan ik vind dat het moet gebeuren, maar ik werk er rustig beetje bij beetje doorheen.

ik merk dat het me veel makkelijker afgaat dan vorig jaar (de routine) maar ook dat ik veel harder werk dan toen. ben ook nog ELO-voortrekker en daarmee zijn we nu bij de "uitrol" beland, waarbij ik stiekem de enig overgebleven docent-expert ben... dat was dus wel even heftig deze week. en dan doe ik dus 's avonds echt niks meer thuis, laat de spullen expres in de auto liggen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 20:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik moest dat stukje ook even op me laten inwerken. Persoonlijk zou ik het niet zo prettig vinden als een nieuwe collega opeens de hele zaak "overhoop" zou komen gooien...
ik heb van de week, na een jaar pas!, eindelijk een goed moment gehad om te zeggen dat ik vind dat we te frontaal en weinig activerend lesgeven bij onze sectie... (in de zelfevaluatie). Eerder zou dat zeker tot verdedigende reacties hebben geleid, maar nu werd er eerlijk gezegd dat men eigenlijk niet wist waarom ze het niet deden. ik voel nu meer ruimte om zelf ruimte er voor in te passen, en ik hoop collega's enthousiast te krijgen als ik leuk materiaal laat zien. iedereen blij.
Kwak
pi_116702489
Hee, een topic waar ik me nu ook in mag melden!

Na jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt te hebben, werk ik nu sinds vier weken op een middelbare school als wiskundedocent. Aan het einde van dit schooljaar hoop ik mijn tweedegraadsbevoegdheid te halen. Ik heb alleen een stage van een paar maanden achter de rug, maar ik heb een school zo gek gevonden om met mij in zee te gaan :) en laten we zeggen dat het 'wennen' is... maar wel leuk!
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_116703745
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 20:19 schreef hooibaal het volgende:
Hee, een topic waar ik me nu ook in mag melden!

Na jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt te hebben, werk ik nu sinds vier weken op een middelbare school als wiskundedocent. Aan het einde van dit schooljaar hoop ik mijn tweedegraadsbevoegdheid te halen. Ik heb alleen een stage van een paar maanden achter de rug, maar ik heb een school zo gek gevonden om met mij in zee te gaan :) en laten we zeggen dat het 'wennen' is... maar wel leuk!
werk je soms bij mij op school? klinkt als onze nieuwe wiskundecollega :P
Kwak
pi_116738715
Ik moet weer een leerwerkplan opstellen en fijn aan mijn competenties werken.. Heeft iemand hier nog een briljante leervraag waar je veel aan hebt gehad?
pi_116739856
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:
Hele persoonlijke vraag aan jullie docenten: vroeger stak ik uren in school (thuis) maar sinds ik een relatie heb en een dochter merk ik dat ik het heel moeilijk heb om de balans te vinden tussen privé en school. Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb nu een baan van 1,0fte en ben bijna elke dag rond 16.00 klaar maar ik wil voorkomen dat ik weer hele weekenden achter die computer zit...
Bekend probleem. Wat mij wel frustreert, is dat ik een baan van 0,7 fte heb, maar in uren meer dan 1 fte werk. Ik wil gewoon fulltime kunnen werken en daar ook het bijbehorende loon voor krijgen, maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen en dat is frustrerend. Nu aan het begin van het schooljaar probeer ik op mijn vrije dag zoveel mogelijk te doen en voor te bereiden en op zondag ben ik vaak ook de hele dag bezig. De avonden voorafgaand aan lesdagen hoef ik dan alleen nog de laatste dingen ter voorbereiding te doen, maar ook dat loopt soms op tot hele avonden.

Ik ben nu natuurlijk ook net op een nieuwe school begonnen, dus heb er wel vertrouwen in dat dat in de loop van het schooljaar beter gaat worden. Verder plan ik ook bewust moment waarop ik niet werk, ik wil eigenlijk sowieso een dag in het weekend niets aan school doen en op woensdag/vrijdag doe ik thuis ook niets meer.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 16 september 2012 @ 19:11:43 #47
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116858617
Was weer eens naar "Hoefnagels" aan het kijken, maar ik heb 't afgezet. Ik begin er me steeds meer aan te ergeren. Het is een beetje een popie-jopie-figuur die denkt de wijsheid in pacht te hebben, maar meestal zeiken de leerlingen gewoon in zijn schoenen waar hij bij staat. Waarom spreken ze hem eigenlijk met "jij" aan? Ik weet zeker dat in 90 procent van alle middelbare scholen, de leraar met "U" aangesproken wordt. Die uitbarsting in de aflevering over het weggooien van een propje - dat hij daar zó overdreven boos over wordt, staat in haaks contrast met de quasi-filosofische wijsheden die hij her en der in het programma tentoonspreidt..
.
  zondag 16 september 2012 @ 19:33:49 #48
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_116859565
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 14:04 schreef Naamah het volgende:

[..]

Bekend probleem. Wat mij wel frustreert, is dat ik een baan van 0,7 fte heb, maar in uren meer dan 1 fte werk. Ik wil gewoon fulltime kunnen werken en daar ook het bijbehorende loon voor krijgen, maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen en dat is frustrerend. Nu aan het begin van het schooljaar probeer ik op mijn vrije dag zoveel mogelijk te doen en voor te bereiden en op zondag ben ik vaak ook de hele dag bezig. De avonden voorafgaand aan lesdagen hoef ik dan alleen nog de laatste dingen ter voorbereiding te doen, maar ook dat loopt soms op tot hele avonden.

Ik ben nu natuurlijk ook net op een nieuwe school begonnen, dus heb er wel vertrouwen in dat dat in de loop van het schooljaar beter gaat worden. Verder plan ik ook bewust moment waarop ik niet werk, ik wil eigenlijk sowieso een dag in het weekend niets aan school doen en op woensdag/vrijdag doe ik thuis ook niets meer.
Toen ik nog 0,6 en 0,8 werkte, was ik in uren ook fulltime aan het werk. Sinds ik 1,0 werk, ben ik niet meer uren gaan maken. Ten eerste gaan bepaalde zaken gewoon makkelijker na een paar jaar, en ten tweede ben ik efficiëntere keuzes gaan maken omdat het werk anders niet te overzien was. Waarschijnlijk is het gewoon een valkuil voor beginnende (deeltijd)docenten; te veel te goed willen doen, en vooral niets aan het toeval over willen laten...
  zondag 16 september 2012 @ 19:37:16 #49
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_116859705
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 19:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Was weer eens naar "Hoefnagels" aan het kijken, maar ik heb 't afgezet. Ik begin er me steeds meer aan te ergeren. Het is een beetje een popie-jopie-figuur die denkt de wijsheid in pacht te hebben, maar meestal zeiken de leerlingen gewoon in zijn schoenen waar hij bij staat. Waarom spreken ze hem eigenlijk met "jij" aan? Ik weet zeker dat in 90 procent van alle middelbare scholen, de leraar met "U" aangesproken wordt. Die uitbarsting in de aflevering over het weggooien van een propje - dat hij daar zó overdreven boos over wordt, staat in haaks contrast met de quasi-filosofische wijsheden die hij her en der in het programma tentoonspreidt..
Ik vind het een vreselijk programma, heb er een halve aflevering van uitgezeten en toen was ik al het glazuur van mijn tanden kwijt. Ik hoop niet dat mensen die kijken denken dat het een doornsee leraar is, want dat zou het (toch al niet geweldige) imago van docenten niet ten goede komen vrees ik.
  zondag 16 september 2012 @ 19:41:51 #50
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116859891
Ze zijn inderdaad diep gezakt.. Jammer.
.
pi_116867108
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:
Hele persoonlijke vraag aan jullie docenten: vroeger stak ik uren in school (thuis) maar sinds ik een relatie heb en een dochter merk ik dat ik het heel moeilijk heb om de balans te vinden tussen privé en school. Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb nu een baan van 1,0fte en ben bijna elke dag rond 16.00 klaar maar ik wil voorkomen dat ik weer hele weekenden achter die computer zit...
Héél herkenbaar, al heb ik twee (kleine) kinderen. Ik merk wel dat ik nu veel minder tijd ben aan voorbereiding dan vorig jaar, omdat ik alle vakken die ik dit blok geef, vorig jaar ook al heb gegeven. Maar nakijken... Ik moet dit weekend van 3 klassen een opdracht nakijken, gemiddeld 5 minuten per opdracht, maal 70 studenten.

Bij ons is het, volgens mijn collega's, wel zo dat je, als je fulltime werkt, je meestal meer tussenuren hebt, dus meer tijd om tijdens je werkdag dit soort dingen te doen, waardoor je minder thuis hoeft te werken. Maar ja, ik wil echt niet fulltime werken zolang mijn kinderen nog zo klein zijn. Dat betekent dus vaak als ze in bed liggen nog aan het werk.
pi_116869157
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 19:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Toen ik nog 0,6 en 0,8 werkte, was ik in uren ook fulltime aan het werk. Sinds ik 1,0 werk, ben ik niet meer uren gaan maken. Ten eerste gaan bepaalde zaken gewoon makkelijker na een paar jaar, en ten tweede ben ik efficiëntere keuzes gaan maken omdat het werk anders niet te overzien was. Waarschijnlijk is het gewoon een valkuil voor beginnende (deeltijd)docenten; te veel te goed willen doen, en vooral niets aan het toeval over willen laten...
dat klopt wel denk ik. enige wat ik merk nu ik bijna 1,0 werk, is dat ik als ik verder ook een drukke week heb (drukke avonden, cursus, vergadering, etc.) ik wel echt helemaal kapot ben en nu dus de zondagmiddag en avond toch weer zit te werken, terwijl ik al lang meer dan 40 uur gewerkt heb deze week...

ik heb t ook een beetje aan mezelf te danken, heb deze week tussenuren verspild door mn kont tegen de krib te gooien :@ ik was ontzettend boos en gefrustreerd over t feit dat ze mijn uren niet goed willen uitkeren (teamleider staat achter me, sectieleider ook) en toen was ik zo van slag dat ik me de laatste twee dagen van de week alles maar heb laten aanleunen ipv die so's even na te kijken...

nu moet ik nog zeker 2 uur werken en t is al kwart voor tien. bah. (zit al vanaf vanmiddag sinds ik weer thuis ben van een familiebezoek)
Kwak
  zondag 16 september 2012 @ 22:11:10 #53
348967 ObesitasBoy
Baas Der Obesen
pi_116870824
- nee -

[ Bericht 76% gewijzigd door GlowMouse op 19-09-2012 22:50:57 ]
pi_116871000
Hallo mensen. Ik heb Italiaans gestudeerd. Werk sinds 2 jaar in de studie- en huiswrekbegeleiding. Mijn baas zegt dat ik erg goed ben met de leerlingen en zegt dat ik de lerarenopleiding moet doen. Zit er soms over na te denken. Eigenlijk wil ik niet, lijkt me vreselijk om voor een klas te staan, maar met mijn opleiding kan ik ook niet veel anders, en ik wil ook wel eens een huis kunnen kopen bijv. dus een vaste baan zou geen overbodige luxe zijn. Wat denken jullie?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_116871551
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:14 schreef JohnDDD het volgende:
Hallo mensen. Ik heb Italiaans gestudeerd. Werk sinds 2 jaar in de studie- en huiswrekbegeleiding. Mijn baas zegt dat ik erg goed ben met de leerlingen en zegt dat ik de lerarenopleiding moet doen. Zit er soms over na te denken. Eigenlijk wil ik niet, lijkt me vreselijk om voor een klas te staan, maar met mijn opleiding kan ik ook niet veel anders, en ik wil ook wel eens een huis kunnen kopen bijv. dus een vaste baan zou geen overbodige luxe zijn. Wat denken jullie?
wat voor lerarenopleiding zou je willen doen? en iets wat je vreselijk lijkt is misschien niet echt een goed idee :@
Kwak
pi_116871760
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:22 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

wat voor lerarenopleiding zou je willen doen? en iets wat je vreselijk lijkt is misschien niet echt een goed idee :@
dat weet ik dus ook niet. ik spreek ook wel Spaans dus ook dat zou ik kunnen. mijn Engels is ook erg goed. maar echt voor een klas met van die kids staan, brr...is het echt zo erg?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_116872191
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:24 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

dat weet ik dus ook niet. ik spreek ook wel Spaans dus ook dat zou ik kunnen. mijn Engels is ook erg goed. maar echt voor een klas met van die kids staan, brr...is het echt zo erg?
nee, ik vind het heerlijk ;) maar bedenk je dat je dus voor een tweedegraads bevoegdheid nog wel 4 jaar moet studeren, en voor een eerstegraads zul je toch een Master in een schoolvak moeten doen (weet niet hoe de doorstroming van Italiaans naar Spaans is) en dan nog een kopopleiding van 1 jaar.

fulltime werken zit er dus voorlopig niet in, voor de klas.

daarnaast: vraag naar Spaans docenten is klein. Ik ben zelf totaal ongeschikt voor het tweedegraads gebied, en heb er ook maar 1 jaar ervaring mee, dus kan je ook weinig vertellen over hoe het is.
Kwak
pi_116880222
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:24 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

dat weet ik dus ook niet. ik spreek ook wel Spaans dus ook dat zou ik kunnen. mijn Engels is ook erg goed. maar echt voor een klas met van die kids staan, brr...is het echt zo erg?
Ik geloof dat jij maar een andere baan en/of opleiding moet gaat zoeken. Dat lijkt me het beste voor iedereen |:(
pi_116880297
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 19:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
.... Waarom spreken ze hem eigenlijk met "jij" aan? Ik weet zeker dat in 90 procent van alle middelbare scholen, de leraar met "U" aangesproken wordt. ....
Ik weet zeker dat die 90% schromelijk overdreven is. Denk ook dat het een keuze moet zijn van de docent zelf. Ik vind ik het echt verschrikkelijk als leerlingen me met "U" aanspreken. Voel me daar heel ongemakkelijk bij.
pi_116883789
Oef, ik ben ernstig teleurgesteld. Van de bijna 1000 studenten hebben 30 studenten de diagnostische taaltoets met een voldoende gehaald :{ Ik vraag me toch af waar het misgaat. Een groot deel zal net vers van de havo komen, een deel van het mbo, een deeltje van het vwo, een deel is overgestapt binnen het hbo. Hoe snel kunnen de regels van de Nederlandse spelling wegzakken? Of ze hebben de toets niet serieus genomen, kan ook nog.

Afgelopen week de eerste twee lessen gegeven, werkwoordspelling. Lekker terug naar de basics, stroomschema's erbij, hoe vervoegen we de werkwoorden ook alweer? Met de eerste klas ging dat wat minder vlot, ik was ingeroosterd in een lokaal zonder bord, kostte zowel mij als de studenten veel energie, veel waren aan het eind van de les er ook niet meer echt met hun koppie bij. Met de tweede klas verliep de les super. Nu een lokaal met bord en ik had het gevoel alsof we samen door de stof vlogen (op een positieve manier!) en de sfeer was ook heel erg lekker. Echt zo'n les waar je zelf ook energie van krijgt. Heb er overigens uiteindelijk voor gekozen om me gewoon met mijn voornaam aan te laten spreken, alhoewel ik op de mail nog best vaak 'mevrouw' voorbij zie komen :P

Nu de lessen van komende week voorbereiden, zeker mentaal, volgens mij ga ik nog een hoop vragen krijgen over de cijfers van de diagnostische toets.
I reject reality and substitute my own
  maandag 17 september 2012 @ 14:20:32 #61
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_116889531
http://tegenlicht.vpro.nl(...)er-op-nederland.html

Documentaire van tegenlicht (VPRO) van afgelopen week. Het gaat over de staat van Nederland anno 2012 en de verwachtingen / zorgen op de gebieden veiligheid, zorg en onderwijs. Vanaf ongeveer minuut 34 komt een schooldirecteur aan het woord die op z'n minst pessimistisch is over de publieke sector en het onderwijs in Nederland. Hij belt rond om vacatures te vullen maar vertelt dat er geen goede docenten te vinden zijn.

Vond het zelf interessant omdat ik misschien ook het onderwijs in wil, vraag me alleen af of deze man nu meer een realist of een pessimist is! Misschien een interessant fragment voor de docenten hier op Fok.
  maandag 17 september 2012 @ 17:04:51 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116896111
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 09:09 schreef 1-0-8 het volgende:
Ik weet zeker dat die 90% schromelijk overdreven is. Denk ook dat het een keuze moet zijn van de docent zelf
Denk dat er gewoon één lijn getrokken moet worden op een school wat dat betreft. Ik vind 't niet meer dan normaal dat leraren met U worden aangesproken.

[ Bericht 14% gewijzigd door Baba-O-Riley op 17-09-2012 18:34:54 ]
.
pi_116898166
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:14 schreef JohnDDD het volgende:
Hallo mensen. Ik heb Italiaans gestudeerd. Werk sinds 2 jaar in de studie- en huiswrekbegeleiding. Mijn baas zegt dat ik erg goed ben met de leerlingen en zegt dat ik de lerarenopleiding moet doen. Zit er soms over na te denken. Eigenlijk wil ik niet, lijkt me vreselijk om voor een klas te staan, maar met mijn opleiding kan ik ook niet veel anders, en ik wil ook wel eens een huis kunnen kopen bijv. dus een vaste baan zou geen overbodige luxe zijn. Wat denken jullie?
Volgens mij kun je met een studie Italiaans nog best wel wat leuke dingen.
Vertaalbureautje openen, bij reisorganisaties aan de slag gaan om bijv. particulier verhuurde huisjes goed onder te brengen, cursussen Italiaans voor huisvrouwen organiseren (zit nog best wel wat geld in als je het goed weet aan te pakken)

In dienst bij een bedrijf dat huiswerkbegeleiding geeft zal inderdaad nooit echt veel opleveren.

Maar voor de klas staan moet je ook eigenlijk vooral leuk vinden om te doen. En dan is het zelfs nog sterk schoolafhankelijk. Dus: Als je het nu geweldig vindt om met kleine groepen leerlingen bezig te zijn, dan moet je het gewoon gaan doen en zorgen dat je een keuzevak geeft in de bovenbouw. Zijn vast scholen die het een mooi plan vinden om jou in te huren voor een groep Italiaans en een groep Spaans.
Pak dan 2 scholen waar je per school 2 dagen per week werkt, en zorg dat je daarnaast nog op een 1e-graads lerarenopleiding 1 dag in de week wat didactiek leert.

(Ja, werken in het onderwijs hoeft echt niet te betekenen dat je 1.0 FTE op dezelfde school aan de slag gaat. Zijn nog veel meer leukere opties te bedenken)
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_116901409
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:20 schreef Bleie het volgende:

[..]

Héél herkenbaar, al heb ik twee (kleine) kinderen. Ik merk wel dat ik nu veel minder tijd ben aan voorbereiding dan vorig jaar, omdat ik alle vakken die ik dit blok geef, vorig jaar ook al heb gegeven. Maar nakijken... Ik moet dit weekend van 3 klassen een opdracht nakijken, gemiddeld 5 minuten per opdracht, maal 70 studenten.

Bij ons is het, volgens mijn collega's, wel zo dat je, als je fulltime werkt, je meestal meer tussenuren hebt, dus meer tijd om tijdens je werkdag dit soort dingen te doen, waardoor je minder thuis hoeft te werken. Maar ja, ik wil echt niet fulltime werken zolang mijn kinderen nog zo klein zijn. Dat betekent dus vaak als ze in bed liggen nog aan het werk.
Herkenbaar, ik heb nu ook een kleine meid en ik merk dat ik nu met 1,0fte enorm moet schipperen en keuzes moet maken. Had ik vroeger (0,6/0,8/0,9) wel eens tijd om echt een les tot in de kleinste details grondig voor te bereiden en soms lessen voor te bereiden die ik pas 2 weken later zou geven...nu moet ik me echt concentreren op 1 week en soms zelfs alleen op de volgende dag. Met maar 1 tussenuur is het wel lastig, ook met profielwerkstukken en mentorgesprekken...ik ben alleen benieuwd hoe jullie dat allemaal doen
pi_116901995
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 17:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Denk dat er gewoon één lijn getrokken moet worden op een school wat dat betreft. Ik vind 't niet meer dan normaal dat leraren met U worden aangesproken.

Prima dat jij dat vindt, maar ik zou graaf zelf bepalen of ik wel of niet met "U" aangesproken wens te worden. En ik zie er de meerwaarde niet van in. Dat is natuurlijk ook wel een beetje afhankelijk van de manier waarop je met leerlingen omgaat en zij met jou.
  maandag 17 september 2012 @ 19:29:22 #66
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116902179
De manier waarop ik met leerlingen omga staat volledig los van het wel of niet gebruiken van het woordje U.
.
pi_116902824
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 19:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De manier waarop ik met leerlingen omga staat volledig los van het wel of niet gebruiken van het woordje U.
Ik had het niet over jou in het bijzonder. Het was gewoon een algemene opmerking.
pi_116988877
Heb ik ergens een wijziging gemist of klopt het gewoon echt niet dat ik voor vier dagen werken minder reiskostenvergoeding krijg dan voor drie?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_116994178
quote:
5s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:48 schreef DevilsAndDust het volgende:
Heb ik ergens een wijziging gemist of klopt het gewoon echt niet dat ik voor vier dagen werken minder reiskostenvergoeding krijg dan voor drie?
hm, dat is raar ja...

mijn aanstelling klopt nu eindelijk, na veel geharrewar dat me erg afleidde van het werk *O*
Kwak
pi_116998596
quote:
5s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:48 schreef DevilsAndDust het volgende:
Heb ik ergens een wijziging gemist of klopt het gewoon echt niet dat ik voor vier dagen werken minder reiskostenvergoeding krijg dan voor drie?
Heeft dat niet te maken met het teruglopen van die vergoeding naarmate je in hogere tredes komt? Ik kreeg in jaar 1 relatief meer reiskostenvergoeding dan nu i.v.m. een lagere trede.

In ons Vademecum staat het zo: "Docenten in de laagste treden krijgen extra reiskosten vergoed." Hoeveel extra staat er niet bij, maar misschien dat dat ook voor jou geldt?
pi_116999020
Welke treden zijn dan de laagste? Ik vind mijn trede wel laag. :+.

Ik heb de salarisadministratie maar gemaild. :).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_116999278
Er is ook iets dat je het eerste jaar nog wel boven de 25 kilometer vergoed krijgt en daarna niet meer, geloof ik.

Mijn aanstelling klopt ook eindelijk. School dacht dat ik nog geen trede omhoog ging, omdat ik vorig jaar nog niet het hele jaar gewerkt heb. Bleek dus mooi wel zo te zijn, scheelt toch weer!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_117032579
Dat wat Naamah zegt was het. :).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_117036517
*O* Oh nee, wacht.. dat is natuurlijk enorm balen voor jou -O- Wel een stomme regel, alsof +25 km zo dramatisch is dat je moet verhuizen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_117040372
Hier meldt een student van de tweedegraads lerarenopleiding Nederlands zich! Tweedejaarsstudent ben ik nu, ik loop stage in klas 2-, 3-, en 4-mavo. Ik heb altijd met plezier al de docententopics gelezen, maar nu heb ik me dan eindelijk geregistreerd.

:-)
  donderdag 20 september 2012 @ 21:59:07 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_117044393
Welkom! :W
Bevalt 't stagelopen goed?
.
pi_117057986
Ja, ik vind het erg leuk! Vorig jaar had ik mavo/havo-brugklassen die ik vanaf halverwege het jaar les mocht geven. Volgend jaar een hoger niveau proberen, kijken hoe mij dat bevalt!

Het leukste is de stage hoor, ik word af en toe gek van die debiele dingen die voor de opleiding gedaan moeten worden. Blegh! Mede daarom ben ik af en toe ongemotiveerd geweest voor de opleiding, maar de stage maakt echt een boel goed. Het 'echte' werk doen, zullen we maar zeggen!
pi_117108363
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:33 schreef MrTeacher het volgende:
Ja, ik vind het erg leuk! Vorig jaar had ik mavo/havo-brugklassen die ik vanaf halverwege het jaar les mocht geven. Volgend jaar een hoger niveau proberen, kijken hoe mij dat bevalt!

Het leukste is de stage hoor, ik word af en toe gek van die debiele dingen die voor de opleiding gedaan moeten worden. Blegh! Mede daarom ben ik af en toe ongemotiveerd geweest voor de opleiding, maar de stage maakt echt een boel goed. Het 'echte' werk doen, zullen we maar zeggen!
Daar moet je dan ook aan vasthouden.. het echte werk! Al die onzinnige 'uit je duim zuig'- momenten en vakken waarvan je denkt: 'dat weet ik toch allang?' voor lief nemen - en er voor gaan!
Zo is het mij ook gelukt ;) Wij begonnen met 63 man aan de opleiding (LVO Engels), nu 5 jaar later, hebben er uiteindelijk maar 6 hun diploma en 4 ervan zijn daadwerkelijk aan het lesgeven. Erg he?!
He who feels he is too small to make a difference, has never been bitten by a mosquito.
  zaterdag 22 september 2012 @ 16:12:07 #79
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_117117647
Precies, je moet het plezier halen uit je stages. Dat is het échte werk en dáár kun je zien of het je ligt of niet.
.
pi_117139240
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 11:29 schreef CindieY het volgende:
Oef, ik ben ernstig teleurgesteld. Van de bijna 1000 studenten hebben 30 studenten de diagnostische taaltoets met een voldoende gehaald :{ Ik vraag me toch af waar het misgaat. Een groot deel zal net vers van de havo komen, een deel van het mbo, een deeltje van het vwo, een deel is overgestapt binnen het hbo. Hoe snel kunnen de regels van de Nederlandse spelling wegzakken? Of ze hebben de toets niet serieus genomen, kan ook nog.

Afgelopen week de eerste twee lessen gegeven, werkwoordspelling. Lekker terug naar de basics, stroomschema's erbij, hoe vervoegen we de werkwoorden ook alweer? Met de eerste klas ging dat wat minder vlot, ik was ingeroosterd in een lokaal zonder bord, kostte zowel mij als de studenten veel energie, veel waren aan het eind van de les er ook niet meer echt met hun koppie bij. Met de tweede klas verliep de les super. Nu een lokaal met bord en ik had het gevoel alsof we samen door de stof vlogen (op een positieve manier!) en de sfeer was ook heel erg lekker. Echt zo'n les waar je zelf ook energie van krijgt. Heb er overigens uiteindelijk voor gekozen om me gewoon met mijn voornaam aan te laten spreken, alhoewel ik op de mail nog best vaak 'mevrouw' voorbij zie komen :P

Nu de lessen van komende week voorbereiden, zeker mentaal, volgens mij ga ik nog een hoop vragen krijgen over de cijfers van de diagnostische toets.
no offense maar bij dat soort aantallen ligt het echt aan de docent
There are only 151 Pokémon.
pi_117140983
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 03:25 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

no offense maar bij dat soort aantallen ligt het echt aan de docent
:X nou, als ik zie hoe mijn havoleerlingen spellen in hun proefwerken... ik verbeter het altijd overigens, ook al is NL niet mijn vak.

als dit over de eerste toets gaat, dus voordat er les over gegeven is, snap ik het wel hoor. veel leerlingen vinden het ook echt niet belangrijk. en als ik zie hoeveel -dt fouten sommige hoogopgeleide mensen die ik ken maken...
Kwak
pi_117141093
Nou, dat is toch wel een erg slechte score... Bij onze eerstejaars heeft 35% het spellingdeel gehaald, en 20% grammatica + woordenschat.

Ik heb net eens even uitgerekend hoeveel uur ik deze week gewerkt heb: bijna 36, en ik ben echt nog niet klaar. Op een contract van 0,6 fte vind ik dat toch wel erg veel, eigenlijk. Of niet?
pi_117143142
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 03:25 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

no offense maar bij dat soort aantallen ligt het echt aan de docent
Het is dan ook mijn taak om die aantallen in ieder geval in mijn eigen klassen te verbeteren ;)
I reject reality and substitute my own
pi_117231916
Net een paar weken aan de slag op een ROC als leraar engels. Wat een verschil met wat ik gewend ben zeg. Heb een academische achtergrond en volg nog een master op het moment, en 2 dagen per week les geven. Wat mij onmiddelijk opviel toen ik begon was dat er geen enkel plan van aanpak bestaat in de sectie waar ik zit. Leerlingen krijgen engels en ze moeten het voldoende halen. Zit met nog 1 andere collega die er al 10 jaar les geeft en toegaf dat ze iedere keer wat uit haar mouwen schudde. Er wordt totaal niet doelgericht gewerkt. Toen ik vroeg of er een reader was waarin beschreven stond wat de leerlingen moeten kunnen zei ze dat iemand van een andere locatie dat wel had, dat die wel heel goed alles van tevoren had geregeld. Dus vraag je om de reader daarvan, is de enige informatie die je krijgt 1 a4 waarop opstaat dat toets 1 over hoofdstuk 1 t/m 3 gaat, toets 2 over 4 t/m6 enz :') Komt ook nog bij dat ik gewoon nog steeds niet weet wat er getoetst moet worden want dat weet niemand, hoe verwachten ze dat ik MBO n00b dat ga fixen?

Wat een farce. Moet zeggen dat het voorbereidingswerk nagenoeg nihil is, ik schud het zo uit mijn mouwen, wat op zich mij goed uitkomt want ik heb het druk zat met mijn (niet lesgeefgeorienteerde) master. Maar oh oh oh, wat is het niks aan om zo les te moeten geven. Ik zou liever nog wat meer slaaptekort hebben en weer les geven aan havo/vwo waar ik echt het idee heb dat die daadwerkelijk vooruitgaan dan wat ik nu doe. Het leeuwendeel is ongeinteresseerd, en geef ze eens ongelijk, ze zitten er niet voor engels, en daar komt bij dat ik ze ook nog eens niet goed kennis aanbieden omdat ik niet weet wat ik moet toetsen.

Zit nog te wachten op 1 ander bericht van een andere locatie met informatie, en als die het ook niet weet dan modder ik maar wat aan en dan zie ik het wel. Is dat standaard op mbo of tref ik het gewoon?

A sadder and wiser man.
I rose the morrow morn. ;(
pi_117245616
Krijgen we deze maand iets extra's bovenop ons gewone salaris ofzo? Heb ineens veel meer dan vorige maand :o
pi_117245960
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 september 2012 19:47 schreef WHATSHESAID het volgende:
Krijgen we deze maand iets extra's bovenop ons gewone salaris ofzo? Heb ineens veel meer dan vorige maand :o
Bij ons werd deze maand het trekkingsrecht uitbetaald, als je daar voor gekozen hebt in ieder geval.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_117246143
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 19:53 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Bij ons werd deze maand het trekkingsrecht uitbetaald, als je daar voor gekozen hebt in ieder geval.
Oh ja, natuurlijk! Dan klopt het. Bedankt :)
pi_117283583
ah! vandaar!

mijn eerste maand langstudeerboete is ook afgeschreven, dus ik had aan mijn saldo niks positiefs bemerkt :')
Kwak
pi_117541770
Nou, eindelijk mijn eerste stage aan het regelen. De opleiding bevalt me een stuk meer dan ik had verwacht, alleen heeft het tot u toe nog weinig met lesgeven te maken. Eerst het vak maar eens onder de knie.

Er is trouwens weinig informatie voor de deeltijdstudenten, alles wordt afgedaan als: "Ja, dat wordt op maat geregeld voor elke student" .... Dat is leuk, maar daar kan ik zo weinig mee op dit moment.

Al met al, heb ik er wel zin in :)
pi_117542753
Ik wil graag iets anders aankaarten als het kan.
Vinden jullie als docenten dat je genoeg of voldoende overwicht/respect in je klas krijgt tijdens je lessen van de leerlingen? En als dat niet zo is, hoe los je dat dan op?

Mij is opgevallen dat veel docenten van nu graag "vriendjes"willen worden met hun leerlingen om er vooral zelf beter van te worden. Mi is dat juist de slechtste keuze die je kan maken.
pi_117547077
quote:
6s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:55 schreef Iwanius het volgende:
Ik wil graag iets anders aankaarten als het kan.
Vinden jullie als docenten dat je genoeg of voldoende overwicht/respect in je klas krijgt tijdens je lessen van de leerlingen? En als dat niet zo is, hoe los je dat dan op?

Mij is opgevallen dat veel docenten van nu graag "vriendjes"willen worden met hun leerlingen om er vooral zelf beter van te worden. Mi is dat juist de slechtste keuze die je kan maken.
merk ik ook ja. Aan de andere kant heb je ook docenten die bikkelhard zijn en nooit voor rede vatbaar zijn. Dat is ook vreselijk. Zoals altijd is de gouden middenweg het best, streng maar rechtvaardig.
There are only 151 Pokémon.
pi_117547289
Hoe bedoel je 'vriendjes willen worden met hun leerlingen om er zelf beter van te worden'?

Ik herken het niet. Ik zie vooral docenten die voldoende overwicht hebben en respect krijgen en tegelijkertijd hun best doen om een prettige band met leerlingen op te bouwen. Dat staat toch los van elkaar?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 3 oktober 2012 @ 22:47:32 #93
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_117570152
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:53 schreef Naamah het volgende:
Hoe bedoel je 'vriendjes willen worden met hun leerlingen om er zelf beter van te worden'?

Ik herken het niet. Ik zie vooral docenten die voldoende overwicht hebben en respect krijgen en tegelijkertijd hun best doen om een prettige band met leerlingen op te bouwen. Dat staat toch los van elkaar?
Dat zie ik ook, maar bij een aantal (veelal beginnende) docenten is te amicaal gedrag toch wel een bekende valkuil. Overigens is 'er zelf beter van worden' meestal maar van korte duur, uiteindelijk trek je dan juist aan het korste eind en krijg je de boel niet meer op de rit...
pi_117700405
Zo, terug van een 36-uurs reis naar Londen met 40 bovenbouwleerlingen. 01:00 op zaterdag weg, 06:00 op zondagmorgen weer terug. Gesloopt, maar wat was het leuk O+ !

Heel fijn om op pad te zijn met enthousiaste leerlingen ^O^ .
  zondag 7 oktober 2012 @ 19:47:02 #95
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_117703151
Ik heb een week in de Ardennen gezeten. Heerlijk weekje gehad, met een hele leuke groep leerlingen. Op zo'n manier kun je echt werken aan een goeie band met je leerlingen. :)
.
pi_118179916
Dat was een lange ruk naar de herfstvakantie!
Heb gelukkig niet veel werk liggen dat gedaan hoeft te worden, paar toetsjes nakijken en een nieuwe toets maken en that's it. Genieten O+
pi_118181572
ik heb echt veel werk... en ik ben gesloopt. voor t eerst fulltimen is niet niks merk ik. vakantie! jeej!
Kwak
pi_118183227
nog 4 toetsen na te kijken. So-tje en toets maken.
En eens nadenken over hoe die klagende leerlingen duidelijk te maken dat zij toch degene moeten zijn die meer moeten gaan doen.

Suggesties iemand?

(klagen over de toets, niet gehad etc. Maar alles gehad en ik kan precies aangeven wat op welke blz staat of welke som).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_118183474
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 19:01 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb echt veel werk... en ik ben gesloopt. voor t eerst fulltimen is niet niks merk ik. vakantie! jeej!
Veel werk: check. Fulltimer en gesloopt: check. Maar ik ga morgen een week weg en ik neem NIKS mee. Vond ik gezonder.
pi_118183997
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 19:46 schreef merry77 het volgende:
nog 4 toetsen na te kijken. So-tje en toets maken.
En eens nadenken over hoe die klagende leerlingen duidelijk te maken dat zij toch degene moeten zijn die meer moeten gaan doen.

Suggesties iemand?

(klagen over de toets, niet gehad etc. Maar alles gehad en ik kan precies aangeven wat op welke blz staat of welke som).
ik ben zelf heel erg van het herhalen en nog maar een keer herhalen om gezeur zoveel mogelijk te voorkomen. Toch zal je het altijd wel houden denk ik. Blijf bij je eigen keuzes en geef niet zomaar toe aan de kritiek van de leerlingen. Tenzij je zelf ook ontdekt dat je fout zit natuurlijk, dan kan je een correctie toepassen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')