Dat verschilt denk ik per klas.quote:Op maandag 10 september 2012 21:07 schreef merry77 het volgende:
2e klassen zijn heerlijk. Af en toe eens strafwerk als iemand erdoorheen praat en de rest van de klas is ook gelijk weer stil. Helaas werkt dat niet in de 3e.
Tot hier - leuk berichtje! Valt het een beetje te combineren? Eigen bedrijf en onderwijs?quote:Op maandag 10 september 2012 22:13 schreef 4Beta het volgende:
Na jaren bovenbouw les te hebben gegeven, had ik per 1 augustus mijn baan opgezegd. Ik vond die 1.1 FTE (wat regelmatig resulteerde in 60 uur per week) toch niet meer helemaal mijn ding.
Nu een relaxte start gemaakt met mijn eigen bedrijf, en een klein baantje erbij waarin ik weer allemaal nieuwe dingen tegen kom. Voor het eerst sinds 2001 weer een 1e klasje!!!
Die kids werken zo ongelooflijk enthousiast, dat ik gewoon nog meer motivatie heb om leuke dingen te gaan bedenken.
2e en 3e klassen zijn gewoon zoals altijd, lief leuk en speels.
Jammer dat ik geen bovenbouw heb komend jaar, maar eigenlijk toch geen zin om mezelf weer kapot te werken zodat die kids een 6.8 gemiddeld gaan halen op hun examens.
Dit is dan weer een beetje jammerquote:Alleen wel jammer dat ze me op mijn nieuwe school nog voor een deel als beginnend docent zien... ruim 10 jaar ervaring wordt toch snel opzij geschoven. Nog 1 weekje rustig aandoen, en dan ga ik wel weer wat mooie dingen uit de kast trekken om collega's te overdonderen en mijn gebruikelijke status weer te verkrijgen.
(Geheime doelen: Exacte secties wat meer zien te integreren en aansluiting tussen Wi/Na/Sk/Bi creeeren in klas 1 en 3, examentrainingen naar hoger niveau trekken, sneller na te kijken repetities maken waarin de differentiatie-hel van klas 2 wat wordt beperkt en de ELO effectiever inzetten)
Ik moest dat stukje ook even op me laten inwerken. Persoonlijk zou ik het niet zo prettig vinden als een nieuwe collega opeens de hele zaak "overhoop" zou komen gooien...quote:Op dinsdag 11 september 2012 20:21 schreef Razztwizzle het volgende:
meteen zo'n berg verbeterplannen doorvoeren en een enorme "status" willen, ben je niet bang dat mensen daar op afketsen? Even rustig de school leren kennen is ook wat waard, toch?
Simpele redenatie: Ervaring telt ook als lesvoorbereiding.quote:Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om?
ik werk keihard op school, maar niet te veel thuis. soms heb ik dat gevoel ook wel eens, maar tegelijkertijd gaat het goed op de manier die ik nu doe, en ik werk niet minder dan mijn aanstelling, dus ik heb het een beetje leren accepteren van mezelf dat ik soms minder voorbereid ben dan ik zou wensen...quote:Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:
Hele persoonlijke vraag aan jullie docenten: vroeger stak ik uren in school (thuis) maar sinds ik een relatie heb en een dochter merk ik dat ik het heel moeilijk heb om de balans te vinden tussen privé en school. Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb nu een baan van 1,0fte en ben bijna elke dag rond 16.00 klaar maar ik wil voorkomen dat ik weer hele weekenden achter die computer zit...
ik heb van de week, na een jaar pas!, eindelijk een goed moment gehad om te zeggen dat ik vind dat we te frontaal en weinig activerend lesgeven bij onze sectie... (in de zelfevaluatie). Eerder zou dat zeker tot verdedigende reacties hebben geleid, maar nu werd er eerlijk gezegd dat men eigenlijk niet wist waarom ze het niet deden. ik voel nu meer ruimte om zelf ruimte er voor in te passen, en ik hoop collega's enthousiast te krijgen als ik leuk materiaal laat zien. iedereen blij.quote:Op dinsdag 11 september 2012 20:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik moest dat stukje ook even op me laten inwerken. Persoonlijk zou ik het niet zo prettig vinden als een nieuwe collega opeens de hele zaak "overhoop" zou komen gooien...
werk je soms bij mij op school? klinkt als onze nieuwe wiskundecollegaquote:Op woensdag 12 september 2012 20:19 schreef hooibaal het volgende:
Hee, een topic waar ik me nu ook in mag melden!
Na jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt te hebben, werk ik nu sinds vier weken op een middelbare school als wiskundedocent. Aan het einde van dit schooljaar hoop ik mijn tweedegraadsbevoegdheid te halen. Ik heb alleen een stage van een paar maanden achter de rug, maar ik heb een school zo gek gevonden om met mij in zee te gaanen laten we zeggen dat het 'wennen' is... maar wel leuk!
Bekend probleem. Wat mij wel frustreert, is dat ik een baan van 0,7 fte heb, maar in uren meer dan 1 fte werk. Ik wil gewoon fulltime kunnen werken en daar ook het bijbehorende loon voor krijgen, maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen en dat is frustrerend. Nu aan het begin van het schooljaar probeer ik op mijn vrije dag zoveel mogelijk te doen en voor te bereiden en op zondag ben ik vaak ook de hele dag bezig. De avonden voorafgaand aan lesdagen hoef ik dan alleen nog de laatste dingen ter voorbereiding te doen, maar ook dat loopt soms op tot hele avonden.quote:Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:
Hele persoonlijke vraag aan jullie docenten: vroeger stak ik uren in school (thuis) maar sinds ik een relatie heb en een dochter merk ik dat ik het heel moeilijk heb om de balans te vinden tussen privé en school. Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb nu een baan van 1,0fte en ben bijna elke dag rond 16.00 klaar maar ik wil voorkomen dat ik weer hele weekenden achter die computer zit...
Toen ik nog 0,6 en 0,8 werkte, was ik in uren ook fulltime aan het werk. Sinds ik 1,0 werk, ben ik niet meer uren gaan maken. Ten eerste gaan bepaalde zaken gewoon makkelijker na een paar jaar, en ten tweede ben ik efficiëntere keuzes gaan maken omdat het werk anders niet te overzien was. Waarschijnlijk is het gewoon een valkuil voor beginnende (deeltijd)docenten; te veel te goed willen doen, en vooral niets aan het toeval over willen laten...quote:Op donderdag 13 september 2012 14:04 schreef Naamah het volgende:
[..]
Bekend probleem. Wat mij wel frustreert, is dat ik een baan van 0,7 fte heb, maar in uren meer dan 1 fte werk. Ik wil gewoon fulltime kunnen werken en daar ook het bijbehorende loon voor krijgen, maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen en dat is frustrerend. Nu aan het begin van het schooljaar probeer ik op mijn vrije dag zoveel mogelijk te doen en voor te bereiden en op zondag ben ik vaak ook de hele dag bezig. De avonden voorafgaand aan lesdagen hoef ik dan alleen nog de laatste dingen ter voorbereiding te doen, maar ook dat loopt soms op tot hele avonden.
Ik ben nu natuurlijk ook net op een nieuwe school begonnen, dus heb er wel vertrouwen in dat dat in de loop van het schooljaar beter gaat worden. Verder plan ik ook bewust moment waarop ik niet werk, ik wil eigenlijk sowieso een dag in het weekend niets aan school doen en op woensdag/vrijdag doe ik thuis ook niets meer.
Ik vind het een vreselijk programma, heb er een halve aflevering van uitgezeten en toen was ik al het glazuur van mijn tanden kwijt. Ik hoop niet dat mensen die kijken denken dat het een doornsee leraar is, want dat zou het (toch al niet geweldige) imago van docenten niet ten goede komen vrees ik.quote:Op zondag 16 september 2012 19:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Was weer eens naar "Hoefnagels" aan het kijken, maar ik heb 't afgezet. Ik begin er me steeds meer aan te ergeren. Het is een beetje een popie-jopie-figuur die denkt de wijsheid in pacht te hebben, maar meestal zeiken de leerlingen gewoon in zijn schoenen waar hij bij staat. Waarom spreken ze hem eigenlijk met "jij" aan? Ik weet zeker dat in 90 procent van alle middelbare scholen, de leraar met "U" aangesproken wordt. Die uitbarsting in de aflevering over het weggooien van een propje - dat hij daar zó overdreven boos over wordt, staat in haaks contrast met de quasi-filosofische wijsheden die hij her en der in het programma tentoonspreidt..
Héél herkenbaar, al heb ik twee (kleine) kinderen. Ik merk wel dat ik nu veel minder tijd ben aan voorbereiding dan vorig jaar, omdat ik alle vakken die ik dit blok geef, vorig jaar ook al heb gegeven. Maar nakijken... Ik moet dit weekend van 3 klassen een opdracht nakijken, gemiddeld 5 minuten per opdracht, maal 70 studenten.quote:Op dinsdag 11 september 2012 19:33 schreef Hippos het volgende:
Hele persoonlijke vraag aan jullie docenten: vroeger stak ik uren in school (thuis) maar sinds ik een relatie heb en een dochter merk ik dat ik het heel moeilijk heb om de balans te vinden tussen privé en school. Soms heb ik een schuldgevoel ('ik moet die lessen beter voorbereiden) omdat ik eigenlijk meer tijd wil besteden aan school maar ik voel juist dat ik buiten school wil genieten van al dat andere: een heerlijk en fijn sociaal leven. Maar die balans vinden vind ik erg lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb nu een baan van 1,0fte en ben bijna elke dag rond 16.00 klaar maar ik wil voorkomen dat ik weer hele weekenden achter die computer zit...
dat klopt wel denk ik. enige wat ik merk nu ik bijna 1,0 werk, is dat ik als ik verder ook een drukke week heb (drukke avonden, cursus, vergadering, etc.) ik wel echt helemaal kapot ben en nu dus de zondagmiddag en avond toch weer zit te werken, terwijl ik al lang meer dan 40 uur gewerkt heb deze week...quote:Op zondag 16 september 2012 19:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Toen ik nog 0,6 en 0,8 werkte, was ik in uren ook fulltime aan het werk. Sinds ik 1,0 werk, ben ik niet meer uren gaan maken. Ten eerste gaan bepaalde zaken gewoon makkelijker na een paar jaar, en ten tweede ben ik efficiëntere keuzes gaan maken omdat het werk anders niet te overzien was. Waarschijnlijk is het gewoon een valkuil voor beginnende (deeltijd)docenten; te veel te goed willen doen, en vooral niets aan het toeval over willen laten...
wat voor lerarenopleiding zou je willen doen? en iets wat je vreselijk lijkt is misschien niet echt een goed ideequote:Op zondag 16 september 2012 22:14 schreef JohnDDD het volgende:
Hallo mensen. Ik heb Italiaans gestudeerd. Werk sinds 2 jaar in de studie- en huiswrekbegeleiding. Mijn baas zegt dat ik erg goed ben met de leerlingen en zegt dat ik de lerarenopleiding moet doen. Zit er soms over na te denken. Eigenlijk wil ik niet, lijkt me vreselijk om voor een klas te staan, maar met mijn opleiding kan ik ook niet veel anders, en ik wil ook wel eens een huis kunnen kopen bijv. dus een vaste baan zou geen overbodige luxe zijn. Wat denken jullie?
dat weet ik dus ook niet. ik spreek ook wel Spaans dus ook dat zou ik kunnen. mijn Engels is ook erg goed. maar echt voor een klas met van die kids staan, brr...is het echt zo erg?quote:Op zondag 16 september 2012 22:22 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
wat voor lerarenopleiding zou je willen doen? en iets wat je vreselijk lijkt is misschien niet echt een goed idee
nee, ik vind het heerlijkquote:Op zondag 16 september 2012 22:24 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
dat weet ik dus ook niet. ik spreek ook wel Spaans dus ook dat zou ik kunnen. mijn Engels is ook erg goed. maar echt voor een klas met van die kids staan, brr...is het echt zo erg?
Ik geloof dat jij maar een andere baan en/of opleiding moet gaat zoeken. Dat lijkt me het beste voor iedereenquote:Op zondag 16 september 2012 22:24 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
dat weet ik dus ook niet. ik spreek ook wel Spaans dus ook dat zou ik kunnen. mijn Engels is ook erg goed. maar echt voor een klas met van die kids staan, brr...is het echt zo erg?
Ik weet zeker dat die 90% schromelijk overdreven is. Denk ook dat het een keuze moet zijn van de docent zelf. Ik vind ik het echt verschrikkelijk als leerlingen me met "U" aanspreken. Voel me daar heel ongemakkelijk bij.quote:Op zondag 16 september 2012 19:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
.... Waarom spreken ze hem eigenlijk met "jij" aan? Ik weet zeker dat in 90 procent van alle middelbare scholen, de leraar met "U" aangesproken wordt. ....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |