abonnement Unibet Coolblue
pi_120196395
Er zijn meerdere manieren. Elsevier komt ook jaarlijks met een beoordeling. De waarde van dit soort lijstjes is naar mijn idee dat het wetenschappers, schoolleiders, onderwijzers maar ook ouders laat nadenken over wat goed onderwijs is en hoe je dat meet. Jarenlang was het in NL een taboe om dit te doen, en lijsten en cijfers te publiceren. Ik vind het wel goed dat scholen worden beoordeeld en ook dat dit openbaar gebeurt en dat iedereen de gegevens kan inzien.

Het idee is dat het een jaarlijks onderzoek is, en dus ook dat op den duur de prestaties van een school jaar na jaar op een rij gezet worden, dan kun je ontwikkelingen zien. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je dit als school ook interessant vindt. Groot verschil tussen SE en CE (met name als het SE cijfer een stuk hoger ligt), lijkt me wel iets om je als school aan te trekken Er is overigens aan de hand van allerlei indicatoren gemeten, niet alleen examencijfers.

Mijn school werd in andere beoordelingen een beetje op de vingers getikt omdat ons rendement in de onderbouw te laag zou zijn. Bij dit onderzoek ligt het accent meer op prestaties in de bovenbouw en daar scoort mijn school juist heel goed. Al met al levert het een behoorlijk compleet beeld op.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_120198498
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:07 schreef mane het volgende:
Er zijn meerdere manieren. Elsevier komt ook jaarlijks met een beoordeling. De waarde van dit soort lijstjes is naar mijn idee dat het wetenschappers, schoolleiders, onderwijzers maar ook ouders laat nadenken over wat goed onderwijs is en hoe je dat meet. Jarenlang was het in NL een taboe om dit te doen, en lijsten en cijfers te publiceren. Ik vind het wel goed dat scholen worden beoordeeld en ook dat dit openbaar gebeurt en dat iedereen de gegevens kan inzien.

Het idee is dat het een jaarlijks onderzoek is, en dus ook dat op den duur de prestaties van een school jaar na jaar op een rij gezet worden, dan kun je ontwikkelingen zien. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je dit als school ook interessant vindt. Groot verschil tussen SE en CE (met name als het SE cijfer een stuk hoger ligt), lijkt me wel iets om je als school aan te trekken Er is overigens aan de hand van allerlei indicatoren gemeten, niet alleen examencijfers.

Mijn school werd in andere beoordelingen een beetje op de vingers getikt omdat ons rendement in de onderbouw te laag zou zijn. Bij dit onderzoek ligt het accent meer op prestaties in de bovenbouw en daar scoort mijn school juist heel goed. Al met al levert het een behoorlijk compleet beeld op.
Oh, ik zie de waarde van de inspectierapporten wel in hoor! Maar is vind tóch dat het simplistisch is, en zeker als er holle retoriek bij komt kijken als "slechte scholen gaan we gewoon sluiten". Een zwak oordeel, gebaseerd op de jaren 2009/10/11, kan er zomaar voor zorgen dat je ll. aantal in 2013 terugloopt, op een oordeel over die jaren uit 2012... snap je?

Er was bij ons op school veel mis, en er is keihard gewerkt, met als resultaat een "groene" havo, een hopelijk binnenkort weer "groen" vmbo-t, en helaas een voorlopig nog "rood" vwo (dat was bijna groen, maar het examen van vorig jaar is echt verpest, en SE/CE was te groot...).

Oorzaken voor zoiets zijn niet altijd simpelweg "er wordt te soepel getoetst op SE". De leerlingen van vorig examenjaar scoorden heel hoog op hun Se, dat gemaakt werd door docenten die al jaren dezelfde soort toetsen geven in V6 en niet eerder gekke afwijkingen hadden. Dezelfde docenten in 5H hadden juist een goed SE én goed CE. Wat er dan gebeurd is? Misschien hebben leerlingen het examen onderschat, misschien dachten ze dat ze al geslaagd waren, misschien was de determinatie na 6 jaar nog niet in orde... ik weet het niet. Het resultaat is wel, dat de afdeling voorlopig weer "zwak" is, terwijl dezelfde docenten op de havo het resultaat "voldoende" bereiken.

Snap je wat ik bedoel?
Kwak
pi_120202911
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 18:15 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Oh, ik zie de waarde van de inspectierapporten wel in hoor! Maar is vind tóch dat het simplistisch is, en zeker als er holle retoriek bij komt kijken als "slechte scholen gaan we gewoon sluiten". Een zwak oordeel, gebaseerd op de jaren 2009/10/11, kan er zomaar voor zorgen dat je ll. aantal in 2013 terugloopt, op een oordeel over die jaren uit 2012... snap je?
Die holle retoriek heb ik in de krant niet zo gelezen, afgelopen weekend. Mij valt juist op dat de laatste jaren een inhoudelijke discussie op gang is gekomen over wat precies kwaliteit is en hoe je dat meet. En dat het oordeel is gebaseerd op een jaar - of een paar jaar - daarvoor.. ja, dat lijkt me logisch... Over die jaren kun je namelijk de resultaten meten en inzien. Als er in de tussentijd dingen veranderen, zowel positief als negatief, dan zal dat in een volgende beoordeling wel weer naar voren komen. Zo werkt dat nu eenmaal bij metingen. Het zijn momentopnamen, maar dat wil niet zeggen dat het dus niet veel waard is. Je kunt natuurlijk pas echt goed zien hoe een school zich ontwikkeld heeft als je de resultaten en beoordelingen van tien jaar ofzo op een rij zet. Maar dat is eenvoudig te doen.

quote:
Er was bij ons op school veel mis, en er is keihard gewerkt, met als resultaat een "groene" havo, een hopelijk binnenkort weer "groen" vmbo-t, en helaas een voorlopig nog "rood" vwo (dat was bijna groen, maar het examen van vorig jaar is echt verpest, en SE/CE was te groot...).

Oorzaken voor zoiets zijn niet altijd simpelweg "er wordt te soepel getoetst op SE". De leerlingen van vorig examenjaar scoorden heel hoog op hun Se, dat gemaakt werd door docenten die al jaren dezelfde soort toetsen geven in V6 en niet eerder gekke afwijkingen hadden. Dezelfde docenten in 5H hadden juist een goed SE én goed CE. Wat er dan gebeurd is? Misschien hebben leerlingen het examen onderschat, misschien dachten ze dat ze al geslaagd waren, misschien was de determinatie na 6 jaar nog niet in orde... ik weet het niet. Het resultaat is wel, dat de afdeling voorlopig weer "zwak" is, terwijl dezelfde docenten op de havo het resultaat "voldoende" bereiken.
Wat de oorzaken zijn, moet de school zelf in kaart brengen en vervolgens zal daar dan al of niet een beleid op ontwikkeld worden. Dat is de verantwoordelijkheid van een school. Dat hoort erbij. Het lijkt me altijd een wisselwerking tussen school en leerlingen. Niemand zegt dat zoiets simpel of monocausaal is, toch? En een beoordeling is natuurlijk, zoals ook bij het onderzoek van Dronkers, nooit alleen maar gebaseerd op alleen die cijfers. Als je het hebt over de inspectie (want ik weet niet precies over welke of over wiens oordeel je het nu hebt..) dan geldt daarvoor dat een inspectie in een oordeel ook meeweegt in hoeverre een school iets heeft gedaan met de feedback van de vorige keer, dacht ik.

Verder, wat onderzoeken van Dronkers of Elsevier betreft: het gaat om rendement in het algemeen, en nog een aantal indicatoren, die allemaal vermeld worden bij het onderzoek. Het is dus niet eenzijdig, al is Dronkers wel behoorlijk prestatie- en resultaatgericht. Dat past bij de visie die hij heeft als onderwijssocioloog, en daarover kun je zeker met hem van mening verschillen maar je kunt het niet echt opzij schuiven, vind ik.

quote:
Snap je wat ik bedoel?
Eigenlijk niet helemaal. Als er iets negatiefs uit een beoordeling komt, dan is het altijd zaak dat je daar dan als school probeert iets aan te doen. Omdat er uit onderzoek kwam dat ons rendement in de onderbouw laag is, is er heel veel veranderd in bijvoorbeeld het mentorschap in de onderbouw. Is dus ook heel hard werken voor die mentoren om die omslag te maken. Dat je hard werkt en dan in zo'n beoordeling daar niet direct iets van terug ziet, is wellicht frustrerend maar niet onlogisch. Van veranderingen of verbeteringen pluk je niet meteen de vruchten, dat heeft tijd nodig, dat vergt investering. Werkt overal zo, toch? Komt uiteindelijk dan hopelijk wel goed. Zo niet, dan pas je het beleid weer aan, of je accepteert het zoals het is. Dat kan ook een optie zijn, als je denkt dat je het niet kunt veranderen of als dat past bij de visie die je als school hebt.

Grappige is dat mijn school nu wel heel goed scoort, maar dat we als leraren het afgelopen jaar juist vinden/vonden dat heel veel dingen niet goed (genoeg) gingen. Het is kwestie van perceptie en ook maar net waar je focus op ligt. Soms is het dan goed om die rationele blik van een buitenstaander te krijgen op je werk. Bij ons op school was het maandag vooral een gedeeld gevoel van: oh ja, we moeten vooral ook niet vergeten hoe goed veel dingen eigenlijk gaan bij ons. :) . Dat was dan wel weer even verfrissend en ook goed voor de sfeer.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_120203247
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:00 schreef mane het volgende:

[..]

Die holle retoriek heb ik in de krant niet zo gelezen, afgelopen weekend. Mij valt juist op dat de laatste jaren een inhoudelijke discussie op gang is gekomen over wat precies kwaliteit is en hoe je dat meet. En dat het oordeel is gebaseerd op een jaar - of een paar jaar - daarvoor.. ja, dat lijkt me logisch... Over die jaren kun je namelijk de resultaten meten en inzien. Als er in de tussentijd dingen veranderen, zowel positief als negatief, dan zal dat in een volgende beoordeling wel weer naar voren komen. Zo werkt dat nu eenmaal bij metingen. Het zijn momentopnamen, maar dat wil niet zeggen dat het dus niet veel waard is. Je kunt natuurlijk pas echt goed zien hoe een school zich ontwikkeld heeft als je de resultaten en beoordelingen van tien jaar ofzo op een rij zet. Maar dat is eenvoudig te doen.

[..]

Wat de oorzaken zijn, moet de school zelf in kaart brengen en vervolgens zal daar dan al of niet een beleid op ontwikkeld worden. Dat is de verantwoordelijkheid van een school. Dat hoort erbij. Het lijkt me altijd een wisselwerking tussen school en leerlingen. Niemand zegt dat zoiets simpel of monocausaal is, toch? En een beoordeling is natuurlijk, zoals ook bij het onderzoek van Dronkers, nooit alleen maar gebaseerd op alleen die cijfers. Als je het hebt over de inspectie (want ik weet niet precies over welke of over wiens oordeel je het nu hebt..) dan geldt daarvoor dat een inspectie in een oordeel ook meeweegt in hoeverre een school iets heeft gedaan met de feedback van de vorige keer, dacht ik.

Verder, wat onderzoeken van Dronkers of Elsevier betreft: het gaat om rendement in het algemeen, en nog een aantal indicatoren, die allemaal vermeld worden bij het onderzoek. Het is dus niet eenzijdig, al is Dronkers wel behoorlijk prestatie- en resultaatgericht. Dat past bij de visie die hij heeft als onderwijssocioloog, en daarover kun je zeker met hem van mening verschillen maar je kunt het niet echt opzij schuiven, vind ik.

[..]

Eigenlijk niet helemaal. Als er iets negatiefs uit een beoordeling komt, dan is het altijd zaak dat je daar dan als school probeert iets aan te doen. Omdat er uit onderzoek kwam dat ons rendement in de onderbouw laag is, is er heel veel veranderd in bijvoorbeeld het mentorschap in de onderbouw. Is dus ook heel hard werken voor die mentoren om die omslag te maken. Dat je hard werkt en dan in zo'n beoordeling daar niet direct iets van terug ziet, is wellicht frustrerend maar niet onlogisch. Van veranderingen of verbeteringen pluk je niet meteen de vruchten, dat heeft tijd nodig, dat vergt investering. Werkt overal zo, toch? Komt uiteindelijk dan hopelijk wel goed. Zo niet, dan pas je het beleid weer aan, of je accepteert het zoals het is. Dat kan ook een optie zijn, als je denkt dat je het niet kunt veranderen of als dat past bij de visie die je als school hebt.

Grappige is dat mijn school nu wel heel goed scoort, maar dat we als leraren het afgelopen jaar juist vinden/vonden dat heel veel dingen niet goed (genoeg) gingen. Het is kwestie van perceptie en ook maar net waar je focus op ligt. Soms is het dan goed om die rationele blik van een buitenstaander te krijgen op je werk. Bij ons op school was het maandag vooral een gedeeld gevoel van: oh ja, we moeten vooral ook niet vergeten hoe goed veel dingen eigenlijk gaan bij ons. :) . Dat was dan wel weer even verfrissend en ook goed voor de sfeer.
Ik snap heel goed wat jij bedoelt juist, zo werkt het ook, en ik ben ook echt van mening dat scholen heus beleid moeten maken n.a.v. extern onderzoek. Een frisse blik is goed. Maar misschien komt het wel doordat ik van dichtbij meemaak hoe een school "de inspectie" gebruikt als reden voor beleid dat het personeel soms tot nummer maakt en de school tot een rendementsfabriek. Ik vind persoonlijk dat daardoor soms juist een minder goede aanpak gekozen wordt - maar goed, wie ben ik met maar een paar jaar ervaring ;).

maar ik vind wel echt dat je met openbare ranglijstjes een effect creëert wat niet altijd positief is, het voelt toch soms als een soort publiekelijke afrekening voor dingen uit een (nabij) verleden. Maar ik denk dat dat gekleurd wordt door werken op een "zwakke" school ;)
Kwak
  dinsdag 18 december 2012 @ 18:09:58 #205
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_120468268
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  dinsdag 18 december 2012 @ 18:19:34 #206
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_120468618
quote:
Waarschijnlijk is die smiley bedoeld omdat je nu minder uren hebt, en niet omdat kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben nu niet meer de dupe zijn.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  woensdag 19 december 2012 @ 10:28:56 #207
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_120499013
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 december 2012 18:19 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is die smiley bedoeld omdat je nu minder uren hebt, en niet omdat kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben nu niet meer de dupe zijn.
Ehm nee. Deze smiley is bedoeld omdat de 1040 urennorm leidt tot heel vreemde beleidsmaatregelen op scholen. En dat vergaderingen niet gaan over de kwaliteit van onderwijs, maar over plannen om de lestijd te vergroten. En dat aan personeel wordt gevraagd met inventieve ideeën te komen om aan de norm te voldoen, met meezending van de regels. Ik snap het wel hoor, van de school, die kunnen ook geen kant op.
Maar ik heb nu niet echt het idee dat dit soort zaken bijdragen aan kennisoverdracht. En dus: *O*

De connectie met speciaal onderwijs ken ik trouwens niet helemaal. Dit klinkt als goed nieuws, maar kan je het uitleggen? Bedankt :)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_120682196
door die 1040 uren norm moet ik een 7e of 8e uur gaan invallen aan een klas die ik die dag al gehad heb. Het is het laatste uur voor die leerlingen en wordt dus een ophokuur.
Maar nee, alles moet worden ingevallen.

Ik heb geen bezwaar tegen invallen maar dan wel als ik wat nuttigs kan doen.
Dus als een docent uitvalt dat ik dan dat betreffende vak geef. En dat kan, voor een collega heb ik dat nu gedaan en ik heb mijn invaluren van dit jaar al bereikt met het geven van mijn eigen vak!
Maar aub geen 7e uren invaluren meer. Dat is bezopen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zondag 23 december 2012 @ 19:41:55 #209
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_120683497
Eerste toetsresultaten, nadat ik mijn klasje heb overgenomen i.v.m zwangerschapsverlof, zijn binnen: een nette 7 voor het proefwerk :Y
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  maandag 24 december 2012 @ 15:11:04 #210
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_120719027
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 19:16 schreef merry77 het volgende:
Maar aub geen 7e uren invaluren meer. Dat is bezopen.
Ik heb wel eens op vrijdagmiddag het 8e uur (15:10-16:00) toezicht moeten houden aan een 3VMBO-basis klas. Voor die leerlingen is de koek dan compleet op en zelf heb je dan ook geen fut meer. Dus dat werd toen een uurtje gezellig kletsen.. als het dan zó moet.. :{
.
pi_121371938
Allemaal weer opgestart na de kerstvakantie?

Gisteren was mijn eerste werkdag - beleidsdag, dus lekker met alle docenten 'de hei op', en het gehad over activerende werkvormen, jongeren motiveren e.d. Heel leuk!

Morgen weer lesgeven (en nakijken...)
pi_121383143
van de week met goede moed gestart, maar inmiddels ingehaald door workload (toetsen maken, toetsen nakijken, drukke dagen, tentamens die eraan komen) en iets wat hoop ik geen griep is maar een uit de hand gelopen verkoudheid. liep de hele vakantie te sniffen, blijkbaar zijn twee dagen klassen met snuffende kinderen genoeg om mij tot vallen te brengen. nu op de bank met laptop, paracetamol, dekentje en thee...

Argh. etc.
Kwak
  donderdag 10 januari 2013 @ 09:22:31 #213
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_121384055
Niet zo druk met stagezaken op dit moment, maar des te drukkermet alle ICLON shit die ik moet gaan inleveren de komende weken, en het tentamen van maandag...

Tussendoor natuurlijk ook gewoon mijn lesjes geven, maar geen nakijkwerk e.d.

Ik zou nog wel een week vakantie kunnen gebruiken ;)
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_121395887
De voorlopige roosters voor het komende blok (begint in februari) zijn bekendgemaakt. Ziet er een stuk beter uit dan de afgelopen periode. Hoef lang niet meer zo vaak om 8.30 uur te beginnen, en heb denk ik ook wat meer tijd om op mijn werk al voor te bereiden en na te kijken, dus minder werk thuis. *O*
pi_121398862
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2012 15:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik heb wel eens op vrijdagmiddag het 8e uur (15:10-16:00) toezicht moeten houden aan een 3VMBO-basis klas. Voor die leerlingen is de koek dan compleet op en zelf heb je dan ook geen fut meer. Dus dat werd toen een uurtje gezellig kletsen.. als het dan zó moet.. :{
of je zet je schouders er onder en probeert er wat productiefs en leerzaams van te maken. Met beeldmateriaal bv.. Iedereen anders moet tot 17.00 werken hoor.
There are only 151 Pokémon.
  donderdag 10 januari 2013 @ 18:55:11 #216
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121403013
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 16:59 schreef Eenskijken het volgende:
of je zet je schouders er onder en probeert er wat productiefs en leerzaams van te maken.
Tuurlijk, dat kan. Op papier is het mooi. En daarbij, je moet ook werken aan je band met de klas.

quote:
Iedereen anders moet tot 17.00 werken hoor.
Mijn werkdag eindigt niet om 17:00 uur. 's Avonds ben ik ook nog voor school bezig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 10-01-2013 21:06:49 ]
.
pi_121411421
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 18:55 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Tuurlijk, dat kan. Op papier is het mooi. En daarbij, je moet ook werken aan je band met de klas.

[..]

Mijn werkdag eindigt niet om 17:00 uur. 's Avonds ben ik ook nog voor school bezig.
genoeg andere mensen die ook 's avonds met werk bezig zijn en niet niet in het onderwijs zitten.
There are only 151 Pokémon.
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:42:53 #218
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_121411554
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:40 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

genoeg andere mensen die ook 's avonds met werk bezig zijn en niet niet in het onderwijs zitten.
En je punt is?
pi_121412295
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:42 schreef JochemP het volgende:

[..]

En je punt is?
Dat docenten snel klagen en doen alsof ze het zwaar hebben
There are only 151 Pokémon.
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:56:32 #220
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_121412387
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:54 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

Dat docenten snel klagen en doen alsof ze het zwaar hebben
Ben je zelf docent (geweest)?
pi_121412555
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:56 schreef JochemP het volgende:

[..]

Ben je zelf docent (geweest)?
nee, maar heb wel veel docenten horen praten over hun ervaringen.
There are only 151 Pokémon.
pi_121414368
Voor mij is dit schooljaar januari echt dé hel-maand qua activiteiten naast lesgeven. Open Dag, voorlichtingsavonden en proeflessen groep 8, ik begeleid de musical voor de onderbouw en die is volgende week, middenin een toetsweek met 30 mondelingen en 10 klassen waar ik schriftelijk werk van binnenkrijg.

Ik hoop ergens in februari weer boven te komen, als het even kan levend :') .
pi_121414886
Heeft een van jullie wel eens op een particuliere school gewerkt? Hoe was dat?

Ik kan volgende periode ineens een stuk minder uren gaan werken, dus ben op zoek naar iets voor erbij.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 11 januari 2013 @ 13:01:34 #224
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_121430782
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:59 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

nee, maar heb wel veel docenten horen praten over hun ervaringen.
Nou, uit die eerste post van je, over je schouders eronder op vrijdagmiddag om 15:10, lijkt het wel alsof je zelfs nooit op school hebt gezeten.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_121433329
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:37 schreef Naamah het volgende:
Heeft een van jullie wel eens op een particuliere school gewerkt? Hoe was dat?

Ik kan volgende periode ineens een stuk minder uren gaan werken, dus ben op zoek naar iets voor erbij.
Viking84 volgens mij! je kunt haar even PM-en?
Kwak
pi_121442525
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 13:01 schreef ErikT het volgende:

[..]

Nou, uit die eerste post van je, over je schouders eronder op vrijdagmiddag om 15:10, lijkt het wel alsof je zelfs nooit op school hebt gezeten.
sterker nog, ik kom net uit school, heb tot 17.15 zitten werken.
There are only 151 Pokémon.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:41:23 #227
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_121445074
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:22 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

sterker nog, ik kom net uit school, heb tot 17.15 zitten werken.
Zo zo, een echte ervaringsdeskundige! Dan mag je mij vertellen in welke provincie van Utopia jij leerlingen op een middelbare school op vrijdagmiddag van 15:10-16:00 hebt zien werken. Of nee, vrijwillig zien werken. Want het ging om een uurtje toezicht houden om aan de urennorm te komen.
Ah, en het was ook nog eens 3 VMBO. Die staan er inderdaad om bekend dat ze er nog wel zin in hebben op vrijdagmiddag. Dan schakelen ze altijd nog net ff een tandje bij _O-
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:41:48 #228
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121445087
Of hij moest nablijven...
.
pi_121450829
Het hangt natuurlijk ook van de cultuur af, zoveel is zeker.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121454512
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 14:11 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Viking84 volgens mij! je kunt haar even PM-en?
Oh tuurlijk! Wat goed! Dat wist ik wel, daar heeft ze toen al best veel over verteld, ga even terugzoeken. Dank!!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 13 januari 2013 @ 17:52:44 #231
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121511297
Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  zondag 13 januari 2013 @ 18:21:21 #232
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_121512541
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:52 schreef Rabbitproof het volgende:
Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Wij houden hier allemaal van ons werk en doen het ook met veel plezier, maar het onderwerp 'werkdruk' zal in een docententopic toch echt zo nu en dan ter sprake komen...
  zondag 13 januari 2013 @ 18:40:45 #233
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121513558
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  zondag 13 januari 2013 @ 23:38:08 #234
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121530474
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:52 schreef Rabbitproof het volgende:Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Nee hoor, we hebben in deze topicreeks genoeg positieve en leuke onderwerpen gehad.

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Tja, waarom heb ik de lerarenopleiding gedaan? Ik ben een van die mensen die altijd al leraar heeft willen worden. Op een leuke manier bezig zijn met leerlingen en ze ook nog wat leren, een persoon die een tijdje met ze meewandelt, zijn op weg naar hun toekomst. Ik ben nu ruim 11 jaar aan het werk en het bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb een leuke band met mijn klassen, leuke collega's en heb de vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Daarnaast nog enkele taken er bij die me ook wel aanspreken, dus ik heb niet te klagen.
Wat heb je nodig om een goeie docent te blijven? Het vermogen om je te kunnen blijven inleven in de belevingswereld van je leerlingen, een stevige dosis positivisme en het vermogen om je te kunnen aanpassen aan meer onderwijsvernieuwingen dan je lief is.. ;)
.
  zondag 13 januari 2013 @ 23:48:54 #235
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_121530954
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Nee hoor, we hebben in deze topicreeks genoeg positieve en leuke onderwerpen gehad.

[..]

Tja, waarom heb ik de lerarenopleiding gedaan? Ik ben een van die mensen die altijd al leraar heeft willen worden. Op een leuke manier bezig zijn met leerlingen en ze ook nog wat leren, een persoon die een tijdje met ze meewandelt, zijn op weg naar hun toekomst. Ik ben nu ruim 11 jaar aan het werk en het bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb een leuke band met mijn klassen, leuke collega's en heb de vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Daarnaast nog enkele taken er bij die me ook wel aanspreken, dus ik heb niet te klagen.
Wat heb je nodig om een goeie docent te blijven? Het vermogen om je te kunnen blijven inleven in de belevingswereld van je leerlingen, een stevige dosis positivisme en het vermogen om je te kunnen aanpassen aan meer onderwijsvernieuwingen dan je lief is.. ;)
Docenten _O_ Meest ondergewaardeerde volk door leerlingen, zo vrees ik. Mooi album trouwens, Who's Next.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_121532849
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:48 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Docenten _O_ Meest ondergewaardeerde volk door leerlingen, zo vrees ik.
Dat valt volgens mij reuze mee hoor. De leraren die hun werk goed doen (voldoende kennis, inzicht en vaardigheden, liefde voor het vak) en die duidelijk hun best doen (alle niet-domme vakinhoudelijke vragen beantwoorden, wat verdieping aanreiken, alles duidelijk uitleggen als je vragen hebt, feedback geven op toetsen enz.) worden wel gewaardeerd door de leerlingen. Zelf had ik voor dat type leraar altijd respect. Leraren die daarentegen alleen het noodzakelijke uitleggen, geen minuut extra willen investeren (niet na de les nog even een vraag beantwoorden, geen extra stof geven) en uit het boek voorlazen respecteerde ik niet. De leraar en de leerling horen een team te vormen, ze horen geen tegenpartij van elkaar te vormen. Misschien is dat een wat romantisch ideaal in de praktijk waarin we het liefst niet al te veel geld uitgeven voor onderwijs.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 14-01-2013 00:47:20 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121535480
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Misschien kun je zelf ook antwoord geven op deze vragen?

Ik ben de docentenopleiding gaan doen ruim nadat ik klaar was met mijn wo opleiding. Tijdens mijn studie had ik helemaal geen zin om voor de klas te gaan staan. Mijn eigen middelbareschooltijd lag nog vers in mijn geheugen en bovendien zag ik het mezelf helemaal niet doen. Pas toen ik eenmaal een paar jaar aan het werk was, wat ouder en meer ervaren was, bedacht ik me dat het misschien juist wel iets voor mij zou kunnen zijn. Toen ben ik het maar gewoon gaan proberen.

Het is wat ik ervan verwacht had, in zoverre dat ik eigenlijk niet veel verwachtingen had. Ik ben er heel open in gedoken en wilde het uitproberen. Mijn eerste ervaringen waren positief, wel vond ik de omgeving van zo'n school wennen, omdat ik de professionaliteit van de leiding van mijn stageschool erg vond tegenvallen, en verder ook van de andere docenten, die vaak zo weinig zakelijk waren. Dat je naar je leerlingen niet zakelijk doet, leek me logisch, maar richting je werkgever en ten aanzien van je arbeidsomstandigheden.. Daar begreep ik niet zoveel van. Wat mij opviel was dat veel docenten zichzelf als 'underdog' opstelden, en nogal klagerig waren. Terwijl ze voor de klas wel hun mannetje stonden. Vreemde contradictie.

Het meest tegen staat me dat, als je fulltime lesgeeft, je al snel een soort lesboer wordt doordat je echt veel lesuren moet geven voor een fulltime baan. Dus daar gaan we weer: de werkdruk. Er wordt veel van docenten verwacht, maar daar staat weinig waardering en er staan weinig faciliteiten tegenover. Ook krijg je soms van leerlingen veel over je heen: schrijnende thuissituaties, problemen in de prive-sfeer en het staat mij erg tegen dat we in een land wonen waar er ogenschijnlijk veel hulp is, maar waar naar mijn mening in de praktijk vaak weinig echt gebeurt. Het frustreert me enorm als ik zie dat het echt slecht gaat met een leerling maar dat je vaak heel machteloos bent. En als hulpinstanties het dan ook af laten weten, of heel halfslachtig te werken gaan, niet doorpakken etc.

Om een goede docent te blijven, is het belangrijk dat je plezier houdt in je werk. Dat je creatief blijft, je vak actueel blijft maken voor de leerlingen, en dat je liefde voor de leerlingen hebt. Verder zijn de arbeidsomstandigheden dus erg belangrijk: voldoende ruimte voor bijscholing en nascholing, goede gebouwen met goede faciliteiten, niet te grote klassen, fijne collega's, een schoolleiding die je steunt en je serieus neemt, ouders die meewerken en niet tegenwerken, waardering, en een goede infrastructuur van hulpverlening en overheidsinstellingen die de school steunen in het begeleiden van de leerlingen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 14 januari 2013 @ 12:44:45 #238
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121542291
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 07:40 schreef mane het volgende:

[..]

Misschien kun je zelf ook antwoord geven op deze vragen?

Ik ben aan de docentenopleiding begonnen met het idee om uiteindelijk voor een vwo 6 klas te eindigen en me te kunnen storten op literatuur. Na m'n eerste stage merkte ik echter vmbo basis kader geweldig te vinden! Ik had het idee dat leerlingen me echt nodig hadden om verder te komen. M'n tweede etagebouw havo/vwo3 heeft me des te meer doen beseffen dat ik op het vmbo thuis hoor.

Wat ik geweldig vind aan m'n werk is dat ik leerlingen verder kan helpen. Veel leerlingen vinden mn vak ( Engels ) moeilijk en ik vind het dan een uitdaging om voor elke leerling mijn vak uitdagend te maken op hun niveau. Ik word erg blij als leerlingen goede cijfers halen( voor de een is dat een 6 voor de ander een 9) en trots zijn op hun groei.

Wat ik lastig vind in mijn werk is dat ik soms tegen een muur aanloop als het gaat omht faciliteren van gedifferentieerd onderwijs. Ik heb tijd nodig op mijn lesmateriaal en planning zo in te rIchten dat ook werkelijk ELKE leerling groei kan doormaken. Ik wil bijscholing, tijd voor sectieoverleg en vooral tijd voor het evalueren en bijstellen van lessen.

Om mijn vak leuk te houden verspreidik mijn doelen over een langere periode: ik kan niet in 1 week een gedegen leesprogramma voor klas 4 TL in elkaar draaien. Verder probeer ik elke dag te lachen met leerlingen en elke dag even te bedenken hoe geweldig is het om met jong volwassenen gemogen werken!

Ik hoop dat een ieder hier nog lang in het onderwijs zal blijven werken met heel veel voldoening!
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  maandag 14 januari 2013 @ 12:46:38 #239
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121542340
Kheb op m'n iPhone getypt. Zie dat autocorrect niet altijd even goed heeft gewerkt. Excuses
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  maandag 14 januari 2013 @ 17:01:05 #240
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121553019
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 00:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat valt volgens mij reuze mee hoor. De leraren die hun werk goed doen (voldoende kennis, inzicht en vaardigheden, liefde voor het vak) en die duidelijk hun best doen (alle niet-domme vakinhoudelijke vragen beantwoorden, wat verdieping aanreiken, alles duidelijk uitleggen als je vragen hebt, feedback geven op toetsen enz.) worden wel gewaardeerd door de leerlingen.
Ben ik het mee eens ja, met als aanvulling ook die leraren die interesse tonen in hun leerlingen en insteken op een persoonlijke, positieve band.
.
pi_121565892
In mijn ervaring gaat dat vaak hand in hand maar inderdaad. Zo'n leraar die zelf die stap extra zet, op het inhoudelijke en het persoonlijke vlak, stimuleert een leerling om ook een stap extra te zetten wat de leraar weer motiveert...
Aan de universiteit merk ik hetzelfde. Een docent die er echt helemaal voor gaat krijgt het respect van de studenten en de studenten doen beter hun best wat die docent weer stimuleert. Andersom merk ik dat de houding bij een student eerder zakelijk wordt wanneer de docent zakelijk is, dan geeft de student het op een gegeven moment op om elk detail te begrijpen en zich extra te verdiepen omdat hij het toch in zijn uppie moet doen. Jammer dat wij in Nederland zo'n hoge student/docent-ratio hebben (met uitzondering van de geprivilligeerde gymnasia en enkele masterfases van WO-opleidingen) waardoor daar veel minder ruimte voor is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121583063
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Mijn verhaal is iets anders dan van de meesten hier denk ik. Samenvatting: Nederlands gestudeerd, toen pabo (zij-instroom), daarna 6 jaar heel ander werk gedaan, en werk nu op het hbo. Keuze voor pabo was indertijd deels ingegeven door gebrek aan ander werk, en lesgeven leek me leuk, maar niet aan pubers. In de praktijk beviel het werken op een basisschool ook maar matig, al lag dat ook voor een heel groot deel aan de school waar ik terecht was gekomen. Nu mijn tweede jaar aan het hbo, en dat vind ik helemaal geweldig. Veel leuker zelfs dan ik verwacht had toen ik solliciteerde. In mijn vorige baan gaf ik wel veel in-companycursussen, dus ik wist wel dat ik lesgeven leuk vond, maar dat is toch heel wat anders dan studenten voor een heel lesprogramma. Ik wist eigenlijk helemaal niet zo goed wat ik van de studenten moest verwachten. Mijn vakken zijn niet het hoofdvak van de opleiding, en mede daardoor niet bij alle studenten even geliefd, wat soms best lastig is, maar over het algemeen zijn ze gewoon geweldig.

Het minst leuk aan mijn werk vind ik toch echt de werkdruk. Standaard nog 4-5 uur per week, met uitschieters naar meer dan 10 uur thuis werken, op een contract van 3 dagen, vind ik echt best veel.

Wat heb ik nodig om een goede docent te blijven? Tijd. Tijd om mijn lessen goed (beter) voor te bereiden, feedback te geven aan studenten, te overleggen met collega's, tijd voor deskundigheidsbevordering.
pi_121765215
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Wat me aantrok in het vak van docent was het contact met leerlingen en het feit dat je echt een toevoeging voor ze kunt zijn. Mijn vak is heel breed, dus ik kan ook lekker veel verschillende dingen doen in mijn lessen. Verder trok de autonomie mij zeker aan (tot op een zekere hoogte heb je toch zelf zeggenschap over wat je doet en wanneer). En de manier waarop je door zo'n schooljaar rolt vind ik erg lekker, er zit een begin en een einde aan en daarna begin je weer opnieuw met nieuwe klassen, nieuwe keuzes etc., in tegenstelling tot ander werk, wat 'altijd maar doorgaat'.

Het is leuker dan ik verwacht had. Het heeft even tijd gekost om een school te vinden die goed bij mij past en vice versa. Wat me het meest tegenstaat is niet eens zozeer de werkdruk zelf, maar meer het feit dat er vanuit school zoveel van docenten verwacht wordt en het lijkt alsof men totaal geen idee heeft van hoeveel tijd men al aan zijn baan besteedt, er blijft maar van alles bovenop komen.

Om een goede docent te blijven heb ik op dit moment vooral goede en professionele collega's nodig. Nog wel meer, maar dat is voor nu even het belangrijkst, over een jaar of twee is dat vast anders.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_121765750
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:03 schreef Naamah het volgende:

[..]

Wat me aantrok in het vak van docent was het contact met leerlingen en het feit dat je echt een toevoeging voor ze kunt zijn. Mijn vak is heel breed, dus ik kan ook lekker veel verschillende dingen doen in mijn lessen. Verder trok de autonomie mij zeker aan (tot op een zekere hoogte heb je toch zelf zeggenschap over wat je doet en wanneer). En de manier waarop je door zo'n schooljaar rolt vind ik erg lekker, er zit een begin en een einde aan en daarna begin je weer opnieuw met nieuwe klassen, nieuwe keuzes etc., in tegenstelling tot ander werk, wat 'altijd maar doorgaat'.

Het is leuker dan ik verwacht had. Het heeft even tijd gekost om een school te vinden die goed bij mij past en vice versa. Wat me het meest tegenstaat is niet eens zozeer de werkdruk zelf, maar meer het feit dat er vanuit school zoveel van docenten verwacht wordt en het lijkt alsof men totaal geen idee heeft van hoeveel tijd men al aan zijn baan besteedt, er blijft maar van alles bovenop komen.

Om een goede docent te blijven heb ik op dit moment vooral goede en professionele collega's nodig. Nog wel meer, maar dat is voor nu even het belangrijkst, over een jaar of twee is dat vast anders.
Welk vak doceer je en op wat voor school?
Dit, dus.
pi_121765870
Nederlands en literatuur op een streekschool, havo/vwo.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122306217
Kan iemand me vertellen waar ik mijn rechten en plichten kan vinden als onbetaalde LIO?
pi_122308209
In de stageovereenkomst van je opleiding, lijkt me.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122309101
Ik ben meer op zoek naar een CAO of iets dergelijks.
pi_122310217
Hmm.. de CAO onderwijs is natuurlijk niet van toepassing bij een stage. Alle afspraken die er zijn, zijn er tussen jou, jouw opleiding en de stageschool. Ik vrees dat je daar niet veel algemeners over gaat vinden.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122310784
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:28 schreef Naamah het volgende:
Hmm.. de CAO onderwijs is natuurlijk niet van toepassing bij een stage. Alle afspraken die er zijn, zijn er tussen jou, jouw opleiding en de stageschool. Ik vrees dat je daar niet veel algemeners over gaat vinden.
er staat wel iets over LIO's in volgens mij hoor! www.cao-vo.nl
Kwak
pi_122311369
Maar een CAO is toch alleen van toepassing als er een arbeidsovereenkomst is? En daar is geen sprake van. Welke info zoek je precies, Sloggi? Je kan natuurlijk altijd in de CAO VO kijken.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122311471
Ik meen ooit iets te hebben gehoord over verschillen tussen betaalde en onbetaalde lio's. Iets met o.a. een docent die op afroep beschikbaar moet zijn.

Het kan ook een gevalletje klok-klepel zijn.
pi_122318656
Interessant. Ben benieuwd of daar iets over vastgelegd is. Ik denk dat je opleiding toch de eerste plaats is om dat na te gaan. Laat het even weten als je er iets over vindt, ben wel nieuwsgierig nu.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122319951
Het is al weer 2 jaar geleden dat ik onbetaald stage liep, maar volgens mij heb ik daar toen ook nooit echt over nagedacht.. Ik denk wel dat al je niet betaald wordt, je ook niets moet. Als je wordt betaald moet je daar wel bepaalde dingen voor doen.
Wat wil je nou eigenlijk precies weten?
pi_122320283
Het gaat om het al dan niet beschikbaar zijn van een begeleider, toch? Toen ik stage liep was ik gewoon parallel geroosterd met mijn begeleider.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122320954
Bijvoorbeeld, ja. Ik ben ook tegelijk met mijn begeleider ingeroosterd. Ik heb me wel voorgenomen niet meer te doen dan nodig; minimaal aantal lesuren, studiedag of wat dan ook op de vrije dag is jammer dan, dat werk.
pi_122322083
Waarom? Je stage is juist een periode waar je heel veel uit kunt halen. Waarom ga je je er dan met het minimale van af proberen te komen?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122322425
Ik zet me maximaal in voor de dingen die ik wel doe. Veel meer ga ik echter niet doen; ik kan mijn tijd beter besteden en heb het lesgeven al heel behoorlijk op de rails, dus die extra lessen voegen wat mij betreft niet heel veel toe.
pi_122322496
Gaat het om 1e jaars stage? Daar zou ik ook niet teveel doen.. Vooral goed rondkijken of het lesgeven wat voor je is.

Edit; denk het toch niet als je al les geeft. Waarom dan onbetaald?!
pi_122323125
Lio-stages worden bijna nergens meer betaald, soms krijg je nog wel een beperkte stagevergoeding.
pi_122323641
Ja ik krijg ook stagevergoeding, maar ik dacht dat er juist vaak wel wat werd betaald. Vooral omdat je les geeft en deel uitmaakt van het personeel.
Of ik heb dus gewoon geluk met stagevergoeding in mijn 2e en 3e jaar :D
  donderdag 31 januari 2013 @ 23:19:33 #262
384296 HarryPotterZeeotter
thijsje nietgoedwijsje
pi_122323934
Leuk om dit allemaal te lezen over docenten, ik zit zelf in 6VWO maar in de klas bekijk je het toch vanuit een heel ander punt. Als jullie vragen hebben over hoe leerlingen tegen iets aan kijken, vraag maar raak :-).
  vrijdag 1 februari 2013 @ 17:47:01 #263
395490 keej_lee
Halfvol of Halfleeg
pi_122349586
Voor mijn afstudeer onderzoek/project ben ik op zoek naar universele onderwerpen die onderwijsbreed behandeld worden. Maar aangezien er diverse leerjaren, niveaus, methodes en leertrajecten zijn vroeg ik me af of jullie me kunnen helpen met:

(universele) Onderwerpen/thema’s/opdrachten benoemen (en eventueel kort beschrijven) die jij in de klas met de beeldende vakken behandeld?

Dit is wat ik tot nu toe heb kunnen vinden:
Voortgezet Onderwijs
- Helden, Reizen, Liefde, De Stad, De Droom, West-Oost, Rebellie en Experiment, Dubbelgangers (CKV, Palet)
- De Smaak, De Rebel, De Stad, De Ander (CKV, de Verbeelding)
- Religie/Levensbeschouwing, Esthetica, Opdrachtgeverinvalshoek, Vermaak, Wetenschap/Techniek, Intercultureel (Kunst Algemeen)
- (Tekenen)
- (Handvaardigheid)
- (Techniek)
- (TeHaTex)

Primair Onderwijs
- (Beeldende Vakken)

Speciaal Onderwijs

Buitenschools Onderwijs

Beroeps- of Hoger Onderwijs

Ik hoor heel graag van jullie! Ik zit een beetje vast, dus kan alle input gebruiken!
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:53:53 #264
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122356807
quote:
7s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:51 schreef Sloggi het volgende:
en heb het lesgeven al heel behoorlijk op de rails, dus die extra lessen voegen wat mij betreft niet heel veel toe.
Je bent stagiair? "Die extra lessen" zijn toch handig om "vlieguren" voor de klas te maken?
.
pi_122357543
Ik vlieg al genoeg.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 17:38:16 #266
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122383848
Zal best.
.
pi_122384360
quote:
7s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:51 schreef Sloggi het volgende:
Ik zet me maximaal in voor de dingen die ik wel doe. Veel meer ga ik echter niet doen; ik kan mijn tijd beter besteden en heb het lesgeven al heel behoorlijk op de rails, dus die extra lessen voegen wat mij betreft niet heel veel toe.
Je pikt ze in de koffiekamer ook direct ertussen uit. Dit soort lamlullen. Ze worden ook negen van de tien keer overgeslagen als er doorslaggevende zaken moeten worden behandeld tussen collega's onderling. Da's wel een win-win situatie. Zij willen zo min mogelijk doen voor hun salaris en de rest wil ze er niet bij hebben.
Dit, dus.
pi_122389326
Moet ik me aangesproken voelen?

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2013 20:04:56 ]
pi_122391734
Maakt het verschil of dat je niet wat extra's wil doen voor het lerarenvak zelf (toetsen maken en nakijken, huiswerk nakijken, extra stof geven en hiervoor goede uitleg verzorgen) of voor randzaken (schoolfeestjes, uitstapjes, open dagen)?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 2 februari 2013 @ 21:05:09 #270
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_122392083
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 20:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maakt het verschil of dat je niet wat extra's wil doen voor het lerarenvak zelf (toetsen maken en nakijken, huiswerk nakijken, extra stof geven en hiervoor goede uitleg verzorgen) of voor randzaken (schoolfeestjes, uitstapjes, open dagen)?
Een van de redenen dat ik heb besloten om de docentenopleiding te doen is juist dat laatste, de randzaken. Meehelpen met de talentenshow of bandjesavond, helpen bij de open dagen, op excursie, dat soort dingen spraken mij meer aan dan het lesgeven zelf :P
pi_122395325
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 20:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maakt het verschil of dat je niet wat extra's wil doen voor het lerarenvak zelf (toetsen maken en nakijken, huiswerk nakijken, extra stof geven en hiervoor goede uitleg verzorgen) of voor randzaken (schoolfeestjes, uitstapjes, open dagen)?
Ik heb het over randzaken. Mijn ongenoegen over de krenterigheid van de school (en de financiële situatie die daar deels aan ten grondslag zal liggen) zal nooit ten koste gaan van mijn leerlingen en collega's.

Ik heb het over studiedagen, uitstapjes en bepaalde bijeenkomsten op mijn instituutsdag of mijn vrije dag. Daar maakte ik voorheen wel tijd voor vrij, nu ga ik wat minder moeite doen om erbij te kunnen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2013 22:15:16 ]
  zondag 3 februari 2013 @ 03:16:48 #272
393482 Anti-feminist
Vrouwen zijn apen!
pi_122407039
Een leraar moet gewoon fatsoenlijk lesgeven en daar hoort ook huiswerk opgeven,controleren,proefwerken maken op niveau,nakijken en dat soort dingen bij.En dat is al meer dan zat.

En geen randzaken zoals(feestjes,excursie en dat soort onzin)Dat laat je maar aan andere over.Een leraar heeft al veel "dingen" aan zijn hoofd.Om hem nog meer te belasten gaat veel te ver en al helemaal met dat hongerloontje.
En het dan gek vinden dat er te weinig leraars zijn. :') |:(
Je hebt de verkeerde baan genomen als Sven Kramers.
  zondag 3 februari 2013 @ 09:39:44 #273
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_122409167
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 03:16 schreef Anti-feminist het volgende:
Een leraar moet gewoon fatsoenlijk lesgeven en daar hoort ook huiswerk opgeven,controleren,proefwerken maken op niveau,nakijken en dat soort dingen bij.En dat is al meer dan zat.

En geen randzaken zoals(feestjes,excursie en dat soort onzin)Dat laat je maar aan andere over.Een leraar heeft al veel "dingen" aan zijn hoofd.Om hem nog meer te belasten gaat veel te ver en al helemaal met dat hongerloontje.
En het dan gek vinden dat er te weinig leraars zijn. :') |:(
Die "anderen" waar je dat aan overlaat zijn dus je collega's. Ik snap best dat Sloggi als stagiair niet alles even hard meeloopt, zeker als je niet aast op een baan op die school. Maar als teamlid op een school deel je die taken met elkaar. Als iemand dan z'n snor drukt lijden collega's er onder. Of,als iedereen principieel gaat doen, leerlingen omdat er gaan simpelweg geen activiteiten meer worden georganiseerd.

Ik vind het soms ook klote dat ik veel extra tijd in school moet steken zeker in een drukke lesperiode. Maar ik werk nu eenmaal op een school waar op dat gebied Veel van docenten gevraagd wordt dat wist ik van te voren...
Kwak
pi_122411800
Nou, inderdaad. Leuk idee hoor, alleen maar focussen op lesgeven, maar dan schuif je lekker het werk in de schoenen van collega's.

Daarbij, 'randzaken' zoals feestjes, excursies, voorstellingen, etc. voegen juist heel veel toe aan je band met leerlingen. De docenten die nooit komen opdagen bij de schoolfeesten, de musical of niet meegaan op werkweek en excursies zijn docenten die hun leerlingen uiteindelijk minder goed leren kennen. Die band is heel belangrijk, en ik investeer daar graag in.
pi_122412403
Als je een werknemer bent horen die dingen er inderdaad gewoon bij, en ze zijn ook vaak leuk. Ik heb binnenkort een uitje met twee klassen die ik maar één keer per week zie, dat is de ideale mogelijkheid om ze een beetje te leren kennen.
  zondag 3 februari 2013 @ 13:31:04 #276
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_122414941
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 20:02 schreef Sloggi het volgende:
Moet ik me aangesproken voelen?
Je voelt je in ieder geval aangesproken.
Dit, dus.
pi_122415819
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 13:31 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Je voelt je in ieder geval aangesproken.
Dat betekent niet dat ik me herken in je verhaal.
  zondag 3 februari 2013 @ 14:07:10 #278
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_122416415
quote:
7s.gif Op zondag 3 februari 2013 13:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat betekent niet dat ik me herken in je verhaal.
Had ik ook niet verwacht. Zodra je als stagiair beweert dat je je lessen behoorlijk op de rails hebt en extra lessen niet als nodig acht heb je in mijn ogen sowieso al een niet al te grote vorm van zelfkennis.
Dit, dus.
pi_122416646
Daar heb je gelijk in; hoe meer lessen, hoe beter. Nu ik dat stukje teruglees snap ik dat je dat beeld hebt.

Dat ik het idee heb dat ik de boel aardig op de rails heb (en dat vindt mijn begeleider gelukkig ook) betekent niet dat ik vind dat het niet beter kan. Dat kan het natuurlijk wel degelijk, en er is nog genoeg te leren.

Er zijn echter meer dingen die van me worden verlangd voor ik mijn diploma kan halen, en daar houd ik ook tijd voor vrij. Voorheen kwam dat deel van mijn studie nadrukkelijk op het tweede plan, en dat heeft me bijna opgebroken. Het is dus ook een stukje zelfbescherming.
  zondag 3 februari 2013 @ 14:18:32 #280
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_122416842
Ah, oke. Dan wordt het een ander verhaal. Je diploma gaat sowieso voor, maar ben je er van bewust dat je visitekaartje afgeven ongelofelijk belangrijk is. De stagiair die de eigen grenzen bewaakt maar zich tot op het bot ingezet heeft behoudt altijd een streepje voor op anderen. Kan heel lucratief werken in het zoeken naar een baan zodra je dat diploma op zak hebt.
Dit, dus.
pi_122416893
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 12:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, inderdaad. Leuk idee hoor, alleen maar focussen op lesgeven, maar dan schuif je lekker het werk in de schoenen van collega's.

Daarbij, 'randzaken' zoals feestjes, excursies, voorstellingen, etc. voegen juist heel veel toe aan je band met leerlingen. De docenten die nooit komen opdagen bij de schoolfeesten, de musical of niet meegaan op werkweek en excursies zijn docenten die hun leerlingen uiteindelijk minder goed leren kennen. Die band is heel belangrijk, en ik investeer daar graag in.
zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.
There are only 151 Pokémon.
pi_122417138
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:18 schreef Buitendam het volgende:
Ah, oke. Dan wordt het een ander verhaal. Je diploma gaat sowieso voor, maar ben je er van bewust dat je visitekaartje afgeven ongelofelijk belangrijk is. De stagiair die de eigen grenzen bewaakt maar zich tot op het bot ingezet heeft behoudt altijd een streepje voor op anderen. Kan heel lucratief werken in het zoeken naar een baan zodra je dat diploma op zak hebt.
Helemaal mee eens.
  zondag 3 februari 2013 @ 14:31:47 #283
393482 Anti-feminist
Vrouwen zijn apen!
pi_122417435
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 09:39 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Die "anderen" waar je dat aan overlaat zijn dus je collega's. Ik snap best dat Sloggi als stagiair niet alles even hard meeloopt, zeker als je niet aast op een baan op die school. Maar als teamlid op een school deel je die taken met elkaar. Als iemand dan z'n snor drukt lijden collega's er onder. Of,als iedereen principieel gaat doen, leerlingen omdat er gaan simpelweg geen activiteiten meer worden georganiseerd.

Ik vind het soms ook klote dat ik veel extra tijd in school moet steken zeker in een drukke lesperiode. Maar ik werk nu eenmaal op een school waar op dat gebied Veel van docenten gevraagd wordt dat wist ik van te voren...
Wat ik probeer te zeggen is kweek wat meer ruggengraat soms zul je inderdaad even wat meer moeten doen in drukke tijden.Maar soms heb je ook echt tijd nodig voor jezelf.En al helemaal als een leraar heel veel dingen doet voor school op vrijwillige basis.

Maar ik ben het sowieso deels met je eens :D
Je hebt de verkeerde baan genomen als Sven Kramers.
pi_122418962
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:19 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.
Niet mee eensch. Zodra je een goede en leuke band hebt met leerlingen hoef je ze niet als Stalin in het gareel te houden, maar willen ze zelf ook een stapje harder lopen voor die leuke docent.

Je moet alleen wel je grenzen heel duidelijk stellen, om te voorkomen dat je de grip verliest en het een theekransje wordt.
  zondag 3 februari 2013 @ 16:18:18 #285
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_122421874
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:19 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.
Met een band kweken bedoelen docenten meestal niet "vriendjes worden". Het heeft meer te maken met dat leerlingen weten dat je oprechte interesse hebt in wat hen bezighoudt, dat je ze respecteert en hoog inschat. dan kun je daarnaast best streng en rechtvaardig zijn: als je als docent een band hebt met een klas kun je ook veel beter de regie voeren dan de docent van wie de leerlingen de opvatting hebben dat diegene ongeinteresseerd is.

het kost energie om leerlingen te "zien", maar het is heel belangrijk.
Kwak
  zondag 3 februari 2013 @ 16:56:51 #286
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122423476
quote:
En geen randzaken zoals (feestjes,excursie en dat soort onzin). Dat laat je maar aan andere over. Een leraar heeft al veel "dingen" aan zijn hoofd.Om hem nog meer te belasten gaat veel te ver en al helemaal met dat hongerloontje. En het dan gek vinden dat er te weinig leraars zijn.
"Dat soort onzin" is net wel de cement van je school. Dit zijn net de krenten in je pap! Dit is net wat het onderwijs leuk maakt. We zeggen dat vaak tegen elkaar als we in Berlijn zitten, of in een bungalowtje in Zeeland: `Wat hebben we toch een leuk beroep!'.

Als je in een theater het licht, het geluid en de rekwisieten weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de acteur en het publiek over, dan spreek je nog steeds over theater. Als je in het onderwijs de roosters, de methoden en de toetsen weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de leerkracht en de kinderen over, dan spreek je nog steeds over onderwijs. Het draait om een bijzondere interactie tussen de leerkracht met zijn leerlingen. De rest is soms belangrijk, maar nooit het belangrijkste...Leerlingen zijn uniek, hebben geen interesse in je cv of wat je gestudeerd hebt, maar in wie je bent, wat je thuis doet..Leerlingen die zeggen, die leraar kent mij, dan pas ben je goed bezig...
.
pi_122423835
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 16:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als je in een theater het licht, het geluid en de rekwisieten weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de acteur en het publiek over, dan spreek je nog steeds over theater. Als je in het onderwijs de roosters, de methoden en de toetsen weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de leerkracht en de kinderen over, dan spreek je nog steeds over onderwijs. Het draait om een bijzondere interactie tussen de leerkracht met zijn leerlingen. De rest is soms belangrijk, maar nooit het belangrijkste...Leerlingen zijn uniek, hebben geen interesse in je cv of wat je gestudeerd hebt, maar in wie je bent, wat je thuis doet..Leerlingen die zeggen, die leraar kent mij, dan pas ben je goed bezig...

[..]

"Dat soort onzin" is net wel de cement van je school. Dit zijn net de krenten in je pap! Dit is net wat het onderwijs leuk maakt. We zeggen dat vaak tegen elkaar als we in Berlijn zitten, of in een bungalowtje in Zeeland: `Wat hebben we toch een leuk beroep!'.
Nou, hier ben ik het maar deels mee eens hoor. Het is inderdaad belangrijk om een goede verstandhouding te hebben met de leerlingen. Zover als jij gaat, wil ik echt niet gaan hoor. Wat andere mensen hier al aangestipt hebben, onderschrijf ik ook: het is geen goed idee om best buddies te worden met leerlingen. Dat zie ik op mijn school ook veel te veel en ik erger me er groen en geel aan.
  zondag 3 februari 2013 @ 17:04:38 #288
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122423879
Er is nog altijd een verschil tussen een band opbouwen en "best buddies" zijn hoor.
.
pi_122424115
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Er is nog altijd een verschil tussen een band opbouwen en "best buddies" zijn hoor.
Waarschijnlijk snap je wel over welk type docent ik het heb. Overigens vind ik de extra-curriculaire activiteiten erg belangrijk. Zelf organiseer ik hier (mede) ook een aantal dingen van. Je kunt je leerlingen toch iets extra's meegeven op die manier.

Op veel scholen vind ik het aanbod hiervan toch ondermaats (inc. mijn eigen school).
  zondag 3 februari 2013 @ 17:09:00 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122424145
Ja, en ik denk dat we ons ergeren aan dezelfde soort docenten.
.
pi_122598819
Beste docenten, ik zou graag jullie aandacht willen vragen voor het volgende.
Het is vaak lastig om leerlingen enthousiast te maken voor het leren van een vreemde taal, en de Talenacademie probeert dit te vergemakkelijken. Een van onze initiatieven is een nationale poëziewedstrijd, waarbij leerlingen gestimuleerd worden tot het verbeteren van hun taalvaardigheid en tegelijkertijd leren om op een andere manier tegen taal aan te kijken. De inzendingen zullen worden beoordeeld door een professionele jury, waarbij rekening wordt gehouden met de achtergrond van de deelnemers.

Behalve de educatieve kansen die de wedstrijd te bieden heeft, ontvangen docenten bij inschrijving ook een gratis poëziewedstrijdpakket met hierin een poster, flyer, boekenlegger en deurhanger. Verder is er speciaal lesmateriaal ontwikkeld, dat gratis te downloaden is. Surf hiervoor naar onze website (www.poeziewedstrijd.nl), waar tevens online lesideeën te raadplegen zijn om in uw lessen te integreren. Als extra motivatie voor de leerlingen zijn er ook leuke prijzen te winnen.

Voor vragen: linda.wings@talenacademie.nl
http://www.talenacademie.nl/
pi_122605188
Lol dus leerlingen moeten een gedicht maken in een vreemde taal om die taal beter te begrijpen? Lijkt me een omgekeerde wereld, en niet echt haalbaar.
There are only 151 Pokémon.
pi_122605716
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:45 schreef Eenskijken het volgende:
Lol dus leerlingen moeten een gedicht maken in een vreemde taal om die taal beter te begrijpen? Lijkt me een omgekeerde wereld, en niet echt haalbaar.
ben jij toevallig een leerling, eenskijken?

ik merk vooral dat leerlingen niet geinteresseerd zijn in zoiets, terwijl je er wél heel veel van leert...
Kwak
  donderdag 7 februari 2013 @ 19:54:11 #294
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_122608422
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:57 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ben jij toevallig een leerling, eenskijken?

ik merk vooral dat leerlingen niet geinteresseerd zijn in zoiets, terwijl je er wél heel veel van leert...
Als leerlingen ergens niet geïnteresseerd in zijn gaan ze ook niks leren. Dus is het onze taak om ze enthousiast te maken voor poezie, en dat is niet eenvoudig. Ik vind er zelf ook niks aan, is gewoon niet mijn ding, al dat vage gedoe. Maar dat is geen obstakel voor mij om er nooit wat mee te doen in de les, eerder een extra uitdaging om er iets leuks van te maken :P
pi_122608838
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:54 schreef JochemP het volgende:

[..]

Als leerlingen ergens niet geïnteresseerd in zijn gaan ze ook niks leren. Dus is het onze taak om ze enthousiast te maken voor poezie, en dat is niet eenvoudig. Ik vind er zelf ook niks aan, is gewoon niet mijn ding, al dat vage gedoe. Maar dat is geen obstakel voor mij om er nooit wat mee te doen in de les, eerder een extra uitdaging om er iets leuks van te maken :P
ja, dat snap ik :P doe ik zelf ook. maar ik doelde meer op de typische "leerlingreactie" van eenskijken. zou t opvallend vinden als hij/zij docent is met zo'n houding.
Kwak
pi_122608947
Zou zelf aan de slag gaan met een gedicht maken ze misschien niet juist ook enthousiast kunnen maken voor meer poëzie? Ik weet het niet hoor, werk niet in het VO, maar ik kan me wel voorstellen dat het zeker voor een deel van de leerlingen zo werkt. Ook wel iets om in groepjes te laten doen of zo.

En verder ga ik maar weer eens een avond besteden aan werk. Pff, daar word ik toch echt wel moe van soms hoor. Ik had nog wel gehoopt dat het dit blok minder zou zijn, maar ja, heel nieuw vak, waar ik echt de ballen verstand van heb, dus moet me er helemaal op inlezen, en er dan ook nog een interessante training over geven. -O-
pi_122609218
Als je graag wil dat mensen vreemde talen leren, stimuleer de overheid dan om een gratis online-cursus op te laten richten t/m gevorderd niveau zodat mensen zo goed als gratis onderwezen worden in die vreemde taal. Waarom niet? Een eenmalige investering die gelijk is aan de ontwikkeling van een goede schoolmethode van 1 t/m 6 VWO, de kosten kunnen worden gedeeld door miljoenen mensen. Vanzelfsprekend moet Nederland hiervoor samenwerken met Vlaanderen en Suriname (kan ook een klein deel betalen in ruil voor het gebruik hiervan).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:09:12 #298
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_122609366
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja, dat snap ik :P doe ik zelf ook. maar ik doelde meer op de typische "leerlingreactie" van eenskijken. zou t opvallend vinden als hij/zij docent is met zo'n houding.
Eenskijken is volgensmij een leerling inderdaad, hij was hier een paar pagina's terug ook :P

quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:03 schreef Bleie het volgende:
Zou zelf aan de slag gaan met een gedicht maken ze misschien niet juist ook enthousiast kunnen maken voor meer poëzie? Ik weet het niet hoor, werk niet in het VO, maar ik kan me wel voorstellen dat het zeker voor een deel van de leerlingen zo werkt. Ook wel iets om in groepjes te laten doen of zo.
De algemene opvatting van leerlingen is dat poezie bij voorbaat stom en saai is. Hoe leuk je je project ook maakt over gedichten, als je zegt dat je poezie gaat doen zal je 90% van de klas een diepe zucht zien slaken en ik kan ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven... Tijdens mijn colleges literatuur en poezie moet ik ook mijn best doen om wakker te blijven :P

Ik vraag me af in hoeverre het nodig is om aan poezie te doen in de les. Ik ben nog geen leuke lessen/projecten tegengekomen over dit onderwerp... Ben benieuwd of er mensen hier zijn die hier een idee over hebben
pi_122609461
Ik moest er als leerling ook niets van hebben, nu vind ik poëzie best wel interessant en hou ik van beeldspraak en stijlfiguren. Blijkbaar komt dat vanzelf wel als het in iemand zit en het niet wordt verplicht en beoordeeld?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122609992
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:09 schreef JochemP het volgende:

[..]

Eenskijken is volgensmij een leerling inderdaad, hij was hier een paar pagina's terug ook :P

[..]

De algemene opvatting van leerlingen is dat poezie bij voorbaat stom en saai is. Hoe leuk je je project ook maakt over gedichten, als je zegt dat je poezie gaat doen zal je 90% van de klas een diepe zucht zien slaken en ik kan ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven... Tijdens mijn colleges literatuur en poezie moet ik ook mijn best doen om wakker te blijven :P

Ik vraag me af in hoeverre het nodig is om aan poezie te doen in de les. Ik ben nog geen leuke lessen/projecten tegengekomen over dit onderwerp... Ben benieuwd of er mensen hier zijn die hier een idee over hebben
Een collega van mij komt uit het VO, en zij vertelde laatste heel enthousiast over een poëzieproject dat ze ooit gedaan hadden. In het begin had dat inderdaad veel weerstand opgeroepen bij de leerlingen (eigenlijk vooral uit de gedachte: "Dat kunnen we nooit, een gedicht schrijven." Maar toen bleek dat ze het wel degelijk konden, werd het merendeel toch aardig enthousiast. Nogmaals: ik heb geen ervaring in het lesgeven in het VO, maar ik hou nooit zo van de houding dat je er bij voorbaat van uitgaat dat leerlingen het niets zullen vinden.

En als alternatief kun je het misschien nog een songtekst noemen? Dat zijn (als het goede zijn) toch eigenlijk ook gedichten :P .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')