abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120196395
Er zijn meerdere manieren. Elsevier komt ook jaarlijks met een beoordeling. De waarde van dit soort lijstjes is naar mijn idee dat het wetenschappers, schoolleiders, onderwijzers maar ook ouders laat nadenken over wat goed onderwijs is en hoe je dat meet. Jarenlang was het in NL een taboe om dit te doen, en lijsten en cijfers te publiceren. Ik vind het wel goed dat scholen worden beoordeeld en ook dat dit openbaar gebeurt en dat iedereen de gegevens kan inzien.

Het idee is dat het een jaarlijks onderzoek is, en dus ook dat op den duur de prestaties van een school jaar na jaar op een rij gezet worden, dan kun je ontwikkelingen zien. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je dit als school ook interessant vindt. Groot verschil tussen SE en CE (met name als het SE cijfer een stuk hoger ligt), lijkt me wel iets om je als school aan te trekken Er is overigens aan de hand van allerlei indicatoren gemeten, niet alleen examencijfers.

Mijn school werd in andere beoordelingen een beetje op de vingers getikt omdat ons rendement in de onderbouw te laag zou zijn. Bij dit onderzoek ligt het accent meer op prestaties in de bovenbouw en daar scoort mijn school juist heel goed. Al met al levert het een behoorlijk compleet beeld op.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_120198498
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:07 schreef mane het volgende:
Er zijn meerdere manieren. Elsevier komt ook jaarlijks met een beoordeling. De waarde van dit soort lijstjes is naar mijn idee dat het wetenschappers, schoolleiders, onderwijzers maar ook ouders laat nadenken over wat goed onderwijs is en hoe je dat meet. Jarenlang was het in NL een taboe om dit te doen, en lijsten en cijfers te publiceren. Ik vind het wel goed dat scholen worden beoordeeld en ook dat dit openbaar gebeurt en dat iedereen de gegevens kan inzien.

Het idee is dat het een jaarlijks onderzoek is, en dus ook dat op den duur de prestaties van een school jaar na jaar op een rij gezet worden, dan kun je ontwikkelingen zien. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je dit als school ook interessant vindt. Groot verschil tussen SE en CE (met name als het SE cijfer een stuk hoger ligt), lijkt me wel iets om je als school aan te trekken Er is overigens aan de hand van allerlei indicatoren gemeten, niet alleen examencijfers.

Mijn school werd in andere beoordelingen een beetje op de vingers getikt omdat ons rendement in de onderbouw te laag zou zijn. Bij dit onderzoek ligt het accent meer op prestaties in de bovenbouw en daar scoort mijn school juist heel goed. Al met al levert het een behoorlijk compleet beeld op.
Oh, ik zie de waarde van de inspectierapporten wel in hoor! Maar is vind tóch dat het simplistisch is, en zeker als er holle retoriek bij komt kijken als "slechte scholen gaan we gewoon sluiten". Een zwak oordeel, gebaseerd op de jaren 2009/10/11, kan er zomaar voor zorgen dat je ll. aantal in 2013 terugloopt, op een oordeel over die jaren uit 2012... snap je?

Er was bij ons op school veel mis, en er is keihard gewerkt, met als resultaat een "groene" havo, een hopelijk binnenkort weer "groen" vmbo-t, en helaas een voorlopig nog "rood" vwo (dat was bijna groen, maar het examen van vorig jaar is echt verpest, en SE/CE was te groot...).

Oorzaken voor zoiets zijn niet altijd simpelweg "er wordt te soepel getoetst op SE". De leerlingen van vorig examenjaar scoorden heel hoog op hun Se, dat gemaakt werd door docenten die al jaren dezelfde soort toetsen geven in V6 en niet eerder gekke afwijkingen hadden. Dezelfde docenten in 5H hadden juist een goed SE én goed CE. Wat er dan gebeurd is? Misschien hebben leerlingen het examen onderschat, misschien dachten ze dat ze al geslaagd waren, misschien was de determinatie na 6 jaar nog niet in orde... ik weet het niet. Het resultaat is wel, dat de afdeling voorlopig weer "zwak" is, terwijl dezelfde docenten op de havo het resultaat "voldoende" bereiken.

Snap je wat ik bedoel?
Kwak
pi_120202911
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 18:15 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Oh, ik zie de waarde van de inspectierapporten wel in hoor! Maar is vind tóch dat het simplistisch is, en zeker als er holle retoriek bij komt kijken als "slechte scholen gaan we gewoon sluiten". Een zwak oordeel, gebaseerd op de jaren 2009/10/11, kan er zomaar voor zorgen dat je ll. aantal in 2013 terugloopt, op een oordeel over die jaren uit 2012... snap je?
Die holle retoriek heb ik in de krant niet zo gelezen, afgelopen weekend. Mij valt juist op dat de laatste jaren een inhoudelijke discussie op gang is gekomen over wat precies kwaliteit is en hoe je dat meet. En dat het oordeel is gebaseerd op een jaar - of een paar jaar - daarvoor.. ja, dat lijkt me logisch... Over die jaren kun je namelijk de resultaten meten en inzien. Als er in de tussentijd dingen veranderen, zowel positief als negatief, dan zal dat in een volgende beoordeling wel weer naar voren komen. Zo werkt dat nu eenmaal bij metingen. Het zijn momentopnamen, maar dat wil niet zeggen dat het dus niet veel waard is. Je kunt natuurlijk pas echt goed zien hoe een school zich ontwikkeld heeft als je de resultaten en beoordelingen van tien jaar ofzo op een rij zet. Maar dat is eenvoudig te doen.

quote:
Er was bij ons op school veel mis, en er is keihard gewerkt, met als resultaat een "groene" havo, een hopelijk binnenkort weer "groen" vmbo-t, en helaas een voorlopig nog "rood" vwo (dat was bijna groen, maar het examen van vorig jaar is echt verpest, en SE/CE was te groot...).

Oorzaken voor zoiets zijn niet altijd simpelweg "er wordt te soepel getoetst op SE". De leerlingen van vorig examenjaar scoorden heel hoog op hun Se, dat gemaakt werd door docenten die al jaren dezelfde soort toetsen geven in V6 en niet eerder gekke afwijkingen hadden. Dezelfde docenten in 5H hadden juist een goed SE én goed CE. Wat er dan gebeurd is? Misschien hebben leerlingen het examen onderschat, misschien dachten ze dat ze al geslaagd waren, misschien was de determinatie na 6 jaar nog niet in orde... ik weet het niet. Het resultaat is wel, dat de afdeling voorlopig weer "zwak" is, terwijl dezelfde docenten op de havo het resultaat "voldoende" bereiken.
Wat de oorzaken zijn, moet de school zelf in kaart brengen en vervolgens zal daar dan al of niet een beleid op ontwikkeld worden. Dat is de verantwoordelijkheid van een school. Dat hoort erbij. Het lijkt me altijd een wisselwerking tussen school en leerlingen. Niemand zegt dat zoiets simpel of monocausaal is, toch? En een beoordeling is natuurlijk, zoals ook bij het onderzoek van Dronkers, nooit alleen maar gebaseerd op alleen die cijfers. Als je het hebt over de inspectie (want ik weet niet precies over welke of over wiens oordeel je het nu hebt..) dan geldt daarvoor dat een inspectie in een oordeel ook meeweegt in hoeverre een school iets heeft gedaan met de feedback van de vorige keer, dacht ik.

Verder, wat onderzoeken van Dronkers of Elsevier betreft: het gaat om rendement in het algemeen, en nog een aantal indicatoren, die allemaal vermeld worden bij het onderzoek. Het is dus niet eenzijdig, al is Dronkers wel behoorlijk prestatie- en resultaatgericht. Dat past bij de visie die hij heeft als onderwijssocioloog, en daarover kun je zeker met hem van mening verschillen maar je kunt het niet echt opzij schuiven, vind ik.

quote:
Snap je wat ik bedoel?
Eigenlijk niet helemaal. Als er iets negatiefs uit een beoordeling komt, dan is het altijd zaak dat je daar dan als school probeert iets aan te doen. Omdat er uit onderzoek kwam dat ons rendement in de onderbouw laag is, is er heel veel veranderd in bijvoorbeeld het mentorschap in de onderbouw. Is dus ook heel hard werken voor die mentoren om die omslag te maken. Dat je hard werkt en dan in zo'n beoordeling daar niet direct iets van terug ziet, is wellicht frustrerend maar niet onlogisch. Van veranderingen of verbeteringen pluk je niet meteen de vruchten, dat heeft tijd nodig, dat vergt investering. Werkt overal zo, toch? Komt uiteindelijk dan hopelijk wel goed. Zo niet, dan pas je het beleid weer aan, of je accepteert het zoals het is. Dat kan ook een optie zijn, als je denkt dat je het niet kunt veranderen of als dat past bij de visie die je als school hebt.

Grappige is dat mijn school nu wel heel goed scoort, maar dat we als leraren het afgelopen jaar juist vinden/vonden dat heel veel dingen niet goed (genoeg) gingen. Het is kwestie van perceptie en ook maar net waar je focus op ligt. Soms is het dan goed om die rationele blik van een buitenstaander te krijgen op je werk. Bij ons op school was het maandag vooral een gedeeld gevoel van: oh ja, we moeten vooral ook niet vergeten hoe goed veel dingen eigenlijk gaan bij ons. :) . Dat was dan wel weer even verfrissend en ook goed voor de sfeer.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_120203247
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:00 schreef mane het volgende:

[..]

Die holle retoriek heb ik in de krant niet zo gelezen, afgelopen weekend. Mij valt juist op dat de laatste jaren een inhoudelijke discussie op gang is gekomen over wat precies kwaliteit is en hoe je dat meet. En dat het oordeel is gebaseerd op een jaar - of een paar jaar - daarvoor.. ja, dat lijkt me logisch... Over die jaren kun je namelijk de resultaten meten en inzien. Als er in de tussentijd dingen veranderen, zowel positief als negatief, dan zal dat in een volgende beoordeling wel weer naar voren komen. Zo werkt dat nu eenmaal bij metingen. Het zijn momentopnamen, maar dat wil niet zeggen dat het dus niet veel waard is. Je kunt natuurlijk pas echt goed zien hoe een school zich ontwikkeld heeft als je de resultaten en beoordelingen van tien jaar ofzo op een rij zet. Maar dat is eenvoudig te doen.

[..]

Wat de oorzaken zijn, moet de school zelf in kaart brengen en vervolgens zal daar dan al of niet een beleid op ontwikkeld worden. Dat is de verantwoordelijkheid van een school. Dat hoort erbij. Het lijkt me altijd een wisselwerking tussen school en leerlingen. Niemand zegt dat zoiets simpel of monocausaal is, toch? En een beoordeling is natuurlijk, zoals ook bij het onderzoek van Dronkers, nooit alleen maar gebaseerd op alleen die cijfers. Als je het hebt over de inspectie (want ik weet niet precies over welke of over wiens oordeel je het nu hebt..) dan geldt daarvoor dat een inspectie in een oordeel ook meeweegt in hoeverre een school iets heeft gedaan met de feedback van de vorige keer, dacht ik.

Verder, wat onderzoeken van Dronkers of Elsevier betreft: het gaat om rendement in het algemeen, en nog een aantal indicatoren, die allemaal vermeld worden bij het onderzoek. Het is dus niet eenzijdig, al is Dronkers wel behoorlijk prestatie- en resultaatgericht. Dat past bij de visie die hij heeft als onderwijssocioloog, en daarover kun je zeker met hem van mening verschillen maar je kunt het niet echt opzij schuiven, vind ik.

[..]

Eigenlijk niet helemaal. Als er iets negatiefs uit een beoordeling komt, dan is het altijd zaak dat je daar dan als school probeert iets aan te doen. Omdat er uit onderzoek kwam dat ons rendement in de onderbouw laag is, is er heel veel veranderd in bijvoorbeeld het mentorschap in de onderbouw. Is dus ook heel hard werken voor die mentoren om die omslag te maken. Dat je hard werkt en dan in zo'n beoordeling daar niet direct iets van terug ziet, is wellicht frustrerend maar niet onlogisch. Van veranderingen of verbeteringen pluk je niet meteen de vruchten, dat heeft tijd nodig, dat vergt investering. Werkt overal zo, toch? Komt uiteindelijk dan hopelijk wel goed. Zo niet, dan pas je het beleid weer aan, of je accepteert het zoals het is. Dat kan ook een optie zijn, als je denkt dat je het niet kunt veranderen of als dat past bij de visie die je als school hebt.

Grappige is dat mijn school nu wel heel goed scoort, maar dat we als leraren het afgelopen jaar juist vinden/vonden dat heel veel dingen niet goed (genoeg) gingen. Het is kwestie van perceptie en ook maar net waar je focus op ligt. Soms is het dan goed om die rationele blik van een buitenstaander te krijgen op je werk. Bij ons op school was het maandag vooral een gedeeld gevoel van: oh ja, we moeten vooral ook niet vergeten hoe goed veel dingen eigenlijk gaan bij ons. :) . Dat was dan wel weer even verfrissend en ook goed voor de sfeer.
Ik snap heel goed wat jij bedoelt juist, zo werkt het ook, en ik ben ook echt van mening dat scholen heus beleid moeten maken n.a.v. extern onderzoek. Een frisse blik is goed. Maar misschien komt het wel doordat ik van dichtbij meemaak hoe een school "de inspectie" gebruikt als reden voor beleid dat het personeel soms tot nummer maakt en de school tot een rendementsfabriek. Ik vind persoonlijk dat daardoor soms juist een minder goede aanpak gekozen wordt - maar goed, wie ben ik met maar een paar jaar ervaring ;).

maar ik vind wel echt dat je met openbare ranglijstjes een effect creëert wat niet altijd positief is, het voelt toch soms als een soort publiekelijke afrekening voor dingen uit een (nabij) verleden. Maar ik denk dat dat gekleurd wordt door werken op een "zwakke" school ;)
Kwak
  dinsdag 18 december 2012 @ 18:09:58 #205
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_120468268
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  dinsdag 18 december 2012 @ 18:19:34 #206
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_120468618
quote:
Waarschijnlijk is die smiley bedoeld omdat je nu minder uren hebt, en niet omdat kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben nu niet meer de dupe zijn.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  woensdag 19 december 2012 @ 10:28:56 #207
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_120499013
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 december 2012 18:19 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is die smiley bedoeld omdat je nu minder uren hebt, en niet omdat kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben nu niet meer de dupe zijn.
Ehm nee. Deze smiley is bedoeld omdat de 1040 urennorm leidt tot heel vreemde beleidsmaatregelen op scholen. En dat vergaderingen niet gaan over de kwaliteit van onderwijs, maar over plannen om de lestijd te vergroten. En dat aan personeel wordt gevraagd met inventieve ideeën te komen om aan de norm te voldoen, met meezending van de regels. Ik snap het wel hoor, van de school, die kunnen ook geen kant op.
Maar ik heb nu niet echt het idee dat dit soort zaken bijdragen aan kennisoverdracht. En dus: *O*

De connectie met speciaal onderwijs ken ik trouwens niet helemaal. Dit klinkt als goed nieuws, maar kan je het uitleggen? Bedankt :)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_120682196
door die 1040 uren norm moet ik een 7e of 8e uur gaan invallen aan een klas die ik die dag al gehad heb. Het is het laatste uur voor die leerlingen en wordt dus een ophokuur.
Maar nee, alles moet worden ingevallen.

Ik heb geen bezwaar tegen invallen maar dan wel als ik wat nuttigs kan doen.
Dus als een docent uitvalt dat ik dan dat betreffende vak geef. En dat kan, voor een collega heb ik dat nu gedaan en ik heb mijn invaluren van dit jaar al bereikt met het geven van mijn eigen vak!
Maar aub geen 7e uren invaluren meer. Dat is bezopen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zondag 23 december 2012 @ 19:41:55 #209
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_120683497
Eerste toetsresultaten, nadat ik mijn klasje heb overgenomen i.v.m zwangerschapsverlof, zijn binnen: een nette 7 voor het proefwerk :Y
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  maandag 24 december 2012 @ 15:11:04 #210
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_120719027
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 19:16 schreef merry77 het volgende:
Maar aub geen 7e uren invaluren meer. Dat is bezopen.
Ik heb wel eens op vrijdagmiddag het 8e uur (15:10-16:00) toezicht moeten houden aan een 3VMBO-basis klas. Voor die leerlingen is de koek dan compleet op en zelf heb je dan ook geen fut meer. Dus dat werd toen een uurtje gezellig kletsen.. als het dan zó moet.. :{
.
pi_121371938
Allemaal weer opgestart na de kerstvakantie?

Gisteren was mijn eerste werkdag - beleidsdag, dus lekker met alle docenten 'de hei op', en het gehad over activerende werkvormen, jongeren motiveren e.d. Heel leuk!

Morgen weer lesgeven (en nakijken...)
pi_121383143
van de week met goede moed gestart, maar inmiddels ingehaald door workload (toetsen maken, toetsen nakijken, drukke dagen, tentamens die eraan komen) en iets wat hoop ik geen griep is maar een uit de hand gelopen verkoudheid. liep de hele vakantie te sniffen, blijkbaar zijn twee dagen klassen met snuffende kinderen genoeg om mij tot vallen te brengen. nu op de bank met laptop, paracetamol, dekentje en thee...

Argh. etc.
Kwak
  donderdag 10 januari 2013 @ 09:22:31 #213
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_121384055
Niet zo druk met stagezaken op dit moment, maar des te drukkermet alle ICLON shit die ik moet gaan inleveren de komende weken, en het tentamen van maandag...

Tussendoor natuurlijk ook gewoon mijn lesjes geven, maar geen nakijkwerk e.d.

Ik zou nog wel een week vakantie kunnen gebruiken ;)
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_121395887
De voorlopige roosters voor het komende blok (begint in februari) zijn bekendgemaakt. Ziet er een stuk beter uit dan de afgelopen periode. Hoef lang niet meer zo vaak om 8.30 uur te beginnen, en heb denk ik ook wat meer tijd om op mijn werk al voor te bereiden en na te kijken, dus minder werk thuis. *O*
pi_121398862
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2012 15:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik heb wel eens op vrijdagmiddag het 8e uur (15:10-16:00) toezicht moeten houden aan een 3VMBO-basis klas. Voor die leerlingen is de koek dan compleet op en zelf heb je dan ook geen fut meer. Dus dat werd toen een uurtje gezellig kletsen.. als het dan zó moet.. :{
of je zet je schouders er onder en probeert er wat productiefs en leerzaams van te maken. Met beeldmateriaal bv.. Iedereen anders moet tot 17.00 werken hoor.
There are only 151 Pokémon.
  donderdag 10 januari 2013 @ 18:55:11 #216
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121403013
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 16:59 schreef Eenskijken het volgende:
of je zet je schouders er onder en probeert er wat productiefs en leerzaams van te maken.
Tuurlijk, dat kan. Op papier is het mooi. En daarbij, je moet ook werken aan je band met de klas.

quote:
Iedereen anders moet tot 17.00 werken hoor.
Mijn werkdag eindigt niet om 17:00 uur. 's Avonds ben ik ook nog voor school bezig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 10-01-2013 21:06:49 ]
.
pi_121411421
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 18:55 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Tuurlijk, dat kan. Op papier is het mooi. En daarbij, je moet ook werken aan je band met de klas.

[..]

Mijn werkdag eindigt niet om 17:00 uur. 's Avonds ben ik ook nog voor school bezig.
genoeg andere mensen die ook 's avonds met werk bezig zijn en niet niet in het onderwijs zitten.
There are only 151 Pokémon.
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:42:53 #218
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_121411554
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:40 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

genoeg andere mensen die ook 's avonds met werk bezig zijn en niet niet in het onderwijs zitten.
En je punt is?
pi_121412295
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:42 schreef JochemP het volgende:

[..]

En je punt is?
Dat docenten snel klagen en doen alsof ze het zwaar hebben
There are only 151 Pokémon.
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:56:32 #220
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_121412387
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:54 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

Dat docenten snel klagen en doen alsof ze het zwaar hebben
Ben je zelf docent (geweest)?
pi_121412555
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:56 schreef JochemP het volgende:

[..]

Ben je zelf docent (geweest)?
nee, maar heb wel veel docenten horen praten over hun ervaringen.
There are only 151 Pokémon.
pi_121414368
Voor mij is dit schooljaar januari echt dé hel-maand qua activiteiten naast lesgeven. Open Dag, voorlichtingsavonden en proeflessen groep 8, ik begeleid de musical voor de onderbouw en die is volgende week, middenin een toetsweek met 30 mondelingen en 10 klassen waar ik schriftelijk werk van binnenkrijg.

Ik hoop ergens in februari weer boven te komen, als het even kan levend :') .
pi_121414886
Heeft een van jullie wel eens op een particuliere school gewerkt? Hoe was dat?

Ik kan volgende periode ineens een stuk minder uren gaan werken, dus ben op zoek naar iets voor erbij.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 11 januari 2013 @ 13:01:34 #224
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_121430782
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:59 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

nee, maar heb wel veel docenten horen praten over hun ervaringen.
Nou, uit die eerste post van je, over je schouders eronder op vrijdagmiddag om 15:10, lijkt het wel alsof je zelfs nooit op school hebt gezeten.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_121433329
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:37 schreef Naamah het volgende:
Heeft een van jullie wel eens op een particuliere school gewerkt? Hoe was dat?

Ik kan volgende periode ineens een stuk minder uren gaan werken, dus ben op zoek naar iets voor erbij.
Viking84 volgens mij! je kunt haar even PM-en?
Kwak
pi_121442525
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 13:01 schreef ErikT het volgende:

[..]

Nou, uit die eerste post van je, over je schouders eronder op vrijdagmiddag om 15:10, lijkt het wel alsof je zelfs nooit op school hebt gezeten.
sterker nog, ik kom net uit school, heb tot 17.15 zitten werken.
There are only 151 Pokémon.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:41:23 #227
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_121445074
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:22 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

sterker nog, ik kom net uit school, heb tot 17.15 zitten werken.
Zo zo, een echte ervaringsdeskundige! Dan mag je mij vertellen in welke provincie van Utopia jij leerlingen op een middelbare school op vrijdagmiddag van 15:10-16:00 hebt zien werken. Of nee, vrijwillig zien werken. Want het ging om een uurtje toezicht houden om aan de urennorm te komen.
Ah, en het was ook nog eens 3 VMBO. Die staan er inderdaad om bekend dat ze er nog wel zin in hebben op vrijdagmiddag. Dan schakelen ze altijd nog net ff een tandje bij _O-
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:41:48 #228
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121445087
Of hij moest nablijven...
.
pi_121450829
Het hangt natuurlijk ook van de cultuur af, zoveel is zeker.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121454512
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 14:11 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Viking84 volgens mij! je kunt haar even PM-en?
Oh tuurlijk! Wat goed! Dat wist ik wel, daar heeft ze toen al best veel over verteld, ga even terugzoeken. Dank!!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 13 januari 2013 @ 17:52:44 #231
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121511297
Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  zondag 13 januari 2013 @ 18:21:21 #232
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_121512541
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:52 schreef Rabbitproof het volgende:
Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Wij houden hier allemaal van ons werk en doen het ook met veel plezier, maar het onderwerp 'werkdruk' zal in een docententopic toch echt zo nu en dan ter sprake komen...
  zondag 13 januari 2013 @ 18:40:45 #233
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121513558
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  zondag 13 januari 2013 @ 23:38:08 #234
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121530474
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:52 schreef Rabbitproof het volgende:Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Nee hoor, we hebben in deze topicreeks genoeg positieve en leuke onderwerpen gehad.

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Tja, waarom heb ik de lerarenopleiding gedaan? Ik ben een van die mensen die altijd al leraar heeft willen worden. Op een leuke manier bezig zijn met leerlingen en ze ook nog wat leren, een persoon die een tijdje met ze meewandelt, zijn op weg naar hun toekomst. Ik ben nu ruim 11 jaar aan het werk en het bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb een leuke band met mijn klassen, leuke collega's en heb de vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Daarnaast nog enkele taken er bij die me ook wel aanspreken, dus ik heb niet te klagen.
Wat heb je nodig om een goeie docent te blijven? Het vermogen om je te kunnen blijven inleven in de belevingswereld van je leerlingen, een stevige dosis positivisme en het vermogen om je te kunnen aanpassen aan meer onderwijsvernieuwingen dan je lief is.. ;)
.
pi_121530954
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Nee hoor, we hebben in deze topicreeks genoeg positieve en leuke onderwerpen gehad.

[..]

Tja, waarom heb ik de lerarenopleiding gedaan? Ik ben een van die mensen die altijd al leraar heeft willen worden. Op een leuke manier bezig zijn met leerlingen en ze ook nog wat leren, een persoon die een tijdje met ze meewandelt, zijn op weg naar hun toekomst. Ik ben nu ruim 11 jaar aan het werk en het bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb een leuke band met mijn klassen, leuke collega's en heb de vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Daarnaast nog enkele taken er bij die me ook wel aanspreken, dus ik heb niet te klagen.
Wat heb je nodig om een goeie docent te blijven? Het vermogen om je te kunnen blijven inleven in de belevingswereld van je leerlingen, een stevige dosis positivisme en het vermogen om je te kunnen aanpassen aan meer onderwijsvernieuwingen dan je lief is.. ;)
Docenten _O_ Meest ondergewaardeerde volk door leerlingen, zo vrees ik. Mooi album trouwens, Who's Next.
pi_121532849
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:48 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Docenten _O_ Meest ondergewaardeerde volk door leerlingen, zo vrees ik.
Dat valt volgens mij reuze mee hoor. De leraren die hun werk goed doen (voldoende kennis, inzicht en vaardigheden, liefde voor het vak) en die duidelijk hun best doen (alle niet-domme vakinhoudelijke vragen beantwoorden, wat verdieping aanreiken, alles duidelijk uitleggen als je vragen hebt, feedback geven op toetsen enz.) worden wel gewaardeerd door de leerlingen. Zelf had ik voor dat type leraar altijd respect. Leraren die daarentegen alleen het noodzakelijke uitleggen, geen minuut extra willen investeren (niet na de les nog even een vraag beantwoorden, geen extra stof geven) en uit het boek voorlazen respecteerde ik niet. De leraar en de leerling horen een team te vormen, ze horen geen tegenpartij van elkaar te vormen. Misschien is dat een wat romantisch ideaal in de praktijk waarin we het liefst niet al te veel geld uitgeven voor onderwijs.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 14-01-2013 00:47:20 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121535480
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Misschien kun je zelf ook antwoord geven op deze vragen?

Ik ben de docentenopleiding gaan doen ruim nadat ik klaar was met mijn wo opleiding. Tijdens mijn studie had ik helemaal geen zin om voor de klas te gaan staan. Mijn eigen middelbareschooltijd lag nog vers in mijn geheugen en bovendien zag ik het mezelf helemaal niet doen. Pas toen ik eenmaal een paar jaar aan het werk was, wat ouder en meer ervaren was, bedacht ik me dat het misschien juist wel iets voor mij zou kunnen zijn. Toen ben ik het maar gewoon gaan proberen.

Het is wat ik ervan verwacht had, in zoverre dat ik eigenlijk niet veel verwachtingen had. Ik ben er heel open in gedoken en wilde het uitproberen. Mijn eerste ervaringen waren positief, wel vond ik de omgeving van zo'n school wennen, omdat ik de professionaliteit van de leiding van mijn stageschool erg vond tegenvallen, en verder ook van de andere docenten, die vaak zo weinig zakelijk waren. Dat je naar je leerlingen niet zakelijk doet, leek me logisch, maar richting je werkgever en ten aanzien van je arbeidsomstandigheden.. Daar begreep ik niet zoveel van. Wat mij opviel was dat veel docenten zichzelf als 'underdog' opstelden, en nogal klagerig waren. Terwijl ze voor de klas wel hun mannetje stonden. Vreemde contradictie.

Het meest tegen staat me dat, als je fulltime lesgeeft, je al snel een soort lesboer wordt doordat je echt veel lesuren moet geven voor een fulltime baan. Dus daar gaan we weer: de werkdruk. Er wordt veel van docenten verwacht, maar daar staat weinig waardering en er staan weinig faciliteiten tegenover. Ook krijg je soms van leerlingen veel over je heen: schrijnende thuissituaties, problemen in de prive-sfeer en het staat mij erg tegen dat we in een land wonen waar er ogenschijnlijk veel hulp is, maar waar naar mijn mening in de praktijk vaak weinig echt gebeurt. Het frustreert me enorm als ik zie dat het echt slecht gaat met een leerling maar dat je vaak heel machteloos bent. En als hulpinstanties het dan ook af laten weten, of heel halfslachtig te werken gaan, niet doorpakken etc.

Om een goede docent te blijven, is het belangrijk dat je plezier houdt in je werk. Dat je creatief blijft, je vak actueel blijft maken voor de leerlingen, en dat je liefde voor de leerlingen hebt. Verder zijn de arbeidsomstandigheden dus erg belangrijk: voldoende ruimte voor bijscholing en nascholing, goede gebouwen met goede faciliteiten, niet te grote klassen, fijne collega's, een schoolleiding die je steunt en je serieus neemt, ouders die meewerken en niet tegenwerken, waardering, en een goede infrastructuur van hulpverlening en overheidsinstellingen die de school steunen in het begeleiden van de leerlingen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 14 januari 2013 @ 12:44:45 #238
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121542291
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 07:40 schreef mane het volgende:

[..]

Misschien kun je zelf ook antwoord geven op deze vragen?

Ik ben aan de docentenopleiding begonnen met het idee om uiteindelijk voor een vwo 6 klas te eindigen en me te kunnen storten op literatuur. Na m'n eerste stage merkte ik echter vmbo basis kader geweldig te vinden! Ik had het idee dat leerlingen me echt nodig hadden om verder te komen. M'n tweede etagebouw havo/vwo3 heeft me des te meer doen beseffen dat ik op het vmbo thuis hoor.

Wat ik geweldig vind aan m'n werk is dat ik leerlingen verder kan helpen. Veel leerlingen vinden mn vak ( Engels ) moeilijk en ik vind het dan een uitdaging om voor elke leerling mijn vak uitdagend te maken op hun niveau. Ik word erg blij als leerlingen goede cijfers halen( voor de een is dat een 6 voor de ander een 9) en trots zijn op hun groei.

Wat ik lastig vind in mijn werk is dat ik soms tegen een muur aanloop als het gaat omht faciliteren van gedifferentieerd onderwijs. Ik heb tijd nodig op mijn lesmateriaal en planning zo in te rIchten dat ook werkelijk ELKE leerling groei kan doormaken. Ik wil bijscholing, tijd voor sectieoverleg en vooral tijd voor het evalueren en bijstellen van lessen.

Om mijn vak leuk te houden verspreidik mijn doelen over een langere periode: ik kan niet in 1 week een gedegen leesprogramma voor klas 4 TL in elkaar draaien. Verder probeer ik elke dag te lachen met leerlingen en elke dag even te bedenken hoe geweldig is het om met jong volwassenen gemogen werken!

Ik hoop dat een ieder hier nog lang in het onderwijs zal blijven werken met heel veel voldoening!
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  maandag 14 januari 2013 @ 12:46:38 #239
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121542340
Kheb op m'n iPhone getypt. Zie dat autocorrect niet altijd even goed heeft gewerkt. Excuses
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  maandag 14 januari 2013 @ 17:01:05 #240
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121553019
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 00:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat valt volgens mij reuze mee hoor. De leraren die hun werk goed doen (voldoende kennis, inzicht en vaardigheden, liefde voor het vak) en die duidelijk hun best doen (alle niet-domme vakinhoudelijke vragen beantwoorden, wat verdieping aanreiken, alles duidelijk uitleggen als je vragen hebt, feedback geven op toetsen enz.) worden wel gewaardeerd door de leerlingen.
Ben ik het mee eens ja, met als aanvulling ook die leraren die interesse tonen in hun leerlingen en insteken op een persoonlijke, positieve band.
.
pi_121565892
In mijn ervaring gaat dat vaak hand in hand maar inderdaad. Zo'n leraar die zelf die stap extra zet, op het inhoudelijke en het persoonlijke vlak, stimuleert een leerling om ook een stap extra te zetten wat de leraar weer motiveert...
Aan de universiteit merk ik hetzelfde. Een docent die er echt helemaal voor gaat krijgt het respect van de studenten en de studenten doen beter hun best wat die docent weer stimuleert. Andersom merk ik dat de houding bij een student eerder zakelijk wordt wanneer de docent zakelijk is, dan geeft de student het op een gegeven moment op om elk detail te begrijpen en zich extra te verdiepen omdat hij het toch in zijn uppie moet doen. Jammer dat wij in Nederland zo'n hoge student/docent-ratio hebben (met uitzondering van de geprivilligeerde gymnasia en enkele masterfases van WO-opleidingen) waardoor daar veel minder ruimte voor is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121583063
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Mijn verhaal is iets anders dan van de meesten hier denk ik. Samenvatting: Nederlands gestudeerd, toen pabo (zij-instroom), daarna 6 jaar heel ander werk gedaan, en werk nu op het hbo. Keuze voor pabo was indertijd deels ingegeven door gebrek aan ander werk, en lesgeven leek me leuk, maar niet aan pubers. In de praktijk beviel het werken op een basisschool ook maar matig, al lag dat ook voor een heel groot deel aan de school waar ik terecht was gekomen. Nu mijn tweede jaar aan het hbo, en dat vind ik helemaal geweldig. Veel leuker zelfs dan ik verwacht had toen ik solliciteerde. In mijn vorige baan gaf ik wel veel in-companycursussen, dus ik wist wel dat ik lesgeven leuk vond, maar dat is toch heel wat anders dan studenten voor een heel lesprogramma. Ik wist eigenlijk helemaal niet zo goed wat ik van de studenten moest verwachten. Mijn vakken zijn niet het hoofdvak van de opleiding, en mede daardoor niet bij alle studenten even geliefd, wat soms best lastig is, maar over het algemeen zijn ze gewoon geweldig.

Het minst leuk aan mijn werk vind ik toch echt de werkdruk. Standaard nog 4-5 uur per week, met uitschieters naar meer dan 10 uur thuis werken, op een contract van 3 dagen, vind ik echt best veel.

Wat heb ik nodig om een goede docent te blijven? Tijd. Tijd om mijn lessen goed (beter) voor te bereiden, feedback te geven aan studenten, te overleggen met collega's, tijd voor deskundigheidsbevordering.
pi_121765215
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Wat me aantrok in het vak van docent was het contact met leerlingen en het feit dat je echt een toevoeging voor ze kunt zijn. Mijn vak is heel breed, dus ik kan ook lekker veel verschillende dingen doen in mijn lessen. Verder trok de autonomie mij zeker aan (tot op een zekere hoogte heb je toch zelf zeggenschap over wat je doet en wanneer). En de manier waarop je door zo'n schooljaar rolt vind ik erg lekker, er zit een begin en een einde aan en daarna begin je weer opnieuw met nieuwe klassen, nieuwe keuzes etc., in tegenstelling tot ander werk, wat 'altijd maar doorgaat'.

Het is leuker dan ik verwacht had. Het heeft even tijd gekost om een school te vinden die goed bij mij past en vice versa. Wat me het meest tegenstaat is niet eens zozeer de werkdruk zelf, maar meer het feit dat er vanuit school zoveel van docenten verwacht wordt en het lijkt alsof men totaal geen idee heeft van hoeveel tijd men al aan zijn baan besteedt, er blijft maar van alles bovenop komen.

Om een goede docent te blijven heb ik op dit moment vooral goede en professionele collega's nodig. Nog wel meer, maar dat is voor nu even het belangrijkst, over een jaar of twee is dat vast anders.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_121765750
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:03 schreef Naamah het volgende:

[..]

Wat me aantrok in het vak van docent was het contact met leerlingen en het feit dat je echt een toevoeging voor ze kunt zijn. Mijn vak is heel breed, dus ik kan ook lekker veel verschillende dingen doen in mijn lessen. Verder trok de autonomie mij zeker aan (tot op een zekere hoogte heb je toch zelf zeggenschap over wat je doet en wanneer). En de manier waarop je door zo'n schooljaar rolt vind ik erg lekker, er zit een begin en een einde aan en daarna begin je weer opnieuw met nieuwe klassen, nieuwe keuzes etc., in tegenstelling tot ander werk, wat 'altijd maar doorgaat'.

Het is leuker dan ik verwacht had. Het heeft even tijd gekost om een school te vinden die goed bij mij past en vice versa. Wat me het meest tegenstaat is niet eens zozeer de werkdruk zelf, maar meer het feit dat er vanuit school zoveel van docenten verwacht wordt en het lijkt alsof men totaal geen idee heeft van hoeveel tijd men al aan zijn baan besteedt, er blijft maar van alles bovenop komen.

Om een goede docent te blijven heb ik op dit moment vooral goede en professionele collega's nodig. Nog wel meer, maar dat is voor nu even het belangrijkst, over een jaar of twee is dat vast anders.
Welk vak doceer je en op wat voor school?
Dit, dus.
pi_121765870
Nederlands en literatuur op een streekschool, havo/vwo.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122306217
Kan iemand me vertellen waar ik mijn rechten en plichten kan vinden als onbetaalde LIO?
pi_122308209
In de stageovereenkomst van je opleiding, lijkt me.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122309101
Ik ben meer op zoek naar een CAO of iets dergelijks.
pi_122310217
Hmm.. de CAO onderwijs is natuurlijk niet van toepassing bij een stage. Alle afspraken die er zijn, zijn er tussen jou, jouw opleiding en de stageschool. Ik vrees dat je daar niet veel algemeners over gaat vinden.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122310784
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:28 schreef Naamah het volgende:
Hmm.. de CAO onderwijs is natuurlijk niet van toepassing bij een stage. Alle afspraken die er zijn, zijn er tussen jou, jouw opleiding en de stageschool. Ik vrees dat je daar niet veel algemeners over gaat vinden.
er staat wel iets over LIO's in volgens mij hoor! www.cao-vo.nl
Kwak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')