Dat is precies waar ze op gokken. Dat je zegt: "Oh, ik doe het wel", omdat je je klassen niet in de steek wil laten. Dan wring jij je in 8 bochten tegelijkertijd en zegt de directie: "Zie je, het functioneert toch. Waar maak je je druk om?". Maar als je het in de soep laat lopen (dan is een klas maar een keertje een les de dupe), dan zien ze wel dat het anders moet.quote:Op zondag 18 november 2012 15:27 schreef DevilsAndDust het volgende:
Maar als ik weiger wordt er ergens een klas de dupe. Dat wil ik ook niet.
.quote:Op zondag 18 november 2012 22:23 schreef mane het volgende:
Heeft die roostermaker je geprobeerd te versieren en neemt ie nu wraak?
quote:Op zondag 18 november 2012 11:54 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Nou, dat!
Ik vind op één dag vijf lesuren in vijf lokalen al slopend. Laat staan dat ik ook nog eens zou moeten fietsen tussendoor. Dat kan echt niet!
Bij mij op school is de sfeer ronduit klote op dit moment. Info in spoiler i.v.m. herkenbaarheid:Balen Razz. Hier ook even spoilerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ook genoeg negatiefs hier hoor, er wordt echt enorm op de uren gelet, met als gevolg dat docenten dat nu ook gaan doen. komt de werksfeer niet altijd ten goede... bij ons moet je als je een examenklas hebt bijvoorbeeld ter compensatie het hele jaar een uur extra gratisj lesgeven omdat de examenklas voor 0 uur op je taken staat de laatste periode. en dan wel in je vrije tijd herkansers bijspijkeren en examentrainingen geven e.d....
Positief: mijn meedenkende teamleider had veel begrip voor mijn noodkreet dat ik overbelast word nu, en ik krijg na de vakantie weer 4 dagen, als het lukt voor die tijd ook al, en als t niet per direct kan dan mag ik 3 studiedagen opnemen wat een opluchting!!Kwak
Erg gevarieerd. Ik heb een tijdje samengewerkt met iemand die vooral 10 jaar had rondgelopen als archivaris, en nu toch maar weer het onderwijs in wou. Dit was een grote ramp. Het jaar erop heb ik zelfs grove fouten in de geleerde theorie mogen terugdraaien bij hele klassen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:59 schreef FlameScorpion het volgende:
Wat vinden jullie van onbevoegde leraren in het VO? En is het MBO? Wat hebben jullie voor ervaring hiermee?
Ohjee! Ja, het kan misgaan zo in het begin. Wat ging er mis? En ging er ook iets wél goed?quote:Op woensdag 28 november 2012 19:15 schreef Buitendam het volgende:
Een kaderklas voor het eerst gehad, vandaag. Geslacht hebben ze me. Met andere kaderklassen geen probleem, maar deze zijn 3 slagen moeilijker. Ik stond compleet voor lul.
Ik hoop dat jij geen docent Nederlands bent.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Toen viel er toch een pak van mijn hart..
Ik ben derdejaars stagiaire op een school die bekend staat als 'moeilijk'. Ik heb een paar Gt klassen wat prima gaat. En 2 kaderklassen waarvan er 1 uitstekend gaat, maar deze dus echt klote. Gisteren was mijn eerste les aan hen en dan wil ik de toon gezet hebben. Dat is faliekant mislukt en daar baal ik goed van.quote:Op woensdag 28 november 2012 20:35 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Ohjee! Ja, het kan misgaan zo in het begin. Wat ging er mis? En ging er ook iets wél goed?
Maar wat ging er dan precies mis? Daar kun je juist van leren.quote:Op donderdag 29 november 2012 07:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik ben derdejaars stagiaire op een school die bekend staat als 'moeilijk'. Ik heb een paar Gt klassen wat prima gaat. En 2 kaderklassen waarvan er 1 uitstekend gaat, maar deze dus echt klote. Gisteren was mijn eerste les aan hen en dan wil ik de toon gezet hebben. Dat is faliekant mislukt en daar baal ik goed van.
ik neem aan dat er ook iemand bij zat die feedback kan geven. Wat zegt je begeleider?quote:Op donderdag 29 november 2012 07:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik ben derdejaars stagiaire op een school die bekend staat als 'moeilijk'. Ik heb een paar Gt klassen wat prima gaat. En 2 kaderklassen waarvan er 1 uitstekend gaat, maar deze dus echt klote. Gisteren was mijn eerste les aan hen en dan wil ik de toon gezet hebben. Dat is faliekant mislukt en daar baal ik goed van.
Volgens mij moet je gewoon eerst je tweedegraads halen voordat je je eerstegraads kunt halen hoor.quote:Op donderdag 29 november 2012 11:30 schreef Crazy-Al het volgende:
EVEN TUSSENDOOR!
Ik ben een 21 jarige gozert die voor de klas wil gaan staan, docent engels. Nou zit ik mezelf af t evragen of ik voor tweedegraads docent zal gaan, of dmv de 21+ toets eerstegraads. Ik heb een jaar lang PABO gedaan, waar ik er achter kwam dat -jonge- kinderen mij niet goed zaten, maar groep 8 vond ik wel weer leuk. Mijn doel is om uiteindelijk HAVO-VWO of misschien MBO/HBO engels te geven, maar je moet natuurlijk ergens beginnen. Mijn enige vraag is, zal ik 21+ gaan of niet? Niveautechnisch verwacht ik het wel te halen. Maar toch...
Ervaren docenten met adviesch?
You sure?quote:Op donderdag 29 november 2012 12:04 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Volgens mij moet je gewoon eerst je tweedegraads halen voordat je je eerstegraads kunt halen hoor.
Ik doe de lerarenopleiding Engels (tweedegraads) en ik ben er bijna 100% zeker van.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:05 schreef Crazy-Al het volgende:
[..]
You sure?
Hoop het niet, maarja, we zullen het zien
Ander vraagje, heel asociaal, hoe zit het met de lonen? Beetje goed? Ik word er niet veel wijzer van.
Ah, balen, maar is goed Dan heb ik lekker wat te doen de komende paar jaren! Bevalt het wel een beetje? HvA?quote:Op donderdag 29 november 2012 12:08 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Ik doe de lerarenopleiding Engels (tweedegraads) en ik ben er bijna 100% zeker van.
Het bevalt prima. Je kunt met je tweedegraads trouwens ook naar het mbo, mocht leeftijd je grootste issue zijn. Ik zou het eerst maar gewoon proberen. Ik begon ook met de instelling dat ik graag op het havo/vwo zou willen eindigen, maar ik ben er heel snel achtergekomen dat ik juist veel beter op het vmbo functioneer dan op het havo/vwo. Niet vakinhoudelijk, maar juist didactisch. En ik vind het vmbo fantastisch. Dus wie weet, misschien verbaas je jezelf nog. En nee, niet HvA.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:10 schreef Crazy-Al het volgende:
[..]
Ah, balen, maar is goed Dan heb ik lekker wat te doen de komende paar jaren! Bevalt het wel een beetje? HvA?
Haha, ik zit een beetje dubbel Heb parttime op Schiphol gewerkt, hier in samenwerking met mijn werkgever een project opgezet voor de 'oudere garde' om hun engels te verbeteren. Daarnaast doe ik samen met wat anderen cursussen, maar voor volwassenen. Leeftijd is voor mij geen probleem, het is meer dat ik een overtreffende factor ben. Als ik een grote mond krijg, krijgt hij er een terug, en ik win dan Denk niet dat zulk uitdagend gedrag altijd werkt.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:13 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Het bevalt prima. Je kunt met je tweedegraads trouwens ook naar het mbo, mocht leeftijd je grootste issue zijn. Ik zou het eerst maar gewoon proberen. Ik begon ook met de instelling dat ik graag op het havo/vwo zou willen eindigen, maar ik ben er heel snel achtergekomen dat ik juist veel beter op het vmbo functioneer dan op het havo/vwo. Niet vakinhoudelijk, maar juist didactisch. En ik vind het vmbo fantastisch. Dus wie weet, misschien verbaas je jezelf nog. En nee, niet HvA.
Dat moet dan per vak verschillen denk ik want bij het vak maatschappijleer kan je voor je eerste graads gaan zonder eerst je tweede graads te hebben. Uiteraard wel vooropleiding sociologie of een pre master hebben gedaan.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:04 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Volgens mij moet je gewoon eerst je tweedegraads halen voordat je je eerstegraads kunt halen hoor.
Ik denk dat dat geen probleem hoeft te zijn.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:16 schreef Crazy-Al het volgende:
[..]
Haha, ik zit een beetje dubbel Heb parttime op Schiphol gewerkt, hier in samenwerking met mijn werkgever een project opgezet voor de 'oudere garde' om hun engels te verbeteren. Daarnaast doe ik samen met wat anderen cursussen, maar voor volwassenen. Leeftijd is voor mij geen probleem, het is meer dat ik een overtreffende factor ben. Als ik een grote mond krijg, krijgt hij er een terug, en ik win dan Denk niet dat zulk uitdagend gedrag altijd werkt.
Voor de rest, inderdaad! Gewoon doen Ik hoop volgend jaar te kunnen beginnen aan de HvA.
Een pre-master kun je ook alleen doen als je een hbo-diploma hebt. Dat bedoelde ik meer: je kunt niet meteen een eerstegraads doen zonder daarvoor iets gedaan te hebben.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:19 schreef Mrjolyn_ het volgende:
[..]
Dat moet dan per vak verschillen denk ik want bij het vak maatschappijleer kan je voor je eerste graads gaan zonder eerst je tweede graads te hebben. Uiteraard wel vooropleiding sociologie of een pre master hebben gedaan.
Het zijn hele moeilijke leerlingen. Agressieproblemen, justitie, eentje met een strafblad... Ik ben enthousiast en gedreven, volgens mijn begeleider, maar orde en overzicht is een probleem. Ik ben veel te lieflijk voor zo'n klas op deze manier.quote:Op donderdag 29 november 2012 07:54 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Maar wat ging er dan precies mis? Daar kun je juist van leren.
Had je teveel theorie voorbereid? Was de uitleg niet duidelijk? Was heel de klas vervelend, of kun je het terugbrengen tot een aantal leerlingen? Kreeg je een blackout? Was er iets overwachts gebeurd tijdens de les? Etc...
Als je dat in kaart brengt kun je het volgende les proberen voor te zijn.
En, zoals de eerdere vaag... Wat ging er goed?
En... Staar je niet blind op 'de toon willen zetten'. Vrijwel iedere les kan een nieuw begin zijn! Dus denk niet dat je 'missie' nu al mislukt is.
Tweedegraads (plus pre-master?) óf universitaire bachelor (in een relevant vak) en universitaire master (in een relevant vak) leidt tot de post-doc 1-jarige eerstegraadsopleiding. Alternatief, tweejarige educatieve master na uni-bachelor.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:04 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Volgens mij moet je gewoon eerst je tweedegraads halen voordat je je eerstegraads kunt halen hoor.
Nee, ik hoop het ook niet . Dat had ik even snel getypt.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Chloroform het volgende:
Ik hoop dat jij geen docent Nederlands bent.
Klopt, ik denk dat bijna iedere docent dat in het begin van zijn carrière heeft gehad. Gaandeweg leer je de kneepjes van het vak en krijg je ook je puzzeltje in elkaar gezet.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:41 schreef Buitendam het volgende:
Frustrerend dat je precies weet hoe de puzzel eruit ziet, maar niet weet hoe de stukjes moeten.
Al die leerlingen willen op de een of andere manier je aandacht. Ik ben positief, ik geef aan dat ik vertrouwen in de leerlingen heb en steek tijd in een prettige band met de klas. Let op: ook ik heb leerlingen in de klas met een strafblad waar je een lokaal mee kunt behangen. Ze hebben vaak al een slecht imago en gedragen zich navenant. Terwijl diep van binnen een kleine vent schuilt die alleen maar wil horen dat hij iets goed doet.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:41 schreef Buitendam het volgende:
Het zijn hele moeilijke leerlingen. Agressieproblemen, justitie, eentje met een strafblad... Ik ben veel te lieflijk voor zo'n klas op deze manier. Ze testen ontzettend en ik weet dus precies wat mijn doel is: consequent zijn, straffen en grenzen bewaken.
Ik heb precies hetzelfde!quote:Op donderdag 29 november 2012 12:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het zijn hele moeilijke leerlingen. Agressieproblemen, justitie, eentje met een strafblad... Ik ben enthousiast en gedreven, volgens mijn begeleider, maar orde en overzicht is een probleem. Ik ben veel te lieflijk voor zo'n klas op deze manier.
Ze testen ontzettend en ik weet dus precies wat mijn doel is: consequent zijn, straffen en grenzen bewaken. Ik dub alleen een beetje met de vraag: Hoe? Wat ga ik concreet doen?
Frustrerend dat je precies weet hoe de puzzel eruit ziet, maar niet weet hoe de stukjes moeten.
Dit is een van de redenen geweest waarom ik uiteindelijk zelf ben gestopt met de lerarenopleiding.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:27 schreef larry_flynt het volgende:
[..]
Ik heb precies hetzelfde!
Zit zelf te dubben om te stoppen met onderwijs ook al vind ik het heel erg leuk. Maar heb nu een tijdelijk contract, met een kleine kans dat ik kan blijven. Als ik kan blijven zal het voor heel weinig uur zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat het zo moeilijk is nu een baan te krijgen. Maar wat ozu je anders op kunnen solliciteren met een diploma als docent geschiedenis....
Ik wil niet stoppen, daar vind ik het veel te leuk voor. Daarnaast ben ik van plan te gaan waar het werk is, helemaal in deze tijden. Ik voel geen binding met welke regio dan ook, dus ik ga na het diploma landelijk zoeken naar een baan.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:27 schreef larry_flynt het volgende:
[..]
Ik heb precies hetzelfde!
Zit zelf te dubben om te stoppen met onderwijs ook al vind ik het heel erg leuk. Maar heb nu een tijdelijk contract, met een kleine kans dat ik kan blijven. Als ik kan blijven zal het voor heel weinig uur zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat het zo moeilijk is nu een baan te krijgen. Maar wat ozu je anders op kunnen solliciteren met een diploma als docent geschiedenis....
bij ons móeten ze allemaal komen bij rapport 1 en 3, dat is dus voor mij een middag en avond zitten - nu heb ik er "maar" 23, met wat pech heb je er 31...quote:Op maandag 3 december 2012 13:30 schreef -J-D- het volgende:
Volgende week maandag- en dinsdagavond heb ik weer ouderavond
De ouder(s) van 19 van de 20 mentorleerlingen komen langs. Fijn.
quote:Op maandag 3 december 2012 13:30 schreef -J-D- het volgende:
Volgende week maandag- en dinsdagavond heb ik weer ouderavond
De ouder(s) van 19 van de 20 mentorleerlingen komen langs. Fijn.
oh, ja, die komen bij mij rapport 2 (en tussendoor op de mail)quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:42 schreef merry77 het volgende:
Ik heb hetzelfde, echter ik heb 28 ouders van leerlingen die langs komen en ik ben NIET EENS mentor!
Krijg je ouders van een 4 havo leerling, zij willen: Aanpak om een voldoende te halen.
Ja dat willen ze allemaal wel.
Ik ben heel benieuwd naar hoe sommige ouders gaan binnenkomen, want er zitten er een paar bij waarvan de leerlingen slecht staan, die tijdens de lessen afgeleid zijn, praten etc.
[..]
gefeliciteerdquote:Op zaterdag 8 december 2012 20:04 schreef mane het volgende:
Vandaag de uitslagen gezien van het onderzoek van de onderwijssocioloog Dronkers in de Volkskrant? Mijn school doet het ongelooflijk goed. Een tien, volgens Dronkers. Dat is wel een opsteker.
Oh, ik zie de waarde van de inspectierapporten wel in hoor! Maar is vind tóch dat het simplistisch is, en zeker als er holle retoriek bij komt kijken als "slechte scholen gaan we gewoon sluiten". Een zwak oordeel, gebaseerd op de jaren 2009/10/11, kan er zomaar voor zorgen dat je ll. aantal in 2013 terugloopt, op een oordeel over die jaren uit 2012... snap je?quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:07 schreef mane het volgende:
Er zijn meerdere manieren. Elsevier komt ook jaarlijks met een beoordeling. De waarde van dit soort lijstjes is naar mijn idee dat het wetenschappers, schoolleiders, onderwijzers maar ook ouders laat nadenken over wat goed onderwijs is en hoe je dat meet. Jarenlang was het in NL een taboe om dit te doen, en lijsten en cijfers te publiceren. Ik vind het wel goed dat scholen worden beoordeeld en ook dat dit openbaar gebeurt en dat iedereen de gegevens kan inzien.
Het idee is dat het een jaarlijks onderzoek is, en dus ook dat op den duur de prestaties van een school jaar na jaar op een rij gezet worden, dan kun je ontwikkelingen zien. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je dit als school ook interessant vindt. Groot verschil tussen SE en CE (met name als het SE cijfer een stuk hoger ligt), lijkt me wel iets om je als school aan te trekken Er is overigens aan de hand van allerlei indicatoren gemeten, niet alleen examencijfers.
Mijn school werd in andere beoordelingen een beetje op de vingers getikt omdat ons rendement in de onderbouw te laag zou zijn. Bij dit onderzoek ligt het accent meer op prestaties in de bovenbouw en daar scoort mijn school juist heel goed. Al met al levert het een behoorlijk compleet beeld op.
Die holle retoriek heb ik in de krant niet zo gelezen, afgelopen weekend. Mij valt juist op dat de laatste jaren een inhoudelijke discussie op gang is gekomen over wat precies kwaliteit is en hoe je dat meet. En dat het oordeel is gebaseerd op een jaar - of een paar jaar - daarvoor.. ja, dat lijkt me logisch... Over die jaren kun je namelijk de resultaten meten en inzien. Als er in de tussentijd dingen veranderen, zowel positief als negatief, dan zal dat in een volgende beoordeling wel weer naar voren komen. Zo werkt dat nu eenmaal bij metingen. Het zijn momentopnamen, maar dat wil niet zeggen dat het dus niet veel waard is. Je kunt natuurlijk pas echt goed zien hoe een school zich ontwikkeld heeft als je de resultaten en beoordelingen van tien jaar ofzo op een rij zet. Maar dat is eenvoudig te doen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 18:15 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Oh, ik zie de waarde van de inspectierapporten wel in hoor! Maar is vind tóch dat het simplistisch is, en zeker als er holle retoriek bij komt kijken als "slechte scholen gaan we gewoon sluiten". Een zwak oordeel, gebaseerd op de jaren 2009/10/11, kan er zomaar voor zorgen dat je ll. aantal in 2013 terugloopt, op een oordeel over die jaren uit 2012... snap je?
Wat de oorzaken zijn, moet de school zelf in kaart brengen en vervolgens zal daar dan al of niet een beleid op ontwikkeld worden. Dat is de verantwoordelijkheid van een school. Dat hoort erbij. Het lijkt me altijd een wisselwerking tussen school en leerlingen. Niemand zegt dat zoiets simpel of monocausaal is, toch? En een beoordeling is natuurlijk, zoals ook bij het onderzoek van Dronkers, nooit alleen maar gebaseerd op alleen die cijfers. Als je het hebt over de inspectie (want ik weet niet precies over welke of over wiens oordeel je het nu hebt..) dan geldt daarvoor dat een inspectie in een oordeel ook meeweegt in hoeverre een school iets heeft gedaan met de feedback van de vorige keer, dacht ik.quote:Er was bij ons op school veel mis, en er is keihard gewerkt, met als resultaat een "groene" havo, een hopelijk binnenkort weer "groen" vmbo-t, en helaas een voorlopig nog "rood" vwo (dat was bijna groen, maar het examen van vorig jaar is echt verpest, en SE/CE was te groot...).
Oorzaken voor zoiets zijn niet altijd simpelweg "er wordt te soepel getoetst op SE". De leerlingen van vorig examenjaar scoorden heel hoog op hun Se, dat gemaakt werd door docenten die al jaren dezelfde soort toetsen geven in V6 en niet eerder gekke afwijkingen hadden. Dezelfde docenten in 5H hadden juist een goed SE én goed CE. Wat er dan gebeurd is? Misschien hebben leerlingen het examen onderschat, misschien dachten ze dat ze al geslaagd waren, misschien was de determinatie na 6 jaar nog niet in orde... ik weet het niet. Het resultaat is wel, dat de afdeling voorlopig weer "zwak" is, terwijl dezelfde docenten op de havo het resultaat "voldoende" bereiken.
Eigenlijk niet helemaal. Als er iets negatiefs uit een beoordeling komt, dan is het altijd zaak dat je daar dan als school probeert iets aan te doen. Omdat er uit onderzoek kwam dat ons rendement in de onderbouw laag is, is er heel veel veranderd in bijvoorbeeld het mentorschap in de onderbouw. Is dus ook heel hard werken voor die mentoren om die omslag te maken. Dat je hard werkt en dan in zo'n beoordeling daar niet direct iets van terug ziet, is wellicht frustrerend maar niet onlogisch. Van veranderingen of verbeteringen pluk je niet meteen de vruchten, dat heeft tijd nodig, dat vergt investering. Werkt overal zo, toch? Komt uiteindelijk dan hopelijk wel goed. Zo niet, dan pas je het beleid weer aan, of je accepteert het zoals het is. Dat kan ook een optie zijn, als je denkt dat je het niet kunt veranderen of als dat past bij de visie die je als school hebt.quote:Snap je wat ik bedoel?
Ik snap heel goed wat jij bedoelt juist, zo werkt het ook, en ik ben ook echt van mening dat scholen heus beleid moeten maken n.a.v. extern onderzoek. Een frisse blik is goed. Maar misschien komt het wel doordat ik van dichtbij meemaak hoe een school "de inspectie" gebruikt als reden voor beleid dat het personeel soms tot nummer maakt en de school tot een rendementsfabriek. Ik vind persoonlijk dat daardoor soms juist een minder goede aanpak gekozen wordt - maar goed, wie ben ik met maar een paar jaar ervaring .quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:00 schreef mane het volgende:
[..]
Die holle retoriek heb ik in de krant niet zo gelezen, afgelopen weekend. Mij valt juist op dat de laatste jaren een inhoudelijke discussie op gang is gekomen over wat precies kwaliteit is en hoe je dat meet. En dat het oordeel is gebaseerd op een jaar - of een paar jaar - daarvoor.. ja, dat lijkt me logisch... Over die jaren kun je namelijk de resultaten meten en inzien. Als er in de tussentijd dingen veranderen, zowel positief als negatief, dan zal dat in een volgende beoordeling wel weer naar voren komen. Zo werkt dat nu eenmaal bij metingen. Het zijn momentopnamen, maar dat wil niet zeggen dat het dus niet veel waard is. Je kunt natuurlijk pas echt goed zien hoe een school zich ontwikkeld heeft als je de resultaten en beoordelingen van tien jaar ofzo op een rij zet. Maar dat is eenvoudig te doen.
[..]
Wat de oorzaken zijn, moet de school zelf in kaart brengen en vervolgens zal daar dan al of niet een beleid op ontwikkeld worden. Dat is de verantwoordelijkheid van een school. Dat hoort erbij. Het lijkt me altijd een wisselwerking tussen school en leerlingen. Niemand zegt dat zoiets simpel of monocausaal is, toch? En een beoordeling is natuurlijk, zoals ook bij het onderzoek van Dronkers, nooit alleen maar gebaseerd op alleen die cijfers. Als je het hebt over de inspectie (want ik weet niet precies over welke of over wiens oordeel je het nu hebt..) dan geldt daarvoor dat een inspectie in een oordeel ook meeweegt in hoeverre een school iets heeft gedaan met de feedback van de vorige keer, dacht ik.
Verder, wat onderzoeken van Dronkers of Elsevier betreft: het gaat om rendement in het algemeen, en nog een aantal indicatoren, die allemaal vermeld worden bij het onderzoek. Het is dus niet eenzijdig, al is Dronkers wel behoorlijk prestatie- en resultaatgericht. Dat past bij de visie die hij heeft als onderwijssocioloog, en daarover kun je zeker met hem van mening verschillen maar je kunt het niet echt opzij schuiven, vind ik.
[..]
Eigenlijk niet helemaal. Als er iets negatiefs uit een beoordeling komt, dan is het altijd zaak dat je daar dan als school probeert iets aan te doen. Omdat er uit onderzoek kwam dat ons rendement in de onderbouw laag is, is er heel veel veranderd in bijvoorbeeld het mentorschap in de onderbouw. Is dus ook heel hard werken voor die mentoren om die omslag te maken. Dat je hard werkt en dan in zo'n beoordeling daar niet direct iets van terug ziet, is wellicht frustrerend maar niet onlogisch. Van veranderingen of verbeteringen pluk je niet meteen de vruchten, dat heeft tijd nodig, dat vergt investering. Werkt overal zo, toch? Komt uiteindelijk dan hopelijk wel goed. Zo niet, dan pas je het beleid weer aan, of je accepteert het zoals het is. Dat kan ook een optie zijn, als je denkt dat je het niet kunt veranderen of als dat past bij de visie die je als school hebt.
Grappige is dat mijn school nu wel heel goed scoort, maar dat we als leraren het afgelopen jaar juist vinden/vonden dat heel veel dingen niet goed (genoeg) gingen. Het is kwestie van perceptie en ook maar net waar je focus op ligt. Soms is het dan goed om die rationele blik van een buitenstaander te krijgen op je werk. Bij ons op school was het maandag vooral een gedeeld gevoel van: oh ja, we moeten vooral ook niet vergeten hoe goed veel dingen eigenlijk gaan bij ons. . Dat was dan wel weer even verfrissend en ook goed voor de sfeer.
Waarschijnlijk is die smiley bedoeld omdat je nu minder uren hebt, en niet omdat kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben nu niet meer de dupe zijn.quote:Op dinsdag 18 december 2012 18:09 schreef ErikT het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-middelbare-scholen/
Ehm nee. Deze smiley is bedoeld omdat de 1040 urennorm leidt tot heel vreemde beleidsmaatregelen op scholen. En dat vergaderingen niet gaan over de kwaliteit van onderwijs, maar over plannen om de lestijd te vergroten. En dat aan personeel wordt gevraagd met inventieve ideeën te komen om aan de norm te voldoen, met meezending van de regels. Ik snap het wel hoor, van de school, die kunnen ook geen kant op.quote:Op dinsdag 18 december 2012 18:19 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is die smiley bedoeld omdat je nu minder uren hebt, en niet omdat kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben nu niet meer de dupe zijn.
Ik heb wel eens op vrijdagmiddag het 8e uur (15:10-16:00) toezicht moeten houden aan een 3VMBO-basis klas. Voor die leerlingen is de koek dan compleet op en zelf heb je dan ook geen fut meer. Dus dat werd toen een uurtje gezellig kletsen.. als het dan zó moet..quote:Op zondag 23 december 2012 19:16 schreef merry77 het volgende:
Maar aub geen 7e uren invaluren meer. Dat is bezopen.
of je zet je schouders er onder en probeert er wat productiefs en leerzaams van te maken. Met beeldmateriaal bv.. Iedereen anders moet tot 17.00 werken hoor.quote:Op maandag 24 december 2012 15:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik heb wel eens op vrijdagmiddag het 8e uur (15:10-16:00) toezicht moeten houden aan een 3VMBO-basis klas. Voor die leerlingen is de koek dan compleet op en zelf heb je dan ook geen fut meer. Dus dat werd toen een uurtje gezellig kletsen.. als het dan zó moet..
Tuurlijk, dat kan. Op papier is het mooi. En daarbij, je moet ook werken aan je band met de klas.quote:Op donderdag 10 januari 2013 16:59 schreef Eenskijken het volgende:
of je zet je schouders er onder en probeert er wat productiefs en leerzaams van te maken.
Mijn werkdag eindigt niet om 17:00 uur. 's Avonds ben ik ook nog voor school bezig.quote:Iedereen anders moet tot 17.00 werken hoor.
genoeg andere mensen die ook 's avonds met werk bezig zijn en niet niet in het onderwijs zitten.quote:Op donderdag 10 januari 2013 18:55 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Tuurlijk, dat kan. Op papier is het mooi. En daarbij, je moet ook werken aan je band met de klas.
[..]
Mijn werkdag eindigt niet om 17:00 uur. 's Avonds ben ik ook nog voor school bezig.
En je punt is?quote:Op donderdag 10 januari 2013 21:40 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
genoeg andere mensen die ook 's avonds met werk bezig zijn en niet niet in het onderwijs zitten.
Dat docenten snel klagen en doen alsof ze het zwaar hebbenquote:
Ben je zelf docent (geweest)?quote:Op donderdag 10 januari 2013 21:54 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
Dat docenten snel klagen en doen alsof ze het zwaar hebben
nee, maar heb wel veel docenten horen praten over hun ervaringen.quote:
Nou, uit die eerste post van je, over je schouders eronder op vrijdagmiddag om 15:10, lijkt het wel alsof je zelfs nooit op school hebt gezeten.quote:Op donderdag 10 januari 2013 21:59 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
nee, maar heb wel veel docenten horen praten over hun ervaringen.
Viking84 volgens mij! je kunt haar even PM-en?quote:Op donderdag 10 januari 2013 22:37 schreef Naamah het volgende:
Heeft een van jullie wel eens op een particuliere school gewerkt? Hoe was dat?
Ik kan volgende periode ineens een stuk minder uren gaan werken, dus ben op zoek naar iets voor erbij.
sterker nog, ik kom net uit school, heb tot 17.15 zitten werken.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 13:01 schreef ErikT het volgende:
[..]
Nou, uit die eerste post van je, over je schouders eronder op vrijdagmiddag om 15:10, lijkt het wel alsof je zelfs nooit op school hebt gezeten.
Zo zo, een echte ervaringsdeskundige! Dan mag je mij vertellen in welke provincie van Utopia jij leerlingen op een middelbare school op vrijdagmiddag van 15:10-16:00 hebt zien werken. Of nee, vrijwillig zien werken. Want het ging om een uurtje toezicht houden om aan de urennorm te komen.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 18:22 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
sterker nog, ik kom net uit school, heb tot 17.15 zitten werken.
Oh tuurlijk! Wat goed! Dat wist ik wel, daar heeft ze toen al best veel over verteld, ga even terugzoeken. Dank!!quote:Op vrijdag 11 januari 2013 14:11 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Viking84 volgens mij! je kunt haar even PM-en?
Wij houden hier allemaal van ons werk en doen het ook met veel plezier, maar het onderwerp 'werkdruk' zal in een docententopic toch echt zo nu en dan ter sprake komen...quote:Op zondag 13 januari 2013 17:52 schreef Rabbitproof het volgende:
Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Nee hoor, we hebben in deze topicreeks genoeg positieve en leuke onderwerpen gehad.quote:Op zondag 13 januari 2013 17:52 schreef Rabbitproof het volgende:Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Tja, waarom heb ik de lerarenopleiding gedaan? Ik ben een van die mensen die altijd al leraar heeft willen worden. Op een leuke manier bezig zijn met leerlingen en ze ook nog wat leren, een persoon die een tijdje met ze meewandelt, zijn op weg naar hun toekomst. Ik ben nu ruim 11 jaar aan het werk en het bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb een leuke band met mijn klassen, leuke collega's en heb de vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Daarnaast nog enkele taken er bij die me ook wel aanspreken, dus ik heb niet te klagen.quote:Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Docenten Meest ondergewaardeerde volk door leerlingen, zo vrees ik. Mooi album trouwens, Who's Next.quote:Op zondag 13 januari 2013 23:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Nee hoor, we hebben in deze topicreeks genoeg positieve en leuke onderwerpen gehad.
[..]
Tja, waarom heb ik de lerarenopleiding gedaan? Ik ben een van die mensen die altijd al leraar heeft willen worden. Op een leuke manier bezig zijn met leerlingen en ze ook nog wat leren, een persoon die een tijdje met ze meewandelt, zijn op weg naar hun toekomst. Ik ben nu ruim 11 jaar aan het werk en het bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb een leuke band met mijn klassen, leuke collega's en heb de vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Daarnaast nog enkele taken er bij die me ook wel aanspreken, dus ik heb niet te klagen.
Wat heb je nodig om een goeie docent te blijven? Het vermogen om je te kunnen blijven inleven in de belevingswereld van je leerlingen, een stevige dosis positivisme en het vermogen om je te kunnen aanpassen aan meer onderwijsvernieuwingen dan je lief is..
Dat valt volgens mij reuze mee hoor. De leraren die hun werk goed doen (voldoende kennis, inzicht en vaardigheden, liefde voor het vak) en die duidelijk hun best doen (alle niet-domme vakinhoudelijke vragen beantwoorden, wat verdieping aanreiken, alles duidelijk uitleggen als je vragen hebt, feedback geven op toetsen enz.) worden wel gewaardeerd door de leerlingen. Zelf had ik voor dat type leraar altijd respect. Leraren die daarentegen alleen het noodzakelijke uitleggen, geen minuut extra willen investeren (niet na de les nog even een vraag beantwoorden, geen extra stof geven) en uit het boek voorlazen respecteerde ik niet. De leraar en de leerling horen een team te vormen, ze horen geen tegenpartij van elkaar te vormen. Misschien is dat een wat romantisch ideaal in de praktijk waarin we het liefst niet al te veel geld uitgeven voor onderwijs.quote:Op zondag 13 januari 2013 23:48 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Docenten Meest ondergewaardeerde volk door leerlingen, zo vrees ik.
Misschien kun je zelf ook antwoord geven op deze vragen?quote:Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Ik ben aan de docentenopleiding begonnen met het idee om uiteindelijk voor een vwo 6 klas te eindigen en me te kunnen storten op literatuur. Na m'n eerste stage merkte ik echter vmbo basis kader geweldig te vinden! Ik had het idee dat leerlingen me echt nodig hadden om verder te komen. M'n tweede etagebouw havo/vwo3 heeft me des te meer doen beseffen dat ik op het vmbo thuis hoor.quote:Op maandag 14 januari 2013 07:40 schreef mane het volgende:
[..]
Misschien kun je zelf ook antwoord geven op deze vragen?
Ben ik het mee eens ja, met als aanvulling ook die leraren die interesse tonen in hun leerlingen en insteken op een persoonlijke, positieve band.quote:Op maandag 14 januari 2013 00:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat valt volgens mij reuze mee hoor. De leraren die hun werk goed doen (voldoende kennis, inzicht en vaardigheden, liefde voor het vak) en die duidelijk hun best doen (alle niet-domme vakinhoudelijke vragen beantwoorden, wat verdieping aanreiken, alles duidelijk uitleggen als je vragen hebt, feedback geven op toetsen enz.) worden wel gewaardeerd door de leerlingen.
Mijn verhaal is iets anders dan van de meesten hier denk ik. Samenvatting: Nederlands gestudeerd, toen pabo (zij-instroom), daarna 6 jaar heel ander werk gedaan, en werk nu op het hbo. Keuze voor pabo was indertijd deels ingegeven door gebrek aan ander werk, en lesgeven leek me leuk, maar niet aan pubers. In de praktijk beviel het werken op een basisschool ook maar matig, al lag dat ook voor een heel groot deel aan de school waar ik terecht was gekomen. Nu mijn tweede jaar aan het hbo, en dat vind ik helemaal geweldig. Veel leuker zelfs dan ik verwacht had toen ik solliciteerde. In mijn vorige baan gaf ik wel veel in-companycursussen, dus ik wist wel dat ik lesgeven leuk vond, maar dat is toch heel wat anders dan studenten voor een heel lesprogramma. Ik wist eigenlijk helemaal niet zo goed wat ik van de studenten moest verwachten. Mijn vakken zijn niet het hoofdvak van de opleiding, en mede daardoor niet bij alle studenten even geliefd, wat soms best lastig is, maar over het algemeen zijn ze gewoon geweldig.quote:Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Wat me aantrok in het vak van docent was het contact met leerlingen en het feit dat je echt een toevoeging voor ze kunt zijn. Mijn vak is heel breed, dus ik kan ook lekker veel verschillende dingen doen in mijn lessen. Verder trok de autonomie mij zeker aan (tot op een zekere hoogte heb je toch zelf zeggenschap over wat je doet en wanneer). En de manier waarop je door zo'n schooljaar rolt vind ik erg lekker, er zit een begin en een einde aan en daarna begin je weer opnieuw met nieuwe klassen, nieuwe keuzes etc., in tegenstelling tot ander werk, wat 'altijd maar doorgaat'.quote:Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Welk vak doceer je en op wat voor school?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:03 schreef Naamah het volgende:
[..]
Wat me aantrok in het vak van docent was het contact met leerlingen en het feit dat je echt een toevoeging voor ze kunt zijn. Mijn vak is heel breed, dus ik kan ook lekker veel verschillende dingen doen in mijn lessen. Verder trok de autonomie mij zeker aan (tot op een zekere hoogte heb je toch zelf zeggenschap over wat je doet en wanneer). En de manier waarop je door zo'n schooljaar rolt vind ik erg lekker, er zit een begin en een einde aan en daarna begin je weer opnieuw met nieuwe klassen, nieuwe keuzes etc., in tegenstelling tot ander werk, wat 'altijd maar doorgaat'.
Het is leuker dan ik verwacht had. Het heeft even tijd gekost om een school te vinden die goed bij mij past en vice versa. Wat me het meest tegenstaat is niet eens zozeer de werkdruk zelf, maar meer het feit dat er vanuit school zoveel van docenten verwacht wordt en het lijkt alsof men totaal geen idee heeft van hoeveel tijd men al aan zijn baan besteedt, er blijft maar van alles bovenop komen.
Om een goede docent te blijven heb ik op dit moment vooral goede en professionele collega's nodig. Nog wel meer, maar dat is voor nu even het belangrijkst, over een jaar of twee is dat vast anders.
er staat wel iets over LIO's in volgens mij hoor! www.cao-vo.nlquote:Op donderdag 31 januari 2013 19:28 schreef Naamah het volgende:
Hmm.. de CAO onderwijs is natuurlijk niet van toepassing bij een stage. Alle afspraken die er zijn, zijn er tussen jou, jouw opleiding en de stageschool. Ik vrees dat je daar niet veel algemeners over gaat vinden.
Je bent stagiair? "Die extra lessen" zijn toch handig om "vlieguren" voor de klas te maken?quote:Op donderdag 31 januari 2013 22:51 schreef Sloggi het volgende:
en heb het lesgeven al heel behoorlijk op de rails, dus die extra lessen voegen wat mij betreft niet heel veel toe.
Je pikt ze in de koffiekamer ook direct ertussen uit. Dit soort lamlullen. Ze worden ook negen van de tien keer overgeslagen als er doorslaggevende zaken moeten worden behandeld tussen collega's onderling. Da's wel een win-win situatie. Zij willen zo min mogelijk doen voor hun salaris en de rest wil ze er niet bij hebben.quote:Op donderdag 31 januari 2013 22:51 schreef Sloggi het volgende:
Ik zet me maximaal in voor de dingen die ik wel doe. Veel meer ga ik echter niet doen; ik kan mijn tijd beter besteden en heb het lesgeven al heel behoorlijk op de rails, dus die extra lessen voegen wat mij betreft niet heel veel toe.
Een van de redenen dat ik heb besloten om de docentenopleiding te doen is juist dat laatste, de randzaken. Meehelpen met de talentenshow of bandjesavond, helpen bij de open dagen, op excursie, dat soort dingen spraken mij meer aan dan het lesgeven zelfquote:Op zaterdag 2 februari 2013 20:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maakt het verschil of dat je niet wat extra's wil doen voor het lerarenvak zelf (toetsen maken en nakijken, huiswerk nakijken, extra stof geven en hiervoor goede uitleg verzorgen) of voor randzaken (schoolfeestjes, uitstapjes, open dagen)?
Ik heb het over randzaken. Mijn ongenoegen over de krenterigheid van de school (en de financiële situatie die daar deels aan ten grondslag zal liggen) zal nooit ten koste gaan van mijn leerlingen en collega's.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 20:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maakt het verschil of dat je niet wat extra's wil doen voor het lerarenvak zelf (toetsen maken en nakijken, huiswerk nakijken, extra stof geven en hiervoor goede uitleg verzorgen) of voor randzaken (schoolfeestjes, uitstapjes, open dagen)?
Die "anderen" waar je dat aan overlaat zijn dus je collega's. Ik snap best dat Sloggi als stagiair niet alles even hard meeloopt, zeker als je niet aast op een baan op die school. Maar als teamlid op een school deel je die taken met elkaar. Als iemand dan z'n snor drukt lijden collega's er onder. Of,als iedereen principieel gaat doen, leerlingen omdat er gaan simpelweg geen activiteiten meer worden georganiseerd.quote:Op zondag 3 februari 2013 03:16 schreef Anti-feminist het volgende:
Een leraar moet gewoon fatsoenlijk lesgeven en daar hoort ook huiswerk opgeven,controleren,proefwerken maken op niveau,nakijken en dat soort dingen bij.En dat is al meer dan zat.
En geen randzaken zoals(feestjes,excursie en dat soort onzin)Dat laat je maar aan andere over.Een leraar heeft al veel "dingen" aan zijn hoofd.Om hem nog meer te belasten gaat veel te ver en al helemaal met dat hongerloontje.
En het dan gek vinden dat er te weinig leraars zijn.
Je voelt je in ieder geval aangesproken.quote:
Dat betekent niet dat ik me herken in je verhaal.quote:Op zondag 3 februari 2013 13:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je voelt je in ieder geval aangesproken.
Had ik ook niet verwacht. Zodra je als stagiair beweert dat je je lessen behoorlijk op de rails hebt en extra lessen niet als nodig acht heb je in mijn ogen sowieso al een niet al te grote vorm van zelfkennis.quote:Op zondag 3 februari 2013 13:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat ik me herken in je verhaal.
zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.quote:Op zondag 3 februari 2013 12:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, inderdaad. Leuk idee hoor, alleen maar focussen op lesgeven, maar dan schuif je lekker het werk in de schoenen van collega's.
Daarbij, 'randzaken' zoals feestjes, excursies, voorstellingen, etc. voegen juist heel veel toe aan je band met leerlingen. De docenten die nooit komen opdagen bij de schoolfeesten, de musical of niet meegaan op werkweek en excursies zijn docenten die hun leerlingen uiteindelijk minder goed leren kennen. Die band is heel belangrijk, en ik investeer daar graag in.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:18 schreef Buitendam het volgende:
Ah, oke. Dan wordt het een ander verhaal. Je diploma gaat sowieso voor, maar ben je er van bewust dat je visitekaartje afgeven ongelofelijk belangrijk is. De stagiair die de eigen grenzen bewaakt maar zich tot op het bot ingezet heeft behoudt altijd een streepje voor op anderen. Kan heel lucratief werken in het zoeken naar een baan zodra je dat diploma op zak hebt.
Wat ik probeer te zeggen is kweek wat meer ruggengraat soms zul je inderdaad even wat meer moeten doen in drukke tijden.Maar soms heb je ook echt tijd nodig voor jezelf.En al helemaal als een leraar heel veel dingen doet voor school op vrijwillige basis.quote:Op zondag 3 februari 2013 09:39 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Die "anderen" waar je dat aan overlaat zijn dus je collega's. Ik snap best dat Sloggi als stagiair niet alles even hard meeloopt, zeker als je niet aast op een baan op die school. Maar als teamlid op een school deel je die taken met elkaar. Als iemand dan z'n snor drukt lijden collega's er onder. Of,als iedereen principieel gaat doen, leerlingen omdat er gaan simpelweg geen activiteiten meer worden georganiseerd.
Ik vind het soms ook klote dat ik veel extra tijd in school moet steken zeker in een drukke lesperiode. Maar ik werk nu eenmaal op een school waar op dat gebied Veel van docenten gevraagd wordt dat wist ik van te voren...
Niet mee eensch. Zodra je een goede en leuke band hebt met leerlingen hoef je ze niet als Stalin in het gareel te houden, maar willen ze zelf ook een stapje harder lopen voor die leuke docent.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:19 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.
Met een band kweken bedoelen docenten meestal niet "vriendjes worden". Het heeft meer te maken met dat leerlingen weten dat je oprechte interesse hebt in wat hen bezighoudt, dat je ze respecteert en hoog inschat. dan kun je daarnaast best streng en rechtvaardig zijn: als je als docent een band hebt met een klas kun je ook veel beter de regie voeren dan de docent van wie de leerlingen de opvatting hebben dat diegene ongeinteresseerd is.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:19 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.
"Dat soort onzin" is net wel de cement van je school. Dit zijn net de krenten in je pap! Dit is net wat het onderwijs leuk maakt. We zeggen dat vaak tegen elkaar als we in Berlijn zitten, of in een bungalowtje in Zeeland: `Wat hebben we toch een leuk beroep!'.quote:En geen randzaken zoals (feestjes,excursie en dat soort onzin). Dat laat je maar aan andere over. Een leraar heeft al veel "dingen" aan zijn hoofd.Om hem nog meer te belasten gaat veel te ver en al helemaal met dat hongerloontje. En het dan gek vinden dat er te weinig leraars zijn.
Nou, hier ben ik het maar deels mee eens hoor. Het is inderdaad belangrijk om een goede verstandhouding te hebben met de leerlingen. Zover als jij gaat, wil ik echt niet gaan hoor. Wat andere mensen hier al aangestipt hebben, onderschrijf ik ook: het is geen goed idee om best buddies te worden met leerlingen. Dat zie ik op mijn school ook veel te veel en ik erger me er groen en geel aan.quote:Op zondag 3 februari 2013 16:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als je in een theater het licht, het geluid en de rekwisieten weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de acteur en het publiek over, dan spreek je nog steeds over theater. Als je in het onderwijs de roosters, de methoden en de toetsen weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de leerkracht en de kinderen over, dan spreek je nog steeds over onderwijs. Het draait om een bijzondere interactie tussen de leerkracht met zijn leerlingen. De rest is soms belangrijk, maar nooit het belangrijkste...Leerlingen zijn uniek, hebben geen interesse in je cv of wat je gestudeerd hebt, maar in wie je bent, wat je thuis doet..Leerlingen die zeggen, die leraar kent mij, dan pas ben je goed bezig...
[..]
"Dat soort onzin" is net wel de cement van je school. Dit zijn net de krenten in je pap! Dit is net wat het onderwijs leuk maakt. We zeggen dat vaak tegen elkaar als we in Berlijn zitten, of in een bungalowtje in Zeeland: `Wat hebben we toch een leuk beroep!'.
Waarschijnlijk snap je wel over welk type docent ik het heb. Overigens vind ik de extra-curriculaire activiteiten erg belangrijk. Zelf organiseer ik hier (mede) ook een aantal dingen van. Je kunt je leerlingen toch iets extra's meegeven op die manier.quote:Op zondag 3 februari 2013 17:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Er is nog altijd een verschil tussen een band opbouwen en "best buddies" zijn hoor.
ben jij toevallig een leerling, eenskijken?quote:Op donderdag 7 februari 2013 18:45 schreef Eenskijken het volgende:
Lol dus leerlingen moeten een gedicht maken in een vreemde taal om die taal beter te begrijpen? Lijkt me een omgekeerde wereld, en niet echt haalbaar.
Als leerlingen ergens niet geïnteresseerd in zijn gaan ze ook niks leren. Dus is het onze taak om ze enthousiast te maken voor poezie, en dat is niet eenvoudig. Ik vind er zelf ook niks aan, is gewoon niet mijn ding, al dat vage gedoe. Maar dat is geen obstakel voor mij om er nooit wat mee te doen in de les, eerder een extra uitdaging om er iets leuks van te makenquote:Op donderdag 7 februari 2013 18:57 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ben jij toevallig een leerling, eenskijken?
ik merk vooral dat leerlingen niet geinteresseerd zijn in zoiets, terwijl je er wél heel veel van leert...
ja, dat snap ik doe ik zelf ook. maar ik doelde meer op de typische "leerlingreactie" van eenskijken. zou t opvallend vinden als hij/zij docent is met zo'n houding.quote:Op donderdag 7 februari 2013 19:54 schreef JochemP het volgende:
[..]
Als leerlingen ergens niet geïnteresseerd in zijn gaan ze ook niks leren. Dus is het onze taak om ze enthousiast te maken voor poezie, en dat is niet eenvoudig. Ik vind er zelf ook niks aan, is gewoon niet mijn ding, al dat vage gedoe. Maar dat is geen obstakel voor mij om er nooit wat mee te doen in de les, eerder een extra uitdaging om er iets leuks van te maken
Eenskijken is volgensmij een leerling inderdaad, hij was hier een paar pagina's terug ookquote:Op donderdag 7 februari 2013 20:01 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja, dat snap ik doe ik zelf ook. maar ik doelde meer op de typische "leerlingreactie" van eenskijken. zou t opvallend vinden als hij/zij docent is met zo'n houding.
De algemene opvatting van leerlingen is dat poezie bij voorbaat stom en saai is. Hoe leuk je je project ook maakt over gedichten, als je zegt dat je poezie gaat doen zal je 90% van de klas een diepe zucht zien slaken en ik kan ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven... Tijdens mijn colleges literatuur en poezie moet ik ook mijn best doen om wakker te blijvenquote:Op donderdag 7 februari 2013 20:03 schreef Bleie het volgende:
Zou zelf aan de slag gaan met een gedicht maken ze misschien niet juist ook enthousiast kunnen maken voor meer poëzie? Ik weet het niet hoor, werk niet in het VO, maar ik kan me wel voorstellen dat het zeker voor een deel van de leerlingen zo werkt. Ook wel iets om in groepjes te laten doen of zo.
Een collega van mij komt uit het VO, en zij vertelde laatste heel enthousiast over een poëzieproject dat ze ooit gedaan hadden. In het begin had dat inderdaad veel weerstand opgeroepen bij de leerlingen (eigenlijk vooral uit de gedachte: "Dat kunnen we nooit, een gedicht schrijven." Maar toen bleek dat ze het wel degelijk konden, werd het merendeel toch aardig enthousiast. Nogmaals: ik heb geen ervaring in het lesgeven in het VO, maar ik hou nooit zo van de houding dat je er bij voorbaat van uitgaat dat leerlingen het niets zullen vinden.quote:Op donderdag 7 februari 2013 20:09 schreef JochemP het volgende:
[..]
Eenskijken is volgensmij een leerling inderdaad, hij was hier een paar pagina's terug ook
[..]
De algemene opvatting van leerlingen is dat poezie bij voorbaat stom en saai is. Hoe leuk je je project ook maakt over gedichten, als je zegt dat je poezie gaat doen zal je 90% van de klas een diepe zucht zien slaken en ik kan ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven... Tijdens mijn colleges literatuur en poezie moet ik ook mijn best doen om wakker te blijven
Ik vraag me af in hoeverre het nodig is om aan poezie te doen in de les. Ik ben nog geen leuke lessen/projecten tegengekomen over dit onderwerp... Ben benieuwd of er mensen hier zijn die hier een idee over hebben
niet echt, meer een student. Heb vroeger wel eens gedacht om pabo te doen, maar nu niet meer.quote:Op donderdag 7 februari 2013 18:57 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ben jij toevallig een leerling, eenskijken?
ik merk vooral dat leerlingen niet geinteresseerd zijn in zoiets, terwijl je er wél heel veel van leert...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |