abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116346565
quote:
AMSTERDAM - Jinhua K., de 15-jarige jongen die de Arnhemse Joyce 'Winsie' Hau in januari doodde, heeft 1 jaar celstraf en tbs gekregen.

Facebookmoord Winsie Hau Fotoserie Video

De rechtbank in Arnhem veroordeelde de jongen maandag voor de moord op het 15-jarige meisje en voor poging tot doodslag op haar vader. De kinderrechter heeft K. drie jaar jeugd-tbs opgelegd; daarvan is 1 jaar voorwaardelijk.

K., die destijds 14 was, heeft de moord gepleegd in opdracht van Polly, Winsie's voormalige hartsvriendin, en diens vriendje Wesley. Polly zou Winsie uit de weg willen hebben, omdat het meisje over haar zou hebben geroddeld, onder meer op Facebook.

.

Opdracht

K. zei zelf dat hij door Polly en Wesley onder druk is gezet en dat hij niet anders kon dan de opdracht uitvoeren. De rechtbank meent dat er wel degelijk mogelijkheden waren voor Jinhua om van de steekpartij af te zien.

Voor Winsie's vader kwam de uitspraak niet als een verrassing, maar toch is hij teleurgesteld. ''Ik ben mijn dochter kwijt en hij krijgt één jaar cel. Dat is verschil is wel heel groot.'' hij zei te hopen dat de politiek gaat nadenken over de mogelijkheid om in uitzonderlijke gevallen minderjarigen langere straffen op te leggen.

'Sorry'

Jinhua K. reisde op 14 januari vanuit Capelle aan den IJssel naar het ouderlijk huis van Winsie in Arnhem. Hij belde aan en vroeg aan het broertje van Winsie of hij haar kon spreken. K. zou, voor hij haar in hals en gezicht stak, hebben gezegd: ''sorry, ik moet dit doen''. Toen Winsie's vader te hulp snelde, stak K. ook hem met zijn mes, in het gezicht en handen. Winsie overleed vijf dagen later aan haar verwondingen.

De rechtbank benadrukte dat Jinhua Winsie niet eens kende, maar in opdracht van anderen handelde. De jongen heeft sinds zijn arrestatie niet veel gezegd over de aanleiding voor de moord of over zijn beweegredenen.

'Pyschopate trekken'

Al sinds hij op de basisschool zat, zijn er problemen met Jinhua, constateren de psycholoog en psychiater. K. heeft een ''ernstige gedragsstoornis met psychopate trekken''.

De rechtbank bepaalde ook dat Jinhua K. ruim 21.500 euro aan de vader van Winsie moet betalen. De zaken tegen de andere verdachten, Polly en Wesley, worden op een andere, nog te bepalen datum behandeld.

Bekijk de reactie van Winsie's vader:

http://www.nu.nl/binnenla(...)-facebookmoord-.html

Enorme zware straf dit natuurlijk.
pi_116346748
Het is de maximumstraf.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_116347020
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 15:42 schreef Jesse_ het volgende:
Het is de maximumstraf.
Dat zeg ik, enorm zwaar dus.
  maandag 3 september 2012 @ 15:50:44 #4
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116347024
Gelukkig hebben we de afgelopen jaren een VVD regering gehad die hard optreden tegen dit soort tuig mogelijk heeft gemaakt. Toch?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 3 september 2012 @ 15:57:05 #5
19242 yavanna
Results may vary.
pi_116347219
Zo zo, drie hele jaren ''straf'' voor het wegnemen van het leven van een jong meisje.

Maar goed, zo'n gestoord figuur moet natuurlijk nog een kans krijgen. O+
~Cheer up, the worst is yet to come.~
  maandag 3 september 2012 @ 15:59:58 #6
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116347342
quote:
13s.gif Op maandag 3 september 2012 15:57 schreef yavanna het volgende:
Zo zo, drie hele jaren ''straf'' voor het wegnemen van het leven van een jong meisje.

Ja, dat noemen we beschaving O+
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_116347383
Hebben ze dan totaal geen respect voor de nabestaanden van het slachtoffer?
pi_116347414
quote:

Uiteraard want na 1 jaar cel en 3 jaar jeugd TBS (foei... niet meer doen hè) ben je psychopaat af natuurlijk ^O^
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_116347428
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:01 schreef Peunage het volgende:
Hebben ze dan totaal geen respect voor de nabestaanden van het slachtoffer?
Kost geld hè.... dus liever doen we niets... ies goedkoper...
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_116347464
quote:
14s.gif Op maandag 3 september 2012 15:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat zeg ik, enorm zwaar dus.
Veel te licht zul je bedoelen?
  maandag 3 september 2012 @ 16:11:45 #11
19242 yavanna
Results may vary.
pi_116347770
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Uiteraard want na 1 jaar cel en 3 jaar jeugd TBS (foei... niet meer doen hè) ben je psychopaat af natuurlijk ^O^
1 jaar cel en 2 jaar jeugd TBS, want 1 jaar TBS voorwaardelijk. O+

Hij zal wel een slechte jeugd gehad hebben en er is daarnaast ook al zoveel narigheid over hem geschreven. Arme knul, de rechter zal wel medelijden met hem hebben gehad. O+
~Cheer up, the worst is yet to come.~
  maandag 3 september 2012 @ 16:19:06 #12
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_116348054
ik zou als vader dat kind meteen na zn vrijlating letterlijk de strot uit zn nek rukken.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_116348091
Altijd die Chinezen weer.
pi_116348517
Afgezien dat de aanstichters hiervan nog moeten worden berecht is dit natuurlijk weer een aanfluiting. Helemaal omdat deze dude psychopatische trekjes heeft kan je zo iemand na een paar jaar niet weer gewoon op straat loslaten.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  maandag 3 september 2012 @ 16:37:31 #15
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_116348803
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:31 schreef Harlon het volgende:
Afgezien dat de aanstichters hiervan nog moeten worden berecht is dit natuurlijk weer een aanfluiting. Helemaal omdat deze dude psychopatische trekjes heeft kan je zo iemand na een paar jaar niet weer gewoon op straat loslaten.
Oh dat is wel beter zo, liever op straat loslaten zodat de nabestaanden die idioot in stukken kunnen hakken dan dat het op een 4 bij 4 kamer zit te playstationnen.
pi_116349141
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:19 schreef BaajGuardian het volgende:
ik zou als vader dat kind meteen na zn vrijlating letterlijk de strot uit zn nek rukken.
Denk dat ze hem wel zullen meenemen, terug naar China. Daar weten ze wel hoe ze om moeten gaan met dit soort jongens.
pi_116349185
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 15:42 schreef Jesse_ het volgende:
Het is de maximumstraf.
En die doet geheel recht aan de slachtoffers en hun nabestaanden.

En wie het hier niet mee eens is, is een tokkie en/of voor de Sharia.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_116349213
Hoe weten jullie dat de dader chinees is?
pi_116349239
Heerlijk, weer een topic waarin mensen hun verontwaardiging uitspreken over iets wat ze niet snappen, noch ooit de moeite voor hebben genomen het te snappen.

Kortom: NWS op haar best! *O*
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  maandag 3 september 2012 @ 16:48:35 #20
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116349300
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:47 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Heerlijk, weer een topic waarin mensen hun verontwaardiging uitspreken over iets wat ze niet snappen, noch ooit de moeite voor hebben genomen het te snappen.

Kortom: NWS op haar best! *O*
Iedereen die het niet met jou eens is snapt het gewoon niet. En je gaat het natuurlijk ook niet uitleggen.

Ben je toevallig EU ambtenaar?
pi_116349324
Onverhoopt mensen in dit topic die het wel begrijpen, wat een verrassing
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_116349401
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:48 schreef Viajero het volgende:

[..]

Iedereen die het niet met jou eens is snapt het gewoon niet.
Nee iedereen die niet snapt waarom de wet werkt zoals de wet werkt. En dat is 99% van wat hier reageert. Die hebben nog niet de flauwste notie zelfs.

Ik ben ook geen rechtsgeleerde hoor, maar ik weet dat die wetten niet zomaar en beetje achterlijk in elkaar gedraaid worden :)

Het is niet perfect, maar dat KAN ook niet.

quote:
En je gaat het natuurlijk ook niet uitleggen.
Wat wil je uitgelegd hebben dan?

Zou het niet logischer zijn als mensen zich zelf eens in iets verdiepen voor ze hun grote smoel opentrekken?

Denk het wel :)
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  maandag 3 september 2012 @ 16:52:29 #23
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116349479
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:51 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Nee iedereen die niet snapt waarom de wet werkt zoals de wet werkt. En dat is 99% van wat hier reageert. Die hebben nog niet de flauwste notie zelfs.

Ik ben ook geen rechtsgeleerde hoor, maar ik weet dat die wetten niet zomaar en beetje achterlijk in elkaar gedraaid worden :)

Het is niet perfect, maar dat KAN ook niet.

[..]

Wat wil je uitgelegd hebben dan?

Zou het niet logischer zijn als mensen zich zelf eens in iets verdiepen voor ze hun grote smoel opentrekken?

Denk het wel :)
Ik snap dat de wet ervoor zorgt dat deze psychopaat voor zijn 20ste weer nieuwe kansen krijgt. Daar ben ik het niet mee eens. Waar moet ik me verder nog in verdiepen dan?
pi_116349557
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:52 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik snap dat de wet ervoor zorgt dat deze psychopaat voor zijn 20ste weer nieuwe kansen krijgt. Daar ben ik het niet mee eens. Waar moet ik me verder nog in verdiepen dan?
In het waarom.

Want jij vindt dat het allemaal anders moet kunnen. Maar wie zegt dat we daar werkelijk mee gebaat zijn?

Hoe makkelijker je het maakt mensen weg te stoppen, hoe groter het potentieel voor misbruik en ernstige dwalingen bijvoorbeeld. Heel algemeen gezegd.

Daarnaast spelen zaken als leeftijd en de stoornis een rol in de toerekeningsvatbaarheid (toch wel een beetje het fundament van het strafrecht volgens mij).
pi_116349593
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:52 schreef Viajero het volgende:

[..]

Voor zijn 21e weer gemoord hebben _O_
Ons rechtsysteem _O_
pi_116349595
Ik denk dat veel mensen ook wel begrijpen dat dit de wet is hoor. Maar jij geeft zelf al aan dat het niet perfect is. In dit geval dus verre van.

Er zal vast wel rechtstechnisch verhaal achter zitten, maar de wet faalt hier echt wel.
pi_116349623
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:54 schreef Peunage het volgende:
Ik denk dat veel mensen ook wel begrijpen dat dit de wet is hoor. Maar jij geeft zelf al aan dat het niet perfect is. In dit geval dus verre van.

Er zal vast wel rechtstechnisch verhaal achter zitten, maar de wet faalt hier echt wel.
Nee de wet faalt in het voorzien in jouw voorkeur.
  maandag 3 september 2012 @ 16:56:13 #28
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116349658
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:53 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

In het waarom.

Want jij vindt dat het allemaal anders moet kunnen. Maar wie zegt dat we daar werkelijk mee gebaat zijn?

Hoe makkelijker je het maakt mensen weg te stoppen, hoe groter het potentieel voor misbruik en ernstige dwalingen bijvoorbeeld. Heel algemeen gezegd.
Ik denk dat het potentieel voor misbruik een stuk groter is door deze psychopaat vrij te laten.

Mensen die worden vermoord door dit soort psychopaten na hun vrijlating vind ik een zeer ernstige dwaling, en een serieus falen van de staat in haar taak de maatschappij te beschermen.
pi_116349686
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:54 schreef Peunage het volgende:
Nee hoor. Dat is nu eenmaal de rechtsgang. Dat jij het daar niet mee eens bent, is wat anders.
  maandag 3 september 2012 @ 16:57:15 #30
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116349705
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:55 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

En doet het prima in jouw voorkeur. Maar waar haal je de arrogantie vandaan om te zeggen dat mensen met een andere mening het niet begrijpen?
pi_116349757
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:56 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik denk dat het potentieel voor misbruik een stuk groter is door deze psychopaat vrij te laten.

Mensen die worden vermoord door dit soort psychopaten na hun vrijlating vind ik een zeer ernstige dwaling, en een serieus falen van de staat in haar taak de maatschappij te beschermen.
Maar dat zou je het ook vinden wanneer de wetten worden aangepast en jij of je familie erbij genaaid wordt door dezen of gene met een aanzienlijke invloed.
pi_116349778
quote:
14s.gif Op maandag 3 september 2012 16:56 schreef Devv het volgende:

[..]

Nee hoor. Dat is nu eenmaal de rechtsgang. Dat jij het daar niet mee eens bent, is wat anders.
Het is een beetje lastig om uit te leggen dat er een maximumstraf is waarbij je bij voorbaat al kunt stellen dat de dader in kwestie niet gerehabiliteerd is, en de slachtoffers geen recht is aangedaan.
pi_116349788
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:58 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Maar dat zou je het ook vinden wanneer de wetten worden aangepast en jij of je familie erbij genaaid wordt door dezen of gene met een aanzienlijke invloed.
Want dat is schering en inslag in Nederland.
pi_116349802
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:57 schreef Viajero het volgende:

[..]

En doet het prima in jouw voorkeur.
Weet je niets van.

quote:
Maar waar haal je de arrogantie vandaan om te zeggen dat mensen met een andere mening het niet begrijpen?
Het is overduidelijk dat jij en vele anderen klagers hier zich nooit 1 seconde verdiept hebben in de materie.

Letterlijk! Nog geen seconde!
  maandag 3 september 2012 @ 16:59:58 #35
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116349820
quote:

[..]

Ja, dat klopt. Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. En hier hebben we het niet over mij of mijn familie, maar over iemand die een jong meisje vermoord heeft.
pi_116349839
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 16:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Want dat is schering en inslag in Nederland.
Nee appelflap... En guess why? :D
pi_116349858
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:59 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Weet je niets van.

[..]

Het is overduidelijk dat jij en vele anderen klagers hier zich nooit 1 seconde verdiept hebben in de materie.

Letterlijk! Nog geen seconde!
En jij blijkbaar wel? Wat is het grote geheim dan precies dat iedereen hier zou moeten weten?
pi_116349872
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:00 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Nee appelflap... En guess why? :D
Geen idee, jij claimt iets. Ofzo. Alhoewel, ik twijfel over wat je nu precies zegt. Je zegt dat zwaardere straffen corruptie in de hand werkt ofzo, is dat een beetje correct?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2012 17:01:32 ]
pi_116349874
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:59 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. En hier hebben we het niet over mij of mijn familie, maar over iemand die een jong meisje vermoord heeft.
Dat is nu eenmaal de afweging bij het vormgeven van een wettelijk kader dat zo ongeveer onze hele maatschappij overspant.

Like it or not.
pi_116349916
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 16:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het is een beetje lastig om uit te leggen dat er een maximumstraf is waarbij je bij voorbaat al kunt stellen dat de dader in kwestie niet gerehabiliteerd is, en de slachtoffers geen recht is aangedaan.
Ik probeer alleen maar te zeggen dat die opmerking puur subjectief is. De wet heeft feitelijk niet gefaald.
pi_116349921
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:01 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Dat is nu eenmaal de afweging bij het vormgeven van een wettelijk kader dat zo ongeveer onze hele maatschappij overspant.

Like it or not.
Dat wettelijk kader is dan wel erg beperkt als het op moord aankomt, als 1 jaar de maximumstraf is.
pi_116349958
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:11 schreef yavanna het volgende:

[..]

Hij zal wel een slechte jeugd gehad hebben en er is daarnaast ook al zoveel narigheid over hem geschreven. Arme knul, de rechter zal wel medelijden met hem hebben gehad. O+
Fijn populistisch geblaat, ik weet zeker dat er mensen van genieten. Echter, de rechter heeft hier geen hol mee te maken aangezien de maximumduur van jeugddetentie 12 maanden is. Wijs dus niet naar de rechter of de media, maar naar de politiek.
pi_116349973
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 17:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En jij blijkbaar wel? Wat is het grote geheim dan precies dat iedereen hier zou moeten weten?
Je denkt 100+ jaar aan wetten hier even neergeplempt kan worden in de vorm van een soort geheim?

Ga zelf eens op onderzoek uit in plaats van te proberen de gesjeesde knaap te zijn. Dat ben je niet. Informeer jezelf liever eens.
pi_116350017
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Geen idee, jij claimt iets. Ofzo. Alhoewel, ik twijfel over wat je nu precies zegt. Je zegt dat zwaardere straffen corruptie in de hand werkt ofzo, is dat een beetje correct?
Nee.

In dit geval heeft de maximale straf te maken met de leeftijd en daaruit voortvloeiende toerekeningsvatbaarheid bij mijn weten.

Nogmaals, verdiep je er zelf eens in. Je kunt dit niet in 2 alineaatjes afhandelen namelijk.

quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat wettelijk kader is dan wel erg beperkt als het op moord aankomt, als 1 jaar de maximumstraf is.
Zie antwoord.

-edit- Woordgebrek

[ Bericht 18% gewijzigd door paddy op 03-09-2012 18:24:25 ]
pi_116350037
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:03 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Je denkt 100+ jaar aan wetten hier even neergeplempt kan worden in de vorm van een soort geheim?

Ga zelf eens op onderzoek uit in plaats van te proberen de gesjeesde knaap te zijn. Dat ben je niet. Informeer jezelf liever eens.
Dus je bent zelf ook niet geinformeerd en probeert hier even de moral high ground te nemen. Noted.
  maandag 3 september 2012 @ 17:05:17 #46
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116350046
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:03 schreef Tchock het volgende:

[..]

Fijn populistisch geblaat, ik weet zeker dat er mensen van genieten. Echter, de rechter heeft hier geen hol mee te maken aangezien de maximumduur van jeugddetentie 12 maanden is. Wijs dus niet naar de rechter of de media, maar naar de politiek.
Zoals ik al zei, gelukkig is de VVD voor streng straffen en dat soort zaken, dus hebben ze daar hard aan gewerkt terwijl ze aan de macht waren.

Even voor de sukkels die de verkiezingsleugens van de VVD geloven en om deze reden op de VVD willen stemmen. Kijk naar resultaten, niet naar verkiezingspraatjes.
  maandag 3 september 2012 @ 17:05:34 #47
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116350053
over 3 jaar is hij volwassen, ik weet niet of er dan nog een vervolg TBS kan worden afgegeven eigenlijk, maar dit is binnen de mogelijkheden de maximale straf
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_116350077
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:05 schreef Viajero het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, gelukkig is de VVD voor streng straffen en dat soort zaken, dus hebben ze daar hard aan gewerkt terwijl ze aan de macht waren.

Even voor de sukkels die de verkiezingsleugens van de VVD geloven en om deze reden op de VVD willen stemmen. Kijk naar resultaten, niet naar verkiezingspraatjes.
Ik zal eerlijk zeggen dat er aan mijn post origineel ook een alinea over de VVD zat, maar die heb ik maar geschrapt om het niet al te veel een VKZ-topic te maken :@
pi_116350087
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:04 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Nee.

In dit geval heeft de maximale straf te maken met de leeftijd en daaruit voortvloeiende toerekeningsvatbaarheid bij mijn weten.

Nogmaals, verdiep je er zelf eens in. Je kunt dit niet in 2 alineaatjes afhandelen namelijk.
Das nogal een Ad Hominem.
  maandag 3 september 2012 @ 17:06:26 #50
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116350096
quote:

[..]

kun je me even wijzen op de passage waar kinderen harder gestraft moeten worden, tot voorbij hun volwassenheid
pi_116350116
quote:
14s.gif Op maandag 3 september 2012 17:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus je bent zelf ook niet geinformeerd en probeert hier even de moral high ground te nemen. Noted.
Het is te veelomvattend om het hele stelsel aan wetten hier te bespreken.-edit- userbash

[ Bericht 12% gewijzigd door paddy op 03-09-2012 18:26:11 ]
pi_116350140
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 17:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Das nogal een Ad Hominem.
Das me nogal worst :)
  maandag 3 september 2012 @ 17:08:04 #53
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116350151
quote:
3s.gif Op maandag 3 september 2012 17:06 schreef Re het volgende:

[..]

kun je me even wijzen op de passage waar kinderen harder gestraft moeten worden, tot voorbij hun volwassenheid
Ik heb het over het verkiezingsgeblaat over strenger straffen, waar ze niet alleen in dit geval, maar in geen enkel geval iets aan hebben gedaan.
pi_116350165
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 16:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Met TBS niet? :) Bijzonder.
pi_116350166
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:06 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Het is te veelomvattend om het hele stelsel aan wetten hier te bespreken. Maar dat zul jij in je infantiele dommigheid niet snappen nee :)
Waarom begin je nu te schelden eigenlijk?
pi_116350213
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 17:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom begin je nu te schelden eigenlijk?
Schelden? -edit- woordgebrek zonder tegenargument

[ Bericht 17% gewijzigd door paddy op 03-09-2012 18:27:16 ]
pi_116350227
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Met TBS niet? :) Bijzonder.
Er is trouwens helemaal geen TBS opgelegd, maar dat terzijde.
pi_116350229
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:55 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

De wet faalt hier qua recht doen. Het zijn ook maar door ons verzonnen wetjes hoor, die zijn niet heilig en onfeilbaar.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_116350244
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:09 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

-edit-
Door te vragen naar jouw relevante kennis op dit gebied omdat je claimt dat jij wel bent geinformeerd ben ik infantiel en dom, het moet niet gekker worden.

[ Bericht 15% gewijzigd door paddy op 03-09-2012 18:28:30 ]
pi_116350247
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2012 17:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

De wet faalt hier qua recht doen. Het zijn ook maar door ons verzonnen wetjes hoor, die zijn niet heilig en onfeilbaar.
Rechtvaardigheid is natuurlijk objectief meetbaar.
pi_116350300
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 17:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Door te vragen naar jouw relevante kennis op dit gebied omdat je claimt dat jij wel bent geinformeerd ben ik infantiel en dom, het moet niet gekker worden.
Nee, doordat je niet accepteert dat "de wet" niet zomaar even in gesimplificeerde vorm voor je kan worden uitgetekend.

En omdat je blijkbaar niet voornemens bent je te verdiepen in hetgeen volgens jou niet voldoet, al weet je er klaarblijkelijk echt heel weinig van.
pi_116350324
quote:

[..]

Wat een onzin. Je hoeft alleen maar de maximum strafmaat hier aan te passen, dat heeft niets te maken met zorgvuldigheid.
  maandag 3 september 2012 @ 17:14:38 #63
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116350392
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2012 17:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

iemand die niet volwassen is heeft nou eenmaal een beperkt gevoel voor verantwoordelijkheid, dat kun je ze niet aanrekenen, dan stel je dus de grens op 18 jaar, en dat is gewoon een wetenschappelijke grens voor het volgroeid zijn van het lichaam en dus ook de hersenen. Dus nee de wet faalt niet
pi_116350405
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:12 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Nee, doordat je niet accepteert dat "de wet" niet zomaar even in gesimplificeerde vorm voor je kan worden uitgetekend.
Waar vraag ik daarom dan? Jij claimt dat mensen zich niet hebben verdiept in de materie. Ik vraag aan jou waarin ze zich moeten verdiepen, vervolgens weet je dat niet te beantwoorden en begin je te schelden.

quote:
En omdat je blijkbaar niet voornemens bent je te verdiepen in hetgeen volgens jou niet voldoet, al weet je er klaarblijkelijk echt heel weinig van.
Volgens mij kan jij dat niet bepalen.
pi_116350407
quote:
13s.gif Op maandag 3 september 2012 17:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Wat een onzin. Je hoeft alleen maar de maximum strafmaat hier aan te passen, dat heeft niets te maken met zorgvuldigheid.
Oh ja?

Maar als je een kind behandelt als een volwassene.... Is het dan niet feitelijk een volwassene?

Enig idee op hoeveel punten dit andere wetten raakt?
pi_116350414
quote:
14s.gif Op maandag 3 september 2012 17:10 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Rechtvaardigheid is natuurlijk objectief meetbaar.
Redelijk ja.
pi_116350431
quote:
3s.gif Op maandag 3 september 2012 17:14 schreef Re het volgende:

[..]

iemand die niet volwassen is heeft nou eenmaal een beperkt gevoel voor verantwoordelijkheid, dat kun je ze niet aanrekenen, dan stel je dus de grens op 18 jaar, en dat is gewoon een wetenschappelijke grens voor het volgroeid zijn van het lichaam en dus ook de hersenen. Dus nee de wet faalt niet
En iedereen is op 18 jarige leeftijd wel geestelijk volwassen natuurlijk.
pi_116350444
quote:

[..]

Doet niets af aan de daad. De wet is hier zwaar achterhaald en door de realiteit ingehaald.
pi_116350483
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 17:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waar vraag ik daarom dan? Jij claimt dat mensen zich niet hebben verdiept in de materie. Ik vraag aan jou waarin ze zich moeten verdiepen, vervolgens weet je dat niet te beantwoorden en begin je te schelden.
Waar je je in moet verdiepen is de wet :) Welke fundamenten er zijn, waarom. Welke regels er uit die fundamenten voortvloeien, de samenhang tussen wetten en allerhande concepten die ten grondslag liggen aan die wetten, etc, etc.

quote:
Volgens mij kan jij dat niet bepalen.
Nee, maar het is een goeie gok :)
pi_116350493
quote:
3s.gif Op maandag 3 september 2012 17:06 schreef Re het volgende:

[..]

Teeven heeft een wetsvoorstel ingediend waarbij de jeugddetentie van maximaal 24 naar 48 maanden zou gaan. Voor 15-jarigen zou dit niet gaan gelden (die vallen nu onder het maximum van 12 maanden), maar voor die groep gelden wel kleine aanscherpingen (bijvoorbeeld ten aanzien van de voorwaardelijke invrijheidsstelling).

Zie het wetsvoorstel hier: http://www.rijksoverheid.(...)centenstrafrech.html
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_116350499
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:15 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Oh ja?

Maar als je een kind behandelt als een volwassene.... Is het dan niet feitelijk een volwassene?

Onzin, je kan voor zware misdrijven prima een aanpassing maken. Iets wat in andere landen ook vaak gebeurd.
  maandag 3 september 2012 @ 17:17:21 #73
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116350503
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2012 17:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Doet niets af aan de daad. De wet is hier zwaar achterhaald en door de realiteit ingehaald.
nope, de daad is gepleegd door een 15-jarige, iemand die dus niet volwassen is en nog niet volledig is uitgegroeid... dus het doet er zeker wel iets aan af
pi_116350514
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 17:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Verschilt, maar pas rond je 23e ben je doorgaans biologisch gezien volwassen.
pi_116350522
quote:

[..]

Hersenen zijn doorgaans pas volgroeid in het 24e levensjaar.
pi_116350526
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:16 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Waar je je in moet verdiepen is de wet :) Welke fundamenten er zijn, waarom. Welke regels er uit die fundamenten voortvloeien, de samenhang tussen wetten en allerhande concepten die ten grondslag liggen aan die wetten, etc, etc.
Dus eigenlijk moet je rechtsgeleerde zijn om over deze zaak een oordeel te mogen vormen?
pi_116350527
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:15 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

:D
Oh we doen gewoon maar wat? Natte vinger werk?
  maandag 3 september 2012 @ 17:18:54 #78
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116350567
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:17 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Teeven heeft een wetsvoorstel ingediend waarbij de jeugddetentie van maximaal 24 naar 48 maanden zou gaan. Voor 15-jarigen zou dit niet gaan gelden (die vallen nu onder het maximum van 12 maanden), maar voor die groep gelden wel kleine aanscherpingen (bijvoorbeeld ten aanzien van de voorwaardelijke invrijheidsstelling).

Zie het wetsvoorstel hier: http://www.rijksoverheid.(...)centenstrafrech.html
dus van 2 naar 4 jaar

de onderbuikjes hier willen het liefst gewoon levenslang, dus 4 jaar zal geen verbetering zijn me dunkt
pi_116350579
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2012 17:17 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Onzin, je kan voor zware misdrijven prima een aanpassing maken. Iets wat in andere landen ook vaak gebeurd.
Op welk argument moet die aanpassing dan berusten? De daad?

Maar het gaat ook om de toerekeningsvatbaarheid van de dader. En als iemand niet volwassen is, is iemand niet op eenzelfde wijze in staat die afwegingen te maken, is men makkelijker beinvloedbaar en onder druk te zetten, etc, etc.

Komt er nog een stoornis bij.

Dus nee, het is geen onzin.

Je kunt niet zomaar zeggen "dat vinden we wel, maar we doen het toch anders". Enige coherentie in het geheel wordt wenselijk geacht.
pi_116350643
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 17:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus eigenlijk moet je rechtsgeleerde zijn om over deze zaak een oordeel te mogen vormen?
Nee, een oordeel vormen mag altijd.

Je oordeel verliest alleen steeds meer waarde naarmate je minder weet van de werking van de wetten waar de uiteindelijke veroordeling (of vrijspraak) op berust.
  maandag 3 september 2012 @ 17:20:51 #81
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116350658
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:17 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Hersenen zijn doorgaans pas volgroeid in het 24e levensjaar.
true maar in dit land hebben we nou eenmaal de grens daar liggen waarschijnlijk gebaseerd op toerekeningsvatbaarheid of iets dergelijks. In amerika maken ze er wel een zooitje van met tig verschillende leeftijdsgrenzen voor verschillende dingen (16 auto, 18 stemmen, 21 bier)
pi_116350666
quote:
3s.gif Op maandag 3 september 2012 17:18 schreef Re het volgende:

[..]

dus van 2 naar 4 jaar

de onderbuikjes hier willen het liefst gewoon levenslang, dus 4 jaar zal geen verbetering zijn me dunkt
Nee, dat ben ik wel met je eens. Levenslang zou ook nooit kunnen in een geval als dit als gevolg van door Nederland geratificeerde (kinderrecht)verdragen.
pi_116350707
quote:
3s.gif Op maandag 3 september 2012 17:20 schreef Re het volgende:

[..]

true maar in dit land hebben we nou eenmaal de grens daar liggen waarschijnlijk gebaseerd op toerekeningsvatbaarheid of iets dergelijks. In amerika maken ze er wel een zooitje van met tig verschillende leeftijdsgrenzen voor verschillende dingen (16 auto, 18 stemmen, 21 bier)
Wat is dat nou voor onzinargument :P Wij hebben ook 12 aansprakelijkheid, 16 hogere straffen en bier, 18 auto :')
pi_116350779
quote:

[..]

Hier kunnen rechters bij daders ouder dan 16 ook het volwassenenstrafrecht toepassen. Levenslang kan dan echter nooit worden opgelegd.
pi_116350784
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2012 17:17 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Oh we doen gewoon maar wat? Natte vinger werk?
Ah, daar hebben we het gebrek aan nuance weer.
  maandag 3 september 2012 @ 17:25:01 #86
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116350807
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:22 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor onzinargument :P Wij hebben ook 12 aansprakelijkheid, 16 hogere straffen en bier, 18 auto :')
yeah whatever... 18 is een volwassenen grens, volgens het recht
  maandag 3 september 2012 @ 17:26:16 #87
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116350856
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:24 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Hier kunnen rechters bij daders ouder dan 16 ook het volwassenenstrafrecht toepassen. Levenslang kan dan echter nooit worden opgelegd.
true, maar het ging in mijn ogen even over de definitie van een volwassene, maar ok
  maandag 3 september 2012 @ 17:29:06 #88
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116350970
quote:

[..]

Een andere manier van hiernaar kijken is dat meer dan 99% van de mensen onder 18 heel goed weten dat je niet zomaar iemand neersteekt, en dat deze gast dus gewoon een psychopaat is. Doe niet net alsof kinderen helemaal niets weten en begrijpen, alsjeblieft zeg.
pi_116350985
quote:

[..]

Alsof dat hier anders is.
  maandag 3 september 2012 @ 17:29:53 #90
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116350996
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:15 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Oh ja?

Want kinderen hebben geen idee dat mensen doodssteken fout is? Denk aub even na voordat je dat soort uitspraken doet.
pi_116351033
quote:

quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:11 schreef yavanna het volgende:

[..]

Ja, hij is ook erg ontdaan door alle negatieve reacties na zijn heldendaad.
  maandag 3 september 2012 @ 17:31:10 #92
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116351043
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:19 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Op welk argument moet die aanpassing dan berusten? De daad?

Maar het gaat ook om de toerekeningsvatbaarheid van de dader. En als iemand niet volwassen is, is iemand niet op eenzelfde wijze in staat die afwegingen te maken, is men makkelijker beinvloedbaar en onder druk te zetten, etc, etc.

Komt er nog een stoornis bij.

Dus nee, het is geen onzin.

Je kunt niet zomaar zeggen "dat vinden we wel, maar we doen het toch anders". Enige coherentie in het geheel wordt wenselijk geacht.
Ja, heel goed, de daad. Iemand gewoon doodsteken is ook voor een kind een heel onnatuurlijke actie.
pi_116351075
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:29 schreef Viajero het volgende:

[..]

Want kinderen hebben geen idee dat mensen doodssteken fout is? Denk aub even na voordat je dat soort uitspraken doet.
Jawel. Maar de afwegingen zijn anders, evenals het besef. Kinderen laten zich veel makkelijker onder druk zetten bijvoorbeeld.

Het is geen toeval dat kindsoldaten in Afrika of vroeger Baby-G's in bendes in de US erom bekend stonden zonder moeite te doden en veel onberekenbaarder te zijn dan volwassen mannen.
pi_116351114
quote:
3s.gif Op maandag 3 september 2012 17:25 schreef Re het volgende:

[..]

yeah whatever... 18 is een volwassenen grens, volgens het recht
Je lult gewoon. Zowel daar als hier heb je verschillen. Verkiesbaar zijn, zware motor, alcohol, brommer.
pi_116351132
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:31 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ja, heel goed, de daad. Iemand gewoon doodsteken is ook voor een kind een heel onnatuurlijke actie.
Dus kinderen worden voortaan als volwassenen berecht? Want dat is wat je nu stelt.

Of zijn kinderen te dom om te weten wat ze doen, behalve als ze echt iets onwenselijks doen?

Coherentie, zoals ik al zei. Is bij veel mensen op dit forum ver te zoeken.
  maandag 3 september 2012 @ 17:34:38 #96
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116351181
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:33 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Dus kinderen worden voortaan als volwassenen berecht? Want dat is wat je nu stelt.

Of zijn kinderen te dom om te weten wat ze doen, behalve als ze echt iets onwenselijks doen?

Coherentie, zoals ik al zei. Is bij veel mensen op dit forum ver te zoeken.
Bij moord wel. En kinderen zijn helemaal niet te dom om te weten wat ze doen, hoe kom je daar in godsnaam bij?
pi_116351307
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:34 schreef Viajero het volgende:

[..]

Bij moord wel. En kinderen zijn helemaal niet te dom om te weten wat ze doen, hoe kom je daar in godsnaam bij?
Krijgen we de semantic bullshit weer. Laat ik het dan soep noemen in plaats van dom. Kinderen zijn te soep om als handelingsbekwaam te worden gezien. Maar dus niet te soep om als volwassene berecht te kunnen worden? Jouw soep, jouw keuze... Ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

Waarom bij moord wel berechten als een volwassene en bij een ander vergrijp niet? Op welke geniale overweging rust dit idee?

En als het alleen nog maar om de daad gaat, dan betekent dat dus dat je alle omstandigheden eromheen buiten beschouwing laat he?
  maandag 3 september 2012 @ 17:37:55 #98
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116351327
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2012 17:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Je lult gewoon. Zowel daar als hier heb je verschillen. Verkiesbaar zijn, zware motor, alcohol, brommer.
mja, ik keek gewoon even naar wat het wetboek van strafrecht als grens aanhoudt qua volwassenheid, die andere dingen had ik er misschien niet bij hoeven halen
  maandag 3 september 2012 @ 17:39:57 #99
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116351414
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:37 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Krijgen we de semantic bullshit weer. Laat ik het dan soep noemen in plaats van dom. Kinderen zijn te soep om als handelingsbekwaam te worden gezien. Maar dus niet te soep om als volwassene berecht te kunnen worden? Jouw soep, jouw keuze... Ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

Waarom bij moord wel berechten als een volwassene en bij een ander vergrijp niet? Op welke geniale overweging rust dit idee?

En als het alleen nog maar om de daad gaat, dan betekent dat dus dat je alle omstandigheden eromheen buiten beschouwing laat he?
Op het feit dat moord een stuk ernstiger is dan zaken al diefstal of mishandeling bijvoorbeeld. En dat we recidive bij moord een stuk minder graag zien. Ik tenminste.

Dat jij vooral bezig bent met de gevoelens van die 15 jarige jongen en de kans op herhaling graag met twee handen aangrijpt is jouw probleem, maar zou niet het probleem van de maatschappij moeten zijn.
  maandag 3 september 2012 @ 17:42:43 #100
241662 Jian
Well, well, well
pi_116351525
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:06 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Het is te veelomvattend om het hele stelsel aan wetten hier te bespreken. Maar dat zul jij in je infantiele dommigheid niet snappen nee :)
hear, hear ... en het is nog een kattenhater ook!

_O- sorry
pi_116351648
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:39 schreef Viajero het volgende:

[..]

Op het feit dat moord een stuk ernstiger is dan zaken al diefstal of mishandeling bijvoorbeeld. En dat we recidive bij moord een stuk minder graag zien. Ik tenminste.
We berechten een kind als volwassene omdat het een ernstig feit betreft?

Dat is strijdig met de logica die ten grondslag ligt aan het hele onderscheid tussen volwassenenstrafrecht en kinderstrafrecht.

quote:
Dat jij vooral bezig bent met de gevoelens van die 15 jarige jongen en de kans op herhaling graag met twee handen aangrijpt is jouw probleem, maar zou niet het probleem van de maatschappij moeten zijn.
Man wat een gelul :')

Waar heb ik het over de gevoelens van die jongen? Ik kijk gewoon naar de feitelijke reden waarom we kinderen berechten als kinderen, en er is bewijs te over dat dit onderscheid gerechtvaardigd is.

Hetzelfde geldt voor bepaalde stoornissen.

Jouw probleem is dat je de realiteit niet kunt accepteren. Jij wil een perfect veilig wereldje en denkt dat te bereiken door wetten af te stemmen op gut feeling.

Denkfout.

Maar dat snap je niet, omdat je niet voornemens bent je echt te verdiepen in wat wij aan wetten hebben en waarom. Gewoon heel boos zijn is makkelijker.

Mij een rotzorg, succes ermee!
  maandag 3 september 2012 @ 17:53:24 #102
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116351945
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:45 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Dat is strijdig met de logica die ten grondslag ligt aan het hele onderscheid tussen volwassenenstrafrecht en kinderstrafrecht.

[..]

Man wat een gelul :')

Waar heb ik het over de gevoelens van die jongen? Ik kijk gewoon naar de feitelijke reden waarom we kinderen berechten als kinderen, en er is bewijs te over dat dit onderscheid gerechtvaardigd is.

Hetzelfde geldt voor bepaalde stoornissen.

Jouw probleem is dat je de realiteit niet kunt accepteren. Jij wil een perfect veilig wereldje en denkt dat te bereiken door wetten af te stemmen op gut feeling.

Denkfout.

Maar dat snap je niet, omdat je niet voornemens bent je echt te verdiepen in wat wij aan wetten hebben en waarom. Gewoon heel boos zijn is makkelijker.

Mij een rotzorg, succes ermee!
Ach ja, als je gevaarlijke psychopaten liever niet nieuwe slachtoffers ziet maken dan stem je wetten af op gut feeling.

Ik zie het als het voorkomen van nieuwe slachtoffers. Ik heb overigens precies dezelfde mening over geesteszieken. Een gevaarlijke gek zou voor hetzelfde vergrijp juist langer moeten worden opgesloten dan een niet gestoord persoon omdat het risico op herhaling groter is.
pi_116351998
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:53 schreef Viajero het volgende:
Een gevaarlijke gek zou voor hetzelfde vergrijp juist langer moeten worden opgesloten dan een niet gestoord persoon omdat het risico op herhaling groter is.
Hoezo? :)
  maandag 3 september 2012 @ 17:56:16 #104
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116352052
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:45 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Eh, ja:

Artikel 77b Wetboek van Strafrecht:

quote:
Ten aanzien van degene die ten tijde van het begaan van een strafbaar feit de leeftijd van zestien jaren doch nog niet die van achttien jaren heeft bereikt, kan de rechter [...] recht doen overeenkomstig [het volwassenenstrafrecht], indien hij daartoe grond vindt in de ernst van het begane feit, [...]
pi_116352062
quote:

[..]

Ach ja, als je gevaarlijke psychopaten liever niet nieuwe slachtoffers ziet maken dan stem je wetten af op gut feeling.
Nee, als je dat doet door maar wat te rotzooien in je wetten zonder dat je daar een gedegen reden toe hebt.

quote:
Ik zie het als het voorkomen van nieuwe slachtoffers. Ik heb overigens precies dezelfde mening over geesteszieken. Een gevaarlijke gek zou voor hetzelfde vergrijp juist langer moeten worden opgesloten dan een niet gestoord persoon omdat het risico op herhaling groter is.
Langer opsluiten?

Wat dacht je van behandelen? En guess what?

Dat gebeurt! Er zit geen max aan een TBS behandeltermijn bij volwassenen voor zover ik weet.
pi_116352065
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 17:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het is uiteraard maar een algemene arbitraire lijn, maar als je al denkt dat veel 18-jarigen niet echt geestelijk volwassen zijn, hoe kan je dan denken dat een 14-jarige dat wel is?
pleased to meet you
pi_116352117
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:56 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Eh, ja:

Artikel 77b Wetboek van Strafrecht:

[..]

16... Geen 14 he?

Op je 16e mag je ook al wat meer dan op je 14e. Drinken bijvoorbeeld. Scooterrijden. Soms zelfs trouwen, als je het lief vraagt aan de rechter. Toeval? Of zou er iemand achter zitten die, in tegenstelling tot Viajero, werkelijk heeft nagedacht over waar ie mee bezig was?

16 wordt blijkbaar gezien als een stuk minder kind dan, bijvoorbeeld 8 of 12. Of 14.

Ergens moet je een lijn trekken. Dus perfect zal het sowieso nooit zijn :)
  maandag 3 september 2012 @ 18:02:30 #108
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116352242
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:56 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Nee, als je dat doet door maar wat te rotzooien in je wetten zonder dat je daar een gedegen reden toe hebt.

[..]

Langer opsluiten?

Wat dacht je van behandelen? En guess what?

Dat gebeurt! Er zit geen max aan een TBS behandeltermijn bij volwassenen voor zover ik weet.
TBS is vrij waardeloos omdat de instelling altijd is dat de gevaarlijke gek een tweede kans moet krijgen, en er geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid is voor artsen die het compleet fout hebben.

En ik vind het voorkomen van nieuwe doden een gedegen reden.
  maandag 3 september 2012 @ 18:04:20 #109
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116352310
quote:

[..]

Maar ook dat is weer gebaseerd op een gut feeling. Wie zegt dat deze 15-jarige minder kans op herhaling heeft als hij (pak 'm beet ) 10 jaar vastzit en dan weer wordt losgelaten als 25-jarige en bij jou in de straat komt wonen?
pi_116352363
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 18:02 schreef Viajero het volgende:

En ik vind het voorkomen van nieuwe doden een gedegen reden.
Dat snap ik, maar je wetten moeten wel kloppend, samenhangend, bruikbaar en valide blijven.

Zoals ik al zei... Je zult je moeten verdiepen in het hoe en wat achter dat hele wettenstelsel om te begrijpen dat je niet zomaar even wat wetjes kunt aanpassen omdat je de uitkomst te cru vindt.

Dat is de prijs die je betaalt voor een fatsoenlijk rechtssysteem. Het KAN nooit perfect alle doelen tegelijk dienen.

Onmogelijk.
  maandag 3 september 2012 @ 18:05:55 #111
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116352370
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 18:04 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Maar ook dat is weer gebaseerd op een gut feeling. Wie zegt dat deze 15-jarige minder kans op herhaling heeft als hij (pak 'm beet ) 10 jaar vastzit en dan weer wordt losgelaten als 25-jarige en bij jou in de straat komt wonen?
Dat zijn in elk geval tien jaar waarin hij geen slachtoffers kan maken.
  maandag 3 september 2012 @ 18:08:15 #112
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116352456
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 18:05 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar je wetten moeten wel kloppend, samenhangend, bruikbaar en valide blijven.

Zoals ik al zei... Je zult je moeten verdiepen in het hoe en wat achter dat hele wettenstelsel om te begrijpen dat je niet zomaar even wat wetjes kunt aanpassen omdat je de uitkomst te cru vindt.

Dat is de prijs die je betaalt voor een fatsoenlijk rechtssysteem. Het KAN nooit perfect alle doelen tegelijk dienen.

Onmogelijk.
Nee, maar het hoofddoel is nu het altijd zo snel mogelijk geven van een tweede, derder, vierde, etc etc kans. En met dat doel ben ik het niet eens. En ik vermoed dat een meerderheid van de Nederlanders het daar niet mee eens is.
pi_116352465
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 18:05 schreef Viajero het volgende:

[..]

Maar we straffen mensen niet omdat ze misschien iets gaan doen.

We stoppen ze in een TBS kliniek als we de kans op herhaling reëel achten.
pi_116352530
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 18:08 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, maar het hoofddoel is nu het altijd zo snel mogelijk geven van een tweede, derder, vierde, etc etc kans.
Bron?

Het is een afweging van belangen. Als je het te makkelijk maakt om mensen zonder al te lastige procedures voor langere tijd weg te stoppen dan is dat ook niet wenselijk.

quote:
En met dat doel ben ik het niet eens. En ik vermoed dat een meerderheid van de Nederlanders het daar niet mee eens is.
Het is niet "het hoofddoel".
pi_116352531
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 17:37 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Zeg wijsneus, je faalt hier nogal. Want dit is nml al zo, alleen is die grens 16.
pi_116352569
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2012 18:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Zeg wijsneus, je faalt hier nogal. Want dit is nml al zo, alleen is die grens 16.
Zeg wijsneus, daar heb ik net al op gereageerd :)
  maandag 3 september 2012 @ 18:12:49 #117
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_116352600
Maximale straf. Meer valt er niet van te maken.
Hopen dat verstand met de jaren komt...
pi_116352641
TBS is geen grap !!!
  maandag 3 september 2012 @ 18:21:35 #119
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116352972
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 18:05 schreef Viajero het volgende:

[..]

En ook geen sociale contacten kan opdoen in de normale wereld, geen normaal werk kan uitvoeren, geen goede opleiding kan volgen. Ja, dat komt 10 jaar later echt prima uit de bak.

quote:
En ik vermoed dat een meerderheid van de Nederlanders het daar niet mee eens is.
En wat wil je daar mee zeggen?
pi_116352974
quote:
12s.gif Op maandag 3 september 2012 18:13 schreef levidirtybastard het volgende:
TBS is geen grap !!!
Er spreekt iemand uit ervaring?
pi_116353136
Ik heb me er weleens in !! Ook in bepaalde strafzaken waarbij gedetineerden dwang TBS hebben gekregen en dat is niet niks. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het juist goed is TBS, want dan wordt het mentale probleem aangepakt. Ik vind de straf ook te kort die deze jongeman krijgt en als het aan mij ligt mag hij nog wel langer achter slot en grendel !!
pi_116356124
quote:
12s.gif Op maandag 3 september 2012 18:25 schreef levidirtybastard het volgende:
Ik heb me er weleens in !! Ook in bepaalde strafzaken waarbij gedetineerden dwang TBS hebben gekregen en dat is niet niks. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het juist goed is TBS, want dan wordt het mentale probleem aangepakt. Ik vind de straf ook te kort die deze jongeman krijgt en als het aan mij ligt mag hij nog wel langer achter slot en grendel !!
Deze jongen krijgt geen TBS, dat weet je hè?
pi_116356405
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 19:31 schreef Tchock het volgende:

[..]

Deze jongen krijgt geen TBS, dat weet je hè?
Jeugd TBS
pi_116356450
quote:
12s.gif Op maandag 3 september 2012 19:36 schreef levidirtybastard het volgende:

[..]

Jeugd TBS
Dat bestaat niet. Het is een mediaterm voor de zogenaamde PIJ-regeling, die in feite weinig met TBS te maken heeft.
pi_116356641
Ja dat is inderdaad wel zo !!!!! Hoe meer ontoerekeningsvatbaar hij is hoe langer ze hem kunnen vasthouden. Hopelijk zit hij zo lang mogelijk
pi_116356878
quote:
12s.gif Op maandag 3 september 2012 19:40 schreef levidirtybastard het volgende:
Ja dat is inderdaad wel zo !!!!! Hoe meer ontoerekeningsvatbaar hij is hoe langer ze hem kunnen vasthouden. Hopelijk zit hij zo lang mogelijk
Je snapt er duidelijk helemaal geen klap van. Wat niet erg is, maar doe dan niet alsof dat wel zo is.
pi_116356936
ik ben bekend met het pij maatregelen, lees dat even goed door zou ik zeggen !!!!!
pi_116356971
Er wordt een onderzoek gedaan door 2 personen (een gedragskundige zoals een psycholoog en een psychiater), ook wel een PO-onderzoek genoemd (Persoonlijkheidsonderzoek). Wanneer er sprake is van een gedragsstoornis of een psychiatrische stoornis, wordt er vaak een PIJ geadviseerd door de onderzoekers. Daarnaast is er sprake van recidivegevaar en moet de PIJ-maatregel in het belang zijn van de ontwikkeling van de jeugdige. Een jongere kan in meer of mindere mate verminderd toerekeningsvatbaar zijn. Wanneer er sprake is van volledige toerekeningsvatbaarheid kan maximaal 2 jaar jeugddetentie opgelegd worden. Is de jongen of het meisje ouder dan 16 jaar dan kan de rechter bepalen dat diegene volgens het volwassenstrafrecht wordt vervolgd.(Artikel 77a Wetboek van Strafrecht)
pi_116357225
Goed gekopieerd, maar als je beweert dat ontoerekeningsvatbaarheid hier ook maar iets mee te maken heeft heb je weinig van strafrecht begrepen.
pi_116357274
Heb nergens gezegd dat ik dit zelf heb geschreven !!!
pi_116357314
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 19:53 schreef levidirtybastard het volgende:
Heb nergens gezegd dat ik dit zelf heb geschreven !!!
Dat zei ik ook niet. En hou eens op met je zee van uitroeptekens, misschien is het je opgevallen dat niemand anders ze zo onrechtmatig veel gebruikt :')
pi_116357508
Heb je inderdaad niet gezegd, maar je wou er wel een punt mee maken. Ik hoef me niet te gedragen als anderen en zie het probleem er niet van in, maar ach mens erger je toch aan zeeen van uitroeptekens !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
pi_116357610
Doe eens een gok waar ik op ga klikken

pi_116357722
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 19:37 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat bestaat niet. Het is een mediaterm voor de zogenaamde PIJ-regeling, die in feite weinig met TBS te maken heeft.
Dus het is eigenlijk een soort truc om onder de maximumstraffen voor jeugdigen uit te komen, waarvan in serieuze gevallen (zoals deze dus) gebruik kan worden gemaakt? Wat ik mij dan afvraag is wat er gebeurd als dat kind 18 wordt. Het is uiteraard te hopen dat het in die 3 jaar tijd enigszins gelukt is om dat kind her op te voeden, maar wat gebeurd er als duidelijk wordt dat dat niet gelukt is?
pleased to meet you
  maandag 3 september 2012 @ 20:24:11 #135
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116358997
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 20:02 schreef moussie het volgende:

[..]

Dus het is eigenlijk een soort truc om onder de maximumstraffen voor jeugdigen uit te komen, waarvan in serieuze gevallen (zoals deze dus) gebruik kan worden gemaakt?
Nee, het is geen trucje, zeker minder dan normale TBS dat is. Het is net als TBS een maatregel om de maatschappij te beschermen. Verschil met TBS voor de rechter is echter dat de jeugdmaatregel alleen opgelegd kan worden indien de maatregel 'in het belang is van een zo gunstig mogelijke ontwikkeling' van de persoon in kwestie.

Wel kan de termijn verlengd worden, maar het hele gebeuren mag niet langer dan vijf jaar duren in de meeste gevallen. In dit geval is de maximale termijn zeven jaar (vanwege een gebrekkige ontwikkeling van de geestvermogens die volgens mij geconstateerd is). Één jaar voor het eind van de maatregel wordt zo iemand altijd voorwaardelijk in vrijheid gesteld.

Dus, in het meest extreme geval kan deze jongen voor 7 of 8 (als hij zich niet aan de voorwaarden houdt) jaar vast komen te zitten, maar moet de behandeling na het eerste jaar celstraf wel echt gericht zijn op ontwikkeling en terugkeer in de maatschappij en zal de maatregel echt niet verlengd worden als een soort van verkapte straf.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dr_Strangelove op 03-09-2012 20:32:38 ]
  maandag 3 september 2012 @ 22:40:36 #136
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116366721
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 18:21 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

En ook geen sociale contacten kan opdoen in de normale wereld, geen normaal werk kan uitvoeren, geen goede opleiding kan volgen. Ja, dat komt 10 jaar later echt prima uit de bak.

[..]

En wat wil je daar mee zeggen?
In tegenstelling tot de modelburger die hij nu is inderdaad. Waar komt toch dat idee vandaan dat gestoorde criminelen normale mensen zijn die alleen een beetje pech hebben gehad maar met een paar bemoedigende woorden en een zo zacht mogelijke aanpak weer helemaal klaar zijn voor de maatschappij?

Edit: en wat ik met die meerderheid wil zeggen is dat het vrijlaten van gestoorde criminelen niet alleen gevaarlijk maar ook anti-democratisch is.
  maandag 3 september 2012 @ 22:42:16 #137
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116366787
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 20:02 schreef moussie het volgende:

[..]

Dus het is eigenlijk een soort truc om onder de maximumstraffen voor jeugdigen uit te komen, waarvan in serieuze gevallen (zoals deze dus) gebruik kan worden gemaakt? Wat ik mij dan afvraag is wat er gebeurd als dat kind 18 wordt. Het is uiteraard te hopen dat het in die 3 jaar tijd enigszins gelukt is om dat kind her op te voeden, maar wat gebeurd er als duidelijk wordt dat dat niet gelukt is?
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. We zijn nou eenmaal een beschaafd land, toch?
  maandag 3 september 2012 @ 23:12:26 #138
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116368537
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:40 schreef Viajero het volgende:

[..]

In tegenstelling tot de modelburger die hij nu is inderdaad. Waar komt toch dat idee vandaan dat gestoorde criminelen normale mensen zijn die alleen een beetje pech hebben gehad maar met een paar bemoedigende woorden en een zo zacht mogelijke aanpak weer helemaal klaar zijn voor de maatschappij?
Je denkt te simpel. Iemand die het niet met jou eens is vindt niet automatisch dat "gestoorde criminelen normale mensen zijn die alleen een beetje pech hebben gehad".

Je moet gewoon wat praktischer denken (een verwijt dat meestal gericht is aan degenen die niet pleiten voor langere straffen, maar dat terzijde). En accepteer dan gewoon het volgende: een geval als dit komt hoe dan ook terug de maatschappij in. Daar kan geen wetswijziging wat aan veranderen.

We hadden kort gezegd een discussie over 10 jaar of 'korter'. Jouw simpele constatering is dat een moordenaar van 15 jaar oud 10 jaar opsluiten beter is dan 'korter', omdat je iemand dan ten minste 10 jaar uit de samenleving houdt. Ik constateer dat die beredenering geen rekening houdt met het feit dat 10 jaar opsluiting de kans op recidive ná die 10 jaar drastisch kan verslechteren, en vooral als de detentie niet op terugkeer in de samenleving gericht is.

Daar mag je het mee oneens zijn, maar ondersteun dan met rationele argumenten in plaats van gewauwel dat, hoewel ik erop vertrouw dat het best wat cognitieve dissonantie bij je zal opheffen, totaal niet op mijn argumenten van toepassing is.
quote:
Edit: en wat ik met die meerderheid wil zeggen is dat het vrijlaten van gestoorde criminelen niet alleen gevaarlijk maar ook anti-democratisch is.
Democratie in Nederland duidt op de wil en het belang van het volk in het geheel, niet op de wil van de meerderheid van het volk. Mensen opgesloten laten als dat niet in het algemeen belang is maar omdat een meerderheid dat wil, zou juist anti-democratisch zijn. Zie bijvoorbeeld artikel 50 van onze Grondwet.
pi_116374485
quote:

[..]

Welke partij is er dan wel voor het levenslang opsluiten van kinderen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_116374541
Gezellig ook, in de krant staat dat het joch ernstige gedragsstoornissen heeft (psychopaten-gedrag).
Lekker weer vrijlaten voor z'n 18e ^O^
pi_116374568
1 jaar en tbs, wat redelijk zeg.
pi_116374604
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:47 schreef HyperViper het volgende:
1 jaar en tbs, wat redelijk zeg.
Een 14 jarige geesteszieke jongen... Wat had jij dan gedacht?
pi_116374637
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:50 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Een 14 jarige geesteszieke jongen... Wat had jij dan gedachthoopt?
Dat hij in een put vol ongebluste kalk geworpen zou worden.
pi_116374658
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:52 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Dat hij in een put vol ongebluste kalk geworpen zou worden.
Ah okee, niets wat we serieus hoeven te nemen dus.
pi_116374680
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:50 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Een 14 jarige geesteszieke jongenpsychopatische moordenaar... Wat had jij dan gedacht?
De maatschappij tegen dergelijke moordachtige gekken beschermen misschien?
pi_116374723
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:53 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Ah okee, niets wat we serieus hoeven te nemen dus.
Natuurlijk wel, ik zeg het niet voor niets.
pi_116374783
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Hij heeft nu eenmaal ook rechten en kan aan het feit dat ie gek is weinig doen. Gaan ze dus proberen te behandelen :)

Toerekeningsvatbaarheid is en blijft de key issue. Als je dat gewijzigd wil zien betekent dit dat het complete strafrecht overhoop moet. Ben je wel een x aantal jaar verder. En moet je gaan bedenken waarop je een en ander dan gaat baseren in het vervolg.

Alleen op de daad zelf?

Kan ik je garanderen dat je in no time wederom op je achterste poten staat.
pi_116374798
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:57 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, ik zeg het niet voor niets.
Snap ik :) en in je eigen beleving zal het ook iets zijn dat gehoord dient te worden. Maar ik ben het eigenlijk alweer vergeten, zo irrelevant was je opmerking.
pi_116374826
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:01 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Snap ik :) en in je eigen beleving zal het ook iets zijn dat gehoord dient te worden. Maar ik ben het eigenlijk alweer vergeten, zo irrelevant was je opmerking.
Dan adviseer ik jou om het nog even terug te lezen. Het is het waard.
pi_116374840
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:00 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Hij heeft nu eenmaal ook rechten en kan aan het feit dat ie gek is weinig doen. Gaan ze dus proberen te behandelen :)

Toerekeningsvatbaarheid is en blijft de key issue. Als je dat gewijzigd wil zien betekent dit dat het complete strafrecht overhoop moet. Ben je wel een x aantal jaar verder. En moet je gaan bedenken waarop je een en ander dan gaat baseren in het vervolg.

Alleen op de daad zelf?

Kan ik je garanderen dat je in no time wederom op je achterste poten staat.
Hoe kom je er in godsnaam bij dat 'heel het strafrecht' overhoop moet? :? Je kan prima de leeftijd verlagen of mensen die als gevaar voor zichzelf en de maatschappij gezien worden tegen zichzelf in bescherming nemen. Dat heeft NIETS te maken met het hele strafrecht omgooien.
pi_116374883
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Hoe kom je er in godsnaam bij dat 'heel het strafrecht' overhoop moet? :? Je kan prima de leeftijd verlagen of mensen die als gevaar voor zichzelf en de maatschappij gezien worden tegen zichzelf in bescherming nemen. Dat heeft NIETS te maken met het hele strafrecht omgooien.
Mensen in bescherming nemen tegen zichzelf en anderen lijkt me geen strafmaatregel. Dus dat kun je doen, maar zodra de arts zegt dat je genezen bent sta je weer buiten dan.

Dus wat jij hier nu zegt staat sowieso buiten het strafrecht.

De leeftijd verlagen kan, maar waar baseer je dit dan op? Als je een 14 jarige als volwassene aanmerkt dan kun je een 14 jarige ook niet het recht ontzeggen om te stemmen, verkiesbaar te stellen, drinken, neuken, autorijden, etc.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 4 september 2012 @ 09:14:57 #152
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116375055
Er zal best een grondslag zijn voor het anders berechten van jeugd tov volwassenen. Maar wat mij betreft moet je bij moord gewoon op dezelfde beginselen rechtspreken.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 4 september 2012 @ 09:15:48 #153
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116375076
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:06 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Als je een 14 jarige als volwassene aanmerkt dan kun je een 14 jarige ook niet het recht ontzeggen om te stemmen, verkiesbaar te stellen, drinken, neuken, autorijden, etc.
Ja, want het is natuurlijk onmogelijk om strafrecht los te zien van elke andere regel in dit land.
pi_116375188
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:15 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, want het is natuurlijk onmogelijk om strafrecht los te zien van elke andere regel in dit land.
Als je de zaken graag kloppend houdt wel ja :)

Kinderen zijn kinderen, volwassenen zijn volwassenen. Zo delen we de maatschappij (oa) in. Als je dan besluit op 1 gebied kinderen gelijk te stellen aan volwassenen, dan dien je dat op alle gebieden te doen.

Dat lijkt me niet meer dan normaal.

Wat jullie willen is willekeurig met de stukken schuiven. Zo werkt het niet. Je moet je besluiten wel ergens op baseren. Dit is volstrekte willekeur om tegemoet te komen aan de verongelijktheid van de schuimbekkende massa.

Jouw redenatie is dat een kind opeens volwassen is wanneer hij moordt. Nou, dan is een kind dat ook wanneer hij neukt.

Of niet?
pi_116375207
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:06 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]
Als je een 14 jarige als volwassene aanmerkt dan kun je een 14 jarige ook niet het recht ontzeggen om te stemmen, verkiesbaar te stellen, drinken, neuken, autorijden, etc.
Hoe kom je hier in godsnaam bij? Dit verzin je zelf en slaat echt nergens op. En dat heb ik je al gezegd, want momenteel kan een 16-jarige ook al volgens het volwassenstrafrecht berecht worden als de ernst van de zaak daar aanleiding toe geeft en dat heeft niets te maken met dat we een 16-jarige ook moeten laten stemmen, verkiesbaar kunnen stellen (wat trouwens ook niet op je 18-e mag), autorijden etc
Je doet alsof je er heel wat van af weet en verwijt anderen dom te zijn en onderbuiktroep te spuien, maar je verzint gewoon zelf hele verbanden die er niet zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 4 september 2012 @ 09:27:07 #156
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116375305
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:20 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Als je de zaken graag kloppend houdt wel ja :)

Kinderen zijn kinderen, volwassenen zijn volwassenen. Zo delen we de maatschappij (oa) in. Als je dan besluit op 1 gebied kinderen gelijk te stellen aan volwassenen, dan dien je dat op alle gebieden te doen.
Ik zie niet in waarom je de berechting van moord gelijk zou willen zien met de leeftijd waarop gestemd mag worden. Daarnaast MOET er niets. Het is maar net waar de voorkeur van de maatschappij ligt. Immers bepalen die, dmv de volksvertegenwoordiging, de wetten.

quote:
Dat lijkt me niet meer dan normaal.

Wat jullie willen is willekeurig met de stukken schuiven. Zo werkt het niet. Je moet je besluiten wel ergens op baseren. Dit is volstrekte willekeur om tegemoet te komen aan de verongelijktheid van de schuimbekkende massa.
Het besluit is gebaseerd op het ontnemen van het leven van een ander. Lijkt me een redelijk grondslag.

quote:
Jouw redenatie is dat een kind opeens volwassen is wanneer hij moordt. Nou, dan is een kind dat ook wanneer hij neukt.

Of niet?
Nee, mijn redenatie is dat iemand die een ander vermoord simpelweg vele rechten verspeeld. Ook het recht om minder zwaar berecht te worden.
pi_116375341
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Hoe kom je hier in godsnaam bij? Dit verzin je zelf en slaat echt nergens op.
Natuurlijk slaat het ergens op. Er is een reden dat jeugdstrafrecht bestaat. Die reden is gelegen in de mate van toerekeningsvatbaarheid.

quote:
En dat heb ik je al gezegd, want momenteel kan een 16-jarige ook al volgens het volwassenstrafrecht berecht worden als de ernst van de zaak daar aanleiding toe geeft en dat heeft niets te maken met dat we een 16-jarige ook moeten laten stemmen, verkiesbaar kunnen stellen (wat trouwens ook niet op je 18-e mag), autorijden etc
Bepaald geen onomstreden regel is dat overigens.

Maar 16 is nog steeds iets anders dan 14.

quote:
Je doet alsof je er heel wat van af weet en verwijt anderen dom te zijn en onderbuiktroep te spuien, maar je verzint gewoon zelf hele verbanden die er niet zijn.
Nee, ik ben bekend met de basis. Al gezegd ook.

Ik verzin geen verbanden die er niet zijn. De reden dat een 12 jarige allerlei zaken niet mag is min of meer dezelfde als dat we hem niet als een volwassene berechten.

Als je denkt dat dat een waanzinnige hersenschim van mij is, dan zegt dat denk ik vooral heel veel over jezelf.
pi_116375375
Het is gewoon in en in triest..
Rustig aan.
pi_116375378
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:29 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Natuurlijk slaat het ergens op. Er is een reden dat jeugdstrafrecht bestaat. Die reden is gelegen in de mate van toerekeningsvatbaarheid.

[..]

Bepaald geen onomstreden regel is dat overigens.

Maar 16 is nog steeds iets anders dan 14.

Dus? Het haalt jouw complete redenering onderuit dat je als je iemand van 14 als volwassene straft je hem op IEDER vlak als volwassene moet behandelen, want dat doen we met 16-jarigen immers ook niet.
quote:
Nee, ik ben bekend met de basis. Al gezegd ook.
Blijkbaar niet, want je basisredenatie klopt gewoon niet.
quote:
Ik verzin geen verbanden die er niet zijn. De reden dat een 12 jarige allerlei zaken niet mag is min of meer dezelfde als dat we hem niet als een volwassene berechten.

Als je denkt dat dat een waanzinnige hersenschim van mij is, dan zegt dat denk ik vooral heel veel over jezelf.
Nee, jij blijft vasthouden aan een verband wat er aantoonbaar niet is! 16-jarigen kunnen als volwassenen berecht worden en hebben NIET automatisch dezelfde rechten als volwassenen.
pi_116375452
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:27 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom je de berechting van moord gelijk zou willen zien met de leeftijd waarop gestemd mag worden. Daarnaast MOET er niets. Het is maar net waar de voorkeur van de maatschappij ligt. Immers bepalen die, dmv de volksvertegenwoordiging, de wetten.

Omdat er nu eenmaal een basis is waarop eea berust. Maar dat dringt maar niet door.
Het is willekeur versus een solide fundering van je wetten.

En wetten moeten wel kloppen met de andere wetten.

quote:
Het besluit is gebaseerd op het ontnemen van het leven van een ander. Lijkt me een redelijk grondslag.
Dus moord is moord, period? Toerekeningsvatbaarheid speelt geen rol meer?

quote:
Nee, mijn redenatie is dat iemand die een ander vermoord simpelweg vele rechten verspeeld. Ook het recht om minder zwaar berecht te worden.
Omgekeerde wereld.

Het recht om minder zwaar berecht te worden vloeit voort uit zijn verminderde toerekeningsvatbaarheid als gevolg van zijn onvolwassenheid en geestelijke stoornis.

Daarom is het zover gekomen.

Gaan roepen dat dat niet telt omdat ie iemand vermoord heeft is regelrechte lulkoek die dwars tegen de geest van het strafrecht ingaat. Het is, zoals ik al zei, de omgekeerde wereld.
pi_116375464
Och... Als een kind niet volledig opgegroeid is kan je hem vaak nog niet volledig verantwoordelijk voor zijn eigen daden laten zijn... Om die reden mogen 12 jarige bepaalde ''rechten'' niet... En om die reden berechten we ze anders als volwassenen....

Maar het verband tussen die 2 is dus indirect omdat het allebei terugslaat op onvolledige verantwoordelijkheid voor de eigen daden....
Rustig aan.
pi_116375502
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:35 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Omdat er nu eenmaal een basis is waarop eea berust. Maar dat dringt maar niet door.

:') Je hebt gewoon zo'n enorme plaat voor je kop dat je gewoon de feiten negeert he? HET IS AL LANG ZO MET 16-JARIGEN DUS DAT VERBAND WAT JIJ SUGGEREERT IS ER HELEMAAL NIET!!!!!!

|:(
pi_116375515
quote:
Het recht om minder zwaar berecht te worden vloeit voort uit zijn verminderde toerekeningsvatbaarheid als gevolg van zijn onvolwassenheid en geestelijke stoornis.

Gaan roepen dat dat niet telt omdat ie iemand vermoord heeft is regelrechte lulkoek die dwars tegen de geest van het strafrecht ingaat. Het is, zoals ik al zei, de omgekeerde wereld.
Eens.
Rustig aan.
pi_116375539
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dus? Het haalt jouw complete redenering onderuit dat je als je iemand van 14 als volwassene straft je hem op IEDER vlak als volwassene moet behandelen, want dat doen we met 16-jarigen immers ook niet.

[..]

Blijkbaar niet, want je basisredenatie klopt gewoon niet.

[..]

Nee, jij blijft vasthouden aan een verband wat er aantoonbaar niet is! 16-jarigen kunnen als volwassenen berecht worden en hebben NIET automatisch dezelfde rechten als volwassenen.
Ik moet Seksgod hierbij even bijstaan. Ik ben het namelijk wel met hem eens dat je niet zomaar voor 'moord' iemand wel volgens het volwassenrecht te bestraffen.

Het jeugdrecht is er omdat er vanuit wordt gegaan dat kinderen nog niet (geheel) kunnen redeneren zoals volwassenen dat kunnen. Daarom kunnen kinderen ook niet stemmen: Buiten dat ze geen kennis hebben van wat er speelt in de wereld zouden ze kiezen voor snelle oplossingen met meer risico's want kinderen zijn over het algemeen meer impulsief en denken meer op korte termijn. Dit laatste kan ook het geval zijn bij het plegen van een moord.

Een kind heeft ruzie en ziet het als onontkombaar dat de ander dood moet, maar je kan je afvragen in hoeverre er nagedacht is over de gevolgen en hoe ver ze zijn in hun morele ontwikkeling. Dus hoe vervelend het ook is in dit geval, je kan niet per definitie zeggen dat dat kind heeft gehandeld als een volwassene en daarom dus ook niet berechten als een volwassene.
pi_116375543
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nee en dat is ook wet waarmee Nederland er niet heel goed op staat als je naar http://nl.wikipedia.org/w(...)rechten_van_het_kind kijkt.

En ik denk dat die grens van 16 niet zo heel arbitrair is. Want een 16 jarige heeft rechten die een 14 jarige niet heeft :) Ook al eerder gezegd. Maar je bent zo enthousiast in de waan dat je iets bereikt hebt in deze discussie, dat dat je ontgaan is.

quote:
Nogmaals... Een 16 jarige heeft rechten die een 14 jarige niet heeft. Er is dus wel degelijk een verband tussen rechten en toerekeningsvatbaarheid voor de wet.

En dat is ook logisch. En staat dus nog steeds :P
pi_116375557
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

:') Je hebt gewoon zo'n enorme plaat voor je kop dat je gewoon de feiten negeert he? HET IS AL LANG ZO MET 16-JARIGEN DUS DAT VERBAND WAT JIJ SUGGEREERT IS ER HELEMAAL NIET!!!!!!

|:(
Inmiddels heb ik er al 2 keer op gereageerd. Gisteren ook al. Effe de tieten van Barbie uit je ogen wrijven aub.
pi_116375575
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:39 schreef Markeerstift het volgende:

[..]

Ik moet Seksgod hierbij even bijstaan. Ik ben het namelijk wel met hem eens dat je niet zomaar voor 'moord' iemand wel volgens het volwassenrecht te bestraffen.

Het jeugdrecht is er omdat er vanuit wordt gegaan dat kinderen nog niet (geheel) kunnen redeneren zoals volwassenen dat kunnen. Daarom kunnen kinderen ook niet stemmen: Buiten dat ze geen kennis hebben van wat er speelt in de wereld zouden ze kiezen voor snelle oplossingen met meer risico's want kinderen zijn over het algemeen meer impulsief en denken meer op korte termijn. Dit laatste kan ook het geval zijn bij het plegen van een moord.

Een kind heeft ruzie en ziet het als onontkombaar dat de ander dood moet, maar je kan je afvragen in hoeverre er nagedacht is over de gevolgen en hoe ver ze zijn in hun morele ontwikkeling. Dus hoe vervelend het ook is in dit geval, je kan niet per definitie zeggen dat dat kind heeft gehandeld als een volwassene en daarom dus ook niet berechten als een volwassene.
_O_
Rustig aan.
pi_116375582
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:39 schreef Markeerstift het volgende:

[..]

Hij suggereert dat het onmogelijk is een kind als volwassene te berechten omdat je dan dat kind als volwassene ziet en dus automatisch hem altijd alle volwassenen-rechten zou moeten geven.
Maar dat is dikke vette bullshit, want een 16-jarige is voor de wet ook nog kind en mag wel degelijk als volwassene berecht worden bij zware misdrijven zonder dat een 16-jarige standaard alle rechten van volwassenen toegekend moet worden. Hij lult gewoon uit zijn nek en negeert volledig de al jaren bestaande realiteit.
pi_116375605
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:40 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Inmiddels heb ik er al 2 keer op gereageerd. Gisteren ook al. Effe de tieten van Barbie uit je ogen wrijven aub.
Nee je blijft negeren dat het al jarenlang zo is en dat je dus NIET automatisch allerlei andere rechten toe hoeft te kennen. Je lult gewoon maar negeert het. Ik zou dus niet de tieten van Barbie maar de stront van die pitbull van je uit je ogen wrijven.
pi_116375628
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:39 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Nogmaals... Een 16 jarige heeft rechten die een 14 jarige niet heeft. Er is dus wel degelijk een verband tussen rechten en toerekeningsvatbaarheid voor de wet.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:35 schreef kingtoppie het volgende:
Als een kind niet volledig opgegroeid is kan je hem vaak nog niet volledig verantwoordelijk voor zijn eigen daden laten zijn...
Om die reden mogen 12 jarige bepaalde ''rechten'' niet...
En om die reden berechten we ze anders als volwassenen....

Maar het verband tussen die 2 is dus indirect omdat het allebei terugslaat op onvolledige verantwoordelijkheid voor de eigen daden....
Rustig aan.
pi_116375638
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:39 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Nee en dat is ook wet waarmee Nederland er niet heel goed op staat als je naar http://nl.wikipedia.org/w(...)rechten_van_het_kind kijkt.

En ik denk dat die grens van 16 niet zo heel arbitrair is. Want een 16 jarige heeft rechten die een 14 jarige niet heeft :) Ook al eerder gezegd. Maar je bent zo enthousiast in de waan dat je iets bereikt hebt in deze discussie, dat dat je ontgaan is.

[..]

Een 16-jarige heeft NIET alle rechten van een volwassene. Geen autorijden, geen stemrecht, geen zware alcohol, niet automatisch op zichzelf wonen, leerplicht, niet verkiesbaar etc
pi_116375670
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Een 16-jarige heeft NIET alle rechten van een volwassene. Geen autorijden, geen stemrecht, geen zware alcohol, niet automatisch op zichzelf wonen, leerplicht, niet verkiesbaar etc
Nee :)

Maar wel meer dan een 14 jarige. Tussencategorietje dus.

En 16 jarigen als volwassenen berechten is, zoals ik al zei, niet geheel onomstreden.
pi_116375688
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:45 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

En 16 jarigen als volwassenen berechten is, zoals ik al zei, niet geheel onomstreden.
Ik vind die adolescenten strafrecht wel een goede :)
Rustig aan.
pi_116375752
Als iemand op zo'n jonge leeftijd al een koelbloedige moord zonder enige aanleiding (hij kende het meisje niet eens) kan plegen en dan in de rechtszaal geen enkele uitleg of iets durft te geven dan haalt dat toch het bloed onder je nagels vandaan. Ik ben niet iemand die dan gelijk maar om levenslang op water en brood loopt te schreeuwen maar als de wet bepaalt dat voor dit soort zaken slechts 1 jaar cel + 2 jaar TBS mogelijk is klopt de wet gewoon niet. Met deze jongen moet je JUIST omdat hij nog jong is minstens 5 jaar aan de slag, er moeten deskundigen op zitten die hem goed in de gaten houden en als er na die 5 jaar toch nog risico voor herhaling is dan mogen zij ook bepalen dat hij nog langer behandeld moet worden.

Helaas werken er in de Jeugd-TBS alleen maar omgeschoolde MBO'ers etc, dus van een goede behandeling is totaal geen sprake. Ons rechtssysteem faalt dus gewoon, kleine straffen waar men niks van leert en dan maar de samenleving ingooien en wachten tot zijn volgende slachtoffers komen (hebben we niks geleerd van die Stanley A. en Ximena in Den Haag?) zodat hij dit keer wel echt nooit meer vrijkomt. Waardeloos.
pi_116375789
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:48 schreef Donnis het volgende:
Als iemand op zo'n jonge leeftijd al een koelbloedige moord zonder enige aanleiding (hij kende het meisje niet eens) kan plegen en dan in de rechtszaal geen enkele uitleg of iets durft te geven dan haalt dat toch het bloed onder je nagels vandaan. Ik ben niet iemand die dan gelijk maar om levenslang op water en brood loopt te schreeuwen maar als de wet bepaalt dat voor dit soort zaken slechts 1 jaar cel + 2 jaar TBS mogelijk is klopt de wet gewoon niet. Met deze jongen moet je JUIST omdat hij nog jong is minstens 5 jaar aan de slag, er moeten deskundigen op zitten die hem goed in de gaten houden en als er na die 5 jaar toch nog risico voor herhaling is dan mogen zij ook bepalen dat hij nog langer behandeld moet worden.

Helaas werken er in de Jeugd-TBS alleen maar omgeschoolde MBO'ers etc, dus van een goede behandeling is totaal geen sprake. Ons rechtssysteem faalt dus gewoon, kleine straffen waar men niks van leert en dan maar de samenleving ingooien en wachten tot zijn volgende slachtoffers komen (hebben we niks geleerd van die Stanley A. en Ximena in Den Haag?) zodat hij dit keer wel echt nooit meer vrijkomt. Waardeloos.
TBS kunnen ze toch gewoon zo met een muisklik verlengen oid?
Rustig aan.
  dinsdag 4 september 2012 @ 09:53:03 #176
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116375860
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:48 schreef Donnis het volgende:

dus van 1 jaar gevangenis straf leert men niets maar van 5-10-20 jaar wel? Het was een 14-jarige die dit pleegde hè... ik denk verder ook niet dat dit een huurmoordenaar in de dop is en vrolijk verder gaat met zijn praktijken mocht hij op vrije voeten komen. Want de straf zoals ik het begrepen heb was minimaal 2 jaar jeugd-TBS (en dan is hij 18 en wordt er verder geëvalueerd)
pi_116375863
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:45 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Ja en een 14-jarige mag weer als een 12-jarige. Een 18-jarige als een 16-jarige, een 21-jarige als een 18-jarige etc
quote:
Dus? Het IS wel zo en het is een feit. Dat jij het omstreden vindt is irrelevant, het laat zien dat het door jou gesuggereerde verband niet bestaat.
  dinsdag 4 september 2012 @ 09:54:21 #178
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116375896
hoffje wil 14-jarigen het liefst levenslang opsluiten, of de doodstraf voor dit soort gevallen weer invoeren, toch?
pi_116375937
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ja en een 14-jarige mag weer als een 12-jarige. Een 18-jarige als een 16-jarige, een 21-jarige als een 18-jarige etc

[..]

Dus? Het IS wel zo en het is een feit. Dat jij het omstreden vindt is irrelevant, het laat zien dat het door jou gesuggereerde verband niet bestaat.
Het laat zien dat het bestaande verband afgezwakt is door maatschappelijke druk. Niet dat er geen verband is, want dat verband is er gewoon.

Kinderen zijn kinderen, en die behandelen we als kinderen. Daar is je verband. Daar doet die noodgreep bij 16 jarigen niet zoveel aan af.

Maar het staat je vrij er vanuit te gaan dat er geen enkel verband bestaat tussen kind zijn en het ontberen van zaken als stemrecht.
pi_116375940
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:53 schreef Re het volgende:

[..]

dus van 1 jaar gevangenis straf leert men niets maar van 5-10-20 jaar wel? Het was een 14-jarige die dit pleegde hè... ik denk verder ook niet dat dit een huurmoordenaar in de dop is en vrolijk verder gaat met zijn praktijken mocht hij op vrije voeten komen. Want de straf zoals ik het begrepen heb was minimaal 2 jaar jeugd-TBS (en dan is hij 18 en wordt er verder geëvalueerd)
Och, in de krant staat dat er al vanaf de basisschool problemen met hem zijn en dat hij ernstige mentale problemen heeft met psychopatische trekken.
Jij denkt dat dat over 3 jaar weg is? Dat deze koelbloedige moordenaar dan opeens een gezellig mens is die geen gevaar meer is voor de maatschappij?

Buiten het feit dat deze straf TOTAAL geen recht doet aan de nabestaanden en de overledene.
pi_116375961
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:54 schreef Re het volgende:
hoffje wil 14-jarigen het liefst levenslang opsluiten, of de doodstraf voor dit soort gevallen weer invoeren, toch?
14-jarige psychopaten die koelbloedig anderen vermoorden voor 100 euro hebben wat mij betreft hun recht op vrijheid verspeeld ja. Erg he?
pi_116375980
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:[quote]0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:56 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Het laat zien dat het bestaande verband afgezwakt is door maatschappelijke druk. Niet dat er geen verband is, want dat verband is er gewoon.

Kinderen zijn kinderen, en die behandelen we als kinderen. Daar is je verband. Daar doet die noodgreep bij 16 jarigen niet zoveel aan af.

Maar het staat je vrij er vanuit te gaan dat er geen enkel verband bestaat tussen kind zijn en het ontberen van zaken als stemrecht.
quote:
Ik blijf mijn quote niet posten om te zeggen dat er een indirect verband bestaat. :')
Nu ophouden erover... Het is geen toegevoegde waarde meer en jullie worden het toch niet eens op dat punt.
Rustig aan.
  dinsdag 4 september 2012 @ 09:59:16 #183
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116375995
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Och, in de krant staat dat er al vanaf de basisschool problemen met hem zijn en dat hij ernstige mentale problemen heeft met psychopatische trekken.
Jij denkt dat dat over 3 jaar weg is? Dat deze koelbloedige moordenaar dan opeens een gezellig mens is die geen gevaar meer is voor de maatschappij?

Buiten het feit dat deze straf TOTAAL geen recht doet aan de nabestaanden en de overledene.
dat zeg ik niet :) wel denk ik dat hij een andere beslissing had genomen als hij bijvoorbeeld 18 had geweest. En ja de rechtspraak is niet gebouwd op wraak, dan zou je misschien de sharia in moeten voeren, die houdt daar wel rekening mee
pi_116376031
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Als ik de vader was zou ik het triest genoeg vinden dat een 14 jarige daartoe in staat is.. Ik zou medelijden hebben met de dader.

Wraak gevoelens? Nee die zou ik niet hebben... ''doet geen recht aan de nabestaanden'' vind ik dus gewoon een onzin redenatie...

Wraak vind ik sowieso al een slecht iets.... Beschaving, daar ben ik trots op.
Rustig aan.
pi_116376051
quote:

[..]

TBS is geen strafmaatregel he?
pi_116376058
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:01 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

TBS is geen strafmaatregel he?
Dat staat daar ook niet.
pi_116376065
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:53 schreef Re het volgende:

[..]

Oh dan zit ik een beetje fout met dat laatste, het is niet erg duidelijk allemaal. Nee ik ben het met je eens dat zo'n jongen er alleen maar slechter van wordt als hij lang in de gevangenis zit, in Nederland hinken we een beetje op 2 gedachtes, we willen aan de ene kant genoegdoening en aan de andere kant lage straffen omdat iedereen een 2e kans verdient. Dat werkt niet, als je iedereen een 2e kans wilt geven zouden de gevangenissen puur gericht op rehabilitatie moeten zijn. Laten we maar hopen dat ze met deze dader niet weer de fout in gaan.
pi_116376068
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:00 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Als ik de vader was zou ik het triest genoeg vinden dat een 14 jarige daartoe in staat is.. Ik zou medelijden hebben met de dader.

Wraak gevoelens? Nee die zou ik niet hebben... ''doet geen recht aan de nabestaanden'' vind ik dus gewoon een onzin redenatie...

Wraak vind ik sowieso al een slecht iets.... Beschaving, daar ben ik trots op.
Haha. Ja hoor. De vader zelf dacht er wat anders over trouwens. En terecht.
pi_116376086
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:59 schreef Re het volgende:

[..]
de sharia
quote:
14s.gif Op maandag 3 september 2012 16:45 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

En die doet geheel recht aan de slachtoffers en hun nabestaanden.

En wie het hier niet mee eens is, is een tokkie en/of voor de Sharia.
Wat ben je toch ook een ongelofelijke, voorspelbare sukkel :')
pi_116376105
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Haha. Ja hoor. De vader zelf dacht er wat anders over trouwens. En terecht.
Ik geef hem ook geen ongelijk dat hij daar wel anders over denkt...
Dit soort ingrijpende gebeurtenissen daar oordeel ik liever niet over, maar nogmaals beschaving, daar ben ik trots op.
Rustig aan.
pi_116376115
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:00 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Wraak gevoelens? Nee die zou ik niet hebben...
Zo zeg, dát is geloofwaardig.
pi_116376121
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:03 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Dit soort ingrijpende gebeurtenissen daar oordeel ik liever niet over, maar nogmaals beschaving, daar ben ik trots op.
Ik vind psychopatische moordenaars na 3 jaar weer vrijlaten zodat ze onderweg kunnen naar hun volgende slachtoffer geen teken van beschaving.
  dinsdag 4 september 2012 @ 10:04:04 #193
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116376122
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

[..]

Wat ben je toch ook een ongelofelijke, voorspelbare sukkel :')

de ironie he, sorry je zag het niet :')
pi_116376126
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:03 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Zo zeg, dát is geloofwaardig.
Vind je het werkelijkwaar niet geloofwaardig? Dat kan... Weet ik dat.
Rustig aan.
pi_116376142
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ik vind psychopatische moordenaars na 3 jaar weer vrijlaten zodat ze onderweg kunnen naar hun volgende slachtoffer geen teken van beschaving.
Moet je ook niet doen, maar laat mensen daar maar naar kijken na die 2 jaar TBS.
Rustig aan.
pi_116376144
pi_116376153
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dat staat daar ook niet.
Je hebt het over een straf die geen recht doet, maar ook over psychopatische trekken die volgens jou over 3 jaar niet weg zijn.

Dus waar knelt de schoen? Bij de behandeling of bij de straf?
pi_116376205
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:04 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Moet je ook niet doen, maar laat mensen daar maar naar kijken na die 2 jaar TBS.
In principe is dit de max. die hij kan krijgen.
pi_116376240
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:05 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Je hebt het over een straf die geen recht doet, maar ook over psychopatische trekken die volgens jou over 3 jaar niet weg zijn.

Dus waar knelt de schoen? Bij de behandeling of bij de straf?
Hij krijgt 1 jaar straf, dat doet geen enkel recht aan zijn daad.
Daar bovenop krijgt hij max. 2 jaar TBS, in theorie geen straf maar behandeling, maar wel degelijk een maatregel die alleen opgelegd wordt bij misdrijven dus de facto wel oa een vrijheidsontnemende straf. De schoen knelt bij beiden.
  dinsdag 4 september 2012 @ 10:10:23 #200
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_116376281
Ik heb gister een reactie van de vader gezien, weet ff niet meer waar. maar goed ik heb een betere straf bedacht voor de dader: handen amputeren, en gezicht amputeren.

zonodig met een botte zaag.

:)
pi_116376315
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:10 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik heb gister een reactie van de vader gezien, weet ff niet meer waar. maar goed ik heb een betere straf bedacht voor de dader: handen amputeren, en gezicht amputeren.

zonodig met een botte zaag.

:)
En dan mag hij weer gaan?
  dinsdag 4 september 2012 @ 10:12:17 #202
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_116376331
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:11 schreef HyperViper het volgende:

[..]

En dan mag hij weer gaan?
Ja dan mag hij weer gaan. (:
pi_116376341
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Hij krijgt 1 jaar straf, dat doet geen enkel recht aan zijn daad.
Maar het is niet alleen de daad die wordt meegenomen in de overweging. Zo werkt de wet nu eenmaal, en niet zonder reden.

quote:
Daar bovenop krijgt hij max. 2 jaar TBS, in theorie geen straf maar behandeling, maar wel degelijk een maatregel die alleen opgelegd wordt bij misdrijven dus de facto wel oa een vrijheidsontnemende straf. De schoen knelt bij beiden.
Maar het is geen straf.
pi_116376348
De extreme simpelheid van zieltjes die zoooo extreem zwart wit denken dat IEDERE aanpassing van het strafrecht gelijkstaat aan een stel regels verzonnen om een denkbeeldige god te plezieren is echt tenenkrommend.

En dat mag medicijnen voorschrijven? Dat zegt al weer genoeg over de eisen die in NL daar aan gesteld worden :')
pi_116376359
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:12 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Ja dan mag hij weer gaan. (:
Dan gaat hij natuurlijk gelijk weer wraak nemen. Maar dan met een eng afgezaagd gezicht en twee stompjes. Dát wordt pas een nare situatie.
pi_116376376
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:13 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
De extreme simpelheid van zieltjes die zoooo extreem zwart wit denken dat IEDERE aanpassing van het strafrecht gelijkstaat aan een stel regels verzonnen om een denkbeeldige god te plezieren is echt tenenkrommend.

En dat mag medicijnen voorschrijven? Dat zegt al weer genoeg over de eisen die in NL daar aan gesteld worden :')
Waar de neuk heb je het over? Moeten we de crisisdienst bellen?
  dinsdag 4 september 2012 @ 10:14:20 #207
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_116376379
quote:
11s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:13 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Dan gaat hij natuurlijk gelijk weer wraak nemen. Maar dan met een eng afgezaagd gezicht en twee stompjes. Dát wordt pas een nare situatie.
Veel succes voor die mutant dan om een mes vast te houden, en hij word meteen overal herkend zodat mensen hem nog een trap in zn ribben kunnen geven.
pi_116376436
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:14 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Veel succes voor die mutant dan om een mes vast te houden
Heb je Child's Play 2 gezien?.... Juist. Je hebt geen idee hoe erg dat uit de hand zou lopen.
pi_116376453
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:13 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Hofstad die vindt dat anderen extreem zwart wit denken. Daar ging m'n koffie. ;(
  dinsdag 4 september 2012 @ 10:22:55 #210
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116376602
quote:

misschien dat stok beton voor je hoofd weghalen, het was gewoon een grapje hoor, maar je zag het blijkbaar niet :') Recht gebaseerd op geloof zou nooit mogen, is dat duidelijk, of niet?
pi_116376698
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:14 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Waar de neuk heb je het over? Moeten we de crisisdienst bellen?
Ik heb het over Re. Maar dat snap jij niet.
  dinsdag 4 september 2012 @ 10:28:32 #212
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116376709
quote:

We hebben de laatste jaren al aanpassingen van het strafrecht gehad. Straffen zijn verhoogd en rechters straffen los daarvan ook steeds zwaarder.

Ik zie nog niet echt positieve effecten. Ik heb niet het idee dat mensen zich 'beter' voelen nu de laatste jaren een stuk strenger gestraft wordt. Sterker, ik heb het idee dat het ongenoegen over de hoogte (of laagte) van de straffen nog nooit zo uitgesproken is geweest en de roep om hogere straffen, hoewel van alle tijden, nog nooit zo sterk.

Los daarvan is er natuurlijk wel een bepaalde ironie: mensen die het sterkst hun ongenoegen uitspreken over dingen als de sharia, zijn vaak wel voor maatregelen die ervoor zorgen dat we dichter bij de idee van de sharia komen te staan.
pi_116376713
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:27 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ik heb het over Re. Maar dat snap jij niet.
Excuus. Ik heb de hele crew op ignore staan.
pi_116376718
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:22 schreef Re het volgende:

[..]

misschien dat stok beton voor je hoofd weghalen, het was gewoon een grapje hoor, maar je zag het blijkbaar niet :') Recht gebaseerd op geloof zou nooit mogen, is dat duidelijk, of niet?
Ha, welnee man je zegt het iedere keer.
Onderwerp waarin men valt over te lage straffen? Koos en/of Re komen even huilen over dat je dan voor de sharia bent. :')

Wat is een stok beton eigenlijk? :{
  dinsdag 4 september 2012 @ 10:33:08 #215
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116376816
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ha, welnee man je zegt het iedere keer.
Onderwerp waarin men valt over te lage straffen? Koos en/of Re komen even huilen over dat je dan voor de sharia bent. :')

Wat is een stok beton eigenlijk? :{
dat is zo'n lange rol beton die ze om die grote haspels hebben gedraaid... en nee ik zeg ook niet dat je dan maar voor de sharia moet zijn maar dat die rechtsvorm wel gebaseerd is op wraak van het slachtoffer. Nu is het alleen zo dat het slachtoffer vaak een imbeciele geloofsfanaat is die zijn vrouw beschuldigd van het praten met de bakker en daarvoor de doodstraf verdient dmv steniging.

En nee ik ben geen dokter, daar sta ik boven 8-)
  dinsdag 4 september 2012 @ 10:33:31 #216
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116376827
quote:
11s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:28 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Excuus. Ik heb de hele crew op ignore staan.
je quote reminder ook?
pi_116376882
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:33 schreef Re het volgende:

[..]

dat is zo'n lange rol beton die ze om die grote haspels hebben gedraaid.
Zo, flexibel beton. Weer wat geleerd.
pi_116377520
Levenslang zou nog te weinig zijn voor deze psycho.
pi_116377607
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:33 schreef Re het volgende:

[..]

je quote reminder ook?
Was ook maar een garpske.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 4 september 2012 @ 11:14:11 #220
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116377762
quote:

[..]

En wetten moeten wel kloppen met de andere wetten.
Je kan wetten gewoon aanpassen hoor.

quote:
[..]

Dus moord is moord, period? Toerekeningsvatbaarheid speelt geen rol meer?

In ieder geval verspeel je daarmee het onderscheid tussen volwassenen en jeugd wat mij betreft. Hij zal best minder goed z'n daden kunnen overzien. Neemt niet weg dat er een meisje dood is. Ik zie dus niet in waarom je een dader van moord, met kans op recidive soepeler zal moeten berechten.

quote:
Omgekeerde wereld.

Dat zal best en wat mij betreft houden we daar bij moord simpelweg geen rekening mee. Dat recht verspeel je wanneer je andere mensen hun leven ontneemt.

quote:

Dat het niet strookt met het HUIDIGE strafrecht bestrijd ik niet.
pi_116377931
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 11:14 schreef Swetsenegger het volgende:

Dat het niet strookt met het HUIDIGE strafrecht bestrijd ik niet.
Gelukkig.

Want wat je zegt is dat we selectief om moeten gaan met de fundamenten van ons strafrecht. Dat we daarmee het fundament feitelijk waardeloos maken, okee.

Want als een kind als volwassene berecht wordt bij moord, dan is er geen reden meer te bedenken waarom je dat bij diefstal niet zou doen.

Als je bij diefstal claimt dat kleine Jin nog niet begrijpt wat hij doet en wat de consequenties (kunnen) zijn, of dat hij onder druk stond van anderen, dan kun je niet zeggen dat dit er bij moord niet meer toe doet.

Het resultaat zal op termijn dus het einde betekenen van het onderscheid tussen jeugd- en algemeen strafrecht.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 4 september 2012 @ 11:22:12 #222
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116378011
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 11:19 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Gelukkig.

Want wat je zegt is dat we selectief om moeten gaan met de fundamenten van ons strafrecht. Dat we daarmee het fundament feitelijk waardeloos maken, okee.
Volgens mij is het fundament van het strafrecht dat we daders bestraffen. Daar wil ik niet aan tornen.
quote:
Want als een kind als volwassene berecht wordt bij moord, dan is er geen reden meer te bedenken waarom je dat bij diefstal niet zou doen.
Jawel hoor, bij de gemiddelde diefstal gaat, in tegenstelling tot moord, niemand dood

quote:
Als je bij diefstal claimt dat kleine Jin nog niet begrijpt wat hij doet en wat de consequenties (kunnen) zijn, of dat hij onder druk stond van anderen, dan kun je niet zeggen dat dit er bij moord niet meer toe doet.
Ik zie niet in waarom je dat niet zou kunnen doen. Daarnaast vraag ik me af of kinderen sowieso niet in staat zijn om fundamenteel fout van goed te onderscheiden.

quote:
Het resultaat zal op termijn dus het einde betekenen van het onderscheid tussen jeugd- en algemeen strafrecht.
Ik weet niet, ik kan, in tegenstelling tot jou, niet koffiedik kijken.
  dinsdag 4 september 2012 @ 11:23:10 #223
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_116378045
Net ook gelezen in de krant, belachelijk.

Ophogen die straffen, dat kankerjoch komt er veel te makkelijk vanaf.
pi_116378112
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 11:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Volgens mij is het fundament van het strafrecht dat we daders bestraffen. Daar wil ik niet aan tornen.

Ook jij moet je dus even inlezen. Niet lullig bedoeld.

quote:
Jawel hoor, bij de gemiddelde diefstal gaat, in tegenstelling tot moord, niemand dood
Hoe moeilijk kan het toch zijn om te snappen hoe het systeem functioneert?

Wat jij hierboven zegt is op geen enkele manier een juridisch argument voor hetgeen je voorstelt. Snap dat nu alsjeblieft.

quote:
Ik zie niet in waarom je dat niet zou kunnen doen. Daarnaast vraag ik me af of kinderen sowieso niet in staat zijn om fundamenteel fout van goed te onderscheiden.
Je kunt dat niet doen omdat het willekeur is. Waan van de dag. Geen enkele grondslag behalve dat je die jongen gestraft wil zien.

quote:
Ik weet niet, ik kan, in tegenstelling tot jou, niet koffiedik kijken.
Als je je een half uurtje in zou lezen zou je het wel weten denk ik.

Want het onderscheid tussen die twee heeft niets te maken met alles wat jij hier aandraagt.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 4 september 2012 @ 11:33:22 #225
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116378331
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 11:25 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Ook jij moet je dus even inlezen. Niet lullig bedoeld.
Je moet niet denken dat je de wijsheid in pacht hebt.
quote:
[..]

Hoe moeilijk kan het toch zijn om te snappen hoe het systeem functioneert?

Wat jij hierboven zegt is op geen enkele manier een juridisch argument voor hetgeen je voorstelt. Snap dat nu alsjeblieft.

Hoe moeilijk kan het zijn om te snappen dat "het systeem" niet bestaat. Wanneer het collectief besluit dat het zo is, dan is het zo. Snap dat nu alsjeblieft.

quote:
Je kunt dat niet doen omdat het willekeur is. Waan van de dag. Geen enkele grondslag behalve dat je die jongen gestraft wil zien.
Nee, omdat je daders van moord gestraft wil zien, ongeacht hun leeftijd.

quote:
[..]

Als je je een half uurtje in zou lezen zou je het wel weten denk ik.

Want het onderscheid tussen die twee heeft niets te maken met alles wat jij hier aandraagt.
Ik ben niet degene die beweerd in de toekomst te kunnen kijken.
pi_116378522
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 11:33 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je moet niet denken dat je de wijsheid in pacht hebt.
Zo is het echt niet bedoeld, maar wat jij zegt is pure willekeur. Het is nergens op gebaseerd en staat in geen enkele relatie meer tot hoe de rest van het systeem functioneert.

Niet ik maar JIJ denkt blijkbaar dat je de wijsheid in pacht hebt. Ik volg alleen het denkraam van de mensen die er hun levenswerk van hebben gemaakt ons van die wetten te voorzien.

Jij meent er op eigen houtje wel even iets heel anders van te kunnen maken.

En dan denk IK dat ik de wijsheid in pacht heb? I don't think so.

quote:
Nee, omdat je daders van moord gestraft wil zien, ongeacht hun leeftijd.
Omdat je dus vindt dat leeftijd geen rol speelt in de toerekeningsvatbaarheid. Een ander logisch argument is er niet.

Je kunt niet zeggen dat jeugdige leeftijd de toerekeningsvatbaarheid beinvloedt, maar bij moord zeggen dat het er niet toe doet. Dat is strijdig met elke vorm van logica.

Toerekeningsvatbaarheid is een van de fundamenten van het hele strafrecht.

quote:
Ik ben niet degene die beweerd in de toekomst te kunnen kijken.
Beweer ik niet.

Wat ik beweer is dat wanneer je stelt dat toerekeningsvatbaarheid bij moord geen rol van belang meer speelt, toerekeningsvatbaarheid bij geen enkel vergrijp een rol meer kan spelen.

Wederom, logica.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 4 september 2012 @ 11:43:08 #227
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116378628
Jij blijft maar zeggen dat het leeftijdscriterium dan helemaal geen rol meer kan spelen. Wat je maar niet wil snappen is dat dat nonsens is. ALS het collectief zegt "Bij moord is leeftijd geen criterium voor toerekeningsvatbaarheid, bij lichtere vergrijpen wel" dan is dat zo.

Logica.
  dinsdag 4 september 2012 @ 11:48:07 #228
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_116378762
Maar ik dacht dat je tot je 18e niet strafrechtelijk kon worden vervolgd?
  dinsdag 4 september 2012 @ 11:55:43 #229
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116379010
Tot je 12e kun je niet strafrechtelijk worden vervolgd en dat is al zo sinds 1905.
pi_116379306
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 11:48 schreef mossad_agent het volgende:
Maar ik dacht dat je tot je 18e niet strafrechtelijk kon worden vervolgd?
18 jaar is idd over het algemeen de grens tussen volwassenen- en jeugdstrafrecht. Maar omdat die grens maar een arbitraire lijn is die weinig zegt over de echte geestelijke volwassenheid kan een rechter daarvan afwijken bij jongeren tussen de 16 en 21 jaar.
pleased to meet you
  dinsdag 4 september 2012 @ 12:19:16 #231
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_116379753
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 12:04 schreef moussie het volgende:

[..]

18 jaar is idd over het algemeen de grens tussen volwassenen- en jeugdstrafrecht. Maar omdat die grens maar een arbitraire lijn is die weinig zegt over de echte geestelijke volwassenheid kan een rechter daarvan afwijken bij jongeren tussen de 16 en 21 jaar.
Oh idd, ik zie nu dat het onder het jeugdstafrecht valt en dat 12 maanden dan het maximum is.
pi_116379960
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 12:19 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Oh idd, ik zie nu dat het onder het jeugdstafrecht valt en dat 12 maanden dan het maximum is.
12 maanden is het maximum tot 16 jaar, tussen 16 en 18 jaar is dat 24 maanden. Deze 15-jarige heeft dus het absolute maximum gekregen dat een rechter kan geven op die leeftijd.
pleased to meet you
pi_116384084
:r Topstraf.... De vader van het vermoorde meisje hoeft zijn wraak slechts 1 jaar uit te stellen....
  dinsdag 4 september 2012 @ 15:19:17 #234
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116384501
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:41 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Welke partij is er dan wel voor het levenslang opsluiten van kinderen?
Geen idee. Ik constateer alleen dat de VVD meer dan genoeg tijd heeft gehad de afgelopen 30 jaar om straffen strenger te maken, en dat ze daar absoluut niets aan gedaan hebben. Lege beloftes voor de schapen die politici op hun woord geloven en niet naar de daden kijken.
  dinsdag 4 september 2012 @ 15:20:02 #235
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116384522
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ja, maar dat is niet beschaafd natuurlijk.
pi_116384628
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 15:20 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ja, maar dat is niet beschaafd natuurlijk.
Sterker nog, dat is sharia.
  dinsdag 4 september 2012 @ 15:30:14 #237
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116384823
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:03 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Beschaving is psychopaten vrijlaten zodat ze nieuwe slachtoffers kunnen maken. De maatschappij beschermen tegen dit soort gestoorde criminelen is barbaars.

Een meisje doodsteken is beschaafd, dat willen voorkomen is barbaars.

Hoe krijg je het uit je keyboard...
  dinsdag 4 september 2012 @ 15:33:18 #238
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116384906
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 10:28 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

We hebben de laatste jaren al aanpassingen van het strafrecht gehad. Straffen zijn verhoogd en rechters straffen los daarvan ook steeds zwaarder.

Ik zie nog niet echt positieve effecten. Ik heb niet het idee dat mensen zich 'beter' voelen nu de laatste jaren een stuk strenger gestraft wordt. Sterker, ik heb het idee dat het ongenoegen over de hoogte (of laagte) van de straffen nog nooit zo uitgesproken is geweest en de roep om hogere straffen, hoewel van alle tijden, nog nooit zo sterk.

Los daarvan is er natuurlijk wel een bepaalde ironie: mensen die het sterkst hun ongenoegen uitspreken over dingen als de sharia, zijn vaak wel voor maatregelen die ervoor zorgen dat we dichter bij de idee van de sharia komen te staan.
Wat een enorme onzin. Er wordt nog steeds veel te laag gestraft, zoals in dit geval.

En het willen beschermen van de maatschappij tegen gestoorde moordenaars heeft echt helemaal niets met sharia te maken.
  dinsdag 4 september 2012 @ 15:35:38 #239
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116384972
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 11:19 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Gelukkig.

Misschien omdat we moord een stuk ernstiger vinden dan diefstal. Maar goed, als jij daartussen geen verschil wil maken, ben je er ook voor om winkeldieven dezelfde straf te geven als moordenaars? Daar komt jouw betoog namelijk op neer.
  dinsdag 4 september 2012 @ 15:58:20 #240
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116385750
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 15:33 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wat een enorme onzin. Er wordt nog steeds veel te laag gestraft, zoals in dit geval.
Je gaat wederom niet op het argument in. Als de straffen nu hoger zijn dan een paar jaar geleden, dan zou je toch verwachten dat mensen die zijn voor hogere straffen nu meer tevreden zijn over hoe er gestraft wordt dan een paar jaar geleden. Ik constateer dat ik die ontwikkeling niet heb waargenomen.

Daar mag je het mee oneens zijn, maar kom zoals gezegd met normale argumenten.

quote:
En het willen beschermen van de maatschappij tegen gestoorde moordenaars heeft echt helemaal niets met sharia te maken.
Dat klopt. Waar heb ik gezegd dat dat wel het geval is?

Ik zeg dat het op zich ironisch is dat mensen die zwaar tegen de sharia zijn, over het algemeen ook voor ontwikkelingen zijn die maakt dat we dichter bij de idee van de sharia (vergelding) komen te staan. Net zoals we voor invoering van het jeugdstrafrecht dichter bij de idee van de sharia stonden dan we nu staan, zonder dat we toen ook "iets" met de sharia zelf te maken hadden. Tot ongeveer 30 jaar voor de invoering van ons huidig Wetboek van Strafrecht werden er bijvoorbeeld nog kinderen van van 5 en 9 jaar tot 7,5 jaar cel veroordeeld wegens diefstal volgens de dan voor iedereen geldende strafwet. Dat mag je normaal vinden of absurd, maar ik denk niet dat je kunt ontkennen dat dat dichter bij de idee van vergelding binnen de sharia ligt dan het huidig jeugdstrafrecht.

quote:
Beschaving is psychopaten vrijlaten zodat ze nieuwe slachtoffers kunnen maken. De maatschappij beschermen tegen dit soort gestoorde criminelen is barbaars.

Opnieuw een straw man, maar dit is extra tragisch. Niet de poster die je aanhaalt maar jij krijgt het blijkbaar uit je keyboard.

Ik ben het trouwens gedeeltelijk met je eens geworden over zwaarder straffen door je manier van argumenteren, maar dan alleen voor wat betreft de mensen die jou lezen hebben geleerd.
pi_116388578
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 15:35 schreef Viajero het volgende:

[..]

Misschien omdat we moord een stuk ernstiger vinden dan diefstal. Maar goed, als jij daartussen geen verschil wil maken, ben je er ook voor om winkeldieven dezelfde straf te geven als moordenaars? Daar komt jouw betoog namelijk op neer.
Wat jij dus wil is de hele wetgeving veranderen voor die uitzondering, en dat terwijl die uitzondering al gepakt wordt door de PIJ-regelgeving ..
pleased to meet you
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:28:14 #242
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116388668
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:24 schreef moussie het volgende:

[..]

Wat jij dus wil is de hele wetgeving veranderen voor die uitzondering, en dat terwijl die uitzondering al gepakt wordt door de PIJ-regelgeving ..
Ja. Wetgeving wordt vaak genoeg aangepast, en moord door psychopaten vind ik ernstig genoeg om de wet aan te passen.

Als we nooit wetten mogen aanpassen dan zouden we ook nog vrouwen die we lastig vinden beschuldigen van hekserij en op de brandstapel gooien.

Echt, het argument dat de wet nou eenmaal zo is en niet aangepast kan worden is wel een van de zwakste die ik op fok gehoord heb, ik kan niet geloven dat je dat zelf vindt...
pi_116388952
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:28 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ja. Wetgeving wordt vaak genoeg aangepast, en moord door psychopaten vind ik ernstig genoeg om de wet aan te passen.

Als we nooit wetten mogen aanpassen dan zouden we ook nog vrouwen die we lastig vinden beschuldigen van hekserij en op de brandstapel gooien.

Echt, het argument dat de wet nou eenmaal zo is en niet aangepast kan worden is wel een van de zwakste die ik op fok gehoord heb, ik kan niet geloven dat je dat zelf vindt...
Lol, moet je nou echt met heksenverbrandingen aankomen om een punt te maken?

Ik zeg dat het niet nodig is om de wet aan te passen, er zijn al mogelijkheden om deze uitzonderingen langer vast te zetten. Zo kan een rechter die jeugd-TBS verlengen tot die 21 is, die mogelijkheid biedt de huidige wet.

En wees eens eerlijk, wat heb je liever, dat deze 15-jarige wordt opgesloten in een jeugdinrichting waar die onder leeftijdsgenoten zit en de hulp krijgt die die nodig heeft .. of opsluiten voor x jaar in een gevangenis? In de eerste situatie heeft die nog een kans om erover heen te groeien, en in het tweede geval .. tja, ik zou hem niet tegen willen komen als die dan weer vrij komt ...
pleased to meet you
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:41:19 #244
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116389064
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:38 schreef moussie het volgende:

[..]

Lol, moet je nou echt met heksenverbrandingen aankomen om een punt te maken?

Ik zeg dat het niet nodig is om de wet aan te passen, er zijn al mogelijkheden om deze uitzonderingen langer vast te zetten. Zo kan een rechter die jeugd-TBS verlengen tot die 21 is, die mogelijkheid biedt de huidige wet.

En wees eens eerlijk, wat heb je liever, dat deze 15-jarige wordt opgesloten in een jeugdinrichting waar die onder leeftijdsgenoten zit en de hulp krijgt die die nodig heeft .. of opsluiten voor x jaar in een gevangenis? In de eerste situatie heeft die nog een kans om erover heen te groeien, en in het tweede geval .. tja, ik zou hem niet tegen willen komen als die dan weer vrij komt ...
Ah, het is of jeugdinrichting en behandeling of gevangenis en geen behandeling? Dat heb ik nooit gezegd.

Jeugdinrichting met behandeling, en als hij 18 wordt gevangenis met behandeling. En dan als hij 35 is eens gaan kijken of hij eventueel een kans verdient, en daarbij het risico op nieuwe slachtoffers niet ondergeschikt maken aan de belangen van deze moordenaar.
pi_116389774
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:41 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ah, het is of jeugdinrichting en behandeling of gevangenis en geen behandeling? Dat heb ik nooit gezegd.

Jeugdinrichting met behandeling, en als hij 18 wordt gevangenis met behandeling. En dan als hij 35 is eens gaan kijken of hij eventueel een kans verdient, en daarbij het risico op nieuwe slachtoffers niet ondergeschikt maken aan de belangen van deze moordenaar.
Wat je nu impliceert - hoe langer iemand vastzit, hoe minder risico - is onzin. Ook als hij op zijn 35e vrijkomt is het risico op herhaling niet minder groot of groter dan wanneer hij op zijn 21e vrijkomt. Dat lijkt me vooral afhankelijk van andere aspecten.
pi_116390299
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:41 schreef Viajero het volgende:

[..]

Zucht, dat de rechter van de wet geen hogere straf mag opleggen betekent niet dat er geen mogelijkheden zijn om deze jongeman desnoods zijn hele leven vast te zetten. Als ik aannemelijk kan maken dat jij een gevaar bent voor jezelf en/of de samenleving kan dat ook, en daarvoor hoef je nog niet eens een misdrijf begaan te hebben.

Anyway, wat denk jij dat er zou gebeuren als je een 15-jarige zou vertellen dat die zeker 20 jaar vast zit, zo niet langer. Zou die nog aanspreekbaar zijn? Ergens aan mee willen werken? Ik bedoel maar, je kan een 15-jarige dan misschien wel berechten als een volwassene, maar dat betekent niet dat die dat ook is. Zes jaar, tot je 21ste, dat is nog te behappen op die leeftijd, en dan heb je nog een toekomst waar je naar toe kan werken, het is dus nog zinvol om aan jezelf te werken (wat dan ook de bedoeling is van jeugd-strafrecht en jeugddetentie). Maar als het vooruitzicht 20 jaar is, langer dan je leven, dan ben je met je 35 jaar stokoud en is je leven over, waarom zou je aan wat dan ook meewerken, een toekomst heb je toch niet meer?
pleased to meet you
pi_116391273
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 18:34 schreef moussie het volgende:

[..]

Zucht, dat de rechter van de wet geen hogere straf mag opleggen betekent niet dat er geen mogelijkheden zijn om deze jongeman desnoods zijn hele leven vast te zetten. Als ik aannemelijk kan maken dat jij een gevaar bent voor jezelf en/of de samenleving kan dat ook, en daarvoor hoef je nog niet eens een misdrijf begaan te hebben.

Anyway, wat denk jij dat er zou gebeuren als je een 15-jarige zou vertellen dat die zeker 20 jaar vast zit, zo niet langer. Zou die nog aanspreekbaar zijn? Ergens aan mee willen werken? Ik bedoel maar, je kan een 15-jarige dan misschien wel berechten als een volwassene, maar dat betekent niet dat die dat ook is. Zes jaar, tot je 21ste, dat is nog te behappen op die leeftijd, en dan heb je nog een toekomst waar je naar toe kan werken, het is dus nog zinvol om aan jezelf te werken (wat dan ook de bedoeling is van jeugd-strafrecht en jeugddetentie). Maar als het vooruitzicht 20 jaar is, langer dan je leven, dan ben je met je 35 jaar stokoud en is je leven over, waarom zou je aan wat dan ook meewerken, een toekomst heb je toch niet meer?
doe eens niet zo redelijk, levenslang opsluiten is de enige optie
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 4 september 2012 @ 19:10:25 #248
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116391396
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 18:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat je nu impliceert - hoe langer iemand vastzit, hoe minder risico - is onzin. Ook als hij op zijn 35e vrijkomt is het risico op herhaling niet minder groot of groter dan wanneer hij op zijn 21e vrijkomt. Dat lijkt me vooral afhankelijk van andere aspecten.
Waarom uberhaupt vastzetten dan? Gewoon direct weer vrijlaten, als het toch geen verschil maakt. Serieus, als het geen verschil maakt, waarom dan uberhaupt vasthouden?
pi_116391432
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:10 schreef Viajero het volgende:

[..]

Waarom uberhaupt vastzetten dan? Gewoon direct weer vrijlaten, als het toch geen verschil maakt. Serieus, als het geen verschil maakt, waarom dan uberhaupt vasthouden?
Kom op, je kan beter. Je weet dat er meer is dan zwart en wit. Ik geloof in je!
  dinsdag 4 september 2012 @ 19:12:45 #250
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116391466
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 18:34 schreef moussie het volgende:

[..]

Je hebt de keuze tussen 20 jaar zitten mokken of op een bepaald punt in de gevangenis je leven weer op te pakken. Mocht je dat niet willen dan kom je ook niet vrij. Ik zeg niet dat er een garantie is dat hij vrijkomt, ik zeg dat we daar over 20 jaar naar gaan kijken.

Je vergeet compleet dat hij een meisje heeft doodgestoken. Ik vergeet dat niet, en baseer daar mijn standpunten op. Hij is niet zielig, hij is een gestoorde crimineel.
  dinsdag 4 september 2012 @ 19:14:04 #251
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116391506
quote:
17s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kom op, je kan beter. Je weet dat er meer is dan zwart en wit. Ik geloof in je!
Ik herhaal slechts jouw woorden dat de duur van de straf geen verschil maakt. Ik stel jou daarop de oprechte vraag waarom we dan uberhaupt zouden straffen. Ik verwacht overigens geen antwoord, maar een persoonlijke aanval/je begrijpt het niet achtig antwoord.
pi_116391766
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:14 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik herhaal slechts jouw woorden dat de duur van de straf geen verschil maakt.
Hoho, ik zeg alleen dat het verschil tussen 5 of 15 jaar vast zitten voor het risico geen verschil uitmaakt. Jij maakt daar vervolgens weer van dat ik beweer dat je dan net zo goed helemaal niet kunt vast zitten, omdat je dat risico toch wel loopt. Dat zijn jouw woorden, niet de mijne. Dat maakt het overigens ook nogal lastig het ergens over te hebben, als je continu woorden verdraait, stropoppen maakt en nogal zwart-wit redeneert.

quote:
Ik stel jou daarop de oprechte vraag waarom we dan uberhaupt zouden straffen. Ik verwacht overigens geen antwoord, maar een persoonlijke aanval/je begrijpt het niet achtig antwoord.
We straffen om een aantal redenen, de belangrijkste is nog wel het voorkomen van herhaling. Als je zorgt dat een gevangene door zijn gevangenisstraf van 20 jaar alles kwijtraakt, geef je diegene ook niet zoveel aanleiding om nog op het rechte pad te blijven of te komen.
  dinsdag 4 september 2012 @ 19:27:16 #253
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116392021
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:20 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoho, ik zeg alleen dat het verschil tussen 5 of 15 jaar vast zitten voor het risico geen verschil uitmaakt. Jij maakt daar vervolgens weer van dat ik beweer dat je dan net zo goed helemaal niet kunt vast zitten, omdat je dat risico toch wel loopt. Dat zijn jouw woorden, niet de mijne. Dat maakt het overigens ook nogal lastig het ergens over te hebben, als je continu woorden verdraait, stropoppen maakt en nogal zwart-wit redeneert.

[..]

We straffen om een aantal redenen, de belangrijkste is nog wel het voorkomen van herhaling. Als je zorgt dat een gevangene door zijn gevangenisstraf van 20 jaar alles kwijtraakt, geef je diegene ook niet zoveel aanleiding om nog op het rechte pad te blijven of te komen.
En als je na drie jaar weer vrijkomt dan ben je nog geen 18 en is de kans op herhaling in mijn ogen enorm. Een held onder zijn criminele vriendjes, en nog steeds een gestoorde psychopaat.

Daarnaast lees jij, net als Moussie, helemaal over het feit heen dat ik helemaal niet zeg dat hij na 20 jaar vrij mag komen. Ik zeg dat we na 20 jaar eens kunnen gaan kijken. Niet klaar voor de maatschappij? Niet vrij.

En net als Moussie lijk je te vergeten dat we het hebben over iemand die in koelen bloede een meisje heeft doodgestoken.
pi_116392269
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:27 schreef Viajero het volgende:

[..]

En als je na drie jaar weer vrijkomt dan ben je nog geen 18 en is de kans op herhaling in mijn ogen enorm.
Wat zijn dan volgens jou aspecten die een rol spelen in de kans om in herhaling te vallen? En waarom zou de kans op herhaling "enorm" zijn na 3 jaar?

quote:
Een held onder zijn criminele vriendjes, en nog steeds een gestoorde psychopaat.
Ik ken niet veel mensen die moorden tegenwoordig als een heldendaad zien, dus ben erg benieuwd waar je dat precies op baseert.

quote:
Daarnaast lees jij, net als Moussie, helemaal over het feit heen dat ik helemaal niet zeg dat hij na 20 jaar vrij mag komen. Ik zeg dat we na 20 jaar eens kunnen gaan kijken. Niet klaar voor de maatschappij? Niet vrij.
Je geeft 'm dan ook geen reden om weer klaar voor de maatschappij te zijn. Dus dat wordt levenslang. Klinkt alsof jullie beide dan als verliezers uit de strijd gaan komen; jij ontzettend veel geld kwijt, hij zijn leven.

quote:
En net als Moussie lijk je te vergeten dat we het hebben over iemand die in koelen bloede een meisje heeft doodgestoken.
Vergeten niet, ik ben alleen niet zo uit op vergelding dat ik vind dat hij hier maar eens 20 jaar voor moet zitten. Want welk doel dient dat precies?
pi_116392344
5 vs 15 jaar is iig 10 jaar geen kans op nieuwe slachtoffers.
pi_116392383
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
5 vs 15 jaar is iig 10 jaar geen kans op nieuwe slachtoffers.
En 10 jaar ontzettend veel geld betalen. Voor een risico wat daarmee nóg niet uitgesloten is. Integendeel.
pi_116392409
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik ken niet veel mensen die moorden tegenwoordig als een heldendaad zien, dus ben erg benieuwd waar je dat precies op baseert.

Mijn god de linkse naïviteit :')
pi_116392469
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

En 10 jaar ontzettend veel geld betalen. Voor een risico wat daarmee nóg niet uitgesloten is. Integendeel.
Daar mag geld aan uitgegeven worden. Liever als aan ontwikkelingsgeld, buurt bbqs, bijstand usw
  dinsdag 4 september 2012 @ 19:37:46 #259
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116392500
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat zijn dan volgens jou aspecten die een rol spelen in de kans om in herhaling te vallen? En waarom zou de kans op herhaling "enorm" zijn na 3 jaar?

[..]
Omdat ik er niet van uitga dat ze iemand die zo ziek is dat hij een meisje dat hij niet eens kent doodsteekt na drie jaar al weer helemaal genezen is.

quote:

[..]
Op het feit dat hij deze moord ten eerste al pleegde in opdracht van zijn criminele vriendjes. Niet iedereen is zo lief als jij en je vrienden.

quote:
Je geeft 'm dan ook geen reden om weer klaar voor de maatschappij te zijn. Dus dat wordt levenslang. Klinkt alsof jullie beide dan als verliezers uit de strijd gaan komen; jij ontzettend veel geld kwijt, hij zijn leven.

[..]
En twee, drie jonge meisjes die anders ook waren doodgestoken zullen een goed leven hebben verder. Deal, waar kan ik tekenen?

quote:
Vergeten niet, ik ben alleen niet zo uit op vergelding dat ik vind dat hij hier maar eens 20 jaar voor moet zitten. Want welk doel dient dat precies?
HET VOORKOMEN VAN VERDERE SLACHTOFFERS.

Ik gebruik niet vaak caps, maar je bent echt heel hardleers in het niet zien van mijn motieven. Als hij nooit meer vrijkomt kan hij nooit meer onschuldige meisjes doodsteken.
  Moderator dinsdag 4 september 2012 @ 19:40:06 #260
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_116392598
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

het financiele plaatje lijkt me een slecht argument als we het over de strafmaat hebben

kan mij echt helemaal niets schelen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_116392741
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Mijn god de linkse naïviteit :')
Ja, want moord is onder bepaalde kringen een echte heldendaad. :')
pi_116394193
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 15:30 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik zeg dat nergens, hoe krijg jij die woorden dus uit jouw keyboard? :')
Rustig aan.
  dinsdag 4 september 2012 @ 20:14:57 #263
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116394216
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat vind je moeilijk te geloven? Geen wonder dat je gestoorde moordenaars zonder problemen weer vrijlaat, je hebt geen idee waar je het over hebt...
pi_116395215
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Daar mag geld aan uitgegeven worden. Liever als aan ontwikkelingsgeld, buurt bbqs, bijstand usw
Tja, je koopt er alleen niets voor. Een soort schijnveiligheid waar niemand wat aan heeft.
  dinsdag 4 september 2012 @ 20:42:16 #265
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116395580
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 20:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Tja, je koopt er alleen niets voor. Een soort schijnveiligheid waar niemand wat aan heeft.
Want moordenaars bestaan niet. Slachtoffers ook niet trouwens. En recidive al helemaal niet. Het is allemaal een groot spel dat je wint door de hoogste moraal te hebben.

Kan je niet in een fantasietopic je eigen fantasiewereld gaan beleven, daar jezelf fantastisch vinden vanwege je hoge beschaving en de echte wereld overlaten aan mensen die wel doorhebben dat er ook slechte mensen bestaan?
pi_116395766
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:37 schreef Viajero het volgende:

[..]

Omdat ik er niet van uitga dat ze iemand die zo ziek is dat hij een meisje dat hij niet eens kent doodsteekt na drie jaar al weer helemaal genezen is.
Genezen van wat?

quote:
Op het feit dat hij deze moord ten eerste al pleegde in opdracht van zijn criminele vriendjes. Niet iedereen is zo lief als jij en je vrienden.
Dat maakt het nog geen heldendaad.

quote:
En twee, drie jonge meisjes die anders ook waren doodgestoken zullen een goed leven hebben verder. Deal, waar kan ik tekenen?
Die zekerheid heb je nooit. Levenslang opsluiten van iemand die wellicht in een opwelling vermoord heeft is - zoals al eerder gezegd - enigszins overdone.

quote:
HET VOORKOMEN VAN VERDERE SLACHTOFFERS.
Hogere gevangenisstraffen vergroten de kans op recidive. Dus nee.

quote:
Ik gebruik niet vaak caps, maar je bent echt heel hardleers in het niet zien van mijn motieven. Als hij nooit meer vrijkomt kan hij nooit meer onschuldige meisjes doodsteken.
Onzin. Dat kun je nooít garanderen. Hoe graag je dat ook wil doen voorkomen of wil geloven.
  Moderator dinsdag 4 september 2012 @ 20:47:20 #267
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_116395900
een opwelling?????
pi_116396044
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 20:42 schreef Viajero het volgende:

[..]

Want moordenaars bestaan niet. Slachtoffers ook niet trouwens. En recidive al helemaal niet. Het is allemaal een groot spel dat je wint door de hoogste moraal te hebben.
Goeie stropop weer man.

quote:
Kan je niet in een fantasietopic je eigen fantasiewereld gaan beleven, daar jezelf fantastisch vinden vanwege je hoge beschaving en de echte wereld overlaten aan mensen die wel doorhebben dat er ook slechte mensen bestaan?
Wordt het niet weer eens tijd voor je medicijnen?
  dinsdag 4 september 2012 @ 20:50:19 #269
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116396093
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 20:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Genezen van wat?

[..]
Van zijn geestesziekte, degene waarvoor hij veroordeeld is tot TBS? Weet je echt helemaal niet waarover dit verhaal gaat?

quote:
Dat maakt het nog geen heldendaad.

[..]
In de ogen van die vrienden eventueel wel. Maar je gelooft serieus niet dat er mensen bestaan die in een moord een heldendaad zien?

quote:
Die zekerheid heb je nooit. Levenslang opsluiten van iemand die wellicht in een opwelling vermoord heeft is - zoals al eerder gezegd - enigszins overdone.

[..]
Zoals al eerder gezegd, elke dag in de cel is een dag waarop hij geen onschuldige meisjes vermoordt.

quote:
Hogere gevangenisstraffen vergroten de kans op recidive. Dus nee.

[..]
Heb je daar een bron van? Ik geloof er namelijk helemaal niets van.

quote:
Onzin. Dat kun je nooít garanderen. Hoe graag je dat ook wil doen voorkomen of wil geloven.
Nee? Als iemand de rest van zijn leven in de cel zit kan je niet garanderen dat hij geen onschuldige meisjes meer vermoordt? Hoe zie je dat voor je?
  dinsdag 4 september 2012 @ 20:57:36 #270
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116396544
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 20:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Goeie stropop weer man.

[..]

Wordt het niet weer eens tijd voor je medicijnen?
Mooie jijbak counter natuurlijk :o
pi_116397835
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:12 schreef Viajero het volgende:

[..]

Je hebt de keuze tussen 20 jaar zitten mokken of op een bepaald punt in de gevangenis je leven weer op te pakken. Mocht je dat niet willen dan kom je ook niet vrij. Ik zeg niet dat er een garantie is dat hij vrijkomt, ik zeg dat we daar over 20 jaar naar gaan kijken.
Je denkt nu als een rationele volwassene die een bewuste keuze maakt, maar het gaat over een kind van 15 waarbij deze ratio dus nog niet ontwikkeld is. Bij een 15-jarige is dat geen mokken, dat is opgeven, het maakt niet uit wat je doet want je leven is toch over.
Daarnaast, je wil toch niet iemand die vanaf zijn 15de in detentie heeft gezeten na 20 jaar of langer in de maatschappij terug zetten, je hebt toch niet de illusie dat dat goed zou kunnen gaan? Wees dan op z'n minst zo eerlijk om te zeggen dat je een 15-jarige levenslang wil geven ipv je achter retoriek die je tot in het extreme trekt te verschuilen.

quote:
Je vergeet compleet dat hij een meisje heeft doodgestoken. Ik vergeet dat niet, en baseer daar mijn standpunten op. Hij is niet zielig, hij is een gestoorde crimineel.
Nee, dat vergeet ik niet. Wat jij vergeet is dat het nog een kind is dat voor correctie vatbaar zou kunnen zijn. En nogmaals, als die dat niet is zijn er al instrumenten om hem voor zijn gehele leven vast te zetten, daarvoor hoef je het jeugdstrafrecht niet binnenste buiten te keren, alleen maar om je behoefte aan mooie harde woorden en straffen te bevredigen.
pleased to meet you
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:23:20 #272
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116397950
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 20:50 schreef Viajero het volgende:

Heb je daar een bron van? Ik geloof er namelijk helemaal niets van.

Ik denk niet dat er onderzoek is gedaan naar een verschil tussen iemand van 15 jaar 1 of 20 jaar te laten opsluiten.

Het wetenschappelijk onderzoek dat tot dusver is gedaan, wijst er in ieder geval op dat repressiever ingrijpen bij jeugdigen tot meer recidive leidt en niet tot minder. Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming stelde in haar advies over (onder meer) de verhoging van de maxiumstraf voor jeugdigen (van 2 naar 4 jaar) als volgt over deze voorgenomen verhoging:

quote:
De Raad wijst de voorgestelde maatregel voor wat betreft 16- en 17-jarigen af. Het doel van dit
conceptwetsvoorstel is om Nederland veiliger te maken en de suggestie wordt gewekt dat deze maatregel daaraan bijdraagt. Voor zo lang als delinquente jeugdigen ingesloten zijn zal dat wellicht het geval zijn. Deze jeugdigen verlaten de jji echter op enig moment ook weer. Uit onderzoek blijkt dat het reageren op (jeugd) delinquentie met strafrechtelijk ingrijpen eerder leidt tot negatieve effecten bij deze jeugdigen (meer recidive en jeugddelinquentie) dan wanneer andere wegen worden gezocht.[16] Het bij elkaar plaatsen van delinquente jeugdigen kan er toe leiden dat zij criminele technieken van elkaar leren waardoor de effecten van de behandeling die zij in de jji krijgen teniet worden gedaan.[17]

Daarnaast blijkt uit onderzoek naar etikettering (‘labelling’) dat het bestempelen van gedrag als zijnde afwijkend ertoe leidt dat anderen deze mensen als afwijkend of als outsider zien.[18] Deze outsiders hebben meer kans om door te gaan met antisociaal gedrag als gevolg van hoe anderen hen zien. Ook kan opname in het strafrechtsysteem door sommige delinquenten zelf juist worden gezien als statusverhogend in de ogen van deviante vrienden. Detentie kan leiden tot het verbreken van verbindingen met de samenleving die nu juist zo belangrijk zijn wanneer de jeugdige of
jongvolwassene de jji weer verlaat. Denk bijvoorbeeld aan contacten met familie of met school. Dit alles maakt dat het detineren van jongeren de kans dat zij op het rechte pad komen eerder verkleint dan vergroot
. Om er voor te zorgen dat Nederland echt veiliger wordt dient de duur van de jeugddetentie zo kort mogelijk te zijn en dient geïnvesteerd te worden in interventies waarvan (wetenschappelijk) is bewezen dat zij werken zoals FFT, MDFC of MST.
Zie voor de vermelde noten het advies.
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:26:13 #273
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116398138
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:21 schreef moussie het volgende:

[..]

Je denkt nu als een rationele volwassene die een bewuste keuze maakt, maar het gaat over een kind van 15 waarbij deze ratio dus nog niet ontwikkeld is. Bij een 15-jarige is dat geen mokken, dat is opgeven, het maakt niet uit wat je doet want je leven is toch over.
Daarnaast, je wil toch niet iemand die vanaf zijn 15de in detentie heeft gezeten na 20 jaar of langer in de maatschappij terug zetten, je hebt toch niet de illusie dat dat goed zou kunnen gaan? Wees dan op z'n minst zo eerlijk om te zeggen dat je een 15-jarige levenslang wil geven ipv je achter retoriek die je tot in het extreme trekt te verschuilen.

[..]
Een gestoorde moordenaar zou ik inderdaad liever levenslang achter de tralies zien inderdaad. Ik ben dan nog zo vriendelijk om na een tijd eventueel te overwegen of hij weer terug kan in de maatschappij, MAAR DAT IS GEEN GARANTIE, DAT IS ALLEEN BEKIJKEN OF DAT KAN.

Wat moet ik storend veel caps gebruiken in dit topic omdat naievelingen zoals jij weigeren te lezen wat ik schrijf....

quote:
Nee, dat vergeet ik niet. Wat jij vergeet is dat het nog een kind is dat voor correctie vatbaar zou kunnen zijn. En nogmaals, als die dat niet is zijn er al instrumenten om hem voor zijn gehele leven vast te zetten, daarvoor hoef je het jeugdstrafrecht niet binnenste buiten te keren, alleen maar om je behoefte aan mooie harde woorden en straffen te bevredigen.
Een kind weet ook dat moorden fout is. Kinderen van elke leeftijd weten dat.

En ik heb geen behoefte aan harde straffen zoals het in de deur van je huis doodgestoken worden, vandaar dat ik probeer mensen voor dat soort straffen te behoeden. Moordenaars heten moordenaars om een reden, ze hebben iemand vermoord.
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:31:24 #274
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116398457
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:23 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er onderzoek is gedaan naar een verschil tussen iemand van 15 jaar 1 of 20 jaar te laten opsluiten.

Het wetenschappelijk onderzoek dat tot dusver is gedaan, wijst er in ieder geval op dat repressiever ingrijpen bij jeugdigen tot meer recidive leidt en niet tot minder. Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming stelde in haar advies over (onder meer) de verhoging van de maxiumstraf voor jeugdigen (van 2 naar 4 jaar) als volgt over deze voorgenomen verhoging:

[..]

Zie voor de vermelde noten het advies.
Ok, dan maar levenslang opsluiten. Het kan niet zo zijn dat je voor moord een tik op de vingers krijgt omdat rechtsgeleerden (die niet geloven dat er slechte mensen bestaan) anders denken dat er meer kans op recidive is.

Gefeliciteerd, je hebt me overtuigd deze psychopaat helemaal geen kansen meer te geven. Dan kunnen we meteen een hoop geld besparen op de behandeling, want hij gaat toch nooit meer terugkomen in de maatschappij.
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:36:33 #275
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116398813
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:31 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ok, dan maar levenslang opsluiten. Het kan niet zo zijn dat je voor moord een tik op de vingers krijgt omdat rechtsgeleerden (die niet geloven dat er slechte mensen bestaan) anders denken dat er meer kans op recidive is.

Gefeliciteerd, je hebt me overtuigd deze psychopaat helemaal geen kansen meer te geven. Dan kunnen we meteen een hoop geld besparen op de behandeling, want hij gaat toch nooit meer terugkomen in de maatschappij.
Helaas onmogelijk in verband met internationale verdragen. Maar ja, jij bent de realist, niet?
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:38:00 #276
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116398919
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:36 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Helaas onmogelijk in verband met internationale verdragen. Maar ja, jij bent de realist, niet?
Internationale verdragen worden aan de lopende band door iedereen gebroken. Alleen in Nederland wordt dat als slap excuus gebruikt om dingen bij het oude te laten. Ik ben niet onder de indruk.
pi_116399078
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 20:47 schreef sp3c het volgende:
een opwelling?????
Je laten betalen en wekenlang het erover hebben is een opwelling blijkbaar.
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:40:24 #278
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116399083
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:38 schreef Viajero het volgende:

[..]

Internationale verdragen worden aan de lopende band door iedereen gebroken. Alleen in Nederland wordt dat als slap excuus gebruikt om dingen bij het oude te laten. Ik ben niet onder de indruk.
Dat komt misschien omdat andere landen niet in hun grondwet hebben opgenomen dat internationale verdragen rechtstreeks in hun nationale rechtsorde doorwerken?

Zie voor meer informatie artikel 93 en 94 van uw Grondwet.
pi_116399104
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 19:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Absoluut ja. Rezzpekta weet je.
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:41:33 #280
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116399156
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:40 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Dat komt misschien omdat andere landen niet in hun grondwet hebben opgenomen dat internationale verdragen rechtstreeks in hun nationale rechtsorde doorwerken?

Zie voor meer informatie artikel 93 en 94 van uw Grondwet.
En de grondwet is in steen gebeiteld en kan nooit veranderd worden natuurlijk.

Heb je nog meer slappe excuses behalve "het kan niet omdat het niet kan"?
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:43:28 #281
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116399272
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Absoluut ja. Rezzpekta weet je.
Het probleem is dat mensen als Xa1pt en Moussie ook de rechters, advocaten en politici zijn. En die leven inderdaad in een droomwereld. De gewone mensen weten dat er echt criminelen bestaan die gewoon puur slecht zijn, maar de ivoren toren brigade weigert dat te geloven. Zij kennen dat soort mensen ook niet omdat die niet bij ze op hockey zitten.
pi_116399355
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:26 schreef Viajero het volgende:

[..]

Een gestoorde moordenaar zou ik inderdaad liever levenslang achter de tralies zien inderdaad. Ik ben dan nog zo vriendelijk om na een tijd eventueel te overwegen of hij weer terug kan in de maatschappij, MAAR DAT IS GEEN GARANTIE, DAT IS ALLEEN BEKIJKEN OF DAT KAN.

Wat moet ik storend veel caps gebruiken in dit topic omdat naievelingen zoals jij weigeren te lezen wat ik schrijf....
Kolere zeg, als die idd een onverbeterlijke psychopaat blijkt te zijn gaat dat ook gebeuren. Daarvoor hoef je het jeugdstrafrecht niet veranderen. Is dat nou zo moeilijk om te begrijpen?

quote:
Een kind weet ook dat moorden fout is. Kinderen van elke leeftijd weten dat.
Het gaat bij het jeugdstrafrecht dan ook niet om het al dan niet beseffen dat je fout bent, maar om het besef en het kunnen overzien van de gevolgen van je daden .. zo mogen kinderen van 15 ook nog geen alcohol drinken omdat ze niet kunnen overzien hoeveel schade dat doet, weet je nog?

quote:
En ik heb geen behoefte aan harde straffen zoals het in de deur van je huis doodgestoken worden, vandaar dat ik probeer mensen voor dat soort straffen te behoeden. Moordenaars heten moordenaars om een reden, ze hebben iemand vermoord.
Huh wat? Wat probeer je te zeggen hiermee?
En tja, net zoals voor de benoeming 'moordenaar' een reden bestaat, bestaat er ook een reden voor het jeugdstrafrecht.
pleased to meet you
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:47:22 #283
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116399544
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:44 schreef moussie het volgende:

[..]

Kolere zeg, als die idd een onverbeterlijke psychopaat blijkt te zijn gaat dat ook gebeuren. Daarvoor hoef je het jeugdstrafrecht niet veranderen. Is dat nou zo moeilijk om te begrijpen?

[..]
Zijn daar ook praktijkvoorbeelden van? Ik vind het heel moeilijk te geloven dat er in de Nederlandse rechtsspraak en psychiatrie mensen zijn die iemand een nieuwe kans zouden ontzeggen.

quote:
Het gaat bij het jeugdstrafrecht dan ook niet om het al dan niet beseffen dat je fout bent, maar om het besef en het kunnen overzien van de gevolgen van je daden .. zo mogen kinderen van 15 ook nog geen alcohol drinken omdat ze niet kunnen overzien hoeveel schade dat doet, weet je nog?

[..]
Ja, want alcohol drinken is net zo slecht als moord. Doe aub even normaal zeg.

quote:
Huh wat? Wat probeer je te zeggen hiermee?
En tja, net zoals voor de benoeming 'moordenaar' een reden bestaat, bestaat er ook een reden voor het jeugdstrafrecht.
Dat we het hier niet over een ongelukje hebben. Ik kan niet begrijpen dat jullie hoofddoel is deze psychopaat zo licht mogelijk te straffen.
pi_116399612
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:43 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het probleem is dat mensen als Xa1pt en Moussie ook de rechters, advocaten en politici zijn. En die leven inderdaad in een droomwereld. De gewone mensen weten dat er echt criminelen bestaan die gewoon puur slecht zijn, maar de ivoren toren brigade weigert dat te geloven. Zij kennen dat soort mensen ook niet omdat die niet bij ze op hockey zitten.
Zucht, voor die enkeling die in-en-in-slecht is een voor de rest uitstekend werkend systeem openbreken is gewoon gestoord. Als deze jonge man echt een gevaarlijke psychopaat blijkt te zijn zit die echt wel zijn leven lang in een inrichting, die mogelijkheden zijn er. Kijk maar naar een waxine-lichtgooier.
pleased to meet you
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:48:32 #285
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116399632
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:41 schreef Viajero het volgende:

[..]

En de grondwet is in steen gebeiteld en kan nooit veranderd worden natuurlijk.

Heb je nog meer slappe excuses behalve "het kan niet omdat het niet kan"?
Nee, ik heb verder absoluut geen argumenten gegeven in dit topic hoor. :P

en de Grondwet kan inderdaad makkelijk gewijzigd worden. Maar totdat dat gebeurd is (eenvoudige meerderheid in Tweede Kamer, eenvoudige meerderheid in de Eerste Kamer, nieuwe verkiezingen, twee derde meerderheid in de nieuwe Tweede Kamer, twee derde meerderheid in de Eerste Kamr, voilá), kan jouw plannetje echter niet uitgevoerd worden. Kun jij als praktijkman even uitleggen wat we moeten doen in de tussentijd?
  dinsdag 4 september 2012 @ 21:51:11 #286
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116399799
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:48 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Nee, ik heb verder absoluut geen argumenten gegeven in dit topic hoor. :P

en de Grondwet kan inderdaad makkelijk gewijzigd worden. Maar totdat dat gebeurd is (eenvoudige meerderheid in Tweede Kamer, eenvoudige meerderheid in de Eerste Kamer, nieuwe verkiezingen, twee derde meerderheid in de nieuwe Tweede Kamer, twee derde meerderheid in de Eerste Kamr, voilá), kan jouw plannetje echter niet uitgevoerd worden. Kun jij als praktijkman even uitleggen wat we moeten doen in de tussentijd?
Vrijlaten met een dikke knuffel natuurlijk. Komt wel weer goed met die verkeerd begrepen bengel.
  dinsdag 4 september 2012 @ 22:01:26 #287
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116400435
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:51 schreef Viajero het volgende:

[..]

Vrijlaten met een dikke knuffel natuurlijk. Komt wel weer goed met die verkeerd begrepen bengel.
Je noemt nu in ieder geval iets dat überhaupt kan. Het gaat dus vooruit.
pi_116400685
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:47 schreef Viajero het volgende:

[..]

Zijn daar ook praktijkvoorbeelden van? Ik vind het heel moeilijk te geloven dat er in de Nederlandse rechtsspraak en psychiatrie mensen zijn die iemand een nieuwe kans zouden ontzeggen.
het waxine lichtje ..

[..]

quote:
Ja, want alcohol drinken is net zo slecht als moord. Doe aub even normaal zeg.
Waar had ik het ook alweer over? Het beseffen en overzien van de gevolgen van de 'foute dingen', nietwaar? Wat jij denkt is dat ze bij het een de gevolgen wel kunnen overzien en bij het ander niet?

quote:
Dat we het hier niet over een ongelukje hebben. Ik kan niet begrijpen dat jullie hoofddoel is deze psychopaat zo licht mogelijk te straffen.
Waar zeg ik dat ergens? Ik constateer dat de rechter het maximum heeft gegeven wat die onder de huidige wetgeving kan doen. En in tegenstelling tot sommigen hier, oa jij, wil ik het jeugdstrafrecht niet veranderen voor dit ene geval. Ik wil dat dat kind in eerste instantie in jeugddetentie geholpen wordt, desnoods met een verlengde PIJ-maatregel tot zijn 21ste .. maar met de optie dus op vrijheid, zodat die een doel en reden heeft om aan zichzelf te werken. En tja, zoals gezegd, als dat niet helpt, waxine-lichtje ...
pleased to meet you
  dinsdag 4 september 2012 @ 22:05:25 #289
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116400695
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 22:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Je noemt nu in ieder geval iets dat überhaupt kan. Het gaat dus vooruit.
Hoe hoger de kans op nieuwe slachtoffers, hoe meer we vooruit gaan ^O^

Kan hem een mes een adresboek met adressen van jonge meisjes geven ook, of zijn daar wel wetten tegen?
pi_116400805
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 22:05 schreef Viajero het volgende:

[..]

Kan hem een mes een adresboek met adressen van jonge meisjes geven ook, of zijn daar wel wetten tegen?
je bent en blijft ook een achterlijke drama-queen
  dinsdag 4 september 2012 @ 22:09:26 #291
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116400949
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 22:05 schreef moussie het volgende:

[..]

het waxine lichtje ..

[..]
Weet ik niet genoeg van, maar als hij iemand had doodgetoken die niets met de koningin te maken had dan zou hij al weer vrij rondlopen. Dat is echt een geval apart, en ik vertrouw de berichtgeving daaromheen voor geen centimeter.

quote:
[..]

Waar had ik het ook alweer over? Het beseffen en overzien van de gevolgen van de 'foute dingen', nietwaar? Wat jij denkt is dat ze bij het een de gevolgen wel kunnen overzien en bij het ander niet?

[..]
Je ziet daarbij echt geen verschil tussen een biertje drinken en moord, en denkt dat ook kinderen dat niet zien? Als het om de dader gaat wordt alles uit de kast getrokken om maar nuances aan te brengen, maar als het de dader uitkomt staat moord gelijk aan een biertje drinken en gaan alle nuances de deur uit?

Geen wonder dat je hem graag vrij ziet als je het verschil tussen een biertje drinken en moord niet snapt. Op welke leeftijd dan ook.

quote:
Waar zeg ik dat ergens? Ik constateer dat de rechter het maximum heeft gegeven wat die onder de huidige wetgeving kan doen. En in tegenstelling tot sommigen hier, oa jij, wil ik het jeugdstrafrecht niet veranderen voor dit ene geval. Ik wil dat dat kind in eerste instantie in jeugddetentie geholpen wordt, desnoods met een verlengde PIJ-maatregel tot zijn 21ste .. maar met de optie dus op vrijheid, zodat die een doel en reden heeft om aan zichzelf te werken. En tja, zoals gezegd, als dat niet helpt, waxine-lichtje ...
Ik ook niet voor dit ene geval, maar voor alle moordenaars, ongeacht leeftijd.
pi_116400983
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 21:43 schreef Viajero het volgende:

[..]

Gelukkig worden de appa's ingehuurd door diezelfde mensen als sprekers op scholen :') en verdienen moordenaars 2e, 3e en 4e kansen.
  dinsdag 4 september 2012 @ 22:10:37 #293
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116401023
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 22:07 schreef DroogDok het volgende:

[..]

je bent en blijft ook een achterlijke drama-queen
Ik zie mensen die vooral fel gebrand zijn op het zo snel mogelijk weer vrijlaten van psychopatische moordenaars, en ik kan die gedachtengang maar niet begrijpen....
pi_116401120
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 22:10 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik zie mensen die vooral fel gebrand zijn op het zo snel mogelijk weer vrijlaten van psychopatische moordenaars, en ik kan die gedachtengang maar niet begrijpen....
Toch maar eens de opticien met een bezoek vereren dan.
  dinsdag 4 september 2012 @ 22:15:39 #295
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116401380
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 22:12 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Toch maar eens de opticien met een bezoek vereren dan.
Maar als die psychopatische moordenaar niet binnen drie jaar weer vrij is dan wordt de kans op recidive toch te hoog?

Je kan lang lullen en je kan kort lullen, maar elk woord dat jij typt is gericht op een kortere straf. Lees je eigen woorden nog maar eens na.
  dinsdag 4 september 2012 @ 22:45:00 #296
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116403459
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 22:05 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik ben voor minimalisering van de kans op recidive en voor bescherming van de maatschappij, binnen redelijke grenzen. Als jij gedegen wetenschappelijk onderzoek hebt waaruit blijkt dat jeugdigen langer opsluiten (anders dan levenslang, of doodmartelen of iets anders dat toch niet mogelijk is) goed werkt dan ben ik dus best bereid mijn mening aan te passen.

Maar ik geloof dat je weinig hebt dan je eigen intuïtie en je eigen 'logica' ('als je voor 1 jaar bent moet je ook voor 20 jaar zijn'). Toch?
  Moderator dinsdag 4 september 2012 @ 22:48:18 #297
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_116403653
in dit geval (huurmoord!) ben ik toch voor levenslang hoor, maakt me niet zo veel uit of de dader 25, 15 of 5 jaar oud is

dan sluit je recidive iig helemaal uit
pi_116404132
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 22:15 schreef Viajero het volgende:

[..]

Maar als die psychopatische moordenaar niet binnen drie jaar weer vrij is dan wordt de kans op recidive toch te hoog?
Zoals ik al zei; even naar de opticien.
pi_116405179
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 22:48 schreef sp3c het volgende:
in dit geval (huurmoord!) ben ik toch voor levenslang hoor, maakt me niet zo veel uit of de dader 25, 15 of 5 jaar oud is

Juist!
Iemand die in koelen bloede tegen betaling een dergelijke misdaad pleegt is reddeloos verloren. Lekker heel lang laten zitten dus.
  dinsdag 4 september 2012 @ 23:17:01 #300
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_116405437
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 22:48 schreef sp3c het volgende:

Nadat je zoiets invoert (niet dat het kan bij jeugdigen, maar goed) dan moet je je ook nog indenken dat zoiets ook andere effecten kan hebben. Iemand die "weet" dat hij levenslang zal krijgen, zal wellicht veel sneller getuigen uit de weg ruimen om ontdekking te voorkomen. Dat is in mijn ogen ook een probleem van zware misdaad: je schrikt iemand niet snel af om erin te stappen, maar sancties zorgen jammer genoeg wel voor rationeel vervolggedrag. Om even uit een topfilm te quoten (Reservoir Dogs):

quote:
The choice between doing ten years and taking out some stupid motherfucker, ain't no choice at all. But I ain't no madman.
Van de andere kant vind ik het ook makkelijk om iedereen levenslang te geven om het risico op recidive uit te sluiten. Als het je daarom gaat (en niet om intentie/vergelding) dan zou je bijvoorbeeld ook iedereen met bijvoorbeeld een serieuze verkeersovertreding voor het leven zijn rijbevoegdheid kunnen ontnemen.

In tegenstelling tot iets als dit, dat misschien eens in de zoveel jaar gebeurt, vallen er elk jaar ~700 verkeersdoden, waaronder tientallen onschuldige kinderen die even jong of jonger zijn dan het slachtoffer in deze zaak. Door een dergelijke maatregel zou je veel meer onschuldige levens besparen dan je even een dag druk te maken om een uitzonderlijk geval als dit. Maar goed, zoiets zou jezelf of mensen uit je eigen omgeving kunenn treffen, en dan nemen we wat dode kindjes per jaar graag op de koop toe.

Het is zo makkelijk om hard te oordelen om zaken die je toch niet zullen raken.
  Moderator dinsdag 4 september 2012 @ 23:18:01 #301
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_116405502
lekker heel lang laten zitten is niet goed genoeg vind ik, ik wil niet dat hij nog de straat op mag, dan is levenslang het best haalbare in Nederland maar dit zijn wmb misdaden waar de doodstraf voor mag gelden

nu istie te jong en mag hij na 3 jaar weer naar huis, geef hem daarna 3 maanden om zijn faceboek requests allemaal af te gaan maar daarna kunnen we lachen hoor |:(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')