Ik herhaal slechts jouw woorden dat de duur van de straf geen verschil maakt. Ik stel jou daarop de oprechte vraag waarom we dan uberhaupt zouden straffen. Ik verwacht overigens geen antwoord, maar een persoonlijke aanval/je begrijpt het niet achtig antwoord.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kom op, je kan beter. Je weet dat er meer is dan zwart en wit. Ik geloof in je!
Hoho, ik zeg alleen dat het verschil tussen 5 of 15 jaar vast zitten voor het risico geen verschil uitmaakt. Jij maakt daar vervolgens weer van dat ik beweer dat je dan net zo goed helemaal niet kunt vast zitten, omdat je dat risico toch wel loopt. Dat zijn jouw woorden, niet de mijne. Dat maakt het overigens ook nogal lastig het ergens over te hebben, als je continu woorden verdraait, stropoppen maakt en nogal zwart-wit redeneert.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:14 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik herhaal slechts jouw woorden dat de duur van de straf geen verschil maakt.
We straffen om een aantal redenen, de belangrijkste is nog wel het voorkomen van herhaling. Als je zorgt dat een gevangene door zijn gevangenisstraf van 20 jaar alles kwijtraakt, geef je diegene ook niet zoveel aanleiding om nog op het rechte pad te blijven of te komen.quote:Ik stel jou daarop de oprechte vraag waarom we dan uberhaupt zouden straffen. Ik verwacht overigens geen antwoord, maar een persoonlijke aanval/je begrijpt het niet achtig antwoord.
En als je na drie jaar weer vrijkomt dan ben je nog geen 18 en is de kans op herhaling in mijn ogen enorm. Een held onder zijn criminele vriendjes, en nog steeds een gestoorde psychopaat.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoho, ik zeg alleen dat het verschil tussen 5 of 15 jaar vast zitten voor het risico geen verschil uitmaakt. Jij maakt daar vervolgens weer van dat ik beweer dat je dan net zo goed helemaal niet kunt vast zitten, omdat je dat risico toch wel loopt. Dat zijn jouw woorden, niet de mijne. Dat maakt het overigens ook nogal lastig het ergens over te hebben, als je continu woorden verdraait, stropoppen maakt en nogal zwart-wit redeneert.
[..]
We straffen om een aantal redenen, de belangrijkste is nog wel het voorkomen van herhaling. Als je zorgt dat een gevangene door zijn gevangenisstraf van 20 jaar alles kwijtraakt, geef je diegene ook niet zoveel aanleiding om nog op het rechte pad te blijven of te komen.
Wat zijn dan volgens jou aspecten die een rol spelen in de kans om in herhaling te vallen? En waarom zou de kans op herhaling "enorm" zijn na 3 jaar?quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:27 schreef Viajero het volgende:
[..]
En als je na drie jaar weer vrijkomt dan ben je nog geen 18 en is de kans op herhaling in mijn ogen enorm.
Ik ken niet veel mensen die moorden tegenwoordig als een heldendaad zien, dus ben erg benieuwd waar je dat precies op baseert.quote:Een held onder zijn criminele vriendjes, en nog steeds een gestoorde psychopaat.
Je geeft 'm dan ook geen reden om weer klaar voor de maatschappij te zijn. Dus dat wordt levenslang. Klinkt alsof jullie beide dan als verliezers uit de strijd gaan komen; jij ontzettend veel geld kwijt, hij zijn leven.quote:Daarnaast lees jij, net als Moussie, helemaal over het feit heen dat ik helemaal niet zeg dat hij na 20 jaar vrij mag komen. Ik zeg dat we na 20 jaar eens kunnen gaan kijken. Niet klaar voor de maatschappij? Niet vrij.
Vergeten niet, ik ben alleen niet zo uit op vergelding dat ik vind dat hij hier maar eens 20 jaar voor moet zitten. Want welk doel dient dat precies?quote:En net als Moussie lijk je te vergeten dat we het hebben over iemand die in koelen bloede een meisje heeft doodgestoken.
En 10 jaar ontzettend veel geld betalen. Voor een risico wat daarmee nóg niet uitgesloten is. Integendeel.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
5 vs 15 jaar is iig 10 jaar geen kans op nieuwe slachtoffers.
Mijn god de linkse naïviteitquote:Op dinsdag 4 september 2012 19:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ken niet veel mensen die moorden tegenwoordig als een heldendaad zien, dus ben erg benieuwd waar je dat precies op baseert.
Daar mag geld aan uitgegeven worden. Liever als aan ontwikkelingsgeld, buurt bbqs, bijstand uswquote:Op dinsdag 4 september 2012 19:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En 10 jaar ontzettend veel geld betalen. Voor een risico wat daarmee nóg niet uitgesloten is. Integendeel.
Omdat ik er niet van uitga dat ze iemand die zo ziek is dat hij een meisje dat hij niet eens kent doodsteekt na drie jaar al weer helemaal genezen is.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat zijn dan volgens jou aspecten die een rol spelen in de kans om in herhaling te vallen? En waarom zou de kans op herhaling "enorm" zijn na 3 jaar?
[..]
Op het feit dat hij deze moord ten eerste al pleegde in opdracht van zijn criminele vriendjes. Niet iedereen is zo lief als jij en je vrienden.quote:Ik ken niet veel mensen die moorden tegenwoordig als een heldendaad zien, dus ben erg benieuwd waar je dat precies op baseert.
[..]
En twee, drie jonge meisjes die anders ook waren doodgestoken zullen een goed leven hebben verder. Deal, waar kan ik tekenen?quote:Je geeft 'm dan ook geen reden om weer klaar voor de maatschappij te zijn. Dus dat wordt levenslang. Klinkt alsof jullie beide dan als verliezers uit de strijd gaan komen; jij ontzettend veel geld kwijt, hij zijn leven.
[..]
HET VOORKOMEN VAN VERDERE SLACHTOFFERS.quote:Vergeten niet, ik ben alleen niet zo uit op vergelding dat ik vind dat hij hier maar eens 20 jaar voor moet zitten. Want welk doel dient dat precies?
het financiele plaatje lijkt me een slecht argument als we het over de strafmaat hebbenquote:Op dinsdag 4 september 2012 19:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En 10 jaar ontzettend veel geld betalen. Voor een risico wat daarmee nóg niet uitgesloten is. Integendeel.
Ja, want moord is onder bepaalde kringen een echte heldendaad.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Mijn god de linkse naïviteit
Ik zeg dat nergens, hoe krijg jij die woorden dus uit jouw keyboard?quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:30 schreef Viajero het volgende:
[..]
Beschaving is psychopaten vrijlaten zodat ze nieuwe slachtoffers kunnen maken. De maatschappij beschermen tegen dit soort gestoorde criminelen is barbaars.
Een meisje doodsteken is beschaafd, dat willen voorkomen is barbaars.
Hoe krijg je het uit je keyboard...
Dat vind je moeilijk te geloven? Geen wonder dat je gestoorde moordenaars zonder problemen weer vrijlaat, je hebt geen idee waar je het over hebt...quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, want moord is onder bepaalde kringen een echte heldendaad.
Tja, je koopt er alleen niets voor. Een soort schijnveiligheid waar niemand wat aan heeft.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Daar mag geld aan uitgegeven worden. Liever als aan ontwikkelingsgeld, buurt bbqs, bijstand usw
Want moordenaars bestaan niet. Slachtoffers ook niet trouwens. En recidive al helemaal niet. Het is allemaal een groot spel dat je wint door de hoogste moraal te hebben.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Tja, je koopt er alleen niets voor. Een soort schijnveiligheid waar niemand wat aan heeft.
Genezen van wat?quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:37 schreef Viajero het volgende:
[..]
Omdat ik er niet van uitga dat ze iemand die zo ziek is dat hij een meisje dat hij niet eens kent doodsteekt na drie jaar al weer helemaal genezen is.
Dat maakt het nog geen heldendaad.quote:Op het feit dat hij deze moord ten eerste al pleegde in opdracht van zijn criminele vriendjes. Niet iedereen is zo lief als jij en je vrienden.
Die zekerheid heb je nooit. Levenslang opsluiten van iemand die wellicht in een opwelling vermoord heeft is - zoals al eerder gezegd - enigszins overdone.quote:En twee, drie jonge meisjes die anders ook waren doodgestoken zullen een goed leven hebben verder. Deal, waar kan ik tekenen?
Hogere gevangenisstraffen vergroten de kans op recidive. Dus nee.quote:HET VOORKOMEN VAN VERDERE SLACHTOFFERS.
Onzin. Dat kun je nooít garanderen. Hoe graag je dat ook wil doen voorkomen of wil geloven.quote:Ik gebruik niet vaak caps, maar je bent echt heel hardleers in het niet zien van mijn motieven. Als hij nooit meer vrijkomt kan hij nooit meer onschuldige meisjes doodsteken.
Goeie stropop weer man.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:42 schreef Viajero het volgende:
[..]
Want moordenaars bestaan niet. Slachtoffers ook niet trouwens. En recidive al helemaal niet. Het is allemaal een groot spel dat je wint door de hoogste moraal te hebben.
Wordt het niet weer eens tijd voor je medicijnen?quote:Kan je niet in een fantasietopic je eigen fantasiewereld gaan beleven, daar jezelf fantastisch vinden vanwege je hoge beschaving en de echte wereld overlaten aan mensen die wel doorhebben dat er ook slechte mensen bestaan?
Van zijn geestesziekte, degene waarvoor hij veroordeeld is tot TBS? Weet je echt helemaal niet waarover dit verhaal gaat?quote:
In de ogen van die vrienden eventueel wel. Maar je gelooft serieus niet dat er mensen bestaan die in een moord een heldendaad zien?quote:Dat maakt het nog geen heldendaad.
[..]
Zoals al eerder gezegd, elke dag in de cel is een dag waarop hij geen onschuldige meisjes vermoordt.quote:Die zekerheid heb je nooit. Levenslang opsluiten van iemand die wellicht in een opwelling vermoord heeft is - zoals al eerder gezegd - enigszins overdone.
[..]
Heb je daar een bron van? Ik geloof er namelijk helemaal niets van.quote:Hogere gevangenisstraffen vergroten de kans op recidive. Dus nee.
[..]
Nee? Als iemand de rest van zijn leven in de cel zit kan je niet garanderen dat hij geen onschuldige meisjes meer vermoordt? Hoe zie je dat voor je?quote:Onzin. Dat kun je nooít garanderen. Hoe graag je dat ook wil doen voorkomen of wil geloven.
Mooie jijbak counter natuurlijkquote:Op dinsdag 4 september 2012 20:49 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Goeie stropop weer man.
[..]
Wordt het niet weer eens tijd voor je medicijnen?
Je denkt nu als een rationele volwassene die een bewuste keuze maakt, maar het gaat over een kind van 15 waarbij deze ratio dus nog niet ontwikkeld is. Bij een 15-jarige is dat geen mokken, dat is opgeven, het maakt niet uit wat je doet want je leven is toch over.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:12 schreef Viajero het volgende:
[..]
Je hebt de keuze tussen 20 jaar zitten mokken of op een bepaald punt in de gevangenis je leven weer op te pakken. Mocht je dat niet willen dan kom je ook niet vrij. Ik zeg niet dat er een garantie is dat hij vrijkomt, ik zeg dat we daar over 20 jaar naar gaan kijken.
Nee, dat vergeet ik niet. Wat jij vergeet is dat het nog een kind is dat voor correctie vatbaar zou kunnen zijn. En nogmaals, als die dat niet is zijn er al instrumenten om hem voor zijn gehele leven vast te zetten, daarvoor hoef je het jeugdstrafrecht niet binnenste buiten te keren, alleen maar om je behoefte aan mooie harde woorden en straffen te bevredigen.quote:Je vergeet compleet dat hij een meisje heeft doodgestoken. Ik vergeet dat niet, en baseer daar mijn standpunten op. Hij is niet zielig, hij is een gestoorde crimineel.
Ik denk niet dat er onderzoek is gedaan naar een verschil tussen iemand van 15 jaar 1 of 20 jaar te laten opsluiten.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:50 schreef Viajero het volgende:
Heb je daar een bron van? Ik geloof er namelijk helemaal niets van.
Zie voor de vermelde noten het advies.quote:De Raad wijst de voorgestelde maatregel voor wat betreft 16- en 17-jarigen af. Het doel van dit
conceptwetsvoorstel is om Nederland veiliger te maken en de suggestie wordt gewekt dat deze maatregel daaraan bijdraagt. Voor zo lang als delinquente jeugdigen ingesloten zijn zal dat wellicht het geval zijn. Deze jeugdigen verlaten de jji echter op enig moment ook weer. Uit onderzoek blijkt dat het reageren op (jeugd) delinquentie met strafrechtelijk ingrijpen eerder leidt tot negatieve effecten bij deze jeugdigen (meer recidive en jeugddelinquentie) dan wanneer andere wegen worden gezocht.[16] Het bij elkaar plaatsen van delinquente jeugdigen kan er toe leiden dat zij criminele technieken van elkaar leren waardoor de effecten van de behandeling die zij in de jji krijgen teniet worden gedaan.[17]
Daarnaast blijkt uit onderzoek naar etikettering (‘labelling’) dat het bestempelen van gedrag als zijnde afwijkend ertoe leidt dat anderen deze mensen als afwijkend of als outsider zien.[18] Deze outsiders hebben meer kans om door te gaan met antisociaal gedrag als gevolg van hoe anderen hen zien. Ook kan opname in het strafrechtsysteem door sommige delinquenten zelf juist worden gezien als statusverhogend in de ogen van deviante vrienden. Detentie kan leiden tot het verbreken van verbindingen met de samenleving die nu juist zo belangrijk zijn wanneer de jeugdige of
jongvolwassene de jji weer verlaat. Denk bijvoorbeeld aan contacten met familie of met school. Dit alles maakt dat het detineren van jongeren de kans dat zij op het rechte pad komen eerder verkleint dan vergroot. Om er voor te zorgen dat Nederland echt veiliger wordt dient de duur van de jeugddetentie zo kort mogelijk te zijn en dient geïnvesteerd te worden in interventies waarvan (wetenschappelijk) is bewezen dat zij werken zoals FFT, MDFC of MST.
Een gestoorde moordenaar zou ik inderdaad liever levenslang achter de tralies zien inderdaad. Ik ben dan nog zo vriendelijk om na een tijd eventueel te overwegen of hij weer terug kan in de maatschappij, MAAR DAT IS GEEN GARANTIE, DAT IS ALLEEN BEKIJKEN OF DAT KAN.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:21 schreef moussie het volgende:
[..]
Je denkt nu als een rationele volwassene die een bewuste keuze maakt, maar het gaat over een kind van 15 waarbij deze ratio dus nog niet ontwikkeld is. Bij een 15-jarige is dat geen mokken, dat is opgeven, het maakt niet uit wat je doet want je leven is toch over.
Daarnaast, je wil toch niet iemand die vanaf zijn 15de in detentie heeft gezeten na 20 jaar of langer in de maatschappij terug zetten, je hebt toch niet de illusie dat dat goed zou kunnen gaan? Wees dan op z'n minst zo eerlijk om te zeggen dat je een 15-jarige levenslang wil geven ipv je achter retoriek die je tot in het extreme trekt te verschuilen.
[..]
Een kind weet ook dat moorden fout is. Kinderen van elke leeftijd weten dat.quote:Nee, dat vergeet ik niet. Wat jij vergeet is dat het nog een kind is dat voor correctie vatbaar zou kunnen zijn. En nogmaals, als die dat niet is zijn er al instrumenten om hem voor zijn gehele leven vast te zetten, daarvoor hoef je het jeugdstrafrecht niet binnenste buiten te keren, alleen maar om je behoefte aan mooie harde woorden en straffen te bevredigen.
Ok, dan maar levenslang opsluiten. Het kan niet zo zijn dat je voor moord een tik op de vingers krijgt omdat rechtsgeleerden (die niet geloven dat er slechte mensen bestaan) anders denken dat er meer kans op recidive is.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:23 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er onderzoek is gedaan naar een verschil tussen iemand van 15 jaar 1 of 20 jaar te laten opsluiten.
Het wetenschappelijk onderzoek dat tot dusver is gedaan, wijst er in ieder geval op dat repressiever ingrijpen bij jeugdigen tot meer recidive leidt en niet tot minder. Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming stelde in haar advies over (onder meer) de verhoging van de maxiumstraf voor jeugdigen (van 2 naar 4 jaar) als volgt over deze voorgenomen verhoging:
[..]
Zie voor de vermelde noten het advies.
Helaas onmogelijk in verband met internationale verdragen. Maar ja, jij bent de realist, niet?quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:31 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ok, dan maar levenslang opsluiten. Het kan niet zo zijn dat je voor moord een tik op de vingers krijgt omdat rechtsgeleerden (die niet geloven dat er slechte mensen bestaan) anders denken dat er meer kans op recidive is.
Gefeliciteerd, je hebt me overtuigd deze psychopaat helemaal geen kansen meer te geven. Dan kunnen we meteen een hoop geld besparen op de behandeling, want hij gaat toch nooit meer terugkomen in de maatschappij.
Internationale verdragen worden aan de lopende band door iedereen gebroken. Alleen in Nederland wordt dat als slap excuus gebruikt om dingen bij het oude te laten. Ik ben niet onder de indruk.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:36 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Helaas onmogelijk in verband met internationale verdragen. Maar ja, jij bent de realist, niet?
Je laten betalen en wekenlang het erover hebben is een opwelling blijkbaar.quote:
Dat komt misschien omdat andere landen niet in hun grondwet hebben opgenomen dat internationale verdragen rechtstreeks in hun nationale rechtsorde doorwerken?quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:38 schreef Viajero het volgende:
[..]
Internationale verdragen worden aan de lopende band door iedereen gebroken. Alleen in Nederland wordt dat als slap excuus gebruikt om dingen bij het oude te laten. Ik ben niet onder de indruk.
Absoluut ja. Rezzpekta weet je.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, want moord is onder bepaalde kringen een echte heldendaad.
En de grondwet is in steen gebeiteld en kan nooit veranderd worden natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:40 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Dat komt misschien omdat andere landen niet in hun grondwet hebben opgenomen dat internationale verdragen rechtstreeks in hun nationale rechtsorde doorwerken?
Zie voor meer informatie artikel 93 en 94 van uw Grondwet.
Het probleem is dat mensen als Xa1pt en Moussie ook de rechters, advocaten en politici zijn. En die leven inderdaad in een droomwereld. De gewone mensen weten dat er echt criminelen bestaan die gewoon puur slecht zijn, maar de ivoren toren brigade weigert dat te geloven. Zij kennen dat soort mensen ook niet omdat die niet bij ze op hockey zitten.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Absoluut ja. Rezzpekta weet je.
Kolere zeg, als die idd een onverbeterlijke psychopaat blijkt te zijn gaat dat ook gebeuren. Daarvoor hoef je het jeugdstrafrecht niet veranderen. Is dat nou zo moeilijk om te begrijpen?quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:26 schreef Viajero het volgende:
[..]
Een gestoorde moordenaar zou ik inderdaad liever levenslang achter de tralies zien inderdaad. Ik ben dan nog zo vriendelijk om na een tijd eventueel te overwegen of hij weer terug kan in de maatschappij, MAAR DAT IS GEEN GARANTIE, DAT IS ALLEEN BEKIJKEN OF DAT KAN.
Wat moet ik storend veel caps gebruiken in dit topic omdat naievelingen zoals jij weigeren te lezen wat ik schrijf....
Het gaat bij het jeugdstrafrecht dan ook niet om het al dan niet beseffen dat je fout bent, maar om het besef en het kunnen overzien van de gevolgen van je daden .. zo mogen kinderen van 15 ook nog geen alcohol drinken omdat ze niet kunnen overzien hoeveel schade dat doet, weet je nog?quote:Een kind weet ook dat moorden fout is. Kinderen van elke leeftijd weten dat.
Huh wat? Wat probeer je te zeggen hiermee?quote:En ik heb geen behoefte aan harde straffen zoals het in de deur van je huis doodgestoken worden, vandaar dat ik probeer mensen voor dat soort straffen te behoeden. Moordenaars heten moordenaars om een reden, ze hebben iemand vermoord.
Zijn daar ook praktijkvoorbeelden van? Ik vind het heel moeilijk te geloven dat er in de Nederlandse rechtsspraak en psychiatrie mensen zijn die iemand een nieuwe kans zouden ontzeggen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Kolere zeg, als die idd een onverbeterlijke psychopaat blijkt te zijn gaat dat ook gebeuren. Daarvoor hoef je het jeugdstrafrecht niet veranderen. Is dat nou zo moeilijk om te begrijpen?
[..]
Ja, want alcohol drinken is net zo slecht als moord. Doe aub even normaal zeg.quote:Het gaat bij het jeugdstrafrecht dan ook niet om het al dan niet beseffen dat je fout bent, maar om het besef en het kunnen overzien van de gevolgen van je daden .. zo mogen kinderen van 15 ook nog geen alcohol drinken omdat ze niet kunnen overzien hoeveel schade dat doet, weet je nog?
[..]
Dat we het hier niet over een ongelukje hebben. Ik kan niet begrijpen dat jullie hoofddoel is deze psychopaat zo licht mogelijk te straffen.quote:Huh wat? Wat probeer je te zeggen hiermee?
En tja, net zoals voor de benoeming 'moordenaar' een reden bestaat, bestaat er ook een reden voor het jeugdstrafrecht.
Zucht, voor die enkeling die in-en-in-slecht is een voor de rest uitstekend werkend systeem openbreken is gewoon gestoord. Als deze jonge man echt een gevaarlijke psychopaat blijkt te zijn zit die echt wel zijn leven lang in een inrichting, die mogelijkheden zijn er. Kijk maar naar een waxine-lichtgooier.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:43 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen als Xa1pt en Moussie ook de rechters, advocaten en politici zijn. En die leven inderdaad in een droomwereld. De gewone mensen weten dat er echt criminelen bestaan die gewoon puur slecht zijn, maar de ivoren toren brigade weigert dat te geloven. Zij kennen dat soort mensen ook niet omdat die niet bij ze op hockey zitten.
Nee, ik heb verder absoluut geen argumenten gegeven in dit topic hoor.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:41 schreef Viajero het volgende:
[..]
En de grondwet is in steen gebeiteld en kan nooit veranderd worden natuurlijk.
Heb je nog meer slappe excuses behalve "het kan niet omdat het niet kan"?
Vrijlaten met een dikke knuffel natuurlijk. Komt wel weer goed met die verkeerd begrepen bengel.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:48 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Nee, ik heb verder absoluut geen argumenten gegeven in dit topic hoor.
en de Grondwet kan inderdaad makkelijk gewijzigd worden. Maar totdat dat gebeurd is (eenvoudige meerderheid in Tweede Kamer, eenvoudige meerderheid in de Eerste Kamer, nieuwe verkiezingen, twee derde meerderheid in de nieuwe Tweede Kamer, twee derde meerderheid in de Eerste Kamr, voilá), kan jouw plannetje echter niet uitgevoerd worden. Kun jij als praktijkman even uitleggen wat we moeten doen in de tussentijd?
Je noemt nu in ieder geval iets dat überhaupt kan. Het gaat dus vooruit.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:51 schreef Viajero het volgende:
[..]
Vrijlaten met een dikke knuffel natuurlijk. Komt wel weer goed met die verkeerd begrepen bengel.
het waxine lichtje ..quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:47 schreef Viajero het volgende:
[..]
Zijn daar ook praktijkvoorbeelden van? Ik vind het heel moeilijk te geloven dat er in de Nederlandse rechtsspraak en psychiatrie mensen zijn die iemand een nieuwe kans zouden ontzeggen.
Waar had ik het ook alweer over? Het beseffen en overzien van de gevolgen van de 'foute dingen', nietwaar? Wat jij denkt is dat ze bij het een de gevolgen wel kunnen overzien en bij het ander niet?quote:Ja, want alcohol drinken is net zo slecht als moord. Doe aub even normaal zeg.
Waar zeg ik dat ergens? Ik constateer dat de rechter het maximum heeft gegeven wat die onder de huidige wetgeving kan doen. En in tegenstelling tot sommigen hier, oa jij, wil ik het jeugdstrafrecht niet veranderen voor dit ene geval. Ik wil dat dat kind in eerste instantie in jeugddetentie geholpen wordt, desnoods met een verlengde PIJ-maatregel tot zijn 21ste .. maar met de optie dus op vrijheid, zodat die een doel en reden heeft om aan zichzelf te werken. En tja, zoals gezegd, als dat niet helpt, waxine-lichtje ...quote:Dat we het hier niet over een ongelukje hebben. Ik kan niet begrijpen dat jullie hoofddoel is deze psychopaat zo licht mogelijk te straffen.
Hoe hoger de kans op nieuwe slachtoffers, hoe meer we vooruit gaanquote:Op dinsdag 4 september 2012 22:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Je noemt nu in ieder geval iets dat überhaupt kan. Het gaat dus vooruit.
je bent en blijft ook een achterlijke drama-queenquote:Op dinsdag 4 september 2012 22:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Hoe hoger de kans op nieuwe slachtoffers, hoe meer we vooruit gaan![]()
Kan hem een mes een adresboek met adressen van jonge meisjes geven ook, of zijn daar wel wetten tegen?
Weet ik niet genoeg van, maar als hij iemand had doodgetoken die niets met de koningin te maken had dan zou hij al weer vrij rondlopen. Dat is echt een geval apart, en ik vertrouw de berichtgeving daaromheen voor geen centimeter.quote:
Je ziet daarbij echt geen verschil tussen een biertje drinken en moord, en denkt dat ook kinderen dat niet zien? Als het om de dader gaat wordt alles uit de kast getrokken om maar nuances aan te brengen, maar als het de dader uitkomt staat moord gelijk aan een biertje drinken en gaan alle nuances de deur uit?quote:[..]
Waar had ik het ook alweer over? Het beseffen en overzien van de gevolgen van de 'foute dingen', nietwaar? Wat jij denkt is dat ze bij het een de gevolgen wel kunnen overzien en bij het ander niet?
[..]
Ik ook niet voor dit ene geval, maar voor alle moordenaars, ongeacht leeftijd.quote:Waar zeg ik dat ergens? Ik constateer dat de rechter het maximum heeft gegeven wat die onder de huidige wetgeving kan doen. En in tegenstelling tot sommigen hier, oa jij, wil ik het jeugdstrafrecht niet veranderen voor dit ene geval. Ik wil dat dat kind in eerste instantie in jeugddetentie geholpen wordt, desnoods met een verlengde PIJ-maatregel tot zijn 21ste .. maar met de optie dus op vrijheid, zodat die een doel en reden heeft om aan zichzelf te werken. En tja, zoals gezegd, als dat niet helpt, waxine-lichtje ...
quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:43 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen als Xa1pt en Moussie ook de rechters, advocaten en politici zijn. En die leven inderdaad in een droomwereld. De gewone mensen weten dat er echt criminelen bestaan die gewoon puur slecht zijn, maar de ivoren toren brigade weigert dat te geloven. Zij kennen dat soort mensen ook niet omdat die niet bij ze op hockey zitten.
Ik zie mensen die vooral fel gebrand zijn op het zo snel mogelijk weer vrijlaten van psychopatische moordenaars, en ik kan die gedachtengang maar niet begrijpen....quote:Op dinsdag 4 september 2012 22:07 schreef DroogDok het volgende:
[..]
je bent en blijft ook een achterlijke drama-queen
Toch maar eens de opticien met een bezoek vereren dan.quote:Op dinsdag 4 september 2012 22:10 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik zie mensen die vooral fel gebrand zijn op het zo snel mogelijk weer vrijlaten van psychopatische moordenaars, en ik kan die gedachtengang maar niet begrijpen....
Maar als die psychopatische moordenaar niet binnen drie jaar weer vrij is dan wordt de kans op recidive toch te hoog?quote:Op dinsdag 4 september 2012 22:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Toch maar eens de opticien met een bezoek vereren dan.
Ik ben voor minimalisering van de kans op recidive en voor bescherming van de maatschappij, binnen redelijke grenzen. Als jij gedegen wetenschappelijk onderzoek hebt waaruit blijkt dat jeugdigen langer opsluiten (anders dan levenslang, of doodmartelen of iets anders dat toch niet mogelijk is) goed werkt dan ben ik dus best bereid mijn mening aan te passen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 22:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Hoe hoger de kans op nieuwe slachtoffers, hoe meer we vooruit gaan![]()
Kan hem een mes een adresboek met adressen van jonge meisjes geven ook, of zijn daar wel wetten tegen?
Zoals ik al zei; even naar de opticien.quote:Op dinsdag 4 september 2012 22:15 schreef Viajero het volgende:
[..]
Maar als die psychopatische moordenaar niet binnen drie jaar weer vrij is dan wordt de kans op recidive toch te hoog?
Juist!quote:Op dinsdag 4 september 2012 22:48 schreef sp3c het volgende:
in dit geval (huurmoord!) ben ik toch voor levenslang hoor, maakt me niet zo veel uit of de dader 25, 15 of 5 jaar oud is
dan sluit je recidive iig helemaal uit
Nadat je zoiets invoert (niet dat het kan bij jeugdigen, maar goed) dan moet je je ook nog indenken dat zoiets ook andere effecten kan hebben. Iemand die "weet" dat hij levenslang zal krijgen, zal wellicht veel sneller getuigen uit de weg ruimen om ontdekking te voorkomen. Dat is in mijn ogen ook een probleem van zware misdaad: je schrikt iemand niet snel af om erin te stappen, maar sancties zorgen jammer genoeg wel voor rationeel vervolggedrag. Om even uit een topfilm te quoten (Reservoir Dogs):quote:Op dinsdag 4 september 2012 22:48 schreef sp3c het volgende:
in dit geval (huurmoord!) ben ik toch voor levenslang hoor, maakt me niet zo veel uit of de dader 25, 15 of 5 jaar oud is
dan sluit je recidive iig helemaal uit
Van de andere kant vind ik het ook makkelijk om iedereen levenslang te geven om het risico op recidive uit te sluiten. Als het je daarom gaat (en niet om intentie/vergelding) dan zou je bijvoorbeeld ook iedereen met bijvoorbeeld een serieuze verkeersovertreding voor het leven zijn rijbevoegdheid kunnen ontnemen.quote:The choice between doing ten years and taking out some stupid motherfucker, ain't no choice at all. But I ain't no madman.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |