abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115902180
Vorige zat weer vol, dus hier verder.

De regeling komt er waarschijnlijk zo uit te zien:
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je bachelor wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je master wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Een studiejaar wordt alleen geteld wanneer je op 30 september ingeschreven staat. Schrijf je je op 1 oktober uit, dan heb je toch een heel jaar verbruikt. Schrijf je je pas op 1 oktober in, dan verbruik je geen studiejaar.
- Er is een uitzondering voor langdurig zieken die nu al in aanmerking komen voor een extra jaar studiefinanciering. Die mogen één jaar langer een laag collegegeld betalen voor de bachelor of de master (niet beide).
- Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
- Bij één jaar en één maand uitloop, krijg je 11 maanden aan collegegeld terug. Je betaalt dan maar 1/12 van de 4.713 euro.
- De basisbeurs verdwijnt voor de masteropleiding.
- De OV-studentenkaart mag nog maar één jaar extra gebruikt worden.
- Volg je zowel een eenjarige als een tweejarige master, dan kijk je naar de kortste studieduur. In het derde jaar betaal je dus het hogere collegegeld. Rond je de eenjarige master af en blijf je ingeschreven om de tweejarige master af te ronden, dan val je onder een regeling 'tweede studie' die vorig jaar is ingevoerd. Je universiteit mag het tarief bepalen.
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
- Studiejaren vóór 1991 tellen niet mee.
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor beide regelingen is 1 september 2012.

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een bachelor doet:
- Geld je voor de universitaire bacheloropleiding niet als langstudeerder maar als iemand die een tweede studie volgt en instellingscollegegeld moet betalen. Het tarief hangt af van de universiteit.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.

Oei, stijgende kosten

Beleidsnotitie studiefinanciering Studeren is investeren (maart 2011)
Kamerstukken zoeken (zoek op dossiernummer 32618)
Splijting binnen het CDA (januari 2011)
Wat er mis mee is (januari 2011):
- De huidige bewindslieden die de Zijlstra-taks willen invoeren waren zelf langstudeerders.
- Hun extra studiejaren hebben het mogelijk hebben gemaakt om talenten te ontplooien (te zien aan hun hoge functies)
- Een studieschuld achtervolgt je jarenlang, die schuld wordt nu nog hoger
- Het maken van een verkeerde studiekeuze heeft grote consequenties.
- Vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie leveren mogelijk vertraging op, maar zijn wel belangrijke bijdragen aan de maatschappij.

OP moet eens geüpdate worden. Volgende week spoeddebat!
pi_115902199
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:14 schreef IkeDubaku99 het volgende:
De SP heeft makkelijk praten. D66 moest concessies doen om het Kunduz-akkoord te kunnen afsluiten.
Ja PvdA kwam daar ook al mee, beetje flauw idd. Als zij mee hadden gedaan hadden ze veel sterker gestaan tegen de langstudeerboete.
know'm sayin?
word? word.
pi_115902311
Dit betoog van die Sp'er is wel raak zeg. Wat een baas.
pi_115902312
Wat nu als er vandaag geen oplossing komt? Volgende week nieuwe kansen of hoe zit het dan?
pi_115902346
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:19 schreef Ziewoarut het volgende:
Wat nu als er vandaag geen oplossing komt? Volgende week nieuwe kansen of hoe zit het dan?
Dan mag je je portemonnee leegschudden :)
pi_115902400
Pleidooi van de SP is dan wel weer enigszins hoopvol. Samen met GL en D66 is de wil er wel om echt iets te doen. Met name CDA valt heel erg tegen.
pi_115902403
In the coolest little capital of the world
pi_115902426
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:20 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Dan mag je je portemonnee leegschudden :)
Maar stel: de komende dagen gaan een paar partijen echt eens rond de tafel zitten en komen met een alternatief waar zelfs Zijlstra het mee eens is... Wat dan?
pi_115902474
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:22 schreef Ziewoarut het volgende:

[..]

Maar stel: de komende dagen gaan een paar partijen echt eens rond de tafel zitten en komen met een alternatief waar zelfs Zijlstra het mee eens is... Wat dan?
Dan hoop je dat je opleiding niet begin september alvast het 1e deel van de boete van je rekening haalt
pi_115902581
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:24 schreef lynda het volgende:

[..]

Dan hoop je dat je opleiding niet begin september alvast het 1e deel van de boete van je rekening haalt
Dan storneer je het toch weer ;)
Maar volgens mij ligt het eerste termijn later in september.
pi_115902632
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:28 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Wisselt per instelling.
pi_115902702
VVD steunt de afschaffing niet.
pi_115902725
Boete gaat gewoon door lees ik op diverse nieuwssites.
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_115902734
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:28 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Helaas.. ik moet mij voor 1-9 ingeschreven hebben en de 1e betaaldatum heb ik al op 4 september staan, de 2e eind september :{
pi_115902799
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:31 schreef Nailpolish het volgende:
Boete gaat gewoon door lees ik op diverse nieuwssites.
Knap dat ze dat al weten terwijl het debat nog anderhalf uur duurt.
pi_115902843
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:33 schreef Devz het volgende:

[..]

Knap dat ze dat al weten terwijl het debat nog anderhalf uur duurt.
Partijen hebben hun standpunt al lang ingenomen hoor, dit is gewoon voor de show.
know'm sayin?
word? word.
pi_115902858
Zou fijn zijn als mevrouw schouten haar verkiezingsretoriek van de CHU eventjes achterwegen laat voor een andere keer.
pi_115902892
De langstudeerboete gaat niet van tafel. Het is de Tweede Kamer niet gelukt om tot een oplossing te komen, zo zei PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing in het Kamerdebat over de kwestie. Dit betekent dat de langstudeerboete per 1 september wordt ingevoerd.
De afgelopen dagen voerden de fracties van VVD, PvdA, CDA, SP, D66 en GroenLinks overleg over de boete. Hiervoor bestaat geen Kamermeerderheid meer. Vanochtend, voorafgaand aan het debat, schoof staatssecretaris van Onderwijs Halbe Zijlstra (VVD) aan. De betrokken partijen konden samen echter geen dekking vinden voor de 400 miljoen die de maatregel volgend jaar moet opleveren.

Bron: NRC.nl

@ Devz Denk je echt dat er nog wat gaat gebeuren? Ze lullen om te lullen nu.
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_115902933
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:35 schreef soklos het volgende:
Zou fijn zijn als mevrouw schouten haar verkiezingsretoriek van de CHU eventjes achterwegen laat voor een andere keer.
Inderdaad, retoriek voor een partij die al een dertigtal jaar niet meer bestaat.
pi_115902945
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:35 schreef Nailpolish het volgende:
De langstudeerboete gaat niet van tafel. Het is de Tweede Kamer niet gelukt om tot een oplossing te komen, zo zei PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing in het Kamerdebat over de kwestie. Dit betekent dat de langstudeerboete per 1 september wordt ingevoerd.
De afgelopen dagen voerden de fracties van VVD, PvdA, CDA, SP, D66 en GroenLinks overleg over de boete. Hiervoor bestaat geen Kamermeerderheid meer. Vanochtend, voorafgaand aan het debat, schoof staatssecretaris van Onderwijs Halbe Zijlstra (VVD) aan. De betrokken partijen konden samen echter geen dekking vinden voor de 400 miljoen die de maatregel volgend jaar moet opleveren.

Bron: NRC.nl

@ Devz Denk je echt dat er nog wat gaat gebeuren? Ze lullen om te lullen nu.
Hier hebben ze het telkens over een gat van slechts 62 miljoen
pi_115903027
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:37 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Hier hebben ze het telkens over een gat van slechts 62 miljoen
Dat gat van 62 miljoen gaat alleen over aankomend jaar. Die 400 miljoen over de komende jaren.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 12:42:10 #22
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_115903090
Ik dacht dat er een gat van miljarden was?

Edit, laat maar, dat is het begrotingstekort. Had niet goed gelezen.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_115903232
Misschien dat de tweede termijn nog iets oplevert.
pi_115903275
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:45 schreef Devz het volgende:
Lol, je bent erg positief ingesteld :-)
pi_115903296
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:45 schreef Devz het volgende:
Ik denk het niet. Wat mogen deze luitjes eigenlijk? Een aantal zeggen dan wel dat ze tegen zijn, maar zelfs als zou er een eventuele meerderheid zijn dan is het nog maar de vraag of ze uberhaupt iets uit kunnen/mogen voeren om het op te schorten / uit te stellen.
pi_115903361
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:47 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Lol, je bent erg positief ingesteld :-)
Simpelweg omdat de regeling zo krom is dat ze het bijna niet kunnen maken om de langstudeerboete voor één lichting door te laten gaan. Zeker niet na alle media aandacht van de laatste weken en het feit dat een grote meerderheid tegen is. Het gaat bovendien allang niet meer om de inhoud, maar puur om de financiële opvulling. Dat mag nooit een reden voor invoering zijn.

Maar ik zie het ook somber in hoor. Alleen wat gebeurt er als de voorstanders van afschaffing (SP, D66, PVDA en GL) de spoedwet voorleggen? Moeten de Kunduz partijen dan allemaal voor stemmen? Dan is het een kansloze zaak. Maar een meerderheid moet geen probleem zijn, aangezien CDA in hun huidige positie niet meer tegen kunnen stemmen.
pi_115903490
De deur doet het niet.

Dit hele debat was natuurlijk al een open deur.
pi_115903510
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:49 schreef Devz het volgende:

[..]

Simpelweg omdat de regeling zo krom is dat ze het bijna niet kunnen maken om de langstudeerboete voor één lichting door te laten gaan. Zeker niet na alle media aandacht van de laatste weken en het feit dat een grote meerderheid tegen is. Het gaat bovendien allang niet meer om de inhoud, maar puur om de financiële opvulling. Dat mag nooit een reden voor invoering zijn.

Maar ik zie het ook somber in hoor. Alleen wat gebeurt er als de voorstanders van afschaffing (SP, D66, PVDA en GL) de spoedwet voorleggen? Moeten de Kunduz partijen dan allemaal voor stemmen? Dan is het een kansloze zaak. Maar een meerderheid moet geen probleem zijn, aangezien CDA in hun huidige positie niet meer tegen kunnen stemmen.
En wat dan? Het wetsvoorstel strandt vervolgens ofwel in de Eerste Kamer, ofwel het wordt bij gebrek aan financiële onderbouwing niet bekrachtigd door de regering.
pi_115903512
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:49 schreef Devz het volgende:

[..]

Dat is juist een goede reden voor invoering.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_115903627
Ton Elias begint overigens steeds meer op Don Vito te lijken.
pi_115903631
Stel dat het door een meerderheid van de kunduz coalitie gaat afhangen. Zou VVD er mee akkoord gaan om het (al dan niet tijdelijk) op te schorten? Aangezien die muts er zo op zat te hameren dat ze vooral TEGEN het leenstelsel was.
pi_115903633
Voor sommigen is dit serieus een reality check m.b.t. tot de ware aard van politici en journalisten hè....
pi_115903681
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:58 schreef DannyDeko het volgende:
Stel dat het door een meerderheid van de kunduz coalitie gaat afhangen. Zou VVD er mee akkoord gaan om het (al dan niet tijdelijk) op te schorten? Aangezien die muts er zo op zat te hameren dat ze vooral TEGEN het leenstelsel was.
VVD is toch juist de grootste voorstander van het leenstelsel?
pi_115903705
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:59 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

VVD is toch juist de grootste voorstander van het leenstelsel?
Nee toch? Of haal ik nou 2 van die lui door elkaar. Want dat mens zat er juist op te hameren dat ze de boete niet wil afschaffen omdat dat zou betekenen (volgens haar) dat automatisch het leenstelsel zou worden ingevoerd.
pi_115903751
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:00 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Nee toch? Of haal ik nou 2 van die lui door elkaar. Want dat mens zat er juist op te hameren dat ze de boete niet wil afschaffen omdat dat zou betekenen (volgens haar) dat automatisch het leenstelsel zou worden ingevoerd.
Volgens mij was dat CU (maar ik kijk het debat niet, maar lees een verslag ervan op de Volkskrantsite). VVD is in ieder geval altijd voor het leenstelsel geweest (en nog steeds) maar heeft toegestemd met de langstudeerboete als compromis richting CDA (en PVV?).
pi_115903785
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:02 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Volgens mij was dat CU (maar ik kijk het debat niet, maar lees een verslag ervan op de Volkskrantsite). VVD is in ieder geval altijd voor het leenstelsel geweest (en nog steeds) maar heeft toegestemd met de langstudeerboete als compromis richting CDA (en PVV?).
Kan kloppen ja. VVD en CU zitten naast elkaar :@
pi_115903796
Die vrouw is van de CU.
pi_115903993
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:53 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Dat is juist een goede reden voor invoering.
Wat is je onderbouwing daarbij?

Als ik morgen de opbrengst uit de boetes voor handheld bellen in een grote zak aanbiedt aan het cjib, stoppen we dan met bekeuren voor handheld bellen? Het geld is immers binnen. Nee, we stoppen niet met bekeuren want de gedraging blijft onwenselijk.

Het moet om de gedraging gaan die onwenselijk is en daarom beboet je. Het gekke is dat als Halbe die zak geld krijgt, hij de boete best wil afschaffen. Gek, want de gedraging van de studenten blijft dan gelijk toch, was dat niet zo onwenselijk?
pi_115904024
Begrijp ik nou goed dat de boete zonder kamermeerderheid toch doorgaat omdat men in Den Haag geen 400 miljoen kan vinden elders? :{
  donderdag 23 augustus 2012 @ 13:11:20 #40
67174 Dos37
Come on Twente
pi_115904058
Kom op John geef ze even 400 miljoen
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_115904144
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:09 schreef bear87 het volgende:

[..]

Wat is je onderbouwing daarbij?

Als ik morgen de opbrengst uit de boetes voor handheld bellen in een grote zak aanbiedt aan het cjib, stoppen we dan met bekeuren voor handheld bellen? Het geld is immers binnen. Nee, we stoppen niet met bekeuren want de gedraging blijft onwenselijk.

Het moet om de gedraging gaan die onwenselijk is en daarom beboet je. Het gekke is dat als Halbe die zak geld krijgt, hij de boete best wil afschaffen. Gek, want de gedraging van de studenten blijft dan gelijk toch, was dat niet zo onwenselijk?
Niet mijn onderbouwing, maar voor politici is het makkelijk geld rapen. Wij studenten zijn een (te) kleine doelgroep mbt stemmen en dit zijn ook geen maatregelen die voor grote protestacties zorgen. Dat wanneer er een gaatje gedicht moet worden en scholing is geen nummer 1 voor de meeste politieke partijen, dan is het makkelijk gevonden.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_115904156
Wanneer je in termijnen betaalt en je binnen 1 maand klaar bent (in september), moet eind september dan 1/4 van het hele bedrag worden voldaan waarna je weer geld terug krijgt of kunnen ze gewoon 1/12 in rekening brengen?

Meestal wordt in termijnen het volledige bedrag in vier termijnen geind, dan zou je eind september dus in een keer duizend euro moeten betalen (waarna je, als je in september afstudeert, ongeveer 600 euro terug krijgt). Weet iemand daar meer over?
pi_115904183
Gaat per maand dus elke maand dat je langer bezig bent betaal je +/- 300 euro extra.
Nouja bij mij wordt het in 10 termijnen geïnd
pi_115904215
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:10 schreef Tchock het volgende:
Begrijp ik nou goed dat de boete zonder kamermeerderheid toch doorgaat omdat men in Den Haag geen 400 miljoen kan vinden elders? :{
Het gaat niet eens om 400 miljoen maar ongeveer 180 miljoen.
pi_115904237
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:15 schreef lynda het volgende:
Gaat per maand dus elke maand dat je langer bezig bent betaal je +/- 300 euro extra
Ligt aan de instelling.. De UvA schrijft in 12 termijnen af, UU in 10 termijnen en anderen weer in 4 termijnen. En het gaat via de instelling, dus zij bepalen.
pi_115904240
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:16 schreef Devz het volgende:

[..]

Het gaat niet eens om 400 miljoen maar ongeveer 180 miljoen.
62 toch maar?
know'm sayin?
word? word.
pi_115904244
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:14 schreef Taurus het volgende:
Wanneer je in termijnen betaalt en je binnen 1 maand klaar bent (in september), moet eind september dan 1/4 van het hele bedrag worden voldaan waarna je weer geld terug krijgt of kunnen ze gewoon 1/12 in rekening brengen?

Meestal wordt in termijnen het volledige bedrag in vier termijnen geind, dan zou je eind september dus in een keer duizend euro moeten betalen (waarna je, als je in september afstudeert, ongeveer 600 euro terug krijgt). Weet iemand daar meer over?
Het aantal termijnen en het termijnbedrag wordt bepaald door de instelling. Je zult dus of bij hen te rade moeten gaan of erbij vermelden om welke instelling het gaat en hopen dat hier iemand zit die hetzelfde heeft meegemaakt bij dezelfde instelling.
pi_115904251
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:16 schreef Maravilla het volgende:

[..]

Ligt aan de instelling.. De UvA schrijft in 12 termijnen af, UU in 10 termijnen en anderen weer in 4 termijnen. En het gaat via de instelling, dus zij bepalen.
ja ik heb nog edit, ik heb in 10 termijnen.
pi_115904282
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:58 schreef Oneironaut het volgende:
Voor sommigen is dit serieus een reality check m.b.t. tot de ware aard van politici en journalisten hè....
:') O en jij wist dit al lang..

Al krijg je 50 realitychecks door politiek beleid, betekent dat dat je het nooit meer ergens mee oneens kan zijn of je stem kan laten horen? Of verbaast kan zijn, of iets belachelijk kan vinden?

"De ware aard" van politici en journalisten ligt gewoon voor het oprapen hoor, die laten ze namelijk voortdurend gewoon zien en daar is niet mis mee. Politiek bedrijven is nu eenmaal een spel, daar is niets geheimzinnigs aan waar je 'opeens achter komt'.
pi_115904405
Het CDA gaat wel echt keihard op zijn bek in dit debat. Dat lulletje heeft echt totaal niets toe te voegen.
pi_115904480
Jammer dat ik het debat hier niet kan zien, ik zou graag het gezicht van die CDA'er willen zien bij het uitspreken van al die lachwekkende teksten.
pi_115904487
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:24 schreef Kansenjongere het volgende:
Jammer dat ik het debat hier niet kan zien, ik zou graag het gezicht van die CDA'er willen zien bij het uitspreken van al die lachwekkende teksten.
Kan dat niet gewoon via politiek24 enzo?

Edit: ja, dus: http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/
pi_115904503
CDA, die het debat geïnitieerd hebben, steunen dus de initiatiefwet niet. Lachwekkend en triest tegelijk dit.
pi_115904532
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:24 schreef Tchock het volgende:

[..]

Kan dat niet gewoon via politiek24 enzo?

Edit: ja, dus: http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/
Jawel, maar ik kan het op mijn werk niet maken om een debat aan te gaan zetten :)
pi_115904541
- CDA, ga je mee met ons voorstel?

- Ik moet vaststellen, en dus moet ik constateren, en dat is heel jammer, dat ik moet vaststellen, en dat betreur ik, want we doen zo ons best, en dus constateer ik, dat er niemand wil meewerken met ons.
pi_115904569
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:26 schreef Drebbelman het volgende:
- CDA, ga je mee met ons voorstel?

- Ik moet vaststellen, en dus moet ik constateren, en dat is heel jammer, dat ik moet vaststellen, en dat betreur ik, want we doen zo ons best, en dus constateer ik, dat er niemand wil meewerken met ons.
Inderdaad :')
pi_115904598
Dat huilen van de ChristenUnie ook. Jaaaaa, boehoehoehoe, we werden niet uitgenodigd en nu willen we dus helemaal niets meer :(
pi_115904607
Gemiddelde leeftijd van CDA-stemmer stijgt met de minuut :')
  donderdag 23 augustus 2012 @ 13:29:02 #59
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_115904620
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:21 schreef Devz het volgende:
Het CDA gaat wel echt keihard op zijn bek in dit debat. Dat lulletje heeft echt totaal niets toe te voegen.
A zeggen en B doen. Story of the CDA.
pi_115904644
Is dat debat nog bezig ofzo? :? Een mislukt debat waarvan de conclusie al bekend is, is nog steeds bezig? Waarom?
pi_115904645
In plaats van praten over wat er daadwerkelijk besproken moet worden praten ze over hoe en met wie en wanneer ze praten :|W
pi_115904668
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:29 schreef Taurus het volgende:
Is dat debat nog bezig ofzo? :? Een mislukt debat waarvan de conclusie al bekend is, is nog steeds bezig? Waarom?
Als de magische Toverfee Tinkerbell komt helpen kan er een spoedwet vóór de verkiezingen komen.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 13:31:04 #63
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_115904694
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:29 schreef Taurus het volgende:
Volgens NRC is het debat afgelopen... Kwaliteitskrant hè...
pi_115904725
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:29 schreef Tchock het volgende:
In plaats van praten over wat er daadwerkelijk besproken moet worden praten ze over hoe en met wie en wanneer ze praten :|W
Ze praten nu toch precies over de zaken waarover in verkiezingstijd gesproken moet worden, namelijk wat zij zelf hebben gedaan om veranderingen te bewerkstelligen en waarom dat niet gelukt is omdat de andere partijen stom waren.
pi_115904727
Dibi gaat door
pi_115904777
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:31 schreef Ziewoarut het volgende:
Dibi gaat door
Ik vind die Dibi wel een fijn mannetje.
pi_115904793
Boris geeft het op?
pi_115904823
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:33 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik vind die Dibi wel een fijn mannetje.
Ik stem niet groenlinks maar vind het wel onbegrijpelijk dat de partij het zo slecht doet in de peilingen.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 13:36:59 #69
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115904907
Zijlstra stijgt aanzienlijk in mijn achting.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_115904917
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:36 schreef eriksd het volgende:
:')
know'm sayin?
word? word.
pi_115904924
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:34 schreef Ziewoarut het volgende:

[..]

Ik stem niet groenlinks maar vind het wel onbegrijpelijk dat de partij het zo slecht doet in de peilingen.
Ruzie in de partij, gepruts met lijsttrekkersverkiezing, middeleeuwse partijstructuur, enige wapenfeiten in de afgelopen regeerperiode zijn een missie + akkoord waar de achterban het mee oneens is, diverse fractieleden die de partij meer kwaad dan goed doen (Peters, Dibi).
pi_115904995
Volgende week dinsdag voortzetting, dus misschien is er nog een hele kleine kans. Maar niet als de CDA alweer terugkrabbelt, waar het in het debat toch op leek.
pi_115905021
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:39 schreef Devz het volgende:
Volgende week dinsdag voortzetting, dus misschien is er nog een hele kleine kans. Maar niet als de CDA alweer terugkrabbelt, waar het in het debat toch op leek.
Ga er maar niet van uit.
Die 3000 moet je gewoon betalen. Klaar.
pi_115905028
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:39 schreef Devz het volgende:
Meen je niet! Voortzetting van wat? Gaan ze naar oplossingen zoeken in de tussentijd of wat?

Pffff, die onzekerheid. Dat kan toch niet?!
pi_115905068
Hoeveel zouden al deze debatten kosten?
pi_115905077
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:37 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ruzie in de partij, gepruts met lijsttrekkersverkiezing, middeleeuwse partijstructuur, enige wapenfeiten in de afgelopen regeerperiode zijn een missie + akkoord waar de achterban het mee oneens is, diverse fractieleden die de partij meer kwaad dan goed doen (Peters, Dibi).
Niks mis met Dibi.
know'm sayin?
word? word.
pi_115905083
En we zijn geen stap verder. De langstudeerboete is nog niet van tafel. Ze zijn wel voornemens om het van tafel te halen, mits er een gedegen dekking komt. Een dekking tot januari door een meevallertje gaat sowieso niet lukken. Wat een schijnvertoning. ;(
pi_115905098
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:40 schreef Drebbelman het volgende:
Hoeveel zouden al deze debatten kosten?
Krijgen ze er extra voor betaald dan?
know'm sayin?
word? word.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 13:41:38 #79
280367 Opperprutser
Derde hond in het kegelspel
pi_115905108
Pareltje hoor, dit debat :')
pi_115905217
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:41 schreef Opperprutser het volgende:
Pareltje hoor, dit debat :')
Triest inderdaad.
pi_115905247
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:41 schreef alors het volgende:

[..]

Niks mis met Dibi.
Inhoudelijk is er nog een hoop te verbeteren bij Dibi en op de korte termijn zullen de conflicten die hij met zijn partij heeft gevoerd (en zelf heeft opgezocht) GL geen goed doen.
pi_115905273
Wat had dat wijf het toch veel over bier :')
pi_115905298
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:40 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Meen je niet! Voortzetting van wat? Gaan ze naar oplossingen zoeken in de tussentijd of wat?

Pffff, die onzekerheid. Dat kan toch niet?!
Jij had liever gehad dat de boete gewoon per collegejaar 2011 was ingevoerd zoals al in het regeerakkoord stond dat in september 2010 werd gepresenteerd?
Dan was er immers geen enkele onzekerheid geweest en wist je waar je aan toe was.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 13:51:34 #84
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_115905518
Ik heb helaas het spektakel gemist, maar wat ik meekreeg was:

Halbe wilde alleen de boete wieberen als er een financieel alternatief gevonden was en eigenlijk begreep iedereen dat wel. Er is twee dagen met elkaar gebakkeleid maar niemand had 400 miljoen in zijn achterzak zitten en nu is er besloten om er nog een paar maandjes over na te denken. Het CDA heeft de schuld van alle ellende gekregen, maar die stonden toch al op zeteltje weinig dus dat maakt allemaal weinig uit.

Nou, dat zit er dus dik aan te komen. Ben benieuwd of men na de verkiezingen wel een consensus krijgt over het sociaal leenstelsel. Sowieso bizar dat men dat even in een weekje tijd in elkaar wilde gaan flansen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_115905646
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:36 schreef eriksd het volgende:
Hij blijkt Genesis te luisteren?
pi_115905656
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:51 schreef Ryon het volgende:
Nou, dat zit er dus dik aan te komen. Ben benieuwd of men na de verkiezingen wel een consensus krijgt over het sociaal leenstelsel. Sowieso bizar dat men dat even in een weekje tijd in elkaar wilde gaan flansen.
Dat wilde men helemaal niet.
PVV is voor de langstudeerboete.
VVD wilde voor de verkiezingen niet aan de langstudeerboete komen.
CDA is tegen een sociaal leenstelsel.

Er is dus nooit sprake geweest van een meerderheid die versneld het leenstelsel zou willen invoeren.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 13:59:10 #87
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115905819
quote:
15s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:54 schreef Reya het volgende:

[..]

Hij blijkt Genesis te luisteren?
Daar is hij niet cool genoeg voor.

Doelde meer op het mantra budgettaire dekking. Een impopulaire stelling zo blijven verkondigen kan op mijn respect rekenen.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_115905821
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:51 schreef Ryon het volgende:
Ik heb helaas het spektakel gemist, maar wat ik meekreeg was:

Halbe wilde alleen de boete wieberen als er een financieel alternatief gevonden was en eigenlijk begreep iedereen dat wel. Er is twee dagen met elkaar gebakkeleid maar niemand had 400 miljoen in zijn achterzak zitten en nu is er besloten om er nog een paar maandjes over na te denken. Het CDA heeft de schuld van alle ellende gekregen, maar die stonden toch al op zeteltje weinig dus dat maakt allemaal weinig uit.

Dinsdag komt er waarschijnlijk een plenaire debat over de langstudeerboete, want vandaag kwamen ze er niet uit. Eigenlijk.. Als er een oplossing komt voor de 400 miljoen, dan is iedereen voor behalve de ChristenUnie. Zelfs de VVD en de PVV.
pi_115905854
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:59 schreef eriksd het volgende:

[..]

Doelde meer op het mantra budgettaire dekking. Een impopulaire stelling zo blijven verkondigen kan op mijn respect rekenen.
Daar geef ik u gelijk in; daarom lijkt me er ook wel een redelijke kans dat de langstudeerboete überhaupt niet zal sneuvelen.
pi_115905857
het is nog niet voorbij :'( ze willen volgende week doorgaan....dus wederom vijf dagen hopen op niets -O-

anderzijds wat is die halbe toch een O+ krijgen we hem dinsdag weer te zien :9~
pi_115905873
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:59 schreef soklos het volgende:

[..]

Dinsdag komt er waarschijnlijk een plenaire debat over de langstudeerboete, want vandaag kwamen ze er niet uit. Eigenlijk.. Als er een oplossing komt voor de 400 miljoen, dan is iedereen voor behalve de ChristenUnie. Zelfs de VVD en de PVV.
62 miljoen....
pi_115905946
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:59 schreef soklos het volgende:

[..]

Dat is niet makkelijk. Zijlstra wil (en zal) niet verliezen dus volgens mij stemt die met niets in. Anne (vvd) gaat echt niet ergens mee instemmen na het harde werken van Zijlstra.

PVV wil dat het alternatief ook een prikkel is om sneller af te studeren :|W en dat even voor 1 september bedenken :W

zit er niet in mensen! laten we gewoon van onze resterende dagen genieten en dinsdag nog even :9~ op halbe _O_
pi_115905968
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:18 schreef Taurus het volgende:

[..]

:') O en jij wist dit al lang..

Al krijg je 50 realitychecks door politiek beleid, betekent dat dat je het nooit meer ergens mee oneens kan zijn of je stem kan laten horen? Of verbaast kan zijn, of iets belachelijk kan vinden?

"De ware aard" van politici en journalisten ligt gewoon voor het oprapen hoor, die laten ze namelijk voortdurend gewoon zien en daar is niet mis mee. Politiek bedrijven is nu eenmaal een spel, daar is niets geheimzinnigs aan waar je 'opeens achter komt'.
Die opmerking sloeg met name op de vreugde bij talloze studenten wanneer er ergens weer een krantenkop verscheen met iets in de trend van 'Langstudeerboete van tafel'. Als je snapt hoe typische CDA politici en typische krant-journalisten werken dan had je wel begrepen dat vreugde geenszins terecht was. Als ik dan hoor dat er mensen zijn die nog op CDA gaan stemmen dan kan ik daar met mijn hoofd niet bij, net als PVV overigens, maar goed. Er zijn teveel domme mensen in dit land, dus we krijgen wat de meerderheid verdient. Jammer dat de VVD en CDA niet keihard worden afgestraft met de verkiezingen.
pi_115905992
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:00 schreef lisselotte88 het volgende:

[..]

62 miljoen....
de 63 miljoen is alleen voor het jaar 2012/2013. De PVV en de VVD willen alleen mee als er een stelselmatige, langdurige oplossing komt voor het gat van 400 miljoen. Voor het jaar 2012/2013 zou er volgens Zijlstra een oplossing moeten komen voor een gat van 183 miljoen. Opschorten tot en met januari is 63 miljoen.
pi_115906088
http://www.volkskrant.nl/(...)j-met-dode-mus.dhtml

Op naar de 0 zetels voor de Christen Dommen
pi_115906090
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:04 schreef soklos het volgende:

[..]

de 63 miljoen is alleen voor het jaar 2012/2013. De PVV en de VVD willen alleen mee als er een stelselmatige, langdurige oplossing komt voor het gat van 400 miljoen. Voor het jaar 2012/2013 zou er volgens Zijlstra een oplossing moeten komen voor een gat van 183 miljoen. Opschorten tot en met januari is 63 miljoen.
ze moeten ook alleen maar opschorten en dan na 12 september gaan ze werken aan invoering soc leenstelsel....

trouwens kijk hem eens stralend lachen voor het debat....maakte zich totaal geen zorgen:

http://www.ad.nl/ad/nl/14(...)ngstudeerboete.dhtml

_O_
pi_115906132
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:06 schreef Kremers het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)j-met-dode-mus.dhtml

Op naar de 0 zetels voor de Christen Dommen
overigens er zijn vast studenten geweest bij het debat van buma die echt bier gingen kopen nadat hij riep dat de boete niet door zou gaan.....eeeh gaat buma nu het geld dat ze hebben besteed aan bier teruggeven?
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:08:22 #98
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_115906163
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:59 schreef eriksd het volgende:

[..]

Volgens die redenering kan Hitler ook op respect rekenen.
Godwin kom d'r maar in.
pi_115906167
Jack de Vries:
"Anders houden we een landelijk referendum, langstudeerboete: JA/NEE.
En dan als 83% van de stemgerechtigden NEE stemt, schaffen we die boete af en voeren we wel per direct een extra kostenopslag voor studenten a 3000 euro p/j in voor investeringen in het hoger onderwijs."

:')
pi_115906224
Voor mij maakt de boete sowieso niet uit, maar vind het gewoon een belachelijke regeling.
pi_115906290
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:46 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Jij had liever gehad dat de boete gewoon per collegejaar 2011 was ingevoerd zoals al in het regeerakkoord stond dat in september 2010 werd gepresenteerd?
Dan was er immers geen enkele onzekerheid geweest en wist je waar je aan toe was.
Nee natuurlijk niet. Maar ik had wel liever gehad dat er vandaag een knoop werd doorgehakt.
pi_115906423
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:12 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet. Maar ik had wel liever gehad dat er vandaag een knoop werd doorgehakt.
Ga er maar vanuit dat je de boete gewoon moet betalen. Dan kan het dinsdag alleen maar meevallen. ;)
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:16:10 #103
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115906455
quote:
7s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:08 schreef BradleyQ het volgende:

[..]

Volgens die redenering kan Hitler ook op respect rekenen.
Godwin kom d'r maar in.
Als jij een verhoogd collegegeldtarief wil vergelijken met jodenvervolging kan dat ja. Weet niet of deze implicatie je geloofwaardigheid helemaal ten goede komt.
Bis bis bis
pi_115906469
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:12 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

gewoon afschaffen....alternatieven etc interesseren me niet! ik wil gewoon dat ze geen 3000 euro van me stelen. netjes in 4 jaar bedrijfskunde afgerond en dit wordt mijn vijfde en hopelijk laatste bachelor jaar rechten....uiteindelijk 6 jaar gedaan over 2 studies....WAT IS NOU HET PROBLEEM :(
pi_115906473
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:15 schreef soklos het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit dat je de boete gewoon moet betalen. Dan kan het dinsdag alleen maar meevallen. ;)
Daar ga ik nu al een hele tijd vanuit. Maar die eikels kwam ineens zelf met dat sprankje hoop :(
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:17:17 #106
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115906510
Als ik het ook goed begrijp is het voornaamste probleem de "terugwerkende kracht" toch? Het idee verder kan wel op enige sympathie rekenen? Of is het vooral NIMBY-gedrag?
Bis bis bis
pi_115906520
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:16 schreef lisselotte88 het volgende:

[..]

gewoon afschaffen....alternatieven etc interesseren me niet! ik wil gewoon dat ze geen 3000 euro van me stelen. netjes in 4 jaar bedrijfskunde afgerond en dit wordt mijn vijfde en hopelijk laatste bachelor jaar rechten....uiteindelijk 6 jaar gedaan over 2 studies....WAT IS NOU HET PROBLEEM :(
I know! :(
pi_115906533
quote:

[..]

Als jij de langstudeerboete moet betalen, word je gigantisch gematst door je instelling. Zij zouden namelijk ook het instellingscollegegeld mogen rekenen en dan betaalde je een veelvoud van je huidige collegegeld.
pi_115906540
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:16 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Daar ga ik nu al een hele tijd vanuit. Maar die eikels kwam ineens zelf met dat sprankje hoop :(
:@ ik ben eigenlijk altijd blijven hopen :@ alleen net als sander de rouwe op na de verkiezingen....dat de sp de grootste wordt en dat ze het dan terug kunnen draaien met de partijen die er tegen zijn....en dat wij ons geld dan krijgen teruggestort.....
pi_115906551
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:17 schreef eriksd het volgende:
Als ik het ook goed begrijp is het voornaamste probleem de "terugwerkende kracht" toch? Het idee verder kan wel op enige sympathie rekenen? Of is het vooral NIMBY-gedrag?
Het gaat bij mij het meest om die terugwerkende kracht ja.
pi_115906556
quote:

[..]

Moet jij niet sowieso collegegeld betalen? Dan hoef je geen langstudeerboete te betalen.
pi_115906574
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:17 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als jij de langstudeerboete moet betalen, word je gigantisch gematst door je instelling. Zij zouden namelijk ook het instellingscollegegeld mogen rekenen en dan betaalde je een veelvoud van je huidige collegegeld.
ik val onder het overgangsrecht *O* was in 2007 met beide studies tegelijk gestart ^O^
pi_115906594
quote:
Het is uitsluitend NIMBY-gedrag. De zogenaamde schrijnende gevallen worden er uitsluitend bijgehaald omdat men denkt daarmee meer kans te maken op het algeheel schrappen van de boete, als slechts voor deze gevallen een uitzondering zou worden gemaakt zouden de protesten even luid blijven.
pi_115906596
We kunnen ook massaal in belgie gaan studeren. Om en na bij 500 euro per jaar collegeld :')
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:19:31 #115
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_115906621
quote:
De terugwerkende kracht is inderdaad een van de voornaamste problemen. In feite is dit midden in het spel de spelregels veranderen waardoor veel mensen de dupe worden van deze maatregel. Ik denk dat het idee verder wel op wat sympathie kan rekenen, maar niet bij mij omdat ik toch een voorstander ben van het sociaal leenstelsel. Over het NIMBY-gedrag weet ik niet veel.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:19:53 #116
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_115906639
quote:
Het grootste probleem is dat het ook wordt ingevoerd voor de al studerende studenten. Als je bij aanvang van je studie weet dat je maar max zoveel jaar vertraging mag hebben kun je daar beter rekening mee houden. Maar studenten die al bezig waren en bijvoorbeeld een jaar bestuur hebben gedaan of iets dergelijks zitten nu ineens met problemen.
pi_115906641
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:18 schreef DannyDeko het volgende:
We kunnen ook massaal in belgie gaan studeren. Om en na bij 500 euro per jaar collegeld :')
Ik kan mijn huis niet 1-2-3 verkopen in deze tijd om naar Belgie te gaan.
pi_115906696
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:18 schreef DannyDeko het volgende:
Het probleem is dat je dan weer bij jaar 1 moet beginnen. ;p
pi_115906825
quote:
Ik vind de langstudeerboete op zich inderdaad niet zo slecht. Het gaat vooral om de ontbrekende overgangsregeling en uitzonderingen waarvoor niks geregeld is.
pi_115906880
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:23 schreef Devz het volgende:

[..]

Ik vind de langstudeerboete op zich inderdaad niet zo slecht. Het gaat vooral om de ontbrekende overgangsregeling en uitzonderingen waarvoor niks geregeld is.
Dit inderdaad. Geen overgangsregeling voor al studerende studenten is echt belachelijk.
pi_115906922
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:23 schreef Devz het volgende:

[..]

Het is een afschuwelijk plan. Ook als het wel goed ingevoerd was.
pi_115906992
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:21 schreef soklos het volgende:

[..]

Het probleem is dat je dan weer bij jaar 1 moet beginnen. ;p
Tja dat kost me dan 1500 euro en nog steeds minder dan die 3000 hier :P Al ben je dan wel 2 jaar kwijt die je had kunnen werken.

Toch jammer dat het wederom op niets uit liep dit politieke gezanik. Had wel wat leukere doeleinden geweten voor die paar duizend.
pi_115907088
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:26 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Tja dat kost me dan 1500 euro en nog steeds minder dan die 3000 hier :P Al ben je dan wel 2 jaar kwijt die je had kunnen werken.

Toch jammer dat het wederom op niets uit liep dit politieke gezanik. Had wel wat leukere doeleinden geweten voor die paar duizend.
Verder is het bedrag ook belachelijk. Hoezo 3000 euro opeens, dat is twee jaar nominale collegegeld als boete...
pi_115907104
Dan maar die boete nog een paar jaar lenen en naar Panama vertrekken.
pi_115907180
Heeft die Dibi trouwens niet iets beters te doen? 8)7

GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi wil komende dinsdag de Kamer bijeen roepen om over het voorstel te stemmen. De VVD wil ook minister van Financiën De Jager bij dit debat.

8)7 eeeh wij zijn geen politici en hebben al door dat het niets wordt....is het tofik dan niet duidelijk dat hij niet de held gaat worden? hij dacht volgens mij dat hij dat wel zou worden :|W

http://www.scienceguide.n(...)angstudeerboete.aspx

geeft valse hoop tezamen met onze zure sap:

Jolande Sap ‏@jolandesap
Goed nieuws van CPB. Meevaller voor 2013 van ruim een miljard. Dekking voor afschaffen van de langstudeerboete is al voor het debat binnen!

met andere woorden: we kunnen geen groenlinks, geen vvd, geen cda, geen pvv, geen cu, geen sgp stemmen......d66 draait veel was het echt zo moeilijk om gewoon aan te sluiten bij de pvda net en ja te zeggen :( dus d66 wordt het ook niet....houden we over sp/pvda/pvdd....pvda krijgt nooit iets voor mekaar....sp wordt tot nu toe uitgelachen omdat ze nooit hebben geregeerd....resteert: pvdd om op te stemmen. Volgens mij gaat Marianne stijgen ^O^
pi_115907225
Wat is de uitkomst? Boete wordt niet onmiddelijk ongedaan gemaakt maar wordt wel voor het volgende jaar ongedaan gemaakt of iets dergelijks?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:31:59 #127
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_115907233
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:29 schreef Sjacq het volgende:
Dan maar die boete nog een paar jaar lenen en naar Panama vertrekken.
Jij naar Panama, ik naar Cuba.

Ik wil niet in een land leven waar het CDA nog überhaupt bestaat.
pi_115907290
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat is de uitkomst? Boete wordt niet onmiddelijk ongedaan gemaakt maar wordt wel voor het volgende jaar ongedaan gemaakt of iets dergelijks?
Uitkomst is precies alsof er geen debat was.
pi_115907342
en de campagnes gaan door

Michiel Verkoulen ‏@Verkoulen
Nu op weg naar Eindhoven voor studenten debatten. #D66 is voor beter onderwijs en tegen de #langstudeerboete. Van het CDA weet ik het niet..

wat was dat trouwens voor onzin met al die verwijten? wat is gebeurd is toch gebeurd? ze hadden die drie uur moeten besteden om toch tot een compromis te komen. en als die brilsmurf van de cu het zo rot vind dat de studenten nu in onzekerheid zitten mag ze best wel helpen met het goedmaken door zich aan te sluiten bij de pvda of dibi
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:35:15 #130
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115907365
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:30 schreef lisselotte88 het volgende:
Heeft die Dibi trouwens niet iets beters te doen? 8)7

GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi wil komende dinsdag de Kamer bijeen roepen om over het voorstel te stemmen. De VVD wil ook minister van Financiën De Jager bij dit debat.

8)7 eeeh wij zijn geen politici en hebben al door dat het niets wordt....is het tofik dan niet duidelijk dat hij niet de held gaat worden? hij dacht volgens mij dat hij dat wel zou worden :|W

http://www.scienceguide.n(...)angstudeerboete.aspx

geeft valse hoop tezamen met onze zure sap:

Jolande Sap ‏@jolandesap
Goed nieuws van CPB. Meevaller voor 2013 van ruim een miljard. Dekking voor afschaffen van de langstudeerboete is al voor het debat binnen!

met andere woorden: we kunnen geen groenlinks, geen vvd, geen cda, geen pvv, geen cu, geen sgp stemmen......d66 draait veel was het echt zo moeilijk om gewoon aan te sluiten bij de pvda net en ja te zeggen :( dus d66 wordt het ook niet....houden we over sp/pvda/pvdd....pvda krijgt nooit iets voor mekaar....sp wordt tot nu toe uitgelachen omdat ze nooit hebben geregeerd....resteert: pvdd om op te stemmen. Volgens mij gaat Marianne stijgen ^O^
Ik snap het wel. Er komt een motie, CDA moet tegenstemmen of Zijlstra wegsturen omdat hij budgettair wil dekken. De frame is hoe dan ook enorm nadelig.
Bis bis bis
pi_115907373
Wat een gelul over dat gat van 400 miljoen.
1. Het gaat helemaal niet om zoveel geld.
2. Haal dat geld van het MBO, het MBO zwemt in het geld. Serieus. Die weten van gekkigheid niet wat ze met al dat geld moeten doen.
#NoDAPL
pi_115907387
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
NEE! dinsdag wordt het debat voortgezet.....gewoon voor de gezelligheid....schijnt dat de koffie daar lekker is :9~
pi_115907396
Wat nu als mensen stoppen voor een jaar en dan kijken of er meer duidelijk is en geen boete.
Valt dat jaar dan ook onder de 10 jaar waarbinnen je je diploma moet halen om je stufi als gift te krijgen? (Lijkt mij wel eigenlijk) Of zien ze het als 10 studiejaren, dus dat je ook daadwerkelijk ingeschreven staat?
pi_115907483
Twan Huys vatte dit alles mooi samen: "onbehoorlijk bestuur". Hopelijk worden deze valse beloftes afgestraft met het verlies van stemmen maar ja, dan krijgt de VVD stemmen die naar het CDA toe zouden gaan en dan zou Nederland nog verder worden afgebroken dus toch maar liever niet. Lastig dilemma. ;)
Hopelijk gaan ze die boete voor volgend jaar wel afschaffen of een uitzondering opnemen voor wie 30+ is. Ik zou graag ooit nog een tweede opleiding volgen. Als dat niet in Nederland kan zonder 9000 Euro meer te betalen omdat een volslagen idioot als Halbe Zijlstra in dit land staatssecretaris kan worden dan emigreer ik maar naar een land waar het wel kan.
#NoDAPL
pi_115907512
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:35 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik snap het wel. Er komt een motie, CDA moet tegenstemmen of Zijlstra wegsturen omdat hij budgettair wil dekken. De frame is hoe dan ook enorm nadelig.
denk je nou echt dat er iets gaat gebeuren :O ze gaan gewoon weer een leuk gesprek houden en elkaar onzekerheid verwijten en dan eindigt het met: studenten betalen, maar 12 september kunnen jullie nog verandering bewerkstelligen. Dan komt 12 september, maar uiteindelijk zijn het loze beloftes.

Vind het eigenlijk bijna zielig voor sander de rouwe....die kan er toch niets aandoen dat buma tijdens een studentendebat wat enthousiast werd en dacht: 70000 studenten = 70000 stemmen en die ouders zullen ook wel *O* zijn dus een ton extra stemmen _O_

:r cda :r

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2012 14:39:42 ]
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:39:56 #136
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115907549
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:39 schreef lisselotte88 het volgende:

[..]

denk je nou echt dat er iets gaat gebeuren :O ze gaan gewoon weer een leuk gesprek houden en elkaar onzekerheid verwijten en dan eindigt het met: studenten betalen, maar 12 september kunnen jullie nog verandering bewerkstelligen. Dan komt 12 september, maar uiteindelijk zijn het loze beloftes.

Vind het eigenlijk bijna zielig voor sander de rouwe....die kan er toch niets aandoen dat buma tijdens een studentendebat wat enthousiast werd en dacht: 70000 student = 70000 stemmen en die ouders zullen ook wel *O* zijn dus een ton extra stemmen _O_

:r cda :r
Je hebt gewoon geen pepernoot van mijn post begrepen schat. De enige reden voor het debat is het cda weg te zetten, er gebeurt verder niets.
Bis bis bis
pi_115907560
@Lisselotte
Welke studentendebatten in Eindhoven? :@
#NoDAPL
pi_115907582
CDA is al dood. heeft maar 13 zetels in de peilingen en na vandaag zullen dat er nog wel minder zijn.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:41:22 #139
66825 Reya
Fier Wallon
pi_115907603
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:35 schreef eriksd het volgende:

[..]

Of het CDA stemt voor, en kijkt toe terwijl de regering het voorstel verwerpt.
pi_115907633
quote:
13s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:34 schreef lisselotte88 het volgende:
wat was dat trouwens voor onzin met al die verwijten? wat is gebeurd is toch gebeurd? ze hadden die drie uur moeten besteden om toch tot een compromis te komen.
Ik weet niet hoe jij je salarisonthandelingen zoal voert, maar persoonlijk doe ik dat 1 op 1 met mijn werkgever zonder publiek of camera's.
De onderhandelingen om tot een compromis te komen hebben dan ook de afgelopen dagen in besloten kring plaatsgevonden en niet tijdens het debat, daar werken zulke dingen namelijk contraproductief.
pi_115907672
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:40 schreef soklos het volgende:
CDA is al dood. heeft maar 13 zetels in de peilingen en na vandaag zullen dat er nog wel minder zijn.
Ik hoop het niet want de kans is groot dat de VVD dan nog wat extra zetels krijgt. Het zou bijzonder slecht nieuws zijn voor Nederland als Rutte een tweede termijn krijgt.
#NoDAPL
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:43:37 #142
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115907697
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:40 schreef soklos het volgende:
Welnee, zijn nauwelijks jongeren die op het CDA stemmen. Denk niet dat dit veel problemen op gaat leveren verder. Vergeet ook niet dat er een hoop mensen naast studenten in dit land zijn die het idee volledig steunen.
Bis bis bis
pi_115907788
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:43 schreef eriksd het volgende:

[..]

Welnee, zijn nauwelijks jongeren die op het CDA stemmen. Denk niet dat dit veel problemen op gaat leveren verder. Vergeet ook niet dat er een hoop mensen naast studenten in dit land zijn die het idee volledig steunen.
Ik ken maar weinig mensen die het idee volledig steunen. Het principe wordt wel gesteund. Dus dat mensen die te lang over hun studie doen een boete krijgen. De kritiek richt zich dan ook voornamelijk op de terugwerkende kracht van de regeling. De regeling zoals die er nu ligt wordt vrijwel door niemand gesteund.

Zou overigens wel een reactie van Buma willen hebben.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:51:51 #144
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_115908022
Dat het CDA weggevaagd wordt is trouwens een oprechte ramp voor dit land. Je kan veel over die lui zeggen, maar er komen capabele bestuurders uit voort en er zitten mensen in die redelijk zijn. Het plattelandsvolk loopt nu en masse over naar een partij die voornamelijk bezig is met het weren van de islam en die een ruzie in de gazastrook belangrijker vindt dan wat er hier gebeurt.

Een partij die ook qua onderwijs een beslissende stem heeft, maar praktisch niet meedoet aan het inhoudelijke debat. Doodzonde.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  Moderator donderdag 23 augustus 2012 @ 14:56:01 #145
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_115908188
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:51 schreef Ryon het volgende:
Dat het CDA weggevaagd wordt is trouwens een oprechte ramp voor dit land. Je kan veel over die lui zeggen, maar er komen capabele bestuurders uit voort en er zitten mensen in die redelijk zijn. Het plattelandsvolk loopt nu en masse over naar een partij die voornamelijk bezig is met het weren van de islam en die een ruzie in de gazastrook belangrijker vindt dan wat er hier gebeurt.

Een partij die ook qua onderwijs een beslissende stem heeft, maar praktisch niet meedoet aan het inhoudelijke debat. Doodzonde.
Die Sander de Rouwe kwam op mij absoluut niet over als een capabele bestuurder.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:56:15 #146
66825 Reya
Fier Wallon
pi_115908196
quote:

Dit pleidooi ondersteun ik.
pi_115908208
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:46 schreef soklos het volgende:

[..]

Ik ken maar weinig mensen die het idee volledig steunen. Het principe wordt wel gesteund. Dus dat mensen die te lang over hun studie doen een boete krijgen. De kritiek richt zich dan ook voornamelijk op de terugwerkende kracht van de regeling. De regeling zoals die er nu ligt wordt vrijwel door niemand gesteund.

Zou overigens wel een reactie van Buma willen hebben.
die leugenaar zei gisteren tijdens het debat dat hij er vertrouwen in had dat er vandaag een akkoord bereikt zou worden.

eeeeh kunnen wij niet net als in egypte gaan protesteren? graag tegen zijlstra?
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:56:44 #148
66825 Reya
Fier Wallon
pi_115908216
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:56 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Dat is dan ook geen bestuurder.
pi_115908257
quote:

Daar ben ik het mee eens. Het CDA moet weer daadkracht tonen. Nu maken ze een belofte die ze vervolgens niet na kunnen komen. Zoiets is dodelijk in de verkiezingen. Sinds Balkenende zijn ze al aan het stuntelen, erg zonde. Het is namelijk een partij met veel bestuurservaring. Ze hadden ook nooit met de PVV in zee moeten gaan. Luister eens naar de oude garde van de partij in de plaats van je eigen zin doordrijven. Van Agt en Lubbers waren tegen. Een groot deel van het CDA was tegen. Zelfs tijdens de verkiezingen zeiden ze dat ze niet wilden samenwerken met de PVV. En wat doen ze na de verkiezingen... Juist ja.
  Moderator donderdag 23 augustus 2012 @ 14:57:55 #150
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_115908260
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:56 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat is dan ook geen bestuurder.
Klopt, een onverlaat.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 14:58:05 #151
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_115908267
quote:

[..]

Dat is dan ook een parlementariër. Hoe minder je daarvan verwacht, hoe meer het alleen maar kan meevallen.
--
pi_115908333
Zoals men kan zien aan het debat blijft het CDA een prachtpartij: integer, eerlijk maar bovenal duidelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2012 14:59:35 ]
  Moderator donderdag 23 augustus 2012 @ 15:00:00 #153
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_115908354
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:58 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat is dan ook een parlementariër. Hoe minder je daarvan verwacht, hoe meer het alleen maar kan meevallen.
Foutje inderdaad.
pi_115908409
quote:

[..]

net even gegoogled hij wordt 32 :') hij lijkt nog maar 18 :|W

:X
De Rouwe is gehuwd, vader van twee dochters en twee zonen
:X

hoe dan ook een vuile leugenaar: Hij is lid van de Protestante Kerk in Nederland.....dus de bekentenis van zonden wordt daarom hoofdzakelijk gedaan in de privésfeer, in gebed voor God.

sterkte daarmee :(
  Moderator donderdag 23 augustus 2012 @ 15:01:45 #155
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_115908430
Maar als ze per 1 januari de boete gaan opheffen, wat ik wel verwacht, waarom het dan nu niet gelijk doen? Krijg je dan dat je de helft van je studieboete moet betalen over dat halve jaar? Het wordt er alleen maar lastiger op lijkt me.
pi_115908493
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:01 schreef Slobeend het volgende:
Maar als ze per 1 januari de boete gaan opheffen, wat ik wel verwacht, waarom het dan nu niet gelijk doen? Krijg je dan dat je de helft van je studieboete moet betalen over dat halve jaar? Het wordt er alleen maar lastiger op lijkt me.
Waaruit concludeer jij de afschaffing per januari?
pi_115908515
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:01 schreef Slobeend het volgende:
Op basis van welke gronden verwacht je dat?

En waarom nu niet? Omdat het in de wet staat dat we vanaf 1 september moeten betalen.
pi_115908547
We hebben genoeg tijd om er over te praten dus daarom hebben we het maar even doorgeschoven naar aankomende dinsdag. Zodat we daar in de plenaire zaal verder kunnen praten met meer mensen. Want dat maakt het nemen van een beslissing op korte termijn eenvoudiger.
  Moderator donderdag 23 augustus 2012 @ 15:05:09 #159
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_115908585
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:03 schreef Sjacq het volgende:

[..]

Waaruit concludeer jij de afschaffing per januari?
Omdat na de verkiezingen het CDA het ineens wel dekkend gaat krijgen. Maar het kan ook zijn dat het dan het jaar erna pas afgeschaft gaat worden.
pi_115908668
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:05 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Omdat na de verkiezingen het CDA het ineens wel dekkend gaat krijgen. Maar het kan ook zijn dat het dan het jaar erna pas afgeschaft gaat worden.
Op dit moment verwacht ik eigenlijk dat het gewoon doorgedrukt gaat worden en je gewoon moet lappen. Ik denk dat ze dinsdag nog meer van hetzelfde gaan doen en dat ze daarna de hele boete doodzwijgen.
pi_115908697
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:05 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Hoezo zouden ze het dan wel ineens dekkend krijgen?
Ik kreeg net anders het idee dat die De Rouwe niet eens de moeite wilde nemen om ook maar een beetje zn best te doen.
  Moderator donderdag 23 augustus 2012 @ 15:08:20 #162
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_115908711
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:03 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Op basis van welke gronden verwacht je dat?

En waarom nu niet? Omdat het in de wet staat dat we vanaf 1 september moeten betalen.
Ja, maar dat kan je met terug werkende kracht wijzigen toch? Dat maakt het per 1 januari ook zo lastig lijkt me, want dan zit je er al voor de helft in.
Maar omdat een ruime meerderheid in de Kamer tegen deze boete is, denk ik dat met het nieuwe kabinet de boete gaat vervallen. Dat kan toch haast niet anders.
pi_115908774
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:43 schreef eriksd het volgende:

[..]

Helaas hebben die Nederlanders niet in de gaten wat de collateral damage is, dat bijvoorbeeld brave deeltijdstudenten die geen recht hebben op studiefinanciering en die 3-4 dagen werken naast hun opleiding nu minstens 10 000 Euro aan boete moeten betalen (in 1 jaar tijd met 80 Euro verhoogd): 6000 doordat ze 6 jaar over de driejarige bachelor doen en 3000 doordat ze 4 jaar over de tweejarige maste rdoen.
Zelfs niet alle politici hebben dat in de gaten getuige de uitspraak van Arie Slob in het debat van gisteren. En dat noemt zich christelijk. :N
Of erger nog, ze hebben het wel in de gaten (ik heb niet die indruk aangezien er in het parlement niet eens over werd gesproken alvorens de wet werd aangenomen) maar hun hart is teveel van steen om daar iets om te geven.
#NoDAPL
pi_115908845
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Helaas hebben die Nederlanders niet in de gaten wat de collateral damage is, dat bijvoorbeeld brave deeltijdstudenten die geen recht hebben op studiefinanciering en die 3-4 dagen werken naast hun opleiding nu minstens 10 000 Euro aan boete moeten betalen (in 1 jaar tijd met 80 Euro verhoogd): 6000 doordat ze 6 jaar over de driejarige bachelor doen en 3000 doordat ze 4 jaar over de tweejarige maste rdoen.
Zelfs niet alle politici hebben dat in de gaten getuige de uitspraak van Arie Slob in het debat van gisteren. En dat noemt zich christelijk. :N
Of erger nog, ze hebben het wel in de gaten (ik heb niet die indruk aangezien er in het parlement niet eens over werd gesproken alvorens de wet werd aangenomen) maar hun hart is teveel van steen om daar iets om te geven.
Hahhaa, moeten christenen meer geven om boetes dan anderen? :')
  donderdag 23 augustus 2012 @ 15:12:55 #165
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115908906
Dat is natuurlijk grenzeloos naief. Christelijke politici zijn veruit het onbetrouwbaarst én hongerig naar het pluche.
Bis bis bis
pi_115908907
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:11 schreef Taurus het volgende:

[..]

Een collecte in de kerk voor de slachtoffers van deze ramp zou niet verkeerd zijn. :D
  Moderator donderdag 23 augustus 2012 @ 15:14:40 #167
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_115908987
Het valt me ook zwaar tegen van de CU. Ik stem normaal gesproken CU, maar hierin vind ik ze ontzettend kortzichtig. Als je de boete dan toch wil invoeren, doe het dan niet voor al studerenden. Ik heb 2 jaar Hbo gedaan, daarna naar de Uni van studie gewisseld en nu in mijn 3e jaar van de bachelor moet ik dus die boete betalen. Op zich had dat sneller gekund, maar als ik dit eerder had geweten had ik nooit van studie geswitcht. Dit is zo'n willekeurige boete. :r
pi_115909011
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:07 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Hoezo zouden ze het dan wel ineens dekkend krijgen?
Ik kreeg net anders het idee dat die De Rouwe niet eens de moeite wilde nemen om ook maar een beetje zn best te doen.
De Rouwe is een puppet, die heeft helemaal niks te vertellen. Hem is waarschijnlijk gewoon een verhaaltje ingefluisterd dat hij tijdens het debat vervolgens zo'n 15x herhaald heeft.
pi_115909038
Een jaar langstuderen is 60000 kikkertjes.
pi_115909053
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:14 schreef Slobeend het volgende:
Het valt me ook zwaar tegen van de CU. Ik stem normaal gesproken CU, maar hierin vind ik ze ontzettend kortzichtig. Als je de boete dan toch wil invoeren, doe het dan niet voor al studerenden. Ik heb 2 jaar Hbo gedaan, daarna naar de Uni van studie gewisseld, en nu in mijn 3e jaar van de bachelor moet ik dus die boete betalen. Op zich had dat sneller gekund, maar als ik dit eerder had geweten, had ik nooit van studie geswitcht. Dit is zo'n willekeurige boete. :r
Sowieso het argument waarom: "want anders kom er een sociaal leenstelsel". Net alsof als ze daar ook maar enig invloed op hebben als een meerderheid het wil..
pi_115909324
quote:

Ik weet niet zeker hoe ik die laatste zin van jou moet interpreteren maar het CDA heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de afbraak van ons onderwijs door de scholen te 'stimuleren' om te fuseren en de scholen zelfstandig te maken (zelf bepalen welk salaris je betaalt aan de leraar (onderbetaalde eerstegraadsleraren), zelf bepalen wie je als leraar aanneemt (onderbevoegden), een winststreven mogen hebben enz.). Op zich is er niets mis mee wanneer een school zelfstandig opereert maar in de Nederlandse situatie met al die megascholen is dat linke soep.

Wat betreft die capabele bestuurders, ook het CDA heeft wat zwarte schapen. In de breedte leveren ze misschien iets betere bestuurders dan de meeste partijen, dat wel. Ik vind het zonde dat partijen niet meer mensen buiten hun eigen kringetje werven. Waarom niet vaker eerst werven en dan lid maken?
#NoDAPL
pi_115909456
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:15 schreef Devz het volgende:

[..]

De Rouwe is een puppet, die heeft helemaal niks te vertellen. Hem is waarschijnlijk gewoon een verhaaltje ingefluisterd dat hij tijdens het debat vervolgens zo'n 15x herhaald heeft.
Sowieso. Die zat er nou ook niet echt van dit is mijn mening :') Meer aan zijn stem te horen : Godverdomme, ik ben het hier zo mee oneens maar anders trapt maxime me de partij uit :')

CDA , kapot moeten ze.
pi_115909514
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

Sowieso. Die zat er nou ook niet echt van dit is mijn mening :') Meer aan zijn stem te horen : Godverdomme, ik ben het hier zo mee oneens maar anders trapt maxime me de partij uit :')

CDA , kapot moeten ze.
Gaan ze al in de peilingen :')
pi_115909516
Was een onverwachtse uitkomst :')
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_115909527
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE :'( en weer :'( en :'( volgens mij is komende dinsdag idd koffie drinken :'(

http://www.telegraaf.nl/b(...)gstudeerboete__.html

hij sluit niet doorgaan volledig uit :(
pi_115909570
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:11 schreef Taurus het volgende:

[..]

Nee, christenen moeten erom geven dat mensen niet in staat worden gesteld om zichzelf maximaal te ontplooien, christenen moeten erom geven dat mensen vast blijven zitten in een lage functie omdat een opleiding in combinatie met deeltijdwerk niet meer betaalbaar is door die >10 000 Euro aan Halbeheffing, christenen moeten erom geven dat mensen om financiële redenen geen tweede opleiding kunnen volgen, christenen moeten erom geven dat in het onderwijs op welvaart wordt geselecteerd in plaats van op kwaliteiten. Als je geen nep-christenen bent, je weet wel: zo'n typetje dat enkel naar de kerk gaat omdat het voor hem/haar een ritueel is en die niet in het dagelijks leven de christelijke waarden toepast.
#NoDAPL
pi_115909587
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:29 schreef soklos het volgende:

[..]

Gaan ze al in de peilingen :')
Opknopen aan de hoogste boom.

Eerst iedereen lekker maken met : We gaan het fixen ! :Y

En dan toch, nee.. ja... maar... we hebben geen geld, doei :W

Vuile honden :r
pi_115909601
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:12 schreef eriksd het volgende:
Dat is natuurlijk grenzeloos naief. Christelijke politici zijn veruit het onbetrouwbaarst én hongerig naar het pluche.
Eens. De vraag is dan ook of dat dat wel christenen zijn. Je bent geen christene omdat je naar de kerk gaat, je bent een christene omdat je in het dagelijkse leven de christelijke waardes toepast.
#NoDAPL
pi_115909713
YReal, leef je uit met een dartbord waarin een foto van Zijlstra is verwerkt. ;)
#NoDAPL
pi_115909754
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
YReal, leef je uit met een dartbord waarin een foto van Zijlstra is verwerkt. ;)
Is er ook eentje met de foto van De Rouwe of Buma?
pi_115909756
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee, christenen moeten erom geven dat mensen niet in staat worden gesteld om zichzelf maximaal te ontplooien, christenen moeten erom geven dat mensen vast blijven zitten in een lage functie omdat een opleiding in combinatie met deeltijdwerk niet meer betaalbaar is door die >10 000 Euro aan Halbeheffing, christenen moeten erom geven dat mensen om financiële redenen geen tweede opleiding kunnen volgen, christenen moeten erom geven dat in het onderwijs op welvaart wordt geselecteerd in plaats van op kwaliteiten. Als je geen nep-christenen bent, je weet wel: zo'n typetje dat enkel naar de kerk gaat omdat het voor hem/haar een ritueel is en die niet in het dagelijks leven de christelijke waarden toepast.
Christenen 'moeten' helemaal niks, ;) , en daarbij worden normen en waarden door iedereen anders beleefd, ook door christenen onderling. Halbe Zijlstra als christen aanspreken lijkt me onzin.

Tis gewoon 'n nare man, christen of niet.
pi_115909807
quote:
hij sluit niet doorgaan volledig uit :(
Halbetje Zijlstra wil geen alternatief zien omdat zijn ego hem belemmert om hieraan mee te werken. "Oh nee, dadelijk heb ik twee jaar voor niets gewerkt en word ik uitgelachen, ik wil graag nog eerste minister worden." Dat hij niet eens de kwaliteiten heeft om als staatssecretaris goed te functioneren heeft hij blijkbaar niet in de gaten.
#NoDAPL
pi_115909818
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De VVD kan ik het nog niet eens kwalijk nemen om eerlijk te zijn. Die hebben tenminsten gewoon volhard in : DOKKEN VUILE KUTSTUDENTEN

Nee, dan die cda'rs. We fixen het wel. een week lang had ik daadwerkelijk hoop dat het ging worden opgelost..
pi_115909894
quote:
Christenen 'moeten' helemaal niks, ;)
Ze moeten dat wel degelijk als ze christene willen zijn, anders ben je nu eenmaal per definitie geen christene. Het al dan niet een christene zijn blijkt uit je daden, niet uit het al dan niet volgen van wat ritueeltjes.

quote:
Halbe Zijlstra als christen aanspreken lijkt me onzin.
Dat heb ik dan ook niet gedaan, lees het nog eens een keer.
#NoDAPL
pi_115909989
quote:
Nee, dan die cda'rs. We fixen het wel. een week lang had ik daadwerkelijk hoop dat het ging worden opgelost..
Ik heb de hoop zeker nog niet opgegeven dat het volgend jaar wel wordt opgelost, of dat er anders in ieder geval nog wat amendementen plaatsvinden. Zo niet, dan zal ik moeten emigreren. Liever niet als het niet hoeft, zelfs al zijn er landen die aantrekkelijker zijn dan Nederland om in te wonen en te werken.
#NoDAPL
pi_115910278
Tofik Dibi ‏@TofikDibi
Pijnlijke impasse in debat over #langstudeerboete voor Kamer & Kabinet. Nog 1 poging. Hoop dat het lukt #tobecontinued

:{w niet weer
pi_115910284
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb de hoop zeker nog niet opgegeven dat het volgend jaar wel wordt opgelost, of dat er anders in ieder geval nog wat amendementen plaatsvinden. Zo niet, dan zal ik moeten emigreren. Liever niet als het niet hoeft, zelfs al zijn er landen die aantrekkelijker zijn dan Nederland om in te wonen en te werken.
Snap eigenlijk het probleem niet zo om het nu al op te schorten. Je weet dat het na de verkiezingen wordt afgeschaft en er iets voor de in de plaats komt. Schaf het dan gewoon af en zorg dat er een ondertekend overeenkomst komt te liggen van alle partijen dat er na de verkiezingen een oplossing wordt gezocht voor het gat in de begroting. Hoe ze dat doen hoeft wat mij betreft nog niet vast komen te staan. Dat ze het gaan doen wel.
pi_115910377
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:45 schreef soklos het volgende:

[..]

Snap eigenlijk het probleem niet zo om het nu al op te schorten. Je weet dat het na de verkiezingen wordt afgeschaft en er iets voor de in de plaats komt. Schaf het dan gewoon af en zorg dat er een ondertekend overeenkomst komt te liggen van alle partijen dat er na de verkiezingen een oplossing wordt gezocht voor het gat in de begroting. Hoe ze dat doen hoeft wat mij betreft nog niet vast komen te staan. Dat ze het gaan doen wel.
Dat heb je nu een paar keer gezegd maar waar baseer je dat uberhaupt op?
pi_115910379
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:14 schreef Slobeend het volgende:
Het valt me ook zwaar tegen van de CU. Ik stem normaal gesproken CU, maar hierin vind ik ze ontzettend kortzichtig. Als je de boete dan toch wil invoeren, doe het dan niet voor al studerenden. Ik heb 2 jaar Hbo gedaan, daarna naar de Uni van studie gewisseld en nu in mijn 3e jaar van de bachelor moet ik dus die boete betalen. Op zich had dat sneller gekund, maar als ik dit eerder had geweten had ik nooit van studie geswitcht. Dit is zo'n willekeurige boete. :r
Ook als het alleen voor mensen zou gelden die nog zouden moeten starten met een opleiding, inderdaad een zeer redelijk uitgangspunt, dan nog zou het voor veel 30+-ers hierdoor ofwel een zeer dure grap worden om nog een opleiding te volgen ofwel onmogelijk zijn om een opleiding op niveau te volgen. Dat kan gaan om iemand die een goed diploma heeft behaald en die een tweede opleiding wil volgen om zich beter te ontwikkelen, het kan ook gaan om iemand die nog geen hogere opleiding heeft gevolgd en die dit op latere leeftijd alsnog wil doen en die het met 1000 Euro per maand moet zien te redden.

Bedenk dat zo'n 30+-er driedubbel klappen krijgt:
- sterk gereduceerd inkomen, al is het maar omdat je omwille van roostertechnische redenen niet meer dan 3 dagen doordeweeks kan werken
- 200 Euro extra kosten per maand voor het gewone collegegeld en boeken
- 100 Euro extra kosten voor de boetes

Dat is nogal een klap. Je zou van de CU meer oog verwachten voor de slachtoffers van een dergelijk beleid, al helemaal nadat die in het Senaat zijn genoemd (ik heb die vergadering live gezien).
#NoDAPL
pi_115910425
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:47 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Alle partijen zijn tegen de langstudeerboete, behalve de CU.
pi_115910431
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:45 schreef soklos het volgende:

[..]

Uitstel leidt in de politiek nogal eens tot het helemaal niet meer doen.
#NoDAPL
pi_115910535
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:48 schreef soklos het volgende:

[..]

Alle partijen zijn tegen de langstudeerboete, behalve de CU.
Alle partijen zijn tegen de forensentaks, behalve D66, maar ga er maar van uit dat die in 2012 betaald zal moeten gaan worden.
pi_115910558
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:47 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

precies daar heeft die halbe wel gelijk in! dat er een meerderheid voor het soc leenstelsel is wil niet zeggen dat die ook daadwerkelijk gaat komen en de langstboete wordt afgeschaft. er is nu toch ook een meerderheid voor afschaffing van de boete? het enige dat die meerderheid hoefde te doen is tot een compromis komen (wat niet onmogelijk is gezien het kunduz akkoord) over een alternatief....

ik denk eigenlijk dat de langstboete wel zo'n tien/twintig jaar zal blijven bestaan....soc leenstelsel zal op meer weerstand stuiten
pi_115910657
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:50 schreef lisselotte88 het volgende:

[..]

precies daar heeft die halbe wel gelijk in! dat er een meerderheid voor het soc leenstelsel is wil niet zeggen dat die ook daadwerkelijk gaat komen en de langstboete wordt afgeschaft. er is nu toch ook een meerderheid voor afschaffing van de boete? het enige dat die meerderheid hoefde te doen is tot een compromis komen (wat niet onmogelijk is gezien het kunduz akkoord) over een alternatief....

ik denk eigenlijk dat de langstboete wel zo'n tien/twintig jaar zal blijven bestaan....soc leenstelsel zal op meer weerstand stuiten
Ik heb het dan ook niet over het sociaal leenstelsel. Daar is de SP, PVVD en CU tegen. Ik heb het over partijen die tegen de langstudeerboete zijn. Daar is iedereen tegen behalve de CU. Het probleem ligt ook bij het oplossen van het gat in begroting.
pi_115910897
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:50 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Alle partijen zijn tegen de forensentaks, behalve D66, maar ga er maar van uit dat die in 2012 betaald zal moeten gaan worden.
Forensentaks is ook een bezwaarlijke maatregel, maar daar gaat het nu niet over.
pi_115911048
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:58 schreef soklos het volgende:

[..]

Forensentaks is ook een bezwaarlijke maatregel, maar daar gaat het nu niet over.
Het ging erom dat de uitspraak "alle partijen vinden X, dus krijgen we X" niet op gaat.
pi_115911243
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:01 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Het ging erom dat de uitspraak "alle partijen vinden X, dus krijgen we X" niet op gaat.
Bedoelde het ook niet zo stellig. Het lijkt me wel meer dan logisch als alleen een kleine partij als CU voor de langstudeerboete is. De forensentaks zal het denk ik ook niet redden. Verder vraag ik me af wanneer ik het vaker zo stellig heb gezegd. Volgens mij heb ik het maar één keer zo stellig gezegd. Normaal gesproken zet ik er "waarschijnlijk" of "Logischerwijs" of "in beginsel" voor.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 16:06:34 #198
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115911308
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:05 schreef soklos het volgende:

[..]

Bedoelde het ook niet zo stellig. Het lijkt me wel meer dan logisch als alleen een kleine partij als CU voor de langstudeerboete is. De forensentaks zal het denk ik ook niet redden.
Waar staat die pot met geld dan waar jij nu uit put? Besef je wel dat met ál deze maatregelen er nog 17 miljard geschrapt moet gaan worden?
Bis bis bis
pi_115911375
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:06 schreef eriksd het volgende:

[..]

Waar staat die pot met geld dan waar jij nu uit put? Besef je wel dat met ál deze maatregelen er nog 17 miljard geschrapt moet gaan worden?
Dat is niet aan mij, maar er zijn wel degelijk bezuinigingsalternatieven.
pi_115911418
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:06 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel er naar ontwikkelingshulp en het buitenland gaat maar ik (als leek) zou denken dat daar het eerst op bezuinigd mag worden. Eerst de zaken op orde hebben in eigen land!
pi_115911513
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:08 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel er naar ontwikkelingshulp en het buitenland gaat maar ik (als leek) zou denken dat daar het eerst op bezuinigd mag worden. Eerst de zaken op orde hebben in eigen land!
Verder.. Was het sociaal leenstelsel al genoemd? Ja.. Sowieso een domme vraag.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 16:12:32 #202
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115911589
quote:

[..]

Ben ik het mee eens, alleen "verdienen" een hoop mensen, doorgaans met complete non-opleidingen, daar hun inkomen mee. Dan wordt het dus vestzak-broekzak. Zie je hoe complex het probleem is?

Voorlopig is de enige "oplossing" meer halen. Dat betekent dat juist dingen als een foresentax, hogere eigen bijdragen voor alles en ordinaire belastingverhogingen op de loer liggen. Welke naam je er verder aan wil geven, er gaat meer gehaald worden. En zo'n langstudeerboete doet het, mede door de geuzennaam die studenten er zelf aan hebben gegeven, goed bij een groot deel van het electoraat.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:08 schreef soklos het volgende:

[..]

Dat is niet aan mij, maar er zijn wel degelijk bezuinigingsalternatieven.
Zo! Kan je geen lid worden het CDA?
Bis bis bis
pi_115911703
quote:
Waar staat die pot met geld dan waar jij nu uit put?
Begin eens met de HRA te beperken voor de duurdere huizen. ;)
Ook kan er best nog wel wat geld van het MBO naar het WO. Verhoudingsgewijs (in relatie tot de taken) krijgt het MBO al jarenlang meer geld dan het WO. Dat is ook te zien aan de vele nieuwbouw en de bijzonder luxe praktijkvoorzieningen. Maar ook aan belachelijke snoepreisjes (bijvoorbeeld naar de USA, een concreet voorbeeld), dienstauto's, topsalarissen en meer van die onzin.
#NoDAPL
pi_115911778
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:12 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens, alleen "verdienen" een hoop mensen, doorgaans met complete non-opleidingen, daar hun inkomen mee. Dan wordt het dus vestzak-broekzak. Zie je hoe complex het probleem is?

Voorlopig is de enige "oplossing" meer halen. Dat betekent dat juist dingen als een foresentax, hogere eigen bijdragen voor alles en ordinaire belastingverhogingen op de loer liggen. Welke naam je er verder aan wil geven, er gaat meer gehaald worden. En zo'n langstudeerboete doet het, mede door de geuzennaam die studenten er zelf aan hebben gegeven, goed bij een groot deel van het electoraat.

[..]

Zo! Kan je geen lid worden het CDA?
Weer zo'n lege opmerking. Natuurlijk kan ik lid worden van het CDA, maar het is niet mijn partij. Verder hoef ik die langstudeerboete niet te betalen. Het gaat mij om de onrechtvaardigheid van de regel dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. De regel zelf is niets mis mee, behalve dan voor deeltijdstudenten.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 16:16:35 #205
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115911787
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Begin eens met de HRA te beperken voor de duurdere huizen. ;)
Ook kan er best nog wel wat geld van het MBO naar het WO. Verhoudingsgewijs (in relatie tot de taken) krijgt het MBO al jarenlang meer geld dan het WO. Dat is ook te zien aan de vele nieuwbouw en de bijzonder luxe praktijkvoorzieningen.
Ik ben dan ook voorstander van het afschaffen van de HRA. Alleen lijkt mij een effectief tarief van 52% niet goed (dus een verhoging, ik meen dat Jacobs etc vrij stellig erin zijn dat het netto-verdieneffect nihil is) dus daar zou ik dan toch een andere aftrekpost/korting op gaan zetten.
De huisvesting van een gemiddelde MBO-instelling is inderdaad opvallend nieuw en duur.
Bis bis bis
pi_115911821
Ik zal wel in herhaling vallen, maar dat is dan ook de kracht van het onderwijs, maar wat beoogt de overheid met de langstudeerboete?

Nee, laat ik het anders zeggen, denkt de overheid op deze manier draagvlak te kunnen creeren onder studenten, docenten, werkgevers, etc.? Waarvoor dient de boete en wordt hiermee het doel bereikt? Inzetten op een kenniseconomie, flexibele doorstuderende werknemers en daar tegenover een deeltijdstudent die voor 30 schooldagen in het schooljaar +/- 4500 euro moet aftikken. Dat begrijp ik niet.
pi_115912104
Ik heb net even zitten tellen....dat voorstel tot opschorting pvda + sp + groenlinks = 55 stemmen....cda had alleen maar hoeven in te stemmen en we hadden 76 stemmen voor....en deze hele onzin was voorbij.

CDA = CHRONISCH DEBIELE AARTSHUICHELAARS :r
pi_115912217
Ik heb één maand uitloop op m'n afstuderen, waardoor ik in September nog ingeschreven sta.
Nu heb ik begrepen dat ze kijken naar het feit of je op 1 september ingeschreven staat.

Die ene maand uitloop betekent dus meteen dat als ik volgend jaar verder wil studeren ik meteen langstudeerder ben? :{
pi_115912314
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:27 schreef VacaLoca het volgende:
Ik heb één maand uitloop op m'n afstuderen, waardoor ik in September nog ingeschreven sta.
Nu heb ik begrepen dat ze kijken naar het feit of je op 1 september ingeschreven staat.

Die ene maand uitloop betekent dus meteen dat als ik volgend jaar verder wil studeren ik meteen langstudeerder ben? :{
??? als je op 4 jaar + 1 maand zit = betalen!

of 6 jaar + 1 maand....of 2 jaar + 1 maand of 3 jaar + 1 maand.....
pi_115912355
Houden ze trouwens bij al die berekeningen van hoeveel geld ze wel niet 'mis' lopen überhaupt wel rekening met wat het in de toekomst gaat kosten dat studenten uit gaan wijken naar het buitenland of dat er minder mensen gaan doorstuderen en er minder hogeropgeleiden komen?

Korte-termijn visie weer imo.
pi_115912459
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:29 schreef lisselotte88 het volgende:

[..]

??? als je op 4 jaar + 1 maand zit = betalen!

of 6 jaar + 1 maand....of 2 jaar + 1 maand of 3 jaar + 1 maand.....
Zover ik weet is langstudeerboete voor als je méér dan 1 jaar langer doorstudeert dan tijd die voor je traject staat.

HBO is 4 jaar dus als je binnen 4 jaar afrond heb je nog een jaar dat je WO master kan doen zonder boete als ik het goed begrijp.

Maar als er gekeken wordt naar inschrijvingen op 1 september dan heb ik met één maand uitloop meteen 5 jaar staan voor m'n HBO en mag ik meteen 3k extra betalen als ik hierna master wil gaan doen.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 16:34:43 #212
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115912481
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:31 schreef VacaLoca het volgende:
Houden ze trouwens bij al die berekeningen van hoeveel geld ze wel niet 'mis' lopen überhaupt wel rekening met wat het in de toekomst gaat kosten dat studenten uit gaan wijken naar het buitenland of dat er minder mensen gaan doorstuderen en er minder hogeropgeleiden komen?

Dat is toch ook een zeepbel van formaat, die kluit hoogopgeleiden. Wellicht is het juist verstandig dat wat af te remmen.
Bis bis bis
pi_115912492
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:34 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Zover ik weet is langstudeerboete voor als je méér dan 1 jaar langer doorstudeert dan tijd die voor je traject staat.

HBO is 4 jaar dus als je binnen 4 jaar afrond heb je nog een jaar dat je WO master kan doen zonder boete als ik het goed begrijp.

Maar als er gekeken wordt naar inschrijvingen op 1 september dan heb ik met één maand uitloop meteen 5 jaar staan voor m'n HBO en mag ik meteen 3k extra betalen als ik hierna master wil gaan doen.
bachelor en master worden apart geteld.
pi_115912499
quote:

[..]

Dit.
pi_115912508
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:34 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat is toch ook een zeepbel van formaat, die kluit hoogopgeleiden. Wellicht is het juist verstandig dat wat af te remmen.
Allicht, maar dan mogen ze het niveau van de HBO opleidingen ook weer wat omhoog brengen. Is nu meer niveautje MBO+ geworden.
pi_115912509
quote:

[..]

zeker, maar niet zo..
pi_115912533
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:31 schreef VacaLoca het volgende:

:'( dit is niet goed. Het is niet grappig meer |:( Ik ben namelijk iets vergeten tijdens het rekenen. Ik kan het collegegeld wel betalen volgende week, maar BOEKENGELD! 50 euro voor mijn wettenbundels + 150 voor de boeken....eeeh waar moet die 200 extra vandaan komen :( ik ben geen bank o|O

nu moet ik even gaan huilen :'( :W

:'(
pi_115912577
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:36 schreef lisselotte88 het volgende:

[..]

:'( dit is niet goed. Het is niet grappig meer |:( Ik ben namelijk iets vergeten tijdens het rekenen. Ik kan het collegegeld wel betalen volgende week, maar BOEKENGELD! 50 euro voor mijn wettenbundels + 150 voor de boeken....eeeh waar moet die 200 extra vandaan komen :( ik ben geen bank o|O

nu moet ik even gaan huilen :'( :W

:'(
Dan gebruik je een maand langer je huidige bundel
pi_115912783
quote:

[..]

Dat gebeurt toch niet zolang MBO'ers (die naar HBO gaan) 8 jaar zonder extra kosten kunnen studeren.
know'm sayin?
word? word.
pi_115912787
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:35 schreef Yreal het volgende:

[..]

bachelor en master worden apart geteld.
Hm, werkelijk? Waarom dan al die geluiden van studenten die vanwege de regeling geen master meer willen aangaan na een bachelor uit vrees voor de boete?

Maar als je van HBO afkomt, begin je kwa regeling dus bij 0 weer als je WO Master wilt gaan doen?

Vraag ik me nog wel af waar de pre-master bij hoort...
pi_115912882
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:41 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Hm, werkelijk? Waarom dan al die geluiden van studenten die vanwege de regeling geen master meer willen aangaan na een bachelor uit vrees voor de boete?

Maar als je van HBO afkomt, begin je kwa regeling dus bij 0 weer als je WO Master wilt gaan doen?

Vraag ik me nog wel af waar de pre-master bij hoort...
Premaster telt als bachelor. Tel uit je winst. Bovendien bestaat er voor bepaalde richtingen niet eens een premaster meer
pi_115912980
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

Premaster telt als bachelor. Tel uit je winst. Bovendien bestaat er voor bepaalde richtingen niet eens een premaster meer
En de premasters die er zijn, zijn gewoon halve bacheloropleidingen van twee jaar in de plaats van drie jaar. :'D
pi_115913068
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:46 schreef soklos het volgende:

[..]

En de premasters die er zijn, zijn gewoon halve bacheloropleidingen van twee jaar in de plaats van drie jaar. :'D
Van 5500 tot 10.000 euro per jaar.
pi_115913160
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

Tel uit je verlies bedoel je ;(
Voor mijn richting staat nog wel een pre-master iig, is recent zelfs nog een jaar geworden ipv een half jaar helaas.

Jaar pre-master met langstudeerboete + jaar master... of 1 jaar buitenland... tja
pi_115913173
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:47 schreef Yreal het volgende:

[..]

Van 5500 tot 10.000 euro per jaar.
:?
pi_115913207
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:49 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Tel uit je verlies bedoel je ;(
Voor mijn richting staat nog wel een pre-master iig, is recent zelfs nog een jaar geworden ipv een half jaar helaas.

Jaar pre-master met langstudeerboete + jaar master... of 1 jaar buitenland... tja
Voor de premaster betaal je dus instellingstarief.
pi_115913330
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:50 schreef Yreal het volgende:

[..]

Voor de premaster betaal je dus instellingstarief.
Is dat ook een nieuwe regeling dan? Want dat was voor het afgelopen studiejaar iig niet zo.
pi_115913374
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:52 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Is dat ook een nieuwe regeling dan? Want dat was voor het afgelopen studiejaar iig niet zo.
Daar zijn ze dit jaar mee begonnen, bestaan uitzonderingen voor kleine schakelprogramma;s en dergelijken.
pi_115914427
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:52 schreef Yreal het volgende:

[..]

Daar zijn ze dit jaar mee begonnen, bestaan uitzonderingen voor kleine schakelprogramma;s en dergelijken.
Inderdaad. Hbo'ers mogen niet naar de uni. Als ze echt willen moeten ze eventjes flink wat geld ophoesten.
pi_115914529
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 17:07 schreef soklos het volgende:

[..]

Inderdaad. Hbo'ers mogen niet naar de uni. Als ze echt willen moeten ze eventjes flink wat geld ophoesten.
Ben er ook mooi hard door genaaid. Gelukkig mijn eerste jaartje bachelor er in deeltijd er al afgerond... nu mag ik dokken :')
pi_115914768
quote:

[..]

Er is veel veranderd afgelopen jaar zie ik. Universiteit van Amsterdam had bijvoorbeel een pre-master programma voor Business Studies voor HBO'ers, maar daar is nu niets meer van terug te vinden. (edit: wellicht weggehaald omdat het vol zit, misschien bestaat het nog wel)

Nijmegen heeft het nog wel, maar daar staat niet duidelijk aangegeven of je daar dan instellingsgeld voor moet betalen of gewoon wettelijk collegegeld van ¤1.700.

Maar goed, bedankt Nederland voor het makkelijk maken van mijn keuze. Ik ga mijn master wel in Spanje doen. Bu-bye.
pi_115914817
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 17:09 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ben er ook mooi hard door genaaid. Gelukkig mijn eerste jaartje bachelor er in deeltijd er al afgerond... nu mag ik dokken :')
Gelukkig heb ik er geen last van, maar ik kan me voorstellen dat het super frustrerend is. :)
pi_115914916
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 17:14 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Er is veel veranderd afgelopen jaar zie ik. Universiteit van Amsterdam had bijvoorbeel een pre-master programma voor Business Studies voor HBO'ers, maar daar is nu niets meer van terug te vinden. (edit: wellicht weggehaald omdat het vol zit, misschien bestaat het nog wel)

Nijmegen heeft het nog wel, maar daar staat niet duidelijk aangegeven of je daar dan instellingsgeld voor moet betalen of gewoon wettelijk collegegeld van ¤1.700.

Maar goed, bedankt Nederland voor het makkelijk maken van mijn keuze. Ik ga mijn master wel in Spanje doen. Bu-bye.
http://studiegids.uva.nl/web/uva/sgs/nl/p/983.html

Een van de weinige mogelijkheden die nog bestaat
pi_115915260
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 17:17 schreef Yreal het volgende:

[..]

http://studiegids.uva.nl/web/uva/sgs/nl/p/983.html

Een van de weinige mogelijkheden die nog bestaat
Ja had nu ook dit gevonden:

http://www.studeren.uva.n(...)0BE-688C7CD10A92B70A

--
pi_115915301
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 17:24 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Ja had nu ook dit gevonden:

http://www.studeren.uva.n(...)0BE-688C7CD10A92B70A

Leek even alsof het niet bestond omdat op de applicatiepagina van Business Studies zelf er alleen het volgende staat:

A Bachelor's degree from a university of applied sciences, a Fachhochschule (Germany) or Polytechnic will not be taken into consideration

Zonder verwijzing naar een pre-master mogelijkheid, lekker onduidelijk (zoals zoveel websites van universiteiten)
Voor de uva moet je de studiegids site gebruiken, staat werkelijk alles in.
pi_115915392
Keek trouwens ook niet goed, staat wel een verwijzing naar 'Dutch Degree' en dan kom je uiteindelijk bij pre-master traject uit.

Hoe dan ook, je zegt dat het een van de weinige mogelijkheden is. Terwijl ik voor bedrijfskunde/Business Studies nog wel verschillende uni's zie die het aanbieden... is dat voor andere sectoren niet zo dan?
pi_115915690
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 17:26 schreef VacaLoca het volgende:
Keek trouwens ook niet goed, staat wel een verwijzing naar 'Dutch Degree' en dan kom je uiteindelijk bij pre-master traject uit.

Hoe dan ook, je zegt dat het een van de weinige mogelijkheden is. Terwijl ik voor bedrijfskunde/Business Studies nog wel verschillende uni's zie die het aanbieden... is dat voor andere sectoren niet zo dan?
Kijk maar eens bij rechten... ul, vu, uva, uu... allemaal aan de ou uitbesteed.
pi_115916598
quote:

[..]

je kunt ook gewoon je VWO halen
pi_115916691
de 'uitkomst' van het debat van vandaag is wel lullig in ieder geval. maar zeg nu zelf, had iemand wat anders verwacht? en nu weer alle hoop zetten op aanstaande dinsdag, het laatste strohalmpje :') het besluit is al lang genomen, zo'n debat is alleen maar voor de vorm naar buiten toe. de enige mogelijkheid is dat het wordt afgeschaft door een volgend kabinet, maar daar heb je nu niets aan.
pi_115921848
Ik heb nu twee jaar gestudeerd en ga waarschijnlijk beginnen aan een nieuwe studie/bachelor, dus dat is boete :P

Maar hoe krijg je die boete nou precies? Op 30 september krijg je een leuke brief van de overheid met een rekening daarin, die je meteen moet voldoen? Het collegegeld heb ik wel paraat om in één keer te betalen, alleen die boete niet.
pi_115922127
Beste student,

De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een machtiging van u ontvangen om het collegegeld voor het collegejaar 2012-2013 van uw rekening af te schrijven.
Het door u verschuldigde bedrag 485,40 zal op 27/08/2012 van de door u aangegeven rekening worden geïncasseerd.

Ik verzoek u vriendelijk er zorg voor te dragen dat er voldoende saldo op de bankrekening staat om dit incasso te kunnen uitvoeren.

Heeft u een uitschrijfverzoek via Studielink ingediend? Dan loopt de automatische incasso door totdat uw uitschrijfverzoek is verwerkt. Dit kan zes tot acht
weken duren. Na verwerking van uw uitschrijfverzoek wordt de incasso stop gezet en wordt het eventueel teveel ingehouden collegegeld terug gestort op uw rekening.

Wordt uw inschrijfverzoek achteraf om welke reden dan ook niet geaccepteerd? Dan zal de incasso stopgezet worden
en wordt het eventueel teveel ingehouden collegegeld terug gestort op uw rekening.

Meer informatie vindt u op de website: http://www.eur.nl/inschrijven

Met vriendelijke groet,

Bureau Onderwijsgelden

:( + :'( wat bedoelen ze met het dikgedrukte? :'( kunnen ze me zomaar uitschrijven? :'(
  donderdag 23 augustus 2012 @ 20:25:15 #242
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115922168
Uiteraard. En terecht ook.
Bis bis bis
  donderdag 23 augustus 2012 @ 20:26:15 #243
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_115922228
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 20:25 schreef eriksd het volgende:
Uiteraard. En terecht ook.
_O-
  donderdag 23 augustus 2012 @ 20:36:55 #244
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115922686
Wat opgeruimd.
Nu weer ontopic: de langstudeerboete.

[ Bericht 90% gewijzigd door eriksd op 24-08-2012 16:55:32 ]
Bis bis bis
pi_115923366
Hm, als ik bij Mijn DUO op Langstudeerders klik en wat gegevens invul dan komt er uit dat ik gewoon het instellingsgeld/collegegeld moet betalen, ondanks dat ik al twee jaar ingeschreven ben op WO-niveau (en nu dus nieuwe studie kies).

Snap er maar weinig van, was toch aardig zeker dat ik die boete wel kreeg dit jaar.
pi_115923443
quote:
5s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 20:50 schreef RacerDKB het volgende:
Hm, als ik bij Mijn DUO op Langstudeerders klik en wat gegevens invul dan komt er uit dat ik gewoon het instellingsgeld/collegegeld moet betalen, ondanks dat ik al twee jaar ingeschreven ben op WO-niveau (en nu dus nieuwe studie kies).

Snap er maar weinig van, was toch aardig zeker dat ik die boete wel kreeg dit jaar.
ze tellen inschrijvingen en kijken dan voor je huidigen opleidingen of je langstudeerder bent. Al heb je 3x het eerste jaar gedaan ben je voor de 4de keer nog steeds geen langstudeerder.
pi_115923507
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 20:51 schreef Yreal het volgende:

[..]

ze tellen inschrijvingen en kijken dan voor je huidigen opleidingen of je langstudeerder bent. Al heb je 3x het eerste jaar gedaan ben je voor de 4de keer nog steeds geen langstudeerder.
Holy shit, is dat zo? Dat zou namelijk erg goed nieuws zijn :D
pi_115923544
quote:
10s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 20:52 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Holy shit, is dat zo? Dat zou namelijk erg goed nieuws zijn :D
ja.. tel al je huidige inschrijvingen op en kijk dan of dat meer dan nominaal +1 is voor je huidige inschrijving.
pi_115923643
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 20:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

ja.. tel al je huidige inschrijvingen op en kijk dan of dat meer dan nominaal +1 is voor je huidige inschrijving.
1 jaar UvA gedaan en 1 jaar VU, en ga nu beginnen aan een studie van 3 jaar bachelor, dus dan is het toch 5 jaar voor de bachelor; dus boete?
pi_115923707
quote:
11s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 20:55 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

1 jaar UvA gedaan en 1 jaar VU, en ga nu beginnen aan een studie van 3 jaar bachelor, dus dan is het toch 5 jaar voor de bachelor; dus boete?
Voor 3 jarige bachelors begint de boete dus vanaf het 5de jaar. Als je naar de universiteit gaat kan je vast wel tellen :*
pi_115923882
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 20:56 schreef Yreal het volgende:

[..]

Voor 3 jarige bachelors begint de boete dus vanaf het 5de jaar. Als je naar de universiteit gaat kan je vast wel tellen :*
Ik schijn wel te kunnen tellen ja, maar omdat je net zei:
quote:
Was ik in de war. Ik krijg dus gewoon de langstudeerboete, alleen nog niet meteen dit jaar maar pas in het derde jaar van mijn derde studie?
pi_115923950
Zoals ik al vroeg, kan je tellen?

1 jaar : Uva
2 jaar : Vu
3 jaar : 3de studie
4 jaar : 3de studie

Nu heb je dus nominaal +1 jaar voor je 3de studie gestudeerd. Jaar 5 is dus langstudeerder, het 3de jaar van je 3de studie.

No offensive, ik zit te pilsen.
pi_115924128
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 21:01 schreef Yreal het volgende:
Zoals ik al vroeg, kan je tellen?

1 jaar : Uva
2 jaar : Vu
3 jaar : 3de studie
4 jaar : 3de studie

Nu heb je dus nominaal +1 jaar voor je 3de studie gestudeerd. Jaar 5 is dus langstudeerder, het 3de jaar van je 3de studie.

No offensive, ik zit te pilsen.
Ik kan verdomme wel tellen alleen ben te erg in de war in mijn hoofd na het lezen van allerlei pagina's van de overheid en DUO en studielink over langstudeerboete :')

Maar goed, die boete komt dus niet dit jaar voor mij; dus zodra het nieuwe kabinet de boete afschaft hoef ik hem nooit te betalen aangezien ik mijn boete pas hoef te verwachten in collegejaar 2014-2015 met de huidige regels.

Dit is het enige dat ik even op een rijtje wilt hebben, sorry voor de verwarring.
pi_115924156
quote:
10s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 21:04 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ik kan verdomme wel tellen alleen ben te erg in de war in mijn hoofd na het lezen van allerlei pagina's van de overheid en DUO en studielink over langstudeerboete :')

Maar goed, die boete komt dus niet dit jaar voor mij; dus zodra het nieuwe kabinet de boete afschaft hoef ik hem nooit te betalen aangezien ik mijn boete pas hoef te verwachten in collegejaar 2014-2015 met de huidige regels.

Dit is het enige dat ik even op een rijtje wilt hebben, sorry voor de verwarring.
is goed hoor :*
pi_115924879
_O-

Mislukken overleg langstudeerboete blamage van formaat
door Tanja Jadnanansing op 23 augustus 2012

Vandaag zaten verschillende partijen, op initiatief van de PvdA, met elkaar aan tafel om de afschaffing van de langstudeerboete te regelen. Helaas heeft dit niet tot het gewenste resultaat geleid.

Ik heb vorige maand de andere partijen al gevraagd om samen de langstudeerdersboete af te schaffen. Toen wilden VVD, CDA, D66, en GroenLinks daar niet eens over praten.

De PvdA heeft zich van begin af aan tegen verzet tegen deze beroerde maatregel, maar pas vorige week ontstond er een meerderheid tegen de boete. Daarom heb ik het initiatief genomen om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Vooralsnog zonder resultaat.

Ik roep de partijen nogmaals op, in het belang van studenten, tot een oplossing te komen. Ik dien vandaag, samen met mijn collega Jesse Klaver van GroenLinks, een initiatiefwet in. Dit wetsvoorstel haalt met terugwerkende kracht de langstudeerboete van tafel. Gezien de meerderheid van partijen die tegen de boete zijn, _O- reken ik op steun voor deze wet. :')

http://www.pvda.nl/berich(...)+blamage+van+formaat

_O-
pi_115924942
quote:
13s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 21:17 schreef lisselotte88 het volgende:
_O-

Vandaag zaten verschillende partijen, op initiatief van de PvdA, met elkaar aan tafel om de afschaffing van de langstudeerboete te regelen. Helaas heeft dit niet tot het gewenste resultaat geleid.

Ik heb vorige maand de andere partijen al gevraagd om samen de langstudeerdersboete af te schaffen. Toen wilden VVD, CDA, D66, en GroenLinks daar niet eens over praten.

De PvdA heeft zich van begin af aan tegen verzet tegen deze beroerde maatregel, maar pas vorige week ontstond er een meerderheid tegen de boete. Daarom heb ik het initiatief genomen om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Vooralsnog zonder resultaat.

Ik roep de partijen nogmaals op, in het belang van studenten, tot een oplossing te komen. Ik dien vandaag, samen met mijn collega Jesse Klaver van GroenLinks, een initiatiefwet in. Dit wetsvoorstel haalt met terugwerkende kracht de langstudeerboete van tafel. Gezien de meerderheid van partijen die tegen de boete zijn, _O- reken ik op steun voor deze wet. :')

_O-
laat het haar maar regelen. mijn stem heeft ze
pi_115925054
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 17:55 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

je kunt ook gewoon je VWO halen
Het ging in dezen om hbo'ers die na hun hbo de stap maken naar de uni... Die mogen sowieso al via hun P naar de uni dus vwo is niet nodig. Verder hebben ze verkorte programma's om toelating te krijgen tot de master. Schakeljaar genaamd. Voorts zal mij het ook verder een worst wezen.

Mijn voorkeur ligt bij een sociaal leenstelsel dat voor alle Nederlanders beschikbaar is. Het willen leren van een vak is allang niet meer voor alleen de jongeren die van de middelbare school afkomen. Voor een dertigplusser die zijn vwo ooit heeft gehaald maar daarna meteen is gaan werken, nu een gezin en een huis heeft, is het financieel onmogelijk om zich om te scholen. Mij lijkt het goed dat ook deze groep de mogelijkheid krijgt geld te lenen voor een studie. Zonder langstudeerboetes etc. Natuurlijk is dit niet alles wat ik er over kwijt wil, maar het is offtopic.

[ Bericht 13% gewijzigd door soklos op 23-08-2012 21:26:21 ]
pi_115927890
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 21:19 schreef soklos het volgende:

[..]
Verder hebben ze verkorte programma's om toelating te krijgen tot de master. Schakeljaar genaamd. Voorts zal mij het ook verder een worst wezen.
Alleen behoort dat schakeljaar jammer genoeg wel tot de bachelor en niet tot de master. Wat dus betekent dat als je tijdens de bachelor ook maar iets bent uitgelopen (door een studieswitch of gewoon wat vertraging), kun je dus al extra gaan bijbetalen. En je hebt, als het schakeljaar buiten de studieduur+1 jaar valt, dan ook geen OV, stufi, of recht op een lening meer.

Als het schakelprogramma maar een half jaar duurt dan is dat nog wel te overbruggen, maar als het schakelprogramma een jaar duurt wordt het al lastiger. Als HBO-student moet je je wat aan het niveau wennen en teveel uren in je bijbaan steken wordt dan dus lastig. Soms kun je als HBO-student nog wel wat in je minor doen om het schakelprogramma te verkorten, maar de uni's zijn daar niet bepaald op ingesteld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vakken waarvoor een ingangseis is dat je een ander vak moet hebben gehaald, wat niet in hetzelfde half jaar wordt gegeven.
pi_115929295
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 22:06 schreef Ringquelle het volgende:

[..]

Alleen behoort dat schakeljaar jammer genoeg wel tot de bachelor en niet tot de master. Wat dus betekent dat als je tijdens de bachelor ook maar iets bent uitgelopen (door een studieswitch of gewoon wat vertraging), kun je dus al extra gaan bijbetalen. En je hebt, als het schakeljaar buiten de studieduur+1 jaar valt, dan ook geen OV, stufi, of recht op een lening meer.

Als het schakelprogramma maar een half jaar duurt dan is dat nog wel te overbruggen, maar als het schakelprogramma een jaar duurt wordt het al lastiger. Als HBO-student moet je je wat aan het niveau wennen en teveel uren in je bijbaan steken wordt dan dus lastig. Soms kun je als HBO-student nog wel wat in je minor doen om het schakelprogramma te verkorten, maar de uni's zijn daar niet bepaald op ingesteld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vakken waarvoor een ingangseis is dat je een ander vak moet hebben gehaald, wat niet in hetzelfde half jaar wordt gegeven.
Klopt helemaal.
pi_115929681
quote:
13s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 21:17 schreef lisselotte88 het volgende:
_O-

_O-
ja, de pvda regelt het wel :') geloof er maar niets van, de broekriem wordt aangetrokken. ook die van studenten. dit is allemaal symboolpolitiek
pi_115931530
quote:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, om meer dan 1 reden.
Bedenk wel dat op zich een jaar aan het MBO niet goedkoper is dan een jaar aan het HBO of aan het WO (statitsich zullen de kosten per student aan het WO hoger zijn maar bedenk dat we toch graag willen dat er ook nog wat onafhankelijk onderzoek wordt verricht in Nederland).
Ik denk dat het vooral gaat om het aantal jaren dat er wordt gestudeerd, voor veel mensen zou dat best korter mogen, het mbo zou bovendien standaard 3 jaar kunnen duren. Veel winst zou er worden gemaakt wanneer er op de middelbare school beter zou worden onderwezen. Kijk eens naar het verschil tussen de vroegere LTS'ers en de huidige VMBO'ers, niet alleen konden die vroegere LTS'ers practisch gezien veel meer, ze waren ook beter in taal, rekenen en wiskunde. Veel mensen die nu naar het HBO gaan horen eigenlijk op een driejarige MBO-opleiding thuis, veel mensen die nu naar het WO gaan horen op het HBO thuis.

Ik ben er eerst en vooral een voorstander van dat het niveau van ons middelbaar onderwijs terug wordt verhoogd, in alle geledingen met uitzondering van het laagste of de laagste twee VMBO-niveaus. Ik neem ook genoegen met een niveua boven het VWO en dat enkel dat hogere niveau toelating biedt tot de universiteit en dat het HAVO geen automatische toelating meer biedt tot het HBO. Dit heeft echter veel tijd nodig (reken op minstens 10-20 jaar) en de politieke wil ontbreekt om er zelfs maar een beginnetje aan te maken. Tot die tijd kunnen we beter maar toelatingsexamens organiseren en zodoende het kaf van het koren scheiden.
#NoDAPL
pi_115933150
Begrijp ik nou goed dat je wil dat er een niveau boven vwo komt dat toelating biedt tot de universiteit? En dus vwo toelating biedt tot hbo en havo tot mbo?
pi_115933452
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 23:40 schreef soklos het volgende:
Begrijp ik nou goed dat je wil dat er een niveau boven vwo komt dat toelating biedt tot de universiteit? En dus vwo toelating biedt tot hbo en havo tot mbo?
Mensen die zelf al lang klaar zijn met school of studeren hebben wel vaker van dat soort gekke ideeën. Zoals de langstudeerboete.
pi_115934485
quote:
Ja, ofwel dat ofwel het niveau herstellen naar het oude niveau. Voor het VWO zou dan de helft van de leerlingen moeten verdwijnen (op basis van capaciteiten en prestaties!), voor het HAVO de helft.
#NoDAPL
pi_115940027
Waarom kent het MBO geen langstudeerboete? 8)7 dus hoog studeren wordt bestraft en zo'n vergelijkbare havo opleiding niet :r

Dus stel dat die boete idd nog jaren blijft, dan maar meer naar het MBO?
pi_115957570
http://www.nu.nl/nieuws/2892074/initiatiefwet-pvda-en-sp-langstudeerboete.html

quote:
Tijdens het debat kondigde Tanja Jadnanansing (PvdA) al aan dat zij zelf met een initiatiefwet zou komen. Haar initiatief wordt gesteund door Jasper van Dijk (SP).

Beide politici zijn het wel eens geworden over de financiering. Met hun initiatiefwet wordt de invoering van de boete met terugwerkende kracht per 1 september opgeschort tot 1 januari 2013.

Ook PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing wil voorkomen dat een nieuw debat een vergelijkbaar onbevredigend einde heeft als donderdag. ''Ik ben zeer teleurgesteld over de uitkomst van gisteren'', aldus Jadnanansing. ''Het draagvlak voor de langstudeerboete is tot het nulpunt gedaald'', aldus Van Dijk. ''Laten we de onzekerheid voor studenten snel wegnemen."

GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi is zeer verbaasd dat zijn voorstel tot een debat volgende week alleen steun krijgt van de Partij voor de Dieren. ''Het gaat waarschijnlijk niet lukken'', constateert hij vrijdag.
pi_115958394
Ik zou het interessant vinden als eens kritisch zou worden gekeken naar hoeveel het MBO kan bezuinigen, het MBO is namelijk enorm ontzien sinds eind jaren 90 bij de diverse bezuinigingen. Er zijn 2-3 keer zoveel MBO-leerlingen dan WO-studenten due eenzelfde bezuiniging per persoon zou meer zoden aan de dijk zetten op het MBO dan op het WO. Aangezien het MBO behoorlijk ontzien is sinds de jaren 90 (people favor the underdog zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen) vermoed ik dat daar best wel wat te halen valt. Kijk maar eens hoeveel geld het MBO besteedt aan nieuwe gebouwen. Ik had hier al veel verhalen over gelezen, in mijn eigen buurt zie ik het ook, daar zijn ze ook alweer een nieuw gebouw aan het bouwen. Momenteel zijn er op veel MBO-scholen ook andere tekenen dat ze zwemmen in het geld: hoge topsalarissen, chique dienstauto's met chauffeur, snoepreisjes naar de andere kant van de wereld (alsof dat nodig is voor MBO-onderwijs) enz.
Laat de politiek hier alsjeblieft eens goed onderzoek naar doen en kritisch tegen het licht houden welk budget nodig is voor normaal onderwijs in normale gebouwen. Ik begrijp dat ook MBO-onderwijs niet noodzakelijk goedkoop is, zo heeft een leerling-kok een fatsoenelijke keuken nodig om maar een voorbeeld te noemen, maar volgens mij kan het allemaal best wel wat goedkoper dan hoe het nu gebeurt. Mocht dat zo zijn dan heb je een relatief efficiënte bezuiniging gezien het relatief grote aantal leerlingen.

#NoDAPL
pi_115958516
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zou het interessant vinden als eens kritisch zou worden gekeken naar hoeveel het MBO kan bezuinigen, het MBO is namelijk enorm ontzien sinds eind jaren 90 bij de diverse bezuinigingen. Er zijn 2-3 keer zoveel MBO-leerlingen dan WO-studenten due eenzelfde bezuiniging per persoon zou meer zoden aan de dijk zetten op het MBO dan op het WO. Aangezien het MBO behoorlijk ontzien is sinds de jaren 90 (people favor the underdog zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen) vermoed ik dat daar best wel wat te halen valt. Kijk maar eens hoeveel geld het MBO besteedt aan nieuwe gebouwen. Ik had hier al veel verhalen over gelezen, in mijn eigen buurt zie ik het ook, daar zijn ze ook alweer een nieuw gebouw aan het bouwen. Momenteel zijn er op veel MBO-scholen ook andere tekenen dat ze zwemmen in het geld: hoge topsalarissen, chique dienstauto's met chauffeur, snoepreisjes naar de andere kant van de wereld (alsof dat nodig is voor MBO-onderwijs) enz.
Laat de politiek hier alsjeblieft eens goed onderzoek naar doen en kritisch tegen het licht houden welk budget nodig is voor normaal onderwijs in normale gebouwen. Ik begrijp dat ook MBO-onderwijs niet noodzakelijk goedkoop is, zo heeft een leerling-kok een fatsoenelijke keuken nodig om maar een voorbeeld te noemen, maar volgens mij kan het allemaal best wel wat goedkoper dan hoe het nu gebeurt. Mocht dat zo zijn dan heb je een relatief efficiënte bezuiniging gezien het relatief grote aantal leerlingen.

[ afbeelding ]
Hoe je het ok wendt of keert. Het MBO is een veel kwetsbaardere groep mensen dan de WO'ers. De uitval bij boetes in het MBO zal denk ik zorgen voor een enorme kostenpost vanwege alle uitvallers. Ik denk dat dat meer zal gaan kosten dan opleveren, op de lange termijn.
Dit, dus.
pi_115958531
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[ afbeelding ]
Had daar een documentaire over gezien. Was iets met dat mbo-scholen geld krijgen per afgestudeerde student en dat ze dat dan vervolgens oppotten. Indien ze niets met het geld doen dan kan het geld weer terug genomen worden door de overheid. Dus zorgen ze dat ze het geld reserveren/gebruiken voor het bouwen van nieuwe studiefaciliteiten. Weet er niet meer het fijne van maar zoiets kan ik me nog heugen. :)
pi_115958617
3 jaar en 3 maanden student.

Eerste termijn (van de 10) van 485 euro wordt 27 augustus afgeschreven.

Wat moet je normaal gesproken uithalen voordat je 3000 euro aan de staat kwijt bent?
Geen referral hier.
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:23:54 #271
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_115958694
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:21 schreef Phaelanx_NL het volgende:

Wat moet je normaal gesproken uithalen voordat je 3000 euro aan de staat kwijt bent?
Als je op hbo-niveau al een bachelor/master hebt gehaald en op de universiteit daarna een tweede bachelor/master (geen onderwijs of een zorg gerelateerde bachelor) gaat volgen, dan moet je het instellingstarief betalen. Dat kan meer zijn dan 3000 euro.
pi_115958697
quote:

je bedoelt vier jaar en drie maanden. Je hebt één uitloopjaar dus je mag vier jaar doen over een universitaire bachelor.
pi_115958706
quote:

14x gepakt worden voor mobiel bellen tijdens het rijden
pi_115958731
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:23 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Als je op hbo-niveau al een bachelor/master hebt gehaald en op de universiteit daarna een tweede bachelor/master (geen onderwijs of een zorg gerelateerde bachelor) gaat volgen, dan moet je het instellingstarief betalen. Dat kan meer zijn dan 3000 euro.
Wat dacht je van minstens 5.5k, meestal 7k en op sommige uni's 9-12k?
pi_115958747
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:24 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wat dacht je van minstens 5.5k, meestal 7k en op sommige uni's 9-12k?
Voor rechten ja. Betá studies zijn helemaal duur.
pi_115958748
Ik wil er eventjes aan herinneren dat van Dijk, Dibi en Jadnanansing tot de mensen behoren die het voortouw hebben genomen in de strijd tegen deze boete, wat uitmondde in het debat van gisteren.

Met de huidige parlementariërs zou zo'n wetsvoorstel best een goede kans van slagen hebben aangezien een financiële oplossing een onderdeel is van dit wetsvoorstel. Ik hoop dan ook dat ze er in slagen om het voor te leggen voordat er verkiezingen zijn want dit zou wel eens zo'n gevalletje kunnen zijn van uitstel leidt tot afstel.
Ik vond Zijlstra zijn opmerking in een interview (te zien via de website van de NOS) interessant, hij stelde dat hij verwacht dat deze boete zeker wordt afgeschaft, alleen dat het een aantal jaren kan duren aangezien deze boete dan wordt ingeruild voor iets anders. Dat "iets anders" is waarschijnlijk een leenstelsel. Ik vind hem een slechte bestuurder maar ik vond het mooi dat ik aan het einde van het debat eindelijk eens de mens Zijlstra zag in plaats van een robot die een enorme harde maatregel verkondigt omdat nu eenmaal een bezuiniging gehaald moet worden.
#NoDAPL
pi_115958759
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:23 schreef soklos het volgende:

[..]

je bedoelt vier jaar en drie maanden. Je hebt één uitloop jaar dus je mag vier jaar doen over een universitaire bachelor.
Ik studeer op dit moment pas 3 jaar en 3 maanden.

Eerste studie was compleet anders dan hetgeen ik verwacht had, daarmee ben ik dus na 3 maanden gestopt.
Geen referral hier.
pi_115958762
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:25 schreef soklos het volgende:

[..]

Voor rechten ja. Betá studies zijn helemaal duur.
tandheelkunde aan de uva. 25k :') :') :') :')
pi_115958809
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:25 schreef Yreal het volgende:

[..]

Is ook logisch op zich. Wat moet een land nou met bèta's
pi_115958852
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:25 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Ik studeer op dit moment pas 3 jaar en 3 maanden.

Eerste studie was compleet anders dan hetgeen ik verwacht had, daarmee ben ik dus na 3 maanden gestopt.
Dat is dan wel genaaid ja... ;(
pi_115958898
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:28 schreef soklos het volgende:

[..]

Vervelende is vooral dat het altijd gepresenteerd wordt alsof je al 6 jaar bezig bent met bierdrinken en aanklooien.
Geen referral hier.
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:30:58 #282
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_115958965
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:25 schreef Yreal het volgende:

Het instellingstarief is helemaal uit de klauwen gelopen. Nu kan elke universiteit/hogeschool de hoofdprijs vragen voor een middelmatige opleiding.
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:31:23 #283
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_115958981
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:29 schreef Phaelanx_NL het volgende:

Vervelende is vooral dat het altijd gepresenteerd wordt alsof je al 6 jaar bezig bent met bierdrinken en aanklooien.
Ik ken een studente die daarom VVD heeft gestemd. :')
pi_115958998
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:28 schreef soklos het volgende:

[..]

Ik heb 1 foute keuze gemaakt op het hbo. BEn daarna aan de heao begonnen en ben daar aankomend jaar 4de jaars. Vorig jaar in deeltijd rechten begonnen. Mag nu ookal dokken... :r
pi_115959097
Denk dat de meeste wel foute keuzes hebben gemaakt.
Ik denk dat er maar weinig studenten zijn die er echt met de pet naar gooien en letterlijk geen drol uitvoeren. Daarom is het ook zo zuur dat de boete ook met terugwerkende kracht werkt.
pi_115959133
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:31 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Ik ken een studente die daarom VVD heeft gestemd. :')
Ik ga ook VVD stemmen :'), dat is nog het ergste.

D66 zou eerder mijn voorkeur hebben, maar ik weet niet wat ik van ze moet verwachten tov de SP.
Geen referral hier.
pi_115959205
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:35 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

D66 zou eerder mijn voorkeur hebben, maar ik weet niet wat ik van ze moet verwachten tov de SP.
We hebben al gezegd dat de kans zeer klein is dat we een regering zullen vormen met de SP. De standpunten van D66 staan te ver af van die van de SP. D66 is die van hervormen. SP is die van behouden.
pi_115959219
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:36 schreef soklos het volgende:

[..]

We hebben al gezegd dat de kans zeer klein is dat we een regering zullen vormen met de SP. De standpunten van D66 staan te ver af van die van de SP. D66 is die van hervormen. SP is die van behouden.
precies.. denk dat ik ook voor d66 ga deze keer
pi_115959312
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:35 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Dat probleem heb ik ook, D'66 is mij alleen te liberaal :P
Beneath the gold, the bitter steel
pi_115959404
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:39 schreef Kirov het volgende:

[..]

Dat probleem heb ik ook, D'66 is mij alleen te liberaal :P
Daarom hebben we ook gezegd dat iedereen automatisch orgaandonor is. Sommige mensen vinden dat niet liberaal. Nu zijn we dus niet meer té liberaal. Té liberaal is de libertarische partij.
pi_115959430
Ik beschouwde mezelf altijd als echte liberaal, maar als ik concrete onderwerpen afga, dan kan ik dat niet volhouden.

Ik wil de overheid als verantwoordelijke voor OV, zorg, onderwijs.
Geen referral hier.
pi_115959447
Weet je, ik had mij er al lang bij neergelegd dat ik moest dokken.. maar dat het cda nu zijn naaistreek levert maakt mij echt weer woest :(
pi_115959507
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:19 schreef soklos het volgende:

[..]

Had daar een documentaire over gezien. Was iets met dat mbo-scholen geld krijgen per afgestudeerde student en dat ze dat dan vervolgens oppotten. Indien ze niets met het geld doen dan kan het geld weer terug genomen worden door de overheid. Dus zorgen ze dat ze het geld reserveren/gebruiken voor het bouwen van nieuwe studiefaciliteiten. Weet er niet meer het fijne van maar zoiets kan ik me nog heugen. :)
Ik denk dat je dit hebt gezien, Aflevering 2 van de Slag om Nederland:

http://programma.vpro.nl/(...)gen/aflevering2.html

quote:
Het Arcus College in Heerlen wist in de afgelopen jaren 60 miljoen euro te sparen en werd zo het rijkste ROC van Nederland. Het geld werd koste wat het kost opzij gezet voor de bouw van een futuristische scholencomplex. Het onderwijs werd er niet beter op. Hoe kan het dat een onderwijsinstelling zijn belangrijkste taak zo kon verwaarlozen? En wat moet er gebeuren met de acht panden die het Arcus college achterlaat in Heerlen, dat toch al kampt met enorme leegstand?
De rest van de serie is trouwens ook helemaal top *O*
pi_115959535
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:45 schreef Krunsj het volgende:

[..]

Ik denk dat je dit hebt gezien, Aflevering 2 van de Slag om Nederland:

http://programma.vpro.nl/(...)gen/aflevering2.html

[..]

De rest van de serie is trouwens ook helemaal top *O*
Oja, thx. Die inderdaad.
pi_115959603
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:43 schreef Yreal het volgende:
Weet je, ik had mij er al lang bij neergelegd dat ik moest dokken.. maar dat het cda nu zijn naaistreek levert maakt mij echt weer woest :(
Heel slechte beurt maken ze hier inderdaad.

Ongefundeerd popie jopie doen bij studenten, vervolgens worden er plannen aangedragen door andere partijen en die wijs je van de hand.
Geen referral hier.
pi_115959695
Wel toevallig, Arcus spoelt 60 miljoen euro weg en de overheid kan eenzelfde bedrag on-mo-ge-lijk bij elkaar brengen dit jaar, dus de boete gaat door. Prutsers...
pi_115959805
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:51 schreef Krunsj het volgende:
Wel toevallig, Arcus spoelt 60 miljoen euro weg en de overheid kan eenzelfde bedrag on-mo-ge-lijk bij elkaar brengen dit jaar, dus de boete gaat door. Prutsers...
Inderdaad ja. Al gaat het om een structureel bedrag van 400 miljoen. Dit schooljaar levert de boete geloof ik 183 miljoen op. De 60 miljoen (63 ofzo) waar over gesproken wordt is de dekking t/m januari.

edit: voor januari was ook al een dekking gevonden.
pi_115959843
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:55 schreef soklos het volgende:

[..]

Inderdaad ja. Al gaat het om een structureel bedrag van 400 miljoen. Dit schooljaar levert de boete geloof ik 183 miljoen op. De 60 miljoen (63 ofzo) waar over gesproken wordt is de dekking t/m januari.
de boete gaat echt niet heel lang iets opleveren...

vanaf dit jaar zorgt iedereen wel dat ze op tijd klaar zijn. binnen 3 jaar zit je op een minimaal bedrag...
pi_115959883
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:56 schreef Yreal het volgende:

[..]

de boete gaat echt niet heel lang iets opleveren...

vanaf dit jaar zorgt iedereen wel dat ze op tijd klaar zijn. binnen 3 jaar zit je op een minimaal bedrag...
Ik neem aan dat ze daar mee rekening hebben gehouden. Anders zou het wel heel dramatisch zijn. :')
pi_115960113
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:57 schreef soklos het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ze daar mee rekening hebben gehouden. Anders zou het wel heel dramatisch zijn. :')
zou je er verbaasd over zijn? :')
pi_115960490
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:42 schreef soklos het volgende:

[..]

Daarom hebben we ook gezegd dat iedereen automatisch orgaandonor is. Sommige mensen vinden dat niet liberaal. Nu zijn we dus niet meer té liberaal. Té liberaal is de libertarische partij.
Ik bedoel dat ik grotendeels conservatief ben. Als ik zo'n stemwijzer achtig ding doe komt er standaard SGP uit maar aangezien ik anti-religie ben zal ik daar nooit op stemmen.
Beneath the gold, the bitter steel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')