Ja PvdA kwam daar ook al mee, beetje flauw idd. Als zij mee hadden gedaan hadden ze veel sterker gestaan tegen de langstudeerboete.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:14 schreef IkeDubaku99 het volgende:
De SP heeft makkelijk praten. D66 moest concessies doen om het Kunduz-akkoord te kunnen afsluiten.
Dan mag je je portemonnee leegschuddenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:19 schreef Ziewoarut het volgende:
Wat nu als er vandaag geen oplossing komt? Volgende week nieuwe kansen of hoe zit het dan?
Maar stel: de komende dagen gaan een paar partijen echt eens rond de tafel zitten en komen met een alternatief waar zelfs Zijlstra het mee eens is... Wat dan?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:20 schreef DannyDeko het volgende:
[..]
Dan mag je je portemonnee leegschudden
Dan hoop je dat je opleiding niet begin september alvast het 1e deel van de boete van je rekening haaltquote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:22 schreef Ziewoarut het volgende:
[..]
Maar stel: de komende dagen gaan een paar partijen echt eens rond de tafel zitten en komen met een alternatief waar zelfs Zijlstra het mee eens is... Wat dan?
Dan storneer je het toch weerquote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:24 schreef lynda het volgende:
[..]
Dan hoop je dat je opleiding niet begin september alvast het 1e deel van de boete van je rekening haalt
Wisselt per instelling.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:28 schreef DannyDeko het volgende:
[..]
Dan storneer je het toch weer
Maar volgens mij ligt het eerste termijn later in september.
Helaas.. ik moet mij voor 1-9 ingeschreven hebben en de 1e betaaldatum heb ik al op 4 september staan, de 2e eind septemberquote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:28 schreef DannyDeko het volgende:
[..]
Dan storneer je het toch weer
Maar volgens mij ligt het eerste termijn later in september.
Knap dat ze dat al weten terwijl het debat nog anderhalf uur duurt.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:31 schreef Nailpolish het volgende:
Boete gaat gewoon door lees ik op diverse nieuwssites.
Partijen hebben hun standpunt al lang ingenomen hoor, dit is gewoon voor de show.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:33 schreef Devz het volgende:
[..]
Knap dat ze dat al weten terwijl het debat nog anderhalf uur duurt.
Inderdaad, retoriek voor een partij die al een dertigtal jaar niet meer bestaat.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:35 schreef soklos het volgende:
Zou fijn zijn als mevrouw schouten haar verkiezingsretoriek van de CHU eventjes achterwegen laat voor een andere keer.
Hier hebben ze het telkens over een gat van slechts 62 miljoenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:35 schreef Nailpolish het volgende:
De langstudeerboete gaat niet van tafel. Het is de Tweede Kamer niet gelukt om tot een oplossing te komen, zo zei PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing in het Kamerdebat over de kwestie. Dit betekent dat de langstudeerboete per 1 september wordt ingevoerd.
De afgelopen dagen voerden de fracties van VVD, PvdA, CDA, SP, D66 en GroenLinks overleg over de boete. Hiervoor bestaat geen Kamermeerderheid meer. Vanochtend, voorafgaand aan het debat, schoof staatssecretaris van Onderwijs Halbe Zijlstra (VVD) aan. De betrokken partijen konden samen echter geen dekking vinden voor de 400 miljoen die de maatregel volgend jaar moet opleveren.
Bron: NRC.nl
@ Devz Denk je echt dat er nog wat gaat gebeuren? Ze lullen om te lullen nu.
Dat gat van 62 miljoen gaat alleen over aankomend jaar. Die 400 miljoen over de komende jaren.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:37 schreef DannyDeko het volgende:
[..]
Hier hebben ze het telkens over een gat van slechts 62 miljoen
Lol, je bent erg positief ingesteld :-)quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:45 schreef Devz het volgende:
Misschien dat de tweede termijn nog iets oplevert.
Ik denk het niet. Wat mogen deze luitjes eigenlijk? Een aantal zeggen dan wel dat ze tegen zijn, maar zelfs als zou er een eventuele meerderheid zijn dan is het nog maar de vraag of ze uberhaupt iets uit kunnen/mogen voeren om het op te schorten / uit te stellen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:45 schreef Devz het volgende:
Misschien dat de tweede termijn nog iets oplevert.
Simpelweg omdat de regeling zo krom is dat ze het bijna niet kunnen maken om de langstudeerboete voor één lichting door te laten gaan. Zeker niet na alle media aandacht van de laatste weken en het feit dat een grote meerderheid tegen is. Het gaat bovendien allang niet meer om de inhoud, maar puur om de financiële opvulling. Dat mag nooit een reden voor invoering zijn.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:47 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Lol, je bent erg positief ingesteld :-)
En wat dan? Het wetsvoorstel strandt vervolgens ofwel in de Eerste Kamer, ofwel het wordt bij gebrek aan financiële onderbouwing niet bekrachtigd door de regering.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:49 schreef Devz het volgende:
[..]
Simpelweg omdat de regeling zo krom is dat ze het bijna niet kunnen maken om de langstudeerboete voor één lichting door te laten gaan. Zeker niet na alle media aandacht van de laatste weken en het feit dat een grote meerderheid tegen is. Het gaat bovendien allang niet meer om de inhoud, maar puur om de financiële opvulling. Dat mag nooit een reden voor invoering zijn.
Maar ik zie het ook somber in hoor. Alleen wat gebeurt er als de voorstanders van afschaffing (SP, D66, PVDA en GL) de spoedwet voorleggen? Moeten de Kunduz partijen dan allemaal voor stemmen? Dan is het een kansloze zaak. Maar een meerderheid moet geen probleem zijn, aangezien CDA in hun huidige positie niet meer tegen kunnen stemmen.
Dat is juist een goede reden voor invoering.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:49 schreef Devz het volgende:
[..]
Simpelweg omdat de regeling zo krom is dat ze het bijna niet kunnen maken om de langstudeerboete voor één lichting door te laten gaan. Zeker niet na alle media aandacht van de laatste weken en het feit dat een grote meerderheid tegen is. Het gaat bovendien allang niet meer om de inhoud, maar puur om de financiële opvulling. Dat mag nooit een reden voor invoering zijn.
Maar ik zie het ook somber in hoor. Alleen wat gebeurt er als de voorstanders van afschaffing (SP, D66, PVDA en GL) de spoedwet voorleggen? Moeten de Kunduz partijen dan allemaal voor stemmen? Dan is het een kansloze zaak. Maar een meerderheid moet geen probleem zijn, aangezien CDA in hun huidige positie niet meer tegen kunnen stemmen.
VVD is toch juist de grootste voorstander van het leenstelsel?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:58 schreef DannyDeko het volgende:
Stel dat het door een meerderheid van de kunduz coalitie gaat afhangen. Zou VVD er mee akkoord gaan om het (al dan niet tijdelijk) op te schorten? Aangezien die muts er zo op zat te hameren dat ze vooral TEGEN het leenstelsel was.
Nee toch? Of haal ik nou 2 van die lui door elkaar. Want dat mens zat er juist op te hameren dat ze de boete niet wil afschaffen omdat dat zou betekenen (volgens haar) dat automatisch het leenstelsel zou worden ingevoerd.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:59 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
VVD is toch juist de grootste voorstander van het leenstelsel?
Volgens mij was dat CU (maar ik kijk het debat niet, maar lees een verslag ervan op de Volkskrantsite). VVD is in ieder geval altijd voor het leenstelsel geweest (en nog steeds) maar heeft toegestemd met de langstudeerboete als compromis richting CDA (en PVV?).quote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:00 schreef DannyDeko het volgende:
[..]
Nee toch? Of haal ik nou 2 van die lui door elkaar. Want dat mens zat er juist op te hameren dat ze de boete niet wil afschaffen omdat dat zou betekenen (volgens haar) dat automatisch het leenstelsel zou worden ingevoerd.
Kan kloppen ja. VVD en CU zitten naast elkaarquote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:02 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Volgens mij was dat CU (maar ik kijk het debat niet, maar lees een verslag ervan op de Volkskrantsite). VVD is in ieder geval altijd voor het leenstelsel geweest (en nog steeds) maar heeft toegestemd met de langstudeerboete als compromis richting CDA (en PVV?).
Wat is je onderbouwing daarbij?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:53 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Dat is juist een goede reden voor invoering.
Niet mijn onderbouwing, maar voor politici is het makkelijk geld rapen. Wij studenten zijn een (te) kleine doelgroep mbt stemmen en dit zijn ook geen maatregelen die voor grote protestacties zorgen. Dat wanneer er een gaatje gedicht moet worden en scholing is geen nummer 1 voor de meeste politieke partijen, dan is het makkelijk gevonden.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:09 schreef bear87 het volgende:
[..]
Wat is je onderbouwing daarbij?
Als ik morgen de opbrengst uit de boetes voor handheld bellen in een grote zak aanbiedt aan het cjib, stoppen we dan met bekeuren voor handheld bellen? Het geld is immers binnen. Nee, we stoppen niet met bekeuren want de gedraging blijft onwenselijk.
Het moet om de gedraging gaan die onwenselijk is en daarom beboet je. Het gekke is dat als Halbe die zak geld krijgt, hij de boete best wil afschaffen. Gek, want de gedraging van de studenten blijft dan gelijk toch, was dat niet zo onwenselijk?
Het gaat niet eens om 400 miljoen maar ongeveer 180 miljoen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:10 schreef Tchock het volgende:
Begrijp ik nou goed dat de boete zonder kamermeerderheid toch doorgaat omdat men in Den Haag geen 400 miljoen kan vinden elders?
Ligt aan de instelling.. De UvA schrijft in 12 termijnen af, UU in 10 termijnen en anderen weer in 4 termijnen. En het gaat via de instelling, dus zij bepalen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:15 schreef lynda het volgende:
Gaat per maand dus elke maand dat je langer bezig bent betaal je +/- 300 euro extra
62 toch maar?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:16 schreef Devz het volgende:
[..]
Het gaat niet eens om 400 miljoen maar ongeveer 180 miljoen.
Het aantal termijnen en het termijnbedrag wordt bepaald door de instelling. Je zult dus of bij hen te rade moeten gaan of erbij vermelden om welke instelling het gaat en hopen dat hier iemand zit die hetzelfde heeft meegemaakt bij dezelfde instelling.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:14 schreef Taurus het volgende:
Wanneer je in termijnen betaalt en je binnen 1 maand klaar bent (in september), moet eind september dan 1/4 van het hele bedrag worden voldaan waarna je weer geld terug krijgt of kunnen ze gewoon 1/12 in rekening brengen?
Meestal wordt in termijnen het volledige bedrag in vier termijnen geind, dan zou je eind september dus in een keer duizend euro moeten betalen (waarna je, als je in september afstudeert, ongeveer 600 euro terug krijgt). Weet iemand daar meer over?
ja ik heb nog edit, ik heb in 10 termijnen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:16 schreef Maravilla het volgende:
[..]
Ligt aan de instelling.. De UvA schrijft in 12 termijnen af, UU in 10 termijnen en anderen weer in 4 termijnen. En het gaat via de instelling, dus zij bepalen.
quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:58 schreef Oneironaut het volgende:
Voor sommigen is dit serieus een reality check m.b.t. tot de ware aard van politici en journalisten hè....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |