quote:Op woensdag 16 mei 2012 00:04 schreef deelnemer het volgende:
De wetenschap heeft zich ontwikkelt tot een rivaliserend wereldbeeld.
Ik denk dat je hier een beetje onderschat hoezeer hun respectievelijke vakgebieden onder vuur van gelovigen liggen. Dat ze daar een beetje militant van worden vind ik minimaal heel begrijpelijk.quote:Op woensdag 16 mei 2012 11:27 schreef DrParsifal het volgende:
Juist Herman Philipse is iemand die het conflict opzoekt tussen geloof en wetenschap en niet altijd met de juiste argumenten. Ik vraag me af hoe hij ingaat op bijvoorbeeld dit boek:
http://www.bol.com/nl/p/h(...)ld/1001004006202712/
Er is inderdaad een soms anti-wetenschappelijke houding bij sommige gelovigen, en dat is te betreuren. Echter de vijandige houding t.o.v. religie van een Dawkins of Philipse helpt niet echt op de weg naar vrede tussen religie en wetenschap.
Tja, het uit z'n verband trekken van quotes of het onjuist citeren daarvan is dus één van de manieren op de wetenschap "aan te vallen".quote:Op woensdag 16 mei 2012 08:30 schreef Nonverbaal het volgende:
De in de wereld beroemde strijder voor het Darwinism en atheïsme, Prof. Richard Dawkins, stelt:
‘We hebben gezien dat levende dingen te onwaarschijnlijk en te mooi ontworpen zijn om door toeval te zijn ontstaan.
Dus, zelfs de meest fervente atheïst geeft toe, dat er overal om ons heen ontwerp is.
Overigens kan religie als sociaal-cultureel en psychologisch verschijnsel best het onderwerp zijn van wetenschap, dat gebeurt naar mijn mening veel te weinig. Maar dat is een verhaal apart.quote:Op woensdag 16 mei 2012 11:47 schreef Semisane het volgende:
Uiteindelijk komt veel van die vijandigheid toch vanuit de religieuze hoek, daar de wetenschap zich eigenlijk niet zo bezighoud met religie. Over het algemeen zullen wetenschappers er zich er pas mee bemoeien als hun vakgebied onder vuur ligt. Althans dat is mijn indruk dan
Klopt wel ja.quote:Op woensdag 16 mei 2012 11:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Overigens kan religie als sociaal-cultureel en psychologisch verschijnsel best het onderwerp zijn van wetenschap, dat gebeurt naar mijn mening veel te weinig. Maar dat is een verhaal apart.
Wat denk ik een grote rol speelt in dit conflict is dat religie, van oudsher, een monopolie heeft gehad op het verklaren van zaken die heden ten dage steeds meer worden verklaard door wetenschap. Wetenschap heeft dus van nature de neiging om de geloofsinhoud in te perken. Hoewel dit geen uitgesproken doel van wetenschap is is dat wel een gevolg ervan.
Nou ja, je kan ook de wetenschap accepteren en dit zien als hoe je god het heeft bedoelt, dat zou enkel dan betekenen dat je religie "anders" wordt. Het zal minder letterlijk worden. Dat betekent overigens niet dat je "geloof" anders hoeft te worden...enkel de interpretatie van teksten, rituelen etc.quote:En zoals Philipse ook opmerkt: dan kun je als gelovige twee dingen doen. Je kunt accepteren dat daarmee de inhoud van je geloof steeds beperkter wordt, of je kunt het gevecht aangaan met de wetenschap.
Beide zijn voor een gelovige niet heel aantrekkelijk.
Nou ja, als je geloof je vertelt dat - noem eens wat - god de mens hier een paar duizend jaar geleden heeft neergezet in z'n huidige vorm, en dat je dankzij de wetenschap dit overboord moet gooien omdat blijkt dat de aarde een paar miljard jaar oud is en dat de mens een kwart miljoen jaar geleden door evolutie is ontstaan uit een gemeenschappelijke voorouder van andere primaten dan lijkt dat me een nogal fundamenteel verschil.quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:15 schreef Semisane het volgende:
[..]
Klopt wel ja.
[..]
Nou ja, je kan ook de wetenschap accepteren en dit zien als hoe je god het heeft bedoelt, dat zou enkel dan betekenen dat je religie "anders" wordt. Het zal minder letterlijk worden. Dat betekent overigens niet dat je "geloof" anders hoeft te worden...enkel de interpretatie van teksten, rituelen etc.
Dat zie je toch ook veel gebeuren bij gelovigen heb ik het idee, maar ik kan me daarin vergissen. En ik kan er ook te makkelijk over denken, gelovig ben ik namelijk nooit geweest, dus me er echt goed in verplaatsen kan ik niet.
Het probleem is dat zowel Dawkins als Philipse niet echt de indruk wekken ook maar iets te geven om wat gelovigen echt drijft. In de God delusion citeert Dawkins weinig theologen en die hij citeert, citeert hij volledig uit de context (van Tertulianus citeert hij een citaat, wat Tertulianus zelf bestrijd) of hij citeert mensen die niet echt representatief zijn zoals William Blake. Zijn boek is ook relatief makkelijk te bestrijden door mensen als Alistair McGrath (ook een wetenschapper trouwens). Ook Philipse laat weinig ruimte om gelovigen werkelijk te laten spreken.quote:Op woensdag 16 mei 2012 11:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier een beetje onderschat hoezeer hun respectievelijke vakgebieden onder vuur van gelovigen liggen. Dat ze daar een beetje militant van worden vind ik minimaal heel begrijpelijk.
Want wat stel je dan voor? Dat ze die vijandigheid vanuit gelovige hoek volledig negeren? Dat ze het volstrekt irreele NOMA ideaal van Ghould gaan prediken? Dat ze met een vredespijp op bezoek gaan bij mensen zoals Kent Hovind en William Lane Craig?
Dat lijkt me niet een weg naar vrede tussen wetenschap en religie. Als wetenschapper moet je duidelijk zijn over of kritiek op de wetenschap terecht is of niet. Wanneer mensen zoals Dawkins en Philipse religie aanvallen dan vallen ze voornamelijk de uitspraken aan die betrekking hebben op wetenschap. Geen van beide beweert daadwerkelijk dat goden niet bestaan, dat zou ook geen wetenschappelijke uitspraak zijn.
Dit is een terecht stukje kritiek dat naar mijn mening uitstekend werd verwoord door Neil deGrasse Tyson in de Beyond Belief seminar die ik eerder linkte:quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:40 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Het probleem is dat zowel Dawkins als Philipse niet echt de indruk wekken ook maar iets te geven om wat gelovigen echt drijft. In de God delusion citeert Dawkins weinig theologen en die hij citeert, citeert hij volledig uit de context (van Tertulianus citeert hij een citaat, wat Tertulianus zelf bestrijd) of hij citeert mensen die niet echt representatief zijn zoals William Blake. Zijn boek is ook relatief makkelijk te bestrijden door mensen als Alistair McGrath (ook een wetenschapper trouwens). Ook Philipse laat weinig ruimte om gelovigen werkelijk te laten spreken.
Ik denk dat Craig net zo oneerlijk is in de manier waarop hij het onderwerp benadert, zoals ook blijkt uit zijn aanvaring met Krauss (die niet eens uitgesproken anti-religieus genoemd kan worden) :quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:40 schreef DrParsifal het volgende:
Verder denk ik niet dat William Lane Craig en Kent Hovind op een lijn gezet kunnen worden. Hovind is inderdaad vrij vijandig tegenover wetenschap en zeker niet eerlijk in het bestrijden van zijn tegenstanders (ik geloof niet dat het bij hem onwetendheid is). Craig weet echt wel waar hij over praat en je kunt zijn uitspraken niet zomaar als onzin wegzetten verder beargumenteert hij duidelijk wat het mogelijk maakt om met hem in discussie te gaan.
Dit is niet omdat biologen meer houden van een goed robbertje vechten met religie. Dit is eenvoudig de realiteit van de huidige stand van de wetenschap. Zoals ik wel eens zeg: er is in de wetenschap meer onenigheid en onzekerheid over het bestaan van en de aard van zwaartekracht dan het bestaan van en de aard van evolutie. Dat laatste is voor gewone mensen maar moeilijk voor te stellen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:40 schreef DrParsifal het volgende:
Ik geloof zelf ook niet in Goulds Noma ideaal, puur omdat ik geloof dat God niet volkomen buiten de wereld staat. Ik geloof wel dat we God niet zomaar als verklaring moeten invoeren in de wetenschap, laat dat aan de filosofen over. Verder mogen wetenschappers ook hun beperkingen weten. Ik heb het idee dat natuurkundigen makkelijker zeggen "we weten dat nog niet" dan dat biologen dat doen.
Wanneer we het hebben over bijvoorbeeld klimaatwetenschap dan hoor je niemand klagen dat wetenschappers niet in staat zijn om het weer over twee weken nauwkeurig te voorspellen. Dat doet ook niets af aan de mechanismen die schuil gaan achter klimaat, daar zijn we redelijk zeker van.quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:40 schreef DrParsifal het volgende:
En zodra er kritiek komt op bijvoorbeeld de evolutietheorie met uitspraken "de kansrekening achter de theorie staat nog niet heel solide" dan kun je worden verketterd of je past direct in het hokje "fundamentalistisch Christen" (wat met Ronald Meester gebeurde door Marcel Hulspas) of je wordt opgeroepen je toga maar in te leveren (wederom door Hulspas).
Dawkins lijkt me niet het soort persoon om het woord 'naturalisme' in de mond te nemen. Daarmee impliceer je een dualiteit waarvan in elk geval Dawkins het bestaan ontkent.quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:40 schreef DrParsifal het volgende:
Het is inderdaad niet echt geweldig dat men vooral in Amerika Creationisme wil promoten als wetenschap en soms evolutietheorie wil negeren. Ik denk dat iedereen er meer aan heeft om eens goede wetenschapsfilosofie te krijgen. Dan weet men dat Dawkins weleens naturalisme met wetenschap verwart en dat een goede wetenschappelijke theorie over verklarende kracht gaat niet perse over waarheid.
Tja, ik zou dan denken dat je eerder kijk naar wat god heeft gedaan dan wat er over hem/haar is geschreven.quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou ja, als je geloof je vertelt dat - noem eens wat - god de mens hier een paar duizend jaar geleden heeft neergezet in z'n huidige vorm, en dat je dankzij de wetenschap dit overboord moet gooien omdat blijkt dat de aarde een paar miljard jaar oud is en dat de mens een kwart miljoen jaar geleden door evolutie is ontstaan uit een gemeenschappelijke voorouder van andere primaten dan lijkt dat me een nogal fundamenteel verschil.
Je kunt beide natuurlijk proberen op dezelfde manier interpreteren, maar dat lijkt me bijzonder lastig. Het is een fundamenteel ander wereldbeeld. Het werpt niet alleen een heel ander licht op de leeftijd van de menselijke soort, maar ook op bijvoorbeeld de oorsprong van moraliteit en mogelijk zelfs van religie zelf.
Dat is simpel weg niet waar, waar het probleem zit is dat er vaker door mensen biologische feiten worden ontkent of volkomen onzin over de biologie uitgesproken dan dit in de natuurkunde wordt gedaan.quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:40 schreef DrParsifal het volgende:
Ik geloof zelf ook niet in Goulds Noma ideaal, puur omdat ik geloof dat God niet volkomen buiten de wereld staat. Ik geloof wel dat we God niet zomaar als verklaring moeten invoeren in de wetenschap, laat dat aan de filosofen over. Verder mogen wetenschappers ook hun beperkingen weten. Ik heb het idee dat natuurkundigen makkelijker zeggen "we weten dat nog niet" dan dat biologen dat doen. En zodra er kritiek komt op bijvoorbeeld de evolutietheorie met uitspraken "de kansrekening achter de theorie staat nog niet heel solide" dan kun je worden verketterd of je past direct in het hokje "fundamentalistisch Christen" (wat met Ronald Meester gebeurde door Marcel Hulspas) of je wordt opgeroepen je toga maar in te leveren (wederom door Hulspas).
Ik weet niet precies waar op je doelt, maar Dawkins geeft altijd duidelijk aan wat hij onder "waarheid" verstaat als hij bijvoorbeeld aangeeft dat evolutie "waar" is en gebruikt die term over het algemeen niet lichtjes.quote:Het is inderdaad niet echt geweldig dat men vooral in Amerika Creationisme wil promoten als wetenschap en soms evolutietheorie wil negeren. Ik denk dat iedereen er meer aan heeft om eens goede wetenschapsfilosofie te krijgen. Dan weet men dat Dawkins weleens naturalisme met wetenschap verwart en dat een goede wetenschappelijke theorie over verklarende kracht gaat niet perse over waarheid.
Sorry dat ik het zeg, maar ik krijg nou niet het idee dat je echt veel kennis heb van de moderne evolutie theorie.quote:Op woensdag 16 mei 2012 13:10 schreef DrParsifal het volgende:
Ik durf te beweren dat zwaartekracht veel beter begrepen wordt dan evolutie. Bij zwaartekracht kijkt men op een heel andere schaal naar problemen en op die schaal zijn er problemen, wat betreft evolutie weet men verbazingwekkend weinig over hoe mutaties ontstaan, hoe men DNA kan lezen (geef me een string aminozuren en ik zeg je wat de fenotypische gevolgen zijn) enz. Het probleem is denk ik juist dat veel biologen te moe worden van hun theorie verdedigen dat ze alle kritiek maar op een hoop gooien en de wetenschappelijke kritische houding vergeten. Zoals ik ooit een bioloog hoorde verzuchten na een tienregelig verslag van een inaugurale rede van een professor in Wageningen (o hoort hij ook bij de vijand)? Deze houding lijkt me gewoon erg ongezond.
Verder is er wat betreft evolutie heel wat te definieren. Wanneer iemand hierover spreekt bedoelt hij dan: survival of the fittest, common descent, "mutatie, toeval en selectie zijn de (enige) drijvende krachten achter diversiteit"? Dit zijn verschillende uitspraken en ze zijn zeker niet allemaal even goed onderbouwd. (De laatste kun je je over afvragen of deze wetenschappelijk is). Ik heb sterk het idee dat Dawkins bijvoorbeeld claimt een wetenschappelijk wereldbeeld te hebben, terwijl zijn wereldbeeld eigenlijk naturalistisch of materialistisch is. Hij doet hiermee onrecht aan mensen als Pascal, Kelvin, Maxwell in het verleden en bijvoorbeeld Francis Collins, John Lennox etc. in het heden.
Zomaar het aannemen van welke willekeurige uitspraak als definitie is niet handig, zoals je ook wel op talkorigins kan lezen.quote:"In the broadest sense, evolution is merely change, and so is all-pervasive; galaxies, languages, and political systems all evolve. Biological evolution ... is change in the properties of populations of organisms that transcend the lifetime of a single individual. The ontogeny of an individual is not considered evolution; individual organisms do not evolve. The changes in populations that are considered evolutionary are those that are inheritable via the genetic material from one generation to the next. Biological evolution may be slight or substantial; it embraces everything from slight changes in the proportion of different alleles within a population (such as those determining blood types) to the successive alterations that led from the earliest protoorganism to snails, bees, giraffes, and dandelions."
Klopt, speknek. De wetenschap heeft van oudsher een enorm PR probleem. Een deel van het conflict heeft te maken met een volk dat zich geraakt voelt door de conclusies die wetenschappers trekken en die daar dientengevolge vijandig op reageren. Een ander deel heeft te maken met een wetenschap die nooit erg goed is geweest in het 'verkopen' van wat ze ontdekken.quote:Op woensdag 16 mei 2012 13:22 schreef speknek het volgende:
Ik zie een veel sterkere vijandige houding van de onderlaag in het algemeen jegens de wetenschap. Wat te wijten kan zijn aan een traditionele klassenstrijd (afgunstig zijn van de persoon die zich door zijn intelligentie boven het maaiveld heeft kunnen verheffen), of een verschillende taal die gesproken wordt, waar de wetenschap heel abstract is en de bourgeoisie dat niet kan vertalen naar hun praktische belevingswereld.
Het lastige daarbij is dat de kritiek over het algemeen gericht is op de fundamentele wetenschap, terwijl mensen de toepassingen die daaruit voortkomen wel gewoon accepteren en gebruiken.quote:Op woensdag 16 mei 2012 13:36 schreef Molurus het volgende:
Klopt, speknek. De wetenschap heeft van oudsher een enorm PR probleem. Een deel van het conflict heeft te maken met het volk dat zich geraakt voelt door de conclusies die wetenschappers trekken en die daar dientengevolge vijandig op reageren. Een ander deel heeft te maken met een wetenschap die nooit erg goed is geweest in het 'verkopen' van wat ze ontdekken.
En dat is jammer. Want de wetenschap is prachtig, en verdient het om door het volk gewaardeerd te worden. Niet alleen in een zoektocht naar de waarheid, maar ook om de pure schoonheid ervan.
De Verenigde Staten zijn er inderdaad een stuk slechter aan toe, maar de cijfers voor Europa vind ik nog steeds niet erg geruststellend, eerder zorgwekkend (dit gaat over evolutie) :quote:Op woensdag 16 mei 2012 13:22 schreef speknek het volgende:
Ik merk eerlijk gezegd weinig van een vijandelijke houding van gelovigen ten aanzien van de wetenschap. Je hebt natuurlijk wat schreeuwende gekken in Amerika, maar je zou je daar net zo goed af kunnen vragen waar de vijandelijke houding van gelovigen jegens anti-wapenwetten of een welzijnsstaat vandaan komt. Dat is niet noodzakelijkerwijs iets causaals.
Hier in Nederland is de gemiddelde gelovige (christen) ofwel net zo geinteresseerd in wetenschappelijke ontdekkingen als jij en ik, ofwel ze doen het af als dat de wetenschap niet de vragen stelt die er daadwerkelijk toe doen.
Dit principe van accumulerende kleine verbeteringen is ook goed te demonstreren in een puur wiskundige omgeving. 1 van mijn favorieten is deze:quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:10 schreef DrParsifal het volgende:
Als je je wat evolutietheorie tevreden stelt met "door mutaties in het DNA treden er soms veranderingen in fenotype op, waardoor soms nakomelingen ontstaan die in bepaalde omstandigheden een betere overlevingskans hebben en waarvan het nageslacht met wat geluk het oude fenotype wegconcureert" (ik weet het ik geef het te simpel weer) dan begrijpt me evolutie inderdaad wel. Als men echter verder kijkt en zich af gaat vragen hoe mutaties stapelen en hoe fitness landschappen eruit zien en hoe evolutie daarin soorten in lokale optima plaatst dan is daar weinig van begrepen. Er zijn genoeg biologen (waaronder Dawkins in "the blind watchmaker" die claimen dat veel kleine veranderingen tot grote veranderingen leiden. Ik heb daarbij mijn vraagtekens (net als Gould dat had) en m.i. kunnen dat soort uitspraken alleen gedaan worden door mensen die de wiskunde van random processen in random environments heel goed begrijpen of mensen die er een veel te simpel beeld van hebben. Ik ben er vrij zeker van dat Dawkins tot de laatste groep behoort.
Er is nog een rivaliserend wereldbeeld en dat is het marktfundamentalisme. Het marktmechanisme is ook een afstemmingsmechanisme, maar dan mbt het effcient benutten van bestaande middelen. Het individuele winstmotief staat nauwelijke wetenschappelijke niewsgierigheid toe en de overheid die wetenschappelijkonderzoek financieert dient te worden afgeschaft. Zoniet, dan dient het onderzoek ondergeschikt te zijn aan economische motieven. Als je ergens als wetenschapper wordt onderdrukt in je aspiraties dan is het wel door geld-geile marktfetisjisten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 13:43 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het lastige daarbij is dat de kritiek over het algemeen gericht is op de fundamentele wetenschap, terwijl mensen de toepassingen die daaruit voortkomen wel gewoon accepteren en gebruiken.
Men herkent gewoonweg de fundamentele kennis niet achter die toepassingen, met als curieus geval dat men bijvoorbeeld wel allerlei medicijnen tot zich neemt, maar niet (kunnen) herkennen dat de medische wetenschap erg veel te danken heeft aan kennis dat direct voorkomt uit bijvoorbeeld de evolutiebiologie.
Een deel van het "pr-probleem" van de wetenschap ligt daar dan ook, het is lastig om aan te wijzen waar een specifiek deel van de kennis achter een toepassing voortkomt uit een specifiek wetenschappelijk veld, daarvoor de "credit" claimen gaat dus niet.
Dat is maar een voorbeeld. Wat een belangrijke vraag is, is of als een soort eenmaal een lokaal maximum heeft bereikt, of er nog wel wegen zijn naar andere maxima in het fitness landschap. Natuurlijk is dit een versimpeling van de werkelijkheid, maar als men deze versimpeling al niet goed begrijpt, dan kan het in werkelijkheid nog wel eens lastiger zijn.quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit principe van accumulerende kleine verbeteringen is ook goed te demonstreren in een puur wiskundige omgeving. 1 van mijn favorieten is deze:
Ziet Dawkins daar niet zo veel in? Is dat niet precies wat hij verdedigt in "Climbing Mount Improbable": dat je als soort ook op een sub-top terecht kunt komen, waar je niet meer vanaf komt zonder eerst een stukje te dalen?quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:38 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Dat is maar een voorbeeld. Wat een belangrijke vraag is, is of als een soort eenmaal een lokaal maximum heeft bereikt, of er nog wel wegen zijn naar andere maxima in het fitness landschap. Natuurlijk is dit een versimpeling van de werkelijkheid, maar als men deze versimpeling al niet goed begrijpt, dan kan het in werkelijkheid nog wel eens lastiger zijn.
Ik ben er dan ook verbaasd over dat iemand als Dawkins niet zo veel ziet in de punctuated equilibrium theorieen van Gould, terwijl ik niet in zie hoe je dit kunt ontkennen.
Uiteindelijk lost natuurlijke selectie op in iets algemeners: zelforganisatie. Zelforganisatie wordt ook in de natuurkunde bestudeerd. In de natuurkunde weet men dat de complexiteit je al snel boven het hoofd groeit.quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:10 schreef DrParsifal het volgende:
Ik zie de schoonheid van wetenschap ook in, daarom werk ik in die richting en ik zou graag zien dat veel meer mensen die schoonheid inzien. Ik geef ook grif toe dat ik geen bioloog ben en me alleen vanuit wiskundig oogpunt echt met evolutie theorie bezig houdt en dan ook nog met de simpelste modellen en nauwelijks data te zien krijg. Van die wiskundige modellen weet ik dan wel weer het een en ander (en waarschijnlijk ook meer dan bijvoorbeeld Rchard Dawkins).
Mijn punt was dat zwaartekracht zo'n hot topic is is omdat men de details wil weten. Men begrijpt niet hoe het werkt op het kleinste niveau, als je tevreden bent met "voorwerpen trekken elkaar aan" en men geeft ook de getallen erbij dan is de zwaartekracht heel goed begrepen.
Als je je wat evolutietheorie tevreden stelt met "door mutaties in het DNA treden er soms veranderingen in fenotype op, waardoor soms nakomelingen ontstaan die in bepaalde omstandigheden een betere overlevingskans hebben en waarvan het nageslacht met wat geluk het oude fenotype wegconcureert" (ik weet het ik geef het te simpel weer) dan begrijpt me evolutie inderdaad wel. Als men echter verder kijkt en zich af gaat vragen hoe mutaties stapelen en hoe fitness landschappen eruit zien en hoe evolutie daarin soorten in lokale optima plaatst dan is daar weinig van begrepen. Er zijn genoeg biologen (waaronder Dawkins in "the blind watchmaker" die claimen dat veel kleine veranderingen tot grote veranderingen leiden. Ik heb daarbij mijn vraagtekens (net als Gould dat had) en m.i. kunnen dat soort uitspraken alleen gedaan worden door mensen die de wiskunde van random processen in random environments heel goed begrijpen of mensen die er een veel te simpel beeld van hebben. Ik ben er vrij zeker van dat Dawkins tot de laatste groep behoort.
Schrijft Dawkins alleen onzin? Natuurlijk niet, ik heb best wat geleerd van "the blind watchmaker" en "the selfish gene" goed geschreven, maar niet de beste boeken in het gebied en veel te populair geschreven.
Als men evolutie (of selectie) op het detail wil gaan begrijpen waarop men zwaartekracht wil begrijpen dan moet je toch echt naar het niveau gaan van waarop we genen niet meer als geheel herkennen, maar dat we de structuur van aminozuren begrijpt en waarom de letters woorden gaan vormen. Op het moment is er gewoon een theorie met weinig voorspellende waarde (wel sommige heel nuttige voorspellende waarde maar die is niet erg gedetailleerd) en met zeer beperkte mogelijkheden tot falsificatie. Waarbij bovendien heel vaak niet duidelijk is wat precies bedoeld wordt (dat er goede definities van evolutie zijn geloof ik best, het is alleen wel verwarrend als in gesprekken niet altijd duidelijk is wat bedoeld wordt en dat mensen verwijzen naar bewijs voor "natuurlijke selectie" als ze een argument willen maken voor "common descent". En ja, de evolutietheorie van Darwin is natuurlijk niet meer de evolutietheorie van nu. In Darwin's tijd kon het nog zonder kennis van DNA, nu kan dat niet meer.
Wat betreft culturele evolutie en memen, daar moeten maar eens echte wetenschappers naar gaan kijken. Het is een mooi verhaal, maar daar is nauwelijks harde wetenschap mee te doen en is nauwelijks verwant aan biologische evolutie, waar men tenminste nog de indruk wekt over meetbare grootheden te spreken.
Wat stel je je daar dan eigenlijk bij voor? Dat we evolutie volledig gaan herleiden tot de wereld van de quantumfysica? Dat doen we met andere vakgebieden toch ook niet? Denk aan vakgebieden zoals klimaatwetenschap, geologie, kosmologie. In geen van die vakgebieden lijkt de behoefte te bestaan om de mechanismen die er bestaan op de macroschaal te herleiden tot de quantumwereld. Waarom zou dat bij evolutie wel een vereiste zijn?quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:10 schreef DrParsifal het volgende:
Wat betreft culturele evolutie en memen, daar moeten maar eens echte wetenschappers naar gaan kijken. Het is een mooi verhaal, maar daar is nauwelijks harde wetenschap mee te doen en is nauwelijks verwant aan biologische evolutie, waar men tenminste nog de indruk wekt over meetbare grootheden te spreken.
Ik moet zeggen dat ik dat boek niet van hem gelezen hebt. Ik weet dat Dawkins vooral graduele evolutie verkondigt en in zijn eerdere boeken de theorie van veel kleine stappen maken vanzelf grote stappen verkondigt. Misschien heeft hij zich bekeert, dat zou goed nieuws zijn.quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ziet Dawkins daar niet zo veel in? Is dat niet precies wat hij verdedigt in "Climbing Mount Improbable": dat je als soort ook op een sub-top terecht kunt komen, waar je niet meer vanaf komt zonder eerst een stukje te dalen?
Het een sluit het ander niet uit. Als je de berg beklimt kun je op een subtop terecht komen (krokodillen), of het geluk hebben dat de helling verder doorloopt (primaten). Die twee visies zijn helemaal niet onderling strijdig.quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:53 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik dat boek niet van hem gelezen hebt. Ik weet dat Dawkins vooral graduele evolutie verkondigt en in zijn eerdere boeken de theorie van veel kleine stappen maken vanzelf grote stappen verkondigt. Misschien heeft hij zich bekeert, dat zou goed nieuws zijn.
tot de quantum wereld lijkt me wat ver gaan, maar het zou wel nuttig zijn als we DNA konden lezen (dus de relatie tussen genen en fenotype niet alleen konden beschrijven maar ook konden begrijpen).quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat stel je je daar dan eigenlijk bij voor? Dat we evolutie volledig gaan herleiden tot de wereld van de quantumfysica? Dat doen we met andere vakgebieden toch ook niet? Denk aan vakgebieden zoals klimaatwetenschap, geologie, kosmologie. In geen van die vakgebieden lijkt de behoefte te bestaan om de mechanismen die er bestaan op de macroschaal te herleiden tot de quantumwereld. Waarom zou dat bij evolutie wel een vereiste zijn?
In de kosmologie bestaat die behoefte wel.quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat stel je je daar dan eigenlijk bij voor? Dat we evolutie volledig gaan herleiden tot de wereld van de quantumfysica? Dat doen we met andere vakgebieden toch ook niet? Denk aan vakgebieden zoals klimaatwetenschap, geologie, kosmologie. In geen van die vakgebieden lijkt de behoefte te bestaan om de mechanismen die er bestaan op de macroschaal te herleiden tot de quantumwereld. Waarom zou dat bij evolutie wel een vereiste zijn?
Laat ik het zo zeggen: het is geen vereiste. Heel veel mechanismes kunnen onafhankelijk daarvan beschreven en verklaard worden.quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In de kosmologie bestaat die behoefte wel.
Tussen DNA en fenotype zit een complex ontwikkelingsproces. Leg maar eens uit hoe een een bevruchte eicel uitgroeit tot een baby in de baarmoeder. Zover zijn we nog lang niet.quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:54 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
tot de quantum wereld lijkt me wat ver gaan, maar het zou wel nuttig zijn als we DNA konden lezen (dus de relatie tussen genen en fenotype niet alleen konden beschrijven maar ook konden begrijpen).
Kosmologie is een apart geval. Als Krauss zegt dat de Big Bang ontstaat uit een kwantumfluctuatie dan heb je al een directe link. De hele kosmologie bestaat uit het combineren van een theorie over het allerkleinste (QM) en het allergrootste (algemene relativiteits theorie).quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: het is geen vereiste. Heel veel mechanismes kunnen onafhankelijk daarvan beschreven en verklaard worden.
Je zult mij niet horen zeggen dat het niet interessant is om de wereld van het kleine ook te begrijpen, dat geldt voor elk vakgebied, niet alleen kosmologie.
Ik geef toe dat de zoektocht naar 1 theorie die alles verklaart voor kosmologen en natuurkundigen wat meer een obsessie is dan voor andere wetenschappers. In andere vakgebieden laat men het in principe weer over aan eerst scheikundigen en die laten het op hun beurt weer over aan natuurkundigen. Het valt buiten hun scope, en daarmee kunnen ze in elk geval goed slapen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 15:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Kosmologie is een apart geval. Als Krauss zegt dat de Big Bang ontstaat uit een kwantumfluctuatie dan heb je al een directe link. De hele kosmologie bestaat uit het combineren van een theorie over het allerkleinste (QM) en het allergrootste (algemene relativiteits theorie).
Geen obsessie, maar het allerkleinste en allergrootste komen in de kosmologie samen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 15:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geef toe dat de zoektocht naar 1 theorie die alles verklaart voor kosmologen en natuurkundigen wat meer een obsessie is dan voor andere wetenschappers.
Vanwaar die cartoon? Wil je me nu wegzetten als een domme reductionist (alles is slechts .....).quote:In andere vakgebieden laat men het in principe weer over aan eerst scheikundigen en die laten het op hun beurt weer over aan natuurkundigen. Het valt buiten hun scope, en daarmee kunnen ze in elk geval goed slapen.
[ afbeelding ]
Neehoor. Slechts om te illustreren *waarom* men zich in de natuurkunde meer bezighoudt met het verenigen van de micro- en de macrowereld dan andere vakgebieden. Waarom dat de vreemde eend in de bijt is. Natuurkundigen kunnen het vraagstuk moeilijk nog verder doorschuiven. (Aan wiskundigen heb je ook niets.quote:Op woensdag 16 mei 2012 15:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Vanwaar die cartoon? Wil je me nu vertellen dat je mij aanziet voor een domme reductionist (alles is slechts .....).
Binnen ieder vakgebied heeft men met dit probleem te maken. Er zijn micro beschrijvingen en macro beschrijvingen, en hoe leid je de macrobeschrijving af uit de microbeschrijving. Hoe leid je het fenotype af uit het DNA. Hoe leid je gedrag af uit neuronen. Hoe leid je de macro-economie af uit de micro-economie. Hoe verhoud zich het begrip 'keuze' met met begrip 'causaliteit' in het recht. Etc...quote:Op woensdag 16 mei 2012 15:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neehoor. Slechts om te illustreren *waarom* men zich in de natuurkunde meer bezighoudt met het verenigen van de micro- en de macrowereld dan andere vakgebieden. Waarom dat de vreemde eend in de bijt is. Natuurkundigen kunnen het vraagstuk moeilijk nog verder doorschuiven.
Correct. Maar ik hoop dat je ook ziet waarom dit probleem in andere vakgebieden minder speelt: het valt uiteindelijk een keer buiten de scope van die vakgebieden.quote:Op woensdag 16 mei 2012 15:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Binnen ieder vakgebied heeft men met dit probleem te maken. Er zijn micro beschrijvingen en macro beschrijvingen, en hoe leid je de macrobeschrijving af uit de microbeschrijving. Hoe leid je het fenotype af uit het DNA. Hoe leid je gedrag af uit neuronen. Hoe leid je de macro-economie af uit de micro-economie. Hoe verhoud zich het begrip 'keuze' met met begrip 'causaliteit' in het recht. Etc...
Jawel, maar het tegenovergestelde is even waar. Een politicus hoopt met microeconomisch beleid macroeconomische grootheden (zoals economische groei) gunstig te beinvloeden. Een psycholoog probeert met chemische middelen gedragstoornissen gunstig te beinvloeden. Een rechter probeert met verzachtende omstandigheden recht te doen aan een wetsovertreder. De samenhang is niet te negeren.quote:Op woensdag 16 mei 2012 15:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct. Maar ik hoop dat je ook ziet waarom dit probleem in andere vakgebieden minder speelt: het valt uiteindelijk een keer buiten de scope van die vakgebieden.
Omdat je daar situaties hebt waarin je daadwerkelijk deze uitbreiding nodig hebt vanwege de desbetreffende energieschalen. Ik zou niet weten wat "biologisch-evolutionaire processen op de Planck-schaal" zouden moeten betekenenquote:Op woensdag 16 mei 2012 14:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In de kosmologie bestaat die behoefte wel.
Kwantitatief in elk geval. De overeenkomst tussen theorie en experiment zijn zowel voor het standaardmodel als voor de ART verbluffend. Waar veel natuurwetenschappen al blij zijn als ze de goede orde van grootte hebben of het aantal significante cijfers vaak op 1 hand zijn te tellen, kun je in het standaardmodel tot op 15 decimalen achter de komma resultaten verkrijgen (en heb je dus minstens 3 handen, bijna 4 nodigquote:Op woensdag 16 mei 2012 13:10 schreef DrParsifal het volgende:
Ik durf te beweren dat zwaartekracht veel beter begrepen wordt dan evolutie.
Ik ook niet.quote:Op woensdag 16 mei 2012 15:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat je daar situaties hebt waarin je daadwerkelijk deze uitbreiding nodig hebt vanwege de desbetreffende energieschalen. Ik zou niet weten wat "biologisch-evolutionaire processen op de Planck-schaal" zouden moeten betekenen
Heb het ook maar van een site gehaald of het dus ook klopt kan ik niet met zekerheid zeggen en ga ervan uit dat het geen onzin is maar blijkt dus niet helemaal te kloppen thx voor de infoquote:Op woensdag 16 mei 2012 11:47 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja, het uit z'n verband trekken van quotes of het onjuist citeren daarvan is dus één van de manieren op de wetenschap "aan te vallen".
Ik weet overigens wel over welke uitspraak dit gaat, maar ten eerste is dit niet de exacte quote en ten tweede deed hij de uitspraak in een bepaalde context. Zonder context zijn quotes niet zo relevant.
Verder ben ik het met DrParsifal eens dat wetenschap en geloof helemaal niet vijandig hoeven te zijn, maar Molurus heeft wel degelijk een punt wat betreft de aanvallen vanuit "geloof" of religie op bepaalde wetenschappelijke vakgebieden en die zijn inderdaad behoorlijk heftig.
Een reaktie vanuit de wetenschap (Dawkins) is dan ook niet heel vreemd. Hoewel ik me vaak verbaast hoe geduldig en rustig men blijft en constant maar weer de meest idiote beweringen , uitspraken etc maar weer weerleggen.
Uiteindelijk komt veel van die vijandigheid toch vanuit de religieuze hoek, daar de wetenschap zich eigenlijk niet zo bezighoud met religie. Over het algemeen zullen wetenschappers er zich er pas mee bemoeien als hun vakgebied onder vuur ligt. Althans dat is mijn indruk dan
Klopt, maar het is ook weer niet zo dat biologen compleet blind in het rondte aan het zwaaien zijn met betrekking tot dit onderwerp. Men is wel degelijk heel specifiek aan het onderzoeken wat de mechanismen zijn, wat de gevolgen zijn van die mechanismen, welke genen wel en welke genen niet een rol spelen op welk moment en welke plek, wat de invloed is van proteïnen, hormonen etc, waarom en hoe stamcellen zich uiteindelijk vermenigvuldigen en diversifiëren.quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Tussen DNA en fenotype zit een complex ontwikkelingsproces. Leg maar eens uit hoe een een bevruchte eicel uitgroeit tot een baby in de baarmoeder. Zover zijn we nog lang niet.
Complexiteit komt ook voor binnen de natuurkunde. Natuurkundigen weten daar ook geen raad mee. Het onvermogen om de ontwikkeling te kunnen bevatten, van een proces met veel spelers in onderlinge wisselwerking, betreft de gehele wetenschap. Onze kennis berust vooral op waarnemingen en inzicht in simpele systemen. Dat geeft ons de basisprincipes / raamwerktheorien / methode die het wetenschappelijk wereldbeeld uitmaken. We veronderstellen vervolgens dat alles op basis daarvan verklaarbaar is. Maar de meeste situaties zijn te complex om dat werkelijk te kunnen. Daarin de grens verleggen (van simpele systemen naar steeds complexere) is een van de onderzoeksterreinen in de wetenschap. Wiskundigen zoals DrParsifal dragen daaraan bij.quote:Op woensdag 16 mei 2012 16:57 schreef Semisane het volgende:
[..]
Klopt, maar het is ook weer niet zo dat biologen compleet blind in het rondte aan het zwaaien zijn met betrekking tot dit onderwerp. Men is wel degelijk heel specifiek aan het onderzoeken wat de mechanismen zijn, wat de gevolgen zijn van die mechanismen, welke genen wel en welke genen niet een rol spelen op welk moment en welke plek, wat de invloed is van proteïnen, hormonen etc, waarom en hoe stamcellen zich uiteindelijk vermenigvuldigen en diversifiëren.
Dat heel veel antwoorden nog niet zijn gevonden en wellicht nooit zullen worden gevonden heeft natuurlijk te maken met de complexiteit van het onderwerp, maar dat maakt de biologie nog niet een "zwakere" wetenschap of iets dergelijks.
Je hebt ongetwijfeld gelijk, enkel ik proef uit sommige reacties dat dit zou betekenen dat de wetenschap niet als betrouwbaar gezien moet worden. Dat lijkt me toch te ver doorschieten met het idee dat heel veel systemen zeer complex zijn en de wetenschap (nog) niet zover is om deze werkelijk te doorgronden.quote:Op woensdag 16 mei 2012 17:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Complexiteit komt ook voor binnen de natuurkunde. Natuurkundigen weten daar ook geen raad mee. Het onvermogen om de ontwikkeling te kunnen bevatten, van een proces met veel spelers in onderlinge wisselwerking, betreft de gehele wetenschap. Onze kennis berust vooral op waarnemingen en inzicht in simpele systemen. Dat geeft ons de basisprincipes / raamwerktheorien / methode die het wetenschappelijk wereldbeeld uitmaken. We veronderstellen vervolgens dat alles op basis daarvan verklaarbaar is. Maar de meeste situaties zijn te complex om dat werkelijk te kunnen. Daarin de grens verleggen (van simpele systemen naar steeds complexere) is een van de onderzoeksterreinen in de wetenschap. Wiskundigen zoals DrParsifal dragen daaraan bij.
Het is een goede plek om het wetenschappelijk wereldbeeld te bekritiseren. Want deze beperking is reeel. De gedachte dat het slechts details betreft, is een valkuil. Het wetenschappelijk wereldbeeld is ongetwijfeld een enorme simplificatie.
Ik ook niet. Maar het lijkt erop dat mensen die weigeren om te aanvaarden dat het natuurlijke processen betreft daar op focussen. Daar zit de horizon van wetenschappelijk begrip, dus daar kan god zich verstoppen. Of het nu biologie of 'vrije wil' betreft.quote:Op woensdag 16 mei 2012 15:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat je daar situaties hebt waarin je daadwerkelijk deze uitbreiding nodig hebt vanwege de desbetreffende energieschalen. Ik zou niet weten wat "biologisch-evolutionaire processen op de Planck-schaal" zouden moeten betekenen
Het wetenschappelijk wereldbeeld is deel betrouwbaar en deels onbetrouwbaar. De evolutie van het leven is een feit. Wat men zich daarbij voorstelt in ideologische debatten is weer minder betrouwbaar.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:07 schreef Semisane het volgende:
[..]
Je hebt ongetwijfeld gelijk, enkel ik proef uit sommige reacties dat dit zou betekenen dat de wetenschap niet als betrouwbaar gezien moet worden. Dat lijkt me toch te ver doorschieten met het idee dat heel veel systemen zeer complex zijn en de wetenschap (nog) niet zover is om deze werkelijk te doorgronden.
Als dat echt zo is, dan zouden we vooral in het gebied van de toegepaste wetenschap veel vaker tegen hele praktische problemen aan lopen.
Het is niet bedoeld om de wetenschap te ontkrachten.quote:Ik ben het er mee eens dat er een simplificatie ontstaat bij het beschrijven van natuurlijke systemen, vooral als je het niet wiskundig kan onderbouwen, maar zoals ik al zei, dan betekend het nog niet dat men maar wat blind in de rondte aan het zwaaien is. Juist de methodes die men aanhoud behoed voor het vallen in de door jou beschreven valkuil(en).
Dat dit niet altijd goed gaat, lijkt me inherent aan de wetenschap.
Dat is zo. Het begrip 'complexiteit' komt in religie helemaal niet voor. Dat heeft te maken met hun methode. Dat is een goed kritiekpunt op religie.quote:Hoe dan ook, lijkt het vooralsnog wel dat de wetenschap meer vorderingen maakt bij het beschrijven van complexe systemen dan religie dat doet, om dit maar weer even een beetje ontopic te trekken.
Goedzo!quote:om dit maar weer even een beetje ontopic te trekken
Ik vraag het me af, hoor. Zowel de mensen die achter de evolutietheorie staan als de tegenstanders denken vaak dat het hier gaat om afstammen van de apen. De voorstanders vinden dat wel logisch omdat we heel veel op hen lijken ( een iets verder gevorderd argument gaat dan zo:'ik heb weleens gelezen dat we 98% hetzelfde DNA hebben als Chimpansees'). En veel tegenstanders verwerpen het omdat het een belachelijk idee is.quote:En dat terwijl de meeste mensen over, zeg, quantumfysica helemaal geen mening hebben. Ze kennen het niet, ze begrijpen het niet, het interesseert ze niet.
De meesten toch ?quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:47 schreef SpecialK het volgende:
Sterker nog. Wij zijn (taxonomisch gezien) apen.
Ik met trotsquote:
De Islam doet dat al sinds Al-Ghazali's "De verwarring der filosofen" niet meer. (11e eeuw na Christus.)quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:27 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
Hm, opmerkelijk deze topic. De persoon die deze topic opende wist vast niet dat de islam juist wetenschap stimuleert.
Oh, kijk het filmpje dan maar. mvg.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
De Islam doet dat al sinds Al-Ghazali's "De verwarring der filosofen" niet meer. (11e eeuw na Christus.)
Wat wil je daarmee zeggen dan? Zelfs als er iets van wetenschappelijke waarde in de Quran staat (wat hoogst discutabel is), de Quran is ouder dan de verwarring der filosofen. De stelling dat de Islam sindsdien niets heeft gedaan om wetenschap te stimuleren blijft daarmee gewoon staan.quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:56 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Oh, kijk het filmpje dan maar. mvg.
Oke, wat jij wilt. The hour is near and we all will witness the true.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat wil je daarmee zeggen dan? Zelfs als er iets van wetenschappelijke waarde in de Quran staat (wat hoogst discutabel is), de Quran is ouder dan de verwarring der filosofen. De stelling dat de Islam sindsdien niets heeft gedaan om wetenschap te stimuleren blijft daarmee gewoon staan.
quote:
quote:Aristotle asked in his Meteorologica:
“Since water is generated from air, and air from water, why are clouds not formed
in the upper air?”
He explained as follows:
“But when the heat which was raising it leaves it, in part dispersing to the higher region, in part quenched through rising so far into the upper air, then the vapour cools because its heat is gone and because the place is cold, and condenses again and turns from air into water. And after the water has formed it falls down again to the earth. The exhalation of water is vapour: air condensing into water is cloud. Mist is what is left over when a cloud condenses into water, and is therefore rather asign of fine weather than of rain; for mist might be called a barren cloud.
So we get a circular process that follows the course of the sun … From the latter [clouds] there fall three bodies condensed by cold, namely rain, snow, hail… When the water falls in small drops it is called a drizzle; when the drops are larger it is rain… When this [vapour] cools and descends at night it is called dew and hoar-frost.”
bron
Religie heeft die ook niet. Het zijn slechts geloofsovertuigingen, geen antwoorden.quote:Op donderdag 17 mei 2012 00:28 schreef drPsy het volgende:
wetenschap is goed, maar je alleen beperken tot de wetenschap is dom. De wetenschap heeft geen antwoorden op wat er na de dood komt.
Wat maakt religie dan de moeite waard?quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:29 schreef Klauz het volgende:
Als religie wel een antwoord zou hebben, met overtuigende bewijzen, dan had het wel wetenschap geheten.
Een prettige illusie. Opium voor het volk.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat maakt religie dan de moeite waard?
Soms zijn er overtuigende bewijzen die mensen liever verzwijgen. Zo blijven mensen gelovig omdat ze het prettige contact met hun gelovige familieleden/vrienden niet op willen geven. Het goede gevoel dat ze krijgen binnen hun familie is blijkbaar meer waard dan het wetenschappelijk benaderen van een specifiek probleem zoals de evolutie. Ach ja ... waarom zou je dan weggaan bij een religie.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat maakt religie dan de moeite waard?
onzin. bij christenen ja.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:11 schreef Klauz het volgende:
[..]
Soms zijn er overtuigende bewijzen die mensen liever verzwijgen. Zo blijven mensen gelovig omdat ze het prettige contact met hun gelovige familieleden/vrienden niet op willen geven. Het goede gevoel dat ze krijgen binnen hun familie is blijkbaar meer waard dan het wetenschappelijk benaderen van een specifiek probleem zoals de evolutie. Ach ja ... waarom zou je dan weggaan bij een religie.
Omdat veel mensen er iets om geven dat hun wereldbeeld ook daadwerkelijk een benadering van realiteit is? Anders zouden zoveel christenen niet zo krampachtig hun geloof proberen uit te leggen om het wetenschappelijk te laten klinken.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:11 schreef Klauz het volgende:
[..]
Soms zijn er overtuigende bewijzen die mensen liever verzwijgen. Zo blijven mensen gelovig omdat ze het prettige contact met hun gelovige familieleden/vrienden niet op willen geven. Het goede gevoel dat ze krijgen binnen hun familie is blijkbaar meer waard dan het wetenschappelijk benaderen van een specifiek probleem zoals de evolutie. Ach ja ... waarom zou je dan weggaan bij een religie.
het is waarheid. ik vind jullie eigenwijs. gelukkig straft allah in het hiernamaal. oh wat zou ik toch lachen als ik jullie gezichten zou zien.quote:Op donderdag 17 mei 2012 00:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Religie heeft die ook niet. Het zijn slechts geloofsovertuigingen, geen antwoorden.
Christenen kunnen gewoon veel beter zeggen "het zal allemaal wel jongens, maar ik vind dit gewoon leuk" Beetje zoals dat Mormoonse kind uit South Park.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat veel mensen er iets om geven dat hun wereldbeeld ook daadwerkelijk een benadering van realiteit is? Anders zouden zoveel christenen niet zo krampachtig hun geloof proberen uit te leggen om het wetenschappelijk te laten klinken.
zoals jij het beschrijft klinkt religie als de maffia. "it's wrong eh, but what can you do it's di mama and di papa and you know what happens when you disappoint papa"
quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:31 schreef SpecialK het volgende:
Ik neem aan dat iedereen hier slim genoeg is om de troll links te laten liggen
quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:36 schreef Klauz het volgende:
Christenen kunnen gewoon veel beter zeggen "het zal allemaal wel jongens, maar ik vind dit gewoon leuk".
omdat daarop moeilijk een tegenargument te verzinnen is natuurlijk.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:31 schreef SpecialK het volgende:
Ik neem aan dat iedereen hier slim genoeg is om de troll links te laten liggen
Doe je dit nou expres of heb je gewoon echt geen kennis van logica? Het waren juist de Arabieren die Algebra uitvonden, waarom kun je niet gewoon die wetenschappelijke ontdekkingen door islamieten uit de middeleeuwen doorzetten en logica toepassen, of is dat nou teveel gevraagd?quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:52 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
omdat daarop moeilijk een tegenargument te verzinnen is natuurlijk.
Mensen die zich een ´paradijs´ kunnen voorstellen en gelijktijdig kunnen accepteren dat er een hel of iets dergelijks bestaat...quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:27 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
het is waarheid. ik vind jullie eigenwijs. gelukkig straft allah in het hiernamaal. oh wat zou ik toch lachen als ik jullie gezichten zou zien.
(verwacht haat reacties)
Die haat is overbodig want die zit al in jou.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:27 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
het is waarheid. ik vind jullie eigenwijs. gelukkig straft allah in het hiernamaal. oh wat zou ik toch lachen als ik jullie gezichten zou zien.
(verwacht haat reacties)
Ik doe geen haat reactie, want ik wil liefde tonen naar andere mensen. Jij toont echter ongeluk en verdriet, als je kunt lachen om de pijn van anderen ben je een sadist, je bent dan verre van vredelievend en je staat niet onder God, het is juist, als we het zouden toepassen op ons leven, onder Satan en de duivel als je moet lachen om het leed van andere mensen. Je zit met problemen, je hebt problemen in je geest, ik raad je aan daarvoor oplossingen te zoeken, maar dit soort sadisme gaat je niet helpen, die sleurt je mee naar ellende toe.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:27 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
(verwacht haat reacties)
Het biedt traditie, binding, inspiratie en kan mensen positief veranderen.quote:
Geen van deze zaken vereist het geloof in onbewijsbare en vaak zeer onwaarschijnlijke zaken. Bovendien heb ik grote twijfels bij dat laatste puntje.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het biedt traditie, binding, inspiratie en kan mensen positief veranderen.
Nee, dat klopt. Maar dat was de vraag ook niet, geloof ik.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:03 schreef Molurus het volgende:
Geen van deze zaken vereist het geloof in onbewijsbare en vaak zeer onwaarschijnlijke zaken.
Ik, uit persoonlijke ervaring, nietquote:Bovendien heb ik grote twijfels bij dat laatste puntje.
Ik vind het geloof bindender voor mensen dan wetenschap.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen van deze zaken vereist het geloof in onbewijsbare en vaak zeer onwaarschijnlijke zaken. Bovendien heb ik grote twijfels bij dat laatste puntje.
Dat is dan ook niet waar wetenschap voor bedoeld is.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:10 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik vind het geloof bindender voor mensen dan wetenschap.
Nee maar religie wel, het woord betekent in het Latijn ook: verbinden. Dat is niet vreemd, want al die religieuze gemeenschappen hebben binnen hun gemeenschap sterke banden met elkaar. Daarbuiten tref je dat veel weiniger en moeilijker aan, omdat mensen snel individualistisch ingesteld zijn.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet waar wetenschap voor bedoeld is.
Als je mensen met deze argumentatie min of meer gaat dwingen om dergelijke geloofsovertuigingen te aanvaarden om daarmee maar deelgenoot te mogen zijn van de positieve aspecten van religie, dan ben je naar mijn mening verkeerd bezig.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Maar dat was de vraag ook niet, geloof ik.
Het opstandingsverhaal van Christus bijvoorbeeld, letterlijk gelezen, valt onder "onbewijsbaar" en "zeer onwaarschijnlijk". Toch kun je het lezen als een ultieme daad van zelf-opoffering, en kun je het in Paulus' theologie gebruiken om een beter mens te worden door met "Christus te sterven en weer op te staan". Ik vind dat een zeer mooie bewoording van een radicale omslag waarbij je een beter mens wordt en meer bewust wordt van jezelf, je omgeving en je naaste.
Dat andere mensen die inspiratie ook ergens anders kunnen halen is weer een ander verhaal.
Ja, beweer ik anders?quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je mensen met deze argumentatie min of meer gaat dwingen om dergelijke geloofsovertuigingen te aanvaarden om daarmee maar deelgenoot te mogen zijn van de positieve aspecten van religie, dan ben je naar mijn mening verkeerd bezig.
Dat ligt aan de persoon en is vooral een kwestie van smaak.quote:Dan kun je juist beter de seculiere alternatieven stimuleren, en ervoor pleiten dat de alternatieven wat dat betreft net zo goed zijn.
Die seculiere alternatieven nemen mensen veel moeilijker aan, omdat een gemeenschap vol met mensen die je accepteren en liefde geven veel aantrekkelijker is.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je mensen met deze argumentatie min of meer gaat dwingen om dergelijke geloofsovertuigingen te aanvaarden om daarmee maar deelgenoot te mogen zijn van de positieve aspecten van religie, dan ben je naar mijn mening verkeerd bezig.
Dan kun je juist beter de seculiere alternatieven stimuleren, en ervoor pleiten dat de alternatieven wat dat betreft net zo goed zijn.
Hoewel ik eigenlijk niet denk dat dat waar is zou dat betekenen dat mensen in min of meerdere mate gedwongen zijn geloofsovertuigingen te aanvaarden om deelgenoot te mogen zijn van de positieve effecten. Als dat waar was dan zou dat me een zeer slechte zaak lijken.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:16 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Die seculiere alternatieven nemen mensen veel moeilijker aan, omdat een gemeenschap vol met mensen die je accepteren en liefde geven veel aantrekkelijker is.
Kun je dat beargumenteren? De seculiere vorm vertoont mankementen, omdat je binnen humanisme nog steeds kunt besluiten mensen nooit te vergeven. In het christendom kan dat niet. Denk je dat de natuur die godsdiensten voor de lol heeft gemaakt? De reden daarvan is dat dergelijke moraal in zo'n geloof veel makkelijker geaccepteerd wordt, dat betekent niet dat die moraal er zonder dat geloof niet is, maar wel dat het veel beter nageleefd zal worden als men godsdienst goed volgt.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoewel ik eigenlijk niet denk dat dat waar is zou dat betekenen dat mensen in min of meerdere mate gedwongen zijn geloofsovertuigingen te aanvaarden om deelgenoot te mogen zijn van de positieve effecten. Als dat waar was dan zou dat me een zeer slechte zaak lijken.
Kun je dit ook staven met empirisch bewijs? Bij mijn weten blijkt uit helemaal niets dat religie van mensen morelere wezens maakt. Dat heel veel gelovigen daar wel in geloven maakt het nog niet tot een empirisch feit.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:24 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Kun je dat beargumenteren? De seculiere vorm vertoont mankementen, omdat je binnen humanisme nog steeds kunt besluiten mensen nooit te vergeven. In het christendom kan dat niet. Denk je dat de natuur die godsdiensten voor de lol heeft gemaakt? De reden daarvan is dat dergelijke moraal in zo'n geloof veel makkelijker geaccepteerd wordt, dat betekent niet dat die moraal er zonder dat geloof niet is, maar wel dat het veel beter nageleefd zal worden als men godsdienst goed volgt.
Het feit dat moslims aan Zakaat doen, aan armen moeten geven? Dat de Moslim Broederschap de armeren in het land hielp?quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kun je dit ook staven met empirisch bewijs? Bij mijn weten blijkt uit helemaal niets dat religie van mensen morelere wezens maakt. Dat heel veel gelovigen daar wel in geloven maakt het nog niet tot een empirisch feit.
Dat religie in het verleden wellicht een bepaalde rol heeft gehad in evolutie dat lijkt me overigens wel plausibel, of in elk geval dat het iets met evolutie te maken heeft. Maar de verklaring die je er hier voor geeft vind ik niet erg overtuigend.
En wie zegt dat ongelovigen minder doen aan goede doelen? Dat het ook onder de noemer 'religie' wordt gedaan maakt het nog niet een religieus gebruik.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:36 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Het feit dat moslims aan Zakaat doen, aan armen moeten geven? Dat de Moslim Broederschap de armeren in het land hielp?
Daar valt nog heel wat op af te dingen om eerlijk te zijn. Ten eerste of religie überhaupt wel moreel gedrag predikt? Zo op het eerste gezicht zou je inderdaad zeggen van wel, enkel is het mijn mening dat je wel je vraagtekens mag zetten bij dat moraal, als het zelfde moraal enkel onder bepaalde voorwaarden geld of wordt toegepast.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:24 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Kun je dat beargumenteren? De seculiere vorm vertoont mankementen, omdat je binnen humanisme nog steeds kunt besluiten mensen nooit te vergeven. In het christendom kan dat niet.
Denk je dat de natuur die godsdiensten voor de lol heeft gemaakt? De reden daarvan is dat dergelijke moraal in zo'n geloof veel makkelijker geaccepteerd wordt, dat betekent niet dat die moraal er zonder dat geloof niet is, maar wel dat het veel beter nageleefd zal worden als men godsdienst goed volgt.
Zoals je zegt.. mensen komen op heel andere manieren tot geloofsovertuigingen. Achtergrond, cultuur, ouders en ook een inherent menselijk talent voor religieuze overtuigingen.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 00:14 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Mensen krijgen vaak vroeg of soms laat een overtuiging. En achteraf bewijs gaan zoeken voor een zaak waarvan je overtuigd bent vind ik een vreemde zaak. Als je ervan overtuigd bent heb je er geen bewijs meer voor nodig. En als je nog nooit bewijs gekregen hebt, hoe kan je er dan van overtuigd zijn dat het waar is?
dat is alleen een 'risico' bezien vanuit het geloofsstelsel zelf. Objectief gezien is het niets meer dan een bepaling van deviantie (vergelijkbaar met in-group / out-group mechanismen in de sociale psychologie) met een rituele bepaling van de status van een lid (binnen: gelovig; buiten: ongelovig) en dat is dan dat.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 15:51 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Mensen hebben de mogelijkheid om met verhalen mee te gaan waar geen bewijs voor is. Geloof valt daar onder.
Er is wel een groot risico aan niet-geloven. En dat werkt aan twee kanten.
1 Vanuit het geloof zelf :wie niet gelooft gaat naar de hel. Zo verzeker je dat de kudde bij elkaar blijft.
2 vanuit de sociale hoek. Wie niet gelooft wordt verstoten. Iemand die openlijk twijfelt aan de onzichtbare 'waarheid' is een bedreiging. Want waar is de cohesie in de groep dan nog op gebaseerd?
BAM! Zo maar wat data om je punt te ondersteunen...quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:37 schreef Molurus het volgende:
Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat die mensen zonder geloof hun medemens minder zouden helpen. (En dat lijkt me een geruststelling.)
Mensen zoals jij zijn engquote:Op donderdag 17 mei 2012 14:27 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
(verwacht haat reacties)
- Traditie kan je in sterkere en meer constructievere mate vinden in cultuurquote:Op donderdag 17 mei 2012 16:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het biedt traditie, binding, inspiratie en kan mensen positief veranderen.
Dat risico valt wel mee: Pascal's weddenschap rustte op de aanname dat er maar een ' ware' godsdienst is. In de praktijk zijn er zoveel 'ware' godsdiensten dat Homer Simpson zich afvroeg: "But Marge, what if we chose the wrong religion?"quote:Op vrijdag 18 mei 2012 15:51 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Mensen hebben de mogelijkheid om met verhalen mee te gaan waar geen bewijs voor is. Geloof valt daar onder.
Er is wel een groot risico aan niet-geloven. En dat werkt aan twee kanten.
1 Vanuit het geloof zelf :wie niet gelooft gaat naar de hel. Zo verzeker je dat de kudde bij elkaar blijft.
2 vanuit de sociale hoek. Wie niet gelooft wordt verstoten. Iemand die openlijk twijfelt aan de onzichtbare 'waarheid' is een bedreiging. Want waar is de cohesie in de groep dan nog op gebaseerd?
Onzin...quote:Op woensdag 16 mei 2012 00:03 schreef TBakkert het volgende:
Je hebt groot gelijk.
Want geloof is ontstaan door de onwetendheid der mensen.
Als er een verklaring wordt gevonden, zouden deze mensen blij moeten zijn.
maar zij zijn in de loop der tijd zo gehecht geraakt aan God, dat zij niet willen inzien dat het ook op een andere manier kan. Vandaar de vijandelijkheid.
Bij een totaal gebrek aan expertise evolutie verwerpen, dat is pas arrogant. En wie dat doet op basis van genesis is niet alleen arrogant maar ook, sorry dat ik het moet zeggen, niet zo heel snugger.quote:Op zondag 20 mei 2012 14:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Onzin...
Geloof is niet iets ''bij gebrek aan beter''.
Ik heb zelf veel met beiden.
Wetenschap ontkracht geloof juist niet maar wetenschap bevestigd en bewijst geloof juist!!
Het enige wat ik zelf minder vindt aan de wetenschap is de arrogantie soms, het altijd maar direct ook roepen dat iets compleet waar is terwijl er totaal geen bewijs is(denk aan evolutie).
Ik weet meer dan genoeg over evolutie om te kunnen zeggen dat het totaal aan hele losse draadjes en aannames hangt!quote:Op zondag 20 mei 2012 14:34 schreef Molurus het volgende:
Bij een totaal gebrek aan expertise evolutie verwerpen, dat is pas arrogant. En wie dat doet op basis van genesis is niet alleen arrogant maar ook, sorry dat ik het moet zeggen, niet zo heel snugger.
Je hebt een universitaire opleiding in biologie? Nee? Dan ben je eenvoudig niet in de posititie om evolutie te verwerpen. Dat kun je wel doen, maar dat zou betekenen dat je zonder noemenswaardige opleiding in dit vakgebied meent te kunnen zeggen "ik weet het beter dan de duizenden wetenschappers die die opleiding wel hebben".quote:Op zondag 20 mei 2012 14:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik weet meer dan genoeg over evolutie om te kunnen zeggen dat het totaal aan hele losse draadjes en aannames hangt!
Nee, driewerf nee.quote:Op zondag 20 mei 2012 14:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik weet meer dan genoeg over evolutie
Haha. Nee. Ik zie jou bijna dagelijks dingen roepen die fundamenteel zo aantoonbaar fout zijn in relatie tot evolutie dat het vrij duidelijk is dat je maar bizar weinig kennis hebt over het onderwerp.quote:Op zondag 20 mei 2012 14:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik weet meer dan genoeg over evolutie om te kunnen zeggen dat het totaal aan hele losse draadjes en aannames hangt!
Beschrijf de fundamentele fouten in de evolutie theorie dan eens. Maak een topic over waarom evolutie geen waardige theorie is om biodiversiteit te verklaren.quote:Op zondag 20 mei 2012 14:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ohhh yes make my day. Dat wordt smullen.quote:Op zondag 20 mei 2012 17:53 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Beschrijf de fundamentele fouten in de evolutie theorie dan eens. Maak een topic over waarom evolutie geen waardige theorie is om biodiversiteit te verklaren.
Wij zijn heel benieuwd.
Verwacht er niet teveel van... ik wacht nog steeds op een uitleg van Bianconeri van het begrip "soort".quote:Op zondag 20 mei 2012 17:57 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ohhh yes make my day. Dat wordt smullen.
Meen je dat nou? Ik vind het eerlijk gezegd strontvervelend wordenquote:Op zondag 20 mei 2012 17:57 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ohhh yes make my day. Dat wordt smullen.
Precies. Ik zie niet hoe dat topic anders wordt dan al die andere topics waar we ons te pleuris hebben mogen ergeren.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Meen je dat nou? Ik vind het eerlijk gezegd strontvervelend worden
3-werf ja.quote:Op zondag 20 mei 2012 15:01 schreef Semisane het volgende:
Nee, driewerf nee.
Je denkt enkel er iets van af te weten. Nou mocht dat zo weten, je hebt het op dit forum in ieder geval nog nooit aangetoond.
Waarom het onzin is?quote:Op zondag 20 mei 2012 17:53 schreef dustbrain het volgende:
Beschrijf de fundamentele fouten in de evolutie theorie dan eens. Maak een topic over waarom evolutie geen waardige theorie is om biodiversiteit te verklaren.
Wij zijn heel benieuwd.
Er zijn daarnaast ook vele duizenden die evolutie verwerpen.quote:Op zondag 20 mei 2012 14:37 schreef Molurus het volgende:
Dan ben je eenvoudig niet in de posititie om evolutie te verwerpen. Dat kun je wel doen, maar dat zou betekenen dat je zonder noemenswaardige opleiding in dit vakgebied meent te kunnen zeggen "ik weet het beter dan de duizenden wetenschappers die die opleiding wel hebben".
Biologen? Die zijn erg zeldzaam hoor. Michael Behe comes to mind, maar die neemt niemand meer serieus sinds hij in de rechtszaal verklaarde dat astrologie een wetenschap is.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:54 schreef bianconeri het volgende:
Er zijn daarnaast ook vele duizenden die evolutie verwerpen.
Ik stel voor dat je zelf zoekt naar argumenten voor jouw standpunt.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:54 schreef bianconeri het volgende:
En zelfs de meest simpele ziel kan de bewijzen opzoeken op internet in de moderne tijd.
Zelfs de punten voor evolutie kun je opzoeken om te kijken of dat klopt.
Je impliceert nu heel duidelijk dat je 0% kennis hebt en dat ik dom was om te vragen of je die fundamentele fouten wilde beschrijven.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:54 schreef bianconeri het volgende:
Waarom het onzin is?
Er is 0,0 bewijs voor! De fossielen tonen juist een plotselingen komst(schepping) aan en niet een geleidelijke verandering in een soort.
Laat wetenschappers maar eerst eens GOEDE punten voor zoeken, waarom moet ik bewijzen dat iets onzin is terwijl dat punt nog totaal geen houvast in bewijzen heeft.
Iemand die zegt dat er bewijs is voor evolutie.quote:Op zondag 20 mei 2012 20:01 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Je impliceert nu heel duidelijk dat je 0% kennis hebt en dat ik dom was om te vragen of je die fundamentele fouten wilde beschrijven.
Je kennis is zo drastisch laag dat je helemaal niet mag praten. Pijnlijk dat dit het geen is waar we al dagen tegenaan zeiken.
ook niet voor die 'micro' evolutie?quote:Op zondag 20 mei 2012 21:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iemand die zegt dat er bewijs is voor evolutie.
Dat zijn mensen waar je verdrietig om moet zijn, waar ik verdrietig om ben dat mensen zo (dom) verleidt zijn.
Er is 0,0 bewijs voor evolutie en dat zal niet veranderen.
Net zoals je in het DNA een verwantschap met andere mensen kan aantonen kan je ook de verwantschap met andere primaten aantonen. Stukjes uniek DNA die je alleen door overerving daar op die plaats hebt.quote:Op zondag 20 mei 2012 21:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat zijn mensen waar je verdrietig om moet zijn, waar ik verdrietig om ben dat mensen zo (dom) verleidt zijn.
quote:The study of Alu elements has also been important in elucidating human population genetics and the evolution of primates, including the evolution of humans.
Hoe verklaar je pseudogenen (= gen met gelijksoortig DNA als andere normaal functionerende genen, maar dat niet meer werkt omdat bijvoorbeeld het hele gen niet meer afgescreven kan worden) die een werkend "broertje" in een ander organisme hebben?quote:Op zondag 20 mei 2012 21:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Sommige mensen halen daar kennelijk een superioriteitsbevrediging uit. Mensen die nu nog serieus met Bianconeri in gesprek willen gaan over wetenschap kan ik niet anders bestempelen, of ze zijn daadwerkelijk zo naief dat ze denken door die plaat beton heen te komen.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Precies. Ik zie niet hoe dat topic anders wordt dan al die andere topics waar we ons te pleuris hebben mogen ergeren.
Ja ik snap je punt, makker! Mensen die wetenschap in één zin wegzetten en vervolgens een sprookjesboek als beter alternatief zien...Ze roepen: er is geen bewijs. Dan krijgen ze bewijs en daar reageren ze niet op. Daarna komen ze een paar dagen later weer terug en roepen ze: de wetenschap weet nog niet alles, dus moet God erachter zitten. En dan peren ze 'm weer. Het is hopeloos. Maar het is vooral ( wat mij betreft ) fascinatie voor deze mensen wat mij drijft op fora als FOK!quote:Op zondag 20 mei 2012 22:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Sommige mensen halen daar kennelijk een superioriteitsbevrediging uit. Mensen die nu nog serieus met Bianconeri in gesprek willen gaan over wetenschap kan ik niet anders bestempelen, of ze zijn daadwerkelijk zo naief dat ze denken door die plaat beton heen te komen.
Ik ken het; ik heb jarenlang serieus op Rudeonline gereageerd.
En zelfs Michael Behe ontkent common desent niet eens.quote:Op zondag 20 mei 2012 20:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Biologen? Die zijn erg zeldzaam hoor. Michael Behe comes to mind, maar die neemt niemand meer serieus sinds hij in de rechtszaal verklaarde dat astrologie een wetenschap is.
http://artikelen.foobie.n(...)kelijk-geen-functie/quote:Op zondag 20 mei 2012 21:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dus ik ben niet de enige die fascinatie als beweegreden heeft.quote:Op zondag 20 mei 2012 22:55 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Ja ik snap je punt, makker! Mensen die wetenschap in één zin wegzetten en vervolgens een sprookjesboek als beter alternatief zien...Ze roepen: er is geen bewijs. Dan krijgen ze bewijs en daar reageren ze niet op. Daarna komen ze een paar dagen later weer terug en roepen ze: de wetenschap weet nog niet alles, dus moet God erachter zitten. En dan peren ze 'm weer. Het is hopeloos. Maar het is vooral ( wat mij betreft ) fascinatie voor deze mensen wat mij drijft op fora als FOK!
Over de daadwerkelijke ontwikkeling van het leven op aarde kun je ook een te simpele voorstelling hebben. Als je het probeert te modelleren dan merk je vanzelf dat het complex is.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:17 schreef DrParsifal het volgende:
Op zich zijn mensen die de Bijbel wegzetten als een sprookjesboek net zo denigrerend bezig als de mensen die zeggen dat er 0.0 bewijs is voor zaken als "common descent" en soortvorming
Het is wat anders om te zeggen dat er 100% bewijs is (dat is er buiten de wiskunde niet zo veel) en ik blijf van mening dat vanwege gebrek aan herhaalbaarheid van evolutie en het aantal waarnemingen de bewijzen in de biologie minder dwingend zijn dan in de natuurkunde. En ik ben zo iemand die zowel wetenschapper (als je de wiskunde als wetenschap ziet) als Christen (van het orthodoxe soort) is en die niet heel veel problemen met evolutie theorie heeft.
Daarin heb je gelijk. En dat geldt overigens in alle wetenschappelijk disciplines. Een macro-theorie afleiden uit de micro-theorie vereist dat de hele complexiteit van het samenspel kan doorgronden. Denken dat de macro theorie gewoon een simpele aggregatie is van de micro processen is een enorme fout. Deze fout wordt ook vaak in m.b.t. de economie gemaakt.quote:Om nog terug te komen op Dawkins visie op evolutie. Dawkins ontkent dat er een gradueel verschil is tussen micro en macro-evolutie. Gould met zijn punctuated equilibrium erkent dat dit verschil er wel is. Dawkins laat wel ruimte voor lokale maxima in het fitness landschap, maar zijn beschrijving van het probleem geeft niet het idee dat hij begrijpt wat dit wiskundig betekent. Een random walk in een random environment loopt vrij vaak vast voor lange tijd en je krijgt dan effecten die je ook ziet bij punctuated equilibrium (of erger: de random walk loopt echt vast). Dit is niet iets wat "ook gebeurt", maar het is iets wat eerder regel dan uitzondering is. Het is m.i. dom om micro en macro-evolutie op een hoop te gooien omdat anders ontkenners van evolutie een handvat krijgen. De twee zijn verschillend en er is heel wat wetenschap voor nodig om te begrijpen hoe micro evolutie tot macro-evolutie leidt, of natuurlijk een gebrek aan wetenschap waarbij je alle complicaties negeert.
In principe maak je deze stappen ook in de fysica. Vaste stof fysica is in theorie af te leiden uit het standaard model, maar niemand heeft dit waarschijnlijk ooit concreet aangetoond. De vraag hoe je "ons universum" afleidt uit snaartheorie is wat mij betreft dan ook niet eens zo verschrikkelijk interessant.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:23 schreef deelnemer het volgende:
Denken dat de macro theorie gewoon een simpele aggregatie is van de micro processen is een enorme fout. Deze fout wordt ook vaak in m.b.t. de economie gemaakt.
Doordat zakaat verplicht is maakt het de mensen die zich hieraan houden niet meteen moreel.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:36 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Het feit dat moslims aan Zakaat doen, aan armen moeten geven? Dat de Moslim Broederschap de armeren in het land hielp?
Dan nog is de grens tussen macro en micro evolutie niet noodzakelijk de grens die creationisten willen aanhouden.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:17 schreef DrParsifal het volgende:
Om nog terug te komen op Dawkins visie op evolutie. Dawkins ontkent dat er een gradueel verschil is tussen micro en macro-evolutie. Gould met zijn punctuated equilibrium erkent dat dit verschil er wel is.
Dat is voor biologen natuurlijk veel minder een probleem, daar zij dat onderscheid tussen micro- en macroevolutie niet echt maken.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:20 schreef DrParsifal het volgende:
biologen hebben nu ook niet echt een duidelijke definitie van soort. (De problemen daarmee zijn een goede aanwijzing voor evolutie).
Sja, het blijft jammer dat heel wat religieuzen hun geloof misbruiken om wetenschap te verwerpen omdat het net ff niet in hun straatje past. Met name evolutie is daar het slachtoffer van, maar ook de hedendaagse kosmologie ligt geregeld onder vuur.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:20 schreef DrParsifal het volgende:
Het is eigenlijk wel jammer dat een wetenschap/geloof discussie zo snel in een discussie over evolutie verzandt. Volgens mij zijn de twee (in ieder geval als het gaat om Christendom) goed te combineren als men maar een gezonde wetenschapsfilosofie heeft en niet wetenschap met "materialisme als werkelijkheid" verward. De fundamentals waren bijvoorbeeld geschreven in een tijd dat Darwin nog weinig bewijs aan zijn kant had.
Jij volgt de route die naar de diepere fundamenten voert. In de statistische fysica volgt men de andere route. In de naturkunde is er wel een theorie die de thermodynamica afleidt uit een microcopisch model. Dat leidt tot een begrip als entropie. Niet irrelevant toch. In de statistische fysica zal men DrPersival 's post prima kunnen begrijpen. De evolutie modelleren maakt het snel een stuk ingewikkelder. Volgens mij is dat belangrijk om te voorkomen dat we politiek teveel onzinnige conclusie uit de evolutieleer trekken.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In principe maak je deze stappen ook in de fysica. Vaste stof fysica is in theorie af te leiden uit het standaard model, maar niemand heeft dit waarschijnlijk ooit concreet aangetoond. De vraag hoe je "ons universum" afleidt uit snaartheorie is wat mij betreft dan ook niet eens zo verschrikkelijk interessant.
Ze zouden het kunnen zeggenquote:Op maandag 21 mei 2012 17:00 schreef DrParsifal het volgende:
wetenschappers zouden natuurlijk ook kunnen zeggen: "Die lui weten niet beter". Gelovigen doen er goed aan om niet de hele wetenschap als Dawkinsiaans anti-religieus te zien (en Dawkins bewijst de wetenschap wat dat betreft gewoon een slechte dienst) en wetenschappers zouden er goed aan doen om niet alle gelovigen (ook niet alle kritische t.o.v. sommige punten uit de wetenschap) op een hoop te gooien met Kent Hovind (en ja hij bewijst Christendom een heel slechte dienst).
Dan weet je aan de ene kant exact wat dat persoon denkt over wetenschapquote:Verder zie ik het probleem niet als mensen zeggen "God heeft het universum geschapen zodat het lijkt alsof deze 13.7 miljard jaar oud is."
Ook wetenschappelijk gezien niet?quote:Op maandag 21 mei 2012 17:00 schreef DrParsifal het volgende:
Verder zie ik het probleem niet als mensen zeggen "God heeft het universum geschapen zodat het lijkt alsof deze 13.7 miljard jaar oud is."
Wat een onzin zeg....quote:Op zondag 20 mei 2012 22:42 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Waarom zeggen gelovigen dat er 0,0 bewijs is? Omdat je dat van de pastoor gehoord hebt? Of omdat je op gelovigen-sites erover leest? Dat doe ik ook weleens. Daar herhalen ze altijd hetzelfde trucje: ze halen een onjuiste theorie uit het verleden van 1 wetenschapper aan.
Omdat dit geen verandering van soort naar andere soort is maar ''simpel'' een verandering binnen de soort. Heel wat anders dan macro evolutie waar het omgaat.quote:Op maandag 21 mei 2012 07:11 schreef Wootism het volgende:
Altijd wel interessante discussies dit!
Kan me herinneren dat ik een keer in een soortgelijk topic het voorbeeld noemde van die Mexicaanse grotvisjes. Doordat deze vissen langere tijd in donkere omstandigheden hebben gezwommen zijn ze naar verloop van tijd hun ogen en pigment verloren en hebben in plaats daarvan weer andere zintuigen sterker ontwikkeld.
Ik dacht altijd dat dit een mooi voorbeeld was van evolutie, maar snap eerlijk gezegd nog steeds niet waarom dit er niks mee te maken heeft...iemand?
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/09/100914171325.htm
wat is een soort?quote:Op maandag 21 mei 2012 19:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg....
Omdat je dat kunt lezen op heel veel wetenschappelijke sites/bronnen!!
Beschikbaar voor elk om te lezen. Heeft niets met een ''pastoor'' of wat voor shit ook te maken.
Laat ze maar eens bewijzen dat er tussenvormen bestaan(en kom niet met die domme vormen aan die allang ontkracht zijn...)
[..]
Omdat dit geen verandering van soort naar andere soort is maar ''simpel'' een verandering binnen de soort. Heel wat anders dan macro evolutie waar het omgaat.
Ik zie wel hoe dit een probleem is voor gelovigen: je moet dan geloven in een god die willens en wetens mensen misleidt.quote:Op maandag 21 mei 2012 17:00 schreef DrParsifal het volgende:
Verder zie ik het probleem niet als mensen zeggen "God heeft het universum geschapen zodat het lijkt alsof deze 13.7 miljard jaar oud is."
Ook handig om te weten is wat bianconeri onder tussenvorm verstaat.quote:
Die vraag heeft hij al meermalen genegeerd.quote:
Net als dat het pigment van die visjes kan veranderen, kan de manier waarop ze voortplanten ook veranderen.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat dit geen verandering van soort naar andere soort is maar ''simpel'' een verandering binnen de soort. Heel wat anders dan macro evolutie waar het omgaat.
Wat op zichzelf al een antwoord is.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag heeft hij al meermalen genegeerd.Het zou opmerkelijk zijn als hij hem deze keer wel beantwoordt.
De atmosfeer was anders met dat hemelgewelf. Daarom komt er wat anders uit die c40 methode.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie wel hoe dit een probleem is voor gelovigen: je moet dan geloven in een god die willens en wetens mensen misleidt.
hemelgewelf?quote:Op maandag 21 mei 2012 19:33 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
De atmosfeer was anders met dat hemelgewelf. Daarom komt er wat anders uit die c40 methode.
Ik had het (onder meer) over het feit dat als wij naar het heelal kijken wij een verleden zien dat nooit kan hebben plaatsgevonden.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:33 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
De atmosfeer was anders met dat hemelgewelf. Daarom komt er wat anders uit die c40 methode.
rakea of zo in het hebreeuws, uitspansel, dat was van vast waterstof en de atmosfeer had 3 keer zoveel CO2 en 2x zoveel zuurstof en 2 keer zo'n hoge druk o.i.d. Bij die methode gaan ze ervan uit dat de atmosfeer vroeger ongeveer gelijk was aan nu en dan lijkt het veel ouder. Want er zat veel meer in of zo. Weet niet meer van wie ik dat had gehoord, jaren terug, zo'n christelijke wetenschapper, was niet Ken Hovind. En daarom konden die beesten toen ook zo groot zijn. Met de zondvloed is dat uitspansel kapot gegaan door de ondergrondse 'fountains of the great deep'.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:34 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
hemelgewelf?
schijnbaar was het in ieder geval redelijk doorzichtig want de zon en de sterren waren te zien
waar was het van gemaakt
wat heeft dat te maken met radioactief verval
wat heeft dat te maken met alle andere methodes
en wat heeft een c40 gitaar te maken met de atmosfeer
de hele aarde was omgeven met een uitspansel van bevroren waterstof ( smeltpunt bij normale druk grofweg 14 kelvin)quote:Op maandag 21 mei 2012 22:32 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
rakea of zo in het hebreeuws, uitspansel, dat was van vast waterstof en de atmosfeer had 3 keer zoveel CO2 en 2x zoveel zuurstof en 2 keer zo'n hoge druk o.i.d. Bij die methode gaan ze ervan uit dat de atmosfeer vroeger ongeveer gelijk was aan nu en dan lijkt het veel ouder. Want er zat veel meer in of zo. Weet niet meer van wie ik dat had gehoord, jaren terug, zo'n christelijke wetenschapper, was niet Ken Hovind. En daarom konden die beesten toen ook zo groot zijn. Met de zondvloed is dat uitspansel kapot gegaan door de ondergrondse 'fountains of the great deep'.
Er is geen goede definitie mogelijk, omdat 'soort' een demarcatie is, en niet een definitie. Deze demarcatie is van kwalitatieve aard en kan als dusdanig alleen op een case-by-case wijze worden behandeld.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:20 schreef DrParsifal het volgende:
biologen hebben nu ook niet echt een duidelijke definitie van soort. (De problemen daarmee zijn een goede aanwijzing voor evolutie).
Het is eigenlijk wel jammer dat een wetenschap/geloof discussie zo snel in een discussie over evolutie verzandt. Volgens mij zijn de twee (in ieder geval als het gaat om Christendom) goed te combineren als men maar een gezonde wetenschapsfilosofie heeft en niet wetenschap met "materialisme als werkelijkheid" verward. De fundamentals waren bijvoorbeeld geschreven in een tijd dat Darwin nog weinig bewijs aan zijn kant had.
Er is wel degelijk een probleem met die stelling, want het schept een theoretische entiteit die zogenaamd wél een fysische interactie kent, maar waarvoor geen enkele aanwijzing danwel reden is om aan te nemen dat die er is. Filosofisch kan het weliswaar onproblematisch worden opgevat, onder bepaalde voorwaarden voor de constructie van wereld en logica, maar wederom: wetenschappelijk gezien is een dergelijke uitspraak niet alleen problematisch, maar eigenlijk gewoon pure lulkoek.quote:Op maandag 21 mei 2012 17:00 schreef DrParsifal het volgende:
wetenschappers zouden natuurlijk ook kunnen zeggen: "Die lui weten niet beter". Gelovigen doen er goed aan om niet de hele wetenschap als Dawkinsiaans anti-religieus te zien (en Dawkins bewijst de wetenschap wat dat betreft gewoon een slechte dienst) en wetenschappers zouden er goed aan doen om niet alle gelovigen (ook niet alle kritische t.o.v. sommige punten uit de wetenschap) op een hoop te gooien met Kent Hovind (en ja hij bewijst Christendom een heel slechte dienst).
creationisme in een ander jasjequote:Op dinsdag 22 mei 2012 09:39 schreef Gedoetje het volgende:
Wat vinden jullie van de degeneratie theorie van Peter Scheele?
http://www.degeneratie.nl/index.asp?PaginaID=1088
Mijn verhaal blijft overeind ( niet dat iemand het gelezen heeft, haha het is ook wat aan de lange kant uitgevallen ). Maar feit blijft dat ze zeggen wat er schort aan de evolutietheorie en dat vind ik prima.Ik hoef niet wanhopig vast te houden aan de evolutietheorie in al haar facetten. Dat er wat foutjes in staan is niet onvergeeflijk maar een kans om de antwoorden wel te vinden. En totaal geen bewijs voor God.quote:
Hoe verklaart hij dan de paus of Andries Knevel?quote:De evoluthietheorie gaat eigenlijk maar over één ding: bestaat God of niet.
Vergeefse moeite want die zoeken alleen bevestiging onder elkaar, paar leuke spreukjes en iedereen is er weer blij. Waag het niet om kritisch te zijn want dan wordt je er getrollt. Tenminste dat is mijn ervaring op zulke forums.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 20:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Er zijn, denk ik, te weinig gelovige mensen op dit forum. Eigenlijk moeten we met de hele meute een gelovigenforum bestormen haha. FOK is toch iets te veel (gelukkig maar) een atheistisch bolwerk om er goed kritisch te zijn.
Dat gebeurt wel vaker; het ronduit forum van de EO had daar ook een tijdje last vanquote:Op dinsdag 22 mei 2012 20:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Er zijn, denk ik, te weinig gelovige mensen op dit forum. Eigenlijk moeten we met de hele meute een gelovigenforum bestormen haha. FOK is toch iets te veel (gelukkig maar) een atheistisch bolwerk om er goed kritisch te zijn.
Hoe kom jij er bij dat er niets meer evolueert?quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als er vroeger evolutie zou hebben plaats gevonden, hoe kan het dan dat dat nu niet meer gebeurt?
Lijkt me stug dat op een gegeven moment de genen hebben gezegt van, we stoppen er mee vanaf nu geen evoluties meer
zoals de evolutie van bacteriën niet meer doorgaat en we momenteel niet een steeds groter probleem krijgen met multiresistente bacteriën.quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als er vroeger evolutie zou hebben plaats gevonden, hoe kan het dan dat dat nu niet meer gebeurt?
Lijkt me stug dat op een gegeven moment de genen hebben gezegt van, we stoppen er mee vanaf nu geen evoluties meer
dat is inderdaad een lullig gevolg van de manier hoe evolutie wordt gedoceerd: mensen denken dat het stopt bij mensen. Wat helemaal niet klopt. Er is geen einde aan evolutie, tenzij alle vormen van leven (en dan ook datgene wat wij nog niet begrijpen als leven, maar er wel is) opeens ophouden te bestaan.quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
Alle genen staken ivm de verhoogde AOW-leeftijd.quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik heb begrepen dat het ging om niet uitbetaalde overuren en gevaren geld, maar dat is van horen zeggen, want echt heel duidelijk zijn ze niet...hun eisen coderen ze namelijk in DNA, dat bevorderd de communicatie met ons niet heel erg goed.quote:Op donderdag 24 mei 2012 18:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Alle genen staken ivm de verhoogde AOW-leeftijd.
Heb eindelijk wat tijdquote:Op donderdag 24 mei 2012 17:40 schreef Molurus het volgende:
Sja.. het is lekker simpel en menselijk gedacht: we zien de grote zoogdieren niet veranderen, en daarom lijkt het alsof er geen evolutie plaatsvindt.
Het is alsof je kijkt naar een slak en constateert dat hij 'stilstaat'. Bacteriën zien we niet met het blote oog, dus voor mensen die het zo simpel zien bestaan ze ook niet.
Mutatie is niet nieuw, het is gewoon dezelfde informatie meer niet.quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:01 schreef barthol het volgende:
We Are All Mutants: First Direct Whole-Genome Measure of Human Mutation Predicts 60 New Mutations in Each of Us
Ik weet het, een ordinaire linkdump![]()
Maar misschien interessant voor wie geïnteresseerd is hoe frequent mutaties plaats vinden in ons DNA.
Kan je nagaan wat het betekent als dat dus voor alle mensen geldt.
Maar goed dat niet alle mutaties tot expressie komen.
100% DNA decoderen is niet mogelijk, DNA is zo ingewikkeld met vele codes in dat men hier tot naar de Maan en terug lang is om zo even te verwoorden.quote:Op donderdag 24 mei 2012 18:29 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat het ging om niet uitbetaalde overuren en gevaren geld, maar dat is van horen zeggen, want echt heel duidelijk zijn ze niet...hun eisen coderen ze namelijk in DNA, dat bevorderd de communicatie met ons niet heel erg goed.
Je hebt het niet helemaal begrepenquote:Op donderdag 24 mei 2012 19:58 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Mutatie is niet nieuw, het is gewoon dezelfde informatie meer niet.
En het is ook verloren informatie.
Oke, wat bedoelde je dan precies mee?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:05 schreef barthol het volgende:
[..]
Je hebt het niet helemaal begrepen
Dat verhaaltje hoorde je over selectie te zeggen.
mutatie kan ook kopieën van 1 of meer genen in het DNA achterlaten waardoor de informatie in het DNA toeneemtquote:Op donderdag 24 mei 2012 19:58 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Mutatie is niet nieuw, het is gewoon dezelfde informatie meer niet.
En het is ook verloren informatie.
Gewoon hetzelfde of verloren informatie niet nieuwe informatie, ben je met mee eens of niet?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:10 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
mutatie kan ook kopieën van 1 of meer genen in het DNA achterlaten waardoor de informatie in het DNA toeneemt
op een eiland voor Kroatië is in de laatste jaren een nieuw soort hagedis ontstaan dat in tegenstelling tot zijn voorouder op vegetarisch dieet heeft en zijn organen hebben extra kleppen gekregen die niet in zijn voorouder terug te vinden zijnquote:Op donderdag 24 mei 2012 19:56 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Heb eindelijk wat tijd
De andere discussie was al verkloot hopelijk wordt deze discussie niet verkloot
Molorus, het is toch wetenschappelijk bewezen dat grote en kleine soorten dieren niet veranderen dat is nooit aangetoond/geobserveerd of getest. Dat soort steeds hetzelfde soort produceert dat is dat is wetenschappelijk bewezen, daar ben jij toch wel met mij eens he?
Praat je over micro organisme, dan is dat wel bewezen en wetenschappelijk bewezen en daar blijf het alleen bij verder dan dit bestaat gewoon niet.
Het is gewoon een Hagedis, een soort dus niets met mutatie te maken.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:14 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
op een eiland voor Kroatië is in de laatste jaren een nieuw soort hagedis ontstaan dat in tegenstelling tot zijn voorouder op vegetarisch dieet heeft en zijn organen hebben extra kleppen gekregen die niet in zijn voorouder terug te vinden zijn
En dan zijn er 2 sets van een gen die vrij van elkaar kunnen evolueren waardoor er 2 verschillende genen kunnen ontstaanquote:Op donderdag 24 mei 2012 20:10 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Gewoon hetzelfde of verloren informatie niet nieuwe informatie, ben je met mee eens of niet?
zijn alle hagedissen 1 soort?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:15 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Het is gewoon een Hagedis, een soort dus niets met mutatie te maken.
Maar ben je met mij eens ja of nee?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:15 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
En dan zijn er 2 sets van een gen die vrij van elkaar kunnen evolueren waardoor er 2 verschillende genen kunnen ontstaan
Ja net zoals een Hond een soort waar tig verschillende variaties zijn van een soort en dat is ook het geval van een Hagedis.quote:
in het begin is het dezelfde informatie generaties later nietquote:Op donderdag 24 mei 2012 20:15 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Maar ben je met mij eens ja of nee?
is een hond een zelfde soort als een kat of mens?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:17 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ja net zoals een Hond een soort waar tig verschillende variaties zijn van een soort en dat is ook het geval van een Hagedis.
Ook grote en kleine soorten dieren veranderen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:56 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Heb eindelijk wat tijd
De andere discussie was al verkloot hopelijk wordt deze discussie niet verkloot
Molorus, het is toch wetenschappelijk bewezen dat grote en kleine soorten dieren niet veranderen dat is nooit aangetoond/geobserveerd of getest. Dat soort steeds hetzelfde soort produceert dat is dat is wetenschappelijk bewezen, daar ben jij toch wel met mij eens he?
Praat je over micro organisme, dan is dat wel bewezen en wetenschappelijk bewezen en daar blijf het alleen bij verder dan dit bestaat gewoon niet.
Je verward met evolutie en mutatie dat zijn twee verschillende dingen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:17 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
in het begin is het dezelfde informatie generaties later niet
dus uiteindelijk is het niet meer dezelfde informatie
zo krijg je uit een reptiel kaakgewricht de botjes die in een menselijk oor zitten
Nee, ze veranderen niet dat is nooit waargenomen en nooit wetenschappelijk bewezen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook grote en kleine soorten dieren veranderen.
Je weet toch wat een soort is, baart mensen soms honden.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:17 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
is een hond een zelfde soort als een kat of mens?
dus de hagedissen op het eiland voor Kroatië zijn over de generaties niet veranderd?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:21 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Nee, ze veranderen niet dat is nooit waargenomen en nooit wetenschappelijk bewezen.
Geef eens een voorbeeld dan welke is veranderd?
wat is een soort dan?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:23 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Je weet toch wat een soort is, baart mensen soms honden.
Helemaal niet. Ten eerste kun je niet bewijzen dat diersoorten niet veranderen door te stellen dat dit nooit is aangetond/geobserveerd of getest. Dat is eenvoudig geen bewijs van het tegendeel. (Absence of evidence is not evidence of absence.)quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:56 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Waar baseer je dit op? Onderzoek dat jij gedaan hebt? Je religieuze overtuigingen? Of denk je dat dit werkelijk een gangbare opvatting onder wetenschappers is?quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:56 schreef Kingdom34 het volgende:
Nee, gewoon aangepast aan de omgeving en gewoon hetzelfde toen God heeft gecreëerd.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:24 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
dus de hagedissen op het eiland voor Kroatië zijn over de generaties niet veranderd?
het zijn afstammelingen van hagedissen die een paar decennia geleden door wetenschappers daar neer zijn gepland.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:26 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Nee, gewoon aangepast aan de omgeving en gewoon hetzelfde toen God heeft gecreëerd.
Ten tweede, je moet ook weten voor de tijd van Noach (de vloed) hoe de aarde ongeveer uitzag voordat je zoiets gaat vragen.
Bacterie zijn organisme en geen dieren of mensen, hoe is organisme ontstaan?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Helemaal niet. Ten eerste kun je niet bewijzen dat diersoorten niet veranderen door te stellen dat dit nooit is aangetond/geobserveerd of getest. Dat is eenvoudig geen bewijs van het tegendeel. (Absence of evidence is not evidence of absence.)[quote]
Het is nooit bewezen of wetenschappelijk bewezen zoals waargenomen dat een soort naar een ander soort dier veranderd, dat is nooit waargenomen Molorus, heb jij dat gezien?
[quote]Ten tweede zijn er werkelijk bergen bewijs voor het veranderen van leven, van bacterien en virussen t/m grote zoogdieren.
Mens is een soort, ga je doen alsof je dat niet weet?quote:Tenslotte: "soort produceert steeds dezelfde soort", wat bedoel je hier eigenlijk mee? Wat is volgens jou een "soort"?
Geen overtuiging, het staat glas helder in de Bijbel en de Bijbel zegt:quote:Waar baseer je dit op? Onderzoek dat jij gedaan hebt? Je religieuze overtuigingen? Of denk je dat dit werkelijk een gangbare opvatting onder wetenschappers is?
Dus gewoon Hagedissen, waar praten we over?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:30 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
het zijn afstammelingen van hagedissen die een paar decennia geleden door wetenschappers daar neer zijn gepland.
Het heeft heel veel mee te maken, alleen jij bent gewoon selectief meer niet.quote:Noach heeft daar vrij weinig mee te maken.
Nogmaals, Mutatie is verliezen van of hetzelfde informatie op een ander plek op het lichaam.quote:En dan gaat het om mutaties die daadwerkelijk iets nieuws hebben toegevoegd iets wat niet bij de hagedissen voorkomt die origineel op het eiland zijn neergezet
Dit is een interessante vraag, maar wel een vraag die niets te maken heeft met evolutie.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:33 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Bacterie zijn organisme en geen dieren of mensen, hoe is organisme ontstaan?
Nee, ik accepteer de conclusies van wetenschappers. Ik aanvaard die conclusies in de wetenschap dat die mensen er meer verstand van hebben dan ik. Eenzelfde bescheidenheid zou jou ook niet misstaan.quote:
Inderdaad. Wetenschappelijk gezien zijn de scheidingen tussen soorten namelijk niet zo zwart-wit.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:33 schreef Kingdom34 het volgende:
Mens is een soort, ga je doen alsof je dat niet weet?
De bijbel is op dit punt totaal irrelevant. (Tenzij je aannemelijk weet te maken dat de bijbel iets heeft te zeggen over wetenschap.)quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:33 schreef Kingdom34 het volgende:
Geen overtuiging, het staat glas helder in de Bijbel en de Bijbel zegt:
<knip>
En dientengevolge is dit bullshit.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:33 schreef Kingdom34 het volgende:
Heb je dat gelezen dan weet je wat Soort is.
En wij zijn apen ik zie het probleem ook niet eigenlijkquote:Op donderdag 24 mei 2012 20:37 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Dus gewoon Hagedissen, waar praten we over?
Nee want zelfs als noach bestaan heeft was hij al duizende jaren dood toen een paar mensen 5 mannetjes en 5 vrouwtjes van de originele soort op dat eiland neer zetten ergens in de vorige eeuwquote:Wij zijn ook afstammelingen van Adam
[..]
Het heeft heel veel mee te maken, alleen jij bent gewoon selectief meer niet.
Als er een gen (of genen) gekopieerd wordt tijdens een mutatie is er meer informatie in het DNA dan ervoor.quote:[..]
Nogmaals, Mutatie is verliezen van of hetzelfde informatie op een ander plek op het lichaam.
Wil jij mij suggereren dat mutatie voordeel is?
zijn alle vogels 1 soort of alleen de vogels die zich met elkaar kunnen voortplanten?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:33 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Heb je dat gelezen dan weet je wat Soort is.
Pas op, daar komt de ringsoort.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:41 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
zijn alle vogels 1 soort of alleen de vogels die zich met elkaar kunnen voortplanten?
Je weet geen antwoord te geven dus.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is een interessante vraag, maar wel een vraag die niets te maken heeft met evolutie.
Wat accepteer je dan van hen, je hebt twee kampen van wetenschappers, dat zijn de evolutionisten en de creatie andere kampen kampen kan ik niet vinden helaas tenzij jij mij kan geven.quote:Nee, ik accepteer de conclusies van wetenschappers. Ik aanvaard die conclusies in de wetenschap dat die mensen er meer verstand van hebben dan ik. Eenzelfde bescheidenheid zou jou ook niet misstaan.
Gewoon soort een mens is een soort evenals een Hond een soort is, dus jij geloofd dat een mens een Hond baart gezien jij niet weet wat Soort is of bewust wilt negeren wat het is.quote:Inderdaad. Wetenschappelijk gezien zijn de scheidingen tussen soorten namelijk niet zo zwart-wit.
Ik heb je een voorbeeld gegeven, een Mens is een Soort er zijn geen verschillende soorten Mensen op Aarde. Ben ik nou duidelijk wat Soort is of ga je verder ontkennen wat je al weet?quote:Dus ik herhaal: wat is volgens jou een soort? En dan geen voorbeelden van namen die wij geven aan "soorten", aan welke eigenschappen moeten twee groepen van dieren voldoen opdat het twee soorten genoemd worden, en niet 1 soort?
De wetenschap bevestigd wat de Bijbel zegt, meer niet.quote:De bijbel is op dit punt totaal irrelevant. (Tenzij je aannemelijk weet te maken dat de bijbel iets heeft te zeggen over wetenschap.)
Dat is jou mening, maar geen feit.quote:En dientengevolge is dit bullshit.
Dus jij heb een Mens een Aap zien baren of andersom?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:38 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
En wij zijn apen ik zie het probleem ook niet eigenlijk
Dan moet je ook weten voorheen hoe de Aarde uitzag?quote:Nee want zelfs als noach bestaan heeft was hij al duizende jaren dood toen een paar mensen 5 mannetjes en 5 vrouwtjes van de originele soort op dat eiland neer zetten ergens in de vorige eeuw
Ik vroeg je wat, wil jij mij impliceren dat Mutatie een voordeel is ja of nee?quote:Als er een gen (of genen) gekopieerd wordt tijdens een mutatie is er meer informatie in het DNA dan ervoor.
als we buiten de mens kijken hoe definieer je een soortquote:Op donderdag 24 mei 2012 20:47 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Je weet geen antwoord te geven dus.
Ik vraag het jou nog eens, hoe is organisme ontstaan?
[..]
[..]
Wat accepteer je dan van hen, je hebt twee kampen van wetenschappers, dat zijn de evolutionisten en de creatie andere kampen kampen kan ik niet vinden helaas tenzij jij mij kan geven.
[..]
[..]
Gewoon soort een mens is een soort evenals een Hond een soort is, dus jij geloofd dat een mens een Hond baart gezien jij niet weet wat Soort is of bewust wilt negeren wat het is.
[..]
Ik heb je een voorbeeld gegeven, een Mens is een Soort er zijn geen verschillende soorten Mensen op Aarde. Ben ik nou duidelijk wat Soort is of ga je verder ontkennen wat je al weet?
quote:[..]
[..]
De wetenschap bevestigd wat de Bijbel zegt, meer niet.
[..]
[..]
Dat is jou mening, maar geen feit.
Vogel is gewoon vogel, zo moeilijk is het toch niet?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:41 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
zijn alle vogels 1 soort of alleen de vogels die zich met elkaar kunnen voortplanten?
op dezelfde manier als ik een mens een zoogdier heb zien barenquote:Op donderdag 24 mei 2012 20:50 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Dus jij heb een Mens een Aap zien baren of andersom?
in de vorige eeuwquote:[..]
[..]
Dan moet je ook weten voorheen hoe de Aarde uitzag?
[..]
hangt af van de mutatiequote:[..]
Ik vroeg je wat, wil jij mij impliceren dat Mutatie een voordeel is ja of nee?
en zoogdier is zoogdier?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:51 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Vogel is gewoon vogel, zo moeilijk is het toch niet?
quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:51 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
als we buiten de mens kijken hoe definieer je een soort
2 dieren die samen nageslacht kunnen zorgen
zien ze er hetzelfde uit?
Laat we zo eens definiëren, hoe definieert jij wat Soort is?
[..]
Een vleermuis is ook een vogel en een haas een herkauwer.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:51 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Vogel is gewoon vogel, zo moeilijk is het toch niet?
Klopt. Dat is 1 van de (overigens vele) zaken die de wetenschap nog niet heeft weten te doorgronden. Het idee van Szostak (waarvan ik je een filmpje stuurde) schijnt wel in een laboratorium gereproduceerd te zijn, maar daarmee is het nog geen bewijs dat dit ook werkelijk is wat er is gebeurd.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:47 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Je weet geen antwoord te geven dus.
Ik vraag het jou nog eens, hoe is organisme ontstaan?
Het "creatiekamp" bestaat uit aanhangers van "intelligent design" die zich geheel niet met wetenschap bezighouden. Ze doen werkelijk geen enkele poging om hun hypothese aannemelijk te maken, op z'n best houden ze zich (zonder veel succes) bezig met het becritiseren van evolutie.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:47 schreef Kingdom34 het volgende:
Wat accepteer je dan van hen, je hebt twee kampen van wetenschappers, dat zijn de evolutionisten en de creatie andere kampen kampen kan ik niet vinden helaas tenzij jij mij kan geven.
Je beantwoordt mijn vraag niet.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:47 schreef Kingdom34 het volgende:
Gewoon soort een mens is een soort evenals een Hond een soort is, dus jij geloofd dat een mens een Hond baart gezien jij niet weet wat Soort is of bewust wilt negeren wat het is.
Ik vroeg je niet om voorbeelden van namen die wij aan dieren geven. Ik vroeg je om criteria op basis waarvan je soorten van elkaar onderscheidt. Dat we poedels en herders verschillende namen geven betekent nog niet dat het 2 soorten zijn namelijk.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:47 schreef Kingdom34 het volgende:
Ik heb je een voorbeeld gegeven, een Mens is een Soort er zijn geen verschillende soorten Mensen op Aarde. Ben ik nou duidelijk wat Soort is of ga je verder ontkennen wat je al weet?
Als jij meent uit de bijbel te lezen dat evolutie onzin is dan is de Bijbel feitelijk strijdig met de wetenschap. Persoonlijk kan het me geen malle moer schelen wat de Bijbel zegt totdat jij (of iemand anders) aannemelijk maakt dat de inhoud van de Bijbel relevant is op dit punt.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:47 schreef Kingdom34 het volgende:
De wetenschap bevestigd wat de Bijbel zegt, meer niet.
[..]
Dat is jou mening, maar geen feit.
Ik vroeg jou, heb jij een Mens een Aap zien baren ja of nee.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:52 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
op dezelfde manier als ik een mens een zoogdier heb zien baren
Je weet het dus niet of je wilt niet erop ingaan zeg het dan gewoon en niet grappig zijn.quote:in de vorige eeuw
niet zo heel anders dan nu
Nogmaals, impliceer jij dat Mutatie een voordeel is ja of nee? antwoord eens op mijn vraag niet steeds ontwijkend reageren.quote:hangt af van de mutatie
Gewoon vogel meer niet.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Een vleermuis is ook een vogel en een haas een herkauwer.
aangezien de mens een soort aap is, jaquote:Op donderdag 24 mei 2012 20:56 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik vroeg jou, heb jij een Mens een Aap zien baren ja of nee.
heeft het zijn hele leven kieuwen dan is het een vis, zoogt het haar jongen en is het een zoogdier zeker als het een baarmoeder en placenta heeftquote:En een Walvis is een zoogdier, maar blijft een vis
jij haalt zondvloed bij een gebeurtenis uit de laatste 100 jaarquote:. Het is wat mensen zelf categorisch bedenkt de Bijbel zegt dat een vis gewoon een vis is zo simpel is dat.
en als de bijbel zegt dat een vleermuis een vogel is wordt het tijd om dat deel minder letterlijk te nemen
[..]
[..]
Je weet het dus niet of je wilt niet erop ingaan zeg het dan gewoon en niet grappig zijn.
dat ligt dus een de mutatiequote:[..]
[..]
Nogmaals, impliceer jij dat Mutatie een voordeel is ja of nee? antwoord eens op mijn vraag niet steeds ontwijkend reageren.
"Abiogenese is de materialistische verklaring voor de oorsprong van het leven: het eerste leven is ooit ontstaan als gevolg van chemische en fysische processen"quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Dat is 1 van de (overigens vele) zaken die de wetenschap nog niet heeft weten te doorgronden. Het idee van Szostak (waarvan ik je een filmpje stuurde) schijnt wel in een laboratorium gereproduceerd te zijn, maar daarmee is het nog geen bewijs dat dit ook werkelijk is wat er is gebeurd.
Het toont echter wel aan dat zuiver natuurlijke processen kunnen leiden tot abiogenese.
Wat is zonder veel succes? Evolutie kamp heeft geen poot om op te staan, allen het wordt gefinancierd door de staat wat waar ij belasting geld moet dokken. Maar daar zal je ook vast weer ontkennen.quote:Het "creatiekamp" bestaat uit aanhangers van "intelligent design" die zich geheel niet met wetenschap bezighouden. Ze doen werkelijk geen enkele poging om hun hypothese aannemelijk te maken, op z'n best houden ze zich (zonder veel succes) bezig met het becritiseren van evolutie.
Qua wetenschappers is er feitelijk maar 1 kamp.
Als je zelf niets weet dan ga je natuurlijk zo'n zin plaatsenquote:Je beantwoordt mijn vraag niet.
Jij heb vast Wikipedia Bron gelezen, deze site is aan de kant van de Evolutionisten. Als Evolutionisten geen antwoord hebben op de vraag, dan vragen ze opeens wat is Soort, de bekende vraag heet dat. Ik heb je de hele Hoofdstuk 1 van Genesis gegeven en nog vraag je het.quote:Is jouw definitie van soort "2 wezen zijn dezelfde soort wanneer ze samen nakomelingen kunnen produceren"? Als dat zo is, zeg dat dan hardop. Dan kan ik er tenminste fatsoenlijk op schieten.
Hou daar toch eens mee op graag, je weet heel goed wat ik onder Soort definieer, dan moet je maar de Bijbel Genesis 1 lezen en niet ontwijken en ik heb je al uitgelegd wat een Soort is, speel niet dat spelletje graag. Ik ken dat, dat wordt je uitgangspunt om je gelijk aan te halen.quote:Ik vroeg je niet om voorbeelden van namen die wij aan dieren geven. Ik vroeg je om criteria op basis waarvan je soorten van elkaar onderscheid. Dat we poedels en herders verschillende namen geven betekent nog niet dat het 2 soorten zijn namelijk.
Dat is toch onzin, het nooit bewezen en nooit waargenomen, alleen Micro-evolutie is waar genomen en dat heet in onze term variaties onder een Soort.quote:Als jij meent uit de bijbel te lezen dat evolutie onzin is dan is de Bijbel feitelijk strijdig met de wetenschap. Persoonlijk kan het me geen malle moer schelen wat de Bijbel zegt totdat jij (of iemand anders) aannemelijk maakt dat de inhoud van de Bijbel relevant is op dit punt.
En tot die tijd kan jij jij niet Wikipedia bronnen aankomen wat je gaf met je Abiogenese gedoequote:Tot die tijd hoef je wat mij betreft de Bijbel niet meer ter sprake te brengen.
1 Er is buiten de bijbel geen enkel bewijs voor de zondvloedquote:Op donderdag 24 mei 2012 20:59 schreef Gedoetje het volgende:
Oersoorten volgens Peter Scheele, zoals 1 oerhond en daarom paste het in de ark.
Er is geen oer soort, wie heeft dat nou jou wijsgemaakt. Alles dieren wat je ziet zijn gewoon hetzelfde dat ze zijn gecreëerd .quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:59 schreef Gedoetje het volgende:
Oersoorten volgens Peter Scheele, zoals 1 oerhond en daarom paste het in de ark.
alle vogels zijn een soort inclusief vleermuizenquote:Op donderdag 24 mei 2012 21:12 schreef Kingdom34 het volgende:
Als je zelf niets weet dan ga je natuurlijk zo'n zin plaatsen
Ik heb je al gezegd wat Soort is, ga A.U.B niet zo beginnen graag.
Ze hebben mensen van 5 meter gevondenquote:Op donderdag 24 mei 2012 21:15 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Er is geen oer soort, wie heeft dat nou jou wijsgemaakt. Alles dieren wat je ziet zijn gewoon hetzelfde dat ze zijn gecreëerd .
Nu we over de Ark hebben, dan moet je ook even weten over Mensen in die tijd, hoe groot waren die mensen dan? Volgens de Bijbel waren het Reuzen van 5 Meter wat ze hebben gevonden en reken dan uit wat een Ell is en dan 300 ell.
Dan zal je verbazen hoe groot de Ark was destijds.
Ik vroeg jou, HEB JIJ EEN MENS EEN AAP ZIEN BAREN JA OF NEE.!!!!!!!quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:09 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
aangezien de mens een soort aap is, ja
Het blijft een Vis, ik hou me aan de Bijbelse categorie en niet de menselijke verzinsels categorie, daar hebben wij een probleem.quote:heeft het zijn hele leven kieuwen dan is het een vis, zoogt het haar jongen en is het een zoogdier zeker als het een baarmoeder en placenta heeft
Jij zegt dat Hagedissen zijn veranderd op Eilanden, dan moet je ook weten hoe zijn ze daar terecht gekomen op dat eiland.quote:jij haalt zondvloed bij een gebeurtenis uit de laatste 100 jaar
Pak eens glas en vul het met water en zand gekleurde zand en schud flink en laat het even staan, dan krijg je lagen wat wij nu vinden, jullie worden geleerd op school dat Geologische kolom gedoe.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:12 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
1 Er is buiten de bijbel geen enkel bewijs voor de zondvloed
2 hoe voer je leeuwen vlees gaat nogal kort mee in vergelijking met de zeerijs die Noach zou maken
en hoe voer je 2 olifanten die door tonnen voedsel heengaan
Gewoon wat vleugels heeft zijn Vogels en niet insecten he, je bent instaat om dat erbij te plaatsenquote:Op donderdag 24 mei 2012 21:15 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
alle vogels zijn een soort inclusief vleermuizen
alle vissen zijn een soort inclusief walvissen
zoiets?
het zou natuurlijk kunnen dat de bijbel niet letterlijk geïnterpreteerd moet worden op dat puntquote:Op donderdag 24 mei 2012 21:20 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik vroeg jou, HEB JIJ EEN MENS EEN AAP ZIEN BAREN JA OF NEE.!!!!!!!
Ik weet waarom jij dat antwoord ontwijkt.
[..]
[..]
Het blijft een Vis, ik hou me aan de Bijbelse categorie en niet de menselijke verzinsels categorie, daar hebben wij een probleem.
ze zijn daar in de vorige eeuw uitgezet om te kijken wat er ging gebeurenquote:[..]
[..]
Jij zegt dat Hagedissen zijn veranderd op Eilanden, dan moet je ook weten hoe zijn ze daar terecht gekomen op dat eiland.
Lees eens goed, wat is het voordeel van Mutatie? Niet proberen mij te misleiden met positief of negatief enzovoort.quote:[..]
dat ligt dus een de mutatie
een mutatie kan positief of negatief zijn
zolang er tussen alle negatieve mutaties een aantal positieve mutatie zitten kan natuurlijke selectie daarop werken.
We hebben immers al vele miljoenen jaren leven op deze planeet
Hier heb je een foto vlak voordat het was vernietigd.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:17 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Ze hebben mensen van 5 meter gevonden
de Fok waar?
is dit een geval van poe's law?
en waren alle vogels niet 1 soort?
Ik ga verder niet jou antwoorden zolang jij mij antwoord geeft.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:24 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
het zou natuurlijk kunnen dat de bijbel niet letterlijk geïnterpreteerd moet worden op dat punt
En je kan er ook flink ziek door worden, of zelfs aan doodgaan.quote:mutatie levert variatie op
een (klein) gedeelte van die variatie kan goed uitpakken voor de ontvanger van de mutatie
deze gelukkige zal zich beter kunnen voortplanten
dan krijg je 1 laag zand die loopt van fijn onderop naar grofquote:Op donderdag 24 mei 2012 21:22 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Pak eens glas en vul het met water en zand gekleurde zand en schud flink en laat het even staan, dan krijg je lagen wat wij nu vinden, jullie worden geleerd op school dat Geologische kolom gedoe.
er schuiven aan de westkust van de VS twee platen over elkaar waardoor de grand canion langzaam omhoog word gedrukt.quote:Maar hoe is dan de Grand Canyon ontstaan?
Tot er feitelijk iets bewezen is hou ik alle mogelijkheden open. Dat natuurlijke processen hiertoe kunnen leiden is aangetoond in het experiment wat ik eerder aanhaalde.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:12 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
"Abiogenese is de materialistische verklaring voor de oorsprong van het leven: het eerste leven is ooit ontstaan als gevolg van chemische en fysische processen"
Dat is nooit waargenomen en nooit wetenschappelijk bewezen.
Je weet wat Materie is? Vast/Vloeibaar en Gas daar kan nooit leven uit ontstaan.
Geloof je echt daarin?
Mensen zoals jij hebben dit standpunt tot en met het hogerechtshof in de Verenigde Staten (een extreem christelijk land) verdedigd... en VERLOREN.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:12 schreef Kingdom34 het volgende:
Wat is zonder veel succes? Evolutie kamp heeft geen poot om op te staan, allen het wordt gefinancierd door de staat wat waar ij belasting geld moet dokken. Maar daar zal je ook vast weer ontkennen.
Het internet staat er vol mee. Maar om je er eens 1tje te linken omdat die vrij interessant is voor de ontwikkeling van mensen in het bijzonder:quote:
Het onderscheid dat jij en vele creationisten met jou zo graag maken tussen micro- en macro-evolutie staat en valt met een eenduidige definitie van 'soort'. Het is om die reden dat ik je ernaar vraag, en die vraag heb je nog steeds niet beantwoord.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:12 schreef Kingdom34 het volgende:
Micro-evolutie is een feit, dat is wetenschappelijk bewezen en daar blijf het ook bij.
[..]
[..]
Als je zelf niets weet dan ga je natuurlijk zo'n zin plaatsen
Ik heb je al gezegd wat Soort is, ga A.U.B niet zo beginnen graag.
Jouw these dat er een onderscheid bestaat tussen micro- en macro-evolutie is daarvan afhankelijk. De evolutietheorie zelf helemaal niet.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:12 schreef Kingdom34 het volgende:
Jij heb vast Wikipedia Bron gelezen, deze site is aan de kant van de Evolutionisten. Als Evolutionisten geen antwoord hebben op de vraag, dan vragen ze opeens wat is Soort, de bekende vraag heet dat.
Zonder onderbouwing van jouw kant dat Genesis hier iets over te zeggen heeft doet de Bijbel er helemaal niets toe. Dus ik zou zeggen: onderbouw dat eens zonder de Bijbel te quoten.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:12 schreef Kingdom34 het volgende:
Ik heb je de hele Hoofdstuk 1 van Genesis gegeven en nog vraag je het.
Pleur eens op met je Bijbel (sorry dat ik dat zo hard moet zeggen maar kennelijk dringt het anders niet door), en definieer 'soort' eens opdat wij een zinvol gesprek kunnen hebben over het onderscheid tussen micro- en macro-evolutie. Zonder dat bestaat het onderscheid niet en is er ook geen reden om "macro-evolutie" te verwerpen als je "micro-evolutie" aanvaardt.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:12 schreef Kingdom34 het volgende:
Hou daar toch eens mee op graag, je weet heel goed wat ik onder Soort definieer, dan moet je maar de Bijbel Genesis 1 lezen en niet ontwijken en ik heb je al uitgelegd wat een Soort is, speel niet dat spelletje graag. Ik ken dat, dat wordt je uitgangspunt om je gelijk aan te halen.
Ik heb je nooit naar wikipedia verwezen ten aanzien van evolutie. Maar ik leid hieruit af dat je je belofte om te kijken naar het werk van Szostak niet hebt gehouden. Jammer.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:12 schreef Kingdom34 het volgende:
En tot die tijd kan jij jij niet Wikipedia bronnen aankomen wat je gaf met je Abiogenese gedoe
Mutatie levert geen variatie op, dat heet Micro-evolutie en dat heet variaties onder een Soort.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:29 schreef barthol het volgende:
[..]
En je kan er ook flink ziek door worden, of zelfs aan doodgaan.
Of er helemaal geen effect van beleven.
Niet voor niets wordt er juist in academische ziekenhuizen veel evolutie onderzoek gedaan.
quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:28 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Hier heb je een foto vlak voordat het was vernietigd.
[ afbeelding ]
Nee, als we het over variatie hebben hebben we het over variatie in het DNA, het gaat niet per se om variatie hoe die beestjes of plantjes eruit zien. Variatie in verschillende allelen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:32 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Mutatie levert geen variatie op, dat heet Micro-evolutie en dat heet variaties onder een Soort.
Wat hij hier probeert te misleiden is dat Mutatie de reden is voor Soorten want dat is wat ik van hem begint te vatten.
Mutatie Kopieer of doen af van het origineel.
hij heeft een definitie gegevenquote:Op donderdag 24 mei 2012 21:32 schreef Molurus het volgende:
Het onderscheid dat jij en vele creationisten met jou zo graag maken tussen micro- en macro-evolutie staat en valt met een eenduidige definitie van 'soort'. Het is om die reden dat ik je ernaar vraag, en die vraag heb je nog steeds niet beantwoord.
Zonder die eenduidige definitie van "soort" is jouw onderscheid volledig betekenisloos namelijk.
de katholieke kerk accepteert allang evolutie, de big bang en de leeftijd van het universumquote:Op donderdag 24 mei 2012 21:42 schreef Spanky78 het volgende:
Wetenschap en kennisopbouw, alsook het delen ervan verdeelt macht en onttrekt dit aan de religieuzen. Die zijn daarover natuurlijk verbolgen en vandaar indoctrineren de iets slimmeren de dommeren met anti-evolutie en anti-wetenschapsverhalen.
Zonder al die machtvalt er namelijk neit zo veel te misbruiken.
Ik weiger een lijstje van namen uit te leggen als een definitie van "soorten".quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:36 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
hij heeft een definitie gegeven
en eentje waarbij Adam heel snel klaar was net het benoemen van de dieren
geen wonder dat hij zich zo snel verveelde en Eva gecreëerd werd
En we gaan uit van een boek wat begint met de creatie
eerst alle dieren en planten dan de mens man en vrouw
om door te gaan met de creatie waarbij eerst adam wordt gecreëerd vervolgens de planten en dieren en daarna de vrouw
Alles binnen zijn Bijbelse interpretatie valt is een soort als het zo uitkomt alles wat vliegt is een vogelquote:Op donderdag 24 mei 2012 21:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik weiger een lijstje van namen uit te leggen als een definitie van "soorten".
Op z'n best zijn het voorbeelden van soorten.
Of maar eens een simpele vergelijking te maken: Jan, Matthew en Aisha hebben 3 verschillende nationaleiten. Is het daarmee een definitie van "nationaliteit"? Betekent dat automatisch dat een 4e persoon "Henk" een 4e nationaliteit heeft? Vanzelfsprekend niet.
Huh, waar heb jij over? Er is nooit wetenschappelijk bewezen dat een soort naar een ander soort kan veranderen. Extreem Christelijk land zeg je, weet je het zeker? Maar laat maar daar hebben we niet over, je probeert te ontwijken.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Tot er feitelijk iets bewezen is hou ik alle mogelijkheden open. Dat natuurlijke processen hiertoe kunnen leiden is aangetoond in het experiment wat ik eerder aanhaalde.[quote]
Er is nooit bewezen, wie maak jou dat wijs? Laat dan eens zien waar men leven uit een steen vandaan komt of uit aminozuren wat men probeerde uit giftige stoffen leven te maken en mislukte volledig.
[..]
[quote]Mensen zoals jij hebben dit standpunt tot en met het hogerechtshof in de Verenigde Staten (een extreem christelijk land) verdedigd... en VERLOREN.
Ken Miller, die keer op keer debat weigerde met Kent Hovind nu Kent in gevangenis zit gaat hij aan de slag die blafferdquote:Het internet staat er vol mee. Maar om je er eens 1tje te linken omdat die vrij interessant is voor de ontwikkeling van mensen in het bijzonder:
Ik kan ook flink videos debat plaatsen van kent Hovind en al zijn rivalen die hij keer op keer debunkte maar dat ga ik niet doen, je bent selectief en vooroordelen. Je zegt dat ik de Bijbel op moest pleuren, moet ik dat ook zeggen van dat video link van je wat je wanhopig probeert te overtuigen?quote:Het onderscheid dat jij en vele creationisten met jou zo graag maken tussen micro- en macro-evolutie staat en valt met een eenduidige definitie van 'soort'. Het is om die reden dat ik je ernaar vraag, en die vraag heb je nog steeds niet beantwoord.
De Bijbelse uitleg haalde ik erbij, niet de mijn onderscheid niet dingen zeggen wat ik niet beweerd.quote:Zonder die eenduidige definitie van "soort" is jouw onderscheid volledig betekenisloos namelijk.
Macro-evolutie is verzonnen door Evolutionisten.quote:Jouw these dat er een onderscheid bestaat tussen micro- en macro-evolutie is daarvan afhankelijk. De evolutietheorie zelf helemaal niet.
Wat jij hier toevoegde heeft helemaal geen waarde, alleen maar aannames meer niet. Ik zeg steeds dat mensen Mensen baren en Honden gewoon Honden baren net zoals wat de Bijbel zegt dat een Soort steeds naar zijn aard (Soort) produceert wat wetenschappelijk is bewezen alleen jij kan het niet hebben.quote:Zonder onderbouwing van jouw kant dat Genesis hier iets over te zeggen heeft doet de Bijbel er helemaal niets toe. Dus ik zou zeggen: onderbouw dat eens zonder de Bijbel te quoten.
Biologen houden niet bezig met evolutie, die houden meer bezig met onze binnenste lijf of dat van dieren. Wat jij bedoeld zijn Biologen die voor de Evolutionisten werken en houden ermee bezig met onze belasting centen.quote:Hedendaagse biologen 'geloven' tenslotte ook niet in evolutie omdat het nu eenmaal in 'the origin of species' staat. Zo werkt wetenschap eenvoudig niet.
Wel even fatsoenlijk blijven graag, dat doe ik ook, niet boos worden als je geen antwoord voor hebt.quote:Pleur eens op met je Bijbel, en definieer 'soort' eens opdat wij een zinvol gesprek kunnen hebben over het onderscheid tussen micro- en macro-evolutie. Zonder dat bestaat het onderscheid niet en is er ook geen reden om "macro-evolutie" te verwerpen als je "micro-evolutie" aanvaardt.
Ik heb dat paar dagen geleden gekeken en zegt dat de Bijbel zegt dat Adam is gemaakt uit grond, nee uit stof weer een fout en zo kan ik meer noemen zoals Organisch molecuul uit de ruimte, dat is nooit waargenomen of getoond of getest, dat is een aanname en zo kan ik meerdere dingen ontkrachtenquote:Ik heb je nooit naar wikipedia verwezen ten aanzien van evolutie. Maar ik leid hieruit af dat je je belofte om te kijken naar het werk van Szostak niet hebt gehouden. Jammer.
@ King dom34,quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:02 schreef ATON het volgende:
O, een vleermuis is een vogel? En een haas, is dat ook een herkauwer ?
DNA is een Code en geen bacterie.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:36 schreef barthol het volgende:
[..]
Nee, als we het over variatie hebben hebben we het over variatie in het DNA, het gaat niet per se om variatie hoe die beestjes of plantjes eruit zien. Variatie in verschillende allelen.
En mutaties vergroten de variatie in het DNA
jij plaatst een photoshop foto van een skelet dat duidelijk een vergrote versie is van een normaal skelet.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Als je niets waardig kan toevoegen, reageer dan niet. Je verziekt zo de topic.
Dat beweerd National Geographic Channel de grootste evolutie supporter.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
jij plaatst een photoshop foto van een skelet dat duidelijk een vergrote versie is van een normaal skelet.
http://news.nationalgeogr(...)-giant-skeleton.htmlquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:03 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Dat beweerd National Geographic Channel de grootste evolutie supporter.
Klopt, daar om zijn het ook een Cult en geen Christelijke volgers van Jezus.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:44 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
de katholieke kerk accepteert allang evolutie, de big bang en de leeftijd van het universum
samen met de andere grote christelijke stromingen
Dat zeg ik net, ze zijn de evolutie supporter en ze hebben 80.000 dollar een nep fossiel gekocht om te bewijzen voor evolutie.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:05 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
http://news.nationalgeogr(...)-giant-skeleton.html
Zij zeggen dat het een hoax is
Daar is iemand die beweert dat alle fossielen die niet in zijn straatje passen zijn gedeformeerd door de druk in de aarde.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:09 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Dat zeg ik net, ze zijn de evolutie supporter en ze hebben 80.000 dollar een nep fossiel gekocht om te bewijzen voor evolutie.
http://harunyahya.com/en/(...)_Flight/chapter/5068
Nee, dat zei je helemaal niet. Je zit gewoon glashard te draaikonten om zogenaamd een "punt" te maken danwel binnen te halen wat je helemaal niet hebt gemaakt.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:09 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Dat zeg ik net, ze zijn de evolutie supporter en ze hebben 80.000 dollar een nep fossiel gekocht om te bewijzen voor evolutie.
http://harunyahya.com/en/(...)_Flight/chapter/5068
quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:15 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Nu we over de Ark hebben, dan moet je ook even weten over Mensen in die tijd, hoe groot waren die mensen dan? Volgens de Bijbel waren het Reuzen van 5 Meter wat ze hebben gevonden en reken dan uit wat een Ell is en dan 300 ell.
quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:28 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Hier heb je een foto vlak voordat het was vernietigd.
[ afbeelding ]
Dus je komt serieus met een foto van een nep fossiel aan om die reuzen van 5 meter uit je Bijbel te bewijzen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:09 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
In een rechtszaak die is uitgevochten in de Verenigde Staten over het onderwijzen van Intelligent Design op scholen besliste de rechter dat evolutie gewoon moet worden onderwezen en dat intelligent design niets meer is dan "religion in disguise", en geen wetenschap.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef Kingdom34 het volgende:
Huh, waar heb jij over? Er is nooit wetenschappelijk bewezen dat een soort naar een ander soort kan veranderen. Extreem Christelijk land zeg je, weet je het zeker? Maar laat maar daar hebben we niet over, je probeert te ontwijken.
Definieer soort zodat ik je doctrine kan ontkrachten.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Huh, waar heb jij over? Er is nooit wetenschappelijk bewezen dat een soort naar een ander soort kan veranderen. Extreem Christelijk land zeg je, weet je het zeker? Maar laat maar daar hebben we niet over, je probeert te ontwijken.
Dat. En hij stoot ook voortdurend het hoofd aan de bovendorpel van de deur.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:35 schreef dustbrain het volgende:
Als iemand boven de 2.20 uitsteekt krijgt hij al last van zijn knieën.
Neuh, maar ik denk wel dat we ons zouden moeten beperken tot degelijk onderbouwde wetenschap. Alles dat daarbuiten valt en dat je toch wilt verdedigen zul je zelf moeten verdedigen. Als 1 van ons beide meent de wetenschappelijke consensus te kunnen verwerpen, dito.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik kan ook flink videos debat plaatsen van kent Hovind en al zijn rivalen die hij keer op keer debunkte maar dat ga ik niet doen, je bent selectief en vooroordelen. Je zegt dat ik de Bijbel op moest pleuren, moet ik dat ook zeggen van dat video link van je wat je wanhopig probeert te overtuigen?
Of jij je definitie van soorten uit de Bijbel of uit het telefoonboek haalt intereseert me helemaal niets. Tenzij je verwijst naar een bron die onmiskenbaar aanspraak kan maken op expertise op het gebield van relevante wetenschap kun je een eventuele bron net zo goed (of zelfs beter) achterwege laten.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef Kingdom34 het volgende:
De Bijbelse uitleg haalde ik erbij, niet de mijn onderscheid niet dingen zeggen wat ik niet beweerd.
Dat is apart. Heel wat creationisten leggen de verandering van wolven naar honden ook uit als micro-evolutie. Het onderscheid is voor evolutionisten niet bijster interessant of relevant.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef Kingdom34 het volgende:
Macro-evolutie is verzonnen door Evolutionisten.
Het verschil tussen Macro en Micro is dat Macro van Soort naar een ander Soort veranderd over langere periode van tijd terwijl Micro van een Bacterie naar een ander Bacterie veranderd.
Dit is een vrij absurd en incorrect beeld van zowel de wetenschap als biologie. Evolutie is de basis van de biologie als wetenschap. Zonder evolutie is biologie een puur beschrijvende discipline.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef Kingdom34 het volgende:
Biologen houden niet bezig met evolutie, die houden meer bezig met onze binnenste lijf of dat van dieren. Wat jij bedoeld zijn Biologen die voor de Evolutionisten werken en houden ermee bezig met onze belasting centen.
Je irriteert me omdat je de Bijbel blijft aanhalen zonder aannemelijk te maken dat de Bijbel hier relevant is. Daar heb ik je inmiddels al zeker vier keer op gewezen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef Kingdom34 het volgende:
Wel even fatsoenlijk blijven graag, dat doe ik ook, niet boos worden als je geen antwoord voor hebt.
Waar jij je definitie vandaan haalt interesseert me niets zolang we het niet eens worden over de geloofwaardigheid van die bron.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef Kingdom34 het volgende:
Ik definieer Soort wat de Bijbel zegt, alleen jij wil mij dwingen en zo proberen mij te pakken en dat ga je echt niet lukken beste vriend
Had ik al vermeld dat die Szostak een nobelprijswinnaar is? Nobelprijzen worden over het algemeen niet uitgereikt op basis van leugens. Maar als je werkelijk denkt dat de wetenschap zo verregaand gepolitiseerd en corrupt is dan lijkt elk gesprek hierover me volstrekt zinloos.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef Kingdom34 het volgende:
Ik heb dat paar dagen geleden gekeken en zegt dat de Bijbel zegt dat Adam is gemaakt uit grond, nee uit stof weer een fout en zo kan ik meer noemen zoals Organisch molecuul uit de ruimte, dat is nooit waargenomen of getoond of getest, dat is een aanname en zo kan ik meerdere dingen ontkrachten
"Als Darwin zo briljant was waarom heeft hij dan nooit een Nobelprijs gekregen?"quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:50 schreef Molurus het volgende:
Had ik al vermeld dat die Szostak een nobelprijswinnaar is? Nobelprijzen worden over het algemeen niet uitgereikt op basis van leugens. Maar als je werkelijk denkt dat de wetenschap zo verregaand gepolitiseerd en corrupt is dan lijkt elk gesprek hierover me volstrekt zinloos.
Wat maar weer eens aangeeft hoe belangrijk het is dat wetenschap onafhankelijk blijft van religieuze, politieke en economische belangen. Gelukkig is de wetenschap wel onafhankelijk. Ook al proberen de creationisten de boel te verzieken.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:50 schreef Molurus het volgende:
Had ik al vermeld dat die Szostak een nobelprijswinnaar is? Nobelprijzen worden over het algemeen niet uitgereikt op basis van leugens. Maar als je werkelijk denkt dat de wetenschap zo verregaand gepolitiseerd en corrupt is dan lijkt elk gesprek hierover me volstrekt zinloos.
Pas op, anders breng je mensen nog verder in de war.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:18 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
"Als Darwin zo briljant was waarom heeft hij dan nooit een Nobelprijs gekregen?"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The view from nowhere.
Hij ging vreemd met de vrouw van Nobel. Net als Weierstrass.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:18 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
"Als Darwin zo briljant was waarom heeft hij dan nooit een Nobelprijs gekregen?"
Duh, wat?quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef Kingdom34 het volgende:
Biologen houden niet bezig met evolutie, die houden meer bezig met onze binnenste lijf of dat van dieren. Wat jij bedoeld zijn Biologen die voor de Evolutionisten werken en houden ermee bezig met onze belasting centen.
hehe.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:18 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Sorry, maar hier moet ik toch wel een beetje om lachen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:36 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Dat ons belasting geld de evolutie theorie (Atheïstische religie) wordt stand gehouden.
Typ normaal mijn nickname en ik zal antwoorden, tis dat je even weet waarom ik juist jou negeerde.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:58 schreef ATON het volgende:
[..]
@ King dom34,
Overgelezen of weet je het niet ?
Dat valt filosofisch gezien nog maar te bezien, of elke seconde echt teltquote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:38 schreef SpecialK het volgende:
Ik raad mensen in dit topic aan om zich te beseffen dat ze maar 1 leven hebben. Een kort leven. Elke seconde telt.
Je weet ook waarom ze je naam zo typen he? (Dit bedoel ik niet onaardig.)quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:41 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Typ normaal mijn nickname en ik zal antwoorden, tis dat je even weet waarom ik juist jou negeerde.
Jij hebt nog niets wetenschappelijk gegeven om jou religie om mij te overtuigen. Ik heb dat wel gedaan.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neuh, maar ik denk wel dat we ons zouden moeten beperken tot degelijk onderbouwde wetenschap. Alles dat daarbuiten valt en dat je toch wilt verdedigen zul je zelf moeten verdedigen. Als 1 van ons beide meent de wetenschappelijke consensus te kunnen verwerpen, dito
Dat is jou probleem en niet de mijne, jij wilt mij proberen dwingen dat ik een eigen wereldje van mening wat Soort betekent en dat heb ik niet, de Bijbel is heel duidelijk over dat onderwerp en ik heb jou keer op keer voorbeelden gegeven die jij gewoonweg negeert en dan mij proberen te dwingen met je intimiderende tekst hoe ik volgens jou moet uitleggen wat Soort is. Daar begin ik niet aan en daar trap ik niet in beste vriendquote:Of jij je definitie van soorten uit de Bijbel of uit het telefoonboek haalt intereseert me helemaal niets. Tenzij je verwijst naar een bron die onmiskenbaar aanspraak kan maken op expertise op het gebield van relevante wetenschap kun je een eventuele bron net zo goed (of zelfs beter) achterwege laten.
Wolf is gewoon een Soort en de Hond is een variatie van een Wolf. Wat andere zogenaamde creatie leden vinden is hun mening, maar blijft een soort. Dat heb je ook hetzelfde bij evolutionisten die wat gemengde meningen hebben.quote:Dat is apart. Heel wat creationisten leggen de verandering van wolven naar honden ook uit als micro-evolutie. Het onderscheid is voor evolutionisten niet bijster interessant of relevant
Pas op het moment dat je zegt 'het 1 kan wel, het ander absoluut niet' wordt dit onderscheid belangrijk
Evolutie heeft totaal niets met biologie te maken, het is allemaal verspilde tijd en moeite om dat theorie levend te houden wet al dood is verklaart. Zonder evolutie op school en universiteiten zouden mensen een stuk slimmer zijn.quote:Dit is een vrij absurd en incorrect beeld van zowel de wetenschap als biologie. Evolutie is de basis van de biologie als wetenschap. Zonder evolutie is biologie een puur beschrijvende discipline.
Jij haalt toch evolutionisten wetenschappers aan, dus ik haal de Bijbel aan.Je kan me keer op keer op wijzen, jij kan gewoon niet hebben dat de Bijbel gewoon perfect wetenschappelijk geobserveerd en waargenomen door de wetenschap en dat jou dode evolutie theorie nooit wetenschappelijk is bewezen en dat is gewoon jammer voor je. Ik snap jou frustratie welquote:Je irriteert me omdat je de Bijbel blijft aanhalen zonder aannemelijk te maken dat de Bijbel hier relevant is. Daar heb ik je inmiddels al zeker vier keer op gewezen.
Dus nogmaals: als je de Bijbel wilt aanhalen, prima. Maar leg dan maar eens uit waarom het standpunt van de Bijbel op dit punt interessanter is dan dat van een willekeurig persoon die niets van biologie weet.
Gewoon wat de Bijbel definieert zo simpel is dat en jij kan het gewoon niet verkroppen want je blijft proberen. Lees gewoon eens goed mijn argumenten die ik jou keer op keer hebt gegeven en niet negeren en steeds proberen mij te in je val te lokken daar trap ik gewoon niet in.quote:Waar jij je definitie vandaan haalt interesseert me niets zolang we het niet eens worden over de geloofwaardigheid van die bron.
Heb ik dat beweerd, nee dus. Ik zeg alleen dat hij veel fouten maakt en totaal geen Bijbel kennis heeft en zegt dat leven uit de ruimte is ontstaan in zekere zin, dat is nooit waargenomen of geobserveerd door de wetenschap en dat filmpje is puur mantra.quote:Had ik al vermeld dat die Szostak een nobelprijswinnaar is? Nobelprijzen worden over het algemeen niet uitgereikt op basis van leugens. Maar als je werkelijk denkt dat de wetenschap zo verregaand gepolitiseerd en corrupt is dan lijkt elk gesprek hierover me volstrekt zinloos.
Ik weet dat, dat doen ze alleen omdat ze geen antwoorden hebben op mijn argumenten dan worden ze boos en gaan ze richten op mij in-plaats over het onderwerp.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:59 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Je weet ook waarom ze je naam zo typen he? (Dit bedoel ik niet onaardig.)
Nee, dat doen ze omdat jouw beleving van de werkelijkheid zo afwijkt van die van ons dat er niet meer goed op te reageren valt, en als je goede argumenten wilt geven moet je dit eens doorlezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden, dan begrijp je ook beter waarom veel mensen hier zo tegen je doen. Het probleem is dat jouw beleving voor jou zo echt lijkt dat je aanneemt dat dat voor iedereen ook zo hoort te zijn en dat het objectief gezien zo is, terwijl wij niet zeker weten wat er daarachter schuil gaat. Jij neemt aan dat dat het christendom is en dat kan, maar mensen hebben er een hekel aan als je dat zegt zonder er goede argumenten voor te geven. Daarnaast zijn de bronnen die je aanhaalt niet goed, ook al zal dat voor jouw beleving anders zijn.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:02 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik weet dat, dat doen ze alleen omdat ze geen antwoorden hebben op mijn argumenten dan worden ze boos en gaan ze richten op mij in-plaats over het onderwerp.
Ga je verder off-topic reageren of niet?
Ik ga daar echt niet op in met je beweringen hou gewoon on-topic graag of reageer niet.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:06 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee, dat doen ze omdat jouw beleving van de werkelijkheid zo afwijkt van die van ons dat er niet meer goed op te reageren valt, en als je goede argumenten wilt geven moet je dit eens doorlezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden, dan begrijp je ook beter waarom veel mensen hier zo tegen je doen. Het probleem is dat jouw beleving voor jou zo echt lijkt dat je aanneemt dat dat voor iedereen ook zo hoort te zijn en dat het objectief gezien zo is, terwijl wij niet zeker weten wat er daarachter schuil gaat. Jij neemt aan dat dat het christendom is en dat kan, maar mensen hebben er een hekel aan als je dat zegt zonder er goede argumenten voor te geven. Daarnaast zijn de bronnen die je aanhaalt niet goed, ook al zal dat voor jouw beleving anders zijn.
Zou je overigens wat vriendelijker kunnen reageren? Als je vriendelijk bent zullen mensen je namelijk minder snel bespotten.
Waarom toon je geen respect naar andere mensen? Dit komt op mij heel onrespectvol over weet je.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:11 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik ga daar echt niet op in met je beweringen hou gewoon on-topic graag of reageer niet.
Je zit maar wat de roep toeteren meer niet. Heb je een probleem met mij stuur dan een PM naar me met je probleem maar niet hier zielig doen alsof alles mijn schuld is daar zijn mensen heel goed in slachtofferrol spelen als ze geen antwoord hebben op mijn argumenten tussen wetenschap en geloof.
Ik vind het een prachtige theorie en ik snap dat je denkt dat het atheïstisch is omdat een god totaal geen rol speelt erin maar dan zou zwaartekracht bijvoorbeeld ook in dat rijtje thuishoren lijkt me. Verder kan ik het ook geen religie noemen omdat ik als "gelovige" deze theorie dolgraag zou willen ontkrachten. Denk jij hetzelfde over je eigen geloof ?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:36 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Dat ons belasting geld de evolutie theorie (Atheïstische religie) wordt stand gehouden.
Ik weet niet waar je over hebt, maar je overdrijf als weet niet wat.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:22 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waarom toon je geen respect naar andere mensen? Dit komt op mij heel onrespectvol over weet je.
Atheïsme is ook een religie, het wordt op school met de paplepel in gegoten dat we van de Apen af stammen en dat leven uit een steen is ontstaan of in ruimte weer iets nieuws van ze.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:27 schreef solarcorona het volgende:
[..]
Ik vind het een prachtige theorie en ik snap dat je denkt dat het atheïstisch is omdat een god totaal geen rol speelt erin maar dan zou zwaartekracht bijvoorbeeld ook in dat rijtje thuishoren lijkt me. Verder kan ik het ook geen religie noemen omdat ik als "gelovige" deze theorie dolgraag zou willen ontkrachten. Denk jij hetzelfde over je eigen geloof ?
Waar is het wetenschappelijke bewijs dat God elke soort heeft gecreëerd?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:31 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Atheïsme is ook een religie, het wordt op school met de paplepel in gegoten dat we van de Apen af stammen en dat leven uit een steen is ontstaan of in ruimte weer iets nieuws van ze.
Maar allemaal stuk voor stuk wetenschappelijk ontkracht omdat het nooit is waargenomen/geobserveerd of getest. Verder een prachtige theorie een theorie waar op scholen en op universiteiten als feit worden gepresenteerd met mijn en onze belasting geld.
Geen enkel evolutie is bewezen waaruit een soort naar een ander soort is veranderd dat is een aanname meer niet. De Bijbel zegt precies dat God elk soort heeft gecreëerd en naar zijn aard blijf produceren en dat is wat we steeds zien dus wetenschappelijk bewezen heet dat.
Dat alles wordt op scholen onderwezen omdat het wetenschappelijke kennis is. Er is nog een aanzienlijke groep mensen, die het minst onderlegd zijn, die nog denken dat het allemaal praatjes zijn. Helaas. De wereld weet allang veel beter. Je kunt net zo goed beweren dat de aarde plat is.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:31 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Atheïsme is ook een religie, het wordt op school met de paplepel in gegoten dat we van de Apen af stammen en dat leven uit een steen is ontstaan of in ruimte weer iets nieuws van ze.
Maar allemaal stuk voor stuk wetenschappelijk ontkracht omdat het nooit is waargenomen/geobserveerd of getest. Verder een prachtige theorie een theorie waar op scholen en op universiteiten als feit worden gepresenteerd met mijn en onze belasting geld.
Geen enkel evolutie is bewezen waaruit een soort naar een ander soort is veranderd dat is een aanname meer niet. De Bijbel zegt precies dat God elk soort heeft gecreëerd en naar zijn aard blijf produceren en dat is wat we steeds zien dus wetenschappelijk bewezen heet dat.
Beetje lastig wat je zegt.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waar is het wetenschappelijke bewijs dat God elke soort heeft gecreëerd?
Als mensen het tegenovergestelde geloven maakt dit niks uit wat je zegt.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 00:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat alles wordt op scholen onderwezen omdat het wetenschappelijke kennis is. Er is nog een aanzienlijke groep mensen, die het minst onderlegd zijn, die nog denken dat het allemaal praatjes zijn. Helaas. De wereld weet allang veel beter. Je kunt net zo goed beweren dat de aarde plat is.
Dat is geen argument, maar ik kan je niet jaren studiewerk even uitleggen, terwijl je nergens voor open staat, en op hoge poten komt vertellen dat je het zelf allemaal veel beter weet. Je weet niets.
Dus het bewezen dat een mens een aap is geweest, wil je dat soms impliceren als kennis?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 00:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat alles wordt op scholen onderwezen omdat het wetenschappelijke kennis is. Er is nog een aanzienlijke groep mensen, die het minst onderlegd zijn, die nog denken dat het allemaal praatjes zijn. Helaas. De wereld weet allang veel beter. Je kunt net zo goed beweren dat de aarde plat is
Ik moet open staan dat een mens een aap produceert? Wat nooit is geobserveerd of waargenomen.quote:Dat is geen argument, maar ik kan je niet jaren studiewerk even uitleggen, terwijl je nergens voor open staat, en op hoge poten komt vertellen dat je het zelf allemaal veel beter weet. Je weet niets.
Het verbaast mij niks meer wat je gelooft maar leg mij nou uit: Ben jij normaal begaafd?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 00:09 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Dus het bewezen dat een mens een aap is geweest, wil je dat soms impliceren als kennis?
Dus jij hebt een Mens een aap zien baren?
Hoe kun je nou weer zoiets beweren? Snap je überhaupt wat evolutie is?quote:Ik moet open staan dat een mens een aap produceert? Wat nooit is geobserveerd of waargenomen.
wat moet ik dan volgens jou open staan?
Wat je hierboven aandraagt denkt niemand. Het is duidelijk dat je niet eens weet van je tegenstanders beweren. Wat men wel denkt, is wat subtieler en goed onderzocht.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 00:09 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Dus het bewezen dat een mens een aap is geweest, wil je dat soms impliceren als kennis?
[..]
Ik moet open staan dat een mens een aap produceert? Wat nooit is geobserveerd of waargenomen.
Hoe kom je erbij dat een mens een aap zou kunnen baren? Wie heeft dat ooit gezegd of waar staat zoiets geschreven ? Dit zou in ieder geval de evolutie theorie ontkrachten.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 00:09 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
[..]
Ik moet open staan dat een mens een aap produceert? Wat nooit is geobserveerd of waargenomen.
Krijgen we dat weer een typische opmerking als men geen raad meer weet, maar goed ik zal even daarop antwoord geven.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 00:12 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Het verbaast mij niks meer wat je gelooft maar leg mij nou uit: Ben jij normaal begaafd?
Macro-evolutie, weet je wat dat is? Ik heb dat al uitgelegd namelijk.quote:Hoe kun je nou weer zoiets beweren? Snap je überhaupt wat evolutie is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |