abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 mei 2012 @ 13:52:02 #76
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111663545
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 13:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat maakt religie dan de moeite waard?
Een prettige illusie. Opium voor het volk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111664230
quote:

[..]

Soms zijn er overtuigende bewijzen die mensen liever verzwijgen. Zo blijven mensen gelovig omdat ze het prettige contact met hun gelovige familieleden/vrienden niet op willen geven. Het goede gevoel dat ze krijgen binnen hun familie is blijkbaar meer waard dan het wetenschappelijk benaderen van een specifiek probleem zoals de evolutie. Ach ja ... waarom zou je dan weggaan bij een religie.
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:23:29 #78
370688 TheRockyBalboa100
لا &#1
pi_111664534
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:11 schreef Klauz het volgende:

[..]

Soms zijn er overtuigende bewijzen die mensen liever verzwijgen. Zo blijven mensen gelovig omdat ze het prettige contact met hun gelovige familieleden/vrienden niet op willen geven. Het goede gevoel dat ze krijgen binnen hun familie is blijkbaar meer waard dan het wetenschappelijk benaderen van een specifiek probleem zoals de evolutie. Ach ja ... waarom zou je dan weggaan bij een religie.
onzin. bij christenen ja.
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:25:22 #79
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_111664581
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:11 schreef Klauz het volgende:

[..]

Omdat veel mensen er iets om geven dat hun wereldbeeld ook daadwerkelijk een benadering van realiteit is? Anders zouden zoveel christenen niet zo krampachtig hun geloof proberen uit te leggen om het wetenschappelijk te laten klinken.

zoals jij het beschrijft klinkt religie als de maffia. "it's wrong eh, but what can you do it's di mama and di papa and you know what happens when you disappoint papa"
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:27:58 #80
370688 TheRockyBalboa100
لا &#1
pi_111664668
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Religie heeft die ook niet. Het zijn slechts geloofsovertuigingen, geen antwoorden.
het is waarheid. ik vind jullie eigenwijs. gelukkig straft allah in het hiernamaal. oh wat zou ik toch lachen als ik jullie gezichten zou zien.

(verwacht haat reacties)
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:31:59 #81
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_111664817
Ik neem aan dat iedereen hier slim genoeg is om de troll links te laten liggen
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_111664952
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:25 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Omdat veel mensen er iets om geven dat hun wereldbeeld ook daadwerkelijk een benadering van realiteit is? Anders zouden zoveel christenen niet zo krampachtig hun geloof proberen uit te leggen om het wetenschappelijk te laten klinken.

zoals jij het beschrijft klinkt religie als de maffia. "it's wrong eh, but what can you do it's di mama and di papa and you know what happens when you disappoint papa"
Christenen kunnen gewoon veel beter zeggen "het zal allemaal wel jongens, maar ik vind dit gewoon leuk" Beetje zoals dat Mormoonse kind uit South Park.

Allemaal rare drogredenen bedenken (zoals intelligent design en ingewikkelde godsbewijzen met moraliteit) maakt je niet echt tot een integer persoon.
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:36:27 #83
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111664956
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:31 schreef SpecialK het volgende:

quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:36 schreef Klauz het volgende:
Christenen kunnen gewoon veel beter zeggen "het zal allemaal wel jongens, maar ik vind dit gewoon leuk".

Ik doe even in plaatjes vandaag. ;)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:52:11 #84
370688 TheRockyBalboa100
لا &#1
pi_111665436
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:31 schreef SpecialK het volgende:
omdat daarop moeilijk een tegenargument te verzinnen is natuurlijk.
  donderdag 17 mei 2012 @ 15:54:12 #85
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111667270
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:52 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:

[..]

omdat daarop moeilijk een tegenargument te verzinnen is natuurlijk.
Doe je dit nou expres of heb je gewoon echt geen kennis van logica? Het waren juist de Arabieren die Algebra uitvonden, waarom kun je niet gewoon die wetenschappelijke ontdekkingen door islamieten uit de middeleeuwen doorzetten en logica toepassen, of is dat nou teveel gevraagd?
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  donderdag 17 mei 2012 @ 16:15:53 #86
224960 highender
Travellin' Light
pi_111668046
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:27 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:

[..]

het is waarheid. ik vind jullie eigenwijs. gelukkig straft allah in het hiernamaal. oh wat zou ik toch lachen als ik jullie gezichten zou zien.

(verwacht haat reacties)
Mensen die zich een ´paradijs´ kunnen voorstellen en gelijktijdig kunnen accepteren dat er een hel of iets dergelijks bestaat... :N
  donderdag 17 mei 2012 @ 16:17:45 #87
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111668126
quote:

[..]

(verwacht haat reacties)
Die haat is overbodig want die zit al in jou.
The view from nowhere.
  donderdag 17 mei 2012 @ 16:20:09 #88
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111668246
quote:

[..]

(verwacht haat reacties)
Ik doe geen haat reactie, want ik wil liefde tonen naar andere mensen. Jij toont echter ongeluk en verdriet, als je kunt lachen om de pijn van anderen ben je een sadist, je bent dan verre van vredelievend en je staat niet onder God, het is juist, als we het zouden toepassen op ons leven, onder Satan en de duivel als je moet lachen om het leed van andere mensen. Je zit met problemen, je hebt problemen in je geest, ik raad je aan daarvoor oplossingen te zoeken, maar dit soort sadisme gaat je niet helpen, die sleurt je mee naar ellende toe.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_111669868
quote:
Het biedt traditie, binding, inspiratie en kan mensen positief veranderen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:03:22 #90
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111670021
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het biedt traditie, binding, inspiratie en kan mensen positief veranderen.
Geen van deze zaken vereist het geloof in onbewijsbare en vaak zeer onwaarschijnlijke zaken. Bovendien heb ik grote twijfels bij dat laatste puntje.
pi_111670325
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:03 schreef Molurus het volgende:
Geen van deze zaken vereist het geloof in onbewijsbare en vaak zeer onwaarschijnlijke zaken.
Nee, dat klopt. Maar dat was de vraag ook niet, geloof ik.

Het opstandingsverhaal van Christus bijvoorbeeld, letterlijk gelezen, valt onder "onbewijsbaar" en "zeer onwaarschijnlijk". Toch kun je het lezen als een ultieme daad van zelf-opoffering, en kun je het in Paulus' theologie gebruiken om een beter mens te worden door met "Christus te sterven en weer op te staan". Ik vind dat een zeer mooie bewoording van een radicale omslag waarbij je een beter mens wordt en meer bewust wordt van jezelf, je omgeving en je naaste.

Dat andere mensen die inspiratie ook ergens anders kunnen halen is weer een ander verhaal.

quote:
Bovendien heb ik grote twijfels bij dat laatste puntje.
Ik, uit persoonlijke ervaring, niet :)
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:10:18 #92
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111670334
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geen van deze zaken vereist het geloof in onbewijsbare en vaak zeer onwaarschijnlijke zaken. Bovendien heb ik grote twijfels bij dat laatste puntje.
Ik vind het geloof bindender voor mensen dan wetenschap. ;)
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:12:28 #93
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111670415
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:10 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ik vind het geloof bindender voor mensen dan wetenschap. ;)
Dat is dan ook niet waar wetenschap voor bedoeld is.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:14:21 #94
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111670472
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is dan ook niet waar wetenschap voor bedoeld is.
Nee maar religie wel, het woord betekent in het Latijn ook: verbinden. Dat is niet vreemd, want al die religieuze gemeenschappen hebben binnen hun gemeenschap sterke banden met elkaar. Daarbuiten tref je dat veel weiniger en moeilijker aan, omdat mensen snel individualistisch ingesteld zijn.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:14:43 #95
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111670483
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. Maar dat was de vraag ook niet, geloof ik.

Het opstandingsverhaal van Christus bijvoorbeeld, letterlijk gelezen, valt onder "onbewijsbaar" en "zeer onwaarschijnlijk". Toch kun je het lezen als een ultieme daad van zelf-opoffering, en kun je het in Paulus' theologie gebruiken om een beter mens te worden door met "Christus te sterven en weer op te staan". Ik vind dat een zeer mooie bewoording van een radicale omslag waarbij je een beter mens wordt en meer bewust wordt van jezelf, je omgeving en je naaste.

Dat andere mensen die inspiratie ook ergens anders kunnen halen is weer een ander verhaal.
Als je mensen met deze argumentatie min of meer gaat dwingen om dergelijke geloofsovertuigingen te aanvaarden om daarmee maar deelgenoot te mogen zijn van de positieve aspecten van religie, dan ben je naar mijn mening verkeerd bezig.

Dan kun je juist beter de seculiere alternatieven stimuleren, en ervoor pleiten dat de alternatieven wat dat betreft net zo goed zijn.
pi_111670543
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je mensen met deze argumentatie min of meer gaat dwingen om dergelijke geloofsovertuigingen te aanvaarden om daarmee maar deelgenoot te mogen zijn van de positieve aspecten van religie, dan ben je naar mijn mening verkeerd bezig.
Ja, beweer ik anders?

quote:
Dan kun je juist beter de seculiere alternatieven stimuleren, en ervoor pleiten dat de alternatieven wat dat betreft net zo goed zijn.
Dat ligt aan de persoon en is vooral een kwestie van smaak.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:16:45 #97
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111670553
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die seculiere alternatieven nemen mensen veel moeilijker aan, omdat een gemeenschap vol met mensen die je accepteren en liefde geven veel aantrekkelijker is.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:18:58 #98
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111670653
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:16 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Die seculiere alternatieven nemen mensen veel moeilijker aan, omdat een gemeenschap vol met mensen die je accepteren en liefde geven veel aantrekkelijker is.
Hoewel ik eigenlijk niet denk dat dat waar is zou dat betekenen dat mensen in min of meerdere mate gedwongen zijn geloofsovertuigingen te aanvaarden om deelgenoot te mogen zijn van de positieve effecten. Als dat waar was dan zou dat me een zeer slechte zaak lijken.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:24:16 #99
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111670828
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoewel ik eigenlijk niet denk dat dat waar is zou dat betekenen dat mensen in min of meerdere mate gedwongen zijn geloofsovertuigingen te aanvaarden om deelgenoot te mogen zijn van de positieve effecten. Als dat waar was dan zou dat me een zeer slechte zaak lijken.
Kun je dat beargumenteren? De seculiere vorm vertoont mankementen, omdat je binnen humanisme nog steeds kunt besluiten mensen nooit te vergeven. In het christendom kan dat niet. Denk je dat de natuur die godsdiensten voor de lol heeft gemaakt? De reden daarvan is dat dergelijke moraal in zo'n geloof veel makkelijker geaccepteerd wordt, dat betekent niet dat die moraal er zonder dat geloof niet is, maar wel dat het veel beter nageleefd zal worden als men godsdienst goed volgt.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:30:24 #100
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111671099
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:24 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Kun je dat beargumenteren? De seculiere vorm vertoont mankementen, omdat je binnen humanisme nog steeds kunt besluiten mensen nooit te vergeven. In het christendom kan dat niet. Denk je dat de natuur die godsdiensten voor de lol heeft gemaakt? De reden daarvan is dat dergelijke moraal in zo'n geloof veel makkelijker geaccepteerd wordt, dat betekent niet dat die moraal er zonder dat geloof niet is, maar wel dat het veel beter nageleefd zal worden als men godsdienst goed volgt.
Kun je dit ook staven met empirisch bewijs? Bij mijn weten blijkt uit helemaal niets dat religie van mensen morelere wezens maakt. Dat heel veel gelovigen daar wel in geloven maakt het nog niet tot een empirisch feit.

Dat religie in het verleden wellicht een bepaalde rol heeft gehad in evolutie dat lijkt me overigens wel plausibel. Maar de verklaring die je er hier voor geeft vind ik niet erg overtuigend.

[ Bericht 6% gewijzigd door Molurus op 17-05-2012 17:36:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')