Het feit dat moslims aan Zakaat doen, aan armen moeten geven? Dat de Moslim Broederschap de armeren in het land hielp?quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kun je dit ook staven met empirisch bewijs? Bij mijn weten blijkt uit helemaal niets dat religie van mensen morelere wezens maakt. Dat heel veel gelovigen daar wel in geloven maakt het nog niet tot een empirisch feit.
Dat religie in het verleden wellicht een bepaalde rol heeft gehad in evolutie dat lijkt me overigens wel plausibel, of in elk geval dat het iets met evolutie te maken heeft. Maar de verklaring die je er hier voor geeft vind ik niet erg overtuigend.
En wie zegt dat ongelovigen minder doen aan goede doelen? Dat het ook onder de noemer 'religie' wordt gedaan maakt het nog niet een religieus gebruik.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:36 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Het feit dat moslims aan Zakaat doen, aan armen moeten geven? Dat de Moslim Broederschap de armeren in het land hielp?
Daar valt nog heel wat op af te dingen om eerlijk te zijn. Ten eerste of religie überhaupt wel moreel gedrag predikt? Zo op het eerste gezicht zou je inderdaad zeggen van wel, enkel is het mijn mening dat je wel je vraagtekens mag zetten bij dat moraal, als het zelfde moraal enkel onder bepaalde voorwaarden geld of wordt toegepast.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:24 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Kun je dat beargumenteren? De seculiere vorm vertoont mankementen, omdat je binnen humanisme nog steeds kunt besluiten mensen nooit te vergeven. In het christendom kan dat niet.
Denk je dat de natuur die godsdiensten voor de lol heeft gemaakt? De reden daarvan is dat dergelijke moraal in zo'n geloof veel makkelijker geaccepteerd wordt, dat betekent niet dat die moraal er zonder dat geloof niet is, maar wel dat het veel beter nageleefd zal worden als men godsdienst goed volgt.
Zoals je zegt.. mensen komen op heel andere manieren tot geloofsovertuigingen. Achtergrond, cultuur, ouders en ook een inherent menselijk talent voor religieuze overtuigingen.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 00:14 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Mensen krijgen vaak vroeg of soms laat een overtuiging. En achteraf bewijs gaan zoeken voor een zaak waarvan je overtuigd bent vind ik een vreemde zaak. Als je ervan overtuigd bent heb je er geen bewijs meer voor nodig. En als je nog nooit bewijs gekregen hebt, hoe kan je er dan van overtuigd zijn dat het waar is?
dat is alleen een 'risico' bezien vanuit het geloofsstelsel zelf. Objectief gezien is het niets meer dan een bepaling van deviantie (vergelijkbaar met in-group / out-group mechanismen in de sociale psychologie) met een rituele bepaling van de status van een lid (binnen: gelovig; buiten: ongelovig) en dat is dan dat.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 15:51 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Mensen hebben de mogelijkheid om met verhalen mee te gaan waar geen bewijs voor is. Geloof valt daar onder.
Er is wel een groot risico aan niet-geloven. En dat werkt aan twee kanten.
1 Vanuit het geloof zelf :wie niet gelooft gaat naar de hel. Zo verzeker je dat de kudde bij elkaar blijft.
2 vanuit de sociale hoek. Wie niet gelooft wordt verstoten. Iemand die openlijk twijfelt aan de onzichtbare 'waarheid' is een bedreiging. Want waar is de cohesie in de groep dan nog op gebaseerd?
BAM! Zo maar wat data om je punt te ondersteunen...quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:37 schreef Molurus het volgende:
Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat die mensen zonder geloof hun medemens minder zouden helpen. (En dat lijkt me een geruststelling.)
Mensen zoals jij zijn engquote:Op donderdag 17 mei 2012 14:27 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
het is waarheid. ik vind jullie eigenwijs. gelukkig straft allah in het hiernamaal. oh wat zou ik toch lachen als ik jullie gezichten zou zien.
(verwacht haat reacties)
- Traditie kan je in sterkere en meer constructievere mate vinden in cultuurquote:Op donderdag 17 mei 2012 16:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het biedt traditie, binding, inspiratie en kan mensen positief veranderen.
Dat risico valt wel mee: Pascal's weddenschap rustte op de aanname dat er maar een ' ware' godsdienst is. In de praktijk zijn er zoveel 'ware' godsdiensten dat Homer Simpson zich afvroeg: "But Marge, what if we chose the wrong religion?"quote:Op vrijdag 18 mei 2012 15:51 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Mensen hebben de mogelijkheid om met verhalen mee te gaan waar geen bewijs voor is. Geloof valt daar onder.
Er is wel een groot risico aan niet-geloven. En dat werkt aan twee kanten.
1 Vanuit het geloof zelf :wie niet gelooft gaat naar de hel. Zo verzeker je dat de kudde bij elkaar blijft.
2 vanuit de sociale hoek. Wie niet gelooft wordt verstoten. Iemand die openlijk twijfelt aan de onzichtbare 'waarheid' is een bedreiging. Want waar is de cohesie in de groep dan nog op gebaseerd?
Onzin...quote:Op woensdag 16 mei 2012 00:03 schreef TBakkert het volgende:
Je hebt groot gelijk.
Want geloof is ontstaan door de onwetendheid der mensen.
Als er een verklaring wordt gevonden, zouden deze mensen blij moeten zijn.
maar zij zijn in de loop der tijd zo gehecht geraakt aan God, dat zij niet willen inzien dat het ook op een andere manier kan. Vandaar de vijandelijkheid.
Bij een totaal gebrek aan expertise evolutie verwerpen, dat is pas arrogant. En wie dat doet op basis van genesis is niet alleen arrogant maar ook, sorry dat ik het moet zeggen, niet zo heel snugger.quote:Op zondag 20 mei 2012 14:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Onzin...
Geloof is niet iets ''bij gebrek aan beter''.
Ik heb zelf veel met beiden.
Wetenschap ontkracht geloof juist niet maar wetenschap bevestigd en bewijst geloof juist!!
Het enige wat ik zelf minder vindt aan de wetenschap is de arrogantie soms, het altijd maar direct ook roepen dat iets compleet waar is terwijl er totaal geen bewijs is(denk aan evolutie).
Ik weet meer dan genoeg over evolutie om te kunnen zeggen dat het totaal aan hele losse draadjes en aannames hangt!quote:Op zondag 20 mei 2012 14:34 schreef Molurus het volgende:
Bij een totaal gebrek aan expertise evolutie verwerpen, dat is pas arrogant. En wie dat doet op basis van genesis is niet alleen arrogant maar ook, sorry dat ik het moet zeggen, niet zo heel snugger.
Je hebt een universitaire opleiding in biologie? Nee? Dan ben je eenvoudig niet in de posititie om evolutie te verwerpen. Dat kun je wel doen, maar dat zou betekenen dat je zonder noemenswaardige opleiding in dit vakgebied meent te kunnen zeggen "ik weet het beter dan de duizenden wetenschappers die die opleiding wel hebben".quote:Op zondag 20 mei 2012 14:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik weet meer dan genoeg over evolutie om te kunnen zeggen dat het totaal aan hele losse draadjes en aannames hangt!
Nee, driewerf nee.quote:Op zondag 20 mei 2012 14:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik weet meer dan genoeg over evolutie
Haha. Nee. Ik zie jou bijna dagelijks dingen roepen die fundamenteel zo aantoonbaar fout zijn in relatie tot evolutie dat het vrij duidelijk is dat je maar bizar weinig kennis hebt over het onderwerp.quote:Op zondag 20 mei 2012 14:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik weet meer dan genoeg over evolutie om te kunnen zeggen dat het totaal aan hele losse draadjes en aannames hangt!
Beschrijf de fundamentele fouten in de evolutie theorie dan eens. Maak een topic over waarom evolutie geen waardige theorie is om biodiversiteit te verklaren.quote:Op zondag 20 mei 2012 14:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ohhh yes make my day. Dat wordt smullen.quote:Op zondag 20 mei 2012 17:53 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Beschrijf de fundamentele fouten in de evolutie theorie dan eens. Maak een topic over waarom evolutie geen waardige theorie is om biodiversiteit te verklaren.
Wij zijn heel benieuwd.
Verwacht er niet teveel van... ik wacht nog steeds op een uitleg van Bianconeri van het begrip "soort".quote:Op zondag 20 mei 2012 17:57 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ohhh yes make my day. Dat wordt smullen.
Meen je dat nou? Ik vind het eerlijk gezegd strontvervelend wordenquote:Op zondag 20 mei 2012 17:57 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ohhh yes make my day. Dat wordt smullen.
Precies. Ik zie niet hoe dat topic anders wordt dan al die andere topics waar we ons te pleuris hebben mogen ergeren.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Meen je dat nou? Ik vind het eerlijk gezegd strontvervelend worden
3-werf ja.quote:Op zondag 20 mei 2012 15:01 schreef Semisane het volgende:
Nee, driewerf nee.
Je denkt enkel er iets van af te weten. Nou mocht dat zo weten, je hebt het op dit forum in ieder geval nog nooit aangetoond.
Waarom het onzin is?quote:Op zondag 20 mei 2012 17:53 schreef dustbrain het volgende:
Beschrijf de fundamentele fouten in de evolutie theorie dan eens. Maak een topic over waarom evolutie geen waardige theorie is om biodiversiteit te verklaren.
Wij zijn heel benieuwd.
Er zijn daarnaast ook vele duizenden die evolutie verwerpen.quote:Op zondag 20 mei 2012 14:37 schreef Molurus het volgende:
Dan ben je eenvoudig niet in de posititie om evolutie te verwerpen. Dat kun je wel doen, maar dat zou betekenen dat je zonder noemenswaardige opleiding in dit vakgebied meent te kunnen zeggen "ik weet het beter dan de duizenden wetenschappers die die opleiding wel hebben".
Biologen? Die zijn erg zeldzaam hoor. Michael Behe comes to mind, maar die neemt niemand meer serieus sinds hij in de rechtszaal verklaarde dat astrologie een wetenschap is.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:54 schreef bianconeri het volgende:
Er zijn daarnaast ook vele duizenden die evolutie verwerpen.
Ik stel voor dat je zelf zoekt naar argumenten voor jouw standpunt.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:54 schreef bianconeri het volgende:
En zelfs de meest simpele ziel kan de bewijzen opzoeken op internet in de moderne tijd.
Zelfs de punten voor evolutie kun je opzoeken om te kijken of dat klopt.
Je impliceert nu heel duidelijk dat je 0% kennis hebt en dat ik dom was om te vragen of je die fundamentele fouten wilde beschrijven.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:54 schreef bianconeri het volgende:
Waarom het onzin is?
Er is 0,0 bewijs voor! De fossielen tonen juist een plotselingen komst(schepping) aan en niet een geleidelijke verandering in een soort.
Laat wetenschappers maar eerst eens GOEDE punten voor zoeken, waarom moet ik bewijzen dat iets onzin is terwijl dat punt nog totaal geen houvast in bewijzen heeft.
Iemand die zegt dat er bewijs is voor evolutie.quote:Op zondag 20 mei 2012 20:01 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Je impliceert nu heel duidelijk dat je 0% kennis hebt en dat ik dom was om te vragen of je die fundamentele fouten wilde beschrijven.
Je kennis is zo drastisch laag dat je helemaal niet mag praten. Pijnlijk dat dit het geen is waar we al dagen tegenaan zeiken.
ook niet voor die 'micro' evolutie?quote:Op zondag 20 mei 2012 21:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iemand die zegt dat er bewijs is voor evolutie.
Dat zijn mensen waar je verdrietig om moet zijn, waar ik verdrietig om ben dat mensen zo (dom) verleidt zijn.
Er is 0,0 bewijs voor evolutie en dat zal niet veranderen.
Net zoals je in het DNA een verwantschap met andere mensen kan aantonen kan je ook de verwantschap met andere primaten aantonen. Stukjes uniek DNA die je alleen door overerving daar op die plaats hebt.quote:Op zondag 20 mei 2012 21:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat zijn mensen waar je verdrietig om moet zijn, waar ik verdrietig om ben dat mensen zo (dom) verleidt zijn.
quote:The study of Alu elements has also been important in elucidating human population genetics and the evolution of primates, including the evolution of humans.
Hoe verklaar je pseudogenen (= gen met gelijksoortig DNA als andere normaal functionerende genen, maar dat niet meer werkt omdat bijvoorbeeld het hele gen niet meer afgescreven kan worden) die een werkend "broertje" in een ander organisme hebben?quote:Op zondag 20 mei 2012 21:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Sommige mensen halen daar kennelijk een superioriteitsbevrediging uit. Mensen die nu nog serieus met Bianconeri in gesprek willen gaan over wetenschap kan ik niet anders bestempelen, of ze zijn daadwerkelijk zo naief dat ze denken door die plaat beton heen te komen.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Precies. Ik zie niet hoe dat topic anders wordt dan al die andere topics waar we ons te pleuris hebben mogen ergeren.
Ja ik snap je punt, makker! Mensen die wetenschap in één zin wegzetten en vervolgens een sprookjesboek als beter alternatief zien...Ze roepen: er is geen bewijs. Dan krijgen ze bewijs en daar reageren ze niet op. Daarna komen ze een paar dagen later weer terug en roepen ze: de wetenschap weet nog niet alles, dus moet God erachter zitten. En dan peren ze 'm weer. Het is hopeloos. Maar het is vooral ( wat mij betreft ) fascinatie voor deze mensen wat mij drijft op fora als FOK!quote:Op zondag 20 mei 2012 22:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Sommige mensen halen daar kennelijk een superioriteitsbevrediging uit. Mensen die nu nog serieus met Bianconeri in gesprek willen gaan over wetenschap kan ik niet anders bestempelen, of ze zijn daadwerkelijk zo naief dat ze denken door die plaat beton heen te komen.
Ik ken het; ik heb jarenlang serieus op Rudeonline gereageerd.
En zelfs Michael Behe ontkent common desent niet eens.quote:Op zondag 20 mei 2012 20:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Biologen? Die zijn erg zeldzaam hoor. Michael Behe comes to mind, maar die neemt niemand meer serieus sinds hij in de rechtszaal verklaarde dat astrologie een wetenschap is.
http://artikelen.foobie.n(...)kelijk-geen-functie/quote:Op zondag 20 mei 2012 21:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dus ik ben niet de enige die fascinatie als beweegreden heeft.quote:Op zondag 20 mei 2012 22:55 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Ja ik snap je punt, makker! Mensen die wetenschap in één zin wegzetten en vervolgens een sprookjesboek als beter alternatief zien...Ze roepen: er is geen bewijs. Dan krijgen ze bewijs en daar reageren ze niet op. Daarna komen ze een paar dagen later weer terug en roepen ze: de wetenschap weet nog niet alles, dus moet God erachter zitten. En dan peren ze 'm weer. Het is hopeloos. Maar het is vooral ( wat mij betreft ) fascinatie voor deze mensen wat mij drijft op fora als FOK!
Over de daadwerkelijke ontwikkeling van het leven op aarde kun je ook een te simpele voorstelling hebben. Als je het probeert te modelleren dan merk je vanzelf dat het complex is.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:17 schreef DrParsifal het volgende:
Op zich zijn mensen die de Bijbel wegzetten als een sprookjesboek net zo denigrerend bezig als de mensen die zeggen dat er 0.0 bewijs is voor zaken als "common descent" en soortvorming
Het is wat anders om te zeggen dat er 100% bewijs is (dat is er buiten de wiskunde niet zo veel) en ik blijf van mening dat vanwege gebrek aan herhaalbaarheid van evolutie en het aantal waarnemingen de bewijzen in de biologie minder dwingend zijn dan in de natuurkunde. En ik ben zo iemand die zowel wetenschapper (als je de wiskunde als wetenschap ziet) als Christen (van het orthodoxe soort) is en die niet heel veel problemen met evolutie theorie heeft.
Daarin heb je gelijk. En dat geldt overigens in alle wetenschappelijk disciplines. Een macro-theorie afleiden uit de micro-theorie vereist dat de hele complexiteit van het samenspel kan doorgronden. Denken dat de macro theorie gewoon een simpele aggregatie is van de micro processen is een enorme fout. Deze fout wordt ook vaak in m.b.t. de economie gemaakt.quote:Om nog terug te komen op Dawkins visie op evolutie. Dawkins ontkent dat er een gradueel verschil is tussen micro en macro-evolutie. Gould met zijn punctuated equilibrium erkent dat dit verschil er wel is. Dawkins laat wel ruimte voor lokale maxima in het fitness landschap, maar zijn beschrijving van het probleem geeft niet het idee dat hij begrijpt wat dit wiskundig betekent. Een random walk in een random environment loopt vrij vaak vast voor lange tijd en je krijgt dan effecten die je ook ziet bij punctuated equilibrium (of erger: de random walk loopt echt vast). Dit is niet iets wat "ook gebeurt", maar het is iets wat eerder regel dan uitzondering is. Het is m.i. dom om micro en macro-evolutie op een hoop te gooien omdat anders ontkenners van evolutie een handvat krijgen. De twee zijn verschillend en er is heel wat wetenschap voor nodig om te begrijpen hoe micro evolutie tot macro-evolutie leidt, of natuurlijk een gebrek aan wetenschap waarbij je alle complicaties negeert.
In principe maak je deze stappen ook in de fysica. Vaste stof fysica is in theorie af te leiden uit het standaard model, maar niemand heeft dit waarschijnlijk ooit concreet aangetoond. De vraag hoe je "ons universum" afleidt uit snaartheorie is wat mij betreft dan ook niet eens zo verschrikkelijk interessant.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:23 schreef deelnemer het volgende:
Denken dat de macro theorie gewoon een simpele aggregatie is van de micro processen is een enorme fout. Deze fout wordt ook vaak in m.b.t. de economie gemaakt.
Doordat zakaat verplicht is maakt het de mensen die zich hieraan houden niet meteen moreel.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:36 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Het feit dat moslims aan Zakaat doen, aan armen moeten geven? Dat de Moslim Broederschap de armeren in het land hielp?
Dan nog is de grens tussen macro en micro evolutie niet noodzakelijk de grens die creationisten willen aanhouden.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:17 schreef DrParsifal het volgende:
Om nog terug te komen op Dawkins visie op evolutie. Dawkins ontkent dat er een gradueel verschil is tussen micro en macro-evolutie. Gould met zijn punctuated equilibrium erkent dat dit verschil er wel is.
Dat is voor biologen natuurlijk veel minder een probleem, daar zij dat onderscheid tussen micro- en macroevolutie niet echt maken.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:20 schreef DrParsifal het volgende:
biologen hebben nu ook niet echt een duidelijke definitie van soort. (De problemen daarmee zijn een goede aanwijzing voor evolutie).
Sja, het blijft jammer dat heel wat religieuzen hun geloof misbruiken om wetenschap te verwerpen omdat het net ff niet in hun straatje past. Met name evolutie is daar het slachtoffer van, maar ook de hedendaagse kosmologie ligt geregeld onder vuur.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:20 schreef DrParsifal het volgende:
Het is eigenlijk wel jammer dat een wetenschap/geloof discussie zo snel in een discussie over evolutie verzandt. Volgens mij zijn de twee (in ieder geval als het gaat om Christendom) goed te combineren als men maar een gezonde wetenschapsfilosofie heeft en niet wetenschap met "materialisme als werkelijkheid" verward. De fundamentals waren bijvoorbeeld geschreven in een tijd dat Darwin nog weinig bewijs aan zijn kant had.
Jij volgt de route die naar de diepere fundamenten voert. In de statistische fysica volgt men de andere route. In de naturkunde is er wel een theorie die de thermodynamica afleidt uit een microcopisch model. Dat leidt tot een begrip als entropie. Niet irrelevant toch. In de statistische fysica zal men DrPersival 's post prima kunnen begrijpen. De evolutie modelleren maakt het snel een stuk ingewikkelder. Volgens mij is dat belangrijk om te voorkomen dat we politiek teveel onzinnige conclusie uit de evolutieleer trekken.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In principe maak je deze stappen ook in de fysica. Vaste stof fysica is in theorie af te leiden uit het standaard model, maar niemand heeft dit waarschijnlijk ooit concreet aangetoond. De vraag hoe je "ons universum" afleidt uit snaartheorie is wat mij betreft dan ook niet eens zo verschrikkelijk interessant.
Ze zouden het kunnen zeggenquote:Op maandag 21 mei 2012 17:00 schreef DrParsifal het volgende:
wetenschappers zouden natuurlijk ook kunnen zeggen: "Die lui weten niet beter". Gelovigen doen er goed aan om niet de hele wetenschap als Dawkinsiaans anti-religieus te zien (en Dawkins bewijst de wetenschap wat dat betreft gewoon een slechte dienst) en wetenschappers zouden er goed aan doen om niet alle gelovigen (ook niet alle kritische t.o.v. sommige punten uit de wetenschap) op een hoop te gooien met Kent Hovind (en ja hij bewijst Christendom een heel slechte dienst).
Dan weet je aan de ene kant exact wat dat persoon denkt over wetenschapquote:Verder zie ik het probleem niet als mensen zeggen "God heeft het universum geschapen zodat het lijkt alsof deze 13.7 miljard jaar oud is."
Ook wetenschappelijk gezien niet?quote:Op maandag 21 mei 2012 17:00 schreef DrParsifal het volgende:
Verder zie ik het probleem niet als mensen zeggen "God heeft het universum geschapen zodat het lijkt alsof deze 13.7 miljard jaar oud is."
Wat een onzin zeg....quote:Op zondag 20 mei 2012 22:42 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Waarom zeggen gelovigen dat er 0,0 bewijs is? Omdat je dat van de pastoor gehoord hebt? Of omdat je op gelovigen-sites erover leest? Dat doe ik ook weleens. Daar herhalen ze altijd hetzelfde trucje: ze halen een onjuiste theorie uit het verleden van 1 wetenschapper aan.
Omdat dit geen verandering van soort naar andere soort is maar ''simpel'' een verandering binnen de soort. Heel wat anders dan macro evolutie waar het omgaat.quote:Op maandag 21 mei 2012 07:11 schreef Wootism het volgende:
Altijd wel interessante discussies dit!
Kan me herinneren dat ik een keer in een soortgelijk topic het voorbeeld noemde van die Mexicaanse grotvisjes. Doordat deze vissen langere tijd in donkere omstandigheden hebben gezwommen zijn ze naar verloop van tijd hun ogen en pigment verloren en hebben in plaats daarvan weer andere zintuigen sterker ontwikkeld.
Ik dacht altijd dat dit een mooi voorbeeld was van evolutie, maar snap eerlijk gezegd nog steeds niet waarom dit er niks mee te maken heeft...iemand?
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/09/100914171325.htm
wat is een soort?quote:Op maandag 21 mei 2012 19:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg....
Omdat je dat kunt lezen op heel veel wetenschappelijke sites/bronnen!!
Beschikbaar voor elk om te lezen. Heeft niets met een ''pastoor'' of wat voor shit ook te maken.
Laat ze maar eens bewijzen dat er tussenvormen bestaan(en kom niet met die domme vormen aan die allang ontkracht zijn...)
[..]
Omdat dit geen verandering van soort naar andere soort is maar ''simpel'' een verandering binnen de soort. Heel wat anders dan macro evolutie waar het omgaat.
Ik zie wel hoe dit een probleem is voor gelovigen: je moet dan geloven in een god die willens en wetens mensen misleidt.quote:Op maandag 21 mei 2012 17:00 schreef DrParsifal het volgende:
Verder zie ik het probleem niet als mensen zeggen "God heeft het universum geschapen zodat het lijkt alsof deze 13.7 miljard jaar oud is."
Ook handig om te weten is wat bianconeri onder tussenvorm verstaat.quote:
Die vraag heeft hij al meermalen genegeerd.quote:
Net als dat het pigment van die visjes kan veranderen, kan de manier waarop ze voortplanten ook veranderen.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat dit geen verandering van soort naar andere soort is maar ''simpel'' een verandering binnen de soort. Heel wat anders dan macro evolutie waar het omgaat.
Wat op zichzelf al een antwoord is.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag heeft hij al meermalen genegeerd.Het zou opmerkelijk zijn als hij hem deze keer wel beantwoordt.
De atmosfeer was anders met dat hemelgewelf. Daarom komt er wat anders uit die c40 methode.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie wel hoe dit een probleem is voor gelovigen: je moet dan geloven in een god die willens en wetens mensen misleidt.
hemelgewelf?quote:Op maandag 21 mei 2012 19:33 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
De atmosfeer was anders met dat hemelgewelf. Daarom komt er wat anders uit die c40 methode.
Ik had het (onder meer) over het feit dat als wij naar het heelal kijken wij een verleden zien dat nooit kan hebben plaatsgevonden.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:33 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
De atmosfeer was anders met dat hemelgewelf. Daarom komt er wat anders uit die c40 methode.
rakea of zo in het hebreeuws, uitspansel, dat was van vast waterstof en de atmosfeer had 3 keer zoveel CO2 en 2x zoveel zuurstof en 2 keer zo'n hoge druk o.i.d. Bij die methode gaan ze ervan uit dat de atmosfeer vroeger ongeveer gelijk was aan nu en dan lijkt het veel ouder. Want er zat veel meer in of zo. Weet niet meer van wie ik dat had gehoord, jaren terug, zo'n christelijke wetenschapper, was niet Ken Hovind. En daarom konden die beesten toen ook zo groot zijn. Met de zondvloed is dat uitspansel kapot gegaan door de ondergrondse 'fountains of the great deep'.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:34 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
hemelgewelf?
schijnbaar was het in ieder geval redelijk doorzichtig want de zon en de sterren waren te zien
waar was het van gemaakt
wat heeft dat te maken met radioactief verval
wat heeft dat te maken met alle andere methodes
en wat heeft een c40 gitaar te maken met de atmosfeer
de hele aarde was omgeven met een uitspansel van bevroren waterstof ( smeltpunt bij normale druk grofweg 14 kelvin)quote:Op maandag 21 mei 2012 22:32 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
rakea of zo in het hebreeuws, uitspansel, dat was van vast waterstof en de atmosfeer had 3 keer zoveel CO2 en 2x zoveel zuurstof en 2 keer zo'n hoge druk o.i.d. Bij die methode gaan ze ervan uit dat de atmosfeer vroeger ongeveer gelijk was aan nu en dan lijkt het veel ouder. Want er zat veel meer in of zo. Weet niet meer van wie ik dat had gehoord, jaren terug, zo'n christelijke wetenschapper, was niet Ken Hovind. En daarom konden die beesten toen ook zo groot zijn. Met de zondvloed is dat uitspansel kapot gegaan door de ondergrondse 'fountains of the great deep'.
Er is geen goede definitie mogelijk, omdat 'soort' een demarcatie is, en niet een definitie. Deze demarcatie is van kwalitatieve aard en kan als dusdanig alleen op een case-by-case wijze worden behandeld.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:20 schreef DrParsifal het volgende:
biologen hebben nu ook niet echt een duidelijke definitie van soort. (De problemen daarmee zijn een goede aanwijzing voor evolutie).
Het is eigenlijk wel jammer dat een wetenschap/geloof discussie zo snel in een discussie over evolutie verzandt. Volgens mij zijn de twee (in ieder geval als het gaat om Christendom) goed te combineren als men maar een gezonde wetenschapsfilosofie heeft en niet wetenschap met "materialisme als werkelijkheid" verward. De fundamentals waren bijvoorbeeld geschreven in een tijd dat Darwin nog weinig bewijs aan zijn kant had.
Er is wel degelijk een probleem met die stelling, want het schept een theoretische entiteit die zogenaamd wél een fysische interactie kent, maar waarvoor geen enkele aanwijzing danwel reden is om aan te nemen dat die er is. Filosofisch kan het weliswaar onproblematisch worden opgevat, onder bepaalde voorwaarden voor de constructie van wereld en logica, maar wederom: wetenschappelijk gezien is een dergelijke uitspraak niet alleen problematisch, maar eigenlijk gewoon pure lulkoek.quote:Op maandag 21 mei 2012 17:00 schreef DrParsifal het volgende:
wetenschappers zouden natuurlijk ook kunnen zeggen: "Die lui weten niet beter". Gelovigen doen er goed aan om niet de hele wetenschap als Dawkinsiaans anti-religieus te zien (en Dawkins bewijst de wetenschap wat dat betreft gewoon een slechte dienst) en wetenschappers zouden er goed aan doen om niet alle gelovigen (ook niet alle kritische t.o.v. sommige punten uit de wetenschap) op een hoop te gooien met Kent Hovind (en ja hij bewijst Christendom een heel slechte dienst).
creationisme in een ander jasjequote:Op dinsdag 22 mei 2012 09:39 schreef Gedoetje het volgende:
Wat vinden jullie van de degeneratie theorie van Peter Scheele?
http://www.degeneratie.nl/index.asp?PaginaID=1088
Mijn verhaal blijft overeind ( niet dat iemand het gelezen heeft, haha het is ook wat aan de lange kant uitgevallen ). Maar feit blijft dat ze zeggen wat er schort aan de evolutietheorie en dat vind ik prima.Ik hoef niet wanhopig vast te houden aan de evolutietheorie in al haar facetten. Dat er wat foutjes in staan is niet onvergeeflijk maar een kans om de antwoorden wel te vinden. En totaal geen bewijs voor God.quote:
Hoe verklaart hij dan de paus of Andries Knevel?quote:De evoluthietheorie gaat eigenlijk maar over één ding: bestaat God of niet.
Vergeefse moeite want die zoeken alleen bevestiging onder elkaar, paar leuke spreukjes en iedereen is er weer blij. Waag het niet om kritisch te zijn want dan wordt je er getrollt. Tenminste dat is mijn ervaring op zulke forums.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 20:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Er zijn, denk ik, te weinig gelovige mensen op dit forum. Eigenlijk moeten we met de hele meute een gelovigenforum bestormen haha. FOK is toch iets te veel (gelukkig maar) een atheistisch bolwerk om er goed kritisch te zijn.
Dat gebeurt wel vaker; het ronduit forum van de EO had daar ook een tijdje last vanquote:Op dinsdag 22 mei 2012 20:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Er zijn, denk ik, te weinig gelovige mensen op dit forum. Eigenlijk moeten we met de hele meute een gelovigenforum bestormen haha. FOK is toch iets te veel (gelukkig maar) een atheistisch bolwerk om er goed kritisch te zijn.
Hoe kom jij er bij dat er niets meer evolueert?quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als er vroeger evolutie zou hebben plaats gevonden, hoe kan het dan dat dat nu niet meer gebeurt?
Lijkt me stug dat op een gegeven moment de genen hebben gezegt van, we stoppen er mee vanaf nu geen evoluties meer
zoals de evolutie van bacteriën niet meer doorgaat en we momenteel niet een steeds groter probleem krijgen met multiresistente bacteriën.quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als er vroeger evolutie zou hebben plaats gevonden, hoe kan het dan dat dat nu niet meer gebeurt?
Lijkt me stug dat op een gegeven moment de genen hebben gezegt van, we stoppen er mee vanaf nu geen evoluties meer
dat is inderdaad een lullig gevolg van de manier hoe evolutie wordt gedoceerd: mensen denken dat het stopt bij mensen. Wat helemaal niet klopt. Er is geen einde aan evolutie, tenzij alle vormen van leven (en dan ook datgene wat wij nog niet begrijpen als leven, maar er wel is) opeens ophouden te bestaan.quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
Alle genen staken ivm de verhoogde AOW-leeftijd.quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik heb begrepen dat het ging om niet uitbetaalde overuren en gevaren geld, maar dat is van horen zeggen, want echt heel duidelijk zijn ze niet...hun eisen coderen ze namelijk in DNA, dat bevorderd de communicatie met ons niet heel erg goed.quote:Op donderdag 24 mei 2012 18:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Alle genen staken ivm de verhoogde AOW-leeftijd.
Heb eindelijk wat tijdquote:Op donderdag 24 mei 2012 17:40 schreef Molurus het volgende:
Sja.. het is lekker simpel en menselijk gedacht: we zien de grote zoogdieren niet veranderen, en daarom lijkt het alsof er geen evolutie plaatsvindt.
Het is alsof je kijkt naar een slak en constateert dat hij 'stilstaat'. Bacteriën zien we niet met het blote oog, dus voor mensen die het zo simpel zien bestaan ze ook niet.
Mutatie is niet nieuw, het is gewoon dezelfde informatie meer niet.quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:01 schreef barthol het volgende:
We Are All Mutants: First Direct Whole-Genome Measure of Human Mutation Predicts 60 New Mutations in Each of Us
Ik weet het, een ordinaire linkdump![]()
Maar misschien interessant voor wie geïnteresseerd is hoe frequent mutaties plaats vinden in ons DNA.
Kan je nagaan wat het betekent als dat dus voor alle mensen geldt.
Maar goed dat niet alle mutaties tot expressie komen.
100% DNA decoderen is niet mogelijk, DNA is zo ingewikkeld met vele codes in dat men hier tot naar de Maan en terug lang is om zo even te verwoorden.quote:Op donderdag 24 mei 2012 18:29 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat het ging om niet uitbetaalde overuren en gevaren geld, maar dat is van horen zeggen, want echt heel duidelijk zijn ze niet...hun eisen coderen ze namelijk in DNA, dat bevorderd de communicatie met ons niet heel erg goed.
Je hebt het niet helemaal begrepenquote:Op donderdag 24 mei 2012 19:58 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Mutatie is niet nieuw, het is gewoon dezelfde informatie meer niet.
En het is ook verloren informatie.
Oke, wat bedoelde je dan precies mee?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:05 schreef barthol het volgende:
[..]
Je hebt het niet helemaal begrepen
Dat verhaaltje hoorde je over selectie te zeggen.
mutatie kan ook kopieën van 1 of meer genen in het DNA achterlaten waardoor de informatie in het DNA toeneemtquote:Op donderdag 24 mei 2012 19:58 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Mutatie is niet nieuw, het is gewoon dezelfde informatie meer niet.
En het is ook verloren informatie.
Gewoon hetzelfde of verloren informatie niet nieuwe informatie, ben je met mee eens of niet?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:10 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
mutatie kan ook kopieën van 1 of meer genen in het DNA achterlaten waardoor de informatie in het DNA toeneemt
op een eiland voor Kroatië is in de laatste jaren een nieuw soort hagedis ontstaan dat in tegenstelling tot zijn voorouder op vegetarisch dieet heeft en zijn organen hebben extra kleppen gekregen die niet in zijn voorouder terug te vinden zijnquote:Op donderdag 24 mei 2012 19:56 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Heb eindelijk wat tijd
De andere discussie was al verkloot hopelijk wordt deze discussie niet verkloot
Molorus, het is toch wetenschappelijk bewezen dat grote en kleine soorten dieren niet veranderen dat is nooit aangetoond/geobserveerd of getest. Dat soort steeds hetzelfde soort produceert dat is dat is wetenschappelijk bewezen, daar ben jij toch wel met mij eens he?
Praat je over micro organisme, dan is dat wel bewezen en wetenschappelijk bewezen en daar blijf het alleen bij verder dan dit bestaat gewoon niet.
Het is gewoon een Hagedis, een soort dus niets met mutatie te maken.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:14 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
op een eiland voor Kroatië is in de laatste jaren een nieuw soort hagedis ontstaan dat in tegenstelling tot zijn voorouder op vegetarisch dieet heeft en zijn organen hebben extra kleppen gekregen die niet in zijn voorouder terug te vinden zijn
En dan zijn er 2 sets van een gen die vrij van elkaar kunnen evolueren waardoor er 2 verschillende genen kunnen ontstaanquote:Op donderdag 24 mei 2012 20:10 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Gewoon hetzelfde of verloren informatie niet nieuwe informatie, ben je met mee eens of niet?
zijn alle hagedissen 1 soort?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:15 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Het is gewoon een Hagedis, een soort dus niets met mutatie te maken.
Maar ben je met mij eens ja of nee?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:15 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
En dan zijn er 2 sets van een gen die vrij van elkaar kunnen evolueren waardoor er 2 verschillende genen kunnen ontstaan
Ja net zoals een Hond een soort waar tig verschillende variaties zijn van een soort en dat is ook het geval van een Hagedis.quote:
in het begin is het dezelfde informatie generaties later nietquote:Op donderdag 24 mei 2012 20:15 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Maar ben je met mij eens ja of nee?
is een hond een zelfde soort als een kat of mens?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:17 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ja net zoals een Hond een soort waar tig verschillende variaties zijn van een soort en dat is ook het geval van een Hagedis.
Ook grote en kleine soorten dieren veranderen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:56 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Heb eindelijk wat tijd
De andere discussie was al verkloot hopelijk wordt deze discussie niet verkloot
Molorus, het is toch wetenschappelijk bewezen dat grote en kleine soorten dieren niet veranderen dat is nooit aangetoond/geobserveerd of getest. Dat soort steeds hetzelfde soort produceert dat is dat is wetenschappelijk bewezen, daar ben jij toch wel met mij eens he?
Praat je over micro organisme, dan is dat wel bewezen en wetenschappelijk bewezen en daar blijf het alleen bij verder dan dit bestaat gewoon niet.
Je verward met evolutie en mutatie dat zijn twee verschillende dingen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:17 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
in het begin is het dezelfde informatie generaties later niet
dus uiteindelijk is het niet meer dezelfde informatie
zo krijg je uit een reptiel kaakgewricht de botjes die in een menselijk oor zitten
Nee, ze veranderen niet dat is nooit waargenomen en nooit wetenschappelijk bewezen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook grote en kleine soorten dieren veranderen.
Je weet toch wat een soort is, baart mensen soms honden.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:17 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
is een hond een zelfde soort als een kat of mens?
dus de hagedissen op het eiland voor Kroatië zijn over de generaties niet veranderd?quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:21 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Nee, ze veranderen niet dat is nooit waargenomen en nooit wetenschappelijk bewezen.
Geef eens een voorbeeld dan welke is veranderd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |