Automatisch | maandag 14 mei 2012 @ 19:17 |
Wie met het openbaar vervoer naar zijn werk gaat, is volgend jaar een stuk duurder uit. Het kan meer dan 1000 euro per jaar schelen. In het Kunduz-akkoord is afgesproken dat de onbelaste reiskostenvergoeding voor de trein en de bus wordt afgeschaft. Dagelijks reizen een miljoen mensen met de trein naar hun werk. De meeste forenzen krijgen daarvoor een reiskostenvergoeding van de werkgever. Daar verandert niets aan. Tot nu toe was het echter zo dat over een reiskostenvergoeding over het ov geen belasting betaald hoefde te worden. Maar de partijen hebben in het Kunduz-akkoord afgesproken dat die regeling verdwijnt. Dat betekent dat net als bij de kilometervergoeding, nu belasting wordt geheven over de vergoeding. Iedereen die met het openbaar vervoer op kosten van de baas naar zijn werk gaat, moet extra belasting gaan betalen. Het precieze bedrag hangt van twee factoren af: in welke schijf je belasting betaalt, en hoeveel reiskostenvergoeding je betaalt. Je moet namelijk over het hele bedrag van de reiskosten belasting gaan betalen. Dat kan flink in de papieren lopen, zoals uit onderstaande voorbeelden blijkt. Gemiddelde reiziger: tot 109 euro per maand duurder De gemiddelde treinreiziger reist over een afstand van 34 kilometer naar zijn werk, dat is ongeveer de afstand tussen Leiden en Rotterdam. Een maandtrajectkaart kost dan 209,60 euro. Afhankelijk van in welke belastingschijf je dan zit, betaal je dan tussen de 70 en 109 euro per maand extra belasting. Per jaar is dat tussen de 840 en 1308 euro. Gemiddelde reis, modaal inkomen: 88 euro per maand Bijvoorbeeld: je reist iedere dag tussen Leiden en Rotterdam en hebt een modaal inkomen van iets meer dan 2500 euro. Je betaalt dan 42 procent belasting over het bedrag van 209,60 euro. Dat is 88 euro per maand, of 1056 euro per jaar, die je extra moet betalen. NS/OV-jaarkaart: tot 155 euro per maand Veel mensen reizen nog verder met de trein, en krijgen van hun baas een NS/OV-jaarkaart. Zo'n kaart kost 3581 euro per jaar, dat is iets minder dan 300 euro per maand. Als je daar belasting over moet betalen, kost je dat tussen de 98 en 155 euro per maand extra. | |
Specularium | maandag 14 mei 2012 @ 19:19 |
En weer een lastenverzwaring. Zo komen we er wel. | |
Automatisch | maandag 14 mei 2012 @ 19:22 |
Precies, net als de energierekening die ook nog 160 euro duurder wordt. | |
Nemephis | maandag 14 mei 2012 @ 19:22 |
..wat kost een paard en wagen eiks per maand? Anders begin ik een postkoets-dienst. | |
Tja..1986 | maandag 14 mei 2012 @ 19:29 |
Dat geldt toch ook voor de reiskostenvergoeding van automobilisten? | |
Surveillance-Fiets | maandag 14 mei 2012 @ 19:30 |
dan pakken we de auto wel ![]() | |
PalmRoyale | maandag 14 mei 2012 @ 19:40 |
En wat was Samsom volgens de meesten toch een sukkel omdat hij hier niet aan mee wilde doen. Ik vraag me af hoeveel mensen de Kunduz coalitie nog steeds geweldig vinden. | |
Life2.0 | maandag 14 mei 2012 @ 19:46 |
Maak alles duurder en de koopkracht schiet omhoog! Of toch niet? ![]() ![]() gristen: god heeft gewild dat iedereen arm zou zijn! ![]() vvd: jullie moeten de broekriem harder aantrekken! ![]() | |
Maraca | maandag 14 mei 2012 @ 19:46 |
Wat bizar dit. Dacht juist dat ze het OV wilden stimuleren? | |
Ulx | maandag 14 mei 2012 @ 19:47 |
Gewoon afschaffen en salaris omhoog gooien. Al die vergoedingsregeltjes zijn bullshit. Je kunt niet eens fatsoenlijk de salarisaanbiedingen van potentiele werkgevers vergelijken door al die debiele extras. . | |
Ssswing | maandag 14 mei 2012 @ 19:48 |
dit gaat om alle reiskosten overigens (OV, lease, eigen auto, zakelijke km, woon-/werkverkeer, alles) en dat gaat allemaal tellen als 'loon'. Oftewel, je hebt nog kans dat je in hogere schalen van de belasting gaat komen ook. Fijn hè? ![]() | |
Life2.0 | maandag 14 mei 2012 @ 19:49 |
Ja. Door rijden NOG duurder te maken! | |
Prins_Eerlijk | maandag 14 mei 2012 @ 19:50 |
En de afbraak gaat door. Want het systeem werkt perfect hoor. Alleen jullie leenden maar en leenden maar. Arme banken. Gelukkig hebben we de EU die dit voor ons op laat lossen door... De mensen die u de crisis brachten ![]() Maar wel pittige bedragen dit hoor. Gaat wel echt hard zo. Moge u in interessante tijden leven... Wil wel lukken ![]() | |
QBay | maandag 14 mei 2012 @ 19:50 |
Daarom dus met de auto ![]() | |
_Megatron_ | maandag 14 mei 2012 @ 19:52 |
Schaf de overheid maar af. | |
Modus | maandag 14 mei 2012 @ 19:52 |
Gelukkig blijven de hoge heren maar schuiven verder! | |
YuckFou | maandag 14 mei 2012 @ 19:57 |
Briljant ook dat dit verhuizen naar t werk zou moeten stimuleren, in een volkomen vastgelopen woningmarkt, wellicht hebben ze daar ook nog zo'n geweldige oplossing voor ![]() | |
Mutant01 | maandag 14 mei 2012 @ 19:58 |
Een NS jaarabbo kost inderdaad 3581 euro per jaar, maar een OV kaart kost 4190 euro per jaar. Wat overigens per definitie belachelijk duur is, maar goed. | |
Bastard | maandag 14 mei 2012 @ 19:59 |
Hee maar de Grieken kunnen blijven lachen, dat is toch ook wat waard. | |
Tokus | maandag 14 mei 2012 @ 20:01 |
het zou me zelfs niks verbazen als ze dan ook nog belasting heffen over de Geld Terug Bij Vertraging regeling. | |
Ulx | maandag 14 mei 2012 @ 20:01 |
Vind ik meevallen. | |
Mutant01 | maandag 14 mei 2012 @ 20:02 |
Ik niet. Zeker niet gezien de kwaliteit die wij daarvoor krijgen. | |
Lurf | maandag 14 mei 2012 @ 20:03 |
De huidige vrijstelling van 19 ct/km is anders wel royaler dan de belastingvrije OV-vergoeding. In euro's krijg je bij een kilometervergoeding toch een stukje meer. Het voordeel van de OV-vrijstelling is eigenlijk alleen dat je (optisch) een volledige reiskostenvergoeding kunt geven als je in de cao expliciet kiest voor het OV. Als je autokilometers wil vergoeden kan dat niet. Maar als het fiscale voordeel voor de OV-kaart vervalt is er geen enkele reden meer om voor iets anders dan een kilometervergoeding te kiezen, of voor een vrij besteedbaar reiskostenbudget. Ik verwacht wel dat de meeste cao's op dit punt dan ook opengebroken gaan worden. En de NS kan vrezen voor zijn klandizie, zeker als ze ook nog eens het in- en uitchecken voor abonnementhouders gaan verplichten per 2013. | |
Mutant01 | maandag 14 mei 2012 @ 20:05 |
Het OV kan je echter opvoeren als aftrekpost. Dat is dan wel weer een voordeeltje wat je bijv met de auto weer misloopt. | |
Ulx | maandag 14 mei 2012 @ 20:11 |
Zelden problemen met het OV. Met de auto heb je met alle files en het zoeken naar (betaalde) parkeerplekken vaker vertraging. | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 20:11 |
KK overheid. ![]() ![]() | |
Life2.0 | maandag 14 mei 2012 @ 20:13 |
Ik fiets gewoon elke dag, met je koekblik in de file ![]() | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 20:13 |
Fietsbelasting is next. | |
Mutant01 | maandag 14 mei 2012 @ 20:14 |
De treinen zijn ontzettend smerig en in de spits zijn ze te kort. Verder zijn er te weinig directe verbindingen tussen de grote steden. Het is onzinnig dat een trein 1 uur en 10 minuten doet over een traject als Amsterdam - Rotterdam bijv. | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 20:15 |
Fyra doet er ongeveer 3 kwartier over. | |
PalmRoyale | maandag 14 mei 2012 @ 20:15 |
De vraag is nu hoelang de burger dit nog pikt. Hier in NL waarschijnlijk nog heel lang zolang om 6 uur het eten op tafel staat en we lekker HVN kunnen kijken. | |
Mutant01 | maandag 14 mei 2012 @ 20:16 |
En daar moet je weer extra voor dokken. Dat slaat helemaal nergens op. Zogenaamd hogesnelheid. | |
HaywoodJablome | maandag 14 mei 2012 @ 20:18 |
Ik ga echt zo'n pauper worden volgend jaar. Balen. | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 20:19 |
De boel gaat een keer goed klappen. Je kunt je niet continu bijlenen of de belastingen te verhogen om gaten te dichten. Het is enkel uitstel van executie; de schuld en rente worden alleen maar hoger. En de burger stemt alleen maar meer op extremere partijen aan de flanken, waar geen land mee te bezeilen valt. | |
Life2.0 | maandag 14 mei 2012 @ 20:21 |
nederland gaat de straten op? echt niet, we zijn helemaal zwak en mank gehouden | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 20:22 |
Nee, omdat we het relatief nog te goed hebben. | |
LavenderTown | maandag 14 mei 2012 @ 20:22 |
Oja hoor. Het wordt smullen. Ik was altijd als de dood voor een saai 9 tot 5 bestaan en de dood achter de bloemen. Dat hoeft nu niet meer. Er gaan me toch spannende dingen gebeuren de komende tijd. Heerlijk. | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 20:28 |
Ach, voor een economische ramp-toerist als ik is het wel vermakelijk. ![]() | |
Ferdo | maandag 14 mei 2012 @ 20:28 |
Ja hoor, het ov is prima, zolang je de regio Amsterdam/Schiphol maar mijdt, aangezien daar nog wel eens een seintje of wisseltje raar wil doen, en Utrecht, omdat daar wel eens een stop springt. En zolang ik met het ov drie keer langer onderweg ben en dat fors duurder is, is dat niet echt een reële optie, als ik al met het ov om 06:00 uur op het werk zou kunnen zijn. | |
macca728 | maandag 14 mei 2012 @ 20:28 |
Jij denkt dat ze dat niet aanpakken ? | |
macca728 | maandag 14 mei 2012 @ 20:29 |
Nee omdat Nederlanders makke schapen zijn. | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 20:30 |
En waarom zijn we mak? | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 20:33 |
Het is volgens mij alleen aftrekbaar, als je baas het niet vergoed toch? ![]() | |
LavenderTown | maandag 14 mei 2012 @ 20:34 |
De toekomst van NL.![]() | |
Ulx | maandag 14 mei 2012 @ 20:36 |
Prima toch. Baas verhoogt je salaris. Jij trekt kosten af. Klaar. Gelijk minder regels. Want dat willen we allemaal zo graag. | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 20:40 |
Over mijn salaris betaal ik IB en voor hetzelfde geld kom ik zelfs in ene hogere box ... | |
Freak188 | maandag 14 mei 2012 @ 20:40 |
GroenLinks doet toch ook mee aan die Kunduz-coalitie? Enfin... Verkiezingen moeten maar snel komen. Afstraffen die hap. Onzinnig plan. | |
Ulx | maandag 14 mei 2012 @ 20:41 |
Meer regeltjes en ambtenarij is dus beter? | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 20:42 |
![]() | |
Ringo | maandag 14 mei 2012 @ 20:45 |
Hé, maar de zieligenegertjessubsidie blijft ongemoeid, dus we kunnen zonder gewetensbezwaren met de fiets naar ons werk! | |
Ulx | maandag 14 mei 2012 @ 20:47 |
![]() | |
speknek | maandag 14 mei 2012 @ 20:47 |
Ik heb een ov jaarkaart, want woon 80km van m'n werk vandaan, vanaf het volgende jaar gaat mijn werk ook nog eens maar de helft vergoeden van wat ze nu doen, dus ik ga er 250 euro per maand op achteruit ![]() | |
Ringo | maandag 14 mei 2012 @ 20:49 |
Maar zonne-energie wordt véél goedkoper! | |
Nobu | maandag 14 mei 2012 @ 20:55 |
Zou tijd worden zeg, het mag nog veel duurder. Die belachelijke subsidies op treinen zouden helemaal afgeschaft moeten worden. | |
Maraca | maandag 14 mei 2012 @ 20:55 |
250 euro p/m. Jeetje wat een geld ![]() | |
wakwakav | maandag 14 mei 2012 @ 20:59 |
Weer een reden om de bijstand in te gaan. | |
Janneke141 | maandag 14 mei 2012 @ 21:00 |
Je kunt het ook omdraaien: je hebt de afgelopen jaren behoorlijk kunnen profiteren van een stukje belastingvrij inkomen, en dit voordeel wordt nu afgeschaft. Het is wat mij betreft helemaal niet zo vanzelfsprekend dat een reiskostenvergoeding belastingvrij zou moeten zijn. Je kunt je wel afvragen of het op dit moment verstandig is om de koopkracht op zoveel manieren tegelijk geweld aan te doen. Geldt ook voor de km.vergoeding. | |
Ericr | maandag 14 mei 2012 @ 21:01 |
Goed voor het economisch herstel, hier is echt over nagedacht. Energie wordt weer een pak duurder mede door de BTW verhoging, BTW-verhoging zelf is gelijk weer wat koopkrachtverlies, reiskostenvergoeding belasten, eigen risico verdubbelen. Ik dacht dat Bestek '81 ooit gestoord was maar het kan klaarblijkelijk nog veel erger. Geen gezeik, iedereen arm. | |
Athlon64x | maandag 14 mei 2012 @ 21:03 |
het wordt tijd een stel extremisten aanslagen gaan plegen op deze hypocriete overheid | |
Life2.0 | maandag 14 mei 2012 @ 21:03 |
Werken is voor de rijken! ![]() | |
Life2.0 | maandag 14 mei 2012 @ 21:04 |
zie sig. | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 21:05 |
Ik zat meer te denken aan een massale belastingstaking. Bedrijven die en masse zwart uitbetalen, winkeliers die geen meer bonnetjes uitschrijven, overige inkomsten achterhouden et cetera. Belasting is diefstal, dus een dergelijke actie is nog moreel gerechtvaardigd ook. | |
Athlon64x | maandag 14 mei 2012 @ 21:06 |
nou ? | |
quo_ | maandag 14 mei 2012 @ 21:06 |
Het "pluk-ze-beleid" is in elk geval consistent. Na de resterende groep leaserijders die van bijtelling was vrijgesteld alsmede de mensen met een schamele km-vergoeding zijn nu ook de ov gebruikers aan de beurt. Nu nog een belasting voor het op de fiets naar je werk gaan en dan hebben we 99% van de werkende bevolking gehad, en daar moet het uiteindelijk toch allemaal vandaan komen. Ronduit stuitend vind ik de argumenatie die ik ook ben tegengekomen: "we willen mensen stimuleren om dichter bij het werk te gaan wonen". We hebben tientallen jaren achter de rug waarbij er meer flexibiliteit en mobiliteit van de werknemer werd geeist. En nu deze onzin. Wie nog geen vast contract heeft krijgt dit bijna niet meer en wie dat nog wel heeft moet onder leiding van Alexander en Jolande getransformeerd worden in een klapstoel c.q. wegwerpwerknemer middels het "hervormde" ontslagrecht. Alsof dat het bij elke nieuwe baan verhuizen stimuleert. En dit is nog maar het begin van de lulverhalen, onzinredeneringen, gelieg en gedraai dat we van de kunduz coalitie kunnen verwachten. | |
Ericr | maandag 14 mei 2012 @ 21:11 |
Fietsvergoeding wordt ook gewoon aangepakt, daar kan je op wachten. Voor mezelf is het echter voordeliger om de fietsvergoeding te pakken dan een OV-vergoeding. Fietsvergoeding krijg ik een bedrag uitgekeerd, OV mag ik bijbetalen over een verstrekt abonnement. Dan maar een goede regenbroek kopen, jas heb ik toch al. | |
TheFreshPrince | maandag 14 mei 2012 @ 21:13 |
Je kan nog beter werkloos thuis gaan zitten, zo langzamerhand... | |
Shodan | maandag 14 mei 2012 @ 21:14 |
Slim: zet de werkenden nu de mes goed op de keel, dan wordt er een goed draagvlak neergelegd om straks echt te gaan snijden. (in de zorg, sociale zekerheid en andere heilige huisjes die nu ongestoord blijven.). Je kunt sowieso gelijk die 40% kortingsregel afschaffen. De reden (capaciteitsverdeling) is straks niet meer relevant. | |
Barbapapamama | maandag 14 mei 2012 @ 21:14 |
Beter gaan we allemaal uitkering trekken, dat is toch waar ze naartoe willen ![]() | |
Mutant01 | maandag 14 mei 2012 @ 21:15 |
Het is ook aftrekbaar als je het gedeeltelijk vergoed krijgt. Niet als je het geheel vergoed krijgt inderdaad. | |
Nuchterheid | maandag 14 mei 2012 @ 21:16 |
Lang leve Europa ![]() | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 21:17 |
Ik krijg mijn OV (NS-maandkaart) volledig vergoed, maar het gaat niet via de salarisadministratie - ik declareer het gewoon via de crediteurenadministratie, dus het staat ook niet op mijn loonstrookje i.t.t. bijvoorbeeld een vaste reiskostenvergoeding of bijtelling van een lease-auto. Ik ben benieuwd hoe de fiscus dat extra wil gaan belasten. | |
Mutant01 | maandag 14 mei 2012 @ 21:17 |
Maar goed, laten we wel wezen. Iedereen zit hier te klagen op het forum, maar niemand zal ook daadwerkelijk luidkeels gaan demonstreren. | |
Ringo | maandag 14 mei 2012 @ 21:19 |
Maar goed, laten we eerlijk zijn. Wie de afgelopen jaren gewoon een baan had, heeft nog geen snipper van die hele godverdomse crisis gemerkt. Voor zo iemand is het vooral een krantenkoppendrama geweest. Nu gaat ook de veilige klasse de koude voelen. Zo is het nu eenmaal, en niet anders. Wen er maar aan; met een beetje geluk is het over een paar jaar weer over. | |
Nuchterheid | maandag 14 mei 2012 @ 21:19 |
Klopt. Zoals een echte Nederlander maar alles pikken en over je heen laten komen. | |
quo_ | maandag 14 mei 2012 @ 21:22 |
Daar word je kennelijk wel met rust gelaten 'Bijstandsfraudeurs onvoldoende aangepakt' Maar het betaalt wel slecht, dus of dat zo'n goed alternatief is..... | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 21:23 |
Als je in de bijstand elke gemeentelijk potje aanboort dat er bestaat, kun je behoorlijk ruim leven. | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 21:25 |
Alsof maatregelen als een BTW-verhoging en verhoging van eigen risico over een paar jaar weer teruggedraaid worden. Het is een bekend patroon: het falen van de overheid wordt "opgelost" door nog meer overheid. | |
Ringo | maandag 14 mei 2012 @ 21:26 |
Wie van die klagende treinforenzen staat eigenlijk 's ochtends in de rij bij de AH to go voor een kleffe sandwich en milk&fruit van netto 5 euro 75? | |
Gibson88 | maandag 14 mei 2012 @ 21:26 |
Het is toch godverdomme ongelooflijk. Onze volksvertegenwoordigers...nou nou je zal je stem er maar op uit willen brengen. | |
Glazenmaker | maandag 14 mei 2012 @ 21:28 |
Onzin kunduz is een bezuiniging akkoord. Net zoals de overheid al sinds ik geboren ben ieder jaar bezuinigd. | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 21:32 |
Bezuinigingsakkoord? ![]() ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 14 mei 2012 @ 21:37 |
Snelle berekening van alle maatregelen: Ik ga er volgend jaar minimaal zo'n 90 Euro op achteruit, ofwel zo'n 6%. En dat is alleen maar van de maatregelen die bekend zijn. | |
Ringo | maandag 14 mei 2012 @ 21:40 |
Wat hadden we dan gedacht? Dat we er beter van zouden worden? | |
Glazenmaker | maandag 14 mei 2012 @ 21:41 |
Sarcasme. Dacht dat die tweede zin het duidelijk zou maken. | |
PKRChamp | maandag 14 mei 2012 @ 21:41 |
Nog steeds voorstanders hier voor Europese integratie en meebetalen aan falende zuid-Europeanen? Zoja mond houden en gewoon een biefstukje minder in de week. En als het zo doorgaat verplicht vegetariër worden over 2 jaar. Dan is het voor iedereen weer stampot zonder worst en zonder spek. ![]() | |
Glazenmaker | maandag 14 mei 2012 @ 21:43 |
Duhh mensen eten te veel vlees en dat is slecht dus betaal ik meer belasting. Als niemand meer vlees eet gaat de belasting omlaag!!! | |
Life2.0 | maandag 14 mei 2012 @ 21:50 |
Omhoog, vlees kost meer om te maken, minder productie is minder belasting en minder banen.. | |
Revolution-NL | maandag 14 mei 2012 @ 21:51 |
And the winner is....................... de lease rijder die bijtelling betaald. Die gaat er niks op achteruit ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Langleve de leasebak Langleve de tankpas ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 21:59 |
Geen gyros meer dan? | |
teknomist | maandag 14 mei 2012 @ 21:59 |
Gebruik dan ook smilies. | |
Glazenmaker | maandag 14 mei 2012 @ 22:02 |
Vlees is het meest gesubsidieerde product te koop denk ik. | |
Svyatagor | maandag 14 mei 2012 @ 22:14 |
QFT. | |
Lurf | maandag 14 mei 2012 @ 22:16 |
Over de duim is het simpel te berekenen: Kunduz bezuinigt 12 miljard. Dat is grofweg 700 euro per inwoner. Een gezin met 4 personen en een modaal inkomen gaat er dan 8% op achteruit. Dat is grofweg de loonstijging van de laatste 5 jaar, als je nog niet op de nullijn zat. Dat zie ik niet gebeuren. | |
Life2.0 | maandag 14 mei 2012 @ 22:18 |
Als jij het zegt.. op welk eten zit meer subsidies dan? | |
whosvegas | maandag 14 mei 2012 @ 22:20 |
En weer een maatregeldie mij niet raakt Ga op de fiets naar het werk ![]() | |
poemojn | maandag 14 mei 2012 @ 22:20 |
Het kan voor partijen als PvdA, SP, PVV iig goed uitpakken bij de komende verkiezingen. Kunnen werknemers die ook volgend jaar nog een volledig onbelaste reiskostenvergoeding krijgen agv hun arbeidsvoorwaarden hierdoor eerder door hun werkgever gedwongen worden te verhuizen? Op een gegeven moment is een verhuiskostenvergoeding toch goedkoper dan het ieder jaar weer betalen van die extra belasting? | |
kingmob | maandag 14 mei 2012 @ 22:22 |
Overdrijven is ook een vak. | |
DDDDDaaf | maandag 14 mei 2012 @ 22:48 |
En zo naderen we het punt, waarop iemand met een modaal salaris maandelijks geen cent meer over houdt, met rasse schreden. Wat zou ik die homofiele hamburgerconnaisseur met zijn "we krijgen dat geld gegarandeerd en tot op de laatste cent terug" graag over de kling willen jagen, net als de rest van die zelfverrijkende ratten in Den Haag... | |
Julius.Strandjutter | maandag 14 mei 2012 @ 22:57 |
overdrijven is ook een vak. ik verdien iets boven modaal en hou per maand genoeg over. gewoon kwestie van keuzes maken en het geluk hebben weinig te geven om consumeren ![]() | |
Cherna | maandag 14 mei 2012 @ 23:00 |
Als je alles op een rijtje zet dan schrik je. Het gaat van reiskosten tot ziektekosten, energie en gemeente belastingen enz enz. Als dan ook nog het aantal werklozen enorm gaat toenemen dan word het al helemaal dramatisch. Och Italie heeft zich ook al laten horen. Daar moet ook nog een behoorlijk gat gevuld worden. | |
Cherna | maandag 14 mei 2012 @ 23:01 |
Ook daar komt nog wel een einde aan. Het gaat langzaam omhoog. | |
DDDDDaaf | maandag 14 mei 2012 @ 23:02 |
Hoog tijd dat die Neerlandsche kikvorsch eens uit de pan met kokend water springt in ieder geval... | |
PKRChamp | maandag 14 mei 2012 @ 23:09 |
Het verbaast mij vooral dat Jan Kees de Jaeger nog niet gelyncht is laat staan dat het CDA enorme zetels zou verliezen. Deze bezuinigingen zijn nog maar kinderspel vergeleken met wat er nog komen gaat. Dat ESM verdrag is inmiddels goed gekeurd wat dus betekent dat wanneer er ergens geld naar toe moet dat dat binnen zeven dagen overgemaakt moet zijn zonder dat we het kunnen aanvechten of dat we zelfs maar nee zouden kunnen zeggen. De media is er weer eens oorverdovend stil over en een referendum kunnen we al helemaal op de buik schrijven. Heil de EUSSR, waar rijk worden een zonde is en we verplicht solidair moeten zijn met kansloze zuid Europeanen. ![]() | |
Julius.Strandjutter | maandag 14 mei 2012 @ 23:11 |
ja en mijn salaris binnenkort ook ![]() | |
DjinN | maandag 14 mei 2012 @ 23:11 |
Geweldig... | |
Cherna | maandag 14 mei 2012 @ 23:14 |
Prima, hoe hoger het salaris des te groter de val bij baanverlies. Want daar gaat het om. Daarbij gaat het niet om het individu. Het gaat om het totaal plaatje. Maar velen zien dit schijnbaar niet. Kort gezegd: ik woon liever niet in een buurt waar het percentage werklozen toeneemt of gezinnen die in verval geraken want dat kost mij vroeg of laat ook de kop. | |
Ferdo | maandag 14 mei 2012 @ 23:16 |
Dan moet men natuurlijk ook niet klagen als de consument de hand op de knip houdt. Heel simpel. | |
Julius.Strandjutter | maandag 14 mei 2012 @ 23:20 |
waarom groter de val? mijn uitgavepatroon blijft gelijk want ik geef weinig om luxe. dus alles wat extra binnenkomt gaat voornamelijk naar mijn spaarrekening voor de buffer. waarom zou het jou de kop kosten als mensen in je omgeving hun baan verliezen? | |
Wokkel | maandag 14 mei 2012 @ 23:22 |
Men moet niet zo zeuren, wees liever blij dat we nog jaarlijks de miljarden richting ontwikkelingslanden kunnen sturen. Die mensen hebben het pas slecht. | |
macca728 | maandag 14 mei 2012 @ 23:23 |
Werken is voor de dommen, ga maar de bijstand in, kan je zwart bijklussen en uit alle subsidie potjes eten. | |
Shodan | maandag 14 mei 2012 @ 23:25 |
Een betere aflaat (terwijl de handelsbarrières intact blijven, zodat die ontwikkelingslanden in een impasse blijven) kan je inderdaad niet wensen . | |
DDDDDaaf | maandag 14 mei 2012 @ 23:26 |
Inderdaad, die arme warlords en verknipte dictators. Zielug!!! | |
Cherna | maandag 14 mei 2012 @ 23:28 |
Onrust in een maatschappij is iets dat je altijd moet vermijden. En ook al heb je spaargeld zelfs dat word je ontnomen als het tegenzit. Er was al sprake om eerst je huis op te vreten bij te hoge ziektekosten. En neem maar van mij aan dat dit de volgende stap word. Het punt dat meer werkende dan werklozen hulp moeten zoeken bij de schuldsanering is al een voorbode. Door deze lastenverzwaring zal dit enorm gaan toenemen ook al omdat het aantal werklozen aan het stijgen is. | |
Life2.0 | maandag 14 mei 2012 @ 23:28 |
Lijkt mij eigenlijk geen slecht idee, maar dan kan ik weer niet op vakantie enzulks, 24/7 in nederland zitten ![]() | |
Wokkel | maandag 14 mei 2012 @ 23:29 |
Tja. De PvdA of de SP zijn naar mijn weten ook niet voor korten op OS dus deze regeling is gewoon wat de meerderheid wilt ![]() | |
Julius.Strandjutter | maandag 14 mei 2012 @ 23:33 |
schandalig als het daarop uitloopt! moet je je voorstellen dat iemand zuinig leeft om tegenslagen in de toekomst het hoofd te bieden en dan wordt diegene gestraft. schande. ![]() | |
macca728 | maandag 14 mei 2012 @ 23:36 |
Waarom niet ? Je mag gewoon op vakantie hoor, allochtonen gaan wel 8 weken naar Marokko. | |
YuckFou | maandag 14 mei 2012 @ 23:37 |
![]() call me a fucking hippie ![]() ja ik&vriendje moeten inleveren en nee, ik eet er geen biefstuk minder om | |
macca728 | maandag 14 mei 2012 @ 23:38 |
Ja werken heeft echt geen zin meer. Ik ga er ook 100 euro per maand aan verliezen + 20 energie + 30 zorg (en 400 eigen risico) BTW en noem maar op. | |
Cherna | maandag 14 mei 2012 @ 23:43 |
http://www.skipr.nl/actue(...)te-financieren-.html Dit was al een idee. Het pensioen is eigenlijk precies hetzelfde. Het pensioen is je eigen gespaarde geld(vaak verplicht bij arbeid) en ook daar gaan ze aan. Denk maar aan de verhoging naar 67 jaar. | |
YuckFou | maandag 14 mei 2012 @ 23:47 |
jemig wat een controversieel idee....ow wacht dat hoorde ik een klein jaar geleden al bij een lezing van Bakas bij de presentatie van z'n boek (http://www.bakas.nl/de-toekomst-van-gezondheid/) de zorg, huisvesting en pensioenen worden in elkaar gedrukt tot 1 produkt waarbij de verdeelsleutel afhankelijk is van de gezondheid...hij zei toen al in overleg met de top van NL erover te zijn, en zie hier de eerste ideeën doordruppelen.... | |
Salvad0R | maandag 14 mei 2012 @ 23:51 |
![]() | |
Julius.Strandjutter | maandag 14 mei 2012 @ 23:53 |
nou ja, weten jullie, het is wel zo dat voor niets de zon opkomt en verder kost bijna alles geld. je kunt zeggen dat deze bezuinigingen leiden tot een stap terug in de tijd, maar hebben we door de jaren heen niet te veel stappen vooruit gezet? onrealistisch veel stappen? er zijn structurele problemen die het leven ontzettend duur maken en daar zal toch eens wat aan moeten worden gedaan. ik heb (nog) geen kinderen, maar dat idee wordt sowieso wel minder aantrekkelijk. een vriend van mij is een tijd geleden werkloos geworden en zijn vrouw hangt ook tussen verschillende baantjes in en ze hebben een kind. als volwassene red je je wel, maar zo'n kind is toch wel een molensteen om je nek lijkt me. ![]() | |
Life2.0 | maandag 14 mei 2012 @ 23:54 |
Max 4 weken (of 3?) aaneensluitend, laat ik nu regelmatig voor 2 maanden weg zijn ![]() | |
Cherna | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:05 |
Tja weet je nu gelijk waarom je moet afbetalen aan je huis en geen aflossingsvrije hypo meer mag hebben. Dan kan het rijk na 30 jaar ff vangen mocht het nodig zijn. Nu was dit ook al zo tot de jaren 90 als ik het goed heb, waar je ook alles moest afgeven als je in een zorgtehuis terecht kwam. Je pensioen, eigen vermogen etc ging er destijds aan, als je het niet op tijd aan de kinderen geschonken had. Nu is dat niet meer zo maar dat komt wel weer terug. | |
quo_ | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:10 |
Of we onrealistisch veel stappen vooruit gemaakt hebben durf ik niet te zeggen. Ik heb tot nogtoe mijn baan gehouden en heb daarom bij het gejeuzel over een paar tiende procent koopkrachtdaling altijd mijn schouders opgehaald. Sterker nog; ik heb altijd gezegd als het 5% of 10% slechter wordt hebben wij het hier nog goed.Maar als ik van 1-1-2012 tot 2-1-2013 even een snel rekensommetje maak gaat het toch behoorlijk hard. Ziektekosten +60 euro/mnd Energie +25 euro/mnd BTW verhoging ca 50 euro per maand Reiskostenvergoeding belast +200 euro/mnd Met elkaar al 335 euro/mnd en dan ben ik vast nog wel het e.e.a. vergeten. Ik heb een goed inkomen maar die 10% begint al aardig in zicht te komen. | |
Leandra | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:10 |
Nee, je hoefde het niet in te leveren, maar als je vermogend genoeg was (door bijvoorbeeld de verkoop van je huis) dan moest je door de vermogenstoets wel meer betalen dan iemand met alleen AOW. | |
Julius.Strandjutter | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:11 |
maar ergens snap ik dat wel. stel je eens voor dat je met een slechte gezondheid op je oude dag jezelf volledig moet bedruipen, dat is geen leven. in ruil voor zorg tot je dood betaal je dus met je pensioen etc. kijk, je moet niet vergeten dat zoiets als zorg wordt gezien als een recht, maar dat het geen natuurrecht is. de natuur is niet eerlijk. dit leven is niet eerlijk. | |
Cherna | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:13 |
Okies. Tja mijn grootvader hield geen pensioen meer over en had precies het gelijke dan iemand met alleen AOW. | |
Julius.Strandjutter | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:17 |
tuurlijk, het is veel geld, maar we hebben ook lang op de pof geleefd en daar betalen we nu de prijs voor. wat moeten we anders? ergens moet een grens getrokken worden. | |
Leandra | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:17 |
Ja, dat kan, zo was dat destijds geregeld. Maar het was niet zo dat als je een vermogen van 3 ton had, dat je dat dan bij binnenkomst mocht inleveren. | |
Cherna | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:18 |
Okies. | |
Leandra | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:21 |
Eigenlijk ging het toen fout; alle zorg vergoed uit de AWBZ, zonder vermogenstoets, paar jaar later de aflossingsvrije hypotheekvarianten.... | |
Cherna | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:22 |
Wat is op de pof leven. Als je salaris hoog genoeg is, is er normaal ook niets aan de hand. Het probleem ontstaat veelal bij ontslag en een andere baan moet accepteren met een veel lager loon. Tel daarbij die lastenverhoging op voor 2013 en er ontstaan problemen. En een buffer geraakt ook uiteindelijk op. Werkbehoud en gezondheid daar staat of valt alles mee. | |
Leandra | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:26 |
Als je salaris hoog genoeg is zou je je huis ook kunnen afbetalen, en toch heeft half Nederland een aflossingsvrije hypotheek, en sparen ze soms niet eens om aan het eind van de looptijd de hypotheek wel te kunnen afbetalen. Dat is ook op de pof leven. | |
Knip | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:27 |
Dat betekent dus ook dat je gedwongen wordt om je voor nog meer geld te laten afpersen door de pensioenfondsenmafia. | |
Julius.Strandjutter | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:27 |
ik bedoel dat veel van deze bezuinigingen het gevolg zijn van een crisis die is ontstaan door collectief in de waan te leven dat er aan geld geen gebrek kan zijn. een voorbeeld is de waan dat huizenprijzen zouden blijven stijgen. echt, hoe verzint men zoiets? | |
Knip | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:31 |
Aan de andere kant betekent dit dat je laatst verdiende inkomen wel stijgt, dus als je zonder werk komt krijg je een hogere uitkering. Toch? | |
quo_ | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:32 |
Zo was het wel degelijk ! In elk geval in de jaren 70 en 80. Mijn grootvader heeft keurig het bedrag wat hij voor zijn eigen huis gekregen heeft opgegeten nadat hij in een bejaardenhuis ging wonen. | |
Cherna | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:33 |
Dat is helaas de marktwerking. Een kwestie van vraag en aanbod. @Leandra Die aflossingsvrije hypo is niet eens het probleem. Nu zijn de prijzen gedaald, maar achter 30 jaar zijn die wel weer een stuk hoger dan nu. Als dat niet zo zou zijn is er wel meer aan de hand. Los je af dan kom je net zo goed in de problemen als je binnen 10 jaar je baan verliest. Omdat ook het maandbedrag hoger is kom je zelfs nog meer in de problemen. Je blijft misschien niet met een restschuld zitten op dit moment van de dag. Dat is waar. Maar als je NHG hebt word die restschuld kwijtgescholden als je kunt bewijzen dat het niet je schuld is. Het probleem is dat men mensen tot wel 6 maal hun jaarsalaris aan hypotheek gaf. En daar zit het probleem. En dat men het goedkeurde hun overwaarde te gebruiken voor luxe zoals auto's. . | |
Leandra | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:38 |
Opgegeten is iets anders dan bij de deur inleveren.... als je het bij de deur inlevert is er geen erfenis meer voor je kinderen, ook niet als je 3 maanden later doodgaat. De vermogenstoets gold. | |
quo_ | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:42 |
Het is maar wat je op de pof leven noemt. Ik en mijn echtgenote hebben vanaf de dag dat we een diploma hebben gehaald ons eigen brood verdiend, geen dag van een uitkering geleefd. Mijn hypotheek los ik deels af en de rest spaar ik zelf. Als het zo doorgaat met het economisch doemdenken en het sparen als idioten betaal ik over een paar jaar de hele handel af. Zo tussendoor betaal ik van mijn eigen salaris elke maand het levensonderhoud en onderdak van twee bijstandstrekkers en heb de vervroegde uittreding van bosjes collega's van 60 jaar mede mogelijk gemaakt. Op winstersport of vliegvakantie naar de zon ben ik nog nooit geweest en mijn flatscreen van 200 euro heb ik pas gekocht nadat de beeldbuis tv echt niet meer te gebruiken was, om maar een paar voorbeelden te noemen. Allemaal eigen keuze want ik WIL niet anders leven dan ik nu doe. Maar vertel me alstublieft niet dat "we" op de pof geleefd hebben. | |
Cherna | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:45 |
Dit. Je bent niet alleen. En gelukkig vallen daar de meeste onder. Niets om je voor te schamen. | |
Leandra | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:45 |
Je realiseert je dat er bij een uitkering als WW sprake is van een maximum dagloon? Dat dagloon is iets van ¤ 192,= en je WW is daar 70% van (na 3 maanden, de eerste 3 maanden is het 75%) Dat wil dus zeggen dat je maximum bruto WW na 3 maanden ¤ 2.923 per maand is.... Dus al verdiende je 5 keer modaal, als je 3 maanden werkloos bent dan zit je op jaarbasis op ¤ 38.000, dat is 1,2 keer modaal, er is dus maar een hele kleine groep waarvoor dit idd een positief effect op de hoogte van hun WW zou hebben. | |
macca728 | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:55 |
collectief in de waan leven ?? rot op, wat denk je van die banken die er een complete rotzooi van maken en al die bonussen die uitgekeerd worden (ook door overheidsbedrijven als Pro Rail en TLS ? en de miljarden die naar Spanje gaan, zodat Real Madrid en Barcelona die dure spelers kunnen betalen ? | |
macca728 | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:56 |
Maar voor allochtonen uitzondering, want zielig, familiebezoek (oma die ziek is) en ze komen toch niet aan het werk, dus waarom zou je er achter aan gaan ? | |
nikky | dinsdag 15 mei 2012 @ 01:21 |
Dat niet alleen. Laten weer nog meer als een kluitje bij elkaar gaan wonen. Over een aantal jaren begrijpen de heren in Den Haag niet waarom er zoveel leegloop in de kleinere dorpen is. Vooral degenen die een stuk van een stad verwijderd zijn. Zo gek, terwijl er een goede OV verbinding is.... ![]() | |
Leandra | dinsdag 15 mei 2012 @ 02:28 |
Die OV-verbindingen worden dan weer zo onrendabel dat het niet anders kan dan ze op te heffen, en dan is Schubbekutteveen weer net zo ver van de bewoonde wereld als 15 jaar geleden, en moet je wel 1 a 2 auto's per gezin hebben. Gelukkig is er wel voldoende parkeerruimte in S'veen. | |
Hathor | dinsdag 15 mei 2012 @ 02:41 |
Nee hoor, kijk maar naar derde wereld landen, geen nagel om hun reet te krabben, maar gewoon doorgaan met kinderen de wereld in te trappen. Niks aan de hand. | |
Black-beauty-babe | dinsdag 15 mei 2012 @ 07:38 |
Nou ja zeg, ik dacht nog wel dat de overheid meer mensen met het ov wilde laten reizen dat gaat ook echt lukken op deze manier, stelletje knuppels | |
Lambiekje | dinsdag 15 mei 2012 @ 07:53 |
Die hebben het slecht omdat wij geld sturen! | |
Lambiekje | dinsdag 15 mei 2012 @ 07:57 |
Er zit maar een ding op met brandend fakkels en hooivorken naar Den Haag en die misdadigers aan de tand voelen. | |
Prins_Eerlijk | dinsdag 15 mei 2012 @ 08:03 |
Die grieken hebben hier geen schuld aan hoor. Worden harder genaaid dan wij. | |
June. | dinsdag 15 mei 2012 @ 08:26 |
De slogan is ook wel toepasselijk: "May the odds.. be EVER in your favor." | |
Basp1 | dinsdag 15 mei 2012 @ 08:43 |
Ik heb niet alle postings doorgelzen, maar het klopt niet dat er zoveel mensen voor hun werk van de trein gebruik maken..5% van de werkenden gaat met de trein er werken in NL ongeveer 7 a 8 miljoen mensen, dat komt dus neer op 400.000 werkenden die dagelijks te trein nemen niet die miljhoen waar men het over heeft. | |
fruityloop | dinsdag 15 mei 2012 @ 08:45 |
Wou net zeggen, daar worden mensen 25% gekort op hun salaris, terwijl de vaste lasten tegelijk ook nog eens ~25% stijgen. Doe mij dan maar deze verhogingen, ook niet leuk, maar zeker wel te behappen. | |
trancethrust | dinsdag 15 mei 2012 @ 08:47 |
GroenLinks heeft dit akkoord getekend? Interessant. | |
NiGeLaToR | dinsdag 15 mei 2012 @ 08:48 |
Vind het ook niet leuk, maar dank degene die de afgelopen 40 jaar het geld al hadden uitgegeven voor het verdiend werd. Het geld is op, we leven elke dag van/op geld wat niet van ons is, wat we ook ooit weer moeten terugbetalen. | |
Tokus | dinsdag 15 mei 2012 @ 08:48 |
dat is afgerond een half miljoen. En ze moeten 's avonds terug naar huis, dus rekent de NS het 2x. kortom, ongeveer een miljoen... | |
Leandra | dinsdag 15 mei 2012 @ 09:35 |
Ben benieuwd of de reiskostenaftrek voor het reizen met het OV wel gehandhaafd blijft. | |
klaaskippegaas | dinsdag 15 mei 2012 @ 09:41 |
Totdat iedereen afhankelijk is ja. | |
Ferdo | dinsdag 15 mei 2012 @ 09:42 |
Ja, ook fijn om te weten dat bijvoorbeeld dove mensen wat GroenLinks betreft het water achter de longen kunnen krijgen. Maar met ov-reizigers heeft die partij dus kennelijk ook niet zo heel veel op. Maar goed, ik begrijp het wel, het terugdraaien van de bezuinigingen op ontwikkelingshulp moest ergens vandaan worden getrokken, en Sap heeft dus wat potjes kunnen vinden. ![]() | |
klaaskippegaas | dinsdag 15 mei 2012 @ 09:43 |
Je bedoeld dus iedereen die nu leeft? | |
Jarno | dinsdag 15 mei 2012 @ 09:45 |
Het wordt wel steeds interessanter om gewoon lekker thuis te gaan zitten met een pot bier en de hele dag naar m'n HD flatscreen te gaan loeren. Minder gedoe, ook. | |
schaal_9 | dinsdag 15 mei 2012 @ 09:50 |
Wat hebben we het slecht he... ik ga er hierdoor 65-70 euro in de maand op achteruit ![]() | |
Freak188 | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:01 |
Inderdaad. Je vraagt je af of Sap het akkoord uberhaupt goed bestudeerd heeft voordat ze hierin stapte. Het is weleens interessant om te zien hoe hoog de belastingdruk in Nederland is. Want eigenlijk is de ziektekostenverzekering ook een soort van indirecte belasting. We hebben het niet slecht in Nederland, maar volgens mij leggen we nu iets teveel nadruk op bezuinigen waardoor het doel (economisch herstel, meer productiviteit) uit zicht raakt. Betaal je belasting om de overheid in stand te houden of moet de overheid een pas op de plaats maken? | |
klaaskippegaas | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:05 |
Je kunt ook zeggen dat Nederland een subsidieland is. Dat draaien ze nu terug en nu weten we weer dat gratis niet bestaat. | |
Leandra | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:07 |
Die subsidies hangen samen met de belastingdruk, als je de subsidies stopt dan moet de te betalen belasting ook naar beneden. | |
klaaskippegaas | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:10 |
Dat komt vanzelf. Eerst moet er minder uitgegeven worden dan dat er binnenkomt. | |
Leandra | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:13 |
Nou nee, ervaring uit het verleden geeft niet het vertrouwen dat dat dan vanzelf wel komt... Het kwartje van Kok was ook een tijdelijke maatregel. | |
Freak188 | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:15 |
Psies. De overheid vind die inkomsten na een paar jaar wel lekker en denkt dat iedereen er gewend aan is. | |
macca728 | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:16 |
alleen voor criminelen wel natuurlijk. | |
Wokkel | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:17 |
Hmm. Het feit dat ze collectief al jaren geen belasting, water en energie hebben betaald heeft er zeker niets mee te maken. | |
Jarno | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:18 |
Mja, over het geheel gesproken heb je natuurlijk gelijk maar in de afgelopen jaren dat ik er geweest ben had ik nou niet het idee dat ik een ultrarijk hipmodern land bezocht ofzo... | |
Glazenmaker | dinsdag 15 mei 2012 @ 11:56 |
Tijdens de beide wereld oorlogen ging de belasting extreem omhoog. Na de oorlog maar een beetje naar beneden want dan waren de mensen eraan gewend. Nu zijn we zover dat bij de minste gedachte aan bezuinigen er al mensen roepen dat ze DOOD GAAN/GEEN LEVEN/DURF NIET MEER NAAR BUITEN/GEEN TOEKOMST!!!! Helaas vrees ik dat we door deze langzaam stervende overheid in een hele lange stagnatie terecht gaan komen. Niemand die durft knopen te hakken want iedereen heeft zijn eigen subsidie pot waar ze echt niet zonder van kunnen leven. De gedachte dat ze 2/3e van hun tijd voor die inefficiënte subsidie met gigantische overhead moeten werken komt er niet in. Gratis kinderdagverblijf is nog zo'n mooie bijvoorbeeld. | |
.Masturbatron. | dinsdag 15 mei 2012 @ 11:59 |
OV is OK | |
Black-beauty-babe | dinsdag 15 mei 2012 @ 12:27 |
Volgens mij is dit een fabeltje, geen bron vermeld en op nu.nl is er niks over te vinden | |
nikky | dinsdag 15 mei 2012 @ 12:30 |
http://www.nujij.nl/polit(...).lynkx#axzz1uvJAQl4C http://www.elsevier.nl/we(...)rdt-veel-duurder.htm | |
#ANONIEM | dinsdag 15 mei 2012 @ 12:41 |
Hele volksstammen nog. Het rechtse rampenkabinet is gevallen voordat de maatregelen echt goed zichtbaar worden. Dit is ook weer zo'n voorbeeld: een maatregel die pas volgend jaar echt effect heeft. De kans is dus aanwezig dat kiezers er opnieuw intrappen en opnieuw op partijen als de VVD stemmen. | |
Leandra | dinsdag 15 mei 2012 @ 12:43 |
De primaire bron is RTL Nieuws Overigens is de berekening in het artikel redelijk beperkt; want als je een eerste klas OV-jaarkaart hebt en in de 52% categorie zit, dan kost je dat ¤ 290,= per maand. Eigenlijk is het belachelijk dat ze het maar overwegen, er zijn werknemers die kunnen kiezen tussen een OV-kaart en een leaseauto, een netto bijtelling van 290 per maand is gewoon gelijk aan een redelijke leaseauto hebben waar je altijd mee kunt rijden wat je wilt, en je partner ook. | |
yyyentle | zondag 20 mei 2012 @ 09:25 |
Lekker groen. Mensen stimuleren met het OV te gaan en dan de lasten woon/werkverkeer verzwaren. | |
schaal_9 | zondag 20 mei 2012 @ 09:42 |
En verhuizen zit er ook niet in, je huis krijg je toch niet verkocht. Lekker plan dit dus. | |
Lann555 | zondag 20 mei 2012 @ 09:55 |
Dit kost me straks 3-4% van mijn netto inkomen. Ik ben volgens mij voordeliger uit als ik niet meer ga werken. | |
michaelmoore | zondag 20 mei 2012 @ 10:14 |
Het hele Kunduz-akkoord is een recept hoe help ik in no-time de economie om zeep en de werkende mens naar de bliksem Ongelofelijk, of politici steeds dommer worden en steeds meer lemmingen zijn, EU lemmingen | |
Kentekenplaat | zondag 20 mei 2012 @ 10:16 |
Nee, energie wordt zo duur, dat zonnepanelen ineens uit kunnen. Mijn contract loopt binnenkort af, ik geloof zo langzamerhand dat het idd goedkoper is om thuis te blijven. ![]() Toch is het wel een bezuinigingsakkoord. Niet dat de overheid bezuinigt, maar wij als burgers des te meer. Inderdaad. Zelfs ik wist met mijn MAVO-hoofd dat dat geld de bodemloze put inging. En dan nog die oerdomme premier Rutte met z'n "Armoede bestaat niet. " | |
michaelmoore | zondag 20 mei 2012 @ 10:16 |
Nee, want mensen die een nieuwe hypotheek afsluiten worden met hogere lasten opgezadeld | |
Leandra | zondag 20 mei 2012 @ 10:37 |
Jullie lezen bezuinigingsakkoord verkeerd, ze hebben geen akkoord waarin de overheid moet bezuinigen, ze zijn gewoon akkoord dat het volk moet bezuinigen. | |
PalmRoyale | zondag 20 mei 2012 @ 12:18 |
En toch snap ik al jullie geklaag niet. Jullie houden met z'n allen al decennia lang dezelfde partijen aan de macht en dan maar zeuren als ze iets doen wat je als je naar het verleden kijkt allang had kunnen zien aankomen. Ik stem al jaren niet meer precies om dit soort naaistreken. Als er iemand is die mag klagen dan ben ik het wel omdat jullie ze iedere keer weer de middelen geven. Als jullie nou echt iets willen veranderen dan moet je ze gewoon de macht ontnemen, dus heel NL niet gaan stemmen op 12 september. Dan geef je pas een signaal af. | |
Synthercell | zondag 20 mei 2012 @ 12:54 |
Het ov zou heel voordelig kunnen worden als men kiest voor geavanceerde elektrische bussen (met remenergie systemen e.d) en andere energiebronnen dan olie. Hoeveel bussen, metro, treinen kan je laten rijden op aardwarmten/geothermische energie en getijden en blauwe energie? Duizenden. Wubbo's elektrische superbus rijdt in de woestijn in Saudi Arabie, i.p.v hier. Belachelijk. De innovatieve dingen gaan naar het buitenland. Waarom wel in het buitenland alles ontwikkelen maar zelf stil blijven staan? In China in 2015 alle bussen elektrisch. Wubbo moet blijkbaar de politiek in om zijn superbus hier te laten rijden. Deze verhogingen gaan straks waarschijnlijk aan bod komen in de verkiezingsdebatten want men heeft zetels (macht) nodig. Juist voor de verkiezingen allerlei prijsstijging is opvallend. | |
Lambiekje | zondag 20 mei 2012 @ 19:27 |
Een ander geluid wordt vrij snel kalt gesteld. Neem Pim.
je niet-stem komt bij de grootste. | |
Lann555 | zondag 20 mei 2012 @ 19:35 |
Uit nieuwsgierigheid, waarop stem jij dan, Lambiekje? | |
PalmRoyale | zondag 20 mei 2012 @ 19:38 |
Niet als je blanco stemt. Dat is ook niet stemmen. | |
michaelmoore | zondag 20 mei 2012 @ 19:58 |
Nee ze zijn akkoord dat het volk veel meer moet betalen om alle subsidies te blijven betalen | |
Specularium | zondag 20 mei 2012 @ 20:02 |
Dan wordt je stem evenredig verdeeld. Dan kun je beter echt niet stemmen. | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2012 @ 20:03 |
Ik heb een tractor gekocht. Ideaal en goedkoop rijden. | |
LXIV | zondag 20 mei 2012 @ 20:17 |
Was het maar zo goedkoop. Mijn kaart kost 6.088,00 euro p/j. Dat is dus 3000 euro per jaar erbij! | |
TheFreshPrince | zondag 20 mei 2012 @ 20:21 |
Wat verbruikt zo'n 45km/u wagentje eigenlijk (op diesel)? Ik geloof dat dat een serieuze optie wordt vanaf volgend jaar. Beetje opvoeren (55-60) en ik ben alsnog in 30 minuten op m'n werk. | |
LXIV | zondag 20 mei 2012 @ 20:26 |
Als de plannen doorgaan, ga ik er volgend jaar denk ik zo'n 8000 euro op achteruit in koopkracht. Maar ik zit dan ook net in de verkeerde categorie als werkende, rokende,ver-reizende, van kinderopvang gebruik makende, bovenmodale en hurende, bierdrinkende, ambtenaar. Dan zit je dus net iedere keer in de verkeerde categorie. Gelukkig ben ik nooit ziek! ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 20 mei 2012 @ 20:34 |
Klop af ![]() | |
LXIV | zondag 20 mei 2012 @ 20:38 |
Ja, je weet het maar nooit! Heb al gesolliciteerd in Duitsland, maar dat ging op de valreep niet door. Dat was niet wegens dit akkoord of zo trouwens, het leek me gewoon een leuk avontuur met het gezin. Gelukkig kan ik zelfs volgend jaar in Nederland nog ruim genoeg leven. Maar het is wel mooi meegenomen als je niet meer mee hoeft te betalen in Nederland. | |
poemojn | zondag 20 mei 2012 @ 20:46 |
Met de NS kun je wel goedkoper buiten de spits reizen zie ik net: 95 euro per maand. Van 9-16 en van 18:30-6:30 reis je dan gratis, 2e klas. http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/nieuwe-abonnementen#Campagne Dat is alvast een stukje goedkoper; na belastingheffing 40-50 per maand ipv 125-155 (AltijdVrij kost 295/mnd 2e klas). | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2012 @ 20:50 |
Een tractor is gunstiger. - rode diesel. - geen kenteken - goedkope verzekering [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2012 20:51:14 ] | |
Leandra | zondag 20 mei 2012 @ 20:56 |
Hoe maak jij van 295 per maand een bijtelling van 40-50 per maand? Volgens mij is het gewoon ¤ 123,90 bij 42% en ¤ 153,40 bij 52% Daarbij zijn dat uitsluitend NS-kaarten.... dan heb je er dus alleen wat aan als je van station naar station kunt reizen er verder geen OV (bus, metro, tram) nodig hebt. | |
poemojn | zondag 20 mei 2012 @ 21:20 |
40-50 euro maak ik van die 95 per maand voor een DalVrij-abonnement. bus/tram/metro: fiets. ![]() | |
Leandra | zondag 20 mei 2012 @ 21:23 |
Ja leuk, als je parttime werkt, van 10 tot 14.30 ofzo, maar het gros van de werkenden zal tussen 06.30 en 09.00 heen en tussen 16.00 en 18.30 terug reizen. | |
poemojn | zondag 20 mei 2012 @ 22:36 |
Tuurlijk. Toch kan het wel dingen stimuleren als meer thuiswerken, flexibeler werktijden enz. als dat betekent dat de werkgever dan minder hoeft bij te dragen aan de reiskosten. Geldt natuurlijk alleen voor de gelukkigen die hoger opgeleid zijn en niet zo makkelijk vervangen kunnen worden door de werkgever. | |
BloodhoundFromHell | zondag 20 mei 2012 @ 23:01 |
ik dacht dat het alleen over autokilometers ging. Maar als ik gewoon treinkaartjes, of een abonnement van de baas krijg, of kan declareren verandert er dus niets. | |
BloodhoundFromHell | zondag 20 mei 2012 @ 23:04 |
nee want je merkt daar toch niets van , je krijgt gewoon die ov kaart van de baas, of je declareert het hele bedrag, dan krijg je gewoon dat geld, van die belasting merk je niets. | |
poemojn | zondag 20 mei 2012 @ 23:06 |
Dat hangt af van wie die belasting moet betalen BHFH, jij of je baas. | |
BloodhoundFromHell | zondag 20 mei 2012 @ 23:08 |
luister als ik gewoon een treinkaartje declareer dat bv 35 euro kost, dan wil ik gewoon 35 euro hebben en niets minder. Hoe dat dan zit met die belastingen zal me mn reet roesten. Ik rij toch voor de baas, dan mag de baas dat betalen, anders rij ik niet, zo simpel is het. | |
LXIV | zondag 20 mei 2012 @ 23:17 |
Waarschijnlijk krijg je dan inderdaad gewoon 35 euro van de baas, maar aan het einde van het jaar een forse aanslag van enkele duizenden euro's. Hé, jij wil toch werken, of niet? | |
BloodhoundFromHell | zondag 20 mei 2012 @ 23:28 |
hoezo zou je een aanslag krijgen? Ik denk dat de baas dan een aanslag krijgt.. :-) | |
LXIV | zondag 20 mei 2012 @ 23:29 |
Als het onder inkomsten wordt gerekend, dan valt het toch gewoon onder IB? Die aanslag krijg jij. Moet je ver reizen dan? | |
Kansenjongere | zondag 20 mei 2012 @ 23:33 |
Als je reiskosten niet zwart betaald worden dan kun je ze gewoon zien op je loonstrookje. Ze staan daar nu als onbelast, dat wil dus zeggen dat je er geen loonheffing (die automatisch van je salaris wordt ingehouden) over betaalt. Wat gaat veranderen is dat ze nu dus wel belast worden. De reiskosten worden dus opgeteld bij je belastbaar inkomen en je gaat er loonheffing over betalen. Jouw baas betaalt dus nog steeds jouw reiskosten, alleen gaat straks een deel ervan naar de fiscus in plaats van naar jou. | |
LXIV | zondag 20 mei 2012 @ 23:37 |
Stel dat je de opdracht krijgt om ergens te vergaderen, 150 km verderop. Dat kost je dan zo'n 15 euro van je eigen geld. Ben je dan verplicht om zo'n opdracht aan te nemen? | |
Kansenjongere | zondag 20 mei 2012 @ 23:40 |
Lijkt me een goeie om aan je werkgever voor te leggen: als jullie graag willen dat ik daarheen ga, verwacht ik wel dat jullie mijn reiskosten netto vergoeden ipv bruto. | |
BloodhoundFromHell | zondag 20 mei 2012 @ 23:40 |
Ik kan een trajectkaart krijgen van de NS voor WW verkeer, de rekening gaat diect naar de baas, ik zie daar niets van op mijn loonstrookje. Reizen tijdens werktijd lever ik gewoon treinkaartejs voor in , dan krijg ik gewoon het bedrag van het treinkaartje. Alleen voor autokm's kan ik me voorstellen dat je 19 cent straks boven de streep staat. Ook niet terecht overigs, want zelfs die 19 cent dekt lang niet de kosten. Mijn auto rijdt 1:7 gemiddeld en weegt 1600 kilo, dus ik vind dat ze die km vergoeding afhankelijk moeten maken van cilinderinhoud bijvoorbeeld, Meer cc's, betekend meer km vergoeding, | |
Kansenjongere | zondag 20 mei 2012 @ 23:43 |
Ik neem aan dat je straks die kosten van die trajectkaart dus wel terug gaat zien op je loonstrookje. Wat bedoel je met de zin dat je "gewoon het bedrag van het treinkaartje" krijgt? Als je het via je salaris krijgt, gebeurt dat op het loonstrookje op de wijze die ik hierboven beschreef. Als je het handje contantje krijgt, vermoed ik dat het zwart gebeurt. | |
BloodhoundFromHell | zondag 20 mei 2012 @ 23:44 |
nee niet zwart, ik lever het treinkaartje in en ik krijg die kosten vergoed. Als het belast wordt, prima, maar als ik netto gewoon 35 euro krijg vind ik het prima. Anders ga ik natuurlijk geen treinkaartje voor de baas kopen! ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 21 mei 2012 @ 00:33 |
Dan neem ik een auto met een 6,3 liter motor ![]() Nee, maar serieus, ik vind het wel terecht dat de km vergoeding een vast bedrag is. Het zou de kosten moeten dekken van OV of "normale" auto (minus eerste 10km) en met de inflatie meegaan. Dat doet het nu echter totaal niet. Ik krijg nu nog net zoveel woon-werkverkeer vergoeding als in 2000 alleen toen was een liter benzine nog minder dan een Euro... | |
Eenskijken | maandag 21 mei 2012 @ 01:07 |
Lekker dan... ik reis elke dag 3.5 uur van het noorden naar den haag. kutakkoord ![]() | |
LXIV | maandag 21 mei 2012 @ 07:28 |
Dat is straks dus het punt. Is dat dan werkweigering? Ik heb ook geen zin om geld bij te leggen. Hoe gaan ze dat dan doen? En hoe zit het met dienstreizen per vliegtuig? Zijn die wel belastingvrij? | |
whosvegas | maandag 21 mei 2012 @ 07:36 |
Misschien een idee om dan ook in Den Haag te gaan wonen ![]() | |
BloodhoundFromHell | maandag 21 mei 2012 @ 07:41 |
Nee natuurlijk niet, de baas kan niet verwachten dat ik zijn onkosten ga betalen. Als ik voor de baas naar het buitenland moet vliegen, dan laat ik de baas de kaartjes kopen en hotel regelen, de overige kosten declareer ik later. Mocht ik hier een aanslag over krijgen (wat me sterk lijkt, het zijn immers onkosten voor de baas en niet voor mij!!) dan declareer ik natuurlijk ook. | |
Ofyles2 | maandag 21 mei 2012 @ 07:46 |
Dit dus. Sommige gemeentes missen de intelligentie werkplekken te creëren om forenzen voor de stad te behouden, en sommige burgers missen de intelligentie dichter bij huis te solliciteren. | |
Eenskijken | maandag 21 mei 2012 @ 07:53 |
Dat is lekker makkelijk gezegd. Je mag blij zijn als je nu überhaupt werk hebt. Alsof ik voor mn lol zo vaak het OV neem.. | |
Eenskijken | maandag 21 mei 2012 @ 07:54 |
Verhuizen met de huidige huizenmarkt gaat me alleen maar meer problemen opleveren... | |
Ofyles2 | maandag 21 mei 2012 @ 07:56 |
Ik probeer zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Ik ga alleen de straat op voor bezoeken. | |
BloodhoundFromHell | maandag 21 mei 2012 @ 08:05 |
De extra kosten voor de reiskostenvergoeding zouden verplicht bij de werkgever moeten worden neergelegd, anders zullen die nooit thuiswerken gaan stimuleren en werkt de maatregel dus alleen maar averechts, omdat mensen domweg een lastenverhoging wordt opgelegd en er geen milieueffect is) Want zij hebben er toch geen last van dat jij veel meer kosten moet maken. Mijn werkgever stimuleert officieel thuiswerken, maar in de praktijk is er niemand die hier gebruik van mag maken.. Als die kosten bij de werkgever neerlegd kunnen zij wel die kosten uitsparen door de medewerkers thuis te laten werken. Bij meer dan 50% van de baantjes kan dat prima. | |
BloodhoundFromHell | maandag 21 mei 2012 @ 08:06 |
Ik zie trouwens dat de Kunduz coalitie in de laatste peilingen nog maar 67 zetels haalt, dus ik ga er vanuit dat dit er straks niet doorkomt. | |
DroogDok | maandag 21 mei 2012 @ 08:20 |
Het kan best allemaal wat minder, want: http://www.blikopnieuws.n(...)ennia_opgelopen.html Gewoon een beetje afkicken van alle luxe als mobiel internet, tablet pc's, flatscreens en wintersport. | |
schaal_9 | maandag 21 mei 2012 @ 19:52 |
Zo is ook de gemiddelde visie van de mensen op mijn werk. Sommigen doen niet eens moeilijk over 150 euro in de maand inleveren. In Duitsland of Frankrijk is dat ondenkbaar, daar ontstaat meteen discussie. Het schiet niet echt op, want toestemmen zal een drukkende werking hebben op de lonen, dan wel de koopkracht. Wel leuk is als je kijkt naar mensen met lagere inkomens. Die komen over het algemeen nog voor zichzelf op ![]() Ik denk dat vooral mensen met wat hogere inkomens er niet voldoende bij stilstaan voor hoeveel geld ze straks het schip ingaan. | |
Leandra | maandag 21 mei 2012 @ 20:11 |
Met een inkomen van ¤ 2.950 netto kun je die ¤ 150 ook een stuk beter missen dan wanneer je ¤ 1.425 netto hebt, en dat verschil in misbaarheid is meer dan het dubbele. | |
LXIV | maandag 21 mei 2012 @ 20:14 |
Maar naar je werk rijdt je toch ook voor je baas? Daarom vind ik dit zo raar. Voor 600 euro minder (netto!) per maand wordt werken in NL trouwens wel steeds minder aantrekkelijk. Misschien ga ik 20 uur werken. 2x 10 ofzo. Ik denk dat dit me maar heel weinig geld kost. Op de korte termijn in ieder geval. | |
schaal_9 | maandag 21 mei 2012 @ 20:23 |
Als je zoveel benadeeld wordt, zou ik zeker minder gaan werken. 600 euro er op achteruit betekent mogelijk dat je méér te besteden hebt wanneer je werkloos of arbeidsongeschikt raakt: dan heb je namelijk geen reiskosten meer. Ik ken al heel wat argumenten waarom dit een waardeloze maatregel is. Vanuit de bijstand of Wajong aan het werk gaan betekent bijna gegarandeerd dat je er financieel nog slechter van wordt. | |
ShadyLane | maandag 21 mei 2012 @ 20:36 |
Ik maak me er nog niet druk om. Kan er toch niet voor kiezen om dichter bij m'n werk te gaan wonen, want de standplaats wisselt zo ongeveer jaarlijks. Dus ik wacht het wel gewoon af, en kan me zomaar voorstellen dat dit niet doorgaat of in elk geval niet in deze vorm. Gaat het wel door dan wordt het ook hier een dure grap en dan voorzie ik minder kroeg/bioscoop/restaurantavonden en meer gehang op de bank met blikjes Schultenbrau. Dat heeft ook z'n charme. | |
LXIV | maandag 21 mei 2012 @ 20:39 |
Dat is de armoedeval en die bestaat nu ook al! Maar die wordt dus inderdaad groter, zeker bij een behoorlijke reisafstand. Mijn reiskosten zijn straks relatief niet eens zoveel meer per maand (netto dan 250 euro bijlappen). Ik kan er ook voor kiezen om 2e klasse te gaan reizen, dan kost het me nog maar 180 euro. Maar ik val ongelukkigerwijs precies in alle bezuinigingsmaatregelen. Dat is meer het probleem. En het salaris is bevroren. Dat is (incl BTW) sowieso al 4% minder, wat fors aantikt. En ik huur terwijl ik bovenmodaal verdien. Dat zijn de kostenposten waar weinig aan te veranderen is. De rest (roken, drinken, extra kinderopvang) zijn peanuts. | |
LXIV | maandag 21 mei 2012 @ 20:40 |
Ik -probeer- me sowieso niet druk te maken over dit soort zaken, want je verandert er niks aan. | |
schaal_9 | maandag 21 mei 2012 @ 20:43 |
Maar 180 euro, het is maar net hoe je het bekijkt... Het niet bezuinigen op OWS moet ergens van betaald worden. Als je de maatregelen stapelt, krijg je bijna Griekse toestanden. Je salaris is (weer) bevroren. In het onderwijs bijvoorbeeld hebben ze dit gewoon laten gebeuren onder het motto: we kunnen wel wat missen. ![]() Het is misschien nog erger dan je voor mogelijk gehouden hebt: als je kinderen hebt, ontvang je ook minder kinderopvangtoeslag omdat je belastbaar inkomen (veel) hoger is. Zodra ik de Franse taal beheers, weet ik het wel... ![]() | |
LXIV | maandag 21 mei 2012 @ 20:45 |
Oh ja, dat tikt dan ook nog aan! ![]() Daarom kan ik beter 20 uur per week gaan werken, dat kost me netto echt bijna niks (als ik dan dus wel zelf op de kids pas). Het is alleen op termijn niet gunstig natuurlijk. | |
schaal_9 | maandag 21 mei 2012 @ 20:50 |
Dan heb je nog een extra voordeel dat je de opvoeding van je kinderen bewuster beleeft ![]() Over deze maatregel is niet goed nagedacht. Duidelijk is wel dat de rekening oneerlijk verdeeld wordt tussen werkgevers en werknemers. | |
Leandra | maandag 21 mei 2012 @ 21:49 |
Ik ben benieuwd wat voor effect dit heeft om een baan op afstand te moeten accepteren als je bijvoorbeeld in de bijstand zit.... Het zou me niets verbazen als de sociale dienst dan de reiskosten op zich neemt, wordt de armoedeval nog groter zodra je boven bijstandsniveau gaat verdienen ![]() | |
Blue_Panther_Ninja | maandag 21 mei 2012 @ 22:35 |
Het kan goedkoper...in België! ![]() Voor ¤130/172 een NMBS-De Lijn 1 jaar abbo(standaard OV Vlaanderen+ trein) ![]() | |
BloodhoundFromHell | maandag 21 mei 2012 @ 22:38 |
kun je beter met de auto gaan , is dan goedkoper. Ik zou gewoon een oud barrel kopen (zo'n oude mercedes diesel van 25 jaar oud) kun je belastingvrij en goedkoop rijden. | |
LXIV | maandag 21 mei 2012 @ 22:45 |
Ja, en dan kun je nog poolen ook. Dat is dan idd goedkoper. Maar ik reis veel liever met de trein dan met de auto. Geeft meer rust enzo. | |
Cherna | dinsdag 22 mei 2012 @ 01:54 |
Fijn he, om te mogen werken mag je nog geld meenemen ook door al die maatregelingen. Je zult net onder de grens moeten duiken. Dan heb je en meer vrije tijd en kunt evenveel ondernemen. | |
Ofyles2 | dinsdag 22 mei 2012 @ 02:02 |
Dan is het nog altijd de gemeente die intelligentie ontbreekt lokale baantjes te creëren... | |
Lambiekje | dinsdag 22 mei 2012 @ 07:29 |
... en ondertussen wordt de plastic berg in de bosjes overal en nergens gestaag erger. | |
Freak188 | dinsdag 22 mei 2012 @ 09:27 |
Dichterbij je werk gaan wonen klinkt leuk, maar is in de praktijk absoluut niet haalbaar natuurlijk. Ik werk zelf op Schiphol en dan zou ik eigenlijk gedwongen zijn om in een belachelijk dure gemeente als Amstelveen/Amsterdam te gaan wonen, terwijl ik nu 25 minuten met de trein kan reizen. Compleet belachelijk. Het woon/werk verkeer in Nederland is volgens mij al redelijk beperkt qua afstanden. Maar goed... we moeten ergens de schuld van de banken betalen he? | |
Leandra | dinsdag 22 mei 2012 @ 09:32 |
Als je het vergelijkt met bijv. Londen dan zie je dat daar een uur reisafstand naar the City nog als heel acceptabel wordt beschouwd, zeker als je kinderen hebt is een dorpje buiten Londen met een goede treinverbinding een veel logischere woonplaats dan de stad zelf. | |
LXIV | dinsdag 22 mei 2012 @ 10:00 |
Dit heeft echt helemaal niks meer met banken te maken. Het zijn overheden die teveel geleend hebben. "De banken" hebben hun leningen allang, met rente, terugbetaald. | |
Freak188 | dinsdag 22 mei 2012 @ 10:02 |
Banken hebben toch hun exposure af kunnen bouwen doordat de ECB en masse de slechte leningen heeft overgenomen? En 3x raden wie daar straks voor op mag draaien. Het zal wel weer mooi verwoord worden door de heren politici, maar betalen moeten we. | |
Red_85 | dinsdag 22 mei 2012 @ 10:08 |
De overheid moet besparen en het enige wat ze doen is lasten verzwaren voor de common man. Nooit eens grootbanken of grote organisaties aanpakken. Nope, de common man wordt continu in de aars gepakt. Mooier voorbeeld is er niet dan dit. Bijzonder kromme maatregel is dit. Te kortzichting nagedacht en kan me haast niet voorstellen dat het er echt gaat komen. OV stimuleren en vervolgens alles gaan belasten. Meer zullen met de auto gaan omdat het grote 'gratis' voordeel wegvalt. | |
Lambiekje | dinsdag 22 mei 2012 @ 10:08 |
Het lenen op zich is niets zo erg. Als overheden zelf de controle maar hebben over de geldcirculatie/geldcreatie ipv zo als het nu gebeurd dat het met woekerrente vestrekt wordt door private banken. | |
Illuvatar | donderdag 24 mei 2012 @ 15:45 |
Even voor de goede orde, ik krijg maar 100 euro reiskostenvergoeding p.m. van mijn werkgever (reiskosten zijn zo'n 400e pm), maar deze zal dus volledig worden belast in de toekomst, a 52%? | |
fruityloop | donderdag 24 mei 2012 @ 15:50 |
Die 52% hangt af van je totale salaris lijkt me? | |
LXIV | donderdag 24 mei 2012 @ 15:52 |
Als je in dat tarief zit wel. Anders 42%. Maar het kan ook een geluk zijn dat je zo weinig krijgt. Want daar gaat dus ook maar de helft vanaf. Dus je betaalt straks 51 euro belasting over die 100 euro reiskostenvergoeding (of 42 euro). | |
mossad_agent | donderdag 24 mei 2012 @ 16:03 |
Aldus de Fokkers die het allemaal zo goed wisten in het topic over het verdwijnen van het onbelaste deel benzinevergoeding: - Dan gaan jullie toch lekker dichterbij je werk wonen- | |
schaal_9 | vrijdag 25 mei 2012 @ 03:21 |
En niet te vergeten dat je eerst je huis moet zien te verkopen. | |
Leandra | vrijdag 25 mei 2012 @ 07:10 |
Om het nog maar niet te hebben over het feit dat de meeste huizen tegenwoordig op 2 inkomens gekocht worden, en een van 2 wellicht wel vlakbij zijn/haar werk woont. | |
LangeTabbetje | vrijdag 25 mei 2012 @ 08:19 |
Dus je reiskostenvergoeding wordt belast, nou simpel toch, gewoon je werkgever laten bruteren ![]() | |
speknek | vrijdag 25 mei 2012 @ 08:31 |
Ik denk dat veel mensen die met het OV gaan ambtenaren zijn. Die krijgen meestal maar hooguit de helft van de kosten van het abonnement vergoed, laat staan dat ze het bruteren. | |
Nielsch | vrijdag 25 mei 2012 @ 08:32 |
'dichtbij je werk wonen' is werkelijk zo iets achterhaalds. kijk ik vind het prima dat ik met 5 minuten op m'n werk ben maar dat kan lang niet meer overal. lifetime employment bij een bedrijf bestaat niet meer. | |
Leandra | vrijdag 25 mei 2012 @ 09:05 |
Net als vroeger, vader werkt om de hoek en komt tussen de middag thuis lunchen... | |
Metro2005 | vrijdag 25 mei 2012 @ 09:23 |
Als we daar ook net van die mooi geasfalteerde rechtstreekse wegen voor terugkrijgen als automobilisten wil ik best fietsbelasting betalen hoor ![]() Voor die 5 keer per jaar dat ik met de auto naar mijn werk ga ga ik niet demonstreren hoor ![]() Ik heb de afgelopen jaren een baan gehad, ben in salaris iets omhoog gegaan etc maar toch merk ik de crisis wel degelijk omdat ik mijn koopwoning door alle maatregelen aan de straatstenen niet kwijt raak en ik intussen al tegen een restschuld van 30.000 euro aan zit te kijken ![]() ![]() [ Bericht 33% gewijzigd door Metro2005 op 25-05-2012 09:31:59 ] | |
trancethrust | vrijdag 25 mei 2012 @ 09:23 |
25 minuten met de trein is gewoon dichtbij. Je hebt mensen die dagelijks 4 uur in de file staan. | |
NiGeLaToR | vrijdag 25 mei 2012 @ 09:27 |
In plaats dat ze gewoon eerlijk toegeven dat het een eenvoudige bezuinigingsmaatregel over de rug van hen die werken is, dan was dat gewoon duidelijk. Nu wordt het verpakt in een verhaal over dat je maar bij je werk moet gaan wonen. Kansloos en veelvoud, huizenmarkt is stuk, bedrijven zijn geconcentreerd op onbereikbare bedrijventerreinen en bovendien kunnen we ook niet allemaal in de Randstad wonen. Ik dacht juist dat het migreren naar de ongezondste plek in europa een probleem, in plaats van een oplossing was? | |
Printerkabel | vrijdag 25 mei 2012 @ 09:40 |
Nou lijkt me duidelijk dat we niet moeten stemmen op een Kunduz partij,. | |
Metro2005 | vrijdag 25 mei 2012 @ 09:45 |
Vergeet niet dat ze daarvoor wel echt de boel aan alle kanten naaiden en nauwelijks belasting betaalden he. Je bouwt je huis niet af en je betaald geen belasting, een ambtenaar brengt daar meen ik 6k per maand naar huis ( en héél veel mensen zijn daar ambtenaar als een soort melkert-baan.) Tja, als ik hier geen belasting betaalde dan is het alsnog niet leuk als ik ineens 25% meer moet gaan betalen maar dan ben je nog steeds beter af dan de gemiddelde NL's. Dit dus ![]() Dat vind ik toch anders. Je hebt namelijk zelf de keuze hoe je naar je werk gaat en hoever jij van je werk af gaat wonen. Die keuze heb je niet als je baas tegen je zegt: vlieg jij morgen maar even naar rusland of rij jij vanmiddag even langs groningen. Daar heb je geen keuze maar het is natuurlijk raar als je dat zelf moet gaan dokken voor je baas. Minder werken kan best lonen als je bv een kind thuis hebt of fikse reiskosten hebt straks of als je vrije tijd je gewoon meer waard is dan werken natuurlijk ![]() [ Bericht 29% gewijzigd door Metro2005 op 25-05-2012 09:54:18 ] | |
NiGeLaToR | vrijdag 25 mei 2012 @ 11:11 |
Dat botst weer met de plannen om de 40 urige werkweek weer de standaard te maken. Of moet dat dan allemaal via HNW gebeuren? Maar dat lukt ook niet, omdat werkgevers hun medewerkers massaal wantrouwen. Samenvatting: Er is geen plan, er zijn alleen maar individueel, niet uitgedachte ad-hoc hersenscheetmaatregelen. Ben zelf niet tegen verandering of zelfs bezuiniging, als er maar een plan is. | |
klaaskippegaas | vrijdag 25 mei 2012 @ 11:14 |
ABN AMRO ook? | |
Arcee | zaterdag 2 juni 2012 @ 16:41 |
| |
BloodhoundFromHell | zaterdag 2 juni 2012 @ 16:51 |
ze krijgen ook door dat het electoraal onverkoopbaar is! (gelukkig maar!) | |
Janneke141 | zaterdag 2 juni 2012 @ 16:53 |
Stokoude politieke truc. Je dropt een maatregel waarvan iedereen zich helemaal de kolere schrikt. Vervolgens trek je die weer in en druk je er een alternatief doorheen dat half zo erg is, maar nog steeds beroerd, en iedereen haalt opgelucht adem en is tevreden. Terwijl je alsnog genaaid wordt met de zoveelste lastenverzwaring. | |
Arcee | zaterdag 2 juni 2012 @ 16:57 |
Precies, als je PvdA/PVV/SP aan een meerderheid wil helpen is het een prima maatregel. | |
Arcee | zaterdag 2 juni 2012 @ 16:57 |
True, ze kunnen het na de verkiezingen alsnog gewoon uitvoeren ook. | |
michaelmoore | maandag 4 juni 2012 @ 17:21 |
terugdraaien die ongein,ben je nu helemaal belazerd, ga het maar bijde Grieken halen
| |
Lemans24 | maandag 4 juni 2012 @ 17:41 |
Ga niet bij je werk wonen, maar zoek een baan in de buurt van waar je woont. Lukt dat niet, dan ga je pas verhuizen naar een plek waar wel werk is. In ieder land normaal, maar in Nederland blijkbaar niet. Maar goed, het lijkt er inmiddels op dat het hele plan nooit uitgevoerd gaat worden, we blijven dus gewoon dagelijks 200 km vrijwillig reizen tussen woning en werk. | |
Wokkel | maandag 4 juni 2012 @ 17:54 |
Inderdaad. De nieuwe maatregel zal wel iets worden als prive kilometers vergoeden voor 12 cent en leaserijders krijgen allemaal 5% extra bijtelling. Gefeliciteerd Nederland, weer genaaid. | |
Lemans24 | maandag 4 juni 2012 @ 17:56 |
De OV-vergoeding zou ook belast worden, dat bereik je met bovenstaande niet. De werkloosheid is nog steeds enorm laag in Nederland, ik snap niet dat niet meer mensen een baan/overplaatsing in de buurt van hun woonplaats zoeken. Ik heb regelmatig meegemaakt dat mensen op een vestiging verder van hun huis bleven werken, want dat was 'nodig' en 'makkelijker'. Jaja, lekker efficiënt allemaal. | |
mossad_agent | maandag 4 juni 2012 @ 18:56 |
Hoe veel procent van de werkende Nederlanders woont 200km van zijn werk? Ik denk nog niet 2%. Kortom, een hoop woorden om niets te zeggen | |
Lemans24 | maandag 4 juni 2012 @ 18:59 |
100 heen en 100 terug, bedoel ik. Overal waar ik gewerkt heb, waren er mensen die zoveel reisden. Zeker 10%. En wat ik wilde zeggen staat in de alinea erboven. Dat je maar werk in de buurt moet zoeken en niet moet aannemen dat je reisjes voor je betaald worden! | |
Nobu | maandag 4 juni 2012 @ 19:18 |
Want dat is nu wel het geval wil je zeggen? Het enige wat er nu gebeurt is dat je werkgever je gedeeltelijk mag compenseren voor de exorbitant hoge belastingen op reizen. Uiteraard puur en alleen om andere, hogere belastingen zeker te stellen. | |
Wokkel | maandag 4 juni 2012 @ 19:24 |
Die OV belasting gaat er natuurlijk als eerste uit met een nieuw kabinet. De vervuiler betaalt zeggen ze dan, oftewel de mensen met een auto mogen alles betalen. Zo doorzichtig allemaal. | |
ClapClapYourHands | maandag 4 juni 2012 @ 19:26 |
Kunnen ze het salaris gewoon niet afschaffen en iedereen bonnetjes geven? Dan kom ik voordeliger uit volgens mij | |
Kentekenplaat | maandag 4 juni 2012 @ 21:16 |
Laag? ![]() | |
LXIV | maandag 4 juni 2012 @ 21:42 |
Werk is er wel, alleen misschien niet het werk waarvoor jij opgeleid bent of werk van het juiste niveau. Je kunt natuurlijk ook altijd zelf nog iets beginnen. Maar die spirit heb je in het noorden van Nederland niet. | |
Ziba | maandag 4 juni 2012 @ 21:44 |
Dan ga je toch met de auto. | |
Lemans24 | maandag 4 juni 2012 @ 21:47 |
Ik heet geen gast en ik lul niet. Ik weet best dat er in sommige delen van Nederland minder werk is dan in andere delen, maar je wilt toch niet zeggen dat je nu dagelijks met plezier heen en weer rijdt naar de Randstad? Ik hoop dat je in de buurt wel iets hebt gevonden. En mocht je wel naar de Randstad reizen, dan is het toch best onredelijk om te verwachten dat dat geheel vergoed wordt door je werkgever? Dat werkt ver weg werken alleen maar in de hand. Voorbeeldje: ik werkte ooit ergens tijdelijk in Utrecht. Het bedrijf was enige jaren daarvoor samengegaan met een vestiging in het oosten van het land. Dientengevolge werkten er echt heel veel mensen die ver moesten reizen. Uit Zwolle, Deventer, Almelo en als toppunt: Sneek. Die mensen klaagden over het reizen, waren vaak moe (want stonden erg vroeg op) en worden nu genaaid met de belaste reiskostenvergoeding. Die hadden toch al veel eerder een baan in de buurt kunnen zoeken? In tien jaar tijd hadden ze gegarandeerd íets gevonden, zeker omdat het een groot bedrijf betrof, met veel interne mogelijkheden. Overigens heb ik zelf ook meerdere keren (tijdelijk) op 100 km afstand gewerkt. Ik kreeg de OV-kosten volledig vergoed en vond dat natuurlijk prima. Maar nu het mogelijk stopt, realiseer ik me des te meer hoeveel het kost als ik het zelf zou moeten betalen, en zou ik niet meer zover weg gaan werken. Ik deed het alleen maar *omdat* er geen reiskosten waren, anders had ik het niet eens overwogen. Oh, je hoeft absoluut niet in de Randstad te gaan wonen, het is er nu al te vol, met een enorm huizentekort tot gevolg. Ook zoiets onbegrijpelijks, dat je naar het westen zou móeten om te kunnen werken. | |
Lemans24 | maandag 4 juni 2012 @ 21:48 |
Daar gaat hetzelfde voor gelden, als dit plan doorgaat. De TT is verkeerd. | |
BloodhoundFromHell | maandag 4 juni 2012 @ 21:51 |
het plan is allang van de baan! de belastingdienst tilt de plannen over de verkiezingen heen, waar geen enkele partij er nog voor voelt en de verwijten binnen de Kundiz Coalitie al hoorbaar zijn! De VVD roept, we zijn hier eigenlijk niet voor, maar Groenlinks wilde dit perse, terwijl Groenlinks roept dat de VVD perse wilde dat het ook voor de trein ging gelden en dat ze dat nu niet meer willen... Conclusie, dit plan gaat het NOOIT halen! | |
Litpho | maandag 4 juni 2012 @ 21:52 |
Ja, onbegrijpelijk. Waarom vestigen al die bedrijven zich daar toch? ![]() | |
Lemans24 | maandag 4 juni 2012 @ 21:54 |
Ja, zeer achterhaald, er zijn meer gebieden waar je een bedrijf kunt vestigen. Ik denk zelfs dat er weinig landen zijn, zo klein als Nederland, die zó gedecentraliseerd zijn / zouden kunnen zijn! De regio Zuid-Limburg profileert zich tegenwoordig wel als centraal in Europa gelegen regio, Eindhoven gebruikt z'n vliegveld ook aardig, Twente is op weg, maar wat doet het noorden? | |
Kentekenplaat | maandag 4 juni 2012 @ 21:54 |
Nee, in de branche waar ik werkzaam ben is dat niet heel handig. | |
Kentekenplaat | maandag 4 juni 2012 @ 21:56 |
Nee, ik werk niet in de Randstad en ben ook niet van plan er te werken en te wonen. Al heb ik wel een tijdje in Hazeldonk gewerkt, dat was 1 keer in de week woon-werkverkeer en dat vond ik al te gek. | |
BloodhoundFromHell | maandag 4 juni 2012 @ 22:04 |
je wilt dat juist toch niet, het Noorden is juist mooi om de ruimte, je wilt helemaal niet dat allemaal bedrijven de boel daar gaan vervuilen!!! Je kunt van mensen verder niet verwachten dat ze allemaal in zo'n stinkstad willen wonen. Dan krijg je al snel dat je moet reizen... Verder is verhuizen bijna onmogelijk in Nederland en verkassen bedrijven nogal eens. Verder is die resikostenvergoeding lang niet kostendekkend. en wil de baas dat ik elke dag opkantoor komt, thuiswerken zijn "onzinnige fratsen"zegt de baas. | |
Lemans24 | maandag 4 juni 2012 @ 22:40 |
Dan heeft de baas pech gehad. Ik heb al meerdere keren ontslag genomen, omdat ik het niet eens kon worden. Jammer, maar helaas. Oh, en als je reiskostenvergoeding nu al niet kostendekkend is, dan wordt hij in de toekomst helemaal vrij waardeloos. Voordeel: hij zal dan nu ook al niet al te hoog zijn. Heel erg simpel verwoord: Als je niet in de stad wilt wonen, moet je ook niet persé in de stad willen werken. Als je in het lege noorden wilt wonen, moet je je realiseren dat je ook in het lege noorden zult moeten werken. Als je boswachter bent, moet je niet in die stinkstad gaan wonen. Lijkt me logisch. En ik ben het verder helemaal met je eens, geen ongecontroleerde ontwikkeling in alle uithoeken van het land. Maar er is een verschil tussen versnipperde bedrijventerreinen en bedrijvigheid in het algemeen. Een leeg noorden betekent niet meteen een noorden zonder banen en groei! (ik woon trouwens aan de rand van de randstad, aan de rand van een stinkstad) | |
Lemans24 | maandag 4 juni 2012 @ 22:46 |
Trouwens, er was een tijd dat iedereen in de buurt van z'n werk woonde. Ver reizen om op je werk te komen, dat zijn pas "onzinnige fratsen", van de laatste decennia. | |
Litpho | maandag 4 juni 2012 @ 22:52 |
Samengaand met van een agrarische- en industriele economie migreren naar een dienstverlenende economie. Met zowaar rechten voor arbeiders zoals "niet hoeven wonen in de fabriekswoningen of verplicht kopen in de fabriekswinkel". Oftewel, vroeger komt nooit terug. | |
Lemans24 | maandag 4 juni 2012 @ 23:02 |
Nou dingen als thuiswerken, verplicht ZZP'en en afschaffen reiskostenvergoeding zijn wel een stap die kant op. Lekker op je zolderkamertje, nooit meer naar kantoor ![]() | |
BloodhoundFromHell | maandag 4 juni 2012 @ 23:21 |
en de werkmansborrel en gesprekken bij de koffieautomaat, de lekker kroketten bij de lunch, chancen met de secretaresses? |