abonnement Unibet Coolblue
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 mei 2012 @ 20:24:07 #1
862 Arcee
Look closer
pi_111434871

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage


Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
  zaterdag 12 mei 2012 @ 01:14:42 #2
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111448635


http://finviz.com/map.ashx

Ik wou dat er ook zoiets voor Europese aandelen bestond.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111449208
Wat ook leuk kan zijn gewoon voor de lol en om te leren is de DFT Beurspoule begint vanaf maandag. Zijn leuke prijzen te winnen maar mij lijkt het gewoon leuk om mee te doen.

http://beurspoule.dft.nl/?referrer=IoZtWVTpBP4%3d

Het is de bedoeling dat je dagelijks ( of een aantal dagen vooraf) een paar aandelen kiest waar je een turbo long of short opzet. Het loopt maar twee week van 14 mei tot 31 mei, veel werk is het dus niet.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:43:38 #4
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111454408
Waarom willen ze weten welke kleur mijn haar heeft? :')
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111454664
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:43 schreef JimmyJames het volgende:
Waarom willen ze weten welke kleur mijn haar heeft? :')
Welk haar? :P
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:01:38 #6
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111454922
Als je je inschrijft voor dat beursspel is dat één van de vragen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111454954
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:01 schreef JimmyJames het volgende:
Als je je inschrijft voor dat beursspel is dat één van de vragen.
Lijkt me dat ze aan het eind van de rit willen checken wie de beste beleggers zijn. Gingers for the win, etc. ;)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_111455045
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:01 schreef JimmyJames het volgende:
Als je je inschrijft voor dat beursspel is dat één van de vragen.
Dat begrijp ik, maar is er ook een optie 'niet van toepassing'? :)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:08:50 #9
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111455111
Ik geloof dat je ook 'kaal' kunt opgeven :P
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111455318
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:08 schreef JimmyJames het volgende:
Ik geloof dat je ook 'kaal' kunt opgeven :P
pfjew :)
pi_111455946
Goed om te lezen dat men overweegt Value at Risk uit de boeken te schrappen wat betreft stress test/en capitaal regulatie door de Centrale Bank. Sowieso een beetje een outdated methode.

Portfolio's van de laatste jaren hebben allemaal negatieve skew en het zorgt er voor dat de VaR te hoog wordt ingeschat. Geen wonder dat men denkt 'slechts' een beetje risico te lopen terwijl dat in werkelijkheid meer is.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_111477071
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 01:14 schreef JimmyJames het volgende:
[ afbeelding ]

http://finviz.com/map.ashx

Ik wou dat er ook zoiets voor Europese aandelen bestond.
Bestaat er toch? Op je eigen link even op world klikken en dan richting europa gaan.. Of bedoelde je dat niet?
  zondag 13 mei 2012 @ 16:17:47 #13
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111495166
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:33 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

Bestaat er toch? Op je eigen link even op world klikken en dan richting europa gaan.. Of bedoelde je dat niet?
Nee, dat zijn alleen de Europese aandelen (ADR's) die een notering hebben in de VS.

Zijn er nog mensen die Petrobras in de gaten houden?



Ik weet dat er wat zorgen zijn over de bemoeienis van de Braziliaanse overheid en de enorme kapitaaluitgaven die nodig zijn maar het is wel een bedrijf dat 6,418 miljoen vaten olie per dag (ongeveer 2x de huidige productie van Shell) hoopt te produceren in 2020 wanneer de olieprijs waarschijnlijk een stuk hoger zal liggen dan nu (zie o.a. het rapport van het IMF in het olie-topic).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111521851
Op de blog van een value investor is opnieuw een redelijke thesis geplaatst voor de aankoop van DWA, DreamWorks Animation, de bedenkers van Shrek en Puss in Boots ....

http://valueprax.wordpres(...)nt-and-future-value/

Ik denk zelf ook dat het aandeel goedkoop is. Het staat nota bene lager als maart 2009, terwijl er een aantal producties aan de portefeuille zijn toegevoegd. Het is echter nog geen koopje, dus met een margin of safety in de aankoopprijs. Dit soort creatieve/media bedrijven zie je vaak extra hard dalen bij een marktcorrectie. DWA staat daarom op mijn watchlist, zodat ik kan toeslaan wanneer we in turbulentie raken.
  maandag 14 mei 2012 @ 11:24:12 #15
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_111526575
Weet iemand hier of er in de wereld al eerder een dergelijk scenario is geweest m.b.t. de griekse exit uit de euro t.o.v. de beurzen?
  maandag 14 mei 2012 @ 11:50:24 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111527427
Nee, zoiets is er niet eerder geweest volgens mij.

De vraag hoe de beurs zal reageren? Ik weet het niet. Iedereen vreest het ergste, maar anderzijds is er dan ook duidelijkheid en kunnen we weer vooruit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111527497
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 11:50 schreef LXIV het volgende:
Nee, zoiets is er niet eerder geweest volgens mij.
Er zijn toch wel diverse gevallen geweest waarbij een valuta de facto gekoppeld was aan de US dollar, waarna die koppeling is losgelaten (zeg maar half zuid Amerika, en ook delen van Azie)?

Lijkt mij dat een Griekse exit vooral symbolische invloed heeft. Als een bedrijf een verliesgevende dochter afstoot, zakt de koers in de regel toch ook niet in de plomp? :)
  maandag 14 mei 2012 @ 12:25:10 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111528625
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 11:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Er zijn toch wel diverse gevallen geweest waarbij een valuta de facto gekoppeld was aan de US dollar, waarna die koppeling is losgelaten (zeg maar half zuid Amerika, en ook delen van Azie)?

Lijkt mij dat een Griekse exit vooral symbolische invloed heeft. Als een bedrijf een verliesgevende dochter afstoot, zakt de koers in de regel toch ook niet in de plomp? :)
De invloed daarvan op de dollar c.q. de VS was zeer beperkt. Voor het land zelf op termijn denk ik beter.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111528968
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 04:38 schreef jaco het volgende:
Op de blog van een value investor is opnieuw een redelijke thesis geplaatst voor de aankoop van DWA, DreamWorks Animation, de bedenkers van Shrek en Puss in Boots ....

http://valueprax.wordpres(...)nt-and-future-value/

Ik denk zelf ook dat het aandeel goedkoop is. Het staat nota bene lager als maart 2009, terwijl er een aantal producties aan de portefeuille zijn toegevoegd. Het is echter nog geen koopje, dus met een margin of safety in de aankoopprijs. Dit soort creatieve/media bedrijven zie je vaak extra hard dalen bij een marktcorrectie. DWA staat daarom op mijn watchlist, zodat ik kan toeslaan wanneer we in turbulentie raken.
Bedankt voor de tip! Ik waardeer de input en afwisseling van het type aandeel dat hier vaak besproken wordt.
One man's trash, another man's treasure.
pi_111529446
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 04:38 schreef jaco het volgende:
Op de blog van een value investor is opnieuw een redelijke thesis geplaatst voor de aankoop van DWA, DreamWorks Animation, de bedenkers van Shrek en Puss in Boots ....

http://valueprax.wordpres(...)nt-and-future-value/

Ik denk zelf ook dat het aandeel goedkoop is. Het staat nota bene lager als maart 2009, terwijl er een aantal producties aan de portefeuille zijn toegevoegd. Het is echter nog geen koopje, dus met een margin of safety in de aankoopprijs. Dit soort creatieve/media bedrijven zie je vaak extra hard dalen bij een marktcorrectie. DWA staat daarom op mijn watchlist, zodat ik kan toeslaan wanneer we in turbulentie raken.
Ik heb ergens een goede discenting opinion, als ik die nou nog eens kon terugvinden ;) en ik heb ook een keer de balans uitgeplozen en was niet zo onder de indruk van het 'zichtbaar eigen vermogen' argument. Het zijn vooral geactiveerde productiekosten voor films die de komende jaren moeten uitkomen, 1 of 2 zeperds en het is wipe-out. Ik vind management dan weer niet zo competent en niet zo inovatief als nodig is in deze markt.

/edit/gezocht, maar niet gevonden. De strekking was dat elke nieuwe film weer een lagere cashflow opleverde, dus dat de rek er nogal uit was. En inderdaad dat de kosten van produceren van nieuwe films veel harder stegen dan de opbrengsten: margedruk, ofwel een neergaande trend /edit/

Ow, en er was ook een akkefietje met een rare stringente distributieovereenkomst die binnenkort verliep.

Ik vraag me af of DWA niet gewoon de trend heeft gemist. Na de eerste delen van Shrek hebben ze toch geen echte hits meer gehad, en ik meen dat ze de 3D trend helemaal gemist hebben. Waaruit blijkt dat ze trend-connected zijn? Want lijkt me dat dat hun toekomst (ook gezien de sterk stijgende productiekosten, en druk aan de verkoopkant) sterk bepaalt.

Qua aard vind ik het een leuk bedrijf, of ze heel succesvol gaan zijn heb ik mijn twijfels over. Maar ik heb er ook vaker naar gekeken, dus het kriebelt wel. Elke keer denk ik, nee, klopt toch niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-05-2012 13:02:37 ]
  maandag 14 mei 2012 @ 13:39:57 #21
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_111530806
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 11:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Er zijn toch wel diverse gevallen geweest waarbij een valuta de facto gekoppeld was aan de US dollar, waarna die koppeling is losgelaten (zeg maar half zuid Amerika, en ook delen van Azie)?

Lijkt mij dat een Griekse exit vooral symbolische invloed heeft. Als een bedrijf een verliesgevende dochter afstoot, zakt de koers in de regel toch ook niet in de plomp? :)
Het lijkt mij ook wel enigzins 'logisch' dat duidelijkheid over de situatie voor de beurzen en alle instanties daar omheen wel het beste is. Maar als koersen niet door hun hoeven gaan wat kunnen we dan verwachten? Beetje zijwaarts gedoe of versnelde koersstijgingen naar de niveau's vergelijkbaar met de DOW (waar europa mijns inziens nog zwaar op achter loopt)?
pi_111532963
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 11:24 schreef Fugie het volgende:
Weet iemand hier of er in de wereld al eerder een dergelijk scenario is geweest m.b.t. de griekse exit uit de euro t.o.v. de beurzen?
Kennelijk is er recent wel een precedent geweest voor 'een land' wat failliet ging.
Namelijk de staat California.....slechts drie jaar geleden - tot mijn grote verwondering. http://www.belegger.nl/ni(...)d-gaat-failliet.html

quote:
Eiffinger verwacht dan dat het land schuldbewijzen aan toonder gaat uitgeven, die als geld gaan fungeren. Dit gebeurde 3 jaar gelden ook toen de Amerikaanse staat Californië failliet ging.
pi_111533906
Californië is niet officieel failliet gegaan, ze hebben die kunstgreep van IOU's gebruikt toen ze een ernstig liquiditeitsprobleempje hadden. Ze konden immers niet zomaar uit de VS en uit de dollar stappen (en als ze dat wel konden, zouden ze het nog niet doen).

Als Griekenland op zijn schulden moet defaulten en de euro moet loslaten zie ik geen enkele reden waarom ze niet gewoon terug op de drachme zouden overstappen. Dat zouden hun IOU's in feite ook zijn natuurlijk.
pi_111535184
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 12:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
/edit/gezocht, maar niet gevonden. De strekking was dat elke nieuwe film weer een lagere cashflow opleverde, dus dat de rek er nogal uit was. En inderdaad dat de kosten van produceren van nieuwe films veel harder stegen dan de opbrengsten: margedruk, ofwel een neergaande trend /edit/
In het artikel wordt gesteld dat de productiekosten juist dalen. Voor zover ik weet klopt dat: zowel de hardware als de software om de zgn. rendering te doen, wordt steeds goedkoper en efficienter. We kunnen verwachten dat DWA hierin minder hoeft te investeren als in het verleden. Keerzijde is dat dit de moat deels kan wegnemen, omdat het voor de concurrentie ook goedkoper wordt om een animatiefilm te maken.

De CEO is Jeffrey Katzenberg, een van de meest succesvolle producers in de entertainment wereld. Je zou zeggen dat hij het creatieve proces op gang weet te houden. Een misser kan natuurlijk altijd. Kijk naar John Carter van Disney. Vervolgens releasen ze The Avengers en alles is weer vergeven en vergeten. Op twee of drie missers op een rij is de statistische kans laag. Of er moet een geniaal creatief talent zijn weggegaan, maar DWA is waarschijnlijk nu te groot om daarvan afhankelijk te zijn.

Ik ga in ieder geval het jaarverslag nog doornemen voordat ik dit aandeel ooit koop en mogelijk wat algemene achtergrondinformatie over de creatieve/media sector. Op basis van de gelezen artikelen en blogs heb ik nog niet het gevoel dat het echt een koopje is, dus geen haast daarbij.
pi_111536796
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 15:05 schreef dvr het volgende:
Californië is niet officieel failliet gegaan, ze hebben die kunstgreep van IOU's gebruikt toen ze een ernstig liquiditeitsprobleempje hadden. Ze konden immers niet zomaar uit de VS en uit de dollar stappen (en als ze dat wel konden, zouden ze het nog niet doen).

Als Griekenland op zijn schulden moet defaulten en de euro moet loslaten zie ik geen enkele reden waarom ze niet gewoon terug op de drachme zouden overstappen. Dat zouden hun IOU's in feite ook zijn natuurlijk.
Het begrotingstekort bij een eventueel uittreden blijft bestaan en word waarschijnlijk vergroot door de economische gevolgen. Aangezien men geen geld meer kan lenen/ gesponserd krijgt in een dergelijke situatie zou men ervoor kunnen kiezen IOU's uit te geven om salarissen, uitkeringen e.d. te betalen.

Mij lijkt het ook waarschijnlijker dat die betalingen dan worden gedaan door de geldpers. In ieder geval deels totdat men het tekort onder controle krijgt, maar het zal waarschijnlijk een combinatie van de geldpers en IOU's kunnen zijn om geen Zimbabwaanse toestanden te veroorzaken.
pi_111541287
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:21 schreef piepeloi55 het volgende:

Het begrotingstekort bij een eventueel uittreden blijft bestaan [..]
Als ze uittreden valt er in goeden moede helemaal geen begroting meer op te maken. Maar als ze alle aflossings- en renteverplichtingen van de Griekse staat aan het buitenland van tafel vegen, betekent dat alvast een grote lastenverlichting. Maar daar staat tegenover dat er banken gered moeten worden en massawerkloosheid bestreden terwijl de belastinginkomsten gedecimeerd worden. En dan met een beetje pech nog een Ottomaanse inval in deze of gene provincie weerstaan.

quote:
Aangezien men geen geld meer kan lenen/ gesponserd krijgt in een dergelijke situatie zou men ervoor kunnen kiezen IOU's uit te geven om salarissen, uitkeringen e.d. te betalen.
Ja, alleen heten die IOU's in Griekenland gewoon 'drachme'.

De Californische IOU's waren in de praktijk alleen maar goed om een tijdje aan te houden tot ze in klinkende dollars (+rente) afgelost zouden worden, of er je belasting mee betalen. Je kon er geen boodschappen mee doen of er je energierekening mee betalen. Zo'n concept is dus niet bruikbaar om je ambtenaren, pensionado's en uitkeringstrekkers mee te betalen, wat wel moet gebeuren omdat je anders revolutie krijgt. En dus komt dan gewoon die drachme er weer. Had Eiffinger ook zelf kunnen bedenken van mijn dure belastinggeld.
pi_111542176
Waarom Facebook niet de intentie heeft om te eindigen als Myspace, Hyves etc. Interessante ontwikkelingen imo.

quote:
AMSTERDAM – Facebook is begonnen met de bouw van een eigen Europees glasvezelnetwerk om de snelheid van het versturen van data te verbeteren.

Foto: ANP

Dat blijkt uit een verklaring van de Zweedse provider TeliaSonera dat het netwerk voor Facebook bouwt. Het sociale netwerk zelf wil nog niet reageren.

Volgens TeliaSonera zal het netwerk zorgen voor een snellere verbinding tussen een aantal knooppunten in diverse Europese steden en het datacenter van Facebook in Zweden. De snelheid die gehaald moet worden is volgens het bedrijf 'enkele Terabytes per seconde'.
One man's trash, another man's treasure.
pi_111544083
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:29 schreef Arkai het volgende:
Waarom Facebook niet de intentie heeft om te eindigen als Myspace, Hyves etc. Interessante ontwikkelingen imo.

[..]

Lijkt mij een kwestie schoenmaker/leest. Fijn dat ze de intentie niet hebben, maar Hyves had ook de intentie niet om als Myspace te eindigen.

Wat voor Facebook de intrinsieke waarde gaat moeten zijn, is hun patenten portefuille. Als ze iedere nieuwkomer op de markt kunnen dwingen om geen 'vind ik leuk' knop in te bouwen, dan wel van de markt te blazen, dan wel 50% van je bedrijf aan legal aid op te offeren, gaan ze het een tijd uithouden.
pi_111566789
Ondertussen bij KPN ....

Een berichtje van Bloomberg herinnerde mij er aan dat KPN al een grote (20%) buitenlandse aandeelhouder heeft: Capital Group Companies.

Volgens Bloomberg oefent Capital druk uit op KPN om het Duitse dochterbedrijf E-plus te verkopen. Zij citeert hierbij Het Financieele Dagblad, waar ik dit bericht trouwens niet kon terugvinden.

Het lijkt mij dat America Movil een dochter als E-plus, dat goed loopt op een belangrijke markt, juist zou willen behouden. Dit kan dus nog een interessante strijd worden.
pi_111570202
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 03:41 schreef jaco het volgende:
Ondertussen bij KPN ....

Een berichtje van Bloomberg herinnerde mij er aan dat KPN al een grote (20%) buitenlandse aandeelhouder heeft: Capital Group Companies.

Volgens Bloomberg oefent Capital druk uit op KPN om het Duitse dochterbedrijf E-plus te verkopen. Zij citeert hierbij Het Financieele Dagblad, waar ik dit bericht trouwens niet kon terugvinden.

Het lijkt mij dat America Movil een dochter als E-plus, dat goed loopt op een belangrijke markt, juist zou willen behouden. Dit kan dus nog een interessante strijd worden.
Lijkt me meer en meer dat het belang van America Movil vooral blokkerend is. :)

Iemand een mening over Mitsui & Co trouwens (en Mitsubishi & Co)?
Die hebben toch wel een aardige vinger in de pap links en rechts in allerlei olie- en gasgerelateerde handel.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:24:01 #31
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_111574903
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Lijkt me meer en meer dat het belang van America Movil vooral blokkerend is. :)

Iemand een mening over Mitsui & Co trouwens (en Mitsubishi & Co)?
Die hebben toch wel een aardige vinger in de pap links en rechts in allerlei olie- en gasgerelateerde handel.
De hele keiretsu's? Dan ben je wel even bezig om te achterhalen welke vinger waar in zit als je elk bedrijf binnen het bedrijf moet doornemen.
The more debt, the better
  dinsdag 15 mei 2012 @ 14:45:12 #32
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111580286
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Iemand een mening over Mitsui & Co trouwens (en Mitsubishi & Co)?
Die hebben toch wel een aardige vinger in de pap links en rechts in allerlei olie- en gasgerelateerde handel.
Heb je ook een abonnement op The Economist? :P
http://www.economist.com/node/21554552
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111580442
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:45 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Heb je ook een abonnement op The Economist? :P
http://www.economist.com/node/21554552
Nee, maar toch leesbaar.

Ik kwam erop toen ik iets las over Burmese olie- en gasvelden waarvoor concessies geveild worden, gecombineerd met het feit dat Japan opeens even een schuld van 3 miljard van de Burmese overheid kwijtschold :)
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:15:44 #34
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_111581409
Heeft griekenland nog geld nodig van europa vóór de verkiezingen? of zouden ze pas na de verkiezingen weer een deel krijgen?
Paardelul !!!
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:33:13 #35
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_111582045
Spanje, Portugal en Griekenland zetten nieuwe lows. Het wordt daar steeds interessanter om er geld in te pompen.
The more debt, the better
pi_111582512
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:33 schreef flyguy het volgende:
Spanje, Portugal en Griekenland zetten nieuwe lows. Het wordt daar steeds interessanter om er geld in te pompen.
In welke aandelen?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:47:50 #37
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111582621
heb ook al lopen zoeken daar.
pi_111582672
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:47 schreef Sokz het volgende:
heb ook al lopen zoeken daar.
maar wat was de uitkomst? ;)
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:50:07 #39
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111582707
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar wat was de uitkomst? ;)
Dat die bank met 2,5% spaarrente toch verdomd aantrekkelijk is vergeleken met dat. :P
pi_111582802
ik stuur wel een PM :)
  dinsdag 15 mei 2012 @ 16:06:47 #41
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111583464
Er zijn ook Zuid-Europese aandelen die prima blijven liggen. Zie bijvoorbeeld ENI (het grootste Italiaanse bedrijf na de maffia denk ik zo): http://www.bloomberg.com/quote/ENI:IM
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 15 mei 2012 @ 17:09:17 #42
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111586205
ik heb daar ook al eens naar zitten kijken inderdaad, de PSI 20 bijvoorbeeld heeft nog één aandeel wat rond de 13 euro koerst, de rest zit op of onder de 5 euro. nu zegt dat natuurlijk nog niet zo veel wanneer de winsten in verhouding daartoe staan, maar aangezien er ook wat bedrijven tussen zitten die nauwelijks hun omzet uit Portugal zelf halen en die nog steeds winsten boeken kan het wellicht interessant zijn.

Ik heb overigens me er overigens ook niet echt in verdiept welke bedrijven geschikt lijken en wat van invloeden de malaise in Portugal/Europa nog kan hebben op hun koers en winsten.
pi_111586265
Vooral dankzij de bijdragen van Selang keert de Shiller P/E ratio regelmatig in dit forum terug. Een paar topics geleden werd er ook gevraagd naar de Europese Shiller P/E.

Deze was onderwerp van gesprek tijdens een presentatie van Albert Edwards, een SocGen analist. Corné van Zeijl van IEX en SNS was zo vriendelijk hiervan verslag te doen: http://www.iex.nl/Column/76172/Eind-van-een-tijdperk-II.aspx

De Europese Shiller P/E lijkt een bodem te naderen wat een koopsignaal zou moeten zijn. De Shiller P/E van de VS nog lang niet.

Ook het eerste en derde deel van deze presentatie zijn wel lezenswaardig:
http://www.iex.nl/Column/76080/Eind-van-een-tijdperk.aspx
http://www.iex.nl/Column/76177/Einde-van-een-tijdperk-III.aspx
  dinsdag 15 mei 2012 @ 18:32:10 #44
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_111589723
Heeft iemand hier beleggen via de SNS bank?

Nevermind het is al duidelijk :p
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_111590137
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 18:32 schreef AQuila360 het volgende:
Heeft iemand hier beleggen via de SNS bank?

Nevermind het is al duidelijk :p
Da's beleggen bij Binck Bank via de uberbrakke en buggy interface van SNS. Voor de goede orde.
pi_111599256
En daar gaat de 555 van AAPL.
Nu wordt het interessant.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  dinsdag 15 mei 2012 @ 23:36:48 #47
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_111607553
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In welke aandelen?
Bijvoorbeeld Hellenic Exchange (kan de eigen overname praktisch financieren) of OPAP en zo zijn er nog wel wat meer.
The more debt, the better
  dinsdag 15 mei 2012 @ 23:45:43 #48
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111607927
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 23:36 schreef flyguy het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld Hellenic Exchange (kan de eigen overname praktisch financieren) of OPAP en zo zijn er nog wel wat meer.
Daar zit/zat Skagen ook in: http://www.iexprofs.nl/Co(...)-in-Griekenland.aspx
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111611628
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 23:45 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Daar zit/zat Skagen ook in: http://www.iexprofs.nl/Co(...)-in-Griekenland.aspx
Skagen zit ook in Gazprom en een paar andere Russische bedrijven. Ik vraag me soms af of ze zo goed scoren dankzij hun value investing aanpak of dat ze gewoon enorme (macro-) risico's nemen.
pi_111624125
http://www.bloomberg.com/quote/GNTH10YR:IND/chart

Nederlandse rente blijft maar dalen :7
  woensdag 16 mei 2012 @ 14:28:09 #51
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111624667
BHP staat op 56 wk low in Australië.
P/E (TTM) 7.94
Annual Dividend Yield 4.35%
Div growth rate (5 year) 22.91%
Payout ratio (TTM) 25.60%
(van ft.com geplukt)

Ze zullen waarschijnlijk flinke afschrijvingen moeten doen op hun shale gas-aankopen in de VS.
http://www.smh.com.au/bus(...)-20120511-1yhvh.html

Bovendien lijkt de Chinese honger naar grondstoffen, met name ijzererts, ook af te nemen (goh!).
http://www.smh.com.au/bus(...)-20120514-1ymdq.html
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 16 mei 2012 @ 14:32:24 #52
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_111624858
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 14:13 schreef TeringHenkie het volgende:
http://www.bloomberg.com/quote/GNTH10YR:IND/chart

Nederlandse rente blijft maar dalen :7
Nee hoor. Hoger dan gisteren op sommige momenten.
Overal verstand van.
  woensdag 16 mei 2012 @ 14:48:44 #53
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111625469
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 03:05 schreef jaco het volgende:

[..]

Skagen zit ook in Gazprom en een paar andere Russische bedrijven. Ik vraag me soms af of ze zo goed scoren dankzij hun value investing aanpak of dat ze gewoon enorme (macro-) risico's nemen.
Ik vind/vond Gazprom ook wel sexy. Snapte er alleen niks van dus toen maar voor PBR gekozen.
  woensdag 16 mei 2012 @ 17:36:11 #54
198365 Morendo
The Real Deal
pi_111632159
Hoe denken jullie over het fonds SNS Reaal? Het is een gokje met de onrust met Griekenland, maar wanneer alles weer in veilig vaarwater is dan zie ik mogelijkheden voor een significant hogere beurskoers. Of zou ik moeten wachten met kopen tot na de Griekse verkiezingen (er van uitgaande dat de partijen die op ramkoers met Europa liggen zullen winnen)?
Die Lebenslust bringt dich um.
  woensdag 16 mei 2012 @ 17:37:24 #55
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111632203
Goed aandeel, zou er mn hele pensioen in stoppen!
pi_111633016
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2012 17:37 schreef Sokz het volgende:
Goed aandeel, zou er mn hele pensioen in stoppen!
Geleveraged natuurlijk.

Wat zou SNS Reaal hoger moeten zetten, Morendo? Ze moeten volgend jaar de staat terugbetalen, en er hangt nog een vage stichting boven die er ook centjes ingepompt hebben. Zelf hebben ze ook geen vaag benul hoe ze dat zouden moeten terugbetalen. SNS Reaal heeft een kantje-boord-rating, en elke volgende tegenvaller maakt financiering op enigzins normale voorwaarden schier onmogelijk. Het is een ontiegelijk gokaandeel, imho.
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:02:08 #57
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111633164
Nog een interessant artikel op iex: http://www.iexprofs.nl/Co(...)s-geen-dom-ding.aspx

quote:
Makkie
Zijn visie (van Joel Greenblatt) is dat market cap gewogen indices makkelijk verslagen worden door gelijkgewogen indices. Gelijkgewogen indices worden makkelijk verslagen door fundamentele indices. En fundamentele indices worden weer makkelijk verslagen door value weighted indices.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111634507
Bij SNS is het meer de vraag wie de failliete boedel over moet nemen van DNB... Rabobank heeft zich al van zijn beste kant laten zien met de Friesland Bank. SNS wellicht naar ABN?
Abre los ojos
pi_111638283
Downside Pressure Nears Decade High

One of the indicators we track is Down Pressure. It’s currently flirting with its most extreme levels of the past decade.

The indicator looks at the component stocks of the S&P 500 and computes how many points gained/lost were lost, and also how much of the volume flowing into up/down issues went into down issues.

Over the past 10 days, the average of those two figures is 73%, meaning about 73% of the points gained or lost in the component stocks were lost, and about 73% of the volume flowed into issues down on the day.



There have been four other days that match or exceed this reading – 7/22/02, 10/9/08, 7/2/10 and 8/4/11. They were each within days of vicious market bounces.

Bounce op komst?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111656960
Is er hier toevallig iemand met toegang tot een Bloomberg terminal die een klein beetje data zou willen exporteren voor een studieopdracht van me? :s)
pi_111658396
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:20 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Is er hier toevallig iemand met toegang tot een Bloomberg terminal die een klein beetje data zou willen exporteren voor een studieopdracht van me? :s)
Wat heb je nodig?
pi_111658506
Mensen nog interesse om Bankia aandeeltjes te kopen? Ze zijn blijkbaar in de uitverkoop, ook al is het genationaliseerd, klanten hebben er al een miljard weggehaald afgelopen week.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 17 mei 2012 @ 12:45:02 #63
862 Arcee
Look closer
pi_111661250
AEX onder de 290-grens gedoken net. w/
pi_111661670
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:45 schreef Arcee het volgende:
AEX onder de 290-grens gedoken net. w/
Schiet niet op dat zijwaartse geschommel. :)
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 17 mei 2012 @ 13:06:03 #65
862 Arcee
Look closer
pi_111662028
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:57 schreef piepeloi55 het volgende:
Schiet niet op dat zijwaartse geschommel. :)
Klopt, zie TT. :s)
pi_111662066
Idd Laagste dagkoers:
289,890

Op of eigenlijk neer naar de 250.

Ik wil al instappen maar ben bang dat het nog zelfs onder de 250 terecht gaat komen.
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_111663855
Wanneer is de default van Griekenland ook al weer?
Beneath the gold, the bitter steel
pi_111663906
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:00 schreef Kirov het volgende:
Wanneer is de default van Griekenland ook al weer?
Die is al geweest.
One man's trash, another man's treasure.
pi_111664039
quote:
12s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:01 schreef Arkai het volgende:

[..]

Die is al geweest.
Ik dacht dat hij pas kwam zodra Griekenland zijn pensioenen en ambtenaren salarissen moest uitbetalen..
Beneath the gold, the bitter steel
pi_111664229
quote:
12s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:01 schreef Arkai het volgende:

[..]

Die is al geweest.
:)
pi_111664263
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:05 schreef Kirov het volgende:

[..]

Ik dacht dat hij pas kwam zodra Griekenland zijn pensioenen en ambtenaren salarissen moest uitbetalen..
Griekenland heeft via niet-officieuze weg al een groot deel van haar schulden gekort wat de meeste zien als een legale vorm van herstructurering. Het hele drama nu gaat eigenlijk nergens over want Griekenland heeft nog steeds een begrotingstekort die ze wel kunnen maar niet willen oplossen. Dat gaat de EU net wat te ver en nu dreigt Griekenland met een exit uit de euro. Als ze nu niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen dan is de markt daar niet verantwoordelijk voor maar de Grieken zelf. Wat dat betreft kunnen ze nog een keer defaulten als ze de rente van de huidige bonds niet kunnen betalen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_111664602
En dan gaan ze failliet, en dan is de ECB stuck up met de rekening van circa 100 mrd, die ze vervolgens oplossen door geldcreatie, omdat ze anders met de pet rond moeten.
En het kan, want het is simpelweg stukken uit de markt nemen, dus geen inflatoir effect.

And we will live happily ever after :)

Een beetje ingewikkelde manier van herstructurering, maar ach.
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:52:18 #73
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111665439
Doet er nog niemand 'koopjes'?
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:53:58 #74
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111665490
'bijkoopjes'. :P
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:55:22 #75
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_111665531
quote:
5s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:52 schreef JimmyJames het volgende:
Doet er nog niemand 'koopjes'?
Nee er moet eerst meer stuk gaan
The more debt, the better
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:55:25 #76
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111665532
quote:
99s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:53 schreef Sokz het volgende:
'bijkoopjes'. :P
Middelen noemen we dat ook wel. :9
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 17 mei 2012 @ 15:05:16 #77
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111665834
McDonalds!
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 17 mei 2012 @ 16:42:02 #78
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111669054
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:55 schreef flyguy het volgende:

[..]

Nee er moet eerst meer stuk gaan
Griekenland?

volgensmij is het nu echt afgelopen voor griekenland als ik zo de laatste peilingen zie :')
pi_111669983
quote:
5s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:52 schreef JimmyJames het volgende:
Doet er nog niemand 'koopjes'?
Tuurlijk :)

Waarbij natuurlijk altijd maar moet blijken of het koopjes zijn ;)
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:05:08 #80
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111670110
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Tuurlijk :)

Waarbij natuurlijk altijd maar moet blijken of het koopjes zijn ;)
Aandelen of voornamelijk obligaties?
-

Verder wel interessant om te lezen dat de Colombiaanse nationale oliemaatschappij Ecopetrol met bewezen reserves van amper 1.8 miljard vatten nu meer waard is dan Petrobras: http://blogs.ft.com/beyon(...)gger-than-petrobras/

-
Rusland deed vandaag -4,4% :o
Gazprom: http://markets.ft.com/Res(...)s/Summary?s=OGZD:LSE
k/w 2.53 :X

[ Bericht 8% gewijzigd door JimmyJames op 17-05-2012 17:11:46 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111670122
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..] en dan is de ECB stuck up met de rekening van circa 100 mrd, die ze vervolgens oplossen door geldcreatie, omdat ze anders met de pet rond moeten.
En het kan, want het is simpelweg stukken uit de markt nemen, dus geen inflatoir effect.
Uh-uh, dat is inflatoir als de neten. Ten eerste omdat obligaties dan voortijdig door cash worden vervangen en ten tweede omdat al die leningen ooit waren verstrekt in het vertrouwen dat er productie, innovatie, infrastructuur e.d. uit zouden ontstaan, m.a.w. dat er meer en betere goederen zouden komen die de gestegen geldhoeveelheid zouden rechtvaardigen. Nu dat uitblijft, zouden die obligaties ook gewoon als waardeloos papier naar het vuilnis moeten.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 17 mei 2012 @ 17:12:23 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111670408
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En dan gaan ze failliet, en dan is de ECB stuck up met de rekening van circa 100 mrd, die ze vervolgens oplossen door geldcreatie, omdat ze anders met de pet rond moeten.
En het kan, want het is simpelweg stukken uit de markt nemen, dus geen inflatoir effect.

And we will live happily ever after :)

Een beetje ingewikkelde manier van herstructurering, maar ach.
Ben jij nou een boekhouder? (of accountant of consultant, weet ik veel...) De ECB is dan technisch failliet en moet worden herkapitaliseerd door de lidstaten.

Verder wat dvr zegt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111670448
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:05 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Aandelen of voornamelijk obligaties?
gisteren obligaties, vandaag aandelen :)

quote:
Verder wel interessant om te lezen dat de Colombiaanse nationale oliemaatschappij Ecopetrol met bewezen reserves van amper 1.8 miljard vatten nu meer waard is dan Petrobras: http://blogs.ft.com/beyon(...)gger-than-petrobras/
PBR staat nog op het lijstje om te doorgronden.

quote:
Rusland deed vandaag -4,4% :o
Gazprom: http://markets.ft.com/Res(...)s/Summary?s=OGZD:LSE
k/w 2.53 :X
Daar is vast een goede reden voor, die k/w. :)
Wat is de lol bij Gazprom, naast politieke onzekerheid/onbetrouwbaarheid daar in Rusland?
pi_111670567
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ben jij nou een boekhouder? (of accountant of consultant, weet ik veel...) De ECB is dan technisch failliet en moet worden herkapitaliseerd door de lidstaten.

Verder wat dvr zegt.
Dat zeg ik. Iedereen krijgt een pak euro's, en geeft die als kapitaal aan de ECB. Geen euros in omloop, en de ECB is weer 'gekapitaliseerd'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 17-05-2012 17:23:15 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 17 mei 2012 @ 17:26:13 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111670910
Ik volg de beurs totaal niet meer wegens bubble, maar vandaag checkte ik voor het eerst sinds een maand ofzo weer eens een index vanwege een instortend China en het Amerikaanse geldstrooien dat binnenkort eindigt, Japan dat falliet is als de rente daar 1% stijgt, o ja en een euro die uit elkaar valt, blijkt dat de koersen nog steeds rond de top van de bubble staan ;(

* SeLang gaat maar weer weg ;(
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111671485
quote:
9s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:26 schreef SeLang het volgende:
Ik volg de beurs totaal niet meer wegens bubble, maar vandaag checkte ik voor het eerst sinds een maand ofzo weer eens een index vanwege een instortend China en het Amerikaanse geldstrooien dat binnenkort eindigt, Japan dat falliet is als de rente daar 1% stijgt, o ja en een euro die uit elkaar valt, blijkt dat de koersen nog steeds rond de top van de bubble staan ;(

* SeLang gaat maar weer weg ;(
Maar het is bijna zo ver, de Shiller P/E voor Europa bijna op laagste punt: Beursvloer #227 - En zo kunnen we nog jaren zijwaarts gaan.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 17 mei 2012 @ 18:38:40 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111673799
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar het is bijna zo ver, de Shiller P/E voor Europa bijna op laagste punt: Beursvloer #227 - En zo kunnen we nog jaren zijwaarts gaan.
Het probleem dat ik heb met die Europese Shiller P/E is dat ik totaal niet weet hoe ze die hebben berekend, welke aandelen en welke valuta (want het grootste deel van de data is pre -euro). En hoe is historisch de sectorverdeling over die periode?

Verder heb ik ook helemaal niet de indruk dat Europa goedkoop is als ik vergelijkbare Amerikaanse fondsen met Europese vergelijk. Alles wat interessant is is peperduur. Sommige dingen zijn visueel goedkoop maar dat is vaak op basis van onbetrouwbare winstcijfers (financials e.d. of hele cyclische dingen die niet consistent zijn met hun winstcijfers), dus ik heb het gevoel dat er allerlei rotzooi is wat het getal omlaag trekt.

Eén van de vele factoren die verstorend zou kunnen werken is het enorme gewicht die financials hadden in Europa tot de crisis en het feit dat veel van de gerapporteerde winst daarvan fake is. Vergeet niet dat de Shiller winsten van vandaag worden berekend uit de winsten 2002-2012 dus die nepwinsten zitten keihard in de "E" van vandaag. Maar hoe groot die factor is weet ik niet.

Daarnaast: ik zou niet teveel van Europa verwachten als de VS fors omlaag moet/gaat. Die correlatie zie ik nog niet zo snel verdwijnen.

Ik hou me wel aanbevolen mocht er iemand data hebben over hoe die Europese Shiller P/E is berekend want ik zou daar best een onderzoekje naar willen doen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111676363
2002-2012 is toch niet pre-euro?

Ik heb ook niet het idee dat aandelen in zijn algemeenheid zo goedkoop zijn, noch dat alles wat interessant is peperduur is, overigens. Het is een beetje trendgevoelig, zou ik zeggen.

De dikke verliezen van de financials in de jaren 2008-2009 zitten natuurlijk ook keihard in de "e" van vandaag, trouwens, of dat voldoende is om de pre 2008 excess winsten te compenseren?

Ik heb gezocht naar de defintie van EU-markets bij Thomson Reuters, maar niet gevonden.
Wellicht dat iemand anders er een licht op kan doen schijnen (qua definities dan), anders waag ik er morgen wellicht een mailtje richting dene of gene aan.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 17 mei 2012 @ 20:20:45 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111678524
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
2002-2012 is toch niet pre-euro?
Nee, maar de grafiek begint ergens in de jaren '80.

quote:
Ik heb ook niet het idee dat aandelen in zijn algemeenheid zo goedkoop zijn, noch dat alles wat interessant is peperduur is, overigens. Het is een beetje trendgevoelig, zou ik zeggen.
Ik besteed zoals bekend nauwelijks aandacht aan individuele fondsen maar als ik af een toe wat vergelijkbare dingen snel naast elkaar leg dan is Europa volgens mij niet echt veel goedkoper dan de VS.

En de VS, die zitten gewoon in de duurste 30% sinds 1945 (70% van de periode 1945-2012 waren aandelen goedkoper dan nu, in de periode 1881-2012 zelfs 80%). Ik noem dat peperduur, ook al is het vroeger weleens nog duurder geweest.

quote:
De dikke verliezen van de financials in de jaren 2008-2009 zitten natuurlijk ook keihard in de "e" van vandaag, trouwens, of dat voldoende is om de pre 2008 excess winsten te compenseren?
Jij bent hier de boekhoud deskundige, so entlighten me please.... :P
Maar volgens mij zitten er nog veel ongerealiseerde verliezen verborgen op allerlei plekken. Ook het door bailouts en kunstmatig lage rente etc drijvend houden waardoor verliezen daadwerkelijk vermeden kunnen worden flatteren natuurlijk de earnings power, aangezien dat niet herhaald kan worden. Maar of dit een belangrijke factor is? Ik heb geen idee...

Btw: in hoeverre denk je dat verschillen in boekhoud standaard tussen de VS en de EU een rol kan spelen in de verschillen in Shiller P/E? (en in de oudere data hadden de afzonderlijke eurolanden ook verschillende regels...)

quote:
Ik heb gezocht naar de defintie van EU-markets bij Thomson Reuters, maar niet gevonden.
Wellicht dat iemand anders er een licht op kan doen schijnen (qua definities dan), anders waag ik er morgen wellicht een mailtje richting dene of gene aan.
Ik zou best een uitgebreide dataset willen hebben met een lange geschiedenis maar daar is vast moeilijk aan te komen.

Maar er is natuurlijk een eenvoudiger alternatief. Er zitten hier veel mensen die zich met analyse van individuele aandelen bezig houden, dus er zou redelijk wat inzicht moeten zijn in waardering van individuele Amerikaanse en Europese aandelen. Zijn er mensen die waarderingen naast elkaar hebben gelegd van vergelijkbare bedrijven en als er grote verschillen zijn, waaraan denk je dat die zijn te wijten? De meeste grote bedrijven zijn internationals die in dezelfde markten met elkaar concurreren, dus je zou niet verwachten dat alleen de nationaliteit van het bedrijf een groot verschil in waardering geeft. Ik ben benieuwd naar de bevindingen :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111694847
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik heb gezocht naar de defintie van EU-markets bij Thomson Reuters, maar niet gevonden.
Wellicht dat iemand anders er een licht op kan doen schijnen (qua definities dan), anders waag ik er morgen wellicht een mailtje richting dene of gene aan.
Ik denk dat je vergeefs zult zoeken naar een algemene definitie van EU-markets. Die wordt per project samengesteld door de betreffende onderzoekers; in dit geval een groepje analisten bij SocGen. De link naar het verslag was bedoeld als aanvulling op de Shiller P/E discussie. Het is niet mijn standpunt dat Europese aandelen over het algemeen koopwaardig zijn zoals hun grafiekje suggereert. Integendeel. Ik heb het gevoel dat we door de bodem van maart 2009 kunnen zakken. De AEX is daar in ieder geval nog lang niet.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 mei 2012 @ 09:23:16 #91
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111695587
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 08:12 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik denk dat je vergeefs zult zoeken naar een algemene definitie van EU-markets. Die wordt per project samengesteld door de betreffende onderzoekers; in dit geval een groepje analisten bij SocGen. De link naar het verslag was bedoeld als aanvulling op de Shiller P/E discussie. Het is niet mijn standpunt dat Europese aandelen over het algemeen koopwaardig zijn zoals hun grafiekje suggereert. Integendeel. Ik heb het gevoel dat we door de bodem van maart 2009 kunnen zakken. De AEX is daar in ieder geval nog lang niet.
Heb jij zelf weleens vergelijkbare Europese en Amerikaanse bedrijven naast elkaar gelegd en de waardering vergeleken? Was er een groot verschil en zo ja, heb je een verklaring voor dat verschil?

Als we geen betrouwbare dataset kunnen krijgen van "Europa" dan kunnen we in elk geval op basis van steekproef checken of Europese bedrijven met vergelijkbare markten/ fundamentals inderdaad goedkoper zijn of niet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111695656
Omg SNS is nog maar 1 euro waard :D
BlaBlaBla
pi_111696501
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 09:27 schreef Soldier2000 het volgende:
Omg SNS is nog maar 1 euro waard :D
Och, waarde... is relatief :)

*warning: grafiek van systeembank*



Het bizarre is trouwens dat de yields op SNS obligaties nauwelijks reageren, zelfs niet de unsecured. Dat terwijl deposito houders en de ECB (opgenomen gelden via LRTO) voor gaan op obligatiehouders.

Alleen de achtergestelde stukken, die kabbelen wel achteruit.
pi_111696662
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:20 schreef SeLang het volgende:

Btw: in hoeverre denk je dat verschillen in boekhoud standaard tussen de VS en de EU een rol kan spelen in de verschillen in Shiller P/E? (en in de oudere data hadden de afzonderlijke eurolanden ook verschillende regels...)
In oude data absoluut.

Onder US GAAP moeten goodwill en immat. vaste activa al sinds jaar en dag afgeschreven worden ten laste van het resultaat, onder Europese local GAAP (dus pre 2003) werd dat:
- afgeboekt van het eigen vermogen
- toen het eigen vermogen op was: geactiveerd en niet afgeschreven
Vandaar dat overnames ook heel populair waren, want betaalde goodwill liep niet door je resultaat, maar de winst van de overgenomen partij wel. Duidelijk wat dat met de 'E' doet? (o.a. Reed Elsevier, Wolters Kluwer en VNU waren daar koning in, die hadden vrij snel idd al geen eigen vermogen meer over, dus toen gingen ze het activeren en niet afschrijven :) )

Kortom, in de pre IFRS tijden waren winsten onder US GAAP voorspelbaar materieel lager dan onder UK GAAP, Dutch GAAP, etc.

quote:
Ik zou best een uitgebreide dataset willen hebben met een lange geschiedenis maar daar is vast moeilijk aan te komen.

Maar er is natuurlijk een eenvoudiger alternatief. Er zitten hier veel mensen die zich met analyse van individuele aandelen bezig houden, dus er zou redelijk wat inzicht moeten zijn in waardering van individuele Amerikaanse en Europese aandelen. Zijn er mensen die waarderingen naast elkaar hebben gelegd van vergelijkbare bedrijven en als er grote verschillen zijn, waaraan denk je dat die zijn te wijten? De meeste grote bedrijven zijn internationals die in dezelfde markten met elkaar concurreren, dus je zou niet verwachten dat alleen de nationaliteit van het bedrijf een groot verschil in waardering geeft. Ik ben benieuwd naar de bevindingen :)
Daar ga ik eens over nadenken, maar ik zou zou 1-2-3 niet weten welke bedrijven echt vergelijkbaar zouden kunnen zijn (zelfde product, zelfde afzetmarkt)

[ Bericht 9% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-05-2012 10:32:14 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 mei 2012 @ 10:37:27 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111696904
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In oude data absoluut.

Onder US GAAP moeten goodwill en immat. vaste activa al sinds jaar en dag afgeschreven worden ten laste van het resultaat, onder Europese local GAAP (dus pre 2003) werd dat:
- afgeboekt van het eigen vermogen
- toen het eigen vermogen op was: geactiveerd en niet afgeschreven
Vandaar dat overnames ook heel populair waren, want betaalde goodwill liep niet door je resultaat, maar de winst van de overgenomen partij wel. Duidelijk wat dat met de 'E' doet? (o.a. Reed Elsevier, Wolters Kluwer en VNU waren daar koning in, die hadden vrij snel idd al geen eigen vermogen meer over, dus toen gingen ze het activeren en niet afschrijven :) )

Kortom, in de pre IFRS tijden waren winsten onder US GAAP voorspelbaar materieel lager dan onder UK GAAP, Dutch GAAP, etc.

Kijk, daar hebben we iets aan :)
En zijn er na 2003 nog grote verschillen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 mei 2012 @ 10:48:05 #96
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111697153
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Daar ga ik eens over nadenken, maar ik zou zou 1-2-3 niet weten welke bedrijven echt vergelijkbaar zouden kunnen zijn (zelfde product, zelfde afzetmarkt)
Eén op één vergelijkbaar zul je inderdaad niet snel vinden dus je moet een beetje creatief zijn. Maar als je een aantal Amerikaanse en een aantal Europese bedrijven pakt met duidelijke raakvlakken dan zou je verwachten dat soms de Amerikanen duurder zijn en soms de Europeanen en dat het verschil een aanwijsbare oorzaak heeft, bijvoorbeeld meer groei, stabielere markten, betere marges, beter verdedigbaar concurrentievoordeel, andere regelgeving, etc.

De vraag is nu of er een structureel waarderingsverschil is dat niet redelijkerwijs door fundamentals wordt verklaard. En het moet om een groot verschil gaan (dus niet 10% ofzo) want volgens de eerder aangehaalde Europese Shiller P/E grafiek zijn Europese aandelen "goedkoop" en Amerikaanse "erg duur" dus dat gaat over tientallen procenten verschil.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111698696
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar het is bijna zo ver, de Shiller P/E voor Europa bijna op laagste punt: Beursvloer #227 - En zo kunnen we nog jaren zijwaarts gaan.
De index van de p/e shiller europe is de MSCI Europe. Ik heb al eens getracht een verband te kunnen leggen tussen de verschillen van de p/e shiller S&P500 en de MSCI europe.

Op eerste gezicht lijkt dat makkelijk, maar je loopt al snel tegen een groot aantal problemen aan. De samenstelling van de MSCI europe is niet openbaar, oplossing is een indicatie te maken aan de hand van de ETF. Probleem is dat alles handmatig moet worden opgezocht en koersen/samenstelling in het verleden amper te vinden zijn. Mocht je die hebben dan is het nog een hele klus om voor de valuta en inflatie (vooral pre-euro) te corrigeren. Heb die informatie echter nooit kunnen bemachtigen en kan me vaag herinneren dat SE deze niet eens kon bemachtigen via de BB terminal, tenminste informatie die hij mocht delen.

Naast de verschillen in stijgende/dalende winsten/koersen, uitwerking van dotcom in de p/e-shiller e.d. ligt ook een groot verschil in de samenstelling van de MSCI Europe. Het is immers een market capitalization index die continu veranderd. Vandaar dat ik denk dat daar een groot deel van de verklaring in terug te vinden, gezien de (forse) daling en stijgingen in marketcapaciteit van bepaalde sectoren/bedrijven in de betreffende periode. Ik zou het echter weleens precies willen uitzoeken, als iemand de data heeft houd ik me aanbevolen. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door piepeloi55 op 18-05-2012 11:52:28 ]
pi_111698815
Maar eigenlijk doet het er weinig toe om een instapmoment te bepalen. De markten zijn immers gecorreleerd aan elkaar, waardoor je de S&P500 (waar de informatie makkelijk en vrij toegankelijk verkrijgbaar is) als barometer kunt gebruiken.
pi_111698928
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 09:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Heb jij zelf weleens vergelijkbare Europese en Amerikaanse bedrijven naast elkaar gelegd en de waardering vergeleken? Was er een groot verschil en zo ja, heb je een verklaring voor dat verschil?
Ik heb dat nooit gedaan en het lijkt me, zoals al vermeld, lastig om echte 'paren' te vinden. Zojuist heb ik echter mijn eigen wenslijstje van ongeveer 35 (imho) kwaliteits aandelen eens gesorteerd op P/E. De E is de trailing twelve months earnings: de gemiddelde, 10-jarige 'Shiller' winsten biedt Google Finance helaas niet aan.

De Amerikaanse en Europese fondsen lijken gelijk verdeeld tussen goedkoop en duur. Ik zie dus geen concentratie van Europa bij de goedkopere aandelen.

Om met die laatste groep te beginnen: de goedkoopste is het Amerikaanse Corning (P/E = 8) waar ik binnenkort eens verder naar ga kijken. De tweede is het Britse Tesco (P/E = 8,5), dat ik al in portefeuille heb. Verder zitten Koninklijke Ten Cate (8,5) en The Western Union (8,7) in mijn vizier.

In de middengroep ook een mix van Europees genoteerde (Vodafone, Carnival) en Amerikaans genoteerde fondsen (Ebay, IBM, 3M). Bij de dure aandelen ook weer een gemengd beeld bijvoorbeeld Yum! Brands (P/E = 21,5) en Diageo (P/E=22,5).

De enige trend die ik misschien kan vaststellen is dat een paar zeer dure aandelen, P/E > 30, op mijn lijstje o.a. Priceline.com en Starbucks, louter in de VS te vinden zijn. Ik vraag me trouwens af of die ooit in m'n portefeuille terecht zullen komen met nog zo'n lange weg te gaan naar een redelijke waardering.

De P/E is, in isolatie, uiteraard een zeer beperkte indicator van waardering. Bovendien is mijn kooplijstje enigszins willekeurig samengesteld door wat ik toevallig aan research, blogs en artikelen tegenkom. Ik ben zelf in ieder geval nog niet aangemoedigd om in Europa naar koopjes te zoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 18-05-2012 12:33:33 ]
pi_111699843
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 11:54 schreef jaco het volgende:
De E is de trailing twelve months earnings: de gemiddelde, 10-jarige 'Shiller' winsten biedt Google Finance helaas niet aan.
Ik weet niet of het is wat je zoekt maar op MSN Money staat er per aandeel een 10-year summary voor de EPS zodat je in elk geval de PE10 voor vandaag de dag kunt uitrekenen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_111700137
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 11:51 schreef piepeloi55 het volgende:
Maar eigenlijk doet het er weinig toe om een instapmoment te bepalen. De markten zijn immers gecorreleerd aan elkaar, waardoor je de S&P500 (waar de informatie makkelijk en vrij toegankelijk verkrijgbaar is) als barometer kunt gebruiken.
De richting (daling/stijging) van de beurzen is bijna elke dag hetzelfde, maar de magnitude verschilt vaak wel. De afgelopen dagen zag je Europa bijvoorbeeld harder dalen als de VS en Azie.

Stel nu dat de Europese beurzen in Shiller P/E koop territorium zijn beland en de S&P500 nog niet. Stel vervolgens dat de beurzen vanaf nu weer gaan stijgen. Een belegger die de Europese Shiller P/E apart berekent, is dan ingestapt en profiteert van Shiller's vooruitzicht qua rendement. Een belegger die alleen de S&P 500 berekent, is uit de markt gebleven en heeft de boot gemist. Vandaar dat het interessant is om de Shiller P/E voor afzonderlijke markten te berekenen.
pi_111712540
Waarom blijft de markt dalen :'(
Ik denk dat de bodem nu wel is gezet. Ik heb mijn SSO omgezet in UPRO dan maak ik sneller winst. We zijn wel heel erg oversold.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 18:33:57 #103
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111712745
Mooi bord.
pi_111712962
Ik dacht eerder aan een dubbel overtrokken wig op het gesynchroniseerde trendkanaal dat voortgetrokken wordt door stieren. Go long MMWOPS!
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 mei 2012 @ 18:57:54 #105
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111713702
Wat een bubbel. Ik zie net dat LinkedIn nu een P/E heeft van 712.53 dus failbook valt nog mee :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111713810
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 18:57 schreef SeLang het volgende:
Wat een bubbel. Ik zie net dat LinkedIn nu een P/E heeft van 712.53 dus failbook valt nog mee :')
Mogen we al maximaal short gaan? :9~
Beneath the gold, the bitter steel
pi_111713863
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 19:00 schreef Kirov het volgende:

[..]

Mogen we al maximaal short gaan? :9~
Ga ik wel long blarenzalf. Alleen voor helden :)
  vrijdag 18 mei 2012 @ 21:18:41 #108
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111720200
Damn, wat gaat ASR hard naar beneden deze week...
pi_111721245
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:18 schreef Lemans24 het volgende:
Damn, wat gaat ASR hard naar beneden deze week...
Geen klachten hier ;)

Te oordelen aan het orderboek was er iemand die er graag vanaf wilde voor elk bod vanaf 100
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 mei 2012 @ 22:09:56 #110
862 Arcee
Look closer
pi_111722505
S&P voor het eerst in 4 maanden onder de 1300 gesloten.
pi_111722700
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 18:57 schreef SeLang het volgende:
Wat een bubbel. Ik zie net dat LinkedIn nu een P/E heeft van 712.53 dus failbook valt nog mee :')
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 19:00 schreef Kirov het volgende:

[..]

Mogen we al maximaal short gaan? :9~
Mkt cap van 10 miljard bij een omzet van 0.5 miljard en winst van 10 miljoen, en ze zijn niet in staat om hogere omzet in evenredige winststijging te zetten. Sounds legit.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 22:39:24 #112
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111723997
Dan short ik nog eerder dat Groupontroep, die lui maken helemaal geen winst.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 22:49:53 #113
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111724458
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Geen klachten hier ;)

Te oordelen aan het orderboek was er iemand die er graag vanaf wilde voor elk bod vanaf 100
Jij hebt gekocht?
Wel lekker voor het bewaarloon, maar ik zie het nog gebeuren dat de boel zakt tot een fractie van de waarde en ik dán net het geld nodig heb.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 23:16:05 #114
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111725623
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 22:09 schreef Arcee het volgende:
S&P voor het eerst in 4 maanden onder de 1300 gesloten.
Volgende week een paar dividend champions cheap inslaan. _O_
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_111731197
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 23:16 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Volgende week een paar dividend champions cheap inslaan. _O_
Welke vind je al interessant?
Abre los ojos
  zaterdag 19 mei 2012 @ 11:11:19 #116
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_111735163
Optimistische geluiden hier. Ik ga maandag maar wat verder afbouwen. Ik reken op een bankrun in Griekenland. De banken daar gaan de verkiezingen niet halen. Zonder financieel systeem in een land gaat alles ophouden aldaar.
Overal verstand van.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 14:56:25 #117
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111741367
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 01:54 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Welke vind je al interessant?
WAG, AFL, ADP, CVX, PM zien er allemaal aantrekkelijk uit. Als PG verder wegzakt wil ik die ook wel bijkopen.

Had mijn ogen op WMT, maar die steeg ineens 5,5% in 2 dagen, dus daar wacht ik nog ff mee. 8)7

Heb donderdag MCD bijgekocht.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 15:04:50 #118
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111741589
Kun je niet beter dit fonds kopen: https://advisors.vanguard(...)overview?fundId=0057
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 19 mei 2012 @ 15:12:51 #119
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111741803
Dat is inderdaad ook een optie. :P
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_111742487
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 11:11 schreef macondo het volgende:
Optimistische geluiden hier. Ik ga maandag maar wat verder afbouwen. Ik reken op een bankrun in Griekenland. De banken daar gaan de verkiezingen niet halen. Zonder financieel systeem in een land gaat alles ophouden aldaar.
Maar wat betekent dat nog voor banken zoals ING of SNS. beide aandelen staan al flink laag, zal het dan nog erger worden?
pi_111744723
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 14:56 schreef monkyyy het volgende:

[..]

WAG, AFL, ADP, CVX, PM zien er allemaal aantrekkelijk uit. Als PG verder wegzakt wil ik die ook wel bijkopen.

Had mijn ogen op WMT, maar die steeg ineens 5,5% in 2 dagen, dus daar wacht ik nog ff mee. 8)7

Heb donderdag MCD bijgekocht.
Met de meeste van die bedrijven heb ik nog niet zoveel op deze koerniveaus. Sowieso staan al die US large caps nog relatief dicht bij een all time high. Als ik er een van zou moeten kiezen, zou ik nu voor ADP gaan aangezien ik het BPO business model wel sterk vind.

Ik zou nu eerder iets van de uitgekotste Europese aandelen oppakken. Wellicht een Delhaize ipv een WMT?
Abre los ojos
pi_111833693
Ik heb even de tarievenvergelijker van Binckbank geprobeerd, maar bijna op elke manier kom ik erop uit dat Binck duurder is dan ING :') ?
pi_111833859
FB -12%
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 21 mei 2012 @ 16:07:12 #124
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111834520
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 15:50 schreef Lyrebird het volgende:
FB -12%
Mooi zo!

Via alexa.com kun je mooi zien dat de Bounce Rate (percentage met slechts 1 pageview) bij Facebook al leuk aan het oplopen is. Zelfde geld voor Time on Site, daalt ook al :).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 21 mei 2012 @ 16:10:36 #125
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111834660
Zal het dezelfde vergane glorie kennen als Hyves?

People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 21 mei 2012 @ 17:15:24 #126
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111837206
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Zal het dezelfde vergane glorie kennen als Hyves?

[ afbeelding ]
hmm ik denk dat dat nog wel een tijdje kan duren, het is de beurskoers die hard onderuit gaat he, dat heeft niks te maken met de gebruikers, waarschijnlijk meer met de zware overwaardering.
pi_111837222
Nou is Alexa niet heel secuur. Zitten vak grote verschillen in met werkelijkheid.
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
  maandag 21 mei 2012 @ 20:17:34 #128
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111846364
Wat zou een methode zijn om Facebook te shorten?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_111846855
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat zou een methode zijn om Facebook te shorten?
Put kopen op Zynga etc.?

Ik heb echt geen idee. De puts op FB gaan binnen een week superduur zijn vrees ik...
  maandag 21 mei 2012 @ 20:26:38 #130
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111846950
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:25 schreef tony_clifton- het volgende:
De puts op FB gaan binnen een week superduur zijn vrees ik...
Ik denk het ook.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 21 mei 2012 @ 20:38:56 #131
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111847643
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:25 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Put kopen op Zynga etc.?

Ik heb echt geen idee. De puts op FB gaan binnen een week superduur zijn vrees ik...
Gerechtigheid natuurlijk. No wonder, ik zal zelf ook zo'n putje aanschaffen. Maar had ff snel gezocht op sprinters, speeders, cfd's etc. Maar kon nog niks vinden. ;(
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_111849828
Wat is eigenlijk de goedkoopste broker om in de US te handelen? Voor zover ik kan zien is Zecco de goedkoopste.
pi_111856551
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 15:47 schreef Physics het volgende:
Ik heb even de tarievenvergelijker van Binckbank geprobeerd, maar bijna op elke manier kom ik erop uit dat Binck duurder is dan ING :') ?
ik vind ING vreselijk kut om mee te traden. Ik heb ooit toen ik 12 was een paar fondsen daar gehad en nu nog steeds kan ik het laatste stukje niet verkopen omdat het een te klein stukje is ofzo vage boel.
pi_111863321
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Zal het dezelfde vergane glorie kennen als Hyves?
Het probleem van Hyves was dat Facebook kwam. Hyves was vaak traag of down en had een slechte gebruikersinterface. Facebook heeft de techniek onder kontrole en er is geen andere website die hen direct kan bedreigen. Of Google+ moet met iets heel unieks komen.

Bovendien heeft Facebook z'n tentakels over het hele internet met die Like buttons. Ik heb ook al gezien dat logins en forum discussies op sites van derden met het facebook systeem zijn uitgevoerd. Je ziet commerciele acties of zelfs bedrijven die zelf geen webpagina meer hebben, maar geheel op facebook worden uitgevoerd.

Dit 'ecosystem' als geheel kan veel beter worden geexploiteerd als dat het nu gebeurt. Het is geen 104 miljard waard imho, maar wel 10 of 20 miljard. Hyves daarentegen heeft hooguit nog een paar ton waarde.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 03:57:03 #135
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_111863425
quote:
10s.gif Op maandag 21 mei 2012 17:15 schreef Shispeed het volgende:

[..]

hmm ik denk dat dat nog wel een tijdje kan duren, het is de beurskoers die hard onderuit gaat he, dat heeft niks te maken met de gebruikers, waarschijnlijk meer met de zware overwaardering.
Tot 23 Mei een short sell restriction en dan nog gaat de koers 11% onderuit.
pi_111864671
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 04:53 schreef KneeDeep het volgende:

[..]

Tot 23 Mei een short sell restriction en dan nog gaat de koers 11% onderuit.
Ik weet niet precies hoe het short-sell mechanisme werkt, maar als mensen massaal FB willen shorten zullen ze eerst aandelen moeten lenen van huidige aandeelhouders. Als de vraag om te lenen massaal tegelijk gaat, is er dan niet een kans dat het aandeel stijgt i.p.v. daalt?
(Overigens gaat dit waarschijnlijk dan slechts om uren en maximaal dagen)
pi_111865448
Er zijn nog geen Turbo's Short op facebook omdat de securities lending markt nog niet op gang is gekomen. RBS zou de Turbo dus niet kunnen hedgen.
Opties op $FB komen op 29 mei geloof ik.
Daarnaast weet ik niet of ik dit aandeel durf te shorten, koers is natuurlijk veels te hoog maar kijk eens naar LinkedIn, die staat ook al een tijd overgewaardeerd.
pi_111866207
ING heeft wel een sprinter long op FB
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111866425
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 03:57 schreef Drugshond het volgende:
Tieten.
Long of short?
pi_111866627
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 22:49 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Jij hebt gekocht?
Wel lekker voor het bewaarloon, maar ik zie het nog gebeuren dat de boel zakt tot een fractie van de waarde en ik dán net het geld nodig heb.
Op dagen als deze denk je, waarom heb ik er niet meer gekocht ;)

Het is bijna een wetmatigheid: in donkere dagen de meest illiquide shit kopen, op zonnige dagen de meest illiquide shit verkopen. Ik sta soms echt verbaasd van de hoeveelheid mispricing in de perpetuele hoek, en structured meuk. Aan beide zijden van het spectrum dus.

Hier wordt het niet-vaste deel van de portefeuille weer een beetje bijgeknipt :)
Op naar de volgende mini-crisis :)
  dinsdag 22 mei 2012 @ 10:38:25 #142
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111867531
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 09:19 schreef Rejected het volgende:
Er zijn nog geen Turbo's Short op facebook omdat de securities lending markt nog niet op gang is gekomen. RBS zou de Turbo dus niet kunnen hedgen.
Opties op $FB komen op 29 mei geloof ik.
Daarnaast weet ik niet of ik dit aandeel durf te shorten, koers is natuurlijk veels te hoog maar kijk eens naar LinkedIn, die staat ook al een tijd overgewaardeerd.
Waar haal je die 29 mei zo vandaan? Kon dat zo niet terug vinden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 09:49 schreef fedsingularity het volgende:
ING heeft wel een sprinter long op FB
Long moet ik niet hebben :P, moet de short hebben :).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_111867599
Vanaf morgen mogen financiele instellingen short in FB (23 mei, 02:00 CET), dus ga er maar vanuit dat er dan ook producten zijn die dat ondersteunen. Volgens mij zullen de optiepremies en de marges zo hoog zijn, dat dat een vrij nutteloze exercitie is anders dan zwaar speculatief (behalve voor de intermediair natuurlijk ;) ), maar hey, you might get lucky :)
pi_111868491
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:38 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waar haal je die 29 mei zo vandaan? Kon dat zo niet terug vinden.

[..]

Long moet ik niet hebben :P, moet de short hebben :).
Ik las ergens dat opties ten vroegste 6 dagen na de IPO noteren?

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Vanaf morgen mogen financiele instellingen short in FB (23 mei, 02:00 CET), dus ga er maar vanuit dat er dan ook producten zijn die dat ondersteunen. Volgens mij zullen de optiepremies en de marges zo hoog zijn, dat dat een vrij nutteloze exercitie is anders dan zwaar speculatief (behalve voor de intermediair natuurlijk ;) ), maar hey, you might get lucky :)
Grappig eigenlijk, op de eerste dag hebben ze nog gekocht om de koers te ondersteunen op 38 dollar :).
De IPO was echt net zo'n gebakken lucht als het hele FB-gebeuren zelf.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 11:18:31 #145
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111868883
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 09:49 schreef fedsingularity het volgende:
ING heeft wel een sprinter long op FB
klopt, short komt bij zowel ING als RBS (turbo's) pas over een week of 3-4 beschikbaar. dat had wat te maken met dat de inleningsmarkt in aandelen facebook tussen de verschillende banken opgang moest komen.

[ Bericht 15% gewijzigd door Shispeed op 22-05-2012 11:26:19 ]
  dinsdag 22 mei 2012 @ 11:28:57 #146
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111869329
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Vanaf morgen mogen financiele instellingen short in FB (23 mei, 02:00 CET), dus ga er maar vanuit dat er dan ook producten zijn die dat ondersteunen. Volgens mij zullen de optiepremies en de marges zo hoog zijn, dat dat een vrij nutteloze exercitie is anders dan zwaar speculatief (behalve voor de intermediair natuurlijk ;) ), maar hey, you might get lucky :)
Ik ga short, puur principe kwestie ;)

Wat is jullie langste positie op de beurs eigenlijk geweest?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_111869737
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ga short, puur principe kwestie ;)

Wat is jullie langste positie op de beurs eigenlijk geweest?
Ik zit al 3 jaar long op THR. Aan de huidige koers is dat 25% van mijn kapitaal, een beetje death or glory :).
Nog steeds geen redenen om niet te blijven zitten...
pi_111869849
Ze mogen short gaan inderdaad, alleen is dat zoals ik zei wat lastig omdat het lenen van stukken nog niet op gang is gekomen.
Opties 29 mei staat o.a. hier: http://www.deccanchronicl(...)-facebook-may-29-100

Hoelang denk je die short positie aan te houden? Ik denk verwacht dat ze gaan verrassen met positieve trading updates/cijfers en dat weer wat lucht in de bubbel blaast.
pi_111870833
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ga short, puur principe kwestie ;)

Wat is jullie langste positie op de beurs eigenlijk geweest?
Ik heb geen principes, behalve als het Mittal betreft :)
Nou, eigenlijk zelfs dan niet :D

Ik heb geen serieus idee wat mijn langste positie op de beurs eigenlijk is geweest. Die 10% ASR perps heb ik denk ik nu wel een paar jaar, maar ook telkens in wisselende hoeveelheden :)

Fortis Memling CDO notes heb ik sinds november, dat is ook een klein record, maar zelfs die hebben in die periode ook wel eens gewisseld in omvang :)

Ik ben niet zo goed met buy & hold, kennelijk ;)
Zeker niet als het aandelen betreft, onthechting is niet slecht :P

Voor jou kan ik het wel invullen, vermoed ik: NVO all the way. Of Geely.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 12:09:04 #150
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 14:34:43 #151
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111876244
Het is een beetje de vraag hoeveel er nog van de koers van FB over is wanneer het via derivaten mogelijk is er short op te gaan. Wellicht is de tijd dan alweer rijp voor wat herstel. Zo rond de 60-70B kan ik me best voorstellen dat de markt gaat denken dat het weer een koopje is.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111877106
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 08:40 schreef Physics het volgende:

[..]

Ik weet niet precies hoe het short-sell mechanisme werkt, maar als mensen massaal FB willen shorten zullen ze eerst aandelen moeten lenen van huidige aandeelhouders. Als de vraag om te lenen massaal tegelijk gaat, is er dan niet een kans dat het aandeel stijgt i.p.v. daalt?
(Overigens gaat dit waarschijnlijk dan slechts om uren en maximaal dagen)
Waarom zou de prijs van het aandeel stijgen als er een tekort aan 'leenaandelen' bestaat? Niemand zal de aandelen kopen, om ze uit te kunnen lenen. Je krijgt voor uitlenen maar een klein bedrag. Dat is geen interessant rendement, zeker gezien het risico dat het aandeel kan dalen.

Ik heb het idee dat je iets gelezen hebt over short squeezes. Dat is iets anders. Bij een short squeeze zijn er al bestaande short sellers. Die worden om een of andere reden nerveus en willen hun positie sluiten door de aandelen te kopen. Het komt dan wel eens voor dat er nauwelijks aanbod van aandelen is en dat de koers dan hard omhoog gaat. Bijvoorbeeld als er een grote aandeelhouder (zeg 90%) is die niet bereid is te verkopen.

Dit komt niet zo vaak voor. De Porsche-Volkswagen short squeeze (2008) is een bekend voorbeeld.
pi_111881204
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 14:56 schreef jaco het volgende:

[..]

Waarom zou de prijs van het aandeel stijgen als er een tekort aan 'leenaandelen' bestaat? Niemand zal de aandelen kopen, om ze uit te kunnen lenen. Je krijgt voor uitlenen maar een klein bedrag. Dat is geen interessant rendement, zeker gezien het risico dat het aandeel kan dalen.

Ik heb het idee dat je iets gelezen hebt over short squeezes. Dat is iets anders. Bij een short squeeze zijn er al bestaande short sellers. Die worden om een of andere reden nerveus en willen hun positie sluiten door de aandelen te kopen. Het komt dan wel eens voor dat er nauwelijks aanbod van aandelen is en dat de koers dan hard omhoog gaat. Bijvoorbeeld als er een grote aandeelhouder (zeg 90%) is die niet bereid is te verkopen.

Dit komt niet zo vaak voor. De Porsche-Volkswagen short squeeze (2008) is een bekend voorbeeld.
Ik ben niet helemaal bekend met de werkelijke mechaniek achter short-selling.

Mensen willen massaal FB shorten, als dat op grote schaal gaat gebeuren, dan is er dus opeens een hoge vraag naar huur van FB aandelen om te shorten. Als dit een standaard supply-demand systeem is dan zal de vergoeding voor het verhuren van een dergelijk aandeel stijgen. Kortom, als je de mogelijkheid hebt om aandelen te verhuren aan shorters zou je aandelen op een low kunnen kopen om via de verhuurvergoeding een aardige return te kunnen halen. Dit zou dan tot rare prijzensprongen kunnen leiden.

Het is maar een gedachtespinsel :X
pi_111882791
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 16:27 schreef Physics het volgende:

[..]

Ik ben niet helemaal bekend met de werkelijke mechaniek achter short-selling.

Mensen willen massaal FB shorten, als dat op grote schaal gaat gebeuren, dan is er dus opeens een hoge vraag naar huur van FB aandelen om te shorten. Als dit een standaard supply-demand systeem is dan zal de vergoeding voor het verhuren van een dergelijk aandeel stijgen. Kortom, als je de mogelijkheid hebt om aandelen te verhuren aan shorters zou je aandelen op een low kunnen kopen om via de verhuurvergoeding een aardige return te kunnen halen. Dit zou dan tot rare prijzensprongen kunnen leiden.

Het is maar een gedachtespinsel :X
Ik snap je redenering maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. De 'rente' die iemand krijgt voor het uitlenen van zijn aandelen is niet in proportie met het risico dat de lener loopt door bij te kopen. En hoe meer shorters hoe meer men ervan overtuigd is dat de boel inzakt. Je zou wel gek moeten zijn om dan net te gaan kopen :).
pi_111883164
Bij plus500 schijn je al shorts FB te kunnen kopen :)

Die nemen dus ongedekte posities voor eigen rekening in :W

Ze hadden net zo goed een banner "we gokken met uw geld' op hun site kunnen zetten :)
pi_111885963
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 17:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bij plus500 schijn je al shorts FB te kunnen kopen :)

Die nemen dus ongedekte posities voor eigen rekening in :W

Ze hadden net zo goed een banner "we gokken met uw geld' op hun site kunnen zetten :)
Dat wordt nog een dure aangelegenheid voor ze met de huidige koersontwikkeling.

Het kan zijn dat ze klanten hebben die een long positie Facebook in hun account hebben en dat Plus500 die stukken uitleent? Staat wellicht in de voorwaarden dat ze zo hun klanten mogen afzetten. Dan hoeven ze pas ongedekt te gaan als de klant verkoopt.
Abre los ojos
  dinsdag 22 mei 2012 @ 23:37:23 #157
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111908591
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 17:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bij plus500 schijn je al shorts FB te kunnen kopen :)

Die nemen dus ongedekte posities voor eigen rekening in :W

Ze hadden net zo goed een banner "we gokken met uw geld' op hun site kunnen zetten :)
Plus500, daar gooi ik echt geen enkele stuiver naar toe!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_111909775
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb geen principes, behalve als het Mittal betreft :)
Nou, eigenlijk zelfs dan niet :D

Ik heb geen serieus idee wat mijn langste positie op de beurs eigenlijk is geweest. Die 10% ASR perps heb ik denk ik nu wel een paar jaar, maar ook telkens in wisselende hoeveelheden :)

Fortis Memling CDO notes heb ik sinds november, dat is ook een klein record, maar zelfs die hebben in die periode ook wel eens gewisseld in omvang :)

Ik ben niet zo goed met buy & hold, kennelijk ;)
Zeker niet als het aandelen betreft, onthechting is niet slecht :P

Voor jou kan ik het wel invullen, vermoed ik: NVO all the way. Of Geely.
Ik heb zelf nog ergens een klein handje met Geely aandelen gekocht, in de hoop dat het in de jaren een aantal euro zou worden. Verwaarloosbaar bedrag sinds ik het op een paar centen heb gekocht en er al wel flinke winst op heb zitten, maar de hoop was uiteraard dat het bedrijf groot zou worden in Europa, en dus een aantal euro's zou worden. Helaas is het nog niet zo ver. Novo is daarna een goede 2e ;).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 23 mei 2012 @ 09:34:08 #159
305022 benx
Siktigit
pi_111915406
Denken jullie dat Zynga er nog weer bovenop komt?
'"Nyke Daenerys Jelmāzmo hen Targārio Lentrot, hen Valyrio Uēpo ānogār iksan. Valyrio muño ēngos ñuhys issa."
pi_111917422
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 09:34 schreef benx het volgende:
Denken jullie dat Zynga er nog weer bovenop komt?
Natuurlijk niet. Dat zijn van die spelletjes die je na een week beu bent. En ze staan op FB, dat ben je na 2 jaar ofzo beu.
  woensdag 23 mei 2012 @ 17:28:14 #161
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111934462
Gisteren 9% erbij bij Ten Cate en nu weer 10% eraf.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111934584
Wat is de reden achter die forse stijging rond het jaar 2000?

If not now, then when.
  woensdag 23 mei 2012 @ 17:31:21 #163
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111934616
Dotcom bubble. _O_
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 23 mei 2012 @ 17:32:12 #164
305022 benx
Siktigit
pi_111934652
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:30 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Wat is de reden achter die forse stijging rond het jaar 2000?

[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Dot-com_bubble
'"Nyke Daenerys Jelmāzmo hen Targārio Lentrot, hen Valyrio Uēpo ānogār iksan. Valyrio muño ēngos ñuhys issa."
pi_111935127
quote:
10s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:28 schreef JimmyJames het volgende:
Gisteren 9% erbij bij Ten Cate en nu weer 10% eraf.
Bijna stond ik quitte :X
  donderdag 24 mei 2012 @ 02:54:04 #166
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111957564
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 23:16 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Volgende week een paar dividend champions cheap inslaan. _O_
Vandaag INTC, PG en AFL voor de mega-lange termijn ingeslagen.

Do you know the only thing that gives me pleasure? It's to see my dividends coming in. - John D. Rockefeller
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 24 mei 2012 @ 11:10:43 #167
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111962744
quote:
10s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:28 schreef JimmyJames het volgende:
Gisteren 9% erbij bij Ten Cate en nu weer 10% eraf.
Ten Cate _O_ Heb een heel klein plukje opgepakt.
  donderdag 24 mei 2012 @ 11:11:44 #168
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111962784
quote:
14s.gif Op donderdag 24 mei 2012 02:54 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Vandaag INTC, PG en AFL voor de mega-lange termijn ingeslagen.

Do you know the only thing that gives me pleasure? It's to see my dividends coming in. - John D. Rockefeller
Fine picks, wat doet Aflac? En waarom PG > Unilever / other peers?
pi_111963395
Wat ik nooit zo vat, waarom geen INTC gekocht toen ze op 19 stonden, niet eens zo lang geleden. Toen wilde ze niemand met een tang aanpakken? What change?

Zelfde met PG of Unilever. Ze waren allicht goedkoper op 13 en een beetje dan op 25?

/ow ik heb Dell gekocht na de melt-down. Een bedrijf wat 4 mrd cash flow per jaar binnenharkt en negatieve net debt van een slordige 35% van de marketcap op de balans heeft staan :D
Daar hou ik nou wel van, mensen die door de bomen (headlines) het bos (kasstromen) niet meer zien :) 17% in de min gisteren, kommaarop :)

HPQ houdt een kulverhaal op herorganisatie op (3,5 mrd per jaar strcutureel te willen besparen door 27000 ontslagen, hmmm, dure medewerkers dan ;) ), die balans bestaat welhaast alleen nog uit goodwill en schuld, en jankt 10+% omhoog. Doe maar niet :)

Got to turn around :)

[ Bericht 25% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 24-05-2012 11:32:30 ]
pi_111963746
quote:
99s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:10 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ten Cate _O_ Heb een heel klein plukje opgepakt.
Ik heb het nooit opgevolgd, maar niet zo lang geleden had de Rabobank een lijstje gemaakt van link gefinancieerde bedrijven (waarop ondermeer BAM, Grontmij, etc), maar ook Ten Cate. Niet nagekeken overigens - /edit/ nu wel, maar ik zie zo snel niks heel bijzonders in de balans of kasstroom. Hmmm, ik weet dat ik het betreffende artikel bewaard heb, maar kan het natuurlijk niet terugvinden. Chaos-Ik moet dringend een PA ;)

En wat veroorzaakt al die koersschommelingen, 10% eraf, erbij?

[ Bericht 7% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 24-05-2012 11:54:15 ]
pi_111967989
Komt er vandaag nog een beetje richtinggevend nieuws?
Wijnaldum: "Volgend seizoen speel ik in de Champions League" (15 September 2011)
  donderdag 24 mei 2012 @ 13:40:45 #172
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111968706
quote:
99s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:10 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ten Cate _O_ Heb een heel klein plukje opgepakt.
Wat zie je precies in Ten Cate?
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 24 mei 2012 @ 13:41:36 #173
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111968741
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 13:40 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Wat zie je precies in Ten Cate?
Innovativiteit :)


quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb het nooit opgevolgd, maar niet zo lang geleden had de Rabobank een lijstje gemaakt van link gefinancieerde bedrijven (waarop ondermeer BAM, Grontmij, etc), maar ook Ten Cate. Niet nagekeken overigens - /edit/ nu wel, maar ik zie zo snel niks heel bijzonders in de balans of kasstroom. Hmmm, ik weet dat ik het betreffende artikel bewaard heb, maar kan het natuurlijk niet terugvinden. Chaos-Ik moet dringend een PA ;)

En wat veroorzaakt al die koersschommelingen, 10% eraf, erbij?
Kon ook niks verdachts vinden, ben wel benieuwd naar dat artikel. :P
pi_111969285
quote:
99s.gif Op donderdag 24 mei 2012 13:41 schreef Sokz het volgende:

Kon ook niks verdachts vinden, ben wel benieuwd naar dat artikel. :P
Gevonden :) Was een korte quote op FD volgens mij, wat ik c/p heb gedaan is:

"De analisten, die een stresstest uitvoerden op de balansen van de ondernemingen op basis van een recessie-scenario, zetten daarbij Dockwise, Grontmij, Ordina en TomTom op een zogenoemde 'red alert'.
Bedrijven als Aalbers, AMG, Aparam, ArcelorMittal, Arseus, BAM, CSM, Randstad, SBM Offshore, Ten Cate, USG People en Wavin krijgen een 'attention sticker'."

De eerste categorie kwam me erg bekend voor (kruis erover muv Dockwise -ken ik niet goed genoeg)
De tweede categorie herkende ik ook, bedrijven wiens truucje is met geleend geld winst in te kopen (Aalbers, BAM, USG), danwel private equity spinoff's (Walvin, Arseus), danwel off balance en boekhoud kings (alles wat begint met M en eindigt met ittal, en aanverwanten ;) )

Maar Ten Cate viel me wel op. Ik kon zo niet bedenken wat daar de reden voor is, want voor de rest hebben ze de belangrijkste 'suspects' wel gecovered :)
Offbalance? Short term financing? Ik heb maar kort de balans en cash flow gescanned, vond dat niet heel spannend.

Helaas meldde de quote niet de achterliggende analyse (en ik neem aan dat die ook niet publiek toegankelijk is).
  donderdag 24 mei 2012 @ 14:02:20 #175
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111969496
quote:
99s.gif Op donderdag 24 mei 2012 13:41 schreef Sokz het volgende:

[..]

Innovativiteit :)

Dat is natuurlijk belangrijk.

--

De kolensector wordt trouwens compleet uitgekotst in de VS:



De markt schijnt te denken dat kolen als energiebron in Amerika zijn langste tijd heeft gehad met de schone (behalve het methaan uit de kraan dan) en bijna oneindige aardgasreserves die de afgelopen jaren zijn ontdekt dankzij nieuwe technieken.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111969498
Ach, ten Cate had eind 2011 nog een net debt van bijna 300m op een EBITDA van 134m, dus grofweg 2.2x EBITDA leverage, wat inderdaad niet spannend is. Maar het bedrijf is vrij kapitaalsintensief, dus is leverage iets van 3.0x EBITA. Neem dan mee dan het bedrijf ook vrij cyclisch is en in 2009 even 45% van de EBITA kwijt raakt en je hebt een scenario waarin je vrij snel op 7.5x EBITA leverage zit - Dat is leveraged buy-out territory...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  donderdag 24 mei 2012 @ 14:33:18 #177
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_111970546
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat ik nooit zo vat, waarom geen INTC gekocht toen ze op 19 stonden, niet eens zo lang geleden. Toen wilde ze niemand met een tang aanpakken? What change?

Zelfde met PG of Unilever. Ze waren allicht goedkoper op 13 en een beetje dan op 25?

/ow ik heb Dell gekocht na de melt-down. Een bedrijf wat 4 mrd cash flow per jaar binnenharkt en negatieve net debt van een slordige 35% van de marketcap op de balans heeft staan :D
Daar hou ik nou wel van, mensen die door de bomen (headlines) het bos (kasstromen) niet meer zien :) 17% in de min gisteren, kommaarop :)

HPQ houdt een kulverhaal op herorganisatie op (3,5 mrd per jaar strcutureel te willen besparen door 27000 ontslagen, hmmm, dure medewerkers dan ;) ), die balans bestaat welhaast alleen nog uit goodwill en schuld, en jankt 10+% omhoog. Doe maar niet :)

Got to turn around :)
Hoe een bedrijf als Dell opeens 17% verliest begrijp ik totaal niet.
  donderdag 24 mei 2012 @ 14:40:31 #178
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_111970809
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat ik nooit zo vat, waarom geen INTC gekocht toen ze op 19 stonden, niet eens zo lang geleden. Toen wilde ze niemand met een tang aanpakken? What change?

Zelfde met PG of Unilever. Ze waren allicht goedkoper op 13 en een beetje dan op 25?

/ow ik heb Dell gekocht na de melt-down. Een bedrijf wat 4 mrd cash flow per jaar binnenharkt en negatieve net debt van een slordige 35% van de marketcap op de balans heeft staan :D
Daar hou ik nou wel van, mensen die door de bomen (headlines) het bos (kasstromen) niet meer zien :) 17% in de min gisteren, kommaarop :)

HPQ houdt een kulverhaal op herorganisatie op (3,5 mrd per jaar strcutureel te willen besparen door 27000 ontslagen, hmmm, dure medewerkers dan ;) ), die balans bestaat welhaast alleen nog uit goodwill en schuld, en jankt 10+% omhoog. Doe maar niet :)

Got to turn around :)
Mwah de cashflows van HP zijn nog altijd wel solide, maar wat ik opvallend vind is dat elk jaar de kosten voor fusies en herstructureringen best wel hard oplopen. Maar uit de twee is Dell zeker de betere keuze. Daarnaast heb ik ook meer vertrouwen in Michael Dell.

Edit: het aankoop beleid van HP is misschien wat waard om te onderzoeken. Daar besteden ze jaarlijks het gros van het geld aan en zal ook één van de oorzaken zijn van de fikse goodwill. (Maar bij tech-bedrijven zijn aankopen praktisch altijd (flink) boven boekwaarde.)

[ Bericht 6% gewijzigd door flyguy op 24-05-2012 14:47:58 ]
The more debt, the better
pi_111971001
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 13:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
"De analisten, die een stresstest uitvoerden op de balansen van de ondernemingen op basis van een recessie-scenario, zetten daarbij Dockwise, Grontmij, Ordina en TomTom op een zogenoemde 'red alert'.
Bedrijven als Aalbers, AMG, Aparam, ArcelorMittal, Arseus, BAM, CSM, Randstad, SBM Offshore, Ten Cate, USG People en Wavin krijgen een 'attention sticker'."
Dit zijn bijna allemaal bedrijven die als 'cyclisch' bekend staan. Zou het misschien kunnen dat de balansen op zich nu wel in orde zijn, maar dat deze analisten bij een recessie-scenario extra risico verwachten?

De waardering van Ten Cate op basis van P/E = 8.3 is interessant voor een groeiend bedrijf. Je moet misschien uitkijken om een bedrijf snel als 'cyclisch' te bestempelen. In het geval van Ten Cate zou de winst bij een aankomende recessie echter wel flinke klappen kunnen krijgen. Op het dieptepunt in 2008/2009 stond het even onder de 12 euro, terwijl er nu nog 19 euro op het bord prijkt. Ik laat het daarom nog even op mijn wenslijstje staan.
pi_111971076
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 14:45 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit zijn bijna allemaal bedrijven die als 'cyclisch' bekend staan. Zou het misschien kunnen dat de balansen op zich nu wel in orde zijn, maar dat deze analisten bij een recessie-scenario extra risico verwachten?

De waardering van Ten Cate op basis van P/E = 8.3 is interessant voor een groeiend bedrijf. Je moet misschien uitkijken om een bedrijf snel als 'cyclisch' te bestempelen. In het geval van Ten Cate zou de winst bij een aankomende recessie echter wel flinke klappen kunnen krijgen. Op het dieptepunt in 2008/2009 stond het even onder de 12 euro, terwijl er nu nog 19 euro op het bord prijkt. Ik laat het daarom nog even op mijn wenslijstje staan.
Volgens mij heb jij een tergend lang lijstje :D
pi_111982731
Bij deze mijn eerste bijdrage op dit topic. De volatiliteit van de beurs is de laatste jaren vrijwel continue behoorlijk hoog en dat maakt het voor beleggers best makkelijk om te kunnen verdienen op de beurs. Ik ben niet ontzettend actief maar zo nu en dan wat indexsprinters verhandelen gaat best goed in deze markt.
pi_111984221
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 14:40 schreef flyguy het volgende:

[..]

Mwah de cashflows van HP zijn nog altijd wel solide, maar wat ik opvallend vind is dat elk jaar de kosten voor fusies en herstructureringen best wel hard oplopen. Maar uit de twee is Dell zeker de betere keuze. Daarnaast heb ik ook meer vertrouwen in Michael Dell.

Edit: het aankoop beleid van HP is misschien wat waard om te onderzoeken. Daar besteden ze jaarlijks het gros van het geld aan en zal ook één van de oorzaken zijn van de fikse goodwill. (Maar bij tech-bedrijven zijn aankopen praktisch altijd (flink) boven boekwaarde.)
Dat dus. HPQ laatste mega aankoop is bijv. Autonomy (10 miljard +), en laat daarvan nou de ontwikkelingen tegenvallen. Dan vind ik Dell's tactiek een stuk beter, die kopen met een duidelijke strategie kleinere bedrijfjes op, en dan met name in de services hoek. Ook geen wonder als je mensen van IBM hebt weggekocht om dat vorm te geven ;)

Wat in al dat mobile vervangt de pc vergeten wordt is dat >80% van de cashflow van Dell helemaal niet meer uit (consumenten)hardware komt. Ik vind ze aardig slim in het kiezen voor markten waar ze iets kunnen verdienen ipv lukraak op alles richten. Bijzonder dat de markt dat diswaardeert.

Dit is een aardig artikel hierover: http://seekingalpha.com/a(...)gs-miss?source=yahoo

Of ze het lukt om succesvol de omslag te maken? In tegenstelling tot HPQ hebben ze in ieder geval een berg cash, en gaan ze bezonnen te werk. En in de tussentijd verdienen ze vooral minder meer.
Strip de net cash, en hun cashflow van de komende vier tot vijf jaar is ongeveer hun market cap.
Een cashflow die voor een aardig deel gebaseerd is op re-occuring services.

Lijkt mij dat er dan wel een aardige bodem onder ligt.
  donderdag 24 mei 2012 @ 20:32:53 #183
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111984535
quote:
99s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:11 schreef Sokz het volgende:

[..]

Fine picks, wat doet Aflac? En waarom PG > Unilever / other peers?
Aflac is een ziektekostenverzekeraar. 75% van hun policy holders zit in Japan, 25% in USA. Aflac is de #1 zorgverzekeraar in Japan. (Dus geen tsunami en aardbeving en act-of-god verzekeringen

Aflac neemt hun premiums en investeert die in verschillende dingen. Tot voor kort bestond 5% van hun portfolio uit piigs staatspapier :r , dat is inmiddels verlaagd naar zo'n 2%. Maar ik zie de markt nog niet reageren. :? Hun P/E is belachelijk laag, hun payout ratio is niet eens 30%, dus veel ruimte om hun divi's te laten groeien. Aflac lijkt mij een goede lange termijn investering. ^O^
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112011397
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 14:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij een tergend lang lijstje :D
Ongeveer 35 fondsen op het lijstje, waarvan ik er slechts 1 (Tesco) in portefeuille heb. Zo nu en dan meld ik hier wat kleinere aankopen (Gravity, Universal Entertainment) maar in basis vind ik dit niet het juiste moment om in equity te zitten: overwaardering, Shiller P/E, bearish, etc.

Tesco en het kleine grut zijn dan ook ongeveer 8% van mijn beschikbare beleggingskapitaal. De rest staat in cash klaar om in het wenslijstje te stappen op het moment dat ik het gunstig acht. Overigens denk ik dat je met 15 aandelen voldoende spreiding hebt aangebracht in een portefeuille. Het zullen dus de eerste 15 van het lijstje zijn die ik koopwaardig acht.

Het lijstje is gebaseerd op artikelen, research, jaarverslagen die ik tegenkom over bedrijven met een concurrentievoordeel ('moat') en goed management. Ik denk dat Ten Cate met een grote verzameling patenten zo'n moat heeft. Hun producten zijn innovatief en kun je wereldwijd verkopen, zoals brandwerende stoffen en onlangs zelfs materiaal om je tegen een bermbom te beschermen.

Zoveel Nederlandse fondsen met een duidelijke moat zijn er verder niet. Philips en DSM met patenten, Heineken en Unilever met goede merken en Ahold met schaalgrootte in distributie. Misschien Kluwer en Reed Elsevier nog met het leveren van bepaalde informatie.
pi_112011736
Grappig dat je ASML niet noemt :)
pi_112013450
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Grappig dat je ASML niet noemt :)
Die hebben patenten genoeg vermoed ik, maar is het een werkelijk concurrentievoordeel? Ik weet te weinig van de chipindustrie om dit te beoordelen. Warren Buffett bedoelt met een 'moat' dat hij over een periode van zeker 10 jaar wil kunnen vaststellen dat het concurrentievoordeel winst blijft genereren.

Ik heb daar zo mijn twijfels over bij ASML en concullega's. Ik vind het echter niet de tijd en moeite waard om mezelf in zo'n ingewikkelde bedrijfstak bij te scholen en daar een oordeel over te vellen. Ik blijf dus van zo'n aandeel af.
pi_112014492
Waarom gaan we nou zo opeens zo snel naar beneden?
Wijnaldum: "Volgend seizoen speel ik in de Champions League" (15 September 2011)
  vrijdag 25 mei 2012 @ 14:01:32 #188
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_112016757
quote:
19s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 12:58 schreef Guidetti het volgende:
Waarom gaan we nou zo opeens zo snel naar beneden?
Ik ben mijn posities aan het afbouwen.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 14:28:20 #189
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_112017767
Net bij RTL Z, aandelen zijn goedkoop in verhouding met rentes op staatsobligaties... De hele staatsobligatie-markt is tot op het bot verneukt door kunstmatige lage rentes en aankopen van centrale banken en dat terwijl de risico's toenemen omdat in bijna de hele Westerse wereld de hoeveelheid schuld tov het BNP aan het toenemen is.

Een index van blue chip-obligaties lijkt mij al een veel betere vergelijking hoewel die door de lage rentes ook al kunstmatig laag zijn, maar dan heb je tenminste wel onderpand (in veel gevallen).
The more debt, the better
pi_112019558
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 14:28 schreef flyguy het volgende:
Net bij RTL Z, aandelen zijn goedkoop in verhouding met rentes op staatsobligaties... De hele staatsobligatie-markt is tot op het bot verneukt door kunstmatige lage rentes en aankopen van centrale banken en dat terwijl de risico's toenemen omdat in bijna de hele Westerse wereld de hoeveelheid schuld tov het BNP aan het toenemen is.

Een index van blue chip-obligaties lijkt mij al een veel betere vergelijking hoewel die door de lage rentes ook al kunstmatig laag zijn, maar dan heb je tenminste wel onderpand (in veel gevallen).
Ik denk eerder dat ie verneukt is omdat iedereen zijn geld daar stalt vanwege risicoperceptie. Waarbij een algemene wijsheid is dat juist de markt waar iedereen zit het meeste risico herbergt (in ieder geval qua mispricing ;) ). Ik denk dat die invloed een stuk groter is dan de centrale banken, da's te veel eer.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 21:27:59 #191
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112033505
https://www.lendingclub.com/

Zou dit legit zijn?

Edit: ben er trouwens via deze blog opgekomen. http://www.bravenewlife.com/05/lending-club-update-may-2012/

[ Bericht 47% gewijzigd door monkyyy op 25-05-2012 21:41:41 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112040137
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 21:27 schreef monkyyy het volgende:
https://www.lendingclub.com/

Zou dit legit zijn?

Edit: ben er trouwens via deze blog opgekomen. http://www.bravenewlife.com/05/lending-club-update-may-2012/
Ziet er een beetje hetzelfde uit als het toenmalige boobr. Dat ging een tijdje goed maar toen bleek dat de leners hun bekostigde motorvakantie niet met 25% interest konden aflossen ging het hele zaakje snel op de fles. Zulk soort initiatieven vind ik altijd wel leuk om te zien maar in de praktijk trekt het vaak alleen maar mensen die al tot over hun oren in de schuld zitten. Daarnaast leen je je geld met dit soort sites uit zonder collateral wat het extra risicovol maakt.
One man's trash, another man's treasure.
pi_112040563
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 21:27 schreef monkyyy het volgende:
https://www.lendingclub.com/

Zou dit legit zijn?

Edit: ben er trouwens via deze blog opgekomen. http://www.bravenewlife.com/05/lending-club-update-may-2012/
Het concept op zich is legitiem. Alleen laten de problemen zich al raden als je zelf een aanvraag doet voor een dergelijk krediet => bijna alle van de beschikbare redenen voor de kredietaanvraag zijn cyclisch... "Ik wil graag een lening om mijn lening af te lossen..". Dat de persoon in kwestie dus een APR van 15% realiseert met een default rate van 0% is, naar mijn mening, eerder een kwestie van geluk dan van zorgvuldige analyse.

edit
Ik zie dat er wel daadwerkelijk een strategie achter zit, als je inderdaad up-to-date statistieken van lendstats kunt gebruiken, kun je inderdaad een valide systeem construeren.

edit 2
http://lendstats.com/
http://www.lendstats.com/(...)er=all&sho1=0&sho2=0

[ Bericht 12% gewijzigd door Physics op 26-05-2012 00:32:01 ]
  zondag 27 mei 2012 @ 09:40:00 #194
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112081183
Hoe reeël is nu eigenlijk de kans dat bij een Griekse exit andere landen zoals bijv. Portugal 'worden besmet' en ook de euro verlaten? wat zou daar voor kunnen zorgen? afschrijvingen op leningen en dergelijke zijn inmiddels al wel ingecalculeerd mag ik hopen dus daar zou het niet aan mogen liggen... :s)
pi_112084734
Had ik net, na tarieven te vergelijken, besloten dat ik bij Lynx wilde gaan beleggen.. Kom ik er nu achter dat als je student bent géén margin account kan openen, dus geen opties/margin/leverage/US stocks.. Laat ik nou net vooral in de US willen beleggen. |:(

quote:
10s.gif Op zondag 27 mei 2012 09:40 schreef Shispeed het volgende:
Hoe reeël is nu eigenlijk de kans dat bij een Griekse exit andere landen zoals bijv. Portugal 'worden besmet' en ook de euro verlaten? wat zou daar voor kunnen zorgen? afschrijvingen op leningen en dergelijke zijn inmiddels al wel ingecalculeerd mag ik hopen dus daar zou het niet aan mogen liggen... :s)
Lijkt me lastig om daar een serieus antwoord op te geven. Het directe probleem is, lijkt me, een afschrijving van rente-inkomsten waardoor de begroting van de zwakkere landen nog meer onder druk komt, waardoor ze ofwel moeten ingrijpen in hun begroting, ofwel het Griekse trucje toepassen.
  maandag 28 mei 2012 @ 10:20:24 #196
305022 benx
Siktigit
pi_112117165
Zijn alle beursen gewoon open vandaag?
'"Nyke Daenerys Jelmāzmo hen Targārio Lentrot, hen Valyrio Uēpo ānogār iksan. Valyrio muño ēngos ñuhys issa."
pi_112117497
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 10:20 schreef benx het volgende:
Zijn alle beursen gewoon open vandaag?
Niet in de USA (memorial day)
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 mei 2012 @ 18:09:42 #198
862 Arcee
Look closer
pi_112133360
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 10:20 schreef benx het volgende:
Zijn alle beursen gewoon open vandaag?
Ja, maar ze hadden net zo goed gesloten kunnen blijven, want de AEX is tot op de duizendste punt nauwkeurig onveranderd gebleven:



Zo zie je maar dat de beurzen stuurloos zijn zonder Wall Street. :s)
  maandag 28 mei 2012 @ 18:13:39 #199
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112133490
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 21:27 schreef monkyyy het volgende:
https://www.lendingclub.com/

Zou dit legit zijn?

Edit: ben er trouwens via deze blog opgekomen. http://www.bravenewlife.com/05/lending-club-update-may-2012/
Meehhhh, voor die site moet je Amerikaans zijn. -O- Er was een Nederlandse versie hiervan, Boober.nl, maar die ging failliet. ik kan geen goede peer to peer lender vinden die ook voor Nederlandse investeerders aanbiedt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112173856
quote:
7s.gif Op maandag 28 mei 2012 18:13 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Meehhhh, voor die site moet je Amerikaans zijn. -O- Er was een Nederlandse versie hiervan, Boober.nl, maar die ging failliet. ik kan geen goede peer to peer lender vinden die ook voor Nederlandse investeerders aanbiedt.
Is bizar vaak zo, dat je "US resident" moet zijn. Best wel vervelend eigenlijk :').

Ben me nu in aan het lezen m.b.t. CFD's, interessante producten. Alleen de brokers die ze aanbieden zijn vaak nogal schimmig, kosten niet duidelijk etc.
pi_112176301
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 16:47 schreef Physics het volgende:

[..]

Is bizar vaak zo, dat je "US resident" moet zijn. Best wel vervelend eigenlijk :').

Ben me nu in aan het lezen m.b.t. CFD's, interessante producten. Alleen de brokers die ze aanbieden zijn vaak nogal schimmig, kosten niet duidelijk etc.
Als derivatives 'financial weapons of mass desctruction' zijn ( (c) Buffett ), dan zijn CFD's de variant die het heelal kunnen doen laten desintegreren tot mini-molekuultjes ;)

Sitting Elfling kan je wel vertellen welke broker je moet hebben, handelen op geheel eigen risico, gratis potje blarenzalf meegeleverd bij het account.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 18:14:55 #202
256829 Sokz
Livin' the life
pi_112177868
IGmarkets voor CFD's
  dinsdag 29 mei 2012 @ 18:58:24 #203
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112179874
mooi goedkoop oppikken nu.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 20:18:37 #204
374125 WebBeestje
WebBeestje
pi_112184411
Wat denken jullie eigenlijk van de Euro? Een mooie steun ligt er op 1,20 maar ik had toch wel verwacht dat de 1,25 het ook zou gaan houden.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 21:21:47 #205
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112188885
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 20:18 schreef WebBeestje het volgende:
Wat denken jullie eigenlijk van de Euro? Een mooie steun ligt er op 1,20 maar ik had toch wel verwacht dat de 1,25 het ook zou gaan houden.
die is tegenwoordig recht evenredig verbonden aan de griekse verkiezingspeilingen en de status van de spaanse banken :')
pi_112188946
quote:
11s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 17:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als derivatives 'financial weapons of mass desctruction' zijn ( (c) Buffett ), dan zijn CFD's de variant die het heelal kunnen doen laten desintegreren tot mini-molekuultjes ;)

Sitting Elfling kan je wel vertellen welke broker je moet hebben, handelen op geheel eigen risico, gratis potje blarenzalf meegeleverd bij het account.
Waarop baseer je dat?

Met CFD's kun je de leverage in je portfolio verhogen, dat is niet altijd wenselijk (bijvoorbeeld bij volatiele aandelen), maar kan zeker wel bruikbaar zijn lijkt me zo. Wel grappig dat als je je leverage verhoogt de stop-loss convergeert naar de handelsprijs, als je dan intraday high-lows bekijkt zie je dat bij een bepaalde leverage je bijna altijd de stop-loss zult triggeren :').
  dinsdag 29 mei 2012 @ 21:25:49 #207
374125 WebBeestje
WebBeestje
pi_112189122
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 21:21 schreef Shispeed het volgende:

[..]

die is tegenwoordig recht evenredig verbonden aan de griekse verkiezingspeilingen en de status van de spaanse banken :')
Ik had blijkbaar gemist dat een klein nietszeggende kredietbeoordelaar Spanje heeft afgewaardeerd.
pi_112189722
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 18:14 schreef Sokz het volgende:
IGmarkets voor CFD's
Ik ben benieuwd, waarom IG Markets? Ik ben nu even aan het spelen met de demo versie van CMC, daar kan je met een soort schuifmaat je leverage aanpassen (ook in de live versie), dat vind ik wel mooi eerlijk gezegd, zo kun je je risico beter calibreren. Wel jammer dat de demo versie beperkt is qua aandelen, vooral de aandelen waarop ik leveraged long/short wilde gaan kan ik nou niet backtesten...
  dinsdag 29 mei 2012 @ 21:36:26 #209
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112189892
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 21:25 schreef WebBeestje het volgende:

[..]

Ik had blijkbaar gemist dat een klein nietszeggende kredietbeoordelaar Spanje heeft afgewaardeerd.
precies, dit gaat totaal nergens meer over. wat wordt het volgende? eurokoersdalingen als een vogel op een Spaans bankgebouw schijt? :')
  dinsdag 29 mei 2012 @ 21:47:05 #210
374125 WebBeestje
WebBeestje
pi_112190537
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 21:36 schreef Shispeed het volgende:

[..]

precies, dit gaat totaal nergens meer over. wat wordt het volgende? eurokoersdalingen als een vogel op een Spaans bankgebouw schijt? :')
Als ik Google naar nieuws over de kredietverlaging van Spanje kom ik het niet eens tegen. Misschien morgen weer boven de steun van 1,25 :)

Edit: ik zie nu al bijna de 1,25 weer als koers.

[ Bericht 3% gewijzigd door WebBeestje op 29-05-2012 22:04:24 ]
pi_112207512
Haha best wel mooi. Dat tradingplatform van IG Markets is in Flash gemaakt. Ik heb het nu nog geen 24 uur en de applicatie is al 5x vastgelopen. Voor snel traden sowieso geen optie dus :)

Ik heb nu wel, beperkt, toegang tot een bloomberg terminal. Eens kijken wat ik daarmee kan doen :P.
pi_112208474
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 21:22 schreef Physics het volgende:

[..]

Waarop baseer je dat?

Met CFD's kun je de leverage in je portfolio verhogen, dat is niet altijd wenselijk (bijvoorbeeld bij volatiele aandelen), maar kan zeker wel bruikbaar zijn lijkt me zo. Wel grappig dat als je je leverage verhoogt de stop-loss convergeert naar de handelsprijs, als je dan intraday high-lows bekijkt zie je dat bij een bepaalde leverage je bijna altijd de stop-loss zult triggeren :').
verplicht leesvoer :) Trading: meer leverage = meer winst?

PS: alle aandelen zijn volatiel, alleen de één wat meer dan de andere :)
En allemaal hebben ze een meer dan marginale mate van onvoorspelbaarheid. Als je dat niet kunt overleven is het dus inderdaad 'close down'. Hoe slim en handig je ook bent :)

[ Bericht 8% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 30-05-2012 11:50:06 ]
pi_112209234
Wat een tof topic btw (die over leverage). Die dingen moeten eigenlijk even gebundeld worden, maar ook ik kan niet verder in de topicgeschiedenis terugkijken dan een x aantal week.
pi_112209322
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 12:04 schreef Kaas- het volgende:
Wat een tof topic btw (die over leverage). Die dingen moeten eigenlijk even gebundeld worden, maar ook ik kan niet verder in de topicgeschiedenis terugkijken dan een x aantal week.
Overzicht van reeksen en kwaliteitstopics
je voorganger heeft dat keurig links laten liggen :(

vast wel wat vaste bezoekers en oudgedienden hier die suggesties willen aandragen, voor zover nodig :)

zoeken op topicstarter SeLang en Beurs&Economie geeft ook al een flinke zet in de goede richting :D
pi_112209368
Dat topic is hopeloos out of date inderdaad. Ik zal die vanaf nu ook standaard updaten en kijken of ik nog wat uit de oude doos kan trekken. Suggesties zijn uiteraard welkom. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 12:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Overzicht van reeksen en kwaliteitstopics
je voorganger heeft dat keurig links laten liggen :(
:')
pi_112246453
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

verplicht leesvoer :) Trading: meer leverage = meer winst?

PS: alle aandelen zijn volatiel, alleen de één wat meer dan de andere :)
En allemaal hebben ze een meer dan marginale mate van onvoorspelbaarheid. Als je dat niet kunt overleven is het dus inderdaad 'close down'. Hoe slim en handig je ook bent :)
Ik bedoelde dus aandelen die in het algemeen genomen volatieler zijn dan de meesten. Toen ik net in de trein zat bedacht ik me dat ik als studieproject misschien iets kan doen met historische volatiliteitswaarden, S/L waarden en leverage. Met een naïeve normale verdeling van de intraday volatiliteit met daarbij behorende kans dat de S/L trigger wordt overschreden kun je al een leuk (negatief) binomiaal experiment maken wat de kans is dat je over een periode van N-dagen je S/L trigger overschrijdt, en waar je die overschrijding mag verwachten.
  donderdag 31 mei 2012 @ 11:08:12 #217
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_112255891
Vandaag maar een beetje aan het inkopen gegaan, het is tenslotte een verkiezingsjaar in de VS en dan gaat het meestal vanaf begin juni weer de goede kant op.

http://www.seasonalcharts.com/zyklen_wahl_dax_election.html
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_112257144
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 11:08 schreef Bayswater het volgende:
Vandaag maar een beetje aan het inkopen gegaan, het is tenslotte een verkiezingsjaar in de VS en dan gaat het meestal vanaf begin juni weer de goede kant op.

http://www.seasonalcharts.com/zyklen_wahl_dax_election.html
Wat heb je gekocht? De Amerikaanse beurzen zijn toch nog niet open?
  donderdag 31 mei 2012 @ 12:00:47 #219
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_112257737
Gewoon uit de AEX, voornamelijk Mittal en wat Air France en ING. Paar volatiele fondsen hier (die harde klappen hebben gehad) die op stijgende Amerikanen moeten kunnen meeliften.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  donderdag 31 mei 2012 @ 14:31:09 #220
305022 benx
Siktigit
pi_112264046
Zal ING spoedig nog naar 5 stijgen? Of beter nog naar 7? Wat denken jullie?
'"Nyke Daenerys Jelmāzmo hen Targārio Lentrot, hen Valyrio Uēpo ānogār iksan. Valyrio muño ēngos ñuhys issa."
  donderdag 31 mei 2012 @ 15:14:19 #221
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_112265916
BHP staat nog steeds erg hoog op mijn lijstje. Er is echter iets raars met de noteringen van het bedrijf aan de Amerikaanse beurs: de ADR van de Londense notering noteert $10 lager dan die van de Australische notering terwijl beide aandelen exact dezelfde hoeveelheid dividend uitbetalen. Het dividendrendement van BBL is dus beduidend hoger dan van BHP. Dit komt waarschijnlijk door het verschil tussen de koers van de USD/GBP en de USD/AUD. Waarom wordt dit verschil door arbitrage niet weggewerkt?

http://www.google.com/finance?q=bhp
http://www.google.com/finance?q=NYSE:BBL
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_112267642
Ik denk dat we in juni gaan crashen.. maar dat is het koopmoment van de eeuw!
  donderdag 31 mei 2012 @ 15:53:36 #223
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112267739
Waarom denk je dat?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 31 mei 2012 @ 15:56:36 #224
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_112267872
Dat denken er te veel en daarom gaat het niet gebeuren.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_112268806
quote:
5s.gif Op donderdag 31 mei 2012 15:53 schreef monkyyy het volgende:
Waarom denk je dat?
ik denk dat de economische data extraveel gaat teleurstellen in juni net zoals in mei is gebeurd. maar dan is er een bodem omdat QE3 begint.
  donderdag 31 mei 2012 @ 17:16:32 #226
305022 benx
Siktigit
pi_112271525
Vandaag veel geld verloren op EUR/USD, wat is dit?
'"Nyke Daenerys Jelmāzmo hen Targārio Lentrot, hen Valyrio Uēpo ānogār iksan. Valyrio muño ēngos ñuhys issa."
pi_112271830
De AEX gaat trouwens ook totaal niet lekker
pi_112272795
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 15:14 schreef JimmyJames het volgende:
BHP staat nog steeds erg hoog op mijn lijstje. Er is echter iets raars met de noteringen van het bedrijf aan de Amerikaanse beurs: de ADR van de Londense notering noteert $10 lager dan die van de Australische notering terwijl beide aandelen exact dezelfde hoeveelheid dividend uitbetalen. Het dividendrendement van BBL is dus beduidend hoger dan van BHP. Dit komt waarschijnlijk door het verschil tussen de koers van de USD/GBP en de USD/AUD. Waarom wordt dit verschil door arbitrage niet weggewerkt?

http://www.google.com/finance?q=bhp
http://www.google.com/finance?q=NYSE:BBL
De Google Finance gegevens zijn in ieder geval niet betrouwbaar, want bij de eerste link krijgt BHP een Mkt cap 97.20B USD en bij de tweede 54.65B USD. Er worden denk ik berekeningen gedaan met basisgetallen in verschillende soorten valuta, zoals dat wel vaker misgaat bij ADR informatie.

Verder is de notering van BHP Billiton plc (gewoon in Londen) ook niet consequent met de waarde van de BHP Billiton plc ADR : 1,689.50 pence is lang geen 52.00 USD. Heeft deze ADR misschien 2 Billiton plc aandelen per ADR kontrakt ? De BHP Billiton Limited ADR heeft misschien weer een ander aantal Australische aandelen per ADR kontrakt.

Verder kan het zijn dat het Britse dividend met 0% dividendbelasting aantrekkelijker is als het Australische dividend met 30% belasting, wat een hogere koers rechtvaardigt voor de eerste. (Ik zie dat de Australische ADR hoger staat, maar na correctie van het bovenstaande verschil of een ander verschil, kan belasting van het dividend een verklaring zijn als er nog steeds verschil is).

Verschillende de Australische en Britse aandelen wellicht qua stemrecht of andere rechten ?

Je hebt gelijk dat de valuta verschillen zichzelf bij zo'n liquide aandeel weg zouden moeten arbitreren. Er is duidelijk iets anders aan de hand. Je zult precies moeten uitpluizen wat de ADR noteringen vertegenwoordigen.
pi_112300395
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 15:56 schreef Bayswater het volgende:
Dat denken er te veel en daarom gaat het niet gebeuren.
De cijfers van china waren weeer erg slecht, dit blijft zo doorgaan in juni, ik denk niet dat de markt daar niet negatief op reageert.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 11:23:01 #230
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_112300635
Zijn er hier nog mensen die een positie in Douwe Egberts overwegen vanaf Juli? Ben zelf groot fan van Starbux en denk er wel degelijk over na om 'de master blenders' :') in de porto te gooien. Pickwick en DE zijn toch krachtige merken hier in NL?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_112301298
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 11:23 schreef sitting_elfling het volgende:
Zijn er hier nog mensen die een positie in Douwe Egberts overwegen vanaf Juli? Ben zelf groot fan van Starbux en denk er wel degelijk over na om 'de master blenders' :') in de porto te gooien. Pickwick en DE zijn toch krachtige merken hier in NL?
Mee eens en je ziet het ook overal dus waarschijnlijk ook schaalvoordelen bij de distributie. Maar heb jij al iets gezien qua prospectus? Het moederbedrijf Sara Lee lijkt zelf erg hoog gewaardeerd op dit moment (P/E = 146 ?). Het lijkt me niet dat ze de 'master blenders' er voor een koopje uitgooien.

Ik vraag me bovendien af of deze IPO doorgang zal vinden. De Formula 1 IPO is afgeblazen en die van Manchester United hoor je ook niets meer over. In Hong Kong ziet een grote juwelier (Graft) er vanaf. In Maleisie twijfelen ze nu over de beursgang van palmolie producent Felda, die qua float de grootste zou moeten worden na Facebook. Dit alles n.a.v. het mislukken van de Facebook IPO en 'het sentiment' .
pi_112301710
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 11:42 schreef jaco het volgende:

[..]

Mee eens en je ziet het ook overal dus waarschijnlijk ook schaalvoordelen bij de distributie. Maar heb jij al iets gezien qua prospectus? Het moederbedrijf Sara Lee lijkt zelf erg hoog gewaardeerd op dit moment (P/E = 146 ?). Het lijkt me niet dat ze de 'master blenders' er voor een koopje uitgooien.

Ik vraag me bovendien af of deze IPO doorgang zal vinden. De Formula 1 IPO is afgeblazen en die van Manchester United hoor je ook niets meer over. In Hong Kong ziet een grote juwelier (Graft) er vanaf. In Maleisie twijfelen ze nu over de beursgang van palmolie producent Felda, die qua float de grootste zou moeten worden na Facebook. Dit alles n.a.v. het mislukken van de Facebook IPO en 'het sentiment' .
Het FD quote vanmorgen volgens mij een "marktwaarde" van boven de 2 miljard op een EBIT van 363 miljoen. Niet enorm duidelijk, maar klinkt niet bizar. Vergeet niet dat het niet echt een IPO is, dus het risico is minimaal. Ze gaan gewoon elk aandeel Sara Lee belonen met een superdividend van $3, plus een aandeel DE. Dan heb je een maandje "grijze handel" voordat het aandeel echt "los" is voor de handel en de prijs zich dus bewijst.

Trouwens, ik begrijp niet waarom je ooit naar PE kijkt, dat is echt een extreme flawed metric. In het geval van Sara Lee zit het Net Income vol met non-cash write-downs en restructuring charges, dus de multiple slaat nergens op. De EV/EBITDA zit rond de 10x, dat is een betere, schonere metric.

En verder moeten we niet vergeten dat DE wereldwijd een middenmoter is, geen topper. Niet slecht natuurlijk, maar anderen hebben veel grotere schaalvoordelen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_112301811
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 15:14 schreef JimmyJames het volgende:
BHP staat nog steeds erg hoog op mijn lijstje. Er is echter iets raars met de noteringen van het bedrijf aan de Amerikaanse beurs: de ADR van de Londense notering noteert $10 lager dan die van de Australische notering terwijl beide aandelen exact dezelfde hoeveelheid dividend uitbetalen. Het dividendrendement van BBL is dus beduidend hoger dan van BHP. Dit komt waarschijnlijk door het verschil tussen de koers van de USD/GBP en de USD/AUD. Waarom wordt dit verschil door arbitrage niet weggewerkt?

http://www.google.com/finance?q=bhp
http://www.google.com/finance?q=NYSE:BBL
Ik wil er van het weekend wel naar kijken, als het mysterie dan nog niet opgelost is.

Withholding tax kan imho niet de reden zijn, want dat is makkelijk genoeg op te lossen :)

Lijkt me buitengewoon sterk dat het een arbritrage mogelijkheid is, anders dan een tiende van een percent of zo.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 14:55:47 #234
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_112308350
Slapjes..

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:29:20 #235
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112309765
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 14:55 schreef Perrin het volgende:
Slapjes..

[ afbeelding ]
het is weer eens goed raak inderdaad. wel goedkoop oppikken nu als je ziet wat van P/E sommige fondsen nu hebben ^O^
  vrijdag 1 juni 2012 @ 16:36:16 #236
57586 Bananenman
-----------
pi_112312369
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 11:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik wil er van het weekend wel naar kijken, als het mysterie dan nog niet opgelost is.

Withholding tax kan imho niet de reden zijn, want dat is makkelijk genoeg op te lossen :)

Lijkt me buitengewoon sterk dat het een arbritrage mogelijkheid is, anders dan een tiende van een percent of zo.
Leesvoer over eventuele BHP/BBL arbitrage: klik.
pi_112318912
De eerste dag van juni zet al meteen de toon. Binnenkort de buy van een lifetime dankzij QE3! *O*
pi_112319197
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 15:56 schreef Bayswater het volgende:
Dat denken er te veel en daarom gaat het niet gebeuren.
Is er te vaak wolf crash geroepen?
De beurzen hebben wel wat ingeleverd maar het staat zeker in de vs nog bizar hoog.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  vrijdag 1 juni 2012 @ 19:54:15 #239
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112319759
http://www.multpl.com/

Valt wel mee met 'bizar hoog' lijkt me?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 21:55:36 #240
256829 Sokz
Livin' the life
pi_112325550
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:54 schreef monkyyy het volgende:
http://www.multpl.com/

Valt wel mee met 'bizar hoog' lijkt me?
http://www.multpl.com/shiller-pe/
  vrijdag 1 juni 2012 @ 22:13:10 #241
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112326394
quote:
Hmm, interessant, is er ook ergens een site waar ik de "shiller p/e" van individuele bedrijven kan vinden?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112332186
Bizar hoog.. Ja dat is gebaseerd op het feit dat we rond de ath staan terwijl complete unies verbrokkelen.
Ik snap ook wel dat er weinig alternatieven zijn om in te investeren maar het lijkt me allemaal wat te optimistisch geprijsd.
Efficiënte markthypothese?
Ik geloof er niet in en wacht op SeLang niveaus.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_112332511
Het is wel vervelend hoor, staan te popelen om een (eerste) move te maken maar weten dat het verstandiger is nog even te wachten.. De opties voor kapitaalgroei zijn vrij minimaal, 't is allemaal net niks. Wachten op een Schiller P/E van 15 of zelfs 10 is natuurlijk fantastisch, maar dan moet dat moment wel ooit nog komen. Al denk ik dat er zeker nog wel wat van de markten af kan, dat moet wel :+
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  zaterdag 2 juni 2012 @ 00:31:43 #244
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112332974
SeLang level's kunnen nog wel decennia kan duren, waarom niet in ondergewaarde, solide bedrijven investeren, maar wachten tot de gehele markt goedkoop is?

Hoeveel mensen hier doen Buy & Hold grote indexen? VTSAX, SPY, VTI etc. Dat is eigenlijk wat ik mensen aanraad die niet veel van beleggen, of het waarderen van bedrijven verstand hebben, of geen zin hebben om er actief mee bezig te zijn. "Buy & Hold een grote index met lage beheerkosten"

Ik ben zelf een portfolio bouwen van ~30 blue chips, die ik aankoop als ze aantrekkelijk geprijsd zijn, ik kijk niet zo zeer naar wat de hele markt doet, maar meer wat individuele bedrijven doen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112336575
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 16:36 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Leesvoer over eventuele BHP/BBL arbitrage: klik.
Interessant: volgens deze paper zouden de beide ADR's dezelfde waarde hebben (pagina 7). De auteur heeft geen verklaring voor het prijsverschil.
pi_112345142
Nog zo'n voorbeeld is het waarderingsverschil tussen Heineken Holding en Heineken NV. Beide noteringen vertegenwoordigen dezelfde onderliggende waarde en dito dividend maar er zit ruim 18% (!) verschil in koers. Als we dan ook naar de koersontwikkeling van beide aandelen kijken sinds de ATL in maart 2009 dan is het absolute verschil ongeveer 1%. De zeer sterke correlatie tussen beide aandelen getuigt van arbitrage maar waarom de discrepantie in koers zo constant blijft is me een raadsel.
One man's trash, another man's treasure.
pi_112345349
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 14:51 schreef Arkai het volgende:
Nog zo'n voorbeeld is het waarderingsverschil tussen Heineken Holding en Heineken NV. Beide noteringen vertegenwoordigen dezelfde onderliggende waarde en dito dividend maar er zit ruim 18% (!) verschil in koers. Als we dan ook naar de koersontwikkeling van beide aandelen kijken sinds de ATL in maart 2009 dan is het absolute verschil ongeveer 1%. De zeer sterke correlatie tussen beide aandelen getuigt van arbitrage maar waarom de discrepantie in koers zo constant blijft is me een raadsel.
Daar is wel een goede reden voor. De familie Heineken heeft namelijk een meerderheidsbelang in Heineken Holding. Als zij het dividend van Heineken niet willen dooruitdelen aan de aandeelhouders van Heineken Holding, dan kan dat. Als zij die centen ergens anders voor willen gebruiken oid, dan kan dat ook. Ergo, bij Heineken Holding heeft fam. Heineken alleenmacht, en de andere aandeelhouders geen macht.

Dat is bij Heineken NV anders :)

Da's bewust zo, da's ook het enige doel van Heineken Holding namelijk.
pi_112345516
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 05:30 schreef jaco het volgende:

[..]

Interessant: volgens deze paper zouden de beide ADR's dezelfde waarde hebben (pagina 7). De auteur heeft geen verklaring voor het prijsverschil.
Ik heb wel dit gevonden http://seekingalpha.com/a(...)-s-2-u-s-listed-adrs , daar wordt gesteld dat de ADR's in principe dezelfde rechten hebben als de aandelen, maar dat het verschil veroorzaakt zou worden door het Australische stelsel van 'franking credit' (een wat afwijkende manier van verrekening van voorheffing), waardoor buitenlanders daar geen gebruik van zouden kunnen maken. Het lijkt me sterk dat dat het is, en dat dit niet eenvoudig uitgebuit zou moeten kunnen worden, dus een mooie gelegenheid om mijn kennis van Oz belastingrecht weer eens op te poetsen, alsmede verdragskennis :P

Overigens is risicoloos arbritreren natuurlijk niet mogelijk, omdat je ADR's niet kunnen verwisselen voor aandelen.

Dus als bovenstaande klopt, ga ik maar eens nadenken hoe tenminste het verschil in kasstromen uitgebuit zou moeten kunnen worden :)

Die franking credit krijg ik wel verrekend namelijk, desnoods via via ;)

Wie meer wil lezen over franking credit: http://en.wikipedia.org/wiki/Dividend_imputation
Een ontvanger van dividend krijgt als het ware een credit die pro rata is naar de corporate income tax die de uitdelende vennootschap verschuldigd is.

/edit/ de crux is dus dat, om gebruik te maken van franking credit, je Australisch belast inkomen moet hebben :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 02-06-2012 15:12:06 ]
  zaterdag 2 juni 2012 @ 15:12:12 #249
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112345667
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:40 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Is er te vaak wolf crash geroepen?
De beurzen hebben wel wat ingeleverd maar het staat zeker in de vs nog bizar hoog.
er is al zo vaak geroepen dat er een crash aankomt, elke keer als de AEX 30 punten zakt komt er een crash aan, en de echte crashes worden nauwelijks voorzien :')

de VS staat inderdaad ook belachelijk hoog, wat een factor is om in de gaten te houden, als de problemen in de Eurozone eindelijk eens op zijn gelost kan de VS wel eens weg gaan zakken, zeker na de (Amerikaanse) verkiezingen. en dan gaan wij weer minstens net zo hard mee naar beneden :|W
pi_112345823
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 15:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Daar is wel een goede reden voor. De familie Heineken heeft namelijk een meerderheidsbelang in Heineken Holding. Als zij het dividend van Heineken niet willen dooruitdelen aan de aandeelhouders van Heineken Holding, dan kan dat. Als zij die centen ergens anders voor willen gebruiken oid, dan kan dat ook. Ergo, bij Heineken Holding heeft fam. Heineken alleenmacht, en de andere aandeelhouders geen macht.

Dat is bij Heineken NV anders :)

Da's bewust zo, da's ook het enige doel van Heineken Holding namelijk.
Ok maar zelfs dan vind ik het verschil groot als je bedenkt dat het dividend ~7 keer past tussen beide niveaus. Daarnaast kan de familie Heineken ook bij Heineken NV haar alleenmacht uitoefenen met het 50,005% belang dat ze hebben. Waarom zou de angst op dividendonthouding bij de Holding groter zijn dan bij het moederbedrijf?
One man's trash, another man's treasure.
pi_112346305
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 11:23 schreef sitting_elfling het volgende:
Zijn er hier nog mensen die een positie in Douwe Egberts overwegen vanaf Juli? Ben zelf groot fan van Starbux en denk er wel degelijk over na om 'de master blenders' :') in de porto te gooien. Pickwick en DE zijn toch krachtige merken hier in NL?
Wat voor positie had je in gedachte? Aandeelhouders van Sara Lee krijgen er een aandeel DE bij, veel aandeelhouders zullen van een dergelijk aandeel af willen omdat ze (zeker in deze tijd) niet in Europa (het o zo instabiele continent) willen/mogen beleggen.

Je zou eigenlijk een analyse moeten uitvoeren van het aandeelhoudersprofiel, kan dat?
  zaterdag 2 juni 2012 @ 19:02:40 #252
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_112353114
De bottom line: niemand snapt precies waar de discount aan te wijten is maar hij is er altijd al geweest.

Klopt het trouwens dat je onder een bepaald bedrag bent gevrijwaard van de Britse stamp tax (die ook geldt voor ADR's)?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_112372486
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 15:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het lijkt me sterk dat dat het is, en dat dit niet eenvoudig uitgebuit zou moeten kunnen worden, dus een mooie gelegenheid om mijn kennis van Oz belastingrecht weer eens op te poetsen, alsmede verdragskennis :P
Dat zegt die Bob Johnson in het reaktie forum, maar hij legt z'n verklaring nergens in detail uit. Even later in de discussie wordt hij over iets anders terechtgewezen. Ik zou niet al teveel waarde hechten aan zijn deskundigheid.

De schrijver van de paper wijst er op dat het prijsverschil tussen de beide ADR's volatiel is met een trend naar vergroting van de voorsprong van BHP ADR (grafiekje pag. 8). De verklaring door een belastingvoordeel wordt dan problematisch, want je kunt aannemen dat zo'n voordeel met 1 sprong wordt ingeprijsd op het moment dat deze bekend wordt.

De auteur van het Seeking Alpha artikel wijst er op dat Australische beleggers mogelijk een voorkeur hebben voor BHP als een lokale blue chip, terwijl er in London veel meer van dergelijke aandelen staan genoteerd. Zo'n soort verklaring spreekt mij meer aan: beide noteringen hebben hun eigen publiek dat het bedrijf anders waardeert.

Of er is domweg geen verklaring. Er zijn ook closed end fondsen die met 40% korting op de marktwaarde van hun beleggingen noteren. Hier ligt een arbitrage mogelijkheid, maar hoe lang zou het duren tot zo'n verschil weer verdwijnt. If ever ?

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 03-06-2012 05:26:50 ]
  zondag 3 juni 2012 @ 16:18:53 #254
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_112385823
Zo gaat een spannende maandag worden... ^O^
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_112386973
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 16:18 schreef Montelly het volgende:
Zo gaat een spannende maandag worden... ^O^
Waarom? Waskebeurt?
pi_112387257
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 05:16 schreef jaco het volgende:

[..]

Dat zegt die Bob Johnson in het reaktie forum, maar hij legt z'n verklaring nergens in detail uit. Even later in de discussie wordt hij over iets anders terechtgewezen. Ik zou niet al teveel waarde hechten aan zijn deskundigheid.

De schrijver van de paper wijst er op dat het prijsverschil tussen de beide ADR's volatiel is met een trend naar vergroting van de voorsprong van BHP ADR (grafiekje pag. 8). De verklaring door een belastingvoordeel wordt dan problematisch, want je kunt aannemen dat zo'n voordeel met 1 sprong wordt ingeprijsd op het moment dat deze bekend wordt.

De auteur van het Seeking Alpha artikel wijst er op dat Australische beleggers mogelijk een voorkeur hebben voor BHP als een lokale blue chip, terwijl er in London veel meer van dergelijke aandelen staan genoteerd. Zo'n soort verklaring spreekt mij meer aan: beide noteringen hebben hun eigen publiek dat het bedrijf anders waardeert.

Of er is domweg geen verklaring. Er zijn ook closed end fondsen die met 40% korting op de marktwaarde van hun beleggingen noteren. Hier ligt een arbitrage mogelijkheid, maar hoe lang zou het duren tot zo'n verschil weer verdwijnt. If ever ?
Welke closed end fondsen concreet? ;)

Er is altijd een reden voor. Zeker als beide componenten dezelfde kasstroom genereren.
Als ik met de ADR met een investering van 90 dezelfde kasstroom genereer als met een aandeel maar dan met een investering 100, dan moet ik dat kunnen uitbuiten door de kasstromen te strippen.
Misschien niet toegankelijk voor het publiek, maar organisaties die toegang hebben tot de OTC markt moeten dan kunnen.
(grosso modo: koop het vruchtgebruik op 100 ADR, verkoop vruchtgebruik op 100 aandeel, en dan zou je een marge moeten overhouden - als je het belastingeffect kunt poetsen)

Ik ben er nog niet klaar mee ;)
  zondag 3 juni 2012 @ 20:47:56 #257
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_112397339
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 16:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Waarom? Waskebeurt?
Schijnt dat er een of ander " ultiem masterplan" in de maak is dat hele crisis moet bestrijden. Alle eindbazen van ECB, EU, etc zijn bij betrokken.
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_112406568
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 20:47 schreef Montelly het volgende:

[..]

Schijnt dat er een of ander " ultiem masterplan" in de maak is dat hele crisis moet bestrijden. Alle eindbazen van ECB, EU, etc zijn bij betrokken.
Dus ze laten de boel instorten zodat we vanaf nieuw kunnen beginnen?

Nee dacht het al, dan is dit geen oplossingplan. Ze moeten gewoon de welvaart herverdelen, zodat ik meer krijg en iemand anders verliest simpel...
Thugh life.
pi_112406749
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:20 schreef Baltazar69 het volgende:
Nee dacht het al, dan is dit geen oplossingplan. Ze moeten gewoon de welvaart herverdelen, zodat ik meer krijg en iemand anders verliest simpel...
U stemt SP? Iedereen arm, iedereen gelijk!
pi_112406813
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:23 schreef KeimpeHart het volgende:

[..]

U stemt SP? Iedereen arm, iedereen gelijk!
Nee ik ben geen communist.

Ik heb wel schulden en als die zouden verdampen heb ik daar geen probleem mee, het huis blijft. De bank verliest en ik word rijk *) Als het niet gebeurd maakt het me ook niet uit, dan betaal ik het af maar zou meegenomen zijn.
Thugh life.
pi_112406864
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:25 schreef Baltazar69 het volgende:
Nee ik ben geen communist.

Ik heb wel schulden en als die zouden verdampen heb ik daar geen probleem mee, het huis blijft. De bank verliest en ik word rijk *)
Wat is daar rechtvaardig aan dan :?.

Lijkt mij een opportune reactie. Als je aan de andere zijde stond, zou je wellicht wat anders beweren...
pi_112406918
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:26 schreef KeimpeHart het volgende:

[..]

Wat is daar rechtvaardig aan dan :?.

Lijkt mij een opportune reactie. Als je aan de andere zijde stond, zou je wellicht wat anders beweren...
Waarschijnlijk wel maar dat is niet zo. Denk je dat andere kant aan mij denkt dan? :Y)
Thugh life.
pi_112407246
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:26 schreef Baltazar69 het volgende:
Waarschijnlijk wel maar dat is niet zo. Denk je dat andere kant aan mij denkt dan? :Y)
Maar wat vind je daar nu rechtvaardig aan? Ik zit nog steeds te wachten op iemand die daarop een antwoord kan geven.

Je verkettert degenen die het breed hebben.

Het zijn wel juist degenen die de moeite namen om zich in te lezen, lang gezocht hebben naar de mogelijkheden, steeds bleven proberen, ervoor gewerkt hebben, slim geïnvesteerd hebben, geduld bewaard hebben. Degenen zijn nu welvarend. En terecht.. initiatief en zelfredzaamheid wordt beloond, comme il faut. Hierdoor raken anderen ook gemotiveerd hetzelfde te doen, hetgeen leidt tot toenemende welvaart voor iedereen. Kapitalisme in notendop. Daarom is het Westen ook het rijkste en welvarendste.
pi_112407545
wat boeit mij het wat met andere gebeurd , zouden zij aan mij denken als ik wat kreeg?
Ja zo ben ik ja en ik kom er eerlijk voor uit, de meeste zijn trouwens zo maar zeggen neit hardop.

En ik heb nooit gezegd dat dat rechtvaardig is heb alleen gezegd dat als politici in een domme poging inflatie maken dat mij niet zo slecht uitkomt omdat ik een hypotheek heb en amper spaargeld...
Thugh life.
  zondag 3 juni 2012 @ 23:38:27 #265
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112407558
In dit land wordt schulden maken beloond (HRA) en bezittingen hebben en sparen bestraft. (Vermogensrendementsheffing) Als dat nou eens om wordt gedraaid.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112408202
quote:
8s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:38 schreef monkyyy het volgende:
In dit land wordt schulden maken beloond (HRA) en bezittingen hebben en sparen bestraft. (Vermogensrendementsheffing) Als dat nou eens om wordt gedraaid.
Als jij niet spaart kan iemand anders niet lenen en als iemand niet leent hoeft de bank jouw geld niet. Beide moet je dus stimuleren, het gaat hand in hand....
Thugh life.
pi_112408893
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:48 schreef Baltazar69 het volgende:

[..]

Als jij niet spaart kan iemand anders niet lenen en als iemand niet leent hoeft de bank jouw geld niet. Beide moet je dus stimuleren, het gaat hand in hand....
Waarom zou een private investering gesubsidieerd moeten worden?
pi_112409401
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 00:02 schreef Physics het volgende:

[..]

Waarom zou een private investering gesubsidieerd moeten worden?
Omdat (zinnige) investeringen de economie vooruit helpen.

Dat is volgens mij ook het probleem wat nu speelt: er is een gebrek aan vertrouwen, dus aan de ene kant kunnen bedrijven geen geld lospeuteren voor investeringen en aan de andere kant weten vermogensbeheerders van gekkigheid niet wat ze met hun geld moeten en stoppen het dus desnoods in Duitse obligaties met een negatieve rente. Daar is dus een mismatch waar eigenlijk niemand echt wat aan heeft.
pi_112412670
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 16:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Welke closed end fondsen concreet? ;)
De beurs in Londen is het walhalla van closed end funds. Bij Morningstar UK kun je ze sorteren op discount to NAV: Investment Trusts -> Rankings

Tientallen fondsen noteren onder hun NAV. Meestal bestaat deze NAV wel uit exotische assets zoals real estate funds in het Balkan gebied. (Je kunt je afvragen hoe die gewaardeerd moeten worden en het is bovendien niet of nauwelijks te shorten als tegenhanger van een long fund positie.)

quote:
(grosso modo: koop het vruchtgebruik op 100 ADR, verkoop vruchtgebruik op 100 aandeel, en dan zou je een marge moeten overhouden - als je het belastingeffect kunt poetsen)
Ik ben het met je eens dat arbitrage mogelijk is. Naar mijn mening wil dat echter nog niet zeggen dat het ook gebeurd en winstgevend is. Als het waarderingsverschil tussen beide ADR's zonder duidelijke aanleiding is ontstaan, dan is tevens onduidelijk waardoor en wanneer deze weer zou verdwijnen.

Je positie kost altijd geld. Al is het maar vanwege de marginverplichting, waarop je (momenteel) geen rente krijgt. Dit is dus een opportunity cost die je opoffert voor de uiteindelijke winst wanneer de waarderingsverschil zich opheft. Omdat je totaal niet weet wanneer dit gebeurt, is het onmogelijk om een discounted cashflow berekening te maken. Als het pas over 10 jaar gebeurt, is de trade waarschijnlijk niet interessant.
  maandag 4 juni 2012 @ 05:16:38 #270
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_112412683
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:38 schreef Baltazar69 het volgende:
wat boeit mij het wat met andere gebeurd , zouden zij aan mij denken als ik wat kreeg?
Ja zo ben ik ja en ik kom er eerlijk voor uit, de meeste zijn trouwens zo maar zeggen neit hardop.

En ik heb nooit gezegd dat dat rechtvaardig is heb alleen gezegd dat als politici in een domme poging inflatie maken dat mij niet zo slecht uitkomt omdat ik een hypotheek heb en amper spaargeld...
Het boeit mij ook niet als de huizenmarkt in elkaar dondert en jij met een restschuld zit.

Maar het boeit me wél dat we een goed functionerende gezondheidszorg hebben (desnoods en uiteindelijk dankzij immigranten die tegen minimumloon operaties gaan uitvoeren) en dat er geen armoede is.

Oh, en ik stem geen SP, want ik voel me wél Europeaan (én Nederlander)

Hm, wat heeft dit nog met de beursvloer te maken...?

[ Bericht 2% gewijzigd door Lemans24 op 04-06-2012 05:22:59 ]
pi_112413668
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:48 schreef Baltazar69 het volgende:

[..]

Als jij niet spaart kan iemand anders niet lenen en als iemand niet leent hoeft de bank jouw geld niet. Beide moet je dus stimuleren, het gaat hand in hand....
Beide hoef je niet te stimuleren. Er zullen altijd mensen zijn die lenen, mensen die sparen en mensen die consumeren. De markt kan dat prima zelf in balans houden, de overheid hoeft sparen daarvoor niet af te straffen of lenen te bevoordelen.
pi_112416534
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 09:03 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Beide hoef je niet te stimuleren. Er zullen altijd mensen zijn die lenen, mensen die sparen en mensen die consumeren. De markt kan dat prima zelf in balans houden, de overheid hoeft sparen daarvoor niet af te straffen of lenen te bevoordelen.
Zeker waar, liefst niks. Maar als dan iets gesubsidieerd word dan ook alles, waarom mogen sommige profiteren en andere niet?
Thugh life.
pi_112416572
Innovatie:

quote:
De Japanse investeringsbank Nomura moet alle kantoortoiletten vervangen door hurktoiletten om de beurskoers van het concern op te krikken, zo vindt een aandeelhouder van het bedrijf.

“Alle toiletten binnen het bedrijf moeten aangepast worden naar de Japanse stijl, zodat benen en heupen van de werknemers krachtiger worden”, schreef de belegger volgens Reuters op de website van de bank in aanloop naar de aandeelhoudersvergadering. Het bedrijf zou door de hurktoiletten sterkere onderlichamen bij zijn personeel kweken en zo mislukkingen kunnen vermijden.

Volgens de Japanse wet mogen aandeelhouders die gedurende zes maanden of langer minimaal 30.000 aandelen in hun bezit hebben eigen voorstellen indienen voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen.

De belegger deed in totaal 100 voorstellen. Zo zou verder de naam van de onderneming gewijzigd moeten worden in ‘Vegetable Holdings’. Ook zou de traditionele ‘banzai’ groet bij de vergadering afgeschaft moeten worden vanwege de sterke okselgeur van veel aandeelhouders.
Slechts 18 van de voorstellen voldeden aan de eisen van de bank om te worden voorgelegd aan de aandeelhouders, maar het bestuur heeft ze allemaal verworpen.
bron: http://www.nuzakelijk.nl/(...)omura-opkrikken.html
pi_112417594
Zullen ze lol gehad hebben om al die voorstellen voor te dragen. _O-
  maandag 4 juni 2012 @ 11:45:15 #275
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112417793
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 11:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Innovatie:

Alfa mannetjes :')

Altijd goed voor een dubbele dosis waanzin :o
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  maandag 4 juni 2012 @ 14:35:10 #276
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_112424812
Putjes schrijven op Europese banken brengt wel veel op. Zolang ze niet genationaliseerd worden de eerst komende vijf jaar zul je daar bijna gegarandeerd geld op verdienen.

Op ING kun je bijvoorbeeld de Put-optie dec-2016 4,00 verkopen voor maar liefst 1,440 (break-evenpunt: 2,56).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_112424945
Wat gebeurt er eigenlijk met opties bij een claim-emissie o.i.d.? :)
  maandag 4 juni 2012 @ 14:48:46 #278
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112425353
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk met opties bij een claim-emissie o.i.d.? :)
Die worden precies zoals de aandelen omgewisseld. Dus de uitoefenkoers wordt vervangen en de aantallen ook. Dan kun je ook opties krijgen die niet per 100 maar bijv. per 77 stuks per contract zijn.

Dus stel je heb 10 puts ING @ 10 geschreven. Er komt een claimemissie.
Na de emissie heb je dan 10 puts ING @ 8,22 plus 10 puts ING_CLAIM @ 8,22, waarbij 1 contract ING_CLAIM voor 77 aandelen staat.

Zoiets dan, afhankelijk van de wissen en de koers.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_112425553
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die worden precies zoals de aandelen omgewisseld. Dus de uitoefenkoers wordt vervangen en de aantallen ook. Dan kun je ook opties krijgen die niet per 100 maar bijv. per 77 stuks per contract zijn.

Dus stel je heb 10 puts ING @ 10 geschreven. Er komt een claimemissie.
Na de emissie heb je dan 10 puts ING @ 8,22 plus 10 puts ING_CLAIM @ 8,22, waarbij 1 contract ING_CLAIM voor 77 aandelen staat.

Zoiets dan, afhankelijk van de wissen en de koers.
Begrijp ik dan goed dat bij grootschalige verwatering de kans dat je geschreven puts gehit worden niet groter of kleiner worden? Want dan wordt het wel interessant.

Ik geloof niet in failliet of nationalisatie, maar wel in vergaande verwatering.
  maandag 4 juni 2012 @ 14:59:21 #280
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112425734
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Begrijp ik dan goed dat bij grootschalige verwatering de kans dat je geschreven puts gehit worden niet groter of kleiner worden? Want dan wordt het wel interessant.

Ik geloof niet in failliet of nationalisatie, maar wel in vergaande verwatering.
Nee, dat maakt in principe niks uit (zoals het ook hoort). Alleen daalt de koers meestal meer dan enkel als gevolg van de claim natuurlijk, dus stiekem toch wel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_112425784
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat maakt in principe niks uit (zoals het ook hoort). Alleen daalt de koers meestal meer dan enkel als gevolg van de claim natuurlijk, dus stiekem toch wel.
Dan begrijp ik het nog niet helemaal denk (optie-noob ben ik). Welke factoren bepaalt de aanpassing van de strike van 10 naar 8,22 in je voorbeeld?
  maandag 4 juni 2012 @ 15:03:30 #282
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112425881
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 15:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan begrijp ik het nog niet helemaal denk (optie-noob ben ik). Welke factoren bepaalt de aanpassing van de strike van 10 naar 8,22 in je voorbeeld?
Dat getal was random, hangt natuurlijk van de verwatering van de emissie af etc.
Maar het maakt niet uit of je nu 1000 aandelen hebt of 10 puts op welke uitoefenprijs dan ook, je winst/verlies per koers en het aantal aandelen waarmee je eindigt na de claim zijn in beide gevallen (uiteraard, anders arbitrage mogelijk) gelijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_112426100
Een fictief voorbeeld.

Ik verkoop 100 puts dec. 2016 ING puts @ 4.00

Nu komt er een claim-emissie 3 nieuwe aandelen a 1,33 euro op elk bestaand aandeel

De koers die 4 euro was zakt direct naar (4 + 4 ) / 4 aandelen is twee euro

Heb ik nou nog steeds 100 puts dec. 2016 ING met een strike van 4.00?
  maandag 4 juni 2012 @ 15:23:05 #284
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112426718
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 15:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Een fictief voorbeeld.

Ik verkoop 100 puts dec. 2016 ING puts @ 4.00

Nu komt er een claim-emissie 3 nieuwe aandelen a 1,33 euro op elk bestaand aandeel

De koers die 4 euro was zakt direct naar (4 + 4 ) / 4 aandelen is twee euro

Heb ik nou nog steeds 100 puts dec. 2016 ING met een strike van 4.00?
Dat sowieso niet! Maar bij iedere claim zitten natuurlijk ook nog de claimrechten die van belang zijn, en het bedrag hiervan. En die koers reageert bij aankondiging van het nieuws misschien, maar dit staat los van alle rechten, dat is een normale koersreactie. Het gaat om wat er gebeurt op het moment van conversie.

Hier vind je een uitleg http://www.lieshout-partners.nl/opties_bam_na_claimemissie.htm
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_112427913
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 15:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat sowieso niet! Maar bij iedere claim zitten natuurlijk ook nog de claimrechten die van belang zijn, en het bedrag hiervan. En die koers reageert bij aankondiging van het nieuws misschien, maar dit staat los van alle rechten, dat is een normale koersreactie. Het gaat om wat er gebeurt op het moment van conversie.

Hier vind je een uitleg http://www.lieshout-partners.nl/opties_bam_na_claimemissie.htm
Dank, die link ga ik eens lezen.
En dan bepalen of ik het met JimmyJames eens ben :P
pi_112431217
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 15:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat sowieso niet! Maar bij iedere claim zitten natuurlijk ook nog de claimrechten die van belang zijn, en het bedrag hiervan. En die koers reageert bij aankondiging van het nieuws misschien, maar dit staat los van alle rechten, dat is een normale koersreactie. Het gaat om wat er gebeurt op het moment van conversie.

Hier vind je een uitleg http://www.lieshout-partners.nl/opties_bam_na_claimemissie.htm
Ik vat het nu. De strike wordt inderdaad evenredig bijgesteld, en omdat de (gezamelijke) contractgrootte omgekeerd evenredig wordt bijgesteld, blijft de totale exposure hetzelfde. Klinkt ingewikkeld, maar ik denk dat ik het begrijp :D

Nu is de vraag alleen nog of ik een positie met een looptijd van ruim 4 jaar aandurf :)
En hoe hoog ik het failissements risico inschat, natuurlijk :)
En of ik een zinnige bestemming voor die premies heb.
  maandag 4 juni 2012 @ 17:26:16 #287
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112432307
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 17:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik vat het nu. De strike wordt inderdaad evenredig bijgesteld, en omdat de (gezamelijke) contractgrootte omgekeerd evenredig wordt bijgesteld, blijft de totale exposure hetzelfde. Klinkt ingewikkeld, maar ik denk dat ik het begrijp :D

Nu is de vraag alleen nog of ik een positie met een looptijd van ruim 4 jaar aandurf :)
En hoe hoog ik het failissements risico inschat, natuurlijk :)
En of ik een zinnige bestemming voor die premies heb.
Nee, je exposure gaat wel omhoog! Want je krijgt geen claimrechten toegewezen, terwijl je wel meer aandelen af moet nemen.
Stel dat je 10 puts schrijft @ 10, dan is je exposure 10.000 euro. Na de claimemissie is die exposure wel hoger! Het aantal aandelen dat je meer moet afnemen, daar weegt de lagere koers niet tegenop!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_112432591
Ik kom voor het eerst boven de inleg uit met mijn simulator :P
pi_112432596
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 17:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, je exposure gaat wel omhoog! Want je krijgt geen claimrechten toegewezen, terwijl je wel meer aandelen af moet nemen.
Stel dat je 10 puts schrijft @ 10, dan is je exposure 10.000 euro. Na de claimemissie is die exposure wel hoger! Het aantal aandelen dat je meer moet afnemen, daar weegt de lagere koers niet tegenop!
Volgens mij moet ik gewoon niet aan opties beginnen :{ * Dinosaur_Sr en opties matchen gewoon niet.

Ik ga het maar een keer voor mezelf helemaal uitschrijven, aan de hand van het BAM voorbeeld.
Het gaat mij erom of een waardesprong agv verwatering de optieschrijver raakt, of niet.
pi_112432780
Soros spreekt: http://finance.yahoo.com/(...)saved-145825050.html

(met linkje naar de volledige speech, onderaan)
  maandag 4 juni 2012 @ 17:39:52 #291
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112432900
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 17:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Volgens mij moet ik gewoon niet aan opties beginnen :{ * Dinosaur_Sr en opties matchen gewoon niet.

Ik ga het maar een keer voor mezelf helemaal uitschrijven, aan de hand van het BAM voorbeeld.
Het gaat mij erom of een waardesprong agv verwatering de optieschrijver raakt, of niet.
Ja.
Het maakt in feite niet uit of je voor 10.000 euro aan aandelen koopt, of opties koopt met een totale exposure van 10.000 euro. (dus bijvoorbeeld 10 contracten @ 10 euro),
Na een claim van zeg 33% moet je als je aandelen hebt nog voor 3.333 euro bijkopen (of niet, maar dan verwater je). Als je opties hebt is het uiteindelijke bedrag inclusief je nieuwe opties ook 13.333.

Het is dus precies hetzelfde, rare dingen als superdividend enzo uitgesloten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_112461848
Wall street is trouwens onveranderd gesloten op toch wel negatieve cijfers. Ik denk dat het niet kwaad kan om al voorzichtig long te gaan, maar nog niet met de volledige positie.
Op het moment dat de markt stijgt op slecht nieuws weetje dat er een bodem is. :o
De waarschuwing voor stijging is onveranderd slot op slecht nieuws.
Persoonlijk dacht ik dat de bodem dieper gaat, maar voorspellen van het precieze niveau kan ik niet.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 04:13:20 #293
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_112462210
De euro is ook aan het uitbodemen, zegt dat nog iets?
pi_112494327
In 't kader van niet enkel de goeie dingen te melden; THR heeft vandaag een klap van 10% gekregen vanwege de stopzetting van een pijplijn. Ik hou mijn aandelen :P.
pi_112495540
Ik heb dat thrombo nog nooit begrepen. Heb jij een medische of scheikundige achtergrond waardoor je wellicht een edge hebt? Voor mij blijft het een volledige binaire gok.
Abre los ojos
pi_112507351
Ik denk dat ik maar eens long ga op EA. Staan inmiddels ongeveer op een 10-year low, terwijl ik van mening ben dat onder Riccitiello EA de juiste weg is ingeslagen en het aantal IPs drastisch heeft gekort, terwijl de kwaliteit van de spellen die nog wel worden ontwikkeld sterk omhoog gaat. Daarbij lijkt Star Wars: The old republic goed aan te slaan en een mooie inkomstenbron te worden. Ik heb er wel vertrouwen in dat EA de komende jaren de weg omhoog weer inslaat.

Voor de volledigheid moet ik er even bij zeggen dat ik in het verleden nog een half jaar bij EA heb gewerkt.
pi_112511715
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 03:13 schreef Ravvie het volgende:
Ik denk dat ik maar eens long ga op EA. Staan inmiddels ongeveer op een 10-year low, terwijl ik van mening ben dat onder Riccitiello EA de juiste weg is ingeslagen en het aantal IPs drastisch heeft gekort, terwijl de kwaliteit van de spellen die nog wel worden ontwikkeld sterk omhoog gaat. Daarbij lijkt Star Wars: The old republic goed aan te slaan en een mooie inkomstenbron te worden. Ik heb er wel vertrouwen in dat EA de komende jaren de weg omhoog weer inslaat.

Voor de volledigheid moet ik er even bij zeggen dat ik in het verleden nog een half jaar bij EA heb gewerkt.
Dat denk ik ook inderdaad.
  woensdag 6 juni 2012 @ 10:54:36 #298
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_112511833
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 11:08 schreef Bayswater het volgende:
Vandaag maar een beetje aan het inkopen gegaan, het is tenslotte een verkiezingsjaar in de VS en dan gaat het meestal vanaf begin juni weer de goede kant op.

http://www.seasonalcharts.com/zyklen_wahl_dax_election.html
Mmm, een dagje meer geduld was op zijn plaats geweest. Jammerdebammer. :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 6 juni 2012 @ 15:06:31 #299
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_112522101
Heeft iemand wel eens gekeken naar Accell?

"7 keer de winst, 6% dividendrendement"

http://www.iex.nl/Column/77476/Gele-Trui-Accell.aspx
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_112522721
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 21:39 schreef MrUnchained het volgende:
Ik heb dat thrombo nog nooit begrepen. Heb jij een medische of scheikundige achtergrond waardoor je wellicht een edge hebt? Voor mij blijft het een volledige binaire gok.
Scheikundige achtergrond ja, edge nee.

En ja, 't blijft vaak een gok. Alleen zijn zoveel goede resultaten reeds gepubliceerd rond ocriplasmine, een eiwitoplosser. Bv. de tweede keer ooit dat een bedrijf door de FDA wordt teruggefloten van een goedkeuringsaanvraag met de vraag opnieuw te filen voor priority review. Veiligheid is oké, en de behandeling van de betreffende aandoening verloopt veel vlotter wanneer ocriplasmine niet heeft gewerkt. Ze houden zelf de distributie in de VS en de grote landen van Europa in handen, en de rest doet Alcon, ook niet de minste...

En zo zijn er nog een deel indicaties dat 't een klapper kan worden.
  woensdag 6 juni 2012 @ 15:38:19 #301
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_112523437
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 15:06 schreef JimmyJames het volgende:
Heeft iemand wel eens gekeken naar Accell?

"7 keer de winst, 6% dividendrendement"

http://www.iex.nl/Column/77476/Gele-Trui-Accell.aspx
Tijdens de Giro heb ik toevallig even alle toeleveranciers van al dat spul en fietsen in het algemeen bekeken. En Accell is toen op mijn lijstje beland. Stabiele cashflows, conservatieve opbouw van het kapitaal, weinig bijzondere zaken overall.
The more debt, the better
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')