abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:55:25 #76
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111665532
quote:
99s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:53 schreef Sokz het volgende:
'bijkoopjes'. :P
Middelen noemen we dat ook wel. :9
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 17 mei 2012 @ 15:05:16 #77
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111665834
McDonalds!
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 17 mei 2012 @ 16:42:02 #78
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111669054
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:55 schreef flyguy het volgende:

[..]

Nee er moet eerst meer stuk gaan
Griekenland?

volgensmij is het nu echt afgelopen voor griekenland als ik zo de laatste peilingen zie :')
pi_111669983
quote:
5s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:52 schreef JimmyJames het volgende:
Doet er nog niemand 'koopjes'?
Tuurlijk :)

Waarbij natuurlijk altijd maar moet blijken of het koopjes zijn ;)
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:05:08 #80
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111670110
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Tuurlijk :)

Waarbij natuurlijk altijd maar moet blijken of het koopjes zijn ;)
Aandelen of voornamelijk obligaties?
-

Verder wel interessant om te lezen dat de Colombiaanse nationale oliemaatschappij Ecopetrol met bewezen reserves van amper 1.8 miljard vatten nu meer waard is dan Petrobras: http://blogs.ft.com/beyon(...)gger-than-petrobras/

-
Rusland deed vandaag -4,4% :o
Gazprom: http://markets.ft.com/Res(...)s/Summary?s=OGZD:LSE
k/w 2.53 :X

[ Bericht 8% gewijzigd door JimmyJames op 17-05-2012 17:11:46 ]
pi_111670122
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..] en dan is de ECB stuck up met de rekening van circa 100 mrd, die ze vervolgens oplossen door geldcreatie, omdat ze anders met de pet rond moeten.
En het kan, want het is simpelweg stukken uit de markt nemen, dus geen inflatoir effect.
Uh-uh, dat is inflatoir als de neten. Ten eerste omdat obligaties dan voortijdig door cash worden vervangen en ten tweede omdat al die leningen ooit waren verstrekt in het vertrouwen dat er productie, innovatie, infrastructuur e.d. uit zouden ontstaan, m.a.w. dat er meer en betere goederen zouden komen die de gestegen geldhoeveelheid zouden rechtvaardigen. Nu dat uitblijft, zouden die obligaties ook gewoon als waardeloos papier naar het vuilnis moeten.
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:12:23 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111670408
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En dan gaan ze failliet, en dan is de ECB stuck up met de rekening van circa 100 mrd, die ze vervolgens oplossen door geldcreatie, omdat ze anders met de pet rond moeten.
En het kan, want het is simpelweg stukken uit de markt nemen, dus geen inflatoir effect.

And we will live happily ever after :)

Een beetje ingewikkelde manier van herstructurering, maar ach.
Ben jij nou een boekhouder? (of accountant of consultant, weet ik veel...) De ECB is dan technisch failliet en moet worden herkapitaliseerd door de lidstaten.

Verder wat dvr zegt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111670448
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:05 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Aandelen of voornamelijk obligaties?
gisteren obligaties, vandaag aandelen :)

quote:
Verder wel interessant om te lezen dat de Colombiaanse nationale oliemaatschappij Ecopetrol met bewezen reserves van amper 1.8 miljard vatten nu meer waard is dan Petrobras: http://blogs.ft.com/beyon(...)gger-than-petrobras/
PBR staat nog op het lijstje om te doorgronden.

quote:
Rusland deed vandaag -4,4% :o
Gazprom: http://markets.ft.com/Res(...)s/Summary?s=OGZD:LSE
k/w 2.53 :X
Daar is vast een goede reden voor, die k/w. :)
Wat is de lol bij Gazprom, naast politieke onzekerheid/onbetrouwbaarheid daar in Rusland?
pi_111670567
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ben jij nou een boekhouder? (of accountant of consultant, weet ik veel...) De ECB is dan technisch failliet en moet worden herkapitaliseerd door de lidstaten.

Verder wat dvr zegt.
Dat zeg ik. Iedereen krijgt een pak euro's, en geeft die als kapitaal aan de ECB. Geen euros in omloop, en de ECB is weer 'gekapitaliseerd'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 17-05-2012 17:23:15 ]
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:26:13 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111670910
Ik volg de beurs totaal niet meer wegens bubble, maar vandaag checkte ik voor het eerst sinds een maand ofzo weer eens een index vanwege een instortend China en het Amerikaanse geldstrooien dat binnenkort eindigt, Japan dat falliet is als de rente daar 1% stijgt, o ja en een euro die uit elkaar valt, blijkt dat de koersen nog steeds rond de top van de bubble staan ;(

* SeLang gaat maar weer weg ;(
Mijn reisverslagen
pi_111671485
quote:
9s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:26 schreef SeLang het volgende:
Ik volg de beurs totaal niet meer wegens bubble, maar vandaag checkte ik voor het eerst sinds een maand ofzo weer eens een index vanwege een instortend China en het Amerikaanse geldstrooien dat binnenkort eindigt, Japan dat falliet is als de rente daar 1% stijgt, o ja en een euro die uit elkaar valt, blijkt dat de koersen nog steeds rond de top van de bubble staan ;(

* SeLang gaat maar weer weg ;(
Maar het is bijna zo ver, de Shiller P/E voor Europa bijna op laagste punt: Beursvloer #227 - En zo kunnen we nog jaren zijwaarts gaan.
  donderdag 17 mei 2012 @ 18:38:40 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111673799
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar het is bijna zo ver, de Shiller P/E voor Europa bijna op laagste punt: Beursvloer #227 - En zo kunnen we nog jaren zijwaarts gaan.
Het probleem dat ik heb met die Europese Shiller P/E is dat ik totaal niet weet hoe ze die hebben berekend, welke aandelen en welke valuta (want het grootste deel van de data is pre -euro). En hoe is historisch de sectorverdeling over die periode?

Verder heb ik ook helemaal niet de indruk dat Europa goedkoop is als ik vergelijkbare Amerikaanse fondsen met Europese vergelijk. Alles wat interessant is is peperduur. Sommige dingen zijn visueel goedkoop maar dat is vaak op basis van onbetrouwbare winstcijfers (financials e.d. of hele cyclische dingen die niet consistent zijn met hun winstcijfers), dus ik heb het gevoel dat er allerlei rotzooi is wat het getal omlaag trekt.

Eén van de vele factoren die verstorend zou kunnen werken is het enorme gewicht die financials hadden in Europa tot de crisis en het feit dat veel van de gerapporteerde winst daarvan fake is. Vergeet niet dat de Shiller winsten van vandaag worden berekend uit de winsten 2002-2012 dus die nepwinsten zitten keihard in de "E" van vandaag. Maar hoe groot die factor is weet ik niet.

Daarnaast: ik zou niet teveel van Europa verwachten als de VS fors omlaag moet/gaat. Die correlatie zie ik nog niet zo snel verdwijnen.

Ik hou me wel aanbevolen mocht er iemand data hebben over hoe die Europese Shiller P/E is berekend want ik zou daar best een onderzoekje naar willen doen.
Mijn reisverslagen
pi_111676363
2002-2012 is toch niet pre-euro?

Ik heb ook niet het idee dat aandelen in zijn algemeenheid zo goedkoop zijn, noch dat alles wat interessant is peperduur is, overigens. Het is een beetje trendgevoelig, zou ik zeggen.

De dikke verliezen van de financials in de jaren 2008-2009 zitten natuurlijk ook keihard in de "e" van vandaag, trouwens, of dat voldoende is om de pre 2008 excess winsten te compenseren?

Ik heb gezocht naar de defintie van EU-markets bij Thomson Reuters, maar niet gevonden.
Wellicht dat iemand anders er een licht op kan doen schijnen (qua definities dan), anders waag ik er morgen wellicht een mailtje richting dene of gene aan.
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:20:45 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111678524
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
2002-2012 is toch niet pre-euro?
Nee, maar de grafiek begint ergens in de jaren '80.

quote:
Ik heb ook niet het idee dat aandelen in zijn algemeenheid zo goedkoop zijn, noch dat alles wat interessant is peperduur is, overigens. Het is een beetje trendgevoelig, zou ik zeggen.
Ik besteed zoals bekend nauwelijks aandacht aan individuele fondsen maar als ik af een toe wat vergelijkbare dingen snel naast elkaar leg dan is Europa volgens mij niet echt veel goedkoper dan de VS.

En de VS, die zitten gewoon in de duurste 30% sinds 1945 (70% van de periode 1945-2012 waren aandelen goedkoper dan nu, in de periode 1881-2012 zelfs 80%). Ik noem dat peperduur, ook al is het vroeger weleens nog duurder geweest.

quote:
De dikke verliezen van de financials in de jaren 2008-2009 zitten natuurlijk ook keihard in de "e" van vandaag, trouwens, of dat voldoende is om de pre 2008 excess winsten te compenseren?
Jij bent hier de boekhoud deskundige, so entlighten me please.... :P
Maar volgens mij zitten er nog veel ongerealiseerde verliezen verborgen op allerlei plekken. Ook het door bailouts en kunstmatig lage rente etc drijvend houden waardoor verliezen daadwerkelijk vermeden kunnen worden flatteren natuurlijk de earnings power, aangezien dat niet herhaald kan worden. Maar of dit een belangrijke factor is? Ik heb geen idee...

Btw: in hoeverre denk je dat verschillen in boekhoud standaard tussen de VS en de EU een rol kan spelen in de verschillen in Shiller P/E? (en in de oudere data hadden de afzonderlijke eurolanden ook verschillende regels...)

quote:
Ik heb gezocht naar de defintie van EU-markets bij Thomson Reuters, maar niet gevonden.
Wellicht dat iemand anders er een licht op kan doen schijnen (qua definities dan), anders waag ik er morgen wellicht een mailtje richting dene of gene aan.
Ik zou best een uitgebreide dataset willen hebben met een lange geschiedenis maar daar is vast moeilijk aan te komen.

Maar er is natuurlijk een eenvoudiger alternatief. Er zitten hier veel mensen die zich met analyse van individuele aandelen bezig houden, dus er zou redelijk wat inzicht moeten zijn in waardering van individuele Amerikaanse en Europese aandelen. Zijn er mensen die waarderingen naast elkaar hebben gelegd van vergelijkbare bedrijven en als er grote verschillen zijn, waaraan denk je dat die zijn te wijten? De meeste grote bedrijven zijn internationals die in dezelfde markten met elkaar concurreren, dus je zou niet verwachten dat alleen de nationaliteit van het bedrijf een groot verschil in waardering geeft. Ik ben benieuwd naar de bevindingen :)
Mijn reisverslagen
pi_111694847
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik denk dat je vergeefs zult zoeken naar een algemene definitie van EU-markets. Die wordt per project samengesteld door de betreffende onderzoekers; in dit geval een groepje analisten bij SocGen. De link naar het verslag was bedoeld als aanvulling op de Shiller P/E discussie. Het is niet mijn standpunt dat Europese aandelen over het algemeen koopwaardig zijn zoals hun grafiekje suggereert. Integendeel. Ik heb het gevoel dat we door de bodem van maart 2009 kunnen zakken. De AEX is daar in ieder geval nog lang niet.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 09:23:16 #91
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111695587
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 08:12 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik denk dat je vergeefs zult zoeken naar een algemene definitie van EU-markets. Die wordt per project samengesteld door de betreffende onderzoekers; in dit geval een groepje analisten bij SocGen. De link naar het verslag was bedoeld als aanvulling op de Shiller P/E discussie. Het is niet mijn standpunt dat Europese aandelen over het algemeen koopwaardig zijn zoals hun grafiekje suggereert. Integendeel. Ik heb het gevoel dat we door de bodem van maart 2009 kunnen zakken. De AEX is daar in ieder geval nog lang niet.
Heb jij zelf weleens vergelijkbare Europese en Amerikaanse bedrijven naast elkaar gelegd en de waardering vergeleken? Was er een groot verschil en zo ja, heb je een verklaring voor dat verschil?

Als we geen betrouwbare dataset kunnen krijgen van "Europa" dan kunnen we in elk geval op basis van steekproef checken of Europese bedrijven met vergelijkbare markten/ fundamentals inderdaad goedkoper zijn of niet.
Mijn reisverslagen
pi_111695656
Omg SNS is nog maar 1 euro waard :D
BlaBlaBla
pi_111696501
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 09:27 schreef Soldier2000 het volgende:
Omg SNS is nog maar 1 euro waard :D
Och, waarde... is relatief :)

*warning: grafiek van systeembank*

Het bizarre is trouwens dat de yields op SNS obligaties nauwelijks reageren, zelfs niet de unsecured. Dat terwijl deposito houders en de ECB (opgenomen gelden via LRTO) voor gaan op obligatiehouders.

Alleen de achtergestelde stukken, die kabbelen wel achteruit.
pi_111696662
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:20 schreef SeLang het volgende:

Btw: in hoeverre denk je dat verschillen in boekhoud standaard tussen de VS en de EU een rol kan spelen in de verschillen in Shiller P/E? (en in de oudere data hadden de afzonderlijke eurolanden ook verschillende regels...)
In oude data absoluut.

Onder US GAAP moeten goodwill en immat. vaste activa al sinds jaar en dag afgeschreven worden ten laste van het resultaat, onder Europese local GAAP (dus pre 2003) werd dat:
- afgeboekt van het eigen vermogen
- toen het eigen vermogen op was: geactiveerd en niet afgeschreven
Vandaar dat overnames ook heel populair waren, want betaalde goodwill liep niet door je resultaat, maar de winst van de overgenomen partij wel. Duidelijk wat dat met de 'E' doet? (o.a. Reed Elsevier, Wolters Kluwer en VNU waren daar koning in, die hadden vrij snel idd al geen eigen vermogen meer over, dus toen gingen ze het activeren en niet afschrijven :) )

Kortom, in de pre IFRS tijden waren winsten onder US GAAP voorspelbaar materieel lager dan onder UK GAAP, Dutch GAAP, etc.

quote:
Ik zou best een uitgebreide dataset willen hebben met een lange geschiedenis maar daar is vast moeilijk aan te komen.

Maar er is natuurlijk een eenvoudiger alternatief. Er zitten hier veel mensen die zich met analyse van individuele aandelen bezig houden, dus er zou redelijk wat inzicht moeten zijn in waardering van individuele Amerikaanse en Europese aandelen. Zijn er mensen die waarderingen naast elkaar hebben gelegd van vergelijkbare bedrijven en als er grote verschillen zijn, waaraan denk je dat die zijn te wijten? De meeste grote bedrijven zijn internationals die in dezelfde markten met elkaar concurreren, dus je zou niet verwachten dat alleen de nationaliteit van het bedrijf een groot verschil in waardering geeft. Ik ben benieuwd naar de bevindingen :)
Daar ga ik eens over nadenken, maar ik zou zou 1-2-3 niet weten welke bedrijven echt vergelijkbaar zouden kunnen zijn (zelfde product, zelfde afzetmarkt)

[ Bericht 9% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-05-2012 10:32:14 ]
  vrijdag 18 mei 2012 @ 10:37:27 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111696904
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In oude data absoluut.

Onder US GAAP moeten goodwill en immat. vaste activa al sinds jaar en dag afgeschreven worden ten laste van het resultaat, onder Europese local GAAP (dus pre 2003) werd dat:
- afgeboekt van het eigen vermogen
- toen het eigen vermogen op was: geactiveerd en niet afgeschreven
Vandaar dat overnames ook heel populair waren, want betaalde goodwill liep niet door je resultaat, maar de winst van de overgenomen partij wel. Duidelijk wat dat met de 'E' doet? (o.a. Reed Elsevier, Wolters Kluwer en VNU waren daar koning in, die hadden vrij snel idd al geen eigen vermogen meer over, dus toen gingen ze het activeren en niet afschrijven :) )

Kortom, in de pre IFRS tijden waren winsten onder US GAAP voorspelbaar materieel lager dan onder UK GAAP, Dutch GAAP, etc.

Kijk, daar hebben we iets aan :)
En zijn er na 2003 nog grote verschillen?
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 mei 2012 @ 10:48:05 #96
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111697153
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Daar ga ik eens over nadenken, maar ik zou zou 1-2-3 niet weten welke bedrijven echt vergelijkbaar zouden kunnen zijn (zelfde product, zelfde afzetmarkt)
Eén op één vergelijkbaar zul je inderdaad niet snel vinden dus je moet een beetje creatief zijn. Maar als je een aantal Amerikaanse en een aantal Europese bedrijven pakt met duidelijke raakvlakken dan zou je verwachten dat soms de Amerikanen duurder zijn en soms de Europeanen en dat het verschil een aanwijsbare oorzaak heeft, bijvoorbeeld meer groei, stabielere markten, betere marges, beter verdedigbaar concurrentievoordeel, andere regelgeving, etc.

De vraag is nu of er een structureel waarderingsverschil is dat niet redelijkerwijs door fundamentals wordt verklaard. En het moet om een groot verschil gaan (dus niet 10% ofzo) want volgens de eerder aangehaalde Europese Shiller P/E grafiek zijn Europese aandelen "goedkoop" en Amerikaanse "erg duur" dus dat gaat over tientallen procenten verschil.
Mijn reisverslagen
pi_111698696
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
De index van de p/e shiller europe is de MSCI Europe. Ik heb al eens getracht een verband te kunnen leggen tussen de verschillen van de p/e shiller S&P500 en de MSCI europe.

Op eerste gezicht lijkt dat makkelijk, maar je loopt al snel tegen een groot aantal problemen aan. De samenstelling van de MSCI europe is niet openbaar, oplossing is een indicatie te maken aan de hand van de ETF. Probleem is dat alles handmatig moet worden opgezocht en koersen/samenstelling in het verleden amper te vinden zijn. Mocht je die hebben dan is het nog een hele klus om voor de valuta en inflatie (vooral pre-euro) te corrigeren. Heb die informatie echter nooit kunnen bemachtigen en kan me vaag herinneren dat SE deze niet eens kon bemachtigen via de BB terminal, tenminste informatie die hij mocht delen.

Naast de verschillen in stijgende/dalende winsten/koersen, uitwerking van dotcom in de p/e-shiller e.d. ligt ook een groot verschil in de samenstelling van de MSCI Europe. Het is immers een market capitalization index die continu veranderd. Vandaar dat ik denk dat daar een groot deel van de verklaring in terug te vinden, gezien de (forse) daling en stijgingen in marketcapaciteit van bepaalde sectoren/bedrijven in de betreffende periode. Ik zou het echter weleens precies willen uitzoeken, als iemand de data heeft houd ik me aanbevolen. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door piepeloi55 op 18-05-2012 11:52:28 ]
pi_111698815
Maar eigenlijk doet het er weinig toe om een instapmoment te bepalen. De markten zijn immers gecorreleerd aan elkaar, waardoor je de S&P500 (waar de informatie makkelijk en vrij toegankelijk verkrijgbaar is) als barometer kunt gebruiken.
pi_111698928
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 09:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Heb jij zelf weleens vergelijkbare Europese en Amerikaanse bedrijven naast elkaar gelegd en de waardering vergeleken? Was er een groot verschil en zo ja, heb je een verklaring voor dat verschil?
Ik heb dat nooit gedaan en het lijkt me, zoals al vermeld, lastig om echte 'paren' te vinden. Zojuist heb ik echter mijn eigen wenslijstje van ongeveer 35 (imho) kwaliteits aandelen eens gesorteerd op P/E. De E is de trailing twelve months earnings: de gemiddelde, 10-jarige 'Shiller' winsten biedt Google Finance helaas niet aan.

De Amerikaanse en Europese fondsen lijken gelijk verdeeld tussen goedkoop en duur. Ik zie dus geen concentratie van Europa bij de goedkopere aandelen.

Om met die laatste groep te beginnen: de goedkoopste is het Amerikaanse Corning (P/E = 8) waar ik binnenkort eens verder naar ga kijken. De tweede is het Britse Tesco (P/E = 8,5), dat ik al in portefeuille heb. Verder zitten Koninklijke Ten Cate (8,5) en The Western Union (8,7) in mijn vizier.

In de middengroep ook een mix van Europees genoteerde (Vodafone, Carnival) en Amerikaans genoteerde fondsen (Ebay, IBM, 3M). Bij de dure aandelen ook weer een gemengd beeld bijvoorbeeld Yum! Brands (P/E = 21,5) en Diageo (P/E=22,5).

De enige trend die ik misschien kan vaststellen is dat een paar zeer dure aandelen, P/E > 30, op mijn lijstje o.a. Priceline.com en Starbucks, louter in de VS te vinden zijn. Ik vraag me trouwens af of die ooit in m'n portefeuille terecht zullen komen met nog zo'n lange weg te gaan naar een redelijke waardering.

De P/E is, in isolatie, uiteraard een zeer beperkte indicator van waardering. Bovendien is mijn kooplijstje enigszins willekeurig samengesteld door wat ik toevallig aan research, blogs en artikelen tegenkom. Ik ben zelf in ieder geval nog niet aangemoedigd om in Europa naar koopjes te zoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 18-05-2012 12:33:33 ]
pi_111699843
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 11:54 schreef jaco het volgende:
De E is de trailing twelve months earnings: de gemiddelde, 10-jarige 'Shiller' winsten biedt Google Finance helaas niet aan.
Ik weet niet of het is wat je zoekt maar op MSN Money staat er per aandeel een 10-year summary voor de EPS zodat je in elk geval de PE10 voor vandaag de dag kunt uitrekenen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_111700137
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 11:51 schreef piepeloi55 het volgende:
Maar eigenlijk doet het er weinig toe om een instapmoment te bepalen. De markten zijn immers gecorreleerd aan elkaar, waardoor je de S&P500 (waar de informatie makkelijk en vrij toegankelijk verkrijgbaar is) als barometer kunt gebruiken.
De richting (daling/stijging) van de beurzen is bijna elke dag hetzelfde, maar de magnitude verschilt vaak wel. De afgelopen dagen zag je Europa bijvoorbeeld harder dalen als de VS en Azie.

Stel nu dat de Europese beurzen in Shiller P/E koop territorium zijn beland en de S&P500 nog niet. Stel vervolgens dat de beurzen vanaf nu weer gaan stijgen. Een belegger die de Europese Shiller P/E apart berekent, is dan ingestapt en profiteert van Shiller's vooruitzicht qua rendement. Een belegger die alleen de S&P 500 berekent, is uit de markt gebleven en heeft de boot gemist. Vandaar dat het interessant is om de Shiller P/E voor afzonderlijke markten te berekenen.
pi_111712540
Waarom blijft de markt dalen :'(
Ik denk dat de bodem nu wel is gezet. Ik heb mijn SSO omgezet in UPRO dan maak ik sneller winst. We zijn wel heel erg oversold.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 18:33:57 #103
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111712745
Mooi bord.
pi_111712962
Ik dacht eerder aan een dubbel overtrokken wig op het gesynchroniseerde trendkanaal dat voortgetrokken wordt door stieren. Go long MMWOPS!
  vrijdag 18 mei 2012 @ 18:57:54 #105
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111713702
Wat een bubbel. Ik zie net dat LinkedIn nu een P/E heeft van 712.53 dus failbook valt nog mee :')
Mijn reisverslagen
pi_111713810
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 18:57 schreef SeLang het volgende:
Wat een bubbel. Ik zie net dat LinkedIn nu een P/E heeft van 712.53 dus failbook valt nog mee :')
Mogen we al maximaal short gaan? :9~
Beneath the gold, the bitter steel
pi_111713863
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 19:00 schreef Kirov het volgende:

[..]

Ga ik wel long blarenzalf. Alleen voor helden :)
  vrijdag 18 mei 2012 @ 21:18:41 #108
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111720200
Damn, wat gaat ASR hard naar beneden deze week...
pi_111721245
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:18 schreef Lemans24 het volgende:
Damn, wat gaat ASR hard naar beneden deze week...
Geen klachten hier ;)

Te oordelen aan het orderboek was er iemand die er graag vanaf wilde voor elk bod vanaf 100
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 mei 2012 @ 22:09:56 #110
862 Arcee
Look closer
pi_111722505
S&P voor het eerst in 4 maanden onder de 1300 gesloten.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_111722700
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 18:57 schreef SeLang het volgende:
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 19:00 schreef Kirov het volgende:

[..]

Mkt cap van 10 miljard bij een omzet van 0.5 miljard en winst van 10 miljoen, en ze zijn niet in staat om hogere omzet in evenredige winststijging te zetten. Sounds legit.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 22:39:24 #112
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111723997
Dan short ik nog eerder dat Groupontroep, die lui maken helemaal geen winst.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 22:49:53 #113
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111724458
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Geen klachten hier ;)

Te oordelen aan het orderboek was er iemand die er graag vanaf wilde voor elk bod vanaf 100
Jij hebt gekocht?
Wel lekker voor het bewaarloon, maar ik zie het nog gebeuren dat de boel zakt tot een fractie van de waarde en ik dán net het geld nodig heb.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 23:16:05 #114
344884 monkyyy
pi_111725623
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 22:09 schreef Arcee het volgende:
S&P voor het eerst in 4 maanden onder de 1300 gesloten.
Volgende week een paar dividend champions cheap inslaan. _O_
pi_111731197
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 23:16 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Volgende week een paar dividend champions cheap inslaan. _O_
Welke vind je al interessant?
Abre los ojos
  zaterdag 19 mei 2012 @ 11:11:19 #116
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_111735163
Optimistische geluiden hier. Ik ga maandag maar wat verder afbouwen. Ik reken op een bankrun in Griekenland. De banken daar gaan de verkiezingen niet halen. Zonder financieel systeem in een land gaat alles ophouden aldaar.
Overal verstand van.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 14:56:25 #117
344884 monkyyy
pi_111741367
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 01:54 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Welke vind je al interessant?
WAG, AFL, ADP, CVX, PM zien er allemaal aantrekkelijk uit. Als PG verder wegzakt wil ik die ook wel bijkopen.

Had mijn ogen op WMT, maar die steeg ineens 5,5% in 2 dagen, dus daar wacht ik nog ff mee. 8)7

Heb donderdag MCD bijgekocht.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 15:04:50 #118
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111741589
Kun je niet beter dit fonds kopen: https://advisors.vanguard(...)overview?fundId=0057
  zaterdag 19 mei 2012 @ 15:12:51 #119
344884 monkyyy
pi_111741803
Dat is inderdaad ook een optie. :P
pi_111742487
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 11:11 schreef macondo het volgende:
Optimistische geluiden hier. Ik ga maandag maar wat verder afbouwen. Ik reken op een bankrun in Griekenland. De banken daar gaan de verkiezingen niet halen. Zonder financieel systeem in een land gaat alles ophouden aldaar.
Maar wat betekent dat nog voor banken zoals ING of SNS. beide aandelen staan al flink laag, zal het dan nog erger worden?
pi_111744723
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 14:56 schreef monkyyy het volgende:

[..]

WAG, AFL, ADP, CVX, PM zien er allemaal aantrekkelijk uit. Als PG verder wegzakt wil ik die ook wel bijkopen.

Had mijn ogen op WMT, maar die steeg ineens 5,5% in 2 dagen, dus daar wacht ik nog ff mee. 8)7

Heb donderdag MCD bijgekocht.
Met de meeste van die bedrijven heb ik nog niet zoveel op deze koerniveaus. Sowieso staan al die US large caps nog relatief dicht bij een all time high. Als ik er een van zou moeten kiezen, zou ik nu voor ADP gaan aangezien ik het BPO business model wel sterk vind.

Ik zou nu eerder iets van de uitgekotste Europese aandelen oppakken. Wellicht een Delhaize ipv een WMT?
Abre los ojos
pi_111833693
Ik heb even de tarievenvergelijker van Binckbank geprobeerd, maar bijna op elke manier kom ik erop uit dat Binck duurder is dan ING :') ?
pi_111833859
FB -12%
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 21 mei 2012 @ 16:07:12 #124
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111834520
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 15:50 schreef Lyrebird het volgende:
FB -12%
Mooi zo!

Via alexa.com kun je mooi zien dat de Bounce Rate (percentage met slechts 1 pageview) bij Facebook al leuk aan het oplopen is. Zelfde geld voor Time on Site, daalt ook al :).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 21 mei 2012 @ 16:10:36 #125
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111834660
Zal het dezelfde vergane glorie kennen als Hyves?

People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  maandag 21 mei 2012 @ 17:15:24 #126
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111837206
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:10 schreef sitting_elfling het volgende:

[ afbeelding ]
hmm ik denk dat dat nog wel een tijdje kan duren, het is de beurskoers die hard onderuit gaat he, dat heeft niks te maken met de gebruikers, waarschijnlijk meer met de zware overwaardering.
pi_111837222
Nou is Alexa niet heel secuur. Zitten vak grote verschillen in met werkelijkheid.
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
  maandag 21 mei 2012 @ 20:17:34 #128
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111846364
Wat zou een methode zijn om Facebook te shorten?
pi_111846855
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat zou een methode zijn om Facebook te shorten?
Put kopen op Zynga etc.?

Ik heb echt geen idee. De puts op FB gaan binnen een week superduur zijn vrees ik...
  maandag 21 mei 2012 @ 20:26:38 #130
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111846950
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:25 schreef tony_clifton- het volgende:
De puts op FB gaan binnen een week superduur zijn vrees ik...
Ik denk het ook.
  maandag 21 mei 2012 @ 20:38:56 #131
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111847643
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:25 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Put kopen op Zynga etc.?

Ik heb echt geen idee. De puts op FB gaan binnen een week superduur zijn vrees ik...
Gerechtigheid natuurlijk. No wonder, ik zal zelf ook zo'n putje aanschaffen. Maar had ff snel gezocht op sprinters, speeders, cfd's etc. Maar kon nog niks vinden. ;(
pi_111849828
Wat is eigenlijk de goedkoopste broker om in de US te handelen? Voor zover ik kan zien is Zecco de goedkoopste.
pi_111856551
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 15:47 schreef Physics het volgende:
Ik heb even de tarievenvergelijker van Binckbank geprobeerd, maar bijna op elke manier kom ik erop uit dat Binck duurder is dan ING :') ?
ik vind ING vreselijk kut om mee te traden. Ik heb ooit toen ik 12 was een paar fondsen daar gehad en nu nog steeds kan ik het laatste stukje niet verkopen omdat het een te klein stukje is ofzo vage boel.
pi_111863321
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Het probleem van Hyves was dat Facebook kwam. Hyves was vaak traag of down en had een slechte gebruikersinterface. Facebook heeft de techniek onder kontrole en er is geen andere website die hen direct kan bedreigen. Of Google+ moet met iets heel unieks komen.

Bovendien heeft Facebook z'n tentakels over het hele internet met die Like buttons. Ik heb ook al gezien dat logins en forum discussies op sites van derden met het facebook systeem zijn uitgevoerd. Je ziet commerciele acties of zelfs bedrijven die zelf geen webpagina meer hebben, maar geheel op facebook worden uitgevoerd.

Dit 'ecosystem' als geheel kan veel beter worden geexploiteerd als dat het nu gebeurt. Het is geen 104 miljard waard imho, maar wel 10 of 20 miljard. Hyves daarentegen heeft hooguit nog een paar ton waarde.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 03:57:03 #135
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_111863425
quote:
10s.gif Op maandag 21 mei 2012 17:15 schreef Shispeed het volgende:

[..]

hmm ik denk dat dat nog wel een tijdje kan duren, het is de beurskoers die hard onderuit gaat he, dat heeft niks te maken met de gebruikers, waarschijnlijk meer met de zware overwaardering.
Tot 23 Mei een short sell restriction en dan nog gaat de koers 11% onderuit.
pi_111864671
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 04:53 schreef KneeDeep het volgende:

[..]

Tot 23 Mei een short sell restriction en dan nog gaat de koers 11% onderuit.
Ik weet niet precies hoe het short-sell mechanisme werkt, maar als mensen massaal FB willen shorten zullen ze eerst aandelen moeten lenen van huidige aandeelhouders. Als de vraag om te lenen massaal tegelijk gaat, is er dan niet een kans dat het aandeel stijgt i.p.v. daalt?
(Overigens gaat dit waarschijnlijk dan slechts om uren en maximaal dagen)
pi_111865448
Er zijn nog geen Turbo's Short op facebook omdat de securities lending markt nog niet op gang is gekomen. RBS zou de Turbo dus niet kunnen hedgen.
Opties op $FB komen op 29 mei geloof ik.
Daarnaast weet ik niet of ik dit aandeel durf te shorten, koers is natuurlijk veels te hoog maar kijk eens naar LinkedIn, die staat ook al een tijd overgewaardeerd.
pi_111866207
ING heeft wel een sprinter long op FB
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111866425
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 03:57 schreef Drugshond het volgende:
Tieten.
Long of short?
pi_111866627
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 22:49 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Jij hebt gekocht?
Wel lekker voor het bewaarloon, maar ik zie het nog gebeuren dat de boel zakt tot een fractie van de waarde en ik dán net het geld nodig heb.
Op dagen als deze denk je, waarom heb ik er niet meer gekocht ;)

Het is bijna een wetmatigheid: in donkere dagen de meest illiquide shit kopen, op zonnige dagen de meest illiquide shit verkopen. Ik sta soms echt verbaasd van de hoeveelheid mispricing in de perpetuele hoek, en structured meuk. Aan beide zijden van het spectrum dus.

Hier wordt het niet-vaste deel van de portefeuille weer een beetje bijgeknipt :)
Op naar de volgende mini-crisis :)
  dinsdag 22 mei 2012 @ 10:38:25 #142
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111867531
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 09:19 schreef Rejected het volgende:
Er zijn nog geen Turbo's Short op facebook omdat de securities lending markt nog niet op gang is gekomen. RBS zou de Turbo dus niet kunnen hedgen.
Opties op $FB komen op 29 mei geloof ik.
Daarnaast weet ik niet of ik dit aandeel durf te shorten, koers is natuurlijk veels te hoog maar kijk eens naar LinkedIn, die staat ook al een tijd overgewaardeerd.
Waar haal je die 29 mei zo vandaan? Kon dat zo niet terug vinden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 09:49 schreef fedsingularity het volgende:
Long moet ik niet hebben :P, moet de short hebben :).
pi_111867599
Vanaf morgen mogen financiele instellingen short in FB (23 mei, 02:00 CET), dus ga er maar vanuit dat er dan ook producten zijn die dat ondersteunen. Volgens mij zullen de optiepremies en de marges zo hoog zijn, dat dat een vrij nutteloze exercitie is anders dan zwaar speculatief (behalve voor de intermediair natuurlijk ;) ), maar hey, you might get lucky :)
pi_111868491
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:38 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waar haal je die 29 mei zo vandaan? Kon dat zo niet terug vinden.

[..]

Long moet ik niet hebben :P, moet de short hebben :).
Ik las ergens dat opties ten vroegste 6 dagen na de IPO noteren?

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Vanaf morgen mogen financiele instellingen short in FB (23 mei, 02:00 CET), dus ga er maar vanuit dat er dan ook producten zijn die dat ondersteunen. Volgens mij zullen de optiepremies en de marges zo hoog zijn, dat dat een vrij nutteloze exercitie is anders dan zwaar speculatief (behalve voor de intermediair natuurlijk ;) ), maar hey, you might get lucky :)
Grappig eigenlijk, op de eerste dag hebben ze nog gekocht om de koers te ondersteunen op 38 dollar :).
De IPO was echt net zo'n gebakken lucht als het hele FB-gebeuren zelf.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 11:18:31 #145
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111868883
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 09:49 schreef fedsingularity het volgende:
klopt, short komt bij zowel ING als RBS (turbo's) pas over een week of 3-4 beschikbaar. dat had wat te maken met dat de inleningsmarkt in aandelen facebook tussen de verschillende banken opgang moest komen.

[ Bericht 15% gewijzigd door Shispeed op 22-05-2012 11:26:19 ]
  dinsdag 22 mei 2012 @ 11:28:57 #146
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111869329
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik ga short, puur principe kwestie ;)

Wat is jullie langste positie op de beurs eigenlijk geweest?
pi_111869737
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zit al 3 jaar long op THR. Aan de huidige koers is dat 25% van mijn kapitaal, een beetje death or glory :).
Nog steeds geen redenen om niet te blijven zitten...
pi_111869849
Ze mogen short gaan inderdaad, alleen is dat zoals ik zei wat lastig omdat het lenen van stukken nog niet op gang is gekomen.
Opties 29 mei staat o.a. hier: http://www.deccanchronicl(...)-facebook-may-29-100

Hoelang denk je die short positie aan te houden? Ik denk verwacht dat ze gaan verrassen met positieve trading updates/cijfers en dat weer wat lucht in de bubbel blaast.
pi_111870833
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb geen principes, behalve als het Mittal betreft :)
Nou, eigenlijk zelfs dan niet :D

Ik heb geen serieus idee wat mijn langste positie op de beurs eigenlijk is geweest. Die 10% ASR perps heb ik denk ik nu wel een paar jaar, maar ook telkens in wisselende hoeveelheden :)

Fortis Memling CDO notes heb ik sinds november, dat is ook een klein record, maar zelfs die hebben in die periode ook wel eens gewisseld in omvang :)

Ik ben niet zo goed met buy & hold, kennelijk ;)
Zeker niet als het aandelen betreft, onthechting is niet slecht :P

Voor jou kan ik het wel invullen, vermoed ik: NVO all the way. Of Geely.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 12:09:04 #150
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')