Tis nog geen reeks blijkbaar.quote:
Nou eehm er zijn ook een heel veel schadelijke (voor mijn planten) kevertjes in deze wereld en die nodig ik liever niet uit op mijn balkon.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:36 schreef trovey het volgende:
[..]
Is dat erg dan?Racisme in het balkontopic.
![]()
Haal je morgen toch even een doos op bij de supermarkt?quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:10 schreef douche-eendje het volgende:
Ah, mijn balkonnetje in de OP![]()
Lieveheerstbeestjeshotel heeft nog geen karton, zat alleen inieminiegolfjes-karton tussen mijn gigantische voorraad dozen. Even verder zoeken dus. Of kan ik er ook stro in mikken? Isoleert ook en is hol![]()
Ik zag alleen maar oude hè, mocht niet van jouquote:Op dinsdag 24 april 2012 22:14 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Zet ze alleen een aalbes fototje er in.Zo zie je mn balkon toch niet.
Zet dan deze er in :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Stro hequote:Op dinsdag 24 april 2012 22:14 schreef trovey het volgende:
[..]
Haal je morgen toch even een doos op bij de supermarkt?Hooi kan wel maar vergaat veel sneller dan gewoon karton....staan de kevertjes al klaar voor de ingang en klagen ze?
Die 1e heb ik aangepast. Deze die er nu staan zijn foto's van een paar weken terug.quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:16 schreef trovey het volgende:
[..]
Dat is een oude hè, mocht niet van joumaar ik zet hem er wel even in hoor.
Gewoon dat grove golfkarton nemen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:16 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Stro heHooi is om in te happen, stro om in te stappen... maar basic karton is dus groot genoeg? Want vond de gaatjes erin zo klein.
Ze staan erin.quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:18 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Die 1e heb ik aangepast. Deze die er nu staan zijn foto's van een paar weken terug.
Bedankt.quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:20 schreef trovey het volgende:
[..]
Gewoon dat grove golfkarton nemen.
[..]
Ze staan erin.
Thxquote:Op dinsdag 24 april 2012 22:20 schreef douche-eendje het volgende:
Het blijft een lekker ruim balkon outpost
Haha dat moet ook. Ik ben al belachelijk blij met mijn 2 balkons van 3.40*1.40quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:23 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Bedankt.Stom misschien maar ik ben er best trots op en dan mag dat gezien worden.
[..]
Thx
Belachelijk ruim eigenlijk.Maar ik ben er zo blij mee!
![]()
Twee balkons nog wel.quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:27 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Haha dat moet ook. Ik ben al belachelijk blij met mijn 2 balkons van 3.40*1.40Kan ook genoeg op.
En dan heb ik het hier nog nooit gehad over de galerij die ik heb aan de zuidkant. Die is zeker 2x zo groot.quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:27 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Haha dat moet ook. Ik ben al belachelijk blij met mijn 2 balkons van 3.40*1.40Kan ook genoeg op.
quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:33 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Een is leuk ingericht. De ander ligt vol duivenschijt.
U wordt bedankt!quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:46 schreef Greys het volgende:
Reeks gemaakt en genummerd!
Leuk topic, ik krijg er zelf ook balkon-inspiraaaaaaaaaaatie van
Het verhaal erachter? Ik heb deze woning in februari toegewezen gekregen, vorige bewoner is eruit gezet en heeft er een flinke puinzooi van gemaakt. Met ook veel afval op dat balkon. Waardoor duivenplaagquote:
Buks kopen en die duiven op eten met een leuk kruidje wat je op je keuken balkon hebt gekweekt?quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:55 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Het verhaal erachter? Ik heb deze woning in februari toegewezen gekregen, vorige bewoner is eruit gezet en heeft er een flinke puinzooi van gemaakt. Met ook veel afval op dat balkon. Waardoor duivenplaagDat balkon zit bij mn keuken. De leuke aan mn kleine slaapkamer dat momenteel een gigarommelhok is
quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:46 schreef Greys het volgende:
Reeks gemaakt en genummerd!
Leuk topic, ik krijg er zelf ook balkon-inspiraaaaaaaaaaatie van
Ik ben nu rond schemertijd iedere keer die pokkebeesten weg aan het jagenquote:Op dinsdag 24 april 2012 22:58 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Buks kopen en die duiven op eten met een leuk kruidje wat je op je keuken balkon hebt gekweekt?
Nee serieus. Dat balkon bij je keuken leent zich heel erg voor kruiden. Lekker vers en makkelijk als je aan het koken bent.
Schrobben dan maaquote:Op dinsdag 24 april 2012 22:55 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Het verhaal erachter? Ik heb deze woning in februari toegewezen gekregen, vorige bewoner is eruit gezet en heeft er een flinke puinzooi van gemaakt. Met ook veel afval op dat balkon. Waardoor duivenplaagDat balkon zit bij mn keuken. De leuke aan mn kleine slaapkamer dat momenteel een gigarommelhok is
Waarom niet?quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:01 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik ben nu rond schemertijd iedere keer die pokkebeesten weg aan het jagenMaar geen eten op het balkon voordat ze echt weg zijn.
Dat balkon is op het noorden dus koud. Zal er niet zo heel vaak te vinden zijnquote:Op dinsdag 24 april 2012 23:03 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Waarom niet?Die beesten blijven als jij er niet vaak komt. Als jij het actief "bewoont" blijven ze liever weg.
Mijn balkon is ook op het noorden.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:16 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Dat balkon is op het noorden dus koud. Zal er niet zo heel vaak te vinden zijn
quote:Op woensdag 25 april 2012 14:52 schreef YUR het volgende:
Ik zat toevallig van de week te denken: Goh, laat ik eindelijk eens een keertje wat leuks van het balkon maken! Nu is het vooral een opslagplaats voor (lege) bierkratten....
Ff inspiratie snuiven dus....
Daar moeten ook foto's van komenquote:Op vrijdag 27 april 2012 14:38 schreef Zomerjurkje het volgende:
Leuk al die foto's in de openingspost (trots dat mijn balkonnetje er ook tussen staat) Komende maand gaat er flink geklust worden in mijn huisje dus moet het balkon nog even geduld hebben maar ik stroom al over van ideetjes om 'm lekker zomers te maken (grastapijtje, druivenrank). En de boel moet nog een beetje meer katproof gemaakt worden
Ik heb ooit wel eens een foto gezien van je balkon geloof ik. Daar is best wat leuks van te maken.quote:Op woensdag 25 april 2012 14:52 schreef YUR het volgende:
Ik zat toevallig van de week te denken: Goh, laat ik eindelijk eens een keertje wat leuks van het balkon maken! Nu is het vooral een opslagplaats voor (lege) bierkratten....
Ff inspiratie snuiven dus....
basilicum doet het bij jouquote:Op dinsdag 24 april 2012 23:20 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Mijn balkon is ook op het noorden.Zoals je ziet groeit er zat en voor kruiden uitermate geschikt vind ik.
Mijn Basilicum word ieder jaar groter, zo ook mijn Maggie plant, mijn Thijm en Oregano doen het ook prima. Ik moet alleen dit jaar voor het eerst mijn bieslook vervangen en ieder jaar mn Rozemarijn.
Nou, het valt mee. Als de bloemetjes uit de knop komen zijn ze roze, maar later worden ze alsnog wit.quote:Op maandag 16 april 2012 10:39 schreef k_man het volgende:
Ik was in de veronderstelling een witte rhododendron gekocht te hebben. Nu de knoppen dikker en dikker worden komt er echter wat roze te voorschijn. Roze bloemen op m'n balkon. Ik ben toch geen wijf?
Die komen als eitjes vaak mee met je planten.quote:Op zaterdag 28 april 2012 18:18 schreef k_man het volgende:
Hoe komen jullie in hemelsnaam aan slakken op je balkon?
Gezaaid ooit en hij blijft maar terug komen, groeit ook onder de grond als kool zodat je een jaar later ineens een plantje op ziet komen 30 cm verderop.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:07 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
basilicum doet het bij jou
bij mij gaatie of dood, of wordt door een slak tot aan de grond toe opgegeten
rozemarijn is dus niet winterhard?
En als je pech hebt, schuiven ze langs de muren omhoog.quote:Op zaterdag 28 april 2012 18:53 schreef trovey het volgende:
[..]
Die komen als eitjes vaak mee met je planten.![]()
Nieuwe poging met de winterharde rozemarijn. Zag dat ze zandig & zonnig maar beschut moeten staan. Dus nu een keer in zandige grond.quote:Op zaterdag 28 april 2012 20:17 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Gezaaid ooit en hij blijft maar terug komen, groeit ook onder de grond als kool zodat je een jaar later ineens een plantje op ziet komen 30 cm verderop.Ik heb het echt gezaaid als Basilicum maar het lijkt soms meer op munt (qua blad vorm). Het smaakt alleen niet naar munt en wel naar basilicum
Slakken heb ik niet.Wel rupsen vaak...
Maar die gooi ik als ik ze zie naar beneden en dan ben ik er weer van af.
Ik koop ieder jaar een winterharde rozemarijn (hier bij de intratuin) maar ieder jaar gaat ie weer dood.![]()
Hè k-man, daar had je op kunnen rekenen. Knoppen komen vaak met geconcentreerde kleur of een totaal andere kleur die al snel verdwijnt.quote:Op zaterdag 28 april 2012 18:39 schreef k_man het volgende:
[..]
Nou, het valt mee. Als de bloemetjes uit de knop komen zijn ze roze, maar later worden ze alsnog wit.
[ afbeelding ]
Ik ga ook weer een nieuwe Rozemarijn kopen. Pasta saus (op tomaten basis) zonder Rozemarijn is gewoon 10x minder lekker.quote:Op zaterdag 28 april 2012 20:46 schreef Teslynd het volgende:
[..]
En als je pech hebt, schuiven ze langs de muren omhoog.
[..]
Nieuwe poging met de winterharde rozemarijn. Zag dat ze zandig & zonnig maar beschut moeten staan. Dus nu een keer in zandige grond.
Ook nieuwe pogingen met de basilicum. Kocht er een bij de supermarkt en zag al gauw waarom die planten het altijd zo slecht doen. Staan met veel te veel in de pot, zijn veel te snel opgejaagd (ook de biologische). Op de hoogte waar het blad goed zou moeten groeien, groeien pas de kiemblaadjes.
Bij het tuincentrum een potje gekocht. Staan daarin ook met velen, maar niet zo opgefokt en erop gekweekt om omgepot te worden. Het is overigens een rode, want in de groene heb ik door de jaren heen weinig fiductie gekregen.
Mijn aardbeien hebben de winter ook niet overleefd, dus ik heb maar nieuwe gehaald. Ik vind 't altijd wel lekkerquote:Op woensdag 2 mei 2012 15:26 schreef trovey het volgende:
Mijn ananasaarbeienplanten hebben de winter niet overleefd.
Oeh, wat ontzettend leuk en lekkerquote:Op woensdag 2 mei 2012 15:07 schreef Messina het volgende:
De zon schijnt!![]()
Bananenplant
[ afbeelding ]
Sla
[ afbeelding ]
Mini komkommertjes
[ afbeelding ]
Aardbeienplantjes
[ afbeelding ]
Nog meer aardbeien
[ afbeelding ]
Ik heb ze ook en ik weet het ook nog niet... En ik moet zo een zooi eetbaar spul kwijt. Maar vrees dat als ik het daarin doe (munt, citroenmelisse, kamille, rucola e.d.) dat het allemaal lekker gaat woekeren. Daar koop ik dan wel wat aparte bakken/potjes voor.quote:Op donderdag 3 mei 2012 08:52 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb de stapelbakjes gekocht die trovey ook heeft.
wat zal ik er eens indoen? iets eetbaars of iets bloeiends?
quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:31 schreef lady-wrb het volgende:
munt woekert als een achterlijke, kan ik je vertellen.
ik zal zo eens een fotootje maken van iets wat vorig jaar half verlept voor de helft van de prijs aangeschaft werd bij de aldi
[ afbeelding ]
voila! enkele vierkante meters munt
zoekplaatje: waar staat de rest van mijn planten?
Er is in F&f ook een tuintopicquote:Op donderdag 3 mei 2012 11:01 schreef lady-wrb het volgende:
o holy fuck ik zit in het verkeerde topic.
ik dacht toch echt in het actiontopic te zitten
zal ik ze weghalen?
weinig balkon in mijn foto's
Je hebt wel een mooie grote tuinquote:Op donderdag 3 mei 2012 11:04 schreef lady-wrb het volgende:
nou oke, ga ik een foto van mijn balkon in aanbouw maken
niet schrikken hoor!
quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:09 schreef lady-wrb het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CRQFQAMF-G.jpg
Wat vinden je buren van je nieuwe balkon?quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:09 schreef lady-wrb het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Variabele teelt is wel zekerder. Voor zover ik me herinner, zijn de Franse geraniums gevoelig voor luis, maar dat kan misschien alleen op de planten in huis slaan.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:01 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb net 14 strekkende meter bloembak gekocht, haken, grond en 80 plantjes. Allemaal Franse hanggeraniums. Op ons balkon staat nu nog niks. Straks wordt het een bloemenwaterval hier. Ik ga de bakken 2 hoog ophangen.![]()
Mooi!!!quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:01 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb net 14 strekkende meter bloembak gekocht, haken, grond en 80 plantjes. Allemaal Franse hanggeraniums. Op ons balkon staat nu nog niks. Straks wordt het een bloemenwaterval hier. Ik ga de bakken 2 hoog ophangen.![]()
maar dan willen we natuurlijk wel foto's van die bloemenwaterval !quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:01 schreef kaasplankje het volgende:
Het is 6 meter breed en 1 meter diep. Aan 1 zijkant zit ´t balkon van de buren dus ik heb 7 strekkende meter ongeveer. Dan hang ik aan ´t hek 2 lagen boven elkaar aan de buitenkant..quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:23 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Wat vinden je buren van je nieuwe balkon?
[..]
Variabele teelt is wel zekerder. Voor zover ik me herinner, zijn de Franse geraniums gevoelig voor luis, maar dat kan misschien alleen op de planten in huis slaan.
Is jouw balkon 14m lang of hang je de bakken gelaagd?
Gefixt!quote:Op woensdag 2 mei 2012 22:00 schreef Teslynd het volgende:
Messina, liggen er vruchtjes op de aarde? Heb je een rooster waarmee je ze erboven houden kan? Op de grond worden ze makkelijk voos.
Ik ben geen beginner, waarom vraag je dat eigenlijk? Ik heb de bakken nog leeg staan. Je moet de aarde ook niet té hard aandrukken. Het moet toch een beetje luchtig blijven. ik ga ze eerst planten en daarna ophangen. Anders wordt 't een janboel.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 20:23 schreef Teslynd het volgende:
Oei Kaas, ben je een beginner?
Als de bak nog leeg is, steek je die verhoginkjes erin door. Dat is voldoende aan gaten.
Eerst haken hangen, dan bak erin zetten en dan beplanten.
Het is een hele hijs om 14 volle bakken over de rand te tillen. Heb je de aarde wel goed aangedrukt? Als niet dan alsnog doen en je kan de aarde later nog bijvullen, tenzij de wortels bloot komen staan.
Witte hanggeraniums zijn vrij zeldzaam. Waarom noem je ze Franse?
Mooi plekje zo aan het water!!!quote:Op vrijdag 4 mei 2012 18:28 schreef kaasplankje het volgende:
Zo is het nu. De plantjes en de bakken staan al klaar.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik moet eerst nog even gaten boren in de bakken want die zitten er nog niet in.
Die geraniums zijn toch eenjarige planten? Hoeveel ben je wel niet kwijt voor 14 volle bakken elk jaar?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:00 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik ben geen beginner, waarom vraag je dat eigenlijk? Ik heb de bakken nog leeg staan. Je moet de aarde ook niet té hard aandrukken. Het moet toch een beetje luchtig blijven. ik ga ze eerst planten en daarna ophangen. Anders wordt 't een janboel.
Witte zie je idd niet veel. Ach en waarom ik ze Franse noem? Omdat ik ze altijd zie in Frankrijk of Oostenrijk of Zwitserland of wat dan ook. ik had een mannetje waar ik witte kocht. Maar zijn leverancier was er mee gestopt en hij kocht ze wel eens op de veiling als ze er waren maar had nu niks.
Ik kan ze nog wel krijgen elders maar dan moet ik er een week op wachten. Misschien doe ik dat wel want op de volkstuin heb ik er ook nog wel een aantal nodig voor de bloembakken aldaar.
Een Euro of 80.- aan plantjes. Het is wel een aardig bedrag maar daar heb je dan ook de hele zomer plezier van. Ze zijn wel meerjarig maar niet in ons klimaat. Op Elba zag ik Pelargonium peltatum van meer dan een meter hoog en houtige stronken bij de voet.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 23:28 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Die geraniums zijn toch eenjarige planten? Hoeveel ben je wel niet kwijt voor 14 volle bakken elk jaar?
Dat vroeg ik, doordat je schreef dat je nog gaten moest boren, terwijl je een foto met volle bakken liet zien. het verhaal van de 80 geraniums tegelijk doet ook aan beginnershaast denken.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:00 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik ben geen beginner, waarom vraag je dat eigenlijk? Ik heb de bakken nog leeg staan. Je moet de aarde ook niet té hard aandrukken. Het moet toch een beetje luchtig blijven. ik ga ze eerst planten en daarna ophangen. Anders wordt 't een janboel.
Witte zie je idd niet veel. Ach en waarom ik ze Franse noem? Omdat ik ze altijd zie in Frankrijk of Oostenrijk of Zwitserland of wat dan ook. ik had een mannetje waar ik witte kocht. Maar zijn leverancier was er mee gestopt en hij kocht ze wel eens op de veiling als ze er waren maar had nu niks.
Ik kan ze nog wel krijgen elders maar dan moet ik er een week op wachten. Misschien doe ik dat wel want op de volkstuin heb ik er ook nog wel een aantal nodig voor de bloembakken aldaar.
Nou dan moet je toch je bril eens opzetten want de plantjes staan nog in trays en de bakken staan ernaast.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:25 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dat vroeg ik, doordat je schreef dat je nog gaten moest boren, terwijl je een foto met volle bakken liet zien. het verhaal van de 80 geraniums tegelijk doet ook aan beginnershaast denken.
Ik denk dat je de hanggeraniums Europese hanggeraniums had moeten noemen. Ik heb dit jaar "Tiroler hanggeraniums". Betwijfel of ze wel zo heten, lijkt me dat Bakker het als aanduiding opvoerde. Overigens ken ik geen Franse hanggeraniums, wel Franse geraniums:
[ afbeelding ]
(tuinkrant.com)
Inmiddels heb ik de ervaring dat je hanggeraniums ook stekken kan. Gelijk in de aarde doen en het kan best lang duren voor ze groot zijn. In een glas water gebeurde er niets.
Kijk ook ff of je geen mieren invasie hebt want die willen ook wel eens luizen op planten zetten.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:08 schreef athlonkmf het volgende:
Bah, mijn bloemetjes beginnen nu pas net te bloeien, heb ik al gelijk een luizeninvasie
[ afbeelding ]
Nog een tip waar ik lieveheersbeestjes kan vinden? Zelf vangen of een kweeksetje bestellen ergens?
http://huis-en-tuin.infon(...)pwater-spiritus.htmlquote:Op zondag 6 mei 2012 13:08 schreef athlonkmf het volgende:
Bah, mijn bloemetjes beginnen nu pas net te bloeien, heb ik al gelijk een luizeninvasie
[ afbeelding ]
Nog een tip waar ik lieveheersbeestjes kan vinden? Zelf vangen of een kweeksetje bestellen ergens?
een mengsel van spiritus en zachte zeep en water in een spuitfles werkt als een tierelier.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:08 schreef athlonkmf het volgende:
[ afbeelding ]
Ehm... dan gaan de lieveheersbeestjes en zo ook dood.quote:Op zondag 6 mei 2012 22:45 schreef lady-wrb het volgende:
ik spray liever. dan zijn die krengen tenminste snel dood.
de volgende dag sproei ik de dode luizen van de plant af.
daarna mogen de lieveheersbeestjes de eventuele restjes opeten
geen idee, maar dr zullen ongetwijfeld nog meer lieveheersbeestjes zijn op andere planten.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:48 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ehm... dan gaan de lieveheersbeestjes en zo ook dood.
valt met die spiritus/zaxhte zeep oplossing wel mee hoor, dat is geen gif.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:48 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ehm... dan gaan de lieveheersbeestjes en zo ook dood.
het werkt als een tierelier in elk geval.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:58 schreef trovey het volgende:
[..]
valt met die spiritus/zaxhte zeep oplossing wel mee hoor, dat is geen gif.
Hoe maak je dat aan? Ik had ook al wat luisjes gezien in mijn Japanse esdoorns. De rozen zullen ze ook wel in zitten.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:58 schreef trovey het volgende:
[..]
Bijen, vlinders, alles wat op een plant komt?quote:Op maandag 7 mei 2012 13:55 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
geen idee, maar dr zullen ongetwijfeld nog meer lieveheersbeestjes zijn op andere planten.
en wat bedoel je met enzo? spinnen?
die zijn er toch meer dan zat.
Op andere forums lees ik dat je gewoon geduld moet hebben. Als er bladluizen zijn, komen de lieveheersbeestjes vanzelf. Ik geef het nog een maandje, en ga dan aan de slag met spiritus.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:58 schreef trovey het volgende:
[..]
de bijen zijn klaar, de bloemetjes zijn uitgebloeid van mijn kersenboomjes.quote:Op maandag 7 mei 2012 14:08 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Bijen, vlinders, alles wat op een plant komt?
[..]
Op andere forums lees ik dat je gewoon geduld moet hebben. Als er bladluizen zijn, komen de lieveheersbeestjes vanzelf. Ik geef het nog een maandje, en ga dan aan de slag met spiritus.
Ik draai mn potten iedere dag een kwart... dus ik hoop hetquote:Op maandag 7 mei 2012 15:42 schreef athlonkmf het volgende:
Dit is wel een grappige variant op de plantjestoren
[ afbeelding ]
Ik vraag me af of die plantjes op de "achterkant" van jouw toren het gaat overleven. Ik heb expres de achterkant maar onbeplant gehouden...
Hier leven de violen nog gewoon aan de achterkant maar dat kan ook komen omdat daar gewoon mijn raam zit en ze zo alsnog genoeg licht krijgen.quote:Op maandag 7 mei 2012 16:18 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik draai mn potten iedere dag een kwart... dus ik hoop het
Je moet zelfs bladeren snijden om je plant te stimuleren. Zorg dat je boven in (buiten de top) 4 of 5 bladeren over hebt. Dit is goed voor het kleuren van je tomaatjes en je plant groeit beter. Voor hoge bladeren die bruine plekken krijgen. Knip dan het stuk blad er uit wat bruin is. Tomaten bladeren hebben veel "takjes" met blad er aan. Als dan 1 zo een stukje blad bruin is snij je dat er af en de rest laat je zitten.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:38 schreef douche-eendje het volgende:
Mn cherrytomatenplant heeft een kant met bruine bladeren, kan ik die kant gewoon weghalen? Het is vooral de kant die zichtbaar is op de foto:
[ afbeelding ]
Nee zo kwam ie uit het tuincentrum...Ik ga morgen eens kijken of ik de top kan vinden. Zit namelijk ook nog een stuk dat niet zichtbaar is op de foto aan de andere kant.quote:Op maandag 7 mei 2012 23:37 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Je moet zelfs bladeren snijden om je plant te stimuleren. Zorg dat je boven in (buiten de top) 4 of 5 bladeren over hebt. Dit is goed voor het kleuren van je tomaatjes en je plant groeit beter. Voor hoge bladeren die bruine plekken krijgen. Knip dan het stuk blad er uit wat bruin is. Tomaten bladeren hebben veel "takjes" met blad er aan. Als dan 1 zo een stukje blad bruin is snij je dat er af en de rest laat je zitten.
edit : ik kijk net weer naar je foto maar ik zie geen top... Heb je die er al uit gehaald?
Als je die vind zet er dan een grote stok bij en probeer voorzichtig de top omhoog te richten met touw of met evt boterham zak ijzertjes (die dingen die je er bij krijgt om t zakje dicht te binden).quote:Op maandag 7 mei 2012 23:45 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Nee zo kwam ie uit het tuincentrum...Ik ga morgen eens kijken of ik de top kan vinden. Zit namelijk ook nog een stuk dat niet zichtbaar is op de foto aan de andere kant.
Dieven is wel handig als je kleine planten koop/of uit zaad kweekt) want dan kan de plant zich richten op het ontwikkelen van vruchten i.p.v. veel blad maar aangezien jij al een volwassen plant hebt heb je dat probleem veel minder. Ik zou wel speciale tomatenmest kopen als ik jou was...krijg je meer en betere tomaten van want tomatenplanten zijn nogal hongerig.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:44 schreef douche-eendje het volgende:
Ik moet mij sowieso nog even inlezen over het verzorgen van tomatenplanten, lees ook al hele verhalen over dieven verwijderen etc. Maar ach, voor die 5 euro dat het plantje heeft gekost kan ik mij er geen buil aan vallen voor die tomaatjes die er dagelijks al vanaf gehaald kunnen worden
Ik voel een tripje naar het tuincentrum aankomenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:06 schreef trovey het volgende:
[..]
Dieven is wel handig als je kleine planten koop/of uit zaad kweekt) want dan kan de plant zich richten op het ontwikkelen van vruchten i.p.v. veel blad maar aangezien jij al een volwassen plant hebt heb je dat probleem veel minder. Ik zou wel speciale tomatenmest kopen als ik jou was...krijg je meer en betere tomaten van want tomatenplanten zijn nogal hongerig.
Ik wacht nog even tot eind mei met de tomaten...ze moeten hier op het Noorden(dus bij de voordeur) staan (i.v.m. de giftigheid in combinatie met plantvretende katten) dus ik moet zeker weten dat die tere kleine planten het overleven.....tomatenmest heb ik nog genoeg....ik zou eens bij de Action en zaken als de Lidl en Aldi kijken voor de mest als ik jou was...goed en heel goedkoop.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:09 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik voel een tripje naar het tuincentrum aankomenKan ik gelijk nog wat potjes scoren, hehe
Ah okquote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:16 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik wacht nog even tot eind mei met de tomaten...ze moeten hier op het Noorden(dus bij de voordeur) staan (i.v.m. de giftigheid in combinatie met plantvretende katten) dus ik moet zeker weten dat die tere kleine planten het overleven.....tomatenmest heb ik nog genoeg....ik zou eens bij de Action en zaken als de Lidl en Aldi kijken voor de mest als ik jou was...goed en heel goedkoop.
Ah weer wat geleerd.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 01:52 schreef Teslynd het volgende:
Die kant-en-klaartomaten hebben geen top. Daarom koop ik ze niet. Toppen doe ik pas in augustus.
Hebben jullie hier trouwens tips voor? Is er iets dat ik kan doen om de kans te vergroten dat mijn plantjes een weekje droogte overleven?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 00:14 schreef k_man het volgende:
Nu hoop ik wel dat het zo goed blijft gaan als ze straks een week zonder water zitten (ik ga een weekje vakantie vieren).
zoek op youtube op drip irrigation en je krijgt een hoop mogelijkhedenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Hebben jullie hier trouwens tips voor? Is er iets dat ik kan doen om de kans te vergroten dat mijn plantjes een weekje droogte overleven?
vraag je buurvrouw dagelijks de plantjes water te gevenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Hebben jullie hier trouwens tips voor? Is er iets dat ik kan doen om de kans te vergroten dat mijn plantjes een weekje droogte overleven?
Waar zou ik een eventuele top aan kunnen herkennen?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 01:52 schreef Teslynd het volgende:
Die kant-en-klaartomaten hebben geen top. Daarom koop ik ze niet. Toppen doe ik pas in augustus.
Het zelfde als je kleine tomaten plantjes alleen dan aan de plant zelf. Zo zien bv dieven er ook uit. Die kan je als ze er aan komen ook allemaal op 1 na weg laten en dan gebruik je die dief als top.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:59 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Waar zou ik een eventuele top aan kunnen herkennen?Mocht ie er toch nog *ergens* zitten.
Als het niet al te warm is zou ik denken dat ze t wel redden een week. Anders toch even met de buren regelen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Als ik de plant volg kom ik uiteindelijk op dit stukje uit:quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:10 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Het zelfde als je kleine tomaten plantjes alleen dan aan de plant zelf. Zo zien bv dieven er ook uit. Die kan je als ze er aan komen ook allemaal op 1 na weg laten en dan gebruik je die dief als top.
Dat ziet er idd wel uit als top ja.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:18 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Als ik de plant volg kom ik uiteindelijk op dit stukje uit:
[ afbeelding ]
Dus denk dat dat wel goed gaat komen
Ai aiquote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:15 schreef Outpost76 het volgende:
Ik weet niet meer wie het zei dat het goed was om wat mest bij mn planten te gooien. Maar nu gaat de 1 na de andere dood omdat er teveel mest in de bodem zit....![]()
![]()
![]()
Ik heb duidelijk teveel gestrooid ofzo...![]()
![]()
![]()
Hazelnoot, Sering, Kronkelwilg, 2 soort van buxusjes, 2 Japanse esdoorns zijn dood.....![]()
Zeg dat...quote:
Kleikorrels onder in de pot.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Heel veel water geven, misschien spoel je dan een deel weg.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:40 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Zeg dat...Ik heb bij sommige al wat aarde weg gegraven om de dood te voorkomen maar als er al genoeg in de bodem is gezakt ben ik al te laat en om nou van 30 boompjes de aarde volledig te gaan vervangen....
Dat doe ik idd met de gene die nog leven maar ik ben bang dat het voor de rest al te laat is...quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:44 schreef zaailand het volgende:
[..]
Heel veel water geven, misschien spoel je dan een deel weg.
Hoop voor je dat er nog wat te redden valt!!!quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:52 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Dat doe ik idd met de gene die nog leven maar ik ben bang dat het voor de rest al te laat is...![]()
Ja dat hoop ik ook anders is mn werk van de afgelopen 10 a 15 jaar in een paar weken weg...quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:52 schreef zaailand het volgende:
[..]
Hoop voor je dat er nog wat te redden valt!!!
Oei dat is balen jaquote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:56 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ja dat hoop ik ook anders is mn werk van de afgelopen 10 a 15 jaar in een paar weken weg...![]()
Er zitten jongere boompjes tussen maar ook oude...quote:
:-(quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:01 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Er zitten jongere boompjes tussen maar ook oude...Als zaailing op laten groeien en dan nu door overbemesting vergiftigd...
![]()
Harde les dit.
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:01 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Er zitten jongere boompjes tussen maar ook oude...Als zaailing op laten groeien en dan nu door overbemesting vergiftigd...
![]()
Harde les dit.
Geen idee. Metaal kan je makkelijk over verven he.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:36 schreef Mixende_match het volgende:
Binnenkort ook ff mijn balkonnetje update en postten
Iemand nog idee waar ik gekleurde bloembakken kan kopen (liefst roze, groene en oranje) en liefst metaal ipv kunststof ;')
Niet stom! Ik kijk soms meermaals daags of het goed met m'n plantjes gaat.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:28 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Thx voor je medeleven! Het doet (hoe stom t ook klinkt) nl best pijn.
Voor de meeste mensen zijn planten en bomen maar dingen die vervangen kunnen worden. Dus boeie als ze dood gaan. Vandaar dat ik dat er bij zei.quote:Op woensdag 9 mei 2012 00:10 schreef zaailand het volgende:
[..]
Niet stom! Ik kijk soms meermaals daags of het goed met m'n plantjes gaat.
:-)quote:Op woensdag 9 mei 2012 00:15 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen zijn planten en bomen maar dingen die vervangen kunnen worden. Dus boeie als ze dood gaan. Vandaar dat ik dat er bij zei.
Mja ik ben al jaren bezig om die boompjes een richting te geven die ik mooi vind en plots gaan er ± 15 dood. Ik verwacht niet dat men dan snapt dat dat pijn kan doen. Jij snapt dat blijkbaar wel en daarom ook mn dank.![]()
De top is het slappe uiteinde. Daar zie je wat rommeligs van bladbegin en als het zover is bloembegin. De bloemenstreng rolt zich uit zoals varens. Ik pluk de bloemetjes eraf als er meer dan 10 aan zitten.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:59 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Waar zou ik een eventuele top aan kunnen herkennen?Mocht ie er toch nog *ergens* zitten.
quote:Op woensdag 9 mei 2012 01:49 schreef Teslynd het volgende:
[..]
De top is het slappe uiteinde. Daar zie je wat rommeligs van bladbegin en als het zover is bloembegin. De bloemenstreng rolt zich uit zoals varens. Ik pluk de bloemetjes eraf als er meer dan 10 aan zitten.
Kijk hier een kleintje:
[ afbeelding ]
Er is geen duidelijke top. Het is gewoon het laatste blaadje en uit de oksel van zijn steeltje groeit een nieuwe omhoog.
Op de vorige pagina staat een foto van de vermoedelijke topquote:Op woensdag 9 mei 2012 01:49 schreef Teslynd het volgende:
[..]
De top is het slappe uiteinde. Daar zie je wat rommeligs van bladbegin en als het zover is bloembegin. De bloemenstreng rolt zich uit zoals varens. Ik pluk de bloemetjes eraf als er meer dan 10 aan zitten.
Kijk hier een kleintje:
[ afbeelding ]
Er is geen duidelijke top. Het is gewoon het laatste blaadje en aan zijn steeltje groeit een nieuwe omhoog.
Kun je het beste kijken bij tuincentra en dan het liefst zoiets als Intratuin...die hebben meestal het hippe spul wel....nu maar hopen dat die kleuren momenteel hip zijn.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:36 schreef Mixende_match het volgende:
Binnenkort ook ff mijn balkonnetje update en postten
Iemand nog idee waar ik gekleurde bloembakken kan kopen (liefst roze, groene en oranje) en liefst metaal ipv kunststof ;')
Minus.com doet een beetje raar. Ik denk dat ik volgende weer weer photobucket gebruik...quote:Op vrijdag 11 mei 2012 16:15 schreef lady-wrb het volgende:
is het een zoekplaatje? volgens mij zijn de twee bovenste precies hetzelfde. zelfs de auto's staan op dezelfde plek
en volgens mij is die bovenste blauwe campanula
Volgens mij hebben ze door dat ik even weg ga. Ze timen het iig goed. De rhododendron is redelijk uitgebloeid, de ene na de andere bloem valt er af. Het plantje met 18 bloemen heeft er inmiddels ook een stuk minder, daarvan bleek de helft van de bloemen niet bestand tegen een zware regenbui.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 00:14 schreef k_man het volgende:
De rhododendron gaat als een dolle. Kijk al dat nieuwe blad.
[ afbeelding ]
En dit is ook leuk. Ik weet niet precies wat het eigenlijk is, maar het was een beetje zielig plantje. De laatste in de bak bij de Praxis, meegenomen voor 50 cent, met heel weinig verwachtingen. Inmiddels blijft het gekke ding de ene na de andere bloem maken, inmiddels al 18! Onderaan zie je al weer nieuwe komen.
[ afbeelding ]
Nu hoop ik wel dat het zo goed blijft gaan als ze straks een week zonder water zitten (ik ga een weekje vakantie vieren).
Ziet er erg gezellig en leuk uit zeg!quote:Op vrijdag 11 mei 2012 16:11 schreef athlonkmf het volgende:
Tijd voor een update:
Een paar maanden geleden
[ afbeelding ]
Nu
[ afbeelding ]
Bloemetjestoren met vlijtig liesjes
[ afbeelding ]
Balkonrandpotten. Naam van bloem vergeten. Blue bell?
[ afbeelding ]
Phlox en vlijtig liesje
[ afbeelding ]
Vergeet me nietjes
[ afbeelding ]
Phlox met een plant met moeilijke naam.
[ afbeelding ]
Phlox in grote plantenbak
[ afbeelding ]
SPOILER: Totaal overzichtje van mn balkon rechter helftOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Van de linker helft heb ik maar 1 foto. Daar is nl verder niet veel boeiends te melden.SPOILER: Jasmijn met inm veel bloem knoppen. O+Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik hoop leuke en mooie foto's te maken van m als ie vol in bloei staat.SPOILER: Berk nog zonder witte bastOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik hoop dat hij snel een witte bast krijgt want dat is 1 van de dingen wat ik zo mooi vind aan een berk.SPOILER: Links voor Kronkel Wilg, boven in in rond bakje een Moerbij, daar onder nog een Kronkel Wilg en er onder in een ovale schaal een AalbesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kronkel Wilg (links voor) en de Aalbes heb ik vandaag in een grotere pot \ schaal gezet.SPOILER: Diverse boompjes en nieuwe beginnelingenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oa, een 2 Kronkel Wilgjes, een Zuurbes, een Esdoorn, een kleine sering en een aantal waar ik niet van weet wat t is.
Links vooraan staan 3 boompjes aan elkaar gegroeid waar er waarschijnlijk 2 van dood zijn. Ik heb ze gister verpot en de oude kluit bijna helemaal schoon gespoeld dus nu maar even zien of ze nog leven...SPOILER: Hele kleine akelij vol met luis....Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Foto is genomen na bespuiten dus het is al minder maar hij is me veel te klein.SPOILER: Duidelijk hoe klein die linker akelij is in verhouding met de rechter waar ook luis op zit.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder staat er niet veel in deze bak wat een vermelding waard is. Ik heb er wat 1e jaars vingerhoedskruid in gezet en een zakje Japanse vlinder bloemen zaad in gestrooid. Verder staan er 2 aardbeien in maar dat is (nog) niet veel.SPOILER: Foto is duidelijk verkeerd genomen maar dit is mijn sering waarvan ik inm hoop dat hij blijft leven. Hij heeft inm een grotere pot en ik heb zijn kluit flink gewassen voor ik m hier in zette.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Daarnaast is zn positie in de pot veranderd. Eerst stonden de takken die nu naar je toe lijken te komen recht overeind. Ik heb de kluit met de zijkant op een helling van ± 30 graden op de aarde gelegd en toen de rest aangevuld. Hierdoor staat zn originele stam weer recht overeind en zo maakt de natuur leuke bochtjes in de takken zonder dat je ze zelf moet gaan buigen met draad.SPOILER: Bak met een zakje zaad voor een metertje veldbloemenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: dode Japanse EsdoornOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ok er zit nog groen blad aan maar de takjes waar die aan zitten zijn al dood. Daarom hangt ie ook zo slap.SPOILER: Nog een dode Japanse EsdoornOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Dode hazelnoot terwijl de winterpostelijn het juist heel goed doetOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Mijn nog levende Japanse esdoornOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Mijn inm uit de kluiten gegroeide maggie plantOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Links achteraan staat nog een klimop en zo staan er ook nog 2 Oost Indische kers om te gaan klimmen tegen het rek wat je ziet. Je ziet ze niet door de grote Maggie maar de zon komt van de andere kant dus zon krijgen ze wel.![]()
En toen keek ik net op mn balkon en is mijn middelste regenpijpbak een stukje losgeschoten door de zware wind van vandaag en is hij bovenop de bak eronder beland. Helft van mn mooie bloeiende petunia's geknakt/beschadigd![]()
En de balkonbakken doen het ook niet echt lekker met deze wind... Pffff.![]()
Mijn balkonbakken hebben de storm van gister wel overleefd. Maar helaas spreidt het luizenprobleem wel verder...
Waar blijven die lieveheersbeestjes?![]()
Doordat het op een balkon veel tocht zal je altijd last hebben van luis. Ik heb het jaar in jaar uit en mijn luizen bestrijding middel van Bayer werkt niet echt best...quote:Op vrijdag 11 mei 2012 22:04 schreef athlonkmf het volgende:
Mijn balkonbakken hebben de storm van gister wel overleefd. Maar helaas spreidt het luizenprobleem wel verder...
Waar blijven die lieveheersbeestjes?![]()
![]()
Zo hard waaide het toch niet?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:52 schreef douche-eendje het volgende:
En toen keek ik net op mn balkon en is mijn middelste regenpijpbak een stukje losgeschoten door de zware wind van vandaag en is hij bovenop de bak eronder beland. Helft van mn mooie bloeiende petunia's geknakt/beschadigd![]()
En de balkonbakken doen het ook niet echt lekker met deze wind... Pffff.![]()
Zonde van de bloemen in je petunia's. Gelukkig komen die wel weer terug.![]()
![]()
Wellicht is het handig om eens van die kartonnen pijltjes te gebruiken. Ik weet het merk niet zo maar het zijn pijltjes met bestrijdingsmiddel die je bij de wortels van de plant steekt, het middel wordt dan via de wortels van de plant opgenomen en zo gaan de luizen eraan...als alles mislukt is dat wellicht nog een oplossing. Ik heb het een aantal jaren geleden ook eens gebruikt toen alles faalde, sindsdien eigenlijk geen last meer gehad van luis.Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil![]()
Voor mijn gevoel wel. Maarja, jaren in het midden van het land gewoond en nu op hemelsbreed zo'n 10 km van de kust afquote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:05 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Zo hard waaide het toch niet?![]()
Zonde van de bloemen in je petunia's. Gelukkig komen die wel weer terug.![]()
![]()
plantpin?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:07 schreef trovey het volgende:
Wellicht is het handig om eens van die kartonnen pijltjes te gebruiken. Ik weet het merk niet zo maar het zijn pijltjes met bestrijdingsmiddel die je bij de wortels van de plant steekt, het middel wordt dan via de wortels van de plant opgenomen en zo gaan de luizen eraan...als alles mislukt is dat wellicht nog een oplossing. Ik heb het een aantal jaren geleden ook eens gebruikt toen alles faalde, sindsdien eigenlijk geen last meer gehad van luis.
edit: ja dusquote:Ongedierte
Luizen of spint in uw planten is erg vervelend. Gelukkig is er een hoop aan te doen.
Tegenwoordig zijn er milieuvriendelijke middelen (bv. Bio Insect met handpomp) op de markt, die zeker voldoende effectief zijn.
Bij gebruik van een bestrijdingsmiddel de betreffende plant bij de gezonde planten weghalen, anders kunnen deze ook aangetast worden. Weinig water geven en de behandeling na ongeveer 2 weken herhalen, dit i.v.m. het uitkomen van eventuele eitjes.
Wat ook erg handig in gebruik is, is plantpin, dit kartonnen staafje bevat stoffen die langzaam vrij komen en zo dus ook de eitjes bestrijden.![]()
Goede tip thx!quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:07 schreef trovey het volgende:
Wellicht is het handig om eens van die kartonnen pijltjes te gebruiken. Ik weet het merk niet zo maar het zijn pijltjes met bestrijdingsmiddel die je bij de wortels van de plant steekt, het middel wordt dan via de wortels van de plant opgenomen en zo gaan de luizen eraan...als alles mislukt is dat wellicht nog een oplossing. Ik heb het een aantal jaren geleden ook eens gebruikt toen alles faalde, sindsdien eigenlijk geen last meer gehad van luis.Ik zal eens bij de Intratuin gaan kijken alhier.
![]()
Ik woon in Pijnacker bijna tegen Berkel en Rodenrijs aan. Dat is wel iets verder van de kust dan die 10 km maar echt ver inlands nou ook weer niet. Gelukkig viel het hier wel mee. Volgende keer met stevige wind die misschien beter die potjes er maar even af halen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:11 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel wel. Maarja, jaren in het midden van het land gewoond en nu op hemelsbreed zo'n 10 km van de kust af![]()
![]()
Je moet dus kijken wat er aan tochtbestrijding gedaan kan worden.
Mijn ervaring is, dat je daarbij ook letten moet op tocht over de voet van de plant. Hm, rare uitdrukking, dus direct boven de grond.
Met het oog op tocht is een traliehek gunstiger dan die panelen met aan alle kanten tochtranden.![]()
Nou ja, voor alles een eerste keer. Mn eerste volwassen balkontuinding. Merk met de snoeischaar wel dat er een betere moet komen, dit ding is flut. En voor rechtshandigenquote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:56 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik woon in Pijnacker bijna tegen Berkel en Rodenrijs aan. Dat is wel iets verder van de kust dan die 10 km maar echt ver inlands nou ook weer niet. Gelukkig viel het hier wel mee. Volgende keer met stevige wind die misschien beter die potjes er maar even af halen.Zodra mn salaris binnen is maar even een linkshandige bestellen
![]()
En ik vond net nieuwe aanwas aan bewoners op het balkon. Na 3 soorten vogels, spinnetjes, vliegjes en een vroege wesp heb ik inmiddels de eerste 2 lieveheersbeestjes gespotterwijl het hotel nog gevuld moet worden
![]()
![]()
Koop deze :quote:Op zaterdag 12 mei 2012 18:43 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Nou ja, voor alles een eerste keer. Mn eerste volwassen balkontuinding. Merk met de snoeischaar wel dat er een betere moet komen, dit ding is flut. En voor rechtshandigenZodra mn salaris binnen is maar even een linkshandige bestellen
![]()
En ik vond net nieuwe aanwas aan bewoners op het balkon. Na 3 soorten vogels, spinnetjes, vliegjes en een vroege wesp heb ik inmiddels de eerste 2 lieveheersbeestjes gespotterwijl het hotel nog gevuld moet worden
Ik vind m erg goed en hij is symmetrisch. Dus goed voor links en rechtshandigen.
Vogels komen niet op mijn balkon spinnen zat dus.Vliegen ook helaas... Net zoals muggen.
Lieveheersbeestjes heb ik ook al gespot maar ze doen niets aan mn luizen overlast...
![]()
![]()
Geniaalquote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:04 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Koop deze :
[ afbeelding ] Ik vind m erg goed en hij is symmetrisch. Dus goed voor links en rechtshandigen.
Vogels komen niet op mijn balkon spinnen zat dus.Vliegen ook helaas... Net zoals muggen.
Lieveheersbeestjes heb ik ook al gespot maar ze doen niets aan mn luizen overlast...
Anders had ik er wel een besteld bij een linkshandige webshop, gelijk met wat nieuwe keukenscharen en andere handige linkshandige dingetjes.
![]()
Bij mij bar weinig....quote:Op zaterdag 12 mei 2012 17:57 schreef Teslynd het volgende:
Je moet dus kijken wat er aan tochtbestrijding gedaan kan worden.
Mijn ervaring is, dat je daarbij ook letten moet op tocht over de voet van de plant. Hm, rare uitdrukking, dus direct boven de grond.
Met het oog op tocht is een traliehek gunstiger dan die panelen met aan alle kanten tochtranden.
Mijn balkon bestaat uit glazen platen in een ijzeren frame met overal tocht kieren....
Zoals je ziet zitten er heel veel kieren en die kan ik niet dicht gaan proppen. Ok het kan wel maar ik denk niet dat de woningbouw dat zo leuk gaat vinden.![]()
![]()
Deze kost maar 10.50 en knipt zelfs hele dikke takken met gemak door!quote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:07 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
GeniaalAnders had ik er wel een besteld bij een linkshandige webshop, gelijk met wat nieuwe keukenscharen en andere handige linkshandige dingetjes.
![]()
![]()
Het grote vreten wordt door de larven gedaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:04 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Koop deze :
[ afbeelding ] Ik vind m erg goed en hij is symmetrisch. Dus goed voor links en rechtshandigen.
![]()
![]()
Het zou al schelen als je onderrand afdichten kon. Misschien kunstofplaten op maat laten zagen en ervoor zetten.![]()
schuimband ertussen misschien?
ik ben ook weer bezig met mijn balkonnetje. we zijn nu het hek aan het eropschroeven.![]()
quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:29 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Het grote vreten wordt door de larven gedaan.
Dat op maat zagen kan ik ook maar hoe dicht je dat af zonder tocht?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:31 schreef Teslynd het volgende:
Het zou al schelen als je onderrand afdichten kon. Misschien kunstofplaten op maat laten zagen en ervoor zetten.![]()
Ik heb geen lastige huisbaas, dus ik heb gewoon een strook die een eind boven de lange bloembakken uitsteekt, tegen het traliehek aan gezet.![]()
De woningbouw hier is ook niet lastig maar hoe denk je dat het er van buiten gezien uit ziet als ik overal alle kieren ga dicht stoppen? Zeker met al dat glas zal het er niet fraaier op worden en ik mag niets blijvend vast maken aan mijn balkon. Niets schroeven of kitten en dus zal het altijd blijven tochten.quote:Op zondag 13 mei 2012 00:45 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb geen lastige huisbaas, dus ik heb gewoon een strook die een eind boven de lange bloembakken uitsteekt, tegen het traliehek aan gezet.![]()
Met die strook beneden heb je al een flinke tochtbaan te pakken. Je kan een stuk "zeildoek" kopen. Ikea heeft gestreepte en egaal witte waar denk ik nog veel licht doorheen komt. Dyning, 250 x 80, zowel onder als boven 5 gaten om het vast te zetten, ¤ 14,95 of een lap om zelf mee te knutselen van 300 x 200, ¤ 29,95.
Die tochtbescherming is vooral voor de eenjarigen die bij de tochtkieren staan nuttig.![]()
Ok en hoe denk je dat vast te zetten?quote:Op zondag 13 mei 2012 16:15 schreef Teslynd het volgende:
Met die strook beneden heb je al een flinke tochtbaan te pakken. Je kan een stuk "zeildoek" kopen. Ikea heeft gestreepte en egaal witte waar denk ik nog veel licht doorheen komt. Dyning, 250 x 80, zowel onder als boven 5 gaten om het vast te zetten, ¤ 14,95 of een lap om zelf mee te knutselen van 300 x 200, ¤ 29,95.
Die tochtbescherming is vooral voor de eenjarigen die bij de tochtkieren staan nuttig.![]()
Met lijmklemmen zal geen gezicht zijn. Met bloembakken aan de rand kan je ze aan de beugel bevestigen. Dat zijn dan de ronde beugels om aan een smalle reling te hangen.![]()
quote:Op maandag 14 mei 2012 14:36 schreef Teslynd het volgende:
Met lijmklemmen zal geen gezicht zijn. Met bloembakken aan de rand kan je ze aan de beugel bevestigen. Dat zijn dan de ronde beugels om aan een smalle reling te hangen.Ik dacht dat het ging over de kier onderaan...
![]()
Geef eens een plaatje oid dan want ik kan me er niets bij voorstellen zo.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 01:38 schreef Teslynd het volgende:
O sleepje van maken en de bakken erop zetten.![]()
Stel je hebt een lange transparante kunststofplaat. Die zet je tegen het hek aan.
Stel je hebt een lang stuk zeildoek. Die hang je op m.b.v. bloembakhaken en en de onderkant laat je doorlopen tot onder de bloempotten.![]()
Kijk nou nog eens goed naar mijn foto's. Ik heb geen hek en wat jij voorstelt is voor 10 meter lang balkon toch niet realistisch... of ben ik nou gek?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:58 schreef Teslynd het volgende:
Stel je hebt een lange transparante kunststofplaat. Die zet je tegen het hek aan.
Stel je hebt een lang stuk zeildoek. Die hang je op m.b.v. bloembakhaken en en de onderkant laat je doorlopen tot onder de bloempotten.![]()
![]()
Komt neer op dat je het antwoord ook niet weet. Ik waardeer je inzet en je goede bedoelingen echt maar eehm wat met jou balkon kan, kan niet met mijn balkon.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:48 schreef Teslynd het volgende:
Je zal wat aan elkaar moeten zetten. Daar had je zelf ook op kunnen komen.Zijl spannen is geen optie. Een kunstofplaat plaatsen is geen optie... want bij beide hou je tocht. Het enige wat zou kunnen is voor mn lage kieren een stuk piepschuim maken wat daar goed in past maar dan nog kan ik het nergens aan vast maken....
![]()
Luizen houden volgens mij niet perse van tocht. Je hebt luizen die kunnen vliegen en die gebruiken de luchtstroom om zich van de ene plant naar de andere plant te verplaatsen!quote:Op dinsdag 15 mei 2012 23:00 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Komt neer op dat je het antwoord ook niet weet. Ik waardeer je inzet en je goede bedoelingen echt maar eehm wat met jou balkon kan, kan niet met mijn balkon.Zijl spannen is geen optie. Een kunstofplaat plaatsen is geen optie... want bij beide hou je tocht. Het enige wat zou kunnen is voor mn lage kieren een stuk piepschuim maken wat daar goed in past maar dan nog kan ik het nergens aan vast maken....
![]()
Klopt, maar door tocht verzwakken de planten wel en zijn ze vatbaarder voor luis.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 23:12 schreef zaailand het volgende:
[..]
Luizen houden volgens mij niet perse van tocht. Je hebt luizen die kunnen vliegen en die gebruiken de luchtstroom om zich van de ene plant naar de andere plant te verplaatsen!![]()
![]()
effe serieus is het echt zo dat buitenplanten niet tegen tocht kunnen?
je kan toch moeilijk een windschermpje om elke plant plaatsen?![]()
Alles in die leuke ikea-kasjes doenquote:Op woensdag 16 mei 2012 15:28 schreef lady-wrb het volgende:
je kan toch moeilijk een windschermpje om elke plant plaatsen?
Ik heb gisteren zeil gekocht voor mn lelijke balkonhekMorgen maar eens eraan hangen.
![]()
en dan wel weer foto's plaatsen hoor. dat mis ik hier wel een beetje in die discussie over het tochtvrij maken van het balkon.![]()
Niet zo zeer de planten. Maar het idee is: tocht brengt ongediertequote:Op woensdag 16 mei 2012 15:28 schreef lady-wrb het volgende:
je kan toch moeilijk een windschermpje om elke plant plaatsen?![]()
Planten die niet goed staan, zijn vatbaar. Mijn eenjarigen bleken door tocht erg vatbaar te zijn voor luizen. Vanaf dat ik ca. 40cm hoge stroken langs de onderrand van het balkon tegen het hek gezet heb, zijn er alleen sporadische plagen en dat scheelt ook per plant.
Je moet er wel bij stil staan, dat het hier om tocht gaat en niet om een gewoon briesje.
Sommige planten zitten gewoon altijd onder het ongedierte, iets wat je pas merkt als je er dichtbij staat. Dus wel bij je eigen planten waar je met je neus bovenop staat zien, maar niet in de tuinen die je onderweg zo mooi ziet zijn.![]()
Outpost, voor ik die lange stroken had, deed ik in de lange plantenbakken niet-heldere glasplaten tegen de buitenwand.![]()
Zo, even uit de lurkstand met een slechte foto om de hoeveelheid posts zonder foto's te doorbreken![]()
Tomaatjes(2x romatomaten, 2x vleestomaten en 2x trostomaten) hoewel ze er nog niet aan zitten. Helemaal achterin in de vensterbank van het raam zie je nog 2 bakkies met ijsbloemen
.
![]()
zon!!! jij hebt zon!!! waar ? waar? waar?
maar even serieus! dat ziet er goed uit zeg! wat zijn je planten al groot!
die van mij zijn nu iets van 10 cm hoog en groeien niet hard, ik denk door gebrek aan zon![]()
![]()
Eerder omdat het nog gewoon te koud is voor een tomatenplant om lekker te groeien, tomaten hebben warmte nodig dan groeien ze zelfs op het Noorden (eigen ervaringquote:Op donderdag 17 mei 2012 16:29 schreef lady-wrb het volgende:
die van mij zijn nu iets van 10 cm hoog en groeien niet hard, ik denk door gebrek aan zon)
Optimist tot in de kist
Gelderland. Ik heb de hele dag zon gezien hoorquote:Op donderdag 17 mei 2012 16:29 schreef lady-wrb het volgende:
die van mij zijn nu iets van 10 cm hoog en groeien niet hard, ik denk door gebrek aan zonMoet wel zeggen dat het balkon op het zuidwesten ligt. Zomers is het hier zo heet dat alles verbrandt door de glazen afzetting. Zal eerdaags eens even foto's maken van de rest, heb nog spaanse margrietjes, 2 bakken met rotsplanten, lobelia, 2 lavendel op stam en een citroenplant. Alles groeit hier al weken als kool, behalve de citroenplant.
![]()
Dat mag niet.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:20 schreef Teslynd het volgende:
Outpost, voor ik die lange stroken had, deed ik in de lange plantenbakken niet-heldere glasplaten tegen de buitenwand.![]()
![]()
Oh trouwens ik heb ook nog veel plek op het zuiden. Ik zit daar alleen bijna nooit maar ik zou er wel veel meer neer kunnen zetten dan er nu staat.
Deze 2 staan er nu. 2 voor dood opgegeven boompjes (bij een plaatselijk tuincentrum) waardoor ik ze gratis mee mocht nemen. Zo zien ze er nu 2 jaar later uit.Aan de linker hing gewoon een prijskaartje van 360 eu.
Rechts is mijn deur (die open staat) en zoals jullie zien is er plek zat voor wat leuks hier. Maar wat.![]()
![]()
Moet ik dan zelf maken.quote:Kopen kan ik niet.
Als ik er geld voor had gehad...quote:Op donderdag 17 mei 2012 22:23 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
En een paar mooie stenen potten om die boompjes Outpost.![]()
![]()
Hier niet.quote:Op donderdag 17 mei 2012 22:42 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Die vind je gewoon bij het grofvuil!Als jij er een ziet met de diameters van deze pot dan hou ik me aanbevolen. (morgen meet ik t op voor je.)
![]()
Outpost, dan moet je een lage houten afdekking bouwen en beweren dat het een kistachtige bank is.
Mag een lage biezen mat wel tegen het glas aan? Dus in tweeën of drieën geknipte?
laatste optie is zo'n bloembak met klemrek eraan.
Altijd lastig die hoogteverschillen door verhoogde rand. Ik heb planten direct voor de gevel op een verhoging. Dus ook ongelijke hoogte door de balkonrand. En de goot voert niet goed af, hij is niet het diepste bij de afvoer.![]()
ik heb er 4 ondertussen, en een schommelbank.quote:Op donderdag 17 mei 2012 22:42 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Die vind je gewoon bij het grofvuil!
allemaal gratis. 1 kregen we bij het huis, 2 van marktplaats, 1 van een kennis.
oke, ze moesten opgeknapt worden, maar dat is juist leuk. (en ik heb het niet over bloempotten, maar tuinbankjes.
had daar overigens even eerder meegekomen, ik heb een maand geleden twee van die grote potten in mootjes gehakt en in de kliko gedaan.![]()
Ik kan je niet goed volgen in je post maar eehm ik mag niets wat het uiterlijk van het gebouw veranderd toepassen. Ik mag officieel niet eens bloembakken aan mn balkon rand hangen.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 01:02 schreef Teslynd het volgende:
Outpost, dan moet je een lage houten afdekking bouwen en beweren dat het een kistachtige bank is.
Mag een lage biezen mat wel tegen het glas aan? Dus in tweeën of drieën geknipte?
laatste optie is zo'n bloembak met klemrek eraan.
Altijd lastig die hoogteverschillen door verhoogde rand. Ik heb planten direct voor de gevel op een verhoging. Dus ook ongelijke hoogte door de balkonrand. En de goot voert niet goed af, hij is niet het diepste bij de afvoer.![]()
De potten zijn 50 cm in doorsnee en 45 cm hoog. De linker boom is 1 meter 20 ongeveer vanaf de grond in de pot tot aan de bovenkant van de kruin.quote:Op donderdag 17 mei 2012 22:42 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Die vind je gewoon bij het grofvuil!![]()
Een boom zet je toch niet in een aardewerkenpot? Ik zie wel grote potten staan die na een paar winters kapot zijn. En is dan vooral waar de tuin bestraat is, zodat het er dubbel rommelig uitzien met kapotte potten en hardnekkig onkruid.![]()
Nee mijn idee maar kaasplankje vond dat er een mooie pot omheen 'moest' Mja sier potten van deze grote zijn nogal aan de prijs.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 00:09 schreef Teslynd het volgende:
Een boom zet je toch niet in een aardewerkenpot? Ik zie wel grote potten staan die na een paar winters kapot zijn. En is dan vooral waar de tuin bestraat is, zodat het er dubbel rommelig uitzien met kapotte potten en hardnekkig onkruid.![]()
![]()
Doe dat eens ja.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 19:48 schreef lady-wrb het volgende:
even een schopje
ik heb een stuk meer balkon dan van de week
zal ik eens een fotootje maken?![]()
![]()
![]()
![]()
Jaja fotoquote:Op zaterdag 19 mei 2012 19:48 schreef lady-wrb het volgende:
even een schopje
ik heb een stuk meer balkon dan van de week
zal ik eens een fotootje maken?![]()
![]()
De leuke plantjes naast mn lavendel in de bloembakken zijn inmiddels aan het rusten in vrede geloof ik. Ze kunnen niet zo goed tegen de zon die op het balkon staat. Ik ga nog een poging doen om ze weer levend te krijgen maar ik geloof dat ik de hoop op kan geven.
Maar... De petunia's in de regenpijpbakkenDie dingen kostten amper wat toen ik ze kocht in het tuincentrum omdat het allemaal sneue plantjes waren. Ze zijn inmiddels 5x zo groot en vol met bloemen
Op de onderste bak na dan, daar zijn er een paar wat kleiner door het incidentje met de bovenste pak vorige week
![]()
EK waardig balkon?
Er komt nog meer bij maar ik heb vandaag een beginnetje gemaakt.Jammer wel dat het niet hard genoeg waaide om de vlaggen goed te kunnen zien.
![]()
![]()
quote:Op zaterdag 19 mei 2012 22:18 schreef Outpost76 het volgende:
EK waardig balkon?
[ afbeelding ]
Er komt nog meer bij maar ik heb vandaag een beginnetje gemaakt.Jammer wel dat het niet hard genoeg waaide om de vlaggen goed te kunnen zien.
![]()
![]()
quote:![]()
Komende week vlaggetjes van 4 hoog naar mijn balkon en dan zal ik een nieuwe foto maken.
[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 20-05-2012 00:01:43 ]![]()
o ja, foto's zou ik maken...
even camera pakken, momentje
zo dan: balkon in aanbouw
ik mag mijn balkondeur wel eens schoonmaken![]()
[ Bericht 39% gewijzigd door lady-wrb op 20-05-2012 13:49:09 ]![]()
Kringloop?quote:Op donderdag 17 mei 2012 23:20 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Hier niet.Als jij er een ziet met de diameters van deze pot dan hou ik me aanbevolen. (morgen meet ik t op voor je.)
Optimist tot in de kist
Wat een leuk balkon!quote:Op zondag 20 mei 2012 13:32 schreef lady-wrb het volgende:
mooie afzetting.
![]()
dank je, ik ben er ook erg blij mee.
maar nu, wat zal ik doen?
balkon verlengen of alleen doorvlonderen?
mijn partner vindt het wel goed zo, ik twijfel.
doorvlonderen wil ik in elk geval, op het schuurdak komt het meeste zon.![]()
Daar werk ik maar daar komen zulke grote potten nooit binnen.quote:De pot nu is ± 45 hoog en 50 breed dus de pot die er omheen zou moeten moet nog groter zijn.
![]()
![]()
Lekker balkon!quote:Op zondag 20 mei 2012 13:32 schreef lady-wrb het volgende:
![]()
![]()
![]()
Die terra cotta potten zijn ook niet duur.quote:Op zondag 20 mei 2012 17:32 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Daar werk ik maar daar komen zulke grote potten nooit binnen.De pot nu is ± 45 hoog en 50 breed dus de pot die er omheen zou moeten moet nog groter zijn.
![]()
In elk geval doorvlonderen. Waarom wil hij niet verlengen? Achteraf verlengen geeft extra kosten & rommel en spijt dat je het niet eerder gedaan hebt.quote:Op zondag 20 mei 2012 15:39 schreef lady-wrb het volgende:
dank je, ik ben er ook erg blij mee.
maar nu, wat zal ik doen?
balkon verlengen of alleen doorvlonderen?
mijn partner vindt het wel goed zo, ik twijfel.
doorvlonderen wil ik in elk geval, op het schuurdak komt het meeste zon.![]()
hij vindt het zat zo.
ik vlonder in elk geval door, dat hek druk ik er misschien later deze zomer nog door.
mijn hangmat is erop gepland. heerlijk hangen in het zonnetje![]()
![]()
Dat is waar, maar plastic is lelijk.quote:Op zondag 20 mei 2012 21:23 schreef Teslynd het volgende:
Die potten zijn veel te zwaar, al in een hanteerbare maat.![]()
Ik hou het denk ik maar gewoon zo. Als ik er een pot omheen doe kan ie met regen verzuipen of ik moet gaten in zo een pot gaan boren wat ik weer zonde vind.quote:Op zondag 20 mei 2012 21:56 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat is waar, maar plastic is lelijk.
Die acer gaat trouwens naar mn ouders toe. Daar komt ie in de volle grond te staan. Mijn moeder vind zulke boompjes heel mooi dus besloot ik gister om m aan hun te doneren. Ik heb alleen wel gezegd dat ik m terug wil als ze ooit verhuizen.![]()
![]()
Hij zou op het noord \ noord oosten komen. Weinig volle zon (mede ook ivm andere bomen die er omheen staan) dus maar wel kans op wind. Dat laatste moet ie kunnen hebben.quote:Op zondag 20 mei 2012 22:02 schreef kaasplankje het volgende:
Goed idee, in de volle grond zal ze wel lekker bijtrekken. Het beste staat die esdoorn in de halfschaduw, en niet op de vuile wind.
Er staat nu nog een soort van dwerg Conifeer maar die word mn moeder te groot. Mijn acer zal niet hoger meer worden en aangezien ze dit soort heel mooi vind, is het voor mij een goede donatie.![]()
![]()
Wat ordinair. Volksbuurt?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 22:18 schreef Outpost76 het volgende:
EK waardig balkon?
[ afbeelding ]
![]()
quote:Op maandag 21 mei 2012 22:10 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Mijn hemel, zie de petunia's groeienDeze foto is een paar minuten oud.
[ afbeelding ]![]()
Ik heb gras op één hoog in de potten en heb het toch echt niet zelf gezaaid.Helaas hebben de katten dit jaar besloten dat mijn planten het beste zijn om op te vreten
en niet het gras.
Optimist tot in de kist
quote:Op woensdag 23 mei 2012 20:22 schreef trovey het volgende:
[..]![]()
Ik heb gras op één hoog in de potten en heb het toch echt niet zelf gezaaid.Helaas hebben de katten dit jaar besloten dat mijn planten het beste zijn om op te vreten
en niet het gras.
Ach, heb je straks een privegrasmatje. Ik wil mijn konijnen wel langs laten komen hoor, mijn profi maaiers.
Zal over een paar dagen nog wel een foto maken van de petunia's, ze zitten ook vol met knoppen![]()
![]()
Er wordt bescheiden begonnen met die vlaggetjesslingers. Vorige week zag ik de eerste Dat vind ik niet ordinair. Ik heb wel wat tegen brul-t-shirts en wavecapes in het gewone straatbeeld.![]()
Waar heb je dat witte bistro setje vandaan?quote:Op maandag 21 mei 2012 22:10 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Mijn hemel, zie de petunia's groeienDeze foto is een paar minuten oud.
[ afbeelding ]All good things are wild and free.![]()
Zo ziet je balkon er ook wel uit ja, iig de buitenkant van het gebouw. Hier ziet het er wat minder net uit... Maar er komt een 15-jaars ingreep aanquote:Op woensdag 23 mei 2012 22:34 schreef Outpost76 het volgende:
[..]![]()
Nee hele nette en relatief dure buurt!
. Ach, in de portiek waar ik woon is 50% Nederlands en ik kijk uit op een islamitische basisschool. Maar het is hier wel gezellig
![]()
![]()
Karwei!quote:Op woensdag 23 mei 2012 22:59 schreef tliciouz het volgende:
[..]
Waar heb je dat witte bistro setje vandaan?![]()
Dus jij bent de risee?quote:Op woensdag 23 mei 2012 22:34 schreef Outpost76 het volgende:
[..]![]()
Nee hele nette en relatief dure buurt!
![]()
![]()
Ik woon dan ook in een relatief nieuwe wijk. Maart 2008 kreeg ik als 1e bewoner de sleutel van mijn appartementje.quote:Op woensdag 23 mei 2012 23:00 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Zo ziet je balkon er ook wel uit ja, iig de buitenkant van het gebouw. Hier ziet het er wat minder net uit... Maar er komt een 15-jaars ingreep aan. Ach, in de portiek waar ik woon is 50% Nederlands en ik kijk uit op een islamitische basisschool. Maar het is hier wel gezellig
Gezelligheid is het belangrijkste!
De wat?quote:![]()
Ik was vroeg met versieringen en nu is er al meer versierd. Zo komt er geleidelijk aan steeds meer. Ik zeg 1 moet de 1e zijn.![]()
![]()
http://www.encyclo.nl/begrip/riseequote:
Als je serieus de 1e vertaling bedoeld dan eehm sorry zijn wij uitgesproken.![]()
![]()
kan jij niet gewoon opflikkeren naar je o zo heilige fundatopic?quote:
ga daar maar mekkeren of een post naar je zin is of niet![]()
![]()
Ah dat is wel leuk ja, dat het allemaal zo nieuw isquote:Op donderdag 24 mei 2012 00:57 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik woon dan ook in een relatief nieuwe wijk. Maart 2008 kreeg ik als 1e bewoner de sleutel van mijn appartementje.
Gezelligheid is het belangrijkste!
[..]
De wat?![]()
Ik was vroeg met versieringen en nu is er al meer versierd. Zo komt er geleidelijk aan steeds meer. Ik zeg 1 moet de 1e zijn.Ik zit zelf in een jaren 60 portiekflat, heeft ook wel wat.
![]()
Right...quote:Op donderdag 24 mei 2012 08:20 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
kan jij niet gewoon opflikkeren naar je o zo heilige fundatopic?
ga daar maar mekkeren of een post naar je zin is of niet![]()
Ik zie in dit topic alweer een aantal mensen die zich mogen opgeven voor de cursus PI-interpretatie.![]()
![]()
Of jij moet je PI's beter plaatsen zodat mensen t niet verkeerd opvatten.quote:Op donderdag 24 mei 2012 10:14 schreef k_man het volgende:
[..]
Right...![]()
Ik zie in dit topic alweer een aantal mensen die zich mogen opgeven voor de cursus PI-interpretatie.![]()
Bij de volgende post bv doe je
. Dat geeft aan dat je heel cool een opmerking wil maken. Grappig of niet is aan de lezer. Als je nou
had gebruikt was t gevolg ook vriendelijker verlopen.
quote:is voor jou misschien grappig maar t word sneller gezien als cool 'stoer' 'macho'
![]()
Het gras verstikt de plantenquote:Op woensdag 23 mei 2012 20:31 schreef douche-eendje het volgende:
[..]Ach, heb je straks een privegrasmatje. Ik wil mijn konijnen wel langs laten komen hoor, mijn profi maaiers.
Zal over een paar dagen nog wel een foto maken van de petunia's, ze zitten ook vol met knoppenen bij uittrekken trek ik sommige planten ook mee (zoals de zich zelf uitgezaaide muurleeuwebek)
![]()
Mijn violen hebben hun doodsstrijd gestreden met dit weer...vol op het Zuiden met deze temparaturen trekken ze dus niet meer....tijd voor de zomerbloeiers.
Ik heb al 1 bak portulac maar moet nog meer hebben....zoeken morgen bij Intratuin want bij het andere tuincentrum was er niets....ja kant en klare bakken van 10 euro, die zoek ik niet.
Optimist tot in de kist
Dequote:is ironisch. De
is : ik maak een grapje. De
komt arrogant ed over.
Ik weet niet wat jij heb opgevat her en der maar dit is hoe het hier op Fok! gebruikt wordt voor zover ik weet. Pas je aan of zoek wat anders. Je kan moeilijk verwachten dat heel Fok! zich even gaat aanpassen omdat jij smiley's anders ziet.![]()
![]()
Ik heb heel veel liefde voor een oud apparetement maar eehm ik ben blij dat ik een nieuw pand heb.quote:Op donderdag 24 mei 2012 09:21 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ah dat is wel leuk ja, dat het allemaal zo nieuw isIk zit zelf in een jaren 60 portiekflat, heeft ook wel wat.
Niks mis met oudere maar als ik de keuze had...
![]()
Wat is dit nou weer voor rare post? Ik heb je toch net verteld hoe ze op Fok gebruikt worden? Op zich best grappig als een newbie het beter meent te weten dan iemand die hier al sinds jaar en dag komt, maar je maakt jezelf er een beetje belachelijk mee.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:49 schreef Outpost76 het volgende:
Deis ironisch. De
is : ik maak een grapje. De
komt arrogant ed over.
![]()
Deis niet ironisch, maar gewoon algemeen vrolijk.
Deis ironisch en de
wordt door velen gezien als nogal gay.
[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2012 01:15:41 ]![]()
ik wil mijn tomatenplanten gaan uitzetten. zou zo'n toren handig zijn of zal ik ze in balkonbakken zetten?![]()
Oud heeft ook nadelen, zoals de oude kleuren op het houtwerk....quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:52 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik heb heel veel liefde voor een oud apparetement maar eehm ik ben blij dat ik een nieuw pand heb.Niks mis met oudere maar als ik de keuze had...
![]()
![]()
hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 08:03 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Oud heeft ook nadelen, zoals de oude kleuren op het houtwerk....![]()
Zo:quote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
o bedoel je het zo.
ik dacht dat je oude traditionele kleuren bedoelde zoals zaans groen en ossebloedrood enzo![]()
Zaans Groenquote:Op vrijdag 25 mei 2012 08:19 schreef lady-wrb het volgende:
o bedoel je het zo.
ik dacht dat je oude traditionele kleuren bedoelde zoals zaans groen en ossebloedrood enzo![]()
![]()
En ze zijn vandaag begonnen met de inspectie van de buitenzijde van het gebouw voor de renovatie/15jaarsonderhoudDus mijn balkonnetje gaat over een tijdje ook nog even opgeknapt worden.
![]()
Pokke schuur en verf klus zeg!quote:Op vrijdag 25 mei 2012 08:03 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Oud heeft ook nadelen, zoals de oude kleuren op het houtwerk....![]()
Suc6.![]()
![]()
Ik woon er al een tijdje hoor, t overgrote deel is gedaanquote:Op vrijdag 25 mei 2012 21:36 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Pokke schuur en verf klus zeg!![]()
Suc6.![]()
![]()
Suc6 met de rest dan.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 21:49 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik woon er al een tijdje hoor, t overgrote deel is gedaan![]()
![]()
Zo, zomerplantjes gekocht en dit weekend alles erinzetten.
Optimist tot in de kist
nou de keuze is voor mij gemaakt: de balkonbakken waren op, het zijn de torenbakjes geworden. witte dit keer. en nu heb ik geen aarde genoegquote:Op vrijdag 25 mei 2012 08:03 schreef lady-wrb het volgende:
ik wil mijn tomatenplanten gaan uitzetten. zou zo'n toren handig zijn of zal ik ze in balkonbakken zetten?![]()
![]()
Hup, achter die computer vandaan en grond halen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:38 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
nou de keuze is voor mij gemaakt: de balkonbakken waren op, het zijn de torenbakjes geworden. witte dit keer. en nu heb ik geen aarde genoeg![]()
![]()
Ik hoop dat ik nog voldoende he...gewoon maar de oude nog gebruiken met wat mest erdoor.
Optimist tot in de kist
Gekocht, wat een geniaal en ontzettend fijn dingquote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:04 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Koop deze :
![]()
Nog bedankt voor de tip! Tuincentrum hier om de hoek gelijk bezocht, wist heel niet dat daar ook een tuincentrum zat...
En veeeeeel te veel leuke dingen daar natuurlijk.
![]()
En nu is je portemonee leeg.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 12:59 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Gekocht, wat een geniaal en ontzettend fijn ding![]()
Nog bedankt voor de tip! Tuincentrum hier om de hoek gelijk bezocht, wist heel niet dat daar ook een tuincentrum zat...
![]()
Optimist tot in de kist
Nee hoorquote:Voor 25 euro had ik een snoeischaar, plantenstokjes, basilicumzaadjes en een zak hydrokorrels
![]()
![]()
Gelukkig maar dat nog wat hebt laten staan voor de andere bezoekers.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 13:02 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Nee hoorVoor 25 euro had ik een snoeischaar, plantenstokjes, basilicumzaadjes en een zak hydrokorrels
Ik moet nog steeds mijn plantjes planten.
Lekker veel Campanula's
gekocht waaronder opknappertjes van één euro per stuk.
. Mijn schaal met violen gaat straks grijs/wit worden...portulac en dat grijsbladige plantje dus beide droogtebestendig en dat moet ook wel op die plek en in die schaal anders blijf ik gieten.
Optimist tot in de kist
Die op ze Zuidkant hebben die brandende zon niet weten te overlevenquote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:23 schreef lady-wrb het volgende:
mijn violen doen het nog steeds, al moet ik ze twee keer per dag reanimerenmaar die aan de Noordkant zijn nog redelijk maar wel stakerig.
Optimist tot in de kist
Hier vliegt het water er nu ook doorheen, maarja. Ik was ook vergeten hydrokorrels in de bakken te doen. Heb ze nu iig gehaald voor de bakken die ik nog wil doenquote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:07 schreef trovey het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat nog wat hebt laten staan voor de andere bezoekers.Ik moet nog steeds mijn plantjes planten.
Lekker veel Campanula's
gekocht waaronder opknappertjes van één euro per stuk.
. Mijn schaal met violen gaat straks grijs/wit worden...portulac en dat grijsbladige plantje dus beide droogtebestendig en dat moet ook wel op die plek en in die schaal anders blijf ik gieten.
![]()
Het enige wat het hier niet goed lijkt te doen in de brandende zon waren de asters in de bakken, alle bloemen zijn verpieterd. Maar de rest doet het prima![]()
![]()
al mijn violen doen het nogquote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:25 schreef trovey het volgende:
[..]
Die op ze Zuidkant hebben die brandende zon niet weten te overlevenmaar die aan de Noordkant zijn nog redelijk maar wel stakerig.
ik heb er meer dan andré rieu in zijn orkest![]()
Graag gedaan.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 12:59 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Gekocht, wat een geniaal en ontzettend fijn ding![]()
Pas wel op je vingertjes want hij is zo ontzettend scherp.
Daarom kom ik bewust zo min mogelijk in tuincentra's.![]()
![]()
Dat doe ik ook altijd. Ik gooi nooit aarde weg maar vermeng het met compost. (We krijgen hier 2 20 liter zakken compost per jaar per huishouden van de gemeentewerken.) Dus dat meng ik door de oude aarde heen incluis de wortels en de dode plant die er in staat en dat werkt prima.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:44 schreef trovey het volgende:
[..]
Hup, achter die computer vandaan en grond halen.![]()
![]()
Ik hoop dat ik nog voldoende he...gewoon maar de oude nog gebruiken met wat mest erdoor.
![]()
![]()
Mijn vingertjes passen altijd op, ik moet wel harp kunnen blijven spelenquote:Op zaterdag 26 mei 2012 21:15 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Graag gedaan.Pas wel op je vingertjes want hij is zo ontzettend scherp.
Daarom kom ik bewust zo min mogelijk in tuincentra's.En dat hij scherp is, dat vermoeden had ik al, hij ging moeiteloos door de dingen heen met knippen.
![]()
Ojaquote:Op zaterdag 26 mei 2012 21:31 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Mijn vingertjes passen altijd op, ik moet wel harp kunnen blijven spelenEn dat hij scherp is, dat vermoeden had ik al, hij ging moeiteloos door de dingen heen met knippen.
dat was ik al weer vergeten.. Pas dan nog maar extra op.
Daarom rade ik m ook aan. Als ie niet scherp was had ik dat niet gedaan.![]()
![]()
yay. Lieveheersbeestjes en gaasvliesjes hebben eindeilijk mijn balkon gevonden.
De luizen worden aangepakt dus.
Hier door een larve van een lieveheersbeestje en ik zag in de bak ook al een paar krioelen.
Helaas hebben veel bodembedekkers het niet gered. Maar de rozenstruiken zullen de luizenplaag wel overleven zo.
Check die uitgezogen luizenlijfjes![]()
![]()
Een luis heeft net als elk ander insect een extern skelet en als ze groeien vervellen ze. Dat zijn imo geen uitgezogen lijkjes maar simpel vellen van een groter geworden luis. Beter ga je spuiten.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 22:12 schreef athlonkmf het volgende:
yay. Lieveheersbeestjes en gaasvliesjes hebben eindeilijk mijn balkon gevonden.
De luizen worden aangepakt dus.
Hier door een larve van een lieveheersbeestje en ik zag in de bak ook al een paar krioelen.
Helaas hebben veel bodembedekkers het niet gered. Maar de rozenstruiken zullen de luizenplaag wel overleven zo.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Check die uitgezogen luizenlijfjes
Edit: Hoe weet je zo zeker dat dat een larve van een lieveheersbeestje is? Het lijkt meer op een rups die mee doet met de luizen.
[ Bericht 4% gewijzigd door Outpost76 op 26-05-2012 23:19:55 ]![]()
En dan is niet eens het steeltje door een dubbele laag bedekt...
Oude plantkluiten gooi ik wel weg, want in een bak is het bodemleven niet gericht op wortels omzetten. Vandaag zijn de eerste aardbeibloemetjes gesignaleerd.![]()
Mbt je laatste opmerking. Er komen vanzelf wormen in en die maken dat geschikt. Geloof me ik doe het al jaren en mn planten doen het prima. Bijna al het dode planten spul word keer op keer gerecycled hier.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 22:36 schreef Teslynd het volgende:
En dan is niet eens het steeltje door een dubbele laag bedekt...
Oude plantkluiten gooi ik wel weg, want in een bak is het bodemleven niet gericht op wortels omzetten. Vandaag zijn de eerste aardbeibloemetjes gesignaleerd.![]()
Dat was bij mij "vroeger" zo, d.w.z. de wurmen die ik uitzette, deden het goed binnen en buiten de bak. Nu met de veenpotgrond zijn ze onzichtbaar en wurmen kweken onder een tegel op de balkonvloer is er niet meer bij. Bij bakken leeghalen zie ik ook vrijwel geen nieuwe wurmpjes zien, en als, dan laat in het seizoen.![]()
Lieveheersbeestjeslarven zien er inderdaad anders uit. Duurde even voor ik het zag = toen ze in de ruststand gingen om kever te worden. Dan boren ze zich vast aan een blad. Je ziet ze krommen en krimpen. Als larf zijn ze lang en dun; een dikke zwarte streep, ik meen met van dichtbij gezien een soort soort six pack. Je denkt eerder aan toekomstige oorwormen dan aan lieveheersbeestjes.
De larven van de geïmporteerde grote plaagvorm zijn groot en marcheren met de borst vooruit. En ze verstoppen zich voor je (bij mij is dat niet ten onrechte). Als er geen luizen zijn, vreten ze je plant aan, bijvoorkeur in de stengels, dus grote schade aanrichtend.![]()
mn pas ontloken paprikaplantjes hebben de hitte in de kas niet overleefd
t is zeker te laat om nog nieuwe te zaaien?
ik zal zo eens een foto maken van mijn tomatentorens
(ze staan er sinds gisteren in en nu maar hopen dat het wat voor ze is anders moet ik alsnog naar een andere action voor balkonbakken)![]()
Dat beestje lijkt wel op de larve hier: http://stippen.nl/ontwthumbs.php?keuze=5
(ik had een week terug dan ook een lieveheersbeestje gemigreerd naar dat bak vanuit een tuin. Dus ik hoop dat dat nakomelingen zijn)
Maar hoe dan ook, vandaag zijn alle luizen van dat ene tak opgedroogd/uitgezogen. Dat waren dus ook echt luizenlijkjes en niet velletjes. Er wordt nu gewerkt aan een andere tak.
Edit: net onze goede vriend in actie gezien. Is ie een luis aan Het opzuigen. Na afloop spuugt ie het opgedroogde luisje weg
[ Bericht 15% gewijzigd door athlonkmf op 27-05-2012 17:10:48 ]![]()
Gewoon proberen met opnieuw zaaien. Bij mij is het vorig jaar een heel klein beetje gelukt, heb er nog een handjevol vruchten van geplukt, Dat was van een snoeptomaatje.quote:Op zondag 27 mei 2012 10:34 schreef lady-wrb het volgende:
(ze staan er sinds gisteren in en nu maar hopen dat het wat voor ze is anders moet ik alsnog naar een andere action voor balkonbakken)
Je moet de tomaten in de toren goed zekeren. Tomaten ranken, als ze raar over de potten gaan, kan de boel scheef hangen en stort de toren makkelijk om bij rukwinden.
Nee, doe toch maar niet. Want ze hebben best een grote bak nodig. In de grootste maat kan je dan hoogstens 2 zetten en opbindstokken insteken is waarschijnlijk lastig. Het is ook zonde van de toren, daarvan krijg je dan het effect helemaal niet meer.![]()
Ik zie hoopjes op de aarde en er valt veel 'aarde' (duidend op wormen) onder uit de potten. Ok, niet bij elke maar dat is simpel te vermengen zodat de wormen zich kunnen verspreiden.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:37 schreef Teslynd het volgende:
Dat was bij mij "vroeger" zo, d.w.z. de wurmen die ik uitzette, deden het goed binnen en buiten de bak. Nu met de veenpotgrond zijn ze onzichtbaar en wurmen kweken onder een tegel op de balkonvloer is er niet meer bij. Bij bakken leeghalen zie ik ook vrijwel geen nieuwe wurmpjes zien, en als, dan laat in het seizoen.
Je kan wormen kopen bij een sport vis zaak.![]()
![]()
Dan heb ik niets gezegd.quote:Op zondag 27 mei 2012 10:54 schreef athlonkmf het volgende:
Dat beestje lijkt wel op de larve hier: http://stippen.nl/ontwthumbs.php?keuze=5
(ik had een week terug dan ook een lieveheersbeestje gemigreerd naar dat bak vanuit een tuin. Dus ik hoop dat dat nakomelingen zijn)
Maar hoe dan ook, vandaag zijn alle luizen van dat ene tak opgedroogd/uitgezogen. Dat waren dus ook echt luizenlijkjes en niet velletjes. Er wordt nu gewerkt aan een andere tak.
Edit: net onze goede vriend in actie gezien. Is ie een luis aan Het opzuigen. Na afloop spuugt ie het opgedroogde luisje weg![]()
![]()
Niet geschoten is altijd mis.quote:Op zondag 27 mei 2012 10:34 schreef lady-wrb het volgende:
(ze staan er sinds gisteren in en nu maar hopen dat het wat voor ze is anders moet ik alsnog naar een andere action voor balkonbakken)Mijn paprika's zijn nog klein (pak m beet 5 cm hoog) De echte groei spurt moet blijkbaar nog komen....
Tomaat moet net als een paprika plant in een flinke pot staan hè! Ze hebben veel voedings stoffen nodig om de tomaten te ontwikkelen. Daarnaast kan een tomaat (als je m niet topt) makkelijk hoger (mits juiste omstandigheden) worden dan 3 meter. In een tuinders kas kunnen ze zelfs tientallen meters lang worden.![]()
![]()
die stapeltoren is voor tijdelijk. ik heb even niets anders. zodra ik wat beters heb gaan ze weer over.quote:Op zondag 27 mei 2012 18:08 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Gewoon proberen met opnieuw zaaien. Bij mij is het vorig jaar een heel klein beetje gelukt, heb er nog een handjevol vruchten van geplukt, Dat was van een snoeptomaatje.
Je moet de tomaten in de toren goed zekeren. Tomaten ranken, als ze raar over de potten gaan, kan de boel scheef hangen en stort de toren makkelijk om bij rukwinden.
Nee, doe toch maar niet. Want ze hebben best een grote bak nodig. In de grootste maat kan je dan hoogstens 2 zetten en opbindstokken insteken is waarschijnlijk lastig. Het is ook zonde van de toren, daarvan krijg je dan het effect helemaal niet meer.![]()
waaah een tomaat van 10 meterquote:Op zondag 27 mei 2012 21:31 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Niet geschoten is altijd mis.Mijn paprika's zijn nog klein (pak m beet 5 cm hoog) De echte groei spurt moet blijkbaar nog komen....
Tomaat moet net als een paprika plant in een flinke pot staan hè! Ze hebben veel voedings stoffen nodig om de tomaten te ontwikkelen. Daarnaast kan een tomaat (als je m niet topt) makkelijk hoger (mits juiste omstandigheden) worden dan 3 meter. In een tuinders kas kunnen ze zelfs tientallen meters lang worden.
dan gaatie over de hele lengte van mijn balkon
maar ik neem aan dat je gewone tomaten bedoelt? dit moeten kerstomaatjes worden![]()
![]()
Awhquote:
Vind ik ook jaquote:Er zaten in deze allemaal knopjes toen ik hem kocht, blijkbaar is het weer zomers genoeg om hem in bloei te laten gaan. Misschien komt er wel eens een keer een eetbaar olijfje vanaf
![]()
![]()
http://www.italiedavivere.com/eten-drinken/olijven-eetbaar-maken/quote:Op zondag 27 mei 2012 22:28 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Awh
[..]
Vind ik ook jaEr zaten in deze allemaal knopjes toen ik hem kocht, blijkbaar is het weer zomers genoeg om hem in bloei te laten gaan. Misschien komt er wel eens een keer een eetbaar olijfje vanaf
![]()
Jaja het gaat wat wordenquote:Op zondag 27 mei 2012 22:35 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
http://www.italiedavivere.com/eten-drinken/olijven-eetbaar-maken/![]()
![]()
Die worden oooook lang, als je dat toestaat. Maar ik denk alleen in de kas. Op balkon haalden ze de twee meter in bladaarde. En de wurmen zaten toen in en onder de potten. Als het hard regende schuifelden ze gewoon over het balkon heen. Maar misschien moet ik nog een paar jaar volhouden met compost aanvullen. Alleen compost kan de bron van "komt vanzelf" zijn.quote:Op zondag 27 mei 2012 22:16 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
waaah een tomaat van 10 meter
maar ik neem aan dat je gewone tomaten bedoelt? dit moeten kerstomaatjes worden![]()
![]()
Elke tomaten plant kan makkelijk die lengte krijgen en vaak nog 2 a 3x zo lang.quote:Op zondag 27 mei 2012 22:16 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
waaah een tomaat van 10 meter
maar ik neem aan dat je gewone tomaten bedoelt? dit moeten kerstomaatjes wordenMits je een echte tuinder bent met prof kas ed.
![]()
Forum Opties Forumhop: Hop naar: