Er is in F&f ook een tuintopicquote:Op donderdag 3 mei 2012 11:01 schreef lady-wrb het volgende:
o holy fuck ik zit in het verkeerde topic.
ik dacht toch echt in het actiontopic te zitten
zal ik ze weghalen?
weinig balkon in mijn foto's
Je hebt wel een mooie grote tuinquote:Op donderdag 3 mei 2012 11:04 schreef lady-wrb het volgende:
nou oke, ga ik een foto van mijn balkon in aanbouw maken
niet schrikken hoor!
quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:09 schreef lady-wrb het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CRQFQAMF-G.jpg
Wat vinden je buren van je nieuwe balkon?quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:09 schreef lady-wrb het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Variabele teelt is wel zekerder. Voor zover ik me herinner, zijn de Franse geraniums gevoelig voor luis, maar dat kan misschien alleen op de planten in huis slaan.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:01 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb net 14 strekkende meter bloembak gekocht, haken, grond en 80 plantjes. Allemaal Franse hanggeraniums. Op ons balkon staat nu nog niks. Straks wordt het een bloemenwaterval hier. Ik ga de bakken 2 hoog ophangen.![]()
Mooi!!!quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:01 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb net 14 strekkende meter bloembak gekocht, haken, grond en 80 plantjes. Allemaal Franse hanggeraniums. Op ons balkon staat nu nog niks. Straks wordt het een bloemenwaterval hier. Ik ga de bakken 2 hoog ophangen.![]()
maar dan willen we natuurlijk wel foto's van die bloemenwaterval !quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:01 schreef kaasplankje het volgende:
Het is 6 meter breed en 1 meter diep. Aan 1 zijkant zit ´t balkon van de buren dus ik heb 7 strekkende meter ongeveer. Dan hang ik aan ´t hek 2 lagen boven elkaar aan de buitenkant..quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:23 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Wat vinden je buren van je nieuwe balkon?
[..]
Variabele teelt is wel zekerder. Voor zover ik me herinner, zijn de Franse geraniums gevoelig voor luis, maar dat kan misschien alleen op de planten in huis slaan.
Is jouw balkon 14m lang of hang je de bakken gelaagd?
Gefixt!quote:Op woensdag 2 mei 2012 22:00 schreef Teslynd het volgende:
Messina, liggen er vruchtjes op de aarde? Heb je een rooster waarmee je ze erboven houden kan? Op de grond worden ze makkelijk voos.
Ik ben geen beginner, waarom vraag je dat eigenlijk? Ik heb de bakken nog leeg staan. Je moet de aarde ook niet té hard aandrukken. Het moet toch een beetje luchtig blijven. ik ga ze eerst planten en daarna ophangen. Anders wordt 't een janboel.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 20:23 schreef Teslynd het volgende:
Oei Kaas, ben je een beginner?
Als de bak nog leeg is, steek je die verhoginkjes erin door. Dat is voldoende aan gaten.
Eerst haken hangen, dan bak erin zetten en dan beplanten.
Het is een hele hijs om 14 volle bakken over de rand te tillen. Heb je de aarde wel goed aangedrukt? Als niet dan alsnog doen en je kan de aarde later nog bijvullen, tenzij de wortels bloot komen staan.
Witte hanggeraniums zijn vrij zeldzaam. Waarom noem je ze Franse?
Mooi plekje zo aan het water!!!quote:Op vrijdag 4 mei 2012 18:28 schreef kaasplankje het volgende:
Zo is het nu. De plantjes en de bakken staan al klaar.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik moet eerst nog even gaten boren in de bakken want die zitten er nog niet in.
Die geraniums zijn toch eenjarige planten? Hoeveel ben je wel niet kwijt voor 14 volle bakken elk jaar?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:00 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik ben geen beginner, waarom vraag je dat eigenlijk? Ik heb de bakken nog leeg staan. Je moet de aarde ook niet té hard aandrukken. Het moet toch een beetje luchtig blijven. ik ga ze eerst planten en daarna ophangen. Anders wordt 't een janboel.
Witte zie je idd niet veel. Ach en waarom ik ze Franse noem? Omdat ik ze altijd zie in Frankrijk of Oostenrijk of Zwitserland of wat dan ook. ik had een mannetje waar ik witte kocht. Maar zijn leverancier was er mee gestopt en hij kocht ze wel eens op de veiling als ze er waren maar had nu niks.
Ik kan ze nog wel krijgen elders maar dan moet ik er een week op wachten. Misschien doe ik dat wel want op de volkstuin heb ik er ook nog wel een aantal nodig voor de bloembakken aldaar.
Een Euro of 80.- aan plantjes. Het is wel een aardig bedrag maar daar heb je dan ook de hele zomer plezier van. Ze zijn wel meerjarig maar niet in ons klimaat. Op Elba zag ik Pelargonium peltatum van meer dan een meter hoog en houtige stronken bij de voet.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 23:28 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Die geraniums zijn toch eenjarige planten? Hoeveel ben je wel niet kwijt voor 14 volle bakken elk jaar?
Dat vroeg ik, doordat je schreef dat je nog gaten moest boren, terwijl je een foto met volle bakken liet zien. het verhaal van de 80 geraniums tegelijk doet ook aan beginnershaast denken.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:00 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik ben geen beginner, waarom vraag je dat eigenlijk? Ik heb de bakken nog leeg staan. Je moet de aarde ook niet té hard aandrukken. Het moet toch een beetje luchtig blijven. ik ga ze eerst planten en daarna ophangen. Anders wordt 't een janboel.
Witte zie je idd niet veel. Ach en waarom ik ze Franse noem? Omdat ik ze altijd zie in Frankrijk of Oostenrijk of Zwitserland of wat dan ook. ik had een mannetje waar ik witte kocht. Maar zijn leverancier was er mee gestopt en hij kocht ze wel eens op de veiling als ze er waren maar had nu niks.
Ik kan ze nog wel krijgen elders maar dan moet ik er een week op wachten. Misschien doe ik dat wel want op de volkstuin heb ik er ook nog wel een aantal nodig voor de bloembakken aldaar.
Nou dan moet je toch je bril eens opzetten want de plantjes staan nog in trays en de bakken staan ernaast.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:25 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dat vroeg ik, doordat je schreef dat je nog gaten moest boren, terwijl je een foto met volle bakken liet zien. het verhaal van de 80 geraniums tegelijk doet ook aan beginnershaast denken.
Ik denk dat je de hanggeraniums Europese hanggeraniums had moeten noemen. Ik heb dit jaar "Tiroler hanggeraniums". Betwijfel of ze wel zo heten, lijkt me dat Bakker het als aanduiding opvoerde. Overigens ken ik geen Franse hanggeraniums, wel Franse geraniums:
[ afbeelding ]
(tuinkrant.com)
Inmiddels heb ik de ervaring dat je hanggeraniums ook stekken kan. Gelijk in de aarde doen en het kan best lang duren voor ze groot zijn. In een glas water gebeurde er niets.
Kijk ook ff of je geen mieren invasie hebt want die willen ook wel eens luizen op planten zetten.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:08 schreef athlonkmf het volgende:
Bah, mijn bloemetjes beginnen nu pas net te bloeien, heb ik al gelijk een luizeninvasie
[ afbeelding ]
Nog een tip waar ik lieveheersbeestjes kan vinden? Zelf vangen of een kweeksetje bestellen ergens?
http://huis-en-tuin.infon(...)pwater-spiritus.htmlquote:Op zondag 6 mei 2012 13:08 schreef athlonkmf het volgende:
Bah, mijn bloemetjes beginnen nu pas net te bloeien, heb ik al gelijk een luizeninvasie
[ afbeelding ]
Nog een tip waar ik lieveheersbeestjes kan vinden? Zelf vangen of een kweeksetje bestellen ergens?
een mengsel van spiritus en zachte zeep en water in een spuitfles werkt als een tierelier.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:08 schreef athlonkmf het volgende:
[ afbeelding ]
Ehm... dan gaan de lieveheersbeestjes en zo ook dood.quote:Op zondag 6 mei 2012 22:45 schreef lady-wrb het volgende:
ik spray liever. dan zijn die krengen tenminste snel dood.
de volgende dag sproei ik de dode luizen van de plant af.
daarna mogen de lieveheersbeestjes de eventuele restjes opeten
geen idee, maar dr zullen ongetwijfeld nog meer lieveheersbeestjes zijn op andere planten.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:48 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ehm... dan gaan de lieveheersbeestjes en zo ook dood.
valt met die spiritus/zaxhte zeep oplossing wel mee hoor, dat is geen gif.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:48 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ehm... dan gaan de lieveheersbeestjes en zo ook dood.
het werkt als een tierelier in elk geval.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:58 schreef trovey het volgende:
[..]
valt met die spiritus/zaxhte zeep oplossing wel mee hoor, dat is geen gif.
Hoe maak je dat aan? Ik had ook al wat luisjes gezien in mijn Japanse esdoorns. De rozen zullen ze ook wel in zitten.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:58 schreef trovey het volgende:
[..]
Bijen, vlinders, alles wat op een plant komt?quote:Op maandag 7 mei 2012 13:55 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
geen idee, maar dr zullen ongetwijfeld nog meer lieveheersbeestjes zijn op andere planten.
en wat bedoel je met enzo? spinnen?
die zijn er toch meer dan zat.
Op andere forums lees ik dat je gewoon geduld moet hebben. Als er bladluizen zijn, komen de lieveheersbeestjes vanzelf. Ik geef het nog een maandje, en ga dan aan de slag met spiritus.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:58 schreef trovey het volgende:
[..]
de bijen zijn klaar, de bloemetjes zijn uitgebloeid van mijn kersenboomjes.quote:Op maandag 7 mei 2012 14:08 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Bijen, vlinders, alles wat op een plant komt?
[..]
Op andere forums lees ik dat je gewoon geduld moet hebben. Als er bladluizen zijn, komen de lieveheersbeestjes vanzelf. Ik geef het nog een maandje, en ga dan aan de slag met spiritus.
Ik draai mn potten iedere dag een kwart... dus ik hoop hetquote:Op maandag 7 mei 2012 15:42 schreef athlonkmf het volgende:
Dit is wel een grappige variant op de plantjestoren
[ afbeelding ]
Ik vraag me af of die plantjes op de "achterkant" van jouw toren het gaat overleven. Ik heb expres de achterkant maar onbeplant gehouden...
Hier leven de violen nog gewoon aan de achterkant maar dat kan ook komen omdat daar gewoon mijn raam zit en ze zo alsnog genoeg licht krijgen.quote:Op maandag 7 mei 2012 16:18 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik draai mn potten iedere dag een kwart... dus ik hoop het
Je moet zelfs bladeren snijden om je plant te stimuleren. Zorg dat je boven in (buiten de top) 4 of 5 bladeren over hebt. Dit is goed voor het kleuren van je tomaatjes en je plant groeit beter. Voor hoge bladeren die bruine plekken krijgen. Knip dan het stuk blad er uit wat bruin is. Tomaten bladeren hebben veel "takjes" met blad er aan. Als dan 1 zo een stukje blad bruin is snij je dat er af en de rest laat je zitten.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:38 schreef douche-eendje het volgende:
Mn cherrytomatenplant heeft een kant met bruine bladeren, kan ik die kant gewoon weghalen? Het is vooral de kant die zichtbaar is op de foto:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |