Lijkt me logisch - je mist een hele hoop ervaring, je wordt stevig getest door de leerlingen, plus je krijgt te maken met de zogenaamde "praktijkschok", waar de lerarenopleidingen nogal graag mee gooien.quote:Op zondag 22 april 2012 20:42 schreef Descendent het volgende:
Vaak is het trouwens wel zo dat nieuwe docenten (als in docenten die voor t eerste jaar op een school zitten) het een stuk lastiger hebben dan docenten die langer op een school zitten
Hmm, dat weet ik nog niet, hoor.. Ik zie bij beginnende docenten en ook stagiaires dat ze soms dingen doen en zeggen, waarvan ik denk: "Dat zou je toch moeten wéten?!".quote:; maaar het hele gezeur van 'Onderzoeken' dat docenten basisvaardigheden missen komt op mij over als theoretische pennenlikkerij.
Deze moet ik nog even terugkijken, was weg vanavond. Maar ik volg het zeker, voor mij nog extra leuk/interessant omdat ... nou ja, laten we het erop houden dat ik de school waar het is opgenomen vrij goed kenquote:Op zondag 29 april 2012 23:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Voor de rest nog iemand gekeken naar "Ik ben VMBO"?
Lijkt mij ook verstandig spreek uit ervaring ben zelf ook bijna een studentquote:Op maandag 30 april 2012 10:12 schreef merry77 het volgende:
ik heb vooral moeite met een paar derde klassen die nog 7,5 weken les hebben en waarvan het voor een deel niet meer hoeft omdat ze het vak toch niet gaan kiezen. Vreselijk irritant voor diegenen die wel gaan kiezen.
Denk nog maar eens een so-tje er tussen door ga gooien. Want ook al kies je het niet moet je je nog wel even inzetten.
Voor mijn vak bestaan er al een aantal digitale examens, maar nog niet voor alle leerwegen. Nask gaat dit jaar ook voor het eerst digitaal bij ons (VMBO), en daar hebben ze toch ook wel eens formules bij nodig..quote:Op maandag 30 april 2012 22:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Digitaal een examen invullen valt niet mee zogauw er formules moeten worden opgeschreven (het kan maar het gaat veel trager) of er moet worden getekend dus ik denk dat je nog lang gaat mogen wachten alvorens alle examens digitaal worden afgenomen. Misschien voor het vak wat jij geeft?
Ja, nu staat er elke aflevering een leerling centraal.quote:Is dat "Ik ben VMBO" en PR-campagne zoals "Vet VMBO" was?
Echt handig gaat het in ieder geval niet. Voor formules is het lastig tenzij je slimme software hebt en dan nog gaat het trager. Tekeningen kan je al helemaal niet handig maken zonder pen of potlood. Je kan wat gaan spelen met Paint maar snel zal het niet gaan en precies zal het niet zijn.quote:Nask gaat dit jaar ook voor het eerst digitaal bij ons (VMBO), en daar hebben ze toch ook wel eens formules bij nodig..
Hebben we dezelfde mentorleerling? Ik heb er ook in 5V. Gaat het misschien nét redden maar gaat dat zeker nat in 6V. Dus al laten doorschemeren dat 5H een optie is en ook aan ouders gemaild. Kreeg de exacte reactie terug zoals hierboven...mailtje zou demotiverend werken...maar als ik in juli met 5H zou komen weet ik zeker dat ik zou lezen 'waarom horen we dit nu pas?'quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:25 schreef Razztwizzle het volgende:
Baalmoment. Heel veel tijd aan een mentorleerling besteden. Leerling staat er niet goed voor, dus realistisch de opties bespreken: Wat als het niet lukt? Dan HAVO? Nog een keer dit schooljaar mag niet want is al een keer gedoubleerd.
En vervolgens een mail krijgen van vader dat ik HAVO niet mag bespreken omdat dat demotiverend zou werken. Echt. Realiteitszin, kom er maar in !
Verschil tussen VWO en VWO+?quote:Ook die optie is overwogen, maar als advies stemde de meerderheid van de docentenvergadering voor 3 VWO. Het niveau is wat 'ons' betreft niet hetzelfde omdat we bij alle vakken een vwo-plus opleiding aanbieden.
quote:Op donderdag 10 mei 2012 07:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je niet mee wil discussiëren dan vind ik dat prima, dan doen we het wel zonder jou.
Wel natuurlijk van de vakanties, maar niet de projecten ...quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En dat stond nergens vermeld (jaaragenda, PTA)?
Ik ben niet opgefokt; ik vind de manier waarop je in deze reeks reageert niet altijd even aangenaam. Dit is een topic voor (aanstaande) docenten: om ervaringen uit te wisselen, met elkaar mee te denken, soms even te spuien, etc. Voor zover ik weet ben jij geen (aanstaande) docent, maar je hebt wel meningen/vragen/opmerkingen over het onderwijs en die ventileer je hier steeds. Dat is volgens mij niet de bedoeling en het draagt naar mijn idee niet bij aan een prettige 'sfeer' hier.quote:Op donderdag 10 mei 2012 07:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niet zo opgefokt reageren, ik liet maar eventjes uit beleefdheid weten dat ik hier een draad over heb geopend aangezien ik naar deze opmerking van jou verwijs. Een beleefdheid die ik de volgende keer achterwege zal laten als het jou betreft. Als je niet mee wil discussiëren dan vind ik dat prima, dan doen we het wel zonder jou.
Communicatie binnen school is vaak lastig he. Soms komen allerlei toch onverwachte zaken ineens door je planning heen fietsen: een sportdag die verplaatst wordt, een onverwacht project, een rooster dat gewijzigd moet worden. Flexibel zijn is een toverwoord. En je niet te druk maken als het toch anders loopt dat je had gedacht.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:10 schreef larry_flynt het volgende:
Pff kwam er vandaag achter dat mijn leerlingen nog een project hebben waardoor ik geen lestijd meer heb....... Geef alleen donderdag en vrijdag les. Echt balen, want ik moet nog een PO en een SO doen. Hadden ze wel even aan mij mogen doorgeven.
Ik vandaag van 7:45 tot 21:30. Win . Morgen tot 18:00. Maar ach, straks zes weken lang relaxen .quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:15 schreef Hippos het volgende:
Het is niet vreemd dat onderwijs hoog scoort op de burn-out lijst... Ik zat maandag van 07.20 tot 16.45 in het gebouw, toen begon ik na te denken dat dat eigenlijk niet helemaal normaal is
Oeioei. Dat is niet best. Hebben jullie de les nabesproken? Was dit een ervaren docent? Of betrof het een andere stagiaire?quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:40 schreef JochemP het volgende:
Vandaag op stage een 3vmbo-les geobserveerd waarbij geen schrijntje respect aanwezig was voor de docente. Jongen die aan het eten was in de klas en daarop aangesproken werd smeet eten door de klas, schold de docent uit voor k*nkerhoer en zeikwijf en verliet het lokaal. Dat soort dingen...
Was een ervaren docente. Na afloop kwam de leerling terug met een uitgestuurd-briefje waarop hij zich moest verantwoorden. Ik vond het niet prettig om hier bij te blijven dus ben weggegaan. Heb haar verder niet gesproken die dag. Ik moet zeggen dat ze er zelf niet echt van op leek te kijken. Alsof het wel vaker gebeurde...quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:59 schreef mane het volgende:
[..]
Oeioei. Dat is niet best. Hebben jullie de les nabesproken? Was dit een ervaren docent? Of betrof het een andere stagiaire?
Ik kan beamen dat dit soort dingen wel vaker gebeuren, je werkt tenslotte toch met pubers. Of het inherent aan het vmbo is durf ik niet te zeggen, ik heb niet zo veel ervaring buiten vmbo bbl/kbl om (op mijn eigen schoolcarriere na natuurlijk).quote:Op donderdag 10 mei 2012 22:28 schreef JochemP het volgende:
[..]
Was een ervaren docente. Na afloop kwam de leerling terug met een uitgestuurd-briefje waarop hij zich moest verantwoorden. Ik vond het niet prettig om hier bij te blijven dus ben weggegaan. Heb haar verder niet gesproken die dag. Ik moet zeggen dat ze er zelf niet echt van op leek te kijken. Alsof het wel vaker gebeurde...
Kan natuurlijk ook schijn zijn dat de docent onaangedaan leek. Soms is het gewoon het handigst om dat soort dingen wel correct af te handelen (leerlingen eruit sturen), maar verder niet al te veel onder de indruk te reageren.quote:Op donderdag 10 mei 2012 22:28 schreef JochemP het volgende:
[..]
Was een ervaren docente. Na afloop kwam de leerling terug met een uitgestuurd-briefje waarop hij zich moest verantwoorden. Ik vond het niet prettig om hier bij te blijven dus ben weggegaan. Heb haar verder niet gesproken die dag. Ik moet zeggen dat ze er zelf niet echt van op leek te kijken. Alsof het wel vaker gebeurde...
Tja, ik weet niet, maar als een leerling mij voor kankerhoer uitmaakt, zal er toch wel meer gebeuren dan ' een briefje' halen. Dan lijkt een schorsing me op zijn plaats. Zo gaat het op mijn school nu en zo ging het ook op de scholen waar ik eerder heb gewerkt. Een docent uitschelden kan in mijn ogen echt niet en dan mag je dat als docent ook wel laten blijken. Als zoiets vaker gebeurt, zou ik daar niet aan kunnen wennen, denk ik. Het is mij gelukkig nog nooit overkomen. Laatst was zoiets wel aan de hand met een leerling die een docente uitschold bij ons op school, maar die is dus (het was een zesdeklasser) uitgesloten van examentraining. Lijkt me een normale straf voor zoiets. Ik blijf het heel absurd vinden dat een leerling zich zo uit naar een docent.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik kan beamen dat dit soort dingen wel vaker gebeuren, je werkt tenslotte toch met pubers. Of het inherent aan het vmbo is durf ik niet te zeggen, ik heb niet zo veel ervaring buiten vmbo bbl/kbl om (op mijn eigen schoolcarriere na natuurlijk).
Overigens, als je vandaag 100 leerlingen hebt gezien en er ging er één over de rooie, moet je niet vergeten dat er 99 niet over de rooie zijn gegaan. Met andere woorden; zie ook de positieve zaken!
Inderdaad absurd. Dan vind ik wel dat die docente dan ook eens bij zichzelf te rade moet gaan. Waarom heeft die klas geen respect? Heeft ze geen overwicht, heeft ze 'het niet in de vingers' (bijv. verkeerde reacties op gebeurtenissen?), is het een moeilijke klas.. etc..quote:Op zaterdag 12 mei 2012 09:45 schreef mane het volgende:
Ik blijf het heel absurd vinden dat een leerling zich zo uit naar een docent. Verder ging het tijdens deze les niet om een leerling die zich misdroeg, maar had de hele klas geen respect voor de docente
Wordt absoluut niet als normaal beschouwd op het VMBO!quote:Als dit allemaal als normaal wordt gezien op een vmbo dan vind ik dat nogal schokkend.
Slappe hap daar dan!quote:Overigens heb ik ook lesgegeven aan vmbo-ers en havo-ers, maar dit soort verhalen ken ik niet (als in: dat het erbij hoort en vaak voorkomt).
[quote] Op zaterdag 12 mei 2012 13:40 schreef ShadyLane het volgende:
Op de school waar ik werkte kwam het weinig voor en werd er fors tegen opgetreden, op de school waar een vriend heeft gewerkt (hij is nu wijselijk overgestapt naar een andere) heerste een "ach ja dat hoort erbij"-sfeer onder zowel docenten als directie.
bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)holieren-die-zakken/quote:“Uit cijfers van het ministerie van Onderwijs blijkt dat in 2006 ruim 93 procent van de havo-, vwo- en vmbo-scholieren zijn diploma haalde. Vorig jaar was dat nog slechts 90,5 procent. De dalende slagingspercentages komen vooral voor rekening van de schooltypen die de laatste jaren juist aan populariteit (meer leerlingen) wonnen: havo en vwo.
Een van de verklaringen is volgens het ministerie het feit dat relatief veel leerlingen met een vmbo-diploma moeite hebben met het onderwijsniveau na hun overstap naar de havo. Dit geldt ook voor leerlingen die doorstromen van havo naar vwo, of van het vmbo naar het mbo. Met andere woorden: de schooltypen sluiten onvoldoende op elkaar aan. Dat is een veelgehoorde klacht in het Nederlandse onderwijs.”
Nee, je moet inderdaad gewoon de norm verlagen. En dan de universiteiten en HBO's opschepen met ladingen studenten die het niveau niet aankunnen. En dan daar ook gewoon de norm aanpassen. En dat dan over 20 jaar ieder diploma niks meer waard is. Echt een goed idee.quote:Chanine Drijver, voorzitter van LAKS, zei hier eerder over:
“De minister snijdt zichzelf hiermee in de vingers. Door de strengere eisen zal de schooluitval toenemen, terwijl ze dit juist wil tegengaan en van vroegtijdige schoolverlaters een nieuw speerpunt heeft gemaakt.”
Zo, dan heb je flink veel topics teruggelezen, hahaha.. Maar 't klopt inderdaad. Wij werken op onze school met afdelingsteams, we hebben er 8. De docenten die in zo'n team zitten, geven ongeveer 70% van hun lessen in "hun" team. Dus bijv. in team onderbouw havo, geven deze docenten het grootste deel les aan 1, 2 en 3 Havo.quote:Op maandag 14 mei 2012 17:17 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Baba, ik las dat op jouw school mensen vooral in één team/afdeling lesgeven. Hoe bevalt dit? Bij ons op school zijn er namelijk ook issues rond de teams, en ik zit in de medezeggenschapsraad
Jazeker, ik ga het meenemen. Als ik jullie variant bekijk, is onze variant daar een slap aftreksel van...quote:Op maandag 14 mei 2012 17:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Zo, dan heb je flink veel topics teruggelezen, hahaha.. Maar 't klopt inderdaad. Wij werken op onze school met afdelingsteams, we hebben er 8. De docenten die in zo'n team zitten, geven ongeveer 70% van hun lessen in "hun" team. Dus bijv. in team onderbouw havo, geven deze docenten het grootste deel les aan 1, 2 en 3 Havo.
Persoonlijk vind ik dit wel prettig werken, omdat je binnen zo'n team heel gericht aan onderwijskundige zaken kunt werken, de lijntjes tussen de docenten zijn korter. Wanneer je met z'n allen in een team aan dezelfde klassen lesgeeft, kun je ook snel inspelen op problemen die bijv. binnen een klas spelen. Heb je binnen een team alle neuzen dezelfde richting op staan, dan kun je echt wel veel bereiken als team. Meer dan wanneer je bijv. alleen secties hebt die het alleenrecht hebben.
Nadeel: soms wel wat frictie tussen wat secties willen en wat in een team besloten wordt. Én het feit dat je, wanneer je bijv. in team bovenbouw Havo zit, je waarschijnlijk geen lessen meer hebt in onderbouw vmbo, of bovenbouw atheneum, maar alléén in bovenbouw Havo.
Zo een beetje duidelijk?
Ik denk dat je dan de teams kleiner moet maken. Een team dat de héle havo- of atheneumtak moet beheren, dat is te groot. Er gebeurt teveel in de diverse klassen. Ik zou daarom opteren voor een onderbouwteam en een bovenbouwteam, voor zowel havo als atheneum - en eventueel ook nog voor de mavo-tak. In een kleiner team kun je de doelstellingen nog duidelijker neerzetten.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:52 schreef Maarten-Pieter het volgende:
We hebben nu vier teams (brugklas, mavo, havo en vwo) met ieder een conrector en het blijkt toch uit een evaluatie dat die teams redelijk tegenvallen. De teams zijn niet daadkrachtig genoeg door communicatieproblemen en onduidelijke doelstellingen.
Precies.quote:Als een docent namelijk 70% van zijn/haar lessen op die afdeling geeft, is zo'n docent meer betrokken en kan hij/zij meer visie ontwikkelen.
Dat vind ik wel terechte kritiek. Maar wat betreft de nieuwe eis van een 5,5 gemiddeld vind ik het absurd dat mensen en scholen moord en brand roepen. Het is absurd dat in voorgaande jaren leerlingen met een lager gemiddelde voor CE dan een 5,5 toch konden slagen, door te compenseren met een relatief makkelijk SE. Dat vind ik als 'algemeen principe'.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:12 schreef kwakz0r het volgende:
punt blijft wel, het centraal examen Engels toetst alléén leesvaardigheid. Het SE toetst álle vaardigheden. We mogen met de cijfers voor de andere vaardigheden gemiddeld al niet meer dan een halve punt verschillen van de cijfers voor leesvaardigheid, terwijl het echt onvergelijkbaar is. Bovendien mag een kind leesvaardigheid nu ook niet meer compenseren met de andere vaardigheden.
Prima dat het niveau bewaakt moet worden, maar ik vind dit niet kloppen met de inhoud van het vak, en wat een kind moet kunnen aan het eind van de middelbare school.
Hier kan ik heel veel over vertellen, en met mij veel andere docenten op mijn school. Ik denk eigenlijk dat je het beste eens langs moet gaan bij gymnasia om eens een kijkje in de keuken te nemen. Als je meer wilt weten, moet je me maar even een berichtje sturen.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:43 schreef Hippos het volgende:
Omdat onze school gaat fuseren met de zusterschool en de afdelingen opnieuw worden verdeelt mag ik meedenken over een nieuwe opzet van het gymnasium. Ik hoor graag jullie meningen t.a.v. gymnasium versus atheneum.
-Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
-Is het zo dat bij gymnasium lessen (dus een klas met alleen gymnasium leerlingen) je een andere didactiek en pedagogiek gebruikt dan in een klas met alleen atheneum leerlingen?
-Hoe voorkom je als organisatie dat het gymnasium binnen een havo/vwo school te elitair wordt?
We hebben wel ideeën, maar ik hoor graag jullie input
Ik heb even je vragen beantwoord (ik zit zelf in Gymnasium 3)quote:Op maandag 14 mei 2012 18:43 schreef Hippos het volgende:
Omdat onze school gaat fuseren met de zusterschool en de afdelingen opnieuw worden verdeelt mag ik meedenken over een nieuwe opzet van het gymnasium. Ik hoor graag jullie meningen t.a.v. gymnasium versus atheneum.
-Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
-Is het zo dat bij gymnasium lessen (dus een klas met alleen gymnasium leerlingen) je een andere didactiek en pedagogiek gebruikt dan in een klas met alleen atheneum leerlingen?
-Hoe voorkom je als organisatie dat het gymnasium binnen een havo/vwo school te elitair wordt?
We hebben wel ideeën, maar ik hoor graag jullie input
Ik denk dat het zeker niet alleen om intelligentie gaat. Mijn beide sibs konden naar het gymnasium, een op basis van het schooladvies en dat toetsje van het CITO en een omdat die werd gevraagd door het plaatselijke gymnasium na een goed eerste schooljaar op een atheneum. Beiden weigerden omdat ze het te elitair vonden, ze vonden het fijner om naar de HAVO/VWO-school te gaan. Het zal wellicht ook samenhangen met de vriendjes en vriendinnetjes waarvan er meer naar de HAVO/VWO-school gaan.quote:Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
Je mag me best pm'en, dan zal ik kijken of ik overal een antwoord op weet (kan bij voorbaat al zeggen dat ik waarschijnlijk niet van alles precies weet over hoe het op mijn school geregeld is). Kan wel zijn dat je pas na het weekend antwoord krijgt, of je moet snel zijn met pm sturen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 00:59 schreef danielle2903 het volgende:
Oh sorry, dat had ik inderdaad nog wel even kunnen vermelden.
Ik volg zelf een lerarenopleiding.4de jaar nu. Bijna klaar En voor mijn specialisatie ben ik bezig met een rapport over de begeleiding van leerlingen op het VO en MBO. Dus vandaar
Kan gewoon via de mail. Of via een privé bericht. Ik heb al een aantal docenten 'live' geinterviewd tijdens mijn LiO, maar wat meer input is natuurlijk altijd fijn.
VMBO-TL heeft ook nog schrijfvaardigheid, een brief schrijven. Héérlijk ook met de tweede correctie.. pff... Wat dat betreft vind ik de digitale examens voor Engels veel fijner: er zit luister-, schrijf- én leesvaardigheid in. Dat schrijven is dan niet zo uitgebreid als zo'n brief, maar het zit er wel nog in.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:12 schreef kwakz0r het volgende:
punt blijft wel, het centraal examen Engels toetst alléén leesvaardigheid.
Klopt, ik vind 't ook bullshit. Er wordt alleen nog maar naar cijfertjes gekeken, en wat je eigenlijk aan vakkennis doet is niet meer interessant. In theorie zou je vier of vijf jaar lang alléén maar leesvaardigheid hoeven te doen: geen grammatica, geen miljarden woordjes leren, geen zinnetjes laten leren - alleen maar lezen. Want dát vragen ze op examen.quote:Het SE toetst álle vaardigheden. We mogen met de cijfers voor de andere vaardigheden gemiddeld al niet meer dan een halve punt verschillen van de cijfers voor leesvaardigheid, terwijl het echt onvergelijkbaar is.
Het ging me even púúr om wat op het eindexamen gevraagd wordt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 17:35 schreef mane het volgende:
SE telt nog steeds mee als helft van je eindcijfer op je diploma, dat is toch niet niets?
Ja, dat orde houden vind ik nog wel een beetje spannend of ik dat wel zou kunnen. En misschien is middelbare school voor mij nog wel iets té kort geleden.quote:Op zondag 13 mei 2012 13:12 schreef Naamah het volgende:
Hanneke, is dat de minor waarbij je meteen je tweedegraads bevoegdheid haalt? Lijkt me best pittig om die te doen en tegelijkertijd nog gewone vakken naast te moeten volgen! Ik weet niet waar je studeert, maar is er niet een oriënterende cursus waarbij je ook al een aantal dagen stage gaat lopen en wat lesonderdelen geeft? Zou kijken of je met zoiets kan beginnen. Realiseer je verder dat het leuk vinden om wiskunde uit te leggen aan anderen een hele mooie en goede basis is om het onderwijs in te gaan, maar dat je uiteindelijk maar een klein deel van je tijd daar echt mee bezig bent. De rest gaat op aan orde houden, administratieve rompslomp, planningen maken, voortgang bijhouden, leerlingen motiveren, etc.
Bedankt voor de input alvast. Het probleem bij ons huidige gymnasium dat er teveel leerlingen zijn die leerproblemen of gedragsproblemen hebben. Als je kijkt naar de 2 klassen gymnasium die in klas 2 er nu zijn presteren veel leerlingen niet goed. Ik heb ze even lesgegeven (zwangerschapsverlof) maar ik zag ook al dat je bepaalde leerlingen hebt die prima resultaten hebben maar ook velen die door allerlei problemen (van ADHD tot leerproblemen) maar niet mee kunnen komen. Daarom zijn we hard aan het nadenken over de pedagogische en didactische aanpak. Hoe kun je ze het beste bereiken, je kunt een gymnasium klas niet lesgeven als een 2 havo klas (bijvoorbeeld). De nieuwe locatie gaat net als onze huidige locatie wel de themadagen overnemen (verdieping) maar we begrijpen heel goed dat we geen gymnasium kunnen stichten zoals het Erasmiaans Gymnasium of het Marnix Gymnasium, daar zijn wij de school niet voor en dat willen we ook niet zo zijn. Ook heb ik gemerkt dat de methodes die we gebruiken vaak veel te simpel en te rechtlijnig voor de gymnasium leerlingen zijn. Dus er moet meer nieuw materiaal ontwikkelt worden, daar ben ik ook al achtergekomen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:32 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Ik heb even je vragen beantwoord (ik zit zelf in Gymnasium 3)
- Zeker binnen een scholengemeenschap is het Gymnasium een bewuste keuze van de leerling. Afgezien van het feit dat je met Latijn ontzettend goed nauwkeurige en analytische vaardigheden aanleert, kies je niet zomaar voor het Gymnasium. Het toont aan dat je echt wat met je diploma wil en niet op de gemakkelijkste manier met een vwo-diploma van school wil komen. Gymnasiasten zijn veelal mensen die echt willen leren omdat ze inzien dat het hunzelf helpt, en niet omdat het moet. Het klinkt elitair, maar als ik tussen andere mede-gymnasiasten zit krijg ik echt het idee dat mensen op het Gymnasium ook echt beduidend slimmer zijn.
- Vakinhoudelijk: atheneïsten volgen veelal gewoon het boek, gymnasiasten werken het boek snel door, doen alleen de oefeningen die echt wat toevoegen (dus niet degene die iets voor de zoveelste keer herhalen) en werken daarbij met allerlei projecten. Bijvoorbeeld bij Engels: wij besteden pakweg de helft van de lessen aan het boek en de helft aan spreekoefeningen, documentaires, etc.
- Pedagogisch: gymnasiasten zijn naar mijn idee rustiger en afwachtender dan atheneïsten, doen niet kinderachtig over dingen die net even niet uitkomen en kunnen, volgens docenten, ook als volwassener worden beschouwd.
- Op veel zaken kun je gewoon blijven samenwerken met het vwo. Doe dat ook vooral, zodat het niet een heel ander deel van de school wordt. Doe echter wel activiteiten die aan de identiteit herinneren (Wij hadden recentelijk met de hele afdeling een Gymnasiumdag waarbij we over een hele dag een aantal te kiezen workshops volgden. Na een maaltijd presenteerden een aantal workshops hun bevindingen.), gymnasiasten blijken het sfeertje onderling toch veel prettiger te vinden dan met atheneïsten (wat ik ook heb).
Stel vooral je vragen, ik ben daar ook mee bezig (althans: versterking van het Gymnasium)
@Baba-O-Riley: gisteravond is het idee toch wel vrij snel afgedaan met het argument dat docenten het toch een stuk minder leuk vinden om maar op één afdeling les te geven. Hoe is dat bij jullie?
Ik denk dat dat een kwestie van gewenning is, hoor. De werkdruk neemt af, omdat je je nu kunt richten op een bepaalde afdeling of parallelklassen. Had je in een "teamloos tijdperk" eerst een havo-brugklas, dan 3 atheneum, vervolgens 2 vmbo en dan nog een gymnasiumbrugklas - met al hun eigen afspraken, planners, etc. ; in een "team tijdperk" heb je alle lessen binnen bijv. de havo-onderbouw. De afspraken zijn gelijk en eenduidig, (en als het goed is heb je die ook nog eens binnen je eigen team gemaakt), de voorbereidingstijd is minder, want: minder diversiteit in klassen en als je met minder docenten aan een klas lesgeeft, kun je sneller optreden als er iets in die klas speelt.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:32 schreef Maarten-Pieter het volgende:
@Baba-O-Riley: gisteravond is het idee toch wel vrij snel afgedaan met het argument dat docenten het toch een stuk minder leuk vinden om maar op één afdeling les te geven. Hoe is dat bij jullie?
Ja hoor, stuur maar een PM.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:25 schreef danielle2903 het volgende:
Baba-O-Riley heeft me al fantastisch geholpen! Zijn er nog meer docenten die willen helpen?
Heb ik net een heel stuk getypt, klik ik de reactie per ongeluk weg... Ik zal morgen nogmaals een poging doen!quote:
Bij ons is ook een rare procedure geweest. Het personeel moest stemmen om de deskundigheidsbevordering terug te brengen naar 50% van wat afgesproken is. 2/3e deel van het OP moest er mee accoord gaan, maar dat is ruimschoots niet behaald. Dit plan wordt dus niet uitgevoerd.quote:Op woensdag 23 mei 2012 22:13 schreef kwakz0r het volgende:
Ok, ik maak me heel erg druk om iets:
Ik vrees met grote vrezen wat de school wil doen komend jaar, volgende week is er een personeelsvergadering, ze willen ons zoveel mogelijk lessen ipv taken geven, maar wettelijk mag dat helemaal niet, heb de CAO er al op nageslagen (alleen als 2/3e meerderheid van het personeel het er mee eens is en dan nog twijfel ik aan de geldigheid). ze gooien het op bezuinigingen en ontslagen voorkomen, en gaan natuurlijk een beroep doen op ieders hart voor de school.
Daar ben ik het wel mee eens, ja.quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Op het vmbo (bbl/kbl) heb ik niet zulke goede ervaringen met zij-instromers mee. Leuk dat mensen heel erg thuis zijn in een bepaald vakgebied, maar ordetechnisch/pedagogisch/vakdidactisch is het vaak een ramp.
Onze school doet exact hetzelfde. Ze gooien het werkverdelingsmodel eruit, we gaan 780 klokuren werken (mag niet CAO) maar dat zijn er 750 omdat er zoveel lessen uitvallen e.d. Taken worden gereduceerd en 1,0 fte wordt 25 uur (was 24 uur). Onduidelijkheid en nervositeit onder mijn collega's. Onderwijs is alles behalve stabiel bij ons, 45 (!) tijdelijk contracten niet verlengd en dus allemaal ontslagen (we zijn een grote school organisatie) en nu moeten de overgebleven personeelsleden de klappen opvangen...ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen volgend jaarquote:Op woensdag 23 mei 2012 22:13 schreef kwakz0r het volgende:
Ok, ik maak me heel erg druk om iets:
Ik vrees met grote vrezen wat de school wil doen komend jaar, volgende week is er een personeelsvergadering, ze willen ons zoveel mogelijk lessen ipv taken geven, maar wettelijk mag dat helemaal niet, heb de CAO er al op nageslagen (alleen als 2/3e meerderheid van het personeel het er mee eens is en dan nog twijfel ik aan de geldigheid). ze gooien het op bezuinigingen en ontslagen voorkomen, en gaan natuurlijk een beroep doen op ieders hart voor de school.
er is mij al eerder gezegd dat ik niet meer dan 0,6 aanstelling kan krijgen, maar ik hoorde vanmiddag dat ze me in kladvoorstel voor 22 lesuren hebben opgeschreven. Officieel nog niet gehoord tegen welke werktijdfactor dat is, en ik hoop dat het gewoon klopt en 0,88 is, maar ik dacht dus niet dat ik die 0,88 fte ga lesgeven op een 0,6 aanstelling. Ze hebben me dit jaar al een uur gepiepeld!
Heb namelijk tot 1 maart 0,84 gewerkt op 0,8 aanstelling en reken maar niet dat ik dat uitbetaald krijg want is gewoon weggeschreven als taakuren, waarvan ik er 40 teveel heb gedraaid dit jaar, maar die kunnen ineens niet uitgekeerd (want nooit als voorkeur opgegeven omdat ik elders werkzaam was op moment van formuliertje invullen,en ook mijn werkdrukverlaging is op die manier in de taakuren meegegaan ipv uitgekeerd) en ze mogen ook niet meegenomen worden naar volgend jaar). Als je taakuren tekórt komt (omdat de school bijvoorbeeld onvoldoende taken voor je heeft) neem je het tekort wel mee naar een jaar later, en moet je dan ineens extra lessen geven o.i.d. - dat doen ze nu al bij collega's.
Als ze het op deze manier bij mij proberen ben ik weg. Op t HBO verdien ik anderhalf keer zoveel met betere arbeidsvoorwaarden ook nog...
Verdomme ik kan echt wel janken dat het onduidelijk blijft tot 4 juni...
[/spoiler]
wij horen ook bij een groot bestuur, maar ik weet alleen van onze school. daar worden volgens mij 3 of 4 tijdelijke contracten niet verlengd, ik heb dus wel een vaste aanstelling te pakken en gezien het mailtje van de teamleider vanochtend krijg ik misschien dus zelfs uitbreiding.quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:28 schreef Hippos het volgende:
[..]
Onze school doet exact hetzelfde. Ze gooien het werkverdelingsmodel eruit, we gaan 780 klokuren werken (mag niet CAO) maar dat zijn er 750 omdat er zoveel lessen uitvallen e.d. Taken worden gereduceerd en 1,0 fte wordt 25 uur (was 24 uur). Onduidelijkheid en nervositeit onder mijn collega's. Onderwijs is alles behalve stabiel bij ons, 45 (!) tijdelijk contracten niet verlengd en dus allemaal ontslagen (we zijn een grote school organisatie) en nu moeten de overgebleven personeelsleden de klappen opvangen...ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen volgend jaar
Leerlingenkrimp? Personele kosten die gestegen zijn? Pensioenfonds?quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:52 schreef Hippos het volgende:
Misschien mag je niet klagen, alleen vraag ik me af hoe een tekort van 2 miljoen opeens er kan zijn. We hebben de cijfers voorbij zien komen en 2 miljoen komt niet doordat je één jaar een matige aanmelding hebt gehad.
Ik ben altijd aan het twijfelen: ga ik voor méér lessen, of voor méér taken? Taakuren kunnen ze sowieso met een knip wegbezuinigen, maar als je alleen van lessen afhankelijk moet zijn, is dat natuurlijk ook niet prettig. Leerlingenaantal daalt, minder lessen zijn nodig, etc. Het is goed om dieper in de organisatie te komen, je "onmisbaar" (tussen dikke aanhalingstekens) te maken, maar ze bezuinigen net zo goed weer de helft van je taakuren weg.quote:Dat je meer voor de klas staat is niet erg, maar ik ben toch ook mentor en de profielwerkstukken moeten ook nagekeken worden. De taken moet toch gedaan worden, alleen krijgen we er straks (nog) minder uren voor. Dat wringt wel, dus ik ben benieuwd als de eerste contouren voor het nieuwe schooljaar definitief er liggen
Ik heb het wel letterlijk zo horen zeggen, nochtans...quote:Op maandag 28 mei 2012 15:55 schreef Naamah het volgende:
Moet natuurlijk niet zo kort door de bocht zijn als Baba hierboven beschrijft, maar wel goed om eens te kijken of er alternatieven zijn.
Hmm. Zal er eens wat over opzoeken, vind het wel interessant. Laat ik het zo zeggen, ik ben zeker voor het bekijken van alternatieven en minder snel een jaar overdoen als oplossing gebruiken. In sommige gevallen kan zittenblijven best uitkomst bieden, maar dan als een soort laatste redmiddel. Overgaan met flinke zomertaken en bijbehorende toetsen aan het begin van het volgende schooljaar zou ik echt veel en veel liever zien en lijkt me voor iedereen beter.quote:Op maandag 28 mei 2012 15:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik heb het wel letterlijk zo horen zeggen, nochtans...
Daar heb ik ook al vaak aan gedacht. Wubbo Ockels bijv. die met lof slaagde voor wis- en natuurkunde zou met zo'n systeem zeer waarschijnlijk niet zijn blijven zitten op het VWO. Waarom zou een VMBO-TL-leerling die op VWO-niveau wiskunde aankan dat niet op VWO-niveau krijgen. Laat Latijn en Oud-Grieks dan ook maar ineens aangeboden worden voor alle leerlingen op alle niveaus.quote:Ik vind zo'n systeem met A- en O-levels e.d. wel interessant. Het is natuurlijk zonde als je blijft zitten op de HAVO -of, na een keer zittenblijven, van die hele HAVO af moet- omdat je met twee vakken moeite hebt en de rest prima op HAVO-niveau kunt. Wanneer je die twee vakken dan gewoon op VMBO-niveau kunt doen kun je gewoon door.
Niet alleen op het VO op het BO is het ook erg slecht. Op een vacature solliciteren 150 mensen.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 19:34 schreef Descendent het volgende:
Spannende tijden; matige tijden op t sollicitatiefront.
Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan t niet bestaande tekort in mijn vakgebieden; én aan t feit dat het bijzonder (in de zin van religieus) onderwijs nog steeds bestaat in Nederland met de bijbehorende discriminatie t.o.v. toekomstig personeel.
Ik vraag mij serieus af wáár het tekort nu precies is!quote:Op dinsdag 29 mei 2012 19:34 schreef Descendent het volgende:
Spannende tijden; matige tijden op t sollicitatiefront.
Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan t niet bestaande tekort in mijn vakgebieden; én aan t feit dat het bijzonder (in de zin van religieus) onderwijs nog steeds bestaat in Nederland met de bijbehorende discriminatie t.o.v. toekomstig personeel.
quote:Wij zijn VMBO
Veel ouders zijn ten einde raad als hun kind met een VMBO-advies thuis komt: “het afvoerputje van het voortgezet onderwijs”. Naar het VMBO ga je niet om wat je kunt, maar vooral om wat je niet kunt. Kosten of moeite worden gespaard om een leerling met een VMBO-advies toch naar het HAVO te laten gaan. Huiswerkinstituten worden ingeschakeld, basisscholen worden dreigend toegesproken. Veel ouders negeren een VMBO advies zelfs en sturen hun kind toch naar het HAVO. Toch gaat meer dan de helft van alle middelbare scholieren naar het VMBO, meer dus dan naar het HAVO en het VWO.
VPRO-Thema onderzoekt waar dat negatieve imago vandaan komt. Waar is het op gebaseerd? En hoe ziet de praktijk er uit? Wat vinden de leerlingen van het VMBO, hun docenten, de ouders en de bestuurders zelf?
bij mij waren ze juist van de warmte heel erg vervelend, en ook mijn energieniveau was niet om over naar huis te schrijven. ik ben blij als het weer minder zomers is, dan hebben ze ook minder het gevoel dat ze al zomervakantie hebbenquote:Op donderdag 31 mei 2012 14:52 schreef Montresor het volgende:
Balen jullie ook al dat het niet meer zo heet is? Zit zelf altijd in de warmste lokalen. Heerlijk hoe rustig en chagrijnig iedereen was vorige week! De meesten waren zelf het laatste uur nog bezig met huiswerk, wat in mijn TH brugklas doorgaans niet vaak voorkomt
tweedegraads functies zijn in eerste instantie LB functies. Maar intern solliciteren op LC is niet uitgesloten per definitie - je kans is meestal wel kleiner.quote:Op donderdag 31 mei 2012 19:25 schreef CG het volgende:
Ik ben bezig met een opleiding tot eerstegraads en hoop deze binnenkort af te ronden.
Is het verstandig ook op tweedegraads functie te solliciteren, of doe ik mezelf daar mee te kort? En hoe zit het met de arbeidsvoorwaarden als je een eerstegraads bent, maar een tweedegraads functie vervuld?
Een goede tweede corrector doet dat gewoon. Ik stuur maandag de boel op...ik haat altijd als een tweede corrector veel gaat zeuren (onterecht), heb ik vorig jaar meegemaakt. Ben benieuwd.quote:Op donderdag 31 mei 2012 19:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Jawel toch? Ik ben vorig jaar namelijk helemaal niet gebeld door de 2e corrector omdat hij geen verbeteringen had en dat vond ik zo apart. Dus dan dit jaar misschien zelf maar even bellen ofzo.
Oh en ik ben gesloopt van drie dagen Taaldorp in de gymzaal. Maar wat is het toch een leuk project om te doen! Leerlingen waren enthousiast, hebben hun best gedaan, waren érg onder de indruk van de native speakers waar ze mee moesten praten en hebben hard gewerkt om een echt dorpje te bouwen. Ik ben trots op ze .
Maar dit was de vierde keer en volgend jaar mag iemand anders het een keertje organiseren .
als je een master doet kun je les gaan geven in de bovenbouw, dat vind ik zelf veel leuker en uitdagender dan de onderbouw.quote:Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden? Toen ik van de middelbare school af kwam stond docent namelijk in mijn top 3 van beroepen wat ik heel graag juist niet wilde worden. Na wat geklooi met een verkeerde studiekeuze ben ik vervolgens een taal gaan studeren en uiteindelijk sta ik nu dus voor een klas. Ik moet zeggen dat het best uitdagend is om voor de klas te staan, maar ik zie mijzelf dit niet tot mijn pensioen (als dat nog bestaat dan) doen. Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt. Is dat een verkeerd beeld wat ik heb?
Voor nu is dit is dan ook de reden dat ik ervoor ga kiezen om niet een master te gaan volgen die zich richt op het onderwijs maar meer op bedrijfsleven. Ik weet wel dat je door zou kunnen stromen tot afdeling/locatie/regioleider enz, alleen zie ik het niet zitten om eerst zo lang 25 lessen per week te geven.
Toen ik in mijn examenjaar tijdens het het verplichte gesprekje met de decaan te horen kreeg dat ik met mijn eerste keuze (studie Engels) niet veel anders zou kunnen dan voor de klas staan, heb ik heel hard geroepen 'dat nooit!'. Ik vond leraren maar trieste stumpers en het idee dat ik ook na school/studie nog op een school zou rondlopen, vond ik ronduit vreselijk.quote:Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden? Toen ik van de middelbare school af kwam stond docent namelijk in mijn top 3 van beroepen wat ik heel graag juist niet wilde worden. Na wat geklooi met een verkeerde studiekeuze ben ik vervolgens een taal gaan studeren en uiteindelijk sta ik nu dus voor een klas. Ik moet zeggen dat het best uitdagend is om voor de klas te staan, maar ik zie mijzelf dit niet tot mijn pensioen (als dat nog bestaat dan) doen. Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt. Is dat een verkeerd beeld wat ik heb?
Voor nu is dit is dan ook de reden dat ik ervoor ga kiezen om niet een master te gaan volgen die zich richt op het onderwijs maar meer op bedrijfsleven. Ik weet wel dat je door zou kunnen stromen tot afdeling/locatie/regioleider enz, alleen zie ik het niet zitten om eerst zo lang 25 lessen per week te geven.
Ikquote:Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden?
Het blijft m.i. uitdagend om stof steeds weer op een prikkelende manier aan te bieden. Het zijn steeds andere klassen, maar in de loop der tijd ben ik steeds meer gaan experimenteren om mezelf "op scherp" te houden.quote:Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt.
Er zijn nog wel meer zaken die het schoolse leven boeiend kunnen houden. Wanneer het klassenmanagement geen "uitdaging" meer is, betekent dat toch gewoon dat je zaakjes lekker lopen? Dan kun je je aandacht tenminste op andere zaken richten. Ik vond het net prettig als het mentoraat voor mij gesneden koek was. Ik geef nu nog 18 lessen, daarnaast zit ik vol met taken - zoals bijvoorbeeld de PR. Dat zorgt bij mij voor genoeg afwisseling om het nog wel een jaartje of tig uit te houden.quote:Op zondag 3 juni 2012 13:15 schreef kwakz0r het volgende:
eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dit tot mijn 65e ga doen... nu is klassenmanagement nog een uitdaging in sommige groepen, is mentoraat een grote uitdaging, en nu vind ik het nog leuk om op teamlid-niveau mee te denken en te werken, maar na 10 jaar schoolfeesten, pauzesurveillance, vergaderingen en vooral dat eeuwige k*tnakijkwerk ben ik denk ik wel toe aan iets nieuws...
ik heb nu 0,6 fte, dat kan makkelijk en mag ook in 3 dagen. ik heb maandag en donderdag vrij, vind ik ideaal!quote:Op dinsdag 5 juni 2012 17:50 schreef Naamah het volgende:
Gewoon even nieuwsgierig, wat is jullie ideale rooster of wat geven jullie door aan rooster wensen? En welke redenen zitten daar achter?
Ik mag nu voor het eerst wat doorgeven en twijfel echt enorm. Lessen verdelen over drie of vier dagen (vier geeft meer relaxte dagen, maar ja, twee vrije dagen is ook wel fijn). En welke dag als vrije dag te kiezen. Ik heb nu donderdag en dat bevalt goed, maar maandag vrij zou ik ook helemaal niet verkeerd vinden (in het weekend echt weekend hebben, maandag alles voorbereiden). Maar maandag zijn leerlingen misschien wel iets rustiger en dat is dan ook niet verkeerd, of lijkt dat maar zo? En woensdag zou ook wel een fijne dag zijn, rustpuntje middenin de week.
Argh, weet het gewoon niet. Neig nu naar niks doorgeven en ze er maar wat moois van laten maken, maar dat is misschien ook niet helemaal handig :)
ah, bij ons plannen ze vergaderingen steeds op andere dagen, zodat iedereen wel eens de sjaak is.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:18 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik laat me verrassen. Elke dag heeft wel zo zijn voor- en nadelen, denk ik.
Als er een bepaalde dag in de week waarvan je weet dat er meestal vergaderingen plaatsvinden, zou ik die dag niet als vrije dag kiezen, trouwens. Bij ons is dat de dinsdag. Eén keer raden wie er zeer regelmatig op haar vrije dag naar school mag. .
dat staat in de CAO, even zoeken!quote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:56 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ach ja, ik vind het niet zo erg. Het is niet wekelijks. Als we op een andere dag zouden vergaderen, moeten er meerdere mensen er apart voor naar school komen, nu alleen ik.
Weet iemand trouwens hoe het zit met die verdeling van het aantal dagen dat je werkt en hoe veel fte je hebt?
Dank je!quote:
Ja, zou kunnen, alleen is de tijd nu wat in mijn nadeel, maar geen verkeerde optiequote:Op donderdag 7 juni 2012 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een wedstrijdje organiseren? Schriftelijk vragen stellen die ze met een hiervoor relevante voorbereiding kunnen oplossen. De zwakste van de 6 koppel je met de beste van de 6 enz.
Ik denk dat het niet mag. Ik heb zelf na een jaarcontract een tweede jaarcontract gekregen, maar daarna moeten ze volgens mij toch echt kiezen, vast of laten gaan..quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:27 schreef Descendent het volgende:
Een tweede tijdelijke verlenging; mag dat? (vragen ik en veel van mijn collega's ons af? )
Dus: contract; tijd verlenging (na een jaar) en dan weer tijdelijke verlenging (na een jaar)
CAO is niet heel erg duidelijk daarover.
Aldus de site van de AOB.quote:In de cao is bepaald dat iemand die
gedurende een periode van 36 maanden in
tijdelijke dienst is geweest bij dezelfde
werkgever, zonder daarin een onderbreking
van meer dan drie maanden, na deze 36
maanden recht heeft op een vaste aanstelling.
De vaste aanstelling geldt voor de
betrekkingsomvang van de op dat moment
geldende arbeidsovereenkomst. Let wel, de
36 maanden moeten overschreden worden.
Het is daarbij niet erg om gedurende de
36 maanden op verschillende scholen te
hebben gewerkt, mits dat telkens bij dezelfde
onderwijswerkgever (bevoegd gezag) was.
Dus als ik t zo lees kan t wel; pas na 36 maanden moeten ze je vast in dienst nemen.....quote:
quote:Van de nieuwe collega verwachten wij goede didactische kwaliteiten, een collegiale houding en de bereidheid tot het verrichten van activiteiten op het gebied van leerlingbegeleiding.
Verder verwachten wij dat u lid bent van een van de protestants-christelijke kerken en dat u kerkelijk meelevend bent.
Ik ben ook nog binnen de marge gebleven, dus in die zin geen probleem. Maar het moet gewoon hoger kunnen als ik kijk hoe leerlingen bij andere vakken presteren, vind ik. Het is sowieso wel interessant om te bekijken hoe je dingen beter kunt doen. Zo'n analyse van Wolf is daarbij ook wel handig.quote:Op donderdag 14 juni 2012 21:01 schreef Hippos het volgende:
Ik ben ook ontevreden over mijn CE gemiddelde, wel binnen de bandbreedte.
Net goed, toch?quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:37 schreef kwakz0r het volgende:
ze zijn met nogal wat eigendunk het examen in gegaan schijnt, hebben het hele jaar met een arrogantie door de school gelopen die écht niet paste... en nu zijn er dus een handvol op hun bek gegaan.
Je kunt je ook afvragen wat er pedagogisch gezien de afgelopen zes jaar is misgegaan als ze zoveel misplaatste arrogantie hadden. En als ze het CE onderschat hebben, was dan het SE relatief te gemakkelijk? Niet om vervelend te doen hoor, maar het is als school altijd goed om je af te vragen hoe zoiets kan, denk ik, en wat het aandeel van de school daarbij is.quote:
Het SCP heeft in 2008 berekend dat een HBO-afgestudeerde leraar gemiddeld 11% minder verdient dan de gemiddelde andere HBO-afgestudeerde. Een WO-afgestudeerde leraar verdient gemiddeld 23% minder dan zijn oud-studiegenoten.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 20:02 schreef Aardappeltaart het volgende:
maar hoe verhoudt het loon van een eerstegraads bètadocent zich tot de andere lonen die hij/zij zou kunnen verdienen?
nou ja, dezelfde docenten hebben in de havo 0 tot 0,5 discrepantie en 89% geslaagd, met mogelijkheid tot 96%... lijkt me dat ze in het vwo niet ineens veel te makkelijk toetsen of slechter lesgeven. Er zit er vast wel eentje tussen die kwalitatief wat minder is, maar ik heb van deze collega's toch een vrij hoge pet op.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 06:32 schreef mane het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen wat er pedagogisch gezien de afgelopen zes jaar is misgegaan als ze zoveel misplaatste arrogantie hadden. En als ze het CE onderschat hebben, was dan het SE relatief te gemakkelijk? Niet om vervelend te doen hoor, maar het is als school altijd goed om je af te vragen hoe zoiets kan, denk ik, en wat het aandeel van de school daarbij is.
Wij hadden deze week weer een ontspoord Facebook-gedoe. Verwijzingen naar genocide, en een familie die voor de deur van de school verhaal kwam halen.
Wow, je zegt echt precies wat ik altijd denk en dat terwijl ik nog maar derde jaars ben nu. Ik studeer voor docent maatschappijleer (2e graads) en ben vooral in mijn derde jaar (voorheen ook, maar nu nog meer) gaan twijfelen of ik wel het onderwijs in wil. Dit vooral omdat ik de stof veel te oppervlakkig vind en ik denk dat een ieder ander (die mijn vak niet heeft gestudeerd) dit wel kan geven.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:17 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Maar ik merkte steeds meer dat ik uitdagingen nodig heb in de zin van 'de hersens laten kraken', terwijl de uitdagingen in het onderwijs veel meer zitten in je communicatieskills verbeteren, klassenmanagement, goede werkvormen bedenken, veel balletjes tegelijk in de lucht kunnen houden enz. Ik zoek meer naar uitdaging op de manier van 'iets ingewikkelds eerst niet snappen en later met veel moeite wel'. Dat vond ik niet in het onderwijs (sterker nog, ik heb me wild geergerd aan het oppervlakkige niveau en het hoge opendeurgehalte van de -helaas verplichte- scholingen). Daarom ben ik toch wat anders gaan doen en misschien ga ik weer lesgeven als ik die drang om zelf ingewikkelde dingen te leren niet meer zo heb. Ik vond het lesgeven erg leuk en zinvol maar had het gevoel dat ik zelf teveel stil stond.
Meeste studenten die maatschappijleer (en economie ook vrij veel) hebben gestudeerd kiezen veelal voor het MBO in plaats van het VO. Wat betreft vacatures; ik kom er best wel wat tegen in de regio hier, maar meer eerste graads dan tweede graads.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:43 schreef kwakz0r het volgende:
maatschappijleer wordt dan ook heel vaak gegeven door mensen die er niet voor zijn opgeleid (omgeschoolde psychologen, geschiedenisdocenten, etc.). er is ook niet zo veel werk in te vinden want het is mede om die reden geen tekort aan...
Wauw, wat tof! Wij mogelijk officieel niet onze lio lopen op de school waar je in het derde jaar zat. Anders had ik dat super graag gedaan, ik heb wel echt een super leuke tijd gehad.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 20:22 schreef WHATSHESAID het volgende:
Hey leuk, nog een maatschappijleerdocent/student!
Ik ben momenteel met m'n afstudeerscriptie bezig, vorig jaar als derdejaars stagiair begonnen op de school waar ik nu m'n LIO loop (nou ja, ik ben eigenlijk 100% zelfstandig en eindverantwoordelijke voor mijn vak) en volgend jaar blijf ik lekker plakken. Leuke school, leuke leerlingen, leuke collega's
Mag officieel ook niet, maar na overleg met je SLC en de school en het invullen van een stageuitzonderingsformulier mag het ineens weer welquote:Op zaterdag 16 juni 2012 20:32 schreef Mrjolyn_ het volgende:
[..]
Wauw, wat tof! Wij mogelijk officieel niet onze lio lopen op de school waar je in het derde jaar zat. Anders had ik dat super graag gedaan, ik heb wel echt een super leuke tijd gehad.
Haha, ja er zijn altijd wel manieren om het toch wel te kunnen!quote:Op zaterdag 16 juni 2012 20:44 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Mag officieel ook niet, maar na overleg met je SLC en de school en het invullen van een stageuitzonderingsformulier mag het ineens weer wel
Heel zwaar. Veel afrondende werkzaamheden op les-, project- en administratief gebied. Ook de eerste klussen voor het nieuwe schooljaar alweer moeten klaren, dus ook dat circus is weer begonnen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 15:45 schreef kwakz0r het volgende:
schopje! hoe zwaar zijn de laatste loodjes voor jullie? Ik ben echt helemaal kapot na het vergaderen over de bevorderingen en het daarna bellen van de doublanten vandaag... pffff....
ik mag niet klagen, laatste lesweek was bij ons vorige week al, dus ik heb alleen nog de vergaderingen en administratieve dingen, maar toch... het viel me weer vies tegen afgelopen weken...quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:32 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Heel zwaar. Veel afrondende werkzaamheden op les-, project- en administratief gebied. Ook de eerste klussen voor het nieuwe schooljaar alweer moeten klaren, dus ook dat circus is weer begonnen.
Daarnaast zitten naast de docenten ook de leerlingen er flink doorheen, wat weer voor de nodige incidenten zorgt. Kortom, het is echt tijd voor vakantie.
Waar twijfel je (nog) aan?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:37 schreef Skv het volgende:
Gisteren te horen gekregen dat ik ben aangenomen voor een postmasteropleiding leraar maatschappijleer eerstegraads. Op de Uni Twente. Even kijken of ik het ga doen.
Studieschuld valt mee (bij mij op de uni betaal ik geen instellingscollegegeld á 8000 maar gewoon 1749). Ik ben momenteel bezig met afstuderen en heb nog een sollicitatie lopen voor een traineeship. Dit wil ik eigenlijk liever doen dan nog een jaar studeren (ben al 25). Als ik die baan krijg, ga ik dat doen. Zo niet, dan een jaartje die postmaster.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 21:33 schreef Mrjolyn_ het volgende:
[..]
Waar twijfel je (nog) aan?
Ik zou ook zo graag dat programma willen volgen en dan de master, maar het feit dat dat ik dan statistiek 1,2 én 3 krijg houdt mij nog meer tegen dan de hoge studieschuld die ik dan zou creëren
Hm, ja begrijp inderdaad dat je niet nog een jaar wil studeren op de leeftijd. Hopen dan dat je maar wordt aangenomen!quote:Op maandag 2 juli 2012 09:10 schreef Skv het volgende:
[..]
Studieschuld valt mee (bij mij op de uni betaal ik geen instellingscollegegeld á 8000 maar gewoon 1749). Ik ben momenteel bezig met afstuderen en heb nog een sollicitatie lopen voor een traineeship. Dit wil ik eigenlijk liever doen dan nog een jaar studeren (ben al 25). Als ik die baan krijg, ga ik dat doen. Zo niet, dan een jaartje die postmaster.
Statistiek 1,2 en 3 heb ik al gehad in mn bachelor, hoef niks van premasters oid te doen.
Ik ben nu bezig met de afronding van mijn master Bestuurskunde. Ik kan in september beginnen met de LVHOM eerstegraads (maatschappijleer/maatschappijwetenschappen). Het is hier overigens een postmaster, je moet dus al een master hebben om deel te mogen nemen.quote:Op maandag 2 juli 2012 10:02 schreef Mrjolyn_ het volgende:
[..]
Hm, ja begrijp inderdaad dat je niet nog een jaar wil studeren op de leeftijd. Hopen dan dat je maar wordt aangenomen!
Welke opleiding rond je nu af? Hier in Groningen moet je de pre master altijd doen, tenzij je een bachelor in sociologie hebt.
Ik doe nu zelf lerarenopleiding maatschappijleer 2e graads en zou ik m'n eerste graads willen doen, dan moet ik nog eens 3 jaar en dat creërt studieschuld. Hier in Groningen ook gewoon normaal collegegeld ipv instellingsgeld.
Maar statistiek houdt mij echt tegen
Ja, daar heb ik slechte ervaringen mee. Het zijn vaak mensen die van pedagogische en vakdidactische compenties weinig kaas hebben gegeten en denken het lesgeven 'wel even te doen'.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 08:39 schreef Blue_note het volgende:
Is er iemand die ervaring heeft met de zij instroom vanuit het bedrijfsleven?
Ik zou graag de overstap maken, echter zie ik die kopopleiding niet zo zitten vanwege het feit dat je 1 jaar voltijd terug naar school moet en je dus geen/weinig inkomen hebt.
Welkomquote:
Volgens mij echt heel weinig. En als er al iets is, dan is het vaak maar een hele kleine baan. Dan zou je misschien wel drie scholen moeten combineren om ook maar iets richting een volledige baan te hebben. Volgens mij wordt het er ook wel vaak bij gedaan, bijvoorbeeld door een docent godsdienst. Je kunt altijd vacaturesites in de gaten houden om een beetje een idee te krijgen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:46 schreef Friek_ het volgende:
Is er eigenlijk veel vraag naar docenten filosofie? Of zitten er scholen bij jullie tussen die dergelijke lieden zoeken?
Wel grappig, er zitten wel wat goede aspecten in maar het botst wel soms met mijn opvattingen. Ik kan me voorstellen dat sommige leerlingen hem het einde vinden maar er ook andere leerlingen zijn die hem niets vinden.quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Iemand vandaag de nieuwe documentaireserie "Hoefnagels" gezien? Gaat over een leraar in het onderwijs met z'n eigen taktieken. Aflevering 1 is hier te bekijken.
zal daar 's gaan kijkenquote:Op maandag 20 augustus 2012 23:01 schreef Naamah het volgende:
Da_Ripper, op leraar24.nl staan verder veel onderwijsfilmpjes. Ik vond 'Ik ben VMBO' ook erg goed gemaakt, maar dat ging meer over leerlingen dan leraren. Op leraar24 staat ook de serie 'Succes met nakijken' over een startende leraar.
Dat Hoefnagels is toch vrijwel geheel geacteerd? Begreep uit de krant in elk geval dat de leraar een acteur is, en geen leraar. Maar zal er eens naar kijken.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:01 schreef Naamah het volgende:
Inderdaad beetje te popie jopie.. En ik vind dat je dan eigenlijk ook het lef moet hebben om óf gewoon in de echte lessituaties te filmen en er de bijbehorende tijd in moet steken, óf het gewoon goed moet laten naspelen met echte acteurs. Dit vind ik een beetje raar half-half.
Da_Ripper, op leraar24.nl staan verder veel onderwijsfilmpjes. Ik vond 'Ik ben VMBO' ook erg goed gemaakt, maar dat ging meer over leerlingen dan leraren. Op leraar24 staat ook de serie 'Succes met nakijken' over een startende leraar.
Weet iemand op welke school het is opgenomen? TheSilentEnigma misschien?quote:Arnhemse vmbo-leraar Hoefnagels zes weken op Nederland 2
Auteur: door Piet Venhuizen | woensdag 15 augustus 2012 | 07:55
Tekstgrootte
Scene uit de tv-serie Hoefnagels over een leraar op het vmbo, die vanaf zondag wordt uitgezonden. foto Zwaanproducties
ARNHEM - De tv-serie Hoefnagels, de komende zes zondagen te zien bij de NTR op Nederland 2, is een Arnhems product. De serie over een docent op het vmbo is gemaakt door Zwaanproducties uit Arnhem, onder meer bekend van documentaires Caribisch Nederland en Kop dicht, voetballen. De opnamen zijn gemaakt op scholen in Arnhem.
Acteur Marco van Es uit Arnhem speelt de rol van docent Peter Hoefnagels. Hij valt op door zijn eigen kijk op onderwijs en met zijn oncoventionele lesmethoden. Tegen een meisje dat zit te huilen omdat ze bang is dat ze het examen niet zal halen, zegt hij: "Ik denk ook dat je het niet haalt. Je kunt er niks van."
In het docudrama van de NTR komen zaken als pesten, homoseksualiteit en schoolverlaters aan bod.
http://www.gelderlander.n(...)n-op-Nederland-2.ece
Nee, geen idee. Ik woon weliswaar in Arnhem, maar ik geef 50 kilometer verderop les.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:41 schreef Naamah het volgende:
Zoek ook maar eens op ´Peter Hoefnagels´ en ´Marco van Es´, dan krijg je deze bijvoorbeeld:
[..]
Weet iemand op welke school het is opgenomen? TheSilentEnigma misschien?
Ik ben een tijdje terug voorzichtig gevraagd om volgend schooljaar misschien als leraar Latijn te beginnen op een Leonardoschoolquote:Op donderdag 10 mei 2012 19:47 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Hallo
Ik ben een lurker (die in de afgelopen paar weken alle topics heeft gelezen) die overweegt om later ook het onderwijs in te gaan. Als maatschappelijke stage (ik zit in V/G3) heb ik oudere allochtone vrouwen Nederlandse les gegeven, en dat is me zeer goed afgegaan! Bovendien vond ik het erg leuk! Ik kreeg allemaal commentaren als "Je bent een geboren leraar!" en "Wat doe je het goed zeg, voor je eerste keer! En je bent nog maar dertien? ", dus ik speel steeds meer met de gedachte om docent te worden, hetzij op de middelbare school, hetzij aan de universiteit. De vakgebieden klassieke talen en natuurkunde interesseren mij heel erg (en ik loop ook bij alle drie de vakken voor). Af en toe leg ik iemand iets uit, wat ook goed gaat. Ik dacht dus, laat ik mij ook even introduceren
Leonardoschool ik vind het een hoop gebakken lucht...quote:Op woensdag 22 augustus 2012 23:35 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Weten jullie nog dat ik me ooit heb gemeld?
[..]
Ik ben een tijdje terug voorzichtig gevraagd om volgend schooljaar misschien als leraar Latijn te beginnen op een Leonardoschool
maar hartstikke leuk dat je les mag gaan geven natuurlijk!quote:Omdat mijn zusje op die school zit en de directrice ook op mijn basisschool actief was, weet men daar wel dat ik Latijn ontzettend leuk vind (en er ook ver mee voorop loop, waardoor ik op zich ruimschoots genoeg kennis heb) en dat mijn ervaring met lesgeven bij mijn Maatschappelijke Stage goed was
neem ook eens contact op met docenten chinees die aan volwassenen lesgeven! iedereen begint op 0 bij chinees, dus zij hebben veel ervaring. http://www.wenhai.nl/wenhai/index.phpquote:Ook mag ik helpen met de invoering en promotie van Chinees op die school! Een medescholier en ik hebben namelijk een plan om Chinees op onze school in te voeren gemaakt, met als resultaat dat sommige leerlingen Chinees nu als module kunnen kiezen (deze gehele opzet kan trouwens prima worden uitgebouwd). Met die ervaring zou ik op die Leonardoschool dus kunnen kijken naar onder andere wat belangrijk is bij een vak als Chinees, hoe je een les Chinees opbouwt, wat voor dingen de kinderen stimuleren, etc. Maar ook zou ik dus kunnen helpen met het draagvlak bij de ouders d.m.v. een presentatie.
waar zit je op school, als ik vragen mag? leuk dat je zelf extra uitdaging zoekt!quote:Een obstakel kan zijn dat ik ontzettend veel vakken voor komend jaar heb gekozen, waardoor ik niet weet hoe ik met mijn tijd uit ga komen. Maar ja, een paar vakken in mijn vrije ruimte heb ik (in goed overleg uiteraard) ook vooral gekozen opdat ik me niet zal vervelen (wat ik ontzettend veel heb gedaan de afgelopen drie jaar). Als ik leukere en/of zinvollere uitdagingen elders kan vinden, is er van alles mogelijk. Mijn school is wat dat betreft vrij flexibel.
Ah, dat is dan een andere indruk dan die ik krijg. De gewone lesstof wordt sneller afgewerkt en de rest van de tijd wordt gevuld met uitdagende projecten. Voordeel is dat iemand meer bij gelijkgestemden zit, waardoor hij/zij aansluiting heeft. Iemand zou kunnen tegenwerpen dat je dan geen kennis hebt van de wereld "erbuiten", maar bij deze school is dat wel tegengegaan; de school zit in hetzelfde gebouw als een gewone basisschool (waarin trouwens veel verschillende culturen verenigd zijn, om het zo te zeggen)quote:Op woensdag 22 augustus 2012 23:44 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Leonardoschool ik vind het een hoop gebakken lucht...
Nou nou, ik had vlak voor de zomervakantie een gesprek met de directrice over mij op school (zowel de mijne als de hare) en wat ik zou kunnen doen. Ze zei :"... dan kan jij volgend jaar hier misschien Latijn geven, en bezig zijn met Chinees, en ..." o.i.d. Ik moest in het begin van het nieuwe (basis)schooljaar weer eens een mailtje sturen/langskomen, dus dat ga ik zeker doen! Deze week en komende maandag heb ik nog vakantie, dus ga ik kijken of ik vandaag nog mijn zusje kan ophalen o.i.d.quote:[..]
maar hartstikke leuk dat je les mag gaan geven natuurlijk!
Bedankt, tips kunnen nooit kwaadquote:[..]
neem ook eens contact op met docenten chinees die aan volwassenen lesgeven! iedereen begint op 0 bij chinees, dus zij hebben veel ervaring. http://www.wenhai.nl/wenhai/index.php
De docenten hier ken ik persoonlijk (van iets heel anders) misschien hebben zij tips voor je.
Op het Corderius College, in Amersfoort En ja, ik doe het toch voor mijzelf? Dat is de gein van school; iets leren, zodat je er later wat aan hebt! En als ik er dan toch moet zijn, heb ik geen reden om mijn tijd te verspillen toch? En niet alleen omdat je er dan zelf wat aan hebt, maar ook omdat vervelen vreselijk saai isquote:[..]
waar zit je op school, als ik vragen mag? leuk dat je zelf extra uitdaging zoekt!
Jij bent het type collega waarbij iedereen even zucht als 'ie de koffiekamer binnenkomt.quote:Op zondag 26 augustus 2012 17:16 schreef Hippos het volgende:
Morgen ook weer beginnen, voor het eerst op twee vestigingen maar jammer dat de roostermakers een rooster maken waarin ik 0x in mijn vaste lokaal zit (dus dat is meteen mijn vaste lokaal niet meer) en ik mag gaan zwerven...dat maakt me altijd wat chagrijnig. Morgen meteen maar even kijken wat er aan gedaan kan worden
O, dus het komt door leraren dat roosters bij ons om de week compleet veranderen. Weer iets geleerd.quote:Op zondag 26 augustus 2012 17:27 schreef Hippos het volgende:
Dat valt wel mee hoor meestal kunnen we op onze vleugel onderling het rooster zo aanpassen qua lokalen dat iedereen weer tevreden is.
Als ik het goed heb gezien, is de aflevering van vandaag op het olympus college opgenomen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:41 schreef Naamah het volgende:
Zoek ook maar eens op ´Peter Hoefnagels´ en ´Marco van Es´, dan krijg je deze bijvoorbeeld:
[..]
Weet iemand op welke school het is opgenomen? TheSilentEnigma misschien?
In welke regio werk je? Ik moet morgen beginnen. Heb er wel weer zin in! Welk jaar is je mentorklas?quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb de eerste week er ondertussen op zitten. Ik moet weer een beetje in vorm raken. Erg leuke klassen volgens mij. Mijn mentorklas is ook wel een leuk gezelschap. Maar wel nog rustig - het is de "kat-uit-de-boom-kijk-fase".
Ik ben hbo docent. Lees sporadisch mee hier. Morgen weer beginnen na 6 weken vakantiequote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:46 schreef Bleie het volgende:
Zijn hier nog meer hbo-docenten eigenlijk?
Ooh, ik heb er al een week opzitten. Alleen nog maar voorbereiden en vergaderen. Deze week ook weer. Volgende week beginnen de colleges. De eerstejaars hebben wel introductie deze week, maar daar heb ik niets mee te maken.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:06 schreef Cocotrimonium het volgende:
Ik ben hbo docent. Lees sporadisch mee hier. Morgen weer beginnen na 6 weken vakantie
Oh, dat is voor ons dus deze week Vandaag welkomstspeech van directeur gehad, veel overleg idd en voorbereiding Eerstejaars hebben ook intro, maar dit jaar ben ik geen coach/mentor, dus daar heb ik toevallig nu ook niks mee te makenquote:Op maandag 27 augustus 2012 11:11 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ooh, ik heb er al een week opzitten. Alleen nog maar voorbereiden en vergaderen. Deze week ook weer. Volgende week beginnen de colleges. De eerstejaars hebben wel introductie deze week, maar daar heb ik niets mee te maken.
Ben niet heel blij met m'n rooster dit eerste blok. Lange dagen, vrijwel geen tussenuren, overvol programma.
ik heb een stuk of 5 vrienden die via een gezamenlijke vriend het hbo ingerold zijn (allemaal engels geven ze), en die zie ik naast papers, brieven en cv's toch ook veel invulgrammar enzo nakijken. hoe is dat bij jullie bleie?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 20:31 schreef Razztwizzle het volgende:
Een collega van mij is dit jaar ook naar het HBO vertrokken. Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar, het lijkt me best leuk om die stap ooit te maken. Alleen vraag ik me af of de nakijklast met al die "grotere" toetsen (papers, essays, tentamens) niet nog veel groter is dan in het VO?
Ja, dat maakt bij ons ook nog verschil Maar toch worden taallessen anders berekend dat bijvoorbeeld de lessen die ik geef, althans, bij mij op school. Waarschijnlijk omdat studenten tijdens mijn vakken ook onderzoek moeten doen en eindrapporten moeten opleveren. Maar dat weet ik niet 100% zeker.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 09:18 schreef Bleie het volgende:
Coco: oh, dat is wel relaxed dan nu voor jou. Had ik vorig jaar ook. En ik ben inderdaad taaldocent, maar bij ons hangt het vooral af van hoeveel taken je verder hebt (coördineren, slb, vakken ontwikkelen), en dat is bij mij nog niet zo veel, omdat ik hier pas het tweede jaar ben, en vorig jaar dus door verlof maar een half jaar had gewerkt.En ik wil het laatste lesuur niet werken, omdat ik dan pas thuis ben als de kinderen al naar bed gaan / in bed liggen, dat scheelt ook.
Geef Engelse lessen in het vmbo. Allemaal basis- en kaderklassen. In totaal 9 klassen dit jaar;quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 09:05 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik krijg vanmiddag pas het nieuwe lesrooster! Ben heel benieuwd!
Hoe richten jullie trouwens over het algemeen de eerste lessen in? Voorstellen, plattegrond maken, jaarplanner doornemen, aan het werk, zoiets?
Maar dat 'iets' mag dus een spel zijn, een werkboek, een opdracht.. Dus in te vullen naar behoeftequote:Op vrijdag 31 augustus 2012 13:05 schreef WHATSHESAID het volgende:
Peter Teitler zegt dat je de leerlingen in elk geval binnen 7 minuten aan het werk moet zetten met iets.
En wie mag dat wezen?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 13:05 schreef WHATSHESAID het volgende:
Peter Teitler zegt dat je de leerlingen in elk geval binnen 7 minuten aan het werk moet zetten met iets.
ik heb er erg veel aan gehad, zelfs alleen bladerend en browsend... gaf me wat meer zekerheid in mn eerstre maanden vorig jaar. die 7 minuten houd ik me ook niet aan hoor. In de eerste les praat ik echt teveel, maar ze blijven braaf stil dus ik heb er ook niet zo'n probleem mee.quote:Op zaterdag 1 september 2012 19:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ah okee. Is dat boek een beetje de moeite waard?
Bij 3 basis niet te moeilijk taalgebruik bezigen en niet teveel als bekend veronderstellen. Daar ben ik in de loop der jaren wel achtergekomen. Sowieso zo snel mogelijk de namen van de leerlingen leren (bijv. door middel van een klassenplattegrond). Bij hun belevingswereld blijven en interesse tonen in wat hen bezighoudt. Werk aan een positieve band met hen. Wees, zeker in het begin, consequent - dus doe wat je zegt.quote:Op zondag 2 september 2012 15:43 schreef Dragonberry het volgende:
Deze week begin ik voor het eerst met lesgeven aan 3 vmbo basis/kader. Ben benieuwd! Hebben jullie nog tips?
Ja, je moet alleen oppassen dat het dan geen kat-en-muis-spelletje gaat worden, of dat de leerling zich in de zeik gezet voelt door de docent. Maar als je van jezelf niet zo grappig bent, moet je deze strategie niet toepassen - dan wordt het alleen maar een afgang voor jezelf.quote:Op maandag 3 september 2012 20:49 schreef mane het volgende:
Daarnaast zorgen dat jij altijd grappiger bent dan zij. . En adrem, waardoor je ze even op hun plek kunt zetten. Is voor mij toch altijd de beste strategie.
Hier kan ik me wel in vinden ja . Ook dat "boos spelen". Ik ben eigenlijk nooit écht boos in de les.quote:Soms een beetje te teugels laten vieren, en de meisjes wat laten giechelen en dan weer duidelijk zijn en zeggen wat er moet gebeuren. Sowieso is het duidelijk uitspreken van je verwachtingen en wat voor jou de grenzen zijn, heel belangrijk. En als het echt te gek wordt, boos spelen. En leerlingen na laten blijven. Je tanden laten zien, maar ook eens een kletspraatje maken hier en daar. Dan ben je aardig doch duidelijk en rechtvaardig. Dat waarderen ze meestal. Het is een beetje een spel van geven en nemen.
Ik ben me ervan bewust dat dit iets heel persoonlijks is, en dat het niet werkt als het niet bij je past, en dat het ook nauw luistert. Wat ik misschien meer bedoel te zeggen is: een bepaalde 'luchtigheid' in de omgang met de leerlingen of in het reageren op dit soort situaties kan wel helpen. Met die luchtigheid relativeert je het een beetje en kun je ondertussen toch heel doelgericht de regie naar je toe halen. Het maken van een grapje is dus niet het doel zelf, of een leerling op z'n plek zetten, het gaat er voor mij om dat je de regisseur blijft door luchtigheid in te zetten.quote:Op maandag 3 september 2012 21:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, je moet alleen oppassen dat het dan geen kat-en-muis-spelletje gaat worden, of dat de leerling zich in de zeik gezet voelt door de docent. Maar als je van jezelf niet zo grappig bent, moet je deze strategie niet toepassen - dan wordt het alleen maar een afgang voor jezelf.
De eerste jaren voor de klas had ik dat nog wel, en nu alleen nog heel sporadisch. Ik merk dat ik alleen nog echt boos kan worden als ik merk dat een leerling een andere leerling echt heel gemeen/naar behandelt.quote:Hier kan ik me wel in vinden ja . Ook dat "boos spelen". Ik ben eigenlijk nooit écht boos in de les.
Ja, dat binnenkomen is als moment heel belangrijk en fijn. Dan kun je meteen even contact maken.quote:Op maandag 3 september 2012 21:41 schreef Hippos het volgende:
Ik denk dat de aspecten die je beschrijft ook wel bij me passen. Ik geef nog niet zo heel lang les (4 jaar) maar vooral ervaring met bovenbouw wat eigenlijk prima gaat. Alleen merk ik dat ik klas 2 het lastigste vind. Ik had ze nu zitten volgens mijn plattegrond maar kan inderdaad de jongensrij uit elkaar halen om wat meer rust te krijgen. Het ad rem reageren lukt me de ene keer wel, soms niet. Dat ligt echt aan hoe je als persoon bent denk ik. Maar ik doe mijn best en ik merk ook dat een groot aantal leerlingen het wel naar hun zin hebben en lekker werken, en zeker als ze binnenkomen en 'goedemorgen meneer' zeggen...
Ja inderdaad. Soms zie ik dat er - in mijn ogen - te zwaar of overdreven wordt gereageerd, waardoor problemen ontstaan of opgeblazen worden, wat eigenlijk helemaal niet hadden hoeven gebeuren.quote:Op maandag 3 september 2012 22:14 schreef mane het volgende:
een bepaalde 'luchtigheid' in de omgang met de leerlingen of in het reageren op dit soort situaties kan wel helpen. Met die luchtigheid relativeert je het een beetje en kun je ondertussen toch heel doelgericht de regie naar je toe halen.
"Vandaag gaan we oefenen met héél stil en zelfstandig werken".quote:Op dinsdag 4 september 2012 06:30 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb de hele nacht doorgetrokken om mijn proefschift zo goed als af te schrijven. en nu moet ik over anderhalf uur voor de klas.
iemand tips?
oh ja, ik drink geen koffie
(gelukkig maar 3 uurtjes)
nounou, wat een toon! eerstegraads nederlands is wel degelijk een tekortvak, en er zijn soms subsidies voor scholen, dan krijgen ze het geld dat ze voor een zij-instromer betalen weer terug.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:48 schreef FlameScorpion het volgende:
Ik denk dat er genoeg aanbod is van leraren Nederlands met bevoegdheid, en in deze tijd van de crisis denk ik dat een school er niet happig op gaat zijn om 4x 7000 euro neer te tellen voor iemand die even lerares wilt worden.
je kunt idd pas echt gaan zoeken vanaf eind maart 2013. maar: ik vind de kans dat je wordt aangenomen niet zo klein. ik ben destijds ook zonder bevoegdheid aangenomen. 13 brieven verstuurd in 2 weken, 8 uitnodigingen voor gesprek, 2 gesprekken gevoerd, 2 keer uitgenodigd voor een tweede gesprek, binnen een maand een baan en de rest van de gesprekken gecancelled...quote:Op vrijdag 7 september 2012 15:08 schreef Naamah het volgende:
Lijkt me ook niet. Ten eerste om het geld niet, ten tweede omdat ze jou zonder enige ervaring of opleiding ook niet zomaar aan zullen nemen. Tijdens je opleiding alvast gaan werken kan wel, maar dat is wat anders.
Qua vacatures is dit zo ongeveer de slechtste tijd. Alles is voor de zomervakantie al vervuld en het duurt nog wel even voor alle zwangerschapsverloven en langdurige ziekmeldingen eraan komen. Van de vacatures die ik voorbij zie komen is het grootste deel overigens vmbo, tweedegraads havo/vwo (onderbouw) zie ik nauwelijks.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |