abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116050255
Ik ben Hoefnagels aflevering 2 aan het kijken. En ik klik het (ook al is het dus geacteerd) steeds weg maar zet het ook steeds weer aan. Er zit iets totaal belachelijks in, maar toch vind ik het ook interessant.
pi_116060231
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 22:06 schreef Cocotrimonium het volgende:

Ik ben hbo docent. Lees sporadisch mee hier. Morgen weer beginnen na 6 weken vakantie :) *O*
Ooh, ik heb er al een week opzitten. Alleen nog maar voorbereiden en vergaderen. Deze week ook weer. Volgende week beginnen de colleges. De eerstejaars hebben wel introductie deze week, maar daar heb ik niets mee te maken.

Ben niet heel blij met m'n rooster dit eerste blok. Lange dagen, vrijwel geen tussenuren, overvol programma. -O-
pi_116064507
B E R T is je vriend! ROFL

Af en toe is Hoefnagel een beetje droog of over de top. Maar de situaties die geschetst worden vind ik wel goed. Het zet je aan tot denken over wat zou jij zelf doen in zo'n situatie.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_116074786
ik heb heul geen zin in die Hoefnagels :N die acteur is duidelijk iemand die niet weet hoe lesgeven in het echt gaat, tenminste, zo komt het over...

ik had vandaag eerste voorvergaderingen, weer de nodige administratieve en roostertechnische dingen, maar ik kreeg voor het eerst in 7 weken weer zin om te gaan werken O+ heb gehoord bij de overdracht dat ik een enorm leuke mentorklas heb, super leuk na de draken van vorig jaar (al was de overwinning toen het met hen beter ging wel ook heel gaaf)
Kwak
pi_116086275
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 11:11 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ooh, ik heb er al een week opzitten. Alleen nog maar voorbereiden en vergaderen. Deze week ook weer. Volgende week beginnen de colleges. De eerstejaars hebben wel introductie deze week, maar daar heb ik niets mee te maken.

Ben niet heel blij met m'n rooster dit eerste blok. Lange dagen, vrijwel geen tussenuren, overvol programma. -O-
Oh, dat is voor ons dus deze week :) Vandaag welkomstspeech van directeur gehad, veel overleg idd en voorbereiding :Y Eerstejaars hebben ook intro, maar dit jaar ben ik geen coach/mentor, dus daar heb ik toevallig nu ook niks mee te maken :)

Sowieso draai ik voorlopig even geen lessen, want over vier weken met zw.verlof. Dus ik word ingezet voor andere taken en vakontwikkeling enzo :) In blok 3 start ik weer met colleges verzorgen enzo :)
pi_116086329
Bleie, ik vermoed overigens dat je taaldocent bent dan? Als je vrijwel geen tussenuren hebt? Althans, in mijn ervaring (bij ons dus) zijn dat vooral de taaldocenten.
pi_116097312
Coco: oh, dat is wel relaxed dan nu voor jou. Had ik vorig jaar ook. En ik ben inderdaad taaldocent, maar bij ons hangt het vooral af van hoeveel taken je verder hebt (coördineren, slb, vakken ontwikkelen), en dat is bij mij nog niet zo veel, omdat ik hier pas het tweede jaar ben, en vorig jaar dus door verlof maar een half jaar had gewerkt.En ik wil het laatste lesuur niet werken, omdat ik dan pas thuis ben als de kinderen al naar bed gaan / in bed liggen, dat scheelt ook.
pi_116120832
Een collega van mij is dit jaar ook naar het HBO vertrokken. Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar, het lijkt me best leuk om die stap ooit te maken. Alleen vraag ik me af of de nakijklast met al die "grotere" toetsen (papers, essays, tentamens) niet nog veel groter is dan in het VO?
pi_116126047
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 20:31 schreef Razztwizzle het volgende:
Een collega van mij is dit jaar ook naar het HBO vertrokken. Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar, het lijkt me best leuk om die stap ooit te maken. Alleen vraag ik me af of de nakijklast met al die "grotere" toetsen (papers, essays, tentamens) niet nog veel groter is dan in het VO?
ik heb een stuk of 5 vrienden die via een gezamenlijke vriend het hbo ingerold zijn (allemaal engels geven ze), en die zie ik naast papers, brieven en cv's toch ook veel invulgrammar enzo nakijken. hoe is dat bij jullie bleie?

ik hou teveel van pubers, had namelijk ook best meteen naar hbo kunnen gaan, maar wilde toch wel graag mijn bevoegdheid en ervaring in het vo opdoen.
Kwak
pi_116126638
Ik heb geen ervaring in t vo, dus kan niet vergelijken. De nakijklast wisselt erg per vak. Het basisvak spelling en grammatica wordt bijv digitaal nagekeken (multiplechoice), dus daar heb je geen nakijkwerk van. Maar we hebben ook vakken met heel veel nakijkwerk, inderdaad tentamens, brieven, portfolio's. En we hebben vrij grote klassen, meestal 30 studenten, dus dat telt wel op. Ik werk in elk geval regelmatig ook nog 's avonds, maar dat doe je altijd in t onderwijs volgens mij.


Ik heb best veel collega's die eerst in t vo hebben gewerkt. Die overstap is prima te maken.
pi_116202888
Ik heb er pas vijf werkdagen opzitten, maar ik heb zo'n leuke school gevonden *O* *O* Maakt het tegelijk vreselijk jammer dat het maar voor een half jaartje vervanging is -O-

Ben wel he-le-maal kapot. Vanaf vorige week donderdag aan een stuk door bezig geweest met school, hele weekend, ook alle avonden tot laat lessen voor zitten bereiden. We begonnen al op maandag met lessen. Meer scholen die dat doen? Ik zie in mijn omgeving verder alleen op dinsdag en sommige zelfs pas op donderdag. Nou ja, in elk geval aan een stuk door gewerkt, gelukkig vandaag vrij, dus kon even een beetje bijkomen. Die voorbereidingstijd moet echt nog wel even wat minder gaan worden, maar het is gelukkig wel allemaal hartstikke leuk dus!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116210432
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 09:18 schreef Bleie het volgende:
Coco: oh, dat is wel relaxed dan nu voor jou. Had ik vorig jaar ook. En ik ben inderdaad taaldocent, maar bij ons hangt het vooral af van hoeveel taken je verder hebt (coördineren, slb, vakken ontwikkelen), en dat is bij mij nog niet zo veel, omdat ik hier pas het tweede jaar ben, en vorig jaar dus door verlof maar een half jaar had gewerkt.En ik wil het laatste lesuur niet werken, omdat ik dan pas thuis ben als de kinderen al naar bed gaan / in bed liggen, dat scheelt ook.
Ja, dat maakt bij ons ook nog verschil :Y Maar toch worden taallessen anders berekend dat bijvoorbeeld de lessen die ik geef, althans, bij mij op school. Waarschijnlijk omdat studenten tijdens mijn vakken ook onderzoek moeten doen en eindrapporten moeten opleveren. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

In ieder geval, als ik dat vergelijk met een collega (taaldocent dus) van mij die ook fulltime werkte en ongeveer evenveel neventaken had, dan had zij steeds zo'n 25 lesuren per week. Bij mij is dat gemiddeld iets van 15.

Dit is overigens wel heel kort door de bocht, maar je merkt echt verschil bij ons.


Razz, ik weet niet hoe het is vergeleken met het VO. Kan alleen zeggen dat je per vak een x aantal uren krijgt, afhankelijk van het aantal studenten, het soort lessen (hoorcollege/werkcollege/spreekuur/etc), en wat uiteindelijk opgeleverd en beoordeeld wordt (tentamen/presentaties/rapporten/etc).

Dus ook al moeten studenten wellicht 'grotere' stukken opleveren, als het goed is, krijg je daar dus ook tijd voor. Maar nogmaals, geen ervaring met het VO hier.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 23:06:37 #263
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_116210841
De eerste week zit er hier weer bijna op. Ik heb dit jaar een leuke mentorgroep, da's toch altijd weer een aangename verrassing.
Vandaag alle nieuwe klassen lesgegeven, zitten een paar pittige groepen tussen. Daar houd ik persoonlijk wel van, dus ik heb goede zin in het nieuwe schooljaar.
pi_116221833
Ik krijg vanmiddag pas het nieuwe lesrooster! Ben heel benieuwd!

Hoe richten jullie trouwens over het algemeen de eerste lessen in? Voorstellen, plattegrond maken, jaarplanner doornemen, aan het werk, zoiets?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:28:23 #265
137815 mriekz
Praatgraag.
pi_116222276
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 09:05 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik krijg vanmiddag pas het nieuwe lesrooster! Ben heel benieuwd!

Hoe richten jullie trouwens over het algemeen de eerste lessen in? Voorstellen, plattegrond maken, jaarplanner doornemen, aan het werk, zoiets?
Geef Engelse lessen in het vmbo. Allemaal basis- en kaderklassen. In totaal 9 klassen dit jaar;
de eerste week vervalt bij ons al ivm introductieweek. Omdat ik mentor ben van een brugklas, gaat al mijn tijd hier aan op. De tweede week deel ik meestal zo m'n les in zoals jij m omschrijft:

- voorstellen
- spel
- plattegrond maken
- boek doornemen
- beginnen met werken
- evaluatie

Meestal laat ik ze aan het eind van de les (evaluatie) een briefje naar mij schrijven in het Engels.
Wat kunnen ze al? Wat durven ze? Is wel extra werk voor mij, maar erg leuk om ze in hun 2e jaar naar de bovenbouw of hun examenjaar mee te geven!! :)
He who feels he is too small to make a difference, has never been bitten by a mosquito.
pi_116229741
Peter Teitler zegt dat je de leerlingen in elk geval binnen 7 minuten aan het werk moet zetten met iets.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:30:59 #267
137815 mriekz
Praatgraag.
pi_116233334
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:05 schreef WHATSHESAID het volgende:
Peter Teitler zegt dat je de leerlingen in elk geval binnen 7 minuten aan het werk moet zetten met iets.
Maar dat 'iets' mag dus een spel zijn, een werkboek, een opdracht.. Dus in te vullen naar behoefte ;)
He who feels he is too small to make a difference, has never been bitten by a mosquito.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:56:09 #268
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116236655
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:05 schreef WHATSHESAID het volgende:
Peter Teitler zegt dat je de leerlingen in elk geval binnen 7 minuten aan het werk moet zetten met iets.
En wie mag dat wezen?
.
pi_116237049
Hij:

  zaterdag 1 september 2012 @ 19:29:05 #270
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116278656
Ah okee. Is dat boek een beetje de moeite waard?
.
pi_116283456
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 19:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ah okee. Is dat boek een beetje de moeite waard?
ik heb er erg veel aan gehad, zelfs alleen bladerend en browsend... gaf me wat meer zekerheid in mn eerstre maanden vorig jaar. die 7 minuten houd ik me ook niet aan hoor. In de eerste les praat ik echt teveel, maar ze blijven braaf stil dus ik heb er ook niet zo'n probleem mee.

merk dat ik erg mijn best moet doen om de boel op de rit te krijgen qua studiewijzers enzo. ben dit jaar coordinerend binnen de sectie voor 4h, 4v, en 3h (vorig jaar nog van niks). dit weekend hard werken...
Kwak
pi_116284843
Precies. Het is een fijn boek om weer even bewust te worden van het een en ander. En er staan zinnige dingen in om zo nu en dan weer even over na te denken.

Dit vind ik er ook zo een. Lekker basic en praktisch.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116302076
pffff ik zit alweer het halve weekend planningen en studiewijzers te maken. ik vind het vervelend en moeilijk werk, maar ik weet dat ik er de komende weken zo enorm veel profijt van zal hebben...

meh.

bijna klaar gelukkig! dan kan ik daarna aan mijn proefschrift :') ook al zo'n zin in!
Kwak
pi_116303379
ik moet morgen weer beginnen met algemene zaken. Dan dinsdag vanaf het zesde uur weer normale les.
Ik heb dan 1 lesuurtje en dan kan ik weer naar huis. Woensdag vol aan de bak.

Ik heb ook Peter Teitler gelezen, maar waar ik ook heel veel aan heb gehad (en na 1 jaar zelfstandig voor de klas zelfs meer) is:
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_116306916
Nuttig die boeken tips!! Als derdejaars student heb ik best veel aan dit soort boeken, aangezien orde toch het grootste probleem blijft..
Deze week begin ik voor het eerst met lesgeven aan 3 vmbo basis/kader. Ben benieuwd! Hebben jullie nog tips?
pi_116313203
Ik heb die van Teitler wel gelezen, en heb er vooral in m'n tweede jaar veel aan gehad. Het eerste jaar was puur overleven. Ik wist het allemaal wel, maar kon het echt nog niet toepassen door alle nieuwe indrukken, nieuwe situaties, etc.. Het jaar daarna was ik veel bewuster bezig met orde, toen had ik daar ook ruimte voor.

De afgelopen dagen heb ik steeds elke dag wel iets gedaan voor school om er weer in te komen. Ik ben zo onrustig :') laat het maar weer komen, dat schooljaar, ik ben klaar met de vakantie! De eerste week is nu voorbereid, planners zijn gemaakt en al een paar toetsen. Overigens werk ik in zo'n grote sectie (11 juffen Engels) dat we de luxe hebben dat iedereen maar één jaarlaag hoeft te coördineren qua toetsen en planners. Ik doe H4, en dat is al werk genoeg, dus Kwak, ik snap dat je het druk hebt :o !

Vooral week twee gaat druk worden voor mij, dan zijn de audities voor de onderbouwmusical én heb ik een ouderavond na een dag van 8:30 tot 16:30 lesgeven :{ . Ik heb die dag niet eens tijd om te stemmen bedenk ik me nu! Dus die week ga ik dan deze week maar grotendeels vast voorbereiden, dan is dat ook weer klaar. Al met al wel Zen, eigenlijk. Heb het gevoel overzicht te hebben.

Kijken hoe lang ik dat volhoud :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2012 18:04:16 ]
  zondag 2 september 2012 @ 18:37:03 #277
137815 mriekz
Praatgraag.
pi_116314603
Even iedereen succes wensen die morgen weer begint!
Het is toch altijd weer even je draai vinden, na al dat uitslapen en lui doen ;)
He who feels he is too small to make a difference, has never been bitten by a mosquito.
  zondag 2 september 2012 @ 23:18:23 #278
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116331147
Ik heb er ondertussen twee weekjes op zitten,dus zit weer helemaal in het schoolse ritme.

quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 15:43 schreef Dragonberry het volgende:
Deze week begin ik voor het eerst met lesgeven aan 3 vmbo basis/kader. Ben benieuwd! Hebben jullie nog tips?
Bij 3 basis niet te moeilijk taalgebruik bezigen en niet teveel als bekend veronderstellen. Daar ben ik in de loop der jaren wel achtergekomen. Sowieso zo snel mogelijk de namen van de leerlingen leren (bijv. door middel van een klassenplattegrond). Bij hun belevingswereld blijven en interesse tonen in wat hen bezighoudt. Werk aan een positieve band met hen. Wees, zeker in het begin, consequent - dus doe wat je zegt.
.
pi_116337320
@Razz: ja het is ook veel... gelukkig wel kleine jaarlagen. collega doet de andere helft van de bovenbouw en 3V, andere collega's elk een jaarlaag in de onderbouw of 2...

ik heb deze week ouderavond, maar gelukkig die dag al om 14.50 klaar met lesgeven, ga tussendoor denk ik wel even naar huis.

vandaag script doorlezen met de cast van de musical *O* ik doe ook mee in een komische rol. leuk, collega's en ll. samen een grote musicalproductie, ik doe voor t eerst mee.
Kwak
pi_116357681
Ik ben ook alweer een dikke week bezig. Tot nu toe geen grote problemen, alleen een tweede klas. VWO, een erg drukke klas (30 man) maar vooral druk in gedrag. Giechelen, lachen en hier en daar kleine mannetjes die zich willen bewijzen.

Toen 1 leerling vandaag opeens vroeg of we nog een vis gingen ontleden (wat we niet doen) gingen meteen 5 dames erop in. En dus wat jongetjes die erg met zichzelf en hun buurman bezig zijn. Ik moet daar enorm aan wennen aangezien ik bovenbouw gewend bent...iemand nog tips voor dit soort drukke klasjes?
pi_116360413
Plattegrond aanpassen? Zo dat je die paar 'mannetjes' beetje uit elkaar haalt. En bijvoorbeeld bij je in de buurt zet, zodat je ze snel, 1 op 1, even kunt aanspreken. Daarnaast zorgen dat jij altijd grappiger bent dan zij. :+ . En adrem, waardoor je ze even op hun plek kunt zetten. Is voor mij toch altijd de beste strategie. Zoals met die vis ontleden, daar kun je natuurlijk wel even leuk op in gaan. En na wat grappen en grollen kun je het gesprek daarna weer terugbrengen naar de stof die je wel wilt behandelen.

Soms een beetje te teugels laten vieren, en de meisjes wat laten giechelen en dan weer duidelijk zijn en zeggen wat er moet gebeuren. Sowieso is het duidelijk uitspreken van je verwachtingen en wat voor jou de grenzen zijn, heel belangrijk. En als het echt te gek wordt, boos spelen. En leerlingen na laten blijven. Je tanden laten zien, maar ook eens een kletspraatje maken hier en daar. Dan ben je aardig doch duidelijk en rechtvaardig. Dat waarderen ze meestal. Het is een beetje een spel van geven en nemen.

Dit zijn de dingen die ik doe. Maar het werkt voor iedereen anders, natuurlijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 3 september 2012 @ 21:40:50 #282
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116363498
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2012 20:49 schreef mane het volgende:
Daarnaast zorgen dat jij altijd grappiger bent dan zij. :+ . En adrem, waardoor je ze even op hun plek kunt zetten. Is voor mij toch altijd de beste strategie.
Ja, je moet alleen oppassen dat het dan geen kat-en-muis-spelletje gaat worden, of dat de leerling zich in de zeik gezet voelt door de docent. Maar als je van jezelf niet zo grappig bent, moet je deze strategie niet toepassen - dan wordt het alleen maar een afgang voor jezelf.

quote:
Soms een beetje te teugels laten vieren, en de meisjes wat laten giechelen en dan weer duidelijk zijn en zeggen wat er moet gebeuren. Sowieso is het duidelijk uitspreken van je verwachtingen en wat voor jou de grenzen zijn, heel belangrijk. En als het echt te gek wordt, boos spelen. En leerlingen na laten blijven. Je tanden laten zien, maar ook eens een kletspraatje maken hier en daar. Dan ben je aardig doch duidelijk en rechtvaardig. Dat waarderen ze meestal. Het is een beetje een spel van geven en nemen.
Hier kan ik me wel in vinden ja :) . Ook dat "boos spelen". Ik ben eigenlijk nooit écht boos in de les.
.
pi_116363548
Ik denk dat de aspecten die je beschrijft ook wel bij me passen. Ik geef nog niet zo heel lang les (4 jaar) maar vooral ervaring met bovenbouw wat eigenlijk prima gaat. Alleen merk ik dat ik klas 2 het lastigste vind. Ik had ze nu zitten volgens mijn plattegrond maar kan inderdaad de jongensrij uit elkaar halen om wat meer rust te krijgen. Het ad rem reageren lukt me de ene keer wel, soms niet. Dat ligt echt aan hoe je als persoon bent denk ik. Maar ik doe mijn best en ik merk ook dat een groot aantal leerlingen het wel naar hun zin hebben en lekker werken, en zeker als ze binnenkomen en 'goedemorgen meneer' zeggen...
pi_116365322
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ja, je moet alleen oppassen dat het dan geen kat-en-muis-spelletje gaat worden, of dat de leerling zich in de zeik gezet voelt door de docent. Maar als je van jezelf niet zo grappig bent, moet je deze strategie niet toepassen - dan wordt het alleen maar een afgang voor jezelf.
Ik ben me ervan bewust dat dit iets heel persoonlijks is, en dat het niet werkt als het niet bij je past, en dat het ook nauw luistert. Wat ik misschien meer bedoel te zeggen is: een bepaalde 'luchtigheid' in de omgang met de leerlingen of in het reageren op dit soort situaties kan wel helpen. Met die luchtigheid relativeert je het een beetje en kun je ondertussen toch heel doelgericht de regie naar je toe halen. Het maken van een grapje is dus niet het doel zelf, of een leerling op z'n plek zetten, het gaat er voor mij om dat je de regisseur blijft door luchtigheid in te zetten.

quote:
Hier kan ik me wel in vinden ja :) . Ook dat "boos spelen". Ik ben eigenlijk nooit écht boos in de les.
De eerste jaren voor de klas had ik dat nog wel, en nu alleen nog heel sporadisch. Ik merk dat ik alleen nog echt boos kan worden als ik merk dat een leerling een andere leerling echt heel gemeen/naar behandelt.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_116365537
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 21:41 schreef Hippos het volgende:
Ik denk dat de aspecten die je beschrijft ook wel bij me passen. Ik geef nog niet zo heel lang les (4 jaar) maar vooral ervaring met bovenbouw wat eigenlijk prima gaat. Alleen merk ik dat ik klas 2 het lastigste vind. Ik had ze nu zitten volgens mijn plattegrond maar kan inderdaad de jongensrij uit elkaar halen om wat meer rust te krijgen. Het ad rem reageren lukt me de ene keer wel, soms niet. Dat ligt echt aan hoe je als persoon bent denk ik. Maar ik doe mijn best en ik merk ook dat een groot aantal leerlingen het wel naar hun zin hebben en lekker werken, en zeker als ze binnenkomen en 'goedemorgen meneer' zeggen...
Ja, dat binnenkomen is als moment heel belangrijk en fijn. Dan kun je meteen even contact maken.
Je hebt het over een 'jongensrij'. Dat klinkt inderdaad als iets om te veranderen. Beetje meer balans en verdeling over de klas werkt vast beter. Ook voor de sfeer in de groep. Je hoeft ook niet altijd ad rem te reageren, - en het is zeker niet zo dat ik dat altijd kan of doe! - soms is negeren/niet reageren zelfs veel beter.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 3 september 2012 @ 22:22:02 #286
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116365694
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2012 22:14 schreef mane het volgende:
een bepaalde 'luchtigheid' in de omgang met de leerlingen of in het reageren op dit soort situaties kan wel helpen. Met die luchtigheid relativeert je het een beetje en kun je ondertussen toch heel doelgericht de regie naar je toe halen.
Ja inderdaad. Soms zie ik dat er - in mijn ogen - te zwaar of overdreven wordt gereageerd, waardoor problemen ontstaan of opgeblazen worden, wat eigenlijk helemaal niet hadden hoeven gebeuren.
.
pi_116373668
ik heb de hele nacht doorgetrokken om mijn proefschift zo goed als af te schrijven. en nu moet ik over anderhalf uur voor de klas.

iemand tips?

oh ja, ik drink geen koffie :')

(gelukkig maar 3 uurtjes)
Kwak
pi_116373811
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 06:30 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb de hele nacht doorgetrokken om mijn proefschift zo goed als af te schrijven. en nu moet ik over anderhalf uur voor de klas.

iemand tips?

oh ja, ik drink geen koffie :')

(gelukkig maar 3 uurtjes)
"Vandaag gaan we oefenen met héél stil en zelfstandig werken".
pi_116373812
En goed zeg!!
  dinsdag 4 september 2012 @ 07:23:40 #290
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_116373848
Lees-lesje
Succes
Wat je vindt, ...
pi_116383440
tenx, de eerste twee uur gingen nog wel, derde uur was ik poepchaggo, en erg kortaf, maar 5 havo heeft wel braaf zitten werken en nakijken in stilte O+

ik moet overigens volgende week nog een keer iets inleveren, maar dat is als het goed is geen nachtwerk meer ;)
Kwak
pi_116394862
Wat is lesgeven toch ontzettend leuk!

Vandaag mn eerste lessen weer gegeven, en echt genoten. Een tweedejaarsgroep en twee groepen eerstejaars. Ze deden echt goed mee allemaal, het was leuk en ze hebben ook nogbwat geleerd. Een meisje zei zelfs aan het eind 'Wat een leuk vak is dit.' >:)
pi_116452877
Nou, de lerarenopleiding Engels is van start! Meteen vol erin, en maar zien of het wat wordt. Heb zin in mijn eerste stage, helaas moet ik nog februari wachten....

En ik vond Hoefnagel ontzettend slecht geacteerd, vooral de leerlingen
pi_116455571
Kwestie waar ik met mezelf nog niet over uit ben en waar ik graag wat meningen van anderen hoor.

Ik ben laatstejaars student van de docentenopleiding Nederlands, moet nog wat vakken afronden in m'n eigen tijd het eerste half jaar en het tweede half jaar doe ik m'n LIO-stage. Nu is eind vorig studiejaar vanuit een andere opleidingengroep van m'n hogeschool gevraagd aan ouderejaars studenten van de opleiding communicatie en de docentenopleiding Nederlands om als student-assistent aan de slag te gaan. Een paar uurtjes per week spelling, interpunctie, stijlfouten en dergelijke geven als voorbereiding op de taaltoets. Het gaat echt om ingeplande lessen en voor de studenten ben ik gewoon hun docent (alhoewel ongetwijfeld gaat rondzingen dat de lessen spelling verzorgd worden door student-assistenten).

Ik twijfel nog een beetje over aanspreekvormen, is dat gewoon met mevrouw en u of met mijn voornaam en jij. Wat dat betreft vind ik hbo-docenten toch altijd een slag apart en zit ik daar natuurlijk zelf ook een beetje met een dubbelrol. Ik ben student aan de hogeschool, maar in dit geval gewoon hun docent. Heb deze week m'n twee klassen gehad, tot nu toe een positieve eerste indruk, had alleen niet voldoende tijd om mezelf voldoende voor te stellen, aangezien we gelijk het jaar zijn begonnen met een diagnostische toets, waarbij het uur wel een officieel tentamenmoment was.

Ben wel erg blij dat ik deze ervaring mag meemaken. Ben heel benieuwd hoe het is om op het hbo les te geven en wellicht vind ik het wel zo leuk, dat ik hier voor wil doorleren als ik daar op de een of andere manier financiën voor weet te vinden (maar dat is een zorg voor later). Zo niet, dan is dit ook een ervaring die toch zeker cv-waardig is.
I reject reality and substitute my own
pi_116481506
Heb geen ervaring met lesgeven op het hbo, maar werkcolleges op de uni met student-assistenten waren meestal heel relaxed qua sfeer, dus ook gewoon aanspreken met je en de voornaam. Wat doen je collega's? Ik zou proberen me daar zoveel mogelijk bij aan te sluiten.

En hoe groot is het leeftijdsverschil ongeveer? Aan jonge docenten op de middelbare school wordt vaak geadviseerd om wel aan te laten spreken met u en mevrouw, maar ik kan me in jouw geval voorstellen dat het leeftijdsverschil nog kleiner is en dat het dan juist een beetje krampachtig wordt.

Maar leuk om zo ervaring op te doen inderdaad!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116488409
Ik kom even om advies vragen.

Ik overweeg om na mijn promotie docent te worden in het voortgezet onderwijs, bij wijze van plan B (ja, ik ben er ook zo één). Is het tegenwoordig nog een realistische verwachting dat je een baan kunt krijgen als bijvoorbeeld docent Nederlands en je op kosten van de school een tweedegraads bevoegdheid kunt halen? Ik kom zo weinig vacatures tegen, en al helemaal geen vacatures waarin die optie opengelaten wordt.

Welke stappen moet ik zetten om aan de bak te komen? Is er een beter platform om vanuit te zoeken dan bijvoorbeeld Volkskrant Banen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116491797
Ik denk dat er genoeg aanbod is van leraren Nederlands met bevoegdheid, en in deze tijd van de crisis denk ik dat een school er niet happig op gaat zijn om 4x 7000 euro neer te tellen voor iemand die even lerares wilt worden.
pi_116494154
Nee, dat gaat een school niet voor je betalen vrees ik.

Is zoiets niet wat voor jou, Claudia?

http://universitairebachelors.nl/kopopleiding/
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_116500359
Lijkt me ook niet. Ten eerste om het geld niet, ten tweede omdat ze jou zonder enige ervaring of opleiding ook niet zomaar aan zullen nemen. Tijdens je opleiding alvast gaan werken kan wel, maar dat is wat anders.

Qua vacatures is dit zo ongeveer de slechtste tijd. Alles is voor de zomervakantie al vervuld en het duurt nog wel even voor alle zwangerschapsverloven en langdurige ziekmeldingen eraan komen. Van de vacatures die ik voorbij zie komen is het grootste deel overigens vmbo, tweedegraads havo/vwo (onderbouw) zie ik nauwelijks.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116504111
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:48 schreef FlameScorpion het volgende:
Ik denk dat er genoeg aanbod is van leraren Nederlands met bevoegdheid, en in deze tijd van de crisis denk ik dat een school er niet happig op gaat zijn om 4x 7000 euro neer te tellen voor iemand die even lerares wilt worden.
nounou, wat een toon! eerstegraads nederlands is wel degelijk een tekortvak, en er zijn soms subsidies voor scholen, dan krijgen ze het geld dat ze voor een zij-instromer betalen weer terug.

Ik zou echt voor eerstegraads gaan, Claudia. Of heb je geen Nederlands gestudeerd? soms kun je in 2 of 3 jaar alsnog master NL en eerstegraads bevoegdheid halen, maar dan moet je wel meer zelf betalen.

In principe betalen scholen vaak alleen het collegegeld voor de daadwerkelijke lerarenmaster eerstegraads. ook kun je daar de lerarenbeurs voor aanvragen. bij ons op school betalen ze nog wel je collegegeld (niet het mijne want ik was al begonnen bij een andere school).
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 15:08 schreef Naamah het volgende:
Lijkt me ook niet. Ten eerste om het geld niet, ten tweede omdat ze jou zonder enige ervaring of opleiding ook niet zomaar aan zullen nemen. Tijdens je opleiding alvast gaan werken kan wel, maar dat is wat anders.

Qua vacatures is dit zo ongeveer de slechtste tijd. Alles is voor de zomervakantie al vervuld en het duurt nog wel even voor alle zwangerschapsverloven en langdurige ziekmeldingen eraan komen. Van de vacatures die ik voorbij zie komen is het grootste deel overigens vmbo, tweedegraads havo/vwo (onderbouw) zie ik nauwelijks.
je kunt idd pas echt gaan zoeken vanaf eind maart 2013. maar: ik vind de kans dat je wordt aangenomen niet zo klein. ik ben destijds ook zonder bevoegdheid aangenomen. 13 brieven verstuurd in 2 weken, 8 uitnodigingen voor gesprek, 2 gesprekken gevoerd, 2 keer uitgenodigd voor een tweede gesprek, binnen een maand een baan en de rest van de gesprekken gecancelled...

houd er wel rekening mee dat je niet meer dan 9-15 uur echt erbij kan werken, het is zo zwaar in het begin... dat betekent als je (zoals ik destijds) je eindslaris als starttrede krijgt je moet rekenen op een inkomen van 900 tot 1200 euro netto in de maand, en als je in de eerste trede moet beginnen tussen de 700 en 1000 euro netto...

gepromoveerd zijn levert wél wat op, ik weet zeker dat mijn promotie (nou ja, ik ben bíjna klaar nu) me geholpen heeft deze baan te krijgen. directeuren met een eerstegraads achtergrond zijn er dol op om een beetje mooie pronk te maken bij de inspectie met hun hoogopgeleide docenten ;)
Kwak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')