abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 24 mei 2012 @ 20:54:51 #101
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111985766
@koei: ja, ik deed de voltijd lerarenmaster eerstegraads, met 9 en een half jaar 11 lesuren erbij. onder andere door gezondheidsproblemen niet klaar in een jaar, daarna baan met 21 lesuren erbij. Dat was teveel, nu nog 15 lesuren, en ben hopelijk na de zomer klaar.

Ik had een master Engels en was 4 jaar bezig geweest met promotieonderzoek. Proefschrift deed ik er tijdens de opleiding ook nog naast, is als t goed is ook na de zomer af.

21 uur + opleiding + proefschrift was een heel slecht idee :Y
Kwak
pi_112007910
ik mag ook niet klagen. Ik krijg na 1 jaar een vaste aanstelling van 0,9 fte aangeboden (ik draai nu ook 0,9 fte). Mijn teamleider is erg tevreden over de initiatieven die ik neem en doe. Volgens mij komt het lang niet altijd voor dat iemand meteen na 1 jaar een vaste aanstelling krijgt en dat als beginnende docent...

Want dit is mijn eerste jaar los (lees: alleen voor de klas) in de klas. Ik ben een zijinstromer en ik vind mijn orde handhaving echt nog niet altijd goed. Ik heb nu tien klassen en drie ervan heb ik niet zo'n grip op (en daar baal ik van. teamleiders al ingeschakeld).

Was in 97 afgestudeerd en heb toen jaren in het bedrijfsleven gewerkt, maar toch door de economische situatie gedwongen te herscholen (zelf betaald, UWV doet niets voor je).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 25 mei 2012 @ 14:01:34 #103
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_112016759
Nou, ik lees het al. Het is overal hetzelfde. Jarenlang mismanagement (dwz te veel personeel aangesteld zonder lesgevende taken; met geld smijten aan stomme dingen zoals "iedereen een laptop" en 3 jaar later weer terug naar vaste computers in ieder lokaal, dure studiemiddagen die niks opleveren, dure cursussen voor de rectoren/conrectoren, etc etc) en nu is er "opeens" een tekort. Zo is het in ieder geval bij mij.

Resultaten:
- taakplaatjes worden te vol qua uren, want minder mensen moeten hetzelfde werk doen. Als je eens iets onverwachts extra doet, wordt dat er uiteraard niet bijgeschreven. Deels zijn velen dus charitatief aan het werk.
- minder taakuren voor dezelfde taken terwijl de taken hetzelfde blijven
- en nu de nieuwste: mavo/havo/vwo brugklas.

Bij mij op school kunnen er iig nog wel een paar niet-lesgevers weg. Dus als ze elkaar nou eens zouden weg saneren... dat scheelt ook geld, maar dat schijnt niet bij ze op te komen. Wat weer niet zo vreemd is natuurlijk ;)

Nou, aan de ene kant baal ik er wel eens van, maar ik heb inmiddels al een beetje geleerd te denken: "Ze doen allemaal maar en ze kunnen alles wel vragen, ik ga weer les geven. Doei!"

[ Bericht 4% gewijzigd door ErikT op 25-05-2012 16:39:46 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_112020880
Er is een school in Zeeland die ermee adverteert dat ze door weinig overhead kleine klassen hebben (16 lln) en "het docentschap centraal stellen" (wat ze daar ook mee mogen bedoelen). Link: https://sites.google.com/a/svpo.nl/isaac-beeckman

Ik heb geen idee hoe het met die school gaat, of het onderwijs er deugt, of leerlingen, ouders en docenten tevreden zijn, maar ik vind het in elk geval interessant klinken. De school bestaat nog maar een paar jaar, maar mocht blijken dat het werkt dan gaan misschien ook in andere delen van het land ouders om dit soort scholen vragen. En als ouders het willen gaan scholen het zeker doen.
pi_112030982
Als ouder klinkt zoiets me bijzonder aanlokkelijk, moet ik zeggen. Hoe je het ook wendt of keert, in een klas met 16 leerlingen is er veel meer aandacht voor je kind.
pi_112031396
Als docent klinkt het ook bijzonder aantrekkelijk. Je zou er bijna voor in Zeeland gaan wonen. Bijna dan :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 28 mei 2012 @ 15:15:57 #107
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112127338
De mussen vallen van het dak, het zonnetje schijnt als een tierelier, en dan zit je weer examens na te kijken. Cito vindt het nodig om de deadline morgen te zetten, direct ná Pinksteren. Leuk.

Ben benieuwd, met de verzwaarde exameneisen. Misschien wordt er dan ook es wat gedaan aan leerlingen die niveautjes te hoog worden opgeduwd. Las in "Schooljournaal" (vakblad van CNV) deze week dat men het zitten blijven in het voortgezet onderwijs wil afschaffen. "Leerlingen zouden gedemotiveerd raken als ze stof, waar ze wél goed in zijn, nog een jaar opnieuw moeten doen". Pff.. dan krijg je helemáál geen motivatie meer, want: "ik ga toch áltijd over".

Dan merk je het aan de examencijfers, en dan is er weer paniek in de tent.. 8)7
.
pi_112128663
Op zich goed dat er over nagedacht wordt, want ik vind zittenblijven echt verre van ideaal. Eerste helft van het jaar had ik drie jongens in de klas die waren blijven zitten op diepe onvoldoendes voor scheikunde en dat was het enige. Echt een drama om ze in de klas te hebben, voor mij, voor de jongens zelf en voor de klasgenoten. De heren konden bij de meeste vakken teren op wat ze vorig jaar hadden geleerd en werden daar echt strontvervelend van. Ook nu met andere klassen merk ik dat zittenblijvers toch al snel lastiger zijn dan hun klasgenoten, zeker als je beginnend docent bent.

Nou ja, dat op zich kan natuurlijk geen argument zijn tegen zittenblijven, maar ik zou het niet erg vinden als er ook andere oplossingen komen :) Moet natuurlijk niet zo kort door de bocht zijn als Baba hierboven beschrijft, maar wel goed om eens te kijken of er alternatieven zijn.

Ik moet nu nog drie lesweken tot de zomervakantie en merk dat ik het bijna niet meer kan opbrengen. Heb het gewoon niet naar mijn zin op dit moment, daardoor ook geen zin om dingen voor te bereiden (het maakt toch niet uit wat ik voorbereid, de klassen zijn tóch wel lastig) en blegh.. die drie weken zijn gewoon echt nog even te lang :'(
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 28 mei 2012 @ 15:56:44 #109
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112128696
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 15:55 schreef Naamah het volgende:
Moet natuurlijk niet zo kort door de bocht zijn als Baba hierboven beschrijft, maar wel goed om eens te kijken of er alternatieven zijn.
Ik heb het wel letterlijk zo horen zeggen, nochtans...
.
pi_112128953
Ik vind zo'n systeem met A- en O-levels e.d. wel interessant. Het is natuurlijk zonde als je blijft zitten op de HAVO -of, na een keer zittenblijven, van die hele HAVO af moet- omdat je met twee vakken moeite hebt en de rest prima op HAVO-niveau kunt. Wanneer je die twee vakken dan gewoon op VMBO-niveau kunt doen kun je gewoon door.

Weet alleen niet hoe landen die dit systeem kennen het organiseren, qua klassen, roostering en examens.
pi_112129098
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 15:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik heb het wel letterlijk zo horen zeggen, nochtans...
Hmm. Zal er eens wat over opzoeken, vind het wel interessant. Laat ik het zo zeggen, ik ben zeker voor het bekijken van alternatieven en minder snel een jaar overdoen als oplossing gebruiken. In sommige gevallen kan zittenblijven best uitkomst bieden, maar dan als een soort laatste redmiddel. Overgaan met flinke zomertaken en bijbehorende toetsen aan het begin van het volgende schooljaar zou ik echt veel en veel liever zien en lijkt me voor iedereen beter.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 28 mei 2012 @ 16:12:24 #112
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112129282
Als je blijft zitten, wil dat zeggen dat je een aantal vakken niet voldoende beheerst. Je gaat ook niemand de weg op sturen die niet kan schakelen, of die niet weet hoe hij achteruit moet rijden. Er zit een kennishiaat daar dat opgevuld moet worden.

Wanneer leerlingen weten dat ze áltijd over zullen gaan, zal dat niet erg motiveren. Waarom zou ik gaan voor een 8, als ik met een 4 ook over ga? Waarom zou ik me die moeite doen, ik ga tóch altijd over. Geloof me, deze situaties krijg je en die heb ik al meegemaakt!

Ja, het klopt dat sommige leerlingen zullen gaan klieren. Maar ze zijn niet voor niks blijven zitten. Als ze bijvoorbeeld supergoed in Nederlands zijn, maar waanzinnig slecht in wiskunde, laat hen dan wiskundebijles volgen in de tijd dat ze Nederlands hebben, of iets dergelijks. Laat hen Nederlands uitleggen aan minder goeie leerlingen. Er zijn altijd wat oplossingen te bedenken. Soms is het best goed dat ze eens blijven zitten.
.
pi_112131286
Als je blijft zitten, kun je bij bepaalde vakken teren op het vorige jaar. Maar over het algemeen zijn zittenblijvers over de gehele linie geen hoogvliegers. Ze kunnen dan nog steeds gewoon hun best doen om bijvoorbeeld van een zes een acht te maken. Dat zittenblijvers die motivatie vaak missen, is het grootste probleem en dat zit hem niet in het zittenblijven zelf, maar in het gebrek aan ambitie. Dat kun je volgens mij alleen maar veranderen door hogere eisen te stellen, bijvoorbeeld bij de toelating bij vervolgopleidingen. Het hele idee dat iemand met een rij zessen net zoveel 'rechten' heeft als iemand met een rij negens moet maar eens veranderen. Ik ben echt van mening dat meer dan de helft van de middelbare scholieren in Nederland onderpresteert.

Ik zie het zelf ook steeds bij leerlingen. Leerlingen die in de zesde klas besluiten dat ze toch wel geneeskunde willen gaan studeren. Die jarenlang alleen het minimum hebben gedaan en dan ineens wel keihard gaan werken. En het nog voor elkaar krijgen ook om met een 8 gemiddeld te slagen. Zo prettig om dan uit de mond van zo'n tot dusver aartsluie leerling ineens dingen te horen als: mevrouw, kunt u dat nog een keertje uitleggen want ik snap het niet helemaal? of: Kunt u zeggen of ik deze vraag in het boek goed heb beantwoord? _O_ .

Leerlingen die het zittenblijven aangrijpen om nog een jaartje aan te klooien en niets te doen, dienen daar gewoon geen ruimte voor te krijgen. Nu hebben ze die ruimte vaak wel en dan wordt er van de leraren begrip verwacht of er wordt van ons gevraagd ze dan maar 'over te helpen'. Dat is echt de omgekeerde wereld hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door mane op 28-05-2012 17:16:55 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 28 mei 2012 @ 20:42:41 #114
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_112140114
quote:
Ik vind zo'n systeem met A- en O-levels e.d. wel interessant. Het is natuurlijk zonde als je blijft zitten op de HAVO -of, na een keer zittenblijven, van die hele HAVO af moet- omdat je met twee vakken moeite hebt en de rest prima op HAVO-niveau kunt. Wanneer je die twee vakken dan gewoon op VMBO-niveau kunt doen kun je gewoon door.
Daar heb ik ook al vaak aan gedacht. Wubbo Ockels bijv. die met lof slaagde voor wis- en natuurkunde zou met zo'n systeem zeer waarschijnlijk niet zijn blijven zitten op het VWO. Waarom zou een VMBO-TL-leerling die op VWO-niveau wiskunde aankan dat niet op VWO-niveau krijgen. Laat Latijn en Oud-Grieks dan ook maar ineens aangeboden worden voor alle leerlingen op alle niveaus.
Het nadeel van zo'n systeem is dat het leerlingen niet motiveert om in de breedte goed te presteren. Het is dan verleidelijk om bepaalde vakken te laten vallen of op een lager niveau te doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 29 mei 2012 @ 19:34:58 #115
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_112181702
Spannende tijden; matige tijden op t sollicitatiefront.

Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan t niet bestaande tekort in mijn vakgebieden; én aan t feit dat het bijzonder (in de zin van religieus) onderwijs nog steeds bestaat in Nederland met de bijbehorende discriminatie t.o.v. toekomstig personeel.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_112187691
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:34 schreef Descendent het volgende:
Spannende tijden; matige tijden op t sollicitatiefront.

Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan t niet bestaande tekort in mijn vakgebieden; én aan t feit dat het bijzonder (in de zin van religieus) onderwijs nog steeds bestaat in Nederland met de bijbehorende discriminatie t.o.v. toekomstig personeel.
Niet alleen op het VO op het BO is het ook erg slecht. Op een vacature solliciteren 150 mensen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:10:00 #117
375694 juf_hoofddoek
voor de klas met een hoofddoek
pi_112214346
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:34 schreef Descendent het volgende:
Spannende tijden; matige tijden op t sollicitatiefront.

Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan t niet bestaande tekort in mijn vakgebieden; én aan t feit dat het bijzonder (in de zin van religieus) onderwijs nog steeds bestaat in Nederland met de bijbehorende discriminatie t.o.v. toekomstig personeel.
Ik vraag mij serieus af wáár het tekort nu precies is!

Heb je zoveel bijzonder (streng) onderwijs dan in je omgeving? Ik zie hier veel scholen die wel een religieuze basis hebben maar daar niet zoveel meer mee doen.
geef je mening over leraressen met een hoofddoek:
Lerares met hoofddoek
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:10:57 #118
375694 juf_hoofddoek
voor de klas met een hoofddoek
pi_112214384
OOhja,

ik wou vragen of jullie me even konden helpen met mijn praktijkonderzoek voor mijn opleiding (lvho)
en jullie mening wouden geven over dit het juf&hoofddoek onderwerp:

Lerares met hoofddoek
geef je mening over leraressen met een hoofddoek:
Lerares met hoofddoek
pi_112222073
Dat wouden sommigen vast wel.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:04:17 #120
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_112244095
Zaterdag 2 juni, 20.00 op Nederland 3:

quote:
Wij zijn VMBO

Veel ouders zijn ten einde raad als hun kind met een VMBO-advies thuis komt: “het afvoerputje van het voortgezet onderwijs”. Naar het VMBO ga je niet om wat je kunt, maar vooral om wat je niet kunt. Kosten of moeite worden gespaard om een leerling met een VMBO-advies toch naar het HAVO te laten gaan. Huiswerkinstituten worden ingeschakeld, basisscholen worden dreigend toegesproken. Veel ouders negeren een VMBO advies zelfs en sturen hun kind toch naar het HAVO. Toch gaat meer dan de helft van alle middelbare scholieren naar het VMBO, meer dus dan naar het HAVO en het VWO.

VPRO-Thema onderzoekt waar dat negatieve imago vandaan komt. Waar is het op gebaseerd? En hoe ziet de praktijk er uit? Wat vinden de leerlingen van het VMBO, hun docenten, de ouders en de bestuurders zelf?
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:16:48 #121
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112244717
Na "Ik ben VMBO" nu weer "Wij zijn VMBO"? VPRO blijft maar bezig :)
.
pi_112264894
Balen jullie ook al dat het niet meer zo heet is? Zit zelf altijd in de warmste lokalen. Heerlijk hoe rustig en chagrijnig iedereen was vorige week! De meesten waren zelf het laatste uur nog bezig met huiswerk, wat in mijn TH brugklas doorgaans niet vaak voorkomt
  donderdag 31 mei 2012 @ 15:14:09 #123
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112265906
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:52 schreef Montresor het volgende:
Balen jullie ook al dat het niet meer zo heet is? Zit zelf altijd in de warmste lokalen. Heerlijk hoe rustig en chagrijnig iedereen was vorige week! De meesten waren zelf het laatste uur nog bezig met huiswerk, wat in mijn TH brugklas doorgaans niet vaak voorkomt
bij mij waren ze juist van de warmte heel erg vervelend, en ook mijn energieniveau was niet om over naar huis te schrijven. ik ben blij als het weer minder zomers is, dan hebben ze ook minder het gevoel dat ze al zomervakantie hebben :')
Kwak
pi_112265936
ik ben juist blij dat het wat minder warm is. Want het activiteitsniveau was aardig gedaald.
Dat heeft ook zijn voordelen, want een 3 havo klas was vandaag wel erg druk vandaag.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_112276556
Ik ben bezig met een opleiding tot eerstegraads en hoop deze binnenkort af te ronden.

Is het verstandig ook op tweedegraads functie te solliciteren, of doe ik mezelf daar mee te kort? En hoe zit het met de arbeidsvoorwaarden als je een eerstegraads bent, maar een tweedegraads functie vervuld?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')