abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 mei 2012 @ 20:54:51 #101
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111985766
@koei: ja, ik deed de voltijd lerarenmaster eerstegraads, met 9 en een half jaar 11 lesuren erbij. onder andere door gezondheidsproblemen niet klaar in een jaar, daarna baan met 21 lesuren erbij. Dat was teveel, nu nog 15 lesuren, en ben hopelijk na de zomer klaar.

Ik had een master Engels en was 4 jaar bezig geweest met promotieonderzoek. Proefschrift deed ik er tijdens de opleiding ook nog naast, is als t goed is ook na de zomer af.

21 uur + opleiding + proefschrift was een heel slecht idee :Y
Kwak
pi_112007910
ik mag ook niet klagen. Ik krijg na 1 jaar een vaste aanstelling van 0,9 fte aangeboden (ik draai nu ook 0,9 fte). Mijn teamleider is erg tevreden over de initiatieven die ik neem en doe. Volgens mij komt het lang niet altijd voor dat iemand meteen na 1 jaar een vaste aanstelling krijgt en dat als beginnende docent...

Want dit is mijn eerste jaar los (lees: alleen voor de klas) in de klas. Ik ben een zijinstromer en ik vind mijn orde handhaving echt nog niet altijd goed. Ik heb nu tien klassen en drie ervan heb ik niet zo'n grip op (en daar baal ik van. teamleiders al ingeschakeld).

Was in 97 afgestudeerd en heb toen jaren in het bedrijfsleven gewerkt, maar toch door de economische situatie gedwongen te herscholen (zelf betaald, UWV doet niets voor je).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 25 mei 2012 @ 14:01:34 #103
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_112016759
Nou, ik lees het al. Het is overal hetzelfde. Jarenlang mismanagement (dwz te veel personeel aangesteld zonder lesgevende taken; met geld smijten aan stomme dingen zoals "iedereen een laptop" en 3 jaar later weer terug naar vaste computers in ieder lokaal, dure studiemiddagen die niks opleveren, dure cursussen voor de rectoren/conrectoren, etc etc) en nu is er "opeens" een tekort. Zo is het in ieder geval bij mij.

Resultaten:
- taakplaatjes worden te vol qua uren, want minder mensen moeten hetzelfde werk doen. Als je eens iets onverwachts extra doet, wordt dat er uiteraard niet bijgeschreven. Deels zijn velen dus charitatief aan het werk.
- minder taakuren voor dezelfde taken terwijl de taken hetzelfde blijven
- en nu de nieuwste: mavo/havo/vwo brugklas.

Bij mij op school kunnen er iig nog wel een paar niet-lesgevers weg. Dus als ze elkaar nou eens zouden weg saneren... dat scheelt ook geld, maar dat schijnt niet bij ze op te komen. Wat weer niet zo vreemd is natuurlijk ;)

Nou, aan de ene kant baal ik er wel eens van, maar ik heb inmiddels al een beetje geleerd te denken: "Ze doen allemaal maar en ze kunnen alles wel vragen, ik ga weer les geven. Doei!"

[ Bericht 4% gewijzigd door ErikT op 25-05-2012 16:39:46 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_112020880
Er is een school in Zeeland die ermee adverteert dat ze door weinig overhead kleine klassen hebben (16 lln) en "het docentschap centraal stellen" (wat ze daar ook mee mogen bedoelen). Link: https://sites.google.com/a/svpo.nl/isaac-beeckman

Ik heb geen idee hoe het met die school gaat, of het onderwijs er deugt, of leerlingen, ouders en docenten tevreden zijn, maar ik vind het in elk geval interessant klinken. De school bestaat nog maar een paar jaar, maar mocht blijken dat het werkt dan gaan misschien ook in andere delen van het land ouders om dit soort scholen vragen. En als ouders het willen gaan scholen het zeker doen.
pi_112030982
Als ouder klinkt zoiets me bijzonder aanlokkelijk, moet ik zeggen. Hoe je het ook wendt of keert, in een klas met 16 leerlingen is er veel meer aandacht voor je kind.
pi_112031396
Als docent klinkt het ook bijzonder aantrekkelijk. Je zou er bijna voor in Zeeland gaan wonen. Bijna dan :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 28 mei 2012 @ 15:15:57 #107
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112127338
De mussen vallen van het dak, het zonnetje schijnt als een tierelier, en dan zit je weer examens na te kijken. Cito vindt het nodig om de deadline morgen te zetten, direct ná Pinksteren. Leuk.

Ben benieuwd, met de verzwaarde exameneisen. Misschien wordt er dan ook es wat gedaan aan leerlingen die niveautjes te hoog worden opgeduwd. Las in "Schooljournaal" (vakblad van CNV) deze week dat men het zitten blijven in het voortgezet onderwijs wil afschaffen. "Leerlingen zouden gedemotiveerd raken als ze stof, waar ze wél goed in zijn, nog een jaar opnieuw moeten doen". Pff.. dan krijg je helemáál geen motivatie meer, want: "ik ga toch áltijd over".

Dan merk je het aan de examencijfers, en dan is er weer paniek in de tent.. 8)7
.
pi_112128663
Op zich goed dat er over nagedacht wordt, want ik vind zittenblijven echt verre van ideaal. Eerste helft van het jaar had ik drie jongens in de klas die waren blijven zitten op diepe onvoldoendes voor scheikunde en dat was het enige. Echt een drama om ze in de klas te hebben, voor mij, voor de jongens zelf en voor de klasgenoten. De heren konden bij de meeste vakken teren op wat ze vorig jaar hadden geleerd en werden daar echt strontvervelend van. Ook nu met andere klassen merk ik dat zittenblijvers toch al snel lastiger zijn dan hun klasgenoten, zeker als je beginnend docent bent.

Nou ja, dat op zich kan natuurlijk geen argument zijn tegen zittenblijven, maar ik zou het niet erg vinden als er ook andere oplossingen komen :) Moet natuurlijk niet zo kort door de bocht zijn als Baba hierboven beschrijft, maar wel goed om eens te kijken of er alternatieven zijn.

Ik moet nu nog drie lesweken tot de zomervakantie en merk dat ik het bijna niet meer kan opbrengen. Heb het gewoon niet naar mijn zin op dit moment, daardoor ook geen zin om dingen voor te bereiden (het maakt toch niet uit wat ik voorbereid, de klassen zijn tóch wel lastig) en blegh.. die drie weken zijn gewoon echt nog even te lang :'(
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 28 mei 2012 @ 15:56:44 #109
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112128696
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 15:55 schreef Naamah het volgende:
Moet natuurlijk niet zo kort door de bocht zijn als Baba hierboven beschrijft, maar wel goed om eens te kijken of er alternatieven zijn.
Ik heb het wel letterlijk zo horen zeggen, nochtans...
.
pi_112128953
Ik vind zo'n systeem met A- en O-levels e.d. wel interessant. Het is natuurlijk zonde als je blijft zitten op de HAVO -of, na een keer zittenblijven, van die hele HAVO af moet- omdat je met twee vakken moeite hebt en de rest prima op HAVO-niveau kunt. Wanneer je die twee vakken dan gewoon op VMBO-niveau kunt doen kun je gewoon door.

Weet alleen niet hoe landen die dit systeem kennen het organiseren, qua klassen, roostering en examens.
pi_112129098
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 15:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik heb het wel letterlijk zo horen zeggen, nochtans...
Hmm. Zal er eens wat over opzoeken, vind het wel interessant. Laat ik het zo zeggen, ik ben zeker voor het bekijken van alternatieven en minder snel een jaar overdoen als oplossing gebruiken. In sommige gevallen kan zittenblijven best uitkomst bieden, maar dan als een soort laatste redmiddel. Overgaan met flinke zomertaken en bijbehorende toetsen aan het begin van het volgende schooljaar zou ik echt veel en veel liever zien en lijkt me voor iedereen beter.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 28 mei 2012 @ 16:12:24 #112
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112129282
Als je blijft zitten, wil dat zeggen dat je een aantal vakken niet voldoende beheerst. Je gaat ook niemand de weg op sturen die niet kan schakelen, of die niet weet hoe hij achteruit moet rijden. Er zit een kennishiaat daar dat opgevuld moet worden.

Wanneer leerlingen weten dat ze áltijd over zullen gaan, zal dat niet erg motiveren. Waarom zou ik gaan voor een 8, als ik met een 4 ook over ga? Waarom zou ik me die moeite doen, ik ga tóch altijd over. Geloof me, deze situaties krijg je en die heb ik al meegemaakt!

Ja, het klopt dat sommige leerlingen zullen gaan klieren. Maar ze zijn niet voor niks blijven zitten. Als ze bijvoorbeeld supergoed in Nederlands zijn, maar waanzinnig slecht in wiskunde, laat hen dan wiskundebijles volgen in de tijd dat ze Nederlands hebben, of iets dergelijks. Laat hen Nederlands uitleggen aan minder goeie leerlingen. Er zijn altijd wat oplossingen te bedenken. Soms is het best goed dat ze eens blijven zitten.
.
pi_112131286
Als je blijft zitten, kun je bij bepaalde vakken teren op het vorige jaar. Maar over het algemeen zijn zittenblijvers over de gehele linie geen hoogvliegers. Ze kunnen dan nog steeds gewoon hun best doen om bijvoorbeeld van een zes een acht te maken. Dat zittenblijvers die motivatie vaak missen, is het grootste probleem en dat zit hem niet in het zittenblijven zelf, maar in het gebrek aan ambitie. Dat kun je volgens mij alleen maar veranderen door hogere eisen te stellen, bijvoorbeeld bij de toelating bij vervolgopleidingen. Het hele idee dat iemand met een rij zessen net zoveel 'rechten' heeft als iemand met een rij negens moet maar eens veranderen. Ik ben echt van mening dat meer dan de helft van de middelbare scholieren in Nederland onderpresteert.

Ik zie het zelf ook steeds bij leerlingen. Leerlingen die in de zesde klas besluiten dat ze toch wel geneeskunde willen gaan studeren. Die jarenlang alleen het minimum hebben gedaan en dan ineens wel keihard gaan werken. En het nog voor elkaar krijgen ook om met een 8 gemiddeld te slagen. Zo prettig om dan uit de mond van zo'n tot dusver aartsluie leerling ineens dingen te horen als: mevrouw, kunt u dat nog een keertje uitleggen want ik snap het niet helemaal? of: Kunt u zeggen of ik deze vraag in het boek goed heb beantwoord? _O_ .

Leerlingen die het zittenblijven aangrijpen om nog een jaartje aan te klooien en niets te doen, dienen daar gewoon geen ruimte voor te krijgen. Nu hebben ze die ruimte vaak wel en dan wordt er van de leraren begrip verwacht of er wordt van ons gevraagd ze dan maar 'over te helpen'. Dat is echt de omgekeerde wereld hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door mane op 28-05-2012 17:16:55 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 28 mei 2012 @ 20:42:41 #114
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_112140114
quote:
Ik vind zo'n systeem met A- en O-levels e.d. wel interessant. Het is natuurlijk zonde als je blijft zitten op de HAVO -of, na een keer zittenblijven, van die hele HAVO af moet- omdat je met twee vakken moeite hebt en de rest prima op HAVO-niveau kunt. Wanneer je die twee vakken dan gewoon op VMBO-niveau kunt doen kun je gewoon door.
Daar heb ik ook al vaak aan gedacht. Wubbo Ockels bijv. die met lof slaagde voor wis- en natuurkunde zou met zo'n systeem zeer waarschijnlijk niet zijn blijven zitten op het VWO. Waarom zou een VMBO-TL-leerling die op VWO-niveau wiskunde aankan dat niet op VWO-niveau krijgen. Laat Latijn en Oud-Grieks dan ook maar ineens aangeboden worden voor alle leerlingen op alle niveaus.
Het nadeel van zo'n systeem is dat het leerlingen niet motiveert om in de breedte goed te presteren. Het is dan verleidelijk om bepaalde vakken te laten vallen of op een lager niveau te doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 29 mei 2012 @ 19:34:58 #115
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_112181702
Spannende tijden; matige tijden op t sollicitatiefront.

Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan t niet bestaande tekort in mijn vakgebieden; én aan t feit dat het bijzonder (in de zin van religieus) onderwijs nog steeds bestaat in Nederland met de bijbehorende discriminatie t.o.v. toekomstig personeel.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_112187691
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:34 schreef Descendent het volgende:
Spannende tijden; matige tijden op t sollicitatiefront.

Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan t niet bestaande tekort in mijn vakgebieden; én aan t feit dat het bijzonder (in de zin van religieus) onderwijs nog steeds bestaat in Nederland met de bijbehorende discriminatie t.o.v. toekomstig personeel.
Niet alleen op het VO op het BO is het ook erg slecht. Op een vacature solliciteren 150 mensen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:10:00 #117
375694 juf_hoofddoek
voor de klas met een hoofddoek
pi_112214346
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:34 schreef Descendent het volgende:
Spannende tijden; matige tijden op t sollicitatiefront.

Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan t niet bestaande tekort in mijn vakgebieden; én aan t feit dat het bijzonder (in de zin van religieus) onderwijs nog steeds bestaat in Nederland met de bijbehorende discriminatie t.o.v. toekomstig personeel.
Ik vraag mij serieus af wáár het tekort nu precies is!

Heb je zoveel bijzonder (streng) onderwijs dan in je omgeving? Ik zie hier veel scholen die wel een religieuze basis hebben maar daar niet zoveel meer mee doen.
geef je mening over leraressen met een hoofddoek:
Lerares met hoofddoek
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:10:57 #118
375694 juf_hoofddoek
voor de klas met een hoofddoek
pi_112214384
OOhja,

ik wou vragen of jullie me even konden helpen met mijn praktijkonderzoek voor mijn opleiding (lvho)
en jullie mening wouden geven over dit het juf&hoofddoek onderwerp:

Lerares met hoofddoek
geef je mening over leraressen met een hoofddoek:
Lerares met hoofddoek
pi_112222073
Dat wouden sommigen vast wel.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:04:17 #120
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_112244095
Zaterdag 2 juni, 20.00 op Nederland 3:

quote:
Wij zijn VMBO

Veel ouders zijn ten einde raad als hun kind met een VMBO-advies thuis komt: “het afvoerputje van het voortgezet onderwijs”. Naar het VMBO ga je niet om wat je kunt, maar vooral om wat je niet kunt. Kosten of moeite worden gespaard om een leerling met een VMBO-advies toch naar het HAVO te laten gaan. Huiswerkinstituten worden ingeschakeld, basisscholen worden dreigend toegesproken. Veel ouders negeren een VMBO advies zelfs en sturen hun kind toch naar het HAVO. Toch gaat meer dan de helft van alle middelbare scholieren naar het VMBO, meer dus dan naar het HAVO en het VWO.

VPRO-Thema onderzoekt waar dat negatieve imago vandaan komt. Waar is het op gebaseerd? En hoe ziet de praktijk er uit? Wat vinden de leerlingen van het VMBO, hun docenten, de ouders en de bestuurders zelf?
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:16:48 #121
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112244717
Na "Ik ben VMBO" nu weer "Wij zijn VMBO"? VPRO blijft maar bezig :)
.
pi_112264894
Balen jullie ook al dat het niet meer zo heet is? Zit zelf altijd in de warmste lokalen. Heerlijk hoe rustig en chagrijnig iedereen was vorige week! De meesten waren zelf het laatste uur nog bezig met huiswerk, wat in mijn TH brugklas doorgaans niet vaak voorkomt
  donderdag 31 mei 2012 @ 15:14:09 #123
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112265906
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:52 schreef Montresor het volgende:
Balen jullie ook al dat het niet meer zo heet is? Zit zelf altijd in de warmste lokalen. Heerlijk hoe rustig en chagrijnig iedereen was vorige week! De meesten waren zelf het laatste uur nog bezig met huiswerk, wat in mijn TH brugklas doorgaans niet vaak voorkomt
bij mij waren ze juist van de warmte heel erg vervelend, en ook mijn energieniveau was niet om over naar huis te schrijven. ik ben blij als het weer minder zomers is, dan hebben ze ook minder het gevoel dat ze al zomervakantie hebben :')
Kwak
pi_112265936
ik ben juist blij dat het wat minder warm is. Want het activiteitsniveau was aardig gedaald.
Dat heeft ook zijn voordelen, want een 3 havo klas was vandaag wel erg druk vandaag.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_112276556
Ik ben bezig met een opleiding tot eerstegraads en hoop deze binnenkort af te ronden.

Is het verstandig ook op tweedegraads functie te solliciteren, of doe ik mezelf daar mee te kort? En hoe zit het met de arbeidsvoorwaarden als je een eerstegraads bent, maar een tweedegraads functie vervuld?
  donderdag 31 mei 2012 @ 19:45:07 #126
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112277620
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 19:25 schreef CG het volgende:
Ik ben bezig met een opleiding tot eerstegraads en hoop deze binnenkort af te ronden.

Is het verstandig ook op tweedegraads functie te solliciteren, of doe ik mezelf daar mee te kort? En hoe zit het met de arbeidsvoorwaarden als je een eerstegraads bent, maar een tweedegraads functie vervuld?
tweedegraads functies zijn in eerste instantie LB functies. Maar intern solliciteren op LC is niet uitgesloten per definitie - je kans is meestal wel kleiner.

en je hebt wel kans dat er op school ook echt geen eerstegraads uren voor je zijn en komen, tenzij er bijvoorbeeld iemand met pensioen gaat.

ik ben ook eerstegrader (bijna klaar) en ik zou alleen onderbouw en mavo echt vervelend gaan vinden op den duur. je bent toch opgeleid voor de bovenbouw, en dat merk ik wel in de lessen.

één brugklasje en een 3H vind ik prima, maar verder heb ik graag meer bovenbouw klassen, en dat kan vaak niet als er echt een tweedegraads functie is.

in een eerstegraads functie begin je overigens ook vaak in LB!
Kwak
pi_112277695
Dus. Stuur ik vandaag mijn examens 5HAVO op, komt er nog een correctie op het correctievoorschrift. Moet de 2e corrector dit dan oplossen :? Derde keer examens nakijken en ik krjig nog stress van dit soort dingen :') .
pi_112277995
Die tweede corrector ziet dat dan toch wel? Komt wel goed joh. ^O^ .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_112278152
Jawel toch? Ik ben vorig jaar namelijk helemaal niet gebeld door de 2e corrector omdat hij geen verbeteringen had en dat vond ik zo apart. Dus dan dit jaar misschien zelf maar even bellen ofzo.

Oh en ik ben gesloopt van drie dagen Taaldorp in de gymzaal. Maar wat is het toch een leuk project om te doen! Leerlingen waren enthousiast, hebben hun best gedaan, waren érg onder de indruk van de native speakers waar ze mee moesten praten en hebben hard gewerkt om een echt dorpje te bouwen. Ik ben trots op ze O+.

Maar dit was de vierde keer en volgend jaar mag iemand anders het een keertje organiseren :') .

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2012 19:55:43 ]
pi_112278240
CG: zeker alleen reageren op 1e graads functies. Geef wel aan dat je best ook onderbouw wilt doen. Maar je bent nu eenmaal opgeleid voor 1e graad. Als je eenmaal als 2e grader zou zijn aangenomen kom je heel moeilijk daar van af. Het is namelijk financieel lekker voordelig voor een school. Het is dus beter direct op een 1e graads functie te solliciteren.

Je zal merken dat je zonder ervaring op dit moment misschien wel gesprekken krijgt maar dat ze mensen met meer ervaring aannemen. In oktober als het nieuwe schooljaar is begonnen zitten de scholen krap en dan krijg je een kans. Neem die kans! (ik spreek uit ervaring).

ik ben ook eerste grader en het is wat kwakz0r zegt, je begint toch ook vaak in lb schaal.
Ik heb daardoor dit jaar geen bovenbouw kunnen lesgeven omdat die klassen al verdeeld waren. Maar wel de toezegging dat ik dat komend jaar wel zou krijgen. Dus volgend jaar ben ik gewoon een echte 1e grader (in een lb schaal).

Succes met afronding. Probeer je studie uiterlijk augustus te hebben afgerond, want het scheelt als je daar niet meer om hoef te denken als je in het nieuwe schooljaar begint met lesgeven!
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_112278401


[ Bericht 100% gewijzigd door DevilsAndDust op 31-05-2012 19:59:52 ]
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  donderdag 31 mei 2012 @ 20:29:35 #132
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_112279964
Vandaag samen met medestagiair voor het eerst een (halve) les Engels gegeven aan een 3-Havo klas. Wel spannend omdat ik pas 18 ben (en mijn medestagiair zelfs pas 17) en die klas maar een paar jaartjes jonger. Maar voor een eerste les mag ik zeker niet ontevreden zijn, ook de stagebegeleider was erg positief :)
pi_112317642
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 19:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Jawel toch? Ik ben vorig jaar namelijk helemaal niet gebeld door de 2e corrector omdat hij geen verbeteringen had en dat vond ik zo apart. Dus dan dit jaar misschien zelf maar even bellen ofzo.

Oh en ik ben gesloopt van drie dagen Taaldorp in de gymzaal. Maar wat is het toch een leuk project om te doen! Leerlingen waren enthousiast, hebben hun best gedaan, waren érg onder de indruk van de native speakers waar ze mee moesten praten en hebben hard gewerkt om een echt dorpje te bouwen. Ik ben trots op ze O+.

Maar dit was de vierde keer en volgend jaar mag iemand anders het een keertje organiseren :') .
Een goede tweede corrector doet dat gewoon. Ik stuur maandag de boel op...ik haat altijd als een tweede corrector veel gaat zeuren (onterecht), heb ik vorig jaar meegemaakt. Ben benieuwd.
pi_112378068
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden? Toen ik van de middelbare school af kwam stond docent namelijk in mijn top 3 van beroepen wat ik heel graag juist niet wilde worden. Na wat geklooi met een verkeerde studiekeuze ben ik vervolgens een taal gaan studeren en uiteindelijk sta ik nu dus voor een klas. Ik moet zeggen dat het best uitdagend is om voor de klas te staan, maar ik zie mijzelf dit niet tot mijn pensioen (als dat nog bestaat dan) doen. Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt. Is dat een verkeerd beeld wat ik heb?

Voor nu is dit is dan ook de reden dat ik ervoor ga kiezen om niet een master te gaan volgen die zich richt op het onderwijs maar meer op bedrijfsleven. Ik weet wel dat je door zou kunnen stromen tot afdeling/locatie/regioleider enz, alleen zie ik het niet zitten om eerst zo lang 25 lessen per week te geven.
  zondag 3 juni 2012 @ 13:15:44 #135
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112378269
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden? Toen ik van de middelbare school af kwam stond docent namelijk in mijn top 3 van beroepen wat ik heel graag juist niet wilde worden. Na wat geklooi met een verkeerde studiekeuze ben ik vervolgens een taal gaan studeren en uiteindelijk sta ik nu dus voor een klas. Ik moet zeggen dat het best uitdagend is om voor de klas te staan, maar ik zie mijzelf dit niet tot mijn pensioen (als dat nog bestaat dan) doen. Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt. Is dat een verkeerd beeld wat ik heb?

Voor nu is dit is dan ook de reden dat ik ervoor ga kiezen om niet een master te gaan volgen die zich richt op het onderwijs maar meer op bedrijfsleven. Ik weet wel dat je door zou kunnen stromen tot afdeling/locatie/regioleider enz, alleen zie ik het niet zitten om eerst zo lang 25 lessen per week te geven.
als je een master doet kun je les gaan geven in de bovenbouw, dat vind ik zelf veel leuker en uitdagender dan de onderbouw.

ik wilde vroeger naar de pabo, ging engels studeren, en wilde niet voor de klas (juist omdat iedereen altijd had gezegd dat ik dat vast zou gaan doen). na 4 jaar als AIO aan de uni wilde ik juist heel graag voor de klas.

eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dit tot mijn 65e ga doen... nu is klassenmanagement nog een uitdaging in sommige groepen, is mentoraat een grote uitdaging, en nu vind ik het nog leuk om op teamlid-niveau mee te denken en te werken, maar na 10 jaar schoolfeesten, pauzesurveillance, vergaderingen en vooral dat eeuwige k*tnakijkwerk ben ik denk ik wel toe aan iets nieuws...
Kwak
  zondag 3 juni 2012 @ 15:12:19 #136
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_112383084
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden? Toen ik van de middelbare school af kwam stond docent namelijk in mijn top 3 van beroepen wat ik heel graag juist niet wilde worden. Na wat geklooi met een verkeerde studiekeuze ben ik vervolgens een taal gaan studeren en uiteindelijk sta ik nu dus voor een klas. Ik moet zeggen dat het best uitdagend is om voor de klas te staan, maar ik zie mijzelf dit niet tot mijn pensioen (als dat nog bestaat dan) doen. Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt. Is dat een verkeerd beeld wat ik heb?

Voor nu is dit is dan ook de reden dat ik ervoor ga kiezen om niet een master te gaan volgen die zich richt op het onderwijs maar meer op bedrijfsleven. Ik weet wel dat je door zou kunnen stromen tot afdeling/locatie/regioleider enz, alleen zie ik het niet zitten om eerst zo lang 25 lessen per week te geven.
Toen ik in mijn examenjaar tijdens het het verplichte gesprekje met de decaan te horen kreeg dat ik met mijn eerste keuze (studie Engels) niet veel anders zou kunnen dan voor de klas staan, heb ik heel hard geroepen 'dat nooit!'. Ik vond leraren maar trieste stumpers en het idee dat ik ook na school/studie nog op een school zou rondlopen, vond ik ronduit vreselijk.
Ik heb toen een economische opleiding gedaan en een paar jaar in het bedrijfsleven gewerkt, om er achter te komen dat ik daar ook niet gelukkig van werd... Een paar jaar ouder en wijzer geworden heb ik alsnog de lerarenopleiding Engels gedaan, aangevuld met een master, en ik sta nu alweer 7 jaar met veel plezier voor de klas. Of ik dit tot mijn 67 ga/wil volhouden weet ik nog niet, dat zie ik tegen die tijd wel weer. Voorlopig heb ik een heel leuke baan met een prima salaris en fantastische collega's, en dat is mij heel wat waard. Overigens geef ik 'slechts' 15 lessen per week, daarnaast heb ik de nodige andere taken. Dit zorgt voor meer afwisseling en daarnaast ook nog meer mogelijkheden voor de toekomst.
  zondag 3 juni 2012 @ 18:46:39 #137
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112391607
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden?
Ik :@

quote:
Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt.
Het blijft m.i. uitdagend om stof steeds weer op een prikkelende manier aan te bieden. Het zijn steeds andere klassen, maar in de loop der tijd ben ik steeds meer gaan experimenteren om mezelf "op scherp" te houden.

quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:15 schreef kwakz0r het volgende:
eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dit tot mijn 65e ga doen... nu is klassenmanagement nog een uitdaging in sommige groepen, is mentoraat een grote uitdaging, en nu vind ik het nog leuk om op teamlid-niveau mee te denken en te werken, maar na 10 jaar schoolfeesten, pauzesurveillance, vergaderingen en vooral dat eeuwige k*tnakijkwerk ben ik denk ik wel toe aan iets nieuws...
Er zijn nog wel meer zaken die het schoolse leven boeiend kunnen houden. Wanneer het klassenmanagement geen "uitdaging" meer is, betekent dat toch gewoon dat je zaakjes lekker lopen? Dan kun je je aandacht tenminste op andere zaken richten. Ik vond het net prettig als het mentoraat voor mij gesneden koek was. Ik geef nu nog 18 lessen, daarnaast zit ik vol met taken - zoals bijvoorbeeld de PR. Dat zorgt bij mij voor genoeg afwisseling om het nog wel een jaartje of tig uit te houden.

Een functie als teamleider ambieer ik op het moment absoluut niet. Ik wil mijn tijd graag grotendeels in het klaslokaal doorbrengen, niet op een kantoortje, of in vergaderruimtes.

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 03-06-2012 19:03:44 ]
.
pi_112437387
Morgen begint het gebel voor de 2de correctie...ik haat het werk. Ben benieuwd wanneer ik word gebeld...
pi_112483991
Gewoon even nieuwsgierig, wat is jullie ideale rooster of wat geven jullie door aan rooster wensen? En welke redenen zitten daar achter?

Ik mag nu voor het eerst wat doorgeven en twijfel echt enorm. Lessen verdelen over drie of vier dagen (vier geeft meer relaxte dagen, maar ja, twee vrije dagen is ook wel fijn). En welke dag als vrije dag te kiezen. Ik heb nu donderdag en dat bevalt goed, maar maandag vrij zou ik ook helemaal niet verkeerd vinden (in het weekend echt weekend hebben, maandag alles voorbereiden). Maar maandag zijn leerlingen misschien wel iets rustiger en dat is dan ook niet verkeerd, of lijkt dat maar zo? En woensdag zou ook wel een fijne dag zijn, rustpuntje middenin de week.

Argh, weet het gewoon niet. Neig nu naar niks doorgeven en ze er maar wat moois van laten maken, maar dat is misschien ook niet helemaal handig :):)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 5 juni 2012 @ 17:59:56 #140
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112484320
Ik zou nooit de maandag kiezen vanwege het feit dat de leerlingen rustiger zouden zijn. Dat is namelijk niet het geval. Ik vond de woensdag wel fijn als vrije dag. Dat brak zo lekker de week. Mijn roosterwens is dat ik op donderdagmorgen niet ingepland ben, voor vergaderingen van de PR-club. En dat gebeurt dan ook.
.
pi_112485086
Ik laat me verrassen. Elke dag heeft wel zo zijn voor- en nadelen, denk ik.

Als er een bepaalde dag in de week waarvan je weet dat er meestal vergaderingen plaatsvinden, zou ik die dag niet als vrije dag kiezen, trouwens. Bij ons is dat de dinsdag. Eén keer raden wie er zeer regelmatig op haar vrije dag naar school mag. :+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:19:33 #142
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112485114
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 17:50 schreef Naamah het volgende:
Gewoon even nieuwsgierig, wat is jullie ideale rooster of wat geven jullie door aan rooster wensen? En welke redenen zitten daar achter?

Ik mag nu voor het eerst wat doorgeven en twijfel echt enorm. Lessen verdelen over drie of vier dagen (vier geeft meer relaxte dagen, maar ja, twee vrije dagen is ook wel fijn). En welke dag als vrije dag te kiezen. Ik heb nu donderdag en dat bevalt goed, maar maandag vrij zou ik ook helemaal niet verkeerd vinden (in het weekend echt weekend hebben, maandag alles voorbereiden). Maar maandag zijn leerlingen misschien wel iets rustiger en dat is dan ook niet verkeerd, of lijkt dat maar zo? En woensdag zou ook wel een fijne dag zijn, rustpuntje middenin de week.

Argh, weet het gewoon niet. Neig nu naar niks doorgeven en ze er maar wat moois van laten maken, maar dat is misschien ook niet helemaal handig :):)
ik heb nu 0,6 fte, dat kan makkelijk en mag ook in 3 dagen. ik heb maandag en donderdag vrij, vind ik ideaal!

als ik 4 dagen werk wil ik liever de donderdag dan de maandag vrij, maar ik moet even afwachten hoe het volgend schooljaar gaat. toen ik roosterwensen opgaf ging ik uit van 0,6 fte, maar vandaag mocht ik mutatieformulier voor 0,8 fte tekenen *O* de school bezuinigt maar ik heb uitbreiding *O* dus ik weet niet welke dag ze voor me vrij gaan roosteren....
Kwak
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:20:17 #143
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112485155
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:18 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik laat me verrassen. Elke dag heeft wel zo zijn voor- en nadelen, denk ik.

Als er een bepaalde dag in de week waarvan je weet dat er meestal vergaderingen plaatsvinden, zou ik die dag niet als vrije dag kiezen, trouwens. Bij ons is dat de dinsdag. Eén keer raden wie er zeer regelmatig op haar vrije dag naar school mag. :+.
ah, bij ons plannen ze vergaderingen steeds op andere dagen, zodat iedereen wel eens de sjaak is. :Y
Kwak
pi_112486706
Ach ja, ik vind het niet zo erg. Het is niet wekelijks. Als we op een andere dag zouden vergaderen, moeten er meerdere mensen er apart voor naar school komen, nu alleen ik.

Weet iemand trouwens hoe het zit met die verdeling van het aantal dagen dat je werkt en hoe veel fte je hebt?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:57:47 #145
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112486767
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:56 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ach ja, ik vind het niet zo erg. Het is niet wekelijks. Als we op een andere dag zouden vergaderen, moeten er meerdere mensen er apart voor naar school komen, nu alleen ik.

Weet iemand trouwens hoe het zit met die verdeling van het aantal dagen dat je werkt en hoe veel fte je hebt?
dat staat in de CAO, even zoeken!
Kwak
  dinsdag 5 juni 2012 @ 19:00:44 #146
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112486903
Kwak
pi_112487114
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 19:00 schreef kwakz0r het volgende:
[ afbeelding ]
Dank je!

Dat zou betekenen dat ze me vijf dagen mogen inroosteren volgend jaar. Ik hoop toch echt wel op een vrije dag...
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_112490072
Sinds dat ik als vierdeklasser een groep derdeklassers help met wiskunde als tutor op mijn eigen school, denk ik erover om zelf ook docent te worden. Het lijkt me best een leuk beroep. Het is misschien een rare vraag (en rare wens, dat ik dit nu al overweeg), maar hoe verhoudt het loon van een eerstegraads bètadocent zich tot de andere lonen die hij/zij zou kunnen verdienen? Ik weet dat je moet doen wat je leuk vindt, maar ik ben hiernaar wel benieuwd. En is het zo dat je echt pas in je masterfase je bezighoudt met docent worden, of kan je hier al eerder mee beginnen?

Nouja, mijn beroeps/studiewensen zijn best breed en wisselen snel, maar ik vond dit wel een goede plaats om hiernaar te informeren. Lees trouwens met plezier mee hier :)!
pi_112497913
Ik mag ook voor het eerst keuzes aan gaan geven.
Ik draai nu 0,88 fte en dat hebben ze mooi in 3,5 dagen (7 dagdelen) weten te plannen. Hulde aan de roostermaker, want het mag in 9.
Ik hoop volgend jaar toch ook 1 dag vrij te hebben. Nu is dat de vrijdag en dat vind ik op zich wel prettig.
Je kan nog eens naar de markt en je hebt een soort van lang weekend.
Maar goed iemand anders wil misschien volgend jaar de vrijdag vrij. Ik vind het niet heel erg, maar liever niet de maandag, want dan zijn de winkels laat open.

Vergaderingen zijn dit jaar op dinsdagen (dan is iedereen ook op school), maar misschien heb ik volgend jaar ook andere bijeenkomsten op dinsdagmiddag. Maar dat hangt er vanaf of de school niet uit dat samenwerkingsverband wordt getrapt.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  donderdag 7 juni 2012 @ 13:27:13 #150
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_112564993
Een tweede tijdelijke verlenging; mag dat? (vragen ik en veel van mijn collega's ons af? )
Dus: contract; tijd verlenging (na een jaar) en dan weer tijdelijke verlenging (na een jaar)
CAO is niet heel erg duidelijk daarover. :{
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')