abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111364573
quote:
Ook die optie is overwogen, maar als advies stemde de meerderheid van de docentenvergadering voor 3 VWO. Het niveau is wat 'ons' betreft niet hetzelfde omdat we bij alle vakken een vwo-plus opleiding aanbieden.
Verschil tussen VWO en VWO+?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_111364868
Ik heb niet zoveel zin om steeds in discussie te moeten of bij alles op deze manier uitleg te moeten geven aan jou, Bram. Daar is dit topic niet voor bedoeld. Heb ik al eens eerder aangegeven ook.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111365438
Niet zo opgefokt reageren, ik liet maar eventjes uit beleefdheid weten dat ik hier een draad over heb geopend aangezien ik naar deze opmerking van jou verwijs. Een beleefdheid die ik de volgende keer achterwege zal laten als het jou betreft. Als je niet mee wil discussiëren dan vind ik dat prima, dan doen we het wel zonder jou. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 10 mei 2012 @ 18:01:54 #34
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111385696
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 07:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je niet mee wil discussiëren dan vind ik dat prima, dan doen we het wel zonder jou. :)
:{

[ Bericht 6% gewijzigd door Baba-O-Riley op 10-05-2012 18:11:23 ]
.
pi_111386035
Pff kwam er vandaag achter dat mijn leerlingen nog een project hebben waardoor ik geen lestijd meer heb....... Geef alleen donderdag en vrijdag les. Echt balen, want ik moet nog een PO en een SO doen. Hadden ze wel even aan mij mogen doorgeven.
  donderdag 10 mei 2012 @ 18:11:56 #36
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111386075
En dat stond nergens vermeld (jaaragenda, PTA)?
.
pi_111386344
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 18:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En dat stond nergens vermeld (jaaragenda, PTA)?
Wel natuurlijk van de vakanties, maar niet de projecten ...
pi_111386751
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 07:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niet zo opgefokt reageren, ik liet maar eventjes uit beleefdheid weten dat ik hier een draad over heb geopend aangezien ik naar deze opmerking van jou verwijs. Een beleefdheid die ik de volgende keer achterwege zal laten als het jou betreft. Als je niet mee wil discussiëren dan vind ik dat prima, dan doen we het wel zonder jou. :)
Ik ben niet opgefokt; ik vind de manier waarop je in deze reeks reageert niet altijd even aangenaam. Dit is een topic voor (aanstaande) docenten: om ervaringen uit te wisselen, met elkaar mee te denken, soms even te spuien, etc. Voor zover ik weet ben jij geen (aanstaande) docent, maar je hebt wel meningen/vragen/opmerkingen over het onderwijs en die ventileer je hier steeds. Dat is volgens mij niet de bedoeling en het draagt naar mijn idee niet bij aan een prettige 'sfeer' hier.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111386885
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 18:10 schreef larry_flynt het volgende:
Pff kwam er vandaag achter dat mijn leerlingen nog een project hebben waardoor ik geen lestijd meer heb....... Geef alleen donderdag en vrijdag les. Echt balen, want ik moet nog een PO en een SO doen. Hadden ze wel even aan mij mogen doorgeven.
Communicatie binnen school is vaak lastig he. Soms komen allerlei toch onverwachte zaken ineens door je planning heen fietsen: een sportdag die verplaatst wordt, een onverwacht project, een rooster dat gewijzigd moet worden. Flexibel zijn is een toverwoord. En je niet te druk maken als het toch anders loopt dat je had gedacht.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111389981
Hallo :W

Ik ben een lurker (die in de afgelopen paar weken alle topics heeft gelezen) die overweegt om later ook het onderwijs in te gaan. Als maatschappelijke stage (ik zit in V/G3) heb ik oudere allochtone vrouwen Nederlandse les gegeven, en dat is me zeer goed afgegaan! Bovendien vond ik het erg leuk! Ik kreeg allemaal commentaren als "Je bent een geboren leraar!" en "Wat doe je het goed zeg, voor je eerste keer! En je bent nog maar dertien? :o ", dus ik speel steeds meer met de gedachte om docent te worden, hetzij op de middelbare school, hetzij aan de universiteit. De vakgebieden klassieke talen en natuurkunde interesseren mij heel erg (en ik loop ook bij alle drie de vakken voor). Af en toe leg ik iemand iets uit, wat ook goed gaat. Ik dacht dus, laat ik mij ook even introduceren :W
  donderdag 10 mei 2012 @ 20:24:44 #41
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111392041
hoi maarten-pieter, welkom, en wat leuk dat je nu al dit idee hebt!

@ de rest: ik heb ook een leerling die niet wil horen dat ze misschien beter naar m3 kan. Moeder overstuur, kind overstuur, zelfs na ophelderende gesprekken dat we haar echt niet opgegeven hebben (maar wel willen dat ze zich voorbereidt op een keuze als het niet lukt), etc. -O- sowieso een pittige mentorweek gehad. en dan loop ik ook nog eens achter op allerlei andere taken (nakijken, toetsen maken, brieven maken voor leerlingen wiens ouders het rapport niet zijn komen halen en nog geen contact hebben opgenomen).

Ik geloof dat ik vrijdag maar gewoon tot half zes op school blijf om alles af te maken.
Kwak
pi_111394947
Het is niet vreemd dat onderwijs hoog scoort op de burn-out lijst... ;) Ik zat maandag van 07.20 tot 16.45 in het gebouw, toen begon ik na te denken dat dat eigenlijk niet helemaal normaal is :P
  donderdag 10 mei 2012 @ 21:40:39 #43
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_111396365
Vandaag op stage een 3vmbo-les geobserveerd waarbij geen schrijntje respect aanwezig was voor de docente. Jongen die aan het eten was in de klas en daarop aangesproken werd smeet eten door de klas, schold de docent uit voor k*nkerhoer en zeikwijf en verliet het lokaal. Dat soort dingen... -O-
pi_111397123
quote:
7s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:15 schreef Hippos het volgende:
Het is niet vreemd dat onderwijs hoog scoort op de burn-out lijst... ;) Ik zat maandag van 07.20 tot 16.45 in het gebouw, toen begon ik na te denken dat dat eigenlijk niet helemaal normaal is :P
Ik vandaag van 7:45 tot 21:30. Win :') . Morgen tot 18:00. Maar ach, straks zes weken lang relaxen O+ .
pi_111397275
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:40 schreef JochemP het volgende:
Vandaag op stage een 3vmbo-les geobserveerd waarbij geen schrijntje respect aanwezig was voor de docente. Jongen die aan het eten was in de klas en daarop aangesproken werd smeet eten door de klas, schold de docent uit voor k*nkerhoer en zeikwijf en verliet het lokaal. Dat soort dingen... -O-
Oeioei. Dat is niet best. Hebben jullie de les nabesproken? Was dit een ervaren docent? Of betrof het een andere stagiaire?
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:28:27 #46
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_111398628
quote:
2s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:59 schreef mane het volgende:

[..]

Oeioei. Dat is niet best. Hebben jullie de les nabesproken? Was dit een ervaren docent? Of betrof het een andere stagiaire?
Was een ervaren docente. Na afloop kwam de leerling terug met een uitgestuurd-briefje waarop hij zich moest verantwoorden. Ik vond het niet prettig om hier bij te blijven dus ben weggegaan. Heb haar verder niet gesproken die dag. Ik moet zeggen dat ze er zelf niet echt van op leek te kijken. Alsof het wel vaker gebeurde...
  vrijdag 11 mei 2012 @ 18:12:57 #47
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111428856
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 22:28 schreef JochemP het volgende:

[..]

Was een ervaren docente. Na afloop kwam de leerling terug met een uitgestuurd-briefje waarop hij zich moest verantwoorden. Ik vond het niet prettig om hier bij te blijven dus ben weggegaan. Heb haar verder niet gesproken die dag. Ik moet zeggen dat ze er zelf niet echt van op leek te kijken. Alsof het wel vaker gebeurde...
Ik kan beamen dat dit soort dingen wel vaker gebeuren, je werkt tenslotte toch met pubers. Of het inherent aan het vmbo is durf ik niet te zeggen, ik heb niet zo veel ervaring buiten vmbo bbl/kbl om (op mijn eigen schoolcarriere na natuurlijk).

Overigens, als je vandaag 100 leerlingen hebt gezien en er ging er één over de rooie, moet je niet vergeten dat er 99 niet over de rooie zijn gegaan. Met andere woorden; zie ook de positieve zaken! ;)
pi_111430080
Mijn onderwijsinstelling heeft 150 euro loon ingehouden vanwege de staking op 6 maart. Nu heb ik me wel opgegeven als staker maar ik had die dag geen lessen. Bond reageerde net simpel: dan kunnen ze ook niets inhouden (geen ingeroosterde werkzaamheden). Dus nu ga ik maar eens proberen die 150 euro weer terug te krijgen...
pi_111430287
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 22:28 schreef JochemP het volgende:

[..]

Was een ervaren docente. Na afloop kwam de leerling terug met een uitgestuurd-briefje waarop hij zich moest verantwoorden. Ik vond het niet prettig om hier bij te blijven dus ben weggegaan. Heb haar verder niet gesproken die dag. Ik moet zeggen dat ze er zelf niet echt van op leek te kijken. Alsof het wel vaker gebeurde...
Kan natuurlijk ook schijn zijn dat de docent onaangedaan leek. Soms is het gewoon het handigst om dat soort dingen wel correct af te handelen (leerlingen eruit sturen), maar verder niet al te veel onder de indruk te reageren.

En Hippos, dat hoor ik van meer mensen. Of althans, mensen die die dag maar een of twee uur lesgeven en waarbij ook ruim 130 euro salaris is ingehouden. Klopt niet natuurlijk. Succes met terugkrijgen!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_111452403
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 18:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik kan beamen dat dit soort dingen wel vaker gebeuren, je werkt tenslotte toch met pubers. Of het inherent aan het vmbo is durf ik niet te zeggen, ik heb niet zo veel ervaring buiten vmbo bbl/kbl om (op mijn eigen schoolcarriere na natuurlijk).

Overigens, als je vandaag 100 leerlingen hebt gezien en er ging er één over de rooie, moet je niet vergeten dat er 99 niet over de rooie zijn gegaan. Met andere woorden; zie ook de positieve zaken! ;)
Tja, ik weet niet, maar als een leerling mij voor kankerhoer uitmaakt, zal er toch wel meer gebeuren dan ' een briefje' halen. Dan lijkt een schorsing me op zijn plaats. Zo gaat het op mijn school nu en zo ging het ook op de scholen waar ik eerder heb gewerkt. Een docent uitschelden kan in mijn ogen echt niet en dan mag je dat als docent ook wel laten blijken. Als zoiets vaker gebeurt, zou ik daar niet aan kunnen wennen, denk ik. Het is mij gelukkig nog nooit overkomen. Laatst was zoiets wel aan de hand met een leerling die een docente uitschold bij ons op school, maar die is dus (het was een zesdeklasser) uitgesloten van examentraining. Lijkt me een normale straf voor zoiets. Ik blijf het heel absurd vinden dat een leerling zich zo uit naar een docent.

Verder ging het tijdens deze les niet om een leerling die zich misdroeg, maar had de hele klas geen respect voor de docente. Dat maak ik op uit het verhaal. Als dit allemaal als normaal wordt gezien op een vmbo dan vind ik dat nogal schokkend.

Overigens heb ik ook lesgegeven aan vmbo-ers en havo-ers, maar dit soort verhalen ken ik niet (als in: dat het erbij hoort en vaak voorkomt).

[ Bericht 4% gewijzigd door mane op 12-05-2012 09:51:56 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111456743
Ben gelukkig zelf nog nooit uitgescholden door een leerling, maar weet wel dat er van de week een leerling geschorst is omdat ze bedreigende taal uitsloeg tegen een collega van me.
Vind ook dat je als schoolleiding zo moet handelen, anders geef je niet het signaal af dat het op jouw school uit den boze is om docenten zo respectloos te handelen en laat je ook niet merken dat je het opneemt voor de docent in kwestie.
pi_111457312
Als oud-VWO/gymnasiumdocente wil ik nog even reageren op de vraag of atheneum wel realistisch is als gymnasium niet lukt. Mijn ervaring is dat leerlingen die in klas 2 of 3 gym voor talloze vakken onvoldoende staan in 50% van de gevallen atheneum prima halen en in 50% van de gevallen ook daar nat gaan. Kortom: alles kan. Soms lagen Latijn en Grieks als een molensteen op de schouders van zo'n leerling en bloeide ie volledig op toen dat niet meer hoefde en hij meer tijd kon besteden aan de andere vakken. Die leerlingen slaagden dan gewoon zonder onvoldoendes voor het atheneum.
Soms had een leerling gewoon algemeen te weinig motivatie of algemeen geen VWO-niveau, dan probeerden ze het een jaartje op het atheneum en stapten daarna alsnog over naar HAVO.

Qua burnouts: dat bericht van afgelopen week was inderdaad wel schokkend. Niet alleen heeft het onderwijs als sector de meeste burnouts, daarbinnen is het voortgezet onderwijs ook nog eens topscoorder: 25%. Posters in dit topic: bewaak uw grenzen en schaar u in de groep van die overige 75% (nog altijd de ruime meerderheid!).

En qua scheldpartijen/agressie: mijn indruk is dat dat enorm verschilt per school. Op de school waar ik werkte kwam het weinig voor en werd er fors tegen opgetreden, op de school waar een vriend heeft gewerkt (hij is nu wijselijk overgestapt naar een andere) heerste een "ach ja dat hoort erbij"-sfeer onder zowel docenten als directie.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:03:19 #53
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111459721
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 09:45 schreef mane het volgende:
Ik blijf het heel absurd vinden dat een leerling zich zo uit naar een docent. Verder ging het tijdens deze les niet om een leerling die zich misdroeg, maar had de hele klas geen respect voor de docente
Inderdaad absurd. Dan vind ik wel dat die docente dan ook eens bij zichzelf te rade moet gaan. Waarom heeft die klas geen respect? Heeft ze geen overwicht, heeft ze 'het niet in de vingers' (bijv. verkeerde reacties op gebeurtenissen?), is het een moeilijke klas.. etc..

quote:
Als dit allemaal als normaal wordt gezien op een vmbo dan vind ik dat nogal schokkend.
Wordt absoluut niet als normaal beschouwd op het VMBO!

quote:
Overigens heb ik ook lesgegeven aan vmbo-ers en havo-ers, maar dit soort verhalen ken ik niet (als in: dat het erbij hoort en vaak voorkomt).

[quote]0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:40 schreef ShadyLane het volgende:
Op de school waar ik werkte kwam het weinig voor en werd er fors tegen opgetreden, op de school waar een vriend heeft gewerkt (hij is nu wijselijk overgestapt naar een andere) heerste een "ach ja dat hoort erbij"-sfeer onder zowel docenten als directie.
Slappe hap daar dan!

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 12-05-2012 15:17:56 ]
.
pi_111471907
Ik wil volgend jaar misschien de minor educatie gaan doen voor wiskunde. Twijfel hier wel nog enorm over, of het gaat lukken qua studiedruk (moet er dan minstens één, liefst twee, normale wiskundevakken naast doen, anders heb ik meer dan een jaar studievertraging), maar ook omdat ik niet weet of het lesgeven op zich wel wat voor mij is.

Aan de ene kant vind ik het echt heel leuk om wiskunde uit te leggen aan anderen. Op de middelbare school is wiskunde vooral trucjes leren, terwijl wiskunde veel leuker is als je ziet wat er allemaal achter zit. Maar dan overschat ik leerlingen misschien een beetje (die nemen misschien ook maar wat graag genoegen met de trucjes, als ze op die manier een voldoende kunnen halen).
pi_111488397
Hanneke, is dat de minor waarbij je meteen je tweedegraads bevoegdheid haalt? Lijkt me best pittig om die te doen en tegelijkertijd nog gewone vakken naast te moeten volgen! Ik weet niet waar je studeert, maar is er niet een oriënterende cursus waarbij je ook al een aantal dagen stage gaat lopen en wat lesonderdelen geeft? Zou kijken of je met zoiets kan beginnen. Realiseer je verder dat het leuk vinden om wiskunde uit te leggen aan anderen een hele mooie en goede basis is om het onderwijs in te gaan, maar dat je uiteindelijk maar een klein deel van je tijd daar echt mee bezig bent. De rest gaat op aan orde houden, administratieve rompslomp, planningen maken, voortgang bijhouden, leerlingen motiveren, etc.

Ik ben overigens blij dat het schooljaar nog maar een paar weken duurt (vijf lesweken, hoezee!). Ik ben een paar weken geleden begonnen met een vervanging op een nieuwe school en het is érg pittig.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 14 mei 2012 @ 12:35:13 #56
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111528902
ik ben een beetje op... ik heb het echt minder druk sinds ik een dagje minder werk, maar toch, sinds de meivakantie (wat geen hele relaxte vakantie was) ben ik het zat... ben echt aan het aftellen naar de zomer...

weet niet zo goed hoe het komt. heb het vooral nog echt vreselijk druk op school tot eind juni, maar ik lijk ook een beetje het overzicht kwijt ofzo. p**p.
Kwak
  maandag 14 mei 2012 @ 15:54:11 #57
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_111535692
quote:
“Uit cijfers van het ministerie van Onderwijs blijkt dat in 2006 ruim 93 procent van de havo-, vwo- en vmbo-scholieren zijn diploma haalde. Vorig jaar was dat nog slechts 90,5 procent. De dalende slagingspercentages komen vooral voor rekening van de schooltypen die de laatste jaren juist aan populariteit (meer leerlingen) wonnen: havo en vwo.

Een van de verklaringen is volgens het ministerie het feit dat relatief veel leerlingen met een vmbo-diploma moeite hebben met het onderwijsniveau na hun overstap naar de havo. Dit geldt ook voor leerlingen die doorstromen van havo naar vwo, of van het vmbo naar het mbo. Met andere woorden: de schooltypen sluiten onvoldoende op elkaar aan. Dat is een veelgehoorde klacht in het Nederlandse onderwijs.
bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)holieren-die-zakken/

Zo'n conclusie, daar zakt toch je broek van af. Misschien hebben die leerlingen de capaciteiten niet om de HAVO te doen? In al mijn klassen (havo, atheneum, gymnasium) zit zo'n 20% dat een niveau lager hoort.
Die idiote overwaardering hier in Nederland van theoretisch onderwijs ligt hieraan ten grondslag. Je zal maar naast het hockeyveld staan en moeten vertellen dat Jan-Karel op het VMBO zit en later timmerman gaat worden...

Dat mensen van VMBO naar MBO moeilijkheden ondervinden, dat lijkt me dan wel een echt probleem.

En dan dit:
quote:
Chanine Drijver, voorzitter van LAKS, zei hier eerder over:

“De minister snijdt zichzelf hiermee in de vingers. Door de strengere eisen zal de schooluitval toenemen, terwijl ze dit juist wil tegengaan en van vroegtijdige schoolverlaters een nieuw speerpunt heeft gemaakt.”
Nee, je moet inderdaad gewoon de norm verlagen. En dan de universiteiten en HBO's opschepen met ladingen studenten die het niveau niet aankunnen. En dan daar ook gewoon de norm aanpassen. En dat dan over 20 jaar ieder diploma niks meer waard is. Echt een goed idee. ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door ErikT op 14-05-2012 16:06:55 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  maandag 14 mei 2012 @ 16:12:36 #58
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111536389
punt blijft wel, het centraal examen Engels toetst alléén leesvaardigheid. Het SE toetst álle vaardigheden. We mogen met de cijfers voor de andere vaardigheden gemiddeld al niet meer dan een halve punt verschillen van de cijfers voor leesvaardigheid, terwijl het echt onvergelijkbaar is. Bovendien mag een kind leesvaardigheid nu ook niet meer compenseren met de andere vaardigheden.

Prima dat het niveau bewaakt moet worden, maar ik vind dit niet kloppen met de inhoud van het vak, en wat een kind moet kunnen aan het eind van de middelbare school.
Kwak
  maandag 14 mei 2012 @ 16:23:36 #59
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_111536878
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_111539307
Baba, ik las dat op jouw school mensen vooral in één team/afdeling lesgeven. Hoe bevalt dit? Bij ons op school zijn er namelijk ook issues rond de teams, en ik zit in de medezeggenschapsraad :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')