abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111364556
Vaak wordt er gesteld dat gymnasia VWO+ aanbieden.
Dit roept bij mij twee vragen op.

1. Hoe komt dat tot uiting? Vooral via extra stof of ook via moeilijkere opgaves en vragen? Hoeveel extra werk? Graag wat concrete voorbeelden voor wie hier iets zinnigs over te zeggen heeft.
2. Hoeveel verschil is er mogelijk omdat het omdat de leerlingenpopulaties niet zo sterk verschillen. Kort door de bocht gezegd gaat min of meer de 16% beste leerlingen van de lagere school naar het gymnasium, ongeveer de 20-25% beste leerlingen van de lagere school gaat naar het atheneum.
Waar die 16% op gebaseerd is? De normaal gesproken vereiste CITO-score en het percentage leerlingen wat die behaalt. Het CITO had vroeger een tabel op haar website staan met per score het percentiel.
Hierop valt natuurlijk van alles af te dingen (niet iedereen die naar het gymnasium mag kiest hiervoor, zwakkere leerlingen komen daar toch binnen door gunstige omstandigheden, de bekende toets van het CITO selecteer waarschijnlijk niet perfect) maar voor het gemak kan dat misschien beter even worden veraarloosd.

De aanleiding voor deze discussie: (Aanstaande) Docenten Topic Deel XXVII
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_111364652
op VWO+ zitten lekkerdere wijven
pi_111364671
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 02:10 schreef dude1960 het volgende:
nee opa die zitten op de havo
pi_111364680
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 02:10 schreef dude1960 het volgende:
:') Duidelijk iemand die niet op het vwo gezeten heeft.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  donderdag 10 mei 2012 @ 02:39:43 #5
256666 leeell
I know you're lonely
pi_111364881
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 02:11 schreef Plantagehouder het volgende:

[..]

qft
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_111365504
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 02:11 schreef Plantagehouder het volgende:

[..]

pi_111365838
Klassieke talen.
pi_111366202
VWO+ =/= Gymnasium
Ik ben naar een specifieke open dag er voor geweest in groep 8 en het was eigenlijk alleen geleuter. Je begint vroeger met wat vakken zoals economie.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_111367345
Volgens mij ligt het per school verschillend. Ik geef les aan vwo, vwo+, tl, havo, en tl/havo.
Bij mij kunnen leerlingen kiezen of ze voor vwo of vwo+ gaan. Het verschil is dat ze bij + bezig moeten in groepen met projecten. Tijdens reguliere lessen wordt ook geprobeerd ze altijd in groepen te laten zitten ipv traditionele 2 naast elkaar opstellingen .

Op zich is het een goed idee wat ze alvast voorbereid op groepsprojecten aan de uni. Ook hebben ze geloof ik 2 uur meer kwt per week waaraan ze dan aan hun projecten bezig zouden moeten. Let wel, zouden moeten, want sja, het blijven pubers he. Qua leerstof zit er geen verschil tussen vwo en vwo+. Beide groepen gaan immers dezelfde examens maken.
pi_111368887
ik geloof dat je op het gym net wat sneller de stof heen gaat (hetgeen logisch is aangezien je twee extra vakken hebt) en de boeken soms wat dieper op de stof ingaan. dit zie je bijvoorbeeld duidelijk op het pax christi (een school in Druten in de buurt van Nijmegen), die school biedt zowel atheneum als gym (naast havo) aan terwijl het gym daar moeilijkere methodes hanteert voor sommige vakken. ook op mijn oude school (Stedelijk Gym Nijmegen) hanteerden we voor wiskunde bv de wageningse methode, een boek dat je niet veel tegenkomt en waarin je zelf naar de formules toewerkt. het is daarom ook niet zo gek dat als je bekijkt welke scholen de hoogste gemiddelden halen voor de eindexamens (zie de elsevier van een aantal maanden geleden) dit de gymnasia zijn. de schoolexamens zullen moeilijker zijn waardoor het eindexamen beter gemaakt wordt omdat je op en top bent voorbereid, ik weet in ieder geval dat dat bij ons wel het geval was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Adelovici op 10-05-2012 10:45:34 ]
pi_111369087
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 10:35 schreef Adelovici het volgende:
ik geloof dat je op het gym net wat sneller de stof heen gaat (hetgeen logisch is aangezien je twee extra vakken hebt) en de boeken soms wat dieper op de stof ingaan. dit zie je bijvoorbeeld duidelijk op het pax christi (een school in Druten in de buurt van Nijmegen), die school biedt zowel vwo als gym (naast havo) aan terwijl het gym daar moeilijkere methodes hanteert voor sommige vakken. ook op mijn oude school (Stedelijk Gym Nijmegen) hanteerden we voor wiskunde bv de wageningse methode, een boek dat je niet veel tegenkomt en waarin je zelf naar de formules toewerkt. het is daarom ook niet zo gek dat als je bekijkt welke scholen de hoogste gemiddelden halen voor de eindexamens (zie de elsevier van een aantal maanden geleden) dit de gymnasia zijn. de schoolexamens zullen moeilijker zijn waardoor het eindexamen beter gemaakt wordt omdat je op en top bent voorbereid, ik weet in ieder geval dat dat bij ons wel het geval was.
Gymnasium is VWO. Waarom begrijpt niemand dit?

En ik heb zelf ook les gegeven op een gymnasium. Mijn ervaringen waren nou niet al te best ermee. Zelf wou ik wel een hoog niveau hanteren maar werd terug teruggefloten door sectiegenoten en leiding, want te moeilijk. En overigens, dit gaat over VWO+, niet weer zo'n verkapte discussie gymnasium is beter dan atheneum. Of hadden ze bij jou ook een vwo+ vorm op de school waar jij hebt gezeten?
pi_111369272
nee dan heb ik het verkeerd begrepen, bij ons werd alleen gymnasium aangeboden (vandaar de naam), geen ervaring met vwo+.

p.s. ik bedoelde inderdaad atheneum ipv vwo, heb het verbeterd in mijn eerdere post :)
  donderdag 10 mei 2012 @ 20:27:44 #13
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111392205
bij ons op school hebben ze simpelweg op het gymnasium minder tijd voor hun andere vakken. In de onderbouw doen ze ook wel wat extra projecten, en ik kan vaak wat extra verdieping en verbreding aan ze kwijt omdat de stof sneller gaat.

het niveauverschil gymnasium/atheneum is overigens in de cito scores erg duidelijk aanwezig bij ons op school (ik bedoel de cito's in de tweede klas), en ook in het cijferbeeld. maar dat kan net zo goed betekenen dat er teveel kinderen die eigenlijk havo niveau hebben op het vwo zitten. ik geef die klassen geen les, dus dat weet ik niet. in de bovenbouw is de determinatie nog niet optimaal want daar zijn ze pas sinds een jaar of twee geleden flink in gaan verbeteren.
Kwak
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:48:04 #14
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_111399708
VWO+ is voor slimmere mensen
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
pi_111399879
Wij kregen meer lesuren en kleinere klassen (max 20). Het waren mijn fijnste schooljaren ooit. Ondanks dat we de hele mavo al om 13u naar huis zagen scooteren en wij tot 15.15 teksten van plinius zaten te verprutsen was het prettig. Er was tijd en gelegenheid om echt iets te leren. Dat hield op toen ik in VWO5 in de mammoetklassen terechtkwam. Achja, pas achteraf besef ik wat een mazzel ik ahd tov de mavo-ers. Toen was ik met name jaloers op hun vrije middagen..

Wij kregen natuurlijk wel meer stof te verwerken, latijn en grieks naast alle andere vakken van de andere vwo-ers.
Whatever...
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:11:52 #16
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_111463618
Ik zou even een nieuwe thread beginnen waarin je in de OP duidelijk onderscheid maakt tussen VWO, VWO+, Atheneum en Gymnasium want iedereen lult nu een beetje langs elkaar heen, heb ik het idee.
*Think outside the box*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')