Inderdaad absurd. Dan vind ik wel dat die docente dan ook eens bij zichzelf te rade moet gaan. Waarom heeft die klas geen respect? Heeft ze geen overwicht, heeft ze 'het niet in de vingers' (bijv. verkeerde reacties op gebeurtenissen?), is het een moeilijke klas.. etc..quote:Op zaterdag 12 mei 2012 09:45 schreef mane het volgende:
Ik blijf het heel absurd vinden dat een leerling zich zo uit naar een docent. Verder ging het tijdens deze les niet om een leerling die zich misdroeg, maar had de hele klas geen respect voor de docente
Wordt absoluut niet als normaal beschouwd op het VMBO!quote:Als dit allemaal als normaal wordt gezien op een vmbo dan vind ik dat nogal schokkend.
Slappe hap daar dan!quote:Overigens heb ik ook lesgegeven aan vmbo-ers en havo-ers, maar dit soort verhalen ken ik niet (als in: dat het erbij hoort en vaak voorkomt).
[quote] Op zaterdag 12 mei 2012 13:40 schreef ShadyLane het volgende:
Op de school waar ik werkte kwam het weinig voor en werd er fors tegen opgetreden, op de school waar een vriend heeft gewerkt (hij is nu wijselijk overgestapt naar een andere) heerste een "ach ja dat hoort erbij"-sfeer onder zowel docenten als directie.
bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)holieren-die-zakken/quote:“Uit cijfers van het ministerie van Onderwijs blijkt dat in 2006 ruim 93 procent van de havo-, vwo- en vmbo-scholieren zijn diploma haalde. Vorig jaar was dat nog slechts 90,5 procent. De dalende slagingspercentages komen vooral voor rekening van de schooltypen die de laatste jaren juist aan populariteit (meer leerlingen) wonnen: havo en vwo.
Een van de verklaringen is volgens het ministerie het feit dat relatief veel leerlingen met een vmbo-diploma moeite hebben met het onderwijsniveau na hun overstap naar de havo. Dit geldt ook voor leerlingen die doorstromen van havo naar vwo, of van het vmbo naar het mbo. Met andere woorden: de schooltypen sluiten onvoldoende op elkaar aan. Dat is een veelgehoorde klacht in het Nederlandse onderwijs.”
Nee, je moet inderdaad gewoon de norm verlagen. En dan de universiteiten en HBO's opschepen met ladingen studenten die het niveau niet aankunnen. En dan daar ook gewoon de norm aanpassen. En dat dan over 20 jaar ieder diploma niks meer waard is. Echt een goed idee.quote:Chanine Drijver, voorzitter van LAKS, zei hier eerder over:
“De minister snijdt zichzelf hiermee in de vingers. Door de strengere eisen zal de schooluitval toenemen, terwijl ze dit juist wil tegengaan en van vroegtijdige schoolverlaters een nieuw speerpunt heeft gemaakt.”
Zo, dan heb je flink veel topics teruggelezen, hahaha.. Maar 't klopt inderdaad. Wij werken op onze school met afdelingsteams, we hebben er 8. De docenten die in zo'n team zitten, geven ongeveer 70% van hun lessen in "hun" team. Dus bijv. in team onderbouw havo, geven deze docenten het grootste deel les aan 1, 2 en 3 Havo.quote:Op maandag 14 mei 2012 17:17 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Baba, ik las dat op jouw school mensen vooral in één team/afdeling lesgeven. Hoe bevalt dit? Bij ons op school zijn er namelijk ook issues rond de teams, en ik zit in de medezeggenschapsraad
Jazeker, ik ga het meenemen. Als ik jullie variant bekijk, is onze variant daar een slap aftreksel van...quote:Op maandag 14 mei 2012 17:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Zo, dan heb je flink veel topics teruggelezen, hahaha.. Maar 't klopt inderdaad. Wij werken op onze school met afdelingsteams, we hebben er 8. De docenten die in zo'n team zitten, geven ongeveer 70% van hun lessen in "hun" team. Dus bijv. in team onderbouw havo, geven deze docenten het grootste deel les aan 1, 2 en 3 Havo.
Persoonlijk vind ik dit wel prettig werken, omdat je binnen zo'n team heel gericht aan onderwijskundige zaken kunt werken, de lijntjes tussen de docenten zijn korter. Wanneer je met z'n allen in een team aan dezelfde klassen lesgeeft, kun je ook snel inspelen op problemen die bijv. binnen een klas spelen. Heb je binnen een team alle neuzen dezelfde richting op staan, dan kun je echt wel veel bereiken als team. Meer dan wanneer je bijv. alleen secties hebt die het alleenrecht hebben.
Nadeel: soms wel wat frictie tussen wat secties willen en wat in een team besloten wordt. Én het feit dat je, wanneer je bijv. in team bovenbouw Havo zit, je waarschijnlijk geen lessen meer hebt in onderbouw vmbo, of bovenbouw atheneum, maar alléén in bovenbouw Havo.
Zo een beetje duidelijk?
Ik denk dat je dan de teams kleiner moet maken. Een team dat de héle havo- of atheneumtak moet beheren, dat is te groot. Er gebeurt teveel in de diverse klassen. Ik zou daarom opteren voor een onderbouwteam en een bovenbouwteam, voor zowel havo als atheneum - en eventueel ook nog voor de mavo-tak. In een kleiner team kun je de doelstellingen nog duidelijker neerzetten.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:52 schreef Maarten-Pieter het volgende:
We hebben nu vier teams (brugklas, mavo, havo en vwo) met ieder een conrector en het blijkt toch uit een evaluatie dat die teams redelijk tegenvallen. De teams zijn niet daadkrachtig genoeg door communicatieproblemen en onduidelijke doelstellingen.
Precies.quote:Als een docent namelijk 70% van zijn/haar lessen op die afdeling geeft, is zo'n docent meer betrokken en kan hij/zij meer visie ontwikkelen.
Dat vind ik wel terechte kritiek. Maar wat betreft de nieuwe eis van een 5,5 gemiddeld vind ik het absurd dat mensen en scholen moord en brand roepen. Het is absurd dat in voorgaande jaren leerlingen met een lager gemiddelde voor CE dan een 5,5 toch konden slagen, door te compenseren met een relatief makkelijk SE. Dat vind ik als 'algemeen principe'.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:12 schreef kwakz0r het volgende:
punt blijft wel, het centraal examen Engels toetst alléén leesvaardigheid. Het SE toetst álle vaardigheden. We mogen met de cijfers voor de andere vaardigheden gemiddeld al niet meer dan een halve punt verschillen van de cijfers voor leesvaardigheid, terwijl het echt onvergelijkbaar is. Bovendien mag een kind leesvaardigheid nu ook niet meer compenseren met de andere vaardigheden.
Prima dat het niveau bewaakt moet worden, maar ik vind dit niet kloppen met de inhoud van het vak, en wat een kind moet kunnen aan het eind van de middelbare school.
Hier kan ik heel veel over vertellen, en met mij veel andere docenten op mijn school. Ik denk eigenlijk dat je het beste eens langs moet gaan bij gymnasia om eens een kijkje in de keuken te nemen. Als je meer wilt weten, moet je me maar even een berichtje sturen.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:43 schreef Hippos het volgende:
Omdat onze school gaat fuseren met de zusterschool en de afdelingen opnieuw worden verdeelt mag ik meedenken over een nieuwe opzet van het gymnasium. Ik hoor graag jullie meningen t.a.v. gymnasium versus atheneum.
-Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
-Is het zo dat bij gymnasium lessen (dus een klas met alleen gymnasium leerlingen) je een andere didactiek en pedagogiek gebruikt dan in een klas met alleen atheneum leerlingen?
-Hoe voorkom je als organisatie dat het gymnasium binnen een havo/vwo school te elitair wordt?
We hebben wel ideeën, maar ik hoor graag jullie input
Ik heb even je vragen beantwoord (ik zit zelf in Gymnasium 3)quote:Op maandag 14 mei 2012 18:43 schreef Hippos het volgende:
Omdat onze school gaat fuseren met de zusterschool en de afdelingen opnieuw worden verdeelt mag ik meedenken over een nieuwe opzet van het gymnasium. Ik hoor graag jullie meningen t.a.v. gymnasium versus atheneum.
-Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
-Is het zo dat bij gymnasium lessen (dus een klas met alleen gymnasium leerlingen) je een andere didactiek en pedagogiek gebruikt dan in een klas met alleen atheneum leerlingen?
-Hoe voorkom je als organisatie dat het gymnasium binnen een havo/vwo school te elitair wordt?
We hebben wel ideeën, maar ik hoor graag jullie input
Ik denk dat het zeker niet alleen om intelligentie gaat. Mijn beide sibs konden naar het gymnasium, een op basis van het schooladvies en dat toetsje van het CITO en een omdat die werd gevraagd door het plaatselijke gymnasium na een goed eerste schooljaar op een atheneum. Beiden weigerden omdat ze het te elitair vonden, ze vonden het fijner om naar de HAVO/VWO-school te gaan. Het zal wellicht ook samenhangen met de vriendjes en vriendinnetjes waarvan er meer naar de HAVO/VWO-school gaan.quote:Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
Je mag me best pm'en, dan zal ik kijken of ik overal een antwoord op weet (kan bij voorbaat al zeggen dat ik waarschijnlijk niet van alles precies weet over hoe het op mijn school geregeld is). Kan wel zijn dat je pas na het weekend antwoord krijgt, of je moet snel zijn met pm sturen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 00:59 schreef danielle2903 het volgende:
Oh sorry, dat had ik inderdaad nog wel even kunnen vermelden.
Ik volg zelf een lerarenopleiding.4de jaar nu. Bijna klaar En voor mijn specialisatie ben ik bezig met een rapport over de begeleiding van leerlingen op het VO en MBO. Dus vandaar
Kan gewoon via de mail. Of via een privé bericht. Ik heb al een aantal docenten 'live' geinterviewd tijdens mijn LiO, maar wat meer input is natuurlijk altijd fijn.
VMBO-TL heeft ook nog schrijfvaardigheid, een brief schrijven. Héérlijk ook met de tweede correctie.. pff... Wat dat betreft vind ik de digitale examens voor Engels veel fijner: er zit luister-, schrijf- én leesvaardigheid in. Dat schrijven is dan niet zo uitgebreid als zo'n brief, maar het zit er wel nog in.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:12 schreef kwakz0r het volgende:
punt blijft wel, het centraal examen Engels toetst alléén leesvaardigheid.
Klopt, ik vind 't ook bullshit. Er wordt alleen nog maar naar cijfertjes gekeken, en wat je eigenlijk aan vakkennis doet is niet meer interessant. In theorie zou je vier of vijf jaar lang alléén maar leesvaardigheid hoeven te doen: geen grammatica, geen miljarden woordjes leren, geen zinnetjes laten leren - alleen maar lezen. Want dát vragen ze op examen.quote:Het SE toetst álle vaardigheden. We mogen met de cijfers voor de andere vaardigheden gemiddeld al niet meer dan een halve punt verschillen van de cijfers voor leesvaardigheid, terwijl het echt onvergelijkbaar is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |