Yreal | woensdag 4 april 2012 @ 23:50 |
TS z'n studenten ov loopt af, maar hij wilt nog wel graag naar de uni! Even alvast enkele reacties voorkauwen om te citeren: TS is sukkel want nog niet klaar met studie! TS is kansloos want geen motor TS is ![]() TS is dagobert zo een zuinige vrek, rijd gewoon met je auto!!1! Het idee is om een brommertje te kopen voor tussen Eindhoven en Tilburg, zo'n 34 km. Nu heb ik vroeger ooit een peugeot gehad en dat was allemaal tof, maar ik stond meer langs de weg dan op de weg. Wat kan men nu het beste kopen voor dagelijks betrouwbaar woon-werk verkeer. Ik zoek een goedkope oplossing (zowel in aanschaf als verbruik) anders heeft het nog geen zin en kan ik net zo goed m'n volvo pakken. Het hoeft ook niet opgevoerd te zijn, het gaat gewoon om betrouwbaar rijden. Ik heb al opgezocht dat een 4takt normaal gesproken zuiniger is, maar minder makkelijk is om aan te sleutelen. Wat ik niet echt kan vinden is hoe vaak een brommer onderhoud nodig heeft, wat welk model verbruikt en vooral welke merken/modellen betrouwbaar zijn. Ook ben ik benieuwd hoeveel kilometers een brommer nou kan maken voor hij helemaal naar de klote is (lees: blok kapot). Aanschaf mag tot 500 euro kosten en qua verbruik wil ik eigenlijk minimaal 1:40 kunnen rijden. Merken/modellen die mij geschikt leken: Peugeot vivacity Baotian (wtf) en dan eigenlijk alle modellen zo ongeveer Puchje Sym (?) las ik ook goede verhalen over dat ze zuinig en betrouwbaar waren met hun 4takt modellen. Wie kan me zeggen wat wel en niet verstandig is om in huis te halen? Zuinige brommer discussie, GAME ON ! | |
leeell | woensdag 4 april 2012 @ 23:57 |
TweetaktVP | |
Yreal | donderdag 5 april 2012 @ 00:21 |
vaste 2 takt brigade present ![]() | |
RainofDeath | donderdag 5 april 2012 @ 01:40 |
`Vespa had vroeger handgeschakelde brommers net zoals Kreider, Zundapp, Puch, Tomos, NSU, etc. Dat zijn geen scooters. Tip: Zorg voor iets uit de jaren 80 met kenteken, dat blijft rijden met minimale kosten. | |
OudeBok | donderdag 5 april 2012 @ 11:37 |
Baotian niet doen. Is Chinese troep, blokje gaat zo'n 15k mee en dan kan je 'm afschrijven. Als je een Baotian koopt voor 1200 kan je net zo goed voor zo'n 200 euro meer een zipje halen. Tweetakt is wel het meest onderhoudsvriendelijk als er iets stukgaat. Viertakt onderdelen zijn vaak erg duur. Viertakt rijdt dan wel weer zuiniger, en heeft minder onderhoud nodig zónder dat er iets stuk is. | |
Willaaam | donderdag 5 april 2012 @ 13:42 |
Brommers van de tweetaktbrigade kunnen dus wel heel zuinig zijn, maar je benen krijgen het er wel koud op in de winter en je moet lekker zelf schakelen. | |
Yreal | donderdag 5 april 2012 @ 13:59 |
je kan niet schakelen? ![]() ![]() | |
leeell | donderdag 5 april 2012 @ 14:33 |
je ben toch geen wijf ![]() | |
Willaaam | donderdag 5 april 2012 @ 15:33 |
Wel een mietje. | |
Geelman | donderdag 5 april 2012 @ 16:05 |
4-TAKT FTW!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ![]() Tweetakt is voor pubers en shagrokende wao'ers! ![]() Viertakt daarentegen is veel zuiniger, heeft meer koppel bij lage toeren, rijdt ook goed bij halfgas en is veel duurzamer dan zo'n tweetaktfossiel. Viertakt wordt niet voor niks in bijna elk motorvoertuig toegepast, Waarom? Omdat viertakt beter is! ![]() | |
Geelman | donderdag 5 april 2012 @ 16:06 |
4-TAKT FTW!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tweetakt is voor pubers en shagrokende wao'ers! ![]() ![]() Viertakt daarentegen is veel zuiniger, heeft meer koppel bij lage toeren, rijdt ook goed bij halfgas en is veel duurzamer dan zo'n tweetaktfossiel. Viertakt wordt niet voor niks in bijna elk motorvoertuig toegepast, Waarom? Omdat viertakt beter is! ![]() | |
DeRakker. | donderdag 5 april 2012 @ 16:08 |
elektrisch brah | |
leeell | donderdag 5 april 2012 @ 16:09 |
tntkiller | donderdag 5 april 2012 @ 16:09 |
neem vooral geen 4taks snorscooter die zijn zo onzuinig als de pest...ik kan het weten toen ik die van mij kocht reed dat ding 1 op 22 het enige wat helpt is die vario ring eruit te mollen maar dan rijd hij wel ineens dubbel zo hard (maar goed hij ging wel nu 1 op 40 rijden.) denk dat ik die van mij maar ga inruilen voor een gewone brom uitvoering die zijn niet geknepen en dus veeel zuiniger. | |
Geelman | donderdag 5 april 2012 @ 16:10 |
Ook mooi, helaas is alleen het bereik nog niet helemaal geweldig. | |
leeell | donderdag 5 april 2012 @ 16:10 |
en powerband is afhankelijk van je setup, dus uitlaat icm cilinder, dan kan je hem net zo laag/middel/hoog-toerig maken als je wil | |
Geelman | donderdag 5 april 2012 @ 16:11 |
Snorscooters ![]() 25 km/h haal je ook wel op de fiets. | |
DeRakker. | donderdag 5 april 2012 @ 16:12 |
apart wanneer ze langs je rijden... je hoort alleen de banden. Net als met auto's maar bij scooters/brommers heb je altijd in je hoofd zitten dat ze een rotlawaai maken. Bij auto's is dat nooit zo geweest. | |
Geelman | donderdag 5 april 2012 @ 16:13 |
Je mag hier maar 45, dus je mag er niks aan veranderen. Heb je bovenin een heel klein beetje koppel, kan je 5 keer gaan doorschakelen en dan rijd je wel minimaal 47 km/h hoor... ![]() Wat een treurnis. | |
NickB | donderdag 5 april 2012 @ 16:13 |
Dude 4-takt is helemaal niet beter dan 2-takt. Maar afgezien daarvan is een 50cc 4-takt brommer wel het zuinigste. Pas alleen op aangezien 90% tegenwoordig chinees is als het om 4-takt gaat en dat valt uit elkaar tijdens het rijden, inc motor. | |
NickB | donderdag 5 april 2012 @ 16:14 |
Hangt maar net van de gebruikte motor en uitlaatlijn af. | |
leeell | donderdag 5 april 2012 @ 16:15 |
hoe burgerlijk, een schakelbrommer moet gewoon harder gaan dan 45 klaar, dat het niet mag zal me jeuken. | |
vriendelijkevriend | donderdag 5 april 2012 @ 16:15 |
Studenten rijden niet op brommers, klaar. | |
Geelman | donderdag 5 april 2012 @ 16:16 |
Nee hoor, Piaggio, Vespa, Aprilia, Sym, Kymco en Peugeot zijn geen Chinese merken maar verkopen wel heel veel 4t scooters. | |
Geelman | donderdag 5 april 2012 @ 16:16 |
Jawel hoor. | |
DeRakker. | donderdag 5 april 2012 @ 16:16 |
![]() idd gewoon lambo klappe | |
NickB | donderdag 5 april 2012 @ 16:17 |
Mwa heb overwogen me auto's weg te doen, en een brommer te kopen. Maar ga nu voor 1 auto en 1 motor ![]() ^^ die lambo komt bij ons parkeerterrein niet op vanwege debiele plastic hobbels die geen functie hebben behalve auto's slopen. | |
Geelman | donderdag 5 april 2012 @ 16:17 |
Dus origineel zijn ze kut. Voor een Kymco koop je voor een paar tientjes een 80cc cilinder en je hebt koppel zat. | |
Geelman | donderdag 5 april 2012 @ 16:19 |
Het is te duur om bij school te parkeren. ¤2,80 per uur... ![]() De scooter parkeer je gratis en is nog veel zuiniger. | |
leeell | donderdag 5 april 2012 @ 16:20 |
maar je klinkt nog steeds als een tamme stofzuigert 4takt is de betere optie en heeft voordelen..... als je ouder bent dan 65 | |
NickB | donderdag 5 april 2012 @ 16:22 |
True, bij ons 2 euro voor 1 dag. Maar alleen homo's rijden op scooters, ik zou een derbi senda aanraden met een 80cc malossi (geen mhr) en een 80cc crossuitlaat lekker laagtoerig en toch snelwegwaardig. Loopt ook nog is minimaal 1 op 18. Origineel als ze ~80 lopen rijden ze 1 op 30 wat ook niet mis is voor een 2-takt. Maar die 4-takt scooters moeten zeker wel de 1 op 40 kunnen halen, heb van zat mensen gehoort dat ze met de merk 4-takts 1 op 50 haalden (wat overigens wel slechter werd na zoveel duizend km maargoed). | |
Geelman | donderdag 5 april 2012 @ 16:24 |
Mwa, mooi sportpijpje zonder noisekiller en je overruled dat nattescheten tweetaktgeluid zonder enige moeite. Daarnaast zie ik alleen werkloze shagrokers rondrijden op tweetaktbrommers. Oldtimers zijn voor 65+'ers, en de scootertjes voor de kaderjeugd. | |
Geelman | donderdag 5 april 2012 @ 16:26 |
Lekker 6 keer schakelen en dan gaat meneer al bijna 80... ![]() Nee, dat is het toppunt van heteroseksualiteit... | |
vriendelijkevriend | donderdag 5 april 2012 @ 17:02 |
School? Ben je student of wa? Maar volgens Mythbusters stoten motoren (en dus brommers gok ik) meer rotzooi uit dan auto's... | |
Willaaam | donderdag 5 april 2012 @ 17:41 |
People S staat ook hoog op mijn verlanglijst! Het is dat ik 20.000 teveel vind (ik doe er in een jaar nog eens 14.000 bij) maar anders had ik interesse! | |
NickB | donderdag 5 april 2012 @ 17:56 |
Varionicht ![]() | |
SwiffMeister | donderdag 5 april 2012 @ 18:28 |
Volgens mythbusters is het ook een goed idee om met veel te veel explosieven een betonmolen op te blazen... Een beetje 4 takt moet net als de Honda's uit de 70er jaren (Honda SS, CD enzo) makkelijk 1:60 kunnen halen. 1:18 is echt ernstig! Ik rijdt met mijn 2 takt schakelbrommer uit 1971 1:33 met een top van ruim 65km/h. 60km per dag waarvan zo'n 40km op topsnelheid. | |
Gummiebeer | donderdag 5 april 2012 @ 19:08 |
Toch vind ik 2takt stiekum leuker.. ![]() Dat heerlijke gebler in de toeren, de geur en het zenuwachtige karakter. Heerlijk. Maar het afstellen is nogal een secuur werkje. Als je er verstand van hebt is het geen probleem. Zo kreeg ik mn appie sr op 120 met goede powerband. Als je er geen verstand van hebt kan je beter voor 4takt gaan. ![]() | |
Willaaam | donderdag 5 april 2012 @ 22:36 |
Brommer vinden valt tegen, iemand nog goede suggesties? Marktplaats.nl Speurders.nl .... | |
Yreal | donderdag 5 april 2012 @ 22:38 |
zijn we het daar over eens ![]() | |
Yreal | donderdag 5 april 2012 @ 22:40 |
Dat. Alsof iemand een neuk geeft om die regels Alsof geelman met zijn brommer 30 rijd op het fietspad ![]() | |
Yreal | donderdag 5 april 2012 @ 22:43 |
Orgineel lopen ze 80+, sommige 100+. Boe fucking hoe, wel 5x schakelen, ben je tenminsten nog wat aan het doen ipv alleen op je pleepot zitten en in 10 seconden op de 45 zitten. En dan zeker ook nog een windscherm? ![]() | |
Edskimo | donderdag 5 april 2012 @ 22:46 |
90% van de kymco's, sym's en en peugeot worden ook in china gemaakt. Piaggio zip en fly ook. | |
Yreal | donderdag 5 april 2012 @ 22:48 |
en vespa is piaggo | |
Life2.0 | donderdag 5 april 2012 @ 23:10 |
Als we dan toch over gierende 2takt hebben: Doe mij dat maar voor een zomerse zondagavond! ![]() | |
Edskimo | vrijdag 6 april 2012 @ 00:14 |
Ja, maar de vespa's en duurdere piaggio's komen uit italie, en zijn van veel betere kwaliteit. | |
Geelman | vrijdag 6 april 2012 @ 08:42 |
Een scooter is handig om lekker tussen de auto's door te rijden. Geen gezeur met een koppeling en een voetversnelling, dat is leuk als je een beetje vermogen hebt. En dat heeft de gemiddelde brommer toch niet, dus dan heeft schakelen ook niet zo veel zin. Ja, misschien als je over het aardappelveld wil rijden... ![]() | |
Geelman | vrijdag 6 april 2012 @ 08:43 |
Heel veel producten komen uit de volksrepubliek. Dat is niet erg, zolang de spullen maar naar onze maatstaven worden geproduceerd. Appel wordt ook door kinderhandjes gemaakt in China... | |
leeell | vrijdag 6 april 2012 @ 12:57 |
ga toch weg met je elitaire 4takt houding hou jij het maar bij je vario-stofzuiger | |
Yreal | vrijdag 6 april 2012 @ 13:04 |
Want met een koppeling kan je niet tussen de auto's door rijden? Juist dan ! Lekker lage versnelling pakken zodat je letterlijk door de gaten kan springen ![]() En een voetrem ![]() ![]() En hou nou toch eens op over het vermogen man. Hang onder deze zijn normale uitlaat en stop de originele sproeier terug en je vliegt de auto's voorbij ![]() | |
Blester | vrijdag 6 april 2012 @ 15:23 |
Die op de foto te zien heeft is met schakeling neem ik aan? | |
Yreal | vrijdag 6 april 2012 @ 15:25 |
Uiteraard. Weet je wat er gebeurd als je zoveel vermogen in een scooter stopt? Je vliegt elke keer achterover als je het gas aanraakt | |
Blester | vrijdag 6 april 2012 @ 15:26 |
Prachtig ding, alleen prijzig op Marktplaats. Zie hem voor zo'n 1000 euro gaan. | |
Yreal | vrijdag 6 april 2012 @ 15:29 |
Hij is nieuw dan ook 3000+ | |
Yreal | vrijdag 6 april 2012 @ 15:34 |
http://www.speurders.nl/o(...)y=prijs&q=aprilia+rs Dit spul is ook wel lollig om op te rijden ![]() | |
Blester | vrijdag 6 april 2012 @ 16:22 |
Die prijs valt inderdaad ook nog mee. Lijkt me alleen wel raar om op een schakelbrommer te zitten. Heb daar nog nooit op gereden ![]() | |
Yreal | vrijdag 6 april 2012 @ 16:29 |
weet niet waar je woont? | |
Dutchlike | vrijdag 6 april 2012 @ 17:04 |
Honda MBtjes zijn ook leuke dingen, heb er ooit op een mogen rijden. Vind mijn kreidler wel betere wegligging hebben. http://www.speurders.nl/o(...)teken-104665404.html http://www.speurders.nl/o(...)da-mb-105300798.html | |
Willaaam | zaterdag 7 april 2012 @ 01:57 |
Groot nieuws! Ik heb een peugeot tweet gekocht! Model is van binnen hetzelfde als de sym symphony en hij bevalt prima! Opgehaald in Spijkenisse en ermee teruggereden naar Eindhoven. Scooter trekt prima en de top (volgens een matrixbordje waar ik langs reed) is 63km/h. Originele TS is in z'n nopjes. Pics or it didn't happen: ![]() ![]() Voor de tweetaktbrigade: alvast bedankt voor het tomeloze tomosloze enthousiasme [ Bericht 34% gewijzigd door Willaaam op 07-04-2012 02:02:53 ] | |
Edskimo | zaterdag 7 april 2012 @ 08:03 |
Gefeliciteerd ![]() (maak wel ff een klein gaatje a 2/3mm in het zwarte dopje van de sludgeslang, anders hoopt er allemaal vocht in en loopt je luchfilter vol. | |
Blester | zaterdag 7 april 2012 @ 09:40 |
Opzich een heel leuk ding, alleen de kleur verpest het een beetje. | |
Blester | zaterdag 7 april 2012 @ 09:40 |
Noord-Brabant | |
Dutchlike | zaterdag 7 april 2012 @ 11:43 |
Die grotere wielen zijn altijd wel fijn. | |
Yreal | zaterdag 7 april 2012 @ 12:39 |
kijk maar uit, 63 is hier net 1 teveel ![]() | |
Yreal | zaterdag 7 april 2012 @ 12:39 |
dat is wat te ver weg, anders zou ik zeggen kom eens lang ![]() | |
Willaaam | zaterdag 7 april 2012 @ 17:52 |
Klinkt goed. Wat is het en waar zit het? ![]() | |
Edskimo | zaterdag 7 april 2012 @ 19:03 |
Het is een zwart afdicht dopje die in een doorzichtige slang zit gedrukt. dat slangetje komt vanaf je luchtfilter (zwarte doos boven de kickstarter) | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 01:02 |
Ik kan er dus zonder schroeven bij begrijp ik? Morgen eens ff kijken als het weer een beetje meezit ![]() | |
Edskimo | zondag 8 april 2012 @ 10:54 |
ja, slangetje zit meestal een beetje verstopt, maar loopt meestal naar beneden. Zo zittie ongeveer: ![]() | |
N.I.M.B.Y. | zondag 8 april 2012 @ 11:13 |
![]() ![]() | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 11:49 |
+20... paint | |
Geelman | zondag 8 april 2012 @ 13:34 |
Belachelijk ding, zo'n TZR. Kost een klein fortuin, maar rijdt slechts 45 km/h... Helemaal niet handig voor in de stad. Dan heb je veel meer aan een suf scootertje, veel wendbaarder met die kleine wielen. Voor die drie rooien koop je een prachtige tweedehands motorfiets die tenminste echt vooruit komt als je aan de gashendel draait. Ts: leuke scooter, in feite is het een Sym, maar dat had je zelf ook al door. Prima kwaliteit, daar kan je dus veel lol aan beleven! | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 13:50 |
Bedankt! Ik heb ook het idee dat het goed spul was. Rit naar huis was ook prima te doen, toch 135 kilometer gereden op een dag. Zo maar eens kijken naar m'n slangetje en proberen de achterrem wat strakker af te stellen, die voelt een beetje zompig op het moment. | |
Edskimo | zondag 8 april 2012 @ 14:23 |
Dat is sym eigen. Als je m strakker zet zal die in de vrije stand waarschijnlijk al licht gaan aanlopen. Hij zou pas moeten gaan remmen als je de remhendel voor 1/3de hebt ingeknepen. | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 15:00 |
Klopt. En als ik hem helemaal inknijp dan blokkeert het achterwiel nog steeds niet, maar dat is dus normaal? Ik zag ook in de servicemanual dat er idd een travel afstand normaal was waar de rem niets doet. Doe er dus niets aan, helder. Bij sneller moeten remmen wat meer gebruik maken van de schijfrem voor. Slangetje kwam trouwens inderdaad een plas water uit ![]() | |
Yreal | zondag 8 april 2012 @ 15:21 |
![]() ![]() ![]() | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 15:22 |
Trouwens via een vergelijkingssite net wel een goede prijs gekregen. Verzekerd voor 17 euro per maand inclusief diefstal (ASR Verzekeringen), met nul schadevrije jaren. | |
Yreal | zondag 8 april 2012 @ 15:23 |
Hou oud is dat ding, en hoe oud ben jij, want volgens mij word je opgelicht ![]() | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 15:27 |
Het is niet alsof hij helemaal niet remt hoor... Helemaal ingeknepen kan ik hem met alleen de achterrem niet meer fatsoenlijk duwend van z'n plek krijgen. Bovendien is het een trommelrem volgens mij, dat remt altijd minder dan een schijfrem voor. Overigens met blokkeert niet wordt bedoeld: Ik kan er geen hendig sjieke slip mee maken in een bocht. Trek je eigen conclusies anders, als je ook goed advies hebt ben ik er blij mee ![]() http://proximus.mine.nu/brommer/tweet_servicemanual.pdf en dan pagina nummer 38 of pdf paginanummer 40. | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 15:27 |
Tweet is 11 maanden oud, ik ben 24 en ik weet vrij zeker dat ik niet word opgelicht ![]() | |
Yreal | zondag 8 april 2012 @ 15:32 |
ik betaalde op mijn 19de al bijna de helft minder. | |
Yreal | zondag 8 april 2012 @ 15:33 |
Het gaat er meer om dat je 90% met voor remt | |
Life2.0 | zondag 8 april 2012 @ 15:34 |
Laat wel even die rem maken.. | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 15:35 |
Alle andere verzekeraars waren echt heel veel duurder (tot 39 euro per maand). Ik denk dat het nogal scheelt dat ik een zo goed als nieuwe scooter heb met een hoge dagwaarde die zij moeten vergoeden bij totaal verlies. | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 15:36 |
Nee verhouding is eerder 40/60 denk ik. Hooguit 35/65. | |
Yreal | zondag 8 april 2012 @ 15:37 |
Nee. Gewoon nee ![]() De enige reden om je achterrem te gebruik is om te voorkomen dat je over de kop slaat | |
Yreal | zondag 8 april 2012 @ 15:40 |
Dam, die diefstal maakt inderdaad veel verschil. Vond het zo'n raar bedrag omdat ik voor de motor met diefstal minder betaal terwijl ik jonger ben. | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 15:41 |
Je maakt jezelf niet echt duidelijk. Over de kop slaan dan ben je jezelf echt aan het gedragen als een idioot. Je hebt twee remmen, die hoor je samen te gebruiken. Daarom bestaan er ook gedoseerde remsystemen op duurdere motoren. Bovendien horen wielen eigenlijk niet te blokkeren, want blokkerende wielen zijn niet zo veilig. Ik denk dan ook dat het huidige remsysteem een bewuste keuze is eigenlijk. | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 15:42 |
Ja nouja, het geeft eigenlijk wel aan dat er dus veel gejat wordt. Eigenlijk ook een goede reden om hem maar met diefstal te verzekeren. Het is zonde om niet de brommer te pakken naar bijvoorbeeld de binnenstad omdat je bang bent dat hij gejat wordt. Dan betaal ik liever wat meer per maand. | |
Yreal | zondag 8 april 2012 @ 15:45 |
Nouwja, ik weet niet wat je voor die sym betaalt hebt, maar 10 euro in de maand meer + een duurder slot moet wel opwegen tegen de aanschaf waarde van die brommer. Voor de motor was het 2 euro in de maand meer, dus dat weegt wel op tegen de 2400 die ik ervoor heb betaalt. | |
Life2.0 | zondag 8 april 2012 @ 15:46 |
Nee, je bent een idioot als je besluit "minder te remmen" om niet over de kop te slaan maar tegen die peugot voor je te knallen Wielen moeten wel kunnen blokkeren, hoe kun je anders op je max remmen? | |
Yreal | zondag 8 april 2012 @ 15:49 |
Je hoofd rem is de voorrem Als je remt, zak de voorkant omlaag Dit balanceer je met de achterrem De achterrem opzich doet bijna niks | |
Edskimo | zondag 8 april 2012 @ 18:47 |
Onzin Je vertraagd het hardst op het moment vlak voor dat de wielen blokkeren. | |
Blester | zondag 8 april 2012 @ 18:59 |
@William, misschien een brutale vraag maar wat je nu voor zo'n dingetje betaald? Want als ik je verzekering hoor zal de waarde hoog liggen? | |
Life2.0 | zondag 8 april 2012 @ 19:16 |
Hoe ga je op de grens van blokkeren zitten als je niet genoeg remkracht hebt om te blokkeren? En als je op 30 "net niet" blokkeerd maar op 50 dus totaal niet, wat zegt dat over je remkracht? | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 22:37 |
Nieuwwaarde elf maanden geleden was 1599 euro + 150 euro afleveringskosten, ik heb er 1050 voor betaald inclusief ART4 slot en integraalhelm. Ik denk dat het verzekeren tegen diefstal het wel waard is. Als de scooter gestolen wordt ben ik niet blij en de scooter wil ik in principe toch maar een jaar gebruiken tot ik klaar ben met studeren. Waar het op neer komt is dat ik een bepaalde mate van zekerheid wil hebben dat ik de scooter over een jaar nog kan verkopen. Als ik bij een diefstal nu ¤1050 moet afschrijven in een keer leidt dat nog lang niet tot een direct faillissement ofzo, maar het zou wel een deuk zijn in m'n huishoudboekje ![]() Ik denk dat de hoge kosten trouwens niet zo zeer de aanschafprijs zijn, maar het hoge risico dat een scooter gestolen wordt. Ze zijn gewoon redelijk populair bij het dievengilde en daar betaal je premie voor. [ Bericht 4% gewijzigd door Willaaam op 08-04-2012 22:43:12 ] | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 22:40 |
Voornaamste rem is voorrem, die zou wel kunnen blokkeren denk ik als je het er echt om doet. Maar je remt veel harder als de remmen niet blokkeren dan als ze wel zouden blokkeren. Een slippende band remt echt voor geen meter. Zo erg als het misschien weg las is het ook echt niet hoor. De achterrem voelt wat zompig aan, maar dat is echt normaal voor deze modellen, een kwartier googlen heeft me dat wijs gemaakt ![]() | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 22:44 |
Dan is alles toch in orde ![]() | |
Edskimo | zondag 8 april 2012 @ 22:45 |
Hoeveel km staat er trouwens op? | |
Life2.0 | zondag 8 april 2012 @ 22:46 |
Dat sponsige gevoel is wel normaal (gewoon goedkope stalen kabels, die rekken) voor trommelremmen maar dat mag niets aan de remkracht afdoen. Op mijn bromfiets heb ik voor en achter trommels maar ik kan prima op mn voorrwiel aan komen rollen bij het stoplicht; liever te veel remkracht dan te weinig, doseren kun je leren. | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 22:46 |
3650 toen ik hem kocht, nu 3820. | |
Life2.0 | zondag 8 april 2012 @ 22:47 |
dat 90% voorrem verhaal gaat alleen niet op voor een brommertje van 100 kilo, een bromfiets heeft gewoon te weinig gewicht om te verplaatsen | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 22:48 |
Als ik maar 1 remhendel gebruik kan er normaal gestopt worden, ook achter. Doseren is inderdaad een kunst ![]() | |
Life2.0 | zondag 8 april 2012 @ 22:52 |
Ja dat hoop ik van wel ja ![]() Ik bedoel meer dat ik zelfs liever voorover ga dan mijzelf in een koekblik parkeer die de regels niet zo snapt ![]() | |
Edskimo | zondag 8 april 2012 @ 22:57 |
Ook onderhouds historie erbij gehad? | |
Willaaam | zondag 8 april 2012 @ 23:21 |
Jup. Zelfs nog een bonnetje van een grote beurt gedaan op 14-03-2012 t.w.v. 110 euro bij de originele dealer. | |
Edskimo | zondag 8 april 2012 @ 23:24 |
Oplichters :p | |
Yreal | zondag 8 april 2012 @ 23:49 |
Waardeloze brommer dan ![]() ja tuurlijk kan dat. Ik heb zat gereden zonder voorrem, weken lang 5km heen en terug, ging prima Maar als je er eentje moet kiezen, is dat ALTIJD voor. ALTIJD. Wd40 op je remkabel ![]() ![]() overigens kan je hem dan het beste in een auto parkeren, dat levert geld op ![]() | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 00:01 |
Niets waardeloze brommer; als rijder en voertuig even veel wegen geeft dat gewoon een andere verhouding van 250 kilo droog zonder rijder.. Remkabel. niet remblokken ![]() | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 00:02 |
En in een koekblik parkeren leek me geen goed plan met wa en een brommert waar mee handgemaakt spul op zit dan fabrieksspul ![]() | |
Yreal | maandag 9 april 2012 @ 00:12 |
ik bedoelde de keuze tussen zelf over de kop of de auto in, als de auto de fout maakt is geen moeilijke keuze, je moet het alleen wel ter plekken kunnen verzinnen ![]() Mijn brommer van 100kg zakt meteen in zodra ik de rem aanraak, op de motor van 250kg moet ik wel echt in de ankers ![]() Maar met die voorvork van een scooter zal het wel geen flikker uitmaken idd. | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 00:46 |
dazegik! ![]() | |
Yreal | maandag 9 april 2012 @ 00:51 |
Nee cool ![]() | |
Willaaam | maandag 9 april 2012 @ 01:20 |
Als het spekglad is in de winter geef ik toch de voorkeur aan achter ![]() | |
Yreal | maandag 9 april 2012 @ 01:35 |
Dan moet je gewoon niet remmen ![]() | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 01:47 |
tot -5 gewoon doorrijden, kouder = fietsen | |
Blester | maandag 9 april 2012 @ 08:28 |
Ik snap echt niet dat je zoveel betaald. Ik heb eens een scooter gehad van de waarde 800 euro NIEUW en daar betaalde ik voor all risk (wa + diefstal + eigen schade) een tientje per maand voor. | |
Edskimo | maandag 9 april 2012 @ 11:26 |
Ligt ook aan je leeftijd, woonplaats, schadevrije jaren, de verzekeringsmaatschappij en of het een brom of een snorscooter is. | |
Geelman | maandag 9 april 2012 @ 12:23 |
Je remmen kunnen nog zo goed zijn, vaak verliezen de originele tjap tjoi banden heel snel grip als je stevig remt. Zeker als het wegdek vochtig is. Hou hier ook rekening mee. | |
asfalthooligan | maandag 9 april 2012 @ 12:40 |
Mijn people-s blokeerde gewoon als je achter remt. Gewoon kwestie van goed afstellen en goede remmen. Ik rem altyd met voor ,maar pas echt waneer het nodig is. De achterem heb ik vaak pas in gebruik als het echt moet. Wel goed doseren iets wat je pas na zoveel jaar echt leert en aanvoelt. | |
Edskimo | maandag 9 april 2012 @ 12:46 |
Bij sym gebruiken ze remkabels waar te veel rek inzit, en de remblokken zijn niet goed rond op het moment dat ze naar buiten gedraaid zijn. Valt verder weinig aan afstellen, want als ze maar een beetje strak staan beginnen ze al licht aan te lopen. | |
Geelman | maandag 9 april 2012 @ 12:46 |
Ik gebruik altijd beide remmen. Maar met mijn achterrem kan ik de achterkant makkelijk laten uitbreken! ![]() ![]() | |
Willaaam | maandag 9 april 2012 @ 13:30 |
Ik zal nooit dit soort filmpjes kunnen maken, die toch een grote bijdrage aan fok zijn geweest. | |
Blester | maandag 9 april 2012 @ 18:15 |
Ik rem altijd met beide tegelijk, lijkt mij de beste optie. | |
Shispeed | maandag 9 april 2012 @ 18:23 |
als ik lichtjes rem, dan meestal alleen op de motor en met achter. zolang je maar ook je achterrem gebruikt wanneer je je voorrem gebruikt en niet met voor remt in de bocht ![]() | |
Shispeed | maandag 9 april 2012 @ 18:23 |
ik betaal 70 euro per maand alleen wa+diefstal ![]() | |
Edskimo | maandag 9 april 2012 @ 18:28 |
woon je op de beijerlandselaan ofzo? ![]() | |
SwiffMeister | maandag 9 april 2012 @ 18:32 |
Met een 2takt kun je nauwelijks remmen op de motor. Een 2takt kan daar trouwens ook erg slecht tegen. | |
Dutchlike | maandag 9 april 2012 @ 18:42 |
Dan is er iets heel erg mis met mijn kreidler. | |
Blester | maandag 9 april 2012 @ 18:55 |
Da fuq ![]() | |
ColtZ40 | maandag 9 april 2012 @ 18:56 |
Mijn et4 125 remt veel harder af op de motor als mijn runner 180 2t. ![]() Ik denk dat er iets mis is met je kreidler. ![]() | |
ColtZ40 | maandag 9 april 2012 @ 18:58 |
Ik betaal 2,45 per maand voor mijn Vespa et4 125 ![]() En 100 euro wegenbelasting per jaar. ![]() | |
Yreal | maandag 9 april 2012 @ 19:02 |
Rijden zonder rijbewijs, heel hard rijden enzo, dat je op DE zwarte lijst staat? ![]() | |
SwiffMeister | maandag 9 april 2012 @ 19:03 |
Tuurlijk, je kàn wel wat remmen op de motor bij een 2takt, maar dat is niets in vergelijking met remmen op de motor bij een 4takt. Daarbij is het erg slecht om een 2takt op de motor te remmen. Je gasschuif staat dan dicht, dus je krukaslagers worden nauwelijks gesmeerd, de enige smering komt omdat er via het stationairkanaal nog vers mengsel bij je lagers komt. Geen ramp bij een laag toerental of een toerental dat afneemt (bij gas los laten en uit laten drijven in de versnelling). Maar als je nu terug schakeld en je koppeling op laat komen zonder gas te geven gaat de boel veel toeren maken zonder dat er smerend mengsel bij je lagers komt omdat je geen gas geeft. Hierdoor slijten je krukaslagers als een malle. Om dezelfde reden kun je (met een 2takt) ook beter niet zonder gas te geven een lange helling af rijden in de eifel of in de alpen ofzo. Je toerental loopt immers op zonder dat je smerend mengsel bij je krukaslagers laat komen. | |
Dutchlike | maandag 9 april 2012 @ 19:46 |
Is dat ook niet de reden waarom ze bij de Saab 96 een vrijwiel hebben gedaan? | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 19:49 |
Compenserend is dan wel de hoge gassnelheid door de (bijna) gesloten gasschuif ![]() | |
Edskimo | maandag 9 april 2012 @ 21:31 |
Ja, maar de sproeier word ook helemaal afgesloten door de gasnaald, dus dan krijg je bijna alleen lucht binnen. | |
boertie | maandag 9 april 2012 @ 22:47 |
Hoe zit dit dan met een 2takt scooter welke een aparte oliepomp heeft? Wordt hier de 2taktolie voor of na de carburateur gemengd met de benzine. Voor zover ik weet wordt de pomp door de krukas aangedreven en is dus toerenafhankelijk. | |
leeell | maandag 9 april 2012 @ 22:49 |
verschilt, soms in de carb soms in het spruitstuk pas | |
Yreal | maandag 9 april 2012 @ 22:52 |
Mijn oliepomp zit op de carb aangesloten. | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 22:55 |
Verwaarloosbaar, je moet gas geven, niet benzine bespare ![]() | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 22:56 |
Trouwens oliepompen, dat klinkt mij veel te nieuw ![]() | |
leeell | maandag 9 april 2012 @ 22:56 |
vaak zit hij op de carb ja![]() deze had ik giater nog in mn handen voor een senda met olie op spruitstuk beste is geen oliepomp uiteraard, gewoon mengsmeer in je tank | |
SwiffMeister | maandag 9 april 2012 @ 23:06 |
Mij ook. Gewoon nadenken bij het tanken en de goede hoeveelheid olie in je tank flikkeren. (En bij bepaalde gelegenheden wat meer, een scheutje slaolie of èchte raceolie voor de specifieke geur en/of anderszins leuk effect) Offtopic: Empirisch onderzoek heeft uitgewezen dat je een Puch Maxi blok 1:7 kunt smeren, met meer olie krijg je hem niet meer gestart ![]() En een Sparta Met kun je 1:150 smeren in combinatie met nitromethaan. Een standaard Sparta Met loopt dan zo'n 50km/h en je kunt er niet meer mee stil staan zonder het achterwiel van de grond te houden. Om de motor uit te zetten moet je eerst de cilinder en kop voorzien van water of bier koeling. Want met nitromethaan begint de boel automatisch te 'dieselen' ofwel te detoneren. [ Bericht 3% gewijzigd door SwiffMeister op 09-04-2012 23:11:54 ] | |
leeell | maandag 9 april 2012 @ 23:11 |
1:7 ![]() | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 23:12 |
Weet toevallig iemand of er ook olie in fancy kleurtjes is, niet de 2takt olie maar voor de koppeling ed Ik heb hier namelijk nog een liter staan maar in een afsluitbare fles (en dus geen logo's of wat het is) paar jaar geleden erin gedaan maar nu weet ik niet welke het was ![]() Of iets om het te testen, brandpunt? | |
Willaaam | maandag 9 april 2012 @ 23:13 |
Kletskoek, het mengsel dat ingespoten wordt door een goed werkende oliepomp en benzinepomp is in 99% van de gevallen optimaler dan het zelf mengen op de gok met een tank die nog half vol zit. | |
leeell | maandag 9 april 2012 @ 23:14 |
je ruikt het 2takt is lekker bakolie is goor of stop het in je brommer blauw : 2takt wit : bakolie | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 23:14 |
detonatie heeft meer te maken met de druk dan de gebruikte benzine, | |
leeell | maandag 9 april 2012 @ 23:15 |
een oliepompt kan falen en daardoor je cilinder slopen ik zie het vaak zat | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 23:15 |
Kletskoek, het mengsel dat ingespoten wordt door een goed werkende oliepomp en benzinepomp is in 99% van de gevallen optimaler dan het zelf mengen op de gok met een tank die nog half vol zit. Daarom altijd zelf een kan benzine hebben ![]() | |
Edskimo | maandag 9 april 2012 @ 23:15 |
Hetgaat niet om de olie, het gaat om het koelende benzinemengsel op dat moment. | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 23:16 |
Maar hoe ruikt blokolie, kan mij niet heugen daar ooit aan geroken te hebben ![]() | |
SwiffMeister | maandag 9 april 2012 @ 23:16 |
Je moet ook niet gokken. Ik meng al bijna 9 jaar (50.000+ km) zelf mn benzine aan de pomp. Als ik meer dan 3 keer vetter heb gesmeerd dan 1:35 is het veel. | |
SwiffMeister | maandag 9 april 2012 @ 23:18 |
Ongeveer hetzelfde als de olie die in je auto zit. Ff peilstok eruit halen en ruiken. Zelf proef ik altijd even. Dat vind ik een duidelijker verschil geven dan geur. (gewoon ff het tipje van je tong tegen de peilstok houden) | |
leeell | maandag 9 april 2012 @ 23:18 |
vies, 2takt is bijna zoetig/weeig, bakolie is heel penetrant vies ![]() | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 23:20 |
Swiftmeister mag ik nu aannemen dat jij bij een oliecheck aan de stok likt ipv deze te bekijken? Kan wel eens kijken bij de motor maar ik vraag mij af of dat een goed beel gaat geven; oud vs nieuwe olie | |
leeell | maandag 9 april 2012 @ 23:21 |
mijn 30 jaar oude versnellingsbakolie rook bijna exact als nieuwe bakolie ![]() | |
SwiffMeister | maandag 9 april 2012 @ 23:22 |
Ik lik er niet aan. Ik leg alleen uit hoe je 2 types olie uit elkaar kunt halen. Ik check op die manieer alleen of er benzine in de blokolie zit als ik het vermoeden heb dat er een krukaskeerring uit ligt. Benzine heeft een hele sterke bittere smaak, die pik je er meteen uit. Zeker als je hem kent omdat je weleens een sproeier in je mond hebt gehad omdat die onderweg vuil is geworden. Het is echt niet zo dat ik hele peilstokken aflik ofzo ![]() De blokken onder mijn brommers hebben olie die hooguit 10.000km en/of 2 jaar oud is. Dus dat is eigenlijk gewoon nieuwe olie. | |
Life2.0 | maandag 9 april 2012 @ 23:29 |
Ik zal binnenkort eens kijken ![]() Ik gooi er minimaal elk seizoen nieuwe olie in ![]() | |
Blester | woensdag 11 april 2012 @ 19:46 |
Zojuist gaan kijken voor een tweedehands scooter. Leuk ding en vrijwel alles werkte (alleen de benzineteller doet het soms wel/ soms niet). Enigste nadeel is bij de KM teller wat vocht tegen het glas wordt vastgehouden. Weet iemand toevallig of het mogelijk is om dat weg te krijgen? Foto's volgen natuurlijk snel. | |
Yreal | woensdag 11 april 2012 @ 19:57 |
Tuurlijk is dat mogelijk. Alles is mogelijk, afhankelijk van je portefeuille ![]() | |
Blester | woensdag 11 april 2012 @ 20:16 |
Ben trouwens ook benieuwd wat ik nou betaal aan verzekering voor de zojuist aangekochte scooter ![]() | |
Willaaam | woensdag 11 april 2012 @ 20:31 |
Gefeliciteerd! Wat heb je gekocht? Krijg je wel weg hoor! Eerst drogen met de föhn en daarna met vloeibare siliconenpakking of doorzichtige kit de randen dichten waar het vocht door naar binnen kan. Benzinemeter is vaak de vlotter die versleten is. | |
Life2.0 | woensdag 11 april 2012 @ 20:33 |
glas op km tellers zit vaak vast aan de behuizing en dus moeilijk los te maken (for obvious reasons) maar op zich moet je er een soort ontluchtingsgat kunnen maken, waarschijnlijk is de behuizing gewoon van plastic | |
Blester | woensdag 11 april 2012 @ 20:37 |
Kan hem helaas pas morgen ophalen, aangezien ik nu verder geen vervoer bijhad en hij tevens toch eerst even overgeschreven moet worden. Ik heb een AGM Sport gekocht. Aangezien ik nog zelfs geen foto's kan maken maar even van Marktplaats: ![]() | |
Blester | woensdag 11 april 2012 @ 20:39 |
Bedankt voor de tips, ik ga hem morgen eens goed bekijken qua technische staat. | |
Edskimo | woensdag 11 april 2012 @ 20:41 |
Die zou ik zo snel mogelijk weg doen. Klinkt misschien hard, maar zo'n apparaat gaat je heel veel ellende opleveren. | |
Blester | woensdag 11 april 2012 @ 20:48 |
De bekende AGM haters. Het zal allemaal wel. Ik heb alle technische aspecten vrijwel nagelopen en weinig kunnen vinden wat verkeerd was. Zit een mooi nieuw uitlaatje op, motor etc ziet er goed schoon uit en er is keurig mee gereden. | |
Yreal | woensdag 11 april 2012 @ 20:48 |
Dat , maar dat is inmiddels al 20 miljoen keer geroepen. Sluit dat dan wel ter plekken af ! Anwb kan je gewoon naar binnen lopen en je loopt verzekerd weer naar buiten. NIET !!!! gewoon gaan rijden en thuis kijken. Onverzekerd rijden is heel dom. Ook geen diefstal of all-risk nemen, dat is het met zo'n ding NIET waard. Je krijgt na afloop een kratje pils van de verzekering. | |
Blester | woensdag 11 april 2012 @ 20:49 |
Ik dacht aan WA + diefstal. Zeer zeker geen all-risk, dat is hij niet waard. Er wordt nog niet op gereden, knal hem op een aanhanger morgen tot huis hier. | |
Yreal | woensdag 11 april 2012 @ 20:52 |
Maar de kwaliteit van de binnen is juist slechter bij deze, en dat zie je niet. Ze zijn in 20.000 km helemaal op. Bovendien moet je je afvragen waarom dan de uitlaat is vervangen. Was de vorige doorgerot? Hoe weet jij dat er keurig mee gereden is? Hielden ze de motor altijd schoon of hebben ze dat nu gedaan omdat ze hem toch echt wel wilde verkopen? Los daarvan. Veel plezier, dat gaat ook wel lukken. ![]() | |
Yreal | woensdag 11 april 2012 @ 20:54 |
Mweh, je moet wel veel meer premie betalen voor die diefstal en je gaat er niks voor terug krijgen als hij word gejat. Misschien 300-400 euro. Vraag je af of je daarvoor dat 10tje extra wil betalen? | |
densmee | woensdag 11 april 2012 @ 20:54 |
Zelfontsteking, pingelen of kloppen heeft te maken met het octaangetal. Afhankelijk van de druk zal inderdaad sneller zelfontsteking plaats vinden, maar dit moment wisselt wel zeer sterk per brandstof soort. Ik zal eens een lijstje zoeken per brandstof het Octaangetal (mon en ron) | |
densmee | woensdag 11 april 2012 @ 20:58 |
Normaal loodvrij -- 91 RON Euro loodvrij -- 95 RON Super (plus) -- 98 RON LPG -- 104-108 Alcohol -- 111 RON | |
Life2.0 | woensdag 11 april 2012 @ 20:59 |
Kijk gewoon naar de voor/achterband, dan weet je zat over de binnenkant, dikke schaamranden en versleten band = rijden als een natte dwijl maar volgas rechtuit ![]() | |
Yreal | woensdag 11 april 2012 @ 21:02 |
Dat zij mijn motorinstructeur ook toen ik hem een tijdje geleden tegen kwam. Aan de randen nog 3mm profiel, aan de binnenkant versleten . Maar dat komt gewoon omdat ik toen elke dag alleen maar 120 km rechtdoor reed ![]() | |
Life2.0 | woensdag 11 april 2012 @ 21:03 |
Ja ik heb mij ook wel eens geschaamt voor de schaamranden op mn brikker Dan snel in het weekend alleen maar bochten pakken om het te compenseren ![]() | |
densmee | woensdag 11 april 2012 @ 21:07 |
Ik heb ook schaamranden op mijn cbr 750 maar dat komt omdat de stepjes de grond raken voordat de band aan de zijkant is, en bij xr 600 geloof ik niet dat ik de crosbanden plat kan leggen en dat ik er dan nog opzit, die zijn nogal rond Zie hier overigens nog een vrij complete lijst voor Octaangetallen http://en.wikipedia.org/w(...)#Measurement_methods | |
Life2.0 | woensdag 11 april 2012 @ 21:09 |
Bij mn tweepitter zitten de stepjes juist erg hoog, wel wendbaar maar volgens mij zit het stuur nog eerder aan de grond ![]() | |
Willaaam | woensdag 11 april 2012 @ 22:14 |
Motorisch zijn die bamiblokken niet eens zo slecht van wat ik heb gelezen, het is alles eromheen. De goedkoopste banden, dun frame, goedkoop dun hard plastic, goedkopere legeringen voor het metaal, geen rvs bouten maar goedkope roestbouten enz... Het komt er denk ik op neer dat als je hem met heel veel liefde zacht behandeld dat hij best een tijd mee gaat en je er plezier van kan hebben, maar dat je er geen stress mee op moet zoeken. Ik denk dus ook dat je vaker onderhoud nodig hebt dan met een A merk scooter... maar daar staat tegenover dat de aanschaf goedkoop is. Mag ik vragen wat je ervoor betaalde? | |
Willaaam | woensdag 11 april 2012 @ 22:16 |
lol, zo gaan mijn banden er straks wel uit zien denk ik. Iedere dag 70km rechtdoor met vier keer afslaan in de rit. | |
Yreal | woensdag 11 april 2012 @ 22:17 |
bekend probleem ![]() | |
Edskimo | woensdag 11 april 2012 @ 22:48 |
Sorry ik wist niet dat je kwaad werd. Maar nou je dt toch al bent: Slechte zuigers = vroeg of laat olie verbruik Klepgeleiders slijten snel uit = olieverbruik Achterpoulies die naast de las scheuren Standaard al kromme poulies Vario's die na 4000km compleet zijn doorgesleten op de plekken van de geleideblokjes V-snaar met 2500km al versleten Vario Rollen na 2000km al versleten Stalen bougie kappen die storen als het regent. Bougiekabels die uitharden, scheuren en stroom lekken tegen het frame Gaskabel waar water inloopt, verroest en breekt op den duur, idem voor de remkabel Slechte kwaliteit remklauw die snel oxideert, waardoor de zuiger blijft hangen en je rem aanloopt. Slechte kwaliteit electronica stekkers Stuurknoppen die het uit het niets begeven. Ik sleutel dagelijks aan scooters, maar aan een AGM of soortgelijke zal je mij nooit meer zien sleutelen, wat een rampendingen. Laat mij maar lekker een AGM hater zijn dan. | |
Shispeed | woensdag 11 april 2012 @ 23:28 |
nee gewoon nieuwe schakelbrommer + (toen ik de verzekering afsloot) 16 + gebied met veel ongevallen en hardrijders ![]() zal binnenkort de verzekering eens bellen dat ze de premie omlaag gooien of dat ik anders overstap naar een andere, dan doen ze er meestal zo al flink wat af ![]() | |
Yreal | donderdag 12 april 2012 @ 00:30 |
Schakelbrommer!! Jij snapt het. Maar echt doen! | |
Blester | donderdag 12 april 2012 @ 08:00 |
Ga hem vandaag ophalen, zodra hij hier thuis staat kan ik zelf ook wat meer info geven over de scooter zelf aangezien ik hem natuurlijk op de plaats van aankoop niet helemaal uit elkaar sleutel. Scooter was in ieder geval pas een half jaar in zijn bezit, aangezien hij voor zijn auto bezig was en ondertussen een scootertje wel leuk was. Wat is trouwens de maximale snelheid waarmee de politie eigenlijk nog niets kan? Want deze gaat ongeveer 55. | |
Blester | donderdag 12 april 2012 @ 08:07 |
Ik ben zeer zeker niet boos hoor. Het zal best dat dit niet een topmerk is, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar voor wat ik zag start hij gewoon goed. Stuk op gereden en verder niets kunnen constateren dat verkeerd was. Tevens zit er hier in de buurt een erkende AGM dealer die reparaties voor weinig geld uitvoeren, dus vandaar hoef ik er zelf ook niet aan te kloten. Natuurlijk kleine dingetjes ga ik zelf proberen weg te krijgen zoals vocht bij snelheidsmeter, maar bijv benzine meter zou ik even na moeten laten kijken. | |
Blester | donderdag 12 april 2012 @ 08:08 |
Eerder trouwens een Aprillia SR gehad, maar als ik de Aprillia vergelijk met de scooter waar ik gister op heb gezeten ga ik toch zeer zeker voor de AGM. Starten en rijden en bij de Aprillia eerst een kwartier op de kickstarten staan trappen. Bij de Aprillia werkte niets elektrisch (geen verlichting, geen snelheidsmeter, geen claxon) en de benzinemeter dus ook niet. Tevens zaten reed deze scooter 70 km per uur. Als je dan de twee scooters met elkaar vergelijkt en de aankoopprijs vergelijkt ga ik toch liever voor een werkende 'bamiscooter'. Tevens zijn de onderdelen van een Merk scooter naar mijn mening ook véél duurder dan bij een merk als AGM. | |
Willaaam | donderdag 12 april 2012 @ 08:28 |
Ik dacht 62 | |
Blester | donderdag 12 april 2012 @ 15:33 |
Er is net ruim 40 KM mee gereden en geen enkel probleem gevonden tijdens het rijden. Trekt mooi op en een lekker rustig geluid. Iets wat wel stroef gaat zijn de sloten, bijvoorbeeld bij de tankdop blijft een veertje uitgestoken en de ander gaat wel naar binnen, dit zal zeker een nieuwe tankdop worden? | |
Yreal | donderdag 12 april 2012 @ 16:05 |
Slotenspray kopen. Snelheid waar ze wat mee kunnen? 45+3 correctie en verdere coullance per politiecorps. | |
Blester | donderdag 12 april 2012 @ 16:30 |
Veertje zit verkeerd waarschijnlijk in de benzinedop, hij blijft namelijk uit staan als ik draai. De andere gaat wel naar binnen. Eindelijk tijd gevonden om wat foto's te knippen aangezien ik ook wat vragen heb aan de hand van de foto's aangezien ik erg zelf bagger weinig verstand van heb. Ten eerste: Het lampje linksvoor doet het niet, verder doet alle verlichting het. Ik gok er natuurlijk op dat het een kapot bolletje is en de verkoper wist dit vrijwel zeker. Nou wil ik die natuurlijk gaan vervangen: ![]() ![]() Nu is natuurlijk mijn vraag hoe ik dit aan ga pakken, aangezien het voor geheel aan elkaar zit. Ik verwacht dat ik hiervoor de andere kant los moet schroeven. Nu weet ik ook niet welke remmen er precies opschitten, als ik het goed heb zitten er voor schrijfremmen op, achter heb ik werkelijk geen idee van. Foto's: Voor: ![]() Achter: ![]() Moet ik bij deze remmen ook iets van vloeistof bijhouden? Tot slot het vocht bij de KM teller en benzine teller, waar ik waarschijnlijk al voor ben geholpen door eerdere reacties, maar misschien dat het nu wat duidelijker is: ![]() Ik dank jullie zeer voor de antwoorden! ![]() P.S. let niet op de rotzooi, ben net een flink stuk gaan rijden en hij zit flink onder de modder. | |
Life2.0 | donderdag 12 april 2012 @ 16:40 |
Ik ken scooters niet maar volgens mij gewoon die 6 schroeven bij je benen en dan die voorkap eraf. Voor heb je remvloeistof ja, staat aangegeven tot hoe ver hij moet zijn op je remvloeistofbeker/houderding bij je rem aan het stuur Achter is trommelrem, gewoon het scharniertje/kabel ingevet houden en klaar In mijn tijd (wat klinkt dat oud) mocht je ruim 65 zonder boetes, voor de zekerheid? Gewoon even langs het bureau rijden en zeg dat je hem net hebt gekocht en even wilt checken of ie niet te hard gaat | |
leeell | donderdag 12 april 2012 @ 16:46 |
62 - 65 is het gemiddelde toegestaan | |
Blester | donderdag 12 april 2012 @ 17:46 |
Ik zie vaak bij wegmisbruikers (ja dat kijk ik soms ![]() Tevens nog even mijn vragen bovenstaand. Net helemaal mooi schoongemaakt en hij ziet er bijna als nieuw weer uit, loopt ook heerlijk en start meteen. | |
leeell | donderdag 12 april 2012 @ 17:56 |
niet 62-65 op de rollerbank maar op je gps/matrix | |
Shispeed | donderdag 12 april 2012 @ 22:47 |
het verschilt per politiekorps, hier (Gelderland-Zuid) is het vanaf gecorrigeerd 62 km/h boete en vanaf gecorrigeerd 75 km/h invordering kentekenbewijs. ze nemen hem alleen in als hij technisch in zo'n slechte staat is dat het gevaarlijk is om verder te rijden, als hij echt belachelijk hard loopt (richting de 100) of wanneer ze vermoeden dat je een begrenzer hebt ingebouwd. meestal krijg je hem uiteindelijk wel weer terug (met een vette boete en je moet hem laten herkeuren). Maar het schijnt ook dat ze er in sommige gebieden veel strenger mee zijn, ik meen richting de Randstad bijvoorbeeld. | |
Shispeed | donderdag 12 april 2012 @ 22:48 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Shispeed op 12-04-2012 22:48:40 ] | |
Yreal | donderdag 12 april 2012 @ 22:58 |
Je moet onderscheid maken tussen te hard rijden en te hard kunnen rijden. | |
Blester | vrijdag 13 april 2012 @ 07:43 |
Ik zit op de grens zuid gelderland - Noord-brabant dus hier zal hetzelfde wel zijn. 55 vind ik persoonlijk niet te hard voor zo'n scooter al rijd je natuurlijk bijna nooit maximaal. | |
Benelli | vrijdag 13 april 2012 @ 09:54 |
Ik heb niet alles doorgelezen, maar is dit inmiddels een algemeen 'zuinige brommer/scooter'-topic? ![]() Zo ja, dan heb ik een vraag. Ik ben op zoek naar een scootertje om goedkoop mee naar m'n werk te rijden (Haarlem - Beverwijk, 4 keer per week). Ik pak nu de auto, maar dat is met de huidige benzineprijzen voor dat korte stukje niet echt goedkoop. Daarnaast heb ik het een aantal keren gereden op m'n Benelli uit '76, maar de tweetaktmix is ook niet goedkoop, hij rijdt niet enorm zuinig en hij komt niet heel lekker mee met het verkeer (max 45-50 km per uur). Daarnaast is het op m'n Benelli niet ideaal voor m'n vriendin die af en toe ook achterop wil ![]() Nu zat ik te kijken naar 4-takt scootertjes. Wat zijn aan te raden modellen? Mijn oog viel op een Piaggio Fly 4 takt uit 2005, voor 450 euro (dat is meteen ongeveer m'n budget). Zijn dit betrouwbare scooters? Sleutelen kan ik er zelf wel een beetje aan, samen met m'n vader. Moet ik voor het zuinige rijden sowieso bij de 4-taktjes kijken, of zijn er ook 2-takt modellen die niet zo veel verbruiken? | |
Willaaam | vrijdag 13 april 2012 @ 09:59 |
Wat mij betreft is het een algemeen brommertopic ofzoiets geworden :p. Zuinige brommers zijn ofwel injectie tweetakten (aprilia sr ditech) maar die hebben wel wat problemen, handgeschakelde tweetakten of idd viertakten. De piaggio fly is wel een betrouwbare scooter voor zover is gelezen heb. Het blok is niet de zuinigste viertakt (1:35 ongeveer) maar dat is nog steeds zuiniger dan een tweetakt scooter in de meeste gevallen! Houd er wel rekening mee dat zelf klussen aan een viertakt moeilijker is dan een tweetakt. 450 euro is wel een mooie prijs, hoeveel op de klok? | |
Benelli | vrijdag 13 april 2012 @ 15:04 |
Hmm, die Piaggio Fly is al verkocht. Heb nu een Kymco Agility op het oog. Het merk staat me niet enorm aan, maar dat kan aan mij liggen... ![]() | |
Willaaam | vrijdag 13 april 2012 @ 15:20 |
Kymco is degelijker dan Piaggio als je het gemiddelde over alle modellen pakt. De 4T blokken zijn ook zuiniger. Sym is ook goed (die heb ik zelf van de week dan ook eentje gekocht). | |
Benelli | vrijdag 13 april 2012 @ 15:21 |
Goed om te weten... Zijn er nog aandachtspunten bij die Agility's? | |
Willaaam | vrijdag 13 april 2012 @ 15:41 |
De doelgroep. Koop er eentje die gebruikt is door een volwassene en waar ze niet hebben liggen rotzooien met de CDI, rolletjes of sportvario's. | |
Blester | vrijdag 13 april 2012 @ 15:43 |
Misschien een domme vraag maar als de scooter een aansluiting heeft voor spiegels zijn spiegels toch verplicht? Kunnen daar alle soorten spiegels op of in mijn geval specifiek AGM? | |
Willaaam | vrijdag 13 april 2012 @ 15:49 |
Artikel 5.6.45 Regeling Voertuigen 1. Bromfietsen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel. | |
Blester | vrijdag 13 april 2012 @ 15:51 |
Oh crap, dan ben ik dus mooi genaaid ![]() | |
Willaaam | vrijdag 13 april 2012 @ 15:59 |
Geen flauw idee. Ik zou gewoon de originele bestellen eigenlijk. | |
Blester | vrijdag 13 april 2012 @ 16:02 |
Moeilijk te vinden bij zulke scooters, zal AGM sport spiegels moet zijn dan. Dealer zou hem wel kunnen bestellen maar dan is het een duur spiegeltje ![]() | |
Benelli | vrijdag 13 april 2012 @ 16:05 |
Is de schroefdraad van die spiegels niet universeel? | |
Willaaam | vrijdag 13 april 2012 @ 16:15 |
http://www.adbservices.nl(...)gory=19&image=104&q= Echt duur. ¤5 per spiegel. Dat is dan weer het voordeel van een chinees kopen ![]() | |
Blester | vrijdag 13 april 2012 @ 16:17 |
Dat is inderdaad niet echt duur, zie alleen daar nergens een optie om te reageren (is dit van een bedrijf trouwens, dan via contact gok ik zo) | |
Willaaam | vrijdag 13 april 2012 @ 16:19 |
Is met dank aan google, ik heb geen idee wat voor tent dat is, maar het lijkt inderdaad een bedrijf... | |
Blester | vrijdag 13 april 2012 @ 16:21 |
Op welke zoektermen zoek jij hiervoor? "AGM sport spiegels" etc. levert me geen websites over van mensen die het aanbieden. | |
Willaaam | vrijdag 13 april 2012 @ 16:27 |
Mij wel, maar ik gebruik dan ook bing, moet niets meer hebben van google. Stond op de tweede pagina. | |
Blester | vrijdag 13 april 2012 @ 16:55 |
Op Marktplaats ook al wat kunnen vinden, redelijk wat mailtjes de deur uit voor waarschijnlijk een goedkope spiegel ![]() | |
Life2.0 | vrijdag 13 april 2012 @ 17:03 |
Spiegels izjn gewoon universeel, gewoon winkeltje binnenlopen en eerste beste halen voor 5 euro Voordeel van oldtimers: nooit last van regels; geen spiegels, geen extra verlichting, geen reflectie, geen knipperlicht, geen spiegel, geen km teller ![]() | |
Blester | vrijdag 13 april 2012 @ 17:17 |
Oh, dat is wel makkelijk. Kan ik eventueel ook ergens in de buurt eens gaan kijken voor een spiegel. Zie vrijwel nooit meer spiegels op scooters zitten (vooral bij de jeugd niet) Persoonlijk vind ik het niet mooi staan maar het is natuurlijk zonde om daar een boete voor te krijgen. Aangezien ik de scooter goedkoop heb wil ik best wel wat eraan besteden om hem in ieder geval boetevrij te hebben. | |
HeetBoven | vrijdag 13 april 2012 @ 21:51 |
![]() | |
SwiffMeister | vrijdag 13 april 2012 @ 22:11 |
Idd, en als dat niet genoeg is, kun je er altijd nog een krukas en 2 cilinder aan plakken: http://www.classicmechanics.com/news/comotor-rg750-delta-six en http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=262772 | |
Blester | zondag 15 april 2012 @ 10:28 |
De laatste best veel aan de AGM sport gedaan. Het kan best een chinees merk zijn maar hij loopt perfect. Hij start eigenlijk altijd en alles werkt goed. De technische staat is verder ook zeer goed en dat had ik niet echt verwacht voor zo weinig geld. Tevens met goede spray etc het kunststof onder handen genomen zodat het er weer als nieuw uitziet. zal binnenkort nog wel eens wat foto's schieten. | |
Yreal | zondag 15 april 2012 @ 12:37 |
oneens, piaggio is veel degelijker de kymco's. Vooral de oudere en nieuwere generaties. Spul van rond de 200-2007 weet ik niet zoveel vanaf, maar vooral de nieuwe modelen zijn stukken degelijker (en daarom duurder dan kymco's) | |
Blester | zondag 15 april 2012 @ 15:41 |
Mensen ik zit met een best vreemd probleem. Bij de aanschaf heb ik blijkbaar niet heel goed gelet op de papieren. Het volgende is het geval: Na hem over geschreven te hebben en de oude eigenaar het bewijs + 1B had gegeven bleek dat ik de volgende papieren nog had: - 1B van oude eigenaar - 1B nieuw, van mij - Overschrijvingsbewijs. Ik had even contact gezocht met de oude eigenaar en die had inderdaad bij zijn bewijs ook een 1B zitten. Hoe is het mogelijk dat er twee 1B bewijzen zijn? Tevens mis ik dus 1A en de oude eigenaar weet dus ook niet waar die verder is. De scooter heeft in het verleden een schorsing aangevraagd door een oude eigenaar die er niet meer op liep. Op met oude bewijs 1B wat ik heb staat duidelijk schorsing tm en vervolgens een datum uit 2011. Wat kan ik het best doen? | |
Willaaam | zondag 15 april 2012 @ 16:43 |
Klinkt wel een beetje vaag. Kun je geen nieuwe papieren aanvragen bij de RDW? | |
Blester | zondag 15 april 2012 @ 16:47 |
Kost 30 euro geloof ik, maar dan krijg je een kentekenbewijs, dat is toch niet deel 1A? | |
Yreal | zondag 15 april 2012 @ 17:49 |
Als 1a kwijt is heb je niet zoveel keus. Die moet je wel hebben, is tevens onderdeel van je kentekenbewijs. | |
Yreal | zondag 15 april 2012 @ 17:51 |
Ja, jammer dan dat het niet mooi is, maar het is toch rete belangrijk om te kunnen zien wat er achter je gebeurd. Mensen die de knippers eraf slopen "omdat dat niet mooi" is zijn helemaal dom niet specifiek op jou gericht trouwens, maar in het algemeen | |
Blester | zondag 15 april 2012 @ 18:22 |
Ik was ook zeker van plan om ze erop te zetten hoor. Ik mis nu telkens de spiegels heel erg en achteruit kijken zie ik ook niet bepaald zitten. Het is inderdaad niet mooi maar wel zeer makkelijk en tevens verplicht. | |
Blester | zaterdag 21 april 2012 @ 14:24 |
Was even opzoek naar het framenummer, maar de zoektocht heeft niets opgeleverd helaas. "R. tegen frame onder balhoofd" zeggen de papieren, geen idee waar dit is en google levert ook niet veel antwoorden op deze vraag. | |
Life2.0 | zaterdag 21 april 2012 @ 19:31 |
rechts op je frame aan de voorkant ![]() | |
Yreal | zaterdag 21 april 2012 @ 20:26 |
Aan de rechterkant van je het balhoofd? Dat is waar je stuur/voorvork op het frame zitten ![]() | |
Geelman | zaterdag 21 april 2012 @ 21:18 |
Ik rij Agility. Simpele scooters, wel degelijk en goedkoop in het gebruik. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over. Let op, ze kunnen een beetje olie verbruiken. | |
Geelman | zaterdag 21 april 2012 @ 21:25 |
Oneens, ik heb een Piaggio Typhoon gehad, en de vering was na 10.000 km al helemaal brak. Mijn Kymco veert nu nog uitstekend. We hebben nu een Kymco staan en een Aprilia (Piaggio), maar de Kymco is zuiniger en sneller en hij heeft meer gelopen dan de Aprilia. Die Kymco is gewoon even goed, de Aprilia stuurt alleen beter. | |
Life2.0 | zaterdag 21 april 2012 @ 21:37 |
Lag dat niet gewoon aan die vering dan? | |
Geelman | zaterdag 21 april 2012 @ 21:57 |
Het was gewoon de originele Piaggio-vering. En ik kocht dat ding met 2500 km op de klok, na 10.000 km was de voorvork en de achterveer kapot. Belabberde kwaliteit dus. Het blok was gelukkig wel erg goed. | |
Life2.0 | zaterdag 21 april 2012 @ 22:21 |
Kan natuurlijk een productiefoutje zijn.. zo weinig km horen ze niet kapot te gaan | |
Geelman | zaterdag 21 april 2012 @ 22:33 |
Typhoons en Runners staan bekend om hun slechte vering. Tegenwoordig schijnt het iets beter te zijn. | |
Life2.0 | zaterdag 21 april 2012 @ 22:58 |
33 jaar met de originele puch vering ![]() | |
Edskimo | zaterdag 21 april 2012 @ 23:19 |
Piaggio/vespa schokbrekers zijnnog steeds geen knip voor de neus waard. Zelfs op de nieuwe scooters zijn het net fietspompen. |