abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 maart 2012 @ 22:04:55 #1
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_109712385

Mark Rutte, Maxime Verhagen, Geert Wilders en hun secondanten zitten deze weken (bijna) dagelijks in het Catshuis om de volgende ronde van bezuinigingen te bespreken. Worden het 9, 12 of toch 15 miljard die we extra gaan bezuinigen om de Europese begrotingsregels in acht te nemen? Dit centrale topic is voor al het nieuws vanuit (erg weinig) en over (iets meer) het Catshuisoverleg.

Update

De mastodonten zetten hun grootste troef in.

quote:
Oud-premier De Jong dreigt zijn partij het CDA te verlaten als het kabinet-Rutte inderdaad een miljard euro bezuinigt op ontwikkelingssamenwerking. Dat zegt hij in Nieuwsuur.

"Als dat gebeurt, wil ik er niets meer mee te maken hebben", zegt De Jong over het kabinet waar zijn partij deel van uitmaakt. "Ik stap er dan uit en ga er tegen vechten, met mijn laatste krachten."

In een brief aan de CDA-onderhandelaars in het Catshuis waarschuwden andere CDA-prominenten zoals oud-premier Lubbers eerder al voor bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking.

Twee kranten meldden vanmorgen dat er overeenstemming zou zijn over een bezuiniging van een miljard. Ingewijden zeggen dat er verschillende varianten op tafel liggen, waarin de bedragen uiteen lopen van een half tot anderhalf miljard.

[ Bericht 0% gewijzigd door borisz op 30-03-2012 22:11:48 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_109712505
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:04 schreef borisz het volgende:
De mastrodonten zetten hun grootste troef in.

[..]

Straks houdt het CDA net zo veel leden over als de PVV :')
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 maart 2012 @ 22:10:53 #3
862 Arcee
Look closer
pi_109712676
Tsja, er moet zwaar bezuinigd worden, maar alles moet ontzien worden.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:12:23 #4
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_109712762
quote:
De Catshuis-besprekingen tussen VVD, CDA en PVV zouden na een bewogen week in de eindfase zijn beland. Halverwege volgende week zou een akkoord mogelijk zijn, en anders vlak na Pasen, melden bronnen aan het ANP.

Vandaag werd wel meer duidelijk over waar de onderhandelaars over spreken. Zo is een btw-verhoging mogelijk, evenals het bevriezen van lonen en uitkeringen en mogelijk ook een loonwet voor het bevriezen van de salarissen bij bedrijven met meer dan 250 mensen.

De onderbreking van de mediastilte afgelopen woensdag was volgens premier Rutte 'onvermijdelijk', omdat er veel geruchten op gang kwamen over de onderhandelingen. Dat zei de premier vanmiddag tijdens de wekelijkse persconferentie na de ministerraad.

Volgens de premier zaten de onderhandelaars de afgelopen dagen in 'een publicitaire storm'. Omdat de onderhandelaars woensdag 5 uur eerder dan gepland zouden stoppen met onderhandelen en de 'geruchtenmachine op gang kwam', werd gezamenlijk besloten om via de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) een sms te sturen. De mediastilte werd daarmee tijdelijk verbroken.

Rutte zei verder dat het niet raar is dat er een moeilijke fase was aangebroken. 'De financiële opgave is van een enorme omvang. Het is dan niet vreemd dat er een moeilijke fase ontstaat. Het is nu aan ons om met een goed antwoord te komen; een geloofwaardig pakket voor de financiële markten en alle betrokkenen.'

Vanwege de opnieuw ingestelde mediastilte wilde Rutte tijdens de persconferentie geen vragen beantwoorden over de voortgang van de onderhandelingen in het Catshuis.
http://www.volkskrant.nl/(...)is-in-eindfase.dhtml
pi_109712793
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom mensen zo paniekerig tegen bezuinigingen op ontwikkelingshulp zijn. Dat zijn giften voor die landen die je enkel geeft als je het zelf kan missen, dat is momenteel allerminst het geval. We kunnen beter al ons geld gebruiken om er zelf bovenop te komen en onze economische positie sterker te maken. Dan wanneer het economisch weer beter met ons land gaat kunnen we in de toekomst des te meer geven aan ontwikkelingslanden.

Ter illustratie: Ik vraag me af welke mensen geld aan Unicef en dergelijke doneren die moeten leven van de bijstand, een groot gezin hebben dat veel kosten met zich meebrengt en zelf ook nog eens duizenden euro's schuld hebben. In zo een situatie zit Nederland nu.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:15:08 #6
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_109712894
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:12 schreef Shreyas het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom mensen zo paniekerig tegen bezuinigingen op ontwikkelingshulp zijn. Dat zijn giften voor die landen die je enkel geeft als je het zelf kan missen, dat is momenteel allerminst het geval. We kunnen beter al ons geld gebruiken om er zelf bovenop te komen en onze economische positie sterker te maken. Dan wanneer het economisch weer beter met ons land gaat kunnen we in de toekomst des te meer geven aan ontwikkelingslanden.

Ter illustratie: Ik vraag me af welke mensen geld aan Unicef en dergelijke doneren die moeten leven van de bijstand, een groot gezin hebben dat veel kosten met zich meebrengt en zelf ook nog eens duizenden euro's schuld hebben. In zo een situatie zit Nederland nu.
Is het ooit in je opgekomen dat zoiets ook geld opbrengt?
pi_109712953
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:15 schreef betyar het volgende:

[..]

Vast wel op de langere termijn. Maar op de korte termijn levert het geen geld op, maar kost het alleen maar geld. Op DIT moment kunnen we dat geld niet missen.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:17:34 #8
177885 JoaC
Het is patat
pi_109713033
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:16 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Vast wel op de langere termijn. Maar op de korte termijn levert het geen geld op, maar kost het alleen maar geld. Op DIT moment kunnen we dat geld niet missen.
Dat soort gedachten zorgen dat je STRAKS meer moet bezuinigen.

We bezuinigen ook NU zodat we STRAKS niet in de problemen komen zoals Griekenland.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_109713204
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:17 schreef JoaC het volgende:

[..]

Dat soort gedachten zorgen dat je STRAKS meer moet bezuinigen.

We bezuinigen ook NU zodat we STRAKS niet in de problemen komen zoals Griekenland.
Ik kan uit deze post niet opmaken wat je bedoelt.
Eerst zeg je dat we nu niet moeten bezuinigen omdat we dan straks meer moeten bezuinigen
Dan zeg je dat we nu moeten bezuinigen om straks niet in de problemen te komen.

Dus moeten we NU WEL of NU NIET bezuinigen?
pi_109713372
quote:

[..]

Met dat argument moeten we nergens op bezuinigen maar de geldkraan juist verder opendraaien. En:

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 20:54 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Reputatie is belangrijk in een wereld met onzekere informatie, maar die verkrijg je juist door een solide overheidsfinancieen, betrouwbare wetgeving omtrent intellectueel eigendom, stabiel macro-economisch beleid enzovoort. Ik kan echter werkelijk niet bedenken hoe reputatie op het gebied van ontwikkelingssamenwerking positief kan uitpakken als het gaat om private investeringen. Wat is het voordeel voor een private partij om te investeren in een land dat 0,7 % van het BBP aan ontwikkelingssamenwerking uit geeft? Het is leuk geprobeerd van de CDA-partijbonzen maar ik heb er zeer grote twijfels over. Juist in het kader van solide overheidsfinanciën acht ik het belangrijk om op ontwikkelingssamenwerking te besparen.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_109713389
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:20 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Ik kan uit deze post niet opmaken wat je bedoelt.
Eerst zeg je dat we nu niet moeten bezuinigen omdat we dan straks meer moeten bezuinigen
Dan zeg je dat we nu moeten bezuinigen om straks niet in de problemen te komen.

Dus moeten we NU WEL of NU NIET bezuinigen?
Hij heeft het over duurzaam bezuinigen, maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.

Overigens betwijfel ik over bezuinigingen op OSW op termijn meer kosten dan opbrengen. Het is sowieso geld dat meer uit moreel / humanitair oogpunt dan uit financiele overwegingen wordt uitgegeven.

Overigens gaat er al fors minder geld naar OSW; wat dat betreft zijn sommige landen al flink het haasje. Het gaat nu om extra bezuinigingen (of niet, uiteraard).

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2012 22:25:41 ]
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 maart 2012 @ 22:25:12 #12
862 Arcee
Look closer
pi_109713429
quote:
Dan is het helemaal schijnheilig, ontwikkelingshulp om er zelf beter van te worden.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_109713591
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:24 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hij heeft het over duurzaam bezuinigen, maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.

Overigens betwijfel ik over bezuinigingen op OSW op termijn meer kosten dan opbrengen. Het is sowieso geld dat meer uit moreel / humanitair oogpunt dan uit financiele overwegingen wordt uitgegeven.

Dat bedoel ik. Het is erger als je bijvoorbeeld bezuinigt op onderwijs, want dan gaat het in de toekomst pas echt mis.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:32:14 #14
104871 remlof
Europees federalist
pi_109713814
Bezuinigen op OSW is schijnheilig, die uitgaven zijn een percentage van het BNP en gaan dus al omlaag.
Het is niets meer of minder dan toegeven aan de buitenlanderhaat van Wilders.
pi_109713875
Komt remlof weer met z'n Samsomretoriek.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:33:41 #16
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_109713899
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:23 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Met dat argument moeten we nergens op bezuinigen maar de geldkraan juist verder opendraaien. En:

[..]

Ik ben dan ook voorstander om het "inlands" aan te pakken, 19% btw naar 21 of zelfs 22%, 6% btw naar 4% of 3%, HRA beperken en de huursubsidie op de schop, accijns op alcohol, tabak en brandstoffen omhoog.
pi_109714065
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:33 schreef Sloggi het volgende:
Komt remlof weer met z'n Samsomretoriek.
kun je wel met een goedkope oneliner komen maar hij heeft wel gelijk.
pi_109714218
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:36 schreef dawg het volgende:

[..]

Zin één: deels. Zin twee: nee.
pi_109714241
quote:
13s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:32 schreef remlof het volgende:
Bezuinigen op OSW is schijnheilig, die uitgaven zijn een percentage van het BNP en gaan dus al omlaag.
Het is niets meer of minder dan toegeven aan de buitenlanderhaat van Wilders.
Als het percentage een indicatie is van de mate van buitenlanderhaat, dan valt dat dus ook wel mee in vergelijking met andere landen.
pi_109714256
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:38 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Zin één: deels. Zin twee: nee.
Komt Sloggi weer, met z'n Wilders retoriek
pi_109714299
quote:
In welk opzicht brengt het dan geld op? Ik neem aan dat je op wederinvesteringen doelt in Nederland door partijen in landen gesteund met ontwikkelingsgeld. Dan rijst dus de vraag, is ontwikkelingssamenwerking een efficiënt beleidsvehikel om wederinvesteringen te genereren? En waarom zou je eigenlijk wederinvesteringen willen genereren? Precies, extra economische groei, maar dan nog blijft de vraag waarom ontwikkelingssamenwerking daar het beste vehikel voor is. De CDA-prominent zijn niet zuiver in hun argumentatie en daarom ben ik er totaal niet van onder de indruk.
pi_109714424
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:39 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Komt Sloggi weer, met z'n Wilders retoriek
[Centraal] Catshuis 2012 topic #4 - Mastodonten troeven over
pi_109714434
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

In welk opzicht brengt het dan geld op? Ik neem aan dat je op wederinvesteringen doelt in Nederland door partijen in landen gesteund met ontwikkelingsgeld. Dan rijst dus de vraag, is ontwikkelingssamenwerking een efficiënt beleidsvehikel om wederinvesteringen te genereren? En waarom zou je eigenlijk wederinvesteringen willen genereren? Precies, extra economische groei, maar dan nog blijft de vraag waarom ontwikkelingssamenwerking daar het beste vehikel voor is. De CDA-prominent zijn niet zuiver in hun argumentatie en daarom ben ik er totaal niet van onder de indruk.
bij het cda speelt hun morele geweten mee. iets wat ik niet slecht vind.
pi_109714515
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:36 schreef dawg het volgende:

[..]

Het is goedkoop om voorstanders van bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking weg te zetten als buitenlanderhaat. Ik ben er ook voorstander van maar ben echt geen buitenlanderhater.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:44:48 #25
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_109714541
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:42 schreef dawg het volgende:

[..]

Dat zal ook bij bedrijven zijn, zie Bill Gates.
pi_109714558
quote:
Ze hameren zelf op het voordeel dat het voor Nederland heeft. Zie de oproep van de partijprominenten eerder vandaag.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:45:18 #27
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_109714576
Intellectuele Afrikanen roepen al jaren dat we moeten stoppen met de ontwikkelingshulp, maar bepaalde CDA-coryfeeën schijnen het toch beter te weten.

Persoonlijk zie ik Dambisa Moyo, een Zambiaanse econoom die pleit voor het stopzetten van de ontwikkelingshulp, meer als een autoriteit op dit gebied dan Ben Bot of de hoogbejaarde oud-premier De Jong. Dat zal waarschijnlijk wel aan mij liggen.

Sowieso was het argument van De Jong dat ontwikkelingshulp stopzetten een schande is, omdat het een schande is, niet echt sterk :')
pi_109714637
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:44 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het is goedkoop om voorstanders van bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking weg te zetten als buitenlanderhaat. Ik ben er ook voorstander van maar ben echt geen buitenlanderhater.
eens. maar ik zie rechtse mensen vaker met goedkope retoriek komen dan linkse mensen. of eenzijdiger, hoe je het noemen wilt.

maar goed, mijn perceptie is subjectief natuurlijk. ik hou er alleen niet van, ik hou van nuance in politiek. en eerlijkheid.
pi_109714690
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:45 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ze hameren zelf op het voordeel dat het voor Nederland heeft. Zie de oproep van de partijprominenten eerder vandaag.
omdat een moreel bezwaar natuurlijk meteen weggewuifd wordt in zware economische tijden.
pi_109714790
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:47 schreef dawg het volgende:
omdat een moreel bezwaar natuurlijk meteen weggewuifd wordt in zware economische tijden.
Als ze hun morele appel goed kunnen communiceren misschien niet. Zo'n oproep van Bill Gates brengt mij meer aan het twijfelen dan het geëmmer dat bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking slecht zou zijn voor de Nederlandse economie.
pi_109715302
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:45 schreef Holograph het volgende:
Intellectuele Afrikanen roepen al jaren dat we moeten stoppen met de ontwikkelingshulp, maar bepaalde CDA-coryfeeën schijnen het toch beter te weten.

Persoonlijk zie ik Dambisa Moyo, een Zambiaanse econoom die pleit voor het stopzetten van de ontwikkelingshulp, meer als een autoriteit op dit gebied dan Ben Bot of de hoogbejaarde oud-premier De Jong. Dat zal waarschijnlijk wel aan mij liggen.
Misschien hebben ze allemaal gelijk.
pi_109715419
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:50 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Als ze hun morele appel goed kunnen communiceren misschien niet. Zo'n oproep van Bill Gates brengt mij meer aan het twijfelen dan het geëmmer dat bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking slecht zou zijn voor de Nederlandse economie.
ik denk dat het appel van gates minder indruk maakt dan oud cda-ers.

gates is een van de grootste filantropen ter wereld, dus dat hij er zo over denkt wisten we al. appel juich ik dan ook toe, maar zie bovenstaand dus.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 23:02:12 #33
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_109715424
Roekeloos korten op ontwikkelingssamenwerking vind ik maar dom, aangezien je dan bepaalde relaties met landen op het spel kunt zetten. Zelf sta ik wel open voor korten op ontwikkelingssamenwerking als er met open vizier wordt gekeken naar de verdeling van de gelden en hoe efficiënt die gelden vervolgens worden gebruikt. Dit kabinet zal waarschijnlijk gewoon korten om Wilders zijn zin te geven en niet kijken hoe het geld verdeeld zou moeten worden en hoe die gelden worden gebruikt.
pi_109716816
quote:

[..]

Het CDA een moreel geweten? _O_
Waarom zijn ze dan aan de onderhandelingstafel gaan zitten? De enige die heeft laten zien een moreel geweten te hebben is Ab Klink, de rest is fake.
pi_109716986
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:27 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Het CDA een moreel geweten? _O_
Waarom zijn ze dan aan de onderhandelingstafel gaan zitten? De enige die heeft laten zien een moreel geweten te hebben is Ab Klink, de rest is fake.
Waarom?
pi_109717094
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:30 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Waarom?
Waarom wat?
pi_109717166
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:32 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Waarom wat.
Waarom zijn die CDA-ers die wel aan de onderhandelingstafel zijn gaan zitten ''fake'' ?
pi_109717205
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:34 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Waarom zijn die CDA-ers die wel aan de onderhandelingstafel zijn gaan zitten ''fake'' ?
Als je oprecht een moreel geweten hebt ga je toch niet net doen alsof je het niet met de PVV eens bent om er vervolgens toch mee aan tafel te kruipen?
pi_109717359
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:35 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Als je oprecht een moreel geweten hebt ga je toch niet net doen alsof je het niet met de PVV eens bent om er vervolgens toch mee aan tafel te kruipen?
Je doet net of de PVV een ethisch slechte partij is
pi_109717442
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:38 schreef Shreyas het volgende:

[..]

We hebben het over het gedrag van het CDA.
pi_109717771
De plannen lijken me helemaal niet zo slecht trouwens en ik ben ervan overtuigd dat ze ook wel door de kamer komen maar om nou te zeggen dat het CDA een moreel geweten heeft gaat me te ver. Al die CDA'ers die nu ineens weer snel even iets moeten zeggen en het daar verder bij laten.
Grotere huichelaars zijn er bijna niet te vinden toch?

Ach de hele politiek is een grote huichelbende. Liegen en bedriegen, naaien of genaaid worden. De enige partij die ik tot nu toe oprecht vind is de SP.
pi_109717787
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:40 schreef yyyentle het volgende:

[..]

We hebben het over het gedrag van het CDA.
Ja inderdaad, maar jij doet net of het iets slechts is van het CDA om met de PVV in zee te gaan. Alsof je dan geen moreel geweten zou hebben. Dat slaat nergens op.
pi_109717869
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:48 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Ja inderdaad, maar jij doet net of het iets slechts is van het CDA om met de PVV in zee te gaan. Alsof je dan geen moreel geweten zou hebben. Dat slaat nergens op.
Het CDA had destijds nogal wat morele bezwaren tegen de PVV. Als die bezwaren oprecht waren, waren ze niet aan tafel gaan zitten met de PVV toch?
pi_109717934
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:50 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Het CDA had destijds nogal wat morele bezwaren, als die bezwaren oprecht waren, waren ze niet aan tafel gaan zitten met de PVV toch?
Zo werkt het niet in de politiek. Je kan nooit al je wensen vervuld krijgen aan de onderhandelingstafel. Het is geven en nemen. Elke partij zal sommige (moralistische) punten van zijn partijprogramma moeten opgeven.
pi_109718112
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:52 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Zo werkt het niet in de politiek. Je kan nooit al je wensen vervuld krijgen aan de onderhandelingstafel. Het is geven en nemen. Elke partij zal sommige (moralistische) punten van zijn partijprogramma moeten opgeven.
Wat blijft er over van je morele geweten als je je moralistische punten aan de kant zet dan?
pi_109718524
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:57 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Wat blijft er over van je morele geweten als je je moralistische punten aan de kant zet dan?
Hangt ervanaf hoeveel van die moralistische punten je opzij zet.
pi_109721509
quote:
...
bij het cda spelen hun morele geweten dogma's mee.
...
ik heb even je zin verbeterd.

als ze echt zo moreel hoogstaand waren, dan lieten ze budget voor OSW bestaan uit giften die mensen vrijwillig overmaken, en ging ze het niet weggraaien (puur om eigen schuldgevoel af te kopen) uit het loonstrookje van mensen die misschien wel een heel andere mening over ontwikkelingshulp hebben.
Steun je politieke partij, verander je UserIcon!
[UserIcons] Steunt uw partij!
BF4: SeanFerdi
pi_109723188
De bezuiniging op ontwikkelingssamenwerking lijkt me onvermijdelijk met het kleine draagvlak wat er onder de nederlandse bevolking voor ontwikkelingssamenwerking lijkt te zijn. Daarnaast komen de argumenten die de tegenstanders van bezuinigingen aanbrengen ook tamelijk zwak op me over. Niemand weet precies hoeveel geld ontwikkelingssamenwerking Nederland precies oplevert, er is een hoop misgegaan in het verleden en er zijn nog steeds een hoop dingen die niet zo efficient werken als zou moeten in de development sector en een aanspraak doen op de morele verplichting om te helpen zet geen zoden aan de dijk in een samenleving waarin iedereen zijn eigen morele kader mag bepalen.

Het enige valide argument wat ik tot nog toe in de discussie heb gehoord is dat het slecht voor de nederlandse reputatie is en dat het de relatie met andere landen onder druk kan zetten, maar ik denk niet dat dit voldoende is om een voorstander van extra bezuinigingen op andere gedachten te brengen. Het zal heus niet zo zijn dat landen al hun economische banden met nederland zullen verbreken oid, alleen maar omdat er bezuinigd wordt op ontwikkelingssamenwerking in tijden van crisis.

Ontwikkelingssamenwerking is een behoorlijk complexe activiteit die voor weinig machthebbers (zowel in rijke als arme landen) daadwerkelijk een prioriteit is, maar waar wel een hele hoop mensenlevens direct of indirect van afhankelijk zijn. Hoeveel mensen zouden geen toegang meer hebben tot gezondheidszorg zonder ontwikkelingssamenwerking? Hoeveel kinderen zouden geen basisonderwijs meer kunnen volgen? Hoeveel mensen zouden zonder pardon al hun bezittingen ontnomen worden? Hoeveel vrouwen lopen een verhoogd risico op verkrachting/huiselijk geweld? Dit zijn allemaal dingen die tot op zekere hoogte berekend kunnen worden door hulpverlenende organisaties en waarschijnlijk veel betere argumenten zouden zijn voor het behoud van ontwikkelingssamenwerking dan de vage of onjuiste argumentatie die normaal gesproken worden aangedragen.

Want ondanks alle organisatorische misstanden is dit wel de situatie: korting op ontwikkelingssamenwerking zal bij wijze van spreken óók ten koste gaan van de opleiding van de kinderen van dat cambodjaanse gezin waarvan de vader overleden is.

Ik ben voor reorganisatie van de sector (ik werk als data verzamelaar voor evaluaties van ontwikkelingsprojecten in Cambodja), maar we moeten wel goed oppassen dat dit niet ten koste gaat van mensen die afhankelijk zijn van ontwikkelingssamenwerking. Het is naief om te denken dat de sector efficienter zal worden als er minder geld naartoe gaat, of dat iedereen plotseling voor zichzelf kan zorgen als een NGO ze niet meer support. Ik vrees dat vooral de beneficiaries in de ontwikkelingslanden de dupe van bezuinigingen zullen zijn.
pi_109724288
quote:
Zo is een btw-verhoging mogelijk, evenals het bevriezen van lonen en uitkeringen en mogelijk ook een loonwet voor het bevriezen van de salarissen bij bedrijven met meer dan 250 mensen.
Die laatste snap ik niet zo. Ik begrijp dat loonmatiging een positief effect heeft op de inflatie, maar aan de andere kant benadeel je de koopkracht en dus ook inkomsten naar de schatkist (loonheffing, btw, omzetbelasting etc...)
  zaterdag 31 maart 2012 @ 10:12:22 #50
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_109724366
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:38 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Wou jij beweren van niet dan? Een partij die gebaseerd is op een afkeer van mensen met een andere religie, die daar zelfs wetten voor wil laten maken, die bepaalde mensen minder rechten (soms zelfs Grondwetrechten) moeten geven, vind jij etisch niet het een en ander mankeren?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 31 maart 2012 @ 10:18:28 #51
66444 Lord_Vetinari
pi_109724446
quote:
Wat onbespreekbaar was, wordt er nu doorheen gejast

Alles gaat wat langzamer in Nederland, pleegt socioloog Herman Vuijsje te zeggen, maar als het dan komt, gaat het heftig.

De afgelopen jaren maakte Nederland snelle, steeds schoksgewijze veranderingen mee. Van de discussie over de multiculturele samenleving tot verhoging van de AOW-leeftijd; opeens was het zover, kantelde de consensus en vormden zich razendsnel splinternieuwe vanzelfsprekendheden.

Nu Wilders weer heeft aangehaakt bij de Catshuisbesprekingen kan april 2012 de boeken in gaan als weer zo'n heftige periode. De korte crisis in de onderhandelingen, eerder deze week, gunde een glimp van wat er gaande is achter de bosschages rond de premierswoning: veel. Alles wat de afgelopen jaren onbespreekbaar was, lijkt er in één keer door gejast te gaan worden. Van versoepeling van het ontslagrecht, bezuinigingen in de zorg en aanpak van de WW tot en met grondige verbouwing van de hypotheekrenteaftrek.

Surplace
'Surplace' noemt socioloog Vuijsje dit fenomeen van lange stilstand gevolgd door tumultueuze activiteit. Politici en opinieleiders in Nederland zijn als wielrenners die bijna stilstaan en naar elkaar loeren. Wie durft? Wat is het goeie moment? Wie te vroeg gaat, wordt genadeloos teruggehaald en wint niet. Maar wie op precies het juiste moment gaat, rijdt vooraan in de sprint. De verklaring van Vuijsje: 'Nederlanders zijn nu eenmaal extreem conformistisch.'

Alle betrokkenen hebben hun eigen redenen om zo door te pakken. Wilders trekt zich nooit veel aan van consensusvorming rond het Binnenhof. Maar als hij nu de regeringsmacht opgeeft, krijgt hij die mogelijk nooit meer terug. Dan levert hij kennelijk liever zijn eigen halve programma in, hopend dat zijn achterban dat slikt. Uitgesloten is dat niet: zelfs Wilders staat vaak te kijken van zijn kiezers, laat staan de opiniepeilers en de analisten aan het Binnenhof.

Veel te winnen
Voor Rutte en zijn VVD valt er eenvoudigweg inhoudelijk veel te winnen. Veel van de genoemde hervormingen stonden al in 2010 op de liberale wensenlijst en kunnen nu alsnog worden binnengehaald.
Maar dé verbeelding van de 'surplace' was de afgelopen jaren de meest Nederlandse aller politieke partijen: het CDA. Aanvoelen wat er speelt en daar tijdig op aansluiten, was altijd de bestaansreden van de christen-democraten. Maar dat lukt al jaren niet meer. In de beeldspraak van het wielrennen zou je kunnen zeggen dat Balkenende in juni 2010 zo ongeveer het hele peloton tot stilstand dwong met zijn breekpunt over de hypotheekrenteaftrek. Maar hij rolde zelf van zijn fiets - het premierschap en de politiek uit.

Twee jaar later ligt alles anders. Over de aftrek zeggen inmiddels zelfs bankiers en makelaars dat het er niet om gaat wát er gebeurt, áls er maar iets gebeurt. Ook de kiezer is aan het schuiven. De christen-democraten dromen van revanche. Ze denken dat het moment om te gaan dáár is en ze willen de eersten zijn, althans in de coalitie. En niet alleen op het gebied van de aftrek. Zelfs een miljard bezuiniging op Ontwikkelingssamenwerking, vorig jaar nog door de fractie categorisch afgewezen per Kamermotie, ligt in het Catshuis op tafel. Het is crisis en dan nemen christen-democraten hun verantwoordelijkheid, is de gedachte.

Aanjagers
Het zijn dan ook de christen-democraten die zich dezer dagen profileren als de grootste aanjagers van deze en andere vergaande hervormingen. Sommige CDA'ers dromen van een scenario dat paradoxaal oogt: dat het hun altijd zo voorzichtige en degelijke fractieleider Sybrand van Haersma Buma zal zijn die over een paar weken met het grootste enthousiasme grote delen van zijn partijprogramma publiekelijk door de papierversnipperaar haalt. Zoals een renner weg springt uit de kopgroep gaat de christen-democraat over zijn eigen schaduw springen. Is zijn timing juist, dan landt hij onder luid applaus midden in de nieuwe consensus.
http://www.volkskrant.nl/(...)oorheen-gejast.dhtml
  zaterdag 31 maart 2012 @ 11:18:53 #52
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_109725558
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 10:06 schreef Nielsch het volgende:

[..]Zo is een btw-verhoging mogelijk, evenals het bevriezen van lonen en uitkeringen en mogelijk ook een loonwet voor het bevriezen van de salarissen bij bedrijven met meer dan 250 mensen.[...]

Die laatste snap ik niet zo. Ik begrijp dat loonmatiging een positief effect heeft op de inflatie, maar aan de andere kant benadeel je de koopkracht en dus ook inkomsten naar de schatkist (loonheffing, btw, omzetbelasting etc...)
Ik kijk hier ook wel raar van op. Het nut ontgaat me, en het lijkt me ook niet dat de overheid zich dient te bemoeien met loonafspraken tussen bedrijven en haar werknemers.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_109725966
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 10:06 schreef Nielsch het volgende:
Loonmatiging is een van de redenen waarom de Duitse economie het nu zo goed doet. Bedrijven zijn dan minder geld kwijt aan loonkosten en gaan zo beter draaien waardoor de economie gaat groeien en de overheid bijvoorbeeld minder kwijt is aan uitkeringen en meer belastingen binnen krijgt vanwege de economische groei (ook bedrijven betalen belasting :+ ).
pi_109725999
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:18 schreef Janneke141 het volgende:
Ik kijk hier ook wel raar van op. Het nut ontgaat me, en het lijkt me ook niet dat de overheid zich dient te bemoeien met loonafspraken tussen bedrijven en haar werknemers.
Ze gaan zich er ook niet direct mee bemoeien, dat kan de overheid simpelweg niet. Wel kan de overheid natuurlijk een afspraak maken met de werkgeversverenigingen dat er in wordt gezet op loonmatiging. Maar dat staat partijen natuurlijk volledig vrij, afspraken maken met elkaar.
pi_109726017
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:48 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ze gaan zich er ook niet direct mee bemoeien, dat kan de overheid simpelweg niet. Wel kan de overheid natuurlijk een afspraak maken met de werkgeversverenigingen dat er in wordt gezet op loonmatiging. Maar dat staat partijen natuurlijk volledig vrij, afspraken maken met elkaar.
De term loonwet suggereert toch wat anders hoor :). Het is geen onbekend fenomeen in de Nederlandse politiek (en tot mislukken gedoemd uiteraard).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 11:51:00 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_109726038
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:48 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De term 'loonwet' suggereert anders dat ze dat juist wel willen doen. En ik las net een berichtje over Duitse ambtenaren die er 6.3% bijkrijgen, dus met die loonmatiging in Duitsland valt het ook nogal mee ;)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_109726149
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De term 'loonwet' suggereert anders dat ze dat juist wel willen doen. En ik las net een berichtje over Duitse ambtenaren die er 6.3% bijkrijgen, dus met die loonmatiging in Duitsland valt het ook nogal mee ;)
loonmatiging enkel bij de overheid is op de langere termijn ook niet vol te houden.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 12:03:22 #58
66825 Reya
Fier Wallon
pi_109726286
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

De term loonwet suggereert toch wat anders hoor :). Het is geen onbekend fenomeen in de Nederlandse politiek (en tot mislukken gedoemd uiteraard).
Maar ik kan me toch bijna niet voorstellen dat men dermate dwaas is om zoiets door te zetten.
pi_109726287
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:49 schreef du_ke het volgende:
Oja, ik zie het staan. :') Dat wordt een kansloze missie, of ze moeten tot strikte handhaving over gaan, maar dat zouden communistische praktijken zijn.
pi_109726413
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 12:03 schreef Reya het volgende:

[..]

Maar ik kan me toch bijna niet voorstellen dat men dermate dwaas is om zoiets door te zetten.
Ze hebben wel meer gekkigheid uitgehaald :P. We hebben nu immers ook een caviapolitie :P
pi_109726433
Wel een aardig artikeltje in deze http://www.volkskrant.nl/(...)oos-dreigement.dhtml
pi_109726442
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb daar een grafiekje over maar kan het even niet vinden ;( . Uit het grafiekje blijkt in ieder geval dat in Duitsland de afgelopen 10 jaar een duidelijk terughoudender loonontwikkeling heeft plaatsgevonden dan in veel andere Europese landen.
pi_109729204
Ze verdienen gemiddeld in elk geval een stuk minder dan wij: http://www.volkskrant.nl/(...)red-ons-Angela.dhtml
pi_109729216
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 12:03 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Oja, ik zie het staan. :') Dat wordt een kansloze missie, of ze moeten tot strikte handhaving over gaan, maar dat zouden communistische praktijken zijn.
Ze doen het ook al met verbindend verklaard CAO's, dus in ieder geval de lonen die daaronder vallen, zullen ook wel via zo'n loonwet aangepakt moeten kunnen worden.

En waarschijnlijk mogen individuele werkgevers ook hoger loon geven, dat ze alleen de minimumlonen zoals in de CAO's staat aanpassen, want het gaat er vooral om dat die werkgevers minder loonkosten hebben (dus als ze vrijwillig meer geven zal het geen probleem zijn).

Het enige wat nog wel een probleem kan zijn, is stakingen. Het lijkt me handig dat het stakingsrecht dan ook tijdelijk wordt ingeperkt.
Steun je politieke partij, verander je UserIcon!
[UserIcons] Steunt uw partij!
BF4: SeanFerdi
  maandag 2 april 2012 @ 10:30:28 #65
66444 Lord_Vetinari
pi_109795582
quote:
Nergens in Europa is het vertrouwen van consumenten zo sterk gedaald als in Nederland in de maand maart. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De graadmeter voor het vertrouwen daalde tot -23,6, een jaar eerder was dat in maart nog +8,1. Het vertrouwen in Nederland is zelfs lager dan gemiddeld in de EU, aldus het CBS. Dat is al 4 maanden het geval. 'Dat is zeer uitzonderlijk. In ruim 25 jaar tijd was dit alleen in enkele maanden van 2003 het geval', aldus de onderzoekers.

In maart vorig jaar behoorde ons land nog tot de 6 landen met het hoogste consumentenvertrouwen van Europa. Dit jaar staat Nederland op de 13e plaats. In Griekenland was dit jaar in maart het consumentenvertrouwen, net als een jaar eerder, het laagst. Deense consumenten zijn het meest optimistisch.

Vooral over de ontwikkeling van de werkloosheid en de economische situatie in de komende 12 maanden, zijn Nederlanders pessimistischer geworden. In mindere mate nam de somberheid over de eigen financiële situatie en de mogelijkheid te sparen toe.
http://www.volkskrant.nl/(...)dst-van-Europa.dhtml

Gaat dus de goeie kant op met dit Kabinet om de vingers bij af te likken met de premier van alle Nederlanders. Vooral de mensen blijven pakken, zodat ze nog minder gaan uitgeven, de recessie dus langer duurt en er nog meer bezuinigd moet worden.

Je zou van een historicus als Rutte toch verwachten dat hij lering trekt uit de domheid en starheid van Colijn in de jaren 30.

En natuurlijk steeg de somberheid van de Nederlander over de eigen situatie minder. Als je al op het hoogste niveau van somberheid zit, wordt het moeilijk hoger te gaan.
pi_109798242
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 10:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)dst-van-Europa.dhtml

En natuurlijk steeg de somberheid van de Nederlander over de eigen situatie minder.
Die somberheid is dus op geen enkel feit gebaseerd maar wordt door links aangepraat.
  maandag 2 april 2012 @ 12:09:38 #67
66444 Lord_Vetinari
pi_109799137
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:48 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Die somberheid is dus op geen enkel feit gebaseerd maar wordt door links aangepraat.
Ja, net als het koude weer van de komende dagen. Allemaal de schuld van links!!!!!einz!einz!
  † In Memoriam † maandag 2 april 2012 @ 12:17:32 #68
230491 Zith
pls tip
pi_109799390
quote:

[..]

Ja, door links ja :')
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 2 april 2012 @ 12:18:55 #69
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_109799434
quote:

[..]

Ja, de bankencrisis en daaropvolgende recessies kwamen van links... *O*

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_109799667
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 12:17 schreef Zith het volgende:

[..]

Ja, door links ja :')
Ik word wel vaak somber als ik links zie.
pi_109799831
Ik snap best dat rechts georiënteerde mensen blij waren toen dit kabinet aantrad. Ik snap ook nog wel dat ze het beleid van dit kabinet lange tijd verdedigden.

Maar zo onderhand snap ik het echt niet meer. Zelfs de meeste rechtse, intens rijke rakker moet vanuit zijn riante villa in Wassenaar toch inzien dat het kabinet een rampzalig beleid voert? Een beleid waar echt niemand beter van wordt; ook de rijke villabezitter niet.

quote:
Sorry, maar dit is echt de grootst mogelijke onzin. Het is welbewust rechts beleid om zo fors te bezuinigen, daar waar linkse partijen liever wat voorzichtiger zijn. Het is ook welbewust rechts beleid om die bezuinigingen zodanig in te richten dat de onderkant van de samenleving relatief de hardste klappen opvangt.

Waarom denk je dat het consumentenvertrouwen zo laag is? Omdat mensen zijn geconfronteerd met lastenverzwaringen, die relatief juist weer bij de onderkant het hardst aankomen. De koopkracht daalt, de onzekerheid neemt toe (mede omdat het kabinet beslissingen over hervormingen alsmaar uitstelt).

Dit vertaalt zich in rampzalig lage consumptieve bestedingen; mensen houden uit onzekerheid de hand op de knip. Ziedaar reden #1 van de huidige recessie waar we door toedoen van dit rampenkabinet in zijn beland. En die conclusie kunnen we rustig trekken, omdat de economie in de onliggende landen juist voorzichtig weer aantrekt, terwijl Nederland in een recessie zit.

Het zijn juist linkse partijen die erop hameren om de economie niet kapot te bezuinigen, om te komen tot structurele hervormingen en het bieden van perspectief. Ik heb het Samsom de laatste weken tot in den treure horen benadrukken. Het kabinet hakt geen knopen door en ligt feitelijk al 4 weken stil. Hervormingen die er allang hadden moeten zijn, worden uitgesteld.
pi_109800004
quote:
7s.gif Op maandag 2 april 2012 12:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik word wel vaak somber als ik links zie.
Ik word vaak somber als ik rechts zie.

Dat was in 2005 al zo:
http://www.elsevier.nl/we(...)akste-van-Europa.htm

En anno 2011 nog steeds. Het probleem van rechts beleid is dat het regelmatig averechts werkt.

Op zich spreekt het boekdelen dat de Nederlandse taal het woord "avelinks" niet kent en het woord "averechts" des te beter...
pi_109856898
Van mij mag dit hele rechtse kutkabinet vallen. Ik moet in een eenoudergezin met zieke moeder elke cent omdraaien terwijl de rijken alles mogen afschrijven van hun HRA aka villasubsidie.

Kutregering. Ik heb er niet op gestemd en de meerderheid van NL ook niet. de crisis is notabene door rechts veroorzaakt.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 3 april 2012 @ 17:13:28 #74
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_109857094
Pasen gaan ze dus niet halen.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_109857245
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 17:08 schreef SwaPore het volgende:
Van mij mag dit hele rechtse kutkabinet vallen. Ik moet in een eenoudergezin met zieke moeder elke cent omdraaien terwijl de rijken alles mogen afschrijven van hun HRA aka villasubsidie.

Kutregering. Ik heb er niet op gestemd en de meerderheid van NL ook niet. de crisis is notabene door rechts veroorzaakt.
Amen broeder. Van mij mag het vandaag nog in elkaar klappen.
Land of the free. Home of the brave.
pi_109858708
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 17:13 schreef rubbereend het volgende:
Het zal wel 30 april 23:59:59,9999999999 worden.
pi_109859475
quote:
met een beetje geluk gaan ze het helemaal niet halen.
  dinsdag 3 april 2012 @ 18:20:27 #78
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_109859530
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 april 2012 17:57 schreef Bolkesteijn het volgende:

Jan Kees moest toch op 30 april iets inleveren in Brussel? Ik ga er vanuit dat ze 25 april wel halen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 3 april 2012 @ 18:33:26 #79
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_109860050
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 18:20 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Jan Kees moest toch op 30 april iets inleveren in Brussel? Ik ga er vanuit dat ze 25 april wel halen.
De Jager heeft al gezegd dat als er geen akkoord is hij gewoon zelf wat plannen opstuurt :')
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_109860146
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 18:33 schreef rubbereend het volgende:

[..]

De Jager heeft al gezegd dat als er geen akkoord is hij gewoon zelf wat plannen opstuurt :')
daar zullen ze in brussel vast van onder de indruk zijn inderdaad. :')
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 3 april 2012 @ 18:40:24 #81
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_109860313
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2012 18:35 schreef dawg het volgende:

[..]

daar zullen ze in brussel vast van onder de indruk zijn inderdaad. :')
Daar gaat weer twee maanden over heen en tegen die tijd zijn de echte plannen er weer
DeLuna vindt me dik ;(
pi_109860456
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 april 2012 17:57 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dan kan op 1 mei de Dag van de Arbeid wel erg groots gevierd worden.
pi_109861153
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 april 2012 18:44 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dan kan op 1 mei de Dag van de Arbeid wel erg groots gevierd worden.
De arbeidsmarkt flink op de schop kan de arbeiders misschien nog wel tot protesten verleiden :+
  dinsdag 3 april 2012 @ 19:28:31 #84
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_109862101
quote:
Denk je? 6 goed beveiligde types neerschieten is niet makkelijk, hoor.

Of interpreteer ik jouw omineuze woorden verkeerd?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 4 april 2012 @ 06:21:09 #85
66444 Lord_Vetinari
pi_109882323
quote:
'Gij, keizers, koningen, hertogen, markiezen, graven, ridders en een ieder ander die wil leren over de diversiteit van de menselijke rassen, de diversiteit aan koninkrijken, provinciën en regio's in alle delen van de Oriënt, leest dit boek, waarin gij de meest grootse en prachtige karaktereigenschappen aller volken zult vinden.'

Dit is de openingszin van het reisverhaal van Marco Polo, een 13de-eeuwse Venetiaanse koopman die op een dag besloot zijn vader en grootvader te vergezellen op een reis naar de Oriënt. Polo's schrijven is een eindeloze aaneenschakeling van verbazingen over de andere wereld, een wereld die het beschrijven waard was om de simpele reden dat ze anders was. Sommige aspecten van die wereld waren geen navolging waard, andere waren dat wel. Zo was Polo bijzonder onder de indruk van de Chinese maatschappij, wier organisatie hij van harte aan de Venetiaanse Republiek kon aanbevelen.

Marco Polo is nooit in China geweest. Dat wisten ze al in de 15de eeuw. Maar toen maakte dat weinig uit. Polo mocht dan wel geen feitelijke informatie over China hebben geleverd, in ieder geval maakte hij de lezers van zijn reisverslag ervan bewust dat er werelden waren die anders waren. Polo's reisverhaal las je niet omdat de feiten je tot nut konden strekken in het dagelijks leven, maar omdat de verwondering over het vreemde je deed beseffen dat vanuit het perspectief van een andere cultuur ook de eigen cultuur vreemd was. Om welke andere reden droeg Polo anders de verzonnen Chinese maatschappij voor aan de Venetianen dan dat hij blijkbaar vond dat hun huidige maatschappelijke structuur oneigenlijk was?

Brazilië
Deze maand werd bekend dat de Nederlandse universiteiten dertig talenstudies gaan afschaffen of laten opgaan in andere studies. In Nederland worden universiteiten gefinancierd naar studentenaantallen en niet naar kwaliteit. Het aantal Letterenstudenten in Nederland is de afgelopen jaren constant gebleven terwijl er bij andere faculteiten een groei van 20 procent was.

Met de alfaopleidingen in Nederland is niets mis, althans niet met de alfawetenschappers en de alfastudenten. Hoewel er al jaren op taal- en cultuurafdelingen wordt gekort en bibliotheken worden gesloten behoren Nederlandse geesteswetenschappers tot de top van de wereld. Zo is het altijd geweest.

De grote cultuurhistoricus Johan Huizinga werd ooit genomineerd voor de Nobelprijs voor literatuur voor zijn boek Herfsttij der Middeleeuwen (1919), iets waarop maar weinig buitenlandse geesteswetenschappers zich kunnen verheugen. Alumni van bijna elke Nederlandse universiteit bevolken belangrijke posities in de humaniora aan de universiteiten van Oxford, Berkeley, New York, Harvard, Yale en Princeton.

Die lange traditie dreigt verloren te gaan nu Halbe Zijlstra en de Nederlandse universiteitsbestuurders hebben besloten een begin te maken met het afschaffen van een groot aantal alfadisciplines. Die bezuinigingen vloeien voort uit een fundamenteel onbegrip van het maatschappelijk belang van de humaniora.

In de meeste reacties op de bezuinigingsplannen wordt gewezen op het bewezen maatschappelijk nut van de geesteswetenschappen. In die replieken wordt nut als economisch nut verstaan. Zo is de studie Portugees - een van de talen die straks aan geen enkele Nederlandse universiteit meer geleerd kan worden - van belang voor de handelsbetrekkingen met Brazilië. Dit klopt. De vaardigheden die tijdens een alfastudie worden opgedaan zijn meestal vrij eenvoudig tot direct economisch nut te maken.

Maar in het beste geval weerlegt dit soort argumenten slechts een deel van de bezuinigingsplannen. In het ergste geval ondermijnen ze de geesteswetenschappen volledig. De verweerders van het nutsmodel doen immers geen poging de waarde van dat model zelf te ondermijnen. Wanneer de waarde van de geesteswetenschappen afhankelijk wordt gemaakt van economisch nut dan zou men met hetzelfde argument voor de afschaffing van de studie Portugees kunnen pleiten wanneer het bedrijfsleven geen heil meer ziet in betrekkingen met Brazilië.

De maatschappelijke rol van de talen- en cultuurstudies is bestendiger dan de vaak grillige economische actualiteit. In het geval dat Brazilië economisch onaantrekkelijk wordt, is het de taak van de geesteswetenschappen aan te tonen waarom de Braziliaanse cultuur niet vergeten hoeft te worden.

De rol van de geesteswetenschapper beperkt zich niet tot het tegenspreken van argumenten door andere feiten te presenteren. De geesteswetenschappen bevragen en weerleggen ook de aard van het argument. Dat is ook de reden waarom de geesteswetenschappen niet volgens modellen werken, zoals de sociale wetenschappen, de economie en veel van de natuurwetenschappen.

Kritische afstand
Het leren van een taal of het bestuderen van een cultuur behelst niet alleen het leren van idioom, grammatica, uitspraak en historische gegevens. De talen- of cultuurstudent vraagt zich ook af wat het betekent een vreemde taal of cultuur te leren kennen. Die vraag leidt al snel tot het besef dat vreemde talen en culturen nooit helemaal gekend kunnen worden, al helemaal niet wanneer het oude talen en culturen betreft. Het verre kan niet worden gereduceerd tot het hier, het toen niet tot het nu.

Het is de taak van de geesteswetenschappen op het belang van culturele verschillen te wijzen, nee, niet alleen op hun belang maar ook op de schoonheid en poëzie van die verschillen. Want alleen een besef van die schoonheid kan leiden tot een gezond cultuurrelativisme. Enkel en alleen op het moment dat een cultuur beseft dat vroeger anders was en elders vreemd is, wordt de eigen culturele norm relatief. Misschien zijn wij wel vreemd en anders.

Schenkers
De eerste zin van Polo's reisverslag, waarin hij zich richt tot de leiders van zijn wereld, signaleert de maatschappelijke relevantie die de schrijver zijn boek toekende. Zo een aanhef is niet uitzonderlijk voor vroegmoderne boeken. Maar de inhoud van Polo's boek is geen handleiding tot economisch of politiek gewin. Zijn boek staat bomvol informatie waar je 'niets aan hebt'. En dat is juist gezond. Zo ook de geesteswetenschapper. Elke denker die zich tot doel heeft gesteld wetenschap te bedrijven met een direct maatschappelijk nut verliest niet alleen kritische afstand maar zal zich bovendien afhankelijk maken van de politiek, ook wanneer die politiek van een dubieuze aard is.

Geesteswetenschappelijk onderwijs en onderzoek vereisen maatschappelijke distantie. Een kritische blik kan alleen maar worden ontwikkeld wanneer de overheid zich zo weinig mogelijk bemoeit met inhoud van het onderzoek. In Nederland wordt het steeds moeilijker om vrij en onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek te doen. Onderzoek wordt momenteel bijna uitsluitend gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), een door de overheid gefinancierde instelling.

Om in aanmerking te komen voor onderzoeksgeld van NWO moet er een onderzoeksvoorstel worden geschreven. Niet alleen moet de inhoud van dit voorstel voldoen aan een maatschappelijk nut op de korte termijn. Het meeste geld dat bij NWO te verkrijgen is, is reeds door de overheid ondergebracht in wetenschappelijke aandachtspunten. De kwaliteit van die concentratiepunten daar gelaten, betekent dit dat de overheid vooraf bepaalt waar de onderzoeker onderzoek naar doet - een model dat op zijn minst doet denken aan stalinistisch Rusland.

Nederlandse achterdocht
Ik doceer aan een Amerikaanse universiteit, in de staat Connecticut, waar de doodstraf nog bestaat. Ik geef les in een land waar je in de meeste staten niet met een partner van hetzelfde geslacht mag trouwen en waar je rijk moet zijn om de anti-conceptiepil te kunnen gebruiken. Maar de politiek heeft niets te zeggen over mijn onderzoeksagenda. De universiteit waarvoor ik werk is een privé-instelling, volledig gefinancierd door schenkers. Die schenkers hebben geen enkele invloed op de inhoud van mijn onderwijs en mijn publicaties. Mijn werkgever verplicht zich toezicht te houden op mijn academische vrijheid. Waarom kan een overheid niet diezelfde vrijheid schenken? Waar komt in Nederland toch die achterdocht jegens academische vrijheid vandaan?

Sommige geesteswetenschappers spelen in op hedendaagse sociale problematiek. Maar anderen doen dat niet. In een ideaal academisch bestel opereren de geesteswetenschappen op een afstand en van daaruit leiden zij een nieuwe generatie denkers op, waaronder zich ongetwijfeld politici en wereldleiders bevinden. Het effect van een gedegen geesteswetenschappelijke opleiding is daarom niet onmiddellijk. De maatschappelijk uitwerking van de geesteswetenschappen is vertraagd, afgeremd met in ieder geval een generatie. Wanneer die nieuwe generatie haar rol in de maatschappij gaat spelen, wordt het resultaat van het geesteswetenschappelijk onderwijs pas duidelijk.

Joost Keizer is hoogleraar kunstgeschiedenis aan Yale University, VS.
http://www.volkskrant.nl/(...)ker-onderzoekt.dhtml

A-men!
pi_109883688
Tsja, en helaas blijven het lui die vaak zomaar (uiterst subjectief) wat ouwehoeren. Wat de auteur van het artikel al aangeeft.
  woensdag 4 april 2012 @ 09:12:28 #87
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109883788
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 17:08 schreef SwaPore het volgende:

De rijken!!EINS!

Je bedoelt dat die minder moeten betalen, maar uiteindelijk nog een veelvoud bijdragen van wat jij uberhaupt kost?

Of moeten anderen maar per definitie voor jou lappen omdat je zielig bent? En die crisis is veroorzaakt omdat mensen die dat niet konden betalen, ook een koophuis moesten krijgen. Maargoed, toen hoorden we "de zielige onderklasse" niet.

Het hoofdstukje "eigen verantwoordelijkheid" ontbreekt in jouw boekje.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 4 april 2012 @ 09:51:14 #88
104871 remlof
Europees federalist
pi_109884643
Ik krijg zo langzamerhand wel het idee dat er stevig wordt gelekt uit het Catshuis, ik neem aan door het CDA.
Volgens mij speelt Jack de Vries af en toe wat strategische informatie van Verhagen en Buma door naar de pers.
  woensdag 4 april 2012 @ 10:55:44 #89
66825 Reya
Fier Wallon
pi_109886431
Waarom zou het CDA lekken rondom Gerd Leers?
pi_109886501
quote:
7s.gif Op woensdag 4 april 2012 09:51 schreef remlof het volgende:
Ik krijg zo langzamerhand wel het idee dat er stevig wordt gelekt uit het Catshuis, ik neem aan door het CDA.
Volgens mij speelt Jack de Vries af en toe wat strategische informatie van Verhagen en Buma door naar de pers.
Dat spinnen zal best wel eens gebeuren. :{
pi_109886503
quote:
2s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:55 schreef Reya het volgende:
Hij scheen gelogen te hebben over zijn Limburgse afkomst.
  woensdag 4 april 2012 @ 11:05:10 #92
66825 Reya
Fier Wallon
pi_109886768
quote:
2s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:57 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Hij scheen gelogen te hebben over zijn Limburgse afkomst.
Een ernstig feit, inderdaad.
pi_109886933
Uit het artikel wat L_V gepost heeft:
quote:
De universiteit waarvoor ik werk is een privé-instelling, volledig gefinancierd door schenkers. Die schenkers hebben geen enkele invloed op de inhoud van mijn onderwijs en mijn publicaties. Mijn werkgever verplicht zich toezicht te houden op mijn academische vrijheid. Waarom kan een overheid niet diezelfde vrijheid schenken?
Hier zit wat mij betreft gewoon de crux, volledige afhankelijkheid van overheden levert je organisatie (bijvoorbeeld een universiteit) geen duurzaam gezonde positie op financieel gebied. De overheid is notoir onbetrouwbaar als het om subsidiëring gaat omdat er niet zuiver in functionele zin naar subsidies wordt gekeken.

Neem een situatie zoals nu, de overheid moet bezuinigen en daardoor is een groot politiek handje klap ontstaan tussen de talloze belangen die er in feite op de begroting van de overheid staan. Zorg, openbaar vervoer, milieu, allemaal concurreren zij met de uitgaven aan onderwijs en onderzoek. Daardoor komen deze uitgaven onder druk te staan, ook al is de subsidie wel functioneel terwijl er bijvoorbeeld goede wetenschappelijke argumenten zijn om de subsidie aan openbaar vervoer volledig te stoppen.

Deze dynamiek van politiek belangen maakt de overheid onbetrouwbaar. Kijk maar naar de subsidie op zonnepanelen, het ene kabinet wordt er wel gesubsidieerd het andere kabinet wordt er niet gesubsidieerd. Juist vanwege deze onbetrouwbaarheid zou ik heel graag zien dat universiteiten in Nederland besluiten om minder afhankelijk te worden van de overheid als financier. Het inrichten van je organisatie op geldstromen vanuit de overheid is een recept voor discontinuïteit en wanorde, terwijl dit probleem bij een gespreid palet van private financiers veel en veel minder speelt. Juist de spreiding over een palet van private financiers zorgt voor een stabielere geldstroom en dus voor een stabielere omgeving voor een organisatie (hetzelfde trucje passen beleggers toe als zij een portefeuille samenstellen).

Ik erger mij er aan dat universiteiten als makke lammetjes achter de overheid aan huppelen, ze hebben zeer capabele mensen in huis en dan nog blijft men zo leunen op steun vanuit de overheid terwijl dit een instabiele constructie is. Het is totale quatsch dat met private financiers de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek onder druk komt te staan. De universiteiten moeten het heft in eigen hand nemen en zich minder afhankelijk maken van de overheid, maar men lijkt wel zo te zijn gebrainwasht dat een groot aantal mensen niet meer op die gedachte komt. Je bent verantwoordelijk voor je eigen organisatie, wil je continuiteit, dan moet je daar zelf aan werken en niet leunen op de overheid.
pi_109887731
Even ter aanvulling. Door met de overheid in zee te gaan als enige substantiële financier kom je financieel en onderhandelingstechnisch in een hachelijke positie. Het is te vergelijken met de positie van een toeleverancier van Volkswagen die alleen aan Volkswagen levert. Zodra het management van Volkswagen besluit een andere toeleverancier te kiezen is je volledige business weg.

Precies vanwege deze volatiliteit is het net zo goed gevaarlijk voor je eigen organisatie als je voor de financiën sterk afhankelijk bent van de overheid. Als de overheid besluit 1 miljard minder uit te geven, kan dat niet door andere financiers worden opgevangen, er ontstaan dus zeer volatiele inkomsten. Gelukkig is er een mogelijkheid om volatiliteit te beperken en dat is door een spreiding aan te brengen in je inkomstenbronnen. Zoals ik al eerder schreef precies hetzelfde principe als er bij een beleggingsportefeuille gehanteerd wordt, als Shell het slecht doet, compenseert Unilever het en dus beperk je de volatiliteit.

De universiteiten zitten om twee redenen dus in een hachelijke positie. Ten eerste levert de afhankelijkheid van een financier (het doet er niet toe of dat de overheid is) een grotere volatiliteit aan inkomsten op. Ten tweede is de overheid als financier notoir onbetrouwbaar omdat er vaak hogere politieke belangen meespelen bij beslissingen die genomen worden over de begroting.
  woensdag 4 april 2012 @ 11:58:21 #95
104871 remlof
Europees federalist
pi_109888905
quote:
2s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:55 schreef Reya het volgende:
Om het Catshuisoverleg op te blazen zonder er zelf de schuld van te krijgen?
  woensdag 4 april 2012 @ 12:00:07 #96
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109888974
Het CDA blaast het niet op. Hebben niets te winnen.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 4 april 2012 @ 12:01:19 #97
104871 remlof
Europees federalist
pi_109889016
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:00 schreef eriksd het volgende:
Het CDA blaast het niet op. Hebben niets te winnen.
Jawel, die hebben meer dan hun halve achterban terug te winnen.
  woensdag 4 april 2012 @ 12:01:44 #98
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_109889032
quote:
7s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:01 schreef remlof het volgende:

[..]

Jawel, die hebben meer dan hun halve achterban terug te winnen.
Ten koste van de PvdA, de VVD of de PVV?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 4 april 2012 @ 12:03:23 #99
104871 remlof
Europees federalist
pi_109889104
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:01 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ten koste van de PvdA, de VVD of de PVV?
Dat zal het CDA weinig uitmaken.
  woensdag 4 april 2012 @ 12:04:42 #100
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109889156
Van wie dan? De rechtse kiezer is weggelopen, die krijg je terug door een rechts kabinet op te blazen? Die blijven lekker bij de PVV en VVD zitten.
Bis bis bis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')