abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 maart 2012 @ 22:04:55 #1
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_109712385

Mark Rutte, Maxime Verhagen, Geert Wilders en hun secondanten zitten deze weken (bijna) dagelijks in het Catshuis om de volgende ronde van bezuinigingen te bespreken. Worden het 9, 12 of toch 15 miljard die we extra gaan bezuinigen om de Europese begrotingsregels in acht te nemen? Dit centrale topic is voor al het nieuws vanuit (erg weinig) en over (iets meer) het Catshuisoverleg.

Update

De mastodonten zetten hun grootste troef in.

quote:
Oud-premier De Jong dreigt zijn partij het CDA te verlaten als het kabinet-Rutte inderdaad een miljard euro bezuinigt op ontwikkelingssamenwerking. Dat zegt hij in Nieuwsuur.

"Als dat gebeurt, wil ik er niets meer mee te maken hebben", zegt De Jong over het kabinet waar zijn partij deel van uitmaakt. "Ik stap er dan uit en ga er tegen vechten, met mijn laatste krachten."

In een brief aan de CDA-onderhandelaars in het Catshuis waarschuwden andere CDA-prominenten zoals oud-premier Lubbers eerder al voor bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking.

Twee kranten meldden vanmorgen dat er overeenstemming zou zijn over een bezuiniging van een miljard. Ingewijden zeggen dat er verschillende varianten op tafel liggen, waarin de bedragen uiteen lopen van een half tot anderhalf miljard.

[ Bericht 0% gewijzigd door borisz op 30-03-2012 22:11:48 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_109712505
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:04 schreef borisz het volgende:
De mastrodonten zetten hun grootste troef in.

[..]

Straks houdt het CDA net zo veel leden over als de PVV :')
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 maart 2012 @ 22:10:53 #3
862 Arcee
Look closer
pi_109712676
Tsja, er moet zwaar bezuinigd worden, maar alles moet ontzien worden.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:12:23 #4
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_109712762
quote:
De Catshuis-besprekingen tussen VVD, CDA en PVV zouden na een bewogen week in de eindfase zijn beland. Halverwege volgende week zou een akkoord mogelijk zijn, en anders vlak na Pasen, melden bronnen aan het ANP.

Vandaag werd wel meer duidelijk over waar de onderhandelaars over spreken. Zo is een btw-verhoging mogelijk, evenals het bevriezen van lonen en uitkeringen en mogelijk ook een loonwet voor het bevriezen van de salarissen bij bedrijven met meer dan 250 mensen.

De onderbreking van de mediastilte afgelopen woensdag was volgens premier Rutte 'onvermijdelijk', omdat er veel geruchten op gang kwamen over de onderhandelingen. Dat zei de premier vanmiddag tijdens de wekelijkse persconferentie na de ministerraad.

Volgens de premier zaten de onderhandelaars de afgelopen dagen in 'een publicitaire storm'. Omdat de onderhandelaars woensdag 5 uur eerder dan gepland zouden stoppen met onderhandelen en de 'geruchtenmachine op gang kwam', werd gezamenlijk besloten om via de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) een sms te sturen. De mediastilte werd daarmee tijdelijk verbroken.

Rutte zei verder dat het niet raar is dat er een moeilijke fase was aangebroken. 'De financiële opgave is van een enorme omvang. Het is dan niet vreemd dat er een moeilijke fase ontstaat. Het is nu aan ons om met een goed antwoord te komen; een geloofwaardig pakket voor de financiële markten en alle betrokkenen.'

Vanwege de opnieuw ingestelde mediastilte wilde Rutte tijdens de persconferentie geen vragen beantwoorden over de voortgang van de onderhandelingen in het Catshuis.
http://www.volkskrant.nl/(...)is-in-eindfase.dhtml
pi_109712793
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom mensen zo paniekerig tegen bezuinigingen op ontwikkelingshulp zijn. Dat zijn giften voor die landen die je enkel geeft als je het zelf kan missen, dat is momenteel allerminst het geval. We kunnen beter al ons geld gebruiken om er zelf bovenop te komen en onze economische positie sterker te maken. Dan wanneer het economisch weer beter met ons land gaat kunnen we in de toekomst des te meer geven aan ontwikkelingslanden.

Ter illustratie: Ik vraag me af welke mensen geld aan Unicef en dergelijke doneren die moeten leven van de bijstand, een groot gezin hebben dat veel kosten met zich meebrengt en zelf ook nog eens duizenden euro's schuld hebben. In zo een situatie zit Nederland nu.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:15:08 #6
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_109712894
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:12 schreef Shreyas het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom mensen zo paniekerig tegen bezuinigingen op ontwikkelingshulp zijn. Dat zijn giften voor die landen die je enkel geeft als je het zelf kan missen, dat is momenteel allerminst het geval. We kunnen beter al ons geld gebruiken om er zelf bovenop te komen en onze economische positie sterker te maken. Dan wanneer het economisch weer beter met ons land gaat kunnen we in de toekomst des te meer geven aan ontwikkelingslanden.

Ter illustratie: Ik vraag me af welke mensen geld aan Unicef en dergelijke doneren die moeten leven van de bijstand, een groot gezin hebben dat veel kosten met zich meebrengt en zelf ook nog eens duizenden euro's schuld hebben. In zo een situatie zit Nederland nu.
Is het ooit in je opgekomen dat zoiets ook geld opbrengt?
pi_109712953
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:15 schreef betyar het volgende:

[..]

Vast wel op de langere termijn. Maar op de korte termijn levert het geen geld op, maar kost het alleen maar geld. Op DIT moment kunnen we dat geld niet missen.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:17:34 #8
177885 JoaC
Het is patat
pi_109713033
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:16 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Vast wel op de langere termijn. Maar op de korte termijn levert het geen geld op, maar kost het alleen maar geld. Op DIT moment kunnen we dat geld niet missen.
Dat soort gedachten zorgen dat je STRAKS meer moet bezuinigen.

We bezuinigen ook NU zodat we STRAKS niet in de problemen komen zoals Griekenland.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_109713204
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:17 schreef JoaC het volgende:

[..]

Dat soort gedachten zorgen dat je STRAKS meer moet bezuinigen.

We bezuinigen ook NU zodat we STRAKS niet in de problemen komen zoals Griekenland.
Ik kan uit deze post niet opmaken wat je bedoelt.
Eerst zeg je dat we nu niet moeten bezuinigen omdat we dan straks meer moeten bezuinigen
Dan zeg je dat we nu moeten bezuinigen om straks niet in de problemen te komen.

Dus moeten we NU WEL of NU NIET bezuinigen?
pi_109713372
quote:

[..]

Met dat argument moeten we nergens op bezuinigen maar de geldkraan juist verder opendraaien. En:

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 20:54 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Reputatie is belangrijk in een wereld met onzekere informatie, maar die verkrijg je juist door een solide overheidsfinancieen, betrouwbare wetgeving omtrent intellectueel eigendom, stabiel macro-economisch beleid enzovoort. Ik kan echter werkelijk niet bedenken hoe reputatie op het gebied van ontwikkelingssamenwerking positief kan uitpakken als het gaat om private investeringen. Wat is het voordeel voor een private partij om te investeren in een land dat 0,7 % van het BBP aan ontwikkelingssamenwerking uit geeft? Het is leuk geprobeerd van de CDA-partijbonzen maar ik heb er zeer grote twijfels over. Juist in het kader van solide overheidsfinanciën acht ik het belangrijk om op ontwikkelingssamenwerking te besparen.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_109713389
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:20 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Ik kan uit deze post niet opmaken wat je bedoelt.
Eerst zeg je dat we nu niet moeten bezuinigen omdat we dan straks meer moeten bezuinigen
Dan zeg je dat we nu moeten bezuinigen om straks niet in de problemen te komen.

Dus moeten we NU WEL of NU NIET bezuinigen?
Hij heeft het over duurzaam bezuinigen, maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.

Overigens betwijfel ik over bezuinigingen op OSW op termijn meer kosten dan opbrengen. Het is sowieso geld dat meer uit moreel / humanitair oogpunt dan uit financiele overwegingen wordt uitgegeven.

Overigens gaat er al fors minder geld naar OSW; wat dat betreft zijn sommige landen al flink het haasje. Het gaat nu om extra bezuinigingen (of niet, uiteraard).

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2012 22:25:41 ]
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 maart 2012 @ 22:25:12 #12
862 Arcee
Look closer
pi_109713429
quote:
Dan is het helemaal schijnheilig, ontwikkelingshulp om er zelf beter van te worden.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_109713591
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:24 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hij heeft het over duurzaam bezuinigen, maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.

Overigens betwijfel ik over bezuinigingen op OSW op termijn meer kosten dan opbrengen. Het is sowieso geld dat meer uit moreel / humanitair oogpunt dan uit financiele overwegingen wordt uitgegeven.

Dat bedoel ik. Het is erger als je bijvoorbeeld bezuinigt op onderwijs, want dan gaat het in de toekomst pas echt mis.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:32:14 #14
104871 remlof
Europees federalist
pi_109713814
Bezuinigen op OSW is schijnheilig, die uitgaven zijn een percentage van het BNP en gaan dus al omlaag.
Het is niets meer of minder dan toegeven aan de buitenlanderhaat van Wilders.
pi_109713875
Komt remlof weer met z'n Samsomretoriek.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:33:41 #16
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_109713899
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:23 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Met dat argument moeten we nergens op bezuinigen maar de geldkraan juist verder opendraaien. En:

[..]

Ik ben dan ook voorstander om het "inlands" aan te pakken, 19% btw naar 21 of zelfs 22%, 6% btw naar 4% of 3%, HRA beperken en de huursubsidie op de schop, accijns op alcohol, tabak en brandstoffen omhoog.
pi_109714065
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:33 schreef Sloggi het volgende:
Komt remlof weer met z'n Samsomretoriek.
kun je wel met een goedkope oneliner komen maar hij heeft wel gelijk.
pi_109714218
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:36 schreef dawg het volgende:

[..]

Zin één: deels. Zin twee: nee.
pi_109714241
quote:
13s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:32 schreef remlof het volgende:
Bezuinigen op OSW is schijnheilig, die uitgaven zijn een percentage van het BNP en gaan dus al omlaag.
Het is niets meer of minder dan toegeven aan de buitenlanderhaat van Wilders.
Als het percentage een indicatie is van de mate van buitenlanderhaat, dan valt dat dus ook wel mee in vergelijking met andere landen.
pi_109714256
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:38 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Zin één: deels. Zin twee: nee.
Komt Sloggi weer, met z'n Wilders retoriek
pi_109714299
quote:
In welk opzicht brengt het dan geld op? Ik neem aan dat je op wederinvesteringen doelt in Nederland door partijen in landen gesteund met ontwikkelingsgeld. Dan rijst dus de vraag, is ontwikkelingssamenwerking een efficiënt beleidsvehikel om wederinvesteringen te genereren? En waarom zou je eigenlijk wederinvesteringen willen genereren? Precies, extra economische groei, maar dan nog blijft de vraag waarom ontwikkelingssamenwerking daar het beste vehikel voor is. De CDA-prominent zijn niet zuiver in hun argumentatie en daarom ben ik er totaal niet van onder de indruk.
pi_109714424
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:39 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Komt Sloggi weer, met z'n Wilders retoriek
[Centraal] Catshuis 2012 topic #4 - Mastodonten troeven over
pi_109714434
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

In welk opzicht brengt het dan geld op? Ik neem aan dat je op wederinvesteringen doelt in Nederland door partijen in landen gesteund met ontwikkelingsgeld. Dan rijst dus de vraag, is ontwikkelingssamenwerking een efficiënt beleidsvehikel om wederinvesteringen te genereren? En waarom zou je eigenlijk wederinvesteringen willen genereren? Precies, extra economische groei, maar dan nog blijft de vraag waarom ontwikkelingssamenwerking daar het beste vehikel voor is. De CDA-prominent zijn niet zuiver in hun argumentatie en daarom ben ik er totaal niet van onder de indruk.
bij het cda speelt hun morele geweten mee. iets wat ik niet slecht vind.
pi_109714515
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:36 schreef dawg het volgende:

[..]

Het is goedkoop om voorstanders van bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking weg te zetten als buitenlanderhaat. Ik ben er ook voorstander van maar ben echt geen buitenlanderhater.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:44:48 #25
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_109714541
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:42 schreef dawg het volgende:

[..]

bij het cda speelt hun morele geweten mee. iets wat ik niet slecht vind.
Dat zal ook bij bedrijven zijn, zie Bill Gates.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')