Ik heb daar een grafiekje over maar kan het even niet vindenquote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De term 'loonwet' suggereert anders dat ze dat juist wel willen doen. En ik las net een berichtje over Duitse ambtenaren die er 6.3% bijkrijgen, dus met die loonmatiging in Duitsland valt het ook nogal mee
Ze doen het ook al met verbindend verklaard CAO's, dus in ieder geval de lonen die daaronder vallen, zullen ook wel via zo'n loonwet aangepakt moeten kunnen worden.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Oja, ik zie het staan.Dat wordt een kansloze missie, of ze moeten tot strikte handhaving over gaan, maar dat zouden communistische praktijken zijn.
http://www.volkskrant.nl/(...)dst-van-Europa.dhtmlquote:Nergens in Europa is het vertrouwen van consumenten zo sterk gedaald als in Nederland in de maand maart. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De graadmeter voor het vertrouwen daalde tot -23,6, een jaar eerder was dat in maart nog +8,1. Het vertrouwen in Nederland is zelfs lager dan gemiddeld in de EU, aldus het CBS. Dat is al 4 maanden het geval. 'Dat is zeer uitzonderlijk. In ruim 25 jaar tijd was dit alleen in enkele maanden van 2003 het geval', aldus de onderzoekers.
In maart vorig jaar behoorde ons land nog tot de 6 landen met het hoogste consumentenvertrouwen van Europa. Dit jaar staat Nederland op de 13e plaats. In Griekenland was dit jaar in maart het consumentenvertrouwen, net als een jaar eerder, het laagst. Deense consumenten zijn het meest optimistisch.
Vooral over de ontwikkeling van de werkloosheid en de economische situatie in de komende 12 maanden, zijn Nederlanders pessimistischer geworden. In mindere mate nam de somberheid over de eigen financiële situatie en de mogelijkheid te sparen toe.
Die somberheid is dus op geen enkel feit gebaseerd maar wordt door links aangepraat.quote:Op maandag 2 april 2012 10:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)dst-van-Europa.dhtml
En natuurlijk steeg de somberheid van de Nederlander over de eigen situatie minder.
Ja, net als het koude weer van de komende dagen. Allemaal de schuld van links!!!!!einz!einz!quote:Op maandag 2 april 2012 11:48 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Die somberheid is dus op geen enkel feit gebaseerd maar wordt door links aangepraat.
Ja, door links jaquote:Op maandag 2 april 2012 11:48 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Die somberheid is dus op geen enkel feit gebaseerd maar wordt door links aangepraat.
Ja, de bankencrisis en daaropvolgende recessies kwamen van links...quote:Op maandag 2 april 2012 11:48 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Sorry, maar dit is echt de grootst mogelijke onzin. Het is welbewust rechts beleid om zo fors te bezuinigen, daar waar linkse partijen liever wat voorzichtiger zijn. Het is ook welbewust rechts beleid om die bezuinigingen zodanig in te richten dat de onderkant van de samenleving relatief de hardste klappen opvangt.quote:Op maandag 2 april 2012 11:48 schreef rsfxrs020 het volgende:
Ik word vaak somber als ik rechts zie.quote:Op maandag 2 april 2012 12:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik word wel vaak somber als ik links zie.
Amen broeder. Van mij mag het vandaag nog in elkaar klappen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 17:08 schreef SwaPore het volgende:
Van mij mag dit hele rechtse kutkabinet vallen. Ik moet in een eenoudergezin met zieke moeder elke cent omdraaien terwijl de rijken alles mogen afschrijven van hun HRA aka villasubsidie.
Kutregering. Ik heb er niet op gestemd en de meerderheid van NL ook niet. de crisis is notabene door rechts veroorzaakt.
Jan Kees moest toch op 30 april iets inleveren in Brussel? Ik ga er vanuit dat ze 25 april wel halen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 17:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het zal wel 30 april 23:59:59,9999999999 worden.
De Jager heeft al gezegd dat als er geen akkoord is hij gewoon zelf wat plannen opstuurtquote:Op dinsdag 3 april 2012 18:20 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Jan Kees moest toch op 30 april iets inleveren in Brussel? Ik ga er vanuit dat ze 25 april wel halen.
daar zullen ze in brussel vast van onder de indruk zijn inderdaad.quote:Op dinsdag 3 april 2012 18:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
De Jager heeft al gezegd dat als er geen akkoord is hij gewoon zelf wat plannen opstuurt
Daar gaat weer twee maanden over heen en tegen die tijd zijn de echte plannen er weerquote:Op dinsdag 3 april 2012 18:35 schreef dawg het volgende:
[..]
daar zullen ze in brussel vast van onder de indruk zijn inderdaad.
Dan kan op 1 mei de Dag van de Arbeid wel erg groots gevierd worden.quote:Op dinsdag 3 april 2012 17:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het zal wel 30 april 23:59:59,9999999999 worden.
De arbeidsmarkt flink op de schop kan de arbeiders misschien nog wel tot protesten verleidenquote:Op dinsdag 3 april 2012 18:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dan kan op 1 mei de Dag van de Arbeid wel erg groots gevierd worden.
Denk je? 6 goed beveiligde types neerschieten is niet makkelijk, hoor.quote:
http://www.volkskrant.nl/(...)ker-onderzoekt.dhtmlquote:'Gij, keizers, koningen, hertogen, markiezen, graven, ridders en een ieder ander die wil leren over de diversiteit van de menselijke rassen, de diversiteit aan koninkrijken, provinciën en regio's in alle delen van de Oriënt, leest dit boek, waarin gij de meest grootse en prachtige karaktereigenschappen aller volken zult vinden.'
Dit is de openingszin van het reisverhaal van Marco Polo, een 13de-eeuwse Venetiaanse koopman die op een dag besloot zijn vader en grootvader te vergezellen op een reis naar de Oriënt. Polo's schrijven is een eindeloze aaneenschakeling van verbazingen over de andere wereld, een wereld die het beschrijven waard was om de simpele reden dat ze anders was. Sommige aspecten van die wereld waren geen navolging waard, andere waren dat wel. Zo was Polo bijzonder onder de indruk van de Chinese maatschappij, wier organisatie hij van harte aan de Venetiaanse Republiek kon aanbevelen.
Marco Polo is nooit in China geweest. Dat wisten ze al in de 15de eeuw. Maar toen maakte dat weinig uit. Polo mocht dan wel geen feitelijke informatie over China hebben geleverd, in ieder geval maakte hij de lezers van zijn reisverslag ervan bewust dat er werelden waren die anders waren. Polo's reisverhaal las je niet omdat de feiten je tot nut konden strekken in het dagelijks leven, maar omdat de verwondering over het vreemde je deed beseffen dat vanuit het perspectief van een andere cultuur ook de eigen cultuur vreemd was. Om welke andere reden droeg Polo anders de verzonnen Chinese maatschappij voor aan de Venetianen dan dat hij blijkbaar vond dat hun huidige maatschappelijke structuur oneigenlijk was?
Brazilië
Deze maand werd bekend dat de Nederlandse universiteiten dertig talenstudies gaan afschaffen of laten opgaan in andere studies. In Nederland worden universiteiten gefinancierd naar studentenaantallen en niet naar kwaliteit. Het aantal Letterenstudenten in Nederland is de afgelopen jaren constant gebleven terwijl er bij andere faculteiten een groei van 20 procent was.
Met de alfaopleidingen in Nederland is niets mis, althans niet met de alfawetenschappers en de alfastudenten. Hoewel er al jaren op taal- en cultuurafdelingen wordt gekort en bibliotheken worden gesloten behoren Nederlandse geesteswetenschappers tot de top van de wereld. Zo is het altijd geweest.
De grote cultuurhistoricus Johan Huizinga werd ooit genomineerd voor de Nobelprijs voor literatuur voor zijn boek Herfsttij der Middeleeuwen (1919), iets waarop maar weinig buitenlandse geesteswetenschappers zich kunnen verheugen. Alumni van bijna elke Nederlandse universiteit bevolken belangrijke posities in de humaniora aan de universiteiten van Oxford, Berkeley, New York, Harvard, Yale en Princeton.
Die lange traditie dreigt verloren te gaan nu Halbe Zijlstra en de Nederlandse universiteitsbestuurders hebben besloten een begin te maken met het afschaffen van een groot aantal alfadisciplines. Die bezuinigingen vloeien voort uit een fundamenteel onbegrip van het maatschappelijk belang van de humaniora.
In de meeste reacties op de bezuinigingsplannen wordt gewezen op het bewezen maatschappelijk nut van de geesteswetenschappen. In die replieken wordt nut als economisch nut verstaan. Zo is de studie Portugees - een van de talen die straks aan geen enkele Nederlandse universiteit meer geleerd kan worden - van belang voor de handelsbetrekkingen met Brazilië. Dit klopt. De vaardigheden die tijdens een alfastudie worden opgedaan zijn meestal vrij eenvoudig tot direct economisch nut te maken.
Maar in het beste geval weerlegt dit soort argumenten slechts een deel van de bezuinigingsplannen. In het ergste geval ondermijnen ze de geesteswetenschappen volledig. De verweerders van het nutsmodel doen immers geen poging de waarde van dat model zelf te ondermijnen. Wanneer de waarde van de geesteswetenschappen afhankelijk wordt gemaakt van economisch nut dan zou men met hetzelfde argument voor de afschaffing van de studie Portugees kunnen pleiten wanneer het bedrijfsleven geen heil meer ziet in betrekkingen met Brazilië.
De maatschappelijke rol van de talen- en cultuurstudies is bestendiger dan de vaak grillige economische actualiteit. In het geval dat Brazilië economisch onaantrekkelijk wordt, is het de taak van de geesteswetenschappen aan te tonen waarom de Braziliaanse cultuur niet vergeten hoeft te worden.
De rol van de geesteswetenschapper beperkt zich niet tot het tegenspreken van argumenten door andere feiten te presenteren. De geesteswetenschappen bevragen en weerleggen ook de aard van het argument. Dat is ook de reden waarom de geesteswetenschappen niet volgens modellen werken, zoals de sociale wetenschappen, de economie en veel van de natuurwetenschappen.
Kritische afstand
Het leren van een taal of het bestuderen van een cultuur behelst niet alleen het leren van idioom, grammatica, uitspraak en historische gegevens. De talen- of cultuurstudent vraagt zich ook af wat het betekent een vreemde taal of cultuur te leren kennen. Die vraag leidt al snel tot het besef dat vreemde talen en culturen nooit helemaal gekend kunnen worden, al helemaal niet wanneer het oude talen en culturen betreft. Het verre kan niet worden gereduceerd tot het hier, het toen niet tot het nu.
Het is de taak van de geesteswetenschappen op het belang van culturele verschillen te wijzen, nee, niet alleen op hun belang maar ook op de schoonheid en poëzie van die verschillen. Want alleen een besef van die schoonheid kan leiden tot een gezond cultuurrelativisme. Enkel en alleen op het moment dat een cultuur beseft dat vroeger anders was en elders vreemd is, wordt de eigen culturele norm relatief. Misschien zijn wij wel vreemd en anders.
Schenkers
De eerste zin van Polo's reisverslag, waarin hij zich richt tot de leiders van zijn wereld, signaleert de maatschappelijke relevantie die de schrijver zijn boek toekende. Zo een aanhef is niet uitzonderlijk voor vroegmoderne boeken. Maar de inhoud van Polo's boek is geen handleiding tot economisch of politiek gewin. Zijn boek staat bomvol informatie waar je 'niets aan hebt'. En dat is juist gezond. Zo ook de geesteswetenschapper. Elke denker die zich tot doel heeft gesteld wetenschap te bedrijven met een direct maatschappelijk nut verliest niet alleen kritische afstand maar zal zich bovendien afhankelijk maken van de politiek, ook wanneer die politiek van een dubieuze aard is.
Geesteswetenschappelijk onderwijs en onderzoek vereisen maatschappelijke distantie. Een kritische blik kan alleen maar worden ontwikkeld wanneer de overheid zich zo weinig mogelijk bemoeit met inhoud van het onderzoek. In Nederland wordt het steeds moeilijker om vrij en onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek te doen. Onderzoek wordt momenteel bijna uitsluitend gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), een door de overheid gefinancierde instelling.
Om in aanmerking te komen voor onderzoeksgeld van NWO moet er een onderzoeksvoorstel worden geschreven. Niet alleen moet de inhoud van dit voorstel voldoen aan een maatschappelijk nut op de korte termijn. Het meeste geld dat bij NWO te verkrijgen is, is reeds door de overheid ondergebracht in wetenschappelijke aandachtspunten. De kwaliteit van die concentratiepunten daar gelaten, betekent dit dat de overheid vooraf bepaalt waar de onderzoeker onderzoek naar doet - een model dat op zijn minst doet denken aan stalinistisch Rusland.
Nederlandse achterdocht
Ik doceer aan een Amerikaanse universiteit, in de staat Connecticut, waar de doodstraf nog bestaat. Ik geef les in een land waar je in de meeste staten niet met een partner van hetzelfde geslacht mag trouwen en waar je rijk moet zijn om de anti-conceptiepil te kunnen gebruiken. Maar de politiek heeft niets te zeggen over mijn onderzoeksagenda. De universiteit waarvoor ik werk is een privé-instelling, volledig gefinancierd door schenkers. Die schenkers hebben geen enkele invloed op de inhoud van mijn onderwijs en mijn publicaties. Mijn werkgever verplicht zich toezicht te houden op mijn academische vrijheid. Waarom kan een overheid niet diezelfde vrijheid schenken? Waar komt in Nederland toch die achterdocht jegens academische vrijheid vandaan?
Sommige geesteswetenschappers spelen in op hedendaagse sociale problematiek. Maar anderen doen dat niet. In een ideaal academisch bestel opereren de geesteswetenschappen op een afstand en van daaruit leiden zij een nieuwe generatie denkers op, waaronder zich ongetwijfeld politici en wereldleiders bevinden. Het effect van een gedegen geesteswetenschappelijke opleiding is daarom niet onmiddellijk. De maatschappelijk uitwerking van de geesteswetenschappen is vertraagd, afgeremd met in ieder geval een generatie. Wanneer die nieuwe generatie haar rol in de maatschappij gaat spelen, wordt het resultaat van het geesteswetenschappelijk onderwijs pas duidelijk.
Joost Keizer is hoogleraar kunstgeschiedenis aan Yale University, VS.
De rijken!!EINS!quote:Op dinsdag 3 april 2012 17:08 schreef SwaPore het volgende:
Van mij mag dit hele rechtse kutkabinet vallen. Ik moet in een eenoudergezin met zieke moeder elke cent omdraaien terwijl de rijken alles mogen afschrijven van hun HRA aka villasubsidie.
Kutregering. Ik heb er niet op gestemd en de meerderheid van NL ook niet. de crisis is notabene door rechts veroorzaakt.
Dat spinnen zal best wel eens gebeuren.quote:Op woensdag 4 april 2012 09:51 schreef remlof het volgende:
Ik krijg zo langzamerhand wel het idee dat er stevig wordt gelekt uit het Catshuis, ik neem aan door het CDA.
Volgens mij speelt Jack de Vries af en toe wat strategische informatie van Verhagen en Buma door naar de pers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |