abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 maart 2012 @ 10:18:28 #51
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_109724446
quote:
Wat onbespreekbaar was, wordt er nu doorheen gejast

Alles gaat wat langzamer in Nederland, pleegt socioloog Herman Vuijsje te zeggen, maar als het dan komt, gaat het heftig.

De afgelopen jaren maakte Nederland snelle, steeds schoksgewijze veranderingen mee. Van de discussie over de multiculturele samenleving tot verhoging van de AOW-leeftijd; opeens was het zover, kantelde de consensus en vormden zich razendsnel splinternieuwe vanzelfsprekendheden.

Nu Wilders weer heeft aangehaakt bij de Catshuisbesprekingen kan april 2012 de boeken in gaan als weer zo'n heftige periode. De korte crisis in de onderhandelingen, eerder deze week, gunde een glimp van wat er gaande is achter de bosschages rond de premierswoning: veel. Alles wat de afgelopen jaren onbespreekbaar was, lijkt er in één keer door gejast te gaan worden. Van versoepeling van het ontslagrecht, bezuinigingen in de zorg en aanpak van de WW tot en met grondige verbouwing van de hypotheekrenteaftrek.

Surplace
'Surplace' noemt socioloog Vuijsje dit fenomeen van lange stilstand gevolgd door tumultueuze activiteit. Politici en opinieleiders in Nederland zijn als wielrenners die bijna stilstaan en naar elkaar loeren. Wie durft? Wat is het goeie moment? Wie te vroeg gaat, wordt genadeloos teruggehaald en wint niet. Maar wie op precies het juiste moment gaat, rijdt vooraan in de sprint. De verklaring van Vuijsje: 'Nederlanders zijn nu eenmaal extreem conformistisch.'

Alle betrokkenen hebben hun eigen redenen om zo door te pakken. Wilders trekt zich nooit veel aan van consensusvorming rond het Binnenhof. Maar als hij nu de regeringsmacht opgeeft, krijgt hij die mogelijk nooit meer terug. Dan levert hij kennelijk liever zijn eigen halve programma in, hopend dat zijn achterban dat slikt. Uitgesloten is dat niet: zelfs Wilders staat vaak te kijken van zijn kiezers, laat staan de opiniepeilers en de analisten aan het Binnenhof.

Veel te winnen
Voor Rutte en zijn VVD valt er eenvoudigweg inhoudelijk veel te winnen. Veel van de genoemde hervormingen stonden al in 2010 op de liberale wensenlijst en kunnen nu alsnog worden binnengehaald.
Maar dé verbeelding van de 'surplace' was de afgelopen jaren de meest Nederlandse aller politieke partijen: het CDA. Aanvoelen wat er speelt en daar tijdig op aansluiten, was altijd de bestaansreden van de christen-democraten. Maar dat lukt al jaren niet meer. In de beeldspraak van het wielrennen zou je kunnen zeggen dat Balkenende in juni 2010 zo ongeveer het hele peloton tot stilstand dwong met zijn breekpunt over de hypotheekrenteaftrek. Maar hij rolde zelf van zijn fiets - het premierschap en de politiek uit.

Twee jaar later ligt alles anders. Over de aftrek zeggen inmiddels zelfs bankiers en makelaars dat het er niet om gaat wát er gebeurt, áls er maar iets gebeurt. Ook de kiezer is aan het schuiven. De christen-democraten dromen van revanche. Ze denken dat het moment om te gaan dáár is en ze willen de eersten zijn, althans in de coalitie. En niet alleen op het gebied van de aftrek. Zelfs een miljard bezuiniging op Ontwikkelingssamenwerking, vorig jaar nog door de fractie categorisch afgewezen per Kamermotie, ligt in het Catshuis op tafel. Het is crisis en dan nemen christen-democraten hun verantwoordelijkheid, is de gedachte.

Aanjagers
Het zijn dan ook de christen-democraten die zich dezer dagen profileren als de grootste aanjagers van deze en andere vergaande hervormingen. Sommige CDA'ers dromen van een scenario dat paradoxaal oogt: dat het hun altijd zo voorzichtige en degelijke fractieleider Sybrand van Haersma Buma zal zijn die over een paar weken met het grootste enthousiasme grote delen van zijn partijprogramma publiekelijk door de papierversnipperaar haalt. Zoals een renner weg springt uit de kopgroep gaat de christen-democraat over zijn eigen schaduw springen. Is zijn timing juist, dan landt hij onder luid applaus midden in de nieuwe consensus.
http://www.volkskrant.nl/(...)oorheen-gejast.dhtml
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 31 maart 2012 @ 11:18:53 #52
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_109725558
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 10:06 schreef Nielsch het volgende:

[..]Zo is een btw-verhoging mogelijk, evenals het bevriezen van lonen en uitkeringen en mogelijk ook een loonwet voor het bevriezen van de salarissen bij bedrijven met meer dan 250 mensen.[...]

Die laatste snap ik niet zo. Ik begrijp dat loonmatiging een positief effect heeft op de inflatie, maar aan de andere kant benadeel je de koopkracht en dus ook inkomsten naar de schatkist (loonheffing, btw, omzetbelasting etc...)
Ik kijk hier ook wel raar van op. Het nut ontgaat me, en het lijkt me ook niet dat de overheid zich dient te bemoeien met loonafspraken tussen bedrijven en haar werknemers.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_109725966
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 10:06 schreef Nielsch het volgende:
Die laatste snap ik niet zo. Ik begrijp dat loonmatiging een positief effect heeft op de inflatie, maar aan de andere kant benadeel je de koopkracht en dus ook inkomsten naar de schatkist (loonheffing, btw, omzetbelasting etc...)
Loonmatiging is een van de redenen waarom de Duitse economie het nu zo goed doet. Bedrijven zijn dan minder geld kwijt aan loonkosten en gaan zo beter draaien waardoor de economie gaat groeien en de overheid bijvoorbeeld minder kwijt is aan uitkeringen en meer belastingen binnen krijgt vanwege de economische groei (ook bedrijven betalen belasting :+ ).
pi_109725999
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:18 schreef Janneke141 het volgende:
Ik kijk hier ook wel raar van op. Het nut ontgaat me, en het lijkt me ook niet dat de overheid zich dient te bemoeien met loonafspraken tussen bedrijven en haar werknemers.
Ze gaan zich er ook niet direct mee bemoeien, dat kan de overheid simpelweg niet. Wel kan de overheid natuurlijk een afspraak maken met de werkgeversverenigingen dat er in wordt gezet op loonmatiging. Maar dat staat partijen natuurlijk volledig vrij, afspraken maken met elkaar.
pi_109726017
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:48 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ze gaan zich er ook niet direct mee bemoeien, dat kan de overheid simpelweg niet. Wel kan de overheid natuurlijk een afspraak maken met de werkgeversverenigingen dat er in wordt gezet op loonmatiging. Maar dat staat partijen natuurlijk volledig vrij, afspraken maken met elkaar.
De term loonwet suggereert toch wat anders hoor :). Het is geen onbekend fenomeen in de Nederlandse politiek (en tot mislukken gedoemd uiteraard).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 11:51:00 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_109726038
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:48 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De term 'loonwet' suggereert anders dat ze dat juist wel willen doen. En ik las net een berichtje over Duitse ambtenaren die er 6.3% bijkrijgen, dus met die loonmatiging in Duitsland valt het ook nogal mee ;)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_109726149
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De term 'loonwet' suggereert anders dat ze dat juist wel willen doen. En ik las net een berichtje over Duitse ambtenaren die er 6.3% bijkrijgen, dus met die loonmatiging in Duitsland valt het ook nogal mee ;)
loonmatiging enkel bij de overheid is op de langere termijn ook niet vol te houden.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 12:03:22 #58
66825 Reya
Fier Wallon
pi_109726286
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

De term loonwet suggereert toch wat anders hoor :). Het is geen onbekend fenomeen in de Nederlandse politiek (en tot mislukken gedoemd uiteraard).
Maar ik kan me toch bijna niet voorstellen dat men dermate dwaas is om zoiets door te zetten.
pi_109726287
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:49 schreef du_ke het volgende:
Oja, ik zie het staan. :') Dat wordt een kansloze missie, of ze moeten tot strikte handhaving over gaan, maar dat zouden communistische praktijken zijn.
pi_109726413
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 12:03 schreef Reya het volgende:

[..]

Maar ik kan me toch bijna niet voorstellen dat men dermate dwaas is om zoiets door te zetten.
Ze hebben wel meer gekkigheid uitgehaald :P. We hebben nu immers ook een caviapolitie :P
pi_109726433
Wel een aardig artikeltje in deze http://www.volkskrant.nl/(...)oos-dreigement.dhtml
pi_109726442
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb daar een grafiekje over maar kan het even niet vinden ;( . Uit het grafiekje blijkt in ieder geval dat in Duitsland de afgelopen 10 jaar een duidelijk terughoudender loonontwikkeling heeft plaatsgevonden dan in veel andere Europese landen.
pi_109729204
Ze verdienen gemiddeld in elk geval een stuk minder dan wij: http://www.volkskrant.nl/(...)red-ons-Angela.dhtml
pi_109729216
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 12:03 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Oja, ik zie het staan. :') Dat wordt een kansloze missie, of ze moeten tot strikte handhaving over gaan, maar dat zouden communistische praktijken zijn.
Ze doen het ook al met verbindend verklaard CAO's, dus in ieder geval de lonen die daaronder vallen, zullen ook wel via zo'n loonwet aangepakt moeten kunnen worden.

En waarschijnlijk mogen individuele werkgevers ook hoger loon geven, dat ze alleen de minimumlonen zoals in de CAO's staat aanpassen, want het gaat er vooral om dat die werkgevers minder loonkosten hebben (dus als ze vrijwillig meer geven zal het geen probleem zijn).

Het enige wat nog wel een probleem kan zijn, is stakingen. Het lijkt me handig dat het stakingsrecht dan ook tijdelijk wordt ingeperkt.
Steun je politieke partij, verander je UserIcon!
[UserIcons] Steunt uw partij!
BF4: SeanFerdi
  maandag 2 april 2012 @ 10:30:28 #65
66444 Lord_Vetinari
pi_109795582
quote:
Nergens in Europa is het vertrouwen van consumenten zo sterk gedaald als in Nederland in de maand maart. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De graadmeter voor het vertrouwen daalde tot -23,6, een jaar eerder was dat in maart nog +8,1. Het vertrouwen in Nederland is zelfs lager dan gemiddeld in de EU, aldus het CBS. Dat is al 4 maanden het geval. 'Dat is zeer uitzonderlijk. In ruim 25 jaar tijd was dit alleen in enkele maanden van 2003 het geval', aldus de onderzoekers.

In maart vorig jaar behoorde ons land nog tot de 6 landen met het hoogste consumentenvertrouwen van Europa. Dit jaar staat Nederland op de 13e plaats. In Griekenland was dit jaar in maart het consumentenvertrouwen, net als een jaar eerder, het laagst. Deense consumenten zijn het meest optimistisch.

Vooral over de ontwikkeling van de werkloosheid en de economische situatie in de komende 12 maanden, zijn Nederlanders pessimistischer geworden. In mindere mate nam de somberheid over de eigen financiële situatie en de mogelijkheid te sparen toe.
http://www.volkskrant.nl/(...)dst-van-Europa.dhtml

Gaat dus de goeie kant op met dit Kabinet om de vingers bij af te likken met de premier van alle Nederlanders. Vooral de mensen blijven pakken, zodat ze nog minder gaan uitgeven, de recessie dus langer duurt en er nog meer bezuinigd moet worden.

Je zou van een historicus als Rutte toch verwachten dat hij lering trekt uit de domheid en starheid van Colijn in de jaren 30.

En natuurlijk steeg de somberheid van de Nederlander over de eigen situatie minder. Als je al op het hoogste niveau van somberheid zit, wordt het moeilijk hoger te gaan.
pi_109798242
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 10:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)dst-van-Europa.dhtml

En natuurlijk steeg de somberheid van de Nederlander over de eigen situatie minder.
Die somberheid is dus op geen enkel feit gebaseerd maar wordt door links aangepraat.
  maandag 2 april 2012 @ 12:09:38 #67
66444 Lord_Vetinari
pi_109799137
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:48 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Die somberheid is dus op geen enkel feit gebaseerd maar wordt door links aangepraat.
Ja, net als het koude weer van de komende dagen. Allemaal de schuld van links!!!!!einz!einz!
  † In Memoriam † maandag 2 april 2012 @ 12:17:32 #68
230491 Zith
pls tip
pi_109799390
quote:

[..]

Ja, door links ja :')
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 2 april 2012 @ 12:18:55 #69
136 V.
Like tears in rain...
pi_109799434
quote:

[..]

Ja, de bankencrisis en daaropvolgende recessies kwamen van links... *O*

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_109799667
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 12:17 schreef Zith het volgende:

[..]

Ja, door links ja :')
Ik word wel vaak somber als ik links zie.
pi_109799831
Ik snap best dat rechts georiënteerde mensen blij waren toen dit kabinet aantrad. Ik snap ook nog wel dat ze het beleid van dit kabinet lange tijd verdedigden.

Maar zo onderhand snap ik het echt niet meer. Zelfs de meeste rechtse, intens rijke rakker moet vanuit zijn riante villa in Wassenaar toch inzien dat het kabinet een rampzalig beleid voert? Een beleid waar echt niemand beter van wordt; ook de rijke villabezitter niet.

quote:
Sorry, maar dit is echt de grootst mogelijke onzin. Het is welbewust rechts beleid om zo fors te bezuinigen, daar waar linkse partijen liever wat voorzichtiger zijn. Het is ook welbewust rechts beleid om die bezuinigingen zodanig in te richten dat de onderkant van de samenleving relatief de hardste klappen opvangt.

Waarom denk je dat het consumentenvertrouwen zo laag is? Omdat mensen zijn geconfronteerd met lastenverzwaringen, die relatief juist weer bij de onderkant het hardst aankomen. De koopkracht daalt, de onzekerheid neemt toe (mede omdat het kabinet beslissingen over hervormingen alsmaar uitstelt).

Dit vertaalt zich in rampzalig lage consumptieve bestedingen; mensen houden uit onzekerheid de hand op de knip. Ziedaar reden #1 van de huidige recessie waar we door toedoen van dit rampenkabinet in zijn beland. En die conclusie kunnen we rustig trekken, omdat de economie in de onliggende landen juist voorzichtig weer aantrekt, terwijl Nederland in een recessie zit.

Het zijn juist linkse partijen die erop hameren om de economie niet kapot te bezuinigen, om te komen tot structurele hervormingen en het bieden van perspectief. Ik heb het Samsom de laatste weken tot in den treure horen benadrukken. Het kabinet hakt geen knopen door en ligt feitelijk al 4 weken stil. Hervormingen die er allang hadden moeten zijn, worden uitgesteld.
pi_109800004
quote:
7s.gif Op maandag 2 april 2012 12:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik word wel vaak somber als ik links zie.
Ik word vaak somber als ik rechts zie.

Dat was in 2005 al zo:
http://www.elsevier.nl/we(...)akste-van-Europa.htm

En anno 2011 nog steeds. Het probleem van rechts beleid is dat het regelmatig averechts werkt.

Op zich spreekt het boekdelen dat de Nederlandse taal het woord "avelinks" niet kent en het woord "averechts" des te beter...
pi_109856898
Van mij mag dit hele rechtse kutkabinet vallen. Ik moet in een eenoudergezin met zieke moeder elke cent omdraaien terwijl de rijken alles mogen afschrijven van hun HRA aka villasubsidie.

Kutregering. Ik heb er niet op gestemd en de meerderheid van NL ook niet. de crisis is notabene door rechts veroorzaakt.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 3 april 2012 @ 17:13:28 #74
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_109857094
Pasen gaan ze dus niet halen.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_109857245
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 17:08 schreef SwaPore het volgende:
Van mij mag dit hele rechtse kutkabinet vallen. Ik moet in een eenoudergezin met zieke moeder elke cent omdraaien terwijl de rijken alles mogen afschrijven van hun HRA aka villasubsidie.

Kutregering. Ik heb er niet op gestemd en de meerderheid van NL ook niet. de crisis is notabene door rechts veroorzaakt.
Amen broeder. Van mij mag het vandaag nog in elkaar klappen.
Land of the free. Home of the brave.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')