abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108898025

En vergeet het zwarte goud niet :9 foto door ShadyLane

Voor iedereen die zich in Ierland bevindt, overweegt om naar dit mooie eiland te vertrekken of gewoon in Ierland geïnteresseerd is.

Vorige topics:
Ierland
Ierland #2
Ierland #3
Ierland #4 - Póg mo Thóin

TRV-topics:
Éireann (oftewel Ierland)
Éireann (oftewel Ierland) #2
Éireann (oftewel Ierland) #3
Éireann (oftewel Ierland) #4
Éireann (oftewel Ierland) #5

TRV-topics over de hoofdstad:
Dublin
Dublin #2
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 9 maart 2012 @ 23:56:30 #2
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_108927400
Geweldig land om op vakantie te gaan, dat Ierland! *)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  zaterdag 10 maart 2012 @ 00:21:26 #3
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_108928227
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 23:56 schreef Atmosphere82 het volgende:
Geweldig land om op vakantie te gaan, dat Ierland! *)
Dan moet je dat mededelen in het vakantietopic voor ierland. Niet in het emigratietopic. Wij gaan er niet meer op vakantie, aangezien we er wonen.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_108928573
emigreren is wel een groot woord ;-) ik vind mezelf een expat, blijf hier een aantal jaar en dan ga ik verder.
Al ben ik mn appartement wel aan het inrichten met kleine persoonlijke details.
pi_109022531
Trouwens, wie er met het Bike-2-Work plan een fiets wil kopen: http://www.bear-bicycles.com/ erg gave fietsen, handgemaakt in Amsterdam :D
In een zij straatje van Pearse Street te vinden: http://maps.google.ie/map(...)29471,33.815918&z=16
pi_109028965
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:46 schreef PeuRac het volgende:
Trouwens, wie er met het Bike-2-Work plan een fiets wil kopen...
Ik heb met bike 2 work vorig jaar een Italiaan gehaald bij Cyclebike

Dus als je me ziet rijden, ff zwaaien!
pi_109029407
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 00:32 schreef PeuRac het volgende:
emigreren is wel een groot woord ;-) ik vind mezelf een expat, blijf hier een aantal jaar en dan ga ik verder.
Al ben ik mn appartement wel aan het inrichten met kleine persoonlijke details.
Daar kan ik me helemaal in vinden, emigreren associeer ik met voor altijd naar Canada of Australie... niet met 40 minuten vliegen naar twee landen verderop omdat dat op een dag ff goed uitkwam.
pi_109035843
quote:
6s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:37 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Ik heb met bike 2 work vorig jaar een Italiaan gehaald bij Cyclebike

[ afbeelding ]

Dus als je me ziet rijden, ff zwaaien!
waar woon jij eigenlijk ergens? Ik woon achter Coppers. Bij mij op het werk hebben ze (nog) geen B2w helaas. Dus mijn fiets moet nog ff wachten.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 00:39:15 #9
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_109037814
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:44 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Daar kan ik me helemaal in vinden, emigreren associeer ik met voor altijd naar Canada of Australie... niet met 40 minuten vliegen naar twee landen verderop omdat dat op een dag ff goed uitkwam.
Ik ben wel degelijk geemigreerd. Ik ga NOOIT meer terug naar Nederland. Voor geen 100 miljoen.En ik ben niet naar Ierland vertrokken omdat 'het goed uitkwam' maar omdat het MIJN land is en ik me er meer thuisvoel dan in nederland. Nederland mag wat mij betreft genuked worden.
pi_109038950
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 00:39 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Ik ben wel degelijk geemigreerd. Ik ga NOOIT meer terug naar Nederland. Voor geen 100 miljoen.En ik ben niet naar Ierland vertrokken omdat 'het goed uitkwam' maar omdat het MIJN land is en ik me er meer thuisvoel dan in nederland. Nederland mag wat mij betreft genuked worden.
dat heb ik totaal andersom, ik zit hier omdat mn werk hier is. Als ik ergens anders heen moet, of ga, zal ik het niet missen. Dit is tot nu toe, om te wonen, wel de minste plek voor mij.

Ik ben ook wel bezig om met maximaal twee jaar verder of eventueel terug te gaan. Simpele dingen als dat internet nu al 7 werken duurt, Vinden ze hier heel normaal, ik vind dat onacceptabel. Zo zijn er veel meer, geen fatsoenlijke bank te vinden waarbij er een werkbaar internet bankier systeem is, etc.
pi_109042121
Ja, precies. Dat soort dingen heb ik me ook wel aan geërgerd toen ik er nog niet zo lang was. Maar het is verder wel een mooi land, dat zeker. Mijn familie vindt het dan ook zonde dat ik wegga, maar dan leg ik ze ook altijd maar uit dat hier op vakantie zijn idd een stuk leuker is dan hier wonen.

Maar ik heb er zeker geen moment spijt van gehad. Het is niet te ver van Nederland, er is veel moois om me heen (Glendalough is al heel dichtbij bijvoorbeeld) en Oxegen een paar jaar geleden was bijvoorbeeld ook echt een stuk gezelliger dan Lowlands — al vond ik dat in 2009 tegenvallen maar ws was dat omdat de gemiddelde leeftijd wel erg naar beneden aan het gaan was. ;(

Ik ben teveel aan vrienden en familie in Nederland gehecht om het land permanent te verlaten dus ik blijf dichtbij en kom er ook wel een keer terug.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 11:52:57 #12
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_109044280
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 02:14 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Ik ben ook wel bezig om met maximaal twee jaar verder of eventueel terug te gaan. Simpele dingen als dat internet nu al 7 werken duurt, Vinden ze hier heel normaal, ik vind dat onacceptabel.
Geen last van gehad laatste keer. Op maandag besteld, op donderdag geinstalleerd.
quote:
Zo zijn er veel meer, geen fatsoenlijke bank te vinden waarbij er een werkbaar internet bankier systeem is, etc.
Dan heb je niet goed gezocht want Permanent TSB heeft een heel acceptabele en werkbare vorm van internetbankieren.
pi_109044707
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:52 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Geen last van gehad laatste keer. Op maandag besteld, op donderdag geinstalleerd.
Dan heb je geluk als ik de meesten mag geloven hier op het werk. En het is niet eens de specifieke dingen, het totaal plaatje maakt het gewoon niet prettig.
quote:
[..]

Dan heb je niet goed gezocht want Permanent TSB heeft een heel acceptabele en werkbare vorm van internetbankieren.
Daar ga ik dan maar eens even naar kijken, ben AIB wel zat.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 10:29 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, precies. Dat soort dingen heb ik me ook wel aan geërgerd toen ik er nog niet zo lang was. Maar het is verder wel een mooi land, dat zeker. Mijn familie vindt het dan ook zonde dat ik wegga, maar dan leg ik ze ook altijd maar uit dat hier op vakantie zijn idd een stuk leuker is dan hier wonen.

Maar ik heb er zeker geen moment spijt van gehad. Het is niet te ver van Nederland, er is veel moois om me heen (Glendalough is al heel dichtbij bijvoorbeeld) en Oxegen een paar jaar geleden was bijvoorbeeld ook echt een stuk gezelliger dan Lowlands — al vond ik dat in 2009 tegenvallen maar ws was dat omdat de gemiddelde leeftijd wel erg naar beneden aan het gaan was. ;(

Ik ben teveel aan vrienden en familie in Nederland gehecht om het land permanent te verlaten dus ik blijf dichtbij en kom er ook wel een keer terug.
Ierland is super mooi, wanneer ik buiten Dublin ben geniet ik compleet van het land. Recentelijk een conferentie gehad in Kilkenny, ongelofelijk mooie omgeving. Verder huur ik regelmatig een auto om de stad uit te gaan.

Alleen heb ik die behoefte nooit gehad in andere steden tot nu toe.
pi_109056156
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:38 schreef PeuRac het volgende:

[..]

waar woon jij eigenlijk ergens? Ik woon achter Coppers...
Ticknock, D18, Coppers zegt me niets helaas
pi_109056241
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:10 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Ticknock, D18, Coppers zegt me niets helaas
Als ik dat opzoek, lijkt het helemaal buiten D te liggen? Coppers, is in het cenrtum vlakbij St. Stephens Green.
pi_109056296
quote:

[..]

[trollmode]Emigreren is MINSTENS 8 uur vliegen van NL, anders is het gewoon net over de grens wonen. Als je buren weten wat de hoofdstad van NL is telt het gewoon niet [/trollmode]
  dinsdag 13 maart 2012 @ 22:36:37 #17
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_109070335
quote:
16s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:14 schreef Tennessee het volgende:

[..]

[trollmode]Emigreren is MINSTENS 8 uur vliegen van NL, anders is het gewoon net over de grens wonen. Als je buren weten wat de hoofdstad van NL is telt het gewoon niet [/trollmode]
Dan telt het niet :) Mij een rotzorg. Als ik maar nooit meer naar Nederland hoef te remigreren. :P Overigens zal ik 100% zeker, als de tijd daar is, het mij toekomende deel van de AOW claimen. Mocht ie tegen die tijd nog bestaan. Ik heb 26 jaar lang voor van alles en nog wat premie afgedragen in Nederland, en ik zal potdomme niet meemaken dat ik nooit eens ergens van profiteer.

[ Bericht 13% gewijzigd door ElizabethR op 13-03-2012 22:45:51 ]
pi_109073674
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:13 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Als ik dat opzoek, lijkt het helemaal buiten D te liggen? Coppers, is in het cenrtum vlakbij St. Stephens Green.
Ik zit echt aan de absolute zuidrand, tegen de helling van de Dublin Mountains op en zie van mijn balkon dat uitkijkt naar het zuiden dus alleen maar die Dublin Mountains. Van de andere kant van het gebouw, als je naar het noorden kijkt zie je heel Dublin liggen en op een heldere dag zelfs het vliegveld wat ten noorden van Dublin ligt.

Ik had daarstraks even foto's gemaakt maar om de een of andere reden lukt het me niet die weer te geven :(
pi_109073818
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 22:36 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Dan telt het niet :) Mij een rotzorg. Als ik maar nooit meer naar Nederland hoef te remigreren. :P Overigens zal ik 100% zeker, als de tijd daar is, het mij toekomende deel van de AOW claimen. Mocht ie tegen die tijd nog bestaan. Ik heb 26 jaar lang voor van alles en nog wat premie afgedragen in Nederland, en ik zal potdomme niet meemaken dat ik nooit eens ergens van profiteer.
Waarom ben je zo boos op Nederland?
  woensdag 14 maart 2012 @ 16:33:55 #20
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_109093412
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 23:38 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Waarom ben je zo boos op Nederland?
Wek ik die indruk? Nee, op Nederland ben ik niet boos. Op de verharde en egoïstische nederlandse maatschappij wel. Ik hou van de nederlandse landschappen en prachtige steden met de karakteristieke architectuur. Maar de kutmentaliteit van de gemiddelde nederlander kan me echt gestolen worden, en hoewel Ierland qua mentaliteit nog ergens in de jaren 50 vertoeft, gaat het rap dezelfde kant op als in Nederland en moet ik straks dus echt nog eens naar het uiterste puntje van Alaska emigreren om van mensen verlost te raken. Ik eindig vast als kluizenaar met een superinternetverbinding :D
  zaterdag 17 maart 2012 @ 10:51:31 #21
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_109197754
Happy Paddy's Day ya Irish hoodlums! >:O

reset
pi_109209209
Fijne St Pats!
pi_109221591
Zo, die parade was echt compleet 'random' zoals een Zweeds/Amerikaanse vriend omschreef. Ik vond het vooral erg vaag. Ik denk dat je compleet dronken/stoned of andere geestverruimende middelen nodig hebt om t boeiend te vinden.

Nu moet ik alleen wel interessant over die parade kunnen praten, heb donderdag een date met iemand van de organisatie :X
  zondag 18 maart 2012 @ 02:36:06 #24
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_109222377
Waar ben jij geweest dan? Want de Dubs parade was echt FAN-TAS-TISCH.
pi_109225249
Jij bent naar Dublin toe gekomen? Of heb je 'm net als ik op TV bekeken?

Ik wilde 'm eigenlijk wel eens in het echt zien maar ik kon niet naar buiten ivm werk. ;(
pi_109226049
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 02:36 schreef ElizabethR het volgende:
Waar ben jij geweest dan? Want de Dubs parade was echt FAN-TAS-TISCH.
Ik stond bij Christchurch. Ik stond redelijk vooraan, ik ben grote carnavals optochten en bloemen Corso's uit Brabant en Duitsland gewend, dan is dit toch wel wat anders. Het was ook zo over.
  zondag 18 maart 2012 @ 15:38:48 #27
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_109235397
M'n Ierse vrienden vonden het maar toeristenonzin die optocht in Dublin. Na veel te lang te hebben gewacht hadden we wel een goed plekje, maar de optocht was vrij teleurstellend dus hebben we het einde niet eens afgewacht en zijn maar naar de pub gegaan.

De optocht was een beetje amateuristisch vergeleken met het bloemencorso in m'n kleine dorpje in NL.
reset
pi_109242712
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 15:38 schreef Individual het volgende:
M'n Ierse vrienden vonden het maar toeristenonzin die optocht in Dublin. Na veel te lang te hebben gewacht hadden we wel een goed plekje, maar de optocht was vrij teleurstellend dus hebben we het einde niet eens afgewacht en zijn maar naar de pub gegaan.

De optocht was een beetje amateuristisch vergeleken met het bloemencorso in m'n kleine dorpje in NL.
Dat was mijn ervaring dus ook.
  zondag 18 maart 2012 @ 19:52:35 #29
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_109245502
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 10:31 schreef LintuxCx het volgende:
Jij bent naar Dublin toe gekomen? Of heb je 'm net als ik op TV bekeken?

Ik wilde 'm eigenlijk wel eens in het echt zien maar ik kon niet naar buiten ivm werk. ;(
tv inderdaad. En wat ik daar zag vond ik erg mooi. Veel mooier dan die stomme papier maché wagens bij carnaval in nederland
pi_109245806
Wat vonden jullie mooi? (heb ff wat dingen nodig :P )
pi_109845856
Mja, ik ga Ierland verlaten. Zet er na 6 jaren een punt achter. :)
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:14:37 #32
341900 Atmosphere82
pi_109846609
quote:

[..]

Als ik het geld ooit heb denk ik daar ook aan, om naar Ierland te gaan.
Nederland wordt (vooral in politiek opzicht) steeds vervelender lijkt het wel. Buiten dat is Ierland, schitterend, magisch en prachtig om te zien! :D

Maar ik hoorde ook dat alles er in een heel traag tempo aan toe gaat, de bureaucratie enzo.
Dat zei onze reisleidster tijdens mijn vakantie in 2009.
pi_109847640
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:14 schreef Atmosphere82 het volgende:

[..]

Als ik het geld ooit heb denk ik daar ook aan, om naar Ierland te gaan.
Nederland wordt (vooral in politiek opzicht) steeds vervelender lijkt het wel. Buiten dat is Ierland, schitterend, magisch en prachtig om te zien! :D

Maar ik hoorde ook dat alles er in een heel traag tempo aan toe gaat, de bureaucratie enzo.
Dat zei onze reisleidster tijdens mijn vakantie in 2009.
Alles moet nog op papier, ook tussen organisaties, Overal willen ze een kopie van een rekening zien als bewijs dat je ergens woont, etc, etc. Het is allemaal vrij omslachtig.
  dinsdag 3 april 2012 @ 14:53:53 #34
341900 Atmosphere82
pi_109850862
Serieus, en dat nog in 2012? Intrigerend, dat is het wel...
pi_109852448
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 april 2012 14:53 schreef Atmosphere82 het volgende:
Serieus, en dat nog in 2012? Intrigerend, dat is het wel...
Ik wilde een machtiging afgeven voor m'n fietsenplan hier (leenfietsen door de hele stad, heel mooi systeem), omdat ik het niet van m'n Credit Card af wil hebben. Dat duurt dus gewoon 6 weken.

Bij de bank moet je nog naar je locale kantoor, alles werkt nog op papier en het internetbankieren lijkt uit de jaren 80 te komen :') Ohja en per Mei ga je bij een van de grotere banken 20 cent per transactie betalen. _O- (ik ga dus mooi overstappen).

Belastingaanslag gaat ook nog op papier, En alles duurt gewoon lang, je kan niet even snel wat regelen. Het duurde 7 weken voordat ik internet had (en dat was nadat ik een klacht persoonlijk aan iemand in de directie had gegeven).

Vervolgens wil je eigenlijk Dublin vermijden om er te wonen, er is veel armoe hier en eigenlijk alles is slecht onderhouden.
  dinsdag 3 april 2012 @ 15:30:19 #36
341900 Atmosphere82
pi_109852492
Hmm, jammer allemaal.
pi_109852790
Ik vind belasting hier wel makkelijk werken. Je vult je shit in op de PAYE site. En week of 3 laten staalt geld waar je recht op hebt op je rekening.

En internet bankieren vind ik zelf niet zo'n probleem (tot je naar buitenland geld wilt overmaken want dan moet je eerst naar de bank om dat in het systeem te laten zetten, maar dat was ik al gewend in Zuid Afrika waar zelfde systeem is)
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  dinsdag 3 april 2012 @ 19:56:17 #38
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_109863499
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 15:37 schreef RPG het volgende:
(tot je naar buitenland geld wilt overmaken want dan moet je eerst naar de bank om dat in het systeem te laten zetten, maar dat was ik al gewend in Zuid Afrika waar zelfde systeem is)
Bij Permanent TSB is dat even een belletje doen en het is geregeld, ook 's-avonds (tot 9 uur geloof ik). De rest doe ik allemaal online hoor, ook extra rekeningen openen, standing orders, tussen mijn rekeningen betaalverkeer regelen, credit card, allemaal online.
  dinsdag 3 april 2012 @ 19:59:11 #39
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_109863663
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 15:29 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Ik wilde een machtiging afgeven voor m'n fietsenplan hier (leenfietsen door de hele stad, heel mooi systeem), omdat ik het niet van m'n Credit Card af wil hebben. Dat duurt dus gewoon 6 weken.

Bij de bank moet je nog naar je locale kantoor, alles werkt nog op papier en het internetbankieren lijkt uit de jaren 80 te komen :') Ohja en per Mei ga je bij een van de grotere banken 20 cent per transactie betalen. _O- (ik ga dus mooi overstappen).

Belastingaanslag gaat ook nog op papier, En alles duurt gewoon lang, je kan niet even snel wat regelen. Het duurde 7 weken voordat ik internet had (en dat was nadat ik een klacht persoonlijk aan iemand in de directie had gegeven).

Vervolgens wil je eigenlijk Dublin vermijden om er te wonen, er is veel armoe hier en eigenlijk alles is slecht onderhouden.
Je kletst echt uit je nek hoor. Er is legio wat je online kunt regelen. Ook snel. Belasting, verzekeringen, internetbankieren bestaat wel degelijk, en dat heb ik je al verteld ook, tv license, motorrijtuigenbelasting, household charges, electriciteitsrekening, olie bestellen, ik doe alles online, aangezien ik geen tijd heb (en al helemaal geen zin) om al die bedrijven langs te gaan.
pi_109864959
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 19:56 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Bij Permanent TSB is dat even een belletje doen en het is geregeld, ook 's-avonds (tot 9 uur geloof ik). De rest doe ik allemaal online hoor, ook extra rekeningen openen, standing orders, tussen mijn rekeningen betaalverkeer regelen, credit card, allemaal online.
Ja ik doe ook alles online op geld naar ander land overmaken na. Maar dat heb ik ook pas 2x gedaan in de 2 jaar dat ik hier zit en die mensen staan na 1x via de bank ook automatisch bij je online bankieren.

Net als ElizabethR merk ik ook bijna niks van papier rommel. Je krijgt wel brieven voor dingen maar alles kan ik dan gewoon online regelen. De sites zijn vaak erg simpel van opzet wat het nog veel makkelijker maakt.
pi_109868196
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 19:59 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Je kletst echt uit je nek hoor. Er is legio wat je online kunt regelen. Ook snel. Belasting, verzekeringen, internetbankieren bestaat wel degelijk, en dat heb ik je al verteld ook, tv license, motorrijtuigenbelasting, household charges, electriciteitsrekening, olie bestellen, ik doe alles online, aangezien ik geen tijd heb (en al helemaal geen zin) om al die bedrijven langs te gaan.
Ik heb maar een paar dingen, bank, telefoon, internet, energie en huur. Alle andere zaken regelt m'n werkgever. TV heb ik niet, auto huur ik en gaat via de CC.

Online bankieren is in vergelijking met andere landen wel echt een hel hier. Plus dat het geld overmaken naar het buitenland super omslachtig is, dat kan niet eens periodiek (bij AIB tenminste). Waardoor ik het elke maand weer handmatig moet doen.

En het niveau haalt het bij lange na niet bij wat je in Nederland, Duitsland of bijvoorbeeld Finland hebt. En dan heb ik het vooral over de snelheid waarmee dingen gaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Ierland een mooi land en vind het wonen hier prima, maar dit belast me wel redelijk. Ik schuif redelijk wat met geld heen en weer en het is gewoon onhandig. Daarom gaat bij mij alles meteen naar andere rekeningen, buiten Ierland.
pi_109877380
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 12:53 schreef laforest het volgende:
Mja, ik ga Ierland verlaten. Zet er na 6 jaren een punt achter. :)
Hè, jij ook al? Terug naar Nederland?

Ik had van 't weekend een vriend op bezoek hier, nog even mooi Bray-Greystones gelopen. En in het laatste stukje mijn enkelbanden flink verneukt. ;( Maakt de verhuizing weer wat ingewikkelder...

Zondag bij de dokter @ St Vincent's wel echt een papiermoment. Betalen kon alleen met geld of met een checque. Ik heb verdorie mij nog checques ook maar had die thuis liggen. Moest dus nog even wat pinnen om de hoek voor ik weg mocht.

Naar de pub toe gaat ook even lastig. Hopen dat ik toch binnenkort weer wat mobiel ben want we hadden nog steeds het idee om te meeten. :')
  woensdag 4 april 2012 @ 00:03:02 #43
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_109878473
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:38 schreef LintuxCx het volgende:

De aardappels zijn op.. >:)
reset
pi_109878724
quote:

[..]

Ik had van 't weekend een vriend op bezoek hier, nog even mooi Bray-Greystones gelopen. En in het laatste stukje mijn enkelbanden flink verneukt. ;( Maakt de verhuizing weer wat ingewikkelder...

Zondag bij de dokter @ St Vincent's wel echt een papiermoment. Betalen kon alleen met geld of met een checque. Ik heb verdorie mij nog checques ook maar had die thuis liggen. Moest dus nog even wat pinnen om de hoek voor ik weg mocht.

Naar de pub toe gaat ook even lastig. Hopen dat ik toch binnenkort weer wat mobiel ben want we hadden nog steeds het idee om te meeten. :')
Erheen is misschien lastig, maar als je genoeg drinkt, is de terugweg een makkie :P
  woensdag 4 april 2012 @ 01:25:11 #45
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_109880594
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 21:21 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Ik heb maar een paar dingen, bank, telefoon, internet, energie en huur.
En al die dingen heb ik ook en die gaan allemaal online.
quote:
Alle andere zaken regelt m'n werkgever. TV heb ik niet, auto huur ik en gaat via de CC.
Nou, wat zeur je dan, je hoeft het niet eens zelf te doen.
quote:
Online bankieren is in vergelijking met andere landen wel echt een hel hier.
Is gewoon niet waar! Nogmaals, Permanent TSB heeft een prima vorm van internetbankieren.
quote:
Plus dat het geld overmaken naar het buitenland super omslachtig is, dat kan niet eens periodiek (bij AIB tenminste). Waardoor ik het elke maand weer handmatig moet doen.
*zucht* P-E-R-M-A-N-E-N-T T-S-B!!!!!! Het enige waar je nog voor moet bellen bij het internet bankieren is het opzetten van betalingen naar het buitenland, staan die eenmaal in je 'adressenlijst' dan kun je het gewoon verder via internetbankieren regelen, ELKE maand.
quote:
En het niveau haalt het bij lange na niet bij wat je in Nederland, Duitsland of bijvoorbeeld Finland hebt. En dan heb ik het vooral over de snelheid waarmee dingen gaan.
Je drijft echt over. Ierland ligt op een mooi gemiddelde, qua bureaucratie. En je moet inderdaad concessies doen ten opzichte van Nederland en Duitsland. Maar ja, dat zijn dan ook zeer gedisciplineerde landen, die staan dan weer aan top. Ga eens in Portugal (of SPanje, Italie, Griekenland, Hongarije, Tjechie, Slovakije, Polen, hell, zelfs Belgie etc. etc. ) wonen, en probeer daar maar eens eits gedaan te krijgen. Dan ga je nog terug verlangen naar Ierland! :P

quote:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Ierland een mooi land en vind het wonen hier prima, maar dit belast me wel redelijk. Ik schuif redelijk wat met geld heen en weer en het is gewoon onhandig. Daarom gaat bij mij alles meteen naar andere rekeningen, buiten Ierland.
Ik schuif ook, ik het vier rekeningen, waarvan een lange termijn sparen/beleggen, een korte termijn sparen en nog een current account en een credit card rekening. Ik schuif ook behoorlijk. Online. Alles.Heel erg handig.

Je woont echt niet in een derde wereld land hoor, al doe je het wel zo voorkomen. Ik vind in ieder geval dat je gruwelijk overdrijft, of gewoon te lam bent om te zoeken naar voor jou werkende oplossingen, want die zijn er heus.
pi_109885345
quote:

[..]

Neen, ik ga naar Oostenrijk. :D

Wanneer is die meeting dan? Lijkt me leuk nog even voor ik weg ga. :D

Succes met je verhuizing en dat het gauw weer beter met je voet gaat.
pi_109885711
quote:
6s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:18 schreef laforest het volgende:
Neen, ik ga naar Oostenrijk. :D

Wanneer is die meeting dan? Lijkt me leuk nog even voor ik weg ga. :D
Oostenrijk, cool. :) De meeting is nog geen datum voor maar de avond van vrijdag de 20e misschien? Da's een week voor mijn vertrek, misschien wel een tactisch moment.
pi_109885800
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:32 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Oostenrijk, cool. :) De meeting is nog geen datum voor maar de avond van vrijdag de 20e misschien? Da's een week voor mijn vertrek, misschien wel een tactisch moment.
Klinkt goed. :Y :D
pi_109889597
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:32 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Dat moet lukken :)
pi_109892530
Prima. Tennessee?
pi_110167171
Heu, ja, sorry, lag ff te pitten... Ben erbij, natuurlijk, waar?
pi_110168055
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 00:44 schreef Tennessee het volgende:
Heu, ja, sorry, lag ff te pitten... Ben erbij, natuurlijk, waar?
Voor mij liefst niet te ver weg van D4 iig — heb nog steeds een dikke poot. ;(

'k Houd iig wel van Waterloo in Baggot St, maar sta ook open voor andere pubs waar muziek hooguit op de achtergrond staat ipv dat het zo hard staat om over het gepraat in de "achtergrond" heen te komen. :r (Messy Maguire was daar wel heel goed in bv..)

Ben ik een ouwe lul? :')
pi_110168081
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 01:46 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Voor mij liefst niet te ver weg van D4 iig — heb nog steeds een dikke poot. ;(

'k Houd iig wel van Waterloo in Baggot St, maar sta ook open voor andere pubs waar muziek hooguit op de achtergrond staat ipv dat het zo hard staat om over het gepraat in de "achtergrond" heen te komen. :r (Messy Maguire was daar wel heel goed in bv..)

Ben ik een ouwe lul? :')
Overal in/om het centrum vind ik prima.
pi_110192649
Overal in de zuidelijke helft van is fine met mij. Ik kan eventueel ophalen/thuisbrengen als we minder-valide meetgangers hebben. Pub-suggesties heb ik niet/ga ik nooit heen. Ken alleen The Barge en een sportkroeg in een zijstraat van niet O'Connel street maar die andere winkelstraat bij stephen's green (carriere als tourist guide in dublin zit er voor mij voorlopig niet in)
pi_110194788
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 18:35 schreef Tennessee het volgende:
Overal in de zuidelijke helft van is fine met mij. Ik kan eventueel ophalen/thuisbrengen als we minder-valide meetgangers hebben. Pub-suggesties heb ik niet/ga ik nooit heen. Ken alleen The Barge en een sportkroeg in een zijstraat van niet O'Connel street maar die andere winkelstraat bij stephen's green (carriere als tourist guide in dublin zit er voor mij voorlopig niet in)
De Barge is bij mij om de hoek :D Ik neem aan dat we een tentje willen waar we relaxed kunnen praten en voor LintuxCX om te zitten? De Barge kan de muziek erg hard staan, ik kwam er vaak op vrijdag, dus dat is niet zo'n goed idee.

De Bar zonder naam (ook wel No Name Bar genoemd) in Fade Street is een plek waar je meestal ook wel relaxed kan praten. Al weet ik niet hoe druk het daar normaal is op een vrijdagavond.
pi_110195101
als het mooi weer is kunnen we ook bij de barge buiten zitten... voordeel van de barge voor mij zou zijn een relatief redelijk grote kans dat ik niet verdwaal op zoek naar...
pi_110195872
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 19:25 schreef Tennessee het volgende:
als het mooi weer is kunnen we ook bij de barge buiten zitten... voordeel van de barge voor mij zou zijn een relatief redelijk grote kans dat ik niet verdwaal op zoek naar...
hmm, ik zou er niet op rekenen :D De Barge heeft niet mijn voorkeur, maar als de rest het een prima locatie vind, laat ik me er niet door tegen houden.

Btw, No Name Bar is in een zijstraat van Georges Street, vrij makkelijk te vinden dus ;)
pi_110196851
quote:
hmm, ik zou er niet op rekenen
Wat? Dat ik niet verdwaal op zoek naar? Ik zei ook relatief redelijk grote kans...

Georges Street? Zijstraat van...??? Da's VRAGEN om moeilijkheden (ik verwijs naar hierboven)

Misschien kunnen we afspreken in de barge en later als het niets is ergens anders heen verhuizen? Ik Weet niet hoeveel er (met auto) komen, maar zoals ik vaker heb gezegd, ik kom dus met de auto... (sorry,het is nog redelijk bijzonder voor mij om een auto te hebben, dus vergeef me, maar ik doe het nog een keer) Ik heb een auto! ;-)
pi_110197097
:D Ik wist niet dat je een auto had. Dat is wel tof, rijden in Dublin zelf kan inderdaad een hel zijn, ik doe het liever ook niet. Ik heb dan geen auto, maar eentje huren is erg goedkoop.

De Barge is prima, kan je daar een beetje in de buurt parkeren?
pi_110197225
geen idee, nooit geprobeert, maar het vinden is stap één, dan zien we wel weer verder...

en ja, heb een auto :D (dankjewel voor deze extra kans!)

Saab.jpg

[ Bericht 1% gewijzigd door Tennessee op 11-04-2012 20:32:33 ]
pi_110199467
Hoe laat spreken we af trouwens? Zelf kan ik vanaf een uur of zeven...
  donderdag 12 april 2012 @ 00:50:53 #62
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_110214626
Ik kom niet :-)
pi_110217801
Waaaat??? Wromnie? Ik kom je wel ff ophalen hoor!
  donderdag 12 april 2012 @ 22:30:37 #64
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_110254758
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 08:37 schreef Tennessee het volgende:
Waaaat??? Wromnie? Ik kom je wel ff ophalen hoor!
_O- Jij hebt er 5 uur rijden voor over?? Nou, ik niet.
pi_110255929
Voor zeven uur lukt mij iig niet, ik ben een luie donder en verschijn zelden voor 10/11u op werk, dus voor 19u weg is dan ook niet zo praktisch. Maar rond die tijd moet vast wel lukken.

Mijn zere poot doet het alweer wat beter gelukkig, dus met een beetje geluk kan ik 't lopen. :') Als Barge lawaaiig is heb ik liever wat anders, maar als er genoeg opties in de buurt zijn komen we er wel uit lijkt me.
pi_110378067
Pfoe, een wervelstorm in Bray. Niet echt iets wat ik verwachtte.. Was daar twee weken geleden nog.

Al stelde 'ie natuurlijk geen fuck voor vergeleken met de twisters die in Amerika naampjes krijgen.
pi_110546543
Hm. Morgen dus?
pi_110547835
Hoe laat precies? Aangezien ik ook naar een optreden wil morgen avond.
pi_110550378
Ik denk dat ik het niet ga redden vanavond, sorry. Einde kwartaal op werk en gisteravond met zware koppijn al om zeven uur in bed en het is nog niet over. Maar ik wens jullie veel plezier...
pi_110567379
Lees ik het goed dat het nu alleen Lintux en ik zijn?
pi_110581872
Ja sorry, dat is niet echt van de grond gekomen. :') Ik zag al dat PeuRac ook vroeg weg moest, en ik kom niet makkelijk voor 19:00 weg van werk. Had alleen geen kans om te reageren...

Wat voor optreden ga/ging je heen?
pi_110666563
Ik heb nog tot 20 Mei. Beetje ziek op het moment dus ja ik hoor het wel of er nog iets van komt. :)
pi_110700626
Ik ben vanaf donderdag al weg. ;( Had het wat eerder moeten plannen, maar volgens mij gaan Fok! meets altijd fout. :')
pi_110704024
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:09 schreef LintuxCx het volgende:
Ik ben vanaf donderdag al weg. ;( Had het wat eerder moeten plannen, maar volgens mij gaan Fok! meets altijd fout. :')
Ik vlieg donderdag ook voor een weekje naar Nederland, tot die tijd ben ik redelijk druk.
pi_110717544
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:09 schreef LintuxCx het volgende:
:o Donderdag?

Fuck dat is erg snel. :{

Ja, beetje laat idd.
Ik heb wel vaker fok meetings gedaan, tot zover loopt dat wel. :Y
pi_110735214
Dit was sowieso de eerste keer dat ik eentje mee zou maken. ;(

Maar idd, 't schiet op. Had niet door hoe snel tijd ging... En door de manke poot heb ik ook niet veel toeristisch kunnen doen. ;(
pi_110779484
Vanavond even afscheidspintje pakken Lintux?
pi_110799844
Sorry, dat lukte ook niet. ;( Had een uitstapje met werk, wel gaaf: Cirque du Soleil. Snap niet dat dat nooit fout gaat!
pi_112408619
Father Ted op TV hier nu. *O* Ook al is het ontzettend flauw, toch wel één van de beste exportproducten van Ierland. _O_
  maandag 4 juni 2012 @ 13:41:40 #80
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_112422461
Zijn hier mensen die in Dublin wonen? Kunnen jullie mij vertellen wat een 2kamer appa kost en zijn de levensonderhoud kosten vergelijkbaar met die in NL ?
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_112422785
Hangt er vanaf waar in Dublin je wil gaan wonen natuurlijk. 2 kamers als-in 2 slaapkamers? Dan ben je in de omgeving waar ik zat zo 1200 pm kwijt. Water kost je niks, gas+elektriciteit was voor mij volgens mij 80 euro per maand.

Voer in de supermarkt kan wel vrij prijzig zijn, zeker als je lui bent en gewoon naar de dichtstbijzijnde kleine supermarkt toe gaat.

De meeste dingen zijn er wel duurder dan in .nl denk ik (al heb ik nooit echt zelfstandig in Nederland geleefd behalve als student in een klein hokje), maar wat wel scheelt is dat je met hetzelfde brutosalaris in Ierland nog steeds meer overhoudt.
pi_112425675
quote:
14s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:41 schreef mymoodfentje het volgende:
Zijn hier mensen die in Dublin wonen? Kunnen jullie mij vertellen wat een 2kamer appa kost en zijn de levensonderhoud kosten vergelijkbaar met die in NL ?
Om het goed te vergelijken:
Salaris:
Stel je vediend 25000 per jaar
In Ierland hou je netto over: ¤21.495,36 (Bron )
In Nederland hou je netto over: ¤19.090,00 (Bron

Overige verplichte kosten:
Ierland: TV license (160 per jaar)
Dus hou je 21.335,36 over

Nederland: ziektekosten verzekering (rond 1200 per jaar), rioolheffing (verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar), afvalstoffenheffing(verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar)
Dus hou je 17490,00 over

In Ierland heb je dus 1778 per maand om te besteden
In Nederland heb je dus 1457 per maand om te besteden (mogelijk met zorg toeslag heb je 50 euro meer)

Huur prijzen:
Gemiddelde huur prijs in Dublin is: 1000 http://www.daft.ie/report/Daft-Rental-Report-Q4-2011.pdf
Gemiddelde huur prijs in Amsterdam is: 1100 http://gemiddeldgezien.nl(...)gemiddelde-huurprijs

Stroom is iets duurder in Ierland dan NL (Bron
Daarentegen is Water gratis in Ierland en niet in NL

Dus zelfs als producten hier duurder zijn in de winkel zal dat nooit 300 euro duurder zijn. Dus hou je hier met zelfde bruto salaris aanzienlijk meer over.
pi_112425685
quote:
14s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:41 schreef mymoodfentje het volgende:
Ik woon in het centrum, bij alle clubs en betaal 1300 voor 2 slaap kamers, twee badkamers en een klein woonkamer + keuken. De slaapkamers zijn wel ruim.

De meeste dingen zijn hier wel duurder, maar onderaan de streep houd je wel meer over.
pi_112425751
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:57 schreef RPG het volgende:

[..]

Salaris:

Nederland: ziektekosten verzekering (rond 1200 per jaar), rioolheffing (verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar), afvalstoffenheffing(verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar)
Dus hou je 17490,00 over

In Nederland heb je dus 1457 per maand om te besteden (mogelijk met zorg toeslag heb je 50 euro meer)

Huur prijzen:
Gemiddelde huur prijs in Dublin is: 1000 http://www.daft.ie/report/Daft-Rental-Report-Q4-2011.pdf
Gemiddelde huur prijs in Amsterdam is: 1100 http://gemiddeldgezien.nl(...)gemiddelde-huurprijs

Dus zelfs als producten hier duurder zijn in de winkel zal dat nooit 300 euro duurder zijn. Dus hou je hier met zelfde bruto salaris aanzienlijk meer over.
Eten en drinken is wel aanzienlijk duurder, een tv licentie betaald niemand, ik sowieso niet, maar heb dan ook geen tv. Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
pi_112426032
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:59 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Eten en drinken is wel aanzienlijk duurder, een tv licentie betaald niemand, ik sowieso niet, maar heb dan ook geen tv. Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
Ik heb al eens een inspecteur aan de deur gehad voor tv license. Dus ik betaal hem wel gewoon netjes ik heb dan ook wel een aanzienlijk grote tv die best wel opvalt :)

Zorgverzekering is ook niet verplicht in Ierland in tegenstelling tot Nederland dus je hoeft hier niet te nemen als je het niet wilt. Vaak is het gratis omdat de werkgever het betaald wat de keuze wel makkelijker maakt :)

Prijs verschillen kwa leven kan je hier wel zien:
Ierland:http://www.numbeo.com/cos(...).jsp?country=Ireland
Nederland:http://www.numbeo.com/cos(...)?country=Netherlands

Of Amsterdam:http://www.numbeo.com/cos(...)lands&city=Amsterdam
Dublin: http://www.numbeo.com/cos(...)=Ireland&city=Dublin
  maandag 4 juni 2012 @ 16:51:35 #86
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_112430748
Thanks voor de info! erg hulpzaam
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  maandag 4 juni 2012 @ 18:38:52 #87
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112435049
quote:

[..]

een tv licentie betaald niemand
Oh nee? En waar heb je die wijsheid nu weer vandaan?? De meeste mensen betalen gewoon een tv license. Volgens jou is er ook al geen internetbankieren. Terwijl dat er wel is. Dus vragensteller, ga in godsnaam niet op info af die door peurac wordt gegeven, aangezien die toch alleen maar negatief doet, en foutief informeert. Ik betaal al 7 jaar lang elk jaar netjes mijn tv license. En de meeste mensen die ik ken in Ierland betalen ook gewoon.

quote:
Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
Ook al niet waar. Zorgverzekering is niet verplicht, iedereen is van staatswege uit 'verzekerd'. Je kunt jezelf alleen ook nog particulier verzekeren om meer voorrechten en een betere dekking te hebben (Private Healthcare) en in een aantal gevallen wordt zo een verzekering door de werkgever betaald, zeker niet 'meestal' zoals peurac beweert. Bovendien komt het meestal uit je flex benefits bij de werkgever, dus in feite betaal je het nog gewoon zelf.
Maar dat is dan een vrij summiere dekking (semi private room in a public hospital, en een tegemoetkoming voor een aantal dingen, van zo rond de 800 -1000 euro premie per persoon per jaar (volwassene). Wil je echt in een prive kliniek op een prive kamer enzo, en niet op ellenlange wachtlijsten terecht komen, dan zit je al gauw richting de 1800 tot 2500 euro per persoon per jaar.

Water is nog gratis, niet lang meer. Vanaf 2013 gaan er meters geinstalleerd worden en vanaf 2015 wordt iedereen geacht gewoon, volgens de europese richtlijnen, zijn water te betalen. Energiekosten gaan de komende jaren ook omhoog.
pi_112451726
Ik heb de TV license ook gewoon betaald idd. Je kunt ervoor kiezen het niet te doen (en uiteraard, als je verstandig bent en geen TV hebt, dan hoeft het ook niet). En dan krijg je zo af en toe een irritante inspecteur aan de deur die niet wil geloven dat er mensen zijn die niet TV kijken. :')

Zorgverzekering werd bij mij in .ie volgens mij gerekend als "benefit in kind" dus ik moest de belasting erop wel betalen ja. Helemaal gratis is het niet en supernuttig is het ook niet maar het heeft wel een keer geholpen in een paar controles binnen een paar weken te krijgen ipv maanden te moeten wachten. Maar als je op sterven ligt maakt 't weinig uit wat je hebt ws en word je even gauw geholpen.
pi_112461426
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 18:38 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Oh nee? En waar heb je die wijsheid nu weer vandaan?? De meeste mensen betalen gewoon een tv license. Volgens jou is er ook al geen internetbankieren. Terwijl dat er wel is. Dus vragensteller, ga in godsnaam niet op info af die door peurac wordt gegeven, aangezien die toch alleen maar negatief doet, en foutief informeert. Ik betaal al 7 jaar lang elk jaar netjes mijn tv license. En de meeste mensen die ik ken in Ierland betalen ook gewoon.

[..]

Ook al niet waar. Zorgverzekering is niet verplicht, iedereen is van staatswege uit 'verzekerd'. Je kunt jezelf alleen ook nog particulier verzekeren om meer voorrechten en een betere dekking te hebben (Private Healthcare) en in een aantal gevallen wordt zo een verzekering door de werkgever betaald, zeker niet 'meestal' zoals peurac beweert. Bovendien komt het meestal uit je flex benefits bij de werkgever, dus in feite betaal je het nog gewoon zelf.
Maar dat is dan een vrij summiere dekking (semi private room in a public hospital, en een tegemoetkoming voor een aantal dingen, van zo rond de 800 -1000 euro premie per persoon per jaar (volwassene). Wil je echt in een prive kliniek op een prive kamer enzo, en niet op ellenlange wachtlijsten terecht komen, dan zit je al gauw richting de 1800 tot 2500 euro per persoon per jaar.

Water is nog gratis, niet lang meer. Vanaf 2013 gaan er meters geinstalleerd worden en vanaf 2015 wordt iedereen geacht gewoon, volgens de europese richtlijnen, zijn water te betalen. Energiekosten gaan de komende jaren ook omhoog.
Geen enkele van mijn vrienden betaald het, dat is een vrij aanzienlijke groep hier.

En ik heb nooit gezegd dat het er niet is, maar dat het van een niveau is waarop het in Nederland 10jr geleden was.

De grotere internationale bedrijven betalen de volledige zorgkosten, incl huisarts en een private room. Ik heb een ongeluk gehad en ben erg ziek geweest in het afgelopen jaar en geen cent hoeven te betalen. Wel wat dingen voor moeten schieten.
pi_112480885
Hee, hallo allemaal! Weer...

Ben hier nu bijna drie jaar (in Dublin)... De eerste twee jaar had ik ook geen television license, maar toen kreeg ik een meneer aan de deur. Omdat toen het "ik heb geen televisie, ik heb UPC" er toch wat lastig uitkwam heb ik ook maar een tv license besteld.

Ik werk voor een Amerikaans bedrijf waar je mag kiezen of je via werk zaken als private ziektekostenverzekering en pensioen en zo af wil nemen. Je betaalt er dus uiteindelijk wel gewoon zelf voor, maar het is goedkoper dan als wanneer je het zelf zonder bemiddeling van je werkgever zou afsluiten (hoop ik).

Dit zijn zaken die vaak over het hoofd worden gezien als er vergelijkingen worden gemaakt tussen Nederland en Ierland.... AOW/WAO/Ziektewet/pensioen zijn allemaal zaken die in Nederland worden ingehouden en in Ierland niet, of in ieder geval minder, waardoor je hier meer over houdt, op de korte termijn... Je hebt nu misschien iets meer in je zak, maar straks als je ziek wordt, ontslagen of met pensioen gaat, dan heb je ineens een gat wat je in Nederland niet zou hebben, of minder, zolang ze dat in Nederland niet allemaal om zeep helpen in ieder geval...
pi_112481386
Oh ja, wat ik ook nog wou zeggen... Ik hoorde dat voor het nodig hebben van een television license de definitie van televisie de meest ruime is die je je kan bedenken en dat ook computers hier onder vallen. Dus heb je helemaal geen tv maar wel een laptop (misschien zelfs alleen een smartphone) dan heb je ook een television license nodig.
pi_112482622
Voor zover ik weet is dat de Britse interpretatie en moet je in Ierland nog echt een apparaat hebben dat TV-signalen kan decoderen. (En een TV die niet eens op de kabel/een antenne aangesloten zit valt daar wel onder, zolang er een PAL/DVB oid decoder in zit.)
pi_112490487
Nee, Ierland heeft echt een heel brede interpretatie;

The definition of a Television set (Section 140 (1) of the Broadcasting Act 2009)

"television set" means any electronic apparatus capable of receiving and exhibiting television broadcasting services broadcast for general reception (whether or not its used for that purpose is dependent on the use of anything else in conjunction with it) and any software or assembly comprising such apparatus and other apparatus.

Dus inderdaad valt zelfs een smartphone, laptop en/of tablet hieronder, want o.a. via Internet zijn die ook capable of receiving and exhibiting broadcasting services broadcast for general reception

Hoe het in de UK is weet ik niet...

[ Bericht 5% gewijzigd door Tennessee op 05-06-2012 20:23:32 ]
pi_112492271
Okay, heb ik 't altijd verkeerd begrepen. Nou ja, had toch betaald dus 't maakt niet uit. :)
pi_112612781
Ik ga waarschijnlijk van augustus tot december in Ierland werken (een language job)
Verdiensten ongeveer 1600-2000 (netto) per 4 weken. Ik ga niet in Dublin wonen en ben voor een appartementje (even opgezocht :P ) ongeveer 300-500 per maand kwijt.

Nu had ik nog wel de vraag hoe duur de elektriciteit/gas/tv/internet daar is. Neem een appartement aan met 3 ruimtes (slaapkamer, badkamer en living). Weet iemand daar iets meer over?
pi_112613008
Ik lees hier dat een zorgverzekering niet verplicht is en aangezien ik best een gezonde Hollandse knul ben zal ik dat ook niet zo nodig hebben.. Maar krijg je dan niet een dikke rekening op je bord als je bv. je been breekt na een aanrijding?
pi_112635783
Zolang je je belasting + PRSI netjes betaalt (en dat gaat normaal gesproken vanzelf) heb je gewoon recht op zorg. Wachttijden zijn iets langer voor minder urgente dingen maar verder zou 't prima moeten zijn.

Ik kreeg bijvoorbeeld mijn krukken en airboot gratis en voor niks, hoefde ze niet terug te geven later. Was allemaal van ome staat. Geen wonder dat het geld op is. :+
pi_112648225
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 21:50 schreef LintuxCx het volgende:
Zolang je je belasting + PRSI netjes betaalt (en dat gaat normaal gesproken vanzelf) heb je gewoon recht op zorg. Wachttijden zijn iets langer voor minder urgente dingen maar verder zou 't prima moeten zijn.

Ik kreeg bijvoorbeeld mijn krukken en airboot gratis en voor niks, hoefde ze niet terug te geven later. Was allemaal van ome staat. Geen wonder dat het geld op is. :+
top! Kan niet wachten op mijn tijd in Ierland. Zou me ook niks verbazen als ik daar uiteindelijk langer blij fdan die 3,5 maand hoor :)
pi_112650762
Ik had geen idee hoe lang het zou worden maar het is uiteindelijk ook net wat meer dan vijf jaar geworden ja. :) Zit je werkgever ook buiten Dublin dan?
  zaterdag 9 juni 2012 @ 11:12:14 #100
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_112651290
Haha, ik zit dan op een ander Brits eiland, maar ik zou 12 jaar geleden voor slechts een maand gaan. :P
reset
  zaterdag 9 juni 2012 @ 11:24:41 #101
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112651539
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 11:12 schreef Individual het volgende:
Haha, ik zit dan op een ander Brits eiland, maar ik zou 12 jaar geleden voor slechts een maand gaan. :P
Ierland IS geen Brits eiland :P Mochten ze willen!!!!
  zaterdag 9 juni 2012 @ 11:32:00 #102
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_112651704
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 11:24 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Ierland IS geen Brits eiland :P Mochten ze willen!!!!
:D

..maar ja aardrijkskunde vindt ook dat de UK deel van Europa is. :P

Het is nog geen 100 jaar oud als huidig land en na de bailout zouden we Dublin moeten hernoemen in Londondublin! :P
(net als ik "Back Home in Derry" zit te luisteren. :P)
reset
  zaterdag 9 juni 2012 @ 14:42:19 #103
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112657715
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 11:32 schreef Individual het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
..maar ja aardrijkskunde vindt ook dat de UK deel van Europa is. :P

British Isles en Islands...Hmm, dat wist ik niet

Zo, nog even en dan ga ik een "Orange March" naar het centrum maken w/
The best firms advertise the least...
  zaterdag 9 juni 2012 @ 15:02:17 #104
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_112658389
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 14:42 schreef edcetera het volgende:

[..]

British Isles en Islands...Hmm, dat wist ik niet

Zo, nog even en dan ga ik een "Orange March" naar het centrum maken w/
Het is dezelfde kleur oranje evenals in de vlag van Ierland. ;) w/
reset
  zaterdag 9 juni 2012 @ 16:46:32 #105
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112662058
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 11:32 schreef Individual het volgende:

[..]

Kom kom, mag ik misschien een beetje patriotisch zijn??

quote:
Het is nog geen 100 jaar oud als huidig land
Dus? Wat is je punt? Als was het pas 1 jaar een zelfstandige republiek, dan nog hoort Ierland niet bij de Britse eilanden.

Uiteraard is aardrijkskundig gezien Ierland een onderdeel van de Britse eilanden, maar als je in het centrum van Dublin op een sinaasappelkistje gaat staan en beweert dat Ierland een Brits eiland is dan wordt je dat toch niet in dank afgenomen, en ik zou dat ook niet wagen, tenzij ik heel hard kon lopen.

Dus ook ik benader het bij voorkeur geschiedkundig in plaats van aardrijkskundig. Ierland is GEEN Brits eiland.

quote:
en na de bailout zouden we Dublin moeten hernoemen in Londondublin! :P
Want? Waarom niet Amsterdublin, of Parisdublin? Ik zie het verband de UK en de bailout niet meteen?
quote:
(net als ik "Back Home in Derry" zit te luisteren. :P)
Noem het dan Stroke City! :P Een echte Ier zal het nooit of te nimmer Londonderry noemen. Maar dat weet je zelf ook wel :)
  zondag 10 juni 2012 @ 00:54:10 #106
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_112682068
Take a chill pill Lizzie, I was only joking! :D
reset
pi_112683260
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 10:45 schreef LintuxCx het volgende:
Ik had geen idee hoe lang het zou worden maar het is uiteindelijk ook net wat meer dan vijf jaar geworden ja. :) Zit je werkgever ook buiten Dublin dan?
ik zie mezelf er wel studeren iig :) over 1,5 jaar ofzoiets..
Ik zit buiten Dublin tijdens die tijd ja (Dundalk) en wellicht daarna kans op een baan in Dublin, hoewel het leven daar natuurlijk een stuk duurder is dus dan moet ik ook wat meer verdienen.
pi_112689167
Ha, weer een pennenverkoper erbij! Welkom!
  zondag 10 juni 2012 @ 12:47:41 #109
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112689251
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 00:54 schreef Individual het volgende:
Take a chill pill Lizzie, I was only joking! :D
I am chill :D

Niles-Crane, Dundalk, wel een aardige omgeving. Hoop dat je een auto ter beschikking hebt, zat te zien in de omgeving.
pi_112689505
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:43 schreef Tennessee het volgende:
Ha, weer een pennenverkoper erbij! Welkom!
Zijn er mensen in dit topic die dat momenteel doen? :D
pi_112689529
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:47 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

I am chill :D

Niles-Crane, Dundalk, wel een aardige omgeving. Hoop dat je een auto ter beschikking hebt, zat te zien in de omgeving.
Ziet er niet naar uit, ik las dat wegenbelasting heel duur is voor buitenlanders. En om nou voor 3 maanden een auto te kopen :P Ik ga wel kijken voor een goedkoop fietsje.
pi_112689597
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:57 schreef Niles-Crane het volgende:

[..]

Geen idee, maar ik weet idd wel waar je werkt nu :P Is volgens mij een van de weinige bedrijven in Dundalk met Nederlanders.

quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:58 schreef Niles-Crane het volgende:

[..]

Ziet er niet naar uit, ik las dat wegenbelasting heel duur is voor buitenlanders. En om nou voor 3 maanden een auto te kopen :P Ik ga wel kijken voor een goedkoop fietsje.
www.arguscarhire.ie via hen huur ik altijd mn auto's. Is véél goedkoper dan er eentje hebben. In elk geval in het centrum van Dublin (bij mij in de omgeving betaal ik 150 in de maand voor parkeren), een kleine auto kost tussen de 20 en 30 euro voor een weekend. Meestal krijg ik een upgrade als ik de auto ophaal dus dat is ook altijd lekker. Als je een grote auto wil kan dat voor 50-70 euro al geregeld zijn (Ford Mondeo formaat). Echt top ^O^
  zondag 10 juni 2012 @ 13:02:44 #113
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112689655
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:58 schreef Niles-Crane het volgende:

[..]

Ziet er niet naar uit, ik las dat wegenbelasting heel duur is voor buitenlanders.
:? O ja?? Geen idee, ik heb gewoon een Iers kenteken natuurlijk. Je hoeft het eerste half jaar geen wegenbelasting te betalen met een buitenlandse auto, trouwens.
quote:
En om nou voor 3 maanden een auto te kopen :P
O, dat deed ik meteen. Je bent in Ierland gehandicapt als je geen auto hebt.

quote:
Ik ga wel kijken voor een goedkoop fietsje.
Ach, je hebt zelfmoordneigingen?
pi_112689767
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:02 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

:? O ja?? Geen idee, ik heb gewoon een Iers kenteken natuurlijk. Je hoeft het eerste half jaar geen wegenbelasting te betalen met een buitenlandse auto, trouwens.

[..]

Onzin, in Dublin is een auto een last geen must en Dundalk - Dublin heeft prima bus verbindingen, als je een auto alleen in het weekend gebruikt is het véél goedkoper om een auto te huren.
quote:
[..]

Ach, je hebt zelfmoordneigingen?
Nogmaals onzin, ik fiets al maanden elke dag, door de drukste en 'gevaarlijkste' straten van Dublin. Misschien dat jij niet kan fietsen, maar als je uit een gemiddelde stad in NL komt, kan je hier prima fietsen.
  zondag 10 juni 2012 @ 13:10:23 #115
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112689878
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:06 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Onzin, in Dublin is een auto een last geen must en Dundalk - Dublin heeft prima bus verbindingen, als je een auto alleen in het weekend gebruikt is het véél goedkoper om een auto te huren.

In Dublin ja. Ik heb het over Ierland. Groot verschilletje. Als ik in Dundalk woonde kocht ik wel degelijk een auto om de omgeving te kunnen exploren, zelfs al was het maar voor 3 maanden. Dundalk is saai, en Dublin is geen Ierland.

quote:
Nogmaals onzin, ik fiets al maanden elke dag, door de drukste en 'gevaarlijkste' straten van Dublin. Misschien dat jij niet kan fietsen, maar als je uit een gemiddelde stad in NL komt, kan je hier prima fietsen.
In Dublin ja. Maar hij woont in Dundalk, dat is platteland. Met enkelbaans 100km per uur wegen, en landweggetjes waar men rustig 80 -100 scheurt. Fietsers zijn daar levensgevaarlijk.

Jij doet dat steeds, maar je kunt echt Dublin niet vergelijken met Ierland hoor. Sorry.
pi_112689950
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:10 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

In Dublin ja. Ik heb het over Ierland. Groot verschilletje. Als ik in Dundalk woonde kocht ik wel degelijk een auto om de omgeving te kunnen exploren, zelfs al was het maar voor 3 maanden. Dundalk is saai, en Dublin is geen Ierland.

[..]

In Dublin ja. Maar hij woont in Dundalk, dat is platteland. Met enkelbaans 100km per uur wegen, en landweggetjes waar men rustig 80 -100 scheurt. Fietsers zijn daar levensgevaarlijk.

Jij doet dat steeds, maar je kunt echt Dublin niet vergelijken met Ierland hoor. Sorry.
Huren is goedkoper dan kopen, zeker voor 3 maanden als je de auto alleen in het weekend gebruikt. En ik ga er vanuit dat hij die fiets wil voor woon-werk verkeer. Ik vergelijk Ierland niet met Dublin, het is jammer dat jij denkt dat je het alwetende orakel over Ierland bent, is een beetje sneu.
  zondag 10 juni 2012 @ 13:16:31 #117
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112690036
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:13 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Huren is goedkoper dan kopen, zeker voor 3 maanden als je de auto alleen in het weekend gebruikt.
Ik zeg alleen maar wat IK zou doen. In ieder geval ben je zonder auto buiten DUBLIN behoorlijk beperkt in de mogelijkheden om verder te komen dan de straat waar je woont en je werk,

quote:
En ik ga er vanuit dat hij die fiets wil voor woon-werk verkeer.
Ok. Dat kan, ik ging ervan uit dat ie in 3 maanden tijd ook zoveel mogelijk van het land wil zien. Want anders hoef je echt niet in Ierland te komen werken als je alleen maar tussen je huis en je werk heen en weer pendelt en verder niets wilt zien. Dan kun je net zo goed in Nederland in een callcenter blijven werken.

quote:
Ik vergelijk Ierland niet met Dublin,
Je doet niet anders!

quote:
het is jammer dat jij denkt dat je het alwetende orakel over Ierland bent, is een beetje sneu.
Typisch, want dat is exact mijn mening over jou.

[ Bericht 4% gewijzigd door ElizabethR op 10-06-2012 13:21:35 ]
pi_112690193
Vrienden, vrienden, het is zondag, we hebben van Denemarker verloren, wees een beetje lief voor elkaar!
  zondag 10 juni 2012 @ 13:24:12 #119
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112690283
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:21 schreef Tennessee het volgende:
we hebben van Denemarker verloren,
/care

Deze al gezien? :D

pi_112690422
/care...

ik wil zoiets zien;

pi_112690495
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:57 schreef Niles-Crane het volgende:

[..]

Niet dat ik weet, maar ze waren flink agressief aan het recruteren hoorde ik, dus het zal vast niet lang meer duren...
  zondag 10 juni 2012 @ 13:31:43 #122
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112690522
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:02 schreef ElizabethR het volgende:

In Dublin ben je gehandicapt met een auto. Naar het centrum ga ik nooit met de auto, je betaald je suf aan parkeerkosten. Verder is je auto verzekeren voor het eerste jaar een prijzige aangelegenheid (150 euro/maand :( ) tenzij je kunt aantonen, dat je in een ander Europees land verzekerd bent geweest.
pi_112690586
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:31 schreef edcetera het volgende:

[..]

In Dublin ben je gehandicapt met een auto. Naar het centrum ga ik nooit met de auto, je betaald je suf aan parkeerkosten. Verder is je auto verzekeren voor het eerste jaar een prijzige aangelegenheid (150 euro/maand :( ) tenzij je kunt aantonen, dat je in een ander Europees land verzekerd bent geweest.
Hangt er vanaf, mijn Saab 95 kost 50 euro per maand aan verzekering (met 0 jaar no claim bonus)... Ik geloof dat ze vooral naar leeftijd kijken, hoe jonger je bent, hoe verschrikkelijk veel duurder het is. En als je zoals ik helemaal aan de rand van Dublin woont is een auto toch wel erg prettig hoor
  zondag 10 juni 2012 @ 13:36:02 #124
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112690650
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:33 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Hangt er vanaf, mijn Saab 95 kost 50 euro per maand aan verzekering... Ik geloof dat ze vooral naar leeftijd kijken, hoe jonger je bent, hoe verschrikkelijk veel duurder het is.
Dat betaal ik nu ook voor een vergelijkbare auto (Saab 93) maar het eerste jaar betaalde ik gewoon belachelijk veel.
pi_112690670
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:36 schreef edcetera het volgende:

[..]

Dat betaal ik nu ook voor een vergelijkbare auto (Saab 93) maar het eerste jaar betaalde ik gewoon belachelijk veel.
DIt is mijn eerste jaar...
  zondag 10 juni 2012 @ 13:39:03 #126
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112690739
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:36 schreef Tennessee het volgende:

[..]

DIt is mijn eerste jaar...
Waar ben jij dan verzekerd? Ik kon me in het eerste jaar bijna nergens laten verzekeren (geen punten opgebouwd en geen Ierse staatsburger)

En nog iets: autos boven 1.6 liter kon je vaak niet verzekeren als "beginner"
pi_112690775
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:39 schreef edcetera het volgende:

[..]

Waar ben jij dan verzekerd? Ik kon me in het eerste jaar bijna nergens laten verzekeren (geen punten opgebouwd en geen Ierse staatsburger)
ik precies hetzelfde, kon maar 1 quote krijgen, bij 123.ie En die kost welgeteld 50,51 euro per maand... en ik heb 2 liter
  zondag 10 juni 2012 @ 13:42:16 #128
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112690812
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:40 schreef Tennessee het volgende:

[..]

ik precies hetzelfde, kon maar 1 quote krijgen, bij 123.ie En die kost welgeteld 50,51 euro per maand
Haha, daar zit ik nu ook. Zat het eerste jaar bij Quinn, die waren toen de enige, die me accepteerden, maar een rip uit je portemonnee
pi_112690840
leuk, en ook een Saab! U is een verstandig mens!
  zondag 10 juni 2012 @ 13:44:04 #130
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112690845
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:31 schreef edcetera het volgende:

[..]

In Dublin ben je gehandicapt met een auto.
Klopt. Dat zei ik al eerder.

Ik betaal overigens voor mijn utoverzekering ongeveer 250 euro per jaar. Stationwagen, Ford. 2 liter motor. En dat betaal ik al sinds ik hier woon. Ik had inderdaad al no claim in nederland van 75%. Hier wordt dat vrolijk teruggebracht naar max 50% :( En dan groei je niet meer in je no claim. Bovendien tellen ze hier maar 6 jaar door. Dus mijn no claim staat al 7 jaar op 6 jaar 50%
pi_112690874
Ja, maar JIJ woont in de jungle

En dat je in Dublin gehandicapt bent met een auto, misschien als je in de buurt van het centrum woont... Zker niet als je zoals ik in een buitenwijk zit...
  zondag 10 juni 2012 @ 13:46:08 #132
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112690900
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:45 schreef Tennessee het volgende:
Ik moet inderdaad wat lianen wegkappen uit mijn achtertuin ja, de vijver is zowat overgroeid :D
  zondag 10 juni 2012 @ 13:47:55 #133
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112690946
quote:
14s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:43 schreef Tennessee het volgende:
leuk, en ook een Saab! U is een verstandig mens!
Heb hem ook toevallig van een ex-collega kunnen overkopen. Maar prima bak en automaat, wat wel relaxed is in Dublin ;)
pi_112692294
Ach eerste jaar betaalde ik 250 euro per maand voor de verzekering van mijn BMW en dat was nog alleen 3rd party, fire en theft.

Mijn vriendin die in ierland rijbewijs gehaald heeft kost het geen reet om een auto te verzekeren. Ze hebben gewoon hekel aan mensen met buitelands rijbewijs die hier hun auto willen verzekeren :P
  zondag 10 juni 2012 @ 14:37:06 #135
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112692451
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 13:45 schreef Tennessee het volgende:

En dat je in Dublin gehandicapt bent met een auto, misschien als je in de buurt van het centrum woont... Zker niet als je zoals ik in een buitenwijk zit...
Ik woon 20 min lopen van het centrum af. Daar gebruik ik de auto niet voor, maar als je ergens buite het centrum moet zijn of ontsnappen uit Dublin, dan is een auto wel erg handig.

Deze blijft herkenbaar:

pi_112692866
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 14:37 schreef edcetera het volgende:

[..]

Ik woon 20 min lopen van het centrum af. Daar gebruik ik de auto niet voor, maar als je ergens buite het centrum moet zijn of ontsnappen uit Dublin, dan is een auto wel erg handig.

Deze blijft herkenbaar:

Herkenbaar :D hoewel er 1 fietspad is dat werkt, op 1 punt na, waar er 10m geen fietspad is, zonder dat je een kant op kan en dus over de stoep verder moet :')

En de Luas werkt ook wel eigenlijk, rijdt iig redelijk regelmatig. Behalve de rode lijn voor een paar maanden door een huisbrand :')

Ik gebruik een auto alleen in het weekend. Ben ook nog een vaak het land uit en ik ga niet elk weekend de stad uit, zeg 2 weekenden per maand max. Daarvoor zou ik met wat geluk 100 euro verzekering hebben en 150 aan parkeren. Dat is 250 in de maand voor een auto die ik 6 dagen gebruik. Dus ik kan 40 euro per dag besteden aan een huur auto en nog goedkoper uit zijn. Een eigen auto betaal je zelf en als ik de stad uit ga, doe ik dat meestal met vrienden, dus delen we de kosten.

Waardoor ik geen klein autotje hoef te rijden maar gewoon een lekkere luxe wagen kan huren en comfortabel weg kan.
  zondag 10 juni 2012 @ 16:29:56 #137
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112696579
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 14:49 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Ik gebruik een auto alleen in het weekend.
Grappig filmpje inderdaad.

Ik ben met je eens dat voor jouw persoonlijke situatie een auto in bezit hebben onnodig is, en dat je met het huren van een auto in de weekenden dat je hem nodig hebt vlot vooruit kunt. Maar jij zult het toch ook met me eens zijn dat als je niet in het centrum van Dublin woont, behoorlijk geisoleerd kunt raken als je geen auto constant ter beschikking hebt? Ik woon echt midden op het platteland, en kom gewoon nergens als ik niet kan rijden.

Er komt welgeteld 2x per dag een bus langs hier. Een in de ochtend richting Galway en 1 in de avond, vanuit Galway. Beiden echter op tijdstippen die totaal niet aansluiten bij mijn werk. Bovendien moet ik dan eerst nog 4 km lopen naar de bushalte, en dan kost me dat geintje 5,50 euro per ritje.

Ben erg blij met mijn autootje, en mijn man met de zijne. Mijn zoon heeft er ook een, wij zijn dus grote milieuvervuilers met zijn drietjes, maar ja, geen keus. Public transport in Ierland is een lachertje.
pi_112696963
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 16:29 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Grappig filmpje inderdaad.

Ik ben met je eens dat voor jouw persoonlijke situatie een auto in bezit hebben onnodig is, en dat je met het huren van een auto in de weekenden dat je hem nodig hebt vlot vooruit kunt. Maar jij zult het toch ook met me eens zijn dat als je niet in het centrum van Dublin woont, behoorlijk geisoleerd kunt raken als je geen auto constant ter beschikking hebt? Ik woon echt midden op het platteland, en kom gewoon nergens als ik niet kan rijden.

Er komt welgeteld 2x per dag een bus langs hier. Een in de ochtend richting Galway en 1 in de avond, vanuit Galway. Beiden echter op tijdstippen die totaal niet aansluiten bij mijn werk. Bovendien moet ik dan eerst nog 4 km lopen naar de bushalte, en dan kost me dat geintje 5,50 euro per ritje.

Ben erg blij met mijn autootje, en mijn man met de zijne. Mijn zoon heeft er ook een, wij zijn dus grote milieuvervuilers met zijn drietjes, maar ja, geen keus. Public transport in Ierland is een lachertje.
Ben het met je eens hoor, ik zou een auto hebben als het iets goedkoper was, in NL had ik er altijd twee (een dagelijkse en een hobby). Maar ik ga er vanuit dat NC em ook niet dagelijks nodig heeft, zijn situatie zal meer lijken op die van mij dan die van jou vermoed ik ;) Daarom mijn advies.

Als mijn apartement een parkeerplaats had gehad, zou ik wel een auto hebben denk ik.

Overigens hoorde ik van een paar Ierse vrienden dat de verzekering van je auto héél erg bepaald wordt door waar je woont. Ik, in het uitgaans gebied, zou daarom 3-5x zoveel moeten betalen dan iemand die in het zuiden van Dublin woont. Zélfs als ik een eigen afgesloten parkeerplaats zou hebben.
  zondag 10 juni 2012 @ 17:25:05 #139
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112698787
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 14:49 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Herkenbaar :D hoewel er 1 fietspad is dat werkt, op 1 punt na, waar er 10m geen fietspad is, zonder dat je een kant op kan en dus over de stoep verder moet :')

En de Luas werkt ook wel eigenlijk, rijdt iig redelijk regelmatig. Behalve de rode lijn voor een paar maanden door een huisbrand :')

Ik gebruik een auto alleen in het weekend. Ben ook nog een vaak het land uit en ik ga niet elk weekend de stad uit, zeg 2 weekenden per maand max. Daarvoor zou ik met wat geluk 100 euro verzekering hebben en 150 aan parkeren. Dat is 250 in de maand voor een auto die ik 6 dagen gebruik. Dus ik kan 40 euro per dag besteden aan een huur auto en nog goedkoper uit zijn. Een eigen auto betaal je zelf en als ik de stad uit ga, doe ik dat meestal met vrienden, dus delen we de kosten.

Waardoor ik geen klein autotje hoef te rijden maar gewoon een lekkere luxe wagen kan huren en comfortabel weg kan.
Ik betaal de verzekering ga voor mijn NCT , road tax :? Nooit betaald, nooit van gehoord. Laat die Ieren dat zelf regelen.... :)
pi_112698885
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:25 schreef edcetera het volgende:

[..]

Ik betaal de verzekering ga voor mijn NCT , road tax :? Nooit betaald, nooit van gehoord. Laat die Ieren dat zelf regelen.... :)
NCT is de apk toch?

Road tax is een van de schijven op je voorruit volgens mij, zou ik even naar kijken als ik jouw was. Je schijnt dat per jaar te betalen en afhankelijk te zijn van de uitstoot van je auto? Dat is iig de reden die de taxi chauffeur geven als je vraagt waarom er bijna alleen maar klein gemotoriseerde auto's zijn in Ierland.
  zondag 10 juni 2012 @ 17:36:37 #141
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112699221
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:27 schreef PeuRac het volgende:

[..]

NCT is de apk toch?

Road tax is een van de schijven op je voorruit volgens mij, zou ik even naar kijken als ik jouw was. Je schijnt dat per jaar te betalen en afhankelijk te zijn van de uitstoot van je auto? Dat is iig de reden die de taxi chauffeur geven als je vraagt waarom er bijna alleen maar klein gemotoriseerde auto's zijn in Ierland.
Huh?? Road tax is gewoon de motorrijtuigenbelasting. Verplicht. De boetes als je die niet hebt zijn pittig.

SUV's en die enorme landrovers die overal rijden zijn toch niet te beschouwen als klein gemotoriseerd? Bij ons in de buurt zijn we de enigen die geen jeep/landrover/4-wheeldrive hebben!!

NCT is apk inderdaad. Ook weer 50 euries, en bij een herkeuring 28. Dure hobby, autorijden in Ierland :)
  zondag 10 juni 2012 @ 17:37:24 #142
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112699256
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:27 schreef PeuRac het volgende:

[..]

NCT is de apk toch?

Ik heb 3 "stickers" op mijn auto: De verzekering, de NCT en mijn parkeervergunning. De tax heb ik never nooit betaald en nooit een rekening van gekregen. Laat ze dat lekker zelf uitzoeken.

De Garda zijn enkel op zoek naar criminelen en bij een fuik show je je rijbewijs :P
  zondag 10 juni 2012 @ 17:39:18 #143
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112699342
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:37 schreef edcetera het volgende:

[..]

Ik heb 3 "stickers" op mijn auto: De verzekering, de NCT en mijn parkeervergunning. De tax heb ik never nooit betaald en nooit een rekening van gekregen. Laat ze dat lekker zelf uitzoeken.

De Garda zijn enkel op zoek naar criminelen en bij een fuik show je je rijbewijs :P
Maar jouw auto staat toch op jouw naam geregistreerd? Nu, dan hebben ze een reminder gestuurd naar het adres waarop jij je hebt laten registeren. Als je geen adreswijziging gaat doorgeven als je verhuist, dan krijg je die dus niet meer. Maar er wordt wel precies bijgehouden vanaf wanneer jij geen road tax meer hebt betaald hoor. En als ze je een keer pakken, dan ben je goed nat. 60 euro fixed boete van de gardia, en je kunt alsnog alles betalen wat ze nog van je tegoed hebben + boete voor te laat betalen. Bovendien, als je zonder tax disc rijdt dat is ook je insurance invalid. Mocht je een ongeluk maken, dan kun je ook nog zelf betalen.

[ Bericht 3% gewijzigd door ElizabethR op 10-06-2012 17:46:50 ]
  zondag 10 juni 2012 @ 17:54:51 #144
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112700006
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:39 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Maar jouw auto staat toch op jouw naam geregistreerd? Nu, dan hebben ze een reminder gestuurd naar het adres waarop jij je hebt laten registeren. Als je geen adreswijziging gaat doorgeven als je verhuist, dan krijg je die dus niet meer. Maar er wordt wel precies bijgehouden vanaf wanneer jij geen road tax meer hebt betaald hoor. En als ze je een keer pakken, dan ben je goed nat.
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:39 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Maar jouw auto staat toch op jouw naam geregistreerd? Nu, dan hebben ze een reminder gestuurd naar het adres waarop jij je hebt laten registeren. Als je geen adreswijziging gaat doorgeven als je verhuist, dan krijg je die dus niet meer. Maar er wordt wel precies bijgehouden vanaf wanneer jij geen road tax meer hebt betaald hoor. En als ze je een keer pakken, dan ben je goed nat.
Als ze me echt pakken, ben ik mijn auto kwijt (in het ergste geval). Maar ff serieus, administratie in Ierland is zo'n grote puinhoop. Mijn vorige bedrijf ging failliet, dus heb ik 5 maanden op sociale voorzieningen geleeft en toen ik een nieuwe job had, kon ik nog steeds "jobseekers allowance"-geld krijgen (ala 250 per week). Gewon een uitkering dus terwijl ik een nieuwe baan had :Z . Ik heb er geen gebruik meer van gemaakt, maar de brieven met "aanbiedingen" als werkloze kwamen maar binnen. De shit is echt nergens gegegistreerd :o
pi_112700673
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:36 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Huh?? Road tax is gewoon de motorrijtuigenbelasting. Verplicht. De boetes als je die niet hebt zijn pittig.

SUV's en die enorme landrovers die overal rijden zijn toch niet te beschouwen als klein gemotoriseerd? Bij ons in de buurt zijn we de enigen die geen jeep/landrover/4-wheeldrive hebben!!

NCT is apk inderdaad. Ook weer 50 euries, en bij een herkeuring 28. Dure hobby, autorijden in Ierland :)
Ik ben gewend grote motoren in mijn auto's te hebben, maar die auto's vind je hier bijna niet. De meeste auto's die ik te koop heb gezien hebben de kleinste motoren waarmee ze verkocht zijn, soms in een formaat dat in NL niet eens verkocht is. Terwijl de grotere motoriseringen hier dan weer niet geleverd worden.

Dat scheen dus te komen door de belasting die erop geheven wordt.
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:54 schreef edcetera het volgende:

[..]

[..]

Als ze me echt pakken, ben ik mijn auto kwijt (in het ergste geval). Maar ff serieus, administratie in Ierland is zo'n grote puinhoop. Mijn vorige bedrijf ging failliet, dus heb ik 5 maanden op sociale voorzieningen geleeft en toen ik een nieuwe job had, kon ik nog steeds "jobseekers allowance"-geld krijgen (ala 250 per week). Gewon een uitkering dus terwijl ik een nieuwe baan had :Z . Ik heb er geen gebruik meer van gemaakt, maar de brieven met "aanbiedingen" als werkloze kwamen maar binnen. De shit is echt nergens gegegistreerd :o
Dat klinkt wel heel herkenbaar inderdaad :')

En ik help je hopen met de WB-hoop niet dat ze je ooit echt pakken.
pi_112794505
Lange discussie door één opmerking :P
Ben de toelatingstest goed doorgekomen en wss vrijdag een telefonische sollicitatie. Laat maar komen :)
  donderdag 14 juni 2012 @ 23:17:30 #147
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112910335
quote:

[..]

Die TV-license is net zoiets als die wegenbelasting: De meeste Ieren betalen dat dus WEL maar het wordt niet echt gecontroleerd en als je gesnapt wordt, dan zit er een boete aan vast (is het prima, dat we daar verder niet meer over discussieren ;) )
Officieel moet je zelfs een licentie betalen als je DVB-T kaart hebt of zelfs internet (via de RTE player kun je de Ierse kanalen krijgen). Dit was ook de reden, dat de Ierse zenders op satelliet zijn gegooid op een vage goedkope satelliet:

http://www.lyngsat.com/Eutelsat-Ka-Sat-9A.html

Zelfs in een afgelegen gebied, moest de Ier hun zenders kunnen ontvangen, ook al is het maar voor de 200 Britse "Freesat" zenders: maar wel je licentie betalen. _O- . Lijkt wel NL

Stroom is behoorlijk duurder als in NL: 21ct /KWh

Wat de prijzen voor levensmiddelen* betreft is dat verschil met Nederland niet meer zo groot als 4-5 jaar geleden: Als ik toen in NL kwam keek ik mijn ogen uit en was de Appie nog stukken goedkoper als de Ierse Lidl. Dat is echt wel veranderd op dit moment!

Als je op een minimum bestaan zit, ben je in Ierland beter af. Verdien je meer en wil je dezelfde levensstandaard als in NL houden, dan ben je in Ierland minder gunstig uit.

Wat ziektenkosten betreft: Het is niet verplicht, maar dan krijg je ook niks hier: Je wilt echt niet in een "public hospital" terechtkomen hier, dat is te vergelijken met een gemiddeld Afrikaans land. Ik betaal LEVEL 2 en dus heb ik recht op een private hospital. 90 euro per maand, als je werkgever (bij een multinational vaak een mogelijkheid:) dat biedt, doe dat dan! Ik werk voor een Iers bedrijf, dus daar is dat niet goed geregeld op dit moment, maar als je voor HP, Dell Google etc een aanbod krijgt, maak er gebruik van!

*Kleine toevoeging: De kwaliteit van vlees is in Ierland stukken beter als in Nederland. En de meeste vleesprodukten zijn nog steeds goedkoper als in NL met sommig uitzondering zoals kipfilet. Een typisch veelgekocht produkt in NL is hier een minder gevraagd produkt, wat gezien wordt als "luxe" en je betaald er simpelweg 10-20 euro de kilo voor (TESCO-prijzen).

[ Bericht 7% gewijzigd door edcetera op 15-06-2012 02:10:21 ]
  donderdag 14 juni 2012 @ 23:57:04 #148
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_112910838
Yess, FOK is weer terug *O* . Dacht even dat het aan UPC lag (stiekeme ander klacht: Internet in Ierland :( ) maar dat was dut niet zo.

[ Bericht 17% gewijzigd door edcetera op 15-06-2012 01:29:15 ]
pi_112954906
ik heb UPC en ik heb wel erg vaak dat de DNS server ineens zoek is... al lijkt dat met mijn nieuwe modem eigenlijk bedenk ik nu iets minder te gebeuren...

Oh ja, en inderdaad, je kan hier vaak in de aanbieding echt enorme lappen erg lekkere biefstuk kopen voor weinug

en natuurlijk; gesprekken hier gaan in de eerste plaats over het weer, dan over voetbal/rugby/hurling en dan de crisis/bailout... Ik kan me eigenlijk niet herinneren in drie jaar tijd dat het ergens anders over ging.... Oh wacht, het songfestival, das ook erg populair hier

[ Bericht 30% gewijzigd door Tennessee op 15-06-2012 23:59:49 ]
pi_112955206
Bizar, net ff gekeken, kip 20 euro/kilo en biefstuk 10 euro per kilo :')
pi_112961866
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 23:53 schreef Tennessee het volgende:
ik heb UPC en ik heb wel erg vaak dat de DNS server ineens zoek is... al lijkt dat met mijn nieuwe modem eigenlijk bedenk ik nu iets minder te gebeuren...
8.8.8.8
8.8.4.4

O~)

(Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je hele verbinding wegvalt en dan is DNS natuurlijk het eerste wat je merkt..)
quote:
en natuurlijk; gesprekken hier gaan in de eerste plaats over het weer, dan over voetbal/rugby/hurling en dan de crisis/bailout... Ik kan me eigenlijk niet herinneren in drie jaar tijd dat het ergens anders over ging.... Oh wacht, het songfestival, das ook erg populair hier
Terwijl ze heel onorgineel twee jaar op een rij Jedward hebben gestuurd? :')

Ik mis de Farmers Market in Pearse Street...
pi_112964360
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 10:18 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

8.8.8.8
8.8.4.4

O~)

(Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je hele verbinding wegvalt en dan is DNS natuurlijk het eerste wat je merkt..)

Bedankt, dat gta ik de volgende keer eens proberen... Maar als mijn hele verbinding weg zou vallen, zou dan mijn tv het niet ook niet meer doen?

Hoe is het trouwens in Londen? bevalt het een beetje?
pi_112965105
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 12:20 schreef Tennessee het volgende:
Bedankt, dat gta ik de volgende keer eens proberen... Maar als mijn hele verbinding weg zou vallen, zou dan mijn tv het niet ook niet meer doen?
Soms wel, soms niet, hangt heel erg af van wat er precies stuk is. :)
quote:
Hoe is het trouwens in Londen? bevalt het een beetje?
Yep! Zit eindelijk mijn laatste week in het tijdelijke appartement af te tellen, vanaf volgend weekend woon ik in Battersea met vanaf het balkon uitzicht over de Thames. *O*
  zaterdag 23 juni 2012 @ 13:40:42 #154
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_113273184
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 10:18 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

8.8.8.8
8.8.4.4

O~)

[..]

Deze is een aanrader om te testen en dan de 2 beste DNS-servers instellen:

http://code.google.com/p/namebench/
pi_113279490
Cool, dankjewel!
pi_114644542
Ik kan waarschijnlijk een baan in (Noord-)Dublin krijgen en haal dan zo'n 1650 per maand binnen. Moet genoeg zijn voor een klein studio appartementje (á 400-550 p/m) en om zo'n 300-400 te sparen denk ik?

Anders kan ik ook wel shared gaan wonen, maar als ik zo op Daft rondkijk zie ik dat het wellicht 100 euro meer kost voor een eigen plekje waar je soms een badkamer deelt.
pi_114644882
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:57 schreef RPG het volgende:

[..]

Salaris:

Dus hou je 17490,00 over

Huur prijzen:

De salarisberekening is overigens niet goed. Als single krijg je maar 1650 Tax Credits terwijl op die site 3300 staat aangegeven. Oftewel je betaald 1650 per jaar meer tax dan die site op deze manier uitrekent.
pi_114645727
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 15:23 schreef Niles-Crane het volgende:

[..]

De salarisberekening is overigens niet goed. Als single krijg je maar 1650 Tax Credits terwijl op die site 3300 staat aangegeven. Oftewel je betaald 1650 per jaar meer tax dan die site op deze manier uitrekent.
Niet waar. Je hebt Single Tax Credit (1650) plus Paye Tax Credit (1650) Je hebt namelijk recht op beide zie ook bijvoorbeeld dit voorbeeld: http://www.revenue.ie/en/(...)my-tax.html#section5
pi_114645868
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 15:45 schreef RPG het volgende:

[..]

Niet waar. Je hebt Single Tax Credit (1650) plus Paye Tax Credit (1650) Je hebt namelijk recht op beide zie ook bijvoorbeeld dit voorbeeld: http://www.revenue.ie/en/(...)my-tax.html#section5
Ooh dat had ik helemaal niet door. Helemaal mooi, haal ik 1800 per maand binnen :)
pi_114645945
Mogelijk kan je nog meer tax credits krijgen. Zo had ik in 2010 nog rent relief (extra 1200 tax credits) Het is handig om dus even op de paye.ie of revenue.ie rond te kijken.
pi_114646036
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 15:50 schreef RPG het volgende:
Mogelijk kan je nog meer tax credits krijgen. Zo had ik in 2010 nog rent relief (extra 1200 tax credits) Het is handig om dus even op de paye.ie of revenue.ie rond te kijken.
Ik keek inderdaad rond ja, maar had begrepen dat een single person slechts 1650 tax credit kreeg. Is het mogelijk dat een buitenlander extra krijgt? In Nederland is het volgens mij wel zo dat Buitenlanders die (voor korte tot langere tijd) naar Nederland komen max 30% betalen.
pi_114646157
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 15:52 schreef Niles-Crane het volgende:

[..]

Ik keek inderdaad rond ja, maar had begrepen dat een single person slechts 1650 tax credit kreeg. Is het mogelijk dat een buitenlander extra krijgt? In Nederland is het volgens mij wel zo dat Buitenlanders die (voor korte tot langere tijd) naar Nederland komen max 30% betalen.
Dit is zo'n beetje het hele rijtje wat mogelijk is:
http://www.revenue.ie/en/tax/it/tax-chart.html

En die dingen zijn dus ook combineerbaar.

Maar geloof dat het voor iedereen het zelfde is en niet hoger is voor buitenlanders.
pi_114646250
Ach ik verdien in ieder geval goed, een loon wat ik in Nederland niet zo snel zou verdienen en waar ik, zo lijkt me, in Dublin prima van kan leven!
pi_114646370
Ja dat is grote voordeel in Ierland. Ondanks dat het bruto loon mogelijk hetzelfde is als in NL zal het netto loon stuk leuker zijn.

Ik ben in Ierland met mijn vriendin en we werken hier beiden. Daardoor kunnen we meerdere malen per jaar op vakantie terwijl we rond de 1000 euro per maand sparen. Dit is iets wat we in Nederland niet zouden redden.
pi_114646443
Als ik het goed zie kan ik, als ik daar een (studio)appartementje huur, nog zo'n 240-480 tax credit krijgen volgens die chart?
pi_114646606
Ja, ik weet dat de regels omtrent de rent relief wel strenger zijn geworden omdat ze het willen afschaffen. Maar hier kan je zien hoe je het kan aanvragen:http://www.citizensinform(...)ief_for_tenants.html
pi_114746896
Volgende week weer even twee dagen in Ierland. *O*
pi_114754005
weet iemand wat meer over de verbinding tussen Dublin en Swords? Ga waarschijnljk in Swords werken, maar daar vind je weinig goedkope woonruimte. Neem aan dat er een goede busverbinding is?
pi_114756091
Als Je voor Lexmark gaat werken in swords hebben ze sowieso een bedrijfsbus vanaf city center. Geloof dat hertz ook in swords zit en ook een bedrijfsbus heeft. Maar er gaat ook een normale bus heen. Op dublinbus.ie kan je de route tijden vinden.
pi_114856455
Hoi Niles, ik dacht dat je naar Dundalk ging om pennen te verkopen? Plan gewijzigd?...

Ik heb zelf ook even in Noord Dublin gewerkt en van wat ik hoor kan je daar goed misgaan wat werkgever betreft (bijvoorbeeld Xerox zou ik uit persoonlijke ervaring niet direct aanraden)... En je plan om voor 400 a 500 euro een studio met gedeelde badkamer te huren... Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk niet heel erg realistisch vind klinken... Op een positievere noot... In Swords kan je voor niet veel geld leuk wonen... Maar "voor niet veel geld" begint in Dublin volgens mij met een euro of 600 per maand hoor... Hebben ze je gezegd hoeveel K je paar jaar gaat verdienen? Stuur anders eventueel even een PM...
pi_114856523
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 00:09 schreef LintuxCx het volgende:
Volgende week weer even twee dagen in Ierland. *O*
Gaan we dan nu eindelijk de "meet" houden?
pi_114856591
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 16:08 schreef RPG het volgende:
Ja, ik weet dat de regels omtrent de rent relief wel strenger zijn geworden omdat ze het willen afschaffen. Maar hier kan je zien hoe je het kan aanvragen:http://www.citizensinform(...)ief_for_tenants.html
Volgens mij kom je alleen nog maar voor rent relief in aanmerking als je sinds vóór 2010 of zo iets huurt...
pi_114873585
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 17:57 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Gaan we dan nu eindelijk de "meet" houden?
:D Heb maar één avondje dit keer en ga dan met m'n team uit eten. Volgende keer hopelijk wat langer en dan moeten we 't wel doen. Zal 't ook wat verder van tevoren aankondigen dan.

Was van plan eens in de maand te komen maar dat lukt ook niet echt. :') Heb nu in elk geval een echte woning ipv iets tijdelijks.
pi_115225879
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 17:55 schreef Tennessee het volgende:
Hoi Niles, ik dacht dat je naar Dundalk ging om pennen te verkopen? Plan gewijzigd?...

Ik heb zelf ook even in Noord Dublin gewerkt en van wat ik hoor kan je daar goed misgaan wat werkgever betreft (bijvoorbeeld Xerox zou ik uit persoonlijke ervaring niet direct aanraden)... En je plan om voor 400 a 500 euro een studio met gedeelde badkamer te huren... Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk niet heel erg realistisch vind klinken... Op een positievere noot... In Swords kan je voor niet veel geld leuk wonen... Maar "voor niet veel geld" begint in Dublin volgens mij met een euro of 600 per maand hoor... Hebben ze je gezegd hoeveel K je paar jaar gaat verdienen? Stuur anders eventueel even een PM...
Zal de PM wel in het topic gooien zodat andere mensen eventueel ook mee kunnen discussiëren :P

quote:
Hee, inderdaad change of plans wb werk in Ierland. Dundalk liet lang op zich wachten en in Dublin had ik in een week al een job offer binnen, dus die heb ik aangenomen.

Verdien 23,5k per jaar (wat neerkomt op 1700 per maand netto, via hookhead) en krijg 160 per maand allimentatie gestort vanuit het ouderlijk nest. Via Daft ben ik genoeg studio's van rond de 500 per maand tegengekomen, vaak in de buurt van Drumcondra oid.

Ik moet dichtbij Malahide Rd of Swords/Drumcondra Rd zitten om aan de buslijnen naar Swords te zitten (33, 41 en 43).

ben echter recent aan de twijfel gegaan wb studio's huren en aan een lease vastzitten. Hier kom je niet makkelijk vanaf. Ik zou graag echt een plekje voor mezelf willen omdat het echt onafhankelijk op mezelf wonen erg leuk lijkt (eigen financiën, boodschappen en simpele dingen zoals koken/was leren). Echter ben ik ivm die lease nu toch een beetje aan het kijken voor gedeelde kamers. Ben op zich een sociaal persoon, maar zou niet weten of gedeeld wonen nou echt iets voor mij is. Bovendien ben ik 19 en is de kans vrij groot dat ik bij mensen van dik in de 20/30 terechtkom, daar zit ik ook niet zo op te wachten. Dus wat dat betreft is een semi-gedeeld studiootje voor mij het best (met een gedeelde badkamer heb ik niet zoveel problemen)!
In Swords vindt je geen studio voor mijn prijsklasse, wel een redelijk aanbod gedeelde huizen/appartementen!
pi_115227918
hahah grappig om alles zo te lezen. Ik heb zelf in ierland gewoon (3,5 jaar) en mijn dochter is er zelfs geboren. :D, maar dat was in de big booming tijd. toen verdiende je nog 2100 netto in de maand. (bij somige banen nog steeds als nederlander), Al moet ik zeggen dat de huur ook flink hoger was in die tijd

Als je Ierland verlaat kun je ook een formulier invullen dat je je PPS nummer opzegd en dan krijg je erg veel betaalde belasting terug. Nadeel is wel dat je dan de komende 5 jaar niet meer in ierland mag werken.

Ik liet mijn belasting altijd doen door een anders iers firma die daar in gespecialiseerd was. Ik kreeg altijd flinke bedragen terug. Weet alleen niet meer zo de naam van die firma.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:37:13 #176
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_115238907
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 09:39 schreef mbuist het volgende:maar dat was in de big booming tijd. toen verdiende je nog 2100 netto in de maand. (bij somige banen nog steeds als nederlander)
Nou, voor 2100 bleef ik echt wel in nederland hoor. Het moest wel heel wat meer zijn toen ik verhuisde naar Ierland. Anders was ik niet gegaan. Hoe dol ik ook ben op Ierland.
pi_115239297
Ik vind het een prima maandsalaris en als 19-jarige verdien je dat niet zo gauw in Nederland. Maar het gaaat me ook allemaal niet om het salaris, meer om de uitdaging en werkervaring opdoen ;)
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:50:27 #178
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_115239385
Oh dat scheelt, ik was allang geen 19 meer toen ik verhuisde
pi_115275487
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 14:50 schreef ElizabethR het volgende:
Oh dat scheelt, ik was allang geen 19 meer toen ik verhuisde
Haha precies, zie maar eens een tientje (netto) per uur te verdienen op mijn leeftijd... Bovendien is dit veel leuker :D
pi_115280583
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 09:39 schreef mbuist het volgende:
Als je Ierland verlaat kun je ook een formulier invullen dat je je PPS nummer opzegd en dan krijg je erg veel betaalde belasting terug. Nadeel is wel dat je dan de komende 5 jaar niet meer in ierland mag werken.

Ik liet mijn belasting altijd doen door een anders iers firma die daar in gespecialiseerd was. Ik kreeg altijd flinke bedragen terug. Weet alleen niet meer zo de naam van die firma.
Ik had vorig jaar ook zo'n belastingadviseur geprobeerd. Die is er met mijn P60 en december payslips vandoor gegaan. Nou ja, ben er nu toch weg. :')

Wel een raar trucje, wat je daar beschrijft. Mij is ook verteld dat je je PPS nummer aan kunt houden, die kun je in Nederland gebruiken om je AOW aan te vullen met wat je aan PRSI hebt betaald in Ierland. Ook wel netjes.
pi_115303815
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 14:37 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Nou, voor 2100 bleef ik echt wel in nederland hoor. Het moest wel heel wat meer zijn toen ik verhuisde naar Ierland. Anders was ik niet gegaan. Hoe dol ik ook ben op Ierland.
Ha, nu komt de aap uit de mouw he!!!! Je zit hier dus gewoon voor het geld!!!! En wij maar de hele tijd denken dat het je liefde voor het Groene Eiland was...
pi_115304638
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 01:56 schreef Niles-Crane het volgende:

[..]

Haha precies, zie maar eens een tientje (netto) per uur te verdienen op mijn leeftijd... Bovendien is dit veel leuker :D
Niles, nog een laatste keer speel ik advocaat van de duivel en dan laat ik je verder met rust...

Zoals het in Nederland is opgedeelt in "op kamers", studio, apartemment, enz... Dat is hier niet helemaal hetzelfde... Alles voor jezelf (dus eigen keuken, badkamer, enz, is Studio (geen aparte slaapkamer), one bedroom apartment (zelfde als studio maar dan met aparte slaapkamer, two bed, thrree bed, enzovoort... en ten slotte heb je een "house"... Bij erg veel tot bijna alles tot een "house" heb je een open keuken in de woonkamer....

Dan heb je gedeelde zaken... Bij gedeelde apartmenten heb je bijna altijd je eigen slaapkamer, soms met eigen badkamer/wc, maar de woonkamer/keuken is zo goed als altijd delen met anderen...

De "studio" met gedeelde badkamer wordt hier over het algemeen een bed-sit genoemd... Tenzij je erg veel mazzel heb wil je daar (in mijn ervaring) eigenlijk liever niet wonen en ik zou er zeer zeker geen lease voor een jaar afsluiten... Je deelt je badkamer met meerdere andere mensen die (ook weer in mijn ervaring) heel waarschijnlijk erg andere ideeen over hygiene erop na houden...

Ik zou je dus aan raden niet voor een studio/bed-sit met gedeelde badkamer te gaan maar voor een gedeelt apartement met je eigen wc/douche waar je dan wel de woonkamer/keuken moet delen... Hou hier rekening met een erg kleine slaapkamer... En ook hier kan je mensen treffen met andere ideeen over hygiene dan jij, maar je hebt dan in ieder geval een schone wc...

Verder... Huur NIETS zonder het eerst met eigen ogen te hebben bekeken en ga meerdere opties bekijken voordat je tekent... De eerste dagen kan je eventueel in een hostel slapen. Huur ook NIETS zonder eerst kennis te maken met de mensen waarmee je zaken moet gaan delen...

Verder zijn alle prijzen op DAFT.ie vraagprijzen en kan je op AL die prijzen 10 tot 20% van de prijs af praten. Dit wordt van je verwacht, er is rekening mee gehouden, dus als e het niet doet ben je een dief van je eigen portemonnee...

En tot slot (en dit is al vaker gezegd) Netto salaris in Ierland is niet hetzelfde als Netto salaris in Nederland wat de voornaamste reden is dat je hier als 19-jarige wel 10 euro per uur kan verdienen en in Nederland niet. Zo goed als alles is hier duurder en je 10 euro netto in Nederland zijn al dingen afgetrokken die je hier nog zelf neer moet leggen van je netto loon...
  donderdag 9 augustus 2012 @ 18:09:07 #183
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_115344678
quote:
16s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 19:58 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Ha, nu komt de aap uit de mouw he!!!! Je zit hier dus gewoon voor het geld!!!! En wij maar de hele tijd denken dat het je liefde voor het Groene Eiland was...
Dat laatste sowieso. Maar ik zou gewoon veel langer gezocht hebben naar een baan die fatsoenlijk betaalt alvorens naar Ierland te verhuizen op basis van een baantje dat maar 2100 per maand doet. Nu vond ik die baan vrij snel na het nemen van ons besluit te emigreren.
pi_116701333
Inmiddels al een week in Ierland. Bevalt me prima hier :)
pi_116863609
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 20:00 schreef Niles-Crane het volgende:
Inmiddels al een week in Ierland. Bevalt me prima hier :)
Hartelijk welkom Niles!

Waar zit je ergens in Dublin, noorden, zuiden, centrum?
  zondag 16 september 2012 @ 20:37:56 #186
341900 Atmosphere82
pi_116863675
Ierland: _O_
  zondag 16 september 2012 @ 21:14:12 #187
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_116866688
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 20:37 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Hartelijk welkom Niles!

Waar zit je ergens in Dublin, noorden, zuiden, centrum?
Zo raar dat iedereen altijd maar denkt dat Ierland alleen uit Dublin bestaat :D Hij schrijft namelijk alleen maar dat ie een week in Ierland is nu. Niet een week in Dublin.

Volgens mij zit ie in Dundalk.
pi_116870262
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:14 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Zo raar dat iedereen altijd maar denkt dat Ierland alleen uit Dublin bestaat :D Hij schrijft namelijk alleen maar dat ie een week in Ierland is nu. Niet een week in Dublin.

Volgens mij zit ie in Dundalk.
Hoi Liz...

Als ik het me goed herinner was Niles net op tijd nog slim genoeg te besluiten binnen de beschaafde wereld te blijven wonen...
  maandag 17 september 2012 @ 17:19:18 #189
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_116896688
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:02 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Hoi Liz...

Als ik het me goed herinner was Niles net op tijd nog slim genoeg te besluiten binnen de beschaafde wereld te blijven wonen...
LOL!!! ;)
pi_117030971
Woon in Swords :) (Is mijn bedrijf ook)
  vrijdag 21 september 2012 @ 19:01:52 #191
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_117077831
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:40 schreef Niles-Crane het volgende:
Woon in Swords :) (Is mijn bedrijf ook)
Dat doe je goed, binnen een week een bedrijf hebben in Swords!! :P
pi_117079189
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 19:01 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Dat doe je goed, binnen een week een bedrijf hebben in Swords!! :P
Te lui om het goed te typen ben ik bang :P
Ik woon 15 minuten lopen van het werk, prima locatie. Meestal binnen het uur in het centrum met de 41c.
pi_117145006
Gaan we trouwens nou nog s meeten of hoe zit dat?
  zondag 23 september 2012 @ 13:19:25 #194
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_117145953
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 12:58 schreef Tennessee het volgende:
Nee
pi_117149584
Meeting in DUBLIN Liz, niet in de rimboe, in DUBLIN...
pi_117160356
Maar kom op Tennessee, omgeving Galway is wel heel mooi. :)
pi_117162728
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 12:58 schreef Tennessee het volgende:
I'm in :9
  zondag 23 september 2012 @ 19:19:41 #198
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_117162788
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 18:23 schreef LintuxCx het volgende:
Maar kom op Tennessee, omgeving Galway is wel heel mooi. :)
O+ En Mayo, en Sligo, en Clare, en Donegal, en Kerry...... kortom, het westen is gewoon superrrrrrrrrrr!!!!
pi_117163533
Ja, tuurlijk, heel erg mooi... De Noordpool ook, en de Sahara...

Maar goed, meeting... Vrijdagavond?
  zondag 23 september 2012 @ 19:39:44 #200
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_117163747
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 19:35 schreef Tennessee het volgende:
Ja, tuurlijk, heel erg mooi... De Noordpool ook, en de Sahara...
Oh vast, maar daarbij kan ik niet uit ervaring spreken. Voor het westen van Ierland wel. En voor Dublin ook. En Dublin is gewoon geen Ierland
quote:
Maar goed, meeting... Vrijdagavond?
Ja is goed. hier!!
pi_117164118
OE!! Country Bluegrass Session with Noelie & Gert

Dat vindt Tennessee wel leuk!!

Jammer dat dat op donderdag is :(

Verder prima idee, daar niet van, maar dan wel op een zaterdag en niet op een vrijdag ivm de afstand...
  zondag 23 september 2012 @ 19:47:57 #202
78918 SeLang
Black swans matter
pi_117164164
Ik ben nu nog steeds niet in Ierland geweest terwijl ik zo dichtbij woon. Elke keer als ik op het punt sta om te gaan kies ik dan toch weer voor Schotland omdat ik denk dat het daar mooier is (en goedkoper). Als ik toch met de boot moet dan kan ik bijvoorbeeld ook naar een van de Schotse eilanden gaan met sublieme natuur...

Maar misschien heb ik het fout :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_117164260
quote:
10s.gif Op zondag 23 september 2012 19:47 schreef SeLang het volgende:
Ik ben nu nog steeds niet in Ierland geweest terwijl ik zo dichtbij woon. Elke keer als ik op het punt sta om te gaan kies ik dan toch weer voor Schotland omdat ik denk dat het daar mooier is (en goedkoper). Als ik toch met de boot moet dan kan ik bijvoorbeeld ook naar een van de Schotse eilanden gaan met sublieme natuur...

Maar misschien heb ik het fout :P
Schotland goedkoper dan Dublin, vast wel... De rest van Ierland (of het echte Ierland zoals Liz zal zeggen), weet ik niet... en ik ben zelf nog nooit in Schotland geweest... Liz, de microfoon is aan jou!
  zondag 23 september 2012 @ 20:07:30 #204
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_117165184
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 19:47 schreef Tennessee het volgende:

Verder prima idee, daar niet van, maar dan wel op een zaterdag en niet op een vrijdag ivm de afstand...
Sja, ik nodig geen fokkers meer uit om te blijven slapen hier, want ik ben al een keer aardig misbruikt als gratis B&B voor drie dagen waarbij ik ook nog geacht werd de personen die toen op bezoek kwamen de omgeving te laten zien, met mijn auto en op mijn kosten. Op het moment zelf waren ze mijn 'beste vrienden', guttegut wat zouden we toch contact houden...... naderhand nooit meer iets van gehoord. Ik vind FOK!kers heel aardig hoor, maar niet meer in mijn huis.
  zondag 23 september 2012 @ 20:10:31 #205
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_117165351
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 19:49 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Schotland goedkoper dan Dublin, vast wel... De rest van Ierland (of het echte Ierland zoals Liz zal zeggen), weet ik niet... en ik ben zelf nog nooit in Schotland geweest... Liz, de microfoon is aan jou!
Ik ben in Schotland geweest ook. Volgens mij scheelde dat qua kosten niet zoveel met Ierland hoor. Dublin is peperduur, da's gewoon een feit. Verder ligt het eraan waar je rondhangt. En in welk seizoen. Er zijn nog steeds pubs in Donegal waar ik voor 2,60 euro een pint heb tussen oktober en maart. En er zijn nog steeds pubs in Dublin waar een pint gewoon 5 euro kost, altijd. En alles ertussen in.
pi_117165489
Liz, als ik had willen blijven slapen bij je had ik dat al wel gevraagd hoor... Ik werk vrijdags tot 17:00 uur en dan lukt een meeting in Dublin nog wel maar Galway niet... op een zaterdag wel, en ik zorg dan met alle plezier voor mijn eigen onderdak
pi_117170212
Galway? Geen idee hoe ik daar kom vanaf hier. Gaat mijn voorkeur toch uit naar Dublin :P
pi_117173698
Als we naar Galway gaan kan je met mij meerijden Niles... Maar eerst gaan we meeten in Dublin ;)Vrijdagavond dan/dus?
pi_117173990
tvp..
pi_117200593
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:14 schreef Tennessee het volgende:
Als we naar Galway gaan kan je met mij meerijden Niles... Maar eerst gaan we meeten in Dublin ;)Vrijdagavond dan/dus?
ben wel in voor een Dublin meeting ja. Zijn er nog meer mensen die willen komen? :P
pi_117341071
net thuis vn Arthur's Day (night :P ). Ben best wel in om van 't weekend een paar pints te drinken met m'n medeFok!kers, maar morgen word het voor mij wellicht niet te laat :P
pi_119345475
Vraagje! Ik wil graag naar de Six Nations in Dublin in februari.
Nu schijn je dus eigenlijk alleen aan kaartjes te kunnen komen als je lid bent van een rugbyvereniging in Ierland.
Toevallig iemand die lid is van een rugbyvereniging of die iemand kent die dat is en die kaartjes voor me kan regelen? :D
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  zondag 18 november 2012 @ 17:19:45 #213
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_119348370
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 18:28 schreef Niles-Crane het volgende:

[..]

ben wel in voor een Dublin meeting ja. Zijn er nog meer mensen die willen komen? :P
Waar moet die "meet" dan zijn??

Toch niet bij dat afschuwelijke Sinnons, waar alle Nederlanders naar toe gaan als er een EK/WK is?

Als je naar de Woolshed komt op Parnell Street, dan heb je de kans, dat er een FOKker zit, die zit te genieten van een pint en geweldige chicken wings ;)
pi_119663127
Hoe zit het met de huizenprijzen trouwens? Ik weet dat ze met 50% zijn gekelderd maar heb gehoord dat als je met cash betaalt dat je nog eens een stuk minder hoef te betalen? Klopt dat? Iemand nog ervaring daarmee? Iemand een woning gekocht?
pi_123050639
Is er iets van een organisatie die meetings organiseert voor internationale studenten/stagiaires in dublin?
(het liefst nederlands)
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
pi_123054438
Je zou meetup.com kunnen bekijken. Daar worden vaak wel dingen gepland voor in Ierland/Dublin.
pi_123069381
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 23:10 schreef RPG het volgende:
Je zou meetup.com kunnen bekijken. Daar worden vaak wel dingen gepland voor in Ierland/Dublin.
Bedankt hier kan ik wel wat mee.
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
pi_123950189
Jeej, volgende week weer een weekje naar mn oude huisje, mag ik dit weer ervaren:

pi_123954868
Het contact met je ouwe collega's nog niet verbroken zie ik? :+
pi_123956309
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:12 schreef LintuxCx het volgende:
Het contact met je ouwe collega's nog niet verbroken zie ik? :+
Nope, werk zelfs nog wekelijks met ze samen, maar dan als uitvoerende partij voor opdrachten van onze klanten.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:19:46 #221
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_124158377
Feckin happy Paddys!!!

zondag 17 maart 2013 @ 14:10:02 #222
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124776893
Alweer dik een half jaar in Ierland woonachtig :) Nog 3 maandjes te gaan voor mij
pi_124794353
Dit kwam ik tegen op Facebook, vond het wel herkenbaar.

quote:

Ryanair's Micheal O'Leary arrives in a hotel in Dublin, he goes to the bar and asks for a pint of draught Guinness. The barman nodded and said, "That will be one Euro please, Mr. O'Leary."
Somewhat taken aback, O'Leary replied, "That's very cheap," and handed over his money.
"Well, we try to stay ahead of the competition", said the barman. "And we are serving free pints every Wednesday evening from 6 until 8. We have the cheapest beer in Ireland"
"That is remarkable value" Michael comments
"I see you don't seem to have a glass, so you'll probably need one of ours.
That will be 3 euro please.
O'Leary scowled, but paid up. He took his drink and walked towards a seat.
"Ah, you want to sit down?" said the barman. "That'll be an extra 2 euro. - You could have pre-book the seat, and it would have only cost you a Euro."
"I think you may to be too big for the seat sir, can I ask you to sit in this frame please"
Michael attempts to sit down but the frame is too small and when he can't squeeze in he complains "Nobody would fit in that little frame".
"I'm afraid if you can't fit in the frame you'll have to pay an extra surcharge of ¤4.00 for your seat sir"
O'Leary swore to himself, but paid up. "I see that you have brought your laptop with you" added the barman. "And since that wasn't pre-booked either, that will be another 3 euro."
O'Leary was so annoyed that he walked back to the bar, slammed his drink on the counter, and yelled, "This is ridiculous, I want to speak to the manager".
"Ah, I see you want to use the counter," says the barman, "that will be 2 euro please." O'Leary's face was red with rage.
"Do you know who I am?"
"Of course I do Mr. O'Leary,"
"I've had enough, What sort of Hotel is this? I come in for a quiet drink and you treat me like this. I insist on speaking to a manager!"
"Here is his E mail address, or if you wish, you can contact him between 9 and 9.10 every morning, Monday to Tuesday at this free phone number. Calls are free, until they are answered, then there is a talking charge of only 10 cent per second"
"I will never use this bar again
"OK sir, but remember, we are the only hotel in Ireland selling pints for one Euro"
pi_125149951
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:10 schreef PeuRac het volgende:
Jeej, volgende week weer een weekje naar mn oude huisje, mag ik dit weer ervaren:

Je doet alsof dat speciaal is?

Ik dacht dat nu wel bekend is dat het weer in Schotland,Wales,Ierland e.d. altijd grauw en schimmig is, een beetje Nederland maar dan met meer bergen. ;)
pi_125164227
quote:
10s.gif Op donderdag 11 april 2013 12:43 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Je doet alsof dat speciaal is?

Ik dacht dat nu wel bekend is dat het weer in Schotland,Wales,Ierland e.d. altijd grauw en schimmig is, een beetje Nederland maar dan met meer bergen. ;)
4 seizoenen in zo'n korte tijd is zelfs voor Dublin wel veel. Ik heb er lang genoeg gewoond om dat te weten.
  donderdag 11 april 2013 @ 20:31:28 #227
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_125168323
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:36 schreef PeuRac het volgende:
Dit kwam ik tegen op Facebook, vond het wel herkenbaar.

[..]

_O- _O- _O-
pi_137102717
heeft het nut om hier toch nog het stof af te blazen?

ik verhuis over enkele weken naar Dublin. Via deze weg was ik eigenlijk opzoek naar andere NL-ers die er nu nog wonen en misschien ook wel voor CPL werken :)
------------_--------
pi_137103388
Cpl is kut bedrijf. Stel doordrammers die erg slecht bekend staan. Hoop dat jij betere ervaring met ze gaat krijgen en anders gewoon snel ander werk zoeken. Worden overal wel Nederlanders gezocht voor leuk salaris (24.000/ 25.000+) als starter.

heb je al leuke locatie gevonden om te wonen? Of ga je op zoek als je hier bent?
pi_137105185
ja ik hoor heel erg wisselende verhalen over CPL. we zullen wel zien hoe het allemaal gaat lopen. In ieder geval heb ik niet zo'n mooi salaris aanbod gekregen. maar als het niet bevalt gaan we gewoon in dublin opzoek naar iets anders..

ik ben nog druk aan het kijken allemaal. Ik twijfel nog of ik alleen ga wonen (duur maar wel privacy) of toch samen met iemand (betaalbaar en misschien een maatje). mijn enigste ervaring met het delen van een huis was met mijn partner, toch even wat anders.

nog tips om een leuk huis te vinden? met een NL huisgenoot bijv..
------------_--------
pi_137105440
Daft.ie is sowieso goed begin en zorgen dat je snel reageert. Al is het stuk lastiger van afstand omdat je niet langs kan gaan om te kijken.

Binnen hp (gok dat je daar gaat werken met cpl) zal je vast ook flyers zien van mensen die huisgenoten zoeken.

ik geloof dat hp ook een personeelsbus heeft vanaf city center dus je zou eerste week in een hostel kunnen gaan zitten en vandaar uit naar huisje zoeken.

Kwa werkgevers zou je Google Facebook PayPal en ebay kunnen proberen die betalen allemaal minimaal 24000 als goed is. Maar dat kan je ook doen als je eenmaal hier bent.

Ben je al eens eerder in Dublin geweest?
pi_137106968
kijk dat is mooi, ik ben via daft al een beetje aan het kijken. morgen toch eens een belletje gaan wagen op een heel mooi/luxe apartement. samen met iemand wonen is financieel gezien ERG interressant!
misschien dat 3 weken wachten nog lukt.

ik ben nog nooit eerder in Dublin geweest, nog nooit in Ierland.. dat maakt het allemaal extra spannend :D
------------_--------
pi_137109808
Ook niet voor je sollicitatie? :o

Nou ja, mijn tweede keer in Dublin was ook al met een enkele reis inderdaad. Vijf jaar lang goed gegaan. Ik wil er wel weer eens een... O+
pi_137110401
haha nee, sollicitatie was telefonisch. bloedzenuwachtig, kreeg een hele relaxte gast aan de lijn. gesprek was erg informeel! kreeg op het einde al te horen dat ik zo goed al zeker aangenomen was.
------------_--------
pi_137112359
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 21:00 schreef RPG het volgende:
Daft.ie is sowieso goed begin en zorgen dat je snel reageert. Al is het stuk lastiger van afstand omdat je niet langs kan gaan om te kijken.

Binnen hp (gok dat je daar gaat werken met cpl) zal je vast ook flyers zien van mensen die huisgenoten zoeken.

ik geloof dat hp ook een personeelsbus heeft vanaf city center dus je zou eerste week in een hostel kunnen gaan zitten en vandaar uit naar huisje zoeken.

Kwa werkgevers zou je Google Facebook PayPal en ebay kunnen proberen die betalen allemaal minimaal 24000 als goed is. Maar dat kan je ook doen als je eenmaal hier bent.

Ben je al eens eerder in Dublin geweest?
G werkt ook met CPL :)

En CPL is inderaad niet echt bepaald prettig om voor te werken. Aan de andere kant is het een prima manier om die kant op te gaan en dan daar een netwerk op te bouwen voor een betere baan.
pi_137112380
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 22:22 schreef LintuxCx het volgende:
Ook niet voor je sollicitatie? :o

Nou ja, mijn tweede keer in Dublin was ook al met een enkele reis inderdaad. Vijf jaar lang goed gegaan. Ik wil er wel weer eens een... O+
Alleen de bedrijven zelf doen dat, uitzenders doen het meestal gewoon via skype :)
pi_137113266
Ik zit nu drie maanden in Dublin en werk ook voor CPL. Geen grote klachten hoor. Beetje matige informatievoorziening alleen in het begin, over emergency tax en dergelijke.

Oh en Dublin is best geniaal O+
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_137113555
Dublin is best nice inderdaad. En blijf ook nog tijdje in Dublin terwijl ik er al weer 4 jaar zit. Scheelt ook dat mijn werkgever nog gewoon goede loonsverhogingen geeft elk jaar anders was ik al tijden weggeweest.
pi_137120691
Dat zit er bij mij niet in. Vast basissalaris met vaststaande bonussen en maar een tweejarig contract, dat ook niet verlengd kan worden.
pi_137120905
Dat is grootste nadeel van agency's (en CPL vooral) ze hebben echt kut voorwaarden. En vaak doen ze alsof ze heel veel betalen terwijl ze dan maar 19.000 of 21.000 bieden.

Ik werk gewoon rechtstreeks voor een bedrijf en heb ik gewoon vast contract, elke 3 maanden een bonus, tussendoor extra bonussen en elk jaar gesprek over loon. Maar aan andere kant is geld ook niet alles. Als werk bevalt is het ook goed toch
  dinsdag 25 februari 2014 @ 12:19:52 #241
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137121614
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 22:33 schreef wicked-j het volgende:
haha nee, sollicitatie was telefonisch. bloedzenuwachtig, kreeg een hele relaxte gast aan de lijn. gesprek was erg informeel! kreeg op het einde al te horen dat ik zo goed al zeker aangenomen was.
Standaard bij CPL, die nemen iedereen aan die behalve Engels nog een taal spreekt.

Ik heb gelukkig nooit voor ze gewerkt, mijn zoon wel, die heeft echt wel verhalen waar de haren je te berge van rijzen. Er kan nooit iets als jij eens wat nodig hebt (doktersbezoek, onverwacht vrij nemen, etc.), en je moet echt alle bank holidays werken voor je gewone salaris, krijgt niet eens compensatie. Daarentegen, als je ziek bent heb je pech, want je krijgt gewoon niets doorbetaald. En bij Social Welfare mag je tegenwoordig eerst 6 dagen wachten voor je een (magere) ziekte-uitkering krijgt, nadat je eerst twee jaar PRSI betaald hebt. Dus heb je een goeie griep te pakken, dan mis je gewoon bijna 1,5 week salaris.

Geen ziektekostenverzekering bij CPL, geen bonussen, geen salarisverhoging, geen gym, geen pensioen, kortom, geen secundaire arbeidsvoorwaarden.

Succes met je baan. Is het bij HP? Dan zo snel mogelijk intern solliciteren, en weg bij CPL. Dat geldt overigens voor willekeurig welke werkgever je dan ook bij gaat beginnen, zie zo snel mogelijk onder het juk van CPL uit te komen!!
  dinsdag 25 februari 2014 @ 12:29:59 #242
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137121933
Net je andere, gesloten, topic gezien, inderdaad HP dus. Nu, die zitten niet in Dublin maar in Leixlip. Scheelt nogal qua reizen.
pi_137122021
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 12:19 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Standaard bij CPL, die nemen iedereen aan die behalve Engels nog een taal spreekt.

Ik heb gelukkig nooit voor ze gewerkt, mijn zoon wel, die heeft echt wel verhalen waar de haren je te berge van rijzen. Er kan nooit iets als jij eens wat nodig hebt (doktersbezoek, onverwacht vrij nemen, etc.), en je moet echt alle bank holidays werken voor je gewone salaris, krijgt niet eens compensatie. Daarentegen, als je ziek bent heb je pech, want je krijgt gewoon niets doorbetaald. En bij Social Welfare mag je tegenwoordig eerst 6 dagen wachten voor je een (magere) ziekte-uitkering krijgt, nadat je eerst twee jaar PRSI betaald hebt. Dus heb je een goeie griep te pakken, dan mis je gewoon bijna 1,5 week salaris.

Geen ziektekostenverzekering bij CPL, geen bonussen, geen salarisverhoging, geen gym, geen pensioen, kortom, geen secundaire arbeidsvoorwaarden.

Succes met je baan. Is het bij HP? Dan zo snel mogelijk intern solliciteren, en weg bij CPL. Dat geldt overigens voor willekeurig welke werkgever je dan ook bij gaat beginnen, zie zo snel mogelijk onder het juk van CPL uit te komen!!
Ach, hij kan straks een half jaartje ervaring op doen, kijken of het bevalt en dan altijd nog naar Oracle, Salesforce, Google of een van de andere grote jongens gaan
pi_137123640
Nou, ik werk via CPL voor Google en heb niets te klagen. Kan kort vantevoren vrij vragen kan gewoon, ben gewoon vrij op de bank holidays en heb 25 vrije 'paid' leaves. Salaris is heel behoorlijk, vooral omdat het halen van een bonus vrij gemakkelijk is. Kom net niet op 2000 netto p/m uit. Niet betaald worden op sick days is wel jammer idd.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 13:50:28 #245
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137124203
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 13:33 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Nou, ik werk via CPL voor Google en heb niets te klagen. Kan kort vantevoren vrij vragen kan gewoon, ben gewoon vrij op de bank holidays en heb 25 vrije 'paid' leaves. Salaris is heel behoorlijk, vooral omdat het halen van een bonus vrij gemakkelijk is. Kom net niet op 2000 netto p/m uit. Niet betaald worden op sick days is wel jammer idd.
Dan bof je en heeft Google beter voorwaarden afgesproken met CPL dan menig ander werkgever, want dat ligt dus aan Google en beslist niet aan CPL. Mijn zoon heeft bij HP gewerkt, en daar was het echt droevig. 20 dagen paid leave, 21.000 basis salaris, geen bonussen, bank holidays werken zonder compensatie, vakantiedagen minstens 6 weken vooraf indienen, en ga zo maar door. 25 dagen vakantie is overigens erg veel in Ierland. Meeste 'goeie' bedrijven hanteren 23.

Kijk, als je voor de Nederlandse markt werkt, is het logisch dat je op Paddy's day bank holiday een bezetting moet hebben, dus moet werken, aangezien in Nederland dan niets dicht is, maar dat je geen enkele compensatie krijgt voor het werken op een bank holiday vind ik wel heeeeeeeel droevig.
pi_137130154
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 13:33 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Google tuig hier. *O* Mooi om te zien dat el goog CPL een beetje onder bedwang houdt.
pi_137135556
Ik heb zelf ook gewoon 25 vrije dagen per jaar plus elke bankholiday kan ik 200% krijgen of extra vrije dag als ik dat wil. Tevens wordt ziekte gewoon doorbetaald en is vrij nemen erg simpel hier. Maar werkgever is dan ook een erg makkelijke hier.

Het is vaak heel handig om goed naar de extra voorwaarden te kijken bij je werkgever.
pi_137176801
sorry even een paar drukke dagen achter de rug gehad... alles regelen is best veel werk kwam ik achter.

voor zover ik de informatie heb gekregen van CPL heb ik wel betere arbeidsvoorwaarde dan hierboven geschreven word. ik heb iets van een gym langs zien komen en iets van lunch.

mijn plan was ook om rechtstreeks ergens onder contract te komen. meer salaris en pensioen etc zijn natuurlijk ook wel fijjn.

ondertussen al wel voorzien van een huis. hoef ik niet in een B&B te blijven de eerste nachten. Beetje raar om een rondleiding via Skype te krijgen maar ik heb echt een geweldig huis gevonden.
Ticket zit ook al in de mail. op 15 maart gaat mijn grote avontuur beginnen!

nu heb ik eigenljk gelijk nog wat vragen over Dublin:

hoe zit het met de verzekeringen? heb ik een zorgverzekering nodig? aansprakelijkheidsverzekering? misschien nog iets?

en heeft er iemand in Dublin zin om eens een biertje te drinken in de pub? Ik denk dat een paar NL-ers kennen altijd fijn is!
------------_--------
  woensdag 26 februari 2014 @ 23:34:29 #249
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137183422
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 21:29 schreef wicked-j het volgende:

voor zover ik de informatie heb gekregen van CPL heb ik wel betere arbeidsvoorwaarde dan hierboven geschreven word. ik heb iets van een gym langs zien komen en iets van lunch.

Zeker, de gym is alleen voor HP personeel gratis beschikbaar, als jij als CPL-er gebruik wilt maken van de gym mag je fijn betalen. Dat geld ook voor de lunch. Die kun je gewoon kopen.

Hoever ligt je huis (of kamer eigenlijk, naar ik aanneem) van Leixlip af? Heb je al gekeken naar een goede busverbinding naar Leixlip? Of ga je met de trein naar het station in Leixlip en pak je dan de pendelbus?

Dublin is gewoon de zoveelste grote stad, net als Amsterdam, Parijs, Londen, Brussel..... niets bijzonders aan, en is beslist niet Iers. Voor het echte Ierland en de Ierse mentaliteit O+ moet je toch in de binnenlanden gaan kijken. Alles buiten county Kildare is zoveel malen beter dan Dublin, en valt wel onder de noemer 'echt Iers'!!

Verzekeringen, sja, wat heb je nodig... Als je niets hebt waarvoor je regelmatig naar de dokter moet en geen medicijnen gebruikt, zou ik geen zorgverzekering afsluiten. Iedereen wordt geholpen als er iets gebeurt. Of iedereen ook even goed geholpen wordt is natuurlijk een tweede, en de wachttijden zijn echt absurd. Als je onder een bepaald inkomen zit kun je een medical card aanvragen, dan is alle hulp en medicijnen enzo gratis.... Bedenk wel dat zonder een medical card een bezoek aan de dokter al gauw minstens 50 maar in Dublin vaak zelfs 65 euro kost.

Wij hebben wel een particuliere ziektekostenverzekering en zijn verzekerd voor hulp in een prive kliniek in plaats van in een openbaar ziekenhuis, en ik zou het ook niet anders willen. Ben ooit een keer met iets onbenulligs op de A&E van een openbaar ziekenhuis terecht gekomen. Nog nooit zoiets droevigs gezien ;( Aansprakelijkheidsverzekering zou ik altijd doen. In Nederland niet voor niets verplicht. Kost ook in Ierland niet zoveel geld.

Verder moet je gewoon jezelf inlezen op deze website http://www.citizensinformation.ie/en/
Eigenlijk staat daarin alles wat je moet weten met betrekking tot je vragen, en vast en zeker nog meer ook.

Ik kom niet in Dublin een Guinness met je drinken overigens, ik heb een schijthekel aan Dublin. Ik blijf wel fijn in Galway O+ Waar je van harte welkom bent om een Guinnessje of een Black and Tan te komen weghappen.
  woensdag 26 februari 2014 @ 23:37:20 #250
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137183534
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 17:03 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Google tuig hier. *O* Mooi om te zien dat el goog CPL een beetje onder bedwang houdt.
Nou inderdaad!! Dat mag in de krant! :D
  donderdag 27 februari 2014 @ 11:00:04 #251
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_137192204
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 23:34 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Zeker, de gym is alleen voor HP personeel gratis beschikbaar, als jij als CPL-er gebruik wilt maken van de gym mag je fijn betalen. Dat geld ook voor de lunch. Die kun je gewoon kopen.

Hoever ligt je huis (of kamer eigenlijk, naar ik aanneem) van Leixlip af? Heb je al gekeken naar een goede busverbinding naar Leixlip? Of ga je met de trein naar het station in Leixlip en pak je dan de pendelbus?

Dublin is gewoon de zoveelste grote stad, net als Amsterdam, Parijs, Londen, Brussel..... niets bijzonders aan, en is beslist niet Iers. Voor het echte Ierland en de Ierse mentaliteit O+ moet je toch in de binnenlanden gaan kijken. Alles buiten county Kildare is zoveel malen beter dan Dublin, en valt wel onder de noemer 'echt Iers'!!

Verzekeringen, sja, wat heb je nodig... Als je niets hebt waarvoor je regelmatig naar de dokter moet en geen medicijnen gebruikt, zou ik geen zorgverzekering afsluiten. Iedereen wordt geholpen als er iets gebeurt. Of iedereen ook even goed geholpen wordt is natuurlijk een tweede, en de wachttijden zijn echt absurd. Als je onder een bepaald inkomen zit kun je een medical card aanvragen, dan is alle hulp en medicijnen enzo gratis.... Bedenk wel dat zonder een medical card een bezoek aan de dokter al gauw minstens 50 maar in Dublin vaak zelfs 65 euro kost.

Wij hebben wel een particuliere ziektekostenverzekering en zijn verzekerd voor hulp in een prive kliniek in plaats van in een openbaar ziekenhuis, en ik zou het ook niet anders willen. Ben ooit een keer met iets onbenulligs op de A&E van een openbaar ziekenhuis terecht gekomen. Nog nooit zoiets droevigs gezien ;( Aansprakelijkheidsverzekering zou ik altijd doen. In Nederland niet voor niets verplicht. Kost ook in Ierland niet zoveel geld.

Verder moet je gewoon jezelf inlezen op deze website http://www.citizensinformation.ie/en/
Eigenlijk staat daarin alles wat je moet weten met betrekking tot je vragen, en vast en zeker nog meer ook.

Ik kom niet in Dublin een Guinness met je drinken overigens, ik heb een schijthekel aan Dublin. Ik blijf wel fijn in Galway O+ Waar je van harte welkom bent om een Guinnessje of een Black and Tan te komen weghappen.
Galway O+

Dubliner here ^O^

Qua zorgverzekering een grote scam, tenzij je je wilt verzekeren om in een private hospital te worden behandeld.

Heb een akkefietje meegemaakt met mijn vader: Werd met de ambulance naar het Mater hospitaal gebracht (public): De hele nacht gewacht voor een simpele wond en daar sta je dan met je Nederlandse zorgverzekeringskaartje: No prioriry :(

Mijn werkgever betaalt de de helft voor mijn zorgverzekering, gedekt voor opname in private ziekenhuis, maar extras zoals bezoek aan doctor, tandarts betaal ik gewoon zelf uit eigen zak.

BTW: CPL is een scheldwoord en ze lokken buitenlanders om bij vage multinationals als HP te werken. Springplankje, meer is het niet! Maar doe er je voordeel mee om hier te komen en iets beters te vinden ;)
pi_137193657
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 11:00 schreef edcetera het volgende:

[..]

Qua zorgverzekering een grote scam, tenzij je je wilt verzekeren om in een private hospital te worden behandeld.

Heb een akkefietje meegemaakt met mijn vader: Werd met de ambulance naar het Mater hospitaal gebracht (public): De hele nacht gewacht voor een simpele wond en daar sta je dan met je Nederlandse zorgverzekeringskaartje: No prioriry :(

Duh...... 8)7
En logisch dat spoedgevallen, echte spoedgevallen voorgaan boven een simpele wond en derhalve de wachttijd lang is. Waarom wordt ie voor een simpele wond überhaupt met een ambulance naar het Mater vervoerd? Had ie toch beter de volgende dag gewoon naar de huisarts kunnen gaan?
pi_137194000
Ik had bij Aviva een van de uitgebreidste pakketten via mijn werkgever, die betaalde ook, maar die was 1100 euro per jaar. Waar zelfs tandarts e.d. onder viel.

Gewoon naar private ziekenhuizen en klinieken gaan, geen wachtrij, alles prima op orde en vergelijkbaar met Nederland. Ben een keer bij een kennis op bezoek geweest in een openbaar ziekenhuis en ik schrok echt van hoe het er daar aan toe ging :o
pi_137255083
Zullen we anders afspreken als ik eenmaal in Dublin ben? Zorgverzekering kijk ik even wat CPL te bieden heeft. Verder mankeer ik hier in NL ook nooit iets dus dat zal dat ook wel meevallen gom ik zo.
------------_--------
pi_137255754
Zou leuk zijn, komt de topictitel ook nog eens uit. :+

Ik wil ook nog weer eens een paar daagjes in Dublin doorbrengen...
  vrijdag 28 februari 2014 @ 22:36:06 #256
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137256122
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:14 schreef wicked-j het volgende:
Zorgverzekering kijk ik even wat CPL te bieden heeft.
Niks.

In welk district van Dublin heb je nou een kamer?? Dublin 22 en D20 zitten het dichtste bij HP. Enig idee hoever je moet gaan reizen?
  zondag 2 maart 2014 @ 01:52:33 #257
364489 Brainscrewer
Fryslân Boppe!
pi_137294707
Ik ben geen permanente inwoner van Dublin maar ik studeer hier tot midden mei aan de DIT (Kevin Street). Zelf woon ik in Rathmines, vermaak me prima tot nu toe :)
pi_137303677
Ik ga dicht bij de zoo wonen,kan dat 7 zijn? Montepellier Hill was de straat
------------_--------
  zondag 2 maart 2014 @ 17:26:35 #259
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137314235
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 13:33 schreef wicked-j het volgende:
Ik ga dicht bij de zoo wonen,kan dat 7 zijn? Montepellier Hill was de straat
:?

Montpelier Hill? Dat is zowat buiten Dublin in het zuiden. Ligt zeer beslist niet bij Dublin Zoo, want die ligt midden in Phoenix Park. Montpelier Hill ligt ook echt een mega-end reizen van het centrum van Dublin af. Weet je zeker dat het bij de Zoo zou moeten zijn?
pi_137354247
ja als je via google maps zoekt kom je daar ook uit. maar het is toch echt hier KLIK
------------_--------
  maandag 3 maart 2014 @ 19:54:11 #261
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137356827
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 18:59 schreef wicked-j het volgende:
ja als je via google maps zoekt kom je daar ook uit. maar het is toch echt hier KLIK
Ah, da's gaaf. Dat is lekker dicht overal bij, en ook bij Phoenix Park. De Zoo is erg leuk, wordt gerund door een Nederlander, en vooral het olifantenverblijf en de safari zijn een ware oase, als ook het gorillaverblijf, en de apeneilanden. Je zit op een minuut of 20 loopafstand van O'Connelstreet. En vlak bij Heuston station, dus dan ben je zo in Leixlip. Goed geregeld :)
pi_137357883
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 19:54 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Ah, da's gaaf. Dat is lekker dicht overal bij, en ook bij Phoenix Park. De Zoo is erg leuk, wordt gerund door een Nederlander, en vooral het olifantenverblijf en de safari zijn een ware oase, als ook het gorillaverblijf, en de apeneilanden. Je zit op een minuut of 20 loopafstand van O'Connelstreet. En vlak bij Heuston station, dus dan ben je zo in Leixlip. Goed geregeld :)
En nog beter, Dublin Bikes vlakbij, dus nog sneller overal.

Ik mis mijn appartementje in Camden Street Lower wel, echt alles was vlakbij. Zelfs de bios was minder dan 10min (met de fiets). Alleen de huur :X

Wie heeft er trouwens een auto in Ierland? Ik wilde er eentje kopen, maar kwam er achter dat elk weekend er eentje huren goedkoper is :X
  maandag 3 maart 2014 @ 20:40:29 #263
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137358846
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 20:19 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Wie heeft er trouwens een auto in Ierland? Ik wilde er eentje kopen, maar kwam er achter dat elk weekend er eentje huren goedkoper is :X
Wij hebben er twee. Wij wonen precies op het midden van ieders werk. MIjn man werkt een uur rijden naar het noorden, en ik een uur rijden naar het zuiden vanaf ons huis gezien. Aangezien we in the middle of nowhere wonen is het niet te doen met openbaar vervoer. Bovendien wil ik niet afhankelijk zijn. Mijn man heeft een Nissan X-trail, die we ook in de weekenden gebruiken als we erop uit trekken, en ik heb een kleiner dingetje, dat zuunig rijdt ;)
pi_137358919
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 20:40 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Wij hebben er twee. Wij wonen precies op het midden van ieders werk. MIjn man werkt een uur rijden naar het noorden, en ik een uur rijden naar het zuiden vanaf ons huis gezien. Aangezien we in the middle of nowhere wonen is het niet te doen met openbaar vervoer. Bovendien wil ik niet afhankelijk zijn. Mijn man heeft een Nissan X-trail, die we ook in de weekenden gebruiken als we erop uit trekken, en ik heb een kleiner dingetje, dat zuunig rijdt ;)
Heerlijk, de verzekering zal wel een stuk goedkoper zijn in het binnenland dan Dublin centrum. Afgezien wat een parkeerplaats kost :{
  maandag 3 maart 2014 @ 20:44:26 #265
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137359014
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 20:42 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Heerlijk, de verzekering zal wel een stuk goedkoper zijn in het binnenland dan Dublin centrum. Afgezien wat een parkeerplaats kost :{
Als ik in Dublin woonde wilde ik ook geen auto. Geen idee wat de verzekering kost. Iets van 600 euro voor alletwee ofzo.
pi_137359271
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 20:44 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Als ik in Dublin woonde wilde ik ook geen auto. Geen idee wat de verzekering kost. Iets van 600 euro voor alletwee ofzo.
Ik zou voor een Alfa 156 2.0 (wat zijn grotere motoren moeilijk te vinden trouwens, wilde eigenlijk een V6 namelijk). Per maand, incl parkeren tussen de 350 en 450 euro kwijt zijn. Het huren van een vergelijkbare nieuwe auto zou me 60 euro per weekend kosten en dat is wanneer ik de auto zou willen gebruiken.
  maandag 3 maart 2014 @ 20:57:38 #267
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137359636
Dan is huren een koopje :D
Wij parkeren natuurlijk gewoon op eigen erf. En bij het werk zijn gratis parkeerplaatsen. Alleen als we naar Galway city willen moeten we parkeren betalen. En op het vliegveld.
pi_137359711
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 20:57 schreef ElizabethR het volgende:
Dan is huren een koopje :D
Dat dacht ik dus ook ja. vooral omdat ik op een gegeven moment een deal sloot met die verhuurder. Kon soms op vrijdag rond de lunch de auto al ophalen en maandag ochtend pas terug brengen _O_

Waren toffe gasten *O*
pi_137359743
Ik rij een BMW. Kwa verzekeringen waren vooral eerste 2 jaar duur (2500 eerste jaar en 1600 tweede jaar) belasting kost me ook nog eens rond de 700 per jaar. Parkeren is wel gratis bij mijn huis.
pi_137366944
Ik vond het zelf ook goed geregeld, moet het wel delen met een aardige vrouw en een duitse jongen maar dat klikte eigenlijk al heel snel goed. Het is echt een super mooi huus wT recent is opgeknapt. Incl bedlinnen handdoeken etc

En ook fijn,alsik volgende week aankom staathet eten klaar!
------------_--------
  dinsdag 4 maart 2014 @ 10:58:45 #271
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137374288
Haha, maar dat schrijven ze in elke advertentie op Daft..... 'recently refurbished'. Moet je je niet teveel van voorstellen hoor ;)
  dinsdag 4 maart 2014 @ 11:14:54 #272
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_137374775
Ik ben afgelopen weekend nog verhuisd, van een armoedig flatje naar een net appartement in het centrum. Inclusief nieuw, modern en vooral heerlijk bed :Y
pi_137377387
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 10:58 schreef ElizabethR het volgende:
Haha, maar dat schrijven ze in elke advertentie op Daft..... 'recently refurbished'. Moet je je niet teveel van voorstellen hoor ;)
Inderdaad ja :D Het beste is om maximaal voor 6 maanden te huren en daarna verder te kijken als je de stad wat beter kent en een beeld hebt van wat er qua huizen te vinden is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 11:14 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Ik ben afgelopen weekend nog verhuisd, van een armoedig flatje naar een net appartement in het centrum. Inclusief nieuw, modern en vooral heerlijk bed :Y
Tof. Ze zijn wel te vinden ja :Y
  donderdag 6 maart 2014 @ 11:11:57 #274
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_137441645
Ja, voor een werkende van dertig jaar is het wel goed te doen.

Komend weekend citytripje naar Belfast. Nog tips voor wat te doen en te bezoeken?
  donderdag 6 maart 2014 @ 11:21:02 #275
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137441885
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:11 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:

Komend weekend citytripje naar Belfast. Nog tips voor wat te doen en te bezoeken?
Yep.. Deze! Absoluut briljant!
  donderdag 6 maart 2014 @ 11:24:20 #276
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_137475409
nou stond het niet geadverteerd op daft maar de dame in kwestie vertelde het. via google maps zie je ook zon bouwvakschutting om het huis staan.

anyway nog maar een paar dagen en dan gaat het gebeuren! binnenkort dus Fok Dublin pub meeting houden ?
------------_--------
pi_137481376
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 09:50 schreef wicked-j het volgende:
nou stond het niet geadverteerd op daft maar de dame in kwestie vertelde het. via google maps zie je ook zon bouwvakschutting om het huis staan.

anyway nog maar een paar dagen en dan gaat het gebeuren! binnenkort dus Fok Dublin pub meeting houden ?
Die staat al 2 jaar op de planning :')
  zondag 9 maart 2014 @ 13:38:37 #279
364489 Brainscrewer
Fryslân Boppe!
pi_137542536
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:11 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:

Doe zoals hierboven vermeld een Black Cab Tour, je krijgt een rondleiding door de stad (in een black cab :P) waarin vooral de Katholiek/Protestantse problematiek aan bod komt. Belfast staat natuurlijk bekend om z'n verleden mbt het geweld in The Troubles. Toch vond ik dat er in de stad een heel eigenaardige sfeer hing, niet mijn ding in ieder geval... :N
  maandag 10 maart 2014 @ 09:42:17 #280
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_137573394
Thanks voor de Black Cab Tour-tip! Was indrukwekkend :Y Goede gids erbij ook. Troubles fascineren me, dus ik vond het geweldig.

Ik had Belfast eerlijk gezegd een stuk grauwer en onaangenamer verwacht, maar het viel positief mee. Wat rondgezwalkt, wat gedronken en ook nog naar de Crumlin Jail geweest.
  maandag 10 maart 2014 @ 10:43:58 #281
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_137574704
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 09:42 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Thanks voor de Black Cab Tour-tip! Was indrukwekkend :Y Goede gids erbij ook. Troubles fascineren me, dus ik vond het geweldig.

Ik had Belfast eerlijk gezegd een stuk grauwer en onaangenamer verwacht, maar het viel positief mee. Wat rondgezwalkt, wat gedronken en ook nog naar de Crumlin Jail geweest.
Ook leuk is een bezoek aan de Sinn Fein souvenir/boekwinkel aan Falls Road. Voor dat bezoek heb ik wel even mijn NL voetbalshirt uitgetrokken. :P

Tijdens m'n bezoek aan de Rangers pub aan Sandy Row had ik hem weer aan. :P

had m'n NL shirt niet eens bij me, maar wel als nazaat van Willem van Oranje [!] voorgedaan :P
reset
  maandag 10 maart 2014 @ 13:39:28 #282
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_137580178
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 10:43 schreef Individual het volgende:

[..]

Ook leuk is een bezoek aan de Sinn Fein souvenir/boekwinkel aan Falls Road. Voor dat bezoek heb ik wel even mijn NL voetbalshirt uitgetrokken. :P

Tijdens m'n bezoek aan de Rangers pub aan Sandy Row had ik hem weer aan. :P

had m'n NL shirt niet eens bij me, maar wel als nazaat van Willem van Oranje [!] voorgedaan :P
Hehe, ja ik sta trots op de foto bij de muurschildering van ome Willem
  maandag 10 maart 2014 @ 13:39:55 #283
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_137580189
Dubbel

[ Bericht 98% gewijzigd door Kabouter_Krulleput op 10-03-2014 13:40:18 (Verwijderen svp dubbel) ]
  maandag 10 maart 2014 @ 13:43:57 #284
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_137580326
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 13:39 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:

[..]

Hehe, ja ik sta trots op de foto bij de muurschildering van ome Willem
Deze?

reset
pi_137810927
nou eerste dagje dublin zit erop, heb zo'n 16 km gelopen vandaag, goede tips gekregen van de huisbazin. veel gezien en ook nog de eerste kleine boodschappen kunnen doen.

morgen phoenix park eens ontdekken, de rit met de taxi was al enorm indrukwekkend, ik ben enorm benieuwd dus hoe het te voet zal zijn,
------------_--------
pi_137812426
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 19:38 schreef wicked-j het volgende:
nou eerste dagje dublin zit erop, heb zo'n 16 km gelopen vandaag, goede tips gekregen van de huisbazin. veel gezien en ook nog de eerste kleine boodschappen kunnen doen.

morgen phoenix park eens ontdekken, de rit met de taxi was al enorm indrukwekkend, ik ben enorm benieuwd dus hoe het te voet zal zijn,
Te voet? :o huur een fiets! Is niet zo duur en het park is echt te groot om helemaal te lopen.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:44:31 #287
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137843030
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 20:05 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Te voet? :o huur een fiets! Is niet zo duur en het park is echt te groot om helemaal te lopen.
LOL! Hij zal weinig ruimte hebben, het enorm druk zijn, wegens Paddy's. Valt wel met zijn neus in de boter, een dag in Ierland en meteen nationaal feest.
pi_137847558
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:44 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

LOL! Hij zal weinig ruimte hebben, het enorm druk zijn, wegens Paddy's. Valt wel met zijn neus in de boter, een dag in Ierland en meteen nationaal feest.
Dat is nice ja, wel jammer dat ik er dit jaar niet bij kon zijn -O- maar in mijn herinnering loopt iedereen in het centrum en niet echt in Phoenix park.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:42:31 #289
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_137847779
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:37 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Dat is nice ja, wel jammer dat ik er dit jaar niet bij kon zijn -O- maar in mijn herinnering loopt iedereen in het centrum en niet echt in Phoenix park.
En de toeristen gaan de amateuristische optocht kijken. :D
reset
pi_137847821
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:42 schreef Individual het volgende:

[..]

Ik deed dat ook altijd :6 maar een gemiddelde carnavals optocht in Nederland is leuker/mooier inderdaad :{
  maandag 17 maart 2014 @ 17:01:00 #291
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_137848497
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:42 schreef Individual het volgende:

[..]

De enige optocht in Ierland die de moeite waard is en waar geen tractoren aan te pas komen is de Night Parade van het Galway Arts Festival. Zeer spectaculair altijd. Beetje Cirque du Soleil achtig.
  maandag 17 maart 2014 @ 23:22:00 #292
364489 Brainscrewer
Fryslân Boppe!
pi_137868558
Ik ben tot de conclusie gekomen dat St. Patrick's Day eigenlijk niks anders is dan Koningsdag, maar dan met iedereen in het groen :P
pi_137877042
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:01 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

De enige optocht in Ierland die de moeite waard is en waar geen tractoren aan te pas komen is de Night Parade van het Galway Arts Festival. Zeer spectaculair altijd. Beetje Cirque du Soleil achtig.
Interessant, daar maar eens een keertje gaan kijken dan, zocht toch nog een excuus om weer eens een roadtrip te maken.

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 23:22 schreef Brainscrewer het volgende:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat St. Patrick's Day eigenlijk niks anders is dan Koningsdag, maar dan met iedereen in het groen :P
Hehe, daar komt het wel op neer ja, iets slechter weer meestal, dat wel.
pi_138091745
Wat geweldig om een topic te hebben met handige tips. Ik heb besloten om in dit geweldige land te gaan vestigen. Vandaag de eerste sollicitaties de deur uitgedaan (eentje in Dublin en de andere in Cork :p)
NL begint saai te worden en ben ook beetje teleurgesteld dat ik geen baan op niveau kan vinden (Hbo+ / WO). Als jullie nog een leuke vacature vinden hoor ik t graag.

Hopelijk kan ik binnenkort met jullie een biertje drinken:)
  maandag 31 maart 2014 @ 07:31:59 #295
388308 superbly
always hot
pi_138353032
Wat betaal je tegenwoordig nou voor een pint Guiness in Ierland?
pi_138370869
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:32 schreef SandwichIslands het volgende:
Wat geweldig om een topic te hebben met handige tips. Ik heb besloten om in dit geweldige land te gaan vestigen. Vandaag de eerste sollicitaties de deur uitgedaan (eentje in Dublin en de andere in Cork :p)
NL begint saai te worden en ben ook beetje teleurgesteld dat ik geen baan op niveau kan vinden (Hbo+ / WO). Als jullie nog een leuke vacature vinden hoor ik t graag.

Hopelijk kan ik binnenkort met jullie een biertje drinken:)
Ligt eraan wat je wilt doen, als je in sales wilt werken kan je morgen een baan hebben....
pi_138396153
Sales vind ik wel ok, maar alleen wil ik wel wat zekerheid hebben. Ik heb wel eens verhalen geoord dat wanneer je 2 dagen achterelkaar je targets niet haalt, mag inpakken.

De vacature in Cork is niets geworden. Het was via Pareto law http://www.reviewcentre.com/reviews87279.html zegt wel genoeg :P. Ik heb zelf de sollicitatieprocedure stopgezet.
pi_138406084
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 13:15 schreef SandwichIslands het volgende:
Sales vind ik wel ok, maar alleen wil ik wel wat zekerheid hebben. Ik heb wel eens verhalen geoord dat wanneer je 2 dagen achterelkaar je targets niet haalt, mag inpakken.

De vacature in Cork is niets geworden. Het was via Pareto law http://www.reviewcentre.com/reviews87279.html zegt wel genoeg :P. Ik heb zelf de sollicitatieprocedure stopgezet.
Ligt eraan waar je gaat, je moet hoe dan ook hard werken, harder dan in Nederland de standaard is, maar daar wordt je dan ook naar betaald.
Bij sommige bedrijven is het startsalaris gelijk aan een modaal inkomen hier in Nederland. Houd daarbij in je hoofd dat een modaal salaris in Ierland ook nog eens lager ligt.
pi_138435876
Hard werken is voor mij geen enkel probleem. Ik zit alleen te twijfelen of Sales, gezien het huidige klimaat, nog te doen is. Ik zie ook dat er helpdesk functies zijn. Misschien is zo een functie op dit moment beter en ik kan altijd nog overstappen naar Sales.

Op de website van CPL staan een aantal vacatures die bij mij wensen passen. Is CPL te vertrouwen en zouden jullie via dit bureau solliciteren?
pi_138446239
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 14:52 schreef SandwichIslands het volgende:
Hard werken is voor mij geen enkel probleem. Ik zit alleen te twijfelen of Sales, gezien het huidige klimaat, nog te doen is. Ik zie ook dat er helpdesk functies zijn. Misschien is zo een functie op dit moment beter en ik kan altijd nog overstappen naar Sales.

Op de website van CPL staan een aantal vacatures die bij mij wensen passen. Is CPL te vertrouwen en zouden jullie via dit bureau solliciteren?
Als je een goede CV hebt, zou ik het bij Google zelf proberen, er zijn genoog Googlers die een centje extra willen verdienen door je een referral te geven, wat je kans om aan genomen zo'n 20x verhoogd, als Nederlander heb je sowieso al een grotere kans.

Salesforce geldt hetzelfde, bij Oracle mag je zelfs zonder ervaring wel aan de slag volgens mij en Indeed lukt ook nog wel vermoed ik.
  donderdag 3 april 2014 @ 09:38:54 #301
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_138462892
Dat geldt ook voor Google Maps, waar ik werk. Daar is zelfs een diplomaatje niet van belang. Het werk is dan ook niet erg ingewikkeld, maar je wordt nog steeds aardig betaald.
Ik wil je best referren (dat levert hier niet zoveel op voor mij helaas ;)). Prima tijdelijke baan..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')