Dan moet je dat mededelen in het vakantietopic voor ierland. Niet in het emigratietopic. Wij gaan er niet meer op vakantie, aangezien we er wonen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 23:56 schreef Atmosphere82 het volgende:
Geweldig land om op vakantie te gaan, dat Ierland!
Ik heb met bike 2 work vorig jaar een Italiaan gehaald bij Cyclebikequote:Op maandag 12 maart 2012 19:46 schreef PeuRac het volgende:
Trouwens, wie er met het Bike-2-Work plan een fiets wil kopen...
Daar kan ik me helemaal in vinden, emigreren associeer ik met voor altijd naar Canada of Australie... niet met 40 minuten vliegen naar twee landen verderop omdat dat op een dag ff goed uitkwam.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 00:32 schreef PeuRac het volgende:
emigreren is wel een groot woord ;-) ik vind mezelf een expat, blijf hier een aantal jaar en dan ga ik verder.
Al ben ik mn appartement wel aan het inrichten met kleine persoonlijke details.
waar woon jij eigenlijk ergens? Ik woon achter Coppers. Bij mij op het werk hebben ze (nog) geen B2w helaas. Dus mijn fiets moet nog ff wachten.quote:Op maandag 12 maart 2012 21:37 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Ik heb met bike 2 work vorig jaar een Italiaan gehaald bij Cyclebike
[ afbeelding ]
Dus als je me ziet rijden, ff zwaaien!
Ik ben wel degelijk geemigreerd. Ik ga NOOIT meer terug naar Nederland. Voor geen 100 miljoen.En ik ben niet naar Ierland vertrokken omdat 'het goed uitkwam' maar omdat het MIJN land is en ik me er meer thuisvoel dan in nederland. Nederland mag wat mij betreft genuked worden.quote:Op maandag 12 maart 2012 21:44 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Daar kan ik me helemaal in vinden, emigreren associeer ik met voor altijd naar Canada of Australie... niet met 40 minuten vliegen naar twee landen verderop omdat dat op een dag ff goed uitkwam.
dat heb ik totaal andersom, ik zit hier omdat mn werk hier is. Als ik ergens anders heen moet, of ga, zal ik het niet missen. Dit is tot nu toe, om te wonen, wel de minste plek voor mij.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:39 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ik ben wel degelijk geemigreerd. Ik ga NOOIT meer terug naar Nederland. Voor geen 100 miljoen.En ik ben niet naar Ierland vertrokken omdat 'het goed uitkwam' maar omdat het MIJN land is en ik me er meer thuisvoel dan in nederland. Nederland mag wat mij betreft genuked worden.
Geen last van gehad laatste keer. Op maandag besteld, op donderdag geinstalleerd.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 02:14 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ik ben ook wel bezig om met maximaal twee jaar verder of eventueel terug te gaan. Simpele dingen als dat internet nu al 7 werken duurt, Vinden ze hier heel normaal, ik vind dat onacceptabel.
Dan heb je niet goed gezocht want Permanent TSB heeft een heel acceptabele en werkbare vorm van internetbankieren.quote:Zo zijn er veel meer, geen fatsoenlijke bank te vinden waarbij er een werkbaar internet bankier systeem is, etc.
Dan heb je geluk als ik de meesten mag geloven hier op het werk. En het is niet eens de specifieke dingen, het totaal plaatje maakt het gewoon niet prettig.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 11:52 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Geen last van gehad laatste keer. Op maandag besteld, op donderdag geinstalleerd.
Daar ga ik dan maar eens even naar kijken, ben AIB wel zat.quote:[..]
Dan heb je niet goed gezocht want Permanent TSB heeft een heel acceptabele en werkbare vorm van internetbankieren.
Ierland is super mooi, wanneer ik buiten Dublin ben geniet ik compleet van het land. Recentelijk een conferentie gehad in Kilkenny, ongelofelijk mooie omgeving. Verder huur ik regelmatig een auto om de stad uit te gaan.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 10:29 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, precies. Dat soort dingen heb ik me ook wel aan geërgerd toen ik er nog niet zo lang was. Maar het is verder wel een mooi land, dat zeker. Mijn familie vindt het dan ook zonde dat ik wegga, maar dan leg ik ze ook altijd maar uit dat hier op vakantie zijn idd een stuk leuker is dan hier wonen.
Maar ik heb er zeker geen moment spijt van gehad. Het is niet te ver van Nederland, er is veel moois om me heen (Glendalough is al heel dichtbij bijvoorbeeld) en Oxegen een paar jaar geleden was bijvoorbeeld ook echt een stuk gezelliger dan Lowlands — al vond ik dat in 2009 tegenvallen maar ws was dat omdat de gemiddelde leeftijd wel erg naar beneden aan het gaan was.
Ik ben teveel aan vrienden en familie in Nederland gehecht om het land permanent te verlaten dus ik blijf dichtbij en kom er ook wel een keer terug.
Ticknock, D18, Coppers zegt me niets helaasquote:Op maandag 12 maart 2012 23:38 schreef PeuRac het volgende:
[..]
waar woon jij eigenlijk ergens? Ik woon achter Coppers...
Als ik dat opzoek, lijkt het helemaal buiten D te liggen? Coppers, is in het cenrtum vlakbij St. Stephens Green.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:10 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Ticknock, D18, Coppers zegt me niets helaas
[trollmode]Emigreren is MINSTENS 8 uur vliegen van NL, anders is het gewoon net over de grens wonen. Als je buren weten wat de hoofdstad van NL is telt het gewoon niet [/trollmode]quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:39 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ik ben wel degelijk geemigreerd. Ik ga NOOIT meer terug naar Nederland. Voor geen 100 miljoen.En ik ben niet naar Ierland vertrokken omdat 'het goed uitkwam' maar omdat het MIJN land is en ik me er meer thuisvoel dan in nederland. Nederland mag wat mij betreft genuked worden.
Dan telt het nietquote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:14 schreef Tennessee het volgende:
[..]
[trollmode]Emigreren is MINSTENS 8 uur vliegen van NL, anders is het gewoon net over de grens wonen. Als je buren weten wat de hoofdstad van NL is telt het gewoon niet [/trollmode]
Ik zit echt aan de absolute zuidrand, tegen de helling van de Dublin Mountains op en zie van mijn balkon dat uitkijkt naar het zuiden dus alleen maar die Dublin Mountains. Van de andere kant van het gebouw, als je naar het noorden kijkt zie je heel Dublin liggen en op een heldere dag zelfs het vliegveld wat ten noorden van Dublin ligt.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:13 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Als ik dat opzoek, lijkt het helemaal buiten D te liggen? Coppers, is in het cenrtum vlakbij St. Stephens Green.
Waarom ben je zo boos op Nederland?quote:Op dinsdag 13 maart 2012 22:36 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dan telt het nietMij een rotzorg. Als ik maar nooit meer naar Nederland hoef te remigreren.
Overigens zal ik 100% zeker, als de tijd daar is, het mij toekomende deel van de AOW claimen. Mocht ie tegen die tijd nog bestaan. Ik heb 26 jaar lang voor van alles en nog wat premie afgedragen in Nederland, en ik zal potdomme niet meemaken dat ik nooit eens ergens van profiteer.
Wek ik die indruk? Nee, op Nederland ben ik niet boos. Op de verharde en egoïstische nederlandse maatschappij wel. Ik hou van de nederlandse landschappen en prachtige steden met de karakteristieke architectuur. Maar de kutmentaliteit van de gemiddelde nederlander kan me echt gestolen worden, en hoewel Ierland qua mentaliteit nog ergens in de jaren 50 vertoeft, gaat het rap dezelfde kant op als in Nederland en moet ik straks dus echt nog eens naar het uiterste puntje van Alaska emigreren om van mensen verlost te raken. Ik eindig vast als kluizenaar met een superinternetverbindingquote:Op dinsdag 13 maart 2012 23:38 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Waarom ben je zo boos op Nederland?
Ik stond bij Christchurch. Ik stond redelijk vooraan, ik ben grote carnavals optochten en bloemen Corso's uit Brabant en Duitsland gewend, dan is dit toch wel wat anders. Het was ook zo over.quote:Op zondag 18 maart 2012 02:36 schreef ElizabethR het volgende:
Waar ben jij geweest dan? Want de Dubs parade was echt FAN-TAS-TISCH.
Dat was mijn ervaring dus ook.quote:Op zondag 18 maart 2012 15:38 schreef Individual het volgende:
M'n Ierse vrienden vonden het maar toeristenonzin die optocht in Dublin. Na veel te lang te hebben gewacht hadden we wel een goed plekje, maar de optocht was vrij teleurstellend dus hebben we het einde niet eens afgewacht en zijn maar naar de pub gegaan.
De optocht was een beetje amateuristisch vergeleken met het bloemencorso in m'n kleine dorpje in NL.
tv inderdaad. En wat ik daar zag vond ik erg mooi. Veel mooier dan die stomme papier maché wagens bij carnaval in nederlandquote:Op zondag 18 maart 2012 10:31 schreef LintuxCx het volgende:
Jij bent naar Dublin toe gekomen? Of heb je 'm net als ik op TV bekeken?
Ik wilde 'm eigenlijk wel eens in het echt zien maar ik kon niet naar buiten ivm werk.
Als ik het geld ooit heb denk ik daar ook aan, om naar Ierland te gaan.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:39 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Alles moet nog op papier, ook tussen organisaties, Overal willen ze een kopie van een rekening zien als bewijs dat je ergens woont, etc, etc. Het is allemaal vrij omslachtig.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:14 schreef Atmosphere82 het volgende:
[..]
Als ik het geld ooit heb denk ik daar ook aan, om naar Ierland te gaan.
Nederland wordt (vooral in politiek opzicht) steeds vervelender lijkt het wel. Buiten dat is Ierland, schitterend, magisch en prachtig om te zien!![]()
Maar ik hoorde ook dat alles er in een heel traag tempo aan toe gaat, de bureaucratie enzo.
Dat zei onze reisleidster tijdens mijn vakantie in 2009.
Ik wilde een machtiging afgeven voor m'n fietsenplan hier (leenfietsen door de hele stad, heel mooi systeem), omdat ik het niet van m'n Credit Card af wil hebben. Dat duurt dus gewoon 6 weken.quote:Op dinsdag 3 april 2012 14:53 schreef Atmosphere82 het volgende:
Serieus, en dat nog in 2012? Intrigerend, dat is het wel...
Bij Permanent TSB is dat even een belletje doen en het is geregeld, ook 's-avonds (tot 9 uur geloof ik). De rest doe ik allemaal online hoor, ook extra rekeningen openen, standing orders, tussen mijn rekeningen betaalverkeer regelen, credit card, allemaal online.quote:Op dinsdag 3 april 2012 15:37 schreef RPG het volgende:
(tot je naar buitenland geld wilt overmaken want dan moet je eerst naar de bank om dat in het systeem te laten zetten, maar dat was ik al gewend in Zuid Afrika waar zelfde systeem is)
Je kletst echt uit je nek hoor. Er is legio wat je online kunt regelen. Ook snel. Belasting, verzekeringen, internetbankieren bestaat wel degelijk, en dat heb ik je al verteld ook, tv license, motorrijtuigenbelasting, household charges, electriciteitsrekening, olie bestellen, ik doe alles online, aangezien ik geen tijd heb (en al helemaal geen zin) om al die bedrijven langs te gaan.quote:Op dinsdag 3 april 2012 15:29 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ik wilde een machtiging afgeven voor m'n fietsenplan hier (leenfietsen door de hele stad, heel mooi systeem), omdat ik het niet van m'n Credit Card af wil hebben. Dat duurt dus gewoon 6 weken.
Bij de bank moet je nog naar je locale kantoor, alles werkt nog op papier en het internetbankieren lijkt uit de jaren 80 te komenOhja en per Mei ga je bij een van de grotere banken 20 cent per transactie betalen.
(ik ga dus mooi overstappen).
Belastingaanslag gaat ook nog op papier, En alles duurt gewoon lang, je kan niet even snel wat regelen. Het duurde 7 weken voordat ik internet had (en dat was nadat ik een klacht persoonlijk aan iemand in de directie had gegeven).
Vervolgens wil je eigenlijk Dublin vermijden om er te wonen, er is veel armoe hier en eigenlijk alles is slecht onderhouden.
Ja ik doe ook alles online op geld naar ander land overmaken na. Maar dat heb ik ook pas 2x gedaan in de 2 jaar dat ik hier zit en die mensen staan na 1x via de bank ook automatisch bij je online bankieren.quote:Op dinsdag 3 april 2012 19:56 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Bij Permanent TSB is dat even een belletje doen en het is geregeld, ook 's-avonds (tot 9 uur geloof ik). De rest doe ik allemaal online hoor, ook extra rekeningen openen, standing orders, tussen mijn rekeningen betaalverkeer regelen, credit card, allemaal online.
Ik heb maar een paar dingen, bank, telefoon, internet, energie en huur. Alle andere zaken regelt m'n werkgever. TV heb ik niet, auto huur ik en gaat via de CC.quote:Op dinsdag 3 april 2012 19:59 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Je kletst echt uit je nek hoor. Er is legio wat je online kunt regelen. Ook snel. Belasting, verzekeringen, internetbankieren bestaat wel degelijk, en dat heb ik je al verteld ook, tv license, motorrijtuigenbelasting, household charges, electriciteitsrekening, olie bestellen, ik doe alles online, aangezien ik geen tijd heb (en al helemaal geen zin) om al die bedrijven langs te gaan.
Hè, jij ook al? Terug naar Nederland?quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:53 schreef laforest het volgende:
Mja, ik ga Ierland verlaten. Zet er na 6 jaren een punt achter.
Erheen is misschien lastig, maar als je genoeg drinkt, is de terugweg een makkiequote:Op dinsdag 3 april 2012 23:38 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Hè, jij ook al? Terug naar Nederland?
Ik had van 't weekend een vriend op bezoek hier, nog even mooi Bray-Greystones gelopen. En in het laatste stukje mijn enkelbanden flink verneukt.Maakt de verhuizing weer wat ingewikkelder...
Zondag bij de dokter @ St Vincent's wel echt een papiermoment. Betalen kon alleen met geld of met een checque. Ik heb verdorie mij nog checques ook maar had die thuis liggen. Moest dus nog even wat pinnen om de hoek voor ik weg mocht.
Naar de pub toe gaat ook even lastig. Hopen dat ik toch binnenkort weer wat mobiel ben want we hadden nog steeds het idee om te meeten.
En al die dingen heb ik ook en die gaan allemaal online.quote:Op dinsdag 3 april 2012 21:21 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ik heb maar een paar dingen, bank, telefoon, internet, energie en huur.
Nou, wat zeur je dan, je hoeft het niet eens zelf te doen.quote:Alle andere zaken regelt m'n werkgever. TV heb ik niet, auto huur ik en gaat via de CC.
Is gewoon niet waar! Nogmaals, Permanent TSB heeft een prima vorm van internetbankieren.quote:Online bankieren is in vergelijking met andere landen wel echt een hel hier.
*zucht* P-E-R-M-A-N-E-N-T T-S-B!!!!!! Het enige waar je nog voor moet bellen bij het internet bankieren is het opzetten van betalingen naar het buitenland, staan die eenmaal in je 'adressenlijst' dan kun je het gewoon verder via internetbankieren regelen, ELKE maand.quote:Plus dat het geld overmaken naar het buitenland super omslachtig is, dat kan niet eens periodiek (bij AIB tenminste). Waardoor ik het elke maand weer handmatig moet doen.
Je drijft echt over. Ierland ligt op een mooi gemiddelde, qua bureaucratie. En je moet inderdaad concessies doen ten opzichte van Nederland en Duitsland. Maar ja, dat zijn dan ook zeer gedisciplineerde landen, die staan dan weer aan top. Ga eens in Portugal (of SPanje, Italie, Griekenland, Hongarije, Tjechie, Slovakije, Polen, hell, zelfs Belgie etc. etc. ) wonen, en probeer daar maar eens eits gedaan te krijgen. Dan ga je nog terug verlangen naar Ierland!quote:En het niveau haalt het bij lange na niet bij wat je in Nederland, Duitsland of bijvoorbeeld Finland hebt. En dan heb ik het vooral over de snelheid waarmee dingen gaan.
Ik schuif ook, ik het vier rekeningen, waarvan een lange termijn sparen/beleggen, een korte termijn sparen en nog een current account en een credit card rekening. Ik schuif ook behoorlijk. Online. Alles.Heel erg handig.quote:Begrijp me niet verkeerd, ik vind Ierland een mooi land en vind het wonen hier prima, maar dit belast me wel redelijk. Ik schuif redelijk wat met geld heen en weer en het is gewoon onhandig. Daarom gaat bij mij alles meteen naar andere rekeningen, buiten Ierland.
Neen, ik ga naar Oostenrijk.quote:Op dinsdag 3 april 2012 23:38 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Hè, jij ook al? Terug naar Nederland?
Ik had van 't weekend een vriend op bezoek hier, nog even mooi Bray-Greystones gelopen. En in het laatste stukje mijn enkelbanden flink verneukt.Maakt de verhuizing weer wat ingewikkelder...
Zondag bij de dokter @ St Vincent's wel echt een papiermoment. Betalen kon alleen met geld of met een checque. Ik heb verdorie mij nog checques ook maar had die thuis liggen. Moest dus nog even wat pinnen om de hoek voor ik weg mocht.
Naar de pub toe gaat ook even lastig. Hopen dat ik toch binnenkort weer wat mobiel ben want we hadden nog steeds het idee om te meeten.
Oostenrijk, cool.quote:Op woensdag 4 april 2012 10:18 schreef laforest het volgende:
Neen, ik ga naar Oostenrijk.
Wanneer is die meeting dan? Lijkt me leuk nog even voor ik weg ga.
Klinkt goed.quote:Op woensdag 4 april 2012 10:32 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Oostenrijk, cool.De meeting is nog geen datum voor maar de avond van vrijdag de 20e misschien? Da's een week voor mijn vertrek, misschien wel een tactisch moment.
Dat moet lukkenquote:Op woensdag 4 april 2012 10:32 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Oostenrijk, cool.De meeting is nog geen datum voor maar de avond van vrijdag de 20e misschien? Da's een week voor mijn vertrek, misschien wel een tactisch moment.
Voor mij liefst niet te ver weg van D4 iig — heb nog steeds een dikke poot.quote:Op woensdag 11 april 2012 00:44 schreef Tennessee het volgende:
Heu, ja, sorry, lag ff te pitten... Ben erbij, natuurlijk, waar?
Overal in/om het centrum vind ik prima.quote:Op woensdag 11 april 2012 01:46 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Voor mij liefst niet te ver weg van D4 iig — heb nog steeds een dikke poot.
'k Houd iig wel van Waterloo in Baggot St, maar sta ook open voor andere pubs waar muziek hooguit op de achtergrond staat ipv dat het zo hard staat om over het gepraat in de "achtergrond" heen te komen.(Messy Maguire was daar wel heel goed in bv..)
Ben ik een ouwe lul?
De Barge is bij mij om de hoekquote:Op woensdag 11 april 2012 18:35 schreef Tennessee het volgende:
Overal in de zuidelijke helft van is fine met mij. Ik kan eventueel ophalen/thuisbrengen als we minder-valide meetgangers hebben. Pub-suggesties heb ik niet/ga ik nooit heen. Ken alleen The Barge en een sportkroeg in een zijstraat van niet O'Connel street maar die andere winkelstraat bij stephen's green (carriere als tourist guide in dublin zit er voor mij voorlopig niet in)
hmm, ik zou er niet op rekenenquote:Op woensdag 11 april 2012 19:25 schreef Tennessee het volgende:
als het mooi weer is kunnen we ook bij de barge buiten zitten... voordeel van de barge voor mij zou zijn een relatief redelijk grote kans dat ik niet verdwaal op zoek naar...
Wat? Dat ik niet verdwaal op zoek naar? Ik zei ook relatief redelijk grote kans...quote:hmm, ik zou er niet op rekenen
quote:Op donderdag 12 april 2012 08:37 schreef Tennessee het volgende:
Waaaat??? Wromnie? Ik kom je wel ff ophalen hoor!
Ik vlieg donderdag ook voor een weekje naar Nederland, tot die tijd ben ik redelijk druk.quote:Op maandag 23 april 2012 23:09 schreef LintuxCx het volgende:
Ik ben vanaf donderdag al weg.Had het wat eerder moeten plannen, maar volgens mij gaan Fok! meets altijd fout.
quote:Op maandag 23 april 2012 23:09 schreef LintuxCx het volgende:
Ik ben vanaf donderdag al weg.Had het wat eerder moeten plannen, maar volgens mij gaan Fok! meets altijd fout.
Om het goed te vergelijken:quote:Op maandag 4 juni 2012 13:41 schreef mymoodfentje het volgende:
Zijn hier mensen die in Dublin wonen? Kunnen jullie mij vertellen wat een 2kamer appa kost en zijn de levensonderhoud kosten vergelijkbaar met die in NL ?
Ik woon in het centrum, bij alle clubs en betaal 1300 voor 2 slaap kamers, twee badkamers en een klein woonkamer + keuken. De slaapkamers zijn wel ruim.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:41 schreef mymoodfentje het volgende:
Zijn hier mensen die in Dublin wonen? Kunnen jullie mij vertellen wat een 2kamer appa kost en zijn de levensonderhoud kosten vergelijkbaar met die in NL ?
Eten en drinken is wel aanzienlijk duurder, een tv licentie betaald niemand, ik sowieso niet, maar heb dan ook geen tv. Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.quote:Op maandag 4 juni 2012 14:57 schreef RPG het volgende:
[..]
Om het goed te vergelijken:
Salaris:
Stel je vediend 25000 per jaar
In Ierland hou je netto over: ¤21.495,36 (Bron )
In Nederland hou je netto over: ¤19.090,00 (Bron
Overige verplichte kosten:
Ierland: TV license (160 per jaar)
Dus hou je 21.335,36 over
Nederland: ziektekosten verzekering (rond 1200 per jaar), rioolheffing (verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar), afvalstoffenheffing(verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar)
Dus hou je 17490,00 over
In Ierland heb je dus 1778 per maand om te besteden
In Nederland heb je dus 1457 per maand om te besteden (mogelijk met zorg toeslag heb je 50 euro meer)
Huur prijzen:
Gemiddelde huur prijs in Dublin is: 1000 http://www.daft.ie/report/Daft-Rental-Report-Q4-2011.pdf
Gemiddelde huur prijs in Amsterdam is: 1100 http://gemiddeldgezien.nl(...)gemiddelde-huurprijs
Stroom is iets duurder in Ierland dan NL (Bron
Daarentegen is Water gratis in Ierland en niet in NL
Dus zelfs als producten hier duurder zijn in de winkel zal dat nooit 300 euro duurder zijn. Dus hou je hier met zelfde bruto salaris aanzienlijk meer over.
Ik heb al eens een inspecteur aan de deur gehad voor tv license. Dus ik betaal hem wel gewoon netjes ik heb dan ook wel een aanzienlijk grote tv die best wel opvaltquote:Op maandag 4 juni 2012 14:59 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Eten en drinken is wel aanzienlijk duurder, een tv licentie betaald niemand, ik sowieso niet, maar heb dan ook geen tv. Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
Oh nee? En waar heb je die wijsheid nu weer vandaan?? De meeste mensen betalen gewoon een tv license. Volgens jou is er ook al geen internetbankieren. Terwijl dat er wel is. Dus vragensteller, ga in godsnaam niet op info af die door peurac wordt gegeven, aangezien die toch alleen maar negatief doet, en foutief informeert. Ik betaal al 7 jaar lang elk jaar netjes mijn tv license. En de meeste mensen die ik ken in Ierland betalen ook gewoon.quote:
Ook al niet waar. Zorgverzekering is niet verplicht, iedereen is van staatswege uit 'verzekerd'. Je kunt jezelf alleen ook nog particulier verzekeren om meer voorrechten en een betere dekking te hebben (Private Healthcare) en in een aantal gevallen wordt zo een verzekering door de werkgever betaald, zeker niet 'meestal' zoals peurac beweert. Bovendien komt het meestal uit je flex benefits bij de werkgever, dus in feite betaal je het nog gewoon zelf.quote:Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
Geen enkele van mijn vrienden betaald het, dat is een vrij aanzienlijke groep hier.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:38 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Oh nee? En waar heb je die wijsheid nu weer vandaan?? De meeste mensen betalen gewoon een tv license. Volgens jou is er ook al geen internetbankieren. Terwijl dat er wel is. Dus vragensteller, ga in godsnaam niet op info af die door peurac wordt gegeven, aangezien die toch alleen maar negatief doet, en foutief informeert. Ik betaal al 7 jaar lang elk jaar netjes mijn tv license. En de meeste mensen die ik ken in Ierland betalen ook gewoon.
[..]
Ook al niet waar. Zorgverzekering is niet verplicht, iedereen is van staatswege uit 'verzekerd'. Je kunt jezelf alleen ook nog particulier verzekeren om meer voorrechten en een betere dekking te hebben (Private Healthcare) en in een aantal gevallen wordt zo een verzekering door de werkgever betaald, zeker niet 'meestal' zoals peurac beweert. Bovendien komt het meestal uit je flex benefits bij de werkgever, dus in feite betaal je het nog gewoon zelf.
Maar dat is dan een vrij summiere dekking (semi private room in a public hospital, en een tegemoetkoming voor een aantal dingen, van zo rond de 800 -1000 euro premie per persoon per jaar (volwassene). Wil je echt in een prive kliniek op een prive kamer enzo, en niet op ellenlange wachtlijsten terecht komen, dan zit je al gauw richting de 1800 tot 2500 euro per persoon per jaar.
Water is nog gratis, niet lang meer. Vanaf 2013 gaan er meters geinstalleerd worden en vanaf 2015 wordt iedereen geacht gewoon, volgens de europese richtlijnen, zijn water te betalen. Energiekosten gaan de komende jaren ook omhoog.
top! Kan niet wachten op mijn tijd in Ierland. Zou me ook niks verbazen als ik daar uiteindelijk langer blij fdan die 3,5 maand hoorquote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:50 schreef LintuxCx het volgende:
Zolang je je belasting + PRSI netjes betaalt (en dat gaat normaal gesproken vanzelf) heb je gewoon recht op zorg. Wachttijden zijn iets langer voor minder urgente dingen maar verder zou 't prima moeten zijn.
Ik kreeg bijvoorbeeld mijn krukken en airboot gratis en voor niks, hoefde ze niet terug te geven later. Was allemaal van ome staat. Geen wonder dat het geld op is.
Ierland IS geen Brits eilandquote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:12 schreef Individual het volgende:
Haha, ik zit dan op een ander Brits eiland, maar ik zou 12 jaar geleden voor slechts een maand gaan.
quote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:24 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ierland IS geen Brits eilandMochten ze willen!!!!
British Isles en Islands...Hmm, dat wist ik nietquote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:32 schreef Individual het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
..maar ja aardrijkskunde vindt ook dat de UK deel van Europa is.
Het is dezelfde kleur oranje evenals in de vlag van Ierland.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:42 schreef edcetera het volgende:
[..]
British Isles en Islands...Hmm, dat wist ik niet
Zo, nog even en dan ga ik een "Orange March" naar het centrum maken
Kom kom, mag ik misschien een beetje patriotisch zijn??quote:
Dus? Wat is je punt? Als was het pas 1 jaar een zelfstandige republiek, dan nog hoort Ierland niet bij de Britse eilanden.quote:Het is nog geen 100 jaar oud als huidig land
Want? Waarom niet Amsterdublin, of Parisdublin? Ik zie het verband de UK en de bailout niet meteen?quote:en na de bailout zouden we Dublin moeten hernoemen in Londondublin!![]()
Noem het dan Stroke City!quote:(net als ik "Back Home in Derry" zit te luisteren.)
ik zie mezelf er wel studeren iigquote:Op zaterdag 9 juni 2012 10:45 schreef LintuxCx het volgende:
Ik had geen idee hoe lang het zou worden maar het is uiteindelijk ook net wat meer dan vijf jaar geworden ja.Zit je werkgever ook buiten Dublin dan?
I am chillquote:Op zondag 10 juni 2012 00:54 schreef Individual het volgende:
Take a chill pill Lizzie, I was only joking!
Zijn er mensen in dit topic die dat momenteel doen?quote:Op zondag 10 juni 2012 12:43 schreef Tennessee het volgende:
Ha, weer een pennenverkoper erbij! Welkom!
Ziet er niet naar uit, ik las dat wegenbelasting heel duur is voor buitenlanders. En om nou voor 3 maanden een auto te kopenquote:Op zondag 10 juni 2012 12:47 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
I am chill
Niles-Crane, Dundalk, wel een aardige omgeving. Hoop dat je een auto ter beschikking hebt, zat te zien in de omgeving.
Geen idee, maar ik weet idd wel waar je werkt nuquote:Op zondag 10 juni 2012 12:57 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Zijn er mensen in dit topic die dat momenteel doen?
www.arguscarhire.ie via hen huur ik altijd mn auto's. Is véél goedkoper dan er eentje hebben. In elk geval in het centrum van Dublin (bij mij in de omgeving betaal ik 150 in de maand voor parkeren), een kleine auto kost tussen de 20 en 30 euro voor een weekend. Meestal krijg ik een upgrade als ik de auto ophaal dus dat is ook altijd lekker. Als je een grote auto wil kan dat voor 50-70 euro al geregeld zijn (Ford Mondeo formaat). Echt topquote:Op zondag 10 juni 2012 12:58 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Ziet er niet naar uit, ik las dat wegenbelasting heel duur is voor buitenlanders. En om nou voor 3 maanden een auto te kopenIk ga wel kijken voor een goedkoop fietsje.
quote:Op zondag 10 juni 2012 12:58 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Ziet er niet naar uit, ik las dat wegenbelasting heel duur is voor buitenlanders.
O, dat deed ik meteen. Je bent in Ierland gehandicapt als je geen auto hebt.quote:En om nou voor 3 maanden een auto te kopen![]()
Ach, je hebt zelfmoordneigingen?quote:Ik ga wel kijken voor een goedkoop fietsje.
Onzin, in Dublin is een auto een last geen must en Dundalk - Dublin heeft prima bus verbindingen, als je een auto alleen in het weekend gebruikt is het véél goedkoper om een auto te huren.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:02 schreef ElizabethR het volgende:
[..]O ja?? Geen idee, ik heb gewoon een Iers kenteken natuurlijk. Je hoeft het eerste half jaar geen wegenbelasting te betalen met een buitenlandse auto, trouwens.
[..]
O, dat deed ik meteen. Je bent in Ierland gehandicapt als je geen auto hebt.
Nogmaals onzin, ik fiets al maanden elke dag, door de drukste en 'gevaarlijkste' straten van Dublin. Misschien dat jij niet kan fietsen, maar als je uit een gemiddelde stad in NL komt, kan je hier prima fietsen.quote:[..]
Ach, je hebt zelfmoordneigingen?
In Dublin ja. Ik heb het over Ierland. Groot verschilletje. Als ik in Dundalk woonde kocht ik wel degelijk een auto om de omgeving te kunnen exploren, zelfs al was het maar voor 3 maanden. Dundalk is saai, en Dublin is geen Ierland.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:06 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Onzin, in Dublin is een auto een last geen must en Dundalk - Dublin heeft prima bus verbindingen, als je een auto alleen in het weekend gebruikt is het véél goedkoper om een auto te huren.
In Dublin ja. Maar hij woont in Dundalk, dat is platteland. Met enkelbaans 100km per uur wegen, en landweggetjes waar men rustig 80 -100 scheurt. Fietsers zijn daar levensgevaarlijk.quote:Nogmaals onzin, ik fiets al maanden elke dag, door de drukste en 'gevaarlijkste' straten van Dublin. Misschien dat jij niet kan fietsen, maar als je uit een gemiddelde stad in NL komt, kan je hier prima fietsen.
Huren is goedkoper dan kopen, zeker voor 3 maanden als je de auto alleen in het weekend gebruikt. En ik ga er vanuit dat hij die fiets wil voor woon-werk verkeer. Ik vergelijk Ierland niet met Dublin, het is jammer dat jij denkt dat je het alwetende orakel over Ierland bent, is een beetje sneu.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:10 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
In Dublin ja. Ik heb het over Ierland. Groot verschilletje. Als ik in Dundalk woonde kocht ik wel degelijk een auto om de omgeving te kunnen exploren, zelfs al was het maar voor 3 maanden. Dundalk is saai, en Dublin is geen Ierland.
[..]
In Dublin ja. Maar hij woont in Dundalk, dat is platteland. Met enkelbaans 100km per uur wegen, en landweggetjes waar men rustig 80 -100 scheurt. Fietsers zijn daar levensgevaarlijk.
Jij doet dat steeds, maar je kunt echt Dublin niet vergelijken met Ierland hoor. Sorry.
Ik zeg alleen maar wat IK zou doen. In ieder geval ben je zonder auto buiten DUBLIN behoorlijk beperkt in de mogelijkheden om verder te komen dan de straat waar je woont en je werk,quote:Op zondag 10 juni 2012 13:13 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Huren is goedkoper dan kopen, zeker voor 3 maanden als je de auto alleen in het weekend gebruikt.
Ok. Dat kan, ik ging ervan uit dat ie in 3 maanden tijd ook zoveel mogelijk van het land wil zien. Want anders hoef je echt niet in Ierland te komen werken als je alleen maar tussen je huis en je werk heen en weer pendelt en verder niets wilt zien. Dan kun je net zo goed in Nederland in een callcenter blijven werken.quote:En ik ga er vanuit dat hij die fiets wil voor woon-werk verkeer.
Je doet niet anders!quote:Ik vergelijk Ierland niet met Dublin,
Typisch, want dat is exact mijn mening over jou.quote:het is jammer dat jij denkt dat je het alwetende orakel over Ierland bent, is een beetje sneu.
/carequote:
Niet dat ik weet, maar ze waren flink agressief aan het recruteren hoorde ik, dus het zal vast niet lang meer duren...quote:Op zondag 10 juni 2012 12:57 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Zijn er mensen in dit topic die dat momenteel doen?
In Dublin ben je gehandicapt met een auto. Naar het centrum ga ik nooit met de auto, je betaald je suf aan parkeerkosten. Verder is je auto verzekeren voor het eerste jaar een prijzige aangelegenheid (150 euro/maandquote:Op zondag 10 juni 2012 13:02 schreef ElizabethR het volgende:
O, dat deed ik meteen. Je bent in Ierland gehandicapt als je geen auto hebt.
Hangt er vanaf, mijn Saab 95 kost 50 euro per maand aan verzekering (met 0 jaar no claim bonus)... Ik geloof dat ze vooral naar leeftijd kijken, hoe jonger je bent, hoe verschrikkelijk veel duurder het is. En als je zoals ik helemaal aan de rand van Dublin woont is een auto toch wel erg prettig hoorquote:Op zondag 10 juni 2012 13:31 schreef edcetera het volgende:
[..]
In Dublin ben je gehandicapt met een auto. Naar het centrum ga ik nooit met de auto, je betaald je suf aan parkeerkosten. Verder is je auto verzekeren voor het eerste jaar een prijzige aangelegenheid (150 euro/maand) tenzij je kunt aantonen, dat je in een ander Europees land verzekerd bent geweest.
Dat betaal ik nu ook voor een vergelijkbare auto (Saab 93) maar het eerste jaar betaalde ik gewoon belachelijk veel.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:33 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Hangt er vanaf, mijn Saab 95 kost 50 euro per maand aan verzekering... Ik geloof dat ze vooral naar leeftijd kijken, hoe jonger je bent, hoe verschrikkelijk veel duurder het is.
DIt is mijn eerste jaar...quote:Op zondag 10 juni 2012 13:36 schreef edcetera het volgende:
[..]
Dat betaal ik nu ook voor een vergelijkbare auto (Saab 93) maar het eerste jaar betaalde ik gewoon belachelijk veel.
Waar ben jij dan verzekerd? Ik kon me in het eerste jaar bijna nergens laten verzekeren (geen punten opgebouwd en geen Ierse staatsburger)quote:
ik precies hetzelfde, kon maar 1 quote krijgen, bij 123.ie En die kost welgeteld 50,51 euro per maand... en ik heb 2 literquote:Op zondag 10 juni 2012 13:39 schreef edcetera het volgende:
[..]
Waar ben jij dan verzekerd? Ik kon me in het eerste jaar bijna nergens laten verzekeren (geen punten opgebouwd en geen Ierse staatsburger)
Haha, daar zit ik nu ook. Zat het eerste jaar bij Quinn, die waren toen de enige, die me accepteerden, maar een rip uit je portemonneequote:Op zondag 10 juni 2012 13:40 schreef Tennessee het volgende:
[..]
ik precies hetzelfde, kon maar 1 quote krijgen, bij 123.ie En die kost welgeteld 50,51 euro per maand
Klopt. Dat zei ik al eerder.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:31 schreef edcetera het volgende:
[..]
In Dublin ben je gehandicapt met een auto.
Ik moet inderdaad wat lianen wegkappen uit mijn achtertuin ja, de vijver is zowat overgroeidquote:
Heb hem ook toevallig van een ex-collega kunnen overkopen. Maar prima bak en automaat, wat wel relaxed is in Dublinquote:Op zondag 10 juni 2012 13:43 schreef Tennessee het volgende:
leuk, en ook een Saab! U is een verstandig mens!
Ik woon 20 min lopen van het centrum af. Daar gebruik ik de auto niet voor, maar als je ergens buite het centrum moet zijn of ontsnappen uit Dublin, dan is een auto wel erg handig.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:45 schreef Tennessee het volgende:
Ja, maar JIJ woont in de jungle
En dat je in Dublin gehandicapt bent met een auto, misschien als je in de buurt van het centrum woont... Zker niet als je zoals ik in een buitenwijk zit...
Herkenbaarquote:Op zondag 10 juni 2012 14:37 schreef edcetera het volgende:
[..]
Ik woon 20 min lopen van het centrum af. Daar gebruik ik de auto niet voor, maar als je ergens buite het centrum moet zijn of ontsnappen uit Dublin, dan is een auto wel erg handig.
Deze blijft herkenbaar:
Grappig filmpje inderdaad.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:49 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ik gebruik een auto alleen in het weekend.
Ben het met je eens hoor, ik zou een auto hebben als het iets goedkoper was, in NL had ik er altijd twee (een dagelijkse en een hobby). Maar ik ga er vanuit dat NC em ook niet dagelijks nodig heeft, zijn situatie zal meer lijken op die van mij dan die van jou vermoed ikquote:Op zondag 10 juni 2012 16:29 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Grappig filmpje inderdaad.
Ik ben met je eens dat voor jouw persoonlijke situatie een auto in bezit hebben onnodig is, en dat je met het huren van een auto in de weekenden dat je hem nodig hebt vlot vooruit kunt. Maar jij zult het toch ook met me eens zijn dat als je niet in het centrum van Dublin woont, behoorlijk geisoleerd kunt raken als je geen auto constant ter beschikking hebt? Ik woon echt midden op het platteland, en kom gewoon nergens als ik niet kan rijden.
Er komt welgeteld 2x per dag een bus langs hier. Een in de ochtend richting Galway en 1 in de avond, vanuit Galway. Beiden echter op tijdstippen die totaal niet aansluiten bij mijn werk. Bovendien moet ik dan eerst nog 4 km lopen naar de bushalte, en dan kost me dat geintje 5,50 euro per ritje.
Ben erg blij met mijn autootje, en mijn man met de zijne. Mijn zoon heeft er ook een, wij zijn dus grote milieuvervuilers met zijn drietjes, maar ja, geen keus. Public transport in Ierland is een lachertje.
Ik betaal de verzekering ga voor mijn NCT , road taxquote:Op zondag 10 juni 2012 14:49 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Herkenbaarhoewel er 1 fietspad is dat werkt, op 1 punt na, waar er 10m geen fietspad is, zonder dat je een kant op kan en dus over de stoep verder moet
![]()
En de Luas werkt ook wel eigenlijk, rijdt iig redelijk regelmatig. Behalve de rode lijn voor een paar maanden door een huisbrand![]()
Ik gebruik een auto alleen in het weekend. Ben ook nog een vaak het land uit en ik ga niet elk weekend de stad uit, zeg 2 weekenden per maand max. Daarvoor zou ik met wat geluk 100 euro verzekering hebben en 150 aan parkeren. Dat is 250 in de maand voor een auto die ik 6 dagen gebruik. Dus ik kan 40 euro per dag besteden aan een huur auto en nog goedkoper uit zijn. Een eigen auto betaal je zelf en als ik de stad uit ga, doe ik dat meestal met vrienden, dus delen we de kosten.
Waardoor ik geen klein autotje hoef te rijden maar gewoon een lekkere luxe wagen kan huren en comfortabel weg kan.
NCT is de apk toch?quote:Op zondag 10 juni 2012 17:25 schreef edcetera het volgende:
[..]
Ik betaal de verzekering ga voor mijn NCT , road taxNooit betaald, nooit van gehoord. Laat die Ieren dat zelf regelen....
Huh?? Road tax is gewoon de motorrijtuigenbelasting. Verplicht. De boetes als je die niet hebt zijn pittig.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:27 schreef PeuRac het volgende:
[..]
NCT is de apk toch?
Road tax is een van de schijven op je voorruit volgens mij, zou ik even naar kijken als ik jouw was. Je schijnt dat per jaar te betalen en afhankelijk te zijn van de uitstoot van je auto? Dat is iig de reden die de taxi chauffeur geven als je vraagt waarom er bijna alleen maar klein gemotoriseerde auto's zijn in Ierland.
Ik heb 3 "stickers" op mijn auto: De verzekering, de NCT en mijn parkeervergunning. De tax heb ik never nooit betaald en nooit een rekening van gekregen. Laat ze dat lekker zelf uitzoeken.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:27 schreef PeuRac het volgende:
[..]
NCT is de apk toch?
Road tax is een van de schijven op je voorruit volgens mij, zou ik even naar kijken als ik jouw was. Je schijnt dat per jaar te betalen en afhankelijk te zijn van de uitstoot van je auto? Dat is iig de reden die de taxi chauffeur geven als je vraagt waarom er bijna alleen maar klein gemotoriseerde auto's zijn in Ierland.
Maar jouw auto staat toch op jouw naam geregistreerd? Nu, dan hebben ze een reminder gestuurd naar het adres waarop jij je hebt laten registeren. Als je geen adreswijziging gaat doorgeven als je verhuist, dan krijg je die dus niet meer. Maar er wordt wel precies bijgehouden vanaf wanneer jij geen road tax meer hebt betaald hoor. En als ze je een keer pakken, dan ben je goed nat. 60 euro fixed boete van de gardia, en je kunt alsnog alles betalen wat ze nog van je tegoed hebben + boete voor te laat betalen. Bovendien, als je zonder tax disc rijdt dat is ook je insurance invalid. Mocht je een ongeluk maken, dan kun je ook nog zelf betalen.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:37 schreef edcetera het volgende:
[..]
Ik heb 3 "stickers" op mijn auto: De verzekering, de NCT en mijn parkeervergunning. De tax heb ik never nooit betaald en nooit een rekening van gekregen. Laat ze dat lekker zelf uitzoeken.
De Garda zijn enkel op zoek naar criminelen en bij een fuik show je je rijbewijs
quote:Op zondag 10 juni 2012 17:39 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Maar jouw auto staat toch op jouw naam geregistreerd? Nu, dan hebben ze een reminder gestuurd naar het adres waarop jij je hebt laten registeren. Als je geen adreswijziging gaat doorgeven als je verhuist, dan krijg je die dus niet meer. Maar er wordt wel precies bijgehouden vanaf wanneer jij geen road tax meer hebt betaald hoor. En als ze je een keer pakken, dan ben je goed nat.
Als ze me echt pakken, ben ik mijn auto kwijt (in het ergste geval). Maar ff serieus, administratie in Ierland is zo'n grote puinhoop. Mijn vorige bedrijf ging failliet, dus heb ik 5 maanden op sociale voorzieningen geleeft en toen ik een nieuwe job had, kon ik nog steeds "jobseekers allowance"-geld krijgen (ala 250 per week). Gewon een uitkering dus terwijl ik een nieuwe baan hadquote:Op zondag 10 juni 2012 17:39 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Maar jouw auto staat toch op jouw naam geregistreerd? Nu, dan hebben ze een reminder gestuurd naar het adres waarop jij je hebt laten registeren. Als je geen adreswijziging gaat doorgeven als je verhuist, dan krijg je die dus niet meer. Maar er wordt wel precies bijgehouden vanaf wanneer jij geen road tax meer hebt betaald hoor. En als ze je een keer pakken, dan ben je goed nat.
Ik ben gewend grote motoren in mijn auto's te hebben, maar die auto's vind je hier bijna niet. De meeste auto's die ik te koop heb gezien hebben de kleinste motoren waarmee ze verkocht zijn, soms in een formaat dat in NL niet eens verkocht is. Terwijl de grotere motoriseringen hier dan weer niet geleverd worden.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:36 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Huh?? Road tax is gewoon de motorrijtuigenbelasting. Verplicht. De boetes als je die niet hebt zijn pittig.
SUV's en die enorme landrovers die overal rijden zijn toch niet te beschouwen als klein gemotoriseerd? Bij ons in de buurt zijn we de enigen die geen jeep/landrover/4-wheeldrive hebben!!
NCT is apk inderdaad. Ook weer 50 euries, en bij een herkeuring 28. Dure hobby, autorijden in Ierland
Dat klinkt wel heel herkenbaar inderdaadquote:Op zondag 10 juni 2012 17:54 schreef edcetera het volgende:
[..]
[..]
Als ze me echt pakken, ben ik mijn auto kwijt (in het ergste geval). Maar ff serieus, administratie in Ierland is zo'n grote puinhoop. Mijn vorige bedrijf ging failliet, dus heb ik 5 maanden op sociale voorzieningen geleeft en toen ik een nieuwe job had, kon ik nog steeds "jobseekers allowance"-geld krijgen (ala 250 per week). Gewon een uitkering dus terwijl ik een nieuwe baan had. Ik heb er geen gebruik meer van gemaakt, maar de brieven met "aanbiedingen" als werkloze kwamen maar binnen. De shit is echt nergens gegegistreerd
Die TV-license is net zoiets als die wegenbelasting: De meeste Ieren betalen dat dus WEL maar het wordt niet echt gecontroleerd en als je gesnapt wordt, dan zit er een boete aan vast (is het prima, dat we daar verder niet meer over discussierenquote:Op maandag 4 juni 2012 14:59 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Eten en drinken is wel aanzienlijk duurder, een tv licentie betaald niemand, ik sowieso niet, maar heb dan ook geen tv. Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
8.8.8.8quote:Op vrijdag 15 juni 2012 23:53 schreef Tennessee het volgende:
ik heb UPC en ik heb wel erg vaak dat de DNS server ineens zoek is... al lijkt dat met mijn nieuwe modem eigenlijk bedenk ik nu iets minder te gebeuren...
Terwijl ze heel onorgineel twee jaar op een rij Jedward hebben gestuurd?quote:en natuurlijk; gesprekken hier gaan in de eerste plaats over het weer, dan over voetbal/rugby/hurling en dan de crisis/bailout... Ik kan me eigenlijk niet herinneren in drie jaar tijd dat het ergens anders over ging.... Oh wacht, het songfestival, das ook erg populair hier
Bedankt, dat gta ik de volgende keer eens proberen... Maar als mijn hele verbinding weg zou vallen, zou dan mijn tv het niet ook niet meer doen?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:18 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
8.8.8.8
8.8.4.4
(Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je hele verbinding wegvalt en dan is DNS natuurlijk het eerste wat je merkt..)
Soms wel, soms niet, hangt heel erg af van wat er precies stuk is.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:20 schreef Tennessee het volgende:
Bedankt, dat gta ik de volgende keer eens proberen... Maar als mijn hele verbinding weg zou vallen, zou dan mijn tv het niet ook niet meer doen?
Yep! Zit eindelijk mijn laatste week in het tijdelijke appartement af te tellen, vanaf volgend weekend woon ik in Battersea met vanaf het balkon uitzicht over de Thames.quote:Hoe is het trouwens in Londen? bevalt het een beetje?
Deze is een aanrader om te testen en dan de 2 beste DNS-servers instellen:quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:18 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
8.8.8.8
8.8.4.4
(Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je hele verbinding wegvalt en dan is DNS natuurlijk het eerste wat je merkt..)
[..]
De salarisberekening is overigens niet goed. Als single krijg je maar 1650 Tax Credits terwijl op die site 3300 staat aangegeven. Oftewel je betaald 1650 per jaar meer tax dan die site op deze manier uitrekent.quote:Op maandag 4 juni 2012 14:57 schreef RPG het volgende:
[..]
Om het goed te vergelijken:
Salaris:
Stel je vediend 25000 per jaar
In Ierland hou je netto over: ¤21.495,36 (Bron )
In Nederland hou je netto over: ¤19.090,00 (Bron
Overige verplichte kosten:
Ierland: TV license (160 per jaar)
Dus hou je 21.335,36 over
Nederland: ziektekosten verzekering (rond 1200 per jaar), rioolheffing (verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar), afvalstoffenheffing(verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar)
Dus hou je 17490,00 over
In Ierland heb je dus 1778 per maand om te besteden
In Nederland heb je dus 1457 per maand om te besteden (mogelijk met zorg toeslag heb je 50 euro meer)
Huur prijzen:
Gemiddelde huur prijs in Dublin is: 1000 http://www.daft.ie/report/Daft-Rental-Report-Q4-2011.pdf
Gemiddelde huur prijs in Amsterdam is: 1100 http://gemiddeldgezien.nl(...)gemiddelde-huurprijs
Stroom is iets duurder in Ierland dan NL (Bron
Daarentegen is Water gratis in Ierland en niet in NL
Dus zelfs als producten hier duurder zijn in de winkel zal dat nooit 300 euro duurder zijn. Dus hou je hier met zelfde bruto salaris aanzienlijk meer over.
Niet waar. Je hebt Single Tax Credit (1650) plus Paye Tax Credit (1650) Je hebt namelijk recht op beide zie ook bijvoorbeeld dit voorbeeld: http://www.revenue.ie/en/(...)my-tax.html#section5quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:23 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
De salarisberekening is overigens niet goed. Als single krijg je maar 1650 Tax Credits terwijl op die site 3300 staat aangegeven. Oftewel je betaald 1650 per jaar meer tax dan die site op deze manier uitrekent.
Ooh dat had ik helemaal niet door. Helemaal mooi, haal ik 1800 per maand binnenquote:Op woensdag 25 juli 2012 15:45 schreef RPG het volgende:
[..]
Niet waar. Je hebt Single Tax Credit (1650) plus Paye Tax Credit (1650) Je hebt namelijk recht op beide zie ook bijvoorbeeld dit voorbeeld: http://www.revenue.ie/en/(...)my-tax.html#section5
Ik keek inderdaad rond ja, maar had begrepen dat een single person slechts 1650 tax credit kreeg. Is het mogelijk dat een buitenlander extra krijgt? In Nederland is het volgens mij wel zo dat Buitenlanders die (voor korte tot langere tijd) naar Nederland komen max 30% betalen.quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:50 schreef RPG het volgende:
Mogelijk kan je nog meer tax credits krijgen. Zo had ik in 2010 nog rent relief (extra 1200 tax credits) Het is handig om dus even op de paye.ie of revenue.ie rond te kijken.
Dit is zo'n beetje het hele rijtje wat mogelijk is:quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:52 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Ik keek inderdaad rond ja, maar had begrepen dat een single person slechts 1650 tax credit kreeg. Is het mogelijk dat een buitenlander extra krijgt? In Nederland is het volgens mij wel zo dat Buitenlanders die (voor korte tot langere tijd) naar Nederland komen max 30% betalen.
Gaan we dan nu eindelijk de "meet" houden?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 00:09 schreef LintuxCx het volgende:
Volgende week weer even twee dagen in Ierland.
Volgens mij kom je alleen nog maar voor rent relief in aanmerking als je sinds vóór 2010 of zo iets huurt...quote:Op woensdag 25 juli 2012 16:08 schreef RPG het volgende:
Ja, ik weet dat de regels omtrent de rent relief wel strenger zijn geworden omdat ze het willen afschaffen. Maar hier kan je zien hoe je het kan aanvragen:http://www.citizensinform(...)ief_for_tenants.html
quote:Op maandag 30 juli 2012 17:57 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Gaan we dan nu eindelijk de "meet" houden?
Zal de PM wel in het topic gooien zodat andere mensen eventueel ook mee kunnen discussiërenquote:Op maandag 30 juli 2012 17:55 schreef Tennessee het volgende:
Hoi Niles, ik dacht dat je naar Dundalk ging om pennen te verkopen? Plan gewijzigd?...
Ik heb zelf ook even in Noord Dublin gewerkt en van wat ik hoor kan je daar goed misgaan wat werkgever betreft (bijvoorbeeld Xerox zou ik uit persoonlijke ervaring niet direct aanraden)... En je plan om voor 400 a 500 euro een studio met gedeelde badkamer te huren... Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk niet heel erg realistisch vind klinken... Op een positievere noot... In Swords kan je voor niet veel geld leuk wonen... Maar "voor niet veel geld" begint in Dublin volgens mij met een euro of 600 per maand hoor... Hebben ze je gezegd hoeveel K je paar jaar gaat verdienen? Stuur anders eventueel even een PM...
In Swords vindt je geen studio voor mijn prijsklasse, wel een redelijk aanbod gedeelde huizen/appartementen!quote:Hee, inderdaad change of plans wb werk in Ierland. Dundalk liet lang op zich wachten en in Dublin had ik in een week al een job offer binnen, dus die heb ik aangenomen.
Verdien 23,5k per jaar (wat neerkomt op 1700 per maand netto, via hookhead) en krijg 160 per maand allimentatie gestort vanuit het ouderlijk nest. Via Daft ben ik genoeg studio's van rond de 500 per maand tegengekomen, vaak in de buurt van Drumcondra oid.
Ik moet dichtbij Malahide Rd of Swords/Drumcondra Rd zitten om aan de buslijnen naar Swords te zitten (33, 41 en 43).
ben echter recent aan de twijfel gegaan wb studio's huren en aan een lease vastzitten. Hier kom je niet makkelijk vanaf. Ik zou graag echt een plekje voor mezelf willen omdat het echt onafhankelijk op mezelf wonen erg leuk lijkt (eigen financiën, boodschappen en simpele dingen zoals koken/was leren). Echter ben ik ivm die lease nu toch een beetje aan het kijken voor gedeelde kamers. Ben op zich een sociaal persoon, maar zou niet weten of gedeeld wonen nou echt iets voor mij is. Bovendien ben ik 19 en is de kans vrij groot dat ik bij mensen van dik in de 20/30 terechtkom, daar zit ik ook niet zo op te wachten. Dus wat dat betreft is een semi-gedeeld studiootje voor mij het best (met een gedeelde badkamer heb ik niet zoveel problemen)!
Nou, voor 2100 bleef ik echt wel in nederland hoor. Het moest wel heel wat meer zijn toen ik verhuisde naar Ierland. Anders was ik niet gegaan. Hoe dol ik ook ben op Ierland.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:39 schreef mbuist het volgende:maar dat was in de big booming tijd. toen verdiende je nog 2100 netto in de maand. (bij somige banen nog steeds als nederlander)
Haha precies, zie maar eens een tientje (netto) per uur te verdienen op mijn leeftijd... Bovendien is dit veel leukerquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:50 schreef ElizabethR het volgende:
Oh dat scheelt, ik was allang geen 19 meer toen ik verhuisde
Ik had vorig jaar ook zo'n belastingadviseur geprobeerd. Die is er met mijn P60 en december payslips vandoor gegaan. Nou ja, ben er nu toch weg.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:39 schreef mbuist het volgende:
Als je Ierland verlaat kun je ook een formulier invullen dat je je PPS nummer opzegd en dan krijg je erg veel betaalde belasting terug. Nadeel is wel dat je dan de komende 5 jaar niet meer in ierland mag werken.
Ik liet mijn belasting altijd doen door een anders iers firma die daar in gespecialiseerd was. Ik kreeg altijd flinke bedragen terug. Weet alleen niet meer zo de naam van die firma.
Ha, nu komt de aap uit de mouw he!!!! Je zit hier dus gewoon voor het geld!!!! En wij maar de hele tijd denken dat het je liefde voor het Groene Eiland was...quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:37 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Nou, voor 2100 bleef ik echt wel in nederland hoor. Het moest wel heel wat meer zijn toen ik verhuisde naar Ierland. Anders was ik niet gegaan. Hoe dol ik ook ben op Ierland.
Niles, nog een laatste keer speel ik advocaat van de duivel en dan laat ik je verder met rust...quote:Op woensdag 8 augustus 2012 01:56 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Haha precies, zie maar eens een tientje (netto) per uur te verdienen op mijn leeftijd... Bovendien is dit veel leuker
Dat laatste sowieso. Maar ik zou gewoon veel langer gezocht hebben naar een baan die fatsoenlijk betaalt alvorens naar Ierland te verhuizen op basis van een baantje dat maar 2100 per maand doet. Nu vond ik die baan vrij snel na het nemen van ons besluit te emigreren.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 19:58 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Ha, nu komt de aap uit de mouw he!!!! Je zit hier dus gewoon voor het geld!!!! En wij maar de hele tijd denken dat het je liefde voor het Groene Eiland was...
Hartelijk welkom Niles!quote:Op woensdag 12 september 2012 20:00 schreef Niles-Crane het volgende:
Inmiddels al een week in Ierland. Bevalt me prima hier
Zo raar dat iedereen altijd maar denkt dat Ierland alleen uit Dublin bestaatquote:Op zondag 16 september 2012 20:37 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Hartelijk welkom Niles!
Waar zit je ergens in Dublin, noorden, zuiden, centrum?
Hoi Liz...quote:Op zondag 16 september 2012 21:14 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Zo raar dat iedereen altijd maar denkt dat Ierland alleen uit Dublin bestaatHij schrijft namelijk alleen maar dat ie een week in Ierland is nu. Niet een week in Dublin.
Volgens mij zit ie in Dundalk.
LOL!!!quote:Op zondag 16 september 2012 22:02 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Hoi Liz...
Als ik het me goed herinner was Niles net op tijd nog slim genoeg te besluiten binnen de beschaafde wereld te blijven wonen...
Dat doe je goed, binnen een week een bedrijf hebben in Swords!!quote:Op donderdag 20 september 2012 17:40 schreef Niles-Crane het volgende:
Woon in Swords(Is mijn bedrijf ook)
Te lui om het goed te typen ben ik bangquote:Op vrijdag 21 september 2012 19:01 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dat doe je goed, binnen een week een bedrijf hebben in Swords!!
Neequote:Op zondag 23 september 2012 12:58 schreef Tennessee het volgende:
Gaan we trouwens nou nog s meeten of hoe zit dat?
I'm inquote:Op zondag 23 september 2012 12:58 schreef Tennessee het volgende:
Gaan we trouwens nou nog s meeten of hoe zit dat?
quote:Op zondag 23 september 2012 18:23 schreef LintuxCx het volgende:
Maar kom op Tennessee, omgeving Galway is wel heel mooi.
Oh vast, maar daarbij kan ik niet uit ervaring spreken. Voor het westen van Ierland wel. En voor Dublin ook. En Dublin is gewoon geen Ierlandquote:Op zondag 23 september 2012 19:35 schreef Tennessee het volgende:
Ja, tuurlijk, heel erg mooi... De Noordpool ook, en de Sahara...
Ja is goed. hier!!quote:Maar goed, meeting... Vrijdagavond?
Schotland goedkoper dan Dublin, vast wel... De rest van Ierland (of het echte Ierland zoals Liz zal zeggen), weet ik niet... en ik ben zelf nog nooit in Schotland geweest... Liz, de microfoon is aan jou!quote:Op zondag 23 september 2012 19:47 schreef SeLang het volgende:
Ik ben nu nog steeds niet in Ierland geweest terwijl ik zo dichtbij woon. Elke keer als ik op het punt sta om te gaan kies ik dan toch weer voor Schotland omdat ik denk dat het daar mooier is (en goedkoper). Als ik toch met de boot moet dan kan ik bijvoorbeeld ook naar een van de Schotse eilanden gaan met sublieme natuur...
Maar misschien heb ik het fout
Sja, ik nodig geen fokkers meer uit om te blijven slapen hier, want ik ben al een keer aardig misbruikt als gratis B&B voor drie dagen waarbij ik ook nog geacht werd de personen die toen op bezoek kwamen de omgeving te laten zien, met mijn auto en op mijn kosten. Op het moment zelf waren ze mijn 'beste vrienden', guttegut wat zouden we toch contact houden...... naderhand nooit meer iets van gehoord. Ik vind FOK!kers heel aardig hoor, maar niet meer in mijn huis.quote:Op zondag 23 september 2012 19:47 schreef Tennessee het volgende:
Verder prima idee, daar niet van, maar dan wel op een zaterdag en niet op een vrijdag ivm de afstand...
Ik ben in Schotland geweest ook. Volgens mij scheelde dat qua kosten niet zoveel met Ierland hoor. Dublin is peperduur, da's gewoon een feit. Verder ligt het eraan waar je rondhangt. En in welk seizoen. Er zijn nog steeds pubs in Donegal waar ik voor 2,60 euro een pint heb tussen oktober en maart. En er zijn nog steeds pubs in Dublin waar een pint gewoon 5 euro kost, altijd. En alles ertussen in.quote:Op zondag 23 september 2012 19:49 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Schotland goedkoper dan Dublin, vast wel... De rest van Ierland (of het echte Ierland zoals Liz zal zeggen), weet ik niet... en ik ben zelf nog nooit in Schotland geweest... Liz, de microfoon is aan jou!
ben wel in voor een Dublin meeting ja. Zijn er nog meer mensen die willen komen?quote:Op zondag 23 september 2012 22:14 schreef Tennessee het volgende:
Als we naar Galway gaan kan je met mij meerijden Niles... Maar eerst gaan we meeten in DublinVrijdagavond dan/dus?
Waar moet die "meet" dan zijn??quote:Op maandag 24 september 2012 18:28 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
ben wel in voor een Dublin meeting ja. Zijn er nog meer mensen die willen komen?
Bedankt hier kan ik wel wat mee.quote:Op maandag 18 februari 2013 23:10 schreef RPG het volgende:
Je zou meetup.com kunnen bekijken. Daar worden vaak wel dingen gepland voor in Ierland/Dublin.
Nope, werk zelfs nog wekelijks met ze samen, maar dan als uitvoerende partij voor opdrachten van onze klanten.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 13:12 schreef LintuxCx het volgende:
Het contact met je ouwe collega's nog niet verbroken zie ik?
quote:
Ryanair's Micheal O'Leary arrives in a hotel in Dublin, he goes to the bar and asks for a pint of draught Guinness. The barman nodded and said, "That will be one Euro please, Mr. O'Leary."
Somewhat taken aback, O'Leary replied, "That's very cheap," and handed over his money.
"Well, we try to stay ahead of the competition", said the barman. "And we are serving free pints every Wednesday evening from 6 until 8. We have the cheapest beer in Ireland"
"That is remarkable value" Michael comments
"I see you don't seem to have a glass, so you'll probably need one of ours.
That will be 3 euro please.
O'Leary scowled, but paid up. He took his drink and walked towards a seat.
"Ah, you want to sit down?" said the barman. "That'll be an extra 2 euro. - You could have pre-book the seat, and it would have only cost you a Euro."
"I think you may to be too big for the seat sir, can I ask you to sit in this frame please"
Michael attempts to sit down but the frame is too small and when he can't squeeze in he complains "Nobody would fit in that little frame".
"I'm afraid if you can't fit in the frame you'll have to pay an extra surcharge of ¤4.00 for your seat sir"
O'Leary swore to himself, but paid up. "I see that you have brought your laptop with you" added the barman. "And since that wasn't pre-booked either, that will be another 3 euro."
O'Leary was so annoyed that he walked back to the bar, slammed his drink on the counter, and yelled, "This is ridiculous, I want to speak to the manager".
"Ah, I see you want to use the counter," says the barman, "that will be 2 euro please." O'Leary's face was red with rage.
"Do you know who I am?"
"Of course I do Mr. O'Leary,"
"I've had enough, What sort of Hotel is this? I come in for a quiet drink and you treat me like this. I insist on speaking to a manager!"
"Here is his E mail address, or if you wish, you can contact him between 9 and 9.10 every morning, Monday to Tuesday at this free phone number. Calls are free, until they are answered, then there is a talking charge of only 10 cent per second"
"I will never use this bar again
"OK sir, but remember, we are the only hotel in Ireland selling pints for one Euro"
Je doet alsof dat speciaal is?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 11:10 schreef PeuRac het volgende:
Jeej, volgende week weer een weekje naar mn oude huisje, mag ik dit weer ervaren:
4 seizoenen in zo'n korte tijd is zelfs voor Dublin wel veel. Ik heb er lang genoeg gewoond om dat te weten.quote:Op donderdag 11 april 2013 12:43 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Je doet alsof dat speciaal is?
Ik dacht dat nu wel bekend is dat het weer in Schotland,Wales,Ierland e.d. altijd grauw en schimmig is, een beetje Nederland maar dan met meer bergen.
quote:Op dinsdag 2 april 2013 15:36 schreef PeuRac het volgende:
Dit kwam ik tegen op Facebook, vond het wel herkenbaar.
[..]
G werkt ook met CPLquote:Op maandag 24 februari 2014 21:00 schreef RPG het volgende:
Daft.ie is sowieso goed begin en zorgen dat je snel reageert. Al is het stuk lastiger van afstand omdat je niet langs kan gaan om te kijken.
Binnen hp (gok dat je daar gaat werken met cpl) zal je vast ook flyers zien van mensen die huisgenoten zoeken.
ik geloof dat hp ook een personeelsbus heeft vanaf city center dus je zou eerste week in een hostel kunnen gaan zitten en vandaar uit naar huisje zoeken.
Kwa werkgevers zou je Google Facebook PayPal en ebay kunnen proberen die betalen allemaal minimaal 24000 als goed is. Maar dat kan je ook doen als je eenmaal hier bent.
Ben je al eens eerder in Dublin geweest?
Alleen de bedrijven zelf doen dat, uitzenders doen het meestal gewoon via skypequote:Op maandag 24 februari 2014 22:22 schreef LintuxCx het volgende:
Ook niet voor je sollicitatie?
Nou ja, mijn tweede keer in Dublin was ook al met een enkele reis inderdaad. Vijf jaar lang goed gegaan. Ik wil er wel weer eens een...
Standaard bij CPL, die nemen iedereen aan die behalve Engels nog een taal spreekt.quote:Op maandag 24 februari 2014 22:33 schreef wicked-j het volgende:
haha nee, sollicitatie was telefonisch. bloedzenuwachtig, kreeg een hele relaxte gast aan de lijn. gesprek was erg informeel! kreeg op het einde al te horen dat ik zo goed al zeker aangenomen was.
Ach, hij kan straks een half jaartje ervaring op doen, kijken of het bevalt en dan altijd nog naar Oracle, Salesforce, Google of een van de andere grote jongens gaanquote:Op dinsdag 25 februari 2014 12:19 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Standaard bij CPL, die nemen iedereen aan die behalve Engels nog een taal spreekt.
Ik heb gelukkig nooit voor ze gewerkt, mijn zoon wel, die heeft echt wel verhalen waar de haren je te berge van rijzen. Er kan nooit iets als jij eens wat nodig hebt (doktersbezoek, onverwacht vrij nemen, etc.), en je moet echt alle bank holidays werken voor je gewone salaris, krijgt niet eens compensatie. Daarentegen, als je ziek bent heb je pech, want je krijgt gewoon niets doorbetaald. En bij Social Welfare mag je tegenwoordig eerst 6 dagen wachten voor je een (magere) ziekte-uitkering krijgt, nadat je eerst twee jaar PRSI betaald hebt. Dus heb je een goeie griep te pakken, dan mis je gewoon bijna 1,5 week salaris.
Geen ziektekostenverzekering bij CPL, geen bonussen, geen salarisverhoging, geen gym, geen pensioen, kortom, geen secundaire arbeidsvoorwaarden.
Succes met je baan. Is het bij HP? Dan zo snel mogelijk intern solliciteren, en weg bij CPL. Dat geldt overigens voor willekeurig welke werkgever je dan ook bij gaat beginnen, zie zo snel mogelijk onder het juk van CPL uit te komen!!
Dan bof je en heeft Google beter voorwaarden afgesproken met CPL dan menig ander werkgever, want dat ligt dus aan Google en beslist niet aan CPL. Mijn zoon heeft bij HP gewerkt, en daar was het echt droevig. 20 dagen paid leave, 21.000 basis salaris, geen bonussen, bank holidays werken zonder compensatie, vakantiedagen minstens 6 weken vooraf indienen, en ga zo maar door. 25 dagen vakantie is overigens erg veel in Ierland. Meeste 'goeie' bedrijven hanteren 23.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 13:33 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Nou, ik werk via CPL voor Google en heb niets te klagen. Kan kort vantevoren vrij vragen kan gewoon, ben gewoon vrij op de bank holidays en heb 25 vrije 'paid' leaves. Salaris is heel behoorlijk, vooral omdat het halen van een bonus vrij gemakkelijk is. Kom net niet op 2000 netto p/m uit. Niet betaald worden op sick days is wel jammer idd.
Google tuig hier.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 13:33 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Nou, ik werk via CPL voor Google en heb niets te klagen. Kan kort vantevoren vrij vragen kan gewoon, ben gewoon vrij op de bank holidays en heb 25 vrije 'paid' leaves. Salaris is heel behoorlijk, vooral omdat het halen van een bonus vrij gemakkelijk is. Kom net niet op 2000 netto p/m uit. Niet betaald worden op sick days is wel jammer idd.
Zeker, de gym is alleen voor HP personeel gratis beschikbaar, als jij als CPL-er gebruik wilt maken van de gym mag je fijn betalen. Dat geld ook voor de lunch. Die kun je gewoon kopen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 21:29 schreef wicked-j het volgende:
voor zover ik de informatie heb gekregen van CPL heb ik wel betere arbeidsvoorwaarde dan hierboven geschreven word. ik heb iets van een gym langs zien komen en iets van lunch.
Nou inderdaad!! Dat mag in de krant!quote:Op dinsdag 25 februari 2014 17:03 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Google tuig hier.Mooi om te zien dat el goog CPL een beetje onder bedwang houdt.
Galwayquote:Op woensdag 26 februari 2014 23:34 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Zeker, de gym is alleen voor HP personeel gratis beschikbaar, als jij als CPL-er gebruik wilt maken van de gym mag je fijn betalen. Dat geld ook voor de lunch. Die kun je gewoon kopen.
Hoever ligt je huis (of kamer eigenlijk, naar ik aanneem) van Leixlip af? Heb je al gekeken naar een goede busverbinding naar Leixlip? Of ga je met de trein naar het station in Leixlip en pak je dan de pendelbus?
Dublin is gewoon de zoveelste grote stad, net als Amsterdam, Parijs, Londen, Brussel..... niets bijzonders aan, en is beslist niet Iers. Voor het echte Ierland en de Ierse mentaliteitmoet je toch in de binnenlanden gaan kijken. Alles buiten county Kildare is zoveel malen beter dan Dublin, en valt wel onder de noemer 'echt Iers'!!
Verzekeringen, sja, wat heb je nodig... Als je niets hebt waarvoor je regelmatig naar de dokter moet en geen medicijnen gebruikt, zou ik geen zorgverzekering afsluiten. Iedereen wordt geholpen als er iets gebeurt. Of iedereen ook even goed geholpen wordt is natuurlijk een tweede, en de wachttijden zijn echt absurd. Als je onder een bepaald inkomen zit kun je een medical card aanvragen, dan is alle hulp en medicijnen enzo gratis.... Bedenk wel dat zonder een medical card een bezoek aan de dokter al gauw minstens 50 maar in Dublin vaak zelfs 65 euro kost.
Wij hebben wel een particuliere ziektekostenverzekering en zijn verzekerd voor hulp in een prive kliniek in plaats van in een openbaar ziekenhuis, en ik zou het ook niet anders willen. Ben ooit een keer met iets onbenulligs op de A&E van een openbaar ziekenhuis terecht gekomen. Nog nooit zoiets droevigs gezienAansprakelijkheidsverzekering zou ik altijd doen. In Nederland niet voor niets verplicht. Kost ook in Ierland niet zoveel geld.
Verder moet je gewoon jezelf inlezen op deze website http://www.citizensinformation.ie/en/
Eigenlijk staat daarin alles wat je moet weten met betrekking tot je vragen, en vast en zeker nog meer ook.
Ik kom niet in Dublin een Guinness met je drinken overigens, ik heb een schijthekel aan Dublin. Ik blijf wel fijn in GalwayWaar je van harte welkom bent om een Guinnessje of een Black and Tan te komen weghappen.
Duh......quote:Op donderdag 27 februari 2014 11:00 schreef edcetera het volgende:
[..]
Qua zorgverzekering een grote scam, tenzij je je wilt verzekeren om in een private hospital te worden behandeld.
Heb een akkefietje meegemaakt met mijn vader: Werd met de ambulance naar het Mater hospitaal gebracht (public): De hele nacht gewacht voor een simpele wond en daar sta je dan met je Nederlandse zorgverzekeringskaartje: No prioriry![]()
Niks.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:14 schreef wicked-j het volgende:
Zorgverzekering kijk ik even wat CPL te bieden heeft.
quote:Op zondag 2 maart 2014 13:33 schreef wicked-j het volgende:
Ik ga dicht bij de zoo wonen,kan dat 7 zijn? Montepellier Hill was de straat
Ah, da's gaaf. Dat is lekker dicht overal bij, en ook bij Phoenix Park. De Zoo is erg leuk, wordt gerund door een Nederlander, en vooral het olifantenverblijf en de safari zijn een ware oase, als ook het gorillaverblijf, en de apeneilanden. Je zit op een minuut of 20 loopafstand van O'Connelstreet. En vlak bij Heuston station, dus dan ben je zo in Leixlip. Goed geregeldquote:Op maandag 3 maart 2014 18:59 schreef wicked-j het volgende:
ja als je via google maps zoekt kom je daar ook uit. maar het is toch echt hier KLIK
En nog beter, Dublin Bikes vlakbij, dus nog sneller overal.quote:Op maandag 3 maart 2014 19:54 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ah, da's gaaf. Dat is lekker dicht overal bij, en ook bij Phoenix Park. De Zoo is erg leuk, wordt gerund door een Nederlander, en vooral het olifantenverblijf en de safari zijn een ware oase, als ook het gorillaverblijf, en de apeneilanden. Je zit op een minuut of 20 loopafstand van O'Connelstreet. En vlak bij Heuston station, dus dan ben je zo in Leixlip. Goed geregeld
Wij hebben er twee. Wij wonen precies op het midden van ieders werk. MIjn man werkt een uur rijden naar het noorden, en ik een uur rijden naar het zuiden vanaf ons huis gezien. Aangezien we in the middle of nowhere wonen is het niet te doen met openbaar vervoer. Bovendien wil ik niet afhankelijk zijn. Mijn man heeft een Nissan X-trail, die we ook in de weekenden gebruiken als we erop uit trekken, en ik heb een kleiner dingetje, dat zuunig rijdtquote:Op maandag 3 maart 2014 20:19 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Wie heeft er trouwens een auto in Ierland? Ik wilde er eentje kopen, maar kwam er achter dat elk weekend er eentje huren goedkoper is![]()
Heerlijk, de verzekering zal wel een stuk goedkoper zijn in het binnenland dan Dublin centrum. Afgezien wat een parkeerplaats kostquote:Op maandag 3 maart 2014 20:40 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Wij hebben er twee. Wij wonen precies op het midden van ieders werk. MIjn man werkt een uur rijden naar het noorden, en ik een uur rijden naar het zuiden vanaf ons huis gezien. Aangezien we in the middle of nowhere wonen is het niet te doen met openbaar vervoer. Bovendien wil ik niet afhankelijk zijn. Mijn man heeft een Nissan X-trail, die we ook in de weekenden gebruiken als we erop uit trekken, en ik heb een kleiner dingetje, dat zuunig rijdt
Als ik in Dublin woonde wilde ik ook geen auto. Geen idee wat de verzekering kost. Iets van 600 euro voor alletwee ofzo.quote:Op maandag 3 maart 2014 20:42 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Heerlijk, de verzekering zal wel een stuk goedkoper zijn in het binnenland dan Dublin centrum. Afgezien wat een parkeerplaats kost
Ik zou voor een Alfa 156 2.0 (wat zijn grotere motoren moeilijk te vinden trouwens, wilde eigenlijk een V6 namelijk). Per maand, incl parkeren tussen de 350 en 450 euro kwijt zijn. Het huren van een vergelijkbare nieuwe auto zou me 60 euro per weekend kosten en dat is wanneer ik de auto zou willen gebruiken.quote:Op maandag 3 maart 2014 20:44 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Als ik in Dublin woonde wilde ik ook geen auto. Geen idee wat de verzekering kost. Iets van 600 euro voor alletwee ofzo.
Dat dacht ik dus ook ja. vooral omdat ik op een gegeven moment een deal sloot met die verhuurder. Kon soms op vrijdag rond de lunch de auto al ophalen en maandag ochtend pas terug brengenquote:
Inderdaad jaquote:Op dinsdag 4 maart 2014 10:58 schreef ElizabethR het volgende:
Haha, maar dat schrijven ze in elke advertentie op Daft..... 'recently refurbished'. Moet je je niet teveel van voorstellen hoor
Tof. Ze zijn wel te vinden jaquote:Op dinsdag 4 maart 2014 11:14 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Ik ben afgelopen weekend nog verhuisd, van een armoedig flatje naar een net appartement in het centrum. Inclusief nieuw, modern en vooral heerlijk bed
Yep.. Deze! Absoluut briljant!quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:11 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Ja, voor een werkende van dertig jaar is het wel goed te doen.
Komend weekend citytripje naar Belfast. Nog tips voor wat te doen en te bezoeken?
Die staat al 2 jaar op de planningquote:Op vrijdag 7 maart 2014 09:50 schreef wicked-j het volgende:
nou stond het niet geadverteerd op daft maar de dame in kwestie vertelde het. via google maps zie je ook zon bouwvakschutting om het huis staan.
anyway nog maar een paar dagen en dan gaat het gebeuren! binnenkort dus Fok Dublin pub meeting houden ?
Doe zoals hierboven vermeld een Black Cab Tour, je krijgt een rondleiding door de stad (in een black cabquote:Op donderdag 6 maart 2014 11:11 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Ja, voor een werkende van dertig jaar is het wel goed te doen.
Komend weekend citytripje naar Belfast. Nog tips voor wat te doen en te bezoeken?
Ook leuk is een bezoek aan de Sinn Fein souvenir/boekwinkel aan Falls Road. Voor dat bezoek heb ik wel even mijn NL voetbalshirt uitgetrokken.quote:Op maandag 10 maart 2014 09:42 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Thanks voor de Black Cab Tour-tip! Was indrukwekkendGoede gids erbij ook. Troubles fascineren me, dus ik vond het geweldig.
Ik had Belfast eerlijk gezegd een stuk grauwer en onaangenamer verwacht, maar het viel positief mee. Wat rondgezwalkt, wat gedronken en ook nog naar de Crumlin Jail geweest.
Hehe, ja ik sta trots op de foto bij de muurschildering van ome Willemquote:Op maandag 10 maart 2014 10:43 schreef Individual het volgende:
[..]
Ook leuk is een bezoek aan de Sinn Fein souvenir/boekwinkel aan Falls Road. Voor dat bezoek heb ik wel even mijn NL voetbalshirt uitgetrokken.
Tijdens m'n bezoek aan de Rangers pub aan Sandy Row had ik hem weer aan.
had m'n NL shirt niet eens bij me, maar wel als nazaat van Willem van Oranje [!] voorgedaan
Deze?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:39 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
[..]
Hehe, ja ik sta trots op de foto bij de muurschildering van ome Willem
Te voet?quote:Op zondag 16 maart 2014 19:38 schreef wicked-j het volgende:
nou eerste dagje dublin zit erop, heb zo'n 16 km gelopen vandaag, goede tips gekregen van de huisbazin. veel gezien en ook nog de eerste kleine boodschappen kunnen doen.
morgen phoenix park eens ontdekken, de rit met de taxi was al enorm indrukwekkend, ik ben enorm benieuwd dus hoe het te voet zal zijn,
LOL! Hij zal weinig ruimte hebben, het enorm druk zijn, wegens Paddy's. Valt wel met zijn neus in de boter, een dag in Ierland en meteen nationaal feest.quote:Op zondag 16 maart 2014 20:05 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Te voet?huur een fiets! Is niet zo duur en het park is echt te groot om helemaal te lopen.
Dat is nice ja, wel jammer dat ik er dit jaar niet bij kon zijnquote:Op maandag 17 maart 2014 14:44 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
LOL! Hij zal weinig ruimte hebben, het enorm druk zijn, wegens Paddy's. Valt wel met zijn neus in de boter, een dag in Ierland en meteen nationaal feest.
En de toeristen gaan de amateuristische optocht kijken.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:37 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Dat is nice ja, wel jammer dat ik er dit jaar niet bij kon zijnmaar in mijn herinnering loopt iedereen in het centrum en niet echt in Phoenix park.
Ik deed dat ook altijdquote:Op maandag 17 maart 2014 16:42 schreef Individual het volgende:
[..]
En de toeristen gaan de amateuristische optocht kijken.
De enige optocht in Ierland die de moeite waard is en waar geen tractoren aan te pas komen is de Night Parade van het Galway Arts Festival. Zeer spectaculair altijd. Beetje Cirque du Soleil achtig.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:42 schreef Individual het volgende:
[..]
En de toeristen gaan de amateuristische optocht kijken.
Interessant, daar maar eens een keertje gaan kijken dan, zocht toch nog een excuus om weer eens een roadtrip te maken.quote:Op maandag 17 maart 2014 17:01 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
De enige optocht in Ierland die de moeite waard is en waar geen tractoren aan te pas komen is de Night Parade van het Galway Arts Festival. Zeer spectaculair altijd. Beetje Cirque du Soleil achtig.
Hehe, daar komt het wel op neer ja, iets slechter weer meestal, dat wel.quote:Op maandag 17 maart 2014 23:22 schreef Brainscrewer het volgende:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat St. Patrick's Day eigenlijk niks anders is dan Koningsdag, maar dan met iedereen in het groen
Ligt eraan wat je wilt doen, als je in sales wilt werken kan je morgen een baan hebben....quote:Op zondag 23 maart 2014 21:32 schreef SandwichIslands het volgende:
Wat geweldig om een topic te hebben met handige tips. Ik heb besloten om in dit geweldige land te gaan vestigen. Vandaag de eerste sollicitaties de deur uitgedaan (eentje in Dublin en de andere in Cork :p)
NL begint saai te worden en ben ook beetje teleurgesteld dat ik geen baan op niveau kan vinden (Hbo+ / WO). Als jullie nog een leuke vacature vinden hoor ik t graag.
Hopelijk kan ik binnenkort met jullie een biertje drinken:)
Ligt eraan waar je gaat, je moet hoe dan ook hard werken, harder dan in Nederland de standaard is, maar daar wordt je dan ook naar betaald.quote:Op dinsdag 1 april 2014 13:15 schreef SandwichIslands het volgende:
Sales vind ik wel ok, maar alleen wil ik wel wat zekerheid hebben. Ik heb wel eens verhalen geoord dat wanneer je 2 dagen achterelkaar je targets niet haalt, mag inpakken.
De vacature in Cork is niets geworden. Het was via Pareto law http://www.reviewcentre.com/reviews87279.html zegt wel genoeg. Ik heb zelf de sollicitatieprocedure stopgezet.
Als je een goede CV hebt, zou ik het bij Google zelf proberen, er zijn genoog Googlers die een centje extra willen verdienen door je een referral te geven, wat je kans om aan genomen zo'n 20x verhoogd, als Nederlander heb je sowieso al een grotere kans.quote:Op woensdag 2 april 2014 14:52 schreef SandwichIslands het volgende:
Hard werken is voor mij geen enkel probleem. Ik zit alleen te twijfelen of Sales, gezien het huidige klimaat, nog te doen is. Ik zie ook dat er helpdesk functies zijn. Misschien is zo een functie op dit moment beter en ik kan altijd nog overstappen naar Sales.
Op de website van CPL staan een aantal vacatures die bij mij wensen passen. Is CPL te vertrouwen en zouden jullie via dit bureau solliciteren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |