Ierland IS geen Brits eilandquote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:12 schreef Individual het volgende:
Haha, ik zit dan op een ander Brits eiland, maar ik zou 12 jaar geleden voor slechts een maand gaan.
quote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:24 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ierland IS geen Brits eilandMochten ze willen!!!!
British Isles en Islands...Hmm, dat wist ik nietquote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:32 schreef Individual het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
..maar ja aardrijkskunde vindt ook dat de UK deel van Europa is.
Het is dezelfde kleur oranje evenals in de vlag van Ierland.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:42 schreef edcetera het volgende:
[..]
British Isles en Islands...Hmm, dat wist ik niet
Zo, nog even en dan ga ik een "Orange March" naar het centrum maken
Kom kom, mag ik misschien een beetje patriotisch zijn??quote:
Dus? Wat is je punt? Als was het pas 1 jaar een zelfstandige republiek, dan nog hoort Ierland niet bij de Britse eilanden.quote:Het is nog geen 100 jaar oud als huidig land
Want? Waarom niet Amsterdublin, of Parisdublin? Ik zie het verband de UK en de bailout niet meteen?quote:en na de bailout zouden we Dublin moeten hernoemen in Londondublin!![]()
Noem het dan Stroke City!quote:(net als ik "Back Home in Derry" zit te luisteren.)
ik zie mezelf er wel studeren iigquote:Op zaterdag 9 juni 2012 10:45 schreef LintuxCx het volgende:
Ik had geen idee hoe lang het zou worden maar het is uiteindelijk ook net wat meer dan vijf jaar geworden ja.Zit je werkgever ook buiten Dublin dan?
I am chillquote:Op zondag 10 juni 2012 00:54 schreef Individual het volgende:
Take a chill pill Lizzie, I was only joking!
Zijn er mensen in dit topic die dat momenteel doen?quote:Op zondag 10 juni 2012 12:43 schreef Tennessee het volgende:
Ha, weer een pennenverkoper erbij! Welkom!
Ziet er niet naar uit, ik las dat wegenbelasting heel duur is voor buitenlanders. En om nou voor 3 maanden een auto te kopenquote:Op zondag 10 juni 2012 12:47 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
I am chill
Niles-Crane, Dundalk, wel een aardige omgeving. Hoop dat je een auto ter beschikking hebt, zat te zien in de omgeving.
Geen idee, maar ik weet idd wel waar je werkt nuquote:Op zondag 10 juni 2012 12:57 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Zijn er mensen in dit topic die dat momenteel doen?
www.arguscarhire.ie via hen huur ik altijd mn auto's. Is véél goedkoper dan er eentje hebben. In elk geval in het centrum van Dublin (bij mij in de omgeving betaal ik 150 in de maand voor parkeren), een kleine auto kost tussen de 20 en 30 euro voor een weekend. Meestal krijg ik een upgrade als ik de auto ophaal dus dat is ook altijd lekker. Als je een grote auto wil kan dat voor 50-70 euro al geregeld zijn (Ford Mondeo formaat). Echt topquote:Op zondag 10 juni 2012 12:58 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Ziet er niet naar uit, ik las dat wegenbelasting heel duur is voor buitenlanders. En om nou voor 3 maanden een auto te kopenIk ga wel kijken voor een goedkoop fietsje.
quote:Op zondag 10 juni 2012 12:58 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Ziet er niet naar uit, ik las dat wegenbelasting heel duur is voor buitenlanders.
O, dat deed ik meteen. Je bent in Ierland gehandicapt als je geen auto hebt.quote:En om nou voor 3 maanden een auto te kopen![]()
Ach, je hebt zelfmoordneigingen?quote:Ik ga wel kijken voor een goedkoop fietsje.
Onzin, in Dublin is een auto een last geen must en Dundalk - Dublin heeft prima bus verbindingen, als je een auto alleen in het weekend gebruikt is het véél goedkoper om een auto te huren.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:02 schreef ElizabethR het volgende:
[..]O ja?? Geen idee, ik heb gewoon een Iers kenteken natuurlijk. Je hoeft het eerste half jaar geen wegenbelasting te betalen met een buitenlandse auto, trouwens.
[..]
O, dat deed ik meteen. Je bent in Ierland gehandicapt als je geen auto hebt.
Nogmaals onzin, ik fiets al maanden elke dag, door de drukste en 'gevaarlijkste' straten van Dublin. Misschien dat jij niet kan fietsen, maar als je uit een gemiddelde stad in NL komt, kan je hier prima fietsen.quote:[..]
Ach, je hebt zelfmoordneigingen?
In Dublin ja. Ik heb het over Ierland. Groot verschilletje. Als ik in Dundalk woonde kocht ik wel degelijk een auto om de omgeving te kunnen exploren, zelfs al was het maar voor 3 maanden. Dundalk is saai, en Dublin is geen Ierland.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:06 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Onzin, in Dublin is een auto een last geen must en Dundalk - Dublin heeft prima bus verbindingen, als je een auto alleen in het weekend gebruikt is het véél goedkoper om een auto te huren.
In Dublin ja. Maar hij woont in Dundalk, dat is platteland. Met enkelbaans 100km per uur wegen, en landweggetjes waar men rustig 80 -100 scheurt. Fietsers zijn daar levensgevaarlijk.quote:Nogmaals onzin, ik fiets al maanden elke dag, door de drukste en 'gevaarlijkste' straten van Dublin. Misschien dat jij niet kan fietsen, maar als je uit een gemiddelde stad in NL komt, kan je hier prima fietsen.
Huren is goedkoper dan kopen, zeker voor 3 maanden als je de auto alleen in het weekend gebruikt. En ik ga er vanuit dat hij die fiets wil voor woon-werk verkeer. Ik vergelijk Ierland niet met Dublin, het is jammer dat jij denkt dat je het alwetende orakel over Ierland bent, is een beetje sneu.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:10 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
In Dublin ja. Ik heb het over Ierland. Groot verschilletje. Als ik in Dundalk woonde kocht ik wel degelijk een auto om de omgeving te kunnen exploren, zelfs al was het maar voor 3 maanden. Dundalk is saai, en Dublin is geen Ierland.
[..]
In Dublin ja. Maar hij woont in Dundalk, dat is platteland. Met enkelbaans 100km per uur wegen, en landweggetjes waar men rustig 80 -100 scheurt. Fietsers zijn daar levensgevaarlijk.
Jij doet dat steeds, maar je kunt echt Dublin niet vergelijken met Ierland hoor. Sorry.
Ik zeg alleen maar wat IK zou doen. In ieder geval ben je zonder auto buiten DUBLIN behoorlijk beperkt in de mogelijkheden om verder te komen dan de straat waar je woont en je werk,quote:Op zondag 10 juni 2012 13:13 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Huren is goedkoper dan kopen, zeker voor 3 maanden als je de auto alleen in het weekend gebruikt.
Ok. Dat kan, ik ging ervan uit dat ie in 3 maanden tijd ook zoveel mogelijk van het land wil zien. Want anders hoef je echt niet in Ierland te komen werken als je alleen maar tussen je huis en je werk heen en weer pendelt en verder niets wilt zien. Dan kun je net zo goed in Nederland in een callcenter blijven werken.quote:En ik ga er vanuit dat hij die fiets wil voor woon-werk verkeer.
Je doet niet anders!quote:Ik vergelijk Ierland niet met Dublin,
Typisch, want dat is exact mijn mening over jou.quote:het is jammer dat jij denkt dat je het alwetende orakel over Ierland bent, is een beetje sneu.
/carequote:
Niet dat ik weet, maar ze waren flink agressief aan het recruteren hoorde ik, dus het zal vast niet lang meer duren...quote:Op zondag 10 juni 2012 12:57 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Zijn er mensen in dit topic die dat momenteel doen?
In Dublin ben je gehandicapt met een auto. Naar het centrum ga ik nooit met de auto, je betaald je suf aan parkeerkosten. Verder is je auto verzekeren voor het eerste jaar een prijzige aangelegenheid (150 euro/maandquote:Op zondag 10 juni 2012 13:02 schreef ElizabethR het volgende:
O, dat deed ik meteen. Je bent in Ierland gehandicapt als je geen auto hebt.
Hangt er vanaf, mijn Saab 95 kost 50 euro per maand aan verzekering (met 0 jaar no claim bonus)... Ik geloof dat ze vooral naar leeftijd kijken, hoe jonger je bent, hoe verschrikkelijk veel duurder het is. En als je zoals ik helemaal aan de rand van Dublin woont is een auto toch wel erg prettig hoorquote:Op zondag 10 juni 2012 13:31 schreef edcetera het volgende:
[..]
In Dublin ben je gehandicapt met een auto. Naar het centrum ga ik nooit met de auto, je betaald je suf aan parkeerkosten. Verder is je auto verzekeren voor het eerste jaar een prijzige aangelegenheid (150 euro/maand) tenzij je kunt aantonen, dat je in een ander Europees land verzekerd bent geweest.
Dat betaal ik nu ook voor een vergelijkbare auto (Saab 93) maar het eerste jaar betaalde ik gewoon belachelijk veel.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:33 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Hangt er vanaf, mijn Saab 95 kost 50 euro per maand aan verzekering... Ik geloof dat ze vooral naar leeftijd kijken, hoe jonger je bent, hoe verschrikkelijk veel duurder het is.
DIt is mijn eerste jaar...quote:Op zondag 10 juni 2012 13:36 schreef edcetera het volgende:
[..]
Dat betaal ik nu ook voor een vergelijkbare auto (Saab 93) maar het eerste jaar betaalde ik gewoon belachelijk veel.
Waar ben jij dan verzekerd? Ik kon me in het eerste jaar bijna nergens laten verzekeren (geen punten opgebouwd en geen Ierse staatsburger)quote:
ik precies hetzelfde, kon maar 1 quote krijgen, bij 123.ie En die kost welgeteld 50,51 euro per maand... en ik heb 2 literquote:Op zondag 10 juni 2012 13:39 schreef edcetera het volgende:
[..]
Waar ben jij dan verzekerd? Ik kon me in het eerste jaar bijna nergens laten verzekeren (geen punten opgebouwd en geen Ierse staatsburger)
Haha, daar zit ik nu ook. Zat het eerste jaar bij Quinn, die waren toen de enige, die me accepteerden, maar een rip uit je portemonneequote:Op zondag 10 juni 2012 13:40 schreef Tennessee het volgende:
[..]
ik precies hetzelfde, kon maar 1 quote krijgen, bij 123.ie En die kost welgeteld 50,51 euro per maand
Klopt. Dat zei ik al eerder.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:31 schreef edcetera het volgende:
[..]
In Dublin ben je gehandicapt met een auto.
Ik moet inderdaad wat lianen wegkappen uit mijn achtertuin ja, de vijver is zowat overgroeidquote:
Heb hem ook toevallig van een ex-collega kunnen overkopen. Maar prima bak en automaat, wat wel relaxed is in Dublinquote:Op zondag 10 juni 2012 13:43 schreef Tennessee het volgende:
leuk, en ook een Saab! U is een verstandig mens!
Ik woon 20 min lopen van het centrum af. Daar gebruik ik de auto niet voor, maar als je ergens buite het centrum moet zijn of ontsnappen uit Dublin, dan is een auto wel erg handig.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:45 schreef Tennessee het volgende:
Ja, maar JIJ woont in de jungle
En dat je in Dublin gehandicapt bent met een auto, misschien als je in de buurt van het centrum woont... Zker niet als je zoals ik in een buitenwijk zit...
Herkenbaarquote:Op zondag 10 juni 2012 14:37 schreef edcetera het volgende:
[..]
Ik woon 20 min lopen van het centrum af. Daar gebruik ik de auto niet voor, maar als je ergens buite het centrum moet zijn of ontsnappen uit Dublin, dan is een auto wel erg handig.
Deze blijft herkenbaar:
Grappig filmpje inderdaad.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:49 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ik gebruik een auto alleen in het weekend.
Ben het met je eens hoor, ik zou een auto hebben als het iets goedkoper was, in NL had ik er altijd twee (een dagelijkse en een hobby). Maar ik ga er vanuit dat NC em ook niet dagelijks nodig heeft, zijn situatie zal meer lijken op die van mij dan die van jou vermoed ikquote:Op zondag 10 juni 2012 16:29 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Grappig filmpje inderdaad.
Ik ben met je eens dat voor jouw persoonlijke situatie een auto in bezit hebben onnodig is, en dat je met het huren van een auto in de weekenden dat je hem nodig hebt vlot vooruit kunt. Maar jij zult het toch ook met me eens zijn dat als je niet in het centrum van Dublin woont, behoorlijk geisoleerd kunt raken als je geen auto constant ter beschikking hebt? Ik woon echt midden op het platteland, en kom gewoon nergens als ik niet kan rijden.
Er komt welgeteld 2x per dag een bus langs hier. Een in de ochtend richting Galway en 1 in de avond, vanuit Galway. Beiden echter op tijdstippen die totaal niet aansluiten bij mijn werk. Bovendien moet ik dan eerst nog 4 km lopen naar de bushalte, en dan kost me dat geintje 5,50 euro per ritje.
Ben erg blij met mijn autootje, en mijn man met de zijne. Mijn zoon heeft er ook een, wij zijn dus grote milieuvervuilers met zijn drietjes, maar ja, geen keus. Public transport in Ierland is een lachertje.
Ik betaal de verzekering ga voor mijn NCT , road taxquote:Op zondag 10 juni 2012 14:49 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Herkenbaarhoewel er 1 fietspad is dat werkt, op 1 punt na, waar er 10m geen fietspad is, zonder dat je een kant op kan en dus over de stoep verder moet
![]()
En de Luas werkt ook wel eigenlijk, rijdt iig redelijk regelmatig. Behalve de rode lijn voor een paar maanden door een huisbrand![]()
Ik gebruik een auto alleen in het weekend. Ben ook nog een vaak het land uit en ik ga niet elk weekend de stad uit, zeg 2 weekenden per maand max. Daarvoor zou ik met wat geluk 100 euro verzekering hebben en 150 aan parkeren. Dat is 250 in de maand voor een auto die ik 6 dagen gebruik. Dus ik kan 40 euro per dag besteden aan een huur auto en nog goedkoper uit zijn. Een eigen auto betaal je zelf en als ik de stad uit ga, doe ik dat meestal met vrienden, dus delen we de kosten.
Waardoor ik geen klein autotje hoef te rijden maar gewoon een lekkere luxe wagen kan huren en comfortabel weg kan.
NCT is de apk toch?quote:Op zondag 10 juni 2012 17:25 schreef edcetera het volgende:
[..]
Ik betaal de verzekering ga voor mijn NCT , road taxNooit betaald, nooit van gehoord. Laat die Ieren dat zelf regelen....
Huh?? Road tax is gewoon de motorrijtuigenbelasting. Verplicht. De boetes als je die niet hebt zijn pittig.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:27 schreef PeuRac het volgende:
[..]
NCT is de apk toch?
Road tax is een van de schijven op je voorruit volgens mij, zou ik even naar kijken als ik jouw was. Je schijnt dat per jaar te betalen en afhankelijk te zijn van de uitstoot van je auto? Dat is iig de reden die de taxi chauffeur geven als je vraagt waarom er bijna alleen maar klein gemotoriseerde auto's zijn in Ierland.
Ik heb 3 "stickers" op mijn auto: De verzekering, de NCT en mijn parkeervergunning. De tax heb ik never nooit betaald en nooit een rekening van gekregen. Laat ze dat lekker zelf uitzoeken.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:27 schreef PeuRac het volgende:
[..]
NCT is de apk toch?
Road tax is een van de schijven op je voorruit volgens mij, zou ik even naar kijken als ik jouw was. Je schijnt dat per jaar te betalen en afhankelijk te zijn van de uitstoot van je auto? Dat is iig de reden die de taxi chauffeur geven als je vraagt waarom er bijna alleen maar klein gemotoriseerde auto's zijn in Ierland.
Maar jouw auto staat toch op jouw naam geregistreerd? Nu, dan hebben ze een reminder gestuurd naar het adres waarop jij je hebt laten registeren. Als je geen adreswijziging gaat doorgeven als je verhuist, dan krijg je die dus niet meer. Maar er wordt wel precies bijgehouden vanaf wanneer jij geen road tax meer hebt betaald hoor. En als ze je een keer pakken, dan ben je goed nat. 60 euro fixed boete van de gardia, en je kunt alsnog alles betalen wat ze nog van je tegoed hebben + boete voor te laat betalen. Bovendien, als je zonder tax disc rijdt dat is ook je insurance invalid. Mocht je een ongeluk maken, dan kun je ook nog zelf betalen.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:37 schreef edcetera het volgende:
[..]
Ik heb 3 "stickers" op mijn auto: De verzekering, de NCT en mijn parkeervergunning. De tax heb ik never nooit betaald en nooit een rekening van gekregen. Laat ze dat lekker zelf uitzoeken.
De Garda zijn enkel op zoek naar criminelen en bij een fuik show je je rijbewijs
quote:Op zondag 10 juni 2012 17:39 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Maar jouw auto staat toch op jouw naam geregistreerd? Nu, dan hebben ze een reminder gestuurd naar het adres waarop jij je hebt laten registeren. Als je geen adreswijziging gaat doorgeven als je verhuist, dan krijg je die dus niet meer. Maar er wordt wel precies bijgehouden vanaf wanneer jij geen road tax meer hebt betaald hoor. En als ze je een keer pakken, dan ben je goed nat.
Als ze me echt pakken, ben ik mijn auto kwijt (in het ergste geval). Maar ff serieus, administratie in Ierland is zo'n grote puinhoop. Mijn vorige bedrijf ging failliet, dus heb ik 5 maanden op sociale voorzieningen geleeft en toen ik een nieuwe job had, kon ik nog steeds "jobseekers allowance"-geld krijgen (ala 250 per week). Gewon een uitkering dus terwijl ik een nieuwe baan hadquote:Op zondag 10 juni 2012 17:39 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Maar jouw auto staat toch op jouw naam geregistreerd? Nu, dan hebben ze een reminder gestuurd naar het adres waarop jij je hebt laten registeren. Als je geen adreswijziging gaat doorgeven als je verhuist, dan krijg je die dus niet meer. Maar er wordt wel precies bijgehouden vanaf wanneer jij geen road tax meer hebt betaald hoor. En als ze je een keer pakken, dan ben je goed nat.
Ik ben gewend grote motoren in mijn auto's te hebben, maar die auto's vind je hier bijna niet. De meeste auto's die ik te koop heb gezien hebben de kleinste motoren waarmee ze verkocht zijn, soms in een formaat dat in NL niet eens verkocht is. Terwijl de grotere motoriseringen hier dan weer niet geleverd worden.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:36 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Huh?? Road tax is gewoon de motorrijtuigenbelasting. Verplicht. De boetes als je die niet hebt zijn pittig.
SUV's en die enorme landrovers die overal rijden zijn toch niet te beschouwen als klein gemotoriseerd? Bij ons in de buurt zijn we de enigen die geen jeep/landrover/4-wheeldrive hebben!!
NCT is apk inderdaad. Ook weer 50 euries, en bij een herkeuring 28. Dure hobby, autorijden in Ierland
Dat klinkt wel heel herkenbaar inderdaadquote:Op zondag 10 juni 2012 17:54 schreef edcetera het volgende:
[..]
[..]
Als ze me echt pakken, ben ik mijn auto kwijt (in het ergste geval). Maar ff serieus, administratie in Ierland is zo'n grote puinhoop. Mijn vorige bedrijf ging failliet, dus heb ik 5 maanden op sociale voorzieningen geleeft en toen ik een nieuwe job had, kon ik nog steeds "jobseekers allowance"-geld krijgen (ala 250 per week). Gewon een uitkering dus terwijl ik een nieuwe baan had. Ik heb er geen gebruik meer van gemaakt, maar de brieven met "aanbiedingen" als werkloze kwamen maar binnen. De shit is echt nergens gegegistreerd
Die TV-license is net zoiets als die wegenbelasting: De meeste Ieren betalen dat dus WEL maar het wordt niet echt gecontroleerd en als je gesnapt wordt, dan zit er een boete aan vast (is het prima, dat we daar verder niet meer over discussierenquote:Op maandag 4 juni 2012 14:59 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Eten en drinken is wel aanzienlijk duurder, een tv licentie betaald niemand, ik sowieso niet, maar heb dan ook geen tv. Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |