Om het goed te vergelijken:quote:Op maandag 4 juni 2012 13:41 schreef mymoodfentje het volgende:
Zijn hier mensen die in Dublin wonen? Kunnen jullie mij vertellen wat een 2kamer appa kost en zijn de levensonderhoud kosten vergelijkbaar met die in NL ?
Ik woon in het centrum, bij alle clubs en betaal 1300 voor 2 slaap kamers, twee badkamers en een klein woonkamer + keuken. De slaapkamers zijn wel ruim.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:41 schreef mymoodfentje het volgende:
Zijn hier mensen die in Dublin wonen? Kunnen jullie mij vertellen wat een 2kamer appa kost en zijn de levensonderhoud kosten vergelijkbaar met die in NL ?
Eten en drinken is wel aanzienlijk duurder, een tv licentie betaald niemand, ik sowieso niet, maar heb dan ook geen tv. Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.quote:Op maandag 4 juni 2012 14:57 schreef RPG het volgende:
[..]
Om het goed te vergelijken:
Salaris:
Stel je vediend 25000 per jaar
In Ierland hou je netto over: ¤21.495,36 (Bron )
In Nederland hou je netto over: ¤19.090,00 (Bron
Overige verplichte kosten:
Ierland: TV license (160 per jaar)
Dus hou je 21.335,36 over
Nederland: ziektekosten verzekering (rond 1200 per jaar), rioolheffing (verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar), afvalstoffenheffing(verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar)
Dus hou je 17490,00 over
In Ierland heb je dus 1778 per maand om te besteden
In Nederland heb je dus 1457 per maand om te besteden (mogelijk met zorg toeslag heb je 50 euro meer)
Huur prijzen:
Gemiddelde huur prijs in Dublin is: 1000 http://www.daft.ie/report/Daft-Rental-Report-Q4-2011.pdf
Gemiddelde huur prijs in Amsterdam is: 1100 http://gemiddeldgezien.nl(...)gemiddelde-huurprijs
Stroom is iets duurder in Ierland dan NL (Bron
Daarentegen is Water gratis in Ierland en niet in NL
Dus zelfs als producten hier duurder zijn in de winkel zal dat nooit 300 euro duurder zijn. Dus hou je hier met zelfde bruto salaris aanzienlijk meer over.
Ik heb al eens een inspecteur aan de deur gehad voor tv license. Dus ik betaal hem wel gewoon netjes ik heb dan ook wel een aanzienlijk grote tv die best wel opvaltquote:Op maandag 4 juni 2012 14:59 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Eten en drinken is wel aanzienlijk duurder, een tv licentie betaald niemand, ik sowieso niet, maar heb dan ook geen tv. Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
Oh nee? En waar heb je die wijsheid nu weer vandaan?? De meeste mensen betalen gewoon een tv license. Volgens jou is er ook al geen internetbankieren. Terwijl dat er wel is. Dus vragensteller, ga in godsnaam niet op info af die door peurac wordt gegeven, aangezien die toch alleen maar negatief doet, en foutief informeert. Ik betaal al 7 jaar lang elk jaar netjes mijn tv license. En de meeste mensen die ik ken in Ierland betalen ook gewoon.quote:
Ook al niet waar. Zorgverzekering is niet verplicht, iedereen is van staatswege uit 'verzekerd'. Je kunt jezelf alleen ook nog particulier verzekeren om meer voorrechten en een betere dekking te hebben (Private Healthcare) en in een aantal gevallen wordt zo een verzekering door de werkgever betaald, zeker niet 'meestal' zoals peurac beweert. Bovendien komt het meestal uit je flex benefits bij de werkgever, dus in feite betaal je het nog gewoon zelf.quote:Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
Geen enkele van mijn vrienden betaald het, dat is een vrij aanzienlijke groep hier.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:38 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Oh nee? En waar heb je die wijsheid nu weer vandaan?? De meeste mensen betalen gewoon een tv license. Volgens jou is er ook al geen internetbankieren. Terwijl dat er wel is. Dus vragensteller, ga in godsnaam niet op info af die door peurac wordt gegeven, aangezien die toch alleen maar negatief doet, en foutief informeert. Ik betaal al 7 jaar lang elk jaar netjes mijn tv license. En de meeste mensen die ik ken in Ierland betalen ook gewoon.
[..]
Ook al niet waar. Zorgverzekering is niet verplicht, iedereen is van staatswege uit 'verzekerd'. Je kunt jezelf alleen ook nog particulier verzekeren om meer voorrechten en een betere dekking te hebben (Private Healthcare) en in een aantal gevallen wordt zo een verzekering door de werkgever betaald, zeker niet 'meestal' zoals peurac beweert. Bovendien komt het meestal uit je flex benefits bij de werkgever, dus in feite betaal je het nog gewoon zelf.
Maar dat is dan een vrij summiere dekking (semi private room in a public hospital, en een tegemoetkoming voor een aantal dingen, van zo rond de 800 -1000 euro premie per persoon per jaar (volwassene). Wil je echt in een prive kliniek op een prive kamer enzo, en niet op ellenlange wachtlijsten terecht komen, dan zit je al gauw richting de 1800 tot 2500 euro per persoon per jaar.
Water is nog gratis, niet lang meer. Vanaf 2013 gaan er meters geinstalleerd worden en vanaf 2015 wordt iedereen geacht gewoon, volgens de europese richtlijnen, zijn water te betalen. Energiekosten gaan de komende jaren ook omhoog.
top! Kan niet wachten op mijn tijd in Ierland. Zou me ook niks verbazen als ik daar uiteindelijk langer blij fdan die 3,5 maand hoorquote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:50 schreef LintuxCx het volgende:
Zolang je je belasting + PRSI netjes betaalt (en dat gaat normaal gesproken vanzelf) heb je gewoon recht op zorg. Wachttijden zijn iets langer voor minder urgente dingen maar verder zou 't prima moeten zijn.
Ik kreeg bijvoorbeeld mijn krukken en airboot gratis en voor niks, hoefde ze niet terug te geven later. Was allemaal van ome staat. Geen wonder dat het geld op is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |