abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110735214
Dit was sowieso de eerste keer dat ik eentje mee zou maken. ;(

Maar idd, 't schiet op. Had niet door hoe snel tijd ging... En door de manke poot heb ik ook niet veel toeristisch kunnen doen. ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_110779484
Vanavond even afscheidspintje pakken Lintux?
pi_110799844
Sorry, dat lukte ook niet. ;( Had een uitstapje met werk, wel gaaf: Cirque du Soleil. Snap niet dat dat nooit fout gaat!
pi_112408619
Father Ted op TV hier nu. *O* Ook al is het ontzettend flauw, toch wel één van de beste exportproducten van Ierland. _O_
  maandag 4 juni 2012 @ 13:41:40 #80
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_112422461
Zijn hier mensen die in Dublin wonen? Kunnen jullie mij vertellen wat een 2kamer appa kost en zijn de levensonderhoud kosten vergelijkbaar met die in NL ?
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_112422785
Hangt er vanaf waar in Dublin je wil gaan wonen natuurlijk. 2 kamers als-in 2 slaapkamers? Dan ben je in de omgeving waar ik zat zo 1200 pm kwijt. Water kost je niks, gas+elektriciteit was voor mij volgens mij 80 euro per maand.

Voer in de supermarkt kan wel vrij prijzig zijn, zeker als je lui bent en gewoon naar de dichtstbijzijnde kleine supermarkt toe gaat.

De meeste dingen zijn er wel duurder dan in .nl denk ik (al heb ik nooit echt zelfstandig in Nederland geleefd behalve als student in een klein hokje), maar wat wel scheelt is dat je met hetzelfde brutosalaris in Ierland nog steeds meer overhoudt.
pi_112425675
quote:
14s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:41 schreef mymoodfentje het volgende:
Zijn hier mensen die in Dublin wonen? Kunnen jullie mij vertellen wat een 2kamer appa kost en zijn de levensonderhoud kosten vergelijkbaar met die in NL ?
Om het goed te vergelijken:
Salaris:
Stel je vediend 25000 per jaar
In Ierland hou je netto over: ¤21.495,36 (Bron )
In Nederland hou je netto over: ¤19.090,00 (Bron

Overige verplichte kosten:
Ierland: TV license (160 per jaar)
Dus hou je 21.335,36 over

Nederland: ziektekosten verzekering (rond 1200 per jaar), rioolheffing (verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar), afvalstoffenheffing(verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar)
Dus hou je 17490,00 over

In Ierland heb je dus 1778 per maand om te besteden
In Nederland heb je dus 1457 per maand om te besteden (mogelijk met zorg toeslag heb je 50 euro meer)

Huur prijzen:
Gemiddelde huur prijs in Dublin is: 1000 http://www.daft.ie/report/Daft-Rental-Report-Q4-2011.pdf
Gemiddelde huur prijs in Amsterdam is: 1100 http://gemiddeldgezien.nl(...)gemiddelde-huurprijs

Stroom is iets duurder in Ierland dan NL (Bron
Daarentegen is Water gratis in Ierland en niet in NL

Dus zelfs als producten hier duurder zijn in de winkel zal dat nooit 300 euro duurder zijn. Dus hou je hier met zelfde bruto salaris aanzienlijk meer over.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_112425685
quote:
14s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:41 schreef mymoodfentje het volgende:
Ik woon in het centrum, bij alle clubs en betaal 1300 voor 2 slaap kamers, twee badkamers en een klein woonkamer + keuken. De slaapkamers zijn wel ruim.

De meeste dingen zijn hier wel duurder, maar onderaan de streep houd je wel meer over.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_112425751
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:57 schreef RPG het volgende:

[..]

Om het goed te vergelijken:
Salaris:
Stel je vediend 25000 per jaar
In Ierland hou je netto over: ¤21.495,36 (Bron )
In Nederland hou je netto over: ¤19.090,00 (Bron

Overige verplichte kosten:
Ierland: TV license (160 per jaar)
Dus hou je 21.335,36 over

Nederland: ziektekosten verzekering (rond 1200 per jaar), rioolheffing (verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar), afvalstoffenheffing(verschillend per gemeente maar rond 200 per jaar)
Dus hou je 17490,00 over

In Ierland heb je dus 1778 per maand om te besteden
In Nederland heb je dus 1457 per maand om te besteden (mogelijk met zorg toeslag heb je 50 euro meer)

Huur prijzen:
Gemiddelde huur prijs in Dublin is: 1000 http://www.daft.ie/report/Daft-Rental-Report-Q4-2011.pdf
Gemiddelde huur prijs in Amsterdam is: 1100 http://gemiddeldgezien.nl(...)gemiddelde-huurprijs

Stroom is iets duurder in Ierland dan NL (Bron
Daarentegen is Water gratis in Ierland en niet in NL

Dus zelfs als producten hier duurder zijn in de winkel zal dat nooit 300 euro duurder zijn. Dus hou je hier met zelfde bruto salaris aanzienlijk meer over.
Eten en drinken is wel aanzienlijk duurder, een tv licentie betaald niemand, ik sowieso niet, maar heb dan ook geen tv. Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
pi_112426032
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:59 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Eten en drinken is wel aanzienlijk duurder, een tv licentie betaald niemand, ik sowieso niet, maar heb dan ook geen tv. Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
Ik heb al eens een inspecteur aan de deur gehad voor tv license. Dus ik betaal hem wel gewoon netjes ik heb dan ook wel een aanzienlijk grote tv die best wel opvalt :)

Zorgverzekering is ook niet verplicht in Ierland in tegenstelling tot Nederland dus je hoeft hier niet te nemen als je het niet wilt. Vaak is het gratis omdat de werkgever het betaald wat de keuze wel makkelijker maakt :)

Prijs verschillen kwa leven kan je hier wel zien:
Ierland:http://www.numbeo.com/cos(...).jsp?country=Ireland
Nederland:http://www.numbeo.com/cos(...)?country=Netherlands

Of Amsterdam:http://www.numbeo.com/cos(...)lands&city=Amsterdam
Dublin: http://www.numbeo.com/cos(...)=Ireland&city=Dublin
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  maandag 4 juni 2012 @ 16:51:35 #86
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_112430748
Thanks voor de info! erg hulpzaam
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  maandag 4 juni 2012 @ 18:38:52 #87
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_112435049
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:59 schreef PeuRac het volgende:

[..]

een tv licentie betaald niemand
Oh nee? En waar heb je die wijsheid nu weer vandaan?? De meeste mensen betalen gewoon een tv license. Volgens jou is er ook al geen internetbankieren. Terwijl dat er wel is. Dus vragensteller, ga in godsnaam niet op info af die door peurac wordt gegeven, aangezien die toch alleen maar negatief doet, en foutief informeert. Ik betaal al 7 jaar lang elk jaar netjes mijn tv license. En de meeste mensen die ik ken in Ierland betalen ook gewoon.

quote:
Zorgverzekering is goedkoper in Ierland, maar wordt meestal betaald door de werkgever.
Ook al niet waar. Zorgverzekering is niet verplicht, iedereen is van staatswege uit 'verzekerd'. Je kunt jezelf alleen ook nog particulier verzekeren om meer voorrechten en een betere dekking te hebben (Private Healthcare) en in een aantal gevallen wordt zo een verzekering door de werkgever betaald, zeker niet 'meestal' zoals peurac beweert. Bovendien komt het meestal uit je flex benefits bij de werkgever, dus in feite betaal je het nog gewoon zelf.
Maar dat is dan een vrij summiere dekking (semi private room in a public hospital, en een tegemoetkoming voor een aantal dingen, van zo rond de 800 -1000 euro premie per persoon per jaar (volwassene). Wil je echt in een prive kliniek op een prive kamer enzo, en niet op ellenlange wachtlijsten terecht komen, dan zit je al gauw richting de 1800 tot 2500 euro per persoon per jaar.

Water is nog gratis, niet lang meer. Vanaf 2013 gaan er meters geinstalleerd worden en vanaf 2015 wordt iedereen geacht gewoon, volgens de europese richtlijnen, zijn water te betalen. Energiekosten gaan de komende jaren ook omhoog.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_112451726
Ik heb de TV license ook gewoon betaald idd. Je kunt ervoor kiezen het niet te doen (en uiteraard, als je verstandig bent en geen TV hebt, dan hoeft het ook niet). En dan krijg je zo af en toe een irritante inspecteur aan de deur die niet wil geloven dat er mensen zijn die niet TV kijken. :')

Zorgverzekering werd bij mij in .ie volgens mij gerekend als "benefit in kind" dus ik moest de belasting erop wel betalen ja. Helemaal gratis is het niet en supernuttig is het ook niet maar het heeft wel een keer geholpen in een paar controles binnen een paar weken te krijgen ipv maanden te moeten wachten. Maar als je op sterven ligt maakt 't weinig uit wat je hebt ws en word je even gauw geholpen.
pi_112461426
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 18:38 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Oh nee? En waar heb je die wijsheid nu weer vandaan?? De meeste mensen betalen gewoon een tv license. Volgens jou is er ook al geen internetbankieren. Terwijl dat er wel is. Dus vragensteller, ga in godsnaam niet op info af die door peurac wordt gegeven, aangezien die toch alleen maar negatief doet, en foutief informeert. Ik betaal al 7 jaar lang elk jaar netjes mijn tv license. En de meeste mensen die ik ken in Ierland betalen ook gewoon.

[..]

Ook al niet waar. Zorgverzekering is niet verplicht, iedereen is van staatswege uit 'verzekerd'. Je kunt jezelf alleen ook nog particulier verzekeren om meer voorrechten en een betere dekking te hebben (Private Healthcare) en in een aantal gevallen wordt zo een verzekering door de werkgever betaald, zeker niet 'meestal' zoals peurac beweert. Bovendien komt het meestal uit je flex benefits bij de werkgever, dus in feite betaal je het nog gewoon zelf.
Maar dat is dan een vrij summiere dekking (semi private room in a public hospital, en een tegemoetkoming voor een aantal dingen, van zo rond de 800 -1000 euro premie per persoon per jaar (volwassene). Wil je echt in een prive kliniek op een prive kamer enzo, en niet op ellenlange wachtlijsten terecht komen, dan zit je al gauw richting de 1800 tot 2500 euro per persoon per jaar.

Water is nog gratis, niet lang meer. Vanaf 2013 gaan er meters geinstalleerd worden en vanaf 2015 wordt iedereen geacht gewoon, volgens de europese richtlijnen, zijn water te betalen. Energiekosten gaan de komende jaren ook omhoog.
Geen enkele van mijn vrienden betaald het, dat is een vrij aanzienlijke groep hier.

En ik heb nooit gezegd dat het er niet is, maar dat het van een niveau is waarop het in Nederland 10jr geleden was.

De grotere internationale bedrijven betalen de volledige zorgkosten, incl huisarts en een private room. Ik heb een ongeluk gehad en ben erg ziek geweest in het afgelopen jaar en geen cent hoeven te betalen. Wel wat dingen voor moeten schieten.
pi_112480885
Hee, hallo allemaal! Weer...

Ben hier nu bijna drie jaar (in Dublin)... De eerste twee jaar had ik ook geen television license, maar toen kreeg ik een meneer aan de deur. Omdat toen het "ik heb geen televisie, ik heb UPC" er toch wat lastig uitkwam heb ik ook maar een tv license besteld.

Ik werk voor een Amerikaans bedrijf waar je mag kiezen of je via werk zaken als private ziektekostenverzekering en pensioen en zo af wil nemen. Je betaalt er dus uiteindelijk wel gewoon zelf voor, maar het is goedkoper dan als wanneer je het zelf zonder bemiddeling van je werkgever zou afsluiten (hoop ik).

Dit zijn zaken die vaak over het hoofd worden gezien als er vergelijkingen worden gemaakt tussen Nederland en Ierland.... AOW/WAO/Ziektewet/pensioen zijn allemaal zaken die in Nederland worden ingehouden en in Ierland niet, of in ieder geval minder, waardoor je hier meer over houdt, op de korte termijn... Je hebt nu misschien iets meer in je zak, maar straks als je ziek wordt, ontslagen of met pensioen gaat, dan heb je ineens een gat wat je in Nederland niet zou hebben, of minder, zolang ze dat in Nederland niet allemaal om zeep helpen in ieder geval...
pi_112481386
Oh ja, wat ik ook nog wou zeggen... Ik hoorde dat voor het nodig hebben van een television license de definitie van televisie de meest ruime is die je je kan bedenken en dat ook computers hier onder vallen. Dus heb je helemaal geen tv maar wel een laptop (misschien zelfs alleen een smartphone) dan heb je ook een television license nodig.
pi_112482622
Voor zover ik weet is dat de Britse interpretatie en moet je in Ierland nog echt een apparaat hebben dat TV-signalen kan decoderen. (En een TV die niet eens op de kabel/een antenne aangesloten zit valt daar wel onder, zolang er een PAL/DVB oid decoder in zit.)
pi_112490487
Nee, Ierland heeft echt een heel brede interpretatie;

The definition of a Television set (Section 140 (1) of the Broadcasting Act 2009)

"television set" means any electronic apparatus capable of receiving and exhibiting television broadcasting services broadcast for general reception (whether or not its used for that purpose is dependent on the use of anything else in conjunction with it) and any software or assembly comprising such apparatus and other apparatus.

Dus inderdaad valt zelfs een smartphone, laptop en/of tablet hieronder, want o.a. via Internet zijn die ook capable of receiving and exhibiting broadcasting services broadcast for general reception

Hoe het in de UK is weet ik niet...

[ Bericht 5% gewijzigd door Tennessee op 05-06-2012 20:23:32 ]
pi_112492271
Okay, heb ik 't altijd verkeerd begrepen. Nou ja, had toch betaald dus 't maakt niet uit. :)
pi_112612781
Ik ga waarschijnlijk van augustus tot december in Ierland werken (een language job)
Verdiensten ongeveer 1600-2000 (netto) per 4 weken. Ik ga niet in Dublin wonen en ben voor een appartementje (even opgezocht :P ) ongeveer 300-500 per maand kwijt.

Nu had ik nog wel de vraag hoe duur de elektriciteit/gas/tv/internet daar is. Neem een appartement aan met 3 ruimtes (slaapkamer, badkamer en living). Weet iemand daar iets meer over?
pi_112613008
Ik lees hier dat een zorgverzekering niet verplicht is en aangezien ik best een gezonde Hollandse knul ben zal ik dat ook niet zo nodig hebben.. Maar krijg je dan niet een dikke rekening op je bord als je bv. je been breekt na een aanrijding?
pi_112635783
Zolang je je belasting + PRSI netjes betaalt (en dat gaat normaal gesproken vanzelf) heb je gewoon recht op zorg. Wachttijden zijn iets langer voor minder urgente dingen maar verder zou 't prima moeten zijn.

Ik kreeg bijvoorbeeld mijn krukken en airboot gratis en voor niks, hoefde ze niet terug te geven later. Was allemaal van ome staat. Geen wonder dat het geld op is. :+
pi_112648225
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 21:50 schreef LintuxCx het volgende:
Zolang je je belasting + PRSI netjes betaalt (en dat gaat normaal gesproken vanzelf) heb je gewoon recht op zorg. Wachttijden zijn iets langer voor minder urgente dingen maar verder zou 't prima moeten zijn.

Ik kreeg bijvoorbeeld mijn krukken en airboot gratis en voor niks, hoefde ze niet terug te geven later. Was allemaal van ome staat. Geen wonder dat het geld op is. :+
top! Kan niet wachten op mijn tijd in Ierland. Zou me ook niks verbazen als ik daar uiteindelijk langer blij fdan die 3,5 maand hoor :)
pi_112650762
Ik had geen idee hoe lang het zou worden maar het is uiteindelijk ook net wat meer dan vijf jaar geworden ja. :) Zit je werkgever ook buiten Dublin dan?
  zaterdag 9 juni 2012 @ 11:12:14 #100
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_112651290
Haha, ik zit dan op een ander Brits eiland, maar ik zou 12 jaar geleden voor slechts een maand gaan. :P
reset
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')