quote:
Niles, nog een laatste keer speel ik advocaat van de duivel en dan laat ik je verder met rust...
Zoals het in Nederland is opgedeelt in "op kamers", studio, apartemment, enz... Dat is hier niet helemaal hetzelfde... Alles voor jezelf (dus eigen keuken, badkamer, enz, is Studio (geen aparte slaapkamer), one bedroom apartment (zelfde als studio maar dan met aparte slaapkamer, two bed, thrree bed, enzovoort... en ten slotte heb je een "house"... Bij erg veel tot bijna alles tot een "house" heb je een open keuken in de woonkamer....
Dan heb je gedeelde zaken... Bij gedeelde apartmenten heb je bijna altijd je eigen slaapkamer, soms met eigen badkamer/wc, maar de woonkamer/keuken is zo goed als altijd delen met anderen...
De "studio" met gedeelde badkamer wordt hier over het algemeen een bed-sit genoemd... Tenzij je erg veel mazzel heb wil je daar (in mijn ervaring) eigenlijk liever niet wonen en ik zou er zeer zeker geen lease voor een jaar afsluiten... Je deelt je badkamer met meerdere andere mensen die (ook weer in mijn ervaring) heel waarschijnlijk erg andere ideeen over hygiene erop na houden...
Ik zou je dus aan raden niet voor een studio/bed-sit met gedeelde badkamer te gaan maar voor een gedeelt apartement met je eigen wc/douche waar je dan wel de woonkamer/keuken moet delen... Hou hier rekening met een erg kleine slaapkamer... En ook hier kan je mensen treffen met andere ideeen over hygiene dan jij, maar je hebt dan in ieder geval een schone wc...
Verder... Huur NIETS zonder het eerst met eigen ogen te hebben bekeken en ga meerdere opties bekijken voordat je tekent... De eerste dagen kan je eventueel in een hostel slapen. Huur ook NIETS zonder eerst kennis te maken met de mensen waarmee je zaken moet gaan delen...
Verder zijn alle prijzen op DAFT.ie vraagprijzen en kan je op AL die prijzen 10 tot 20% van de prijs af praten. Dit wordt van je verwacht, er is rekening mee gehouden, dus als e het niet doet ben je een dief van je eigen portemonnee...
En tot slot (en dit is al vaker gezegd) Netto salaris in Ierland is niet hetzelfde als Netto salaris in Nederland wat de voornaamste reden is dat je hier als 19-jarige wel 10 euro per uur kan verdienen en in Nederland niet. Zo goed als alles is hier duurder en je 10 euro netto in Nederland zijn al dingen afgetrokken die je hier nog zelf neer moet leggen van je netto loon...