quote:Op maandag 13 februari 2012 23:56 schreef luckass het volgende:
ik ken die vent hij leeft nog doet ie gewoon voor het geld hoor
Dat bedoel ik, dankzij deze fantastische stichting en hun even geweldige campagne worden mensen als jij voortdurend daarmee geconfronteerd. Leuke stichting dat ALSquote:
Dus je bent ook tegen het AIDS fonds?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:02 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, dankzij deze fantastische stichting en hun even geweldige campagne worden mensen als jij voortdurend daarmee geconfronteerd. Leuke stichting dat ALS.
Series opnemen op VHSquote:
mooi vrouwke welquote:
Mja, het is een best 'zeldzame' ziekte. Als men hierdoor meer geld gaat storten aan de stichting kunnen ze onderzoeken doen enzo. Dus an sich is het ook weer niet zo slecht.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:02 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, dankzij deze fantastische stichting en hun even geweldige campagne worden mensen als jij voortdurend daarmee geconfronteerd. Leuke stichting dat ALS.
Je neemt de woorden uit mijn mond.quote:Op maandag 13 februari 2012 23:55 schreef Frank_Drebin het volgende:
Iedereen heeft deze reclame waarschijnlijk eens op de televisie of op een billboard voorbij zien komen. Een man die niet bijzonder vrolijk voor zich uit staart met daaronder de tekst Ik ben inmiddels overleden.
Voor degenen die niet weten waar ik het over heb:
[ afbeelding ]
Naar mijn mening zijn dat soort reclamecampagnes overbodig confronterend (denk aan het effect wat het wellicht op kinderen of mensen die recent een dierbare zijn kwijtgeraakt kan hebben) en zijn dus puur in het leven geroepen om mensen te choqueren.
Klacht: walgelijke, smakeloze reclamecampagnes.
Als het zo zeldzaam is kunnen ze het toch beter besteden aan onderzoek naar ziektes die wel vaak voorkomen?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:08 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Mja, het is een best 'zeldzame' ziekte. Als men hierdoor meer geld gaat storten aan de stichting kunnen ze onderzoeken doen enzo. Dus an sich is het ook weer niet zo slecht.
Daar zijn andere stichtingen voor.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:09 schreef JApieman het volgende:
[..]
Als het zo zeldzaam is kunnen ze het toch beter besteden aan onderzoek naar ziektes die wel vaak voorkomen?
Die hebben toch nooit genoeg.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:09 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Daar zijn andere stichtingen voor.
En mensen die een zeldzame ziekte hebben maar gewoon de pijp uit laten gaan, onder het mom van "Ja maar het is zo'n zeldzame ziekte!" ?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:09 schreef JApieman het volgende:
[..]
Als het zo zeldzaam is kunnen ze het toch beter besteden aan onderzoek naar ziektes die wel vaak voorkomen?
Is de waarheid te hard voor je? Zie je liever hoe omo gegarandeerd jouw was stralend wit wast?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:08 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Je neemt de woorden uit mijn mond.
ALS, ik verpleeg ieand ermee en het is een hel.quote:
quote:Op maandag 13 februari 2012 23:56 schreef luckass het volgende:
Ik hoop écht dat je er nooit mee geconfronteerd wordtquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:02 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:09 schreef JApieman het volgende:
[..]
Dit, het is zoals Yvonne al zei een hel. Echt je wenst niemand zo'n ziekte toe.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:10 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
En mensen die een zeldzame ziekte hebben maar gewoon de pijp uit laten gaan, onder het mom van "Ja maar het is zo'n zeldzame ziekte!" ?
Ja. Als je daarmee meer mensen van een andere ziekte redt.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:10 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
En mensen die een zeldzame ziekte hebben maar gewoon de pijp uit laten gaan, onder het mom van "Ja maar het is zo'n zeldzame ziekte!" ?
Gelukkig leven we niet meer in het stenen tijdperk.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:11 schreef JApieman het volgende:
[..]
Ja. Als je daarmee meer mensen van een andere ziekte redt.
Lul niet. Ze hebben een hele campagne opgezet omdat volgens onze regering er te weinig mensen dezequote:Op maandag 13 februari 2012 23:56 schreef luckass het volgende:
Nou, lekker egoïstisch is dat wel.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:11 schreef JApieman het volgende:
[..]
Zie hier, het uitschot van KLB.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:11 schreef JApieman het volgende:
[..]
Wat een stelling.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:03 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Dus je bent ook tegen het AIDS fonds?
Of Tena Lady, maanverband, deodorant.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:13 schreef Gary_Oak het volgende:
Nog altijd zinvoller dan die anti-vloek campagnes.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:09 schreef chroestjov het volgende:
terechte klacht, onsmakelijke praktijken van stichting ALS
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:14 schreef Crutch het volgende:
[..]
Of Tena Lady, maanverband, deodorant.__________________!
Kwart over 12 's nachts in KLB, wat had je dan verwacht?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:15 schreef schommelstoel het volgende:
Heb eigenlijk eerder een plaatsvervangende schaamte dankzij TS zijn topic.
Doe eerst eens onderzoek voor je een topic opent.
ALS is niet zomaar iets.
Maar je kunt bepaalde dingen ook anders aan de kaak stellen, je hoeft niet doelbewust mensen te choqueren. Daarbij komt het nog eens dat moreel verwerpelijk is om overledenen te gebruiken om de kas te spekken, al is het een goed doel.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:07 schreef schommelstoel het volgende:
En nu opeens is de waarheid te hard voor een FOK!er?
Sorry hoor, maar deze reclame is gewoon puur realiteit.
Paar weken terug hadden ze al meer dan een ton opgehaald als ik het goed had.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:15 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Maar het heeft dus wel effect op mensen, zo'n 'reclame'. Goede zet.
Dat mag, TS wel.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef yvonne het volgende:
Ik vind de reclame nog niet confronterend genoeg.
Mag hopen van niet zeg.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:18 schreef Broodje_Zaad het volgende:
Al die stichtingen zijn allemaal bedacht om geld in t laadje vd oprichters te stoppen die daarmee lekker naar de maladiven gaan
Jouw moeder heeft ALSquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Maar je kunt bepaalde dingen ook anders aan de kaak stellen, je hoeft niet doelbewust mensen te choqueren. Daarbij komt het nog eens dat moreel verwerpelijk is om overledenen te gebruiken om de kas te spekken, al is het een goed doel.
Bullshitquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:18 schreef Broodje_Zaad het volgende:
Al die stichtingen zijn allemaal bedacht om geld in t laadje vd oprichters te stoppen die daarmee lekker naar de maladiven gaan
Die overledenen hebben er zelf mee ingestemd en stonden achter de campagne...kijk maar eens naar dat stukje van DWDD.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Maar je kunt bepaalde dingen ook anders aan de kaak stellen, je hoeft niet doelbewust mensen te choqueren. Daarbij komt het nog eens dat moreel verwerpelijk is om overledenen te gebruiken om de kas te spekken, al is het een goed doel.
Broodje Zaad-verhaal.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:18 schreef Broodje_Zaad het volgende:
Als dit je choqueert ben je echt niets gewendquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Nouja, het is natuurlijk wel een erge ziekte en het lijkt me voor de mensen die het hebben en de directe omgeving wel heel zuur als je wordt beschouwd als "niet belangrijk genoeg". Maar ik kan er aan de andere kant ook wel inkomen dat men op basis van het aantal ziekte gevallen het geld verdeeld.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:18 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jouw moeder heeft ALS
Vette pech, er wordt niks aan gedaan, laat maar lekker doodgaan, want het is te zeldzaam, doei mam.
Maar hoe moeten ze ooit een medicijn vinden dat de ziekte stopt? Er zijn nu wel een aantal medicijnen op de markt, maar die vertragen het proces alleen maar.. Meer onderzoeken zou goed zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:20 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Nouja, het is natuurlijk wel een erge ziekte en het lijkt me voor de mensen die het hebben en de directe omgeving wel heel zuur als je wordt beschouwd als "niet belangrijk genoeg". Maar ik kan er aan de andere kant ook wel inkomen dat men op basis van het aantal ziekte gevallen het geld verdeeld.
Waar het mij tevens ook om gaat, en dit viel me bijzonder op omdat ik vanochtend noodgedwongen met het openbaar vervoer moest reizen, dat die billboards overal hangen. Wij als volwassenen zijn misschien wel een hoop gewend maar je vergeet en passant even dat ook kinderen ermee geconfronteerd worden.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:17 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Ten eerste hebben die mensen zelf toestemming gegeven voor die reclame.
En ten tweede, anders zijn we met zijn alle toch ook alles gewend tegenwoordig.
Begrijp me niet verkeerd, wat mij betreft vinden we overal een medicijn voor. Alleen ik snap wel dat er andere ziektes zijn met een hogere prioriteit.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:22 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Maar hoe moeten ze ooit een medicijn vinden dat de ziekte stopt? Er zijn nu wel een aantal medicijnen op de markt, maar die vertragen het proces alleen maar.. Meer onderzoeken zou goed zijn.
Niet alleen over te praten, er komt ook behoorlijk wat geld in het laatje.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:20 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Nouja, het is natuurlijk wel een erge ziekte en het lijkt me voor de mensen die het hebben en de directe omgeving wel heel zuur als je wordt beschouwd als "niet belangrijk genoeg". Maar ik kan er aan de andere kant ook wel inkomen dat men op basis van het aantal ziekte gevallen het geld verdeeld.
EDIT:
Wat dat betreft is dit ook een zeer goede reclame campagne, want men begint er over te praten, zoals hier op FOK wel duidelijk is.
Dat is helaas wel de mentaliteit van de farmaceutische industrie...quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:18 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jouw moeder heeft ALS
Vette pech, er wordt niks aan gedaan, laat maar lekker doodgaan, want het is te zeldzaam, doei mam.
En hoe reageren kinderen hier dan op?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:23 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Waar het mij tevens ook om gaat, en dit viel me bijzonder op omdat ik vanochtend noodgedwongen met het openbaar vervoer moest reizen, dat die billboards overal hangen. Wij als volwassenen zijn misschien wel een hoop gewend maar je vergeet en passant even dat ook kinderen ermee geconfronteerd worden.
Oeps ben dat hele punt vergeten, maar wat ik ook nog wilde zeggen: Die andere ziektes krijgen al heel veel geld voor onderzoeken e.d. dat is bij ALS niet echt het geval.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:23 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, wat mij betreft vinden we overal een medicijn voor. Alleen ik snap wel dat er andere ziektes zijn met een hogere prioriteit.
Ieder jaar sterven er zo’n 500 patiënten aan de ziekte. Dat betekent dat er per jaar in Nederland meer mensen sterven aan ALS dan aan aidsquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:20 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
EDIT:
Wat dat betreft is dit ook een zeer goede reclame campagne, want men begint er over te praten, zoals hier op FOK wel duidelijk is.
Die overledenen hebben daar zelf voor gekozen en ik neem aan dat ze dat ook overlegd hebben met hun nabestaanden voor de opnames gemaakt werden.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Er is een fonds om mensen AIDS te geven?! Waar kan ik doneren?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:03 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Dus je bent ook tegen het AIDS fonds?
Wil je reclame voor ondergoed dan ook verbieden e.d. want daar zijn wel weer andere groepen voor te vinden die hun kinderen niet ermee willen confronteren. Ik denk dat de meeste kinderen niet eens doorhebben waarover dit gaat.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:23 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Waar het mij tevens ook om gaat, en dit viel me bijzonder op omdat ik vanochtend noodgedwongen met het openbaar vervoer moest reizen, dat die billboards overal hangen. Wij als volwassenen zijn misschien wel een hoop gewend maar je vergeet en passant even dat ook kinderen ermee geconfronteerd worden.
Ik vind je zó enorm overdrijven. Ze laten toch geen verrot lijk zien?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:23 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Hoi:quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:25 schreef trancethrust het volgende:
Cijfers jongens? En graag niet beperken tot Nederland. Ik vermoed dat helaas AIDS toch erger is dan dit, puur kwantitatief gezien, maar ben ook van mening dat naar elke terminale ziekte onderzoek dient te worden gedaan, in wat voor vorm dan ook. Getallen dienen alleen voor prioterisering.
Een klein kind kan 'nog' niet lezen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:23 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Dat is voor ieder kind anders. De ene interesseert het misschien geen hol maar ik geloof best dat er een hoop kinderen schrikken van zoiets confronterends. Maar goed dit had je eigenlijk ook zelf kunnen verzinnen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:24 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En hoe reageren kinderen hier dan op?
Heb je al een kind zien schrikken dan?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:26 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Dat is voor ieder kind anders. De ene interesseert het misschien geen hol maar ik geloof best dat er een hoop kinderen schrikken van zoiets confronterends. Maar goed dit had je eigenlijk ook zelf kunnen verzinnen.
500 nounouquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoi:
Ieder jaar sterven er zo’n 500 patiënten aan de ziekte. Dat betekent dat er per jaar in Nederland meer mensen sterven aan ALS dan aan aids
WAT is er confronterend aanquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:26 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Dat is voor ieder kind anders. De ene interesseert het misschien geen hol maar ik geloof best dat er een hoop kinderen schrikken van zoiets confronterends. Maar goed dit had je eigenlijk ook zelf kunnen verzinnen.
ALS treft vaak jonge mensen...quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:26 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Een klein kind kan 'nog' niet lezen.
En de wat oudere kinderen zijn zich meer bewust dat jij denkt.
Het is in mijn inzicht alleen maar beter dat kinderen dit mee krijgen.
Misschien dat het hen kan inspireren voor de toekomst.Er iets tegen doen.
Kinderen gaan het hierover hebben met hun ouders en krijgen een realistischer beeld van het leven.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:26 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik zie maar 1 cijfer, beperkt tot Nederland, en geen vergelijking van het aantal patienten. AIDS/HIV kan langzamer gaan en is ook niet echt prettig.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoi:
Ieder jaar sterven er zo’n 500 patiënten aan de ziekte. Dat betekent dat er per jaar in Nederland meer mensen sterven aan ALS dan aan aids
Zeg, wil jij wel even heel erg rap normaal gaan doen?quote:
quote:
Punt is, aan AIDS wordt kapitalen besteed aan onderzoekquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:27 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
500 nounou![]()
Nog een paar honderdduizend slachtoffers meer en dan mogen ze pas klagen, vind ik
Rot op, meest belachelijke comments poster op het moment.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:27 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
500 nounou![]()
Nog een paar honderdduizend slachtoffers meer en dan mogen ze pas klagen, vind ik
Hier kun je inderdaad gelijk hebben. En ik snap ook wel dat het allemaal voor een goed doel is. Ik vraag me dan alleen weleens af (zelfde als bij die vuurwerkcampagne waar je het eerder over had) of het doel altijd wel de middelen heiligd.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
WAT is er confronterend aanEen kop op een billboard, meer niet.
De kinderen van nu zijn iets meer gewend hoor
Nou ja, als ik het vergelijk:quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:28 schreef yvonne het volgende:
[..]
Punt is, aan AIDS wordt kapitalen besteed aan onderzoek
quote:• The disease is relatively rare; the incidence is roughly 2 people per 100,000 per year.
bron: http://www.alscenter.org/living_with_als/facts_statistics.htmlquote:The incidence of ALS is five times higher than Huntingtons disease and about half that of multiple sclerosis.
bron: http://www.who.int/features/factfiles/hiv/en/index.htmlquote:About 30 million people have died to date. An estimated 1.8 million people die every year from HIV/AIDS.
De ALS campagne beperkt zich tot Nederland, dus baseer daar dan ook je cijfers op.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:33 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Nou ja, als ik het vergelijk:
[..]
bron: http://www.alscenter.org/living_with_als/facts_statistics.html
[..]
bron: http://www.who.int/features/factfiles/hiv/en/index.html
Volgens mij heb je last van projectie...quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:26 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Mee eens. Ik vind het, ondanks de wat confronterende boodschap, één van de betere campagnes van de afgelopen periode.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:07 schreef schommelstoel het volgende:
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:34 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De ALS campagne beperkt zich tot Nederland, dus baseer daar dan ook je cijfers op.
Ja, en?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:28 schreef yvonne het volgende:
[..]
Punt is, aan AIDS wordt kapitalen besteed aan onderzoek
Huh:quote:
Ieder zijn mening uiteraard, ik vind dit een smakeloze manier van campagnevoeren.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:34 schreef Jerkmaine het volgende:
[..]
Mee eens. Ik vind het, ondanks de wat confronterende boodschap, één van de betere campagnes van de afgelopen periode.
Ja, ik geloof daar sterk in, alleen met harde confrontatie schud je mensen wakker.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:32 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Hier kun je inderdaad gelijk hebben. En ik snap ook wel dat het allemaal voor een goed doel is. Ik vraag me dan alleen weleens af (zelfde als bij die vuurwerkcampagne waar je het eerder over had) of het doel altijd wel de middelen heiligd.
Ok goedzo, zoek maar op welke ziektes er nog meer zijn in Nederland. Als ik al geld aan zulk soort instanties zou geven is dat echt niet aan een of andere stichting waar ik nog nooit van gehoord hebquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:28 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Rot op, meest belachelijke comments poster op het moment.
Als ze hadden meegewerkt en waren uitgezonden voor ze doodgingen was het wel goed geweest?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:36 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ieder zijn mening uiteraard, ik vind dit een smakeloze manier van campagnevoeren.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:38 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Ok goedzo, zoek maar op welke ziektes er nog meer zijn. Als ik al geld aan zulk soort instanties zou geven is dat echt niet aan een of andere stichting waar ik nog nooit van gehoord heb
Mijn verdere persoonlijke mening voegt bar weinig aan dit topic, dus ik laat deze maar achterwegequote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:38 schreef TwenteFC het volgende:
[..]Je moet als stichting ergens beginnen toch?
Wat is er dan smakeloos aan?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:36 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ieder zijn mening uiteraard, ik vind dit een smakeloze manier van campagnevoeren.
Ah. Zeven miljard mensen maal 2 gedeeld door honderdduizend is 140.000 per jaar aan ALS, versus 1.8 miljoen aan AIDS. 10x zoveel dus. Een 'betere' vergelijking betrekt wel de tendens erbij, maar ik begrijp de gemaakte keuze wel. Ook dat er meer mensen aan MS overlijden zegt iets.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:33 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Nou ja, als ik het vergelijk:
[..]
[..]
bron: http://www.alscenter.org/living_with_als/facts_statistics.html
[..]
bron: http://www.who.int/features/factfiles/hiv/en/index.html
En dus is er nu deze stichting die de ziekte onder de aandacht brengt en om geld vraagt. A:s de overheid er niet in wil investeren zullen private partijen dat moeten doen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:42 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ah. Zeven miljard mensen maal 2 gedeeld door honderdduizend is 140.000 per jaar aan ALS, versus 1.8 miljoen aan AIDS. 10x zoveel dus. Een 'betere' vergelijking betrekt wel de tendens erbij, maar ik begrijp de gemaakte keuze wel. Ook dat er meer mensen aan MS overlijden zegt iets.
Nogmaals, alle terminale ziektes zijn erg en verdienen onderzoek naar genezing, ook ALS, en beter komt die er ook in Nederland (als dat er echt nog niet is). Maar qua allocatie begrijp ik dat er meer gaat naar HIV (en MS?). Het zijn klote keuzes en die kun je m.i. dan ook alleen maken door naar cijfers te kijken (en naar korte-termijn kans van slagen secundair).
Hoeveel jaar doet men al onderzoek naar HIV/AIDS?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:42 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ah. Zeven miljard mensen maal 2 gedeeld door honderdduizend is 140.000 per jaar aan ALS, versus 1.8 miljoen aan AIDS. 10x zoveel dus. Een 'betere' vergelijking betrekt wel de tendens erbij, maar ik begrijp de gemaakte keuze wel. Ook dat er meer mensen aan MS overlijden zegt iets.
Nogmaals, alle terminale ziektes zijn erg en verdienen onderzoek naar genezing, ook ALS, en beter komt die er ook in Nederland (als dat er echt nog niet is). Maar qua allocatie begrijp ik dat er meer gaat naar HIV (en MS?). Het zijn klote keuzes en die kun je m.i. dan ook alleen maken door naar cijfers te kijken (en naar korte-termijn kans van slagen secundair).
Als je het ad hominem gaat spelen kun je jouw reactie beter achterwege laten.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:45 schreef mschol het volgende:
boehoe, als je dat al te chocerend vind kan je beter je afsluiten van al het nieuws in de wereld..
Ik houd niet zo van die mentaliteit dat alles maar moet kunnen, al is het choquerend voor bepaalde mensen. Wat nuance op zijn tijd is niet zo erg.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:41 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Wat is er dan smakeloos aan?
Je weet dat de mensen op die posters en in de reclame's er zelf voor hebben gekozen.
Ik denk dat die mensen juist hopen dat de reclame's effect hebben, zodat anderen niet de zelfde pijnlijke weg hoeven te begaan als dat zij zelf hebben moeten ondergaan.
Maar leg me nou eens uit wat er nou precies shockerend is aan deze billboardquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:48 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Als je het ad hominem gaat spelen kun je jouw reactie beter achterwege laten.
Genoeg nuance, ik zie zie geen schokkende beelden alleen een duidelijke zin die duidelijk maakt dat deze ziekte dodelijk is. Ik zie niet in wat daar choquerend aan is? Omdat het te persoonlijk wordt? Dat noem ik dan eerder hypocriet.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:50 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik houd niet zo van die mentaliteit dat alles maar moet kunnen, al is het choquerend voor bepaalde mensen. Wat nuance op zijn tijd is niet zo erg.
Wat is dat nou weer voor vergelijking?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:48 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoeveel jaar doet men al onderzoek naar HIV/AIDS?
Hoeveel geld is daar wereldwijd heen gegaan en hoeveel heeft het geholpen?
Nouja ik kan mij voorstellen dat bepaalde mensen (bijv. iemand die recent een dierbare is verloren aan deze ziekte) door deze billboards best van slag kunnen raken. Daarom vind ik het onnodig om het zo expliciet te brengen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:50 schreef yvonne het volgende:
[..]
Maar leg me nou eens uit wat er nou precies shockerend is aan deze billboard
Je vindt het shockerender dat ze meegewerkt hebben aan een reclamecampagne voor na hun dood dan dat ze op een gruwelijke manier gestorven zijn?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:50 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik houd niet zo van die mentaliteit dat alles maar moet kunnen, al is het choquerend voor bepaalde mensen. Wat nuance op zijn tijd is niet zo erg.
Je begrijpt mijn hele punt niet, zo ver is duidelijk.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je vindt het shockerender dat ze meegewerkt hebben aan een reclamecampagne voor na hun dood dan dat ze op een gruwelijke manier gestorven zijn?
In dat geval kan je ook wel stoppen met reclames over kanker.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:52 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Nouja ik kan mij voorstellen dat bepaalde mensen (bijv. iemand die recent een dierbare is verloren aan deze ziekte) door deze billboards best van slag kunnen raken. Daarom vind ik het onnodig om het zo expliciet te brengen.
Dat is een keuze die ze zelf maken, en ook vast zullen overleggen met hun omgeving.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:52 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Nouja ik kan mij voorstellen dat bepaalde mensen (bijv. iemand die recent een dierbare is verloren aan deze ziekte) door deze billboards best van slag kunnen raken. Daarom vind ik het onnodig om het zo expliciet te brengen.
Euhm, laat ik nou geen vergelijking maken maar een serieuze vraag stellen..quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:52 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor vergelijking?![]()
![]()
Misschien is de enige ziekte wel moeilijker te bestrijden dan de andere ziekte?
Verhip, daar zeg ik me wat!
Ik durf voor een hoop mensen spreken dat men juist blij is met deze campagne. Hij is ook niet zomaar even bedacht hè, hier is een heel lang traject aan vooraf gegaan.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:52 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Je gaat er dus vanuit dat iemand die net een dierbare verloren heeft er niet mee om kan gaan?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:52 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik denk ook dat die mensen juist blij zijn met deze campagne. Al is het alleen al dat deze rotziekte eindelijk eens landelijk bekendheid krijgt.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:55 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik durf voor een hoop mensen spreken dat men juist blij is met deze campagne. Hij is ook niet zomaar even bedacht hè, hier is een heel lang traject aan vooraf gegaan.
Juist....quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Euhm, laat ik nou geen vergelijking maken maar een serieuze vraag stellen..
quote:
Daar ben ik mij ook van bewust, tuurlijk. En ik denk meningen over deze reclame sterk verschilt van persoon tot persoon. De ene vind het niet kunnen terwijl de ander het doel centraal stelt en om dat doel te bereiken alle middelen zijn toegestaan. Ik vind het prima doel, begrijp me zeker niet verkeerd, maar het hoeft allemaal niet zo expliciet in het openbaar. Nederlanders zijn een direct ingesteld volk, maar zo nu en dan kan het ook wat minder, wat er zijn wel degelijk mensen die moeite hebben met dit soort campagnes.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:55 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik durf voor een hoop mensen spreken dat men juist blij is met deze campagne. Hij is ook niet zomaar even bedacht hè, hier is een heel lang traject aan vooraf gegaan.
Volgens mij begrijp ik je punt prima, maar ik ben het niet met je eens.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:53 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Je begrijpt mijn hele punt niet, zo ver is duidelijk.
Irrelevant. Moeten we stoppen omdat het toch niet helpt, terwijl je dat niet zeker weet? Weet je zeker dat als je geld stopt in ALS er wel in geneesmiddel komt op de korte termijn? Wat als je met hetzelfde geld AIDS had genezen? Niemand weet het antwoord op die vragen, dus beter stel je ze niet en baseer je je op de enige enigszins objectieve maat die je kan vinden: hoeveel mensen er last van hebben.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:48 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoeveel jaar doet men al onderzoek naar HIV/AIDS?
Hoeveel geld is daar wereldwijd heen gegaan en hoeveel heeft het geholpen?
Mensen hebben altijd wel ergens moeite mee, je kunt niet iedereen tevreden stellen. Overigens heb je nog steeds niet duidelijk gemaakt waarom dit zo erg is? Zoals ik al eerder zei zijn er genoeg 'erge' campagnes waar ik je niet over hoor (kanker, aids).quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:01 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Daar ben ik mij ook van bewust, tuurlijk. En ik denk meningen over deze reclame sterk verschilt van persoon tot persoon. De ene vind het niet kunnen terwijl de ander het doel centraal stelt en om dat doel te bereiken alle middelen zijn toegestaan. Ik vind het prima doel, begrijp me zeker niet verkeerd, maar het hoeft allemaal niet zo expliciet in het openbaar. Nederlanders zijn een direct ingesteld volk, maar zo nu en dan kan het ook wat minder, wat er zijn wel degelijk mensen die moeite hebben met dit soort campagnes.
Moet wel zeggen dat ik ook niet precies begrijp wat je met die vraag wil bereiken, er wordt inderdaad veel uitgegeven aan aids/hiv en het heeft wel enig effect gehad door de jaren heen.quote:
Ik had je wel wat volwassener ingeschat. Speciaal voor jou stel ik de vraag nog een keer:quote:
Dat argument is sowieso niets waard.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:04 schreef Agiath het volgende:
Kende de ziekte niet dit ik dit topic doorlas.
Je kunt de discussie ook op een andere boeg gooien. Is het blijven genezen en vinden van nieuwe technieken om het leven uit te stellen wel echt een goede stap? De wereld raakt overbevolkt... En in de lange duur denk ik dat de natuur toch steeds nieuwe dingen zal vinden, en het menselijk ras steeds zwakker zal worden.
Natuurlijk is dit argument niets waard als iemand in je omgeving aan iets verschrikkelijks lijdt. Maar van veraf gezien is dit misschien wel een boeiende vraag.
Ik denk juist dat er een omslag punt zal komen in de toekomst (die wij waarschijnlijk niet meer mee gaan maken) dat we compleet onsterfelijk worden.. of dat een goed iets is dat moet ieder maar voor zich beslissen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:04 schreef Agiath het volgende:
Je kunt de discussie ook op een andere boeg gooien. Is het blijven genezen en vinden van nieuwe technieken om het leven uit te stellen wel echt een goede stap? De wereld raakt overbevolkt... En in de lange duur denk ik dat de natuur toch steeds nieuwe dingen zal vinden, en het menselijk ras steeds zwakker zal worden.
Natuurlijk is dit argument niets waard als iemand in je omgeving aan iets verschrikkelijks lijdt. Maar van veraf gezien is dit misschien wel een boeiende vraag.
Het uitstellen van de dood vind ik sowieso een slechte ontwikkeling (tot op zekere hoogte), maar als je daarover gaat beginnen heb je half FOK! over je heenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:04 schreef Agiath het volgende:
Het moment dat we onsterfelijk worden zal het einde zijn van onze beschaving.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:05 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ik denk juist dat er een omslag punt zal komen in de toekomst (die wij waarschijnlijk niet meer mee gaan maken) dat we compleet onsterfelijk worden.. of dat een goed iets is dat moet ieder maar voor zich beslissen.
Hoezo?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:05 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dat argument is sowieso niets waard.
Tegen overbevolking heb je anti-conceptie.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:04 schreef Agiath het volgende:
Ik ben bang voor een hellend vlak op dit gebied. te weinig zieken, te weinig bekend, te weinig vul maar in dús geen geld. Maar we dwalen af.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:03 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Irrelevant. Moeten we stoppen omdat het toch niet helpt, terwijl je dat niet zeker weet? Weet je zeker dat als je geld stopt in ALS er wel in geneesmiddel komt op de korte termijn? Wat als je met hetzelfde geld AIDS had genezen? Niemand weet het antwoord op die vragen, dus beter stel je ze niet en baseer je je op de enige enigszins objectieve maat die je kan vinden: hoeveel mensen er last van hebben.
En zelfs dat is meestal al niet makkelijk te beantwoorden, maar in de vergelijking ALS/HIV m.i. wel. In die zin is de vergelijking wel een zwaktebod van deze campagne, en in mijn persoonlijke opinie ook juist daarom ietwat smakeloos (je stelt ALS boven andere ziektes). Het confronteren zorgt wel voor bekendheid, wat zeker goed is, en kan overheidsfalen aanduiden.
Maar in de laatste zin is nu nog steeds niet duidelijk of de overheid zegt: 'totaal geen onderzoek want niet erg genoeg', of 'geen extra onderzoek want niet erg genoeg'.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
Imho is de campagne geslaagd, het maakt iets los, men praat erover, ALS is niet meer onbekend.
Je hoeft iemand niet op een gruwelijke manier dood te laten gaan hoor, dat is het punt juist. Je kunt er ook vroegtijdig een eind aan maken.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tegen overbevolking heb je anti-conceptie.
Overbevolking is geen excuus om de mensen die er al zijn maar op een gruwelijke manier te laten sterven en dat zo door te laten gaan omdat onderzoek niet lucratief genoeg is voor de farmaceutische wereld.
Want dat is altijd waar onderzoek om draait: zijn er genoeg patiënten om er aan te kunnen verdienen.
Je stelling, voor zover ik kan zien, is: de wereld raakt overbevolkt dus laten we zieke mensen maar gewoon doodgaan. Dat slaat nergens op, en heeft echt geen betrekking op dit topic behalve dat het hier toevallig over twee dodelijke ziektes gaat. Open een nieuwe zou ik zeggen, en als bonus zal je mij daar niet tegenkomen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:08 schreef Agiath het volgende:
[..]
Het moment dat we onsterfelijk worden zal het einde zijn van onze beschaving.
[..]
Hoezo?
Ik probeer gewoon een discussie te starten. Dus wat is je tegenargument?
Fijn, we hadden hier immers nog geen discussie...quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:08 schreef Agiath het volgende:
Ik probeer gewoon een discussie te starten. Dus wat is je tegenargument?
De ziekte heeft wel bekendheid gekregen daarin is de campagne wel geslaagd. De manier waarop vind ik misschien niet correct maar daarentegen heeft iedereen zijn mening hierover klaar en we zullen het er toch niet over eens worden. Niet dat dat erg is trouwens, discussies en het uitwisselen van ideeën zijn leerzaam en typeert ons als zijnde beschaafd.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik ben bang voor een hellend vlak op dit gebied. te weinig zieken, te weinig bekend, te weinig vul maar in dús geen geld. Maar we dwalen af.
Imho is de campagne geslaagd, het maakt iets los, men praat erover, ALS is niet meer onbekend.
Of je doet onderzoek en probeert een middel te vinden waardoor het geen dodelijke ziekte meer hoeft te zijn...quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:11 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je hoeft iemand niet op een gruwelijke manier dood te laten gaan hoor, dat is het punt juist. Je kunt er ook vroegtijdig een eind aan maken.
We dwalen inderdaad af, maar dat is juist het hele probleem. Voor alles moet een oplossing zijn en de mens moet zo lang mogelijk doorleven. Maar goed, andere discussie, ander topic.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of je doet onderzoek en probeert een middel te vinden waardoor het geen dodelijke ziekte meer hoeft te zijn...
Als die luxe voor iedereen op de wereld zou gelden is het snel over met de pret hier op aarde.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:21 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat de meeste mensen liever gezond 80 worden dan met 40 jaar lichamelijke ellende 100.
Zo lang mogelijk doorleven is vaak niet eens het doel, maar gezond de AOW-leeftijd halen mag best normaal beschouwd worden.
jij denkt wel heel erg negatief zegquote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als die luxe voor iedereen op de wereld zou gelden is het snel over met de pret hier op aarde.
Moet jij eens nadenken wat er gebeurt als bijvoorbeeld iedereen in Afrika ineens tot hun 65ste blijft leven.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:24 schreef igottagun het volgende:
[..]
jij denkt wel heel erg negatief zeg
TS kan de echte wereld niet aan en wordt daarmee ook liever niet geconfronteerdquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:02 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Moet ik dan ook maar bijzonder geshockeerd raken van elke keer wanneer ik met m'n neus op de feiten word gedrukt bij een plotselinge hartstilstand? Beetje overdreven hoor, kom op. Mensen die met de ziekte te maken hebben gehad (nabestaanden), zijn heus wel sterk genoeg om zo'n reclamefilmpje/poster te handelen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:52 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
De nabestaanden zijn allang blij dat er eindelijk aandacht voor komt.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:36 schreef twi het volgende:
[..]
Moet ik dan ook maar bijzonder geshockeerd raken van elke keer wanneer ik met m'n neus op de feiten word gedrukt bij een plotselinge hartstilstand? Beetje overdreven hoor, kom op. Mensen die met de ziekte te maken hebben gehad (nabestaanden), zijn heus wel sterk genoeg om zo'n reclamefilmpje/poster te handelen.
zozo, intressant gaan doen door met dure termen te smijtenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:48 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Als je het ad hominem gaat spelen kun je jouw reactie beter achterwege laten.
Dat er te weinig mensen aan dood gaan vind ik dan wel weer een goed argument om er geen onderzoek naar te doen, we leven niet in een utopie waarbij we alles maar kunnen fixen, er moeten keuzes gemaakt worden.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
[quote]Op dinsdag 14 februari 2012 00:12 schreef yvonne het volgende:
[..]
Lul niet. Ze hebben een hele campagne opgezet omdat volgens onze regering er te weinig mensen deze
ziekte hebben en er DUS geen onderzoek naar gedaan wordt
Wat ben jij voor een mislukte creatie zeg.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:38 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Ok goedzo, zoek maar op welke ziektes er nog meer zijn in Nederland. Als ik al geld aan zulk soort instanties zou geven is dat echt niet aan een of andere stichting waar ik nog nooit van gehoord heb
Goed argument man!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 10:01 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Wat ben jij voor een mislukte creatie zeg.
Zeker nog nooit opeens alles moeten regelen als er iemand overleden is...quote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:21 schreef Mellebast het volgende:
ook zown reclame gaat helemaal nergens over zou verboden moeten worden
gastquote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:21 schreef Mellebast het volgende:
ook zown reclame gaat helemaal nergens over zou verboden moeten worden
Zul je altijd zien.quote:Op maandag 13 februari 2012 23:56 schreef luckass het volgende:
Niet spotten ermee.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:11 schreef Argo het volgende:
Dit is Argo uit de toekomst, geef me duizend euro of ik ga dood! Gr gr.
en hoezo is het confronterend dan¿quote:Op maandag 13 februari 2012 23:55 schreef Frank_Drebin het volgende:
Iedereen heeft deze reclame waarschijnlijk eens op de televisie of op een billboard voorbij zien komen. Een man die niet bijzonder vrolijk voor zich uit staart met daaronder de tekst Ik ben inmiddels overleden.
Voor degenen die niet weten waar ik het over heb:
[ afbeelding ]
Naar mijn mening zijn dat soort reclamecampagnes overbodig confronterend (denk aan het effect wat het wellicht op kinderen of mensen die recent een dierbare zijn kwijtgeraakt kan hebben) en zijn dus puur in het leven geroepen om mensen te choqueren.
herkenbaar effect maken om mensen over te halen om bij zo'n dure uitvaart te gaan. Kan het wel in zijn mening vinden eigenlijkquote:
misschien omdat het bij sommige te dicht bij komt¿quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:17 schreef Knowledge_seeker het volgende:
[..]
Sinds wanneer wordt dit soort "humor" op fok niet meer gewaardeerd?
Waarom? Ik snap dat niet, dood gaan hoort er gewoon bij hoor.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:19 schreef Zonnnestraaaltje het volgende:
Brrrr, ik krijg altijd de rillingen als ik die reclame zie..
Maar dat vindt men samen met WC-eend en Ariel weer geen enkel probleem, men wordt kennelijk liever voorgelogen over witter dan wit en vluchtende bacteriën in de WC pot dan dat men geconfronteerd wordt met de pijnlijke dood van iemand die hun vader/moeder/opa/oma zou kunnen zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:21 schreef De_Kardinaal het volgende:
Maar die mensen zijn toch ook daadwerkelijk overleden aan die ziekte had ik begrepen. Dat is in ieder geval waarheidsgetrouw en dat is vrij hard, maar een stomme blondine met een paardengebit en daarnaast koolgaat maakt de tanden weer witter dan wit dat is gewoon een dikke leugen.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:43 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik vind het wel iets hebben dat verborgen leed eindelijk in sommige gevallen een daadwerkelijk gezicht krijgt. Misschien dat het de mensen wel de ogen doet openen.
Dat gaat mijn inlevingsvermogen te boven. Ik snap dat het leed is maar ik kan er werkelijk geen beeld van vormen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:46 schreef wise het volgende:
[..], dus die zielige kinder oogjes uit afrika doet jij wat¿
Dat het een betere situatie word als dat het nu is?... Nogmaals je denkt waanzinnig negatief.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:26 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Moet jij eens nadenken wat er gebeurt als bijvoorbeeld iedereen in Afrika ineens tot hun 65ste blijft leven.
hij is gewoon realistisch. Je krijgt dan nog meer elende dat het nu is.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:50 schreef igottagun het volgende:
[..]
Dat het een betere situatie word als dat het nu is?... Nogmaals je denkt waanzinnig negatief.
Heeft niets met negativisme te maken, dat is puur realistisch denken. Er is niet genoeg welvaart/eten op de wereld om 7 miljard mensen met zulke levensverwachtingen in leven te houden. Daarbij als mensen in 3e wereld landen dezelfde levensverwachting hebben als ons zullen ze ook meer kinderen krijgen en zal de wereldbevolking ongekend toenemen, iets wat nu al een probleem is.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:50 schreef igottagun het volgende:
[..]
Dat het een betere situatie word als dat het nu is?... Nogmaals je denkt waanzinnig negatief.
Maar op dat moment is dat even confronterend... daarna gaat men weer bezig met hun alledaagse dingetjes.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:59 schreef Natalie het volgende:
Confronterend, maar dat zal juist de bedoeling zijn, als ik die poster zo eens bekijk. Op zich is het niet verkeerd om mensen te confronteren met zoiets. ALS is voor veel nog 'gewoon een ziekte' of ze hebben zelfs nog nooit gehoord van die ziekte. Zo'n poster drukt je met de neus op de feiten: dit is serieus.
Het zou erger zijn als eronder stond: 'Ik ga dood als U nu geen geld overmaakt naar dit gironummer'. Want dan is het meer emotionele chantage en is de boodschap verloren gegaan.
Nav die posters ben ik wel gaan lezen over die ziekte. Dus in dat opzicht is het ze bij mij wel gelukt om wat kennis over te brengen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:00 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Maar op dat moment is dat even confronterend... daarna gaat men weer bezig met hun alledaagse dingetjes.
Denk niet dat het echt blijft hangen... net als dat gezeur met dat roken en zwarte longen piccas.
Lees je zelf wel hoe egoïstisch dat klinkt? Hier in het westen hebben we het 'recht' om goed 65 te worden, maar in Afrika mag je blij zijn met 47 jaar? Maakt mij verder niet uit, maar het valt op dat je blijkbaar zo denkt.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:04 schreef Leandra het volgende:
Waarom moet de 3de wereld er ineens bijgehaald worden als ik vind dat iemand in NL (waar de levensverwachting ongeveer 80 is) wel op een menswaardige manier 65 mag worden.
Als de levensverwachting in Afrika 54 is dan mag men daar ook best menswaardig 47 worden, daarmee komt de wereld niet ineens in de problemen.
Maar waarom het gekoppeld zou moeten worden aan Afrikanen die daardoor ineens allemaal 65 zouden worden is me niet duidelijk.
Als dat het primaire probleem was zou je per direct moeten ophouden met het behandelen van HIV-positieven, maar dat zou weer onfatsoenlijk zijn, want met de Afrikanen benadeel je daarmee ook gelijk een hele voorraad rijke westerlingen.
Ja serieus? maar hoe meot ik dat zien dan? je doet je ding, bent onderweg... en dan onthoud je zo'n poster? of zoek je het gelijk op, op je iPhone ofso?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:03 schreef Natalie het volgende:
[..]
Nav die posters ben ik wel gaan lezen over die ziekte. Dus in dat opzicht is het ze bij mij wel gelukt om wat kennis over te brengen.
En laten we niet over roken beginnen. Dan zijn we volgend jaar nog niet klaar
Die poster blijft wel hangen, zeker omdat ze momenteel overal te zien zijn en er behoorlijk wat aandacht op TV voor is.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:08 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Ja serieus? maar hoe meot ik dat zien dan? je doet je ding, bent onderweg... en dan onthoud je zo'n poster? of zoek je het gelijk op, op je iPhone ofso?
Dat roken was ook een voorbeeld.
De meesten zullen zich er pas in verdiepen als het dicht bij ze staat.
dit dus. Je kijkt ernaar en na 5 min ben je het al vergeten. En morgen ben je dan alweer bezig met iets anders.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:08 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Ja serieus? maar hoe meot ik dat zien dan? je doet je ding, bent onderweg... en dan onthoud je zo'n poster? of zoek je het gelijk op, op je iPhone ofso?
De meesten zullen zich er pas in verdiepen als het dicht bij ze staat.
Je hoeft er niet naar te kijken.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:09 schreef Beeertjee het volgende:
Aii, die man staart mij elke ochtend aan als ik op de trein wacht. Goed dat ze er wat meer aandacht voor willen vragen maar zo voel ik me gedwongen
Als jij wegloopt staart hij je na en kijkt ie naar je bips.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:09 schreef Beeertjee het volgende:
Aii, die man staart mij elke ochtend aan als ik op de trein wacht. Goed dat ze er wat meer aandacht voor willen vragen maar zo voel ik me gedwongen
Dit dus.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:04 schreef Zweetteef het volgende:
Onterechte klacht, Ts is een kortzichtige sukkel
Nee, toen ik thuis was. Was nieuwsgierig.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:08 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Ik hoop eigenlijk dat de interessespan van de meeste mensen verder reikt dan wat dicht bij hun eigen bed staat. Bij mij iig wel.quote:De meesten zullen zich er pas in verdiepen als het dicht bij ze staat.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:07 schreef schommelstoel het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar ik vermoedt dat personen zoals jij in de minderheid zijn.quote:Op woensdag 15 februari 2012 07:29 schreef Natalie het volgende:
[..]
Nee, toen ik thuis was. Was nieuwsgierig.
Heb geen smartphone.
[..]
Ik hoop eigenlijk dat de interessespan van de meeste mensen verder reikt dan wat dicht bij hun eigen bed staat. Bij mij iig wel.
Precies. En de reden dat ze deze reclames maken is omdat er "te weinig" mensen zijn die eraan lijden om het interessant te maken voor de medicatieindustrie daarin te onderzoeken en investeren.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:07 schreef Bassen het volgende:
Wat zitter hier toch weer vreemde en onderbouwde reacties tussen. Iedereen die deel neemt aan deze campagnes hebben dit naar goede overweging gedaan en zeker ook in overleg met zijn/haar na bestaande. Deze worden er natuurlijk me geconfronteerd maar dit hebben ze geaccepteerd. Het is nu zo dat buitenstaanders klagen over dat iets confronterend is.
Ik zou zeggen schaam je, dit is nu een campagne die je tot denken zet, deze mensen wisten op het moment dat ze akkoord gingen met deze actie dat ze de resultaten ervan nooit zouden mee maken en hebben dit dat ook alleen gedaan voor de generaties na hun dit is alleen maar bewonderenswaardig.
Komt door de ziekte. Overigens is die man hockyspeler geweest in het Nederlands team heb ik begrepen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:11 schreef CSSO het volgende:
Die vent ziet er trouwens als een lijk uit op die foto, dus die ondertitel was niet nodig geweest.
Ja dat hoorde ik ook in het filmpje uit dwdd. Neemt niet weg dat ie er als een lijk uitziet.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:13 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Komt door de ziekte. Overigens is die man hockyspeler geweest in het Nederlands team heb ik begrepen.
Boodschap zou ook wat minder overkomen wanneer ie vrolijk en met een blos op de wangen op de foto gezet wordt natuurlijk.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:17 schreef CSSO het volgende:
[..]
Ja dat hoorde ik ook in het filmpje uit dwdd. Neemt niet weg dat ie er als een lijk uitziet.
Ja, dat hebben mensen soms wel eens met een dodelijke ziekte, zeker als ze hun spieren niet meer kunnen gebruiken.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:17 schreef CSSO het volgende:
[..]
Ja dat hoorde ik ook in het filmpje uit dwdd. Neemt niet weg dat ie er als een lijk uitziet.
hoe kan die lopen dan¿quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:22 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ja, dat hebben mensen soms wel eens met een dodelijke ziekte, zeker als ze hun spieren niet meer kunnen gebruiken.
ik stel het alleen maar vast. geen reden om te gaan huilen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:22 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ja, dat hebben mensen soms wel eens met een dodelijke ziekte, zeker als ze hun spieren niet meer kunnen gebruiken.
Ik huil niet, ik geef alleen een feit, in films gaan mensen misschien heel mooi opgemaakt dood na een lange en slopende ziekte, maar in het echt is dat niet zo.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:23 schreef CSSO het volgende:
[..]
ik stel het alleen maar vast. geen reden om te gaan huilen.
ehm, niet..op het einde niet meer tenminstequote:
Oh ja? Meestal zien die er ook niet zo lekker uit als ze ziek zijn. Zou ook een beetje onrealistisch zijn hè?quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:27 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik huil niet, ik geef alleen een feit, in films gaan mensen misschien heel mooi opgemaakt dood na een lange en slopende ziekte, maar in het echt is dat niet zo.
En alleen daarom al is het goed dat die campagne er is.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:32 schreef Document1 het volgende:
Hoi,
Mijn tante was 42 toen ze opeens met moeite kon praten. Eerst dachten ze dat het iets met de vorige tandartsbehandeling te maken had, meerdere onderzoeken zijn er naar geweest en niemand snapte nou precies wat er aan de hand was.
Ondertussen ging het met mijn tante steeds slechter, binnen 3 maanden was ze haar stemfunctie kwijt, ze kon alleen nog maar communiceren door middel van handgeschreven briefjes. Tijdens een bezoek aan een specialist in een ziekenhuis in Utrecht kregen mijn tante en oom te horren dat mijn tante ALS had en dat ze ervan uit konden gaan dat ze, met wat ongemakken, door middel van medicijnen nog wel een aantal jaar zou kunnen doorleven.
Binnen een paar maanden kon ze alleen nog maar op bed liggen en communiceren met haar omgeving door middel van een computer die haar oogbewegingen registreerde, dat was het enige lichaamsdeel wat ze nog echt goed kon bewegen.
Binnen een jaar na het bezoek aan de specialist is mijn tante overleden, gelukkig heeft ze haar kleindochter nog mee mogen maken. 43 jaar oud en dankzij die ziekte er uit zien als een 85 jarige op je begrafenis.![]()
Ik had net zoals velen in dit topic nog nooit van die ziekte gehoord.
Ja, want films zijn altijd zo geweldig realistisch...quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:30 schreef CSSO het volgende:
[..]
Oh ja? Meestal zien die er ook niet zo lekker uit als ze ziek zijn. Zou ook een beetje onrealistisch zijn hè?
Wat een triest en vreselijk verhaal.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:32 schreef Document1 het volgende:Ik had net zoals velen in dit topic nog nooit van die ziekte gehoord.
Ik denk dat jij niet veel films hebt gezien dan.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:36 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ja, want films zijn altijd zo geweldig realistisch...
Uiteraard zijn er ook films waarbij dat wel zo is, maar heb ook films gezien waarin het is er uit ziet alsof ze gewoon een slechte nacht hebben gehad inplaats van dood gaan aan een slopende ziekte.
Juist heel veel, kijk denk ik zo'n 5 of 6 films in de week.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:56 schreef CSSO het volgende:
[..]
Ik denk dat jij niet veel films hebt gezien dan.
Helemaal niks eigenlijk, hoewel veel mensen zich niet beseffen hoe een mens achteruit kan gaan nav een slopende ziekte.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:13 schreef Kluts het volgende:
Wat boeit het in godsnaam hoe een dooie eruitziet in een film.
doe niet zo sneuquote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:02 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
lolquote:Op woensdag 15 februari 2012 15:13 schreef Kluts het volgende:
Wat boeit het in godsnaam hoe een dooie eruitziet in een film.
en over een paar dagen denk je er niet meer aan en ga je gewoon verder met je leven.quote:Op woensdag 15 februari 2012 18:13 schreef Flixxy het volgende:
Bovendien weet ik sinds vandaag wat ALS is en doet
Godver, kreeg tranen in m'n ogen toen die man bij 2:30 zegt dat ie inmiddels overleden is...quote:
Deze reclame puur om mensen te choqueren? Dan begrijp je er echt helemaal niks van.quote:Op maandag 13 februari 2012 23:55 schreef Frank_Drebin het volgende:
Inderdaad. Ik denk ook dat vrijwel iedereen die er direct of indirect mee te maken heeft achter deze campagne staat.quote:Op woensdag 15 februari 2012 18:12 schreef Flixxy het volgende:
TS bepaalt nu voor mensen met ALS, en naasten van een ALS patiënt dat dit smakeloos is, waarbij ik denk dat deze vrijwel allemaal achter de campagne staan.
Precies. 'Shockeren' is nodig. Anders denken mensen: "ach, ver van m'n bed.. zal wel meevallen die ziekte" etc.quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:30 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Deze reclame puur om mensen te choqueren? Dan begrijp je er echt helemaal niks van.
De enige reden dat deze reclamecampagne bestaat is om aandacht te vragen voor de ziekte ALS en om donaties binnen te krijgen, zodat er onderzoek gedaan kan worden naar deze ziekte.
Daarnaast, waarom denk je dat dit overbodig confronterend is voor de nabestaanden? Ik denk eerder dat vrijwel alle mensen die zelf ALS hebben en alle mensen die dicht bij die persoon staan volledig achter deze campagne staan. Hiermee wordt gewoon aandacht gevraagd en dat krijgen ze dus ook, dat blijkt maar weer.
Ik kan me nog goed herinneren dat er jaren geleden ook een reclamecampagne op tv was over een spierziekte. Het grootste deel van die reclame ging eigenlijk een beetje langs me heen, tot de laatste zin waarin een jong ventje vraagt: Papa, is het hart ook een spier?
Dat was voor mij een moment dat ik dacht, ja verrek, die ziekte is vrij heftig. Datzelfde doen ze nu met deze reclamecampagne ook en wat mij betreft niks mis mee. Verder is het aan ieder voor zich om ermee te doen of laten wat hij/zij wil.
Maar wat is de boodschap dan? Die boodschap kun je namelijk totaal niet afleiden van de poster. De mededeling 'inmiddels ben ik overleden' zegt toch helemaal niets over de problematiek die kennelijk wordt aangekaart? Er overlijden dagelijks zoveel mensen, om allerlei zinloze redenen en als gevolg van heel dramatische en pijnlijke ziektes en oneerlijke rotomstandigheden. Tja. Dat is op zichzelf toch geen 'boodschap'?quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:19 schreef SonicVolcano het volgende:
Niet eens met TS. Goede campagne. Een confronterende, directe aanpak is soms nodig om de boodschap over te brengen.
Mijn vader is overleden aan smakeloosheid, beetje respect graagquote:Op woensdag 22 februari 2012 20:10 schreef Ongedierte het volgende:
Een verschrikkelijke ziekte, waar ook zeker wat aan gedoen moest worden, maar dan nog, wat een kutreclame, smaakloos en verschrikkelijk confronterend. Ga dan gewoon collecte lopen
'Heeft u wat over voor als?'quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:10 schreef Ongedierte het volgende:
Een verschrikkelijke ziekte, waar ook zeker wat aan gedoen moest worden, maar dan nog, wat een kutreclame, smaakloos en verschrikkelijk confronterend. Ga dan gewoon collecte lopen
Ik geef altijd wat aan collectes, en dat doen heel veel mensen, en reclamecampagnes zijn prima, maar dit soort reclames niet. Gadverdamme zeg, dat is gewoon sneu.quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:13 schreef Pharkus het volgende:
[..]
'Heeft u wat over voor als?'
'Wa?'
'Een spierziekte'
'Neuh ken ik nie, goedemiddag'
Reclame heeft wel zeker een doel voor deze ziekte.
Guido Weijers nieuwsjaarsconferencequote:Op woensdag 22 februari 2012 20:13 schreef Seam het volgende:
[..]
Mijn vader is overleden aan smakeloosheid, beetje respect graag
Wederom een briljante opmerkingquote:
toch niet overleden helaasquote:Op woensdag 22 februari 2012 20:54 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Wederom een briljante opmerking
Bekend met de term epic failure?
Wat goed verzonnen zeg! Heel goed gedaan!quote:
quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:58 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Wat goed verzonnen zeg! Heel goed gedaan!
In irl had ik je net als bij een bonobo (vergelijkbaar iq) een snoepje gegeven om het goede gedrag te belonen.
Wat faal je toch altijd hard he?
Jij mag van mij best op straat roepen dat je de hele dag met apen wil neuken hoorquote:Op woensdag 22 februari 2012 21:01 schreef rolfson het volgende:
Was ik maar een bonobo lekker neuken de hele dag met apen. Als ik dat nu buiten op straat zou roepen werd ik opgepakt
Ja maar niet iedereen is zo ruimdenkend als jij.quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:05 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Jij mag van mij best op straat roepen dat je de hele dag met apen wil neuken hoor
Kan best maar jij anders ook behoorlijk.quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:58 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Wat goed verzonnen zeg! Heel goed gedaan!
In irl had ik je net als bij een bonobo (vergelijkbaar iq) een snoepje gegeven om het goede gedrag te belonen.
Wat faal je toch altijd hard he?
Echt een uitblinkert in retoriek jijquote:Op woensdag 22 februari 2012 22:02 schreef Meloewa het volgende:
[..]
Kan best maar jij anders ook behoorlijk.
Al denk je dat je heel erg goed bent misschien.
Maar helaas.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
Maar Frank is zo slim en goed.. ik ben zo jaloers.quote:Op woensdag 22 februari 2012 22:09 schreef Pharkus het volgende:
Zeg Frank en Meloewa, doe eens aardig
gecondoleerd man.quote:Op woensdag 18 december 2013 23:02 schreef brambus het volgende:
Mijn opa is aan ALS overleden , elke keef als ik naar school fiets zie ik zo'n bord .... Om naar van te worden
Dit ook ja. Er gaan nu eenmaal mensen dood aan verschrikkelijke ziekten.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:04 schreef Nestalgie het volgende:
Hoezo confonterend? Omdat diegene dood is? We moeten niet zo bang voor de dood zijn, het hoort erbij en er is niks tegen te doen. Of het nou vroeg of laat is, we gaan toch wel.
Dankjequote:Op woensdag 18 december 2013 23:20 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
gecondoleerd man.
Ik vind het ook vrij heftige posters.
Spreek voor jezelf, kansloos watje.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef Frank_Drebin het volgende:
Daarbij komt het nog eens dat moreel verwerpelijk is om overledenen te gebruiken om de kas te spekken.
Ik moest huilen de eerste keer dat ik die zag.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:28 schreef Piye het volgende:
Persoonlijk vind ik die reclame waarin doutzen kroes zegt dat ze aids heeft schokkender.
Zeg je alleen maar omdat TS vriend-modje isquote:Op maandag 13 februari 2012 23:57 schreef Bill_E het volgende:
Een echte klacht in klaagbaak. Lang geleden!
Ik heb d'r gelijk opgebeld en voor hoer uitgescholden, blijkt het een ludieke boodschap te zijn. En nu wil ze me ook nog eens nooit meer spreken.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:31 schreef DonnieDarkno het volgende:
[..]
Ik moest huilen de eerste keer dat ik die zag.
Ik heb een postduif gestuurd, ze heeft niet gereageerd.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:33 schreef Piye het volgende:
[..]
Ik heb d'r gelijk opgebeld en voor hoer uitgescholden, blijkt het een ludieke boodschap te zijn. En nu wil ze me ook nog eens nooit meer spreken.
Anders quote je ff iets van 2012.. Toen was ik geen mod, en nu ook niet. Lees weblog in mijn tag..quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:32 schreef BlauweTijger het volgende:
[..]
Zeg je alleen maar omdat TS vriend-modje is
Ohquote:Op vrijdag 20 december 2013 14:08 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Anders quote je ff iets van 2012.. Toen was ik geen mod, en nu ook niet. Lees weblog in mijn tag..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |