Dan speelt het valutarisico ook mee en krijg ik niet gelijktijdig de slotkoersen binnen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 21:15 schreef JimmyJames het volgende:
Mogen Amerikaanse en Canadese aandelen niet?
Tja het valutarisico lijkt me onderdeel van het spel (je hebt tenslotte ook AEX-bedrijven die hun geld in dollars verdienen). Het niet gelijktijdig binnenkomen van de koersen is dat erg? Dan neem je toch gewoon de koersen die op dat moment gelden ook al zijn het niet de slotstanden.quote:Op vrijdag 23 december 2011 21:22 schreef Arkai het volgende:
Dan speelt het valutarisico ook mee en krijg ik niet gelijktijdig de slotkoersen binnen.
Dat is het punt met dit soort quizzen. Wil je deze wedstrijd winnen dan moet je gewoon de meest volatiele fondsen kiezen en hopen dat het goed gaat in 2012. Wil je met beleggen "winnen", dan is het verstandiger om het aantal volatiele fondsen te beperken.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat mij betreft mag je ook fondsen buiten mededinging vermelden (en dan mag je wel dividend meenemen)
Dwz vijf fondsen voor het spel, en daarnaast buiten mededinging fondsen die niet aan de voorwaarden voldoen, qua beursnotering of pennystock of anders.
Als ik de vijf beste beleggingen zou kiezen zijn die namelijk potentieel wel anders dan de vijf beste de-dood-of-de-gladiolen fondsen![]()
Is dat een idee, of te ingewikkeld, of beter een zustertopic daarvoor?
Ik ga voor het zustertopic!quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat mij betreft mag je ook fondsen buiten mededinging vermelden (en dan mag je wel dividend meenemen)
Dwz vijf fondsen voor het spel, en daarnaast buiten mededinging fondsen die niet aan de voorwaarden voldoen, qua beursnotering of pennystock of anders.
Als ik de vijf beste beleggingen zou kiezen zijn die namelijk potentieel wel anders dan de vijf beste de-dood-of-de-gladiolen fondsen![]()
Is dat een idee, of te ingewikkeld, of beter een zustertopic daarvoor?
Vertel eens wat meer over great panther silver. Ik investeer nl in zilver bullion, aandelen zilver daarentegen heb ik niet.quote:Op zaterdag 24 december 2011 16:32 schreef Blandigan het volgende:
1. Newmont mining
2. U308 corp
3. Great panther silver
4. Exxon mobil corporation
5. Smith & wesson holding corp
Ik heb ook geen aandelen zilver en zal ze je nu ook niet aanbevelen. Ik ben 100% voorstander van de aanschaf van fysiek goud en zilver in deze tijden....(ik ben zeer pessimistisch over de aandelenmarkt en verwacht dat 2012 een doom en gloom jaar wordt met kans op een flinke oorlog (Iran), bergen schuld die moeten worden hergefinancierd, austerity die de economie ook niet ten goede komen etc).quote:Op zondag 25 december 2011 14:48 schreef francorex het volgende:
[..]
Vertel eens wat meer over great panther silver. Ik investeer nl in zilver bullion, aandelen zilver daarentegen heb ik niet.
Op de website van silver panther zie ik wel dat ze bullion verkopen.
Alvast bedankt.
Met dat in het achterhoofd:quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is het punt met dit soort quizzen. Wil je deze wedstrijd winnen dan moet je gewoon de meest volatiele fondsen kiezen en hopen dat het goed gaat in 2012. Wil je met beleggen "winnen", dan is het verstandiger om het aantal volatiele fondsen te beperken.
Als ik short zou kunnen gaan, zou ik denk ik zo'n beetje alles short gaan behalve werkloosheid (+/-).quote:..(ik ben zeer pessimistisch over de aandelenmarkt en verwacht dat 2012 een doom en gloom jaar wordt met kans op een flinke oorlog (Iran), bergen schuld die moeten worden hergefinancierd, austerity die de economie ook niet ten goede komen etc).
quote:
Kunnen jullie vijf fondsen kiezen om mee te doen aan het spel? Anders krijgen we buitenproportionele wegingen voor de index.quote:Op maandag 26 december 2011 00:45 schreef Bayswater het volgende:
1 Oracle
2 Reckitt
3 Mittal
Slapend rijk worden.
neequote:Op vrijdag 23 december 2011 21:15 schreef JimmyJames het volgende:
Mogen Amerikaanse en Canadese aandelen niet?
Ten Catequote:Op maandag 26 december 2011 09:19 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Ten Cate vanwege anti bermbom vinding![]()
![]()
Is hun vloot zo langzamerhand niet meer waard dan de notering op de beurs?quote:
'Morningstar schat de intrinsieke waarde van Transocean's vloot op 23,4 miljard dollar of 72 dollar per aandeel.'quote:Op maandag 26 december 2011 15:40 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Is hun vloot zo langzamerhand niet meer waard dan de notering op de beurs?
o Moet het weer gratis ??quote:Op maandag 26 december 2011 18:36 schreef Walkerr het volgende:
Bestaat er een gratis programma waarmee ik alle financiële data van bijvoorbeeld Yahoo! Finance in Excel kan downloaden en die het ook nog eens een keer update?
Google spreadsheet.quote:Op maandag 26 december 2011 18:36 schreef Walkerr het volgende:
Bestaat er een gratis programma waarmee ik alle financiële data van bijvoorbeeld Yahoo! Finance in Excel kan downloaden en die het ook nog eens een keer update?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 13% gewijzigd door monkyyy op 26-12-2011 20:24:00 ]You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
Oraclequote:Op maandag 26 december 2011 13:23 schreef Arkai het volgende:
[..]
[..]
Kunnen jullie vijf fondsen kiezen om mee te doen aan het spel? Anders krijgen we buitenproportionele wegingen voor de index.
(zeer) beknopte uitleg ontbreekt!quote:Op dinsdag 27 december 2011 10:28 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Oracle
Reckitt
Mittal
Fresenius Medical Care AG & Co
Kendrion
quote:Op maandag 26 december 2011 20:04 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Google spreadsheet.
Voorbeeld van mijn watchlist, alles wordt automatisch geupdate, behalve het jaarlijkse dividend, dat moet ik met de hand invoeren.He wow, ik wist niet dat dat kon met google spreadsheets. Ik zat er aan te denken om zelf zoiets te bouwen met PHP. Thanks!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
Excel heeft standaard MSN Money als feed erin staan maar je kunt ook GoogleFinance en YahooFinance handmatig laden.quote:Op dinsdag 27 december 2011 12:41 schreef eleusis het volgende:
GoogleFinance() is wel een aardige functie die excel niet heeft
Thanks!quote:Google spreadsheet.
Voorbeeld van mijn watchlist, alles wordt automatisch geupdate, behalve het jaarlijkse dividend, dat moet ik met de hand invoeren.
Je kunt best in real life met volatiele fondsen winnen, als je de rendement/risico verhoudingen steeds goed weet in te schatten. Ik denk dat het punt met dit soort quizzen is dat het ingezette geld virtueel is. Een verlies voel je niet daadwerkelijk in je portemonnee (alleen in je eer :-)quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is het punt met dit soort quizzen. Wil je deze wedstrijd winnen dan moet je gewoon de meest volatiele fondsen kiezen en hopen dat het goed gaat in 2012. Wil je met beleggen "winnen", dan is het verstandiger om het aantal volatiele fondsen te beperken.
Dat is (nog) niet mogelijk. De functie kan slechts een handjevol indicatoren over het huidige boekjaar ophalen. Op http://www.google.com/finance zelf zag ik dat er onlangs historische data (ik meen van Reuters Fundamentals) aan de bedrijfspagina's is toegevoegd: Company -> Financials.quote:Op dinsdag 27 december 2011 16:14 schreef Walkerr het volgende:
Ik zie dat je geen EPS growth etc kan invoeren.... Iemand een idee hoe dit te omzeilen?
Toegelichtquote:Op dinsdag 27 december 2011 12:14 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
(zeer) beknopte uitleg ontbreekt!
Sjongejonge zou haast zeggen dat je voorkennis had.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:39 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Toegelicht![]()
Mmm, Kendrion 3 dagen te vroeg met zijn overname
Overnames hingen wel in de lucht, maar een dag na posting had ik ook niet op gerekend.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:43 schreef Sokz het volgende:
[..]
Sjongejonge zou haast zeggen dat je voorkennis had.
Is schlumberger niet nummer 1? En HAL is toch voornamelijk onshore (shaliegas enzo)?quote:Op woensdag 28 december 2011 15:04 schreef flyguy het volgende:
Haliburton: Nummer twee achter Transocean in het veld. Iemand anders had de laatst genoemde alMaar de marktpositie, prijs en de balans van HAL zijn prima.
Idd onshore, maar naar mijn weten nummer 2.quote:Op woensdag 28 december 2011 16:16 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Is schlumberger niet nummer 1? En HAL is toch voornamelijk onshore (shaliegas enzo)?
Jup, is ook compleet willekeurig (de uitslag dan), vandaag dat sommigen ook gokken op de meest volatiele fondsen (dood of gladiolen)quote:Op woensdag 28 december 2011 22:46 schreef Anno2012 het volgende:
Afgaande op bedrijfsresultaten en/of verwachtingen kun je bepaalde favoriete aandelen hebben. Maar is het niet zo dat de aandelenkoersen op dit moment gewoon worden bepaald door de algemene trend. (financiele crisis) Ook al zijn de resultaten goed, dan nog kan het zomaar rood gaan.
Klopt, alhoewel er bedrijven zijn die ondanks de crisis prima presteren en ook het aandeel alleen maar omhoog zien gaan. (McDonald'squote:Op woensdag 28 december 2011 22:46 schreef Anno2012 het volgende:
Afgaande op bedrijfsresultaten en/of verwachtingen kun je bepaalde favoriete aandelen hebben. Maar is het niet zo dat de aandelenkoersen op dit moment gewoon worden bepaald door de algemene trend. (financiele crisis) Ook al zijn de resultaten goed, dan nog kan het zomaar rood gaan.
Iets van 2 keer per jaar als ik 'geluk' heb.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:48 schreef Anno2012 het volgende:
Zijn er hier mensen die aan daytraden doen? of gewoon voor de iets langere termijn beleggen?
Nee naar prijs dus maar ik zie in de OP dat ieder fonds even zwaar hoort te wegen dus dan pas ik dat nog aan. Mijn bezwaar is dat een fonds van 0,30 dan heel sterk kan gaan domineren met één cent stijging.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:36 schreef Sokz het volgende:
HAHA S_E JIJ BENT ECHT SLECHT.Hoe heb je dit gewogen dan? Naar marketcap?
Dat is een foutje, Reckitt staat in pence genoteerd dus dat werd weergegeven in pences dus..Bij een een prijsweging gebeurt er dan automatisch weinig.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:44 schreef Bayswater het volgende:
Vraag mij het ook af, mijn fondjes deden het vandaag een stuk beter dan die 0,07 % die er nu staat.
Yep, die maffe Engelsen zitten nog alles in pence weer te geven. Vinden ze leukquote:Op maandag 2 januari 2012 19:50 schreef Arkai het volgende:
Dat is een foutje, Reckitt staat in pence genoteerd dus dat werd weergegeven in pences dus..Bij een een prijsweging gebeurt er dan automatisch weinig.
Doe het dan naar gelang de marketcap.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:50 schreef Arkai het volgende:
[..]
Nee naar prijs dus maar ik zie in de OP dat ieder fonds even zwaar hoort te wegen dus dan pas ik dat nog aan. Mijn bezwaar is dat een fonds van 0,30 dan heel sterk kan gaan domineren met één cent stijging.
[..]
Dat is een foutje, Reckitt staat in pence genoteerd dus dat werd weergegeven in pences dus..Bij een een prijsweging gebeurt er dan automatisch weinig.
Ieder fonds weegt even zwaar zoals het ook staat in de OP.quote:
Laat maar zien dat lijstjequote:Op vrijdag 30 december 2011 01:01 schreef Shispeed het volgende:
mag het ook short zijn, dan heb ik namelijk wel een mooi lijstje
quote:Op maandag 2 januari 2012 19:36 schreef Sokz het volgende:
HAHA S_E JIJ BENT ECHT SLECHT.Hoe heb je dit gewogen dan? Naar marketcap?
Tot op zekere hoogte is de geluksfactor enigzins geelimineerd door 5 fondsen te kiezen i.p.v. 1 maar zelfs dan blijft het resultaat, zeker over één jaar, grotendeels afhankelijk van het toeval. Om volatiliteit of variantie inzichtelijk te maken kunnen de resultaten wel geplot worden. Dat doe ik overigens wel een keer als ik meer tijd heb omdat jullie 60+ fondsen hebben opgegeven.quote:Op zondag 8 januari 2012 14:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Zou je er eventueel zaken bij kunnen doen zoals minimum/maximum? Variantie of standaard deviatie? Om de 'geluks' factor er een beetje uit te krijgen.
Mjah dan moet een LXIV ook de kans krijgen om een nieuwe port te kunnen kiezen.quote:Op zondag 8 januari 2012 14:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Zou je er eventueel zaken bij kunnen doen zoals minimum/maximum? Variantie of standaard deviatie? Om de 'geluks' factor er een beetje uit te krijgen.
Dat is prima, maar ben met name benieuwd naar de variantie in de porfolio's over een poosje. (en dan met name of er grote verschillen zullen zijn)quote:Op zondag 8 januari 2012 18:17 schreef Sokz het volgende:
[..]
Mjah dan moet een LXIV ook de kans krijgen om een nieuwe port te kunnen kiezen.
quote:Op woensdag 11 januari 2012 00:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zou er nu normaliter, per 10 januari, de stekker uittrekken en alles verkopen en het gezien houden voor de rest van het jaar -lees: lange reis-, met bijna 10% rendement
Haha obvious. Cisco doet bij mij nu al +50% (mede ook door sterkere dollar) .. dino voor wat verkocht jij ook alweer?quote:Op woensdag 11 januari 2012 17:52 schreef Arkai het volgende:
Was te vroeg verkopen niet jouw zwakste punt?
Ik vind het nu wel even leuk vanwege dat waanzinnige rendement van Dinosaur_sr.quote:Op donderdag 12 januari 2012 23:45 schreef Arkai het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ga deze onzin overigens niet iedere dag updaten.
Volgens mij zijn twee solar companies die gespiked hebben.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 10:05 schreef Walkerr het volgende:
Ik ga nu toch even opzoeken welke aandelen Dino in zijn porto had opgenomen?! Ongelooflijk dat rendement!
quote:Wessanen
Nieuw management en WINST
Heijmans
Veel en Veel te ver weggezakt en nw opdrachten en WINST
DSM
Innovatie en WINST en dividend
BAM
Goede bouwer en winstgevend
SNS bank
die nu dankzij een miljard ECB geld extra van die dure lening af is
Wtf, is de gemiddelde fok AEXer nou echt zo veel beter dan de gemiddelde belegger?quote:Op woensdag 25 januari 2012 23:04 schreef Arkai het volgende:
[ afbeelding ]
De Ajaxieden verpesten het feestje.
Jij hebt zeker geen idee hoe de gemiddelde belegger bezig is? Overigens is het op basis van de grafiek natuurlijk niet te zeggen, want de periode is sowieso al veel te kort.quote:Op maandag 30 januari 2012 01:11 schreef Thas het volgende:
[..]
Wtf, is de gemiddelde fok AEXer nou echt zo veel beter dan de gemiddelde belegger?
Het lijkt mij dat de particuliere beleggers vrij weinig invloed hebben op de koersen, en die bedoel ik met "de gemiddelde belegger" (dat klopt inderdaad dus niet, ik had beter kunnen zeggen "de markt").quote:Op maandag 30 januari 2012 01:15 schreef bascross het volgende:
[..]
Jij hebt zeker geen idee hoe de gemiddelde belegger bezig is?
Hoewel de periode inderdaad erg kort is, laat het toch zien dat op deze korte termijn 16 van de 19 fokkers de markt outperformen, dat vind ik toch een opvallende statistiek. Misschien zegt het inderdaad niets nee door hoe kort deze periode is, ik ben niet onderlegd genoeg om daar een uitspraak over te doen.quote:Overigens is het op basis van de grafiek natuurlijk niet te zeggen, want de periode is sowieso al veel te kort.
De gemiddelde man is gewoon beter af met een Vanguard Retirement Fund, dan zelf proberen aandelen uit te kiezen.quote:
Grappig dat je een fund noemt in combinatie met commissiesquote:Op maandag 30 januari 2012 01:52 schreef monkyyy het volgende:
[..]
De gemiddelde man is gewoon beter af met een Vanguard Retirement Fund, dan zelf proberen aandelen uit te kiezen.
Vaak handelen mensen veel teveel, zonder duidelijk doel en strategie van een portfolio, waarbij ze worden opgegeten door commissies en slechte beslissingen gaan nemen door emotioneel handelen.
Een mooi voorbeeld hiervan is mijn persoon in mijn directe omgeving, die mij eerst aanraadde om MCD in feb 2011 te verkopen omdat ik wel 15% had en dat het nu wel omlaag moest storten! En een paar weken terug vroeg ie waarom ik niet ging traden met MCD, ipv 30% 2011 kon je wel 50% verdienen! En toen hield ie een verhaal over RSI indexen en overbought/oversold ofzo.
Ervan uitgaande dat ik een glazen bol had die korte termijn koersfluctuaties kon voorspellen natuurlijk.Echt bizar hoe mensen over "investeren" denken.
Bij mijn oude werk hadden we ooit een soort (mini) consultancy klusje voor een liefdadigheidsfonds. Zij wilden beter begrijpen waar zij in hadden geïnvesteerd en bijbehorende kosten etc. Wij de account manager van de vermogensbeheerder gebeld, alle fondsen op een rijtje gekregen en de rest maar uitzoeken. De welbekende 2 / 20 structuur was er in actie, en ondertussen investeren in fondsen waarvan er één maar liefst ZES procent entry fee vroeg.quote:Op maandag 30 januari 2012 02:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Grappig dat je een fund noemt in combinatie met commissies
Ja, maar de jaarijkse expenses zijn maar 0,19%
Kijk eens wat de onderliggende investeringen zijn van dit fund; juist ja, drie andere funds
https://personal.vanguard(...)entList#targetAnchor
Waarop Vanguard nog eens expenses rekent.
Ik durf geeneens te kijken of de drie andere funds ook niet -deels- bestaan uit andere Vanguard funds.
Mooi he, die stapelstructuren met gestapelde kosten
Zo denken fundmanagers nou over beleggen
Daar hoef je eigenlijk geeneens onderzoek naar te verrichten. Een beleggingsfonds wat belegt in gelieerde beleggingsfonden is foute boel --> no brainer.quote:Op maandag 30 januari 2012 10:17 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
Bij mijn oude werk hadden we ooit een soort (mini) consultancy klusje voor een liefdadigheidsfonds. Zij wilden beter begrijpen waar zij in hadden geïnvesteerd en bijbehorende kosten etc. Wij de account manager van de vermogensbeheerder gebeld, alle fondsen op een rijtje gekregen en de rest maar uitzoeken. De welbekende 2 / 20 structuur was er in actie, en ondertussen investeren in fondsen waarvan er één maar liefst ZES procent entry fee vroeg.
Een meeting belegd en gevraagd aan mevrouwtje de accountmanager hoeveel zij dacht dat er daadwerkelijk belegd zou worden van 100 euro, antwoordde zij 98 Euro. Geconfronteerd met het feit dat als zij alles in dat klote fonds zouden stoppen dat er maar (plm) 92 euro per 100 euro daadwerkelijk ging werken voor je, werd ze helemaal rood en ging ze stotteren. Daarnaast voor de volledigheid nog even medegedeeld dat ze gemiddeld 95 euro per 100 euro investeerden met de huidige percentages per verschillend fondsen (uiteraard ook eigen fondsen bij).
De meeting was 5 minuten later voorbij. Nog nooit zo'n zielige vertoning gezien. Saillant detail, het ging om de ING. Dag later waren zijn een groot liefdadigheidsfonds armer.
Eensch.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 00:18 schreef monkyyy het volgende:
Waarom wordt dividend niet meegeteld, waarom weer die "saaie" inkomensinvesteerders discrimineren?
Is natuurlijk uiteindelijk wel een percentage van de winst/beperking van verlies over 2012.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 00:18 schreef monkyyy het volgende:
Waarom wordt dividend niet meegeteld, waarom weer die "saaie" inkomensinvesteerders discrimineren?
als je dat in real life hebt dan doe je het zeer uitstekendquote:Op donderdag 2 februari 2012 23:52 schreef Sokz het volgende:
Blegh 20% nog steeds, gaat niet snel genoeg.
Heb ik, alleen Nokia ( 'slechts' + 6,43%) heb ik niet in real life.quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:46 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
als je dat in real life hebt dan doe je het zeer uitstekend
En dan heeft Arkai je investering nog niet eens op een goed renderende spaarrekening gestortquote:Op woensdag 8 februari 2012 16:14 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik ben zeer tevreden met het resultaat tot nog toe
Stiekem tel ik dat er toch bij op.quote:Op woensdag 8 februari 2012 20:30 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
En dan heeft Arkai je investering nog niet eens op een goed renderende spaarrekening gestort
Is dit gewoon een indirecte beschuldiging dat mijn lijstje niet goed onderbouwd wasquote:Op woensdag 8 februari 2012 20:37 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Stiekem tel ik dat er toch bij op.![]()
Persoonlijk ben ik tevreden als de investering in lijn met mijn verwachting is gebleken. Zowel zeer positieve als zeer negatieve resultaten beschouw ik niet vanzelfsprekend als positief aangezien er zonder edge een behoorlijke geluksfactor in terug te vinden is.
Je ziet ook dat de best 'onderbouwde' lijstjes onderaan bungelen mede dankzij een draai in risicoperceptie. Ik ben dan ook benieuwd of het lijstje er op het einde van het jaar nog zo uitziet.
Nee, niet zo bedoeld (eerlijk). Al is het wel zo dat diegene met de (bewuste) volatiele aandelen het hoogst scoren en dat is natuurlijk een prima strategie bij dit soort spelletjes.quote:Op woensdag 8 februari 2012 21:32 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Is dit gewoon een indirecte beschuldiging dat mijn lijstje niet goed onderbouwd was? Ik vond het eigenlijk nog wel een redelijk degelijk lijstje!
Daar heb ik ooit nog eens een keer naar gekeken, maar toen hadden ze nog geen fatsoenlijke engelse jaarverslagen. En ze reageerden niet op mijn email, dus toen had ik het er weer mee gehad. Heb jij wel ergens fatsoenlijke info er over gevonden?quote:Op maandag 26 december 2011 02:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zou er Cowon bijgestopt hebben ((056000.KQ), maar die staan ergens in Korea genoteerd, en vallen dus buiten de scope
Ik wil het wel wagenquote:Op vrijdag 10 februari 2012 01:38 schreef monkyyy het volgende:
Waarom zou je een bedrijf @ 100p/e kopen? Tenzij je verwacht dat fb zijn earnings van 1bln naar 5bln kan verhogen binnen een jaartje of 2.
Nee, maar ik ben simpelweg enorme fan van hun producten, en begrijp nog steeds niet dat ze niet opgepikt worden door een Samsung of Sony of LG, omdat ze met een betere marketing en design gemakkelijk de iPod kunnen verwijzen waar ie thuishoort: in een kast om mooi te wezen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 19:43 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Daar heb ik ooit nog eens een keer naar gekeken, maar toen hadden ze nog geen fatsoenlijke engelse jaarverslagen. En ze reageerden niet op mijn email, dus toen had ik het er weer mee gehad. Heb jij wel ergens fatsoenlijke info er over gevonden?
Ze hebben inderdaad geen volledig engelstalig jaarverslag, alleen de financiele statements. Het bedrijf is op dit moment ook verlieslatend. Maar het lijkt wel of elk aandeel waar Dino iets over zegt in goud verandertquote:Op donderdag 9 februari 2012 19:43 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Daar heb ik ooit nog eens een keer naar gekeken, maar toen hadden ze nog geen fatsoenlijke engelse jaarverslagen. En ze reageerden niet op mijn email, dus toen had ik het er weer mee gehad. Heb jij wel ergens fatsoenlijke info er over gevonden?
Met de nadruk op lijktquote:Op vrijdag 10 februari 2012 08:08 schreef jaco het volgende:
[..]
Ze hebben inderdaad geen volledig engelstalig jaarverslag, alleen de financiele statements. Het bedrijf is op dit moment ook verlieslatend. Maar het lijkt wel of elk aandeel waar Dino iets over zegt in goud verandert
Over vijf jaar bestaat Facebook niet meer , wacht maar op Google+quote:Op vrijdag 10 februari 2012 01:36 schreef EngineerA het volgende:
Kan ik al Facebook aandelen kopen? Of ben ik veeeeeeeeeels te laat ermee?
Ik ga voor de koppositie maandag bij openingquote:Op vrijdag 17 februari 2012 19:30 schreef Arkai het volgende:
Een opmerkelijke stijging van jaco wiens mandje maar voor 2/5 in de plus staat. Gravity Co is bijna in koers verdubbeld en dat is dan ook een bedrijf die hij echt in de portefeuille heeft. Ik ben benieuwd hoe dat allemaal gaat uitpakken.
Ik moest ook meteen aan je denken toen ik het las. Hopelijk blijft het niet bij virtuele knaken..quote:Op vrijdag 17 februari 2012 20:15 schreef MrUnchained het volgende:
Ik ga voor de koppositie maandag bij opening
De open beta test van hun belangrijkste game Ragnarok 2 zal woensdag starten. Ik denk dat een aantal beleggers er deze week op speculeerden dat de game zal aanslaan bij de doelgroep. Zij hebben de koers daardoor opgedreven. Het kan ook zijn dat er insiders actief zijn die inzicht hebben in de resultaten uit de closed beta tests.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 19:30 schreef Arkai het volgende:
Een opmerkelijke stijging van jaco wiens mandje maar voor 2/5 in de plus staat. Gravity Co is bijna in koers verdubbeld en dat is dan ook een bedrijf die hij echt in de portefeuille heeft. Ik ben benieuwd hoe dat allemaal gaat uitpakken.
Pak een gedeelte van je winst? Volgens mij is je positie hier niet zo heel groot in dus je zou in wezen als je volledig inleg er uit moeten kunnen halen en met de rest neem je de gok dat het goed gaat uitpakken.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 03:00 schreef jaco het volgende:
[..]
De open beta test van hun belangrijkste game Ragnarok 2 zal woensdag starten. Ik denk dat een aantal beleggers er deze week op speculeerden dat de game zal aanslaan bij de doelgroep. Zij hebben de koers daardoor opgedreven. Het kan ook zijn dat er insiders actief zijn die inzicht hebben in de resultaten uit de closed beta tests.
In real life, sta ik nu voor de vraag: 65% winst pakken of gokken dat de game goed uitpakt, gevolgd door (hoogstwaarschijnlijk) verdere koersstijgingen.
Als de game slecht is, stort de koers weer in. Bij dit soort MMORPG games luistert het erg nauw bij de doelgroep. Als er bepaalde details in het spel niet in orde zijn, laten ze het links liggen. Als de hard core spelers niet gaan spelen, dan volgt de grotere massa ook niet. Het management van Gravity lijkt dit echter goed te beseffen. Ik ga er daarom op gokken dat het spel aanslaat en houdt het aandeel in portefeuille.
Freerollen? Jij speelt vast en zeker veel poker?quote:
Zeuker. Maar soit 60% verkopen bij 65% profit is initiële inleg eruit en dan rustig afwachten of het overige deeltje nog explodeert, doe nu hetzelfde met Cisco.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Freerollen? Jij speelt vast en zeker veel poker?
Ik zou een deel cashen, maar da's de aard van het beestjequote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:27 schreef Arkai het volgende:
Ik ga mee met de aanpak van jaco. Immers, zijn oorspronkelijke plan was om te profiteren van het aanslaande succes van Ragnarok 2 en niet op basis van premature koersstijgingen door betatests. Nu uitstappen zou het raamwerk van besluitvorming aantasten omdat er, voor zover ik de situatie kan beoordelen, geen nieuwe informatie is uitgekomen die de oorspronkelijke aannamen hebben veranderd. Anderzijds is het wel goed om hierover te tobben omdat je hiermee je eigen emotionele stabiliteit test. Binnen een goed investeringsplan moet de factor emotie (imo) naar 0 gereduceerd worden. Partiele winstneming kan een gevolg zijn van strategie maar volgens mij kenmerkt het zich meer door angst/stress - dat is overigens goed maar als dat op de juiste manier wordt herkend en genegeerd (o.a. door vertrouwen te hebben in je strategie) dan werkt dan alleen maar in je voordeel.
Dat kan maar dan moet je dat imo op voorhand al hebben gedefinieerd in grote lijnen. Beslissen om te gaan hedgen als puntje bij paaltje komt verstoort het mechanisme van besluitvorming alleen maar en ik ben daar totaal geen voorstander van. Daarnaast is er nog niet aan de oorspronkelijke criteria van succes voldaan dus waarom zou je halverwege willen hedgen?quote:
Bij dit soort speculatieve posities wordt het risico al genomen op het punt van instappen en wordt succes niet direct bepaald door een koersdoel (welke koers bepaalt succes nou?). Achteraf constateren dat het dan toch te heet onder je voeten wordt is m.i. juist een teken van slecht risicobeheer. Daarnaast is dat partiele uitstappen ook een tactiek die ik sowieso niet prettig vindt. Door te liquideren is de initiele positie eigenlijk te groot voor je eigen risicoperceptie en is jaco's portefeuille sowieso al gediversificeerd om neerwaarts risico in te perken.quote:Succesvol beleggen legt de focus op risicobeheer. Zeg me niet dat het risico niet hoger wordt naarmate de prijs hoger wordt.
Imho is de risk/reward anders bij een prijs van x, of een prijs van 2 maal x.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:41 schreef Arkai het volgende:
[..]
Dat kan maar dan moet je dat imo op voorhand al hebben gedefinieerd in grote lijnen. Beslissen om te gaan hedgen als puntje bij paaltje komt verstoort het mechanisme van besluitvorming alleen maar en ik ben daar totaal geen voorstander van. Daarnaast is er nog niet aan de oorspronkelijke criteria van succes voldaan dus waarom zou je halverwege willen hedgen?
[..]
Bij dit soort speculatieve posities wordt het risico al genomen op het punt van instappen en wordt succes niet direct bepaald door een koersdoel (welke koers bepaalt succes nou?). Achteraf constateren dat het dan toch te heet onder je voeten wordt is m.i. juist een teken van slecht risicobeheer. Daarnaast is dat partiele uitstappen ook een tactiek die ik sowieso niet prettig vindt. Door te liquideren is de initiele positie eigenlijk te groot voor je eigen risicoperceptie en is jaco's portefeuille sowieso al gediversificeerd om neerwaarts risico in te perken.
Ik ontken dit zeker niet als reguliere aanpak voor een langdurig aangehouden portefeuille maar voor speculatieve posities is er m.i. niet een grijs gebied waar je kunt spreken van exposure maar van vooraf bepaalde targets die uiteindelijk moeten corresponderen met de aannames waarop ze uberhaupt gekocht zijn. Als dat ontbreekt dan is de positie niets meer waard dan een blinde gok op willekeurige koersontwikkeling. Sommige scharen die aanpak ook onder investeren maar ik probeer in elk geval in de gedachtegang wel consequent te zijn.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Imho is de risk/reward anders bij een prijs van x, of een prijs van 2 maal x.
Wat niet wil zeggen dat het niet de moeite waard is, maar wel van invloed hoeveel exposure ik daaraan wil alloceren.
Zijn zat aandelen waar je in kan scoren, tis alleen jammer dat je niet tijdens het jaar mag switchen. Je krijgt zo nu en dan wat info binnen waar je op in wil haken.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:08 schreef Emu het volgende:
Aangezien we in een japanscenario zitten, is het beter aandelen te mijden, en te investeren in obligaties. Liefst wel obligaties die correlatie hebben met inflatie (je weet maar nooit).
Dit zou normaalgesproken ook mijn redenatie zijn. Het aandeel was bovendien een net-net en Benjamin Graham zou waarschijnlijk nu de gehele positie verkopen omdat de 33% onderwaardering t.o.v. het NCAV opgeheven is. Het verschil met een doorsnee net-net is echter dat er binnen Gravity met een redelijk goede kans grotere stromen cashflow gaan binnenkomen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zou een deel cashen, maar da's de aard van het beestje
Hedge your bets
Succesvol beleggen legt de focus op risicobeheer. Zeg me niet dat het risico niet hoger wordt naarmate de prijs hoger wordt.
Ik stijg met stip !quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:56 schreef Arkai het volgende:
[ afbeelding ]
Ik voel de adem van sitting_elfing al in mijn nek.
Hee, ik juist wel,quote:Op vrijdag 16 maart 2012 22:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Toch wel jammer dat ik geen van de aandelen die ik tipte in portefeuille heb, misschien moet ik toch wat risicovreudiger gaan beleggen
Ook bijzonder dat nagenoeg iedereen het beter doet dan de index.
Uitgezonderd sitting_efling
Ja, en ik acht beginnersgeluk hier uitgesloten; we doen het ruwweg allemaal veel en veel beter dan de AEX.quote:Ook bijzonder dat nagenoeg iedereen het beter doet dan de index
Een tegenargument vanuit de efficient market hypothesis:quote:Op vrijdag 16 maart 2012 23:00 schreef Bankfurt het volgende:
Ja, en ik acht beginnersgeluk hier uitgesloten; we doen het ruwweg allemaal veel en veel beter dan de AEX.
Idd jij doet het virtueel erg goedquote:Op vrijdag 16 maart 2012 22:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Toch wel jammer dat ik geen van de aandelen die ik tipte in portefeuille heb
jawel, maar ik heb aandelen met een lage beta, of zelfs negatieve beta gekozen, en toch schiet ik bijna 2x sneller omhoog dan de AEX. Komt nog bij dat ik aandelen heb die bijna nooit dalen in de markt op de lange termijn.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 03:48 schreef jaco het volgende:
[..]
Een tegenargument vanuit de efficient market hypothesis:
De deelnemers aan deze wedstrijd hebben over het algemeen volatiele/riskante aandelen gekozen. Dit is door meerdere users zelfs letterlijk toegegeven. Dit zijn dus aandelen met een hoge beta. De diverse aandelenmarkten zijn dit jaar tot nu toe behoorlijk gestegen. Het is dan te verwachten dat hoge beta aandelen nog harder stijgen.
Het enige risico dat mijn aandelenportefeuille loopt is een wettelijke "drooglegging" van dranken met alcohol, zoals in de USA in de jaren '20 en '30.quote:Het gelopen risico wordt dan makkelijk vergeten. De gekozen aandelen zouden bij dalende markten nog harder zakken dan de marktindexen. Het zou als test van deze hypothese erg interessant zijn als de markten vanaf nu gaan dalen tot onder het niveau van 1 januari 2012. De vraag is dan of de deelnemerportfolio's nog harder dalen. Theoretisch zou je dan een tussenstand hebben die omgekeerd is aan de huidige, dus met Piepeloi aan de leiding.
AAPL en BAC natuurlijk net de 2 die ik niet mn echte porto heb van die 5.quote:
Langzamerhand gaan we naar bovenquote:
Een drooglegging is hoogst onwaarschijnlijk, maar alcoholische dranken zijn wel een dankbaar item voor (hogere) accijnzen als er overheidsfinancien op orde moeten worden gebracht.quote:Op donderdag 22 maart 2012 23:07 schreef Bankfurt het volgende:
Het enige risico dat mijn aandelenportefeuille loopt is een wettelijke "drooglegging" van dranken met alcohol, zoals in de USA in de jaren '20 en '30.
Een paar jaar geleden werden de accijnzen ook verhoogt. Het gevolg was minder inkomsten voor de schatkist, het gevolg daarvan was dat de accijnzen weer omlaag gingen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 15:59 schreef jaco het volgende:
[..]
Een drooglegging is hoogst onwaarschijnlijk, maar alcoholische dranken zijn wel een dankbaar item voor (hogere) accijnzen als er overheidsfinancien op orde moeten worden gebracht.
idd,quote:Op donderdag 5 april 2012 16:26 schreef Bayswater het volgende:
Er zullen nu wel wat aardige verschuivingen zijn geweest.
quote:
Dat gebeurt vziw nooit. Zodra UPS 95% (als ik het goed heb) van de aandelen bezit, kan ze de verkoop van de overige 5% afdwingen. Als die laatste aandeelhouders nog steeds weigeren of niet gevonden kunnen worden, dan worden de betreffende aandelen gecancelled en blijft de overname som bij een notaris achter waar de eigenaar zich alsnog kan melden voor het geld.quote:Op zaterdag 14 april 2012 16:18 schreef MrUnchained het volgende:
Ik wil trouwens mijn aandelen TNT Express gaan aanmelden bij het bod. Mag ik straks de opbrengsten beleggen in een nieuwe investering?![]()
Anders zul je zien dat straks op jaareinde nog een paar procent van de aandelen genoteerd staan en als illiquide rotzooi op een paar euro het jaar uit gaan.
Als de beurs omlaag blijft denderen zul je met je defensieve picks vermoedelijk nog verder stijgen op de ranglijst.quote:Op zaterdag 14 april 2012 09:15 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik moet zeggen dat mn portefeuille zich tot dusverre echt mooi heeft ontwikkeld! Rustig naar boven.
Misschien dat hij de Warren Buffett filosofie volgt: buy, hold en niet meer omkijken naar wat de markt & anderen doen.quote:Op zondag 22 april 2012 13:38 schreef Arkai het volgende:
Blandigan is toch wel een uiterst stabiele factor gebleken al die tijd. Jammer dat hij inactief is.![]()
Aha. Mooi zo.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:24 schreef Arkai het volgende:
[ afbeelding ]
Bankfurt kruipt naar de #1 met zijn drankportefeuille.
We doen hier niet aan claims en dividenden puur en alleen omdat ik die informatie niet automatisch kan ophalen en geen zin heb om dat voor alle aandelen handmatig in te voeren. Met die wetenschap hebben de meeste mensen daar ook hun aandelen op geselecteerd dus het zou oneerlijk zijn om halverwege ineens uitzonderingen te maken. Om dat ongemak te compenseren wordt dan ook de AEX als koersgraadmeter gehanteerd dus relatief gezien valt de vertekening van rendement best mee.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:58 schreef MrUnchained het volgende:
Hoe zit Jaco zijn Grontmij rights issue in de berekening verwerkt? Theoretisch gezien zijn die rechten het best vergelijkbaar met een stock dividend. Ik pleit er natuurlijk voor dat Jaco die rechten gewoon mag verkopen. Dan doe ik dat ook met mijn PostNL stock dividend
Begrijpelijk. De competitie is een aardigheidje en perfectie vind ik geen vereiste. We kunnen op het einde eventueel even nagaan of een dividend/claim de uiteindelijke winnaar zou veranderen. Ik verwacht dat niet eigenlijk. Een eventuele (reverse) stocksplit zou wel meegenomen moeten worden, want dat heeft een drastische invloed.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 23:42 schreef Arkai het volgende:
[..]
We doen hier niet aan claims en dividenden puur en alleen omdat ik die informatie niet automatisch kan ophalen en geen zin heb om dat voor alle aandelen handmatig in te voeren.
Ruilen van portefeuille?quote:Op maandag 21 mei 2012 20:40 schreef sitting_elfling het volgende:
Ben benieuwd naar de update, zag dat er hier 5,56% stond, dat leek angstvallig veel op mn Binck rekening qua rendement
quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:20 schreef Baltazar69 het volgende:
Heb deze topic helemaal gemist, mijn aandelen waren:
- Orexigen Therapeutics (OREX)
- American Vanguard Corp (AVD)
- Acorn Energy, Inc. (ACFN)
- Expedia Inc (EXPE)
- Apple inc. (AAPL)
Kun je die even toevoegen en lijstje updaten?
Ik heb geen geld om echt te beleggen. Met mijn schaduwportefeuille kan ik bewijzen dat ik deze aandelen heb gekocht 1 januari. Doe dit elk jaar met 5 aandelen, wist echter niet van deze topic, dus zo'n grapjas ben ik niet....quote:
Dat het een beetje lame is om 5 maanden telaat 5 aandelen te kiezen die ieder stuk voor stuk 40-100% gestegen zijn YTDquote:
boeie vent like u care. De regel is voor 1 januari 2012, als jij nou ff je kalender erbij pakt zie je dat je een kleine 6 maand te laat bent. 1 januari 2013 mag je weer een poging doen oke? Goedzo knul ga nu maar weer verder met nepcentjes investeren.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:20 schreef Baltazar69 het volgende:
[..]
Ik heb geen geld om echt te beleggen. Met mijn schaduwportefeuille kan ik bewijzen dat ik deze aandelen heb gekocht 1 januari. Doe dit elk jaar met 5 aandelen, wist echter niet van deze topic, dus zo'n grapjas ben ik niet....
Dus mijn aanvraag tot toevoeging en een update blijft staan....
Wacht ff, hij heeft ze echt gekocht hoor. In z'n schaduwporto....quote:Op zondag 3 juni 2012 21:51 schreef Sokz het volgende:
[..]
boeie vent like u care. De regel is voor 1 januari 2012, als jij nou ff je kalender erbij pakt zie je dat je een kleine 6 maand te laat bent. 1 januari 2013 mag je weer een poging doen oke? Goedzo knul ga nu maar weer verder met nepcentjes investeren.
Ik zeg toch dat ik geen geld (vrij besteedsbaar) heb om te beleggen maar dit voor de fun doe in een schduwportefeuille waarbij een aankoopdatum word vermeld. begrijpend lezen.....quote:Op zondag 3 juni 2012 21:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wacht ff, hij heeft ze echt gekocht hoor. In z'n schaduwporto....
House![]()
Ondanks je lovende woorden kan ik je verzoek helaas niet honoreren. De reden spreekt denk ik voor zich.quote:Op
zondag 3 juni 2012 23:16 schreef Baltazar69 het volgende:
Waar blijft die update van die lieve mens die dit allemaal behoud?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn strategie voor zo'n kortlopende wedstrijd was om op volatiliteit te gokken. Waar de volatiliteit zou zitten, had ik in ieder geval wel goed bepaaldquote:Op maandag 11 juni 2012 18:33 schreef Kaas- het volgende:
@tussenstand
Heb je dat value investing al een beetje in de smiezen jaco?
Nimmer!quote:Op woensdag 28 november 2012 18:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik ben trots op jegaan we trouwen nu
Daar ben ik ook wel benieuwd naarquote:
Het is een kwestie van aandelen met een zo hoog mogelijke volatiliteit kiezen en hopen dat het een goed beursjaar wordt. Niet meer dan dat.quote:
Haha. Dat is wel een hele val!quote:Op woensdag 2 januari 2013 14:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Jaja, ik geef het respect wel weer terug..... ;'(
Ik denk het wel, al mijn bedrijven betaalden een dividend in 2012, dus het echte rendement ligt nog een procent of 2 hoger.quote:Op donderdag 3 januari 2013 14:26 schreef jaco het volgende:
[..]
Gefeliciteerd !
Je bent ook winnaar als we dividend uitbetalingen in acht nemen ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |