abonnement Unibet Coolblue
pi_105494551
Zelf broodbakken wordt steeds populaider. Enerzijds omdat het 'fabrieksbrood' uit de winkel/bakker steeds minder de eigenschappen heeft zoals brood bedoeld is. Anderzijds omdat mensen het steeds leuker vinden om zelf hun handen vies te maken in het deeg of met de broodbakmachine (uit het kerstpakket ;) ) te werken.

Het eerste topic begon in 2004 maar de laatste weken wordt het hier steeds drukker. Vandaar staan hieronder de belangrijkste tips/trucs/weetjes en een paar (basis)recepten uit het vorige topic.

Tips
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
mijn brood is 'kruimelig :?
meestal is te kruimelig een gevolg van onvoldoende ontwikkelde gluten, dat kan door te kort kneden, of verkeerde meelmix, of te snel rijzen.
quote:
gist/zout
- Als je verse gist had, had je waarschijnlijk te weinig gebruikt... Verse gist moet je 2,5 keer zo veel gebruiken als instant/gedroogde gist

- heb je voor de zekerheid je gist eerst 'geactiveerd' in lauwwarme melk met een theelepel suiker? Als er bellen aan het oppervlak komen, is de gist nog 'levend', anders weggooien en een nieuw zakje nemen.

- Wat betreft het zout; zoutkristallen en gist zijn geen vriendjes. Daar zijn allerlei non-remedies op gevonden, zoals het aan de rand in het deeg mengen, het er op het laatst indoen, maar de truuk is het gewoon in het water oplossen en dan erdoorheen kneden; dan is het zout opgelost in het water en doen de kristallen geen kwaad meer
Poolish/Preferment :? Wasda :?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kan trouwens iedere hobbybroodbakker aanraden met een Poolish ofwel preferment te gaan werken, het brood word veel smaakvoller.
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 2

Dit heeft veel meer effect dan esotherisch meel of allerhand kruiden, want dan smaakt het brood naar kruiden ipv brood. Als je een preferment gebruikt krijg je een hele mooie diepe en rijke broodsmaak.
quote:
Ik ben weer eens een brood aan het bakken op basis van een preferment, Heb 3 dagen terug in 350 Ml water gist op gelost en 150 gram meel er door gedaan.
Nu dit bij 350 gram meel met wat zout gedaan, en 10 Minuten in de kneedmachine, half uur laten rusten en daarna weer 3 minuten gekneed.
Toen ingemeeld in als bol in een bebloemde doek in een mandje te rijzen gezet, en 3 uur laten rijzen. Zit nu in de oven.
By the way
Meel is 200 gram volkoren tarwemeel, 200 gramroggemeel, en de resterende 100 gram is boekweit, spelt, dinkel. verder een handje diverse zaden er door en een klein beetje waltnoten olie.

Wat ik graag zou horen is, maken er nog meer mensen prefermenten, zuurdesems, poolish? We moeten toch verder komen als een zakje soesiemix in de BBM te gooien, niet?
quote:
een preferment kan je heel makkelijk zelf maken.
Neem de waterhoeveelheid uit je broodrecept, en 1/4 van het meel. Voeg nu de helft van het gist toe, en meng dit tot een dikke brij.
dit laat je een dag of 2-3 staan.
Nu maak je hiermee en de rest van je ingredienten je deeg.
Als je deeg klaar is neem je een deel ervan en doe dit in een plastik bakje in de koelkast.
Dit voeg je dan de volgende keer weer toe aan je deeg.
quote:
Als je je deeg klaar hebt neem je een deel ervan en dat kan je dan over een aantal dagen weer aan het nieuwe deeg toevoegen. Dan heb je daar namelijk al je preferment aan (pre ferment, vooraf gegist) en hoef je het niet apart te maken.
Het is dus ongeveer hetzelfde als desems, met het verschil dat desems voor roggemeel zijn. Rogge bevat geen gluten dus het komt niet mooi omhoog als je daar gist gebruikt, dan heb je een desem nodig om de belletjes in het deeg heel te houden.

Tip, als je brood bakt, maak dan altijd 100 gram meer deeg dan je nodig hebt en bewaar dit voor je volgende brood. Dit bewaar je in de koelkast en voeg je bij je volgende brood deeg. De reden hiervoor is dat moderne gist heel snel werkt en brooddeeg geen tijd heeft mooie smaken te vormen. Door een deel van het deeg achter te houden laat je in dit deel de bacterien en gisten verder werken en deze zorgen ervoor dat je brood dan altijd een mooie, rijke complexe broodsmaak heeft. Deze "preferment" techniek is uit amerika gekomen en heeft er voor gezorgt dat amerikanen tegenwoordig regelmatig broodbak wedstrijden winnen met hun smaakvolle brood. Dit is veel beter dan allerlei smaakmakers door je brood te gooien om een lekker brood te krijgen, want je proeft dan eens écht brood ipv alleen maar smaakmaker.
Enkele recepten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Waldkorn
- 350 gram boerenpit
- 150 gram waldkorn
- 15 gram boter
- 10 gram suiker
- 10 gram droge gist
- 280 ml water
- 100 gram rozijnen
- 50 gram gebroken walnoten

Meng alle ingredienten behalve de noten en de rozijnen en kneed het goed door (in het recept staat 20 minuten).
Vorm een bal en laat het 25 minuten rijzen op een warme plek afgedekt met een theedoek.
Druk het deeg plat, scheur het in stukken en kneed het samen met de rozijnen en de walnoten tot alles goed door elkaar zit.
Maak het deeg een beetje langwerpig en laat nog 15 minuten rijzen.
Vet een broodblik in.
Doe het deeg in het broodblik en laat nog 50 minuten rijzen.
Verwarm de over voor op 230 graden.
Bak het brood in 40 minuten gaar. (Ten minste dat staat in het recept.)

Ik verwarm de over echter altijd op 220 graden en zet het rooster zo laag mogelijk in de oven. Het bakken doe ik ook korter. Je kunt 'horen' aan het brood wanneer het klaar is door het op te kloppen. Klinkt het hol dan is het gaar. Je kunt het dan eventueel wel langer in de over laten voor een hardere korst.
quote:
focacciabrood:

500 gram tarwebloem (geen meel dus)
3 dl. lauw water
zakje gedroogde gist 7 gr.
dessertlepel zout
15 gehakte olijven (eerst laten uitlekken)
half potje gedroogde tomaten

Bereiding:
*10 minuten kneden
*uur laten rijzen in kom met theedoek erover
*10 minuten kneden
* half uur laten rijzen in lauwwarme oven (5 minuten op 50 graden dan uitzetten!)
* met vingers putjes in brood maken en wat olijfolie overheen gieten daarna wat zeezout en tijm over strooien
* 3 kwartier bakken op 220 graden!

Het brood heeft echt een lekker "italiaans" smaakje!
quote:
Honing-walnoten-brood

Nodig:
- 500 gr. volkorenmeel
- 250 ml. lauw water
- 20 gr. boter / margarine
- zout
- 14 gr. gist (2 zakjes van de supermarkt)
- 4-5 eetlepels honing
- 150 gram gepelde walnoten

Bereiding:
- Alle ingredienten in een kom doen
- Alles goed doormengen met een mixer met deeghaken (of gewoon lekker kneden zoals de echte bikkels in dit topic doen )
- Kom afdekken met een vochtige theedoek en deeg 45 minuten laten rijzen op kamertemperatuur
- Deeg goed kneden met de hand
- Deeg in een bolvorm kneden en deze op een bakplaat leggen
- Vervolgens bakplaat afdekken met een vochtige theedoek en het deeg nogmaals 30-45 minuten laten rijzen
- Brood op 200 gr. Celcius bakken gedurende 30-45 minuten
quote:
Ben nu een brood aan het maken, niets spannends, 50% rogge 50% tarwe.
500 gram volkoren meel (half tarwe/rogge dus)
350 gram water (of cc)
gist (gewoen een zakje droge gist)
zuurdeeg uit een zakje
zout
100 gram van het meel met 100 cc water gemengd en wat van de gist en zuurdeeg toegevoegd. 24 uur laten fermenteren.
volgende dag dus
400 gram meel
250 ml water
schepje zout
In de kitchenaid. mengen, preferment toegevoegd, rest van het gist toegevoegd.
tien minuten kneden, half uur laten staan, verder gekneed zo een 5 minuten.
Daarna met wat bloem antikleef gemaakt en in 3 bolletjes verdeeld.
Op een bakblik gelegd en laat het nu verder omhoog komen tot het groot genoeg is en dan wordt het gebakken.
quote:
Zuurdesem op basis van Jamie Oliver-recept
Maandag Meng 500 gram biologisch roggemeel met voldoende water om een zacht deeg te maken en doe dat een kom. Zet het eerst een uur buiten en breng het vervolgens naar een warm plekje binnen, waren je het afgedekt met keukenfolie en laat staan.

Dinsdag Het begin te bubbelen. Laat het met rust.

Woensdag Het mengsel blijft maar bubbelen en wordt enigszins grijs. Roer nu een handje bloem en een beetje water door het mengsel, net genoeg om het weer dezelfde consistentie te geven als op maandag. Laat het weer staan, nog steeds afgedekt.

Donderdag Laat het met rust.

Vrijdagmiddag ondertussen heb je een bierachtig, moutig, askeurig mengsel, vol natuurlijke gist en met veel karakter. Om het brood te maken doe je door dit mengsel een kilogram bloem en voegt er zoveel water aan toe dat je een stevig, soepel deeg krijgt dat niet meer plakt. Kneed het ruim vijf minuten. Haal er 500 gram af voor een volgende begin mengsel, voordat je er zout bij doet. Dek het af en zet het weg, klaar om het zelfde proces de volgende dag te herhalen, en de dag daarna, enzovoort. Voeg aan het overige zuurdesem desgewenst zout toe. Vorm het deeg en leg het in een kom of blik en dek het af met een met bloem bestoven theedoek. Laat het 14 uur staan.

Zaterdagochtend Bak het brood. Verwarm de oven voor op 190 ºC. Leg het deeg voorzichtig op een met bloem bestrooid bakblik, maak er vrij diepe inkepingen in en bak het een uur of totdat het krokant is een hol klinkt als je op de bodem klopt. Laat het afkoelen en eet het vers of geroosterd.
quote:
Maisbrood

Maïs brood
Categorie: Brood
Personen: 0
Tijd: 3 uur
Datum: 21-08-2004
Bron: Verpakking Soezie meel

Ingredienten
500 gr boeren maïs meel
310 ml water, kamertemperatuur
10 gr zout
10 gr olie
4 gr gedroge gist

Bereiding
Recept voor een brood van 900 gr:

Doe de meel in het bakblik.
Schenk langs de rand het water en de olie.
Maak in het midden van de meel een kuiltje en doe daar de gist in.

Maar kenden ed kan ook met de hand ;)

Maisbrood versie 2

* 400 GRAM MAISMEEL
* 2 DECILITER KOKOSMELK
* 6 DECILITER MELK
* 4 EIEREN
* 100 GRAM BOTTER
* 2 THEELEPELS ZOUT
* 2 THEELEPELS SUIKER
* 50 GRAM KOKOS, geraspt
* 1 THEELEPEL ANIJSZAAD

Meng het maismeel met de kokosmelk en de helft van de melk en breng dit al roerend aan de kook. Voeg de rest van de melk toe, de suiker en zout en laat het geheel een kwartier afkoelen; roer dan de boter erdoor, de eieren, de anijs en de kokos. Breng het opnieuw aan de kook, en laat het 10 minuten koken, roer goed. Giet dit mengsel in een ingevette broodvorm en bak het een half uur op 190 graden. Serveer warm.

Maisbrood meest simpele versie
1000gr maismeel (Artipan mais )
570-590gr water
25 gr gist
20gr zout

40 min op 240 graden voor 400gr brood
Internetsites voor broodrecepten en informatie:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat resultaten van Fok!kers

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Hives die het zelf niet zo geslaagd vind, maar het was mn eerste ;)
Hier dus verder voor vragen/tips/of gewoon als je je resultaat wil showen ;)

Alweer deeltje 5 op naar een hoop mooie brood baksels :9
  maandag 12 december 2011 @ 15:27:06 #2
100341 MarMar
pi_105494575
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 15:25 schreef MarMar het volgende:
Zijn er ook supermarkten die gewoon volkorenmeel verkopen? Kan het nergens vinden!
laatste post vorige topic!
  maandag 12 december 2011 @ 15:27:26 #3
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105494589
Oh leuk topic :o
Ik denk erover een kerststol te makken; mensen daar ervaring mee?
We hebben een heteluchtoven; volgens sommige recepten-sites schijnt dat niet handig te zijn voor brood..
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † maandag 12 december 2011 @ 16:10:20 #4
91830 MaximusTG
pi_105496378
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 15:27 schreef MarMar het volgende:

[..]

laatste post vorige topic!
Jahoor, de meeste AH bijvoorbeeld verkopen het wel. Hun eigen merk is alleen niet het beste volkorenmeel. Ga daarvoor bv naar een Ekowinkel, of een molen. Maar volgens mij hebben ze bij de meeste supermarkten ook nog wel andere merken volkorenmeel.

quote:
14s.gif Op maandag 12 december 2011 15:27 schreef Doodloper het volgende:
Oh leuk topic :o
Ik denk erover een kerststol te makken; mensen daar ervaring mee?
We hebben een heteluchtoven; volgens sommige recepten-sites schijnt dat niet handig te zijn voor brood..
Jep, vorig jaar met kerst twee gemaakt. Waren zeer goed gelukt. Zagen er ook net zo uit als een "echte":P. Kan het recept wel voor je kopieren als je daar behoefte aan hebt. Komt uit een goed broodbakboek. Als je brood gebakken is, moet je het insmeren met gesmolten boter en vervolgens bedekken met een laag poedersuiker. Daardoor blijft je brood langer goed! En het is lekker :P.
Heteluchtoven is inderdaad niet ideaal voor een brood. Door de luchtstroom bakt de korst van je brood sneller dan de binnenkant, waardoor je dus eerder een te donkere korst met een niet-gare binnenkant krijgt. Kan je de luchtstand niet uitzetten?
  maandag 12 december 2011 @ 16:16:27 #5
100341 MarMar
pi_105496646
Dat recept zou ik ook wel tof vinden Maximus!
  † In Memoriam † maandag 12 december 2011 @ 16:57:08 #6
91830 MaximusTG
pi_105498463
Alsjeblieft, hoop dat het een beetje te lezen is. Omzetten is makkelijkst door de gewichten in oz. te nemen en in google te typen ... oz in grams

http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/stol/1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/stol/2.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/stol/3.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/stol/4.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/stol/5.jpg

Voor de "Candied dried fruit" had ik van die rode, groene en gele bigarreaux genomen. Het recept kan met of zonder spijs gemaakt worden, al wordt er in het recept naar marsepein verwezen. Dat is bijna hetzelfde, alleen ligt de verhouding amandelen/suiker meer richting suiker bij de marsepein. Wat grappig is, is dat het recept aanraadt de rozijnen in brandewijn te laten weken. Dat kan je in NL gewoon in pot kopen, dat zijn namelijk boerenjongens!
De uitleg het brood te vormen is een beetje onduidelijk (omdat dat soort handelingen nu eenmaal lastig uit te drukken zijn in iets anders dan video): om een traditionele stol vorm te krijgen;
druk het deeg uit tot een dikke, ovaalvormige plak. vouw een kant over de andere heen, maar niet helemaal dat ze boven mekaar komen te liggen. Eventuele spijs zou je van te voren in de lengte van de ovaal leggen, iets uit het midden, zodat het precies in de vouw komt. Nu druk je met de zijkant van de hand een paar centimeter van de vouwrand het deeg iets in. Zo krijgt het deeg de bekende "stolvorm".
  maandag 12 december 2011 @ 17:11:22 #7
100341 MarMar
pi_105499116
thx :) ik heb een maatbeker die ook netjes cups aangeeft, hendig :)
  † In Memoriam † maandag 12 december 2011 @ 17:22:19 #8
91830 MaximusTG
pi_105499584
Das voor de vloeibare ingredienten wel handig ja, voor bloem en zo niet hoor. Dat is geen doen. Tis niet voor niets dat ze soms voor droge ingredienten onderscheid maken tussen een cup en een "packed cup" (steviger aangedrukt). Dat kan zo heel veel schelen.
Ik reken dat soort dingen liefst om naar grammen, en dan de kom op mn digitale weegschaal en dan na elk ingredient weer op 0 zetten. Super makkelijk.
  maandag 12 december 2011 @ 18:43:34 #9
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_105502540
Die lui moeten gewoon naar metrisch, altijd gezeik met omrekenen :P

Eerste zelfgemaakte croissants.



Helaas stond de oven een beetje te warm tijdens de rijs, daardoor zijn ze behoorlijk uitgezakt.


Het binnenwerk moet ik duidelijk nog aan werken:

  maandag 12 december 2011 @ 18:52:35 #10
216210 Ml-etje
pi_105502937
Die zien er goed uit Erasmo, receptje?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 12 december 2011 @ 18:53:38 #11
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105502977
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 16:10 schreef MaximusTG het volgende:
Jep, vorig jaar met kerst twee gemaakt. Waren zeer goed gelukt. Zagen er ook net zo uit als een "echte":P. Kan het recept wel voor je kopieren als je daar behoefte aan hebt. Komt uit een goed broodbakboek. Als je brood gebakken is, moet je het insmeren met gesmolten boter en vervolgens bedekken met een laag poedersuiker. Daardoor blijft je brood langer goed! En het is lekker :P.
Heteluchtoven is inderdaad niet ideaal voor een brood. Door de luchtstroom bakt de korst van je brood sneller dan de binnenkant, waardoor je dus eerder een te donkere korst met een niet-gare binnenkant krijgt. Kan je de luchtstand niet uitzetten?
Dank voor je recept ^O^
Ik zal eens uitzoeken of de heteluchtstand uit kan; je recept ziet er goed uit in ieder geval. :)

quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 18:43 schreef Erasmo het volgende:
Die lui moeten gewoon naar metrisch, altijd gezeik met omrekenen :P

Eerste zelfgemaakte croissants.

[ afbeelding ]

Helaas stond de oven een beetje te warm tijdens de rijs, daardoor zijn ze behoorlijk uitgezakt.
[ afbeelding ]

Het binnenwerk moet ik duidelijk nog aan werken:

[ afbeelding ]
Ze worden bij mij ook nooit zoals in de winkel :P maar ze zien er nog best lekker uit zo! Alleen oogt de binnenkant niet echt croissant-achtig. :')
We zullen zien, zei de blinde.
  maandag 12 december 2011 @ 18:56:37 #12
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_105503083
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 18:52 schreef Ml-etje het volgende:
Die zien er goed uit Erasmo, receptje?

quote:
7s.gif Op maandag 12 december 2011 18:53 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Dank voor je recept ^O^
Ik zal eens uitzoeken of de heteluchtstand uit kan; je recept ziet er goed uit in ieder geval. :)

[..]

Ze worden bij mij ook nooit zoals in de winkel :P maar ze zien er nog best lekker uit zo! Alleen oogt de binnenkant niet echt croissant-achtig. :')
Ik denk dat ik hem te veel gevouwen heb waardoor de laagjesstructuur verloren is gegaan.
  maandag 12 december 2011 @ 19:17:59 #13
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105503956
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 18:56 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Vet filmpje, leuk om te zien! :)
We zullen zien, zei de blinde.
  maandag 12 december 2011 @ 19:30:59 #14
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_105504508
Helft spelt en helft volkorenmeel, kan dat? En moet ik dan ook wat aanpassen?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  † In Memoriam † maandag 12 december 2011 @ 20:10:24 #15
91830 MaximusTG
pi_105506446
Waarom zou je croissants van volkorenmeel willen maken? Dat is toch niet lekker? En het is zeker niet gezonder, gezien de berg boter die er alsnog in moet..
  donderdag 15 december 2011 @ 01:14:10 #16
278955 olskie
pi_105603716
Even voorstellen in dit topic. Ik ben Olskie, normaal dagelijks aan het werk in een keuken en de laatste tijd veel geëxperimenteerd met koek en gebak, nu probeer ik zelf(thuis) brood te bakken, moet wat doen in de vakantie.
Ik heb een etna (90cmbreed) gasfornuis staan met onder de oven een ruimte als bordenwarmer maar ook geschikt als rijs kast

Gister mijn eerste witbrood en gelijk ook een kerstbood geprobeerd gebakken, ging aardig maar nog niet helemaal top.
Ik denk dat de gistingen te snel (te warm)ging, waardoor het witbrood een beetje zurig is en het kerstbrood een beetje ingezakt.

Nu staat er weer een witbrood in waarbij ik gister een preferment heb gemaakt en in totaal 10% extra heb gemaakt, dit staat nu weer in de koeling.

Het is een beetje zoeken naar ovenstand en temperatuur, ook ben ik er achter dan de ingestelde temperatuur niet overeen komt met wat ingesteld. Zo gaf 170 hetelucht, met een losse thermometer, een temperatuur aan tussen de 180 en 193 en 210 boven?onder warmte 195 en 205.

Ik kwam op zoek naar ingrediënten die ik ken van school maar die ik niet bij onze leverancier kan bestellen, laat staan in de supermarkt, een webshop tegen die echt alles heeft wat een bakker nodig heeft, maar dan ook in kleine verpakkingen. Zag hem niet staan in de oudere topics dus bij deze http://www.de-zuidmolen.nl

Nu nog weten hoe ik foto's kan plaatsen dan kan iedereen ook zien wat ik maak
  † In Memoriam † donderdag 15 december 2011 @ 12:26:16 #17
91830 MaximusTG
pi_105611847
Leuk dat je ook meedoet. De zuidmolen is volgens mij al wel een keer langsgekomen, maar staat inderdaad niet in de OP. Heb er zelf ook al een keer besteld. Toevallig is de bloem bijna op die daar vandaan kwam. Had 5 kg Amerikaanse bloem + nog wat losse pakken van 1kg van andere soorten.
Wat voor dingen mis jij dan (behalve goede bloem) in de supermarkt? De broden die ik bak zijn meestal gewoon bloem, water, gist, zout. Water komt uit de kraan, gist haal ik bij de Welkoop en het zout, nou ja, dat hebben ze bij de supermarkt wel :p. Of doe je er ook broodverbeteraars in?
Plaatjes plaatsen is simpel. Waar je je post kan typen zie je boven het tekstvak deze knopjes:
picture.png link.png

Het handigste is als je thumbnails maakt van je foto's, dat scrollt wat makkelijker door zo'n topic en vertraagt de browser niet zo. Handige maat is als je de foto schaalt naar een breedte van 300 pixels, hoogte evenredig schalen. Dan passen er twee naast elkaar.
Je plaatst deze foto's ergens op een plaatjeshost, je eigen webserver etc. Ik gebruik zelf altijd de Public folder van dropbox. Als je ze daarin zet en kiest voor "Copy public link" dan heb je een URL die je direct via het plaatjesknopje van Fok kan invoeren.
Stel je hebt twee foto's. foto1.jpg foto2.jpg. Maak van allebei een kleinere versie, bv foto1kl.jpg foto2kl.jpg. Kopieer de url van foto1kl.jpg via Dropbox.
Kies voor het "plaatje"knopje bij Fok. Plak de URL. je ziet nu iets staan tussen [img ] en [/img ]. Selecteer dit hele stuk, inclusief de [img ] 's. Kies nu voor het link knopje, en plak de url van de volledige foto (je kan als je dropbox gebruikt gewoon de link plakken van de kleine, en het achtervoegsel "kl" weghalen). Als je nu deze hele constructie kopieert en plakt hoef je in de geplakte versie alleen alle "1" in "2" te veranderen, en je hebt foto 2 er ook instaan.
Maar goed, zo doe ik het altijd.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:45:13 #18
278955 olskie
pi_105620366
Wat ik bedoel met ingrediënten die ik mis zijn meer dingen voor gebak en koek en niet voor brood, (maar dit is een broodbak topic :X ik weet het ;) ) Ik bedoel dus dingen als greinsuiker, bak en rijs middelen, kleurstoffen, en de bestel eenheden zijn wat groter en daar door goedkoper.

Het klopt dus dat op fok niet zelf een foto kan uploaden, maar dit op een andere site moet doen, weet ik dat ook weer, ga morgen wat uitproberen
  † In Memoriam † donderdag 15 december 2011 @ 16:55:36 #19
91830 MaximusTG
pi_105620728
Ah, ja, dat is idd bar slecht in NL. Ik weet niet waar je woont, maar de supermarkten in Duitsland zijn wat dat betreft veel beter. En anders kom je bij webshops uit.
  donderdag 15 december 2011 @ 17:05:23 #20
34027 devlinmr
Trolivier
pi_105621038
quote:
7s.gif Op maandag 12 december 2011 18:53 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Dank voor je recept ^O^
Ik zal eens uitzoeken of de heteluchtstand uit kan; je recept ziet er goed uit in ieder geval. :)

Heb zelf ook een heteluchtoven waar de hetelucht niet uitkan... oplossing voor mij was een gietijzeren pan waarin ik het brood doe.. Deksel erop en in zn geheel in de oven... werkt perfekt
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  † In Memoriam † zaterdag 17 december 2011 @ 21:53:25 #21
91830 MaximusTG
pi_105706476
En heeft er al iemand het stolrecept geprobeerd? Tis nog maar een week :+!
  zaterdag 17 december 2011 @ 22:22:55 #22
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105707651
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 21:53 schreef MaximusTG het volgende:
En heeft er al iemand het stolrecept geprobeerd? Tis nog maar een week :+!
Komende week maak ik hem :D
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † zaterdag 17 december 2011 @ 22:45:25 #23
91830 MaximusTG
pi_105708475
Met boerenjongens of gewone rozijnen? En met of zonder spijs? Weet nog niet of ik em zelf ga maken dit jaar. Heb net een stol op mn werk gekregen van een banketbakker :+.
Volgende keer dat ik em maak wel met spijs denk ik. Maak ik die ook een keer zelf. Zo moeilijk is dat niet volgens mij.
  zaterdag 17 december 2011 @ 23:02:19 #24
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105709079
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:45 schreef MaximusTG het volgende:
Met boerenjongens of gewone rozijnen? En met of zonder spijs? Weet nog niet of ik em zelf ga maken dit jaar. Heb net een stol op mn werk gekregen van een banketbakker :+.
Volgende keer dat ik em maak wel met spijs denk ik. Maak ik die ook een keer zelf. Zo moeilijk is dat niet volgens mij.
Met gewone rozijnen en zelfgemaakt spijs is de bedoeling. :)

Maar je kunt er toch wel 2 op? :P
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † zaterdag 17 december 2011 @ 23:06:41 #25
91830 MaximusTG
pi_105709214
Tuurlijk, kan zo de hele dag stol eten. Dat is het probleem niet. Ik probeer alleen de calorie-inname zo rond de kerst tegenwoordig een beetje in bedwang te houden.:p
  zaterdag 17 december 2011 @ 23:33:36 #26
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105710207
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 23:06 schreef MaximusTG het volgende:
Tuurlijk, kan zo de hele dag stol eten. Dat is het probleem niet. Ik probeer alleen de calorie-inname zo rond de kerst tegenwoordig een beetje in bedwang te houden.:p
Haha oja, dat kan natuurlijk ook nog. :+
We zullen zien, zei de blinde.
  zondag 18 december 2011 @ 14:27:00 #27
216210 Ml-etje
pi_105723746
Stol sla ik maar over :D

Wel heb ik 4 fougasses in de rijs staan.
Minder gist dus langer rijzen.

Nu eerst croissants :Y)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 19 december 2011 @ 17:46:07 #28
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105779003
Oh, post dan even hoe je croissants zijn gelukt; als een stol me lukt worden croissants project #2. :P
We zullen zien, zei de blinde.
  maandag 19 december 2011 @ 22:01:55 #29
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_105793821
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 23:06 schreef MaximusTG het volgende:
Tuurlijk, kan zo de hele dag stol eten. Dat is het probleem niet. Ik probeer alleen de calorie-inname zo rond de kerst tegenwoordig een beetje in bedwang te houden.:p
Komaan het is kerst, verwen jezelf. Je hebt daarna nog een heel jaar om gezond te gaan doen.
  † In Memoriam † maandag 19 december 2011 @ 22:23:49 #30
91830 MaximusTG
pi_105795437
Ja, das op zich wel waar natuurlijk, maar ik ben ook nog eens niet thuis met kerst, en mn moeder bakt altijd ook stol. Dus als ik dan mn eigen stol meeneem zeg ik eigenlijk dat die van haar niet goed is :p.
  maandag 19 december 2011 @ 22:51:12 #31
278955 olskie
pi_105797085
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:55 schreef MaximusTG het volgende:
Ah, ja, dat is idd bar slecht in NL. Ik weet niet waar je woont, maar de supermarkten in Duitsland zijn wat dat betreft veel beter. En anders kom je bij webshops uit.
Ik woon aan de kust, een kleine 150Km van Duitsland, niet ff aan te rijden.

Ik heb vorige week een stol gebakken en nu staan er weer 2 in.
Deze is van vorig week
Ze zaten allebei tegelijk in de oven alleen de lichte is anders gemaakt, met het zelfde deeg

Hier nog een foto van mijn eerste witbrood


[ Bericht 5% gewijzigd door olskie op 20-12-2011 00:48:15 ]
  donderdag 22 december 2011 @ 11:43:58 #32
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105910657
Even wat vraagjes..

'instant yeast'; dat is gist, maar wat voor gist?

'orange or lemon extract'; waar haal ik dat? Of kan ik gewoon een sinaasappel kopen en leegpersen?

Wat is het verschil met 'all-purpose flour' en 'unbleached all-purpose flour'?

quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 22:51 schreef olskie het volgende:

[..]

Ik woon aan de kust, een kleine 150Km van Duitsland, niet ff aan te rijden.

Ik heb vorige week een stol gebakken en nu staan er weer 2 in.
Deze is van vorig week [ afbeelding ]
Ze zaten allebei tegelijk in de oven alleen de lichte is anders gemaakt, met het zelfde deeg

Hier nog een foto van mijn eerste witbrood
[ link | afbeelding ]

Ziet er goed uit :o
heb je ook een foto van de binnenkant van de stol? welk recept heb je gebruikt?
Glimt 'ie zo ontzettend of lijkt dat maar zo? :P
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 11:48:27 #33
91830 MaximusTG
pi_105910807
Instant yeast, dat is de gist in bv de groene zakjes van dr oetker. Orange of lemon extract verkopen ze ook wel bij de bakspullen, maar je kan idd ook wat vers sinaasappelsap gebruiken. Wel het water verminderen dan. Al je ook rasp (zest) gebruikt, zorg dat je niet het witte meeneemt dat is nl. bitter.
Die bloem komt niet zo nauw, volgens mij verkopen ze in NL niet eens gebleekte bloem.
  donderdag 22 december 2011 @ 11:59:32 #34
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105911203
Ok dankje :)
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 12:01:06 #35
91830 MaximusTG
pi_105911257
Succes ;). Ben benieuwd hoe ie wordt!
  donderdag 22 december 2011 @ 12:07:35 #36
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105911457
Dankje :)
Ja het wordt m'n eerste brood ooit, dus verwacht er maar niet teveel van hoor O-)
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 12:15:01 #37
91830 MaximusTG
pi_105911687
Haha, nou ja, goed de instructies volgen, dan komt het wel goed. Als ik het me goed herinner was het deeg, vooral net als je de sponge met de rest mengt vrij plakkerig. Niet schrikken, eerst goed met een spatel mengen en dan met 1 hand in de kom. Als het dan een beetje een bal wordt, en er zit nog veel op je hand, met een spatel je hand schoonschrapen, weer bij de rest van het deeg doen, je hand beetje benoemen en nog even verder kneden. Niet teveel extra bloem toevoegen. Het blijft een plakkerig deeg, vanwege de suiker, boter, melk etc.
  donderdag 22 december 2011 @ 12:15:48 #38
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105911713
Ah, dank voor de tip. :)

Maar ik heb dus maar 130 gram (2x2,25 ounce) bloem nodig volgens het recept.. of mis ik wat?
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 12:23:37 #39
91830 MaximusTG
pi_105911952
Ja je mist wat :p. In de sponge gaat 2.25 oz. In het final dough nog eens 10 oz. Maar dat is 2.25 cup, dus ik snap waar de verwarring vandaan komt.
  donderdag 22 december 2011 @ 12:40:09 #40
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105912488
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2011 12:23 schreef MaximusTG het volgende:
Ja je mist wat :p. In de sponge gaat 2.25 oz. In het final dough nog eens 10 oz. Maar dat is 2.25 cup, dus ik snap waar de verwarring vandaan komt.
Oh scherp, had ik bijna met een ministol met 400% vulling gezeten :')
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 12:46:37 #41
91830 MaximusTG
pi_105912685
Hehe, ja makkelijkste is om het even over te nemen en dan alles naar grammen om te rekenen, behalve de kleine hoeveelheden in tea en tablespoons. Daarvoor gebruik je een setje van bv de Blokker. Of je gebruikt je eigen lepels, maar dat is niet noodzakelijk hetzelfde. Moet je beetje gokken.
  donderdag 22 december 2011 @ 12:57:28 #42
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105913011
Dat heb ik nu gedaan inderdaad. :)
't Komt vast wel goed zo. *O*
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 14:50:04 #43
91830 MaximusTG
pi_105917399
Dat denk ik ook wel ;). Wou je alleen vast voorbereiden op een hand onder het plakkerige deeg :P. Kan me voorstellen dat de moed je dan in de schoenen zakt als je voor het eerst een brood bakt :D.
  donderdag 22 december 2011 @ 17:48:27 #44
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105924205
Oh, laatste vraag nog :')
Ik heb een oven met drie mogelijkheden:
- hetelucht
- grillen-hetelucht
- circulatie grillen

welke van de drie kan ik het beste gebruiken voor m'n kerststol? devlinmr gaf in post #20 de tip van een gietijzeren pan, maar ik heb niet zo'n grote pan :o
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 17:54:30 #45
91830 MaximusTG
pi_105924442
Hetelucht is dan je beste optie. Probleem met hetelucht is dat je korst te snel bruin wordt, terwijl de binnenkant nog niet helemaal gaar is.
Je zou kunnen overwegen om er twee kleine van te maken (zoals het recept ook als optie geeft). Dan is je brood sneller gaar.
Maar ik denk dat het met een grote ook wel lukt hoor, temperatuur iets lager zetten dan in het recept.
  donderdag 22 december 2011 @ 18:07:31 #46
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105924948
ok, bedankt weer. ^O^
We zullen zien, zei de blinde.
  donderdag 22 december 2011 @ 21:04:54 #47
265105 evo87
pi_105933645
vandaag kerstbrood gebakken. Met 'kerstkruiden', walnoten, vijgen, cranberries en chocolade. Kan niet wachten :)
  donderdag 22 december 2011 @ 21:06:13 #48
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105933719
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 21:04 schreef evo87 het volgende:
vandaag kerstbrood gebakken. Met 'kerstkruiden', walnoten, vijgen, cranberries en chocolade. Kan niet wachten :)
:D
even foto maken voor je hem opeet svp :P
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 21:07:20 #49
91830 MaximusTG
pi_105933781
Wat zijn 'kerstkruiden' :P? Kaneel, kruidnagel etc?
  vrijdag 23 december 2011 @ 02:48:06 #50
278955 olskie
pi_105950270
quote:
7s.gif Op donderdag 22 december 2011 11:43 schreef Doodloper het volgende:

[..]

[..]

Ziet er goed uit :o
heb je ook een foto van de binnenkant van de stol? welk recept heb je gebruikt?
Glimt 'ie zo ontzettend of lijkt dat maar zo? :P

Ik heb een "eigen" recept gemaakt, Ik heb 4 recepten naast elkaar gelegd en daar ongeveer een gemiddelde genomen, en dan pas ik zelf het recept weer aan(meer bloem, minder water, enz) Dit doe ik met veel recepten.

"mijn recept"
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het glimmen komt door de gesmolten boter, en een foto met vulling komt nog
  vrijdag 23 december 2011 @ 07:40:33 #51
265105 evo87
pi_105951701
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 21:07 schreef MaximusTG het volgende:
Wat zijn 'kerstkruiden' :P? Kaneel, kruidnagel etc?
zoiets ja :P Lekkere warme winterse kruiden, hele huis rook heerlijk tijdens het bakken.
  vrijdag 23 december 2011 @ 16:50:35 #52
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105967862
Op die zakjes gist staat iets van "inhoud: 7 gram (equivalent aan 25 gram verse gist)". Ik moet 12 gram gist toevoegen; moet ik dan anderhalf (want 1,5 x 7 = ongeveer 12) of een half (want 0,5 x 25 = ongeveer 12) zakje toevoegen?

Lijkt me anderhalf?
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † vrijdag 23 december 2011 @ 16:52:09 #53
91830 MaximusTG
pi_105967928
Anderhalf ja. Het recept vraagt namelijk ook om instant yeast.
  vrijdag 23 december 2011 @ 16:59:49 #54
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105968183
Scherp. :P
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † vrijdag 23 december 2011 @ 17:07:01 #55
91830 MaximusTG
pi_105968437
Zo ben ik B-)
  vrijdag 23 december 2011 @ 19:28:43 #56
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105973546
Oh en dan nog echt mn allerallerlaatste vraag van dit jaar :') :@
Welke baktemperatuur raad je me aan met m'n heteluchtoven? In het recept staat 350 graden Farenheit, dat is 175 graden Celsius, maar je zegt dat ik de temperatuur beter iets lager kan doen. 160 graden goed? of is dat weer te koud?

het is echt mn allereerste brood en ik heb niemand met ervaring in de buurt :'(

ik ga voor de 160 graden, ben benieuwd :o

[ Bericht 9% gewijzigd door Doodloper op 23-12-2011 23:07:14 ]
We zullen zien, zei de blinde.
  zaterdag 24 december 2011 @ 08:49:18 #57
265105 evo87
pi_105993697
resultaat? :)
  † In Memoriam † zaterdag 24 december 2011 @ 15:25:49 #58
91830 MaximusTG
pi_106002348
Foto's foto's foto's!
  zondag 25 december 2011 @ 08:50:55 #59
226408 Bleie
pi_106025969
Ik ben niet zo'n broodbakker, maar wilde voor kerst een stolletje maken. Recept opgezocht in een fijn jaren-70-bakboek. Smaak is heerlijk, maar de krenten en rozijnen (toegevoegd na de eerste rijs) zitten vooral aan de buitenkant van het brood, en niet in het midden. Hoe krijg ik dat een volgende keer beter voor elkaar?
  zondag 25 december 2011 @ 15:13:12 #60
290060 angelfish
blub
pi_106032124
Ik dacht dat je de krenten dan eerst ff door bloem heen moest halen. Krenten en bloem in een zeef. Bloem eruit schudden en krenten zo laat mogelijk door je deeg kneden.
  maandag 26 december 2011 @ 10:33:30 #61
226408 Bleie
pi_106051448
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 15:13 schreef angelfish het volgende:
Ik dacht dat je de krenten dan eerst ff door bloem heen moest halen. Krenten en bloem in een zeef. Bloem eruit schudden en krenten zo laat mogelijk door je deeg kneden.
Blijven ze dan beter op hun plek? Volgende keer eens proberen.
  maandag 26 december 2011 @ 10:56:40 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_106051772
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 15:13 schreef angelfish het volgende:
Ik dacht dat je de krenten dan eerst ff door bloem heen moest halen. Krenten en bloem in een zeef. Bloem eruit schudden en krenten zo laat mogelijk door je deeg kneden.
Volgens mij is de truc met de bloem voor als je krenten door cakebeslag doet. Het voorkomt dat alle krenten omlaag zakken.
The love you take is equal to the love you make.
  † In Memoriam † maandag 26 december 2011 @ 11:16:28 #63
91830 MaximusTG
pi_106052059
Volgens mij ook, bij brood is het een kwestie van goed doorkneden.. Ook niet alle rozijnen en krenten in een keer toevoegen, maar je deeg "vouwend" kneden en dan steeds wat er tussen strooien.
  maandag 26 december 2011 @ 11:17:51 #64
226408 Bleie
pi_106052080
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2011 10:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens mij is de truc met de bloem voor als je krenten door cakebeslag doet. Het voorkomt dat alle krenten omlaag zakken.
Maar dat is bij mij ook gebeurd. Ik heb het in gedeelten toegevoegd, en wat Maximus zegt: vouwend gekneed. Het deeg zag er echt uit of de krenten en rozijnen goed verdeeld waren...
  † In Memoriam † maandag 26 december 2011 @ 11:32:56 #65
91830 MaximusTG
pi_106052354
Had je ze laten wellen van te voren? Geen idee of dat nog invloed heeft, maar ze worden er wel groter van, en kleine dingen zijn juist sneller geneigd aan de buitenkant terecht te komen.
  maandag 26 december 2011 @ 11:35:08 #66
226408 Bleie
pi_106052396
Yep, 30 minuten laten wellen, afgedroogd, na de eerste rijs door het deeg gekneed (met de hand).
  maandag 26 december 2011 @ 18:48:32 #67
34027 devlinmr
Trolivier
pi_106063180
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 11:35 schreef Bleie het volgende:
Yep, 30 minuten laten wellen, afgedroogd, na de eerste rijs door het deeg gekneed (met de hand).
Een nacht laten wellen in de bruine rum....
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  maandag 26 december 2011 @ 18:59:59 #68
226408 Bleie
pi_106063382
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 18:48 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Een nacht laten wellen in de bruine rum....
Nog los van het feit dat ik zwanger ben, vind ik rum een van de vieste dranken die er zijn...
  maandag 26 december 2011 @ 19:03:11 #69
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_106063444
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 15:25 schreef MaximusTG het volgende:
Foto's foto's foto's!
sorry ;( :'( maar hij was echt heerlijk :o een beetje te veel kaneel, een beetje te lang en breed, maar wel echt heerlijk _O_

Bedankt voor.je recept, met Pasen maak ik hem weer :P
We zullen zien, zei de blinde.
  maandag 26 december 2011 @ 19:04:04 #70
34027 devlinmr
Trolivier
pi_106063465
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 18:59 schreef Bleie het volgende:

[..]

Nog los van het feit dat ik zwanger ben, vind ik rum een van de vieste dranken die er zijn...
als je het puur drinkt wel... als het ergens doorzit geeft het een prettige bijsmaak. En de alcohol is er allang uit wanneer je het uit de oven haalt
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 28 december 2011 @ 20:40:36 #71
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_106138839
Vanmiddag bolussen gemaakt, en ze zijn echt super lekker!
In wording:


afgebakken:
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  donderdag 29 december 2011 @ 21:46:37 #72
278955 olskie
pi_106183156
Die zien erg lekker uit. Na lang zoeken heb het recept gevonden dat ik 20 jaar geleden ooit gemaakt heb op school, en die waren om je vingers bij op te eten
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 19:04 schreef devlinmr het volgende:

[..]

als je het puur drinkt wel... als het ergens doorzit geeft het een prettige bijsmaak. En de alcohol is er allang uit wanneer je het uit de oven haalt
Dat vindt ik ook van rum maar bij mijn laatste poging heb ik de rozijnen 24 uur laten wellen maar waren ze zo groot geworden dat ze erg aan de buiten kant van het deeg bleven zitten, en daardoor een beetje donker/zwart werden.

en ik had de oven op hetelucht staan }:|
  donderdag 29 december 2011 @ 21:53:28 #73
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_106183470
Dat is behoorlijk killing ja.
  vrijdag 30 december 2011 @ 00:55:08 #74
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106191130
Oh, shit, had ik dit maar eerder gelezen, want Levine van "Uit de keuken van Levine" had nu juist een heel handig filmpje online gezet om zelf kerststol te maken!

http://uitdekeukenvanarde(...)rststol-filmpje.html

Te laat zeker? :D
  vrijdag 30 december 2011 @ 08:40:18 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_106194586
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 00:55 schreef RobinOok het volgende:
Oh, shit, had ik dit maar eerder gelezen, want Levine van "Uit de keuken van Levine" had nu juist een heel handig filmpje online gezet om zelf kerststol te maken!

http://uitdekeukenvanarde(...)rststol-filmpje.html

Te laat zeker? :D
Ruim op tijd voor pasen, toch?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 30 december 2011 @ 08:43:53 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_106194607
Deze video is niet beschikbaar in duitsland omdat deze muziek kan bevatten waarvoor de GEMA de respectieve muziekrechten niet heeft verleend.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 30 december 2011 @ 10:19:21 #77
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_106196058
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 00:55 schreef RobinOok het volgende:
Oh, shit, had ik dit maar eerder gelezen, want Levine van "Uit de keuken van Levine" had nu juist een heel handig filmpje online gezet om zelf kerststol te maken!

http://uitdekeukenvanarde(...)rststol-filmpje.html

Te laat zeker? :D
+een link naar the Breadlab, zeer leuk blog om te lezen.
  vrijdag 30 december 2011 @ 13:12:29 #78
265105 evo87
pi_106200999
hmm croissants (poging zoveel :P )







http://img256.imageshack.us/img256/206/p1000721x.jpg (copy/paste deze link)



[ Bericht 8% gewijzigd door evo87 op 31-12-2011 07:46:23 ]
  vrijdag 30 december 2011 @ 13:15:48 #79
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_106201105
Ziet er goed uit.
  vrijdag 30 december 2011 @ 13:20:18 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_106201293
Mooie croissants!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 2 januari 2012 @ 20:10:52 #81
265105 evo87
pi_106325175
volkoren krenten/rozijnen brood. Simpel, lekker, punt.



  maandag 2 januari 2012 @ 21:24:51 #82
217782 FutureFairytale
pi_106329485
Lekker krentenbrood! Gelukkig niet zo krenterig met de krenten ;).
En de croissants zien er ook lekker uit maar de chocola is volgens mij nog niet gesmolten..?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  maandag 2 januari 2012 @ 22:50:47 #83
40500 Sorella
pi_106333904
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 21:46 schreef olskie het volgende:
Die zien erg lekker uit. Na lang zoeken heb het recept gevonden dat ik 20 jaar geleden ooit gemaakt heb op school, en die waren om je vingers bij op te eten
Recept ?
  dinsdag 3 januari 2012 @ 07:11:17 #84
265105 evo87
pi_106343553
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 21:24 schreef FutureFairytale het volgende:
Lekker krentenbrood! Gelukkig niet zo krenterig met de krenten ;).
En de croissants zien er ook lekker uit maar de chocola is volgens mij nog niet gesmolten..?
Die pain au chcolat was over, is een foto van de volgende ochtend. :P
  woensdag 11 januari 2012 @ 12:33:50 #85
226408 Bleie
pi_106677443
Broodjes van dit recept staan nu in de oven. Ben heel benieuwd.

Ik werd in de natuurwinkel wel heel vermanend toegesproken toen ik vroeg naar moutpoeder trouwens. Hebben jullie daar een mening over? Ik hou juist van heel donker brood, maar ik weet best dat het niet per se gezonder is. Deze meneer vond het echter ook onnatuurlijk en ongezond om moutpoeder door brood te gooien. Had hij daar gelijk in?
  † In Memoriam † woensdag 11 januari 2012 @ 12:42:44 #86
91830 MaximusTG
pi_106677689
Nou ja, er is iets voor te zeggen natuurlijk, omdat het in feite hier alleen dienst doet als kleurstof.
Maar ongezond lijkt me wel overdreven.
  woensdag 11 januari 2012 @ 16:44:10 #87
226408 Bleie
pi_106686632
Broodjes waren heerlijk!

Volgens mij is moutpoeder ook alleen kleur- (en een beetje smaak)stof, dus ongezond lijkt het me niet. Maar goed, maar eens kijken of ik het online kan vinden, als ik inderdaad, zoals ik van plan ben, wat vaker brood ga bakken.
  donderdag 12 januari 2012 @ 08:50:46 #88
365302 G.J.K
pi_106713687
Hoera! Mijn eerste post op FOK na twee jaar meegluren..

Aangestoken door deze serie topics ben ik ook zelf gaan broodbakken en ik denk dat ik het bak-je-eigen-brood-virus aardig te pakken heb. Ondanks de mindere resultaten blijf ik het proberen.

Mijn eerste en tweede brood waren van een pak smijt-er-water-bij-en-klaar-is-kees van de Lidl. De resultaten vielen ietsje tegen. De smaak was niet beter dan winkelbrood en ook was de binnenkant iets te vochtig.

Daarna maakte ik een witbrood volgens dit recept:
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2009/05/wit-brood-4.html





Dit brood was helaas ook niet geweldig. Wat er precies fout ging weet ik nog niet(gebrek aan ervaring), maar het was erg plakkerig en vochtig binnenin. Volgens mij had het ook nog wel wat meer mogen rijzen.

Brood nummer vier leek op een mislukking uit te draaien. Ik werd overmoedig en besloot een eigen draai aan dit recept te geven:

500 gr. volkoren tarwebloem
400 ml water
17 gr. zout
7 gr. gist(oetker)

De dag voor het bakken heb ik een preferment aangemaakt. Deze bestond uit de 400 ml water met 125 gr. volk. tarwebloem. Na 17 uur heb ik met dat preferment het deeg gemaakt. Nadat ik dat 10 a 15 min. had gekneed heb ik het 2,5 uur laten gisten. Hierna heb ik het deeg op het aanrecht gestort en nogmaals licht gekneed. Vervolgens heeft het ongeveer 2 uur in het bakblik in een oven van 60 graden gerezen. Dat rijzen leek goed te verlopen maar toen ik het deeg na het voorverwarmen van de oven, met een bakje water in de oven zette (200 graden) zakte de hele boel in elkaar. Toch was het resultaat een heerlijk smakelijk bruinbrood. Ik ben benieuwd hoe het was geweest als het niet ingezakt was maar heb geen idee wat ik verkeerd heb gedaan??



Kortom, we gaan gewoon vrolijk verder met experimenteren.. :)
Hoe..hoe..hoe..
  † In Memoriam † donderdag 12 januari 2012 @ 08:56:30 #89
91830 MaximusTG
pi_106713766
Leuk dat je zo enthousiast bent! Als je eenmaal de smaak te pakken hebt..
Waarom heb je je volkoren brood in de oven laten rijzen? 60 graden is best warm, gaat het erg snel, en dan ook nog 2 uur lang. Ik denk dat ie te lang heeft gerezen.
  donderdag 12 januari 2012 @ 09:34:56 #90
365302 G.J.K
pi_106714358
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 08:56 schreef MaximusTG het volgende:
Waarom heb je je volkoren brood in de oven laten rijzen? 60 graden is best warm, gaat het erg snel, en dan ook nog 2 uur lang. Ik denk dat ie te lang heeft gerezen.
Correctie: Ik had de oven voorverwarmt op de laagste stand 55-60 graden en toen uitgezet. Het zal dus iets frisser zijn geweest. En wat betreft het te lang laten rijzen, dat zal ik de volgende keer korter doen. Uurtje ofzo? De smaak was echt perfect! Komt misschien ook door dat prefermenteren?
Hoe..hoe..hoe..
  † In Memoriam † donderdag 12 januari 2012 @ 09:44:38 #91
91830 MaximusTG
pi_106714532
Ja, zeker, smaak ontwikkelt juist door het lang(zaam) te laten rijzen en gisten. Hoe had je het deeg gevormd toen je het in de vorm deed? Opgerold? Misschien zat er wel niet genoeg spanning in het deeg? Voor de hoeveelheid gist die erin zit is 2 uur denk ik wel te lang ja. Meestal laat je het deeg in volume verdubbelen.
Probeer anders eens om een brood zonder vorm te maken, dus door het in een bepaalde vorm te kneden en spanning aan te brengen.
  donderdag 12 januari 2012 @ 10:14:00 #92
365302 G.J.K
pi_106715066
Dat klinkt spannend.. Spanning aanbrengen. Daar ga ik op oefenen. Ik denk dan aan, deeg op aanrecht storten, uitdrukken tot een rechthoek en dan strak oprollen? Dit heb ik eerder ook bij het witbrood gedaan en dat rees echt de pan uit. Maar dat deeg was ook iets minder plakkerig.
Hoe..hoe..hoe..
  † In Memoriam † donderdag 12 januari 2012 @ 10:21:58 #93
91830 MaximusTG
pi_106715224
Ja, bijvoorbeeld, dat zou je kunnen doen als je het deeg in een vorm wil laten rijzen. Als je het deeg los wil bakken zijn er er een aantal simpele vormen die je makkelijk kan maken. De bol, en de batard. Om een bol te vormen stort je het deeg uit na de eerste rijs, en druk je de lucht er gedeeltelijk uit, tot je een dikke rondige lap hebt. Vouw dan steeds de rand naar binnen toe, en knijp de punten in het midden bij elkaar. Draai om, vorm eventueel nog wat verder, en laat rijzen.
Voor uitleg voor de batard, daar staat een handleiding voor op de site waar je je recept voor het witbrood vandaan had.

Als je geen steen hebt voor in de oven met een broodschieter kan je je brood het beste op bakpapier laten rijzen, op een snijplank oid, en het dan als je gaat bakken met bakpapier en al in de oven laten glijden. Snij voor je het de oven in doet de bovenkant in met een scherp mesje, dan rijst ie mooier in de oven. Beetje water erin sprayen.
  donderdag 12 januari 2012 @ 11:02:54 #94
365302 G.J.K
pi_106716071
Thanks! Vandaag maar weer eens wat preferment maken en dan in het weekend weer een brood proberen te bakken.
Hoe..hoe..hoe..
  † In Memoriam † donderdag 12 januari 2012 @ 11:32:00 #95
91830 MaximusTG
pi_106716984
Als je er echt verder mee wil kan ik je aanraden een broodbaksteen te kopen en een goed broodbakboek.
Handige websites met goede recepten zijn bv die van Arden/Levine, en thefreshloaf.com
Op die laatste staan ook boekenreviews. Heb zelf twee boeken van Peter Reinhart. Zeer gedetailleerde recepten, allerlei soorten broden.
Je leert dan de reden achter bepaalde handelingen in het bakproces, en hoe je daarmee kan spelen.
  donderdag 12 januari 2012 @ 19:47:39 #96
226408 Bleie
pi_106733327
Zo'n steen, kan je daar ook een pizzasteen voor gebruiken?
  donderdag 12 januari 2012 @ 20:16:33 #97
216210 Ml-etje
pi_106734821
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 19:47 schreef Bleie het volgende:
Zo'n steen, kan je daar ook een pizzasteen voor gebruiken?
Jep gaat hier prima :Y

Oh die bolussen, receptje?
En dat krentenbrood idem :9~
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † donderdag 12 januari 2012 @ 20:19:19 #98
91830 MaximusTG
pi_106734985
Tuurlijk, dat kan prima! Als je brood bakt op een steen is het wel beter als ie wat dikker is. Dan kan er meer warmte in worden opgeslagen. Beste is een steen van chamotteklei. Poreus materiaal dat goed vocht opneemt.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 09:52:45 #99
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_106752794
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 12:33 schreef Bleie het volgende:
Broodjes van dit recept staan nu in de oven. Ben heel benieuwd.

Ik werd in de natuurwinkel wel heel vermanend toegesproken toen ik vroeg naar moutpoeder trouwens. Hebben jullie daar een mening over? Ik hou juist van heel donker brood, maar ik weet best dat het niet per se gezonder is. Deze meneer vond het echter ook onnatuurlijk en ongezond om moutpoeder door brood te gooien. Had hij daar gelijk in?
Er gaan veel verhalen rond mout de ronde. Wat is mout dan eigenlijk!?

Mout is dus een gersten/tarwe/rogge korrel die in een warme en vochtige omgeving tot kiemen wordt gebracht. Op het juiste moment (als er net een stukje groen uit komt) worden deze korrels gedroogd en weer vermalen. Dan heb je moutmeel wat overigens kleurloos is! Doordat de korrel ontkiemt is zijn er bepaalde enzymen en eiwitten ontstaan. Mout wordt voornamelijk gebruikt in bijvoorbeeld de liga koeken. Door de mout krijg je een brosse maar zachte koek die toch kort van afbeet is. In brood zorgt mout voor een stukje betere deegverwerking (soepeler maar niet klevend deeg) en het zorgt voor een beetje meer malsheid en aroma en smaak.

Dit is dus een volledig natuurlijk proces! (dit is trouwens ook de basis van het bierbrouwen) De meeste mouterijen leveren ook aan brouwerijen.

Nou kan je dat moutmeel ook nog roosteren. Vroeger werd dit gebrand maar dat is nu verboden. Toen kon het dus kankerverwekkend zijn. Nu wordt dit dus geroosterd en zit er verder geen risico aan. Nou worden mouten wel vaak gebruikt om een witbrood donker te kleuren zodat de consument denkt dat het gezonder is, maar dat is natuurlijk niet zo.
Ook mensen die denken dat witbrood ongezond is zijn niet goed wijs.... Witbrood is precies hetzelfde als bruinbrood maar heeft geen zemelen en dus minder vezels aan boord. Dat maakt het dus niet ongezond, maar maakt tarwebrood iets "gezonder"....

Overigens is de bakkersbranche de enige branche in Nederland die de zoutreductie actief doorvoert. Momenteel zit er 1,5% zout in het brood (op 1 kg meel) terwijl dat 4 jaar geleden nog 2% was! En door de gelijdelijke invoering merkt de consument hier niks van!
  vrijdag 13 januari 2012 @ 10:11:16 #100
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_106753183
Bedankt voor je uitleg over mout, heel leerzaam!

Ik had laatst een brood gebakken waar ik het zout in vergeten was, na de eerste hap was het schrikken maar al gauw vond ik het eigenlijk reuze meevallen. Sindsdien doe ik veel minder zout dan voorheen in m'n broden en niemand in het gezin klaagt. :)

M'n keukenmachine neemt me trouwens veel werk uit handen, blij dat ik 'm heb aangeschaft, ook al is het nogal een bakbeest. Is het eigenlijk wel normaal dat dat hele ding tordeert tijdens het kneden van het deeg? Hij heeft 900 Watt dus ik denk dat hij het wel aan moet kunnen.
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 10:11:47 #101
91830 MaximusTG
pi_106753190
Dat is idd het enige wat je in je achterhoofd moet houden; dat witbrood dat donker gekleurd is door mout, niet hetzelfde is als "echt" bruin brood.
Persoonlijk zou ik het niet toevoegen aan zelfgebakken brood, omdat het alleen een cosmetische toevoeging is.

Wat nog wel het opmerken waard is; pas geleden zijn er ebook versies van de boeken van Peter Reinhart verschenen op usenet... :p.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 11:12:19 #102
226408 Bleie
pi_106754711
Mr-Z: dank voor de uitleg. Ik ben zelf wel van mening dat het ook iets van smaak toevoegt (anders kan ik niet goed verklaren dat ik van dat hele donkere brood altijd lekkerder vindt dan lichter brood). Dat het brood niet gezonder maakt, wist ik al, maar het is inderdaad een wijdverbreid idee. Net als dat witbrood ongezond is.

Wel grappig trouwens: mijn ouders aten altijd van dat Pain de Boulogne of zo van de AH - dat dus donker is door mout, tot ze hoorden dat het niet gezonder is. Nou roepen zij dus de hele tijd dat dat net zo ongezond is als witbrood. Het is maar hoe je ernaar kijkt ;).

Nu ik toch op de gezondheidstoer ben: hoe zit het met andere toevoegingen als allerlei zaden, zemelen, kiemen e.d. Maken die brood wel gezonder? Of is ook dat alleen smaak?
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 11:40:18 #103
91830 MaximusTG
pi_106755527
Ja, je kan denk ik wel zeggen dat die toevoegingen het brood gezonder maken. Zijn namelijk rijk aan voedingsvezels, waar het lichaam nuttige stoffen uit kan halen, maar ze zorgen ook voor een verzadigd gevoel. Daardoor heb je minder voedsel nodig om voldaan te zijn.

edit: maar als je dan op elke boterham centimeters dik speculoos of bebogeen oid doet valt dat effect een beetje in het niet natuurlijk ;).
  vrijdag 13 januari 2012 @ 12:55:07 #104
226408 Bleie
pi_106757860
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 11:40 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, je kan denk ik wel zeggen dat die toevoegingen het brood gezonder maken. Zijn namelijk rijk aan voedingsvezels, waar het lichaam nuttige stoffen uit kan halen, maar ze zorgen ook voor een verzadigd gevoel. Daardoor heb je minder voedsel nodig om voldaan te zijn.

edit: maar als je dan op elke boterham centimeters dik speculoos of bebogeen oid doet valt dat effect een beetje in het niet natuurlijk ;).
_O- _O-
  zondag 15 januari 2012 @ 11:44:13 #105
226408 Bleie
pi_106827505
Nog een vraag (je kan wel merken dat ik beginner ben hè?). In het receptenboekje dat bij mijn bbm is bijgeleverd, gebruiken ze nogal eens bietsuikerstroop als zoetmiddel. Is dat nou hetzelfde als die doodnormale schenkstroop die je op pannenkoeken gooit? En zo nee, waar haal ik het dan vandaan?
  zondag 15 januari 2012 @ 12:21:10 #106
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_106828311


Vandaag gemaakt. Wat te weinig zout toegevoegd, maar voor de rest smaakt hij heerlijk.
  † In Memoriam † zondag 15 januari 2012 @ 12:58:14 #107
91830 MaximusTG
pi_106829395
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 11:44 schreef Bleie het volgende:
Nog een vraag (je kan wel merken dat ik beginner ben hè?). In het receptenboekje dat bij mijn bbm is bijgeleverd, gebruiken ze nogal eens bietsuikerstroop als zoetmiddel. Is dat nou hetzelfde als die doodnormale schenkstroop die je op pannenkoeken gooit? En zo nee, waar haal ik het dan vandaan?
Ik denk dat je het wel kan vinden bij een natuurwinkel/reformwinkel? Maar in wat voor een broden moet je dat dan doen volgens je BBM? Want voor een gewoon bruin of wit brood is het een beetje onzin om suiker toe te voegen. Denk trouwens dat je het idd prima kan vervangen door schenkstroop, of suikerstroop uit zo'n pot. Of zo'n flesje Golden syrup. Enige wat kan wisselen is de relatieve zoetheid, hoeveel je er van toe moet voegen om hetzelfde effect te krijgen. Kan je een beetje mee experimenteren.

@Jagärtrut:

Lekker hoor. Met een rijsmandje gemaakt zie ik? Kan je aanraden om het brood de volgende keer in te snijden, dan heeft een brood een plek om uit te zetten.
  zondag 15 januari 2012 @ 13:13:29 #108
226408 Bleie
pi_106829879
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 12:58 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Ik denk dat je het wel kan vinden bij een natuurwinkel/reformwinkel? Maar in wat voor een broden moet je dat dan doen volgens je BBM? Want voor een gewoon bruin of wit brood is het een beetje onzin om suiker toe te voegen.
Met dat laatste heb je wel een goed punt. Ik zie nu dat ze in bijna alle broden (van gewoon wit of volkorenbrood, tot kruiden- of pesto-brood) wel iets van suiker of stroop laten toevoegen. Het gaat wel steeds maar 1 eetlepel of zo hoor, dus dat zal het niet enorm zoet maken, denk ik zo, maar misschien kan ik het ook wel gewoon weglaten.
  † In Memoriam † zondag 15 januari 2012 @ 13:54:53 #109
91830 MaximusTG
pi_106830929
Ze doen het er waarschijnlijk in om het proces te verkorten. Door de suiker gaat de gist in kortere tijd sneller metaboliseren, suiker omzetten in CO2.
Daardoor rijst het brood sneller. Maar voor de smaak is dat een ramp.
  maandag 16 januari 2012 @ 14:02:42 #110
226408 Bleie
pi_106868742
Nou, dat is niet voor herhaling vatbaar :'( Weinig smaak en klef.
  † In Memoriam † maandag 16 januari 2012 @ 14:07:26 #111
91830 MaximusTG
pi_106868880
Hmm. Jammer. Als je aangeeft wat voor een brood je wil bakken, kan ik wel een goed recept voor je opzoeken eventueel?
  dinsdag 17 januari 2012 @ 11:32:41 #112
226408 Bleie
pi_106905385
Hé, ik dacht dat ik al geantwoord had...

Nou ja, het gaat me op zich niet direct om dit type brood (was een combi van rogge- en volkorenmeel btw), ben gewoon verschillende dingen aan het proberen om het broodbakken een beetje onder de knie te krijgen.

Voorlopig bevalt kneden + eerste rijs in de bbm en dan tweede rijs en afbakken in de oven me het best qua methode in elk geval. Denk ook dat ik broodjes handiger vindt dan hele broden, ivm bewaren (broodjes kan je makkelijker invriezen).
  † In Memoriam † dinsdag 17 januari 2012 @ 11:42:56 #113
91830 MaximusTG
pi_106905664
Nope,nog niet :P. Roggemeel is trouwens wel lastiger om een mooi brood mee te bakken. Ik zou zeggen, probeer het dan eerst met een combinatie van volkoren tarwemeel en tarwebloem.
Gebruik een preferment, langzame rijs, etc.
Je zou ook eens het no-knead brood recept kunnen volgen?

Broodjes kan je er meestal wel van maken natuurlijk;).
  dinsdag 17 januari 2012 @ 15:36:37 #114
226408 Bleie
pi_106913603
Dank voor de tips!
  dinsdag 17 januari 2012 @ 15:45:37 #115
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_106913965
Bij grotendeels roggemeel moet je een zuurdesem gebruiken, anders houd het deeg de lucht niet vast.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † woensdag 18 januari 2012 @ 09:58:45 #116
91830 MaximusTG
pi_106941610
Klopt ja, zitten enzymen in die het glutennetwerk weer afbreken.

@Bleie: Wat voor broden/broodjes wil je eigenlijk bakken? Zeg maar zoals je ze in de winkel koopt? Of meer ambachtelijk brood met meer smaak?
Ga binnenkort mn zuurdesem ook maar weer eens verversen, en er dan een lekker ambachtelijk brood van bakken met mn rijsmandje :).
  woensdag 18 januari 2012 @ 10:16:50 #117
226408 Bleie
pi_106941987
Maximus: Tja, meer smaak is wel fijn (hoewel ik het duurdere brood uit de winkel ook prima vind), maar vooral ter afwisseling, en omdat ik het wel leuk vind om zelfgebakken brood te eten (en je huis gaat er zo lekker van ruiken).

Ik ga weleens snuffelen in de sites uit de OP op zoek naar lekkere recepten :)
  woensdag 18 januari 2012 @ 21:42:51 #118
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_106967260
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 12:21 schreef Jagärtrut het volgende:
[ afbeelding ]

Vandaag gemaakt. Wat te weinig zout toegevoegd, maar voor de rest smaakt hij heerlijk.
Hartstikke mooi! Ik bak op dit moment niet, even wachten op een goedkope pizzasteen, de broden blijven hierin mijn gasoven wat te donker van de onderkant..
  woensdag 18 januari 2012 @ 23:50:23 #119
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_106973998

Mijn meest recente brood.
Een glutenvrij brood gemaakt met witte en gele maismeel, rijstmeel en tapiocameel. Rijst niet zo hard maar smaakte wel lekker!
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 00:18:53 #120
91830 MaximusTG
pi_106975225
Heb eigenlijk nog nooit glutenvrij brood op. Ben wel benieuwd hoe het smaakt. Een over het algemeen iets compactere structuur lijkt me? Bij gewoon brood snij je het deeg vaak in, om barsten door ovenrijs te voorkomen. Misschien werkt dat ook bij dit brood?
  zaterdag 21 januari 2012 @ 18:23:31 #121
265105 evo87
pi_107072364
abrikozen/hazelnoten/rozijnen volkoren tarwebrood met wat kruiden. Morgen ochtend lekker ontbijt :)





  zaterdag 21 januari 2012 @ 18:25:58 #122
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107072420
Ik wil graag eens zuurdesembrood maken, maar los van zelf zuurdesem maken, zijn er ook goede 'snellere' opties?
Ja doei.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 18:30:39 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107072560
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 18:25 schreef motorbloempje het volgende:
Ik wil graag eens zuurdesembrood maken, maar los van zelf zuurdesem maken, zijn er ook goede 'snellere' opties?
Rijd naar Duitsland, parkeer bij Real, loop naar de bakafdeling en koop kant en klaar zuurdesem.
Of zoek een online shop.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 18:31:23 #124
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107072579
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Rijd naar Duitsland, parkeer bij Real, loop naar de bakafdeling en koop kant en klaar zuurdesem.
Of zoek een online shop.
Er zit tegenwoordig een zee tusssen hier.
En ik ben dus op zoek naar goede suggesties (merken, winkels, etc.) :)
Ja doei.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 18:34:09 #125
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107072653
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 18:31 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Er zit tegenwoordig een zee tusssen hier.
Neem hier eens contact op
http://www.organicmill.co.uk/shop
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 19:05:09 #126
305559 laropo
pi_107073412
Altijd al gevonden dat FOK een paar hele goede topics heeft (waaronder deze), volg het dan ook zo af en toe! Wordt eens tijd dat ik zelf ook wat toevoeg, dus ik heb zelf ook maar eens een poging gewaagd, met het volgende resultaat:



Ben iets te ver doorgeschoten met zout vermindering, maar verder zeer tevreden! :)
  zaterdag 21 januari 2012 @ 19:54:38 #127
226408 Bleie
pi_107074892
Iemand hier bekend met de pakketten van Bakkertje Thuis? Is dat wat om eens te proberen?
  zondag 22 januari 2012 @ 06:19:06 #128
265105 evo87
pi_107088742
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 18:25 schreef motorbloempje het volgende:
Ik wil graag eens zuurdesembrood maken, maar los van zelf zuurdesem maken, zijn er ook goede 'snellere' opties?
http://www.nieuweband.nl/producten/detail/1028/?p=g
Verkrijgbaar bij de betere reformwinkel/natuurwinkel/hippiezaak :P
  † In Memoriam † zondag 22 januari 2012 @ 15:56:52 #129
91830 MaximusTG
pi_107100064
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 19:54 schreef Bleie het volgende:
Iemand hier bekend met de pakketten van Bakkertje Thuis? Is dat wat om eens te proberen?
Zal niks mee zijn lijkt me, maar zo speciaal is het allemaal niet volgens mij? Wou je dan een mix kopen? Of alleen bloem/meel. Staat bij die broodpakketten niet wat er allemaal bij zit.

Mooi brood trouwens laropo.

In principe zou je van zo'n gedroogde desem dan toch weer een cultuur moeten kunnen maken lijkt me?
  zondag 22 januari 2012 @ 15:58:48 #130
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_107100145
Dat ziet er mooi uit, laropo!

Ik heb hier een meel soort gevonden waar de zuurdesem al inzit. nu staat er deeg te rijzen. Ben benieuwd hoe dat uitwerkt...
  zondag 22 januari 2012 @ 16:10:34 #131
288637 FkTwkGs2012
pi_107100723
ok tarwemeel, gist water. het staat te gisten. hoe hoog de oven en voor hoelang?
  zondag 22 januari 2012 @ 16:12:53 #132
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107100833
Zo lang en zo heet als nodig.
Ja doei.
  zondag 22 januari 2012 @ 16:13:07 #133
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107100848
Ergo:

Hoeveelheden, bijvoorbeeld?
Ja doei.
  zondag 22 januari 2012 @ 16:14:28 #134
288637 FkTwkGs2012
pi_107100930
500 gram tarwemeel, 300 gram water. ik geloof dat er 180 c op de verpakking staat maar ervaring heeft me geleerd dat de kern dan wat ongaar blijft, dus of die 45 mins zijn te kort of de temp moet omhoog.
  zondag 22 januari 2012 @ 16:16:27 #135
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107101020
Zelf heb ik 25 minuten op 200 graden voor een brood met 500 gram volkorenmeel? :)
Ja doei.
  zondag 22 januari 2012 @ 16:20:10 #136
288637 FkTwkGs2012
pi_107101205
ok en heb je een langwerpig brood of een bol?
  zondag 22 januari 2012 @ 16:22:25 #137
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107101344
Cakevorm :)
Ja doei.
  zondag 22 januari 2012 @ 16:25:41 #138
288637 FkTwkGs2012
pi_107101527
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:22 schreef motorbloempje het volgende:
Cakevorm :)
ow en dan wat meel in de vorm ofzo? cakevorms heb ik nog 2 kleintjes van staan.
  zondag 22 januari 2012 @ 16:26:49 #139
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107101605
Ik vet ze lichtjes in met wat boter :)
Ja doei.
  zondag 22 januari 2012 @ 18:59:25 #140
288637 FkTwkGs2012
pi_107108126
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:26 schreef motorbloempje het volgende:
Ik vet ze lichtjes in met wat boter :)
ok heb ze in cakevorm gedaan met meel aan de onder/zijkanten. zijn 2 kleinere cakeblikken. na 30 minuten (2x gekeken daarvoor) was de kerntemperatuur tegen de 100 aan. nu nog ff afwachten hoe het eindresultaat is _O_
  zondag 22 januari 2012 @ 19:22:06 #141
288637 FkTwkGs2012
pi_107108952
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 19:05 schreef laropo het volgende:
Altijd al gevonden dat FOK een paar hele goede topics heeft (waaronder deze), volg het dan ook zo af en toe! Wordt eens tijd dat ik zelf ook wat toevoeg, dus ik heb zelf ook maar eens een poging gewaagd, met het volgende resultaat:

[ afbeelding ]

Ben iets te ver doorgeschoten met zout vermindering, maar verder zeer tevreden! :)
receptje?
  zondag 22 januari 2012 @ 19:58:30 #142
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_107110462
Ik heb soms dat mijn broden wat te klef blijven aan de binnenkant maar als ik het langer in de oven doe, wordt de korst te hard. Tips?
Ik bak 37 minuten op 190 graden.
  zondag 22 januari 2012 @ 20:01:29 #143
288637 FkTwkGs2012
pi_107110578
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 19:58 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb soms dat mijn broden wat te klef blijven aan de binnenkant maar als ik het langer in de oven doe, wordt de korst te hard. Tips?
Ik bak 37 minuten op 190 graden.
tip 1. kerntemperatuur meten. tegen de 100 aan en dan nog even door = gare binnenkant.
tip 2. bekijk het recept nog eens. misschien teveel vocht gebruikt? zo niet, probeer eens een ander recept.

welk recept gebruik je?
  zondag 22 januari 2012 @ 20:11:03 #144
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_107111020
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 20:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

tip 1. kerntemperatuur meten. tegen de 100 aan en dan nog even door = gare binnenkant.

welk recept gebruik je?
100 graden? Dan is het vocht in de kern van je brood al aan het koken en krijg je droge kruimels. 93-94 C kerntemperatuur is beter.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 23 januari 2012 @ 11:15:35 #145
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_107132309
Ik heb nog nooit de kerntemperatuur gemeten, want daar heb ik geen dinges voor. Waar kun je die kopen? Bij een goed uitgeruste kookwinkel?

Ik gebruik niet één soort mix, overigens. Er zijn zo veel verschillende lekkere soorten. Ik heb nu een oer-spelt in de tweede rijs staan, die gaat straks de oven in, zodat ik tussen de middag een warme en kakelverse boterham heb. :)
  † In Memoriam † maandag 23 januari 2012 @ 11:27:31 #146
91830 MaximusTG
pi_107132691
Kan je ook wel bij de Blokker krijgen hoor; Wat zijn de verhoudingen die je gebruikt bij het brood dat klef wordt? Kan ook dat het te compact is..
Je zou ook kunnen proberen om de temperatuur juist tijdens het voorverwarmen hoger in te stellen en het dan een minuutje nadat je het brood erin hebt gedaan te verlagen. En natuurlijk wat water sprayen als je brood erin gaat.
Gebruik je een steen?
Gebruik zelf nooit een thermometer. Klop altijd op de onderkant van het brood. Je kan dan heel goed voelen hoe ver het brood is. Moet hol klinken.
  maandag 23 januari 2012 @ 11:29:03 #147
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107132758
http://bakerybits.co.uk/S(...)Starter-P388387.aspx

binnenkort deze maar 's bestellen!
Ja doei.
  † In Memoriam † maandag 23 januari 2012 @ 11:40:21 #148
91830 MaximusTG
pi_107133122
Cool :). Jij woont in de UK (heb ik volgens mij ergens tussen de regels door begrepen ;) )? Leuke site, misschien ga ik er ook wel wat bestellen. Zie dat ze ook een bewaardoos voor je zuurdesem hebben.
  maandag 23 januari 2012 @ 11:53:28 #149
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_107133543
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 11:27 schreef MaximusTG het volgende:
Kan je ook wel bij de Blokker krijgen hoor; Wat zijn de verhoudingen die je gebruikt bij het brood dat klef wordt? Kan ook dat het te compact is..
Precies hoe het op het pak staat. Meestal 300 cc bij 500 gram, maar bij het speltbrood dat nu staat te bakken rekenen ze bijv. 260 cc op 500 gram.

quote:
Gebruik je een steen?
Ehm... een steen? :?
quote:
Klop altijd op de onderkant van het brood. Je kan dan heel goed voelen hoe ver het brood is. Moet hol klinken.
Ja, dat doe ik ook altijd. Soms gaat hij nog even terug de oven in om die reden. Met als resultaat dus vaak dat de korst keihard wordt en de binnenkant toch klef blijft.

O, het belletje van de oven gaat, brood is klaar :)
  † In Memoriam † maandag 23 januari 2012 @ 12:02:33 #150
91830 MaximusTG
pi_107133806
Ja, een broodbaksteen, die je met de oven mee voorverwarmt en waar je dan je brood op bakt. Die steen slaat heel veel warmte op, wat ie vervolgens dus ook uitstraalt. Daardoor krijgt de onderkant ook sneller warmte. Maar jij bakt ook in vormen he? Dan duurt het natuurlijk toch ook weer langer voordat die vorm op temperatuur is.
  maandag 23 januari 2012 @ 12:11:07 #151
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_107134052
Van een broodbaksteen had ik nog nooit gehoord, ik moest even googlen :)
Waar kun je die kopen en wat kost zo'n ding? (Ik zag op internet een verslag van iemand die gewoon bij de bouwmarkt een travertijntegel had gekocht) :D

Ik bak overigens nooit in vormen, altijd handmatige bollen.
  † In Memoriam † maandag 23 januari 2012 @ 12:21:11 #152
91830 MaximusTG
pi_107134323
Ah, nou, dan heb je helemaal profijt van een broodbaksteen. Je kan het beste een steen van chamotteklei hebben. Dat is hittebestendig, met een poreuze structuur. Je kan soms ook pizzastenen vinden bij bv een blokker, maar dat is toch nooit echt wat.
Hier bv, verkopen ze een goede: http://pizzastein.com/
Maken ze ook op maat.
Maar dit is bv hetzelfde materiaal: http://www.groenebouwmate(...)een-30x30x5-per-stuk
  maandag 23 januari 2012 @ 12:21:33 #153
265105 evo87
pi_107134335
bak altijd in een broodvorm (iets groter dan cakevorm) 35 min op 210-220 graden. Altijd goed :P
  dinsdag 24 januari 2012 @ 01:22:32 #154
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_107166194
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 00:18 schreef MaximusTG het volgende:
Heb eigenlijk nog nooit glutenvrij brood op. Ben wel benieuwd hoe het smaakt. Een over het algemeen iets compactere structuur lijkt me? Bij gewoon brood snij je het deeg vaak in, om barsten door ovenrijs te voorkomen. Misschien werkt dat ook bij dit brood?
Ik ken dit recept ook met glutenvol meel, en ik moet zegen dat het smaakverschil meevalt. Voornamelijk de structuur is anders, inderdaad compacter en het wordt snel droog. Al vanaf het begin is het wat droger in de mond. Maar je hebt echt ontzettend veel soorten glutenvrij brood, dus je kunt niet echt oordelen als je maar 1 (of zelfs geen zoals jij zegt ;)) soort op hebt.

Insnijden werkt niet, het deeg was vrij zacht en zakte snel in. Nog wel kneedbaar dus geen cake-beslag, maar toch. Misschien zou een driehoekige inkeping nog wel werken _O- .
  donderdag 26 januari 2012 @ 23:43:27 #155
278955 olskie
pi_107280657
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 01:22 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

Ik ken dit recept ook met glutenvol meel, en ik moet zegen dat het smaakverschil meevalt. Voornamelijk de structuur is anders, inderdaad compacter en het wordt snel droog. Al vanaf het begin is het wat droger in de mond. Maar je hebt echt ontzettend veel soorten glutenvrij brood, dus je kunt niet echt oordelen als je maar 1 (of zelfs geen zoals jij zegt ;)) soort op hebt.

Insnijden werkt niet, het deeg was vrij zacht en zakte snel in. Nog wel kneedbaar dus geen cake-beslag, maar toch. Misschien zou een driehoekige inkeping nog wel werken _O- .
Heb je er een recept van, dit wil ik wel is uitproberen.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 00:09:52 #156
278955 olskie
pi_107281695
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 22:50 schreef Sorella het volgende:

[..]

Recept ?
Duurde even, maar hier dan het recept (was er even tussen uit).

Het is een recept uit een schoolboek voor een bakkersopleiding, maar ik denk niet dat een probleem is iedereen wel snapt wat er bedoeld wordt.

Ik moet er ook bij zeggen dat ik zelf nooit het deeg gemaakt heb, dit was al gedaan (ik heb zelf geen bakkers opleiding gedaan), en ik heb het boek pas sinds kort en heb het zelf nog nog niet uitgeprobeerd hoe het thuis bakt.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 07:46:47 #157
40500 Sorella
pi_107284872
Dank :)

Als ik bij de bakker vraag om krentebroodpoeder en kleinbroodcreme vraag zullen ze dan weten wat ik bedoel ?
  † In Memoriam † vrijdag 27 januari 2012 @ 08:25:03 #158
91830 MaximusTG
pi_107285166
Nou, volgens mij is krentenbroodpoeder een broodverbeteraar en kleinbroodcreme een botervervanger.
Ze zullen het vast wel hebben, maar ik denk dat het voor thuisgebruik makkelijker is om een traditioneel recept te volgen.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 11:48:40 #159
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107323709
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 11:40 schreef MaximusTG het volgende:
Cool :). Jij woont in de UK (heb ik volgens mij ergens tussen de regels door begrepen ;) )? Leuke site, misschien ga ik er ook wel wat bestellen. Zie dat ze ook een bewaardoos voor je zuurdesem hebben.
quote:
THANK YOU! YOUR ORDER IS NOW COMPLETE.
YOU MAY REVIEW THE SHIPMENT AND PAYMENT INFORMATION BELOW.

View Order #...
Order Date: 28/1/2012 10:47 AM

Status: Waiting to Ship
Shipping Method: Royal Mail 1st Class
Qty SKU Item Price
1 BB-014 San Francisco Sourdough Bread Starter £ 4.99
O+ *O*
Ja doei.
  † In Memoriam † zaterdag 28 januari 2012 @ 14:40:57 #160
91830 MaximusTG
pi_107328255
Ben benieuwd! Die starter kan je zelf in leven houden toch?
  zaterdag 28 januari 2012 @ 14:48:52 #161
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107328433
Als 't goed is wel! :)
Ja doei.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 17:14:27 #162
248287 LieLie
ISTJ
pi_107332122
Hier een paar snelle volkorenbroodjes naar recept van Rudolph 24Kitchen ;) met creme fraiche erdoor!
  zondag 29 januari 2012 @ 15:28:20 #163
47758 LeeHarveyOswald
pi_107363868
Hier twee vloerbroden in de oven volgens het eerste recept uit de OP. Eentje 'naturel' en eentje met rozemarijn, thijm, olijven en zongedroogde tomaat.
  zondag 29 januari 2012 @ 18:53:51 #164
215898 fotostarter
pi_107370625
Vanmorgen met zoonlief een sesambrood gebakken.

Nou ja, ik heb afgemeten, het kneden mocht ik samen met hem, en de oven bedienen.
Voor de rest is het werk van mijn zoontje :)
Vrij basic recept.
Meel, water, gist en zout ( te weinig) en sesamzaadjes

Brood was lekker licht, goede korst.
Lekker met wat oude kaas, en wat cress :)
  zondag 29 januari 2012 @ 21:56:06 #165
47758 LeeHarveyOswald
pi_107379722
Ook ons brood had wat te weinig zout :) Ik zou het recept uit de OP toch zeker twee keer meer zout geven.







  zondag 5 februari 2012 @ 17:50:35 #166
250684 piepkuiken21
pi_107638110
Ik heb vandaag voor het eerst speltbrood gebakken, het lukte niet zo goed door de gasoven, maar nadat ik 'm hoger heb gezet ging het vele malen beter!
Overigens klopte het recept op de verpakking niet, het was veel te waterig
  † In Memoriam † zondag 5 februari 2012 @ 19:06:04 #167
91830 MaximusTG
pi_107640990
Wat was het recept op de verpakking dan?
  zondag 5 februari 2012 @ 19:31:00 #168
250684 piepkuiken21
pi_107642062
500 meel, 320 lauwwarm water en 20 gr gist, 7 gr zout (en ze gebruiken suiker?)
  † In Memoriam † zondag 5 februari 2012 @ 19:35:45 #169
91830 MaximusTG
pi_107642281
Dat is dan wel verse gist neem ik aan ;). Op zich niet zo'n rare verhouding hoor?
Omgerekend naar procent gewicht totale hoeveelheid meel/bloem is dat 64%. Sommige broodrecepten bevatten zelfs nog meer water! Maar het wordt dan wel lastiger kneden, dat klopt. Je moet dan of een machine gebruiken (of je mixer) of je handen steeds nat maken. Ook wordt er wel een rek en vouw techniek gebruikt, ipv het 'traditionele' kneden.
Goed brooddeeg bevat ook best veel water. Krijg je een mooier open kruim van.
Suiker, tja, dat zie je wel vaker. Kan, hoeft niet per se. Soms doen mensen er ook wel eens wat honing door.
  zondag 5 februari 2012 @ 22:23:55 #170
250684 piepkuiken21
pi_107653256
aha, daar is het dus voor dat water. Ik heb geen mixer dus ik laat het nog even zo dat ik het handmatig kan kneden. Binnenkort eens bolletjes proberen :-)
  dinsdag 7 februari 2012 @ 13:12:08 #171
47758 LeeHarveyOswald
pi_107710536
Gisteravond brood gebakken, dat rond middernacht uit de oven gehaald, en vandaag mee voor lunch. Denk dat ik daar een gewoonte van ga maken :P
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2012 @ 13:41:21 #172
91830 MaximusTG
pi_107711385
Lijkt mij ook een stukje prettiger dan heel vroeg opstaan om het 's ochtends vroeg te bakken :P.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 15:32:22 #173
170776 Revje1
pi_107715573
Water heeft langer nodig om in het meel opgenomen te worden dan met bloem.

Voor diegene die lopen te zoeken naar de juiste hoeveelheid zout voor op het brood hier een tip.
In de bakkerij gebruiken we 1.8% zout. Dat bereken je over je bloem/meel(100%).
  dinsdag 7 februari 2012 @ 15:47:48 #174
47758 LeeHarveyOswald
pi_107716166
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:32 schreef Revje1 het volgende:
Water heeft langer nodig om in het meel opgenomen te worden dan met bloem.

Voor diegene die lopen te zoeken naar de juiste hoeveelheid zout voor op het brood hier een tip.
In de bakkerij gebruiken we 1.8% zout. Dat bereken je over je bloem/meel(100%).
Ik heb 400 gram meel (250 tarwebloem 150 bloem), +/- 6 gram gist (net niet een heel zakje), +/- 15 gram zout denk ik (zal het straks eens wegen) en 320ml lauwwarmwater gebruikt. Dat is ongeveer 2x meer zout dan wat jij aangeeft... (3 niet afgestreken lepels die qua formaat tussen dessert en theelepel inzitten).
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2012 @ 15:53:55 #175
91830 MaximusTG
pi_107716403
1,8 % (bakkerspercentage) is wat de Nederlandse bakkers tegenwoordig aanhouden om ervoor te zorgen dat wij NLers niet teveel zout eten.
Als je zelf brood bakt kan je best een keer wat meer gebruiken hoor. Maar jij zit op 3,75%. Zou misschien wel wat minder kunnen, zonder aan smaak in te boeten?
  dinsdag 7 februari 2012 @ 16:10:41 #176
47758 LeeHarveyOswald
pi_107716950
Ik had er meer ingedaan, omdat het wat flauw was. Maar ik ga het straks eerst eens wegen.. :)
  dinsdag 7 februari 2012 @ 16:42:59 #177
170776 Revje1
pi_107718097
Ik moet wel zeggen dat ik mijn werk nog nooit mee naar huis genomen heb. Misschien moet ik dat eens een keer doen:)
Kan best dat je voor zo'n klein deegje iets meer nodig heb aan zout voor de smaak. Vroeger deden we 2% zout op de degen. Maar tis een getal die je kan proberen als begiinner:)

15 gram lijkt me dan weer erg veel trouwens. Doe je weleens suiker door je deeg heen? Anders doe je 1 of 2% suiker erbij. Je gist zal dat ook erg lekker vinden:)

[ Bericht 11% gewijzigd door Revje1 op 07-02-2012 18:10:40 ]
  dinsdag 7 februari 2012 @ 18:13:36 #178
170776 Revje1
pi_107721064
Oke ik ga vanavond voor het eerste in mijn bakkerscarriere een brood bakken thuis. Kijken of tie net zo mooi word als op m'n werk:)

Word gewoon een witbrood.

Recept

500 gr bloem
340 ml water
10 gr zout
10 gr suiker
9 gr droge gist

Normaal zag ik dat het 7 gr is maar ik heb iets meer gedaan omdat ik het deeg flink ging bewerken. Dus een mooi glutennetwerk erin kneden. Daarna wil ik gewoon zeker zorgen dat het goed blijft rijzen. Heb het lekker warm gekregen van zo'n klein deegje kneden maar tis redelijk goed gelukt.
Nu 20 a 25 minuten rijzen voordat tie het blik ingaat.
Ben benieuwd:)

[ Bericht 67% gewijzigd door Revje1 op 07-02-2012 19:04:14 ]
  dinsdag 7 februari 2012 @ 19:58:59 #179
250684 piepkuiken21
pi_107725710
ik heb een pakje van 1 de beste (digros huismerk), drama! het zou moeten opstijven in 10 a 15 minuten...
Zaterdag gewoon weer meel bij de molen halen :-)
  dinsdag 7 februari 2012 @ 22:44:15 #180
47758 LeeHarveyOswald
pi_107733607
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 16:42 schreef Revje1 het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik mijn werk nog nooit mee naar huis genomen heb. Misschien moet ik dat eens een keer doen:)
Kan best dat je voor zo'n klein deegje iets meer nodig heb aan zout voor de smaak. Vroeger deden we 2% zout op de degen. Maar tis een getal die je kan proberen als begiinner:)

15 gram lijkt me dan weer erg veel trouwens. Doe je weleens suiker door je deeg heen? Anders doe je 1 of 2% suiker erbij. Je gist zal dat ook erg lekker vinden:)
Oeh, met wat suiker komt het echt twee keer meer omhoog :D Het bleek wel 18 gram zout te zijn wat ik er inkiepte :@ (Smaakte niet zout overigens, terwijl ik normaal weinig tot geen zout gebruik). Heb nu 1/3e minder zout gedaan, en de helft van het weggelaten zout met suiker vervangen (ca. 4 gram).
  dinsdag 7 februari 2012 @ 23:02:02 #181
170776 Revje1
pi_107734467
Wat suiker kan geen kwaad. Kwa rijzen moet je toch doen wat je heb om een goede temperatuur te krijgen zodat het mooi rijst. Wat suiker erbij ook voor de aanmoediging is altijd wel goed.

Helaas is mijn eerste poging mislukt. Ik zat te experimenteren met m'n oven als rijskast en dat ging even niet goed:) Nu een nieuwe poging nu helaas met een witbrood mix. Wou ik uitproberen voor een 2de poging als de 1ste was gelukt.
Deeg zit alweer te rijzen in de oven. Nu even wat anders proberen:)

[ Bericht 0% gewijzigd door Revje1 op 07-02-2012 23:08:42 ]
  dinsdag 7 februari 2012 @ 23:40:50 #182
47758 LeeHarveyOswald
pi_107736260
Zonde Revje1 ;(

Mijn brood is 'van boven' erg mooi, maar de onderkant is wat mij betreft wat zacht. Hij is al een stuk langer geweest dan nodig was (En op een pizzasteen...).
  woensdag 8 februari 2012 @ 00:58:55 #183
170776 Revje1
pi_107738703


Zo dit is h'm geworden:)
Niet erg tevreden erover maar het begin is er.
Brood wat te groot laten rijzen waardoor die richting de warmtelementen van de oven kwam. Voor een deeg van 800 gram is tie ook te groot. Daardoor is de kleur niet egaal geworden aan de bovenkant. Ook had tie nog iets langer mogen bakken.
Ook eerste deel van de narijs ging te hard. Toen stond tie in de oven op 30 a 35 graden. Daardoor korter gerezen waardoor die nog spanning had in het deeg toen die de oven in ging. Dat zie je aan het brood aan de scheur.
Volgende keer ook weer langer kneden. Krijgt het brood ook een fijnere werking in de oven.
Smaak is wel vrij goed.

[ Bericht 62% gewijzigd door Revje1 op 08-02-2012 01:12:11 ]
  woensdag 8 februari 2012 @ 10:50:13 #184
280927 utrecht1970
pi_107743835
Vraagje:
1. Kan ik gewoon een cakeblik gebruiken om een brood te bakken of zijn deze te klein?
2. Weet iemand of er in of rond Utrecht een werkende molen is waar ik echt goed meel kan krijgen?
  woensdag 8 februari 2012 @ 10:54:19 #185
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107743948
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 00:58 schreef Revje1 het volgende:
[ link | afbeelding ]

Zo dit is h'm geworden:)
Niet erg tevreden erover maar het begin is er.
Brood wat te groot laten rijzen waardoor die richting de warmtelementen van de oven kwam. Voor een deeg van 800 gram is tie ook te groot. Daardoor is de kleur niet egaal geworden aan de bovenkant. Ook had tie nog iets langer mogen bakken.
Ook eerste deel van de narijs ging te hard. Toen stond tie in de oven op 30 a 35 graden. Daardoor korter gerezen waardoor die nog spanning had in het deeg toen die de oven in ging. Dat zie je aan het brood aan de scheur.
Volgende keer ook weer langer kneden. Krijgt het brood ook een fijnere werking in de oven.
Smaak is wel vrij goed.
Wow!

Mijn broden zijn nog steeds niet mooi -O- het lukt gewoon niet om ze echt broodachtig te krijgen.. ze blijven cake-achtig en compact.. -O-
Ja doei.
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2012 @ 10:59:25 #186
91830 MaximusTG
pi_107744092
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 10:50 schreef utrecht1970 het volgende:
Vraagje:
1. Kan ik gewoon een cakeblik gebruiken om een brood te bakken of zijn deze te klein?
2. Weet iemand of er in of rond Utrecht een werkende molen is waar ik echt goed meel kan krijgen?
1: Ja, gewoon proportioneel minder deeg gebruiken ;)
2: Deze vond ik op google, IJsselstein: http://www.windotter.nl/nl/winkel

@motorbloempje; Welk recept gebruik je dan? Misschien kneed je het brood wel niet goed genoeg? Met de hand of machine?
Heb deze al eens eerder gepost, maar dit is een basis recept witbrood uit de Bread Baker's Apprentice: link

Als je dat goed volgt moet het toch echt lukken hoor :).
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:00:37 #187
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107744125
Oh, en ik wil geen witbrood bakken, dat vind ik niet zo lekker :@

Broden kneed ik met de hand >15 minuten en heb het met 2 rijzen, 1 rijs, meer gist, minder gist geprobeerd :') maar het wil gewoon niet.
Ja doei.
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2012 @ 11:07:52 #188
91830 MaximusTG
pi_107744331
Haha, dat kan natuurlijk. Kan je toch aanraden het een keer te proberen, want witbrood is nu eenmaal het makkelijkste brood om te bakken.

Probeer dit eens anders:
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2010/03/bruin-brood.html
Of een ander bruin brood van die site.
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:09:29 #189
47758 LeeHarveyOswald
pi_107744367
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 10:54 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Wow!

Mijn broden zijn nog steeds niet mooi -O- het lukt gewoon niet om ze echt broodachtig te krijgen.. ze blijven cake-achtig en compact.. -O-
Mijn eerste broden in mn huidige oven (foto's hierboven) waren ook te plat, zwaar en compact. Wel lekker, maar toch wel heel zwaar. Langer kneden en langer (en warmer!) laten reizen deed het brood meer omhoog komen. En de suikertip heeft helemaal goed geholpen... :)
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:09:35 #190
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107744372
Ja, maar dan heb ik een 'mooi' brood, wat ik vervolgens met veel minder plezier eet dan een fijn volkorenbrood.

Enige 'witte' dat ik dan wel eet is zuurdesemwit O+ straks m'n starter eens even op gang brengen!
Ja doei.
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:11:03 #191
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107744417
Kan er wellicht ook aan liggen dat ik veelal bak zonder vet en eieren: bloem, water, suiker, gist, zout...

Overigens hebben we hier geen karnemelk :') :P
Ja doei.
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:11:36 #192
47758 LeeHarveyOswald
pi_107744430
Oh en mijn volkorenmeel kwam niet heel mooi omhoog (te veel gluten?) dus ik doe nu 275 gram volkoren + 125 gram patentbloem.
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2012 @ 11:12:57 #193
91830 MaximusTG
pi_107744463
Nee hoor, ook met alleen bloem, water, zout en gist kan je een lekker luchtig brood bakken.
No-knead brood al eens geprobeerd? Dat is bijna gegarandeerd luchtig.

Maar hoezo geen karnemelk? Je zit in de UK toch? Buttermilk heet dat toch daar?
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:14:06 #194
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_107744495
Ik heb 't iig nog nooit gezien? Maar ik drink het ook niet, dus wellicht dat dat het probleem is _O-
Ja doei.
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:19:04 #195
47758 LeeHarveyOswald
pi_107744628
In brood hoort toch ook helemaal geen ei, melk, of boter? Althans, ik vind mijn brood erg lekker, en bak dat met bloem, water en gist...
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:19:14 #196
47758 LeeHarveyOswald
pi_107744634
En zout en suiker :P
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2012 @ 11:21:19 #197
91830 MaximusTG
pi_107744691
Na, brood in zn puurste vorm bestaat inderdaad alleen uit water, zout en bloem/meel en gist (of desem). Maar er zijn allerlei rijkere/luxere broden, en daar zit dan dus melk, en boter en suiker in. Ook brood, maar anders.
  woensdag 8 februari 2012 @ 14:25:01 #198
170776 Revje1
pi_107750182
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 11:00 schreef motorbloempje het volgende:
Oh, en ik wil geen witbrood bakken, dat vind ik niet zo lekker :@

Broden kneed ik met de hand >15 minuten en heb het met 2 rijzen, 1 rijs, meer gist, minder gist geprobeerd :') maar het wil gewoon niet.
Witbrood is ook mijn favoriet niet. Maar je kan er wel het beste aan zien wat je fout doet. Kan je zien bij mijn brood hoe ik erover denk.
Kneden is het belangrijkste van heel de bereiding van je brood. Meel moet je langer kneden als bloem.
Zorg ook dat je deeg niet te stijf is. Ik gebruikte 340 ml water op 500 bloem. Ik zie hier recepten staan voor een deeg met 500 meel en 320 ml water. Terwijl meel veel meer water opneemt alleen kost dat opnemen wat meer tijd bij meel dan bij bloem.
Tip is mischien dan om even je deeg nadat alle grondstoffen door elkaar heen zitten, en het een deeg vormt, het even 10 minuten laten rusten zodat het water de tijd heeft in het meel opgenomen te worden. Na die rust kan je volop gaan kneden.


Hier een voorbeeld van het kneden. Hier laten ze het langzaam zien. Ik doe het vele malen sneller en intensiever. Door flink ermee bezig te zijn zorg je dat het deeg soepeler en warmer word en voor een goede structuur.
Het echte kneden begint pas als alle grondstoffen door mekaar zitten en het een deeg gaat vormen. Dan begint het kneden waar je wel ongeveer 10 minuten mee bezig bent. Als je het na die 10 minuten nog niet warm hebt gekregen dan doe je het te rustig:)
  woensdag 8 februari 2012 @ 14:40:12 #199
47758 LeeHarveyOswald
pi_107750814
Ik gebruik die hoeveelheden water op 400gram meel (275 tarwemeel + 125 bloem + 320 water).
  woensdag 8 februari 2012 @ 15:04:15 #200
170776 Revje1
pi_107751705
Dat moet wel goed zijn.
  donderdag 9 februari 2012 @ 16:42:22 #201
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107795353
Foto's zijn niet zo goed want met m'n mobiel gemaakt. Maar dit is echt een mega simpel en lekker brood. Met honing en walnoten :)





recept
My mama didn't raise no fool
  † In Memoriam † donderdag 9 februari 2012 @ 17:04:47 #202
91830 MaximusTG
pi_107796116
Ah, een sodabread. Die zijn inderdaad snel klaar ja ;).
  donderdag 9 februari 2012 @ 18:42:50 #203
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107799259
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 17:04 schreef MaximusTG het volgende:
Ah, een sodabread. Die zijn inderdaad snel klaar ja ;).
en erg machtig :+
My mama didn't raise no fool
  zaterdag 11 februari 2012 @ 18:32:47 #204
47758 LeeHarveyOswald
pi_107866810
Vandaag voor >40 euro aan inkopen gedaan bij een molen hier in de buurt (www.3kleur.nl). Oa. speltbloem, speltmeel, frans 'stokbrood'bloem, volkorenmeel, Pizzameel, honing, lijnzaad, gist en verse gist, en koekjesvormen.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 18:43:34 #205
248287 LieLie
ISTJ
pi_107867141
Heeft iemand een linkje met goede info over zuurdesem? Ik zie in de link wel een recept van Jamie Oliver. Daar is me de uitleg bij vrijdag niet helemaal duidelijk. Er staat iets over een proces wat je de volgende dag herhaalt, en de dag erna en de dag erna. Wat wordt daar precies mee bedoeld?
  † In Memoriam † zaterdag 11 februari 2012 @ 19:20:29 #206
91830 MaximusTG
pi_107868375
Ik zit nu in de bus, dus om nu alle links te plakken, maar ik heb hier een recept voor een desemcultuur uit het boek van Reinhart

http://db.tt/x1MeBO3Z

Link openen, en dan laatste cijfer veranderen voor volgende pagina's. Zijn er 5
  zaterdag 11 februari 2012 @ 19:28:20 #207
248287 LieLie
ISTJ
pi_107868696
Tnx! En wat is hier 'seed culture'? want ik zie andere recepten waar je alleen meel en water mengt.
  † In Memoriam † zaterdag 11 februari 2012 @ 19:35:44 #208
91830 MaximusTG
pi_107868977
Wat je hier doet is inderdaad op basis van water (of in dit geval ananassap) en meel, een seed culture maken waarin je de gewenste gisten en melkzuurbacterien kweekt. Dat doe je (als het goed is) een keer. Daarna maak je van die seed culture een mother starter. Dat is hetgeen je in de koelkast bewaart, steeds voert en af en toe een stuk van af neemt om mee te bakken.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 19:38:55 #209
248287 LieLie
ISTJ
pi_107869073
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 19:35 schreef MaximusTG het volgende:
Wat je hier doet is inderdaad op basis van water (of in dit geval ananassap) en meel, een seed culture maken waarin je de gewenste gisten en melkzuurbacterien kweekt. Dat doe je (als het goed is) een keer. Daarna maak je van die seed culture een mother starter. Dat is hetgeen je in de koelkast bewaart, steeds voert en af en toe een stuk van af neemt om mee te bakken.
Oke, dat onderscheid was me niet helemaal duidelijk :)
  † In Memoriam † zaterdag 11 februari 2012 @ 19:54:05 #210
91830 MaximusTG
pi_107869544
Ja, dat is even lastig. In feite is het gewoon weer een keer verversen, maar je begint dan met relatief weinig seed culture tov de rest.
Gistcellen groeien dan sneller dan de melkzuurbacterien, waardoor die tijdelijk de overhand krijgen. Je zult ook zien dat je desem steeds zuurder wordt naarmate ie langer geleden is ververst.
In plaats van ananassap kan je ook een ander zuur sap nemen. Ik had versgeperst sinaasappelsap genomen.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 19:57:28 #211
248287 LieLie
ISTJ
pi_107869663
En je moet geloof ik wel minstens volkorenmeel hebben, of niet? Heb nu alleen tarwemeel/fijn volkorenmeel in huis (mix).
  † In Memoriam † zaterdag 11 februari 2012 @ 20:00:13 #212
91830 MaximusTG
pi_107869767
Beste is biologisch roggemeel. Hebben ze wel bij een natuurwinkel. Maakt niks uit voor de uiteindelijke starter, want je kan een cultuur zo omvormen door het bv alleen met tarwemeel of bloem te verversen.
Maar je zou het op zich wel met tarwemeel kunnen proberen.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 20:19:28 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107870425
Zuurkoolsap, joghurt, karnemelk, bevatten ook melkzuurbacterieen.
De vraag is, wat wil je bereiken met je desem? Smaak of wil je roggebloem laten rijzen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 20:23:50 #214
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107870590
Roggemeel bevat geen gluten, daarom gebruik je zuurdesem om er een luchtig brood van te bakken. Er zijn twee soorten roggebrood, het brood dat gemaakt wordt van gebroken rogge, dat lang (wel 8-12 uur) wordt gebakken op lage temperatuur. Dit is wat we in nl vooral als roggebrood kennen, pompernikkel.
Er is ook een roggebrood van gemalen rogge, roggemeel of bloem, daar gebruik je traditioneel zuurdesem omdat dit het mogelijk maakt het brood te laten rijzen, met gist lukt dat niet.
Voor de smaak wordt het ook gebruikt, net als prefermenten en poolish.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 12 februari 2012 @ 07:11:48 #215
265105 evo87
pi_107883505
rogge bevat wel een soort gluten, maar oo een stof die deze gluten afbreekt. Door gebruik te maken van zuurdesem maak je deze stof kapot en kan het brood wel goed rijzen.
  zondag 12 februari 2012 @ 14:42:14 #216
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_107892024
Ik had mijn eerste desem gemaakt van biologisch tarwemeel, maar dat werd een heel groot en plat brood omdat het deeg zo fluffy was.
Nu heb ik Duits brood gebakken (ook desembrood, maar uit een kant en klaar pak) en dat wordt wéér zo groot en plat, ook van dat slappe deeg. Niks mis met de smaak overigens, maar boterhammen van 5 cm hoog en 30 cm breed passen niet op mijn bord.
Wat gebeurt er als je zoiets in een vorm bakt? Komt het dan wel omhoog in de vorm of blubbert het over de rand?
  zondag 12 februari 2012 @ 21:56:53 #217
154313 MinderMutsig
Theeleut
pi_107910379
Hoe vorm je je brood? Dat kan ook erg veel verschil maken namelijk.
There is no love sincerer than the love of food.
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 14:41:08 #218
91830 MaximusTG
pi_107929958
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 14:42 schreef Gwywen het volgende:
Ik had mijn eerste desem gemaakt van biologisch tarwemeel, maar dat werd een heel groot en plat brood omdat het deeg zo fluffy was.
Nu heb ik Duits brood gebakken (ook desembrood, maar uit een kant en klaar pak) en dat wordt wéér zo groot en plat, ook van dat slappe deeg. Niks mis met de smaak overigens, maar boterhammen van 5 cm hoog en 30 cm breed passen niet op mijn bord.
Wat gebeurt er als je zoiets in een vorm bakt? Komt het dan wel omhoog in de vorm of blubbert het over de rand?
Maar dat zijn dus geen roggebroden he? Gewoon tarwemeel/bloem? Als je deeg dan inzakt is je glutennetwerk niet goed genoeg ontwikkeld, of je deeg niet goed op spanning na het vormen.
Gebruik anders een rijsmandje of inderdaad een broodvorm.
  maandag 13 februari 2012 @ 14:51:47 #219
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_107930336
Dat tweede brood was wel met roggemeel. Ik heb het extra lang laten rijzen, na de eerste rijs was het weliswaar enorm groot geworden, maar heel slap en zo groot als het was is het bij de tweede rijs niet meer geworden.

Volgende keer toch maar in een vorm proberen inderdaad.
Zo'n broodmandje, is dat een speciaal soort mandje of kun je daar elk willekeurig mandje voor gebruiken?
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 15:11:53 #220
91830 MaximusTG
pi_107931103
Dat is wel een speciaal soort mandje ja, maar je kan er denk ik ook wel een ander mandje voor gebruiken. Een 'Banneton' is traditioneel gemaakt van rotan, maar je hebt ze ook van plastic en siliconen. Je moet ze goed bebloemen voor je het deeg erin doet.
Je kan echter ook een gewone kom of schaal gebruiken. Doe er dan iets van een theedoek of kaasdoek in, en weer goed bebloemen.
  maandag 13 februari 2012 @ 17:19:18 #221
154313 MinderMutsig
Theeleut
pi_107935925
Ik gebruik zo'n ordinair broodmandje van de Action, zo een van riet met een stoffen binnenkantje. Die bloem ik heel goed in met rijstmeel (omdat dat minder vocht absorbeert dan normale bloem) en dan bestrooi ik hem met tarwezelen, maisgries, speltgries of iets anders dat me wel lekker lijkt op het brood. Werkt prima. :Y

Ik wil nog wel graag zo'n 'echt' rijsmandje maar ik heb tot nu toe nog niet veel succes er een te vinden. Ik wil er geen ¤20 voor neerleggen namelijk als ze in Duitsland, waar ik toch regelmatig kom, naar verluid maar zo'n ¤5-¤10 kosten.
There is no love sincerer than the love of food.
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 17:41:35 #222
91830 MaximusTG
pi_107936708
Klopt ja, die mandjes kun je er heel goed voor gebruiken!
Ik heb een 'echt' rijsmandje. Klopt dat ze heel duur zijn om hierheen te halen, verzendkosten hakken er flink in, en ze zijn zelf al vaak 15 euro.
Die ik heb heb ik gekocht op een vrijmarkt in Münster. Ging er met vriendin en mn ouders heen, en vooraf zei ik nog in de auto dat ik graag zo'n ding zou hebben. Wij goed speuren, en ja hoor! Voor maar 2 euro had ik er een :D. Was ook wel de enige op de hele markt.
  maandag 13 februari 2012 @ 17:45:01 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107936815
quote:
7s.gif Op maandag 13 februari 2012 17:19 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik gebruik zo'n ordinair broodmandje van de Action, zo een van riet met een stoffen binnenkantje. Die bloem ik heel goed in met rijstmeel (omdat dat minder vocht absorbeert dan normale bloem) en dan bestrooi ik hem met tarwezelen, maisgries, speltgries of iets anders dat me wel lekker lijkt op het brood. Werkt prima. :Y

Ik wil nog wel graag zo'n 'echt' rijsmandje maar ik heb tot nu toe nog niet veel succes er een te vinden. Ik wil er geen ¤20 voor neerleggen namelijk als ze in Duitsland, waar ik toch regelmatig kom, naar verluid maar zo'n ¤5-¤10 kosten.
http://www.ebay.de/itm/Br(...)haltswaren_Backzubehör&var=&hash=item68c9425755#ht_595wt_1081

http://www.amazon.de/s/ref=a9_sc_1?rh=i%3Aaps%2Ck%3Agärkorb&keywords=gärkorb&ie=UTF8&qid=1329151546
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 13 februari 2012 @ 19:44:41 #224
154313 MinderMutsig
Theeleut
pi_107941634
Merci Piet. Maar ook die komen inclusief verzendkosten al aardig richting de ¤20.

Ach, ik heb er ook geen haast mee. Vooralsnog werken mijn mandjes prima dus ik houd gewoon mijn ogen open als ik weer in Duitsland aan het shoppen ben en dan loop ik er vast wel eens tegenaan. Eerste prioriteit is nu een pizzasteen en daarna een goede standmixer.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 13 februari 2012 @ 20:34:42 #225
226408 Bleie
pi_107944425
Oh, wij zijn volgende maand in Duitsland, waar (bij wat voor winkels) koop je dir rijsmandjes?

En kan je een siliconen cakevorm ook gebruiken om brood in te baken, of is dat vragen om mislukkingen?
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 20:36:50 #226
91830 MaximusTG
pi_107944537
Euh, bakwinkels :+? Bij sommige grote warenhuizen soms ook wel. Maar het is denk ik makkelijke van te voren ff te googlen met de plaats waar je heen gaat icm "gärkorbe".
En het lijkt me dat je best wel een brood moet kunnen bakken in een siliconen cakevorm.
  donderdag 16 februari 2012 @ 15:02:51 #227
286448 broodslager
pi_108045570
Welke tarwebloem kan ik nu het beste kopen voor witbrood recepten?
Ik heb nu enkele supermarkt zakken geprobeerd, maar deze hebben allemaal te weinig gluten.
Het deeg wil wel rijzen, maar onvoldoende voor luchtige bolletjes/brood.

Ik heb een natuurwinkel in de buurt zitten, dus ik zal daar eens kijken wat er te halen valt.
Waar moet ik precies op letten bij aankoop van een zak tarwebloem?
Ik neem aan dat het daar als no-name zakken verkocht wordt?

n.b alles gaat met de hand en in een degelijke oven, mocht dat nog verschil uitmaken.
Een KA oid is mij te duur.
  donderdag 16 februari 2012 @ 15:18:54 #228
47758 LeeHarveyOswald
pi_108045997
Gister brood gemaakt van mn speeltmeel+bloem, en vandaag gegeten. Met verse gist.

Erg goed bevallen, brood was erg mooi, harde dikke korst en zacht en luchtig van binnen.

Wel ontzettend zwaar om te kneden trouwens :o
  donderdag 16 februari 2012 @ 15:20:48 #229
47758 LeeHarveyOswald
pi_108046056
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 15:02 schreef broodslager het volgende:
Welke tarwebloem kan ik nu het beste kopen voor witbrood recepten?
Ik heb nu enkele supermarkt zakken geprobeerd, maar deze hebben allemaal te weinig gluten.
Het deeg wil wel rijzen, maar onvoldoende voor luchtige bolletjes/brood.

Ik heb een natuurwinkel in de buurt zitten, dus ik zal daar eens kijken wat er te halen valt.
Waar moet ik precies op letten bij aankoop van een zak tarwebloem?
Ik neem aan dat het daar als no-name zakken verkocht wordt?

n.b alles gaat met de hand en in een degelijke oven, mocht dat nog verschil uitmaken.
Een KA oid is mij te duur.
Ik merk dat het speltbloem dat ik van de molen heb, maar ook met het Jumbo huismerkbloem, dat dit veel 'luchtiger' is en mooier deeg geeft dan met het allergoedkoopste bloem (wat ook veel platter, compacter is als het in de zak zit).

Voor het rijzen de eerdere tips al meegenomen? Een schepje suiker deed bij mij wonderen. En ik doe nu eigenlijk de eerste keer rijzen ook in een lauwe oven (~ 30 graden).
  donderdag 16 februari 2012 @ 16:43:24 #230
286448 broodslager
pi_108048565
quote:
2s.gif Op donderdag 16 februari 2012 15:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik merk dat het speltbloem dat ik van de molen heb, maar ook met het Jumbo huismerkbloem, dat dit veel 'luchtiger' is en mooier deeg geeft dan met het allergoedkoopste bloem (wat ook veel platter, compacter is als het in de zak zit).

Voor het rijzen de eerdere tips al meegenomen? Een schepje suiker deed bij mij wonderen. En ik doe nu eigenlijk de eerste keer rijzen ook in een lauwe oven (~ 30 graden).
Dat van de oven/magnetron moet ik nog proberen, maar de rest heb ik aan mogelijke problemen wel uitgesloten.
Aangezien met dit weer de luchtvochtigheid binnenshuis ook erg laag is heb ik daar ook nog een beetje mee lopen klooien, maar dat leidt niet echt tot verbetering.

Suiker zit altijd in de recepten die ik gebruik (voor zoete broodjes en natuurlijk als katalysator?? voor de gist).
Zout gaat er als laatste in, ook wel na 5 min kneden gedaan zoals veel recepten aangeven, maar dit geeft bij mij geen verschil.
Het lijkt er in ieder geval op dat in de meeste gevallen de 2e rijs niet goed gaat.
Er vind geen échte verdubbeling plaats.
De 1e rijs gaat redelijk, maar na een dik uur zit ook daar nog geen 100% verdubbeling in.

Ik heb een jumbo in de buurt, zal een zakje proberen.
  donderdag 16 februari 2012 @ 16:48:11 #231
286448 broodslager
pi_108048755
quote:
14s.gif Op donderdag 16 februari 2012 15:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Wel ontzettend zwaar om te kneden trouwens :o
Ja het is een goede training voor je spieren, dat kneden.
Mijn (simpele huurwoning) aanrecht is erdoor los gekomen van de muur :P
  donderdag 16 februari 2012 @ 17:10:00 #232
47758 LeeHarveyOswald
pi_108049413
Mijn aanrecht -hier met pizza- deukte in. Ook dat had ik nog niet eerder meegemaakt :P

  zaterdag 18 februari 2012 @ 01:12:22 #233
170776 Revje1
pi_108106984
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 16:43 schreef broodslager het volgende:

[..]

Dat van de oven/magnetron moet ik nog proberen, maar de rest heb ik aan mogelijke problemen wel uitgesloten.
Aangezien met dit weer de luchtvochtigheid binnenshuis ook erg laag is heb ik daar ook nog een beetje mee lopen klooien, maar dat leidt niet echt tot verbetering.

Suiker zit altijd in de recepten die ik gebruik (voor zoete broodjes en natuurlijk als katalysator?? voor de gist).
Zout gaat er als laatste in, ook wel na 5 min kneden gedaan zoals veel recepten aangeven, maar dit geeft bij mij geen verschil.
Het lijkt er in ieder geval op dat in de meeste gevallen de 2e rijs niet goed gaat.
Er vind geen échte verdubbeling plaats.
De 1e rijs gaat redelijk, maar na een dik uur zit ook daar nog geen 100% verdubbeling in.

Ik heb een jumbo in de buurt, zal een zakje proberen.
Zout na 5 minuten kneden erbij doen is niet de oplossing. Zorg dat je 10 minuten goed kneed. Kijk voor meer tips van mij naar eerdere berichten.
Hoelang is je eerste rijs?
En zet eens je recept hier neer.

[ Bericht 4% gewijzigd door Revje1 op 18-02-2012 01:21:48 ]
  zaterdag 18 februari 2012 @ 08:44:14 #234
250038 mascarpone
pi_108109127
Heb al een paar keer super heerlijk stokbrood gemaakt volgens dit recept:

http://m.youtube.com/inde(...)/watch?v=JTY4WJRSzY8
  zaterdag 18 februari 2012 @ 11:18:16 #235
216210 Ml-etje
pi_108110922
Mogge! Er staan vandaag een spelt-lijnzaadbrood en 2 pestobroden (verschillende wijze gemaakt) te rijzen.

Wilde een brood maken met een poolish, was alleen vergeten dat die de avond tevoren gemaakt moet worden.

Volgende week eens proberen een zuurdesem te maken via deze methode http://uitdekeukenvanarde(...)on-zuurdesemers.html
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 18 februari 2012 @ 18:21:48 #236
216210 Ml-etje
pi_108122566
http://uitdekeukenvanarde(...)ogde-tomaten-en.html

Superrecept :9 zelfgemaakte pesto met zongedroogde tomaatjes en pecannoten door het brood en het kleine stukje dat ik op heb was zooo lekker :9

Eveneens een aanrader

http://uitdekeukenvanarde(...)od-met-lijnzaad.html
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † zaterdag 18 februari 2012 @ 20:34:32 #237
91830 MaximusTG
pi_108127091
Ja, Levine heeft altijd erg lekkere broden. Erg professioneel. Is ze ook in feite. En een hele mooie brood oven!
  maandag 20 februari 2012 @ 21:40:13 #238
47758 LeeHarveyOswald
pi_108205250
Nu een poolish aan het maken op Piets' manier (Voor mn speltbrood dat ik overmorgen voor lunch ga eten - de poolish staat dus 24 uur). Moet ik dit afdekken in de koelkast?
  maandag 20 februari 2012 @ 21:41:25 #239
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108205312
quote:
2s.gif Op maandag 20 februari 2012 21:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nu een poolish aan het maken op Piets' manier (Voor mn speltbrood dat ik overmorgen voor lunch ga eten - de poolish staat dus 24 uur). Moet ik dit afdekken in de koelkast?
Ja, anders droogt de opp uit.
En vergeet hem niet te voeren met wat druiven of ander zoets.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 februari 2012 @ 21:43:10 #240
47758 LeeHarveyOswald
pi_108205395
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, anders droogt de opp uit.
En vergeet hem niet te voeren met wat druiven of ander zoets.
Halve theelepel suiker zit er in. Is dat genoeg? (100 gram speltbloem, 100 gram water, 2 a 3 gram gist, 1 a 2 gram suiker)
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:31:19 #241
265105 evo87
pi_108389808
volkoren pistoletjes gebakken, hot dogs gegeten :P



  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:34:35 #242
216210 Ml-etje
pi_108389920
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:31 schreef evo87 het volgende:
volkoren pistoletjes gebakken, hot dogs gegeten :P

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oh nice!! Receptje?

Hier staat de zuurdesem op dag drie te bubbelen.
Moet eigenlijk de helft weggooien :@

Heb de pakken ongezoette ananassap van de Aldi meegenomen als voer.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:03:34 #243
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108390862
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:34 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Oh nice!! Receptje?

Hier staat de zuurdesem op dag drie te bubbelen.
Moet eigenlijk de helft weggooien :@

Heb de pakken ongezoette ananassap van de Aldi meegenomen als voer.
Deeg maken met roggemeel, deel bewaren, broden van bakken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:22:30 #244
216210 Ml-etje
pi_108391641
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Deeg maken met roggemeel, deel bewaren, broden van bakken
Je bent iets te compact voor mij :D

De helft die ik weg zou moeten gooien gebruiken om een deeg van te maken met roggemeel?
En de andere helft gewoon verder gaan voederen?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:25:02 #245
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108391747
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:22 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Je bent iets te compact voor mij :D

De helft die ik weg zou moeten gooien gebruiken om een deeg van te maken met roggemeel?
En de andere helft gewoon verder gaan voederen?
Neuh.
Gewoom met alle starter broden maken en bv invriezen, en een deel van het deeg achter houden en dat verder gebruiken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:29:23 #246
216210 Ml-etje
pi_108391889
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neuh.
Gewoom met alle starter broden maken en bv invriezen, en een deel van het deeg achter houden en dat verder gebruiken.
Oh zo :)
Maar ik moet deze stappen nog nemen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:36:37 #247
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108392175
Ah okay, waarom tarwe? Zou er ook eentje met roggemeel maken, en van het roggedeeg verder gebruiken als de zuurdesem.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:38:38 #248
216210 Ml-etje
pi_108392254
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Ah okay, waarom tarwe? Zou er ook eentje met roggemeel maken, en van het roggedeeg verder gebruiken als de zuurdesem.
Ben gestart met roggemeel en dan daarna tarwe.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † zaterdag 25 februari 2012 @ 20:11:24 #249
91830 MaximusTG
pi_108393454
Piet, het is een stappenplan om een cultuur te starten, en je begint met rogge omdat daar meer gewenste gisten e.d. op zitten. En vervolgens maak je er een starter van voor tarwebroden. Maar je kan natuurlijk een deel van je moedercultuur nemen en die alleen nog rogge of een ander graan voeren.

En volgens mij is het wel beter om puur een cultuur in de koelkast te bewaren, dan een deel van het oude deeg achter houden, omdat daar ook zout in zit. Verder is zo'n cultuur in de koelkast ook meer vloeibaar wat voor de thuisbasis makkelijker doseren en verversen is.

@MI-etje: je hoeft niet per se de helft weg te gooien, dat is alleen omdat omdat hoeveelheid anders zo snel groeit. Je hoeft alleen te verdubbelen.
Je kan ook de helft in een ander bakje doen, en die ook verder voeren. Heb je meer kans op een goede cultuur.
Spreid je winkansen en zo ;).
  zaterdag 25 februari 2012 @ 20:43:13 #250
216210 Ml-etje
pi_108394685
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 20:11 schreef MaximusTG het volgende:
Piet, het is een stappenplan om een cultuur te starten, en je begint met rogge omdat daar meer gewenste gisten e.d. op zitten. En vervolgens maak je er een starter van voor tarwebroden. Maar je kan natuurlijk een deel van je moedercultuur nemen en die alleen nog rogge of een ander graan voeren.

En volgens mij is het wel beter om puur een cultuur in de koelkast te bewaren, dan een deel van het oude deeg achter houden, omdat daar ook zout in zit. Verder is zo'n cultuur in de koelkast ook meer vloeibaar wat voor de thuisbasis makkelijker doseren en verversen is.

@MI-etje: je hoeft niet per se de helft weg te gooien, dat is alleen omdat omdat hoeveelheid anders zo snel groeit. Je hoeft alleen te verdubbelen.
Je kan ook de helft in een ander bakje doen, en die ook verder voeren. Heb je meer kans op een goede cultuur.
Spreid je winkansen en zo ;).
Ik ga het zo doen inderdaad :) Overigens ga ik wel speltzuurdesem bakken en volgende keer proberen een zuurdesem te maken op basis van spelt na de roggemeel.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † zaterdag 25 februari 2012 @ 20:53:13 #251
91830 MaximusTG
pi_108395040
Ja, maar je hoeft dus niet opnieuw te beginnen dan he? Je hebt straks hopelijk een cultuur die uit een evenwicht van gist(en) en melkzuurbacterien bestaat. Als je die consequent alleen spelt voert heb je ook een zuurdesem op basis van spelt.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 20:54:03 #252
216210 Ml-etje
pi_108395063
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 20:53 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, maar je hoeft dus niet opnieuw te beginnen dan he? Je hebt straks hopelijk een cultuur die uit een evenwicht van gist(en) en melkzuurbacterien bestaat. Als je die consequent alleen spelt voert heb je ook een zuurdesem op basis van spelt.
^O^ thanks voor je tips! Blij mee :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † zaterdag 25 februari 2012 @ 21:00:59 #253
91830 MaximusTG
pi_108395329
Graag gedaan hoor, leuk dat je zo enthousiast bent. Bubbelt je cultuur al lekker?
Vaak omroeren is ook goed, beluchten in feite.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 21:03:50 #254
216210 Ml-etje
pi_108395449
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 21:00 schreef MaximusTG het volgende:
Graag gedaan hoor, leuk dat je zo enthousiast bent. Bubbelt je cultuur al lekker?
Vaak omroeren is ook goed, beluchten in feite.
Ja er zijn bubbels te zien :Y
Zal hem straks nog even een keer omroeren.
Het enthousiasme groeit naarmate het brood beter wordt ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 26 februari 2012 @ 09:30:26 #255
265105 evo87
pi_108406770
brood bakken is gewoon geniaal, de beloning is erg verslavend :P
volkoren chocolade cranberry brood vanochtend.



  zondag 26 februari 2012 @ 18:46:30 #256
250684 piepkuiken21
pi_108426851
ik heb vandaag voor het eerst, witbrood gebakken. Ik vond het niet erg lekker, het smaakte naar gist ofzo? wat ik heb gebruikt: 250g bloem, 160g water, 3,5 gr gist en 3,5 g zout. Wat doe ik fout?
  zondag 26 februari 2012 @ 18:48:47 #257
47758 LeeHarveyOswald
pi_108426931
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:46 schreef piepkuiken21 het volgende:
ik heb vandaag voor het eerst, witbrood gebakken. Ik vond het niet erg lekker, het smaakte naar gist ofzo? wat ik heb gebruikt: 250g bloem, 160g water, 3,5 gr gist en 3,5 g zout. Wat doe ik fout?
Ik zou zelf meer water doen, maar dat mag het probleem niet zijn... Gist geactiveerd met een klein beetje suiker, en lauwwarm water gebruikt?
  zondag 26 februari 2012 @ 19:22:31 #258
250684 piepkuiken21
pi_108428480
geen suiker gebruikt, doe ik nooit in het normale brood (spelt)
  zondag 26 februari 2012 @ 19:32:10 #259
217782 FutureFairytale
pi_108429026
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 09:30 schreef evo87 het volgende:
brood bakken is gewoon geniaal, de beloning is erg verslavend :P
volkoren chocolade cranberry brood vanochtend.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Cool met die grote stukken chocola!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2012 @ 11:00:01 #260
91830 MaximusTG
pi_108455480
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:46 schreef piepkuiken21 het volgende:
ik heb vandaag voor het eerst, witbrood gebakken. Ik vond het niet erg lekker, het smaakte naar gist ofzo? wat ik heb gebruikt: 250g bloem, 160g water, 3,5 gr gist en 3,5 g zout. Wat doe ik fout?
Wat was de verdere werkwijze, want daar zal het waarschijnlijk aan liggen? Te snel gerezen denk ik zelf eigenlijk..
  maandag 27 februari 2012 @ 17:54:31 #261
216210 Ml-etje
pi_108470728
Mijn zuurdesem wil niet verdubbelen, hij rijst wel keurig maar verdubbelen ho maar.
Krijg bijna de neiging er wat ananassap (ongezoet) bij te doen om hem te "voeren".
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 27 februari 2012 @ 19:00:58 #262
154313 MinderMutsig
Theeleut
pi_108473151
Mijn pizzasteen is onderweg! *O*
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 27 februari 2012 @ 22:30:53 #263
250684 piepkuiken21
pi_108484891
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 11:00 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Wat was de verdere werkwijze, want daar zal het waarschijnlijk aan liggen? Te snel gerezen denk ik zelf eigenlijk..
dat reizen hoe beïnvloed ik dat? hij heeft een uur gestaan, toen doorgekneed en in de oven gedaan
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2012 @ 22:42:01 #264
91830 MaximusTG
pi_108485436
Rijzen is afhankelijk van een heleboel factoren. Bijvoorbeeld temperatuur, starthoeveelheid gist, vochtigheid deeg.. Maar je hebt het deeg na het rijzen nog een keer gekneed en toen meteen gebakken?
Dan zal ie ook wel compact geweest zijn.
Wat normaal is, is dat je, het deeg maakt, laat rijzen. Dan vormen tot bv een bol, of in een vorm doen. Dan weer rijzen en zo de oven in.
  maandag 27 februari 2012 @ 22:56:18 #265
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108486096
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 17:54 schreef Ml-etje het volgende:
Mijn zuurdesem wil niet verdubbelen, hij rijst wel keurig maar verdubbelen ho maar.
Krijg bijna de neiging er wat ananassap (ongezoet) bij te doen om hem te "voeren".
Voeg wat gist toe
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 09:32:08 #266
154313 MinderMutsig
Theeleut
pi_108493789
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 22:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voeg wat gist toe
Dat zou ik niet doen. Je maakt een zuurdesemcultuur juist om zakjesgist en verse gist te vermijden dus het zou zonde zijn om die te verpesten met gist. Dat is wel een goede noodgreep als je zuurdesembrooddeeg niet wil rijzen maar ik zou dat niet doen met de zuurdesemcultuur.

MI-tje: voer je hem op 't oog of weeg je het meel en water echt af?
Ik houd de mijne op 100% hydratie. Ik neem bv 80 gr zuursedem en voeg 80 gr water en 80 gr meel toe. Sinds ik het afweeg doet die van mij het een stuk beter.

Het zuurdesem dat ik overhoud en dat niet gebruikt wordt voor brood bakken gebruik ik voor muffins of pannenkoekjes. Ik wil binnenkort ook eens proberen om bagels te maken.
There is no love sincerer than the love of food.
  † In Memoriam † dinsdag 28 februari 2012 @ 10:06:45 #267
91830 MaximusTG
pi_108494464
Klopt ja, niet je moedercultuur verontreinigen. Wordt idd wel vaak met brood gedaan, zuurdesem met beetje gist om betrouwbaarder te rijzen.
Kan zijn dat je dus in je cultuur een wat minder potente gist hebt zitten. Of dat ie nog niet voldoende tijd heeft gehad om te vermenigvuldigen...
Geduld hebben, meer kan je niet doen denk ik.. Of een keer een desem starten vanaf een andere basis, bv roggemeel van een andere producent.
Ananassap zal nu niet veel nut hebben. Dat wordt gebruikt om vanaf begin af aan een zure omgeving te maken, waarin een bepaalde bacterie niet kan overleven, omdat je die niet wil hebben. Een Leuconostoc was het volgens mij. Dan kan ook in het begin de illusie van een goed groeiende desem geven, omdat die al snel veel gas produceert.
Maar als het goed is is je desem ondertussen van zichzelf al zuur.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 11:02:00 #268
216210 Ml-etje
pi_108495662
Ah dan laat ik hem gewoon nog even staan.
Ik wil juist van de gist af inderdaad.

Ga hem morgen splitsen als hij nog wel goed bubbelt enz.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 28 februari 2012 @ 14:24:33 #269
224384 Kentoet
pi_108502194
Mijn eerste broodje staat nu in de oven. Wat moet ik doen als de oven klaar is?
Op een rooster op het aanrecht of bv onder een theedoek af laten koelen?
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  † In Memoriam † dinsdag 28 februari 2012 @ 14:31:20 #270
91830 MaximusTG
pi_108502455
Dat ligt eraan; Als je het brood bedekt wordt de korst zachter.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 14:34:57 #271
224384 Kentoet
pi_108502594
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 14:31 schreef MaximusTG het volgende:
Dat ligt eraan; Als je het brood bedekt wordt de korst zachter.
De korst was net best wel hard toen ik het broodje uit de oven haalde, daarom twijfelde ik over de theedoek. Of lijkt de korst harder als het broodje net klaar is?

Maar de "normale weg is gewoon open en bloot af laten koelen op het aanrecht? (op een rooster)
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  † In Memoriam † dinsdag 28 februari 2012 @ 14:49:59 #272
91830 MaximusTG
pi_108503149
Jep, helemaal af laten koelen. Dan pas aansnijden. Bewaren in een papieren of plastic zak. Zeker niet in de koelkast.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 15:59:54 #273
170776 Revje1
pi_108505833
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 22:30 schreef piepkuiken21 het volgende:

[..]

dat reizen hoe beïnvloed ik dat? hij heeft een uur gestaan, toen doorgekneed en in de oven gedaan
Als ik dit letterlijk moet nemen wat je hier typt dan heb je dat brood dus eigenlijk erg goed naar de klote geholpen.
Hoe kom je erbij om na het rijzen het nogeens te gaan kneden? Dan kan je namelijk het brood beter gelijk in de container gooien inplaats van in de oven.

Maar ik wil graag uitleg geven maar ik wil eerst weten waarom je het op die manier gedaan heb.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 16:44:44 #274
47758 LeeHarveyOswald
pi_108507250
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 15:59 schreef Revje1 het volgende:

[..]

Als ik dit letterlijk moet nemen wat je hier typt dan heb je dat brood dus eigenlijk erg goed naar de klote geholpen.
Hoe kom je erbij om na het rijzen het nogeens te gaan kneden? Dan kan je namelijk het brood beter gelijk in de container gooien inplaats van in de oven.

Maar ik wil graag uitleg geven maar ik wil eerst weten waarom je het op die manier gedaan heb.
Dat doe ik ook altijd... Kneden, uur rijzen, kneden, half uurtje reizen in lauwe oven, en dan de temperatuur omhoog...
  dinsdag 28 februari 2012 @ 16:54:26 #275
170776 Revje1
pi_108507580
En dan vragen mensen zich af waarom hun brood niet mooi omhoog komt:)
  dinsdag 28 februari 2012 @ 16:56:22 #276
47758 LeeHarveyOswald
pi_108507652
Ik krijg alles prima omhoog, ook mn brood :P
  dinsdag 28 februari 2012 @ 16:59:45 #277
170776 Revje1
pi_108507762
Als je gewoon 1 keer goed kneed heeft die 2de keer kneden geen enkele zin. Bij die 2de keer ben je gewoon bezig het werk van de eerste kneding te verpesten.
Dus gewoon Kneden dan 20 minuten rusten/rijzen, Vormen en in het blik doen en dan rijzen tot gewenste hoogte en dan bakken.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 19:10:45 #278
224384 Kentoet
pi_108512382
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 14:49 schreef MaximusTG het volgende:
Jep, helemaal af laten koelen. Dan pas aansnijden. Bewaren in een papieren of plastic zak. Zeker niet in de koelkast.
Ok bedankt:)
De korst is erg goed gelukt btw. Het brood zelf was nogal "zwaar", volgende keer moet ik het dus iets luchtiger laten worden.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  woensdag 29 februari 2012 @ 11:23:07 #279
216210 Ml-etje
pi_108538193
*O* motherstarter gemaakt en hij bubbelt en doet *O*

De overgebleven helft seedculture heb ik als echter Hollander gevoerd en die doet het beter dan ooit tevoren O+

Vanavond bakken :9
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  woensdag 29 februari 2012 @ 11:24:48 #280
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_108538253
Ik durf niet aan mijn sour dough starter te beginnen! Ik ben bang dat ik 'm vermoord :')
Ja doei.
  woensdag 29 februari 2012 @ 11:28:36 #281
216210 Ml-etje
pi_108538355
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 11:24 schreef motorbloempje het volgende:
Ik durf niet aan mijn sour dough starter te beginnen! Ik ben bang dat ik 'm vermoord :')
:D hij praat niet hoor ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † woensdag 29 februari 2012 @ 12:16:35 #282
91830 MaximusTG
pi_108539698
Oh ja, die had je gekocht he? Moet je alles in een keer gebruiken?
  woensdag 29 februari 2012 @ 13:30:36 #283
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_108542108
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 16:59 schreef Revje1 het volgende:
Als je gewoon 1 keer goed kneed heeft die 2de keer kneden geen enkele zin. Bij die 2de keer ben je gewoon bezig het werk van de eerste kneding te verpesten.
Dus gewoon Kneden dan 20 minuten rusten/rijzen, Vormen en in het blik doen en dan rijzen tot gewenste hoogte en dan bakken.
Echt? Ik had in dit topic nota bene geleerd dat er altijd een tweede kneed en een tweede rijs nodig is. 8)7
Er staat nu een pompoenbrood te rijzen, ik heb er de helft minder gist in gedaan dus ik laat 'm langer rijzen dan anders.
  † In Memoriam † woensdag 29 februari 2012 @ 14:02:06 #284
91830 MaximusTG
pi_108543187
Een tweede kneed? Dat heb ik hier nog nooit gezien hoor. Altijd kneden, rijzen, vormen, rijzen, bakken.
Alleen de tijden van rijzen wisselen nog wel. Afhankelijk van of je snel een brood wil bakken, of langzaam een eigen smaak wil ontwikkelen.
  woensdag 29 februari 2012 @ 14:19:15 #285
47758 LeeHarveyOswald
pi_108543740
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 14:02 schreef MaximusTG het volgende:
Een tweede kneed? Dat heb ik hier nog nooit gezien hoor. Altijd kneden, rijzen, vormen, rijzen, bakken.
Alleen de tijden van rijzen wisselen nog wel. Afhankelijk van of je snel een brood wil bakken, of langzaam een eigen smaak wil ontwikkelen.
Het staat zelfs in de OP ... :P
  woensdag 29 februari 2012 @ 14:21:18 #286
47758 LeeHarveyOswald
pi_108543800
Volkoren, Focaccia, Honing-walnoot, allemaal zeggen ze: Kneden na het rijzen :)
  † In Memoriam † woensdag 29 februari 2012 @ 14:40:25 #287
91830 MaximusTG
pi_108544496
Verrek, je hebt gelijk. In de spoiler. Recepten nooit gelezen :+. Maar dat zijn dus een partij slecht geschreven recepten :P. In het geval van dat walkornbrood snap ik wel wat ze bedoelen, omdat ze er dingen doorkneden.
Maar in de andere gevallen bedoelen ze of met 'kneden' het vormen van het brood, of ze bedoelen ermee dat je er licht de lucht uitslaat ('degassing' ).

Maar je gaat niet na de eerste rijs je brood uitgebreid kneden. Maar ik geloof ook niet dat piepkuiken21 dat gedaan heeft. Probleem zit hier in het gebruik van de verkeerde termen denk ik.
  woensdag 29 februari 2012 @ 14:57:27 #288
47758 LeeHarveyOswald
pi_108545167
Ik doe het wel altijd, en het rijst prima. Ik zal de volgende batch (dat zal dit weekend zijn denk ik) de ene helft enkel gekneed en de andere helft dubbelgekneed doen :)
  woensdag 29 februari 2012 @ 14:57:52 #289
47758 LeeHarveyOswald
pi_108545179
En er gelijk een fotoverslag van maken, en dan moeten we misschien de OP maar updaten :P
  † In Memoriam † woensdag 29 februari 2012 @ 15:16:21 #290
91830 MaximusTG
pi_108545789
Ja, maar hoelang 'kneed' je dan die tweede keer?
  woensdag 29 februari 2012 @ 15:47:42 #291
47758 LeeHarveyOswald
pi_108546903
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 15:16 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, maar hoelang 'kneed' je dan die tweede keer?
Minuut of tien (eerste keer twintig).
  woensdag 29 februari 2012 @ 19:45:43 #292
170776 Revje1
pi_108556206
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 13:30 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Echt? Ik had in dit topic nota bene geleerd dat er altijd een tweede kneed en een tweede rijs nodig is. 8)7
Er staat nu een pompoenbrood te rijzen, ik heb er de helft minder gist in gedaan dus ik laat 'm langer rijzen dan anders.
Mengen/kneden als eerste natuurlijk. Daarom zei ik in eerdere berichten dat het kneden het belangrijkste is van heel het brood maken is. Met kneden maak je de structuur in je deeg zodat dus je deeg omhoog komt tijdens het bakken. Door een goede structuur te kneden voorkom je dat je brood instort.
Na het kneden laat je het deeg ongeveer 20 minuten rusten/rijzen. Je deeg heeft namelijk aardig wat te verwerken gehad als je tenminste wel echt intensief kneed.
Na die rust periode vorm je het deeg om het bijv in een blik te doen. Met deze behandeling sla je wel de lucht eruit. Voorderest bewerk je het deeg alleen om er bijv een pil van de maken. Dit mag niet lijken op kneden.

Als ik lees dat mensen een uur laten rijzen en daarna weer volop gaan kneden dan maak je heel die structuur kapot.
De structuur of dus glutennetwerk vormt zich tijdens het rijzen. Dus na een uur rijzen zit er al een heel netwerk in het deeg als je dan weer opnieuw gaat kneden maak je heel het ontwikkelde netwerk kapot. Kans dat dan je brood niet omhoog komt of een cake achtige vorm houd tijdens het bakken word dan heel erg groot.

Word tijd voor een nieuwe OP :)
  woensdag 29 februari 2012 @ 20:23:23 #293
216210 Ml-etje
pi_108558222
Ipv kneden, lucht eruit slaan heb ik geleerd na die rijs.

Ben as we speak hiermee bezig: http://uitdekeukenvanarde(...)lnoten-rozijnen.html

Zal voor morgen ook eea voorbereiden dan kan ik nog wat zuurdesembroden maken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  woensdag 29 februari 2012 @ 23:48:57 #294
117107 MarcoD
.........
pi_108570692
Gister deze gemaakt: Zacht witbrood met zuurdesem.
En deze pannekoekjes als avondeten: Klondike pancakes.

Dat zuurdesem is heel leuk om te doen maar om hem zo op te starten duurt best lang, dat zachte witbrood was erg leuk om te maken, wel veel wachten maar het was het eindresultaat zeker waard! Super lekker en ook wel luchtig brood :), het was vandaag wel weer wennen met het brood van de supermarkt :%
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  donderdag 1 maart 2012 @ 22:15:03 #295
216210 Ml-etje
pi_108605654
Zuurdesem is lang wachten maar het zeker waard.
Avond tevoren maken en dan s'nachts eerste rijs en dan vervolgens een korte 2e rijs er overheen van een uurtje werkte hier prima.
Wel enorm sticky deeg dus ik heb het maar in een vorm gegooid.

Iemand tips daarvoor?

Kreeg deze vandaag, denk niet dat het met brood werkt?
ZIjn stoommandjes voor kleine hapjes..

Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † donderdag 1 maart 2012 @ 22:29:25 #296
91830 MaximusTG
pi_108606487
Zoeen heb ik ook! Broodjes bapao zelf maken he ;)?
  donderdag 1 maart 2012 @ 22:37:17 #297
216210 Ml-etje
pi_108606948
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 22:29 schreef MaximusTG het volgende:
Zoeen heb ik ook! Broodjes bapao zelf maken he ;)?
Ah ok :D
Buuf dacht dat ik er wel brood in kon laten rijzen :D

Rijsmandjes staan in bestelling maar ik vind de bloem aan de korst echt vies :X
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 3 maart 2012 @ 13:58:36 #298
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_108662636
Heb nu oerspeltmeel en soezie volkorenmeel.
wat zou een lekkere verhouding zijn? 50/50?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zaterdag 3 maart 2012 @ 14:05:43 #299
47758 LeeHarveyOswald
pi_108662856
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 13:58 schreef uniekhoorn het volgende:
Heb nu oerspeltmeel en soezie volkorenmeel.
wat zou een lekkere verhouding zijn? 50/50?
100 van het een, 100 van het ander, en een speltbrood en een volkorenbrood bakken?
  zaterdag 3 maart 2012 @ 15:07:10 #300
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_108664663
Laat maar, heb het nu allemaal in de kneder blijkt het spelt incl. gist te zijn :') Beetje veel gist dus... Nou ja, probeer het wel.
250 volkorenmeel, 250 spelt met gist :(, zakje gist, beetje honing, 8 gr. zout.

We zullen zien :P
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zaterdag 3 maart 2012 @ 15:25:52 #301
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_108665331
Rijs 1
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')