abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 februari 2012 @ 16:42:22 #201
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107795353
Foto's zijn niet zo goed want met m'n mobiel gemaakt. Maar dit is echt een mega simpel en lekker brood. Met honing en walnoten :)

recept
My mama didn't raise no fool
  † In Memoriam † donderdag 9 februari 2012 @ 17:04:47 #202
91830 MaximusTG
pi_107796116
Ah, een sodabread. Die zijn inderdaad snel klaar ja ;).
  donderdag 9 februari 2012 @ 18:42:50 #203
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107799259
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 17:04 schreef MaximusTG het volgende:
Ah, een sodabread. Die zijn inderdaad snel klaar ja ;).
en erg machtig :+
My mama didn't raise no fool
pi_107866810
Vandaag voor >40 euro aan inkopen gedaan bij een molen hier in de buurt (www.3kleur.nl). Oa. speltbloem, speltmeel, frans 'stokbrood'bloem, volkorenmeel, Pizzameel, honing, lijnzaad, gist en verse gist, en koekjesvormen.
pi_107867141
Heeft iemand een linkje met goede info over zuurdesem? Ik zie in de link wel een recept van Jamie Oliver. Daar is me de uitleg bij vrijdag niet helemaal duidelijk. Er staat iets over een proces wat je de volgende dag herhaalt, en de dag erna en de dag erna. Wat wordt daar precies mee bedoeld?
  † In Memoriam † zaterdag 11 februari 2012 @ 19:20:29 #206
91830 MaximusTG
pi_107868375
Ik zit nu in de bus, dus om nu alle links te plakken, maar ik heb hier een recept voor een desemcultuur uit het boek van Reinhart

http://db.tt/x1MeBO3Z

Link openen, en dan laatste cijfer veranderen voor volgende pagina's. Zijn er 5
pi_107868696
Tnx! En wat is hier 'seed culture'? want ik zie andere recepten waar je alleen meel en water mengt.
  † In Memoriam † zaterdag 11 februari 2012 @ 19:35:44 #208
91830 MaximusTG
pi_107868977
Wat je hier doet is inderdaad op basis van water (of in dit geval ananassap) en meel, een seed culture maken waarin je de gewenste gisten en melkzuurbacterien kweekt. Dat doe je (als het goed is) een keer. Daarna maak je van die seed culture een mother starter. Dat is hetgeen je in de koelkast bewaart, steeds voert en af en toe een stuk van af neemt om mee te bakken.
pi_107869073
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 19:35 schreef MaximusTG het volgende:
Wat je hier doet is inderdaad op basis van water (of in dit geval ananassap) en meel, een seed culture maken waarin je de gewenste gisten en melkzuurbacterien kweekt. Dat doe je (als het goed is) een keer. Daarna maak je van die seed culture een mother starter. Dat is hetgeen je in de koelkast bewaart, steeds voert en af en toe een stuk van af neemt om mee te bakken.
Oke, dat onderscheid was me niet helemaal duidelijk :)
  † In Memoriam † zaterdag 11 februari 2012 @ 19:54:05 #210
91830 MaximusTG
pi_107869544
Ja, dat is even lastig. In feite is het gewoon weer een keer verversen, maar je begint dan met relatief weinig seed culture tov de rest.
Gistcellen groeien dan sneller dan de melkzuurbacterien, waardoor die tijdelijk de overhand krijgen. Je zult ook zien dat je desem steeds zuurder wordt naarmate ie langer geleden is ververst.
In plaats van ananassap kan je ook een ander zuur sap nemen. Ik had versgeperst sinaasappelsap genomen.
pi_107869663
En je moet geloof ik wel minstens volkorenmeel hebben, of niet? Heb nu alleen tarwemeel/fijn volkorenmeel in huis (mix).
  † In Memoriam † zaterdag 11 februari 2012 @ 20:00:13 #212
91830 MaximusTG
pi_107869767
Beste is biologisch roggemeel. Hebben ze wel bij een natuurwinkel. Maakt niks uit voor de uiteindelijke starter, want je kan een cultuur zo omvormen door het bv alleen met tarwemeel of bloem te verversen.
Maar je zou het op zich wel met tarwemeel kunnen proberen.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 20:19:28 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107870425
Zuurkoolsap, joghurt, karnemelk, bevatten ook melkzuurbacterieen.
De vraag is, wat wil je bereiken met je desem? Smaak of wil je roggebloem laten rijzen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 20:23:50 #214
45206 Pietverdriet
pi_107870590
Roggemeel bevat geen gluten, daarom gebruik je zuurdesem om er een luchtig brood van te bakken. Er zijn twee soorten roggebrood, het brood dat gemaakt wordt van gebroken rogge, dat lang (wel 8-12 uur) wordt gebakken op lage temperatuur. Dit is wat we in nl vooral als roggebrood kennen, pompernikkel.
Er is ook een roggebrood van gemalen rogge, roggemeel of bloem, daar gebruik je traditioneel zuurdesem omdat dit het mogelijk maakt het brood te laten rijzen, met gist lukt dat niet.
Voor de smaak wordt het ook gebruikt, net als prefermenten en poolish.
pi_107883505
rogge bevat wel een soort gluten, maar oo een stof die deze gluten afbreekt. Door gebruik te maken van zuurdesem maak je deze stof kapot en kan het brood wel goed rijzen.
pi_107892024
Ik had mijn eerste desem gemaakt van biologisch tarwemeel, maar dat werd een heel groot en plat brood omdat het deeg zo fluffy was.
Nu heb ik Duits brood gebakken (ook desembrood, maar uit een kant en klaar pak) en dat wordt wéér zo groot en plat, ook van dat slappe deeg. Niks mis met de smaak overigens, maar boterhammen van 5 cm hoog en 30 cm breed passen niet op mijn bord.
Wat gebeurt er als je zoiets in een vorm bakt? Komt het dan wel omhoog in de vorm of blubbert het over de rand?
pi_107910379
Hoe vorm je je brood? Dat kan ook erg veel verschil maken namelijk.
There is no love sincerer than the love of food.
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 14:41:08 #218
91830 MaximusTG
pi_107929958
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 14:42 schreef Gwywen het volgende:
Ik had mijn eerste desem gemaakt van biologisch tarwemeel, maar dat werd een heel groot en plat brood omdat het deeg zo fluffy was.
Nu heb ik Duits brood gebakken (ook desembrood, maar uit een kant en klaar pak) en dat wordt wéér zo groot en plat, ook van dat slappe deeg. Niks mis met de smaak overigens, maar boterhammen van 5 cm hoog en 30 cm breed passen niet op mijn bord.
Wat gebeurt er als je zoiets in een vorm bakt? Komt het dan wel omhoog in de vorm of blubbert het over de rand?
Maar dat zijn dus geen roggebroden he? Gewoon tarwemeel/bloem? Als je deeg dan inzakt is je glutennetwerk niet goed genoeg ontwikkeld, of je deeg niet goed op spanning na het vormen.
Gebruik anders een rijsmandje of inderdaad een broodvorm.
pi_107930336
Dat tweede brood was wel met roggemeel. Ik heb het extra lang laten rijzen, na de eerste rijs was het weliswaar enorm groot geworden, maar heel slap en zo groot als het was is het bij de tweede rijs niet meer geworden.

Volgende keer toch maar in een vorm proberen inderdaad.
Zo'n broodmandje, is dat een speciaal soort mandje of kun je daar elk willekeurig mandje voor gebruiken?
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 15:11:53 #220
91830 MaximusTG
pi_107931103
Dat is wel een speciaal soort mandje ja, maar je kan er denk ik ook wel een ander mandje voor gebruiken. Een 'Banneton' is traditioneel gemaakt van rotan, maar je hebt ze ook van plastic en siliconen. Je moet ze goed bebloemen voor je het deeg erin doet.
Je kan echter ook een gewone kom of schaal gebruiken. Doe er dan iets van een theedoek of kaasdoek in, en weer goed bebloemen.
pi_107935925
Ik gebruik zo'n ordinair broodmandje van de Action, zo een van riet met een stoffen binnenkantje. Die bloem ik heel goed in met rijstmeel (omdat dat minder vocht absorbeert dan normale bloem) en dan bestrooi ik hem met tarwezelen, maisgries, speltgries of iets anders dat me wel lekker lijkt op het brood. Werkt prima. :Y

Ik wil nog wel graag zo'n 'echt' rijsmandje maar ik heb tot nu toe nog niet veel succes er een te vinden. Ik wil er geen ¤20 voor neerleggen namelijk als ze in Duitsland, waar ik toch regelmatig kom, naar verluid maar zo'n ¤5-¤10 kosten.
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 17:41:35 #222
91830 MaximusTG
pi_107936708
Klopt ja, die mandjes kun je er heel goed voor gebruiken!
Ik heb een 'echt' rijsmandje. Klopt dat ze heel duur zijn om hierheen te halen, verzendkosten hakken er flink in, en ze zijn zelf al vaak 15 euro.
Die ik heb heb ik gekocht op een vrijmarkt in Münster. Ging er met vriendin en mn ouders heen, en vooraf zei ik nog in de auto dat ik graag zo'n ding zou hebben. Wij goed speuren, en ja hoor! Voor maar 2 euro had ik er een :D. Was ook wel de enige op de hele markt.
  maandag 13 februari 2012 @ 17:45:01 #223
45206 Pietverdriet
pi_107936815
quote:
7s.gif Op maandag 13 februari 2012 17:19 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik gebruik zo'n ordinair broodmandje van de Action, zo een van riet met een stoffen binnenkantje. Die bloem ik heel goed in met rijstmeel (omdat dat minder vocht absorbeert dan normale bloem) en dan bestrooi ik hem met tarwezelen, maisgries, speltgries of iets anders dat me wel lekker lijkt op het brood. Werkt prima. :Y

Ik wil nog wel graag zo'n 'echt' rijsmandje maar ik heb tot nu toe nog niet veel succes er een te vinden. Ik wil er geen ¤20 voor neerleggen namelijk als ze in Duitsland, waar ik toch regelmatig kom, naar verluid maar zo'n ¤5-¤10 kosten.
http://www.ebay.de/itm/Br(...)haltswaren_Backzubehör&var=&hash=item68c9425755#ht_595wt_1081

http://www.amazon.de/s/ref=a9_sc_1?rh=i%3Aaps%2Ck%3Agärkorb&keywords=gärkorb&ie=UTF8&qid=1329151546
pi_107941634
Merci Piet. Maar ook die komen inclusief verzendkosten al aardig richting de ¤20.

Ach, ik heb er ook geen haast mee. Vooralsnog werken mijn mandjes prima dus ik houd gewoon mijn ogen open als ik weer in Duitsland aan het shoppen ben en dan loop ik er vast wel eens tegenaan. Eerste prioriteit is nu een pizzasteen en daarna een goede standmixer.
pi_107944425
Oh, wij zijn volgende maand in Duitsland, waar (bij wat voor winkels) koop je dir rijsmandjes?

En kan je een siliconen cakevorm ook gebruiken om brood in te baken, of is dat vragen om mislukkingen?
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 20:36:50 #226
91830 MaximusTG
pi_107944537
Euh, bakwinkels :+? Bij sommige grote warenhuizen soms ook wel. Maar het is denk ik makkelijke van te voren ff te googlen met de plaats waar je heen gaat icm "gärkorbe".
En het lijkt me dat je best wel een brood moet kunnen bakken in een siliconen cakevorm.
pi_108045570
Welke tarwebloem kan ik nu het beste kopen voor witbrood recepten?
Ik heb nu enkele supermarkt zakken geprobeerd, maar deze hebben allemaal te weinig gluten.
Het deeg wil wel rijzen, maar onvoldoende voor luchtige bolletjes/brood.

Ik heb een natuurwinkel in de buurt zitten, dus ik zal daar eens kijken wat er te halen valt.
Waar moet ik precies op letten bij aankoop van een zak tarwebloem?
Ik neem aan dat het daar als no-name zakken verkocht wordt?

n.b alles gaat met de hand en in een degelijke oven, mocht dat nog verschil uitmaken.
Een KA oid is mij te duur.
pi_108045997
Gister brood gemaakt van mn speeltmeel+bloem, en vandaag gegeten. Met verse gist.

Erg goed bevallen, brood was erg mooi, harde dikke korst en zacht en luchtig van binnen.

Wel ontzettend zwaar om te kneden trouwens :o
pi_108046056
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 15:02 schreef broodslager het volgende:
Welke tarwebloem kan ik nu het beste kopen voor witbrood recepten?
Ik heb nu enkele supermarkt zakken geprobeerd, maar deze hebben allemaal te weinig gluten.
Het deeg wil wel rijzen, maar onvoldoende voor luchtige bolletjes/brood.

Ik heb een natuurwinkel in de buurt zitten, dus ik zal daar eens kijken wat er te halen valt.
Waar moet ik precies op letten bij aankoop van een zak tarwebloem?
Ik neem aan dat het daar als no-name zakken verkocht wordt?

n.b alles gaat met de hand en in een degelijke oven, mocht dat nog verschil uitmaken.
Een KA oid is mij te duur.
Ik merk dat het speltbloem dat ik van de molen heb, maar ook met het Jumbo huismerkbloem, dat dit veel 'luchtiger' is en mooier deeg geeft dan met het allergoedkoopste bloem (wat ook veel platter, compacter is als het in de zak zit).

Voor het rijzen de eerdere tips al meegenomen? Een schepje suiker deed bij mij wonderen. En ik doe nu eigenlijk de eerste keer rijzen ook in een lauwe oven (~ 30 graden).
pi_108048565
quote:
2s.gif Op donderdag 16 februari 2012 15:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik merk dat het speltbloem dat ik van de molen heb, maar ook met het Jumbo huismerkbloem, dat dit veel 'luchtiger' is en mooier deeg geeft dan met het allergoedkoopste bloem (wat ook veel platter, compacter is als het in de zak zit).

Voor het rijzen de eerdere tips al meegenomen? Een schepje suiker deed bij mij wonderen. En ik doe nu eigenlijk de eerste keer rijzen ook in een lauwe oven (~ 30 graden).
Dat van de oven/magnetron moet ik nog proberen, maar de rest heb ik aan mogelijke problemen wel uitgesloten.
Aangezien met dit weer de luchtvochtigheid binnenshuis ook erg laag is heb ik daar ook nog een beetje mee lopen klooien, maar dat leidt niet echt tot verbetering.

Suiker zit altijd in de recepten die ik gebruik (voor zoete broodjes en natuurlijk als katalysator?? voor de gist).
Zout gaat er als laatste in, ook wel na 5 min kneden gedaan zoals veel recepten aangeven, maar dit geeft bij mij geen verschil.
Het lijkt er in ieder geval op dat in de meeste gevallen de 2e rijs niet goed gaat.
Er vind geen échte verdubbeling plaats.
De 1e rijs gaat redelijk, maar na een dik uur zit ook daar nog geen 100% verdubbeling in.

Ik heb een jumbo in de buurt, zal een zakje proberen.
pi_108048755
quote:
14s.gif Op donderdag 16 februari 2012 15:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Wel ontzettend zwaar om te kneden trouwens :o
Ja het is een goede training voor je spieren, dat kneden.
Mijn (simpele huurwoning) aanrecht is erdoor los gekomen van de muur :P
pi_108049413
Mijn aanrecht -hier met pizza- deukte in. Ook dat had ik nog niet eerder meegemaakt :P

pi_108106984
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 16:43 schreef broodslager het volgende:

[..]

Dat van de oven/magnetron moet ik nog proberen, maar de rest heb ik aan mogelijke problemen wel uitgesloten.
Aangezien met dit weer de luchtvochtigheid binnenshuis ook erg laag is heb ik daar ook nog een beetje mee lopen klooien, maar dat leidt niet echt tot verbetering.

Suiker zit altijd in de recepten die ik gebruik (voor zoete broodjes en natuurlijk als katalysator?? voor de gist).
Zout gaat er als laatste in, ook wel na 5 min kneden gedaan zoals veel recepten aangeven, maar dit geeft bij mij geen verschil.
Het lijkt er in ieder geval op dat in de meeste gevallen de 2e rijs niet goed gaat.
Er vind geen échte verdubbeling plaats.
De 1e rijs gaat redelijk, maar na een dik uur zit ook daar nog geen 100% verdubbeling in.

Ik heb een jumbo in de buurt, zal een zakje proberen.
Zout na 5 minuten kneden erbij doen is niet de oplossing. Zorg dat je 10 minuten goed kneed. Kijk voor meer tips van mij naar eerdere berichten.
Hoelang is je eerste rijs?
En zet eens je recept hier neer.

[ Bericht 4% gewijzigd door Revje1 op 18-02-2012 01:21:48 ]
pi_108109127
Heb al een paar keer super heerlijk stokbrood gemaakt volgens dit recept:

http://m.youtube.com/inde(...)/watch?v=JTY4WJRSzY8
pi_108110922
Mogge! Er staan vandaag een spelt-lijnzaadbrood en 2 pestobroden (verschillende wijze gemaakt) te rijzen.

Wilde een brood maken met een poolish, was alleen vergeten dat die de avond tevoren gemaakt moet worden.

Volgende week eens proberen een zuurdesem te maken via deze methode http://uitdekeukenvanarde(...)on-zuurdesemers.html
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_108122566
http://uitdekeukenvanarde(...)ogde-tomaten-en.html

Superrecept :9 zelfgemaakte pesto met zongedroogde tomaatjes en pecannoten door het brood en het kleine stukje dat ik op heb was zooo lekker :9

Eveneens een aanrader

http://uitdekeukenvanarde(...)od-met-lijnzaad.html
  † In Memoriam † zaterdag 18 februari 2012 @ 20:34:32 #237
91830 MaximusTG
pi_108127091
Ja, Levine heeft altijd erg lekkere broden. Erg professioneel. Is ze ook in feite. En een hele mooie brood oven!
pi_108205250
Nu een poolish aan het maken op Piets' manier (Voor mn speltbrood dat ik overmorgen voor lunch ga eten - de poolish staat dus 24 uur). Moet ik dit afdekken in de koelkast?
  maandag 20 februari 2012 @ 21:41:25 #239
45206 Pietverdriet
pi_108205312
quote:
2s.gif Op maandag 20 februari 2012 21:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nu een poolish aan het maken op Piets' manier (Voor mn speltbrood dat ik overmorgen voor lunch ga eten - de poolish staat dus 24 uur). Moet ik dit afdekken in de koelkast?
Ja, anders droogt de opp uit.
En vergeet hem niet te voeren met wat druiven of ander zoets.
pi_108205395
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, anders droogt de opp uit.
En vergeet hem niet te voeren met wat druiven of ander zoets.
Halve theelepel suiker zit er in. Is dat genoeg? (100 gram speltbloem, 100 gram water, 2 a 3 gram gist, 1 a 2 gram suiker)
pi_108389808
volkoren pistoletjes gebakken, hot dogs gegeten :P

pi_108389920
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:31 schreef evo87 het volgende:
volkoren pistoletjes gebakken, hot dogs gegeten :P

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oh nice!! Receptje?

Hier staat de zuurdesem op dag drie te bubbelen.
Moet eigenlijk de helft weggooien :@

Heb de pakken ongezoette ananassap van de Aldi meegenomen als voer.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:03:34 #243
45206 Pietverdriet
pi_108390862
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:34 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Oh nice!! Receptje?

Hier staat de zuurdesem op dag drie te bubbelen.
Moet eigenlijk de helft weggooien :@

Heb de pakken ongezoette ananassap van de Aldi meegenomen als voer.
Deeg maken met roggemeel, deel bewaren, broden van bakken
pi_108391641
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Deeg maken met roggemeel, deel bewaren, broden van bakken
Je bent iets te compact voor mij :D

De helft die ik weg zou moeten gooien gebruiken om een deeg van te maken met roggemeel?
En de andere helft gewoon verder gaan voederen?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:25:02 #245
45206 Pietverdriet
pi_108391747
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:22 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Je bent iets te compact voor mij :D

De helft die ik weg zou moeten gooien gebruiken om een deeg van te maken met roggemeel?
En de andere helft gewoon verder gaan voederen?
Neuh.
Gewoom met alle starter broden maken en bv invriezen, en een deel van het deeg achter houden en dat verder gebruiken.
pi_108391889
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neuh.
Gewoom met alle starter broden maken en bv invriezen, en een deel van het deeg achter houden en dat verder gebruiken.
Oh zo :)
Maar ik moet deze stappen nog nemen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:36:37 #247
45206 Pietverdriet
pi_108392175
Ah okay, waarom tarwe? Zou er ook eentje met roggemeel maken, en van het roggedeeg verder gebruiken als de zuurdesem.
pi_108392254
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Ah okay, waarom tarwe? Zou er ook eentje met roggemeel maken, en van het roggedeeg verder gebruiken als de zuurdesem.
Ben gestart met roggemeel en dan daarna tarwe.
  † In Memoriam † zaterdag 25 februari 2012 @ 20:11:24 #249
91830 MaximusTG
pi_108393454
Piet, het is een stappenplan om een cultuur te starten, en je begint met rogge omdat daar meer gewenste gisten e.d. op zitten. En vervolgens maak je er een starter van voor tarwebroden. Maar je kan natuurlijk een deel van je moedercultuur nemen en die alleen nog rogge of een ander graan voeren.

En volgens mij is het wel beter om puur een cultuur in de koelkast te bewaren, dan een deel van het oude deeg achter houden, omdat daar ook zout in zit. Verder is zo'n cultuur in de koelkast ook meer vloeibaar wat voor de thuisbasis makkelijker doseren en verversen is.

@MI-etje: je hoeft niet per se de helft weg te gooien, dat is alleen omdat omdat hoeveelheid anders zo snel groeit. Je hoeft alleen te verdubbelen.
Je kan ook de helft in een ander bakje doen, en die ook verder voeren. Heb je meer kans op een goede cultuur.
Spreid je winkansen en zo ;).
pi_108394685
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 20:11 schreef MaximusTG het volgende:
Piet, het is een stappenplan om een cultuur te starten, en je begint met rogge omdat daar meer gewenste gisten e.d. op zitten. En vervolgens maak je er een starter van voor tarwebroden. Maar je kan natuurlijk een deel van je moedercultuur nemen en die alleen nog rogge of een ander graan voeren.

En volgens mij is het wel beter om puur een cultuur in de koelkast te bewaren, dan een deel van het oude deeg achter houden, omdat daar ook zout in zit. Verder is zo'n cultuur in de koelkast ook meer vloeibaar wat voor de thuisbasis makkelijker doseren en verversen is.

@MI-etje: je hoeft niet per se de helft weg te gooien, dat is alleen omdat omdat hoeveelheid anders zo snel groeit. Je hoeft alleen te verdubbelen.
Je kan ook de helft in een ander bakje doen, en die ook verder voeren. Heb je meer kans op een goede cultuur.
Spreid je winkansen en zo ;).
Ik ga het zo doen inderdaad :) Overigens ga ik wel speltzuurdesem bakken en volgende keer proberen een zuurdesem te maken op basis van spelt na de roggemeel.
  † In Memoriam † zaterdag 25 februari 2012 @ 20:53:13 #251
91830 MaximusTG
pi_108395040
Ja, maar je hoeft dus niet opnieuw te beginnen dan he? Je hebt straks hopelijk een cultuur die uit een evenwicht van gist(en) en melkzuurbacterien bestaat. Als je die consequent alleen spelt voert heb je ook een zuurdesem op basis van spelt.
pi_108395063
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 20:53 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, maar je hoeft dus niet opnieuw te beginnen dan he? Je hebt straks hopelijk een cultuur die uit een evenwicht van gist(en) en melkzuurbacterien bestaat. Als je die consequent alleen spelt voert heb je ook een zuurdesem op basis van spelt.
^O^ thanks voor je tips! Blij mee :)
  † In Memoriam † zaterdag 25 februari 2012 @ 21:00:59 #253
91830 MaximusTG
pi_108395329
Graag gedaan hoor, leuk dat je zo enthousiast bent. Bubbelt je cultuur al lekker?
Vaak omroeren is ook goed, beluchten in feite.
pi_108395449
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 21:00 schreef MaximusTG het volgende:
Graag gedaan hoor, leuk dat je zo enthousiast bent. Bubbelt je cultuur al lekker?
Vaak omroeren is ook goed, beluchten in feite.
Ja er zijn bubbels te zien :Y
Zal hem straks nog even een keer omroeren.
Het enthousiasme groeit naarmate het brood beter wordt ;)
pi_108406770
brood bakken is gewoon geniaal, de beloning is erg verslavend :P
volkoren chocolade cranberry brood vanochtend.

pi_108426851
ik heb vandaag voor het eerst, witbrood gebakken. Ik vond het niet erg lekker, het smaakte naar gist ofzo? wat ik heb gebruikt: 250g bloem, 160g water, 3,5 gr gist en 3,5 g zout. Wat doe ik fout?
pi_108426931
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:46 schreef piepkuiken21 het volgende:
ik heb vandaag voor het eerst, witbrood gebakken. Ik vond het niet erg lekker, het smaakte naar gist ofzo? wat ik heb gebruikt: 250g bloem, 160g water, 3,5 gr gist en 3,5 g zout. Wat doe ik fout?
Ik zou zelf meer water doen, maar dat mag het probleem niet zijn... Gist geactiveerd met een klein beetje suiker, en lauwwarm water gebruikt?
pi_108428480
geen suiker gebruikt, doe ik nooit in het normale brood (spelt)
pi_108429026
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 09:30 schreef evo87 het volgende:
brood bakken is gewoon geniaal, de beloning is erg verslavend :P
volkoren chocolade cranberry brood vanochtend.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Cool met die grote stukken chocola!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2012 @ 11:00:01 #260
91830 MaximusTG
pi_108455480
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:46 schreef piepkuiken21 het volgende:
Wat was de verdere werkwijze, want daar zal het waarschijnlijk aan liggen? Te snel gerezen denk ik zelf eigenlijk..
pi_108470728
Mijn zuurdesem wil niet verdubbelen, hij rijst wel keurig maar verdubbelen ho maar.
Krijg bijna de neiging er wat ananassap (ongezoet) bij te doen om hem te "voeren".
pi_108473151
Mijn pizzasteen is onderweg! *O*
pi_108484891
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 11:00 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Wat was de verdere werkwijze, want daar zal het waarschijnlijk aan liggen? Te snel gerezen denk ik zelf eigenlijk..
dat reizen hoe beïnvloed ik dat? hij heeft een uur gestaan, toen doorgekneed en in de oven gedaan
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2012 @ 22:42:01 #264
91830 MaximusTG
pi_108485436
Rijzen is afhankelijk van een heleboel factoren. Bijvoorbeeld temperatuur, starthoeveelheid gist, vochtigheid deeg.. Maar je hebt het deeg na het rijzen nog een keer gekneed en toen meteen gebakken?
Dan zal ie ook wel compact geweest zijn.
Wat normaal is, is dat je, het deeg maakt, laat rijzen. Dan vormen tot bv een bol, of in een vorm doen. Dan weer rijzen en zo de oven in.
  maandag 27 februari 2012 @ 22:56:18 #265
45206 Pietverdriet
pi_108486096
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 17:54 schreef Ml-etje het volgende:
Mijn zuurdesem wil niet verdubbelen, hij rijst wel keurig maar verdubbelen ho maar.
Krijg bijna de neiging er wat ananassap (ongezoet) bij te doen om hem te "voeren".
Voeg wat gist toe
pi_108493789
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 22:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voeg wat gist toe
Dat zou ik niet doen. Je maakt een zuurdesemcultuur juist om zakjesgist en verse gist te vermijden dus het zou zonde zijn om die te verpesten met gist. Dat is wel een goede noodgreep als je zuurdesembrooddeeg niet wil rijzen maar ik zou dat niet doen met de zuurdesemcultuur.

MI-tje: voer je hem op 't oog of weeg je het meel en water echt af?
Ik houd de mijne op 100% hydratie. Ik neem bv 80 gr zuursedem en voeg 80 gr water en 80 gr meel toe. Sinds ik het afweeg doet die van mij het een stuk beter.

Het zuurdesem dat ik overhoud en dat niet gebruikt wordt voor brood bakken gebruik ik voor muffins of pannenkoekjes. Ik wil binnenkort ook eens proberen om bagels te maken.
  † In Memoriam † dinsdag 28 februari 2012 @ 10:06:45 #267
91830 MaximusTG
pi_108494464
Klopt ja, niet je moedercultuur verontreinigen. Wordt idd wel vaak met brood gedaan, zuurdesem met beetje gist om betrouwbaarder te rijzen.
Kan zijn dat je dus in je cultuur een wat minder potente gist hebt zitten. Of dat ie nog niet voldoende tijd heeft gehad om te vermenigvuldigen...
Geduld hebben, meer kan je niet doen denk ik.. Of een keer een desem starten vanaf een andere basis, bv roggemeel van een andere producent.
Ananassap zal nu niet veel nut hebben. Dat wordt gebruikt om vanaf begin af aan een zure omgeving te maken, waarin een bepaalde bacterie niet kan overleven, omdat je die niet wil hebben. Een Leuconostoc was het volgens mij. Dan kan ook in het begin de illusie van een goed groeiende desem geven, omdat die al snel veel gas produceert.
Maar als het goed is is je desem ondertussen van zichzelf al zuur.
pi_108495662
Ah dan laat ik hem gewoon nog even staan.
Ik wil juist van de gist af inderdaad.

Ga hem morgen splitsen als hij nog wel goed bubbelt enz.
pi_108502194
Mijn eerste broodje staat nu in de oven. Wat moet ik doen als de oven klaar is?
Op een rooster op het aanrecht of bv onder een theedoek af laten koelen?
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  † In Memoriam † dinsdag 28 februari 2012 @ 14:31:20 #270
91830 MaximusTG
pi_108502455
Dat ligt eraan; Als je het brood bedekt wordt de korst zachter.
pi_108502594
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 14:31 schreef MaximusTG het volgende:
Dat ligt eraan; Als je het brood bedekt wordt de korst zachter.
De korst was net best wel hard toen ik het broodje uit de oven haalde, daarom twijfelde ik over de theedoek. Of lijkt de korst harder als het broodje net klaar is?

Maar de "normale weg is gewoon open en bloot af laten koelen op het aanrecht? (op een rooster)
  † In Memoriam † dinsdag 28 februari 2012 @ 14:49:59 #272
91830 MaximusTG
pi_108503149
Jep, helemaal af laten koelen. Dan pas aansnijden. Bewaren in een papieren of plastic zak. Zeker niet in de koelkast.
pi_108505833
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 22:30 schreef piepkuiken21 het volgende:

[..]

dat reizen hoe beïnvloed ik dat? hij heeft een uur gestaan, toen doorgekneed en in de oven gedaan
Als ik dit letterlijk moet nemen wat je hier typt dan heb je dat brood dus eigenlijk erg goed naar de klote geholpen.
Hoe kom je erbij om na het rijzen het nogeens te gaan kneden? Dan kan je namelijk het brood beter gelijk in de container gooien inplaats van in de oven.

Maar ik wil graag uitleg geven maar ik wil eerst weten waarom je het op die manier gedaan heb.
pi_108507250
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 15:59 schreef Revje1 het volgende:

[..]

Als ik dit letterlijk moet nemen wat je hier typt dan heb je dat brood dus eigenlijk erg goed naar de klote geholpen.
Hoe kom je erbij om na het rijzen het nogeens te gaan kneden? Dan kan je namelijk het brood beter gelijk in de container gooien inplaats van in de oven.

Maar ik wil graag uitleg geven maar ik wil eerst weten waarom je het op die manier gedaan heb.
Dat doe ik ook altijd... Kneden, uur rijzen, kneden, half uurtje reizen in lauwe oven, en dan de temperatuur omhoog...
pi_108507580
En dan vragen mensen zich af waarom hun brood niet mooi omhoog komt:)
pi_108507652
Ik krijg alles prima omhoog, ook mn brood :P
pi_108507762
Als je gewoon 1 keer goed kneed heeft die 2de keer kneden geen enkele zin. Bij die 2de keer ben je gewoon bezig het werk van de eerste kneding te verpesten.
Dus gewoon Kneden dan 20 minuten rusten/rijzen, Vormen en in het blik doen en dan rijzen tot gewenste hoogte en dan bakken.
pi_108512382
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 14:49 schreef MaximusTG het volgende:
Jep, helemaal af laten koelen. Dan pas aansnijden. Bewaren in een papieren of plastic zak. Zeker niet in de koelkast.
Ok bedankt:)
De korst is erg goed gelukt btw. Het brood zelf was nogal "zwaar", volgende keer moet ik het dus iets luchtiger laten worden.
pi_108538193
*O* motherstarter gemaakt en hij bubbelt en doet *O*

De overgebleven helft seedculture heb ik als echter Hollander gevoerd en die doet het beter dan ooit tevoren O+

Vanavond bakken :9
pi_108538253
Ik durf niet aan mijn sour dough starter te beginnen! Ik ben bang dat ik 'm vermoord :')
Ja doei.
pi_108538355
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 11:24 schreef motorbloempje het volgende:
Ik durf niet aan mijn sour dough starter te beginnen! Ik ben bang dat ik 'm vermoord :')
:D hij praat niet hoor ;)
  † In Memoriam † woensdag 29 februari 2012 @ 12:16:35 #282
91830 MaximusTG
pi_108539698
Oh ja, die had je gekocht he? Moet je alles in een keer gebruiken?
pi_108542108
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 16:59 schreef Revje1 het volgende:
Als je gewoon 1 keer goed kneed heeft die 2de keer kneden geen enkele zin. Bij die 2de keer ben je gewoon bezig het werk van de eerste kneding te verpesten.
Dus gewoon Kneden dan 20 minuten rusten/rijzen, Vormen en in het blik doen en dan rijzen tot gewenste hoogte en dan bakken.
Echt? Ik had in dit topic nota bene geleerd dat er altijd een tweede kneed en een tweede rijs nodig is. 8)7
Er staat nu een pompoenbrood te rijzen, ik heb er de helft minder gist in gedaan dus ik laat 'm langer rijzen dan anders.
  † In Memoriam † woensdag 29 februari 2012 @ 14:02:06 #284
91830 MaximusTG
pi_108543187
Een tweede kneed? Dat heb ik hier nog nooit gezien hoor. Altijd kneden, rijzen, vormen, rijzen, bakken.
Alleen de tijden van rijzen wisselen nog wel. Afhankelijk van of je snel een brood wil bakken, of langzaam een eigen smaak wil ontwikkelen.
pi_108543740
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 14:02 schreef MaximusTG het volgende:
Een tweede kneed? Dat heb ik hier nog nooit gezien hoor. Altijd kneden, rijzen, vormen, rijzen, bakken.
Alleen de tijden van rijzen wisselen nog wel. Afhankelijk van of je snel een brood wil bakken, of langzaam een eigen smaak wil ontwikkelen.
Het staat zelfs in de OP ... :P
pi_108543800
Volkoren, Focaccia, Honing-walnoot, allemaal zeggen ze: Kneden na het rijzen :)
  † In Memoriam † woensdag 29 februari 2012 @ 14:40:25 #287
91830 MaximusTG
pi_108544496
Verrek, je hebt gelijk. In de spoiler. Recepten nooit gelezen :+. Maar dat zijn dus een partij slecht geschreven recepten :P. In het geval van dat walkornbrood snap ik wel wat ze bedoelen, omdat ze er dingen doorkneden.
Maar in de andere gevallen bedoelen ze of met 'kneden' het vormen van het brood, of ze bedoelen ermee dat je er licht de lucht uitslaat ('degassing' ).

Maar je gaat niet na de eerste rijs je brood uitgebreid kneden. Maar ik geloof ook niet dat piepkuiken21 dat gedaan heeft. Probleem zit hier in het gebruik van de verkeerde termen denk ik.
pi_108545167
Ik doe het wel altijd, en het rijst prima. Ik zal de volgende batch (dat zal dit weekend zijn denk ik) de ene helft enkel gekneed en de andere helft dubbelgekneed doen :)
pi_108545179
En er gelijk een fotoverslag van maken, en dan moeten we misschien de OP maar updaten :P
  † In Memoriam † woensdag 29 februari 2012 @ 15:16:21 #290
91830 MaximusTG
pi_108545789
Ja, maar hoelang 'kneed' je dan die tweede keer?
pi_108546903
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 15:16 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, maar hoelang 'kneed' je dan die tweede keer?
Minuut of tien (eerste keer twintig).
pi_108556206
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 13:30 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Echt? Ik had in dit topic nota bene geleerd dat er altijd een tweede kneed en een tweede rijs nodig is. 8)7
Er staat nu een pompoenbrood te rijzen, ik heb er de helft minder gist in gedaan dus ik laat 'm langer rijzen dan anders.
Mengen/kneden als eerste natuurlijk. Daarom zei ik in eerdere berichten dat het kneden het belangrijkste is van heel het brood maken is. Met kneden maak je de structuur in je deeg zodat dus je deeg omhoog komt tijdens het bakken. Door een goede structuur te kneden voorkom je dat je brood instort.
Na het kneden laat je het deeg ongeveer 20 minuten rusten/rijzen. Je deeg heeft namelijk aardig wat te verwerken gehad als je tenminste wel echt intensief kneed.
Na die rust periode vorm je het deeg om het bijv in een blik te doen. Met deze behandeling sla je wel de lucht eruit. Voorderest bewerk je het deeg alleen om er bijv een pil van de maken. Dit mag niet lijken op kneden.

Als ik lees dat mensen een uur laten rijzen en daarna weer volop gaan kneden dan maak je heel die structuur kapot.
De structuur of dus glutennetwerk vormt zich tijdens het rijzen. Dus na een uur rijzen zit er al een heel netwerk in het deeg als je dan weer opnieuw gaat kneden maak je heel het ontwikkelde netwerk kapot. Kans dat dan je brood niet omhoog komt of een cake achtige vorm houd tijdens het bakken word dan heel erg groot.

Word tijd voor een nieuwe OP :)
pi_108558222
Ipv kneden, lucht eruit slaan heb ik geleerd na die rijs.

Ben as we speak hiermee bezig: http://uitdekeukenvanarde(...)lnoten-rozijnen.html

Zal voor morgen ook eea voorbereiden dan kan ik nog wat zuurdesembroden maken.
pi_108570692
Gister deze gemaakt: Zacht witbrood met zuurdesem.
En deze pannekoekjes als avondeten: Klondike pancakes.

Dat zuurdesem is heel leuk om te doen maar om hem zo op te starten duurt best lang, dat zachte witbrood was erg leuk om te maken, wel veel wachten maar het was het eindresultaat zeker waard! Super lekker en ook wel luchtig brood :), het was vandaag wel weer wennen met het brood van de supermarkt :%
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
pi_108605654
Zuurdesem is lang wachten maar het zeker waard.
Avond tevoren maken en dan s'nachts eerste rijs en dan vervolgens een korte 2e rijs er overheen van een uurtje werkte hier prima.
Wel enorm sticky deeg dus ik heb het maar in een vorm gegooid.

Iemand tips daarvoor?

Kreeg deze vandaag, denk niet dat het met brood werkt?
ZIjn stoommandjes voor kleine hapjes..

† In Memoriam † donderdag 1 maart 2012 @ 22:29:25 #296
91830 MaximusTG
pi_108606487
Zoeen heb ik ook! Broodjes bapao zelf maken he ;)?
pi_108606948
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 22:29 schreef MaximusTG het volgende:
Zoeen heb ik ook! Broodjes bapao zelf maken he ;)?
Ah ok :D
Buuf dacht dat ik er wel brood in kon laten rijzen :D

Rijsmandjes staan in bestelling maar ik vind de bloem aan de korst echt vies :X
  zaterdag 3 maart 2012 @ 13:58:36 #298
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_108662636
Heb nu oerspeltmeel en soezie volkorenmeel.
wat zou een lekkere verhouding zijn? 50/50?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_108662856
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 13:58 schreef uniekhoorn het volgende:
Heb nu oerspeltmeel en soezie volkorenmeel.
wat zou een lekkere verhouding zijn? 50/50?
100 van het een, 100 van het ander, en een speltbrood en een volkorenbrood bakken?
  zaterdag 3 maart 2012 @ 15:07:10 #300
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_108664663
Laat maar, heb het nu allemaal in de kneder blijkt het spelt incl. gist te zijn :') Beetje veel gist dus... Nou ja, probeer het wel.
250 volkorenmeel, 250 spelt met gist :(, zakje gist, beetje honing, 8 gr. zout.

We zullen zien :P
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')