quote:Op maandag 21 november 2011 10:57 schreef WupWup het volgende:
Wil iemand de laatste posts uit het vorige topic plakken? Zit op telefoon...
quote:Op maandag 21 november 2011 08:54 schreef innepin het volgende:
Hoi, ik kom even binnenvallen.
Bv loopt in principe best goed. Dag 2 was drama, bv-marathon want niks anders hielp (van 3 uur 's middags tot 8 uur 's ochtends, geen slaap) waardoor vooral linkerborst pijn deed. Die pijn trok wel weer weg...
maar nu is de pijn in mijn linkerborst terug. De tepel is deels wit verkleurd. Soms voelt het alsof d'r een spijker inzit, echt zo'n lange rechte lijn pijn naar binnen toe, daarnaast doet de tepel gewoon pijn, zeker met aanhappen.
Bovendien lukt het voeden links helemaal niet zo goed, ze heeft nooit genoeg aan alleen links (en wel aan alleen rechts).
Ik snap het niet, ik weet niet wat er is, maar prettig is anders. Herkent iemand dit?
quote:
quote:Op maandag 21 november 2011 09:04 schreef Twinkly het volgende:
Even kort, want via telefoon:
Innepin, dat klinkt als spruw, vooral die steek naar binnen toe.
Wanneer kleurt je tepel wit? Of is het constant?
Voor het aanhappen zou ik een lactatiekundige mee laten kijken, of misschien iemand van de VBN of de LLL, die doen dat soms.
PM-girl, wat fijn! Hopelijk kun je vanaf nu eindelijk gewoon lekker probleemloos voeden.
quote:Op maandag 21 november 2011 10:56 schreef WupWup het volgende:
Een wit verkleurde tepel klinkt mij meer als verkeerd aanleggen, vooral omdat het aan één kant is. Bij spruw verwacht je een (parelmoer) glanzende, roze, soms schilferende tepel en tepelhof. Ik raad je aan even te bellen met één vrijwilligster van de VBN of LLL (google).
Het duurt wel ff om dat te ontwikkelen, hoor!quote:Op maandag 21 november 2011 11:12 schreef innepin het volgende:
Spruw dacht ik niet omdat mn mup helemaal geen witte vlekjes heeft. en omdat het maar aan één kant zit.
Het witte is inderdaad constant, het trekt niet weg. Inmiddels zitten er na de laatste voeding ook wat rode bloedende stipjes op, joechei.
Heb na wat moeite een lactatiekundige in kunnen schakelen, die komt vanmiddag.
Ik zit natuurlijk heel snugger te googlen / bv.com te onderzoeken en ik hoop nu heel erg dat het 'gewoon' spruw ofzo is, en niet dit, want het ziet er wel precies zo uit
Ai ja daar was ik dus al bang voorquote:Op maandag 21 november 2011 16:16 schreef Twinkly het volgende:
Ik lekte er dwars doorheenEr zijn ook wasbare compressen met een waterdicht laagje, ik zal zo even zoeken van welk merk die ook alweer zijn.
Nou precies wat jij zegt!quote:Op maandag 21 november 2011 14:47 schreef PM-girl het volgende:
Innepin, ik had het ook aan 1 kant en zonder dat mijn baby last had. Ik heb ook wel eens getwijfeld bij dat plaatje, maar herkende mezelf er toch niet volledig in.
Succes met de lk!
je hebt ook van die dingen waarbij je de gelekte melk opvangt. Bouw je meteen een voorraadje opquote:
Haha, nou ik was me meer alvast aan t voorbereiden op de kraamperiode. Op dit moment lek ik heel af en toe een paar drupjes, dus lang niet genoeg om op te vangenquote:Op dinsdag 22 november 2011 09:43 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
je hebt ook van die dingen waarbij je de gelekte melk opvangt. Bouw je meteen een voorraadje opOf geef je het aan je oudste (het is namelijk alleen voormelk...)
moet je ff een paar topics terugscrollen, dan staat ergens een plaatje.quote:Op dinsdag 22 november 2011 10:14 schreef Fee-nix het volgende:
[..]
Haha, nou ik was me meer alvast aan t voorbereiden op de kraamperiode. Op dit moment lek ik heel af en toe een paar drupjes, dus lang niet genoeg om op te vangen.
Maar ik had er nog nooit van gehoord! Grappig dat dat ook bestaat.
Ik heb ze al gevonden op een andere sitequote:Op dinsdag 22 november 2011 10:20 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
moet je ff een paar topics terugscrollen, dan staat ergens een plaatje.
Haha, piraña-happen, die houden we erinquote:Op woensdag 23 november 2011 11:03 schreef PM-girl het volgende:
Sverbern, hoi!
Je verhaal klinkt me bekend in de oren, van mijn oudste. Ik noemde het piraña-happen. Ik heb het altijd geïnterpreteerd als erg zin hebben in/genieten van eten, met iets te weinig geduld.
Al weet ik natuurlijk niet of het precies gelijk is.
Your welcomequote:Op woensdag 23 november 2011 13:10 schreef Vlindur het volgende:
Feenix, ik had dat nog niet eens bedachtben er blijkbaar toch al te lang uit.. Ik zal eens kijken welke spenen ik nog allemaal heb. Bedankt
Volgens mij moet je inderdaad nog een 0 halen dan bitterend... (Pin me er niet op vast, het is ook weer een tijdje geleden, maar als ik het me goed herinner is er dus inderdaad nog een 0 speen. En volgens mij heeft Jesper daar heel lang uit gedronken, aangezien zijn techniek niet zo goed was) Even bij de DA kijken! (Of andere drogist natuurlijkquote:Op woensdag 23 november 2011 13:06 schreef bitterend het volgende:
Fee-nix ik heb een avent fles gekregen bij de blije doos en daar zit een 1 speen op
is dat te groot? moet ik een 0 halen? of is dat niet wat je bedoeld
Ja en het is nooit verkeerd om het al in huis te hebben. Net als het pak kunstvoeding. Voor als je om welke reden dan ook tijdelijk geen bv kan geven. Of voor als je in het begin moet bijvoeden ofzo... (Had Nirak volgens mij ook).quote:Op woensdag 23 november 2011 13:32 schreef bitterend het volgende:
Goed we beginnen sowieso met BV maar ik ga het idd onthouden voor als ik moet kolven enzoDank
Die 1 speen is de 0+ speen volgens mij. Ik zag ze in de winkel niet kleiner namelijk... Ik gebruik hier ook de Aventfles uit de blije doos. Ik heb op een gegeven moment Difrax gehaald, omdat ik het idee had dat het haar veel moeite kostte om te drinken (advies van een vriendin en je moet toch wat proberen). Bij de Difrax liep het echter allemaal uit haar mond, dus weer terug naar Aventfles, maar met een maatje groter, nummer 2. En dat gaat echt super. Ze drinkt veel makkelijker nu.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:06 schreef bitterend het volgende:
Fee-nix ik heb een avent fles gekregen bij de blije doos en daar zit een 1 speen op
is dat te groot? moet ik een 0 halen? of is dat niet wat je bedoeld
Wij ook. Maar haal dan kleine verpakkingen. Wij hebben zakjes gehaald (toen jelte er al was) en die kon je 24 uur in de koelkast bewaren. omdat een verse baby nog maar heel weinig drinkt. haal dus niet gelijk een heel pak! Dat is echt zonde als de BV daarna wel gaat lopen!quote:Op woensdag 23 november 2011 14:16 schreef Fee-nix het volgende:
[..]
Ja en het is nooit verkeerd om het al in huis te hebben. Net als het pak kunstvoeding. Voor als je om welke reden dan ook tijdelijk geen bv kan geven. Of voor als je in het begin moet bijvoeden ofzo... (Had Nirak volgens mij ook).
Ah ok, ja zie je dat wist ik dus niet meer zeker... Er moet gewoon opstaan dat het vanaf 0 maanden te gebruiken is!quote:Op woensdag 23 november 2011 15:59 schreef Susie het volgende:
[..]
Die 1 speen is de 0+ speen volgens mij.
Door dit klinkt het in mijn oren als een (beginnende) ontsteking. Nou heb ik daar helemaal geen verstand van hoor... Maar ik vind het niet als stuwing klinken in ieder geval, want dan ben je juist heel opgelucht na het kolven.quote:Op woensdag 23 november 2011 17:24 schreef Poezebeest het volgende:
Voel me sinds vanochtend ook niet helemaal lekker, een grieperig gevoel, hoofdpijn en wat hogere temp, maar geen koorts.
Lief dat je meedenkt! Ik heb die al eens gehad. Toen gaf ik nog geen borstvoeding, maar ik dacht: het is ideaal voor lekkage s nachts (ik was toen nog niet bevallen). Maar s nachts broeide dat toch te erg en s ochtends was het dan helemaal rood. Dus ik heb zo'n idee dat als ik het overdag ga gebruiken en ik ben zo erg aan het lekken, dat het dan te erg afsluit. En dat ik zeg maar solliciteer naar een borstontsteking. Maar ik heb er wel over gedacht om het dan alleen tijdens het voeden op de borst te doen waar niet uit gedronken wordt.... Dus wie weet koop ik ze weerquote:Op donderdag 24 november 2011 15:39 schreef Kursor het volgende:
Fee-nix: ik heb de eerste periode wegwerpcompressen gebruikt, maar na twee maanden ofzo ben ik overgestapt naar Lilipadz. Ik vond het erg prettig (maar één keer echt lekkage gehad), maar anderen vinden het helemaal niets.
Als hij huilt en het is geen vuile luier, kun je gewoon aanleggen, is hij dorstig of hongerig zal hij drinken, is het verveling of pijn dan zal hij eerder met de borst/tepel gaan spelen na een paar slokjes, dan dat hij echt gaat drinken.quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:16 schreef Zana het volgende:
vandaag bij het cb advies gekregen om toch maar een (flesje met) pap te geven, omdat de cb gewichtslijn ietsje afbuigt, zoontje nog niet doorslaapt en nog vaak (7-8 keer) om voeding vraagt
trouwens als ik op borstvoeding.com kijk, volgt die gewoon zijn lijn
zoontje heeft 6 maanden de borst gekregen en wij zijn nu net sinds een week met bijvoeding bezig (ik probeer volgens Rapley, maar denk dat ik heel erg plakkerig spul toch maar met een lepel geef)
eerlijk gezegd weet ik niet, wat nu goed is om te doen
bv afkolven en in de laatste fles rijstebloem (het mocht ook iets met granen) geven of op een ander moment van de dag?
de arts van het cb had het erover om 200 ml te geven, maar ik denk niet dat ik zoveel kan kolven in één keer 's avonds
in principe wil ik natuurlijk doorgaan met bv op verzoek, ook 's nachts, maar eerlijk gezegd dat "op verzoek" is een beetje lastig om te zien, ik doe nu maar wat, als ik denk dat die honger zou kunnen hebben leg ik hem aan, maar omdat die nu tandjes krijgt heult die ook vaker en weet ik soms niet of het honger, of de tandjes of verveling is...
DJMO heeft al ergens de tip gegeven om voor het eetmoment te voeden, dat probeer ik ook te doen, maar wanneer nu de pap, ik heb gelezen dat het soms niet helpt voor het doorslapen, misschien invloed heeft op mijn productie als ik 's nachts niet meer voedt en baby's ook snel te dik worden van pap
Ja de lk is maandag geweest, die zei dat het spruw was. Aanleggen lukt - denk ik dan - prima, zowel liggend als zittend als rugby. De kraamverzorgster en de lk hadden er in elk geval niets op aan te merken. Het is ook echt alleen maar links hè, met rechts is er niets aan de hand, geen greintje pijn of wat dan ook.quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:48 schreef DaviniaHR het volgende:
innepin, heb je al een LK gesproken? Met goed aanleggen gaan de kloven weg en de pijn ook.
Hoezo hypochonder?
even kijken of het lukt,quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:43 schreef DJMO het volgende:
Zana: ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de curve van je kleine. Zou je (die van bv.com) een kunnen opslaan en uploaden en dan hier posten? Gewoon pure nieuwsgierigheid
Soms maar anderhalf uur en soms 4 uur hebben we hier ook. J. maakt soms al blokken van 5 tot 7 uur maar helaas niet midden in de nacht; meestal 's avonds tot maximaal een uur of 3. De rest van de nacht is hij dan onrustig.quote:Op maandag 28 november 2011 12:34 schreef Juud79 het volgende:
@Sverbern, Lientje dronk de eerste paar weken soms om de twee uur. Over het algemeen drinkt ze om de 3/4 uur, soms zit er ook al langer tussen. Op de leeftijd van 10 weken zat er soms maar anderhalf uur tussen en soms ook 4 uur. Lientje had en heeft ook een speen, als ze mopperde probeerde ik vaak eerst de speen, en had ze honger dan werd ze boos. Als ze gedronken, gespeeld, geslapen had, dan legde ik haar aan na het slaapje bijv.
Het is een beetje je kind leren kennen, ik weet nu over het algemeen feilloos aan haar mopperen te horen dat ze trek heeft.
Ik hou ook altijd een beetje in de gaten hoe lang geleden het is dat ze iets heeft gehad.
Over de nachten, ik zou proberen hem zijn speen te geven, als ie daarmee weer gaat slapen behoor je tot de gelukkige.![]()
Voor je productie is het wel goed om te voeden 's nachts en voor zijn groei ook, al weet ik niet hoe dat bij hem gaat?
Waarom moet jan boos op de bank?quote:Op maandag 28 november 2011 13:59 schreef DJMO het volgende:
feli pvoesss!! en ja, sóms vind ik het ook wel irritant, en dat is op de momenten dat ik merk dat geert echt honger heeft, de rust niet krijgt om te drinken en dan gaat bijten uit frustratiedat zijn ook momenten dat ik jan boos op de bank zet, en dan blijft hij gelukkig ook wel zitten meestal. Ik vertik het om me te laten bijten omdat hij zo grappig denkt te zijn (ook al wil hij alleen maar spelen natuurlijk)
Jep! Vorige week meteen na de inentingen gevoed op het CB, waarna J. als een blok in slaap viel in de wandelwagen en drie uur bleef slapen toen we thuis kwamen.quote:Op maandag 28 november 2011 14:26 schreef Juud79 het volgende:
Ahh gossie, hopen maar dat ie snel opknapt. Heb je een idee waar ie last van heeft Leandra, wellicht kiezen?
Een troostborst, ik vind het ideaal.
Sorry, maar als een kind gewoon niet luistert mag het toch best even den correctie krijgen?quote:Op maandag 28 november 2011 14:29 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Waarom moet jan boos op de bank?
Wat is er verkeerd aan willen spelen, dat kan toch ook anders opgelost worden?
Als ik het zo lees speelt Jan gewoon, maar is Geert daardoor afgeleid en gaat hij dan bijten.quote:Op maandag 28 november 2011 16:05 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Sorry, maar als een kind gewoon niet luistert mag het toch best even den correctie krijgen?
Zo las ik het ook hoor....quote:Op maandag 28 november 2011 16:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ik het zo lees speelt Jan gewoon, maar is Geert daardoor afgeleid en gaat hij dan bijten.
Ik snap dat je dan pissig bent, maar in feite straf je het ene kind dan voor iets wat het andere kind doet.
er is niets mis met willen spelen, en ik bied genoeg te spelen aan als ik wil voeden, (dvdtje kijken, puzzelen, kleuren etc) maar nee, dat is allemaal niet goed, er moet dusdanig geklierd worden (dwz: bijna ín mijn stoel kruipen, tegen me aan duwen, proberen Geert weg te trekken etc) dat geert uit frustratie gaat bijten (want die krijgt niet wat hij wil/nodig heeft) dat ik dus wel boos word en hem op de bank zet met de mededeling dat er best gespeeld mag worden, maar niet geklierd.quote:Op maandag 28 november 2011 14:29 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Waarom moet jan boos op de bank?
Wat is er verkeerd aan willen spelen, dat kan toch ook anders opgelost worden?
en dat werkt dus juist niet. Aangezien ik niet van plan ben om te laten bijten omdat Jan (als 't aan hem ligt) 24/7 aandacht wil. ook hij zal moeten leren delen. op andere momenten op de dag vind ik het prima om met z'n drieen te ravotten en te spelen whatever, maar als Geert gaat bijten aan de borst omdat hij wil drinken maar niet mag van Jan, zal Jan toch even pas op de plaats moeten maken. X is al wat ouder dan Jan, en daarbuiten een meisje + ze is verbaal véél sterker, dus dat zijn al allemaal pluspunten in jouw voordeel die ik mis bij Jan. En als een softe aanpak niet werkt, (zachte heelmeesters maken btw stinkende wonden) dan maar een wat hardere. Dat werkt tenminstequote:Op maandag 28 november 2011 19:29 schreef Pvoesss het volgende:
Je hoeft niet zo boos te doen.![]()
Ik vind het idd een straf, prima als wij van mening verschillen![]()
Ik geef je gewoon als tip wat hier boven al staat, samen iets doen.
Afleiding geven aan jan. Ik vind het van een kind verwachten dat het zichzelf vermaakt als het jou wenst namelijk best veel om te vragen van een kind. Negatieve aandacht dat vragen ze niet zo maar.
ook cb-artsen krijgen hun info vaak gesponsord. Helaas.quote:Op maandag 28 november 2011 17:20 schreef Beessie-Jen het volgende:
Liene verkiest zelf ook de tepel boven de speen haha.
Ik vind en vond het zelf ook prima hoor, maar dit was dus de CB ARTS die het vaak of te vaak vond... raar advies toch??
Dat dus inderdaad. Dat wist ik al en inmiddels is dat ook mijn eigen ervaring dat artsen en huisartsen bijzonder slecht geinformeerd zijn op gebied van borstvoeding.quote:Op maandag 28 november 2011 20:07 schreef p_iglet het volgende:
Ik gooi hem er nog maar een keer in.... In de geneeskunde opleiding (iig degene die ik de afgelopen 9 jaar gevolgd heb), zat 2 uur!!! onderwijs over borstvoeding.. Een college en een opdracht. Eigenlijk puur en alleen over de werking van melkkanaaltjes etc.
Artsen hebben dus GEEEEEEN verstand van borstvoeding, tenzij ze daar persoonlijk of door ervaringen in de praktijk meer over geleerd hebben.
Bijna alle informatie die ik tijdens co-schappen etc in ziekenhuizen tegenkwam over borstvoeding is afkomstig van nutricia en concorten...
En huisartsen mogen zelf kiezen waarin ze bijscholen en dat is zelden een scholing bij lactatiekundigen (vertelde de kinderarts/lk mij).quote:Op maandag 28 november 2011 20:07 schreef p_iglet het volgende:
Ik gooi hem er nog maar een keer in.... In de geneeskunde opleiding (iig degene die ik de afgelopen 9 jaar gevolgd heb), zat 2 uur!!! onderwijs over borstvoeding.. Een college en een opdracht. Eigenlijk puur en alleen over de werking van melkkanaaltjes etc.
Artsen hebben dus GEEEEEEN verstand van borstvoeding, tenzij ze daar persoonlijk of door ervaringen in de praktijk meer over geleerd hebben.
Bijna alle informatie die ik tijdens co-schappen etc in ziekenhuizen tegenkwam over borstvoeding is afkomstig van nutricia en concorten...
Maar goed, weer aan de andere kant moet ik heel eerlijk bekennen dat als ik zou moeten kiezen voor mijn huisarts dat ik dan liever heb dat hij zijn reanimatie en zulks jaarlijks op peil houdt dan dat hij een bijscholing borstvoeding gaat doen.quote:Op maandag 28 november 2011 20:13 schreef Asyniur het volgende:
[..]
En huisartsen mogen zelf kiezen waarin ze bijscholen en dat is zelden een scholing bij lactatiekundigen (vertelde de kinderarts/lk mij).
mja ik denk het wel hoor. Zeker in het begin. Als je dan een kindje hebt dat veel vraagt maar je gaat uit van een flesvoedingschema dan klapt je productie vanzelf wel in elkaar rond een week of twee. Als je dan niets weet van regeldagen enzo ook kan ik het me helemaal voorstellen.quote:Op maandag 28 november 2011 20:14 schreef Kleurdoos het volgende:
Maar even serieus, ik knik altijd maar begrijpelijk als vrouwen zeggen dat ze na twee weken over moesten stappen omdat het 'op' was.. maar kan dat? ik heb geen idee
want als er geen kv bestond dan zouden al hun baby's doodgaan van de honger?
Dat snap ik wel (en ze moeten wel meer dan 1 bijscholing per jaar doenquote:Op maandag 28 november 2011 20:15 schreef mignonne het volgende:
Wat dat betreft vind ik het echt een debet van de opleiding geneeskunde dat er zo weinig tijd aan
[..]
Maar goed, weer aan de andere kant moet ik heel eerlijk bekennen dat als ik zou moeten kiezen voor mijn huisarts dat ik dan liever heb dat hij zijn reanimatie en zulks jaarlijks op peil houdt dan dat hij een bijscholing borstvoeding gaat doen. besteed wordt.
Ach dat heb ik ook met vrouwen die zeggen. Nou er kwam niets uit hoor, mijn kind had honger en ik ben op dag 2/3/4 vul maar in overgestapt op de fles.quote:Op maandag 28 november 2011 20:14 schreef Kleurdoos het volgende:
Maar even serieus, ik knik altijd maar begrijpelijk als vrouwen zeggen dat ze na twee weken over moesten stappen omdat het 'op' was.. maar kan dat? ik heb geen idee
want als er geen kv bestond dan zouden al hun baby's doodgaan van de honger?
hmm daar zit wat in, maar ik kan me herinneren dat ik bij elin bijna een maand gestopt was en dat ik toen ze 20 mnd was, ik r nog steeds kon voeden! met heuse melkquote:Op maandag 28 november 2011 20:18 schreef mignonne het volgende:
[..]
mja ik denk het wel hoor. Zeker in het begin. Als je dan een kindje hebt dat veel vraagt maar je gaat uit van een flesvoedingschema dan klapt je productie vanzelf wel in elkaar rond een week of twee. Als je dan niets weet van regeldagen enzo ook kan ik het me helemaal voorstellen.
Mn schoonmoeder ook, die deed (helemaal hip en van die tijd) gecombineerd fles en borst. Maar wel gelijk op een flessenschema. Ja needless to say dat tegen een week of 3 toen de regeldagen eraan kwamen dat haar voeding "op" was.
Of het echt op was, misschien met héél veel aanleggen dat het nog opgekrikt kon worden? maar het probleem zat hem in die start gecombineerd met fv.
mja ik heb weleens gedacht dat t 'even' op was..maar toen kon ik op vele websites iig achterhalen dat het waarschijnlijk regeldagen waren. Dus iedereen moet gewoon wat meer googlewijs wordenquote:Op maandag 28 november 2011 20:21 schreef Juud79 het volgende:
Ja, die regeldagen, als je dat niet weet, dan kan ik me idd voorstellen dat je denkt, help mijn kind heeft honger!!
ja is ook wel, maar er zijn wel meer dingen die ik fijn vindt dat ze bijhoudenquote:Op maandag 28 november 2011 20:19 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Dat snap ik wel (en ze moeten wel meer dan 1 bijscholing per jaar doen).
Maar ze vertellen vervolgens wél onzin ipv dat ze je doorsturen naar een lk ofzo. Dát vind ik het meest storende...
Maar met 20 maanden is je productie ook al wel heel stabiel, met twee weken is je productie nog zo afhankelijk van vraag van het kind, als je daar niet in mee gaat kan het echt met een dag of 2/3 bekeken zijn mocht je helemaal stoppen.quote:Op maandag 28 november 2011 20:22 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
hmm daar zit wat in, maar ik kan me herinneren dat ik bij elin bijna een maand gestopt was en dat ik toen ze 20 mnd was, ik r nog steeds kon voeden! met heuse melkik krikte t zo weer op!
maar de begeleiding is echt butt ook..
en ws ook heel veel vrouwen met jou! die jij dus WEL goed kan begeleiden...quote:Op maandag 28 november 2011 20:58 schreef WupWup het volgende:
Ik vind jouw gereutel juist heel fijn om te lezen. Het zet juist in perspectief dat artsen meestal weinig van borstvoeding afweten, maar dat zelf niet doorhebben of (durven?) onderkennen. Ook in de verloskunde-opleiding was het tot voor kort bagger met onderwijs over borstvoeding. Ik behoorde tot de eerste lichting die de kans kreeg een minor van zes weken te volgen. Dus zes weken lang fulltime borstvoeding, inclusief stage en extra-murale opdracht. En ik ben er erg blij mee dat ik die gevolgd heb.
Dat is wel zo, vind ik. Als mensen een auto kopen of een hypotheek afsluiten, zijn ze weken bezig met informatie verzamelen, vergelijken, afwegen, noem maar op. En hoe de borstvoeding zal gaan lopen 'zullen ze wel zien'. Ik heb me ook van voor tot achter en terug ingelezen voordat ik eraan begon.quote:Op maandag 28 november 2011 20:24 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
mja ik heb weleens gedacht dat t 'even' op was..maar toen kon ik op vele websites iig achterhalen dat het waarschijnlijk regeldagen waren. Dus iedereen moet gewoon wat meer googlewijs worden
Dat idd, het is fijn om te lezen wicks. En tegelijk vind ik het voor jou vreselijk stom dat je niet iemand tegen kwam die het allemaal wél wist.quote:Op maandag 28 november 2011 20:58 schreef WupWup het volgende:
Ik vind jouw gereutel juist heel fijn om te lezen. Het zet juist in perspectief dat artsen meestal weinig van borstvoeding afweten, maar dat zelf niet doorhebben of (durven?) onderkennen. Ook in de verloskunde-opleiding was het tot voor kort bagger met onderwijs over borstvoeding. Ik behoorde tot de eerste lichting die de kans kreeg een minor van zes weken te volgen. Dus zes weken lang fulltime borstvoeding, inclusief stage en extra-murale opdracht. En ik ben er erg blij mee dat ik die gevolgd heb.
en ik ben het niet vaak met je eens, maar in deze welquote:Op dinsdag 29 november 2011 09:33 schreef Keshet het volgende:
Ik vind dat er wel verschil zit tussen het doden van je kind of het 's nachts laten huilen van je kind. Maar, deze discussie ga ik niet in dit topic voeren zolang het niks met borstvoeding te maken heeft.![]()
Ik wilde alleen even melden dat ik Juuds opmerking echt niet vind kunnen en dat heb ik gedaan.
Is ook zo...quote:Op dinsdag 29 november 2011 09:33 schreef Keshet het volgende:
Ik vind dat er wel verschil zit tussen het doden van je kind of het 's nachts laten huilen van je kind. Maar, deze discussie ga ik niet in dit topic voeren zolang het niks met borstvoeding te maken heeft.![]()
Ik wilde alleen even melden dat ik Juuds opmerking echt niet vind kunnen en dat heb ik gedaan.
Ja? Dat verbaast me. In mijn omgeving is BV veel gebruikelijker dan flesvoeding. Ik was vooral verbaasd dat voor de meeste moeders flesvoeding een bewuste keuze leek. Er was er één die wel wat begonnen met BV maar op had gegeven toen ze een borstontsteking kreeg.quote:Op dinsdag 29 november 2011 08:58 schreef Juud79 het volgende:
Dat er vd 7 nog 3 bv geven is eigenlijk best veel volgens mij. Ik denk dat het gemiddelde veel lager ligt.![]()
Lijkt me geen punt, hoor! Na een jaar is de productie meestal behoorlijk stabiel.quote:Op dinsdag 29 november 2011 09:18 schreef Ticootje het volgende:
Even een vraagje tussen door...
Hoe stabiel is een productie rond 15/16 maanden.. Zou ik een nacht in de week niet kunnen voeden dat het dan niet instort? Ik voed overdag eigenlijk niet meer... Een beetje hoe de dag loopt, soms wel soms niet.
Toen ik nog voedde ben ik eens een lang weekend weggeweest. Voor de zekerheid de kolf meegenomen (voor als de druk te groot zou worden), maar niet hoeven te gebruiken. Daarna kon Marlien gewoon weer bij me drinken.quote:Op dinsdag 29 november 2011 09:43 schreef Ticootje het volgende:
Daarom vraag ik het ff hier... Voor de langere voedsters... Hoe ze dat doen met logeren, of weekendje weg zonder kind..
Nu pas? Joh, in Z&G trapte ze toch ook al zo om zich heen. Lekker negeren, doe ik ook!quote:Op dinsdag 29 november 2011 09:18 schreef Keshet het volgende:
Juud, wat een kutopmerking maak je daar zeg.
Ik begin me steeds vaker te storen aan je posts. Misschien wordt het tijd om je oogkleppen eens af te doen en te beseffen dat jij niet alwetend bent?
Waarom stopte je met negeren?quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:33 schreef McLaura het volgende:
[..]
Nu pas? Joh, in Z&G trapte ze toch ook al zo om zich heen. Lekker negeren, doe ik ook!
Ik reageer op Keshet, dus... niet?quote:
Indirect kon je het toch niet laten om er toch ff een opmerking over te maken... Dus negeer je het niet.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:35 schreef McLaura het volgende:
[..]
Ik reageer op Keshet, dus... niet?
okquote:Op dinsdag 29 november 2011 10:37 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Indirect kon je het toch niet laten om er toch ff een opmerking over te maken... Dus negeer je het niet.
Ik vind het een puntje... Hoeveel.... Want toen ik stopte met het voeden van Jen kon ik er 6 maanden daarna nog wel druppels uit krijgen. Leyla drinkt eigenlijk 1 beker sap over een hele dag, en de rest drinkt madammeke bij mij... Ik vind het een beetje engig denk ik om dan te gaan overslaan?quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:43 schreef Kleurdoos het volgende:
Tico, ik ben een maand, bijna 2 maanden gestopt (toen ik 18 mnd voedde, en toen ze 20 maand was, (ziek was ze) wilde ze drinken en toen kwam er gewoon melk uit.
Muhquote:Op dinsdag 29 november 2011 10:33 schreef McLaura het volgende:
[..]
Nu pas? Joh, in Z&G trapte ze toch ook al zo om zich heen. Lekker negeren, doe ik ook!
Leyla drink minimaal 4x per avond / nacht.. (Ik ga geen exacte getallen noemen, dan verklaren mensen me denk voor gek)quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:53 schreef Kleurdoos het volgende:
Maaaarrrr sidenote: ik voedde Elin nog wel minstens ;') 8 keer per dag.. bij 18 mnd, de reden waarom ik ook wilde stoppen toen
Mijn eigenwijs doet dit al vanaf begin af aan.. ook op het kdv met gekolfde melk drinken, dat ik gewoon werd gebeld, omdat ze echt niet dronk.. Madam wacht gewoon op mama...quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:54 schreef Morretje het volgende:
Tico, eigenlijk ben je bang dat ze zelf te weinig gaat drinken dan? Ik weet niet hoe eigenwijs je kleine is, maar zou ze dat niet anders opvangen als jij er niet bent denk je? Dat ze gewoon wel meer uit een bekertje gaat drinken?
hence mn minimaal 8quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:54 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Leyla drink minimaal 4x per avond / nacht.. (Ik ga geen exacte getallen noemen, dan verklaren mensen me denk voor gek)
quote:
Ja, dat herinner ik me nog.. Nog steeds dus. Hm, lastig. Ik zou het zelf niet durven geloof ik. Hier zou er dan niet meer geslapen worden als mevroi niet kan drinken.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:56 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Mijn eigenwijs doet dit al vanaf begin af aan.. ook op het kdv met gekolfde melk drinken, dat ik gewoon werd gebeld, omdat ze echt niet dronk.. Madam wacht gewoon op mama...
Ja in de nacht is het huil -> hoppa tiet erin... Slok slok, slaap...quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:02 schreef Kleurdoos het volgende:
En ofTroostslok, ik verveelmeslok, ik heb dorstslok, ik kom je lastigvallenslok, knuffelslok etc
Lex is wat dat betreft al iets braver.. maar ik voed zeker elk uur wel even (behalve 's nachts, dan komt hij 2x en als hij in de doek of kinderwagen zit dan kan hij ookk wel een uur of 3 vooruit), ik ga er ook vanuit dat dat de reden is waarom mijn kinderen nooit huilen..ik prop gewoon hun mond dicht
Ik ben inmiddels anderhalve week gestopt. Toen ik gisteren onder de douche even keek hoe het er eigenlijk mee staat, spoot ik mezelf zo in mijn gezicht. En dat na 9 maanden voeden.quote:Op dinsdag 29 november 2011 09:43 schreef Ticootje het volgende:
Daarom vraag ik het ff hier... Voor de langere voedsters... Hoe ze dat doen met logeren, of weekendje weg zonder kind..
quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:02 schreef Kleurdoos het volgende:
En ofTroostslok, ik verveelmeslok, ik heb dorstslok, ik kom je lastigvallenslok, knuffelslok etc
Lex is wat dat betreft al iets braver.. maar ik voed zeker elk uur wel even (behalve 's nachts, dan komt hij 2x en als hij in de doek of kinderwagen zit dan kan hij ookk wel een uur of 3 vooruit), ik ga er ook vanuit dat dat de reden is waarom mijn kinderen nooit huilen..ik prop gewoon hun mond dicht
Nouja ik ben het ermee eens, ik denk echt dat ik die makkelijke baby's te danken heb aan het dragen en voeden.quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:23 schreef sverbern het volgende:
[..]![]()
Doet me hieraan denken: http://www.drmomma.org/2010/09/why-african-babies-dont-cry.html
Leyla begraaft zich tussen mn borsten, of gaat in de houding liggen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:24 schreef Morretje het volgende:
Moet ze maar aan wennen dan
De mijne begint vaak zelf al m'n shirt open te maken
MILF?quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:30 schreef Kleurdoos het volgende:
heb je t nu over dat ze in r gezicht spuit?
quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:30 schreef Kleurdoos het volgende:
heb je t nu over dat ze in r gezicht spuit?
Nee joh, je snapt gewoon dat ik er ook zo over denk. Als je baby geen issues heeft, heb je grote kans dat je hem of haar blij houdt door aan alle behoeften te voldoen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:27 schreef Morretje het volgende:
Ik kan me d'r ook wel in vinden idd, Vanyel Sverbern. Als er aan al je behoeften voldaan wordt, waarom zou je dan nog ongelukkig zijn he..
-edit- Euh, mag het excuus hormonen nog aangevoerd?![]()
Hoe herkenbaar!quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:02 schreef Kleurdoos het volgende:
de anonieme veelvoedsters...quote:
Hé, hoe weet je dat ik dat ben?!quote:Op dinsdag 29 november 2011 16:30 schreef Keshet het volgende:
Feeders zijn jullie!Is er al een verband aangetoond tussen emo-eters en borstvoeding?
![]()
![]()
Heerlijk toch, dat je je kindje zo kan troosten!Leuke blog trouwens sverbern!
Oef, dan zou ik even heel hard moeten gaan zoeken. Nu geen tijd voor in elk geval, komt later.quote:Op dinsdag 29 november 2011 16:35 schreef Asyniur het volgende:
Wup, heb jij nog ergens die link van die Mongolese moeders die je toen op fb had gezet?
Deze?quote:Op dinsdag 29 november 2011 16:35 schreef Asyniur het volgende:
Huh, ik zou zweren dat ik daarstraks hier een bericht gepost had
Wup, heb jij nog ergens die link van die Mongolese moeders die je toen op fb had gezet?
Ja!quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:23 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Deze?
http://www.drmomma.org/20(...)of-genghis-khan.html
quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:23 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Deze?
http://www.drmomma.org/20(...)of-genghis-khan.html
Zie je ons al zitten bij een centrale meet in Utrecht park?quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:48 schreef Morretje het volgende:
[..]Wat een tof stuk!
![]()
En idd, peuterrivaliteit? *flash* x tig![]()
Lolquote:Op dinsdag 29 november 2011 20:23 schreef _evenstar_ het volgende:
Hij doet t er goed op jamaar wist niet of t stuwingtechnisch misschien anders handiger was
![]()
Misselijk gevoel wel hoor alsof je borsten moeten kotsen
Hier hetzelfde! Ik gaf altijd 2 borsten: 15+5 minuten zoals me in de kraamtijd was aangeleerd. Maar ik had erg veel melk en door steeds allebei de borsten aan te bieden bleef de productie groeien. J. kon het na een tijdje niet meer allemaal op dus toen ging ik nogal veel overhouden. Overgestapt op 1 borst per keer en na een weekje was het helemaal gereguleerd. Hij kan nu een borst goed leegdrinken.quote:Op dinsdag 29 november 2011 22:58 schreef Kleurdoos het volgende:
ik bood eerst altijd 2 borsten aan, maar ik weet zeker dat ik bij lex echt way meer melk heb dus nu laat ik hem nog maar 1 borst goed leegdrinken per keer.. hij had een aantal groene luiers en dat duidt meestal op teveel 'voormelk' nu zijn ze weer mooi geel en hij verslikt zich ook niet meer
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik heb dat ook gehad, een heel klein puntje huid, wat wit is, bij mij was het toen ik een verstopte melkklier had. Maar toen had ik ook een harde knobbel in mijn borst die gevoelig was.quote:Op woensdag 30 november 2011 10:31 schreef Nirak het volgende:
geen melkblaar.. daar kom ik iedere keer uit als ik google, maar t lijkt gewoon borstweefsel, t is geen blaar
Daar had de kraamhulp niet helemaal gelijk in. Stuwing in de kraamtijd is namelijk voor het grootste gedeelte vocht, geen melk. Veel masseren kan er zelfs voor zorgen dat je jezelf een kneuzing bezorgt (zeker op de manier zoals veel kraamverzorgsters het voor doen, met van die schrapende knokkelsquote:Op woensdag 30 november 2011 09:59 schreef Nirak het volgende:
Mijn is door de kraam verteld dat als je harde plekken van stuwing niet weg gaan tijdens het drinken je risico loopt op borstontsteking.. en mijn harde plekken gaan niet overal vanzelf weg tijdens het drinken, dus ik masseer als een malle als ik er weer een betrapt heb
Fijn meissie!!quote:Op woensdag 30 november 2011 16:22 schreef _evenstar_ het volgende:
Svebern mooie foto![]()
Dank voor jullie ervaring , fijn om te lezen! Leer ik weer meer van!
en nog ff opscheppen over mijn mooie ventje, zonder hulp hapt hij goed aan nog steeds.
Daarstraks een schoonheidsfoutje dus losgekoppeld en andere borst gegeven na 10 minuten en daar dronk hij nog 10 minuutjes.
En toen kwam er toch een sloot roomkleurige melk uit. Zelfs de ontlasting is al over aan t gaan op bv ontlasting.
Loopt prima hier![]()
bv.com geeft L3 aan:quote:Op woensdag 30 november 2011 19:49 schreef Saffier het volgende:
Piglet misschien weet jij dit; vroeger slikte ik naproxen tegen de buikpijn en dat scheelde enorm in bloedverlies, maar mag je dat ook slikken tijdens bv?
http://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/2010-nl.htmlquote:L3 Redelijk veilig
Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken beschikbaar over het gebruik van dit geneesmiddel door borstvoedende vrouwen. Desondanks zijn de risico's op nadelige effecten bij kinderen klein. Wetenschappelijke onderzoeken bij borstvoedende vrouwen laten alleen geringe, niet-levensbedreigende bijwerkingen bij het kind zien.
Een vrouw die borstvoeding geeft mag alleen dit geneesmiddel gebruiken als de voordelen opwegen tegen de mogelijke nadelen voor haar kind. Nieuwe geneesmiddelen waarvoor geen data beschikbaar zijn, worden automatisch in L3 ingedeeld.
hoe kan het dan dat zo veel vrouwen juist tijdens hun menstruatie "dippen"?? Of is dat verbeelding en komt de baby vaker en korter omdat de melk anders smaakt en lijkt het daardoor alleen op dippen?quote:Op woensdag 30 november 2011 20:55 schreef WupWup het volgende:
Vijf weken vloeien na de bevalling is niet lang hoorEr staat gemiddeld 4 tot 8 weken voor
Saffier, moedermelk wordt inderdaad van je bloed gemaakt, maar je verliest tijdens de menstruatie bij lange na niet zo veel dat het invloed zou kunnen hebben op je productie (ongeveer 50ml uitgesmeerd () over een week).
Idem! Silke is bijna een jaar en nog geen menstruatie te bespeuren. Bij Lieuwe werd ik de zaterdag voor z'n verjaardag ongesteld maar ik vraag me af of dat deze keer ook gaat gebeuren. Wel heel lekker hoor, zo lang geen hormoonschommelingen!quote:Op woensdag 30 november 2011 20:06 schreef mrien het volgende:
Vervelend Saffier!
Nog geen menstruatie hier te bekennen, Jelle is nu 11 maanden. Al zijn de verschijnselen er soms wel maar nog niets te zien.
Bij Lotte was het geloof ik na 9 maanden weer. Maar inderdaad wel prettig ookquote:Op woensdag 30 november 2011 22:45 schreef Jore het volgende:
[..]
Idem! Silke is bijna een jaar en nog geen menstruatie te bespeuren. Bij Lieuwe werd ik de zaterdag voor z'n verjaardag ongesteld maar ik vraag me af of dat deze keer ook gaat gebeuren. Wel heel lekker hoor, zo lang geen hormoonschommelingen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ow en ik voel me gek genoeg stabieler en weer meer mezelf sinds die tijd. Waar dat nu psies door komt weet ik niet, maar het is wel zo.
Off-topic, ik vind de naam van jouw kind zo geweldig, Silke.quote:Op woensdag 30 november 2011 22:45 schreef Jore het volgende:
[..]
Idem! Silke is bijna een jaar en nog geen menstruatie te bespeuren. Bij Lieuwe werd ik de zaterdag voor z'n verjaardag ongesteld maar ik vraag me af of dat deze keer ook gaat gebeuren. Wel heel lekker hoor, zo lang geen hormoonschommelingen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dan laat ik hem de borst met plekje drinken en dan de andere kolvenquote:Op donderdag 1 december 2011 21:09 schreef WupWup het volgende:
Legen gaat het beste door kind, dus geef die dan de probleemborst en als hij de andere niet wil, die kolven? Je beeb dronk er maar één, toch? Zorg in elk geval dat de andere borst niet ook een verstopping oploopt, doordat je alle aandacht aan de ene geeft.
Ja, samen met de huisarts naar gekeken, maar voor mij geen alternatieve mogelijkheden helaas.quote:Op donderdag 1 december 2011 21:17 schreef WupWup het volgende:
Weet je dat zeker Poezebeest? Veel medicatie is wel mogelijk tijdens de borstvoeding en zo niet is meestal altermatieve medicatie mogelijk.
quote:Op donderdag 1 december 2011 21:39 schreef Poezebeest het volgende:
[..]
Ja, samen met de huisarts naar gekeken, maar voor mij geen alternatieve mogelijkheden helaas.
Mijn huisarts gaf me een recept mee voor bloeddruk-medicijnen die ik helemaal niet mocht gebruiken in combinatie met borstvoeding. Terwijl ik op haar spreekuur was met mijn zoontje van 6 weken in de wandelwagen! Toen ik de bijsluiter had gelezen heb ik opgebeld en werd geholpen door een huisarts in opleiding (eind 20), die vervolgens veel beter haar werk deed dan mijn eigen 50+ huisarts... Misschien is dat hoopvol?quote:Op donderdag 1 december 2011 17:31 schreef owlet het volgende:
Heel veel artsen staan er niet eens bij stil dat mensen wel eens borstvoeding zouden kunnen geven![]()
super! goed dat het geholpen heeft.quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:26 schreef bitterend het volgende:
Ik heb ook een kolf gekocht! een avent reis kolf denk dat het heet
vind het niet echt leuk, was vooral om productie beetje te verhogen maar sinds vanochtend lek ik en voel ik duidelijk de TSR dus de kolf mag even de kast in
quote:Op vrijdag 2 december 2011 14:07 schreef _evenstar_ het volgende:
De bobbel was de beginnende stuwing. Lolo ferrari borsten in da house
zo grappig om nu te zien en voelen na de voeding Dat verschil !!
Bij de kolf zat t tuutje nog dicht..![]()
Het loopt hier dus weer gewoon zo goed als t ging
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |